Een grootsch werk voltooid megen gereed i f Kaasvergiftiging Geen staking te Terneuzen Auto reed in het Wïnschoterdiep EEN OEVERVERBINDING VAN 604.10 M. LENGTE i ZATIRDAG II JULI De onbewaakte overweg >1 Vierjarig jongetje overleden Roof op klaarlichten Hoe zy tot stand kwam Kind verdronken PLAATJESDIEVEN GEPAKT De bouw zelf NA VIER LANGE JAREN DE ZOMERPOSTZEGELS Verkooptjjd verlengd OVERDRACHT LANDVOOGDIJ I VOORRANG VERLEEND I t Moderne variant van een Griekschen tempel Invoerbeperking van steenkolen Kapperszaak door vuur vernield By het boren op oude patronen gestooten Ernstige botsing te Laren Boekhouder met een truc van zyn poet weggelokt Felle uitslaande brand te Amersfoort Vaatje bier van in 1932 vergane Stanfries opgevischt BEDRIJFSTOESTAND EN ARBEIDSMARKT Motorrijder by Amersfoort ernstig gekwetst PINDA-CHINEES ERNSTIG GEWOND TRAP VAN EEN PAARD GEKREGEN Geen einde gemaakt aan de rationalisatie ASSEM STERK VERLAAGDE PRIJZEN i De gropte moeilijkheden, die rivier, bodem en verkeer op wierpen, door de tech niek overwonnen Landbouwer aan bekomen ver wondingen overleden Groot aantal te Groningen in arrest Het mijnongeluk te Heerlen Ontwikkeling der bedrijvigheid verre van gelijkmatig De vyf inzittende dames konden slechts met de allergrootste moeite worden gered koopkracht van groote groepen der bevolking. Door een motorfiets gegrepen Op de geruchten waren tallooze werkloozen toegeströomd, die bedrogen uit kwamen Motorryder tegen auto gebotst en met ernstige verwondingen opgenomen Dochter van den burgemeester van Haastrecht het slachtoffer i MAANDAG 15 JUNI 1936 Het Het NIJMEGEN. 13 Juni. ■- van idt v De verdere suggesties van het rapport zijn nog in studie. Bu- Waarlijk: menschelUke energie is aan dit werk Biet gespaard I Wie de geschiedenis van zijn bouw nagaat kan er zijn bewondering niet aan onthouden. BATAVIA, 13 Juni. (Aneta.) De overdracht beperkte 1 van landvoogdij lal plaats vinden op 16 Sep tember BA. Zondagmiddag Is door onbekende oorzaak het driejarig dochtertje van den landbouwer J. C. Muilwijk te water geraakt en verdronken. Vrijdagmiddag, omstreeks half twee heeft men vanuit een kantoorlokaal vah een per ceel aan de Leeghwaterkade te Den Haag, waarin gevestigd Is het expeditiebedrijf van de firma J. de J, op sluwe wijze f600.—’ weten te ontvreemden. Door de politie werden uitgebeelde maatre en genomen voor de afzetting van het ter- In, aangezien er groote belangstelling was m de zijde van het publiek. Waarlijk, hier is slechts bewondering voor een groot werk van menschelijke energie op haar plaats. het vermoedelijk kwajongenswerk aou zijn. Hl) zou wel eens even buiten kijken en verwijderde zich aan de achterzijde door de Leeghwater- straat. Het onderhoud had nauwelijks tien minuten geduurd. Naar wij vernemen is de oorspronkelijke ver- kooptüd voor de zomerpoetzegels verlengd tot 15 Juli as. In verband daarmede wordt ook de gelegenheid om sakatlaajes te bestellen en deel te nemen aan de loterij met waardevoüe premies opengesteld tot en met 15 Juli. ■BS ITS MM MM MMUtLSM BM fCH+rié mrsawATioHMA hotwmcs» Om de reusachtige mlddenoverspannlng te kunnen inéénzetten dat moest aan de brug ze’f gebeuren had men een werk- stelger noodlg. Die kon, midden in den stroom, niet van een paar palen in elkaar worden gezet. Daartoe heeft men een twee de brug gebouwd, de brug, die in aan bouw was voor de overspanning van de Oude Maas bij Dordrecht. Drie hulppjjlers werden tusschen de pijlers van de Njjmeeg- sche brug in gebouwd. Daarop kwam de brug van Dordt en dAArop weer een rij dende Lijschkraan. Zóó kon men de bogen van de pijlers uit naar elkaar toe bouwen, ze steunend op de Dordtsche brug. In verband met den citefstal van rijwiel- plaatjes te Groningen werden binnen 14 dagen reeds zes personen gearresteerd, die allen ter beschikking van de justitie sfjn gesteld. De re cherche heeft thans wederom twee personen aangehouden, den 33-jarlgen rijwielhersteller J. W. en den 30-jarlgen K. B„ zonder beroep, bei den woonachtig te Groningen. Zij zijn ter be schikking van de justitie gesteld. Zondagavond had op den niebwen pUksweg te Laren ter hoogte van Hoefloo, een ernstige bot. sing plaats tusschen een taxi, bestuurd door den Amsterdamschen chauffeur A. W. en den motor rijder J. L. uit Laren. De taxi, die in de rich ting Amsterdam reed, wilde twee voor hem rijdende auto’s passeeren. Toen hij den tweeden auto voorbij was, versperde hij den motorrijder, dien hij niet had zien aankomen, den weg. Het gevolg was, dat de motorrijder tegen den auto botste, over den kop sloeg en tegen den grand werd gesmakt. HU bleek ernstige kneuzingen en een gecompliceerde dU been breuk opgenomen te hebben. In zeer ernstlgen toestand is hU naar het St. Jan Ziekenhuis te Laren overgebracht. In krachtige Hfnen heeft de kunstenaar g. Lücker een phase uit de totstandkoming van de brug in deze houtsnede uitgebeeld. Wij ontleenden haar aan het Gedenkboek, uitgegeven ter gelegenheid van de opening Vrijdag deden zich vergiftigingsverschijnselen voor bU tWee kinderen in het gezin van den mijnwerker Scholgens te Kerkrade. De beide kinderen, een jongetje van vier jaar en een meisje van zeven Jaar, moesten naar het zie kenhuis worden overgebracht. Het jongetje is hedenochtend overleden. Het meisje verkeert in levensgevaar. De oorzaak moet gezocht wor den in het eten van bedorven kaas. Zaterdagmiddag te omstreeks 1.15 uur had op sn Utrechtschen weg bU het kruispunt Tessel- hadelaanUtrechtscheweg te Amersfoort een -nstige botsing plaats tusschen een motor- jder en een auto. De motor, bestuurd door den irgeant -adspirant-vUeger 8. uit Drachten, wam uit de richting Soesterberg, rijdende naar mersfoort. Ter hoogte van de Tesselschade- ian kwam plotseling een auto, bestuurd door en eersten luitenant Z. uit Amersfoort den eg overgestoken. Aangezien laatstgenoemde geen voorrang verleende, was een botsing on vermijdelijk. De motorrijder, die in de linker flank werd aangereden, werd van zijn motor geslingerd. Bloedende uit verschillende diepe schaafwonden werd hU bjj dr. Nieuwenhuis binnengedragen, waar hem de eerste hulp werd verleend. HlerbU kwam vast te staan, dat hU naast verschillende schaafwonden ook een ernstige schouderontwrichting had gekregen. De motor werd gedeeltelijk vernield en moest worden weggesleept De auto bekwam aan spatborden en bumper belangrijke schade. ding gegeven tot overleg met belanghebbenden, met name ten aanzien van het distributie- vraagstuk. Deze aangelegenheid verkeert thans In een vergevorderden staat van voorbereiding. Dezer dagen deed schipper Vroenis van Mar ken, die op het IJselmeer bU het Vrouwezand aan het vlsschen was, een zonderlinge vangst In den kuil haalde hU met veel moeite een enormen waterbewoner op. die zich bij nader on derzoek ontpopte als een vat bier. De Markensche politie heeft zich over het vat ontfermd, en bet bleek, dat het kostelijk nat af komstig was van de in 1932 vergane „Stanfriee”. Binnenkort krijgt de eigenaar na vier Jaar zijn bezit weer terug. In een nota naar aanleiding van het verslag der Tweede Kamer nopens het wetsontwerp tot regeling van den invoer van steenkolen, deelt de minister van Handel, Nijverheid en Scheep vaart mede, dat de onderhavige invoerbeper king geen einde gemaakt heeft aan de steeds voortgaande rationalisatie in de mijnen. Zulks is een gevolg van de noodzaak om het kostenpeil steeds verder aan te passen ter handhaving van het concurrentievermogen, vooral ook op de exportmarkt. Bovendien is de productie der Limburgsche mijnen tengevolge van teruggeloopen uitvoer en minder gebruik hier te lande nog afgenomen, ofschoon het aan deel in den afset van steenkolen hier te lande is gestegen. Als gevolg van deze twee omstandigheden moet nog steeds een achteruitgang der werk gelegenheid worden geconstateerd. Zoo daalde het aantal arbeiders bU de mijnen zonder de nevenbejjrUven regelmatig van 29419 man op 1 Juli 1934, dus even vóór het afkondigen der contingenteering, tot 26960 man op 1 April 1936 Voor zoover de uitkomsten der Staatsmijnen als een aanwUzing voor de ontwikkeling in het geheele mijnbedrijf mogen worden beschouwd, kan worden vastgesteld, dat sedert de afkondi ging wel eenige verbetering is ingetreden in de verhouding tusschen den kostprijs en de op brengst voor de mijnen. Het rapport van mr. T. J. Verschuur in zake Een buitengewoon schouwspel biedt zS hem. die erover heen wandelt. Hier ziet men niet die warreling van lUnen, van kruisbalken en dwarsbalken, die de con structie van spoorbruggen zoo Ingewikkeld en warrelend voor het oog maken als men erover heen trekt Hier gaan de lUnen enkel naar omhoog recht naar boven tot in bet hoogste punt van de dragende bogen. Die soberheid pakt ongelooflijk I Het is alsof men voor een hypermoderne variant van •n Griekschen zuilentempel staat. Machtig, imponeerend In die uiterste, uiterste sober heid. GewoonlUk is het personeel tusschen 12.30 en 1-30 uur afwezig, behoudens een kantoor bediende. Ook dien middag was dit het geval. Gedurende de afwezigheid van het overige per soneel bleef achter de 76-jarige boekhouder, die aldaar reeds jarerï in betrekking is. Omstreeks half twee kwam een onbekend per soon hem mededeelen, dat in het pakhuis een vat olie openstond en de olie er uit liep. De firma heeft voor eigen gebruik achter in het pakhuis een vat olie staan, hetgeen van de straat nauwelUks zichtbaar is. De boekhouder ging onmiddellUk met den persoon, die hem waarschuwde het pakhuis in en inderdaad bleek de kraan van het vat open te staan en een weinig olie lag op den grond. De kraan werd gesloten, eenlg zand werd gestrooid en men bleef nog eenige oogenbiikken praten, waarop BUna vijf Jaren heeft men over den bouw van deze brug gewerkt. In 1931 werden enkele grondboringen verricht, die uitwezen tot welke diepte men In de fundeering der pijlers moest gaan om een stevlg-houdende onderlaag te hebben. Op 23 October van datzelfde jaar werd de eerste proefpaal geslagen en daarna toog men full speed aan den arbeid. Vier pijlers kreeg de brug. Vier „kuipen" moesten dus In de rivier warden drooggelegd. Om daarmee den stroom niet Al te zeer te stremmen, werden de pijlers In twee etappen gebouwd. In 1933 werden de twee noordeUJke. in 1934 d» twee zuidelüke opgetrokken. Dat ontrekken geschiedde in twee etappen: op de heipalen zelf werd 'n betonnen onderplaat aangebracht van 5% meter dik; daarop eerst werd de nijler gebouwd tot een hoogte, nog eens, van ruim 20 meter. De buitenkant be stond uit gemetselde granle tblokkende bin nenkant vit één massief betonblok. Eerst toen men zóóver was, konden de brug gen zelf worden geconstrueerd. Dat leverde voor de kleine overspanningen aan weerskanten betrekkelijk weinig moeilijkheden op. Voor de hoofdovenpannlng echter wel. Vrijdag had de 78-jarige landbouwer J. H. 'Mensink te Enterbroek in de gemeente Wter- den het ongeluk, verward te geraken In de teugels van een paard, dat gespannen was voor een wagen beladen met hooi. M. Kreeg hierbij een trap van het paard en ernstig gewond werd hü opgenomen in het al^emeene ziekenhuis te Almelo, waar hij Zaterdagavond aan de be komen verwondingen U overleden. De geschiedenis van deze brug begint eigen lijk in 1926. Vóór dien werden natuurlijk wel ijverig allerlei mogelijkheden besproken om den overgang van de Waal bU Nijmegen wat vlotter te doen verloopen, doch eerst in 1926 kwam onder den druk van het groeiend autoverkeer het RUkswegenplan tot stand en in 1927 werd positief besloten, dat in de eenigszins nauwe bocht, die de Waal vlak bij de Belvedère in Nijmegen maakt, één der twaalf in dit RUks wegenplan geraamde rlvierovergangen zou wor den aangelegd. Toen deze plaats eenmaal was gekozen kon men uit de dAAr voorhanden omstandigheden ook bepalen hoe die nieuwe brug er uit moest zien. Heeft de Waal In het algemeen een dub bele functie: één als waterweg voor het scheep vaartverkeer en één als afvoer van regen en smeltwater uit de berglanden, die hoogerop den RUn omgrenzen, hier in déze bocht mochten terwille van belde functies geen groote obsta kels aan den stroom In den weg worden ge legd. Zoo kwam men tot den eisch, dat het somerbed van de rivier, waarlangs de scheep vaart plaats had en waarin het plaatsen van één of meer pellers gevaarlijke uitschuring kon veroorzaken, In één boog moest worden over spannen, terwUl het winterbed, vooral voor den vlotten afvoer van smelt- en regenwater be stemd, Iets wijder moest worden gemaakt om öe schadelijke ruimte van de noodzakelUke pel lers eenlgermate ongedaan te maken. Toen men dus aan de uitvoering toe kwam, stelde men deze twee dingen voorop: de noor- delüke ba nd ijk van het winterbed moest 80 Meter achteruit en de midden-oversoannlng moest ten minste 220 Meter bedragen. ZU werd in werkelUkheid 244.10 Meter. Het grondschema van de brug was daarmee gegeven: een groote middenboog werd geflankeerd eerst door twee bogen van elk 95 en dan nog eens door twee bogen van elk 72 meter De totale lengte tus schen de twee landhoofden bedroeg dus 604.10 Meter. De breedte vond men door rekening te hou den met de *«*ehen van een druk snelverkeer. In twee richtingen werd breedte gegeven voor twee rijwegen en een zijpad voor fietsers en voetgangers. De kleine bruggen werden zoo doende 21 meter breed, de mlddenbrug 2350 meter, omdat hier de uitstekende hoofdliggers een deel van het rjjdek in beslag nemen. Merkwaardig was In dit eerste stadium van bet grondwerk de methode van heien, die men toepaste. Voor het eerst in ons land werd hier op groots schaal het systeem van den Belgi schen Ingenieur Ffrankignoul toegepast, vol gens welk de betonnen heipalen niet te voren worden Klaargemaakt, doch in den grond zelf worden gegoten, zóó, dat hun dikte geheel en •1 aanpast bU het weerstandsvermogen der verschillende aardlagen. Proeven hebben ook ta Nijmegen aangetoond, dat deze .Jtankl- Palen” een nog veel solleder basis vormden dan de betonpalen. die reeds een sterke vooruitgang op de houten betoekenden. Donker afstekend in de strakke welving van haar massale constructie ligt deze stoer en rustig midden tus schen al die zachte en wazige lijnen in sterk, onwrikbaar als een niet te verwoesten stuk menschelijke energie. De Inzittenden, mevr. B chauffeerde, mevr. P. van L M.. allen uit Hoogezand kwamen met d.n schrik vrU *n werden bU het hoofd van de school, den heer Groen, binnengebracht en vi n droge kleeren voorzien, waarna zU per auto naar Hoogezand terugkeerden. Als bijzonderheid kan nog verneid worden, dat een der inzittende dames onlangs ook reeds met een auto in het Wïnschoterdiep is geraakt. Zooals reeds gemeld, waren VrUdagavond op de 250 meter verdieping van de Oranje NassaumUn 3 te Heerlerheide drie mUnwerkers op een der werknutten aan het boren, toen zU op een gegeven oogenbllk men vermoedt althans dat dit de oorzaak van het ongeluk is geweest op oude patronen stootten, welke in den wand" waren achtergelaten. Er volgde een hevige explosie, waarbU de Italiaan Tumu- lero op slag werd gedood en de Nederlandsche mUnwerker Boschman zoo ernstig werd gewond, dat hU een kwartier later aan zUn kwetsuren is overleden. De derde mUnwerker. de Dult- scher Metten, werd zoodanig aan het gezicht gewond, dat hU waarschUnlUk het licht van zUn belde oogen zal moeten missen. Metten werd naar het St. Josephziekenhuis te Heerlen overgebracht. HU kon tot op heden nog niet worden gehoord, zoodat men nog in het duister tast omtrent de juiste toedracht van het onge luk. De Italiaan was gehuwd, Boschman niet. Beide verongelukten woonden te Heerlerheide. haar dochter, die L.. mevr. J. en mevr, kwamen 373 en 31.2 in het eerste kwartaal van 1935 en I 1934. De stijging ten opzichte van het vorige jaar (nJ. met bUna 2 punten) was echter klei- I ner dan die (nl met ruim 6 punten), welke in I 1935 ten opzichte van 1934 te boeken viel. De totale uitvoer van fabrikaten beliep In dit I kwartaal 21 miUioen K.G.; 4 mlllioen gulden minder dan in dat tijdvak van 1935. Vergeleken met den gemiddelden uitvoer In I hetzelfde tijdvak gedurende de laatste 5 vooraf- I gaande jaren gaf het eerste kwartaal een ach teruitgang te zien met 74 mlllioen K.G. en 37 mlllioen gulden en wanneer wU om het ver schil sterker te doen uitkomen hieraan nog toevoegen, dat er b.v. ten opzichte van 1930 <966 mlllioen K.G. ad 290 mlllioen gulden) een achterstand valt te boeken van 195 mm. K.G. en 201 mlllioen gulden, dan Is het duidelUk, hoe zeer onze industrleele export door de velerlei ge noegzaam bekend te achten remmende factoren In het algemeen aan beteekenis heeft moeten inboeten, zU het met niet onbelangrijke ver schillen tusschen de artikelen. In het overzicht, dat wordt opgenomen In de ter perse zUnde vUfde aflevering van t maand schrift, wordt de gang van zaken ook aan de hand van nog andere aanwUzingen (b.v. grond- stoffeninvoer, invoer van fabrikaten) meer uit voerig uiteen gezet. Al blUkt, dat men voor ver schillende ondernemingen wel van een voor dezen tUd in zekere mate bevredigenden gang van zaken mag spreken, dit neemt niet weg, dat deze nog altUd sterk naar den achtergrond wor den gedrongen, door de vele andere, welke reden hadden een mln of meer somberen toon te laten hooren wegens onvoldoenden afzet en/of de weinig of meermalen niet rendeerende prijzen. In t oog is hlerbU o.a. te houden, dat t bln- nenlandsch verbruik maar al te vaak den rem- boven de overeenkomstige van het vorige jaar. menden invloed onderging van de te De boekhouder ging naar het kantoor terug en daar bleek, dat een tweede persoon van deze gelegenheid gebruik had gemaakt om een lade op te breken en daaruit 1600.gulden te ontvreemden. Sporen van braak waren aan wezig. Later viel het den boekhouder In. dat hU ««n hem onbekend persoon per rijwiel eenige malen langs het kantoor had zien rijden, die opval lend naar binnen kéék. Het signalement van deze personen, die bel den per rijwiel waren, luidt: De eerste is ongeveer 35 jaar. lang circa 1.78 meter, gewoon postuur, heeft betrekkelUk zware stem, gekleed In donker colbertcoetuum, draagt grijze jockeypet. De ander is ongeveer 30 jaar. heeft rossig haar, flink postuur, gekleed in donker costuum. draagt zwarten bolhoed. Volgens mededeeling van het Centraal reau voor de Statistiek was, blUkens de over het eerste kwartaal van 1936 nopens de industrie ten dienste staande rapporten, de ontwikkeling van de bedrijvigheid ondernemingsgewUs verre van gelUkmatig. In vrij wat fabrieken was een zekere opleving merkbaar; zelfs mag men voor eenige bedrUfstakken, waar zulke teekenen zich meer voordeden dan In andere, wel zeggen, dat 1936 zich beter heeft Ingezet dan zUn voorgan ger. Tot eenzelfde conclusie kan men echter voor vele bedrUfstakken bezwaarlUk komen. On dernemingen, waar de bedrUvlgheid ongunstig afstak bij een Jaar geleden, waren nog lang niet zeldzaam, - terwijl voorts In menige fabriek het verschil met het vorige jaar te klein was, om van voor- of achteruitgang te kunnen spreken; andere meer globale gegevens lelden meeren- deels ook tot weinig opwekkende beschouwingen. Zoo lagen de cUfers, aangevende het aantal werkloosheidsdagen In procenten, voor alle In- dustriegroepen bUeen genomen, nog weer iets nel rapport van mr. x, j. veracnuur in saze l~»eu üc uvcmiikuuiBÜgc hei, wiigc jmu, den toestand in het mijnbedrijf heeft aanlei- j Het gemiddelde bedroeg thans 393 tegen resp. Merkwaardig was tenslotte, dat, toen men klaar was, toen de bogen zichzelf hielden, de kraan middenin vastgeklemd zat. Toen de Dordtsche brug er weer onderuit werd gehaald, hing de heele kraan aan de bogen. Men heeft haar eerst een tUd laten hangen. ZU kon haar diensten blijven doen in het ophangen van het brugdek aan de bogen. En toen men haar niet meer noodlg had, maakte men het onderstuk los en liet men den arm, die boven de bogen uit stak, daarlangs naar beneden glUden Zoo Is in het kort de geschiedenis van dc NUmeegsche brug. Na een half uur ontdekte men plotseling, dat het vuur was overgeslagen naar de boven verdieping. aan de achterzUde van het perceel Via een voorkamer werd een slang naar het bedreigde gedeelte geleid. De brandweer mocht er na een moeizamen strUd In slagen, dit ge dekte van het pand te behouden. De benedenverdieping brandde geheel uit. terwUl de bovenverdieping aanzienlijke water schade kreeg. Te kwart over vUf was men der. brand meester en een kwartier daarna kon het vuur als gebluscht worden beschouwd. Onder leiding van den commissaris van politie, den heer G. Goorhuls. werd hierna een onderzoek ;eld naar de oorzaak van den brand. Het bleek te zUn ontstaan In den kapsalon. chUnlUk tengevolge van kortsluiting. De mlUke schade wordt door verzekering ge- Zaterdagavond om see uur is te Laren (N.H i een ernstig ongeval gebeurd. Een motorrijder, A. v. d. P. uit Hilversum, kwam uit de richting Baarn en ging in de richting van Amsterdam. Ter hoogte van hotel De Witte Bergen stond rechts op den berm van den weg een autobus geparkeerd. Toen de motorrijder het bewuste punt naderde, kwam plotseling een pinda-Chi- nees van achter den autobus te voorschijn en wilde snel den rUweg oversteken. De motorrijdei kon niet meer remmen en reed tnet volle vaart tegen den Chinees aan. die geheel naar den linkerkant van den weg werd geslingerd, waar hü bewusteloos bleef liggen. De motorrijder werd ook tegen den grond geslingerd, doch bekwam alleen enkele schaafwonden. Een passeerende geneesheer uit Huizen vsr- leende den Chinees geneeskundige hulp. Het bleek, dat het slachtoffer een schedelbaslsfrac- tuur. een schedelfractuur en een breuk in het rechterbeen, eten boven de knie, had bekomen. HU werd per ziekenauto naar het St. Janszie- kenhuls te Laren vervoerd. De toestand van het 38-jarige slachtoffer, genaamd Chow Nln Do, afkomstig uit Che Kiang en thans domicilie hebbende te Utrecht, is zorgwekkend. De geruchten als zou In de haven van Ter- neuzeh een algemeene staking zUn uitgebroken, zUn van allen grond ontbloot. Wel heeft de plaatselUke afdeellng van den Centralen Bond van Transportarbeiders medegedeeld, dat een staking Is uitgebroken, doch bU informatie is gebleken, dat slechts een kleine groep arbei ders, meest aangeslotenen bü genoemden bond, zich niet voor werk hebben aangjemeld. De werkzaamheden aan de schepen geschieden op normale wUze. Van ver uit den omtrek komen de werkloo zen uit geheel Zeeuwsch-VIaanderen naar de dokken, om te trachten werk te verkrijgen. Hoewel er mdtnenteel een twintigtal zeesche pen, waaronder eenige van ruim 10.000 ton. ge laden en gelost worden, geeft deze bedrijvigheid In hoofdzaak werk aan de Terneuzensche havenarbeiders, zoodat zeer velen teleurgesteld moesten worden. Zondagmiddag is de 23-jarige freule van Hemert van Dtngshof. dochter van den burge meester van Haastrecht, toen zij met haar jon gere zuster den onbewaakten overweg bU blok 11, onder de gemeente ReeuwUk. per rijwiel pas seerde. door den van Utrecht komenden dlesel- treln, die te 14.26 te Gouda moet aankomen, gegrepen en op slag gedood. De jongere zuster, die voorop reed, was juist de spoorbaan over, toen de aanstormende trein de vlak achter haar rijdende zuster greep. Blijk baar heeft zfl den trein op het laatste moment gezien en toen geremd, hetgeen haar nood lottig is geworden. De treinbestuurder, die het ongeluk niet kon verhinderen, stopte. Het zwaarverminkte stoffelUk overschot van het slachtoffer werd met denzelfden trein naar het station Gouda vervoerd, vanwaar het per zie kenauto naar het van Iterson-Ziekenhute is overgebracht. Zondagavond is het stoffelUk overschot naar Haastrecht vervoerd, waar groote verslagenheid heerscht over den zwaren sla" die het gezin van den burgemeester getrof' heeft. Nader wordt bericht, dat de commissie van toezicht op de arbeidsbemiddeling bestaande uit werkgevers en werknemers, in haar vergadering van Zaterdagmiddag heeft vastgesteld, dat van staking in de haven van Temeuzed geen «prake is. Zondagmiddag omstreeks half rijf brak brand uit in de kapperszaak van den heer Kaspar, Groote Spul 16. De heer K. had Juist met zUn vrouw zUn woning verlaten voor het maken van een wandeling, toen een voorbUwanger in den kapsalon vlammen ontdekte. Een buur man ijlde den heer K. na. terwijl andere omwonenden de brandweer alarmeerden. Daar de brandweerkazerne in de onmlddel- HJke nabUheid Is gelegen duurde het slechts kort voor de motorspuit op ’t terrein van den brand verscheen. Door de hitte warm de rui ten reeds gesprongen en sloegen de' vlammen naar bulten. terwUl tevens een zware rook ontwikkeling' was ontstaan. Er werd groot alarm gemaakt, waarop °°k d® lAdder- en slangenwagen uitrukten. Met zes slangen, waarvan vier op de waterleiding en twee op de motorpomp, die het water uit het Spui op zoog. tastte men het vuur aan. Het vuur breidde zich zeer snel uit, zoodat in korten tUd de kapsalon zoowel als de daarachter ge- i woonkamers een prooi der vlammen werden. '■v' y r1" ZAterdagmiddag omstreeks vier uur begaf zich een gezelschap van vUf dames, allen uit Hoogezand. per auto naar Winschoten. In Zuidbroek, ter hoogte van eK openbare legere school, passeerden zU een taxi van «ie maat schappij DAM. De Chaaffear hiervan sag. hoe even tater v de aato met de vijf dames door tot Mg toe onbekende oonaak tet Winacteoterdiep In reed. Dv taxi-chaaffear stopte onmiddellUk en begaf «*e>> **tor- HU wachtte af. totdat de auto geheel onder water verdwenen en tot stilstand gekomen was en klom toen op de treeplank. Het mocht hem. zU het met groote moeite, gelukken om alle inzittenden te redden en met behulp van omstanders veilig aan wal' te brengen. y-j oven op de Belvedère schouwt men wUd l-C over het land om de Waal het frissche sacht-groene tand, dat aan alle kanten h«I in de verte afgesloten wordt door don kere met hoornen begroeide heuvels. Vaag tee kenen zich hun omtrekken af tegen de witte wolken In de lucht aan den gezichtseinder. Aan .den overkant van de ilvler plekken blauwe en roode pannendaken af tegen het boomenvroen, waaronder sü zich verschuilen. Tusschen dit alles stroomt de Waal. De zon schUnt af en toe op het stroomende water in de breede bocht. Rijen schepen wachten vredig naast el kaar aan den kant. Hun masten en hun touw werk steken als een donkere franje af tegen het lichte water. Een enkele sleepboot trekt een RUnaak glad en rustig tegen den stroom op. Heel kleine menschjes loopen beneden naar de brug. lln m, en 2; le n n el il n en in en in ?n rr. ?n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5