Kindermishandeling
t
UJ
GEEN MUGGEBETEN!
POTTER MOORE’S
Nederlandsche
ontvoerd
MARINE-MANOEUVRES
BEGONNEN
HET VEER ENKHUIZEN
STA VOREN
Instqntine
Vertrek van Nieuwediep
r
one
Over den kop geslagen
De oefeningen
*n
AZIJN-EXTRACT GEDRONKEN
J. D. TRESLING t
ES
TANKBOOT JE. GEZONKEN
Geen peraoonlyke ongelukken
«tukje
DE ZAAK-MARGADANT
UIT DE ONDER
ELD
ving
Een brutale
ERNSTIG BEDRIJFSONGEVAL
WIELRIJDER AANGEREDEN
Ernstig ongeval te Maastricht
en
KASGELD VERDUISTERD?
De haringweek ingeluid
Belastin
tdüiker gesnapt
Aan de gevolgen overleden
Te ver in zee gewaagd
Jongetje verdronken
Vader aluit zyn 17-jarig dochtertje
op in een achuur
Vechtpartij tusschen
twee dorpen
Twee gewonden bij
Zwolle
Met geweld in auto
geduwd
Spoorwegdepót gedeeltelik
opgeheven
Slachtoffer van handel in blanke
alavinnen?
Auto, rjjdt ytcoveptar aan en grypt
daarna wielryder
Directeur der arbeidsbeurs
geschorst
Buitenlandsch vrouweljjk
personeel
Haarlemsche justitie
grijpt in
ONVERWACHTS DEN WEG
OVERGESTOKEN
EERSTE KLASSE BIJ DE N.S.
BLIJFT
DE ZAANGEMEENTEN NIET
SAMENGEVOEGD?
TRAGISCH EINDE VAN EEN
AGENT
Wielrenner hield zich aan auto
vaat
DE ONREGELMATIGHEDEN
TE BERGEN OP ZOOM
Verband met atakingen in
land?
Het „communistisch
complot**
Schroef achepen
Arbeider te Maassluis door drijf
riem gegrepen en gedood
Motorrijder en zesjarig kind te
Slootd^rp ernstig gewond
Tijdens avondeten in een
vleesch gestikt
Directeur van het Nederlandsch
Postmuseum
Drie-jarig kindje aan de gevolgen
overleden
Twee dooden en zea gewonden
op Ambon
Ook minister Colyn verlangt klaar
heid en eventueele herziening
van het vonnis
By een atevige briee vernietigen
onderzeebooten de Hertog
Hendrik en de Gelderland
„ANTI-MIDGE”.
DINSDAG 14 JULI 1936
Onthoudt
Een halve eeuw verbinding
tuaachen Holland en
Friealand
Het doel der oefening van heden was het
worden teraardebesteld.
O
i
I
Ken groote verbetering werd in 1915 aangebracht, toen men den dienst ging
onderhouden met schroef booten, waarvan men er hierboven één ziet af geheeld
F
I
1
Mr. W. C. Bosman, die 50 jaar directeur van
het veer EnkhuizenStavoren is
Het spóorwegdepot te Apeldoorn Ml met in-
gang van de wlnterdienstregellng op 4 October
e.k. gedeeltelijk worden opgeheven.
Ongeveer 80 S 90 man spoorwegpersoneel zal
warden overgeplaatst.
Aan boord van Hr. Me. Gel
derland. 13 Juli.
Zaandam over Purtnerend eg Hoorn naar Enk-
hulzen en van Stavoren over Workum en Sneek
naar Leeuwarden. Aldus werd een belangrijke
verbinding tót stand gebracht tusschen twee
welvarende provincies, Noord-Holland en Fries
land, en een kortere weg geopend voor Leeu-
den en Sneek naar de hoofdstad des Rijks.
Deze nieuwe Spoorweg en bootverbinding wa
ren een gevolg van de Wet van 10 Nov. 1875,
waarbij tot den aanleg van verschillende nieuwe
spoorwegen in het land was besloten.
Dat die aanleg van onberekenbaar groot be
lang is geweest voor de streek, die met het
nieuwe groote verkeersmiddel werd gezegend,
behoeft geen bewijs. Heel West-Friesland is er
door opgebloeid, vooral ook toen in October 1898
de spoorwegverbinding AlkmaarHoorn werd
geopend en het Westdeel van Noord-Holland
met het Oostdeel door een spoorweg werd ver
bonden.
Het veer Enkhuizen—Stavoren werd begonnen
met 3 raderbooten en een goederenboot. Dade
lijk mocht het zich verheugen in de belang
stelling van het publiek. Het jaarljjksche passa
giersvervoer bedroeg ruim 60.000 reizigers. In de
negentiger jaren klom dit tot 100 000. Het bleef
zich langzaam maar regelmatig ontwikkelen, tot
kort vóór den Europeeschen oorlog in 1914; het
beliep toen 160.000 passagiers per jaar.
De 57-Jarlge ongehuwde J. Brujjns uit Gllze-
Rjjen, een der twaalf slachtoffers van het
auto-ongeluk bij Eindhoven, is aan zijn ver
wondingen bezweken.
De 16-jarige G. Scholten te Assen, die met
zijn flets tegen een auto opbotste, is in het zie
kenhuis overleden.
Am-
om
ko-
be-
en
6-
FK
n.
a.
17.
d.
passagiersvervoer in het af|
bedroeg 203.000; nog altijd ei
In 1914 werd besloten tot den bouw van 3
groote schroefstoomschepen ter vervanging van
de raderbootjes, die niet meer aan de zeer toe
genomen eischen des tUds konden voldoen. In
den zomer van 1815 en op 1 Januari 1916 kwa
men de salonbooten „R. van Hasselt” en „O.
Bosman” in dienst.
Deze schepen brachten een groote verlevendi
ging van het vervoer. Van 164.000 in 1914 klom
het passagiersvervoer in 1915 tot 378.000 en in
Gemeld is, dat. Ingaande 1 Januari as. door
de Ned. Spoorwegen zou worden overgegaan tot
afschaffing van de eerste klasse. Van bevoegde
zijde vernemen wij thans, dat dit gerucht on
juist is en dat er vooralsnog van afschaffing
van die klasse geen sprake is.
Door tot nu toe nog niet opgehelderde oor
zaak reed een luxe-auto uit Groningen den
wagen van den Italiaanschen jjscoventer Zan-
grado, die in de richting van Zwolle ging, van
achteren aan. De auto, waarvan de chauf
feur blijkbaar geheel rte macht over het stuur
had verloren, slingerde vervolgens naar den
overkant van den weg en greep den 30-jarigen
wielrijder G. Wendt uit Hattem. die op weg
naar huls was.
Maandagmorgen is de haringweek ingeluid. Er
zijn 2 versierde vlsscherjjwagens van Schevenin-
gen vertrokken. De eene ging met testemmlng
naar Steenwjjk. De andere bezoekt Den Haag
en omliggende plaatsen. Aan verschillende depar
tementen en aan het hoofdbureau van politic
is vanmorgen haring aangeboden.
Soortgelijke wagens zijn van Vlaardlngen en
Katwijk aan Zee vertrokken, met bestemming
naar bet Noorden en het Zuiden van ons land.
Terwijl de venter gewond bij den geheel
vernielden ijscowagen was blijven liggen,
werd de wielrijder over een afstand van
ongeveer 15 meter onder den auto mee
gesleurd, eerst de helling van den oprit af
en vervolgens een eindweegs langs den voet
daarvan. Ernstig gewond is hij onder het
voertuig vandaan gehaald.
Maandagavond omstreeks acht uur is op
den oprit van de Spoolderbergbrug in de
gemeente Zwollerkerspel een ernstig ver
keersongeluk gebeurd, waarbij twee perso
nen werden gewond.
verleend, is het slachtoffer naar het Acade
misch Ziekenhuis te Leiden overgebracht.
Zijn toestand is zorgwekkend.
Tegen den bestuurder, den heer B. uit Ha
ren, is proces-verbaal opgemaakt, terwijl het
voertuig door de marechaussee te Zwolle in be
slag is genomen.
Op den nieuwen Rijksweg tusschen Delft en
Rijswijk is Zaterdagavond een vrachtauto aan
gehouden. aangezien de rijkspolitie vermoeden
had, dat er met dezen wagen smokkelwaar werd
veivoerd. De auto bleek Inderdaad een groote
partij ongebanderolleerde sigaretten te bevat
ten. Wagen en inhoud werden in beslag gepo-
men, terwijl tegen den chauffeur proces-ver
baal werd opgemaakt.
Maandagmiddag omstreeks 4 uur reed de mo
torrijder R. Willems met als duopassagier zijn
vader, den heer G. Willems, beiden uit Drieber
gen, met een kalm vaartje door Slootdorp, ko
mende uit de richting Middenmeer. Plotseling
stak een zesjarig jongetje, een zoontje van den
landbouwer Toebak, den weg over en kwam on
der het motorrijwiel terecht.
De bestuurder verloor hierdoor de macht over
het stuur en slipte. In bewusteloozen toestand
werden bestuurder van het motorrijwiel en het
jongetje opgenomen en naar het Ziekenhuis te
Alkmaar vervoerd. De duopassagier kwam er met
eenige lichte schrammen af.
De toestand van den heer R. Willems is zorg
wekkend.
De journalisten en fotografen, die deze week
de marine-manoeuvres sullen meemaken, zijn
gisteravond om negen uur in hotel de Burcht
in Den Helder bijeengekomen. Namens de ma
rine heeft de Luitenant ter Zee der le klasse
H. C. W. Moorman het gezelschap welkom
geheeten en de regeling van het embarkement
bekend gemaakt.
Het uur van vertrek was op Maandagoch
tend 7 uur gesteld en ons werd de keuze ge
laten den nacht aan wal of op het schip door
te brengen. Iedereen verkoos aan boord te
slapen.
Aan boord bevinden zich de Commandant
der Marine. 8chout-bU-Nacht J. Kruys en de
leider der roode scheepsmacht. Schout-bjj-
Nacht J. J. Dikken, tevens belast met het
commando van het schip. De commandant der
Marine heeft de algemeene leiding der oefe
ningen.
De minister van Koloniën, dr. H. Colijn,
heeft op de schrlftelijke vragen van het Tweede
Kamerlid Joekes in verband met het tegen
wfjlen den heer Margadant gewezen vonnis
geantwoord, dat het hem bekend is, dat de
gerezen twijfel omtrent de juistheid van het
tegen wijlen den heer H. E. J. Margadant ge
wezen vonnis is versterkt, doordat tegen bij de
aangelegenheid betrokkenen een aantal straf
vervolgingen is ingesteld, en een aantal proce
dures is ingeleid, die ten deele met veroordee-
llngen zijn geëindigd, ten deele nog op afdoe
ning wachten.
Prof, van Kan heeft aan den minister op
diens verzoek nog onlangs medegedeeld, dat
hij in verband met de nog te verwachten
rechterlijke beslissingen en de gevolgtrekkingen,
waartoe deze kunnen voeren, nog niet in staat
is. zijn eindconclusies vast te stellen.
Met den steller der vragen is de minister van
oordeel, dat het voor het aanzien van de over
heid in Indië van het hoogste belang is, al
het mogelijke te doen om in deze aangelegen
heid. voor zoover mogelUk. klaarheid te bren
gen en eventueel tot herziening van het von
nis te komen.
De minister is in beginsel bereid met de In
dische regeering in overleg te treden nopens
de vraag, of het wenschelijk is. de desbetreffen
de bepalingen van het reglement op de straf
vordering met de bepalingen in het Neder
landsche Wetboek van Strafvordering be
treffende herziening van een strafrechterlijk
vonnis, dat in kracht van gewUsde is gegaan,
zooveel mogelUk in overeenstemming te bren
gen.
1916 tot 340.000, onder welk cüfer echter veel
militair vervoer was begrepen.
In het algemeen bleef het passagiersvervoer
schommelen om het cUfer van een kwart mil-
lioen, om in 1930 en 1931 te stUgen tot respec
tievelijk 315.000 en 304.000. Sedertdien is de
daling begonnen tengevolge van de crisis, vrU-
wel regelmatig 10 procent per jaar, totdat het
Tgeloopen jaar 1935
- -een belangrijk cijfer.
Sedertdien is een kleine, stijging in het pas
sagiersvervoer merkbaar, wat ook voor een deel
aan de verbeterde dienstregeling te danken zal
zUn. Het aantal verbindingen Leeuwarden—
Amsterdam via het Veer is namelUk met één
vermeerderd bU dezen zomerdienst en gebracht
op 4 in iedere richting, waarmede de dienst in
1886 was geopend en welke door de Regeering
was voorgeschreven.
In Juli 1919 werd het aantal verbindingen
teruggebracht tot 3 in elke richting wegens den
toenmaals heerschenden kolennood. Sedert dien
is dat zoo gebleven, wat zeker niet tot de ont
wikkeling van deze voortreffelUke verbinding
heeft bUgedragen. De vierde dienst, eerst inge-
Maandagmlddag omstreeks vUf uur reed de
36-jarige colporteur A. WUkmans. wonende
André Seperirweg te Maastricht, per fiets van
Heer in de richting Maastricht W._ die op het
fietspad reed, werd door een grooten petroleum -
tankwagen, welke plotseling uitzwenkte, gegre
pen en tegen den grond geworpen.
Met een zware hersenschudding en verschil
lende hoofdwonden is het slachtoffer per auto
van den G. G. D. naar het ziekenhuis Calva-
rlénberg te Maastricht overgebracht, waar hU is
opgenomen. ZUn toestand is hoogst ernstig.
Naar wij vernemen is de directeur der
districtsarbeidsbeurs te Bergen op Zoom A. 8.
uit zUn functie geschorst, terwUl een gerechte-
Ujk onderzoek aan den gang is.
Voorts kan worden medegedeeld, dat wet
houder J. de Moor, loco-burgemeester, bU de
justitie een aanklacht heeft ingediend tegen
den schrUver van een artikeltje in de .Avond
ster", dat betrekking had op den directeur der
arbeidsbeurs en waardoor genoemde wethouder
zich Ih zUn eer en goeden naam aangetast
gevoelt.
Naar ons ter oore te gekomen, heeft de
Justitie een vervolging Ingesteld tegen den
50-j^rlgen B., machinist van 't poldergemaal
in den Spaamdammerpolder onder de ge
meente Velsen. Deze heeft sinds Hemel-
vaartsdag zUn 17-jarig dochtertje opgeslo
ten gehouden in een schuurtje van drie bU
vier meter, waarin slechts een klein ruitje
zat. Het eenige meubilair van dit verbluf
bestond uit een hok met konUnen en een
Uzeren ledikant, waarop bU wUze van ma
tras een zeiltje was gelegd. Als eenige dek
king voor den nacht had het kind een arm
zalige deken, terwijl haar nachtgewaad te-
stond uit een oude regenjas.
ten aanval brengen van de divisie onderzeeboo- .1
ten en van een groep bommenvliegtuigen op eeao
verband van schepen, dat wei over bovenwater-1’
bescherming (namelijk torpedobooten) maar nietf
over vliegtuigen beschikt.
BU den aanvang der oefening, hedenochtend
omstreeks 12 uur, bevond de roode scheepsmacht
zich in zee ongeveer 15 mUl bewesten het licht
schip Haaks met bestemming Straat Dover. Aan
den rooden bevelhebber Is bekend, dat in het
zeeeedeelte benoorden de parallel van bet
liclftschip Maas (voor den Nieuwen Waterweg)
blauwe mijnvelden zijn gelegd. De blauwe di
visie onderzeebooten bevond zich In zee onge
veer 15 gr. benoorden het lichtschip Maas, ter
wUl twee groepen G- en een groep L-vliegtui-
gen startklaar op „De Mok” lagen. Bauw,heeft
opdracht de roode scheepsmacht te vernietigen,
voordat deze ter hoogte van het lichtschip Maas
is aangekomen.
Het beloop van deze oefening was. dat de O 9
te 15.56 uur een mislukten aanval op het roode
verband deed, gevolgd door een geslaagden aan
val van de O 10 te 16.03 uur op de Hertog Hen
drik.
De vaart van het roode verband werd tot vUf
mUl verminderd.
Om 16.28 uur kwam de O 15 aan de kim bo
ven water, zonder tot den aanval te zUn ge
komen.
Tenslotte heeft de O 11 een geslaagden aanval
op het roode verband gedaan, waarbij de Gel
derland werd vernietigd.
Dit was het einde van de oefeningen van he
den.
In den nacht van Zondag op
Maandag is te Eeckeren, nabjj Ant
werpen, onder geheimzinnige om
standigheden een Nederlandsch
meisje ontvoerd. De 22-jarige Kiki
Vostenaer, afkomstig uit Rotter
dam, werd met geweld in een auto
geduwd door twee of drie onbeken
de mannen, die daarna met groote
snelheid wegreden.
De zwart gelakte auto droeg het
Nederlandsche nummer HZ 8853.
De politie stelt een onderzoek in.
Het geval zou verband houden met
óen handel in blanke slavinnen.
AMBO IN A 13 Juli. (Aneta). BU een vecht
partij tusschen de Mohammedaansche negp.
rUen Tial en Tengah-tengah op het eiland
Ambon, zijn twee dooden en zes gewonden té
betreuren. De veldpolitie onderzoekt de oor.
zaak van deze vechtpartijen.
De 18-jarige dienstbode C. A. uit de Banka
straat te 's-Gravenhage. waagde zich Zondag
te ver Jn zee aan bet Noorderstrand te 8che-
venlngen. ZU moest gered worden dobr twee
burgers.
De jaarlUksche manoeuvres van de Kon. Ned.
Marine zUn hedenochtend onder zeer ongun
stige weersomstandigheden aangevangen.
Op het oogenbllk, dat wü deze regels schrij
ven, vUf uur in den middag is het droog,
maar de wind waalt nog even hard als vin-
ochtend. toen wU Nieuwediep uitvoeren. Af en
toe klotst een golf tegen de patrijspoort van
de longroom van de officieren, of slaat over
bet dek. De „zeevastheid” van de zich aan
boord bevindende „lanckotten” is vandaag wel
terdege gewogen en te licht bevonden.
Hët kind mocht geen voet in de ouderlUke
woning zetten. Des avonds om zeven uur. als
naar vader thuis kwam, moest ze de schuur in
en ging de deur op slot. Overdag genoot ze af
en toe nog zooveel vrijheid, dat ze wat op het
erf mocht rondloopen.
De ontaarde vader hield er een ploertendoo-
der op na, een gummi-slang met aan het einde
een stuk ijzer, waarmee hU het kind afransel
de, wanneer hU daar lust in had. Op het li
chaam van het kind zUn talrijke sporen van
verwondingen geconstateerd.
Menschen, die In de nabUheid woonden, heb
ben bet kind dlkwUls hooren schreeuwen, als
het mishandeld werd. VermoedelUk zou de zaak
wel eerdér’mln bet licht zUn gekomen, als niet
juist de naaste buurman een ondergeschikte
van B. was geweest, waardoor hU het geval niet
durfde aangeven. B. was voor de tweede maal
getrouwd en de stiefmoeder was het meisje >ck
zeer ongunstig gezind. ZU sloeg het kind ■llk-
wUls met een bezem.
De voeding, die het kind kreeg, liet veel te
wenschen over: drie boterhammen per dag en
’s avonds een pannetje met wat aardappelen en
groente, dat ze bU de keukendeur mocht komen
weghalen. Onze zegslieden vertelden, dat het
kind zwart zag van magerte en ellende
De reden van deze hemeltergende veiwaac-
loozing waz, behalve de antipathie van de
stiefmoeder, het feit, dat bet kind een weinig
achterlUk Is. De vader wilde haar vermoedelUk
kwUt en had al eerder geprobeerd haar in een
gesticht te krUgen. In dezen opzet Is hU thans
geslaagd, want eenige dagen geleden Is het
kind op last van de justitie naar een gesticht
in Zandvoort overgebracht. De Justitie stelt een
ernstig onderzoek in.
Maandagmiddag is het driejarig zoontje van
de familie van Eek te Reyneveld bU Boskoop in
•en sloot gevallen en verdronken.
In 63-jarigen ouderdom is zondag te ’s-Gra
venhage overleden de heer J. D. Tresling, direc
teur van het Nederlandsch Postmuseum. In 1894
trad de heer Tresling bU het hoofdbestuur der
P. T. en T. in tUdelüken dienst en op 1 October
1895 ging hU als klerk in vasten dienst over. Na
de verschillende rangen tot en met dien van
hoofdcommies te hebben doorloopen, werd de
heer Tresling 9 Augustus 1929 aangewezen als
directeur van het Nederlandsche Postmuseum.
De heer Tresling was ridder In de Orde van de
Eikenkroon van Luxemburg.
ZUn stoffelUk overschot zal Woensdag as. te
kwart over elf op de Roomsch-Katholleke be-
Maandagavond Is den 20-jarlgen wielrenner
W. Leenes, uit Schiedam, bU den Driesprong
tusschen RUnsburg en NoordwUk een ernstig
ongeluk overkomen.
HU hield zich achter aan een vrachtauto
vast, die met vrii groote snelheid reed. Plotse
ling brak het voorwiel van zUn fiets, waardoor
hU over den kop sloeg en met ernstige hoofd
wonden op den grond bleef liggen. Nadat dok
ter Niekerk uit NoordwUk de eerste hulp had
De administrateur van het gemeentehjk elec-
triclteitsbedrijf te Bocholtz is gearresteerd, ver
dacht van verduistering van een bedrag van
ruim 3000 gulden aan kasgelden. HU IS naar
Maastricht overgebracht en ter beschikking ge
steld van den Officier van Justitie.
Het drie-jarig zoontje van de familie B. uit
Eindhoven, dat bU zUn grootouders op Lennls-
beuvel, onder Boxtel, logeerde, dronk Zondag
avond in een onbewaakt oogenbllk uit een
fleschje azUn-extract. OogenbllkkelUk werd
het kind naar het ziekenhuis te Boxtel vervoerd,
waar het In den afgeloopen nacht is overleden.
voerd met dezen zomerdienst op 15 Mei JJ., heeft
dadelUk de verwachte verlevendiging gebracht.
Het Veer EnkhuizenStavoren voorziet In de
kortste en goedkoopste verbinding tusschen
Friesland en Noord-Holland en verheugt zich
in de belangstelling van bet reizend publiek.
Het biedt de aangename onderbreking van
de reis, aan boord van goed Ingerichte en wel
verzorgde schepen. In de halve eeuw, die voorbU
gegaan is, heeft die dienst zUn goeden naam
verdiend.
Maandag even pa zeven uur waren de laat
ste trossen los en langzaam voer Hr. Ma. Gel
derland het zeegat uit. De Hertog Hendrik, de
torpedo- en onderzeebooten, die nog aan den
wal gemeerd lagen, maakten In het voorbU-
varen front voor de Gelderland, ter gelegen
heid van de aanwezigheid van den Comman
dant van de Marine aan boord.
NauwelUks waren de eerbewijzen gebracht,
of wU hebben het schip van commandotoren
tot de munltierulmen bezichtigd. Gisteravond
had de eerste officier ons reeds zUn hut la
ten zien, die Paul Krueger tot verblUf heeft
gediend. De oudere lezers van dit blad zullen
zich nog wel herinneren, hoe de Gelderland op
haar eerste reis met bestemming Ned.-Oost-
fndlë opdracht kreeg, onderweg koers te
zetten naar Lorenzo Marques (In Zuld-Afrikal,
om President Krueger op te pikken. Dit schip
bracht Krueger naar Marseille. Den volgenden
winter werd de geheele kool van den eersten
officier weggebrand en naar het Krueger-huis
te Pretoria gezonden.
In de longroom van de officieren is door bet
verschil van kleur van de wandbedekklng nog
de plek te zien, waar het portret van Paul
Krueger, door hem gesigneerd, heeft gehan-
gen.
Maandagmiddag Is een kleine volg-tankboot,
die gesleept werd door de tankboot .Ameland”,
even benoorden Enkhuizen door onbekende oor
zaak gezonken. De boot ligt in de vaarroute van - - --
Enkhuizen naar Stavoren. De beide vaartuigen, i ^erkhoflaan te Den Haag
behoorende aan de Shell-maatschappU, waren
van Amsterdam op weg naar Friesland. Per
soonlijke ongelukken kwamen niet voor.
De directeur van den RUksdienst der werk
loosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling
maakt bekend, dat aanvragen om vergunning.
Ingevolge de wet van 16 Mei 1934 (Staatsblad
no. 357), tot het In dienst nemen van buiten
landsch vrouwelUk personeel, dat nog niet in
Nederland vertoeft, slechts in behandeling zul
len worden genomen. Indien bU de aanvrage Is
gevoegd: a. een verklaring van een geneeskun
dige, waaruit blUkt, dat de vreemdelinge een
goede gezondheid geniet; b. een door de plaat-
selUke autoriteiten van de woonplaats der
vreemdelinge afgegeven verklaring waaruit
blUkt, dat zU van goed zedelUk gedrag Is.
Aanvraagformulieren zUn kosteloos verkrijg
baar bU het plaatselUk orgaan der openbare
arbeidsbemiddeling.
HU had verschillende inwendige kneuzingen,
een gebroken been en vermoedelUk een bek-
kenfractuur.
In sorgwekkenden toestand Is hü naar het
Sophia-Ziekenhuis te Zwolle vervoerd.
De Uscoventer was er met verschillende
bloedige verwondingen Iets beter afgekomen,
doch moest niettemin eveneens in het zieken
huis worden opgenomen.
Naar de Telegraaf verneemt, heeft de minister
van Binnenlandsche Zaken het gevoelen ge
vraagd van Ged. Staten van Noord-Holland over
de samenvoeging der Zaangemeenten. Dit col
lege is echter van oordeel, dat plannen tot vor
ming van één groote Zaangemeente In dezen
rijd geen kans van slagen hebben. Verwacht
wordt, dat ook de minister van Binnenlandsche
Zaken zich op dit standpunt zal stellen.
Maandagmiddag om vUf uur werd de arbei
der G. v. d. Burg, werkzaam bU de Vereenlgde
Touwfabrieken te Maassluis door een drijfriem
gegrepen en meegesleurd. HU werd deerlUk ver
minkt en moet op slag gedood zUn. Het slacht
offer, dat 31 Jaar oud was, laat een vrouw en
vier kinderen na.
De meenlngen over de beteekenis van de
„communistische samenzwering”, die volgens
het .JXgbi. v. N.-Brabant” onlangs te Breda
zou zUn gehouden, zUn nogal verdeeld. Over het
algemeen werd aan deze bUeenkomst, waar een
aantal Trotzkiïsten, onder wie enkele Belgen,
Franschen en een Italiaan, bUeen waren, niet
te veel waarde gehecht.
Volgens net .JJagbl. v. N.-Brabant" zou de
vergadering te Breda belegd zUn, omdat de
passencontröle aan de Nederlandsche grens zoo
„gemakkeUjk" zou zUn
Over de vergadering deelt het blad nog mede,
dat zU was gesplitst in twee deelen; aan de
eerste zouden de nog bU de Ille Internationale
(Moskou) aangeslotenen hebben deelgenomen,
die men wil winnen voor de richting-Trotzkl,
terwUl de latere zitting alleen voor ingewijden
zou zUn geweest. Uit deze laatste zou zUn ge
bleken, dat deze beweging invloed heeft gehad
In de vlsscLerUstaking te IJmuiden en de Tll-
burgsche textielstaking. Een nieuw conflict te
Tilburg rou tevens worden voorbereid.
Naar het blad verder verneemt, zou de be
kende agitator van Tilburg ook leiding gegeven
hebben bU de stakingen te Antwerpen.
iemand, die einde Juni per schip op zaken
reis naar Noorwegen ging, ontmoette aan boord
Edo Flmmen, die zich buitengewoon verheugd
toonde over het succes van zUn werk in Frank
rijk en België en toen op weg was om In Noor
wegen hetzelfde te organlseeren I
AanvankelUk opgezet als particuliere onderne
ming Is het Veer door de Hollandsche Uzeren
Spoorweg MaatschappU overgenomen krach
tens de Spoorwegovereenkomst met den Staat
van 1890. De Regeering had de inrichting en
bediening van het Veer openlUk uitbesteed en
gegund aan den iaagsten inschrUver, den heer
C. Bosman te Alkmaar. De dienst werd geopend
onder beheer mede van den zoon van dien on
dernemer, mr. W. C. Bosman te Alkmaar, die na
den dood zUns vader In 1911 alleen het bestuur
heeft gevoerd, later samen met zUn dochter mej.
mr. M. C. Bosman en dus 50 jaar als directeur
aan het Veer verbonden is.
VRAAGT UW WINKELIER
DB GROOTSTE VUAND DB* MCGOEN.
Imp.: C. F. G„ Bierkade 10 Den Haag
Een tragisch ongeval heeft Zondagavond het
leven gekost aan den agent G. J., van het
bureau Admiraal de Ruyterweg te
sterdam. De man zou des avonds
zes uur op het bureau in dienst
men, maar verscheen niet. Dit wekte
vreemdlng. zoodat men een agent uitzond naar
de woning van G. J. in de Nlckeriestraat, om
een onderzoek In te stellen. Men kreeg geen
gehoor en ook een tweeden agent, die eenlgen
tUd later werd uitgezonden, werd evenmin
opengedaan. Men waarschuwde toen den chef
van het bureau, hoofdinspecteur F. Modder
man, die zich daarop persoonlUk naar het huls
van den agent begaf. Toen ook thans nog niet
werd opengedaan, forceerde men den toegang.
Tot hun groote ontsteltenis moesten de politie
mannen bU het binnen komen constateeren,
dat den agent J. een ongeluk was overkomen.
De man was alleen thuis, daar zUn familie voor
enkele dagen naar het buitenland was ver
trokken. HU had zich blUkbaar aan tafel gezet
om zUn avondmaal te nuttigen en kreeg daar
bij een stukje vleesch In de keel. Een spoedig
ontboden arts constateerde Inderdaad, dat J.
tengevolge hiervan is gestikt en overleden. Het
ongeluk schUnt zich in enkele oogenblikken te
hebben afgespeeld, want men vond het slacht
offer nog met de vork in de hand. Het stof
felUk overschot Is overgebracht naar het Wll-
helminagasthuis.
Een schipper, wiens schip ligplaats had in de
Keizersgracht, maakte in dMi nacht van Zater
dag op Zondag kennis met een vrouw uit don-
két Amsterdam, op den Zeedijk.
Na een bezoek aan enkele café'tjes ging het
tweetal een autotochtje maken met een z.g
.snorder”. Op het Damrak begon de chauffeur
langzaam te rijden en stegen plotseling aan
weerszijden twee mannen In. De chauffeur lette
niet op de protesten der passagiers maar reed
door. De vrouw begon hevig te gillen terwUl de
schipper zich tegen de Indringers verzette, maar
weldra met enkele harde klappen in het gelaat
overmeesterd werd.
In razende vaart werd nu in de richting van
den AmsteldUk gereden. Op een donker gedeelte
bU de Govert Flliickstraat stopte de auto en
bevalen de Indringers den man en de vrouw uit
te stappen, waaraan ze onmiddellUk voldeden.
Maar dadelUk daarop grepen de chauffeur en
de mannen hun „vrachtje" beet en plunderden
hen. BU hun verzet liepen ze nog een paar harde
klappen op, doch niemand heeft het gillen van de
vrouw gehoord.
De schipper deed aangifte'van het geval aan
het politiebureau Warmoesstraat en kon een goed
signalement der mannen opgeven, waardoor het
de politie mogelUk was in hen twee beruchte
personen uit donker Amsterdam te vermoeden;
een zekere v. T. en J. Deze mannen werden
Zondagochtend van hun bed gelicht en na con
frontatie met den schipper door dezen herkend.
De politie zoekt nog naar den chauffeur.
Op 15 Juli aanstaande zal het een halve eeuw
geleden zUn, dat de Veerdienst tusschen Enk
huizen en Stavoren werd geopend, die een on-
mlddellUke aansluiting verzekerde tusschen de
stilt en voorkomt
pijnen!