Schoonmoeders-antipathie WAT KUNNEN Wl] MET EEN STOF DOEN EFFEN EN BEDRUKTE COUPONS Bl’oemkoolsoep Komt allegaar naar Groesbeek! Beter dan optimisme Goede maaltijden voor weinig geld Recepten Iedere wolk heeft een zilveren rand BRABANTSCHE BRIEVEN Aan'n goede verstandhouding behoeft niets te ontbreken Naar het Openluchtspel Den Verloren Zoon” Een nieuwe reeks menu’s Wees zuinig op het kooknat van groente rand RHEMANDA. voor vier per- Macaroni met kaas Temet»»—e Zere eeee Benoodigdheden, berekend •onen. Het is ons onlangs gebleken, dat vele dames onkundig waren van het feit, dat men niet alleen een patroon van rok, Japon of mantel kan uitaoeken maar dat er ook enveloppes zijn, die een zestal verschillende kraag- én man chet- of Jabotgamituren bevatten. Zoo zün er ook enveloppes met zes verschil lende mouwpatronen verkrijgbaar. Voor de vrouw, die zelf haar kleeren naait en die iets wil opknappen, zonder bepaald een ge heel nieuw kleedingstuk te maken, is dit zeer zeker een uitkomst. Van een el rood met wit of blauw met wit gemoesde kunstzijde kunnen wij een garnituur maken, bestaande uit een Jabot en een hoofd doek voor aan het strand of een Jabot en een ceintuur. Hiertoe maken wij van een el stof eerst een Bijzonder geschikt als Vrjjdagsmenu: Kaascroquetten. Aard. - tomatensaus, 8avoye kooi of apercleboonen. Voor een drukken Zaterdag: Witte boonen met zure saus, Compóte met hangop. Keurige lichtbeige complet met origi- neele gameering van veelkleurige bloempjes aan ceintuur, hals en revers Voor een Donderdag: Aardappelsoep. Macaroni met kaas. Salade met komkommer. 1 pond Macaroni in 1 liter flink kokend wa ter laten glijden, er eetlepel zout in doen en op een zacht tuur gaar laten Worden (niet langer dan u. uur) 4 uien snipperen en bra den in 1 ons boter met een theelepeltje kerry. een mespunt peper, nootmuskaat en zout. 3 ons pittige kaas in blokjes snijden en door het braadsel roeren. Dan alles vermengen met de gare macaroni. Twee kopjes aardappelnat met een eetlepel boter aan de kook brengen en binden met 3 eetlepels bloem, aangemengd in een kopje melk, 3 ons volvette geraspte kaas en een restje ma caroni. rijst of aardappelen toevoegen. Als het deeg koud is één of twee eieren er door roeren en op smaak maken met zout, peper en noot muskaat. Croquetjes vormen en deze in dam pend heet diep vet goudbruin bakken. Men kan »e eventueel door opgeklopt eiwit en pa neermeel halen. Een fijngesnipperde ui in een kopje water met het sap van een citroen gaar koken. Een ons boter en een ons vet er in laten smelten. 2 eetlepels bloem, ar.ngemengd met 1 kopje melk er door roeren en de saus op smaak ma ken met wat fijngehakte peterselie en zout. mooi gelijkzijdig vierkant dus: alle zijden pre cies even lang. Daama vouwen wij er een dubbelen driehoek van en knippen de vouw door. Nu hebben wjj twee driehoeken. Een wordt om den hals gebon den. hetzij met de punt naar achteren als kraag je of met de punt naar voren en de uiteinden geknoopt achter in den hals. De andere drie hoek wordt met de schuine zijde (de doorge knipte en daarna afgewerkte zijde) langs het voorhoofd gelegd, waarna men de beide punten achter het hoofd knoopt. Knipt men van een driehoek een ceintuur, dan blijven er nog twee kleine puntjes voor manchetjes over. Een aardige mouwafwerking is ook: 5 c.M. boven het uiteinde van de mouw twee verticale knoopsgaten naast elkaar en daardoor een schuin reepje van k 3 C.M. breed van de ge moesde stof gehaald en gestrikt. Willen wij een el effen stof als gameering gebruiken, bijv, als opgestikte banden van 57 c.M. breed, dan staat het zeer modieus om die banden eenlge malen door te stikken in de kleur. Tenslotte nog een aardig nieuwtje, dat wij onlangs in Den Haag bewonderden: een kort zwart taf zijden schoudercape'Je een heerlijke avonddracht, die bij nagenoeg alle japonnen past had als halsafwerklng een dikken krans veelkleurige bloempjes, op een ópstaand kraagje gehecht. Zootets is gemakkelijk zelf te maken. Dus. mevrouwtje.... aan den slag! Hangop 3 Liter karnemelk in een in schoon water uitgewrongen theedoek gieten, die in een ver giet ia gelegd. Het vergiet op een kom of em mertje zetten om het uitlekkende vocht op te vangen. Na eenlge uren het dikke gedeelte uit den doek in to schaal scheppen en goed gelijk kloppen. Door de hangop beschultkruim. sui ker en kaneel roeren en ze over de een of andere compóte gieten. (Natuurlijk kan hangop ook zonder compóte gepresenteerd worden, met afzonderlijk beschuit, suiker en kaneel er bij.) van Groesbeek, die daar in 'n endelooee verte wegschemerden in den zuiveren dag, of als ik weer hoor to gerulach in de diepe bosachen, die verblaauwden in den natten dag, of als Ut zie wegnevelen de glooiende hei, waarover den matten waas hing van toen tros groene drui ven dan krijg ik trek, veul trek, om nog 'na te gaan in deus schoone contreien, zoo onge rept, direct uit Onzenlievenheer’s handen, dat ze eenmaal den droomer In 'nen pastoor Buys moesten inspireeren. om hier den wereldschen thuis van den Oodmensch te herscheppen. Deuzen bulten mee den vezelenden wind door t knisterend sparrenloof, mee den kla ter in t spulache eikenblad, mee z’n dreven die van den Hemel schijnen te glooien; deuze van stilte suizelende ruimten over de bron zen heivelden, waarboven de tochten kunnen Jachten en fileren in zuiveren flarden, kunnen pralen in den luister van 'nen rossen zons ondergang, tochten. waarin 't wolkenspul kan tieren in 'n onendigheid dat g'oe klein voelt op zoon staal van acheppingspracht Wat moet 't hier schoon zün, als straks de rosse avondzon door den kim te smelten hangt en gouwen passement gaat beven aan den too- ver van de purperende bosachen. Als daar, over den goudbevliesten vijver en teugen to diepe boech. in de statie van verre eeuwen het open- luchtspufe zal worden opgevoerd van ..Den Verloren Zoon". Wat to gelegenheid hier, amlco. om uit de „coulissen" van de Natuur zelf, 't kleurige peerdenvolk te laten daveren langs den boschvüver. waarover den rossen gloed van de avondzon te smeulen ligt. Wat 'nen schoonen prentenboek van statlegewaden, van kleurige groepen van Joden en slaven, van levend-geworden bijbel-tafereelen, van drama- tieke symboliek, want 'nen schoonen pren tenboek kan hier worden omgeblaard door ei ken mensch. die geren efkes gelukkig is door schoonheid. Die geren efkens proeft van *nen bokaal geluk, volgeechonken uit de wijnkelders van den Hemel. Of twijfelt ge daaraan, wanneer straks, als even t spel der comedlanten stil valt teugen den fond van gouwen boachptleeren en 'nen mearel set zijnen avondzang in. in verliefden r is een spreekwoord, dat nogal eens in H onze opwekkenen, althans opwekkend be- doelde, dameslectuur prijkt. Het luidt: „Iedere wolk heeft een zilveren rand." Vroeger was dit meer speciaal een vrouwen- spreukje, dat de mannen als vindende zich zelf veel verstandiger en wereldwijzer glim- moeder, de anders veel misprezen .schoonmoe der” van haar man. niet missen kan. Man en vrouw willen er gaarne eenlge dagen uit schoonmama zal zich wel over de kinderen ontfermen. Er zijn moeilijkheden in het ge zin het is een benarde tijd niet waar het boterde niet altijd in de sfhoonmoedersver- standhouding, het zou toch wel goed zijn als men eens praten kon de dochter gaat er, en nu ineens tactvol, met medeweten van den schoonzoon, bij haar mama, zijn .schoonmoe der” op uit, om te zien wat er aan hulp van dien kant wellicht kan worden geboden. Het spreekt alles van zelf. Wanneer er moeilijk heden, van welken aard dan ook, aanwezig zijn, is het heel gewoon, dat men spreken gaat met wie het naast zijn. Iets anders moest niet denkbaar wezen. In het tegenwoordige maat schappelijke leven moest men zich veel meer en vertrouwelljk tot elkander wenden dat zou in alle opzichten steun geve», waarbij niet altijd aan geldeljjke waarden behoeft te worden gedacht. Familieleden leven veel te vaak vol komen naast elkander en met vrienden of wie zoo heeten, is men dikwijls veel vertrouwelljker dan met eigen. Het z(j zoo, maar het is ver keerd. Maar er zit ook iets oneindigs scheef in, wanneer de altljd-mlsprezen schoonmoeder wel goed is, als zij in de bres moet springen. De mogelijkheden, waarin zjf dit doet en waarin zulks als van zelf van haar wordt verwacht, zijn legio; ieder kan ze in z’n eigen omstandig heden aanvullen. Laat het echter dan toch ook zoo wezen, dat alles goed is en dat die onbe schaafde schoonmoeders-antipathie onbestaan baar is. Zeker, natuurlijk, ge hebt veel bezwa ren, er is dit en er is dat, maar zegt uw schoonmoeder dat ook niet? Gooi al die be zwaren over boord, wederkeerlg, het leven biedt toch al beroerdigheid genoeg. Het hate lijke in de schoonmoederlUke 'benaming moest uit de wereld kunnen geraken. In Indlê bestaat het oude gebruik, dat in de maand Mei schoon- zoonsfeest wordt gehouden, waarbij de schoon moeders zich uitputten in voorkomendheden ten opzichte van de echtgenooten van haar dochters. Bij ons houden ze tegenwoordig moederdagen. Maar is het goed beschouwd niet lederen dag moederdag? En zou het niet aanbeveienswaar- dig zjjn te gedenken, dat ook schoonmoeders haar goede eigenschappen hebben? Nog eens. het is hier een zaak van wederkeerigheld. Han delen zooals verstandigen menschen betaamt. De reet komt dan van zelf in orde. Vooral als we ons als beschaafde en welopgevoede, in één woord als christenmenschen gedragen. den bulten tóch wel de moeite van 'm aankij ken weerd is. Waarmee k zeggen wil: den mensch gaat prakklzeeren óver tochtjes, over vacantieplazierkens, over 'n ultstapke van lan ger of korteren duur. Na to jaar weegt toi de steenen stad wel to bietje zwaar op z’n zielement: is ie beu van de trillende huwelijksdrama’s in de cinema, ie.,., er te veul zonnelicht op 't stejen- asphalt, want stedeHJk étalage-schoon kan t zonnelicht nle verdragen, to .Mooie” winkel straat in zonnelicht is als to tooneeljuffer die *s morgens wakker wordt en al heur schoon heid op *t hoofdkussel achterliet. Ge verstaat dit tusschen twee haakjes da Tc mee die „stad” voornamelijk dit deel bedoel, dat nog te erg is, om er mee toen snel trein langs te reizen. Dat deel van de leste Jaren vooral, waarin duuzenden hulzen wlerden opgetrokken in „Huls-van-Bewarlng -stljl. wat «p 'nen mensch z’n gemoed werkt als vergif; kortom dót deel van de grootstad voorname lijk. dat op geregelde tijen bewonderd en be studeerd wordt door socialistische burgermees ters en wethouders van over de grens, naar ik al zoudikwuls gemorken heb. Zoodat lt er zoete* I één fraaien confeetiekraag of Jabotgamituur er twee of drie kunt hebben, als gij ze zelf maakt? Dat wjj patronen kunnen koopen en zelf onze mantels en Japonnen maken, dat weten wy allemaal. In bijna alle grootezaken zijn aparte toonbanken en leestafels met gemakke- Hjke fauteuils, waar de klanten op hun gemak in de groote modeboeken kunnen bladeren om haar keuze te doen en de meeste tijdschriften en dagbladen hebben een aparte patronen-af- deeling. „Kom naar Den Haag, want t strand van Schevenlngen, want Wassenaar is zoo schoon en ge kunt er gemakkelijk komen”. ..Kom naar Amsterdam, want Zandvoort is zoo schoon en ge kunt er zoo gemakkelUk ko men." .Kom naar Nijmegen, want Groesbeek is zoo schoon en ge kunt er zoo gemakkelUk komen.” Ik wacht eigenlijk nog op de advertentie: ..Nederlanders, kom naar Duitschland, naar Kleef, naar Aken, dan kunt ge zoo gemakkelijk uitstapkens in Nederland gaan maken I" Of, in deuzen zelfden stijl: „Laat bij mjj uw nieuw costuum maken, ik maak 't voor eén geld met den verkeerden naar buiten, dan hoeft ge 't nle meer te laten keeren!" Ja, ge lacht daar om? En tochtoch is deus averechtsche manier al toegepast in den lesten oorlog! Want de Negus is naar Engeland gegaan, als ik to goed begrepen heb, om dóór voor Abes. sinié te vechten....! En duuzenden gaan er teugenwoordig scheten om.... mee 'n andere helleveeg te trouenl En nou ik er de veertigjarige heb opzitten, durf ik In t verband van deus briefke, van de week dan ook gerust zeggen: Nijmegen ligt b(j Groesbeek. deuzen zomer! Ja ik ben er dan geweest in Groesbeek en ik kan op voorhand zeggen, amlco: to is ?r schoon en t is er plazant. 't Is er goei volk! to Was 'nen regendag, dus mee to schaarke geknipt om Trui thuis te laten. Maar da’s to aarigheidje, ge verdtaal! Eénen baas moet altjj op den hof blijven en daar to 'n staaltje ia van oewen maatschappe- lUken plicht teugenwoordig om ook de vrouw heur aandeel in het baasschap te geven, trek ik er dan nou en dan mav tos uit, want twee koetsiers op den bok, da’s veul fout! Ik trek m’n eigen dus to paar dagen per Jaar be. scheiën terug! .Dus dan hebt ge t slecht getroffen mee to weer?" suit ge denken. Mneu! Als bultenmensch kan *k den bulten waar- deeren in al sto verachetenheid. En sla ik nou efkens terugdenk aan de glooiendst» dreven a Is u kooknat van groente over hebt, gooit ZX u dat dan weg En- het is nog wel zoo bijzonder geschikt om er soep van te ma ker' Vooral als de groente met veel water is opgezet, zooals b.v. bloemkool en asperges, toont het zeker de moeite, om van het overblljvende kooknat een nieuw gerecht voor den volgenden dag te oereiden. Nu zijn Nederlanders o”er het algemeen geen groote liefhebbers van dunne soep; een gebon den. voedzame soep valt hier beter in den smaak. Vaak kunnen we voor de bereiding van een dergelljk gerecht met veel succes gebruik maken van een product, dat men beter kent als lekkernij op de boterham. We bedoelen kaas! De smaak van kaas hangt sterk af van den ouderdom. In den regel zal middensoort kaas (dus niet te Jong en niet te oud) het beste voldoen in soepen en andere gerechten. En, zelfs diegenen, die niet van asperges of bloemkool houden, zullen asperge- en bloemkool soep met kaas weten te waardeeren. We laten hier het recept (voor 4 personen) van bloemkoolsoep volgen; aspergesoep bereidt men op dezelfde manier. M L. kooknat van bloemkool tenet enkele stukjes bloemkool), 14 L. melk, 40 gram boter (2 afgestreken lepels), zout, 4o gram bloem (5 afgestreken lepels), noot muskaat, 50 gram geraspte kaas (8 afgestreken lepels). Vermeng, op het vuur, de boter en bloem met elkaar. Joeg hierbij onder voortdurend roeren, de melk en daama het bloemkoolnat (met stuk jes bloemkool). Laat de soep ongeveer 10 mi nuten koken. Voeg tenslotte de geraspte kaas toe en desgewenscht wat zout en nootmuskaat. (In den regel zal niet veel zout noodlg zijn, daar dit reeds in het water gedaan was. voor het koken van de bloemkool.) y-g r zijn seizoenen geweest, dat effen kleuren H overheerschten en er zjjn seizoenen ge- weest, dat iedereen, die bjj gebrek aan wat anders in een effen Japon ot mantel liep zich hopeloos uit de mode voelde. BD het aanstaande zomerseizoen Is mevrouw Mode bijster ruim van opvatting geweest en de mogelijkheden, die zij ons biedt, zijn zoo vele, dat rflemand onzer ongerust behoeft te zijn: bedrukte stoffen zijn in de mode en effen stoffen, terwijl combinaties van effen met be drukt en omgekeerd mede tot het allernieuwste behooren. Wanneer u dit leest, zegt u dit misschien nog niet dadelijk iets, maar als wl) die moge lijkheid eens nader bekijken, dan Hen wjj al gauw de plezierige perspectieven. In vele groote zaken wordt eenmaal per maand coupondag gehouden-en op zoo’n cou- pondag kunnen wij soms alleraardigste vond sten doen. Weet u wel, wat u allemaal kunt doen met een el stof? U kunt een gebloemde jurk, die u verveelt, van voren, van boven naar beneden in het mid den openknippen. Ter taillehoogte wordt aan het rechtergedeelte een punt, een breede schulp of een aangeknipte ceintuur gelaten, welke over de Ingezette smalle effen baan heen rechts met links verbindt. Zoo’n smalle effen baan van bij passende kleur in taille en rok werkt zeer slank- makend en is heel nieuw. Van een el stof kunt U den bol van een klein hoedje overtrekken en van de rest een ceintuur en een breede korte sjaal maken. Een grijsblauw mantelpakje kan keurig worden op-, geknapt met zoo’n das, bijv, donkerblauw méM groote witte moezen. Donderblauwe knoopen en een dito ceintuurgesp hooren er dan bij. Een donkerbruin complet zal er veel znmer- scher uitzien, als gij er een maisgeel vest in zet niet zoo’n klein puntvestje, maar een taille, met een kraag, die van achteren over den mantel valt. Een ietwat saaie effen Japon van verleden jaar kunnen wij voorzien van een omliggend kraagje met strik, manchetjes en een Ingezette waaiervormige punt middenvoor in den rók, die daartoe 30 k 40 c M. wordt opengeknipt. Vqn een el niet te smalle donkerblauwe geor gette kunnen wij in een blauw met wit bedrukte foulard-Japon met korte mouwtjes een paar lange mouwen zetten. De bloemmotiefjes van de korte mouwtjes worden met een scherp schaartje uitgeknipt en op de nieuwe mouw die van onderen wijder moet zijn dan van bo ven geappliqueerd. Vermoedelijk zult u de japon dan met veel meer plezier dragen, want korte mouwtjes eischen op straat toch altijd lange of half lange handschoenen, een tamelijk dure en des zomers onplezierige dracht. Van een el witte voile of piqué kunt U een paar frissche halve mouwen zetten in een blauw linnen of gebloemde cretonnen Jurk. Met de stofsnippers worden ingeknipte zakken of knoopsgaten in den rok gepaspeld. Heeft U er wel eens aan gedacht, dat u voor den prijs van lachend voorbij gingen. MXar in de laatste twintig Jaren denkt u maar aan Qpué en allerlei door hem geïnspireerde cursussen deden de mannen toch ook mee aan de zil veren rand-tactlek. Heele scharen waren een tijdlang, en zijn ten deele nog, overtuigd, dat men aan iedere wolk een zilveren rand moet kunnen suggereeren. die grooter en stralender wordt, naarmate men steviger volhoudt. .Dook with a cheerful noee“, zeggen de Engelschen en ze trachten ons te overtuigen van het feit, dat. Indien slechts ons neusje verblijd ten hemel krult, alles tenslotte terecht komt. Men moet nu niet denken, dat ik de Coué-menschen be lachelijk wil maken'. Dat iedere wolk een zil veren randje heeft, is natuurlijk even waar als dat er bij ieder ongelukje een gelukje komt. Als we van ons beate servies twee borden te gelijk uit de handen laten glippen, dan Is het natuurlijk een zegen, dat het er geen drie of vijf zijn geweest, en het is een nog veel grootei zegen, als we ons Jit op dat moment bewust worcton. Maar daar zit hem nu Juist als »k het zoo tens huiselijk mag zeggen de kneep: dat de donkere wolk ons in de meeste gevallen, wanneer zij dreigend op ons afkomt, zoo be angstigt en benauwt, dat we de visie op het zilveren randje, hoe zilverig ook, niet alleen verliezen, maar dat het ons totaal koud laat en we zelfs kwaad worden, als iemand ons hierop opmerkzaam maakt. Of hebt u nooit midden in een chaos van zware gedachten en zorgen, waar haast niet uit te komen was. de vriendelijke dame ontmoet, die de hand op uw arm legde en er u met de bekende sympathieke geste op at tent maakte, dat er toch nog zooveel was om dankbaar voor te zijn? Hebt u deze dame dan nooit naar de Mookerhei gewenscht? Maar bent u in zulke troostelooze toestanden niet echt dankbaar geweest voor den goeden vriend of de vriendin, die misschien heelemaal niets zet. maar die maar met u mee in de donkere wolk kroop en dan maar met u meedroeg? -» r asur om tot de kerrj van ons betoog te |\/l komeni Ik geloof, dat cW wolken in een menschenleven al spoedig te zwaar vor- den voor de verwijzing naar het zilveren randje, die dan niet alleen kinderachtig klinkt, maar het ook is. En ik ben er eveneens van overtuigd, dat wy leven in een zoo beangstigend zwaren. tevens zoo grooten tijd, dat voor onze wereld de zilveren randjeatactiek geheel heeft afge daan. Nu nullen we allen door onze donkere wolken. die tenslotte de wolken van (Is heele wereld zijn moeten heenworstelen en heenbreken; onze aandacht moet gericht zijn op de wolken. Helder en scherp moeten we zien, hoe zwart ze wel zijn en niets van die hopeloosheid verdoezelen. En danachter de wol ken schijnt de zoo aoo luidt immers to tweede spreekwoord, dat iets op het eerste lijkt, maar toch geheel verschillend Is. Geen zilveren randje maar de zon zelf, vol en rijk en stralend. Dit is geen banaal troostwoord, maar een werkelijkheid, een geestelijke wet. De zon, symbool van kracht en vreugde, van ge luk, dat alle smart uitbant, is er altijd, AltUd.. En het merk waardige is: juist in onzen tijd, nu de zilveren randjes smaller en Smaller worden, nu hun glans verbleekt, wint de zon, de groote zon van de innerlijke vreugde, aan kracht. Gelukkig de mensch. die bj) tijden deze vreugde voelen kan. Hjj maalt niet meer om zilveren randjes. Ja: de tijd kan komen, dat hjj alle levensmoeilijkheden wel kom heet om het stuk geeste lijken groei, dat er achter ligt en dat tenslotte het kostbaarst bezit is van leder mensch. Wanneer In dezen benauw den. grootschen tijd ons veel ontnomen wordt: ons Inkomen, ons comfort, onze gezinsrust, tot zelfs de toekomst van onze kin deren, helpt het ons dan te over denken dat ons nog dit en dat „randje" van vroegere veilighe den overblijft? Welneen, maar wel zal ons helpen en steunen het ervaren, dat wjj groeien in kracht, dat we kleinheid en beuzelachtigheid afleggen, trou wer kameraden voor onze kin deren, degelijker krachten voor de menschheid worden. Dat de hoed met rondom opgeslagen rand staat^ lang niet groote zon die achter alle wolken iedereen, maar de vrouw, die een dergelfjk model dragen staat, klimmende te in ons leven, han, zal het een prettige afwisseling vinden. De hier afge- beelde hoed vertoont de zoo nieuwe strtkgameering bo ven op den bol iets veranderen gaat. Voor de dochter treedt een nieuwe zelfstandigheid op en gaan haar gevoelens ook nog een andere richting uit. Van den anderen kant moet niet uit het oog worden verloren, dat de moeder, die haar dochter ziet huwen lets van haar leven afstaat, wil men liever, van zich heen ziet gaan. Ook daar vol trekt zich iets, dat zeer zeker 's levens loop is maar daarom toch niet minder de moeder in kwestie bewust of onbewust pakt. Wat moet hiermede onmiddellljk verband houden? Dat beide partijen zich daar indenken, het weder- ztfdsche gevoel laten werken en zich eerder nader weten door een nieuwen staat van zaken dan dat een verwijdering als het wart onont- komelUk is. En laat men zich toch vooral verheven wejen boven de schoontroeders- appreciatie van spotternij in woord en beeld, in wezen laag-blj-den-grond en meer dan on beschaafd. Gelukkig te de tijd ver achter ons, dat dergelljke grappen nog gaarne gelezen wer den en een deel uitmaakten van de opvoeding, welke van een zeker soort pers heette uit te gaan, maar in waarheid niets anders was dan een geldmakerlj op kosten van lagere in stincten. Wanneer beide partijen zich hun wederkee- rige verhouding goed bewust zijn en dus weten dat alles in het leven soepelheid vraagt, dan behoeft aan een goede verstandhouding niets te- ontbreken. En waarom zou het gebod van de gewone naastenliefde slechts moeten gaan tot de streep, waarachter men voor zich zelf de schoonmoeder heeft neergezet? In het ge wone leven zal men nog wel zoo een en ander over z’n kant laten gaan, nu Ja, omdat men wijs en verstandig, voorzichtig en vooral tact vol moet zjjn. Je weet nooit hoe Je elkaar nog eens zoudt kunnen noodlg hebben, zoo heet het in het dageljjksche leven, waar schoon moeders dan buiten staan. Want: men vindt het heel gewoon, dat men de schoonmoeder, die men anders niet luchten of zien kan en ten opzichte van wie men zich in niets in houdt, als hulp in den nood gaarne aanvaardt, wanneer het op een en of andere wijze nijpen gaat, of haar schoonmoederlUke hulp wel ge makkelUk is en aangenaam. Zoo büv. als er iets vastloopt in het gezin en de vrouw des huizes hulp, natuurlUk hulp van haar eigen Jubel naar zün wUfke, dat daar woont in to goudgesponnen nest, - diep ergens in het rosse eikenbosch? Of twUfelt ge daaraan, wanneer straks, terwUl Oostersche slavinnen heur kruiken vol putten uit den spiegelenden boechvUver, taf- reel als to sprook. teugen toen achtergrond van to openbloelend drama, bloeiend, hartroerend bloeiend tot to blom ten leste van diepe Vreug de. daar het „tooneel” zal beschenen worden met de wisselende lichteffecten van Gods too- verlanteem, van de zinkende aon? Alle Zondagen van Juli en die van 3 est Augustus aal Pierre Balledux, den regtaeeur over de zestig rollen die diens spel van pastoor Smulders zullen verbeelden, alle die Zondagen aal Balledux daar den kleurigen prentenboek mee de schoonste bUbelsproke voor de toe schouwers. gezeten onder het lommer van het bosch. omblaren. Omslaan de goud-omlljste prenten, gekleurd met den verf van den Schep per eigens. Komt allegaar naar Groesbeek! Den burgemeester, de kapelaans, het heele volk van Groesbeek, dat daar gelukkig woont en schuilt tusschen de schoonheid der Zeuven Heuvelen, dat hlUe volk, dat daar leeft aan den voet van to Heilige Landstichting, die deue jaar zuiver Jubileert op een der schoo ne Heuvelen, het heele volk van Groesbeek. dat al maanden werkt aan den schoonen spro. keboek, het aal oe met gaktvrüheid. met gul heid en trots ontvangen en leien naar den oever van den boschvüver om oe 'n vrucht van geluk te laten plukken uit deuzen Voorhof van Onzenllevenheer eigens. Alles, komt en zet er oew tanden in. dat 't aap langs oew kin drup pelt. Ge zt)t hier nle veur niks in 't Vruehten- land der Betuwe! Trui gaat ook. Ze is een van die Zondagen jarig en.... ze heeft zelf heur verjaarscadeau uitgezócht. Daar kom ik dus nle van af. Tot dan! zullen we seggen! Veul groeten van Trui, en als altlj hork» minder van oewen kensaau van overtuigd geraakt ben dat stejen- bouw meer to zaak is van politiek dan van architectuur. AfUn da’s in mUn bedrUf netaoo! Zelfs vrouwke Oornen ge kent ze wel. dat stok- ouwe merakeltje, dat schuins tegenover ons to wlnkeltje-ln-van-alles drUft zelfs vrouwke Oornen zeg ik, klaagt daarover. Heb oe dat verhaal nle tos gedaan over heur en Janus? Hoe Janus op ’nen Zondagavond teugen zeuven uren vrouwke Oornen op heeterdaad ging txappeeren weugens overtreding op de winkelsluiting en hoe dat tachtigjarige wefke, nle veul hooger als ’r wlnkellaai, 'n^ salvo opende op den Jaan, met alle gewichten van de weegschaal? „1 Ons en halfons hè to er nog op ge waagd," vertelde Janus me later: „maar toen ze aan ’t halfpond, *t halfkllo en den kilo be- gost te komen, toen hè to maar dekking ge zocht aan den buitenkant van de winkeldeur! Maar to sou afdwalen van m’n chapitfcrke. to'Wou dan seggen, als de stad in 't volle daglicht staat van de hooge zomerzon, dan 1» ’t er voor den geboren stedeling, geboren mee büziende oogskens en asphalt-zooltjes onder z’n voetekens. zelfs nle meer te harden. Den krUgt ie heimwee naar de ruimten, naar 1 land, naar de bosschen, naar.... den bulten, «raar de .Architectuur’’ nog in handen is van den Schepper zelf, waarom de schoonheid van toen steenouwen elk t altu nog wint van de mo dernste, de bestudeerdste en bewonderdste Maar weer dwaal ik af. Want ik moet deuze .week, amlco, mee oe naar Groesbeek. Ik ben daar al geweest. Ge weet toch waar ’t ligt..,.? Ja, ik moet dat vragen, want 1 ligt ver doken tusschen de Zeuven Heuvelen; op eenen daarvan is de vermaarde H. Landstichting ge legen. Ja, nou weet ge tol SJuustpNUmegen ligt er in den omtrek. Neeè. ik draai de zaak nis om....! want veul stejeu danken hun reputatie aan de schoonheid van d’omgeving. Aan dat wat ze nle bezitten dus! Ja, to aanbeveling om er naar toe te gaan is dikwUls gelegen in to gerief, dat.ge *r zoo gemakkelUk weg kant kousen! B.v. „Kom naar Breda, want de bosachen van.... Vlvenhout zUn aoo schoon! En ge kunt er gemakkelUk komen." veral ter wereld heeft de schoonmoeder I 1 het altijd kwaad te verantwoorden ge- had. Nergens deugt »U- In de waardeerlng In den meest slechten zin doen de zoogenaam de beschaafde wolken voor de wilden niet onder. En wanneer een moppig blaadje met zn eigen stuiversblad-humor geen weg meer weet, wordt een flauwiteit, die een grap moet beteekenen, als eenlge uitweg in den nood ten beste gege ven. Deze humoristische onmacht is nog wel het beste bewijs, dat de schoonmoeders-anti pathie als een onbehoorlUkheid moet worden opgevat. Ja, inderdaad, we willen hier een lans breken voor de moeders van wederzUdsche echtelingen. O, zeker, er zjjn onuitstaanbare vrouwen die tevens de moeder van een eebtgenoote of van een echtgenoot zün en tot de bemoeizuchtlg- ste wezens moeten worden gerekend. Schoon dochters en schoonzoons zün natuurlUk altijd heiligen, volmaakte wezens en model-aange- trouwde kinderen! En schoonmoeders hebben nooit tact en schoonkinderen hebben het al- tud. Misschien gaat een storm van verontwaar diging op onder diverse schoonzoons en schoon dochters, die met allerlei bewüzen zouden kun nen komen aandragen, dat hun en haar schoonmoeders dan toch wel tot de grootste tweedrachtzaalsters behooren en dat wU, die dit schrüven, eigenlUk in dat opzicht van toeten noch blazen afweten. Kijk eens, niets is in deze wereld volmaakt. Ieder heeft zün eigen- dommelükheden en overal waar het mangelt aan tact en goed Inzicht gaat het verkeerd. En zoo goed als in ieder huwelijk, ervoor even goed als daarna, dat wil zeggen, nadat het ge sloten is, gebeuren wel dingen, die uit schoon- moederlüken gezichtshoek beter waren ver meden en ook vermeden hadden kunnen wor den. We mogen toch aannemen, dat in onzen tUd ook aanstaande schoonmoeders verstandig genoeg zün om er zich rekenschap van te ge ven, dat door het huwelük van haar dochter ér woningenvesting, met „stroomend-warm- en koud" ingemetseld bad en centrale verwarming, kapstokken en liften Incluis. Ge zult zeggen: ,,Dré, ge kunt 'nen boom en to huls nle mee malkaar vergelüken" en zoo op t eerste gezicht, amlco, dan hebt ge schoon gelük. Maarr! als er geregeld de koste lijkste brokken natuurschoon worden verrin- neweerd alleen en alleen om er „riante villa's van gewapend beton voor in de plaats te stel len; als Goddelüke natuurwoestenUen met de daarin nestelende veugels, de eekers, de fa zanten en de hazen, wieren herschapen in de steenen doolhoven van politieke bouworde, als dus den steenen-stapelende mensch denkt iets beters, lets schooners in de plaats te kunnen stellen van to stuk eikenbosch, van to beuken- partü. van ’nen brok landschapsschoon, dan ja, dan moet to to steenen geveltje verge lüken mee nen kastanje, mee ’nen plataan, mee ’nen spar, mee ’nen bloesemenden appe- leer en dan, nou dan moeten ze, de bouw- „meesters” van vandaag, mü altu nog voor to eerst bewüzen dat hullle „meesterschap" recht- veerdlgt om zaag en hakbül te zetten in den eeuwenouden voet van ’nen levenden eik. Een sneetje oud wit of bruin brood kruime len en roosteren in de koekepan. Een ons boter toevoegen en als dear bruin is een to maat in kleine stukjes gesneden er door roeren. Een ons vet er in laten smelten en de saus aanlengen door er scheutje na scheutje een paar kopjes melk bü te schenken. Met een thee lepeltje aroma en zout de saus op smaak af maken. Een pond aardappelen in kleine blokjes snü* den en in een liter water gaar koken. Ons boter braden met eenlge takjes füngesneden selderü en peterselie. Een weinig zout theele peltje mosterd, theelepeltje spüsaroma en to beetje nootmuskaat door de soep roeren. Dan een halven L melk toevoegen en als de soep weer kookt, aoo noodlg binden met een paar eetlepels bloem, aangemengd met een kopje melk. Menler,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 9