Waal Rijnbrug geopend en Lang gekoesterde wensch in vervulling Feest te Nijmegen De ontvangst te Arnhem Het geheime Consistorie Groote feestvreugde aan Waal en Rijn Te voet over de Rijnbrug Ministerieele toespraak H.K.H. Prinses Juliana brengen de openstelling een bezoek aan Arnhem en Nijmegen r— BRUGGENBOUW s De nieuwe Kardinalen H.M. de Koningin en ter gelegenheid van jiamaqa J DINSDAG 16 JUNI 1936 H. Prinses Minister van Lidth de Jeude Slotplechtigheid R.K. Universiteit RUTQAU De H. Vader sprak niet over den toestand der wereld De Koningin knipt het lint door als symbolische handeling voor de opening der Waalbrug OPROEP TOT STABILISATIE Op het Velperplein is H. M. en H. K: H. dóór 4000 kinderen een zanghulde gebracht Zanghulde Velperplein Burgemeester Steinweg iem en Nij- Arnhem en Nijmegen zijn heden in feesttooi. Vandaag hebben H. M. de Koningin en H, Juliana een officieel bezoek gebracht aan megen in verband met het gereedkomen en in gebruik nemen van de vaste oeververbindingen over den Rijn en de Waal. Een lang gekoesterde wensch is in beide steden met de tot standkoming van beide vaste bruggen in vervulling gegaan. De misère met schipbrug en pontveer is voorbij. Het verkeer .▼an Noord naar Zuid kan onafgebroken doorgang vinden. Het Koninklijk bezoek is in beide steden gepaard gegaan met spontane huldebetuigingen aan de vorstelijke bezoeksters, die overal met groot enthousiasme werden begroet. De Commissaris spreekt Een fraaie K.L.M.ducht-foto van de nieuwe brug, welke heden te Nijmegen door H. M. de Koningin feestelijk in gebruik is gesteld Te voet over de Rijnbrug javia lüAnDOLnG SIHGAPODE lil vertraging Majesteit, Koninklijke Hoogheid, Het zU mU vergund, aan Uwe Majesteit en Aan de R. K. Unlverelteit slaagde voor het doctoraal examen In de rechten de beer A. J. A. Laake uit 'a-Hertogenboech. een VOOIi uur de Koningin, te geleid door den ad* ■tater Waterstaat, begaf zich daarop weer op de brag. Ben dochtertje van den hoofdingenfenr-dirocteiir van den Rijkswa terstaat, ir. Hermeen, bood de Vorstin de zilveren schaar aan om het koord, datden overgang over heg nieuwe bouwwerk at* stoot, door te knippen. eveneens aan H. K. H. de Prinses, namens het gemeentebestuur van Nijmegen aan te bieden, als herinnering aan dezen historischen dag. den zilveren legpenning, dien de Commissie-Waal- brug 1936, met welwillende medewerking van 's rijksmuntmeester heeft laten slaan, ten einde daarmede vast te leggen, de groote beteekenls, ook voor Nijmegen, van de ononderbroken ver binding van het noorden met het zuiden des lands.” Met groote waardeering herdenk ik voorts den steun van minister Bongaerts voor de me dewerking bij het samenstellen der bruggen- commissie, alsmede het groote aandeel van mi nister Reymer bij dezen bouw, waar met name de moeilijke keuze van de plaatsen, zoowel hier als te Arnhem, aan zjjn beslissing was gelaten. Majesteit, de tijden zijn ernstig en de ge zichtseinder Is door nevels verduisterd, voor spellingen over de toekomst van deze brug mo ge ik achterwege laten, maar ik bid God, dat Hij ons volk bij voortduring Zijn genade be wijze door het vergunnen, in vrede en vrijheid de vruchten te plukken van deze nieuwe ver binding tusschen twee aan Uwe Majesteit en Haar huis innig verknochte steden. Waarop 't land der bruggenbouwer» Weer met recht een» trotsch kan zjjn. Forsche pijler» zijn verrezen S In den snellen, breeden stroom, De techniek bracht de vervulling Van een eeuwenouden droom. H Banden zijn nu weer gevlochten Van cement en van beton, Waardoor ’t kleine vaderlandje Benen groeten weg weer won. Met de stad van Keizer Karei Viert ons heele land nu feest, Want de pont, het oud obstakel, Gaf nu eindelijk den geest. |j Zuid en Noord zijn nu verbonden 5 Door techniek en energie, NEW YORK. 15 Juni. (A. N. PJ Te New- York is een brief gepubliceerd van den presi dent van de Chase National Bank, Winthrop W. Aldrich, waarin deze den nadruk legt op de noodzakelijkheid de toonaangevende muntstel sels zoo vlug mogelijk op goudbasis te stabili- seeren. Nadat de burgemeester aan H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana de door J. E. Wienecke ontworpen pla quette had overhandigd, werden de hoe ren C. A. P. Ivens, H. H. de Haan, kapt, luit, ter zee b. d. W. Bunge en ir. W. Cool, leden van de „Burgerijcommissie voor Waaioverbrugging 19*5”, welke commissie in de voorgeschiedenis der brug zulk een belangrijke rol heeft ge speeld, aan H. M. de Koningin voorge steld. De heer Ivens werd tevens in de gelegenheid gesteld een album aan te bieden met een groot aantal foto’s, be trekking hebbende op den bouw van de Waalbrug. Tevens werden aan H. M. voorgesteld de voorzitter van het „Waal-brug-eo- mité-1936” mr. K. J. H. M. Weve, en de ondervoorzitter van dit comité de heer F. L. M. van Wayenburg, secretaris van „Vreemdelingenverkeer”. Mr. Weve bood het fraai gebonden gedenkboek aan, dat bij gelegenheid der Waalbrugfeesten is samengesteld. Ituwe en de omliggende landstreek, de vervul ling van een lang gekoesterden wensch van de schoon» stad Nijmegen. Ik heb mij veroorloofd een blik te werpen in het grijs verleden, bet is niemand gegeven in de toekomst te zien. Ik mag slechts hopen, dat het nageslacht dank baar zal terugzien op dezen blijden dag van inwijding, waarbij ik Uwer Majesteit zeer eer biedig moge verzoeken wel te willen overgaan tot lyt verwijderen van de laatste belemmering, Waardoor de brug voor het openbare verkeer zM worden opengesteld. De ministef van Waterstaat, jhr. Ir. v. Lidth de Jeude, sprak de openingsrede uit. 1 Voordat de stoet de Groote Markt bereikte, inspecteerde de Koningin de troepen van het Arnhemsche garnizoen, welke aan de Noord zijde van de Walburgstraat stonden opgesteld, achtereenvolgens het achtste en het 19e regi ment Infanterie en het korps rijdende artillerie. Aan het hoofd van de troepen stond een uit dienstplichtigen van het achtste en het 19de regiment infanterie samengesteld muziekcorps, terwijl het korps rijdende artillerie, dat in groot tenue was gekleed, vergezeld was van de staftrompetters. Op de Groote Markt werd den vorstelijken bezoeksters een bloemenhulde bereid. Door de binnenstad, waar de drukte geweldig groot was, bereikte de stoet tenslotte het Vel perplein. Hier stonden ongeveer 4000 Arnhem sche schoolkinderen opgesteld, gereed voor het brengen van een zanghulde onder leiding van den heer Douwe Draalsma. Nadat de vorste lijke personen op de voor haar bestemde zetels hadden plaatsgenomen, zetten de muziekkorpsen het Wilhelmus in, dat door een leder werd meegezongen. Benige meisjes boden bloemen aan, benevens een exemplaar van het speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerde bruggen- lled, dat even later door de Jeugdige zangertjes werd ingezet. Het lied werd gecomponeerd door A. Meyer, op woorden van A. Lamvelt.. jE Thans is er een pracht verbinding Over Waal en over Rijn, Men seint ons uit Rome. d.d. 15 Juni: Hedenmorgen tien aar werd in de Con- sistoriesaal bet Geheime Consistorie ge houden. Aanwezig waren alle Curie-kardl- nalen, andere Itaüaanscbe kardinalen, de FnuMche-kardinaal Binet en de desert* kaansche kardinaal Dougherty. In zijn kor te toespraak verklaarde de H. Vader, dat dit Consistorie vooral bestemd Is voor de plechtige verleenlng van den kardinaals hoed aan de nieuwe kardinalen. Wellicht verwachtte men, aldus de Paus, van Hem een verklaring over den huldigen toe stand der wereld, maar de Paus oordeelde te kunnen volstaan met hetgeen HU reeds on langs, vooral bU de opening van de Persten toonstelling heeft gezegd. Echter wilde de Paus deze gelegenheid aangrijpen om Zjjn dank uit te spreken voor de vele gelukwenschen, die Hem op ZUn verjaardag hebben bereikt. BUzonder welkom was daaronder bet getui genis van kinderlijke verknochtheid, dat de ver tegenwoordigers der Katholieke Actie Hem heb ben gebracht. De bloei en de werkzaamheid dezer vereenl- gingen getuigen van den Uver der zieleberders. De Paus noemde met name bet congres der Katholieke jeugd te Parijs en dat der J.O.C. te Brussel. In dezen bloei zag de Paus een terken van den GoddelUken Bijstand, die, zoo de vijanden der kerk toenemen, ook den steun en de trouw doet groeien. De Paus vroege verder te bidden, opdat de Heer Hem de genade geve den levenstijd, die Hem nog rest, in vruchtbaren en onvermoel- baren aroeid te besteden. De H. Vader sprak tenslotte een woord van dank aan alle autoriteiten, die de Perstentoon stelling hebben begunstigd. Daarna volgde de aankondiging der belde nieuwe kardinalen Mgr. Tisseraud en Mgr. Giovanni-Mereati en de ver melding der bisschopsbenoemingen. Kort na elf uur eindigde het Consistorie. In het Consistorie heeft kardinaal Mar chetti Oelvagiani den bisschopszetel vaq Fras cati en kardinaal Dole! dien van Palestina ge kozen. Na baar bezoek aan de Arnhemsche brug waren Koningin en Prinses per auto vertrokken in de richting Nümegen. Op het grondgebied der gemeente Eist, dat kort achter de Arnhem sche brug een aanvang neemt, werd de ko ninklijke auto voorafgegaan door den auto van den burgemeester dezer gemeente, den heer W. Th. de Leeuw, terwUl in een anderen auto de procureur-gener aal aan het Arnhemsche Hof mr. De Visser en de districtscommandant der rijksveldwacht, Den Hartog, mede den stoet begeleidden. Eveneens begaven zich per auto in de richting Nijmegen de minister van Water staat, de commissaris der Koningin met diens echtgenoote en de burgemeester van Arnhem. Aangekomen aan den voet van den Noorde lijken oprit der Waalbrug werd even halt ge houden in het dorp Lent, waar schoolk nderen en jeugdvereenigingen den beiden Vorstinnen een zanghulde brachten. Het was ongeveer kwart over twaalf, toen de KonlnklUke auto op de brug arriveerde. Hier werd H.M. opgewacht door den minister van Waterstaat, met een gedeelte van zijn staf, waaronder zich o.m. bevond de hoofdlngenieur- directeur ir. W. J. H. Harmsen, directeur van de afdeeling wegenverbetering van bet depar tement van Waterstaat, die mede HM van voorlichting diende. HM. inspecteerde de brug en bewonderde het uitzicht, dat geboden wordt vanaf de middelste overspanning, welke een lengte van 244 meter overspant en waarschijn- hjk de grootste brugboog van Europa is. Halverwegen de burg, waar het grondgebied der gemeente Nijmegen aanvangt, werd H. M. begroet door den burgemeester van Nijmegen, den heer J. A. H. Steinweg. Hier werden bloe men aangeboden aan de Koningin door een dochter van burgemeester Steinweg, terwUl een dochter van den voorzitter van de „Commissie Waalbrug 1936", mr. K. Weve, aan de prinses een ruiker overhandigde. Een oogenbllk later weerklonken de plechtige tonen van het Wil helmus. Na bezichtiging van de brug namen de Vor stinnen plaats op het podium, dat aan de NU- meegsché zUde van de brug was opgericht. Een groot aantal genoodlgde autoriteiten was aanwezig. Tenslotte hield de burgemeester van Nijme gen, de heer J, A. H. Steinweg, een korte toe spraak: Het is begrijpelijk, dat een werk van zooveel beteekenls voor geheel Nederland wel van bU- zonder gewicht moet worden geacht voor de gemeente Nijmegen, zoo nauw bU deze oever verbinding betrokken. De vreugde der Njjmegenaars en hun vol doening bereikten een hoogtepunt, toen zU ver namen, dat Uwe Majesteit voornemens waart, vergezeld van Hare KonlnklUke Hoogheid de Prinses, de brug persoonlUk voor het verkeer open te stellen. Groot zUn de verwachtingen, die het gemeentebestuur en de bevolking van NUmegen hebben van eene gebeurtenis, eenig in de geschiedenis hunner aloude veste. Moge onder een gezegend bestuur van Uwe Majesteit, dit mooie werk van het menschelUk vernuft, strekken tot heil van heel ons land. De dag van heden was voor Njj- megeif het hoogtepunt van de zomer feesten. Te zeven uur des morgens was de stad uit den slaap gewekt door het garnizoens-muziekcorps, dat rondgang maakte door de naamste straten. Vanaf elf beierde van den St. Stevenstoren het carillon zijn feestelijke klanken over de zeven heuvelen. Even na twaalf uur was het, toen alle klok ken der vele Nqmeegsche torens met dit luiden instemden, ten teeken, dat het koninklijk gezelschap uit de richting Arnhem de stad naderde. H. M. de Koningin keerde daarna terug naar de genoodigden, waar eerst de Commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland, Mr. S. baron van Heemstra, een rede hield, dankend Koningin en Prinses namens het pro vinciaal bestuur voor haar belangstelling. Binnen een cirkel met een straal van onge veer 7 KM. zUn thans een vUftal groote brug gen opger:cht, waarvan er vier dienst moeten doen voor de verbinding van Arnhem en NU megen. Daarvan zUn er twee bestemd voor het spoorwegverkeer, de twee Jongste bruggen voor het algemeen verkeer. Aan de plechtige inge bruikneming is een droevige bUzonderheld ver bonden. Den 13den Juni 1879 overleed de Prins van Oranje. De plechtige opening van den spoorwegdienst ArnhemNUmegen, welke op dien dag zoude plaatsvinden, werd in verband met dit droevige feit door den raad van NU megen afgelast. Op 15 Juni 1879 werd daarop, zonder eenige feestelUkheid, de spoorwegdienst geopend en daarmede de spoorwegbrug, die voor het eerst de beide Waaloevers bU NUmegen verbond, in gebruik genomen. Het was dus gisteren, dat de 57ste verjaardag van de eerste brug bU NUme gen herdacht mocht worden. Het blijkt dus niet, dat de burgerij in die dagen zich een voorstelling maakte van de verstrekkende beteekenls ten aanzien van het nationaal en internationaal verkeer, hetwelk die spoorwegverbinding voor NUmegen sou be- teekenen. De publieke opinie in Arnhem, geluk die uit de plaatselUke kranten valt af te leiden, reageerde op geheel verschillende, echter even min van breed Inzicht getuigende, wUze. Men erkende weliswaar, dat de nieuwe spoorwegver binding in het voordeel zou zUn èn van NUme gen én van Arnhem, gelUk voor de geheele pro vincie Gelderland, maar in de provinciale hoofdstad blUkt men met groote zorg vervuld te zUn geweest over de toekomstige ontwikke ling van Arnhem nu dit zUn, sedert lang be staande, ten aanzien van NUmegen bevoor rechte positie door het bezit van een spoorweg verbinding moest prijs geven. Arnhem was een eindpunt van het spoorweg net. Arnhem was een halt voor menschen en goederen. De Arnhemsche logementen, expedi teurs, bestelhuizen, vrachtwagens en wat dies meer zU, hieven allen hun cUns van het hape rende verkeer, zelfs de schipbrug deed er haar voordeel mede. Dat zoo schreef de „Arn hemsche Courant” gaat alles ons voorbU en men zag aan den horizont nog grootere gevaren dreigen, met name de, zooals men die noemde, rampspoealUn van NUmegen naar ’s Herto gen bosch. Het valt niet moeilUk, na 57 jaren bet gebrek aan doorzicht in die dagen te laken. Voorzich tiger is het echter, uit de geschiedenis leering te trekken en minder voorbarig te zUn met toe komstvoorspellingen, omdat achteraf kan blU- ken, dat men zich omtrent den omvang der gevolgen van den bruggenbouw, hetzU een al te benepen, hetzü een overdreven voorstelling heeft gemaakt. Toch mogen wU op goeden grond de hoop uitspreken, dat het belang dezer nieuwe verbinding zich, evenals dat der eerste, ver ultstrekke buiten de invloedssfeer dezer belde zustersteden en wU zien dan ook in de nieuwe verbinding op haar beurt weer een on derdeel van de verbinding NoordZuid, over RUn, Waal en Maas, een belang voor ons land, zoowel voor het verkeer binnen de landsgrenzen als voor het- verkeer met het buitenland. Het provinciaal bestuur maakt van deze gelegenheid dankbaar gebruik, om uiting te geven aan zUn gevoelens van groote erkentelUkheid jegens den minister van Waterstaat voor het tot stand brengen van dit prachtig bouwwerk. thans door een doorgaanden verkeersweg ver bonden, strekt zich uit een landstreek, die rijk is aan historische herinneringen. De kronieken verhalen van de woelige tUcten, die het aloude graafschap Gelre in de dertiende en veertiende eeuw heeft beleefd en waarbU deze landstreek tusschen Grave en Arnhem zoo nauw betrok ken was. Eeuwen zUn sindsdien" heengevlogen en naast de monuménten uit het verleden zUn heden das gsche bouwwerken verrezen. De verbindingsweg Arnhem-NUmegen wordt het eerst vermeld 19 September 1310, toen de Roomsch Koning Hendrik van Luxemburg aan Graaf Reinald van Gelre verlof gaf, op eigen kosten een verhoogden weg door de Betuwe, met daar naast een grift of vaart, aan te leggen. Deze weg was voor NUmegen een lUdensweg, totdat hU in 1742 door de Geldersche Reken kamer met alle lusten en lasten werd overge nomen. In 1591 kwam het veer in handen van de gemeente NUmegen. In 1657 kwam de NU- meegsche burgerhopman Hendrik de Heuck met het voorstel de pont door de kracht van den stroom zelf door het water te .gieren”. De gierpont heeft gedurende ettelUke jaren goede diensten bewezen, eerst in 1923 kwam de schroefmotorpont in dienst, die thans op haar beurt heeft uitgediend. Nadat in 1869 en 1874 het vraagstuk der oever verbinding andermaal een punt van overweging had uitgemaakt, werj in 1905 de „Burgerij commissie voor Wsaloverbrugging” gevormd, onder voorzitterschap van den voorzlter van de Kamer van Koophandel, den heer Diebels. Het initiatief van deze burgerU-commissie is van besllssenden invloed geweest op de uitvoe ring van het brugplan, al moge dan door ver schillende omstandigheden groote vertraging zUn ontstaan. Spr. ging uitvoerig de wordingsgeschiedenis na: hoe in 1911 een raadscommissie werd in gesteld voor de plaatskeuze, hoe op de begroe ting 1913 een büdrage voor den brugbouw werd uitgetrokken. Raadsbesluiten werden genomen en ingetrokken tot in 1925 Gedeputeerde Sta ten de o-Anmissie-Citters Instelden om de keuze der plaats te bepalen. Deze koos in 1927 de zelfde plaats als de commissie in 1912, waar mede raad en minister zich vereenigden. In 1931 dreigden moeiUjkheden over samenwer king tusschen rijk en gemeenten ten aanzien der kosten Doch de raad besloot eindelqk zon der meer tot financieele medewerking en 23 Oct. is de eerste proefpaal geheid. De minister beschreef nu de brug met hare reeds onzen lezers bekende afmetingen en be sloot dan: De taak is nu volbracht. Ik behoef nauwe- lUks te wUzcn op de groote landelUke, geweste- UJke en plaatselUke beteekenls van dit bouw werk. Een doorgaande verkeersweg van Noord naar Zuid, een verbinding van de twee belang rijkste steden van Gelderland, thans zonder Tusschen den Maasoever en den RUnoever, ongerief en oponthoud toegankelUk voor de Be- Te 10 uur van *t Loo vertrokken, arriveerden H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana te om streeks half elf uur per auto te Arnhem, ,met gevolg. Gereden werd via Hoenderloo. Op den Deelenscheweg, aan de grens der gemeente Arnhem, werden de hooge bezoeksters opgewacht door den burgemeester van Arnhem, den heer H. P. J. Bloemers en door den commissaris der Koningin in de provincie Gelderland, mr. S. baron Van Heemstra. Voorafgegaan door een drietal auto's, waarin respectievelijk* de commissaris van politie van Arnhem, de heer A. W. v. d. Burgt, de burgemeester en de commissaris der Koningin hadden plaats geno men, ging het vervolgens naar de kom der gemeente. Onder geestdriftige toejuichingen der toe schouwers nam het gezelschap na afloop der zanghulde wederom in de auto's plaats, om via den Velperbinnenringel naar den oprit van de Nieuwe RUnbrug te ruden. Deze was sedert des morgens 10 uur voor alle verkeer gesloten. BU bet begin van de brug stapten de vorste- Ujke bezoeksters wederom uit, om zich te voet over de brug te begeven. Op de brug had zich opgesteld de Minister van Waterstaat, Jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, die de Koningin en de Prinses verwelkomde en haar vervolgens naar de overzijde leidde, waar men zich in de auto's begaf, om over den nieuwen straatweg naar NUmegen te rijden. Na afloop van het KoninklUk besoek heerschte in de stad een drukte, zooals men nog maar zelden in Arnhem heeft gekend. Moog’ de brug nu ook versterken s Wederzjjdsche sympathie; Moge niets ons land verdeelen, Moge er geen scheiding zijn, Nu de bruggen zijn geslagen 2 Over Waal en over Rijn; E Laten wij nu allen hopen S Dat Europa’s grootste boog Mèt de oevers, ook den geest van Zuid en Noord verbinden moog’l HERMAN KRAMER ^IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII■IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIII De stoet maakte allereerst een rijtoer door verschillende wUken van de stad waar de druk te buitengewoon groot was. Er was uitstekend gevolg gegeven aan den oproep tot de burgerU gericht, om de vlaggen uit te steken. Op verschillende punten werden den hoogen gasten bloemen aangeboden, oju aan den Cat- tepoelscheweg, waar ongeveer 2000 school kinderen uit de naburige gemeente Rheden stonden opgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 19