11
on
w
I
•f
s
w
80.
Hollanders
m
races
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
Plaats een „Omroeper”
gezinnen
1
Opening der nieuwe brug bij Schiphol.
--
voor
BELANGSTELLING STIJGT
ELK JAAR
.f.1
WOENSDAG 8 JULI 1936
-
v
*30
rw'iw'ti»nMr
a
a
AUTOMOBILIST
ZOO SNEL ALS DE WIND
Captain Eyston haalt 260.463 KM
per uur
KATHOLIEKE ILLUSTRATIE
70e jaargang no. 41
Re
Examen Landbouwhoogeschool
A’
I
Om den Grooten Prijs
van Nederland
Kampleven op den
Kemperberg
W
ten
'5- 5
'.gg
I
De wed et ry den op het Circuit van
Drente zyn «en gebeurtenis
van internationaal
sportbelang
r-
Geheimzinnige verdwijningen
ff
Onder leiding van ,^le loudspea
ker” naar den Franschen berg
1
"j
•08?
v-vj X?.-
mm—™ J
I
FOTOREPORTAGE
Vs
1
uil
uil
"n
ff
M
<A.7
ooi
de
'jy
wixcer
Wi
l
hoek
lel.
Pau
den
W!
CEEB VAN T KAMP
tei
E.
Groet
TMU
t
Op de aoutvlakte nabij Bonneville in DM
(VB.) heeft de bekende coureur captain 1 G
T. Eyston met zijn Roils Royce „Tbe'spesdé
the wind" het werelduurrecord verbeterd. R
bracht het thans op 260.463 KJd. (1S2-5 mg).
Het oude record stond eveneens op zijn msa
met 256368 KM. (15030 mijl) gevestigd op
September 1935 op dezelfde plaats.
voor
1927
te
I
verslaanbaar bleken. Ml
veld kwamen Internatloi
ste grootte: De Britten
Utre
plaf<
van
den
bljst
tuin
dat
steil
de
In
weer
ceel
-V
Het lx
vereenlg
Leeuwar
V. en I
de J. ul
voor de
overtred
middelei
Hun i
De a
ken w<
rijke
wei e<
In ord
Teng
de ger
het wt
regenvi
dakgot
bovenv.
de.
In e<
tengeve
instortt
plaats,
stroomt
.Negus Negestl”, wat hem zeer vereert. Ou
der commando van zijne majesteit gaat het in
den pas vroolijk en opgewekt de elndeleoze neide
over.
De lach is niet van de lucht.
De Negus degradeert zichzelf tot Ras Imroe
dat klinkt beter vindt hij en verder zorgt
hij dat de stilte niet te drukkend wordt.
Op *n gegeven oogenbllk krijgt „de loudspea
ker” een danige schrobbeerlng. Door zijn ver
klinkende wijze zetten heeft hij ‘n koppel her
ten, op ’n goede tweehonderd meter, dusdanig
laten schrikken, dat ze ons in *n benjjdens-
waardlg gangetje de achterbeenen laten zien,
en we jammer genoeg deze prachtdleren niet
van dichtbij kunnen bewonderen.
De storm van verontwaardiging luwt echter
wel. En onbewust van zijn schromelijk misdra
gen lanceert .Nas Imroe” zet na zet.
Heel in de verte, als *n lokkende oase in de
woestijn, de Fransche berg. Daar moeten we
been.
Daar zal thee „geserveerd” worden. En alle
maal hebben we trek in *n verkwlkkenden
dronk.
Dinst
gebouw
Bovenk
een br
brand
te bluss
Even
te Ams
ambten
waren
bleek,
en dat was het phenomeen Guthrie op Norton.
Twee tweede en één ttegde prijs werden in
de drie races van bet vorig Jaar door landge-
nooten behaald.
Ongetwijfeld zal het Nederlandsche publiek
ook Zaterdag as. weer in grooten getale aan
wezig zijn om vooral onz landgenooten aan het
werk te zien In hun strijd tegen de buitenland
sche sterren.
v
Ran
ker g<
lichtln
Op
de be
opleve
weg. I
maatn
kondei
de hoofdstad en
Telkens verdwijnt er een raadselachtig naar
beneden. Stil, zonder wat te zeggen.
Bewapend met *n portie nieuwsgierigheid
móét en zél ik weten wat de reden van die
geheimzinnigheid is.
Daarom laat ik na den eerste den beste, die
weer zoo geheimzinnig weg probeert te komen,
m’n body ook zakken. Nu zie ik de jongens
ijverig aan t zoeken. Boschje voer boschje
wordt nagespeurd. Ze eten. Ik kijk toe en be
merk dat heel de Fransche berg volop is be
groeid met eenige decimeters hooge blauwe
bessenstruikjes.
Die dingetjes smaken prima. Ieder die ze ge
bruikte vond, dat ze prachtig hielpen voor den
dorst.
Boven op den Franschen berg. Circa honderd
meter boven den gewonen huls- en tuln-grond.
Rechts voor ons pieken de masten van radio
talrljl
dan i
kinge
statee
gen v
belde
stand
van i
mogel
te koi
minst
gingsj
en va
Ta Bloemendag! is Dinsdag In de kerk van de Allerheiligste Drieienheld het jaarlijksch ziekentrkluum
begonnen. Een overzicht In het kerkgebouw
Zaterdag as. snorren de motoren weer
op het verbeterde circuit van Drente waar
de Groote Prijs van Nederland der K. N.
M. V. wordt verreden. De Nederlandsche
T.T.-raoes zijn een gebeurtenis geworden
die van groot belang is zoowel voor de na-
tionale als internationale motorsport-we
reld en men begrijpt wel. dat deze wed
strijden ook dit jaar weer met bijzondere
aandacht tegemoet worden gezien.
machines kwamen naar Assen cm door Hoi-
landsche rijders bereden te worden. Het resul
taat was verrassend; de Hollandsche rijders;
die deze machines in handen kregen, wisten ze
ten volte te benutten, zjj kwamen niet meer
achteraan, maar streden in de voorste gelede
ren, met de buitenlandsche cracks. Daarmee
openden zij ook de oogen van de buitenland
sche fabrieken, die steeds meer er toe overgin
gen him speciale machines aan Hollandsche
renners toe te vertrouwen.
Die fabrieken begrepen heel goed boe ontzag
lijk populair een Hollandsche overwinning te
Assen behaald den naam van hun merk in ons
land zou maken. En Holland met zijn kleine
motorlndustrie „slechts één nationaal merk
Eysink” is een ruim afzetgebied voor de bui-
tenlandsche industrie. De proef voldeed zoo
goed, dat de Zweedsche fabriek Husqvarna er
zelfs toe overging om in zijn fabrleksteam dat
uitsluitend uit Zweden bestond één enkelen bui
tenlander op te nemen, den Hollander van der
Pluym. Diens ideaal was bereikt, in dienst van
Husqvarna zou hij op alle Internationale wed
strijden in Europa uitkomen. Zijn loopbaan
werd helaas vroegtijdig afgebroken, bij den Bel
gischen Grand Prix te Spa vond hij den dood.
Inmiddels waren de Hollandsche renners door
de buitenlandsche fabrieken ontdekt en steeds
meerderen gingen ertoe over den „Grooten prijs
van Nederland der K. N. M. V." door Hollan
ders op hun speciale renmachines te doen be
twisten. Verleden jaar deden drie buitenland
sche fabrieken dit: Velocette, New Imperial en
F. N.
Wat was bet resultaat?
Van Hamersveld op New Imperial was derde
In de 250 cc. Klasse, na Winkler en Geiss op
D. K. W.. die verleden jaar op alle races on-
achter van Hamers-
sterren van de eer-
rell Smith en Man
ders, de Zweden Lambert Mueller en Gülich,
om maar een paar van de allerbesten te noe
men.
In de 350 cc. Klasse behaalde Bosman op zijn
Velocette den tweeden prijs, na den Ier Rusk.
Maar achter hem kwamen 25 rijders, de besten,
die Ierland, Engeland, Belgie, Dultschland en
Spanje in het veld konden brengen.
Mellors op N. 8. U.. White op Norton, Strom
berg en Bagerholm op Husqvarna, Poncln op
Gilette, zij alten behoorden tot de verslagenen.
Velocette had zijn kansen niet uitsluitend aan
een Hollander toevertrouwd, ook de Belg Re
nier en dan de beroemde Ier Stanley Woods
reden precies dezelfde Velocette als Bosman.
Hij sloeg zijn beide teamgenooten. hij sloeg het
heele veld en vond zijn meester slechts in den
NortonrUder Rusk.
’s Middags werd de zware artillerie, de 500
cc. machines, op de baan van Assen afgescho
ten. Een internationale bezetting van Engel-
schen, Zweden, Belgen, Zwitsers, Oosten
rijkers en Duitschers stelden zich voor de start
lijn op. Daaronder ook een Nederlander, Van
Gent öp een fabrieksmachine van F. N. HU
was de derde in dit Belgische fabrleksteam, bo
ven hem in faam stonden ChaSWer en de we
reldrecordhouder Milhoux.
Maar de onbekende Hollander toonde zich de
beste uit dit team, ja nog beter, liet dit ge
heels veld van internationale beroemdheden
achter zich. Slechts één. was beter dan hjj
Tijdwnz dw hwvlgw onwawrzbul bmw
Haarlem en omgeving werden venca
lende straten en wegen overstroozdi
Een tweetal Jeugdige inwonen d
Bloemendaal liet zich door het wdv
niet afschrikken
het vliegveld, is Dinsdag door mr. J. B. Bomans, lid der Gedep. Staten van Noord Hol-
Meer ion 200.000 pertonen waren getutpe van de uitent tpannende motorrace^ om
den Grooten Prijs van Europa op het circuit HohensteinErnstthal
land, officieel voor het verkeer opengesteld
Een schalksch kinderkopje op den omslag w*
een goed begin van dit nummer, maar het pd
geen karakteristiek, want de titelpagina i»e6
een boeiende prent, een fraaie kleureniep»
ductie naar een schilderij van A. Kugler: B»
terschenners. De volgende bladzijden voeren»
óók een klooster binnen, maar nu in vis*
sfeer: we maken kennis met de Brigittlneoa
die door de vijfduizend katholieken van 3*
den geestdriftig welkom zijn geheeten. Van F
heel anderen aard, doch eveneens belangrijkI
het artikel: Aderen der wereldeconomie, date»|
zijn Imposante illustraties een duidelijk M*
geeft van het moderne petroleum transport
middel van bulzensysteem. J
In het gedegen opstel „Desiderlus Ste»
van Rotterdam” wordt deze beroemds vs*r
lander goed geteekend. Een onderwerp, dat na
graagte genoten zal worden, is zeker .HM
waarvan we hier het tweede deel aanUsffJ
foto’s vertellen ons, wat de meesten niet
weten. De gebeurtenissen in het woelige
Una trekken de aandacht en dus is ee»
lichting op de onderhavige kwesties hier
op zijn plaats. De manier, waarop zij gege’®
wordt, is ongewoon en aardig gevonden, ww
wordt breedvoerig een film besproken, de ra
gieuze beschouwing en het heiligenleven P***
weer goed in zoo’n KJ. vol afwisseling; de
van de week en dë belangrijkste gebeurtena»
op politiek en maatschappelijk gebied
den vermelding, en na de verrassend
dlge kleurplaat achter in het blad volgt nog»!
reeks artikelen voor de vrouw. >1
H. van Hafteren toont zich weer een I"?
vertelster in ,De onherstelbare vergis*». I
liam Parness geeft een korte schets: Bet
gram”. Herman Moerkerk teekent gee»0*
pen en stift „De weldoener". De beide r*TI
bieden weer spannende lectuur, de een M l
al verder uitbouwen van een glgantlscfl
komstbeeld, de andere bij het ontroerend i
haal van een familieleven. In het bij1?1*"
humor en ontspanning zien we naast d»
ne rubrieken weer voel geest en lacMP^Jl
prikkelende stof; in de Kleine KX
jeugd weer onthaald op aardige vertelhn*^
ries, prentjes en plaatjes. Een pracht»
voor jong en oud, dat toont zich de
iedere wekelijkeche aflevering.
Toen in 1935 de eerste motorraces te Assen
gehoudenwerden, waren zij uitsluitend
Nederlandsche deelnemers bestemd. In
werden zij internationaal, toen kwamen de
cracks uit bet buitenland en speelden de Hol-
landsche rijders geen rol meer. Zij eindigden
op de achterste plaatsen en ten slotte was dit
nog hun hoogste ideaal den wedstrijd uit
te rijden, een plaats te veroveren in het gezel
schap van al die beroemdheden uit het buiten
land, al was het dan ook een plaats achter hun
rug.
Men schrijft ons over den excursiedag, on
lange door het werkkamp „De Kemperberg”
gehouden:
Op den middag, in de heete zon. Vijftig jonge
kerels gaan te voet door de hel. grintpaden
over, tusschen de heerlijk ruikende dennen
door, dwars over pukkels in het landschep, *n
liedje fluitend, de prachtige Hooge Veluwe op.
midden door de rimboe.
De fietsers veertig man sterk gaan met den
heer van de Aarde, den technlschen leider, en
frater Chrysostomtis, de zandhazen onder fra
ter Kok (de fraters hebben duizend en éér.
baan) en Thomas den tuinman die reeds meer
het oerwoud betrad.
*n Frissche wind van *t Noord-Wgjten op
den kop, de stekende Junizon in den rug L«at
het, eigenlijk tamelijk loom, vooruit.
Zoetjesaan komt de zaak in stemming. Er
loopt ‘n zestienjarig jochie (de loudspeaker)
om ons heen te zwerven. Naar htf zegt beeft
'te *n kilometer-teller’’ onder z'n schoenzool,
zoodat we ons eigenlijk best op hem kunnen
verlaten. Waarom zouden wé dat niet doen.
We bombardeeren hem zonder ridderslag tot
ji'
De nieuwe brug over de Ringvaart bij Schiphol, een belangrijke verbetering voor het verkeer tusschen
Iedereen vond dit heel natuurlijk, omdat een
Hollander nu eenmaal van nature aan natio
nale zelfonderschatting lijdt, zoolang de feiten
hem niet zijn eigenwaarde tot zijn eigen ver
bazing hebben aangetoond. Die feiten vertoon
den zich in onze motorwereld,
Het Hollandsche team won de zilveren vaas
in de internationale aesdaagsche, die in het
ruwe bergland der Dolomieten verreden werd.
Deze gebeurtenis heeft een vèrgaanden Invloed
op de Nederlandsche motorsport uitgeoefend,
zü beeft Holland doen ontwaken en plotseling
kwam over Motorholland het besef: onze jon
gens kunnen tegen de beste buitenlanders op.
Toen begreep men ook, wat tot dusverre Hol
landsche rijders te Assen verre gehouden had
van de eerepiaatsen. Zij beschikten niet over
de snelle fabrieksmachines waarop de buiten-
Jandsche fabrieksrijders hun snelle ronden
draalden. Enkele Importeurs hebben dit be
grepen
ZIJ correspondeerden met de fabrieken, die
«U vertegenwoordigden en een paar fabrieks-
WAGENINGEN. Geslaagd voor het tnge-
nteursexamen koloniale boschbouw, de heer A.
Raad, geboren te Hilversum.
„Kootwijk” steil de lucht in. Links voor heeft
men *n knus rood met wit boerderijtje, soo-
maar tusschen de eikenboschjes neergezet, wat
*n ware bekoring, is voor *t oog, verder naar
achteren punt het torenopje van *t kasteel bo
ven de bootnen uit. Het kasteel is te ver weg
voor ons. Dét te si enblijft dus *n vrome wensch.
Weer voor de zendermasten, zien wij bet mo
nument van den Boeren-generaal, Christiaan de
Wet.
Als de meesten ongeveer weer bij adem zijn
gekomen klinkt van onder ’n luid en langge
rekt fluitsignaal.
Bk wordt er één aan eiken kant van den berg
uitgestuurd om te ontdekken waar het fluitje
precies vandaan komt. Eindelijk hebben de
zoekers contact met de „proviand colonne” die
met 'n lekken band onmogelijk den berg opkan
komen.
„Ras Imroe” adviseert: cm maor naor de
„conolle” van de heltwaterfoorslenlng heen te
gaan. As de conolle stil staot, en wij staone
stil, kraige we mórreche nog geen thee, en hij
ontploft bijna van den dorst.
Dit technisch oordeelkundig advies vindt
weerklank en wanneer de staart van de excur-
slsten de hoofdgroep vindt, ritten allen met *n
kommetje'in de hand ordelijk rij aan rij hun
beurt af te wachten tot Jan en JAN hun wel
doende gave in de kommetjes gieten.
Dan vinden we *n mooi meezennest met vijf
rood-spikkellge eitjes, we kunnen ze niet thuis
brengen, maar vermoedelijk is het van *n
zwartkopmees.
En ik ontwaar midden tusschen de andere
boomen *n sierden die daar niet zoo maar
door den wind kan gekomen zijn.
Ik ga er heen. Aan de voet van t jonge
boompje staat *n bord met „letterlijk”: De
ze boom is geplant door Nloolientje KrtHler.
Den 36sten April 1933.
Terwijl ik deze notitie maak blaast de frater
op het fluitje dat hij van Jan en JAN geérfd
heeft verzamelen voor den terugtocht.
In *n flink tempo wordt die aangevangen.
Na twee uur loopen waren we weer aan het
kamphuis waar de waterkraan een ware be
storming te doorstaan had.
Het Is half negen geworden.
Van te voren hebben reeds eenige spelers hun
spullen naar bet nieuwe openluchttheater ge
sjouwd om dan op den preciesentjjd te begin
nen. Behoudens bet verschrikkelijke kwartier
tje gebeurde dat ook.
Er wenjen twee aardige spelletjes opgevoerd,
waarvan vooral bet eerste ons menige luide
lachbui bezorgde.
Hoogst voldaan waren we allemaal over het
gebodene.
De openingsspeech werd door een der jon
gens met veel brio afgestoken.
En allen waren bet dan ook met rijn woord
eens: Wij allemaal zijn aan de menschen die
de mogelijkheid schiepen dit kamp in het leven
te roepen en te houden veel zeer veel dank
verschuldigd.
Nu is er niets meer op m’n lever. Maar toch
geloof Ik dat er ergens weer andere plannen
in wording zijn.
Als ik er achter kom vertel ik het u dadelijk.
«Ue Kemperbergera, bijzonder
Da koolzaadoogst in de Wieringermeer is begonnen. Dit geschiedt op Amerikaansche wijze, n.l. door zgn. zichtmachines,
die door middel van tractors worden voortbewogen, zoodat het koolzaad tegelijk gemaaid en gebonden wordt
in den traditioneelen cricket wedstrijd tusschen Oxford en Cambridge op de terreinen van .Lords**
De talrijke bezoekers verpoozen zich op het veld