Schoonmoeders-antipathie
WAT KUNNEN Wl] MET EEN STOF DOEN
EFFEN EN BEDRUKTE COUPONS
Bl’oemkoolsoep
Komt allegaar naar Groesbeek!
Beter dan optimisme
Goede maaltijden voor
weinig geld
Recepten
Iedere wolk heeft een
zilveren rand
BRABANTSCHE BRIEVEN
Aan'n goede verstandhouding
behoeft niets te
ontbreken
Naar het Openluchtspel
Den Verloren Zoon”
Een nieuwe reeks menu’s
Wees zuinig op het kooknat
van groente
rand
RHEMANDA.
voor vier per-
Macaroni met kaas
Temet»»—e
Zere eeee
Benoodigdheden, berekend
•onen.
Het is ons onlangs gebleken, dat vele dames
onkundig waren van het feit, dat men niet
alleen een patroon van rok, Japon of mantel
kan uitaoeken maar dat er ook enveloppes zijn,
die een zestal verschillende kraag- én man
chet- of Jabotgamituren bevatten.
Zoo zün er ook enveloppes met zes verschil
lende mouwpatronen verkrijgbaar.
Voor de vrouw, die zelf haar kleeren naait en
die iets wil opknappen, zonder bepaald een ge
heel nieuw kleedingstuk te maken, is dit zeer
zeker een uitkomst.
Van een el rood met wit of blauw met wit
gemoesde kunstzijde kunnen wij een garnituur
maken, bestaande uit een Jabot en een hoofd
doek voor aan het strand of een Jabot en een
ceintuur.
Hiertoe maken wij van een el stof eerst een
Bijzonder geschikt als Vrjjdagsmenu:
Kaascroquetten.
Aard. - tomatensaus,
8avoye kooi of apercleboonen.
Voor een drukken Zaterdag:
Witte boonen met zure saus,
Compóte met hangop.
Keurige lichtbeige complet met origi-
neele gameering van veelkleurige
bloempjes aan ceintuur, hals en revers
Voor een Donderdag:
Aardappelsoep.
Macaroni met kaas.
Salade met komkommer.
1 pond Macaroni in 1 liter flink kokend wa
ter laten glijden, er eetlepel zout in doen en
op een zacht tuur gaar laten Worden (niet
langer dan u. uur) 4 uien snipperen en bra
den in 1 ons boter met een theelepeltje kerry.
een mespunt peper, nootmuskaat en zout. 3
ons pittige kaas in blokjes snijden en door het
braadsel roeren. Dan alles vermengen met de
gare macaroni.
Twee kopjes aardappelnat met een eetlepel
boter aan de kook brengen en binden met 3
eetlepels bloem, aangemengd in een kopje melk,
3 ons volvette geraspte kaas en een restje ma
caroni. rijst of aardappelen toevoegen. Als het
deeg koud is één of twee eieren er door roeren
en op smaak maken met zout, peper en noot
muskaat. Croquetjes vormen en deze in dam
pend heet diep vet goudbruin bakken. Men
kan »e eventueel door opgeklopt eiwit en pa
neermeel halen.
Een fijngesnipperde ui in een kopje water
met het sap van een citroen gaar koken. Een
ons boter en een ons vet er in laten smelten.
2 eetlepels bloem, ar.ngemengd met 1 kopje
melk er door roeren en de saus op smaak ma
ken met wat fijngehakte peterselie en zout.
mooi gelijkzijdig vierkant dus: alle zijden pre
cies even lang.
Daama vouwen wij er een dubbelen driehoek
van en knippen de vouw door. Nu hebben wjj
twee driehoeken. Een wordt om den hals gebon
den. hetzij met de punt naar achteren als kraag
je of met de punt naar voren en de uiteinden
geknoopt achter in den hals. De andere drie
hoek wordt met de schuine zijde (de doorge
knipte en daarna afgewerkte zijde) langs het
voorhoofd gelegd, waarna men de beide punten
achter het hoofd knoopt.
Knipt men van een driehoek een ceintuur,
dan blijven er nog twee kleine puntjes voor
manchetjes over.
Een aardige mouwafwerking is ook: 5 c.M.
boven het uiteinde van de mouw twee verticale
knoopsgaten naast elkaar en daardoor een
schuin reepje van k 3 C.M. breed van de ge
moesde stof gehaald en gestrikt. Willen wij een
el effen stof als gameering gebruiken, bijv,
als opgestikte banden van 57 c.M. breed, dan
staat het zeer modieus om die banden eenlge
malen door te stikken in de kleur.
Tenslotte nog een aardig nieuwtje, dat wij
onlangs in Den Haag bewonderden: een kort
zwart taf zijden schoudercape'Je een heerlijke
avonddracht, die bij nagenoeg alle japonnen
past had als halsafwerklng een dikken krans
veelkleurige bloempjes, op een ópstaand kraagje
gehecht.
Zootets is gemakkelijk zelf te maken. Dus.
mevrouwtje.... aan den slag!
Hangop
3 Liter karnemelk in een in schoon water
uitgewrongen theedoek gieten, die in een ver
giet ia gelegd. Het vergiet op een kom of em
mertje zetten om het uitlekkende vocht op te
vangen. Na eenlge uren het dikke gedeelte uit
den doek in to schaal scheppen en goed gelijk
kloppen. Door de hangop beschultkruim. sui
ker en kaneel roeren en ze over de een of
andere compóte gieten. (Natuurlijk kan hangop
ook zonder compóte gepresenteerd worden, met
afzonderlijk beschuit, suiker en kaneel er bij.)
van Groesbeek, die daar in 'n endelooee verte
wegschemerden in den zuiveren dag, of als ik
weer hoor to gerulach in de diepe bosachen,
die verblaauwden in den natten dag, of als Ut
zie wegnevelen de glooiende hei, waarover den
matten waas hing van toen tros groene drui
ven dan krijg ik trek, veul trek, om nog 'na
te gaan in deus schoone contreien, zoo onge
rept, direct uit Onzenlievenheer’s handen, dat
ze eenmaal den droomer In 'nen pastoor Buys
moesten inspireeren. om hier den wereldschen
thuis van den Oodmensch te herscheppen.
Deuzen bulten mee den vezelenden wind
door t knisterend sparrenloof, mee den kla
ter in t spulache eikenblad, mee z’n dreven
die van den Hemel schijnen te glooien; deuze
van stilte suizelende ruimten over de bron
zen heivelden, waarboven de tochten kunnen
Jachten en fileren in zuiveren flarden, kunnen
pralen in den luister van 'nen rossen zons
ondergang, tochten. waarin 't wolkenspul kan
tieren in 'n onendigheid dat g'oe klein voelt
op zoon staal van acheppingspracht Wat
moet 't hier schoon zün, als straks de rosse
avondzon door den kim te smelten hangt en
gouwen passement gaat beven aan den too-
ver van de purperende bosachen. Als daar, over
den goudbevliesten vijver en teugen to diepe
boech. in de statie van verre eeuwen het open-
luchtspufe zal worden opgevoerd van ..Den
Verloren Zoon". Wat to gelegenheid hier,
amlco. om uit de „coulissen" van de Natuur
zelf, 't kleurige peerdenvolk te laten daveren
langs den boschvüver. waarover den rossen
gloed van de avondzon te smeulen ligt. Wat
'nen schoonen prentenboek van statlegewaden,
van kleurige groepen van Joden en slaven, van
levend-geworden bijbel-tafereelen, van drama-
tieke symboliek, want 'nen schoonen pren
tenboek kan hier worden omgeblaard door ei
ken mensch. die geren efkes gelukkig is door
schoonheid. Die geren efkens proeft van *nen
bokaal geluk, volgeechonken uit de wijnkelders
van den Hemel.
Of twijfelt ge daaraan, wanneer straks, als
even t spel der comedlanten stil valt teugen
den fond van gouwen boachptleeren en 'nen
mearel set zijnen avondzang in. in verliefden
r is een spreekwoord, dat nogal eens in
H onze opwekkenen, althans opwekkend be-
doelde, dameslectuur prijkt. Het luidt:
„Iedere wolk heeft een zilveren rand."
Vroeger was dit meer speciaal een vrouwen-
spreukje, dat de mannen als vindende zich
zelf veel verstandiger en wereldwijzer glim-
moeder, de anders veel misprezen .schoonmoe
der” van haar man. niet missen kan. Man en
vrouw willen er gaarne eenlge dagen uit
schoonmama zal zich wel over de kinderen
ontfermen. Er zijn moeilijkheden in het ge
zin het is een benarde tijd niet waar het
boterde niet altijd in de sfhoonmoedersver-
standhouding, het zou toch wel goed zijn als
men eens praten kon de dochter gaat er, en
nu ineens tactvol, met medeweten van den
schoonzoon, bij haar mama, zijn .schoonmoe
der” op uit, om te zien wat er aan hulp van
dien kant wellicht kan worden geboden. Het
spreekt alles van zelf. Wanneer er moeilijk
heden, van welken aard dan ook, aanwezig
zijn, is het heel gewoon, dat men spreken gaat
met wie het naast zijn. Iets anders moest niet
denkbaar wezen. In het tegenwoordige maat
schappelijke leven moest men zich veel meer
en vertrouwelljk tot elkander wenden dat
zou in alle opzichten steun geve», waarbij niet
altijd aan geldeljjke waarden behoeft te worden
gedacht. Familieleden leven veel te vaak vol
komen naast elkander en met vrienden of wie
zoo heeten, is men dikwijls veel vertrouwelljker
dan met eigen. Het z(j zoo, maar het is ver
keerd. Maar er zit ook iets oneindigs scheef in,
wanneer de altljd-mlsprezen schoonmoeder
wel goed is, als zij in de bres moet springen.
De mogelijkheden, waarin zjf dit doet en waarin
zulks als van zelf van haar wordt verwacht, zijn
legio; ieder kan ze in z’n eigen omstandig
heden aanvullen. Laat het echter dan toch ook
zoo wezen, dat alles goed is en dat die onbe
schaafde schoonmoeders-antipathie onbestaan
baar is. Zeker, natuurlijk, ge hebt veel bezwa
ren, er is dit en er is dat, maar zegt uw
schoonmoeder dat ook niet? Gooi al die be
zwaren over boord, wederkeerlg, het leven
biedt toch al beroerdigheid genoeg. Het hate
lijke in de schoonmoederlUke 'benaming moest
uit de wereld kunnen geraken. In Indlê bestaat
het oude gebruik, dat in de maand Mei schoon-
zoonsfeest wordt gehouden, waarbij de schoon
moeders zich uitputten in voorkomendheden ten
opzichte van de echtgenooten van haar dochters.
Bij ons houden ze tegenwoordig moederdagen.
Maar is het goed beschouwd niet lederen dag
moederdag? En zou het niet aanbeveienswaar-
dig zjjn te gedenken, dat ook schoonmoeders
haar goede eigenschappen hebben? Nog eens.
het is hier een zaak van wederkeerigheld. Han
delen zooals verstandigen menschen betaamt. De
reet komt dan van zelf in orde. Vooral als
we ons als beschaafde en welopgevoede, in één
woord als christenmenschen gedragen.
den bulten tóch wel de moeite van 'm aankij
ken weerd is. Waarmee k zeggen wil: den
mensch gaat prakklzeeren óver tochtjes, over
vacantieplazierkens, over 'n ultstapke van lan
ger of korteren duur.
Na to jaar weegt toi de steenen stad wel to
bietje zwaar op z’n zielement: is ie beu van
de trillende huwelijksdrama’s in de cinema,
ie.,., er te veul zonnelicht op 't stejen-
asphalt, want stedeHJk étalage-schoon kan t
zonnelicht nle verdragen, to .Mooie” winkel
straat in zonnelicht is als to tooneeljuffer die
*s morgens wakker wordt en al heur schoon
heid op *t hoofdkussel achterliet.
Ge verstaat dit tusschen twee haakjes
da Tc mee die „stad” voornamelijk dit deel
bedoel, dat nog te erg is, om er mee toen snel
trein langs te reizen. Dat deel van de leste
Jaren vooral, waarin duuzenden hulzen wlerden
opgetrokken in „Huls-van-Bewarlng -stljl. wat
«p 'nen mensch z’n gemoed werkt als vergif;
kortom dót deel van de grootstad voorname
lijk. dat op geregelde tijen bewonderd en be
studeerd wordt door socialistische burgermees
ters en wethouders van over de grens, naar ik
al zoudikwuls gemorken heb. Zoodat lt er zoete*
I één fraaien confeetiekraag of Jabotgamituur er
twee of drie kunt hebben, als gij ze zelf maakt?
Dat wjj patronen kunnen koopen en zelf
onze mantels en Japonnen maken, dat weten
wy allemaal. In bijna alle grootezaken zijn
aparte toonbanken en leestafels met gemakke-
Hjke fauteuils, waar de klanten op hun gemak
in de groote modeboeken kunnen bladeren om
haar keuze te doen en de meeste tijdschriften
en dagbladen hebben een aparte patronen-af-
deeling.
„Kom naar Den Haag, want t strand van
Schevenlngen, want Wassenaar is zoo schoon
en ge kunt er gemakkelijk komen”.
..Kom naar Amsterdam, want Zandvoort is
zoo schoon en ge kunt er zoo gemakkelUk ko
men."
.Kom naar Nijmegen, want Groesbeek is zoo
schoon en ge kunt er zoo gemakkelUk komen.”
Ik wacht eigenlijk nog op de advertentie:
..Nederlanders, kom naar Duitschland, naar
Kleef, naar Aken, dan kunt ge zoo gemakkelijk
uitstapkens in Nederland gaan maken I"
Of, in deuzen zelfden stijl: „Laat bij mjj uw
nieuw costuum maken, ik maak 't voor eén
geld met den verkeerden naar buiten, dan hoeft
ge 't nle meer te laten keeren!"
Ja, ge lacht daar om? En tochtoch is
deus averechtsche manier al toegepast in den
lesten oorlog!
Want de Negus is naar Engeland gegaan,
als ik to goed begrepen heb, om dóór voor Abes.
sinié te vechten....!
En duuzenden gaan er teugenwoordig scheten
om.... mee 'n andere helleveeg te trouenl
En nou ik er de veertigjarige heb opzitten,
durf ik In t verband van deus briefke, van
de week dan ook gerust zeggen: Nijmegen ligt
b(j Groesbeek. deuzen zomer!
Ja ik ben er dan geweest in Groesbeek
en ik kan op voorhand zeggen, amlco: to is ?r
schoon en t is er plazant. 't Is er goei volk!
to Was 'nen regendag, dus mee to schaarke
geknipt om Trui thuis te laten.
Maar da’s to aarigheidje, ge verdtaal!
Eénen baas moet altjj op den hof blijven en
daar to 'n staaltje ia van oewen maatschappe-
lUken plicht teugenwoordig om ook de vrouw
heur aandeel in het baasschap te geven, trek
ik er dan nou en dan mav tos uit, want twee
koetsiers op den bok, da’s veul fout! Ik trek
m’n eigen dus to paar dagen per Jaar be.
scheiën terug!
.Dus dan hebt ge t slecht getroffen mee to
weer?" suit ge denken.
Mneu!
Als bultenmensch kan *k den bulten waar-
deeren in al sto verachetenheid. En sla ik nou
efkens terugdenk aan de glooiendst» dreven
a Is u kooknat van groente over hebt, gooit
ZX u dat dan weg En- het is nog wel zoo
bijzonder geschikt om er soep van te ma
ker' Vooral als de groente met veel water is
opgezet, zooals b.v. bloemkool en asperges, toont
het zeker de moeite, om van het overblljvende
kooknat een nieuw gerecht voor den volgenden
dag te oereiden.
Nu zijn Nederlanders o”er het algemeen geen
groote liefhebbers van dunne soep; een gebon
den. voedzame soep valt hier beter in den
smaak. Vaak kunnen we voor de bereiding van
een dergelljk gerecht met veel succes gebruik
maken van een product, dat men beter kent
als lekkernij op de boterham.
We bedoelen kaas!
De smaak van kaas hangt sterk af van den
ouderdom. In den regel zal middensoort kaas
(dus niet te Jong en niet te oud) het beste
voldoen in soepen en andere gerechten.
En, zelfs diegenen, die niet van asperges of
bloemkool houden, zullen asperge- en bloemkool
soep met kaas weten te waardeeren.
We laten hier het recept (voor 4 personen)
van bloemkoolsoep volgen; aspergesoep bereidt
men op dezelfde manier.
M L. kooknat van bloemkool tenet enkele
stukjes bloemkool),
14 L. melk,
40 gram boter (2 afgestreken lepels), zout,
4o gram bloem (5 afgestreken lepels), noot
muskaat,
50 gram geraspte kaas (8 afgestreken lepels).
Vermeng, op het vuur, de boter en bloem met
elkaar. Joeg hierbij onder voortdurend roeren,
de melk en daama het bloemkoolnat (met stuk
jes bloemkool). Laat de soep ongeveer 10 mi
nuten koken. Voeg tenslotte de geraspte kaas
toe en desgewenscht wat zout en nootmuskaat.
(In den regel zal niet veel zout noodlg zijn,
daar dit reeds in het water gedaan was. voor
het koken van de bloemkool.)
y-g r zijn seizoenen geweest, dat effen kleuren
H overheerschten en er zjjn seizoenen ge-
weest, dat iedereen, die bjj gebrek aan
wat anders in een effen Japon ot mantel liep
zich hopeloos uit de mode voelde.
BD het aanstaande zomerseizoen Is mevrouw
Mode bijster ruim van opvatting geweest en
de mogelijkheden, die zij ons biedt, zijn zoo
vele, dat rflemand onzer ongerust behoeft te
zijn: bedrukte stoffen zijn in de mode en effen
stoffen, terwijl combinaties van effen met be
drukt en omgekeerd mede tot het allernieuwste
behooren.
Wanneer u dit leest, zegt u dit misschien
nog niet dadelijk iets, maar als wl) die moge
lijkheid eens nader bekijken, dan Hen wjj al
gauw de plezierige perspectieven.
In vele groote zaken wordt eenmaal per
maand coupondag gehouden-en op zoo’n cou-
pondag kunnen wij soms alleraardigste vond
sten doen. Weet u wel, wat u allemaal kunt
doen met een el stof?
U kunt een gebloemde jurk, die u verveelt,
van voren, van boven naar beneden in het mid
den openknippen. Ter taillehoogte wordt aan
het rechtergedeelte een punt, een breede schulp
of een aangeknipte ceintuur gelaten, welke over
de Ingezette smalle effen baan heen rechts met
links verbindt. Zoo’n smalle effen baan van bij
passende kleur in taille en rok werkt zeer slank-
makend en is heel nieuw.
Van een el stof kunt U den bol van een
klein hoedje overtrekken en van de rest een
ceintuur en een breede korte sjaal maken. Een
grijsblauw mantelpakje kan keurig worden op-,
geknapt met zoo’n das, bijv, donkerblauw méM
groote witte moezen. Donderblauwe knoopen
en een dito ceintuurgesp hooren er dan bij.
Een donkerbruin complet zal er veel znmer-
scher uitzien, als gij er een maisgeel vest in
zet niet zoo’n klein puntvestje, maar een
taille, met een kraag, die van achteren over
den mantel valt.
Een ietwat saaie effen Japon van verleden
jaar kunnen wij voorzien van een omliggend
kraagje met strik, manchetjes en een Ingezette
waaiervormige punt middenvoor in den rók,
die daartoe 30 k 40 c M. wordt opengeknipt.
Vqn een el niet te smalle donkerblauwe geor
gette kunnen wij in een blauw met wit bedrukte
foulard-Japon met korte mouwtjes een paar
lange mouwen zetten. De bloemmotiefjes van
de korte mouwtjes worden met een scherp
schaartje uitgeknipt en op de nieuwe mouw
die van onderen wijder moet zijn dan van bo
ven geappliqueerd.
Vermoedelijk zult u de japon dan met veel
meer plezier dragen, want korte mouwtjes
eischen op straat toch altijd lange of
half lange handschoenen, een tamelijk dure en
des zomers onplezierige dracht.
Van een el witte voile of piqué kunt U een
paar frissche halve mouwen zetten in een
blauw linnen of gebloemde cretonnen Jurk. Met
de stofsnippers worden ingeknipte zakken of
knoopsgaten in den rok gepaspeld. Heeft U er
wel eens aan gedacht, dat u voor den prijs van
lachend voorbij gingen. MXar in de laatste
twintig Jaren denkt u maar aan Qpué en
allerlei door hem geïnspireerde cursussen
deden de mannen toch ook mee aan de zil
veren rand-tactlek. Heele scharen waren een
tijdlang, en zijn ten deele nog, overtuigd, dat
men aan iedere wolk een zilveren rand moet
kunnen suggereeren. die grooter en stralender
wordt, naarmate men steviger volhoudt. .Dook
with a cheerful noee“, zeggen de Engelschen en
ze trachten ons te overtuigen van het feit, dat.
Indien slechts ons neusje verblijd ten hemel
krult, alles tenslotte terecht komt. Men moet
nu niet denken, dat ik de Coué-menschen be
lachelijk wil maken'. Dat iedere wolk een zil
veren randje heeft, is natuurlijk even waar
als dat er bij ieder ongelukje een gelukje komt.
Als we van ons beate servies twee borden te
gelijk uit de handen laten glippen, dan Is het
natuurlijk een zegen, dat het er geen drie of
vijf zijn geweest, en het is een nog veel grootei
zegen, als we ons Jit op dat moment bewust
worcton. Maar daar zit hem nu Juist als »k
het zoo tens huiselijk mag zeggen de kneep:
dat de donkere wolk ons in de meeste gevallen,
wanneer zij dreigend op ons afkomt, zoo be
angstigt en benauwt, dat we de visie op het
zilveren randje, hoe zilverig ook, niet alleen
verliezen, maar dat het ons totaal koud laat en
we zelfs kwaad worden, als iemand ons hierop
opmerkzaam maakt. Of hebt u nooit midden in
een chaos van zware gedachten en zorgen, waar
haast niet uit te komen was. de vriendelijke
dame ontmoet, die de hand op uw arm legde en
er u met de bekende sympathieke geste op at
tent maakte, dat er toch nog zooveel was om
dankbaar voor te zijn? Hebt u deze dame dan
nooit naar de Mookerhei gewenscht? Maar bent
u in zulke troostelooze toestanden niet echt
dankbaar geweest voor den goeden vriend of
de vriendin, die misschien heelemaal niets zet.
maar die maar met u mee in de donkere wolk
kroop en dan maar met u meedroeg?
-» r asur om tot de kerrj van ons betoog te
|\/l komeni Ik geloof, dat cW wolken in een
menschenleven al spoedig te zwaar vor-
den voor de verwijzing naar het zilveren randje,
die dan niet alleen kinderachtig klinkt, maar
het ook is. En ik ben er eveneens van overtuigd,
dat wy leven in een zoo beangstigend zwaren.
tevens zoo grooten tijd, dat voor onze wereld
de zilveren randjeatactiek geheel heeft afge
daan. Nu nullen we allen door onze donkere
wolken. die tenslotte de wolken van
(Is heele wereld zijn moeten heenworstelen
en heenbreken; onze aandacht moet gericht
zijn op de wolken. Helder en scherp moeten
we zien, hoe zwart ze wel zijn en niets van
die hopeloosheid verdoezelen.
En danachter de wol
ken schijnt de zoo aoo luidt
immers to tweede spreekwoord,
dat iets op het eerste lijkt, maar
toch geheel verschillend Is. Geen
zilveren randje maar de zon
zelf, vol en rijk en stralend. Dit
is geen banaal troostwoord,
maar een werkelijkheid, een
geestelijke wet. De zon, symbool
van kracht en vreugde, van ge
luk, dat alle smart uitbant, is
er altijd, AltUd.. En het merk
waardige is: juist in onzen tijd,
nu de zilveren randjes smaller
en Smaller worden, nu hun
glans verbleekt, wint de zon, de
groote zon van de innerlijke
vreugde, aan kracht. Gelukkig
de mensch. die bj) tijden deze
vreugde voelen kan. Hjj maalt
niet meer om zilveren randjes.
Ja: de tijd kan komen, dat hjj
alle levensmoeilijkheden wel
kom heet om het stuk geeste
lijken groei, dat er achter ligt
en dat tenslotte het kostbaarst
bezit is van leder mensch.
Wanneer In dezen benauw
den. grootschen tijd ons veel
ontnomen wordt: ons Inkomen,
ons comfort, onze gezinsrust, tot
zelfs de toekomst van onze kin
deren, helpt het ons dan te over
denken dat ons nog dit en dat
„randje" van vroegere veilighe
den overblijft? Welneen, maar
wel zal ons helpen en steunen
het ervaren, dat wjj groeien in
kracht, dat we kleinheid en
beuzelachtigheid afleggen, trou
wer kameraden voor onze kin
deren, degelijker krachten voor
de menschheid worden. Dat de hoed met rondom opgeslagen rand staat^ lang niet
groote zon die achter alle wolken iedereen, maar de vrouw, die een dergelfjk model dragen
staat, klimmende te in ons leven, han, zal het een prettige afwisseling vinden. De hier afge-
beelde hoed vertoont de zoo nieuwe strtkgameering bo
ven op den bol
iets veranderen gaat. Voor de dochter treedt
een nieuwe zelfstandigheid op en gaan haar
gevoelens ook nog een andere richting uit. Van
den anderen kant moet niet uit het oog worden
verloren, dat de moeder, die haar dochter ziet
huwen lets van haar leven afstaat, wil men
liever, van zich heen ziet gaan. Ook daar vol
trekt zich iets, dat zeer zeker 's levens loop is
maar daarom toch niet minder de moeder in
kwestie bewust of onbewust pakt. Wat moet
hiermede onmiddellljk verband houden? Dat
beide partijen zich daar indenken, het weder-
ztfdsche gevoel laten werken en zich eerder
nader weten door een nieuwen staat van zaken
dan dat een verwijdering als het wart onont-
komelUk is. En laat men zich toch vooral
verheven wejen boven de schoontroeders-
appreciatie van spotternij in woord en beeld,
in wezen laag-blj-den-grond en meer dan on
beschaafd. Gelukkig te de tijd ver achter ons,
dat dergelljke grappen nog gaarne gelezen wer
den en een deel uitmaakten van de opvoeding,
welke van een zeker soort pers heette uit te
gaan, maar in waarheid niets anders was dan
een geldmakerlj op kosten van lagere in
stincten.
Wanneer beide partijen zich hun wederkee-
rige verhouding goed bewust zijn en dus weten
dat alles in het leven soepelheid vraagt, dan
behoeft aan een goede verstandhouding niets
te- ontbreken. En waarom zou het gebod van
de gewone naastenliefde slechts moeten gaan
tot de streep, waarachter men voor zich zelf
de schoonmoeder heeft neergezet? In het ge
wone leven zal men nog wel zoo een en ander
over z’n kant laten gaan, nu Ja, omdat men
wijs en verstandig, voorzichtig en vooral tact
vol moet zjjn. Je weet nooit hoe Je elkaar nog
eens zoudt kunnen noodlg hebben, zoo heet
het in het dageljjksche leven, waar schoon
moeders dan buiten staan. Want: men vindt
het heel gewoon, dat men de schoonmoeder,
die men anders niet luchten of zien kan en
ten opzichte van wie men zich in niets in
houdt, als hulp in den nood gaarne aanvaardt,
wanneer het op een en of andere wijze nijpen
gaat, of haar schoonmoederlUke hulp wel ge
makkelUk is en aangenaam. Zoo büv. als er
iets vastloopt in het gezin en de vrouw des
huizes hulp, natuurlUk hulp van haar eigen
Jubel naar zün wUfke, dat daar woont in to
goudgesponnen nest, - diep ergens in het rosse
eikenbosch?
Of twUfelt ge daaraan, wanneer straks,
terwUl Oostersche slavinnen heur kruiken vol
putten uit den spiegelenden boechvUver, taf-
reel als to sprook. teugen toen achtergrond van
to openbloelend drama, bloeiend, hartroerend
bloeiend tot to blom ten leste van diepe Vreug
de. daar het „tooneel” zal beschenen worden
met de wisselende lichteffecten van Gods too-
verlanteem, van de zinkende aon?
Alle Zondagen van Juli en die van 3 est
Augustus aal Pierre Balledux, den regtaeeur
over de zestig rollen die diens spel van pastoor
Smulders zullen verbeelden, alle die Zondagen
aal Balledux daar den kleurigen prentenboek
mee de schoonste bUbelsproke voor de toe
schouwers. gezeten onder het lommer van het
bosch. omblaren. Omslaan de goud-omlljste
prenten, gekleurd met den verf van den Schep
per eigens.
Komt allegaar naar Groesbeek!
Den burgemeester, de kapelaans, het heele
volk van Groesbeek, dat daar gelukkig woont
en schuilt tusschen de schoonheid der Zeuven
Heuvelen, dat hlUe volk, dat daar leeft aan
den voet van to Heilige Landstichting, die
deue jaar zuiver Jubileert op een der schoo
ne Heuvelen, het heele volk van Groesbeek.
dat al maanden werkt aan den schoonen spro.
keboek, het aal oe met gaktvrüheid. met gul
heid en trots ontvangen en leien naar den
oever van den boschvüver om oe 'n vrucht van
geluk te laten plukken uit deuzen Voorhof van
Onzenllevenheer eigens. Alles, komt en zet er
oew tanden in. dat 't aap langs oew kin drup
pelt.
Ge zt)t hier nle veur niks in 't Vruehten-
land der Betuwe!
Trui gaat ook. Ze is een van die Zondagen
jarig en.... ze heeft zelf heur verjaarscadeau
uitgezócht. Daar kom ik dus nle van af.
Tot dan! zullen we seggen!
Veul groeten van Trui, en als altlj
hork» minder van oewen
kensaau van overtuigd geraakt ben dat stejen-
bouw meer to zaak is van politiek dan van
architectuur.
AfUn da’s in mUn bedrUf netaoo! Zelfs
vrouwke Oornen ge kent ze wel. dat stok-
ouwe merakeltje, dat schuins tegenover ons to
wlnkeltje-ln-van-alles drUft zelfs vrouwke
Oornen zeg ik, klaagt daarover. Heb oe dat
verhaal nle tos gedaan over heur en Janus?
Hoe Janus op ’nen Zondagavond teugen
zeuven uren vrouwke Oornen op heeterdaad
ging txappeeren weugens overtreding op de
winkelsluiting en hoe dat tachtigjarige wefke,
nle veul hooger als ’r wlnkellaai, 'n^ salvo
opende op den Jaan, met alle gewichten van
de weegschaal?
„1 Ons en halfons hè to er nog op ge
waagd," vertelde Janus me later: „maar toen
ze aan ’t halfpond, *t halfkllo en den kilo be-
gost te komen, toen hè to maar dekking ge
zocht aan den buitenkant van de winkeldeur!
Maar to sou afdwalen van m’n chapitfcrke.
to'Wou dan seggen, als de stad in 't volle
daglicht staat van de hooge zomerzon, dan 1»
’t er voor den geboren stedeling, geboren mee
büziende oogskens en asphalt-zooltjes onder
z’n voetekens. zelfs nle meer te harden. Den
krUgt ie heimwee naar de ruimten, naar 1 land,
naar de bosschen, naar.... den bulten, «raar
de .Architectuur’’ nog in handen is van den
Schepper zelf, waarom de schoonheid van toen
steenouwen elk t altu nog wint van de mo
dernste, de bestudeerdste en bewonderdste
Maar weer dwaal ik af.
Want ik moet deuze .week, amlco, mee oe
naar Groesbeek.
Ik ben daar al geweest.
Ge weet toch waar ’t ligt..,.?
Ja, ik moet dat vragen, want 1 ligt ver
doken tusschen de Zeuven Heuvelen; op eenen
daarvan is de vermaarde H. Landstichting ge
legen.
Ja, nou weet ge tol SJuustpNUmegen ligt
er in den omtrek.
Neeè. ik draai de zaak nis om....! want
veul stejeu danken hun reputatie aan de
schoonheid van d’omgeving. Aan dat wat ze
nle bezitten dus!
Ja, to aanbeveling om er naar toe te gaan
is dikwUls gelegen in to gerief, dat.ge *r zoo
gemakkelUk weg kant kousen!
B.v. „Kom naar Breda, want de bosachen
van.... Vlvenhout zUn aoo schoon! En ge kunt
er gemakkelUk komen."
veral ter wereld heeft de schoonmoeder
I 1 het altijd kwaad te verantwoorden ge-
had. Nergens deugt »U- In de waardeerlng
In den meest slechten zin doen de zoogenaam
de beschaafde wolken voor de wilden niet onder.
En wanneer een moppig blaadje met zn eigen
stuiversblad-humor geen weg meer weet, wordt
een flauwiteit, die een grap moet beteekenen,
als eenlge uitweg in den nood ten beste gege
ven. Deze humoristische onmacht is nog wel
het beste bewijs, dat de schoonmoeders-anti
pathie als een onbehoorlUkheid moet worden
opgevat.
Ja, inderdaad, we willen hier een lans breken
voor de moeders van wederzUdsche echtelingen.
O, zeker, er zjjn onuitstaanbare vrouwen die
tevens de moeder van een eebtgenoote of van
een echtgenoot zün en tot de bemoeizuchtlg-
ste wezens moeten worden gerekend. Schoon
dochters en schoonzoons zün natuurlUk altijd
heiligen, volmaakte wezens en model-aange-
trouwde kinderen! En schoonmoeders hebben
nooit tact en schoonkinderen hebben het al-
tud. Misschien gaat een storm van verontwaar
diging op onder diverse schoonzoons en schoon
dochters, die met allerlei bewüzen zouden kun
nen komen aandragen, dat hun en haar
schoonmoeders dan toch wel tot de grootste
tweedrachtzaalsters behooren en dat wU, die
dit schrüven, eigenlUk in dat opzicht van toeten
noch blazen afweten. Kijk eens, niets is in
deze wereld volmaakt. Ieder heeft zün eigen-
dommelükheden en overal waar het mangelt
aan tact en goed Inzicht gaat het verkeerd.
En zoo goed als in ieder huwelijk, ervoor even
goed als daarna, dat wil zeggen, nadat het ge
sloten is, gebeuren wel dingen, die uit schoon-
moederlüken gezichtshoek beter waren ver
meden en ook vermeden hadden kunnen wor
den. We mogen toch aannemen, dat in onzen
tUd ook aanstaande schoonmoeders verstandig
genoeg zün om er zich rekenschap van te ge
ven, dat door het huwelük van haar dochter ér
woningenvesting, met „stroomend-warm- en
koud" ingemetseld bad en centrale verwarming,
kapstokken en liften Incluis.
Ge zult zeggen: ,,Dré, ge kunt 'nen boom en
to huls nle mee malkaar vergelüken" en zoo
op t eerste gezicht, amlco, dan hebt ge schoon
gelük. Maarr! als er geregeld de koste
lijkste brokken natuurschoon worden verrin-
neweerd alleen en alleen om er „riante villa's
van gewapend beton voor in de plaats te stel
len; als Goddelüke natuurwoestenUen met de
daarin nestelende veugels, de eekers, de fa
zanten en de hazen, wieren herschapen in de
steenen doolhoven van politieke bouworde, als
dus den steenen-stapelende mensch denkt iets
beters, lets schooners in de plaats te kunnen
stellen van to stuk eikenbosch, van to beuken-
partü. van ’nen brok landschapsschoon, dan
ja, dan moet to to steenen geveltje verge
lüken mee nen kastanje, mee ’nen plataan,
mee ’nen spar, mee ’nen bloesemenden appe-
leer en dan, nou dan moeten ze, de bouw-
„meesters” van vandaag, mü altu nog voor to
eerst bewüzen dat hullle „meesterschap" recht-
veerdlgt om zaag en hakbül te zetten in
den eeuwenouden voet van ’nen levenden eik.
Een sneetje oud wit of bruin brood kruime
len en roosteren in de koekepan. Een ons
boter toevoegen en als dear bruin is een to
maat in kleine stukjes gesneden er door roeren.
Een ons vet er in laten smelten en de saus
aanlengen door er scheutje na scheutje een
paar kopjes melk bü te schenken. Met een thee
lepeltje aroma en zout de saus op smaak af
maken.
Een pond aardappelen in kleine blokjes snü*
den en in een liter water gaar koken. Ons
boter braden met eenlge takjes füngesneden
selderü en peterselie. Een weinig zout theele
peltje mosterd, theelepeltje spüsaroma en to
beetje nootmuskaat door de soep roeren. Dan
een halven L melk toevoegen en als de soep
weer kookt, aoo noodlg binden met een paar
eetlepels bloem, aangemengd met een kopje
melk.
Menler,