Ckè oer in Amsterdam Voor vijftig jaar woedde het Palingo Sidrac’s wijsheid RIPOLIN I w VOLKSVERMAAK LEIDDE TOT BLOEDIG VERZET CREDIET VOOR WERK VERRUIMING EEN NIEUW R.K. MARINE- TEHUIS! i - >'^1 ZATERDAG 25 JULI 1936 IDEEËN M. Een roep om hulp uit Don Heldor 1 I CONCESSIE TOLHEFFING s 28 dooden in enkele uren tijde OPENING VAN RIJKSWEG Hl -1 De reorganisatie van het Werkfonds Bouw van goedkoop* arbeiders- woningen in werk verschaffing? HET DREIGEND CONFLICT TE ENSCHEDE Coöperatie en Midden stand Nachtelijk straatgevecht tusschen menigte en militairen in het hart van de Jordaan Arbeider» accepteeren voorstel van Ryksbemiddelaar DE SPAANSCHE GEZANT VERTROKKEN 1 .-4 HÈ Kiest voor Uw schilderwerk de beste lakverf. SB A Rapport van Var. Landbouw on Maatschappij Soldaten rukken op I m Hot eerste treffen Wetsontwerp ingetrokken vlootaalmoezenler te i S- k' V aan staat. i de AD INTERIM. en De leus dier dagen wordt zetten. en zich Sta h ls. hetgeen de commissie r iaal iaMl OU er voegen Lindengracht Aan het Dit voorstel is door de vergadering, na lang durige bespreking, aanvaard onder voorwaarde, dat het eveneens door de directie zal worden ge accepteerd. Het antwoord der directie is nog niet bekend. Ndkr wy vernemen, zal de nieuwe Rijksweg doot het Westland, vanal Honselersdyk tot den Maasdijk, zeer waarschijnlijk 15 September aa. worden geopend, terwijl dan tevens de Maas dijk in de gemeente Naaldwijk wordt afgeslo ten voor het verkeer, zulks in verband met de reconstructie Isto- it M Re der em- rvsn twee aak wdt tra an ten en, fe rae >ns doen wat zij willen. Want het goede hun onmogelijk gemaakt, en ook vei De afgetreden Spaansche Gezant by ons Hof heeft gisteren de Residentie verlaten zich met zfjn gezin per trein naar 'Parijs begeven. Met belangstelling hadden verscheidene leden kennis genomen van het betoog, door den mi nister van Sociale Zaken in de vergadering der Tweede Kamer gehouden ten aanzien van de gestes van tal van lagere publiekrechteljjke lichamen, waar het geldt het verleenen van straat it een het even, «ge reikt ndje ar ie kt r. r- n. te iet Ir. et ten, lën. dit ft>- :he I geeren nen, zen Het palingtrekken in vollen gang op de Lindengracht bij de Zaterdagsche brug Inmiddels heeft men het touw weer hersteld i gaat'het palingtrekken rustig door O'oote drommen menschen, afkomstig van een socia listische vergadering in het Volkspark, dit geliefd volks. d\De groenboeren de Jor- het een t-dempte. „Naar waarheid zeg ik u, dat alle goede zielen overeenstemmen met den wil Gods, en Diens oordeel zal hun zeker behagen. Want God is Rechter, en in al zijn vonnissen is hy recht vaardig en goed. De goede zielen'zullen dus be ginnen de bobzen verdoemd te zien en zien hierover verheugen op dezelfde wijze als het ons genoegen doet, te zien, dat de vlsschen zwammen in het water.” Is dit niet een heel zuiver antwoord? Als wij de vlsschen in het water zien? weten wy dat ze op hun plaats zijn en deze waarneming van de orde stemt ons tot rustige ingenomenheid, maar b.v. een vlsch in een vogelkooi vinden we be lachelijk en het ergert ons, een levende vlsch op die wijze bulten zijn element te zien. Zoo zullen de goede zielen de booze zielen waarne men in hun eigen element, dit zal hun vreugde of zaligheid niet verminderen. Men ziet, dat in dit middeleeuwsche boek heel wat diepgaande menscheiyke wijsheid neerge schreven is, en dat de moderne mensch er nog best wat uit leeren kan. Óp den broeiwarmen Zondagmiddag 35 Juli bemerkt een survellleerend agent van politie luidruchtig samenscholend* men schen langs den walkant der Lindegracht, medg^Fking aan het uitvoeren van openbare werken vanwege het Werkfonds 1934. Uit dat betoog hadden zy de conclusie ge trokken, dat die lichamen en ook andere in ernstige mate die uitvoering belemmeren. Mocht deze conclusie juist zjjn. dan drongen zij er bij de Regeerlng op aan. te bevorderen, dat in den vervolge op medewerking dierzjjdf staat kan worden gemaakt. Hier is op het politiebureau een groot aantal agenten samengetrokken, waartegen de me. nigte steeds driester optreedt. In de straten rondom vliegen de steenen uit het plaveisel. Barricaden verrijzen. Gedekt in den rug komt de vijandige massa steeds nader. Allerhande projectielen suizen door de lucht. De politie wordt belegerd. In overleg met burgemeester van Tlenhoven en den plaatselijken comman. dr.nt. krijgen infanterie en cavalerie bevel om zich gereed te houden en de taak der politie over te nemen. aan den gedeeld; i_n. boodschap van 16 Januari ontwerp van wet tot het om een concessie tot tolheffing te verleenen aan een aan te wijzen raamlooze vennootschap wordt ingetrokken. Een jongedame in kleederdracht uit den Elzas, te Hohwald ter beschikking gesteld van H. K. H. Prinses Juliana, belast zich met de verzending van ansichtkaarten, die haar door de Prinses worden overhandigd ter hoogte van de Zaterdagschebrug. Dwars over'het water is van huls tot huis een touw gespannen, waaraan in het mid den een paling hangt te spartelen. Bij de brug worden vletten met roeiers in ge reedheid gebracht. De Jordaan treft voor bereidingen om plotseling een oud volks vermaak, dat reeds in 1870 wegens dieren mishandeling bij de wet werd verboden, weer in eere te herstellen. Van alle ^tan. ten stroomen mannén en vrouwen toe, om het palingtrekken op de Lindegracht gade te slaan. lóópen, blijkt alles nog in vollen gang, beide kanten volgt een talrijke menigte verloop. Heel den zomernacht blijft het onrustig in de Jordaan en den volenden dag de Maan. daghouders zjjn present laait het verzet op nieuw op. In dichte drommen scholen de men schen samen. Roode vlaggen worden geplant op de Zaterdagsche brug, maar spoedig weer verwijderd door andersdenkende Jordanees In de tapperijen komt men handen te «orl, om de bierglazen te vullen. De drank jaagt het bloed verhit door de aderen. Men dringt e’kaar naar de Noordermarkt. waar in» het late mid daguur de toestand crïtiek te Nooit had men goed vai vermaak afstand kunnen d< langs den rand der stad niet,'' daners nog veel minder. Altijd feest als op een der vele, nog smalle grachtjes der buurt de palingen werden getrokken. Aan een touw over het water hing dan het spartelend dier, bovendien nog met gioene zeep besmeerd, om zoo weinig mogeiyk houvast te bieden aan de grijpende banden der mannen die, staande in een vlet, onder het touw werden doorgeroeid en moesten pro. beeren met één ruk de paling los te trekken. Wie daar in slaagde won den uitgeloofden prijs en was de held. De agent van politie, die op den laten Za. terdagmiddag de overtreding conitawerde, maakte het publiek er opmerkzaam op dat het palingtrekken niet meer geoorloofd 's er men dus het spel moest staken. Aanvankelijk schijnt men pan dezen wenk gevolg te geven De vlet, ten worden weggeroeld. Maar als een half uur later een paar agenten zich komen verve wis sen, of inderdaad het paling trekken la Jtige- toe de glorie wegens het goede, dat het lichaam zou doen zonder haar Instemming. Wanneet door de schuld van de ziel het lichaam sterft zoo te de ziel deswege des te meer misdadig.** Dit is een pakkende beschouwing. In den te- genwoordigen tyd maakt men niet meer zoo sterk het onderscheid tusschen de ziel, die wil. en het lichaam, hetwelk dezen wil slechts uit voert, maar voor de middeleeuwen whs dit on derscheid van uiterst belang, en hij stelde de ziel ver boven he^ lichaam, den geest ver boven de stof. Hij begreep dan ook, dat de zonden des geestes veel zwaarder zijn dan de zonden van het lichaam. Hiermede te natuurlijk niet gezegd, dat de lichamelijke zonden geen kwaad zjjn! Ze zijn wel degelijk kwaad, omdat de ziel er in toestemt. Maar de vereenzelviging van dc heele moraal met de sexueele zedenleer was voor den middeleeuwer iets onmogelijks. Hij re deneert niet, zooals tegenwoordig al te vaak gebeurt: Wanneer iemands gedrag onbesproken is op het gebied van den geslachteiyken om gang, dan is alles met dién man in orde, en een Be te gevon- .--oning Boctus van Bactorië, een groot land, gelegen tusschen Indlë en Perzié, J-V. verkeert in verschrikkelijke moeilijkhe den. HÜ *71 «en grensvesting bouwen om zijn rijk te beschermen tegen de invallen van den Indtechen koning Garaat, en onder groote vreugde te de eerste steen gelegd voor den eer sten verdedigingstoren, maar het lijkt wel of de duivel «r. mee speelt, want eiken morgen wordt weer vernietigd wat daags te voren ge bouwd werd. Nachtwakers kunnen geen verkla ring geven. Hier moet dus tooverij in het spel zijn, zoo besluit men, en koning Boctus ontbiedt al de sterrenwichelaars, de „diverse astrono men” en phllosophen van Bacterië en omge ving, teneinde hen te raadplegen. Ze houden een prachtige toespraak, genieten van de vorste lijke ontvangst, maar als het er op aan komt, wetéh ook zjj geen middel aan te wijzen om het bouwwerk te doen slagen. Nu zond de ko ning omroepers uit over het heele land en be loofde groote schatten aan dengene, die hem helpen zou. Eerst kwam er niemand. Echter den tienden dag na den eersten omroep Verscheen aan het hof een oud man. die den koning er opmerkzaam op maakte, dat in het rijk van koning Trabatar, een bondgenoot van Bacterié, iemand leeft, die alle wijsheid en wetenschap rechtstreeks van God ontvangen heeft. Het te Sidrac, afstammeling van Japhet, den zoon van den aartsvader Noë. Er wtordt een brief ge schreven aan koning Trabatar en deze zendt dan zjjn beroemden philosoof Sidrac om koning Boctus te helpen. Het land is betobverd, zegt Sidrac. Men zal hier geen vesting kunnen bou wen, zoolang die tooverban niet gebroken te Maandagmiddag rukt de infanterie op. Twee honderd manschappen trekken een kring om tien haard van het verzet en wel het deel van de Jordaan, begrensd door Westerstraat. Lijn- bsansgracht. Lindengracht en Prinsengracht. Een kleinere groep infanteristen zuivert stel selmatig de straten rondom. Achter hen staan de huzaren gereed. De soldaten vorderen slechts langzaam. Van achter de barricaden wordt ge gooid en geschoten. Sommige andere leden sloten zich aan bij het betoog, door het lid der Tweede Ka mer, den heer Kuiper, in den aanvang van zijn, In de vergadering van dat Staats college van 7 Juli 1.1. uitgesproken, rede ge houden. Ook zy laakten hét geregeld wei geren van credieten uit het Werkfonds 1934 aan In financieel opzicht zwak staande gemeenten, omdat gjdaar gemeenlijk de werkloosheid het grootsté te en er dus de meesfe behoefte aan werkgelegenheid be- Thans grijpt de politie in. De bewoners der hulzen, waaraan het touw is bevestigd worden gesommeerd het los te maken, maar zij wei geren. Vier agenten en een rechercheur drin gen nu de hulzen binnen en snijden zelf de einden door. Dit te het teeken tot verzet. De woedende menigte richt zich tegen de politie, n- een strijdkreet: -uit de polit:emp.;_nen. met moeite een vergaat het den bureau Noo-der- Verschenen is het eindverslag der Eerste Kamer over de ontwerpen van wet tot wijzi ging van het zevende hoofdstuk B der Rtfks- begrootlng departement van Flnancita voor 1935 (crediet voor werkverruiming) en wijziging en verhooging van het tiende hoofdstuk der Rijksbegrooting Handel, Nijverheid en Scheep vaart voor 1936 (lndustrie-financlering) Algemeen verklaarde men. zich met het voor stel Inzake werkverruftnlng te kunnen vereenl- gen, al voegden eenlge leden daaraan toe, dat zij de voorkeur er aan zouden geven, Indien een nog hooger bedrag ware aangevraagd, ver mits er zoo talrijke objecten zijn, welke voor uitvoering met steun uit het Werkfonds 1934 in aanmerking komen, bijvoorbeeld op het stuk van wegenbouw, met name wat betreft den aanleg van rijwielpaden. Wijders zouden deze leden gaarne nader worden Ingelicht omtrent de overwegingen, welke de Regeerlng hebben geleid tot reorgani satie van het bestuur van het Werkfonds 1934. Zoo stelden zij de vraag, of de vroegere rege ling In technisch opzicht onbevredigend was. of dat onder die regeling niet snel genoeg kon worden gewerkt, of dat hier andere factoren in het spel zijn geweest. Koning Boctus was n.l. een ongeloovige; hij ge loofde niet aan den Schepper van hemel en aarde, maar aanbad afgoden. Sidrac wist door een wonder te bewerken, dat de ware God zijn macht toont. De afgodsbeelden worden vernie tigd. In een klaren waterspiegel mag koning Boctus den weerglans van Gods aanschijn zien, en dan te hij overtuigd. Hij bekeert zich met heel zjjn land, overwint den vijandlgen koning Garaat, en ook deze bekeert zich tot het geloof in den waren God, doch later valt hij terug in de heldensche afgoderij. Dit alles zoo vermeldt de legende heel nauwkeurig beeft zich voorgedaan 847 jaren na den dood van den aartsvader Noè. Men begrijpt, dat Köhtng Boctus de hulp van den wijzen Sidrac op hoogen prijs stelt, den philoeoof tot zjjn raadsman en allerlei vragen, waarop Sidrac, dank zij Goddelijke voorlichting, steeds het antwoord klaar heeft. Al deze antwoorden tezamen vor men het Boek van Sidrac, de katholieke ency clopaedic der middeleeuwen, waarover wij schre ven In ons vorig artikel. Zoo vraagt de koning b.v.: „Kan God gezien worden?" Sidrac antwoordt hierop: „God is zichtbaar en Hij te onzichtbaar. Hy ziet alles, maar Hij kan door niemand op aarde gezien worden, want een aardsch lichaam kan geen geestelijk ding zien, maar de geesten zien wel. geesten, wanneer zij tenminste goed zijn en rechtvaardig." Vervolgens voorspelt Sidrac want dit alles gebeurt volgens de legende 847 na den dood van Noë dat de Zoon Gods op aarde zal geborenworden uit een Maagd zichtbaar zal verkeeren met de menschen. Dan komt het gesprek op engelen en duive len, en dit punt heeft de volle belangstelling van den koning, die in werkelijkheid de weet gierigheid van de mïddeleeuw'sche lezers verte genwoordigt. Nu weet men, dat gedurende de middeleeuwen, en speciaal sedert de dertiende eeuw een buitengewone belangstelling voor hel en duivels heerschte. Het blijkt wel uit de schil derkunst en de tooneelkunst, waarin we telkens opnieuw den duivel afgebeeld of opgevoerd vin den, vaak met veel gevoel voor humor. Koning Boctus stelt de vraag, of de duivels alles weten. „Omdat zij de natuur van engelen hebben" zegt Sidrac „beschikken de duivels over groote wijsheid. Dit wil echter niet zeggen, dat zjj alles weten. Maar omdat hun natuur meer geestelijk te dan de natuur y^n de menschen, zijn de duivelen ook wijzer dan de menschen en veel meer bedreven in „groote kunsten”. De menschen der toekomst zullen niet meer weten of gevoelen dan God hun te wet^n a^nscht te geven. Ook mogen de duivelen niet zoo maar in te Ze ktmnen alleen het kwade doen. Hierin zijn ze echter ook weer beperkt, want de goede engelen beletten hun al het kwaad uit te richten, dat zij begeeren.” Zulk een Wijze beschouwing over de beperkte maar toch nog groote macht van de booze geesten, is vooral zoo merkwaardig en zoo troostend, omdat Sidrac den mensch altijd ziet als onderworpen aan een vaderlijken God, die den mensch beschermt, en de noodige weten schap meedeelt. Van de duivels, al weten ze dan meer dan wü^behoeven wij de wijsheid niet te hebben. Cfl!d zal ze wiel geven. Dit Is een echt middeleeuwsch standpunt inzake de beoefening der wetenschap, waarop In die dagen velen zich toelegden door het gebruik van duis tere middelen, zooals later velen de wetenschap beoefenden, gedreven door toomeloozen hoog moed. Hier moet het niet van komen, waar schuwt Sidrac. Een andere quaestle, die men van belsing achtte, is de vraag: wie spreekt er nu eigenlijk •is wij het woord voeren, onze ziel of ons li chaam. Sidrac antwoordt: „niet het lichaam spreekt, maar de stem spreekt en de ziel. Dit is dus een functie van lichaam en ziel tezamen. Hadde het lichaam lust iets te doen, het zou ••n deze behoefte niet kunnen weerstaan, in- dieh de ziel geen weerstand bood. Daarom heeft de ziel dus meer macht dan het lichaam. Het hchaam te trouwens van stof en zal tot stof *«derkeerèn. Maar de ziel is onsterfelijk.... Di* is dan ook de reden, waarom de ziel veel meer schuld heeft, en veel meer verantwoorde lijkheid na het kwaad-doen dan het lichaam, *ant het is door de toelating der ziel dat het lichaam zondigde. De ziel te gemaakt uit het ^e*en en daarom blijft zij altoos leven. Indien •ii niet tnstemt met het kwaad, dat het lichaam **Orijft, wordt zij ook niet wegens dit kwaad *#rt<*md. Ze wordt echter ook niet verheven zich by de menigte op de Lindengracht en omgeving. Zoodra de politie, die op het bureau Noordermarkt aanmerkelyk te versterkt ergens vertoont, wordt zy ontvangen met stee nen en bloempotten. Plotseling formeert zich op de Westerstraat een optocht, de roode vlag voorop. De politie chargeert en Jaagt den stoet uiteen. Maar inspecteur Bos raakt tusschen de relletjesmakers en Wordt bewusteloos geslagen. Men wil den man in het water werpen en ver drinken, doch hiertegen verzetten zich enkele goedwillende Jordaners. die den inspecteur ontaetten. Reeds hangt de Inspecteur over de leuning van de brug. als een vrouw Chrteje v. d. Woude genaamd toesnelt, hem de han- <8en om den hals slaat en de belhamels af werend, den man het leven redt. Majoor H. J. Bangert, Den Helder, schrijft ons: Het zal een tegenvaller zyn voor degenen, die ons in de vorige weken met een gift ver rasten dat achter den kop boven dit artikeltje een vraagteeken staat. Het is lang niet zeker, dat het Tehuis komt. We zyn er nog by lange na niet. Allereerst moge ik nog eens myn harteiyksten dank uitspreken tegenover al onze weldoeners en weldoenstei s, maar terstond daarop moet ik me weer richten tot al dengenen, die tot. hu toe doof zyn geweest voor onze oproep. Waar moet Ik de verklaring zoeken voor hun stilzwygen? Er zyn allerlei verklaringen mogeiyk en al deze verklaringen kan Ik wel aannemen, als U mij maar niet wilt doen gelooven. dat Katholiek Nederland geen interesse voor onze zaak heeft. Dat ik zulks niet aanneem vindt misschien zyn oorzaak hierin dat ik zelf zoo diep over tuigd ben van het belang van het tot stand komen van ons Marine-Tehuis. En ik kan het werkeiyk niet anders inzien, dan dat ieder goed Katholiek meevoelt voor de belangen van het R. K. Marine-personeel Dat Katholiek Nederland, ook in dezen tyd, niet by machte zou zyn het Tehuis te stichten, wil er by my niet in. Ik moge een paar redenen aangeven, waar om ons Tehuis noodzakeiyk Is Allereeibt zal iedereen, zelfs de minst inge- wyde. inzien, dat het bezit van een flinke zaal. In een flink bezocht Marinetehuis onontbeeriyk te. Een groote zaal missen wy by allerlei ge legenheden. wy durven en kunnen niets or- ganteeeren, daar onze huisvesting te bekrom pen te. Op de tweede plaats: er bestaat voor de meerderjarige marinemannen de gelegenheid om een zgn. ..kamer an de wal” te nemen. Ze ln- stalleeren een dergeiyke kamer op hun manier en zyn daar 's avonds thuis. Ze slapen er, om dan 's morgens in de vroegte weer naar boord te gaan. Waar kiezen zy die kamertjes? We praten hier maar liever met lang over, maar het gaat my als geesteiyke verzorger da- geiyks aan het hart, dat wy de goed-meenen- den met een net kamertje kunnen aanbieden boven ons Tehuis en het beschikbaar hebben van een dertig kamertjes te waarachtig geen overbodige weelde. Ze moeten heusch by ons kunnen wonen. Dat is het beste! Op’de derde plaats: Onze Katholieke Marine mannen zyn nooit in de gelegenheid om in de week naar de kerk te gaan en zyn op gezette tyden door varen of wacht verhinderd om zelfs Zondags de H. Mis by te wonen. Het te daarom In een R K. Marine-Tehuis noodzakeiyk een Linke kapel te bezitten, waar we 's avonds ge- zameniyk het avondgebed kunnen bidden en waar we om de 14 dagen kunnen byeenkomen voor het houden van onze godsdienstige by- eenXomsten van de godsdienstige vereeniging voor R. K. Marinepersoneel: .Stella-Maris". Het bezit van een kapel in ons Marine-Tehuis opent de schoonste perspectieven in het werk der geestelyke verzorging onder de Katholieken by de Kon. Marine. Onze Marinemannen missen zoo dikwyis en zooveel een godsdienstige omgeving. Om deze drie groote en dure behoeften weg te nemen richtte ik my tot Katholiek Neder land. Zou ik beschaamd uitkomen? Het kan er by my niet in! Opnieuw richt ik my tot al degenen, die tot nu toe geen bydrage stuurden. Ik bedel by den arme om het penninkske en ik bedel by den ryke om een groote gift. Moge toch ieder besluiten te geven! Het dubbeltje en de vyfduizend gulden zyn noodig! Katholiek Nederland! Het gaat om de Ka tholieke zaak op de Vloot! Offert naar beste krachten en weest overtuigd, dat ge door uw offer een van de schoonste en grootste Katholieke Vaderlandsche belangen mede verzorgt. Met spanning zie ik ook uw gave tegemoet op postgiro 373338. Moge de Sterre der Zee u ingeven te doen wat ge kunt en u ervoor beloonen! andersom: wie op dat gebie8 niet deugt (of misstap begaan heeft) deugt op geen enkel bied. Deze moraal zou de middeleeuwer platvloersch of te „lichameiyk" hebben den. Op de vraag: „Wat te het leeiykste, en het donkerste en het meest verdoemde en het meest afschrikwekkende ding van de heele wereld? antwoordt Sidrac dan ook: „Dat te de booae ziel. Wie een bc’oze ziel zou kunnen zien, zou zich schamen over dit gezicht. Zulk een ziel te een huls van den duivel, en stinkt zoo ver schrikkelijk, dat de engelen dien stank niet zouden kunnen verdragen." „Zullen de goede zielen zich dan verheu gen, als zy de booze zielen in de verdoemenis zien storten?" vraagt Boctus. Het te een strikvraag. Want als de goede zie len pleizier hebben aan de verdoemenis der boozen, waar te dan hun goedheid. Maar Sidrac Hiertoe te de hulp van den waren God noodig. Weet het Julate •ntwbord: --o--* cru „Recht voor allen, laat gaan!” klink' tierende massa, waardoor de bedreigd en gemolesteerd, zich weg banen. Niet veel beter inspecteur Bos van het markt, die zich in burger onder de menigte begeeft en poogt'de menschen te kaïmeeren. Men werpt hem met vuil en steenen, zoodat hy de vlucht moet nemen in een buis. Ter. nauwemood gelukt het nog den man te ont. De commissie, benoemd door het hoofdbe stuur van .Jjandbouw en Maatschappij’’ tot het bepalen van het standpunt van deze vereeni ging ten opzichte van de coöperatie, Is gereed gekomen met haar rapport, waaraan het Han delblad het volgende ontleent: De commissie wenscht de coöperatieve ver- eenlgingen in te deelen in twee groepen, nl in zuivere landbouwcoöperaties en in de verbruiks coöperaties. De commissie aanvaardt by de zuivere land bouwcoöperatie in bet algemeen de coöperatie als doelstelling, by de .verbruikscoöperaties en daarmede op een hjn te stellen vormen meent ze de coöperatie te moeten beschouwen als een verweermiddel tegen maatschappeiyke misstan den, zonder den bedrijfsvorm als doel te aan vaarden. Vervolgens behandelt zy de ondernemingen, waarvan zy den eoöp. vorm alleen dan aan vaardt, indien optredende maatschappelijke misstanden daartoe noodzaken. De commissie staat in principe afwyzend te genover dezen coöperatlevorm. omdat ze zich instelt op de noodzakeiykheid van bet behoud van een krachtlgen en welvarenden midden stand. terwyi by het stellen van de coöperatie als doel in dezen en by het bereiken van die doelstelling hierdoor, de onafhankelijke mid denstand sou moeten gaan plaats maken voor een ambtenaarsstand. hier niet wenscheiyk voorkomt. zy aanvaardt den coöperatieven bedrijfsvorm hier slechts als middel om vrije bedrijven te dwingen tot ratloneele bedrijfsvoering. De minister van Waterstaat heef:, krach tens machtiging van H. M. de Komngin, ook alt naam van zijn ambtgenoot van Financiën voorzitter der Tweede Kamer mede- dat het aan de Kamer by Koninklyke •der de oogen te zien. lfl35 aangeboden geven van vrijheid De. leden, hier aan het woord, duchtten dat, tengevolge van die reorganisatie, meerdere ob jecten dan voorheen het geval was, voor „uit voering in werkverschaffing” in aanmerking zouden komen, met de daaraan verbonden consequentiën ten aanzien van de loonbepallng. Ligt, zoo vroegen zij, dit laatste in het voorne men der Regeerlng? Met name zouden zy gaarne vernemen, of het voornemen bestaat, de zoogenaamde goed- koopé* arbeiderswoningen in werkverschaffing 'te doen bouwen. Vrijdagmiddag te een vergadering gehouden van de arbeiders der textielfabriek N. V. E. ter Kuile te Enschede, waarin het bemiddelingsvoor stel werd besproken, dat in een met den Ryks bemiddelaar gehouden conferentie te gedaan. Dit voorstel houdt o.m. in, dat een tariefsver- hooglng van 7 pCt. gegeven wordt op de arti kelen, die in 1935 door een verlaging werden ge troffen en dat voor de wollen stoffen eveneens een tariefsverhooglng van 1% pet. zal worden toegestaan. Na drie maanden te de Ryksbemid delaar bereid oen. op verzoek van epa der belde partijen, de verschillende punten nog nader on- In de snlkheete Julidagen van het Jaar 1886 broeit de onrust. Het straatroc<alisme komt op. Rumoerige vergaderingen worden be legd in het Volkspark achter de Nauaukade en de terugkeerende menigte in de stad komt voortdurend in botsing met de politie. Wan. ordeiykheden zyn dan ook aan de orde van den dag. Er heerscht een geest van Verzet on der een deel der burgerij. De geringste aan leiding kan alles in vuur en vlam zetten. Als 1de avond is gevallen en bij de gedaofde lantaarns een onheilspel lend duister in de smalle straten en sloppen hangt, tracht de menigte uit de ingesloten buurt door het mi litair cordon te breken en j:oo de binnenstad te bereiken. Infanteris ten op de Noordermarkt lossen een salvo, wat een onbeschrijfelijke péniek teweeg brengt. De laatste ^toedige phase van hef opreer is aangebroken. Infanterie en cava- lejne dringen van alle zijden langs straten en "grachtjes de donkere buurt binnen, waar op de barricaden en vanuit de huizen hevig verzet wordt geboden. Dof knallen de schoten. Het getier en gebrul der oproerlingen overstemt het ^kermen der gekwetsten, het gegil der vl tenden. Nog geen anderhalf uur duurt de stryd. Geraakt en verschrikt door de neersuizende steenen en dakpannen worden de paarden der huzaren schichtig en onhandelbaar. De ruiters stygen af en forceeren met, herhaalde salvo's den doortocht over de versperringen Te mid dernacht heeft men de laatste haarden van verzet overmeesterd en keert de rust weer 1» de zwaar geteisterde buurt, acht en twintig personen één vrouw en verder mannen en opgeschoten Jongens zyn door de kogels gevallen. Ruim tachtig min of meer ernstig gewonden worden geteld. Brancards, handkaren en vigelanten halen oe slachtoffers weg, vaak gevolgd door Jam merende familieleden. In de volgende dagen te een groot aantal Arrestaties verricht. Daarby biykt, dat de op roerige stemming, zooals steeds, te veioorzaakt door kwaadwillige elementen van elders, die gebruik hebben gemaakt van de veroliterlng aer Jordaners by vermeende inbreuk op hun rechten. Zoo kan dan ook later een groot aan tal Jordaners. die zich loyaal gedroegen en het ergste voorkwamen, worden beloond Hun namen zyn nog lang bekend gebleven: Leen, dtrt en Jacobus Mens, de zonen ‘an den „Bokkebek”, den ongekrodHflta koning der Wll- lemstraat, de weduwe Buurman geboren Chrteje van der Woude en P. J. Blngei Het laatste palingtrekken in de Jordaan is wel een zeer bloedig feest geworden dst nog altyd in de herinnering der buurt voortleeft. De Jordaan in verzet 1 Barricaden versperren de smalle straten Van de Zaterdagschebrug over de on gedempte Lindengracht waait de roode vlag. Politie, gemolesteerd en met steenen bekogeld, belegerd door de menigte op de Noorder markt, trekt zich terug, het initiatief overgevend aan de militaire macht. Infanterie en cavalerie rukken op, sluiten de oproerige buurt in, char- tegen de barricaden. Stee- dakpannen, bloempotten sui- hen tegemoet. Sommaties vol gen. Schietend banen zich de mili tairen een doorgang. Er vallen slachtoffers: 28 dooden en ruim 80 gewonden kleuren met hun bloed het opgebroken plaveisel. Het Palingoproer, 25 en 26 Juli 1886 thans vyftig jaar geleden is in vollen gang.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5