11 on w I •f s w 80. Hollanders m races Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats een „Omroeper” gezinnen 1 Opening der nieuwe brug bij Schiphol. -- voor BELANGSTELLING STIJGT ELK JAAR .f.1 WOENSDAG 8 JULI 1936 - v *30 rw'iw'ti»nMr a a AUTOMOBILIST ZOO SNEL ALS DE WIND Captain Eyston haalt 260.463 KM per uur KATHOLIEKE ILLUSTRATIE 70e jaargang no. 41 Re Examen Landbouwhoogeschool A’ I Om den Grooten Prijs van Nederland Kampleven op den Kemperberg W ten '5- 5 '.gg I De wed et ry den op het Circuit van Drente zyn «en gebeurtenis van internationaal sportbelang r- Geheimzinnige verdwijningen ff Onder leiding van ,^le loudspea ker” naar den Franschen berg 1 "j •08? v-vj X?.- mm—™ J I FOTOREPORTAGE Vs 1 uil uil "n ff M <A.7 ooi de 'jy wixcer Wi l hoek lel. Pau den W! CEEB VAN T KAMP tei E. Groet TMU t Op de aoutvlakte nabij Bonneville in DM (VB.) heeft de bekende coureur captain 1 G T. Eyston met zijn Roils Royce „Tbe'spesdé the wind" het werelduurrecord verbeterd. R bracht het thans op 260.463 KJd. (1S2-5 mg). Het oude record stond eveneens op zijn msa met 256368 KM. (15030 mijl) gevestigd op September 1935 op dezelfde plaats. voor 1927 te I verslaanbaar bleken. Ml veld kwamen Internatloi ste grootte: De Britten Utre plaf< van den bljst tuin dat steil de In weer ceel -V Het lx vereenlg Leeuwar V. en I de J. ul voor de overtred middelei Hun i De a ken w< rijke wei e< In ord Teng de ger het wt regenvi dakgot bovenv. de. In e< tengeve instortt plaats, stroomt .Negus Negestl”, wat hem zeer vereert. Ou der commando van zijne majesteit gaat het in den pas vroolijk en opgewekt de elndeleoze neide over. De lach is niet van de lucht. De Negus degradeert zichzelf tot Ras Imroe dat klinkt beter vindt hij en verder zorgt hij dat de stilte niet te drukkend wordt. Op *n gegeven oogenbllk krijgt „de loudspea ker” een danige schrobbeerlng. Door zijn ver klinkende wijze zetten heeft hij ‘n koppel her ten, op ’n goede tweehonderd meter, dusdanig laten schrikken, dat ze ons in *n benjjdens- waardlg gangetje de achterbeenen laten zien, en we jammer genoeg deze prachtdleren niet van dichtbij kunnen bewonderen. De storm van verontwaardiging luwt echter wel. En onbewust van zijn schromelijk misdra gen lanceert .Nas Imroe” zet na zet. Heel in de verte, als *n lokkende oase in de woestijn, de Fransche berg. Daar moeten we been. Daar zal thee „geserveerd” worden. En alle maal hebben we trek in *n verkwlkkenden dronk. Dinst gebouw Bovenk een br brand te bluss Even te Ams ambten waren bleek, en dat was het phenomeen Guthrie op Norton. Twee tweede en één ttegde prijs werden in de drie races van bet vorig Jaar door landge- nooten behaald. Ongetwijfeld zal het Nederlandsche publiek ook Zaterdag as. weer in grooten getale aan wezig zijn om vooral onz landgenooten aan het werk te zien In hun strijd tegen de buitenland sche sterren. v Ran ker g< lichtln Op de be opleve weg. I maatn kondei de hoofdstad en Telkens verdwijnt er een raadselachtig naar beneden. Stil, zonder wat te zeggen. Bewapend met *n portie nieuwsgierigheid móét en zél ik weten wat de reden van die geheimzinnigheid is. Daarom laat ik na den eerste den beste, die weer zoo geheimzinnig weg probeert te komen, m’n body ook zakken. Nu zie ik de jongens ijverig aan t zoeken. Boschje voer boschje wordt nagespeurd. Ze eten. Ik kijk toe en be merk dat heel de Fransche berg volop is be groeid met eenige decimeters hooge blauwe bessenstruikjes. Die dingetjes smaken prima. Ieder die ze ge bruikte vond, dat ze prachtig hielpen voor den dorst. Boven op den Franschen berg. Circa honderd meter boven den gewonen huls- en tuln-grond. Rechts voor ons pieken de masten van radio talrljl dan i kinge statee gen v belde stand van i mogel te koi minst gingsj en va Ta Bloemendag! is Dinsdag In de kerk van de Allerheiligste Drieienheld het jaarlijksch ziekentrkluum begonnen. Een overzicht In het kerkgebouw Zaterdag as. snorren de motoren weer op het verbeterde circuit van Drente waar de Groote Prijs van Nederland der K. N. M. V. wordt verreden. De Nederlandsche T.T.-raoes zijn een gebeurtenis geworden die van groot belang is zoowel voor de na- tionale als internationale motorsport-we reld en men begrijpt wel. dat deze wed strijden ook dit jaar weer met bijzondere aandacht tegemoet worden gezien. machines kwamen naar Assen cm door Hoi- landsche rijders bereden te worden. Het resul taat was verrassend; de Hollandsche rijders; die deze machines in handen kregen, wisten ze ten volte te benutten, zjj kwamen niet meer achteraan, maar streden in de voorste gelede ren, met de buitenlandsche cracks. Daarmee openden zij ook de oogen van de buitenland sche fabrieken, die steeds meer er toe overgin gen him speciale machines aan Hollandsche renners toe te vertrouwen. Die fabrieken begrepen heel goed boe ontzag lijk populair een Hollandsche overwinning te Assen behaald den naam van hun merk in ons land zou maken. En Holland met zijn kleine motorlndustrie „slechts één nationaal merk Eysink” is een ruim afzetgebied voor de bui- tenlandsche industrie. De proef voldeed zoo goed, dat de Zweedsche fabriek Husqvarna er zelfs toe overging om in zijn fabrleksteam dat uitsluitend uit Zweden bestond één enkelen bui tenlander op te nemen, den Hollander van der Pluym. Diens ideaal was bereikt, in dienst van Husqvarna zou hij op alle Internationale wed strijden in Europa uitkomen. Zijn loopbaan werd helaas vroegtijdig afgebroken, bij den Bel gischen Grand Prix te Spa vond hij den dood. Inmiddels waren de Hollandsche renners door de buitenlandsche fabrieken ontdekt en steeds meerderen gingen ertoe over den „Grooten prijs van Nederland der K. N. M. V." door Hollan ders op hun speciale renmachines te doen be twisten. Verleden jaar deden drie buitenland sche fabrieken dit: Velocette, New Imperial en F. N. Wat was bet resultaat? Van Hamersveld op New Imperial was derde In de 250 cc. Klasse, na Winkler en Geiss op D. K. W.. die verleden jaar op alle races on- achter van Hamers- sterren van de eer- rell Smith en Man ders, de Zweden Lambert Mueller en Gülich, om maar een paar van de allerbesten te noe men. In de 350 cc. Klasse behaalde Bosman op zijn Velocette den tweeden prijs, na den Ier Rusk. Maar achter hem kwamen 25 rijders, de besten, die Ierland, Engeland, Belgie, Dultschland en Spanje in het veld konden brengen. Mellors op N. 8. U.. White op Norton, Strom berg en Bagerholm op Husqvarna, Poncln op Gilette, zij alten behoorden tot de verslagenen. Velocette had zijn kansen niet uitsluitend aan een Hollander toevertrouwd, ook de Belg Re nier en dan de beroemde Ier Stanley Woods reden precies dezelfde Velocette als Bosman. Hij sloeg zijn beide teamgenooten. hij sloeg het heele veld en vond zijn meester slechts in den NortonrUder Rusk. ’s Middags werd de zware artillerie, de 500 cc. machines, op de baan van Assen afgescho ten. Een internationale bezetting van Engel- schen, Zweden, Belgen, Zwitsers, Oosten rijkers en Duitschers stelden zich voor de start lijn op. Daaronder ook een Nederlander, Van Gent öp een fabrieksmachine van F. N. HU was de derde in dit Belgische fabrleksteam, bo ven hem in faam stonden ChaSWer en de we reldrecordhouder Milhoux. Maar de onbekende Hollander toonde zich de beste uit dit team, ja nog beter, liet dit ge heels veld van internationale beroemdheden achter zich. Slechts één. was beter dan hjj Tijdwnz dw hwvlgw onwawrzbul bmw Haarlem en omgeving werden venca lende straten en wegen overstroozdi Een tweetal Jeugdige inwonen d Bloemendaal liet zich door het wdv niet afschrikken het vliegveld, is Dinsdag door mr. J. B. Bomans, lid der Gedep. Staten van Noord Hol- Meer ion 200.000 pertonen waren getutpe van de uitent tpannende motorrace^ om den Grooten Prijs van Europa op het circuit HohensteinErnstthal land, officieel voor het verkeer opengesteld Een schalksch kinderkopje op den omslag w* een goed begin van dit nummer, maar het pd geen karakteristiek, want de titelpagina i»e6 een boeiende prent, een fraaie kleureniep» ductie naar een schilderij van A. Kugler: B» terschenners. De volgende bladzijden voeren» óók een klooster binnen, maar nu in vis* sfeer: we maken kennis met de Brigittlneoa die door de vijfduizend katholieken van 3* den geestdriftig welkom zijn geheeten. Van F heel anderen aard, doch eveneens belangrijkI het artikel: Aderen der wereldeconomie, date»| zijn Imposante illustraties een duidelijk M* geeft van het moderne petroleum transport middel van bulzensysteem. J In het gedegen opstel „Desiderlus Ste» van Rotterdam” wordt deze beroemds vs*r lander goed geteekend. Een onderwerp, dat na graagte genoten zal worden, is zeker .HM waarvan we hier het tweede deel aanUsffJ foto’s vertellen ons, wat de meesten niet weten. De gebeurtenissen in het woelige Una trekken de aandacht en dus is ee» lichting op de onderhavige kwesties hier op zijn plaats. De manier, waarop zij gege’® wordt, is ongewoon en aardig gevonden, ww wordt breedvoerig een film besproken, de ra gieuze beschouwing en het heiligenleven P*** weer goed in zoo’n KJ. vol afwisseling; de van de week en dë belangrijkste gebeurtena» op politiek en maatschappelijk gebied den vermelding, en na de verrassend dlge kleurplaat achter in het blad volgt nog»! reeks artikelen voor de vrouw. >1 H. van Hafteren toont zich weer een I"? vertelster in ,De onherstelbare vergis*». I liam Parness geeft een korte schets: Bet gram”. Herman Moerkerk teekent gee»0* pen en stift „De weldoener". De beide r*TI bieden weer spannende lectuur, de een M l al verder uitbouwen van een glgantlscfl komstbeeld, de andere bij het ontroerend i haal van een familieleven. In het bij1?1*" humor en ontspanning zien we naast d» ne rubrieken weer voel geest en lacMP^Jl prikkelende stof; in de Kleine KX jeugd weer onthaald op aardige vertelhn*^ ries, prentjes en plaatjes. Een pracht» voor jong en oud, dat toont zich de iedere wekelijkeche aflevering. Toen in 1935 de eerste motorraces te Assen gehoudenwerden, waren zij uitsluitend Nederlandsche deelnemers bestemd. In werden zij internationaal, toen kwamen de cracks uit bet buitenland en speelden de Hol- landsche rijders geen rol meer. Zij eindigden op de achterste plaatsen en ten slotte was dit nog hun hoogste ideaal den wedstrijd uit te rijden, een plaats te veroveren in het gezel schap van al die beroemdheden uit het buiten land, al was het dan ook een plaats achter hun rug. Men schrijft ons over den excursiedag, on lange door het werkkamp „De Kemperberg” gehouden: Op den middag, in de heete zon. Vijftig jonge kerels gaan te voet door de hel. grintpaden over, tusschen de heerlijk ruikende dennen door, dwars over pukkels in het landschep, *n liedje fluitend, de prachtige Hooge Veluwe op. midden door de rimboe. De fietsers veertig man sterk gaan met den heer van de Aarde, den technlschen leider, en frater Chrysostomtis, de zandhazen onder fra ter Kok (de fraters hebben duizend en éér. baan) en Thomas den tuinman die reeds meer het oerwoud betrad. *n Frissche wind van *t Noord-Wgjten op den kop, de stekende Junizon in den rug L«at het, eigenlijk tamelijk loom, vooruit. Zoetjesaan komt de zaak in stemming. Er loopt ‘n zestienjarig jochie (de loudspeaker) om ons heen te zwerven. Naar htf zegt beeft 'te *n kilometer-teller’’ onder z'n schoenzool, zoodat we ons eigenlijk best op hem kunnen verlaten. Waarom zouden wé dat niet doen. We bombardeeren hem zonder ridderslag tot ji' De nieuwe brug over de Ringvaart bij Schiphol, een belangrijke verbetering voor het verkeer tusschen Iedereen vond dit heel natuurlijk, omdat een Hollander nu eenmaal van nature aan natio nale zelfonderschatting lijdt, zoolang de feiten hem niet zijn eigenwaarde tot zijn eigen ver bazing hebben aangetoond. Die feiten vertoon den zich in onze motorwereld, Het Hollandsche team won de zilveren vaas in de internationale aesdaagsche, die in het ruwe bergland der Dolomieten verreden werd. Deze gebeurtenis heeft een vèrgaanden Invloed op de Nederlandsche motorsport uitgeoefend, zü beeft Holland doen ontwaken en plotseling kwam over Motorholland het besef: onze jon gens kunnen tegen de beste buitenlanders op. Toen begreep men ook, wat tot dusverre Hol landsche rijders te Assen verre gehouden had van de eerepiaatsen. Zij beschikten niet over de snelle fabrieksmachines waarop de buiten- Jandsche fabrieksrijders hun snelle ronden draalden. Enkele Importeurs hebben dit be grepen ZIJ correspondeerden met de fabrieken, die «U vertegenwoordigden en een paar fabrieks- WAGENINGEN. Geslaagd voor het tnge- nteursexamen koloniale boschbouw, de heer A. Raad, geboren te Hilversum. „Kootwijk” steil de lucht in. Links voor heeft men *n knus rood met wit boerderijtje, soo- maar tusschen de eikenboschjes neergezet, wat *n ware bekoring, is voor *t oog, verder naar achteren punt het torenopje van *t kasteel bo ven de bootnen uit. Het kasteel is te ver weg voor ons. Dét te si enblijft dus *n vrome wensch. Weer voor de zendermasten, zien wij bet mo nument van den Boeren-generaal, Christiaan de Wet. Als de meesten ongeveer weer bij adem zijn gekomen klinkt van onder ’n luid en langge rekt fluitsignaal. Bk wordt er één aan eiken kant van den berg uitgestuurd om te ontdekken waar het fluitje precies vandaan komt. Eindelijk hebben de zoekers contact met de „proviand colonne” die met 'n lekken band onmogelijk den berg opkan komen. „Ras Imroe” adviseert: cm maor naor de „conolle” van de heltwaterfoorslenlng heen te gaan. As de conolle stil staot, en wij staone stil, kraige we mórreche nog geen thee, en hij ontploft bijna van den dorst. Dit technisch oordeelkundig advies vindt weerklank en wanneer de staart van de excur- slsten de hoofdgroep vindt, ritten allen met *n kommetje'in de hand ordelijk rij aan rij hun beurt af te wachten tot Jan en JAN hun wel doende gave in de kommetjes gieten. Dan vinden we *n mooi meezennest met vijf rood-spikkellge eitjes, we kunnen ze niet thuis brengen, maar vermoedelijk is het van *n zwartkopmees. En ik ontwaar midden tusschen de andere boomen *n sierden die daar niet zoo maar door den wind kan gekomen zijn. Ik ga er heen. Aan de voet van t jonge boompje staat *n bord met „letterlijk”: De ze boom is geplant door Nloolientje KrtHler. Den 36sten April 1933. Terwijl ik deze notitie maak blaast de frater op het fluitje dat hij van Jan en JAN geérfd heeft verzamelen voor den terugtocht. In *n flink tempo wordt die aangevangen. Na twee uur loopen waren we weer aan het kamphuis waar de waterkraan een ware be storming te doorstaan had. Het Is half negen geworden. Van te voren hebben reeds eenige spelers hun spullen naar bet nieuwe openluchttheater ge sjouwd om dan op den preciesentjjd te begin nen. Behoudens bet verschrikkelijke kwartier tje gebeurde dat ook. Er wenjen twee aardige spelletjes opgevoerd, waarvan vooral bet eerste ons menige luide lachbui bezorgde. Hoogst voldaan waren we allemaal over het gebodene. De openingsspeech werd door een der jon gens met veel brio afgestoken. En allen waren bet dan ook met rijn woord eens: Wij allemaal zijn aan de menschen die de mogelijkheid schiepen dit kamp in het leven te roepen en te houden veel zeer veel dank verschuldigd. Nu is er niets meer op m’n lever. Maar toch geloof Ik dat er ergens weer andere plannen in wording zijn. Als ik er achter kom vertel ik het u dadelijk. «Ue Kemperbergera, bijzonder Da koolzaadoogst in de Wieringermeer is begonnen. Dit geschiedt op Amerikaansche wijze, n.l. door zgn. zichtmachines, die door middel van tractors worden voortbewogen, zoodat het koolzaad tegelijk gemaaid en gebonden wordt in den traditioneelen cricket wedstrijd tusschen Oxford en Cambridge op de terreinen van .Lords** De talrijke bezoekers verpoozen zich op het veld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 12