Tuimelt je yen Kruimeltje in het Kabouterkind
WARENHUIS HEUSEVELDT
50 Speciale Aanbiedingen
die ieder record slaan!
Katholieke revolutie
j
DE RONDE VAN HET WARENHUIS
Diplomatie in
Augustus
t
Zigeunerinnetje
BOVENDIEN ONTVANGT IEDERE KOPER GRATIS
bij aankoop voor een bedrag van f S.- of hoger
Een schitterend créme-kleurig porseleinen Dejeuner net bloemdecor
4^
MAANDAG 17 AUGUSTUS 1936
IDEEËN
I
o
Profiteert van
kop!!
favorieten
Onze
1
<-
-
1
LANGESTRAAT - ACHTERSTRAAT - HOUTTIL - TELEF. 4170
•taan aan de
De eerstvolgende 8 dagen brengen wij
DOOR ANNY VON PANHUIS
HET OFFICIEEL ADRESBOEK
VERSCHENEN
1
Ook in langer vervlogen tyden
wat dete maand dikwylt zeer
apannend voor de Britache
k diplomaten
De bescherming van de
Union Jack
•4.
1
I
o
lin
1.71
AD INT.
,.Dat
krUgen bU bet idee
kippenvel
te
(Wordt vervolgd»
1
aeer
in
9
komt en die
leeft. Neen, de
land
aantal Britsche onderda-
EM. TOILETEMMERS
Met.
THEESTOOF JE8
voor Waxine-kaarsjes
Het
ALUMINIUM
KOFFIEFILTER Het.
CLOSETPLAN KJE
met 1 rol papier Met.
TULBANDVOBMXN
Met
GASCOMFORÉN
.Jïaller" 2-vlams LM
1
Ov
dre
1
I
ding
held
het
van
eveneens gepaard met een afschuwelljki
EM. MELKKOKERS
grote maat 59 cL
EMAILLE
FLUITKETELS
diverse kleuren42 ct
TAFELSERVIEZEN
porceleln met décor
24-delig 8.67
THEESERVIEZEN
crème aardewerk
9-delig 1.97
THEESERVIEZEN
porceleln met décor
9-delig 2.47
EMMERS wit geë'ft)Sil-
leerd 39 et
EMAILLE BROOD
TROMMELS dlv. kleu
ren L56
KEUKEN-
GARN1TUUR best. alt
Etenstamper
Vlees vork
Zeepklopper
Eierklwtser m. -rekje
cornpl. 6-delig 59 ct.
BROODZAGEN
slechts24 et.
SIGAREN
DROOG FLESSEN
voor 50 sigaren.97 et.
HAKBORDEN
zware kwaliteit.. 42et.
KOFFIEMOLENS
prima «naaiwerk 97 et.
THERMOSFLESSEN
H liter Met,
GASCOMFOREN
Junker u. Ruh
2-vlams7.50
STOFZUIGER
prima fabrikaat - met
garantie 23.75
GASCOMFOREN
„Haller" 1-vlams 2M
AUTOPED
flinke maat 69 et.
•ti
•cl
te
»U«
•Ui
fet
vtx
herkende
En
Em.DRINKKRUIKJES
1 Liter 1H Ltr.
26 cent 31 cent
KOP en SCHOTELS
Jap. porceleln m. décor
per 6 stuks 52 ct.
GELAKTE BROOD
TROMMELS - 3mallle
model 78 et.
ETUI inh.
Tafelmessen
6 Desaertmrmen
1 Voorsnijmes en-vork
1 Aanzetstaal
slechts
THEELICHTEN
lange brandduur
10 stuks14 ct
LIGSTOELEN
prima loper Met.
ELEC. STRIJKIJZER
met snoer, extra zwaar
L99
MEDICIJNKASTJE
wit gelakt - groot for
maat L39
WRINGER
met aware rollen
1
wc
•tl
da
ve
ka:
mi
ha
ga
Ca
pli
4
opi
He
he
no
VLEESMOLEN
prima kwaliteit
geeft niet af 1.38
I
gai
bre
géi
1
zee
dei
géi
vorm,
schijn
TEGELBLADEN
met décor; met koper
vemikk. rand 1J8
t
l
LIGSTOELEN
met armleuning.. 1.18
WRINGERBOK
2 TEILEN sw. gegalv.
compleet 947
ÉTUI met 8 MESSEN
slechts83 et»
HAREN ZEVEN
extra zwaar 53 ct.
PLATTE of DIEPE
BORDEN p?r 6 stuks
46 ct.
TAFELSERVIEZEN
crème aardewerk - 24-
delig 5.47
KOFFIE-,
SUIKBt-
BUSSEN, dlv. kleuren
Per 3-delig stel 148
HOUTEN LEPELREK
met 5 lepels
compleet19 ct
emaiELe
THEE- i én
Complete 21-dellgé
KEUKEN-
UITRU STING In groen
of blauw met goud-
rand, slechts 7.99
op tafel en dé boeren-
mogelük was dat er zulke
er lachte en de jongen hield
den gek. Ineens ml de oude
We zullen hem eens goed
PETROLEUM
STELLEN
geheel emallle
1-vlams 2-vlams
1.59 2.35
HU zette het kleine ventje mid<
vrouw riep verschrikt uit, hoe het/
kleine kindertjes waren. De oude/too
het verschrikte Kruimetje vc
boer: ,.Ik ken die dieven w<
lesje geven,\en hu pakte Kruimeltje beet om hem.
EM. BAZARBAK
39 et.
EM. STEELPANNEN
grote maat 24ct
willen begeven. Verder vooral ook In 1911,
hef Agadir-lncident, dat In Juli plaats
|h 'Augustus tot ernstige verwikkelingen
e.k
wil Ik wel eens
vracht
boek. Voorts Is een naar de laatste
gewerkte nl:
van flink foi
zooals de vcj|
mln is de pi
NatuurlUk
boek, maar
geen fouten hééft? Bovendien
in de volgende uitgaaf weer
weggewerkt worden. We hopen, dat dan ook dê
journalisten, waarvan hier in Alkmaar toch nog
een negental aanwezig zUn, dan ook een plaatsje
in de beroepslUst vinden. De journalistiek is toch
nog wel een vak, of niet?
EMAILLE PANNEN
dlv. kleuren - per 5-
dellg nest2.24-
.Och, waren site menschee wijs
(Dat Is heelemaal nlM ncedlg, als
ze achter het stuur maar n kleit,
beetje beter wilden opletten, den
whbnden we el héél tevreden zijn I)
TRAPPEN
8 treden 97 ct?
MiiiiiiiiiiMiliHlIlIlIlllilllilillllllllHlIlIlllllIllHlIilliililliillintHmiiinii
hun toevlucht voorloopig willen zoeken te Oi- lUk steeds in tijden van beroering, meent men
braltar, zich aan Ae Britsche consulaten. Ge- ook thans In Spanje *t veiligst te zUn door
INMAAKKETEL
veren, thermometer
glazen H liter
glazen 1 liter
compleet 3.47
m. gratis receptenboek
een of andere wUae onder Britocte
ing te stellen-
Griekenland wordt Aeferen zomer eveneens
door een grodt. aantaA Mitsche toeristen bt.
zocht en nu hét ook /daar tot moeilijkheden
gekomen 1», hebben de Britsche consuls in dat
land tUd te kort om maatregelen te treffen
voor de veiligheid hunner landgenooten Ge-
lukklg hebben zU in Griekenland op dit gebied
zulk ren routine gekregen.: dat zU bUna het
onmogelUke kunnen presteeën.
Maar daar draaide de Jongen zich ineens om en keek naar
den hooiberg waar Kruimeltje Inzat. De kabouter wilde zoo
vlug mogelUk tusschen het stroo kruipen, maar o wee.... de
jongen pakte hem in zUn groote handen en keek hem met tijn
rood gezicht verbaasd aan.
„Zoolets heb ik nog nooit beleefd." bromde de boerenknecht
en terwUl hU Kruimeltje in zijn broekzak stopte en hem met
zUn hand vasthield, ging ie naar de huiskamer, waar de heele
familie bjjeen was. „Ik heb iets wat jullie nog nooit gezien
hebt," vertelde de jongen en daar haalde Is Kruimeltje uit
zUn broekzak te voorschijn.
na
niet de ware godsdienst,
openbaring dit
van
Daarom, en daarom
zich
1
Dezer Sagen is het offideele adresboek voor
Alkmaar, uitgave van de ftrma Jung en van der
Hoek alhier, verschenen. De uitgave is keurig
verzorgd eh bevat alle adressen in Alkmaar, een
lü«t van beroepen en bedreven, vereeniglngen,
officieels-instellingen en uitvoerige inlichtingen
over het gemeentebestuur, justitie, waterschap*,
instellingen. Kamer/van Koophandel enz., enz
Van groot belang is ook de uitvoerige lUst van
itdienstén en busdiensten, achter in het
-- i gegevens bij-
ittegrond van Alkmaar bUgevoegd
maat. Jammer is het. dat deze niet,
igs. in kleuren is uitgevoerd. Nlctte-
te grond toch zeer duldelük.
kleven er nog fouten aan dit adres-
raar ter wereld bestaat er een, dat
len die sykey
veel mogelUk
LADENKASTEN
Pracht lütvoerlng
6 grote en 8 kl. laden
met elerkast 6.47
Josefa vermeed een rechtstreeksch antwoord
door te vragen of de vorige gezelschapsdames,
die allemaal zoo spoedig de vlucht genomen
hadden, het spook dan gezien hadden?
Ferdinand haalde de schouders op.
.Dat weet ik niet zoo precies, maar ik ver
moed van wel anders waren ze toch wel
gebleven. Maar het heet, dat die dames
nachts allemaal kreten en sluipende voet
stappen gehoord hebben, en wel uit het vertrek,
waar het schllderU zich bevindt. Voor al die
angst ennarigheden wilde ik u bewaren, ik
had met u te doen omdat u nog zoo jong was
en zoo vol goeden moed dMrom heb ik u
willen waarschuwen."
„Dan dank ik u nog achteraf voor uw
goede bedoeling." zei Josefa vriendelUk, „maar
u hebt nu intusschen wel gemerkt, dat noch
het witte paard, noch allerlei geheimzinnige
geluiden me op de vlucht gejaagd hebben; mUn
voorgangsters hebben de praatjes en geruchten
zeker te veel op hun fantasie laten Inwerken, en
zich niet met open oogen overtuigd dat alles,
maar dan ook alles langs natuurlUken weg te
verklaren viel."
„Als u ook maar één keertje het witte paard
zelf gezien bad, aou u wel anders praten.” aei
de oude man op gehelmzinnlgen toon. „Ik
ik heb het self zien spoken, en dat vergeet ik
van mUn leven niet.**
Josefa antwoordde niet. Ze overdacht bU
zichzelf, dat Ferdinand er wel het noodlge toé
zou hebben bijgedragen, dat de oude legende
van het witte paard niet in vergetelheid raakte.
zich op
EM. ZAND-, ZEEP-,
&ODA-GARNITUUR
72 eL
EM. PETROLEUM-
KANNEN
2 liter 79 et.
5 Uter97 cL
naai-socialisme Is een andere vorm van mate
rialisme dan de llnksche revolutie, maar het
is een even verderfelUke, misschien? nog veel
verderf elUker vorm, omdat In <*e rassen-
mystiek de schUn van materialisme meer
wordt vermeden, en ook de godsdienst wordt
betrokken. De ware godsdienst voor den
tionaal-aoclalist is
omdat de bovennatuurlUke
leert, maar omdat het de godsdienst is
het heerschende ras.
alleen, beroept het nationaal-sociallsme
zoo gaarne op het positieve christendom. Het
verwerpt echter de Boeken van het Oude Ver
bond, en zijn meest radicale propagandisten
ontkennen. behalve de Godheid van Jesus
Christus, ook de vaststaande - waarheid, dat
Jesus, de Zoon der H. Maagd Maria, naar het
vleesch afstamt van den Joodschen konlng
David. Jesus moet een Ariër zijn, een lid van
het heerschende ras. Ziedaar een stelling, dit
vdfetrekt noodzakelUk volgt uit de wereldbe-
sclfcuwlng van dit zoogenaamde „positieve
christendom", dat in wezen nog erger is dar.
de platste OodloochenarU-
Wat aou nu, in zulk een wereld, de „katho
lieke revolutie" zUn? Een wapengeweld tegen
links en tégen rechts. In wezen ware dit niet
ónmogelijk, evenmin als het gewapende ver
weer tegen de Saraoenen, of de gewapende
Kruistochten, of de gewapende strUd tegen de
Turken. Het kin denkbaar zUn. dat de chrte-
telUke cultuur, de christelijke wereld, verdedigd
moeten worden met alle middelen, doch deze
toestand kan eerst Intreden, indien de recht
vaardigheid het elscht en indien het christen
dom met wapengeweld wordt bedreigd. Dit is
echter een tamelUk denkbeeldige mogelUkheid.
Veel belangrUker en veel noodzakelUker is de
„katholieke revolutie" tegen de overrompeling
van den geest door de nieuwe materialistische
wereldbeschouwingen van heidensche klasse-
vergodlng en ras-vergoding.
De katholieke revolutie, die in de twintigste
eeuw niet kan ultblUven, zal een geestelUke re
volutie zUn, een omwenteling van de gees
ten. Het gaat, zooals wU reeds zeiden, niet
om de staatsmacht, het gaat om de macht
over den geest. Het katholicisme moet zijn ze-
genrUken invloed op den geest der menschheid
handhaven en behoeden. Dit kan en zal niet
geschieden door mitrailleurs en bomimenwer-
pers, dit kan en zal alleen geschieden'-door de
groote geestelUke macht, die een kenmerk wn
de Ware Kerk is: de heiligheid.
De heiligheid alleen is in staat, de wereld
werkelijk óm te wentelen; haar kf te wentelen
van haar materialistische afgoden, de klasse
en het ras, en haar toe te wentelen naar dier,
waren God, die een zuivere Geest is.
De oude heidenen aanbaden afgoden van zil
ver en steen. Heiligen hebben deze afgods
beelden omvergeworpen en' het geloof in den
waren God gevestigd, spüts ^erker en dood.
De nieuwe heidenen aanbidden afgoden van
krantenpapier en partij propaganda. Ze heeten
niet meer Wodan. Venus„ Mars, Neptunus,
Mercurius, doch ze heeten Vooruitgang, Natie.
Ras, Bloed, Bodem, Proletariaat. Deze afgoden
trekken den modernen mensch. Men kan er
tegen prediken, maar dit is’niet genoeg. Dit
zal de „katholieke revolutie" niet bewerken.
Die revolutie Is afhankeUjk -van de heiligheid
Niet alleen van de heiligheid van een of an
der ulteonderlUP groot heilige, jdl^.
misschien reeds in ons midden lee
katholieke revolutie is afhankelijk van het
heilige leven va3ï"tederen katholiek afzonder-
Den aeer begrUpelüken nationalistlschen
opstand in Spanje hebben wU hooren ken
schetsen als een katholieke revolutie, namelijk
tegen de roode terreur ven de anarcho-syndi
calisten, die kerken verbranden, priesters ver
moorden, nonnen onteeren en gruwelUk mar
telen, bisschoppen op schandelijke wijze ter
dood brengen en al datgene, wat onder de be
zieling van den katholieken godsdienst in vo
rige eeuwenwerd opgebouwd of gesticht op
gewelddadige wUze verwoesten. WU willen hier
in het midden laten, in hoeverre deze aandui-
Jutiholieke revolutie” met de werkelUk-
overeenstemt. Een vorige opstand tegen
Spaansche nationalisme, nJ. del opstand
de Nederlanden onder Philips ^1, ging
lUk^? beel
denstorm, en de martelaren van Gorcum, van
Alkmaar, van Delft, van Roermond, herinne
ren ons levendig aan de mogelUkheid, dat het
veraet tegen de Kerk voortkomt uit een ver
keerde vereenaelvlging van den godsdienst met
de natie. De verschrikkelUke troebelen der zes
tiende eeuw schUneir zich in deze twintigste
^eeuw in geheel Eur^a te herhalen met een
veel grooter hevigheid en me? veel geweldda
diger gevolgen. Wat er uit deaen chaos aal
worden geboren, is niet blindelings te vóór
spellen. Men kan niet beter doen daR er het
beste van hopen.
Maar het begrip eener „katholieke revolu
tie" Is door deze feiten aan de aandacht voor
gehouden, en men vraagt zich af, hoe zulk een
katholieke revolutie. Indien zU werkelük plaats
greep in de moderne wereld, er wel uit aou
zien. Van links en van rechts wordt de cluis-
tenvrUheid bedreigd door twee groote wereld-
stroomlngen, die' sterk met elkander overeen
komen, hoewel zU zich voordoen als on verzoen-
hjke vUanden van elkaar: het communisme en
het nationalisme, of Juister gezegd: de klas-
sen-mystlek en de rassen-mystiek.
Alle twee deze stroomingen hebben een aeer
merkwaardig karakter. Het zUn op de eerste
plaats geestesstroomingen, die een algemeenc
wereldhervormlng nastreven, en die zich aan
ons voordoen als omwentelingen in de levens
beschouwing van de menschheid. Zoo WUler.
zU ook beschouwd worden. Zegt men, dat bet
communisme of het nationaal-sociallsme alleen
maar een zaak Is van staatsregeling, dan wordt
men door de aanhangers zelf van deze beide
stelsels het eerst en het felst tegengesproken.
Neen zoo beweren zU het gaat niet alleen
om de vraag, wat het meest gewenscht Is als
regeeringsvormeen raden-staat of een per-
soonlUke dictatuur, démocratie jpf autocratie.
Het gaat om heej iets anders. H^t gaat om de
wereldbeschouwing van den mensch. Hoe be
oordeelt hU vandaag al hetgeen hu waarneemt,
en al hetgeen de geschiedenis hem leert? Be
oordeelt hU bet van klasse-standpunt, dan is
hU communist. HU meent dan, dat de onder
drukte klasse natuumoodzakelUk. door de ont
wikkeling van de geheele menschheid gedreven,
haar rechten zal opeischen en verwerven, om
op de puinen van de vorige klasse-maatschap-
PU een nlewwe cultuur te stichten. Het gaat
niet om een regeering. Het gaat om deze nieu
we cultuur.
Zoo spreken ook de moderne nationalisten.
Hun Is het niet alleen te doen om een sterk
gecentraliseerde .regeering, waarin zU de kans
zien op innerlUke versterking van het volks
leven. zooals zü zeggen. Dit is maar een mid-
del. In werkelUkheid willen zU véél meer be
reiken. ZU staan op het standpunt van den
rassenstrUd. De wereld ia verdeeld In verschil
lende rassen, en één van die rassen is door de
natuur voorbestemd, om het edele, het heer
schende ras te zUn. Het moet deze voorbestem
ming begrUpen en heel zMn leven daarop in
richten.
Ziedaar de twee wereldstroomlngep, die een
groot gedeelte van de moderne wereld mee
sleuren in een geestelUke omwenteling, waar
van de feiten en de staten alleen maar de uit
wendige verschijningsvormen ot openbaringen
zUn. De llnksche revolutie is niet enkel 'aen
greep naar de staatsmacht. De rechtsche re>
volutle is ook niet enkel een greep naar de
staatsmacht. Beide revoluties willen macht
krijgen over den geest. Het is hun te doen om
den geest van den mensch. Die geest moet in
geschakeld worden in den materleelen belan
genstrijd van de klasse (bU de linkschen) of In
<tew materleelen belangenstrUd van het ras (bij
de fechtschen).
Zóó verhouden zich de beide partijen, waar-
tusschen de moderne wereld ons wil laten kie
zen. ZU schUnt geen middenweg te verdragen.
Men moet rechts of links van de scheidslijn
gaan staan.
De katholieke leer ontkent echter de waar
achtigheid van de beide nieuwe levensbeschou
wingen, omdat beide beschouwingen materialis
tisch en in wezen goddeloos zUn. Het natio-
mUn vertrek zullen u wel onverschillig «Un.
wanneer uw wensch slechts in vervulling gaat.
Zoo en wilt u nu zoo goed zUn, uw hond
terug te roepen?"
Wanda von Orettenau lachte iongeloovig.
.Dacht u heusch, dat ik zulken onzin zou
slikken?”
„Ik zweer u. dat ik de waarheid sprak." klonk
het dlep-emstig. x
De barones wiegde peinzend haar fUngevormd
hoofdje heen en weer.
„Hm een eed van u wil ik nog wel ge-
looven, want alles bü elkaar genomen maakt
u een tamelUk naïeven indruk. Maar ik kan
daarmee nog niet ten volle tevreden *Un”
Ze staarde peinzend voor zich uit, om na
een korte stilte voort te gaan: „Ik zal u nu
vrijlaten, wanneer u nw zweert, dat Malte
Dittbom nooit, verstaat/ u, nóóit, hoe alles
zich ook moge ontwikkelen, te wéten zal komen,
dat u van hem houdt en dat u dtirovi het
kasteel verlaat.”
„Dat wil en kan ik niet zweren,” ant
woordde Josefa vlug en vastberaden, en het
was haar, alsof ze Malte's stem hoorde zeggen:
,MUn moeder heeft u noodlg ik ook
.Maar ik elsch dien eed van u eerder
komt u hier niet vakidaan,” wond Wanda von
Grettenau zich op.
Josefa glimlachte,
zien."
De man was nu geen steenworp meer ver
wijderd. Dat gaf haar moed.
„Pas op, m’n beste juffrouw, pas op!” Onver-
„U zult dus onder 't een of ander voor
wendsel uw betrekking opzeggen, zonder te
verraden dat ik er u toe gedwongen heb.
Doet u dat niet neem u dan in acht voor
de maatregelen, die ik zal treffen,” zei de mooie
vrouw hard.
,Ja, Ik zal mUn betrekking opzeggen,” zei
Josefa langzaam. .Maar dat doe ik niet
gedwongen, niet omdat u het van me elscht,
maar om geheel andere redenen. Want «Jat
ik Dittbom verlaten moei, daarover was ik
het met mezelf al eens, vóórdat u die oomedie
met den bond ensceneerde.” Nu komt *t er ook
niet meer op aan, dacht ze, wat haar betrof
mocht baronesse von Orettenau nu ook de volle
waarheid weten. Als die waarheid haar ergerde
en opwond des te beter
„Ik heb ingezien, dat ik ^gron Malte liefheb,"
ging de heldere meisjesstem voort, ,*n daarom
wil ik jveg ik wil weg om hem te vergeten
en om allerlei andere rettenen maar niet
omdat u bet wenscht. Doch de motieven tot
flulsterd. dat ze Dittbom maar liever hoe eer
hoe beter weer moest verlaten, en ze vroeg
den ouden man nu ronduit, waarom hU dat ge
daan had.
Verlegen streek de knecht langs zUn gladge
schoren kin.
„Och juffrouw Burger, als ik eerlUk moet
zUn, en dat kan Ik nu, omdat u het blikbaar
toch op Dittbom uithoudt dan wil ik u zeg
gen, dat ik met u te doen had. toen u pas op
het kasteel aankwam. Denvoudi", omdat u zoo
opgeruimd en vol verwachting leek en Ik
jjwilde u teleurstellingen besparen. Tot nu toe is
immers geen gezelschapsdame langer dan een
paar weken of hoogstens maanden gebleven.
Ze gaven er allen de voorkeur aan. een plaats
te ontvluchten, die door zoo’n wonderlUk spook
beeld'onveilig wordt gemaakt.”
„U bedoelt het witte paard van Dittbom?"
vroeg Josefa rustig.
,4a," de oude knecht gaf een zenuwachtigen
ruk aan zUn pet. „het Is gewaagd om er over
te praten maar al aou baron Malte ook
woedend worden als hu me hoorde, toch zijn
er menschen geweest, die het spook gezien
hebben. Hebt u overigens het achilderU van het
witte paard al gezien?” vroeg hU-
Josefa knikte zwU”end.
„Nu. stelt u zich dan eens voor,” ging
Ferdinand door, „dat het laat in «ten avond
of in den nacht is, en dat u daar orr is het
paard uit zUn omlUsting ziet stappen. Is dat
niet om kippenvel te krUgen bU het idee
alleen?'
De oude man huiverde zichtbaar.
waai^m Lord Halifax, en niet Mr. Eden naar
Downinqstreet teruggekeerd is. hierin gezocht
moet worden dat laatstgenoemde, die in sep
tember de Volkenbondsvergadering te Genève
en in October de Locame-conferentie moet bU-
wonen, anders heel weinig kans op een aan
eengesloten vacantie hebben zou. Ofschoon
Augustus als de vacantietUd bU uitnemendheid
geldt, is het juist in deze maand dat de diplo
matie het herhaaldelUk bijzonder druk gehad
heeft, 't Vorige jaar heerschte aan het Fo
reign Office in Augustus buitengewone bedrij
vigheid in verband met de Abessinische crisis
Sir Samuel Hoare onderbrak evenwel zUn va
cantie in Norfolk niet en Mr. Eden nam tUde-
lUk de leiding van het Foreign Office op zich.
Twee jaren geleden maakte, onder het mi
nisterschap van Sir John Simon, het depar-,
tement een zeer moeilUke Augustusmaand door
in verband met de spanning, in Europa ont
staan na den moord op den OostenrUkschen
kanselier
Ook in langer vervlogeri tUden was Augustus
vaak een zeer spannende'maand voor de Brit
sche diplomatie. Op de eerste plaats natuur-
lUk in 1914, toen Sir Edward Grey zich erover
beklaagde dat de Duitschers niet nog een maand
gewacht hadden met den Inval in België, daar
hU zich juist naar zijn zomerhuis in Norfolk
had y
toen
had.
leidde.
Behalve in 1914 hebben de diplomatieke en
ronsulaire diensten in 1 buitenland het deze
eeuw in Augustus nog niet zoo druk gehad als
ditmaal. Hiervan zUn politieke woelingen in
verschillende landen op het oogenblik, waarop
het Engelsche toerisme zUn hoogtepunt bereikt
heeft, de voornaamste oorzaak. In Spanje was
de toestand reeds l$ng zoo onzeker, dat veel
minder Engelschen dan gewoonlUk dat
bezocht hebben.
nen. dat in SpanjeVwoont, is evenwel aanzien
lijk en met hen hebben de consulaten de han-
den vol. Bovendièn vervoegen zich lallooze
Spanjaarden, die het fond verlaten willen, of
holen haat en dreiging flikkerden in Wanda's
oogen. t
Josefa herkende In den man «ten khecht
Ferdinand. En nu riep ze hem luid bU den
naatn. Wanda von Grettenau draaide zich met
een ruk om, en begreep. da< ze voor ditmaal
het spel verloren had.
„Neemt u zich in acht voor mU.” siste ze
Josefa toe; dan zei ze luid en op den bemin-
nelUksten toon ter wereld: „Tot weerziens dus,
't was een heel gezellig babbeltje!" Ze riep den
bond iets toe en verwUderde zich.
De oude knecht stond haar verwonderd na
te kUken.
„Hoe hebt u die in hemelsnaam leeren
kennen, juffrouw Burger? Mevrouw en mUn-
heer souden dat mlsschieri heelemaal niet graag
zien. ZU hebben indertUd met die dame groote
onaangenaamheden gehad en gaan sedert niet
meer met haar om.” Josefa slaagde er in, een
volkomen onverschillig gezicht te zetten.
.Daar had ik geen vermoeden van, ik trbf
haar toevallig en se sprak me aan, omdat haar
hond me den weg versperde."
Ze herademde, nu se Wanda von Grettenau
door zoo’n gelukkig toeval ontloopen was.
Nooit zou ze haar weer gelegenheid geven tot
een dergelljk gesprek, zooals ae nu tegen haar
wensch en wil had moeten voeren. Die vrouw
zat vol verraderlUke listen en streken.
De oude Ferdinand liep eerbiedig een halven
pas achter haar.
Het viel Josefa In. dat hU haar destUd*. op
den dag self van haar aankomst, had toege-
De vorige week heeft Lord Halifax, de Lord
Privy Seal, zUn vacantie onderbroken. HU
keerde terug naar het Foreign Office, welks
hoogste chefs afwezig waren, nu Lord Cran-
bourne, de onderstaatssecretaris. Londen met
vacantie verlaten heeft, en Sir Robert Vansit
tart te BerlUn vertoeft. Sir Robert is Perma
nent On«Jersecretaris een post welke overeen
komt met die van een Nederlandse!) Secretaris-
Generaai. maar waaraan tevens het chefschap
over het heele Britsche diplomatieke corps
verbonden is.
De ontwikkeling van den internationalen
toestand maakte het ongetwUfeld gewenscht.
dat een der hoogstg« plaatste leiders der Brit
sche buitenlandsche politiek zich op het Fo
reign Office bevond. Men heeft zich evenwel
afgevraagd, waarom juist Lord Halifax, en niet
Mr. Eden, naar Downingstreet terugkeerde.
Lord Halifax neemt ongeveer de positie in.
welke Mr. Eden bekleedde onder het minister
schap van Sir Samuel Hoare. en velen meenen
dat hU door Mr. Baldwin noodeloos gepousseerd
wordt, en aan het Foreign Office een Invloed
uitoefent welke het prestige van Mr. Eden zou
kunnen ondermünen. Afgezien hiervan dat
Lord Halifax, wegens zijn opvattingen van de
Internationale politiek, niet populair is bU de
meeste Conservatiever^ tien dezen ongaante
dat het tweehoofdig beheer over het de|>arfo
ment van Buitenlandsche Zaken, waarop gieter
het ministerschap van Sir Samuel Hoare zoo
veel kritiek uitgebracht werd, geleldelUk weer
hersteld wordt.
M«i verzekert' evenwel dat de eenige reden
HU scheen het wel gewichtig te vinden, te kun
nen vertellen, dat hU het spook met eigen oogen
had gezien. Wanneer hu er niet meer aan ge
loofde. zou de voomaaamste bron van griezel
verhalen en bUgeloovlg gefluister wel verstopt
zUn! X.
En als Ferdinand, die het langst in dienst
was van alle knechts en meisjes op het kss-
teel. zóó ver gebracht kon worden, dat hU 8e*
loof sloeg aan een natuurUjke verklaring voor
het spookbeeld, «tan souden (ie verdere praatjes
van zelf wel uitsterven door gebrek aan voedsel.
En dat moest noodzakelUk gebeuren, wilde de
gezelschapsjuffrouw, die na haar op Dlttborn
zou komen, daar langer dan enkele maanden
blUven.
Een smartelijke trek kwam om haar mond,
toen zU bedacht, hoe spoedig ze Dittborn sou
verlaten, niet omdat baronesse von Orette
nau dat van baar geëisebt had, maar omdat
ae, terwille van haar eigen gemoedsrust, Maltes
nabijheid mUden moest.
Of hU «Ue mooie, verraderlUke vrouw nog
liefhad?
Molt was ae, dat kon zelfs zU niet ontken
nen wóndermooi. Qi zelf scheen se er ook
vast op te rekenen, dat ae met haar schoon
heid Malte’s liefde weer aou kunnen terug
winnen Het aou wel slechts een kwestie van
tijd zUn. wannéér <U «te tijne werd
120