Kindermishandeling t UJ GEEN MUGGEBETEN! POTTER MOORE’S Nederlandsche ontvoerd MARINE-MANOEUVRES BEGONNEN HET VEER ENKHUIZEN STA VOREN Instqntine Vertrek van Nieuwediep r one Over den kop geslagen De oefeningen *n AZIJN-EXTRACT GEDRONKEN J. D. TRESLING t ES TANKBOOT JE. GEZONKEN Geen peraoonlyke ongelukken «tukje DE ZAAK-MARGADANT UIT DE ONDER ELD ving Een brutale ERNSTIG BEDRIJFSONGEVAL WIELRIJDER AANGEREDEN Ernstig ongeval te Maastricht en KASGELD VERDUISTERD? De haringweek ingeluid Belastin tdüiker gesnapt Aan de gevolgen overleden Te ver in zee gewaagd Jongetje verdronken Vader aluit zyn 17-jarig dochtertje op in een achuur Vechtpartij tusschen twee dorpen Twee gewonden bij Zwolle Met geweld in auto geduwd Spoorwegdepót gedeeltelik opgeheven Slachtoffer van handel in blanke alavinnen? Auto, rjjdt ytcoveptar aan en grypt daarna wielryder Directeur der arbeidsbeurs geschorst Buitenlandsch vrouweljjk personeel Haarlemsche justitie grijpt in ONVERWACHTS DEN WEG OVERGESTOKEN EERSTE KLASSE BIJ DE N.S. BLIJFT DE ZAANGEMEENTEN NIET SAMENGEVOEGD? TRAGISCH EINDE VAN EEN AGENT Wielrenner hield zich aan auto vaat DE ONREGELMATIGHEDEN TE BERGEN OP ZOOM Verband met atakingen in land? Het „communistisch complot** Schroef achepen Arbeider te Maassluis door drijf riem gegrepen en gedood Motorrijder en zesjarig kind te Slootd^rp ernstig gewond Tijdens avondeten in een vleesch gestikt Directeur van het Nederlandsch Postmuseum Drie-jarig kindje aan de gevolgen overleden Twee dooden en zea gewonden op Ambon Ook minister Colyn verlangt klaar heid en eventueele herziening van het vonnis By een atevige briee vernietigen onderzeebooten de Hertog Hendrik en de Gelderland „ANTI-MIDGE”. DINSDAG 14 JULI 1936 Onthoudt Een halve eeuw verbinding tuaachen Holland en Friealand Het doel der oefening van heden was het worden teraardebesteld. O i I Ken groote verbetering werd in 1915 aangebracht, toen men den dienst ging onderhouden met schroef booten, waarvan men er hierboven één ziet af geheeld F I 1 Mr. W. C. Bosman, die 50 jaar directeur van het veer EnkhuizenStavoren is Het spóorwegdepot te Apeldoorn Ml met in- gang van de wlnterdienstregellng op 4 October e.k. gedeeltelijk worden opgeheven. Ongeveer 80 S 90 man spoorwegpersoneel zal warden overgeplaatst. Aan boord van Hr. Me. Gel derland. 13 Juli. Zaandam over Purtnerend eg Hoorn naar Enk- hulzen en van Stavoren over Workum en Sneek naar Leeuwarden. Aldus werd een belangrijke verbinding tót stand gebracht tusschen twee welvarende provincies, Noord-Holland en Fries land, en een kortere weg geopend voor Leeu- den en Sneek naar de hoofdstad des Rijks. Deze nieuwe Spoorweg en bootverbinding wa ren een gevolg van de Wet van 10 Nov. 1875, waarbij tot den aanleg van verschillende nieuwe spoorwegen in het land was besloten. Dat die aanleg van onberekenbaar groot be lang is geweest voor de streek, die met het nieuwe groote verkeersmiddel werd gezegend, behoeft geen bewijs. Heel West-Friesland is er door opgebloeid, vooral ook toen in October 1898 de spoorwegverbinding AlkmaarHoorn werd geopend en het Westdeel van Noord-Holland met het Oostdeel door een spoorweg werd ver bonden. Het veer Enkhuizen—Stavoren werd begonnen met 3 raderbooten en een goederenboot. Dade lijk mocht het zich verheugen in de belang stelling van het publiek. Het jaarljjksche passa giersvervoer bedroeg ruim 60.000 reizigers. In de negentiger jaren klom dit tot 100 000. Het bleef zich langzaam maar regelmatig ontwikkelen, tot kort vóór den Europeeschen oorlog in 1914; het beliep toen 160.000 passagiers per jaar. De 57-Jarlge ongehuwde J. Brujjns uit Gllze- Rjjen, een der twaalf slachtoffers van het auto-ongeluk bij Eindhoven, is aan zijn ver wondingen bezweken. De 16-jarige G. Scholten te Assen, die met zijn flets tegen een auto opbotste, is in het zie kenhuis overleden. Am- om ko- be- en 6- FK n. a. 17. d. passagiersvervoer in het af| bedroeg 203.000; nog altijd ei In 1914 werd besloten tot den bouw van 3 groote schroefstoomschepen ter vervanging van de raderbootjes, die niet meer aan de zeer toe genomen eischen des tUds konden voldoen. In den zomer van 1815 en op 1 Januari 1916 kwa men de salonbooten „R. van Hasselt” en „O. Bosman” in dienst. Deze schepen brachten een groote verlevendi ging van het vervoer. Van 164.000 in 1914 klom het passagiersvervoer in 1915 tot 378.000 en in Gemeld is, dat. Ingaande 1 Januari as. door de Ned. Spoorwegen zou worden overgegaan tot afschaffing van de eerste klasse. Van bevoegde zijde vernemen wij thans, dat dit gerucht on juist is en dat er vooralsnog van afschaffing van die klasse geen sprake is. Door tot nu toe nog niet opgehelderde oor zaak reed een luxe-auto uit Groningen den wagen van den Italiaanschen jjscoventer Zan- grado, die in de richting van Zwolle ging, van achteren aan. De auto, waarvan de chauf feur blijkbaar geheel rte macht over het stuur had verloren, slingerde vervolgens naar den overkant van den weg en greep den 30-jarigen wielrijder G. Wendt uit Hattem. die op weg naar huls was. Maandagmorgen is de haringweek ingeluid. Er zijn 2 versierde vlsscherjjwagens van Schevenin- gen vertrokken. De eene ging met testemmlng naar Steenwjjk. De andere bezoekt Den Haag en omliggende plaatsen. Aan verschillende depar tementen en aan het hoofdbureau van politic is vanmorgen haring aangeboden. Soortgelijke wagens zijn van Vlaardlngen en Katwijk aan Zee vertrokken, met bestemming naar bet Noorden en het Zuiden van ons land. Terwijl de venter gewond bij den geheel vernielden ijscowagen was blijven liggen, werd de wielrijder over een afstand van ongeveer 15 meter onder den auto mee gesleurd, eerst de helling van den oprit af en vervolgens een eindweegs langs den voet daarvan. Ernstig gewond is hij onder het voertuig vandaan gehaald. Maandagavond omstreeks acht uur is op den oprit van de Spoolderbergbrug in de gemeente Zwollerkerspel een ernstig ver keersongeluk gebeurd, waarbij twee perso nen werden gewond. verleend, is het slachtoffer naar het Acade misch Ziekenhuis te Leiden overgebracht. Zijn toestand is zorgwekkend. Tegen den bestuurder, den heer B. uit Ha ren, is proces-verbaal opgemaakt, terwijl het voertuig door de marechaussee te Zwolle in be slag is genomen. Op den nieuwen Rijksweg tusschen Delft en Rijswijk is Zaterdagavond een vrachtauto aan gehouden. aangezien de rijkspolitie vermoeden had, dat er met dezen wagen smokkelwaar werd veivoerd. De auto bleek Inderdaad een groote partij ongebanderolleerde sigaretten te bevat ten. Wagen en inhoud werden in beslag gepo- men, terwijl tegen den chauffeur proces-ver baal werd opgemaakt. Maandagmiddag omstreeks 4 uur reed de mo torrijder R. Willems met als duopassagier zijn vader, den heer G. Willems, beiden uit Drieber gen, met een kalm vaartje door Slootdorp, ko mende uit de richting Middenmeer. Plotseling stak een zesjarig jongetje, een zoontje van den landbouwer Toebak, den weg over en kwam on der het motorrijwiel terecht. De bestuurder verloor hierdoor de macht over het stuur en slipte. In bewusteloozen toestand werden bestuurder van het motorrijwiel en het jongetje opgenomen en naar het Ziekenhuis te Alkmaar vervoerd. De duopassagier kwam er met eenige lichte schrammen af. De toestand van den heer R. Willems is zorg wekkend. De journalisten en fotografen, die deze week de marine-manoeuvres sullen meemaken, zijn gisteravond om negen uur in hotel de Burcht in Den Helder bijeengekomen. Namens de ma rine heeft de Luitenant ter Zee der le klasse H. C. W. Moorman het gezelschap welkom geheeten en de regeling van het embarkement bekend gemaakt. Het uur van vertrek was op Maandagoch tend 7 uur gesteld en ons werd de keuze ge laten den nacht aan wal of op het schip door te brengen. Iedereen verkoos aan boord te slapen. Aan boord bevinden zich de Commandant der Marine. 8chout-bU-Nacht J. Kruys en de leider der roode scheepsmacht. Schout-bjj- Nacht J. J. Dikken, tevens belast met het commando van het schip. De commandant der Marine heeft de algemeene leiding der oefe ningen. De minister van Koloniën, dr. H. Colijn, heeft op de schrlftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Joekes in verband met het tegen wfjlen den heer Margadant gewezen vonnis geantwoord, dat het hem bekend is, dat de gerezen twijfel omtrent de juistheid van het tegen wijlen den heer H. E. J. Margadant ge wezen vonnis is versterkt, doordat tegen bij de aangelegenheid betrokkenen een aantal straf vervolgingen is ingesteld, en een aantal proce dures is ingeleid, die ten deele met veroordee- llngen zijn geëindigd, ten deele nog op afdoe ning wachten. Prof, van Kan heeft aan den minister op diens verzoek nog onlangs medegedeeld, dat hij in verband met de nog te verwachten rechterlijke beslissingen en de gevolgtrekkingen, waartoe deze kunnen voeren, nog niet in staat is. zijn eindconclusies vast te stellen. Met den steller der vragen is de minister van oordeel, dat het voor het aanzien van de over heid in Indië van het hoogste belang is, al het mogelijke te doen om in deze aangelegen heid. voor zoover mogelUk. klaarheid te bren gen en eventueel tot herziening van het von nis te komen. De minister is in beginsel bereid met de In dische regeering in overleg te treden nopens de vraag, of het wenschelijk is. de desbetreffen de bepalingen van het reglement op de straf vordering met de bepalingen in het Neder landsche Wetboek van Strafvordering be treffende herziening van een strafrechterlijk vonnis, dat in kracht van gewUsde is gegaan, zooveel mogelUk in overeenstemming te bren gen. 1916 tot 340.000, onder welk cüfer echter veel militair vervoer was begrepen. In het algemeen bleef het passagiersvervoer schommelen om het cUfer van een kwart mil- lioen, om in 1930 en 1931 te stUgen tot respec tievelijk 315.000 en 304.000. Sedertdien is de daling begonnen tengevolge van de crisis, vrU- wel regelmatig 10 procent per jaar, totdat het Tgeloopen jaar 1935 - -een belangrijk cijfer. Sedertdien is een kleine, stijging in het pas sagiersvervoer merkbaar, wat ook voor een deel aan de verbeterde dienstregeling te danken zal zUn. Het aantal verbindingen Leeuwarden— Amsterdam via het Veer is namelUk met één vermeerderd bU dezen zomerdienst en gebracht op 4 in iedere richting, waarmede de dienst in 1886 was geopend en welke door de Regeering was voorgeschreven. In Juli 1919 werd het aantal verbindingen teruggebracht tot 3 in elke richting wegens den toenmaals heerschenden kolennood. Sedert dien is dat zoo gebleven, wat zeker niet tot de ont wikkeling van deze voortreffelUke verbinding heeft bUgedragen. De vierde dienst, eerst inge- Maandagmlddag omstreeks vUf uur reed de 36-jarige colporteur A. WUkmans. wonende André Seperirweg te Maastricht, per fiets van Heer in de richting Maastricht W._ die op het fietspad reed, werd door een grooten petroleum - tankwagen, welke plotseling uitzwenkte, gegre pen en tegen den grond geworpen. Met een zware hersenschudding en verschil lende hoofdwonden is het slachtoffer per auto van den G. G. D. naar het ziekenhuis Calva- rlénberg te Maastricht overgebracht, waar hU is opgenomen. ZUn toestand is hoogst ernstig. Naar wij vernemen is de directeur der districtsarbeidsbeurs te Bergen op Zoom A. 8. uit zUn functie geschorst, terwUl een gerechte- Ujk onderzoek aan den gang is. Voorts kan worden medegedeeld, dat wet houder J. de Moor, loco-burgemeester, bU de justitie een aanklacht heeft ingediend tegen den schrUver van een artikeltje in de .Avond ster", dat betrekking had op den directeur der arbeidsbeurs en waardoor genoemde wethouder zich Ih zUn eer en goeden naam aangetast gevoelt. Naar ons ter oore te gekomen, heeft de Justitie een vervolging Ingesteld tegen den 50-j^rlgen B., machinist van 't poldergemaal in den Spaamdammerpolder onder de ge meente Velsen. Deze heeft sinds Hemel- vaartsdag zUn 17-jarig dochtertje opgeslo ten gehouden in een schuurtje van drie bU vier meter, waarin slechts een klein ruitje zat. Het eenige meubilair van dit verbluf bestond uit een hok met konUnen en een Uzeren ledikant, waarop bU wUze van ma tras een zeiltje was gelegd. Als eenige dek king voor den nacht had het kind een arm zalige deken, terwijl haar nachtgewaad te- stond uit een oude regenjas. ten aanval brengen van de divisie onderzeeboo- .1 ten en van een groep bommenvliegtuigen op eeao verband van schepen, dat wei over bovenwater-1’ bescherming (namelijk torpedobooten) maar nietf over vliegtuigen beschikt. BU den aanvang der oefening, hedenochtend omstreeks 12 uur, bevond de roode scheepsmacht zich in zee ongeveer 15 mUl bewesten het licht schip Haaks met bestemming Straat Dover. Aan den rooden bevelhebber Is bekend, dat in het zeeeedeelte benoorden de parallel van bet liclftschip Maas (voor den Nieuwen Waterweg) blauwe mijnvelden zijn gelegd. De blauwe di visie onderzeebooten bevond zich In zee onge veer 15 gr. benoorden het lichtschip Maas, ter wUl twee groepen G- en een groep L-vliegtui- gen startklaar op „De Mok” lagen. Bauw,heeft opdracht de roode scheepsmacht te vernietigen, voordat deze ter hoogte van het lichtschip Maas is aangekomen. Het beloop van deze oefening was. dat de O 9 te 15.56 uur een mislukten aanval op het roode verband deed, gevolgd door een geslaagden aan val van de O 10 te 16.03 uur op de Hertog Hen drik. De vaart van het roode verband werd tot vUf mUl verminderd. Om 16.28 uur kwam de O 15 aan de kim bo ven water, zonder tot den aanval te zUn ge komen. Tenslotte heeft de O 11 een geslaagden aanval op het roode verband gedaan, waarbij de Gel derland werd vernietigd. Dit was het einde van de oefeningen van he den. In den nacht van Zondag op Maandag is te Eeckeren, nabjj Ant werpen, onder geheimzinnige om standigheden een Nederlandsch meisje ontvoerd. De 22-jarige Kiki Vostenaer, afkomstig uit Rotter dam, werd met geweld in een auto geduwd door twee of drie onbeken de mannen, die daarna met groote snelheid wegreden. De zwart gelakte auto droeg het Nederlandsche nummer HZ 8853. De politie stelt een onderzoek in. Het geval zou verband houden met óen handel in blanke slavinnen. AMBO IN A 13 Juli. (Aneta). BU een vecht partij tusschen de Mohammedaansche negp. rUen Tial en Tengah-tengah op het eiland Ambon, zijn twee dooden en zes gewonden té betreuren. De veldpolitie onderzoekt de oor. zaak van deze vechtpartijen. De 18-jarige dienstbode C. A. uit de Banka straat te 's-Gravenhage. waagde zich Zondag te ver Jn zee aan bet Noorderstrand te 8che- venlngen. ZU moest gered worden dobr twee burgers. De jaarlUksche manoeuvres van de Kon. Ned. Marine zUn hedenochtend onder zeer ongun stige weersomstandigheden aangevangen. Op het oogenbllk, dat wü deze regels schrij ven, vUf uur in den middag is het droog, maar de wind waalt nog even hard als vin- ochtend. toen wU Nieuwediep uitvoeren. Af en toe klotst een golf tegen de patrijspoort van de longroom van de officieren, of slaat over bet dek. De „zeevastheid” van de zich aan boord bevindende „lanckotten” is vandaag wel terdege gewogen en te licht bevonden. Hët kind mocht geen voet in de ouderlUke woning zetten. Des avonds om zeven uur. als naar vader thuis kwam, moest ze de schuur in en ging de deur op slot. Overdag genoot ze af en toe nog zooveel vrijheid, dat ze wat op het erf mocht rondloopen. De ontaarde vader hield er een ploertendoo- der op na, een gummi-slang met aan het einde een stuk ijzer, waarmee hU het kind afransel de, wanneer hU daar lust in had. Op het li chaam van het kind zUn talrijke sporen van verwondingen geconstateerd. Menschen, die In de nabUheid woonden, heb ben bet kind dlkwUls hooren schreeuwen, als het mishandeld werd. VermoedelUk zou de zaak wel eerdér’mln bet licht zUn gekomen, als niet juist de naaste buurman een ondergeschikte van B. was geweest, waardoor hU het geval niet durfde aangeven. B. was voor de tweede maal getrouwd en de stiefmoeder was het meisje >ck zeer ongunstig gezind. ZU sloeg het kind ■llk- wUls met een bezem. De voeding, die het kind kreeg, liet veel te wenschen over: drie boterhammen per dag en ’s avonds een pannetje met wat aardappelen en groente, dat ze bU de keukendeur mocht komen weghalen. Onze zegslieden vertelden, dat het kind zwart zag van magerte en ellende De reden van deze hemeltergende veiwaac- loozing waz, behalve de antipathie van de stiefmoeder, het feit, dat bet kind een weinig achterlUk Is. De vader wilde haar vermoedelUk kwUt en had al eerder geprobeerd haar in een gesticht te krUgen. In dezen opzet Is hU thans geslaagd, want eenige dagen geleden Is het kind op last van de justitie naar een gesticht in Zandvoort overgebracht. De Justitie stelt een ernstig onderzoek in. Maandagmiddag is het driejarig zoontje van de familie van Eek te Reyneveld bU Boskoop in •en sloot gevallen en verdronken. In 63-jarigen ouderdom is zondag te ’s-Gra venhage overleden de heer J. D. Tresling, direc teur van het Nederlandsch Postmuseum. In 1894 trad de heer Tresling bU het hoofdbestuur der P. T. en T. in tUdelüken dienst en op 1 October 1895 ging hU als klerk in vasten dienst over. Na de verschillende rangen tot en met dien van hoofdcommies te hebben doorloopen, werd de heer Tresling 9 Augustus 1929 aangewezen als directeur van het Nederlandsche Postmuseum. De heer Tresling was ridder In de Orde van de Eikenkroon van Luxemburg. ZUn stoffelUk overschot zal Woensdag as. te kwart over elf op de Roomsch-Katholleke be- Maandagavond Is den 20-jarlgen wielrenner W. Leenes, uit Schiedam, bU den Driesprong tusschen RUnsburg en NoordwUk een ernstig ongeluk overkomen. HU hield zich achter aan een vrachtauto vast, die met vrii groote snelheid reed. Plotse ling brak het voorwiel van zUn fiets, waardoor hU over den kop sloeg en met ernstige hoofd wonden op den grond bleef liggen. Nadat dok ter Niekerk uit NoordwUk de eerste hulp had De administrateur van het gemeentehjk elec- triclteitsbedrijf te Bocholtz is gearresteerd, ver dacht van verduistering van een bedrag van ruim 3000 gulden aan kasgelden. HU IS naar Maastricht overgebracht en ter beschikking ge steld van den Officier van Justitie. Het drie-jarig zoontje van de familie B. uit Eindhoven, dat bU zUn grootouders op Lennls- beuvel, onder Boxtel, logeerde, dronk Zondag avond in een onbewaakt oogenbllk uit een fleschje azUn-extract. OogenbllkkelUk werd het kind naar het ziekenhuis te Boxtel vervoerd, waar het In den afgeloopen nacht is overleden. voerd met dezen zomerdienst op 15 Mei JJ., heeft dadelUk de verwachte verlevendiging gebracht. Het Veer EnkhuizenStavoren voorziet In de kortste en goedkoopste verbinding tusschen Friesland en Noord-Holland en verheugt zich in de belangstelling van bet reizend publiek. Het biedt de aangename onderbreking van de reis, aan boord van goed Ingerichte en wel verzorgde schepen. In de halve eeuw, die voorbU gegaan is, heeft die dienst zUn goeden naam verdiend. Maandag even pa zeven uur waren de laat ste trossen los en langzaam voer Hr. Ma. Gel derland het zeegat uit. De Hertog Hendrik, de torpedo- en onderzeebooten, die nog aan den wal gemeerd lagen, maakten In het voorbU- varen front voor de Gelderland, ter gelegen heid van de aanwezigheid van den Comman dant van de Marine aan boord. NauwelUks waren de eerbewijzen gebracht, of wU hebben het schip van commandotoren tot de munltierulmen bezichtigd. Gisteravond had de eerste officier ons reeds zUn hut la ten zien, die Paul Krueger tot verblUf heeft gediend. De oudere lezers van dit blad zullen zich nog wel herinneren, hoe de Gelderland op haar eerste reis met bestemming Ned.-Oost- fndlë opdracht kreeg, onderweg koers te zetten naar Lorenzo Marques (In Zuld-Afrikal, om President Krueger op te pikken. Dit schip bracht Krueger naar Marseille. Den volgenden winter werd de geheele kool van den eersten officier weggebrand en naar het Krueger-huis te Pretoria gezonden. In de longroom van de officieren is door bet verschil van kleur van de wandbedekklng nog de plek te zien, waar het portret van Paul Krueger, door hem gesigneerd, heeft gehan- gen. Maandagmiddag Is een kleine volg-tankboot, die gesleept werd door de tankboot .Ameland”, even benoorden Enkhuizen door onbekende oor zaak gezonken. De boot ligt in de vaarroute van - - -- Enkhuizen naar Stavoren. De beide vaartuigen, i ^erkhoflaan te Den Haag behoorende aan de Shell-maatschappU, waren van Amsterdam op weg naar Friesland. Per soonlijke ongelukken kwamen niet voor. De directeur van den RUksdienst der werk loosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling maakt bekend, dat aanvragen om vergunning. Ingevolge de wet van 16 Mei 1934 (Staatsblad no. 357), tot het In dienst nemen van buiten landsch vrouwelUk personeel, dat nog niet in Nederland vertoeft, slechts in behandeling zul len worden genomen. Indien bU de aanvrage Is gevoegd: a. een verklaring van een geneeskun dige, waaruit blUkt, dat de vreemdelinge een goede gezondheid geniet; b. een door de plaat- selUke autoriteiten van de woonplaats der vreemdelinge afgegeven verklaring waaruit blUkt, dat zU van goed zedelUk gedrag Is. Aanvraagformulieren zUn kosteloos verkrijg baar bU het plaatselUk orgaan der openbare arbeidsbemiddeling. HU had verschillende inwendige kneuzingen, een gebroken been en vermoedelUk een bek- kenfractuur. In sorgwekkenden toestand Is hü naar het Sophia-Ziekenhuis te Zwolle vervoerd. De Uscoventer was er met verschillende bloedige verwondingen Iets beter afgekomen, doch moest niettemin eveneens in het zieken huis worden opgenomen. Naar de Telegraaf verneemt, heeft de minister van Binnenlandsche Zaken het gevoelen ge vraagd van Ged. Staten van Noord-Holland over de samenvoeging der Zaangemeenten. Dit col lege is echter van oordeel, dat plannen tot vor ming van één groote Zaangemeente In dezen rijd geen kans van slagen hebben. Verwacht wordt, dat ook de minister van Binnenlandsche Zaken zich op dit standpunt zal stellen. Maandagmiddag om vUf uur werd de arbei der G. v. d. Burg, werkzaam bU de Vereenlgde Touwfabrieken te Maassluis door een drijfriem gegrepen en meegesleurd. HU werd deerlUk ver minkt en moet op slag gedood zUn. Het slacht offer, dat 31 Jaar oud was, laat een vrouw en vier kinderen na. De meenlngen over de beteekenis van de „communistische samenzwering”, die volgens het .JXgbi. v. N.-Brabant” onlangs te Breda zou zUn gehouden, zUn nogal verdeeld. Over het algemeen werd aan deze bUeenkomst, waar een aantal Trotzkiïsten, onder wie enkele Belgen, Franschen en een Italiaan, bUeen waren, niet te veel waarde gehecht. Volgens net .JJagbl. v. N.-Brabant" zou de vergadering te Breda belegd zUn, omdat de passencontröle aan de Nederlandsche grens zoo „gemakkeUjk" zou zUn Over de vergadering deelt het blad nog mede, dat zU was gesplitst in twee deelen; aan de eerste zouden de nog bU de Ille Internationale (Moskou) aangeslotenen hebben deelgenomen, die men wil winnen voor de richting-Trotzkl, terwUl de latere zitting alleen voor ingewijden zou zUn geweest. Uit deze laatste zou zUn ge bleken, dat deze beweging invloed heeft gehad In de vlsscLerUstaking te IJmuiden en de Tll- burgsche textielstaking. Een nieuw conflict te Tilburg rou tevens worden voorbereid. Naar het blad verder verneemt, zou de be kende agitator van Tilburg ook leiding gegeven hebben bU de stakingen te Antwerpen. iemand, die einde Juni per schip op zaken reis naar Noorwegen ging, ontmoette aan boord Edo Flmmen, die zich buitengewoon verheugd toonde over het succes van zUn werk in Frank rijk en België en toen op weg was om In Noor wegen hetzelfde te organlseeren I AanvankelUk opgezet als particuliere onderne ming Is het Veer door de Hollandsche Uzeren Spoorweg MaatschappU overgenomen krach tens de Spoorwegovereenkomst met den Staat van 1890. De Regeering had de inrichting en bediening van het Veer openlUk uitbesteed en gegund aan den iaagsten inschrUver, den heer C. Bosman te Alkmaar. De dienst werd geopend onder beheer mede van den zoon van dien on dernemer, mr. W. C. Bosman te Alkmaar, die na den dood zUns vader In 1911 alleen het bestuur heeft gevoerd, later samen met zUn dochter mej. mr. M. C. Bosman en dus 50 jaar als directeur aan het Veer verbonden is. VRAAGT UW WINKELIER DB GROOTSTE VUAND DB* MCGOEN. Imp.: C. F. G„ Bierkade 10 Den Haag Een tragisch ongeval heeft Zondagavond het leven gekost aan den agent G. J., van het bureau Admiraal de Ruyterweg te sterdam. De man zou des avonds zes uur op het bureau in dienst men, maar verscheen niet. Dit wekte vreemdlng. zoodat men een agent uitzond naar de woning van G. J. in de Nlckeriestraat, om een onderzoek In te stellen. Men kreeg geen gehoor en ook een tweeden agent, die eenlgen tUd later werd uitgezonden, werd evenmin opengedaan. Men waarschuwde toen den chef van het bureau, hoofdinspecteur F. Modder man, die zich daarop persoonlUk naar het huls van den agent begaf. Toen ook thans nog niet werd opengedaan, forceerde men den toegang. Tot hun groote ontsteltenis moesten de politie mannen bU het binnen komen constateeren, dat den agent J. een ongeluk was overkomen. De man was alleen thuis, daar zUn familie voor enkele dagen naar het buitenland was ver trokken. HU had zich blUkbaar aan tafel gezet om zUn avondmaal te nuttigen en kreeg daar bij een stukje vleesch In de keel. Een spoedig ontboden arts constateerde Inderdaad, dat J. tengevolge hiervan is gestikt en overleden. Het ongeluk schUnt zich in enkele oogenblikken te hebben afgespeeld, want men vond het slacht offer nog met de vork in de hand. Het stof felUk overschot Is overgebracht naar het Wll- helminagasthuis. Een schipper, wiens schip ligplaats had in de Keizersgracht, maakte in dMi nacht van Zater dag op Zondag kennis met een vrouw uit don- két Amsterdam, op den Zeedijk. Na een bezoek aan enkele café'tjes ging het tweetal een autotochtje maken met een z.g .snorder”. Op het Damrak begon de chauffeur langzaam te rijden en stegen plotseling aan weerszijden twee mannen In. De chauffeur lette niet op de protesten der passagiers maar reed door. De vrouw begon hevig te gillen terwUl de schipper zich tegen de Indringers verzette, maar weldra met enkele harde klappen in het gelaat overmeesterd werd. In razende vaart werd nu in de richting van den AmsteldUk gereden. Op een donker gedeelte bU de Govert Flliickstraat stopte de auto en bevalen de Indringers den man en de vrouw uit te stappen, waaraan ze onmiddellUk voldeden. Maar dadelUk daarop grepen de chauffeur en de mannen hun „vrachtje" beet en plunderden hen. BU hun verzet liepen ze nog een paar harde klappen op, doch niemand heeft het gillen van de vrouw gehoord. De schipper deed aangifte'van het geval aan het politiebureau Warmoesstraat en kon een goed signalement der mannen opgeven, waardoor het de politie mogelUk was in hen twee beruchte personen uit donker Amsterdam te vermoeden; een zekere v. T. en J. Deze mannen werden Zondagochtend van hun bed gelicht en na con frontatie met den schipper door dezen herkend. De politie zoekt nog naar den chauffeur. Op 15 Juli aanstaande zal het een halve eeuw geleden zUn, dat de Veerdienst tusschen Enk huizen en Stavoren werd geopend, die een on- mlddellUke aansluiting verzekerde tusschen de stilt en voorkomt pijnen!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5