PRIESTERJUBILARISSEN De Paus en de bergsport il Graaf Galen von t Zigeunerinnetje BEKLIMMING VAN DEN MONTE ROSA o VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1936 Een vruchtbaar pastoraat T Zeer indrukwekkende Pastoor M. M. v. d. Eem oogenblikken Pastoor W. J. v. d. Berg Pastoor W: F. Roozen l 6 Onvermoeid bevorderaar der veel vuldige H. Communie >yMen met de bergen ter eenre en de dalen ter andere zydé schre den in tegengestelde rich ting, als twee legers onder Gods bevel” - Pastoor Berkemetfer Groote bestrijder van het nieuwe heidendom Eén dermoedigste verdedigers van het Christendom tegen de Duitse he dwaalleeraren Bloeiend parochie- en vereeni- gingsleven tot stand gebracht Ijverige zielzorger, die zich zeer bemind heeft weten te maken DOOR ANNY VON PANHUIS r Héofddorp heeft zich opgemaakt het zilveren kielde. Op 15 Augustus zal het veertig jaar geleden schoolkinderen zal worden aangeboden. X. O. M. van den Oord Pasi u het,** Wanda’s item sloeg büna M 4 werden al duidelijker; het moeit een man sü». AWordt rWTOigd). Wil- ■ES toor der parochie Bovenkerk, tot priester werd gewüd. Daarbij gerimpeld streeks zes uur wordt >haald aan den Bla ten toegesproken door W J. v. d. Berg te vieren. Eerst ruim een jaar geleden werd pastoor Van den Berg door Z. H. ar van de looper »be- beite juffrouw, zoo eenvoudig niet." Wanda's neusvleugel len. Er is in Dultscn- gaande, die niet of nsM^BL^Graaf Von strijd Nieuw bidprentje van Hubert Levignt Moge de gulhartige vriendelijkheid van den as. jubilaris nem ook onder de kinderen meer en meer In zijn parochie doen kennen en alzoo den weg banen om^hier met nog meer vrucht te kunnen werken. Geve de goede God hem de 'gezondheid om nog lang het pastoraat van deze rustige parochie, die het volgend jaar een eeuw bestaat en oorspronkelijk de moederkerk Is ge- weest van verschillende ftaróchla ~in den om trek, te' kunnen bekleeden. Ter gelegenheid van het priesterfeest Is een eere-comité gevormd, waarin o.a. zitting hebben de Eerw. Moeder Angeline, dr. O. Deggeler en de heer L. H. Simons, burgemeester van Haar- iemmerllede en Spaarnwoude. Verschillende comité's zijn voorts opgericht voor de regeling van het feest, welke als volgt' Aan* den vooravond de jubilaris plechtig^ perdljk, waar hü zall urengebed worden thans besloten met yen pro cessie met muziek en zang bulten het kerkge bouw. waaraan de geloovigen deelnemen. Veel bruidjes, bloemen, kaarsen en vaandels dragen bjj tot verhooging van der luister, dit dank zij het Initiatief van pastoor Roozen. Het is ongetwijfeld een goede gedachte den pastoor bü gelegenheid van diens veertigjarig priesterfeest een of twee geschilderde ramen aan te bieden, die In het kruis der kerk wor den aangebracht. Zeker zal het den as. jubila ris, als vurig vereerder van het H. Sacrament en als oud-jkapelaan der thans voormalige 8t. Ca- tharinakerk, verheugen, dat een der ramen in beeld brengt de geschiedenis van het H. Sacra ment van Mirakel te Amsterdam. Het andere raam zal voorstellingen geven der H.H. Marte laren van Gorcum. Naar wij vernemen, zal het feest worden ge vierd Zondag 16 Augustus. Het kan wel niet anders of de geheele parochie Bovenkerk zal spontaan uiting geven aan haar eerbied voor het priesterschap en aan haar dankbaarheid en hoogachting jegens den herder, die met zoo veel ijver in haar midden werkzaam is. Ad multos annos. chlale scholen. De kinderen kullen bü die ge legenheid eenige tooneel- en muziekstukjes ten teste geven, terwijl ook h#t feestgeschenk dgr Tot de dertien priesters van ons Haarlem- sche diocees, die op 15 Augustus as. hun zil veren priesterjubileum hopen te vieren, be hoort ook de zeereerw. beer Cl. F. J. Berke- xnejjer, pastoor te Haarlemmerllede. In verschillende parochies heeft hij zijn pries terlijken en daarom gewljden en gezegenden arbeid verricht; nu is de parochie van 8t. Jacobus te Haarlemmerllede, Spaarnwoude en Spaarndam blijde ^met hem zijn priesterfeest mede te mogen vieren. Ruim twee jaren is pastoor Berkemeijer hier werkzaam. ya en der moedigste verdedigers van het chrls- H tendom*en de katholieke practjjk tegen de dwaalleeraren van het Dultsche Natio naal-Boe lal Isme is de blsschop van Münster, de Graaf Von Galen. Door de aan het Katholicisme verknoehte Westphaalsche bevolking op de handen gedragen, grijpt hij Iedere gepaste ge legenheid aan om het nieuwe heidendom te be strijden en de menigte te wijzen op haar .Jnner- ste Würde”, den wortel der beschaving. Gesproten uit een oeroude familie in het Munsterland, jeugdvriend van Von Papen, is Mgr. Von Galen jarenlang pastoor geweest van een Berljjnsche parochie, die uit het bisdom Mtinste» wordt bezet. Na de sluiting van het Concordaat tusschen Z. H. den Paus en bet n.euwe Duitschland werd Mgr. Von Galen tot blsschop van Münster benoemd. Men en in de eerste plaats Von Papen hoopte hiermede kende predlcaties bij het Willebrordusbeekf, in het geheele dekenaat, bij jong en oud, groote bekendheid verworven. Vermelden wij ook, dat de pastoor aan allen, die, gedrukt door den nood der tijden, bij hem komen, juist door zijn opgeruimd karakter steed nieuwen moed, blijheid, troost en sterkte weet te geven. De parochianen zijn hun jubileerenden her der hoogst dankbaar voor alles wat hij voor hen heeft gedaan, zij hopen dat God hem bij zonder den dag van zijn zilveren priesterfeest rijkelijk met Zijne genadem moge, zegenen en zü spreken den wensch uft, dat‘hij nog vele jaren herder in de parochie van o. L. Vrouw Praesentatie te Anna Paulowna mag blijven. Op den feestdag van Maria ten Hemelopne ming zal de, zeereerw. heeit^pasloor M. M. v. d. Eem deft dag herdenken, wgarop hjj voor vijf en twintig jaar gewijd werd tot priester des Heeren. priesterjubileum van den zeereerw. heer pastoor Geboren 9 September 1886 te Hoofddorp, maakte Zjjneerw. zijn gymnasiale siudlën op het College van de Paters Jezuïeten te Amster dam, volgde hierna het laagste studiejaar aan het kleln-seminarle „Hageveld" te Voorhout en 'vervolgens het groot seminarie te Warmond. Na zijn priesterwijding in dë kathedrale kerk te Haarlem werd ZUneerw. voor zes weken aangesteld alg assistent te Zoetermeer. vervol gens was hij van 1911 tot 1914 kapelaan te Halfweg, van 1914 tot 1919 kapelaan te Goes, van 1919 tot 1921 kapelaan te Noordwljkerhout, van 1921 tot 1924 kapelaan'5 te Amsterdam In de parochie van de H. Martelaren van Gorkum In de Linnaeusstraat, van 1924 tet 1926 kape laan te Delft, van 1926 tot 1929 kapelaan te Rotterdam en tenslotte van 1929 tot 1931 kape laan In de parochie van den H. Cyrlacus en Franclscus te Hoorn. In 1931 benoemde Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent zg. hem tot pastoor van de parochie van O. L. Vrouw Prae sentatie te Anna Paulowna. Reeds direct had hit hier met groote moeilijk heden te kampen, daar »’e kerk noodlg geres taureerd moest worden. Verheugend is dat deze restauratie reeds tot een goed einde is gekomen. Wat zjjn werk betreft zouden wjj niet anders kunnen zeggen dan dat pastoor v. d. Eem een bloeiend parochie- en vereenlglngsleven heeft tot stand gebracht. Noemen wjj slechts de beide afdeelingen der Marla-congregatie met al haar verschillende onderafdeelingen als: tooneelclubs, voetbalvereeniging, korfbalclub, mandolineclub; verder de mlddenstandsvereeniging enz. Steeds staat pastoor van der Eem klaar om zjjn vereenlglngen te helpen. Dat is bewezen In het jaar 1934 door zUn revue; „Wist je dat niet”. Vooral door zijn toedoen oogstte dezë overal zóó’n succes, dat iedereen »oven de lijn Alkmaar-Hoorn sprak van: „den revue-pas- toor”. Deze revue brengt ons in herinnering hoe pastoor Van der Eem aan de kerk geschonken heeft een sierraad in den vorm van etm prach tig orgel, gebouwd door den heer a. Glesen uit Goes; een orgel dat nog tientallen jaren mu ziek door de kerk zal 'doen klinken, als dank bare herinnering aan den schenker en diens werken en zwoegen. Als directeur der bedevaart van het dekenaat Schagen naar O. L. Vrouw ter Nood te Heiloo heeft Zij nee rw. vooral ook door zijn indrukwek- (Z.H.).De pastoor van een blsschop te hebben, naar het hart van het Nieuwe Rijk. Maar dat Is duchtig tegengeval len, zooals ieder weet. Blsschop Von Galen Is weliswaar niet een geleerde met Internationale faam, .gelijk bijvoorbeeld Kardinaal Faulhaber uit München, doch hl) doet voor deze niet onder in moedigen tegenstand tegenover som mige maatregelen van het Nieuwe Rijk. In het hedendaagsebe Duitschland Is het niet meer mogelijk het volk te bereiken langs den weg der Katholieke pen. Maar blsschop Von Galen heeft een ander middel bedacht. Telkens ais hier of daar In zjjn uitgestrekt bisdom een ker- kelüke plechtigheid wordt gevierd, noodigt hl) de Katholieke groepeermgen uit op een „bede» vaart”. En hü zelf spreekt dan, in het kers gebouw, een rede uit, die steeds spijkers met koppen slaat. De blsschop is een man van bui tengewoon hooge lichaamslengte. In geheel zjjn houding herkent men den ouden adel: h| Is tegelijk minzaam, eenvoudig en toch buiten gewoon adellijk in woord en gebaar. En telkens, wanneer hü voor ettelijke duizenden geloovigen staat, wordt de Geest vaardig over hem, om onverschrokken het Geloof te verkondigen, als een apostel uit de tijden toen de nacht van het heidendom nog nauwelijks ging verdwijnen. Onlangs werd het achtste eeuwfeest gevierd van de thans verdwenen Premonstratenzerabdü te Hambora, in het Roergebied. Hambom is thans, dank z'J de groote industrie, een stad van een paar honderdduizend Inwoners geworden. Welaan dan, dkAr is-bisschop Von Galen op getreden tegen de nazistische opvatting, als zou het bewustzijn van zondigheid, berouw en ver giffenis (zooals de katholieke moraal dit ver dedigt) een menschonteerende zaak zijn. „Bestaan dan heden geen onrecht meer en geen haat, geen echtbreuk en diefstal vee" las- ter, leugen en oogendienartf?", zoo vroeg de Münstersche zieleherder. „Wie nog gelooft In een God en in zijn heilige, voor iedereen bin dende wet, kan niet loochenen dat dit alles zonde is. En wie nog gelooft in een rechtvaar digen en barmhartigen God, is verheugd omdat berouw bestaat, waardoor hij vergiffenis kan bekomen. Zulke echte vreugde Is ons deel, al is het waar dat de aarde in menig opzicht een dal van tranen is..,. Wie kan al deze waarheden loochenen of vergeten? En wie kan ze ver klaren, wanneer hjj geen schuld erkent en geen zonde, Indien de dood In de wereld is gekomen met al zijn voorboden en al zjjn harteloos heid? Wie kan de wanorde in het menscheljjk gemoed verklaren, de booze verlangens van het menschenhart, het geweld en de buitensporig heden van de onbeheerschte drift, Indien er geen erfzonde bestaat, die met haar onhetlvolle gevolgen op alle menschen Is overgegaan? Een dwaze mensch kan*zich wel in gedachteloos genot over al deze vraagstukken heenzetten. eerwaarde heer A. C. v. d. Berg, zal de predika tie houden. A Lan mor het S zom dag neel der lan< leek Al sen Sch huis Den waai Ee de t zich die a kade Nt dan we dr. dïn voud O modi in li t Zs -Oï werd kers stuk dem Ottei over Ee leefd Scha Laud godv dag ter t He Kast de 1 Gree de „i .Me die Noor, hom van i land de h Noori van l Barn fix steed Hei Deke dan apost wordi Ste Hek we t leeke men tijd hoeft tere, te zij les ti eiken bedrt Het klopp ambt Kq onze nistei gaeiiiiiiiiiiiillllflHliillllillilillliimilllilillilliiiniiiiiiiiuiHiiiiiiiiiiiiiiii Geboren te Overveen op 29 September 1871, begon hü de studie voor het H. Priesterschap In 1885 op het klein. Seminarie Hageveld. In 1896 werd hü benoemd tot assistent te Purme- rend en nam hü de priesterlüke bediening ook eenlgen tüd waar te Ilpendam. waarna In 1897 zün benoeming volgde tot kapelaan te Middel burg. Ruim negen jaar was kapelaan Roozen. aldaar zegenrük werkzaam tot 1907, toen hü benoemd werd tot kapelaan aan de St. Catha- rinakerk te Cocksdorp op Texel en na drie jaar In 1915 volgde benoeming als zoodanig te Sche- veningen (OL V, van Lourdes). Hier was J)as- toor Roozen vüftlen jaar werkzaam onder zware flnancleele zorgen, door den bouw eener nieuwe kerk ontstaan. In 1930. na den dood van pastoor De Haas z.g. werd pastoor Roozen de leider der parochie Bovenkerk. Meer dan zes jaar heeft hü hier thans ger.' arbeid in den waren zin van het woord. Van •s morgens vroeg tot 's avonds is pastoor Roo zen in de weer met de vervulling van zün priesterlijken arbeid, die steeds in omvang is toegenomen. Als vurige vereerder van het H. Sacrament is pastoor Ropzen een onvermoeid bevorderaar van de veelvuldige H. Communie en niet zonder succes. Naar we meenen te weten Is het aantal H. Communiën in de afgeloopen zes jaar van 40.000 tot om de 100.000 gestegen. De algemeene communie der schoolkinderen, de Eucharistische dagen en de vele kerkelüke fees ten zün steeds een aanleiding om de veelvuldige H. Communie te bevorderen. Voorts vragen de vele vereenlglngen op gods dienstig en sociaal gebied de aandacht van de parochle-geestelüken, zooals de Derde Orde en de Maria Congregaties. Tijdens dit pastoraal werd in deze parochie o.a. de Graal opgericht, die zich in den bij zonderen steun van pastoor Roozen mag ver heugen. Enkele maanden geleden werd zelfs het souterrain der fraaie pastorje tot tehuis voor de Graal Ingericht, waarmede de Graal- leden zeer In hun schik zün. De feestdagen van Aanbidding en Veertig- was plotielipg tot het uiterste gespannen, s» had de vrouw, die zich met een gemeen lachje vermaakte om haar opwinding, in het gezicht kunnen slaan. Onwillekeurig hief zü de hand: op, maar een dof geknor van den reusachtlgen dog herinnerde haar aan haar volslagen mach- telooshcid. „Als een van ons belden zich moet schamen, u het,” Wanda's stem sloeg büna zóó was ze buiten zichzelf. „U maakt eenige scrupules jacht pp den eersten MM1 «Z a^ry anmAm BftrtM Hikt» vraagt er niet naar of u mij. die oudere 1 1 u bang van Hector of van mü? beetje gevaarlük zün we misschien knikte se onophoudelijk met haar hoofd je, waarvan het dunne grüze haar met een zwart gehaakt mutije bedekt was. onder de kin met linten vastgebonden. Josefa werd gloelend-rood. „Ik ben de gezelschapsjuffrouw van mevrouw de barones I” riep ze, zoo hard ze maar kon. ^Ja. ja, dat zal uitkomen, nu wordt u mevrouw de barones! Maar u hoeft heuich niet zoo hard te schreeuwen, ik verste u uit- stekend.** Josefa zuchtte. Het zou wel geen nut hebben, wanneer ze probeerde, de oude Liese Schnei der aan het verstand te brengen, dat ie haar totaal verkeerd begrepen had. Het oudje was eenvoudig niet te beschreeuwen l .Dan houdt u zeker ook wel erg veel van Malte F’ vroeg het bevende oude-vrouwen- stemmetje, Josefa stond haar volkomen verbijsterd aan te staren. Wat moest ze doen, boe kon ze het oudje de waarheid aan het verstand brengen? Haar lang stilzwijgen scheen het moedertje niet te bevallen; uit haar kleine oogjes sprak onvervalscht wantrouwen. ,Jk ben Malte’s kindermeid geweest en Ik houd zooveel van hem, alsof hü m’n eigen zoon was nog meer dan van Ulrich, die weg is. Zegt u nu eens, houdt u erg veel van hem?" Josefa had het liefst uitgeschreeuwd: „Ja. ja, ja!” Want in haar hart ontwaakte bü de verrassende vraag van het oudje plotseling de alles-overweldlgende zekerheid, dat ze Malte liefhad. Als een heerlijke bloem bloeide die zeker heid voor haar ontstelde oogen open. Maar ze mocht toch geen „ja” zeggen Wie bekom merde zich om haar liefde? Ze trok langzaam haar handschoenen aan en schudde met een smartelük lachje het hexjfd. „Ik heb mijnheer von Dlttbom niet Hef.” Dat had het oude -moedertje nu wonder boven wonder goed verstaan. oogjes' vonkten plotseling van boos- toevlucht nemen tot den geest; men moet de -J Gods kunnen ontwaren, volgens die zewg^n en vekklaren: „dè zich en God leidt ben Geboren te Den Haag op 9 Januari 1887, werd hü op 15 Augustus 1911 priester gewüd. Ach tereenvolgens werd hü kapelaan op 28 October 1911 te Zlerikzee, 17 September 1915 te Den Helder (H.H. Petrus en Paulus), op 16 Maart 1918 te Schiedam (H. Hart), op 22 October 1921 te Rijswijk, op 7 Mei 1927 te Amsterdam (H. Catharina) en op 18 Augustus 1928 te Lei den (H. Petrus). Daarna was hü pastoor te Oude Schild (benoemd op 13 JuM 1931) en thans pastoor te Haarlemmerllede (benoemd op 19 Juni 1934), waar hü o.a. de financiën der parochie op nieuwen, gezonden grondslag Op 29 dezer, toen de Paus de diocesane af gevaardigden van de Italiaansche katholieke jeugd na een studieweek te Mondragone in audiëntie ontving, schrüft onze Romelnsche correspondent, heeft hü in zün toespraak het feit herdacht, dat hü op dezen dag, <8 jaar geleden, zün grootste en moellükste bergbe- s tij ging uitvoerde, nJ. de beklimming van den Monte Rosa van den Itallaanschen kant. Dat die beklimming kon slagen, zoo zei de Paus schertsend, kwam juist, omdat het 48 jaar ge. leden is. 1 t> .".In onzen omgang met de bergen”, aldus ging de Paus voort, „hebben Wü kunnen er. varen, dat de vroomheid de hoogste uitdruk king van den geest is. Het hooggebergte, ge zien en beleefd met een weinig geest en vroom heid, wordt inderdaad een ware openbaring Gods in de natuurlüke orde. Met dezen datum herdenken Wü dan ook één van de grootste, ja misschien de grootste openbaring van Gód in de natuur, die Wü in ons toch reeds zoo lang leven hebben aanschouwd. Nooit, hebben Wü zóó van nabü, zoef zichtbaar, zoo toegan- kelük en tegelük toch zoo groot en in zekeren zin mystiek en heilig, in schrikwekkende grootheid den gezegenden God gezien. En nooit hebben wjj zoozeer de waarheid door- voeld van dat woord, dat In verschillende vormen telkens in de Schrift wederkeert: de hoogten hebben een büzonderen lof voor God oen Schepper: „de Heer woont in den hcoge". „glorie aan God in den hooge”, en «erder in zoovele beelden van waarlük goddelüke schoon heid, zooals wanneer de H. Schrift regt. dat men de bergen ter - eenre en de dalen ter andere züde ziet schrijden in tegengestelde richting, als twee legers onder Gods bevel. Schooner nog zün de woorden van den pro. feet Habakuk in zün lofzang, woorden, die wü hebben vervuld gezien in een nacht vol open baring, ongeloofelijk grootsch en Indrukwek kend schoon. De profeet zegt, dat hü de ber- geh-ziet als de gestalte van een reus, die om nog grooter te zün armen en‘handen omhoog, strekt. Geen groot kunstenaar, geen Doié heeft nlg tüd op 1 oogenbilk, daar er op me ge wacht wordt.” „Door mevrouw of door haar zoon?” De roode lippen lachten een leelük, böos- aardlg lachje, en scherp vroeg Wanda, op den man af: „Hoe lang denkt u eigenlük nog op Dittborn te blüven?” Josefa, die toch pas enkele minuten geleden tot het besluit genomen was, dat het 't beste voor haar zou zün, Dlttbom zoo spoedig moge- lük te verlaten, antwoordde rustig: „Hoe kan ik dat weten dat zal er van afhangen, hoe lang mevrouw me In haai" dienst wenscht te houden." „Nonsens!" barstte de kleine vrouw uit, die alle zelfbeheenchlng verloren scheen te hebben. „U moet weg, verstaat u, uw aanwezigheid op Dittborn beteekent voor mü een te groote be lemmering. Sedert u hier rondhangt, kom ik bü baron Malte geen stap verder. Ik kan even goed de dingen bü hun naam noemen, want u zult er toch wel allee van weten!” Een schaduw gleed er over Josefa’s trekken. De dog had zich nu vlak vóór haar ge posteerd. „Wilt u alstublieft zoo goed zün, nu uw hond terug te roepen, zoodat ik kan doorloopen?" zei ze büna heftig. De ander schudde het hoofd. „Ik denk er niet aan, ik ben blü. dat het me met de hulp van m’n Hector gelukt is, u te dwingen tot dit vertrouwelük gesprekje. Maar het wil me toeschünen, dat u wat zwaar van begrip is en dat ik nog duldelüker moet zün. Daarom zeg ik g zonder pompllmenten: Ik eisch van u, dat u Dittborn verlaat, ik houd van baron Malte en heb Ingezien, dat u mü in den weg staat. Hebt u me nu begrepen?” ,Als baron von Dlttbom uw gevoelens be antwoordt, dan zal mün aanwezigheid ham toch, dunkt me, niet verhinderen, u dat te zeggen.” Josefa keek de mooie vrouw strak en somber in de oogen. „Nee, mün is de kwestie niet.” Wanda’s trilden licht. „Zeker beantwoordt baron Malte mün gevoelens, dat weet ik, want dat heeft hü me jaren geleden al gezegd maar er is een misverstand tusschen ons gerezen en nu is hü zonder reden boos op mü- Ik wensch dat mis verstand op te helderen, en ik weet zeker, dat ik daar reeds lang in geslaagd zou zün, als u niet naar Dittborn was gekomen, u, de kokette schünheilige, die het arme, deugdzame meisje speelt en u daarbü niet ontziet, uit alle macht naar den welgestelden grootgrondbezitter te hengelen!” Josefa richtte zich fier op en een bUk vol verachting trof de spreekster. Doch ze bleef zwügen. Dat prikkelde de mooie vrouw nog meer. „Ik zou zoo denken, dat het niet tot de plichten van een gezelschapsjuffrouw behoort, met den zoon des huizes in den omtrek rond te toeren en in het halfdonkere zaaltje van een klein hotelletje te teaën. Maar wat te pas komt of niet te pas komt, is natuurlijk bijzaak! Hoofdzaak is de gelegenheid tot vertrouwelük samenzijn met hem, dien men graag als echt- genoot Mn (ten hMk sou sImds* plannen, hoe se nu het best weg »u kunnen komen, hoe ze deze vrouw, die haar naar zich- f - a m**«» Kaar J minderwaardige vermoedens te luisteren, te t slim af zou kunnen zün. Heel in de verte op den landweg dook juist een L L._ Wanda staarde in de richting van Dittborn. Snel overlegde Josefa bü sichzelf: Wanda von Grettenau aan den praat houd*»» tot de gestalte vlakbü was. De vage omtrekken ooit zulk een uitbeelding bereikt, die de fan- taaie te boven gaat.’* „Wat de profeet wilde uitdrukken, dat heb. ben Wü gezien”, zoo vervolgde de Paus, „toen Wü van een hoogte van 4600 meter rondom ons in de onmiddcllükc nabüheid niet minder dan tien toppen aanschouwden, alle hooger dan 4000 meter, die in dien wonderbaren nacht glansden met hun gletschers en hun sneeuw: een raad van reuzen, die de armen ten hemel hief en büna den hemel raakte om nog ?roo_ ter te zün; een ding van zoo intense schoon heid, dat Wü nog steeds, ook na zoovele jaren God danken omdat hü Ons dit heeft laten’ aanschouwen." „En een andermaal, toen wü nog beginne Ungen waren in de bergsport en een hoogte bestegen hadden, die wel niet zóó groot maar toch aanzienlük was, op één van die ’oogen. blikken, waarop de bergen hun uitzler. ver anderen met den hoek van de lic^tstraVn en de interferenties van licht en schaduw, en waarin de overgangen zoo snel en irdruk- Wekkejid plaats grüpenop één van die pogen- bllkken was het, dat Wü nog wachtten op de woorden, die ons hart ons zou Ingeven, toen ineens de gids, die ons begeleidde een oude kenner van de bergen, die duizend maal dit schouwspel had gezien, ons voorkwam en neerknielde, terwül hü zei: .Beste heer, hier moet men bidden.” In het vervolg van zün rede, die wjj wel de schoonste durven noemen, welke Plus xi ooit hield toonde de H. Vader, dat dezelfde vroomheid ook alléén den zin van het leven ‘en van de historie, zooals die van de natuur openbaart. „Het eerste doel, het wezensdoel van aUe werken Gods; dat In de geschapen dingen nimmer ontbreek^J*. Zün glorie te openbaren en eer te brengen aan den godde lijken Schepper. De Schepper heeft behagee* in zün schepsel, en het schepsel, hoe klein ’dok en hoe verloren in een wüde eenzaamheid, zingt een heerlüke poezle, schooner dan die dei dichters.” „Ook in de gebeurtenissen der geschiedenis” zoo vervolgde de Paus, „hoe weinig kunnen hei menschelük oog en de menschelüke geest cm. vatten van deze eeuwige wisseling van dood en leven, hoe weinig begrüpt ons mensrhelljtó verstand, naar de H. Geest zelf ons leert: „Gü zult zien, mün zoon, met hoe weinig wijsheid de wereld bestuurd wordt". Deze ervaring hebben Wü kunnen maken in de laAtste jaren en vooral in de laatste maanden, l Wat be grüpt de menschelüke geest van dezen waar lijk noodlottlgen gang der dingen, van dat be. weeg der menschen, nu alleen, dan in groepen, dan in massa’s, dan in menigten van naties en volken, niet wetend waar zü zullen gaan en1 riet wetend waar zü uitkopen, ineenend rechts te gaan en integendeel links belan dend, meenend den vrede te vinden en in. tegendeel werker^ aan de voorbereiding van steeds nieuwe dbnfllctien: wat begrüpt daar het verstand? Weinig of niets. Men moet zün .1 t* 1. A A. V A. hand woorden die alles menschen bewegen heen.” den oudsten kerkmeester J. Vriezekoop, waar na de stoet naar ,Bt. Adelbert en St. Jacobus” zal trekken. Hier wordt bü' het intreden van d^i jubilaris door allen een welkomstlied ge zongen, gevolgd door een toespraak van kape laan J. Berger, voorzitter van het feestcomité en een kort Lof. Nadat tot slot het feestlied is gezongen trekt de stoet naar de parochiekerk, waarin eveneens het welkomstlied gezongen en een toespraak en kort Lof gehouden worden. Hierna zullen leden van het kerk- en arm bestuur het parochie-geschenk in de pastorie aanbieden. Zaterdag 15 Augustus Is des morgens om half acht een H. MIs met algemeene H. Com munie tot intentie van den jubilaris. Om kwart over tien uur wordt de plechtige Hoogmis met Veni Creator, Te Deum en feestcantate gecele breerd. Van half twee tot half vier Is er receptie met aanbieding van geschenken in het R.K. Vereeniglngsgebouw; om half acht plechtig Dank lot met toespraak van den jubilaris. Zondag 16 Augustu; Is er feest In Spaarndam. Om half acht Vroegmis met algemeene H. Communie; om kwart over tien uur plechtige Hoogmis met Veni Creator en Te Deum: om twee uur receptie kt- het Vereeniglngsgebouw; om- half drie plechtig Lof met toespraak van deh jubilaris. Des avonds om half acht In het Vereeniglngsgebouw te Spaarnwoude de eerste parochleele avond; Maandag 17 Augustus de tweede parortiieele avond. Dinsdag 18 Augustus om aefit uur stille H. Mis met algemeene Hs Commuitie voor de schoolkinderen; Woensdag om hajf acht H. Mis in Spaarndam, gecelebreerd door den jubilaris* met algemeene H. Communie voor de school kinderen»; om tien uur kinderhulde in het Ver eeniglngsgebouw te Spaarnwoude; Donderdag 20 Augustus om half acht des avonds kinder hulde in het Vereeniglngsgebouw. Maar de denkende, ernstige en ernstig te noe men mensch kan dat niet blüvend doen. En, zelfs indien hü het kan tot in het bittere uur var. den dood, dan kan daarmede nog de waar heid niet weggeredeneerd worden, dat de aarde geen paradijs meer Is vooé den mensch, dat ze hem doornen en distels opbrengt, en dat harde strüd en pünlük gevecht, dat zweet en tranen het aandeel van ieder mensch zün; verder, dat alleen hü dit alles overmeestert, die door zelf overwinning aan het genot kan verzaken, die in geest van boete met sterk gemoed het lijden draagt, die door alle ontgoochelingen des levens heen de laatste hoop niet uit zün ziel laat haten de-hoop ap het hemelrijk Alleen hü, die deze dingen kent en erkent, kent ook de wan, ■eenige menschwaardige levensvreugde!" Aldus verdedigt de bisschop van Münster het geloof, zonder eenige „politieke" inmenging, maar tegelükertüd zóó, dat alle dwalingen des tüds er bü bestreden wojj land een grootsche strffl Wëinig aan de oppervlal Galen is een der kampioenen daarULM la zwaar, maar men behoeft er niet twüfelen, of de Kerk zal er gestaald en wè* dergeboren als overwlnnares uit te voorschijn treden. Exc. Mgr. Aengenent ts- tot hert parochie van den H. Joannes dene noemd, maar in dien betrekkehjk korten tüd heeft hü zich onder de parochianen van de hoofdplaats der Haarlemmermeer reeds zooveel vrienden gemaakt, dat men naar een geheel an- Uere oorzaak zou moeten zoeken, zoo dit priesterfeest niet tot eei^ luisterrüke gebeurte nis werd. De zeereerw. feesteling, die op zün laatsten verjaardag den leeftüd van vüftlg Jaren be reikte, werd in 1886 te Zoetermeer geboren. Na op de seminaria van het bisdom, op „Hageveld” te Voorhout en op het Groot-Seminarie te War mond, zün voorbereidende en theologische stu diën te hebbeir^emaakt, werd hü op 15 Augus tus 1911 door Mgr. A. J> Calller z.g. tot priester gewüd. Na zün priesterwüding werd hü door den bisschop tot kapelaan te Bergen benoemd, waar hü onder leiding van den emlnenten herder van katholiek Bergen, wülen pastoor Van Delft, zich de practük der zielzorg eigen maakte. Na vier jaren te Bergen te hebben gearbeid, «werd hü in 1915 tot kapelaan van de St. Lambertusparochle te Rotterdam (Oud-Kra- lingen) benoemd. Te Rotterdam üverde pastoor' v. d. Berg o.a. sterk voor het werk onder de mannelüke jeugd, waarvan de organisatie on der zün leiding werd verstevigd en uitgebreid. Het patronaatsgebouw van de parochie werd, door zün zorgen vooral, aanzienlük verbqywd en vergroot, Vüftlen jaren lang was de jubilaris kapelaan te Rotterdam. Het is dan ook geen wonder, dat de parochianen van Oud-Krallngen den üveri- gen zielzorger nog niet vergeten zün*In Decem ber 1931 werd hü tot pastoor te lerseke (Zee land) benoemd, een kleine parochie, die echter door de verscheidenheid der bevolking een meer dan gewonen tact vereischte, In Mei 1935 eindelük volgde zün overplaatsing naar Hoofd dorp. Op den dag, dat hü zün zilveren priester jubileum zal vieren, Zondag 16 Augustus, zal pastoor v. d. Berg bü de plechtige Hoogmis worden geassisteerd door zjn beide priester broers, waarvan er een pastoor is van de buurt parochie te Nieuw-Vennep, de ander te Rhoon Haar held. „Dan mag je ook niet met hem trouwen, me-klnd, want dan rust er geen zegen op je huwelük.” Ze schoof in haar opwinding haar mutsje heelemaal achtff op haar hoofd. t „U ziet er zoo lief en jong uit en u zou goed bü Malte gepast hebben, maar als u niet van hem houdt dan is 't veel beter, niet met hem te tfouwen.” De vloer brandde Joeefa onder de voeten. drukte de oude vrouw de hand en haastte zich om weg te komen. Het gepraat van het oudje had haar het bloed sneller door de aderen gedreven, zoodat ze zich warm en gejaagd voelde. Waar het bosch ophield, liet Josefa den koetsier stilhouden; ae stapte uit en verzocht hem, alleen naar huls te rüden. Ze wilde liever loopen, om wat tot bedaren te komen. De woorden der oude vrouw: „Houdt p erg veel van Malte?” hadden nog Juist te rechter tüd als een waarschuwende vermaning aan haar oor ge klonken. Ze moest weg van Dittborn, hoe eer hoe beter, want nu pas besefte ze duidelük, dat de warme genegenheid, de diepe achting, die zü Malte Dlttbom toedroeg, eigenlük liefde waren. Ja, se moest een flinken marsch maken, soo- dat haar verwarde gedachten weer helder wer den en se weer uit sichself wüs kon. Verder en verder verwüderde de slee zich van haar, het belgerinkel stierf weg in de verte, en, in «diep gepeins verzonken, liep ae langzaam voort. Zóózeer was ze in haar onrus tige gedachten verdiept, dat se als verwesen opkeek, toen dicht achter haar een dof ge grom hoorbaar werd. De bloedbeloopen oogen van een reusachtlgen dog fonkelden haar tegen, en naast het dier stond klein en gracieus en van het hoofd tot de voeten in bont gehuld, Wanda von Gréttenau, en haar kleine roode mdKd vertrok van spot en leedvermaak, toen ^ent Ja, een allebei als men ons tergt.” I Joeefa bewoog geen wimper. „Wat wenscht H van me? flt heb heel wei- Op 21 Augustus wordt de jubilaris gehuldigd door het personeel en de leerlingen der paro- ge- dan bent over, i—- zonder *-j L u - - den besten man, die u een goede partü Wkt> en vraagt er niet naar of u mü. die oudere rechten op Malte Dlttbom heb, misschien van mün geluk berooft.” Joeefa voelde haar hart tot in haar keel klop pen. Door haar hoofd schoten koortsig allerlei f zich- beoordeelde, en haar dwong naar haar vermoedens L_ - - slim af sou kunnen sün. gedaante op. Slechts Joeefa kon se den. -1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 26