Een grootsch werk voltooid
megen gereed
i
f
Kaasvergiftiging
Geen staking te
Terneuzen
Auto reed in het
Wïnschoterdiep
EEN OEVERVERBINDING
VAN 604.10 M. LENGTE
i
ZATIRDAG II JULI
De onbewaakte overweg
>1
Vierjarig jongetje overleden
Roof op klaarlichten
Hoe zy tot stand kwam
Kind verdronken
PLAATJESDIEVEN GEPAKT
De bouw zelf
NA VIER LANGE JAREN
DE ZOMERPOSTZEGELS
Verkooptjjd verlengd
OVERDRACHT LANDVOOGDIJ
I
VOORRANG VERLEEND
I
t
Moderne variant van
een Griekschen tempel
Invoerbeperking van
steenkolen
Kapperszaak door vuur
vernield
By het boren op oude patronen
gestooten
Ernstige botsing te
Laren
Boekhouder met een truc van zyn
poet weggelokt
Felle uitslaande brand
te Amersfoort
Vaatje bier van in 1932 vergane
Stanfries opgevischt
BEDRIJFSTOESTAND EN
ARBEIDSMARKT
Motorrijder by Amersfoort
ernstig gekwetst
PINDA-CHINEES ERNSTIG
GEWOND
TRAP VAN EEN PAARD
GEKREGEN
Geen einde gemaakt aan de
rationalisatie
ASSEM
STERK VERLAAGDE PRIJZEN
i
De gropte moeilijkheden, die
rivier, bodem en verkeer op
wierpen, door de tech
niek overwonnen
Landbouwer aan bekomen ver
wondingen overleden
Groot aantal te Groningen
in arrest
Het mijnongeluk te
Heerlen
Ontwikkeling der bedrijvigheid
verre van gelijkmatig
De vyf inzittende dames konden
slechts met de allergrootste
moeite worden gered
koopkracht van groote groepen der bevolking.
Door een motorfiets gegrepen
Op de geruchten waren tallooze
werkloozen toegeströomd, die
bedrogen uit kwamen
Motorryder tegen auto gebotst en
met ernstige verwondingen
opgenomen
Dochter van den burgemeester
van Haastrecht het slachtoffer
i
MAANDAG 15 JUNI 1936
Het
Het
NIJMEGEN. 13 Juni.
■-
van
idt
v De verdere suggesties van het rapport zijn nog
in studie.
Bu-
Waarlijk: menschelUke energie is aan dit werk
Biet gespaard I Wie de geschiedenis van zijn
bouw nagaat kan er zijn bewondering niet aan
onthouden.
BATAVIA, 13 Juni. (Aneta.) De overdracht
beperkte 1 van landvoogdij lal plaats vinden op 16 Sep
tember BA.
Zondagmiddag Is door onbekende oorzaak het
driejarig dochtertje van den landbouwer J. C.
Muilwijk te water geraakt en verdronken.
Vrijdagmiddag, omstreeks half twee heeft
men vanuit een kantoorlokaal vah een per
ceel aan de Leeghwaterkade te Den Haag,
waarin gevestigd Is het expeditiebedrijf van
de firma J. de J, op sluwe wijze f600.—’
weten te ontvreemden.
Door de politie werden uitgebeelde maatre
en genomen voor de afzetting van het ter-
In, aangezien er groote belangstelling was
m de zijde van het publiek.
Waarlijk, hier is slechts bewondering voor
een groot werk van menschelijke energie op
haar plaats.
het vermoedelijk kwajongenswerk aou zijn. Hl)
zou wel eens even buiten kijken en verwijderde
zich aan de achterzijde door de Leeghwater-
straat.
Het onderhoud had nauwelijks tien minuten
geduurd.
Naar wij vernemen is de oorspronkelijke ver-
kooptüd voor de zomerpoetzegels verlengd tot
15 Juli as. In verband daarmede wordt ook de
gelegenheid om sakatlaajes te bestellen en deel
te nemen aan de loterij met waardevoüe premies
opengesteld tot en met 15 Juli.
■BS ITS MM MM MMUtLSM BM fCH+rié
mrsawATioHMA hotwmcs»
Om de reusachtige mlddenoverspannlng
te kunnen inéénzetten dat moest aan de
brug ze’f gebeuren had men een werk-
stelger noodlg. Die kon, midden in den
stroom, niet van een paar palen in elkaar
worden gezet. Daartoe heeft men een twee
de brug gebouwd, de brug, die in aan
bouw was voor de overspanning van de
Oude Maas bij Dordrecht. Drie hulppjjlers
werden tusschen de pijlers van de Njjmeeg-
sche brug in gebouwd. Daarop kwam de
brug van Dordt en dAArop weer een rij
dende Lijschkraan. Zóó kon men de bogen
van de pijlers uit naar elkaar toe bouwen,
ze steunend op de Dordtsche brug.
In verband met den citefstal van rijwiel-
plaatjes te Groningen werden binnen 14 dagen
reeds zes personen gearresteerd, die allen ter
beschikking van de justitie sfjn gesteld. De re
cherche heeft thans wederom twee personen
aangehouden, den 33-jarlgen rijwielhersteller J.
W. en den 30-jarlgen K. B„ zonder beroep, bei
den woonachtig te Groningen. Zij zijn ter be
schikking van de justitie gesteld.
Zondagavond had op den niebwen pUksweg te
Laren ter hoogte van Hoefloo, een ernstige bot.
sing plaats tusschen een taxi, bestuurd door den
Amsterdamschen chauffeur A. W. en den motor
rijder J. L. uit Laren. De taxi, die in de rich
ting Amsterdam reed, wilde twee voor hem
rijdende auto’s passeeren. Toen hij den tweeden
auto voorbij was, versperde hij den motorrijder,
dien hij niet had zien aankomen, den weg. Het
gevolg was, dat de motorrijder tegen den auto
botste, over den kop sloeg en tegen den grand
werd gesmakt. HU bleek ernstige kneuzingen en
een gecompliceerde dU been breuk opgenomen te
hebben. In zeer ernstlgen toestand is hU naar
het St. Jan Ziekenhuis te Laren overgebracht.
In krachtige Hfnen heeft de kunstenaar
g. Lücker een phase uit de totstandkoming
van de brug in deze houtsnede uitgebeeld.
Wij ontleenden haar aan het Gedenkboek,
uitgegeven ter gelegenheid van de opening
Vrijdag deden zich vergiftigingsverschijnselen
voor bU tWee kinderen in het gezin van den
mijnwerker Scholgens te Kerkrade. De beide
kinderen, een jongetje van vier jaar en een
meisje van zeven Jaar, moesten naar het zie
kenhuis worden overgebracht. Het jongetje is
hedenochtend overleden. Het meisje verkeert
in levensgevaar. De oorzaak moet gezocht wor
den in het eten van bedorven kaas.
Zaterdagmiddag te omstreeks 1.15 uur had op
sn Utrechtschen weg bU het kruispunt Tessel-
hadelaanUtrechtscheweg te Amersfoort een
-nstige botsing plaats tusschen een motor-
jder en een auto. De motor, bestuurd door den
irgeant -adspirant-vUeger 8. uit Drachten,
wam uit de richting Soesterberg, rijdende naar
mersfoort. Ter hoogte van de Tesselschade-
ian kwam plotseling een auto, bestuurd door
en eersten luitenant Z. uit Amersfoort den
eg overgestoken. Aangezien laatstgenoemde
geen voorrang verleende, was een botsing on
vermijdelijk. De motorrijder, die in de linker
flank werd aangereden, werd van zijn motor
geslingerd. Bloedende uit verschillende diepe
schaafwonden werd hU bjj dr. Nieuwenhuis
binnengedragen, waar hem de eerste hulp werd
verleend.
HlerbU kwam vast te staan, dat hU naast
verschillende schaafwonden ook een ernstige
schouderontwrichting had gekregen. De motor
werd gedeeltelijk vernield en moest worden
weggesleept De auto bekwam aan spatborden
en bumper belangrijke schade.
ding gegeven tot overleg met belanghebbenden,
met name ten aanzien van het distributie-
vraagstuk. Deze aangelegenheid verkeert thans
In een vergevorderden staat van voorbereiding.
Dezer dagen deed schipper Vroenis van Mar
ken, die op het IJselmeer bU het Vrouwezand
aan het vlsschen was, een zonderlinge vangst
In den kuil haalde hU met veel moeite een
enormen waterbewoner op. die zich bij nader on
derzoek ontpopte als een vat bier.
De Markensche politie heeft zich over het vat
ontfermd, en bet bleek, dat het kostelijk nat af
komstig was van de in 1932 vergane „Stanfriee”.
Binnenkort krijgt de eigenaar na vier Jaar zijn
bezit weer terug.
In een nota naar aanleiding van het verslag
der Tweede Kamer nopens het wetsontwerp tot
regeling van den invoer van steenkolen, deelt
de minister van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart mede, dat de onderhavige invoerbeper
king geen einde gemaakt heeft aan de steeds
voortgaande rationalisatie in de mijnen.
Zulks is een gevolg van de noodzaak om het
kostenpeil steeds verder aan te passen ter
handhaving van het concurrentievermogen,
vooral ook op de exportmarkt. Bovendien is de
productie der Limburgsche mijnen tengevolge
van teruggeloopen uitvoer en minder gebruik
hier te lande nog afgenomen, ofschoon het aan
deel in den afset van steenkolen hier te lande
is gestegen.
Als gevolg van deze twee omstandigheden
moet nog steeds een achteruitgang der werk
gelegenheid worden geconstateerd. Zoo daalde
het aantal arbeiders bU de mijnen zonder de
nevenbejjrUven regelmatig van 29419 man op
1 Juli 1934, dus even vóór het afkondigen der
contingenteering, tot 26960 man op 1 April 1936
Voor zoover de uitkomsten der Staatsmijnen
als een aanwUzing voor de ontwikkeling in het
geheele mijnbedrijf mogen worden beschouwd,
kan worden vastgesteld, dat sedert de afkondi
ging wel eenige verbetering is ingetreden in de
verhouding tusschen den kostprijs en de op
brengst voor de mijnen.
Het rapport van mr. T. J. Verschuur in zake
Een buitengewoon schouwspel biedt zS
hem. die erover heen wandelt. Hier ziet
men niet die warreling van lUnen, van
kruisbalken en dwarsbalken, die de con
structie van spoorbruggen zoo Ingewikkeld
en warrelend voor het oog maken als men
erover heen trekt Hier gaan de lUnen enkel
naar omhoog recht naar boven tot in
bet hoogste punt van de dragende bogen.
Die soberheid pakt ongelooflijk I Het is alsof
men voor een hypermoderne variant van
•n Griekschen zuilentempel staat. Machtig,
imponeerend In die uiterste, uiterste sober
heid.
GewoonlUk is het personeel tusschen 12.30
en 1-30 uur afwezig, behoudens een kantoor
bediende. Ook dien middag was dit het geval.
Gedurende de afwezigheid van het overige per
soneel bleef achter de 76-jarige boekhouder,
die aldaar reeds jarerï in betrekking is.
Omstreeks half twee kwam een onbekend per
soon hem mededeelen, dat in het pakhuis een
vat olie openstond en de olie er uit liep. De
firma heeft voor eigen gebruik achter in het
pakhuis een vat olie staan, hetgeen van de
straat nauwelUks zichtbaar is. De boekhouder
ging onmiddellUk met den persoon, die hem
waarschuwde het pakhuis in en inderdaad bleek
de kraan van het vat open te staan en een
weinig olie lag op den grond. De kraan werd
gesloten, eenlg zand werd gestrooid en men
bleef nog eenige oogenbiikken praten, waarop
BUna vijf Jaren heeft men over den bouw
van deze brug gewerkt. In 1931 werden enkele
grondboringen verricht, die uitwezen tot welke
diepte men In de fundeering der pijlers moest
gaan om een stevlg-houdende onderlaag te
hebben. Op 23 October van datzelfde jaar werd
de eerste proefpaal geslagen en daarna toog
men full speed aan den arbeid.
Vier pijlers kreeg de brug. Vier „kuipen"
moesten dus In de rivier warden drooggelegd.
Om daarmee den stroom niet Al te zeer te
stremmen, werden de pijlers In twee etappen
gebouwd. In 1933 werden de twee noordeUJke.
in 1934 d» twee zuidelüke opgetrokken.
Dat ontrekken geschiedde in twee etappen:
op de heipalen zelf werd 'n betonnen onderplaat
aangebracht van 5% meter dik; daarop eerst
werd de nijler gebouwd tot een hoogte, nog
eens, van ruim 20 meter. De buitenkant be
stond uit gemetselde granle tblokkende bin
nenkant vit één massief betonblok.
Eerst toen men zóóver was, konden de brug
gen zelf worden geconstrueerd. Dat leverde
voor de kleine overspanningen aan weerskanten
betrekkelijk weinig moeilijkheden op. Voor de
hoofdovenpannlng echter wel.
Vrijdag had de 78-jarige landbouwer J. H.
'Mensink te Enterbroek in de gemeente Wter-
den het ongeluk, verward te geraken In de
teugels van een paard, dat gespannen was voor
een wagen beladen met hooi. M. Kreeg hierbij
een trap van het paard en ernstig gewond werd
hü opgenomen in het al^emeene ziekenhuis te
Almelo, waar hij Zaterdagavond aan de be
komen verwondingen U overleden.
De geschiedenis van deze brug begint eigen
lijk in 1926. Vóór dien werden natuurlijk wel
ijverig allerlei mogelijkheden besproken om den
overgang van de Waal bU Nijmegen wat vlotter
te doen verloopen, doch eerst in 1926 kwam
onder den druk van het groeiend autoverkeer
het RUkswegenplan tot stand en in 1927 werd
positief besloten, dat in de eenigszins nauwe
bocht, die de Waal vlak bij de Belvedère in
Nijmegen maakt, één der twaalf in dit RUks
wegenplan geraamde rlvierovergangen zou wor
den aangelegd.
Toen deze plaats eenmaal was gekozen kon
men uit de dAAr voorhanden omstandigheden
ook bepalen hoe die nieuwe brug er uit moest
zien. Heeft de Waal In het algemeen een dub
bele functie: één als waterweg voor het scheep
vaartverkeer en één als afvoer van regen en
smeltwater uit de berglanden, die hoogerop den
RUn omgrenzen, hier in déze bocht mochten
terwille van belde functies geen groote obsta
kels aan den stroom In den weg worden ge
legd. Zoo kwam men tot den eisch, dat het
somerbed van de rivier, waarlangs de scheep
vaart plaats had en waarin het plaatsen van
één of meer pellers gevaarlijke uitschuring kon
veroorzaken, In één boog moest worden over
spannen, terwUl het winterbed, vooral voor den
vlotten afvoer van smelt- en regenwater be
stemd, Iets wijder moest worden gemaakt om
öe schadelijke ruimte van de noodzakelUke pel
lers eenlgermate ongedaan te maken.
Toen men dus aan de uitvoering toe kwam,
stelde men deze twee dingen voorop: de noor-
delüke ba nd ijk van het winterbed moest 80
Meter achteruit en de midden-oversoannlng
moest ten minste 220 Meter bedragen. ZU werd
in werkelUkheid 244.10 Meter. Het grondschema
van de brug was daarmee gegeven: een groote
middenboog werd geflankeerd eerst door twee
bogen van elk 95 en dan nog eens door twee
bogen van elk 72 meter De totale lengte tus
schen de twee landhoofden bedroeg dus 604.10
Meter.
De breedte vond men door rekening te hou
den met de *«*ehen van een druk snelverkeer.
In twee richtingen werd breedte gegeven voor
twee rijwegen en een zijpad voor fietsers en
voetgangers. De kleine bruggen werden zoo
doende 21 meter breed, de mlddenbrug 2350
meter, omdat hier de uitstekende hoofdliggers
een deel van het rjjdek in beslag nemen.
Merkwaardig was In dit eerste stadium van
bet grondwerk de methode van heien, die men
toepaste. Voor het eerst in ons land werd hier
op groots schaal het systeem van den Belgi
schen Ingenieur Ffrankignoul toegepast, vol
gens welk de betonnen heipalen niet te voren
worden Klaargemaakt, doch in den grond zelf
worden gegoten, zóó, dat hun dikte geheel en
•1 aanpast bU het weerstandsvermogen der
verschillende aardlagen. Proeven hebben ook
ta Nijmegen aangetoond, dat deze .Jtankl-
Palen” een nog veel solleder basis vormden dan
de betonpalen. die reeds een sterke vooruitgang
op de houten betoekenden.
Donker afstekend in de strakke
welving van haar massale constructie
ligt deze stoer en rustig midden tus
schen al die zachte en wazige lijnen
in sterk, onwrikbaar als een niet
te verwoesten stuk menschelijke
energie.
De Inzittenden, mevr. B
chauffeerde, mevr. P. van L
M.. allen uit Hoogezand kwamen met d.n
schrik vrU *n werden bU het hoofd van de
school, den heer Groen, binnengebracht en vi n
droge kleeren voorzien, waarna zU per auto naar
Hoogezand terugkeerden. Als bijzonderheid kan
nog verneid worden, dat een der inzittende
dames onlangs ook reeds met een auto in het
Wïnschoterdiep is geraakt.
Zooals reeds gemeld, waren VrUdagavond
op de 250 meter verdieping van de Oranje
NassaumUn 3 te Heerlerheide drie mUnwerkers
op een der werknutten aan het boren, toen zU
op een gegeven oogenbllk men vermoedt
althans dat dit de oorzaak van het ongeluk
is geweest op oude patronen stootten, welke
in den wand" waren achtergelaten. Er volgde
een hevige explosie, waarbU de Italiaan Tumu-
lero op slag werd gedood en de Nederlandsche
mUnwerker Boschman zoo ernstig werd gewond,
dat hU een kwartier later aan zUn kwetsuren
is overleden. De derde mUnwerker. de Dult-
scher Metten, werd zoodanig aan het gezicht
gewond, dat hU waarschUnlUk het licht van
zUn belde oogen zal moeten missen. Metten
werd naar het St. Josephziekenhuis te Heerlen
overgebracht. HU kon tot op heden nog niet
worden gehoord, zoodat men nog in het duister
tast omtrent de juiste toedracht van het onge
luk. De Italiaan was gehuwd, Boschman niet.
Beide verongelukten woonden te Heerlerheide.
haar dochter, die
L.. mevr. J. en mevr,
kwamen
373 en 31.2 in het eerste kwartaal van 1935 en I
1934. De stijging ten opzichte van het vorige
jaar (nJ. met bUna 2 punten) was echter klei- I
ner dan die (nl met ruim 6 punten), welke in I
1935 ten opzichte van 1934 te boeken viel.
De totale uitvoer van fabrikaten beliep In dit I
kwartaal 21 miUioen K.G.; 4 mlllioen gulden
minder dan in dat tijdvak van 1935.
Vergeleken met den gemiddelden uitvoer In I
hetzelfde tijdvak gedurende de laatste 5 vooraf- I
gaande jaren gaf het eerste kwartaal een ach
teruitgang te zien met 74 mlllioen K.G. en 37
mlllioen gulden en wanneer wU om het ver
schil sterker te doen uitkomen hieraan nog
toevoegen, dat er b.v. ten opzichte van 1930
<966 mlllioen K.G. ad 290 mlllioen gulden) een
achterstand valt te boeken van 195 mm. K.G.
en 201 mlllioen gulden, dan Is het duidelUk, hoe
zeer onze industrleele export door de velerlei ge
noegzaam bekend te achten remmende factoren
In het algemeen aan beteekenis heeft moeten
inboeten, zU het met niet onbelangrijke ver
schillen tusschen de artikelen.
In het overzicht, dat wordt opgenomen In de
ter perse zUnde vUfde aflevering van t maand
schrift, wordt de gang van zaken ook aan de
hand van nog andere aanwUzingen (b.v. grond-
stoffeninvoer, invoer van fabrikaten) meer uit
voerig uiteen gezet. Al blUkt, dat men voor ver
schillende ondernemingen wel van een voor
dezen tUd in zekere mate bevredigenden gang
van zaken mag spreken, dit neemt niet weg, dat
deze nog altUd sterk naar den achtergrond wor
den gedrongen, door de vele andere, welke reden
hadden een mln of meer somberen toon te laten
hooren wegens onvoldoenden afzet en/of de
weinig of meermalen niet rendeerende prijzen.
In t oog is hlerbU o.a. te houden, dat t bln-
nenlandsch verbruik maar al te vaak den rem-
boven de overeenkomstige van het vorige jaar. menden invloed onderging van de te
De boekhouder ging naar het kantoor terug
en daar bleek, dat een tweede persoon van
deze gelegenheid gebruik had gemaakt om een
lade op te breken en daaruit 1600.gulden
te ontvreemden. Sporen van braak waren aan
wezig.
Later viel het den boekhouder In. dat hU ««n
hem onbekend persoon per rijwiel eenige malen
langs het kantoor had zien rijden, die opval
lend naar binnen kéék.
Het signalement van deze personen, die bel
den per rijwiel waren, luidt:
De eerste is ongeveer 35 jaar. lang circa 1.78
meter, gewoon postuur, heeft betrekkelUk
zware stem, gekleed In donker colbertcoetuum,
draagt grijze jockeypet.
De ander is ongeveer 30 jaar. heeft rossig
haar, flink postuur, gekleed in donker costuum.
draagt zwarten bolhoed.
Volgens mededeeling van het Centraal
reau voor de Statistiek was, blUkens de over het
eerste kwartaal van 1936 nopens de industrie
ten dienste staande rapporten, de ontwikkeling
van de bedrijvigheid ondernemingsgewUs verre
van gelUkmatig. In vrij wat fabrieken was een
zekere opleving merkbaar; zelfs mag men voor
eenige bedrUfstakken, waar zulke teekenen zich
meer voordeden dan In andere, wel zeggen, dat
1936 zich beter heeft Ingezet dan zUn voorgan
ger. Tot eenzelfde conclusie kan men echter
voor vele bedrUfstakken bezwaarlUk komen. On
dernemingen, waar de bedrUvlgheid ongunstig
afstak bij een Jaar geleden, waren nog lang niet
zeldzaam, - terwijl voorts In menige fabriek het
verschil met het vorige jaar te klein was, om
van voor- of achteruitgang te kunnen spreken;
andere meer globale gegevens lelden meeren-
deels ook tot weinig opwekkende beschouwingen.
Zoo lagen de cUfers, aangevende het aantal
werkloosheidsdagen In procenten, voor alle In-
dustriegroepen bUeen genomen, nog weer iets
nel rapport van mr. x, j. veracnuur in saze l~»eu üc uvcmiikuuiBÜgc hei, wiigc jmu,
den toestand in het mijnbedrijf heeft aanlei- j Het gemiddelde bedroeg thans 393 tegen resp.
Merkwaardig was tenslotte, dat, toen men
klaar was, toen de bogen zichzelf hielden, de
kraan middenin vastgeklemd zat. Toen de
Dordtsche brug er weer onderuit werd gehaald,
hing de heele kraan aan de bogen. Men heeft
haar eerst een tUd laten hangen. ZU kon haar
diensten blijven doen in het ophangen van het
brugdek aan de bogen. En toen men haar niet
meer noodlg had, maakte men het onderstuk
los en liet men den arm, die boven de bogen uit
stak, daarlangs naar beneden glUden
Zoo Is in het kort de geschiedenis van dc
NUmeegsche brug.
Na een half uur ontdekte men plotseling,
dat het vuur was overgeslagen naar de boven
verdieping. aan de achterzUde van het perceel
Via een voorkamer werd een slang naar het
bedreigde gedeelte geleid. De brandweer mocht
er na een moeizamen strUd In slagen, dit ge
dekte van het pand te behouden.
De benedenverdieping brandde geheel uit.
terwUl de bovenverdieping aanzienlijke water
schade kreeg. Te kwart over vUf was men der.
brand meester en een kwartier daarna kon het
vuur als gebluscht worden beschouwd. Onder
leiding van den commissaris van politie, den
heer G. Goorhuls. werd hierna een onderzoek
;eld naar de oorzaak van den brand. Het
bleek te zUn ontstaan In den kapsalon.
chUnlUk tengevolge van kortsluiting. De
mlUke schade wordt door verzekering ge-
Zaterdagavond om see uur is te Laren (N.H i
een ernstig ongeval gebeurd. Een motorrijder,
A. v. d. P. uit Hilversum, kwam uit de richting
Baarn en ging in de richting van Amsterdam.
Ter hoogte van hotel De Witte Bergen stond
rechts op den berm van den weg een autobus
geparkeerd. Toen de motorrijder het bewuste
punt naderde, kwam plotseling een pinda-Chi-
nees van achter den autobus te voorschijn en
wilde snel den rUweg oversteken. De motorrijdei
kon niet meer remmen en reed tnet volle vaart
tegen den Chinees aan. die geheel naar den
linkerkant van den weg werd geslingerd, waar
hü bewusteloos bleef liggen. De motorrijder werd
ook tegen den grond geslingerd, doch bekwam
alleen enkele schaafwonden.
Een passeerende geneesheer uit Huizen vsr-
leende den Chinees geneeskundige hulp. Het
bleek, dat het slachtoffer een schedelbaslsfrac-
tuur. een schedelfractuur en een breuk in het
rechterbeen, eten boven de knie, had bekomen.
HU werd per ziekenauto naar het St. Janszie-
kenhuls te Laren vervoerd. De toestand van het
38-jarige slachtoffer, genaamd Chow Nln Do,
afkomstig uit Che Kiang en thans domicilie
hebbende te Utrecht, is zorgwekkend.
De geruchten als zou In de haven van Ter-
neuzeh een algemeene staking zUn uitgebroken,
zUn van allen grond ontbloot. Wel heeft de
plaatselUke afdeellng van den Centralen Bond
van Transportarbeiders medegedeeld, dat een
staking Is uitgebroken, doch bU informatie is
gebleken, dat slechts een kleine groep arbei
ders, meest aangeslotenen bü genoemden bond,
zich niet voor werk hebben aangjemeld. De
werkzaamheden aan de schepen geschieden op
normale wUze.
Van ver uit den omtrek komen de werkloo
zen uit geheel Zeeuwsch-VIaanderen naar de
dokken, om te trachten werk te verkrijgen.
Hoewel er mdtnenteel een twintigtal zeesche
pen, waaronder eenige van ruim 10.000 ton. ge
laden en gelost worden, geeft deze bedrijvigheid
In hoofdzaak werk aan de Terneuzensche
havenarbeiders, zoodat zeer velen teleurgesteld
moesten worden.
Zondagmiddag is de 23-jarige freule van
Hemert van Dtngshof. dochter van den burge
meester van Haastrecht, toen zij met haar jon
gere zuster den onbewaakten overweg bU blok
11, onder de gemeente ReeuwUk. per rijwiel pas
seerde. door den van Utrecht komenden dlesel-
treln, die te 14.26 te Gouda moet aankomen,
gegrepen en op slag gedood.
De jongere zuster, die voorop reed, was juist
de spoorbaan over, toen de aanstormende trein
de vlak achter haar rijdende zuster greep. Blijk
baar heeft zfl den trein op het laatste moment
gezien en toen geremd, hetgeen haar nood
lottig is geworden. De treinbestuurder, die het
ongeluk niet kon verhinderen, stopte. Het
zwaarverminkte stoffelUk overschot van het
slachtoffer werd met denzelfden trein naar het
station Gouda vervoerd, vanwaar het per zie
kenauto naar het van Iterson-Ziekenhute is
overgebracht. Zondagavond is het stoffelUk
overschot naar Haastrecht vervoerd, waar groote
verslagenheid heerscht over den zwaren sla"
die het gezin van den burgemeester getrof'
heeft.
Nader wordt bericht, dat de commissie van
toezicht op de arbeidsbemiddeling bestaande uit
werkgevers en werknemers, in haar vergadering
van Zaterdagmiddag heeft vastgesteld, dat van
staking in de haven van Temeuzed geen
«prake is.
Zondagmiddag omstreeks half rijf
brak brand uit in de kapperszaak van den
heer Kaspar, Groote Spul 16.
De heer K. had Juist met zUn vrouw zUn
woning verlaten voor het maken van een
wandeling, toen een voorbUwanger in den
kapsalon vlammen ontdekte. Een buur
man ijlde den heer K. na. terwijl andere
omwonenden de brandweer alarmeerden.
Daar de brandweerkazerne in de onmlddel-
HJke nabUheid Is gelegen duurde het slechts
kort voor de motorspuit op ’t terrein van den
brand verscheen. Door de hitte warm de rui
ten reeds gesprongen en sloegen de' vlammen
naar bulten. terwUl tevens een zware rook
ontwikkeling' was ontstaan. Er werd groot
alarm gemaakt, waarop °°k d® lAdder- en
slangenwagen uitrukten. Met zes slangen,
waarvan vier op de waterleiding en twee op de
motorpomp, die het water uit het Spui op
zoog. tastte men het vuur aan. Het vuur
breidde zich zeer snel uit, zoodat in korten
tUd de kapsalon zoowel als de daarachter ge-
i woonkamers een prooi der vlammen
werden.
'■v' y r1"
ZAterdagmiddag omstreeks vier uur begaf
zich een gezelschap van vUf dames, allen uit
Hoogezand. per auto naar Winschoten. In
Zuidbroek, ter hoogte van eK openbare legere
school, passeerden zU een taxi van «ie maat
schappij DAM.
De Chaaffear hiervan sag. hoe even tater v
de aato met de vijf dames door tot Mg toe
onbekende oonaak tet Winacteoterdiep In
reed. Dv taxi-chaaffear stopte onmiddellUk
en begaf «*e>> **tor-
HU wachtte af. totdat de auto geheel onder
water verdwenen en tot stilstand gekomen was
en klom toen op de treeplank. Het mocht
hem. zU het met groote moeite, gelukken om
alle inzittenden te redden en met behulp van
omstanders veilig aan wal' te brengen.
y-j oven op de Belvedère schouwt men wUd
l-C over het land om de Waal het frissche
sacht-groene tand, dat aan alle kanten
h«I in de verte afgesloten wordt door don
kere met hoornen begroeide heuvels. Vaag tee
kenen zich hun omtrekken af tegen de witte
wolken In de lucht aan den gezichtseinder. Aan
.den overkant van de ilvler plekken blauwe en
roode pannendaken af tegen het boomenvroen,
waaronder sü zich verschuilen. Tusschen dit
alles stroomt de Waal. De zon schUnt af en
toe op het stroomende water in de breede
bocht. Rijen schepen wachten vredig naast el
kaar aan den kant. Hun masten en hun touw
werk steken als een donkere franje af tegen het
lichte water. Een enkele sleepboot trekt een
RUnaak glad en rustig tegen den stroom op.
Heel kleine menschjes loopen beneden naar
de brug.
lln
m,
en
2;
le
n
n
el
il
n
en
in
en
in
?n
rr.
?n