Hollands Noorderkwartier Deken Kuys en Dr. Barnhoorn de gevierde sprekèrs in Katholieke Landdag 5 1 en van PLECHTIGE HOOGMIS ALS IHZET Leekenapostolaat in het openbare leven in de opvoeding de jeugd -s x Duizendtal Katholieken vereenigd te Tuitjenhorn WX: B t. De beide sprekers. Deken Kutji en Dr. Barnhoom in conferentie tijdens de pauze Rede Dr. J. Barnhoorn Bedenkelyke verschijnselen 5 De opvoeding der jeugd Velen waren opgekomen om dezen landdag bij te wonen f- I Hartelijke slotwoorden, optocht en Lof Prachtig zomerweer begunstigde de bijeenkomstvele vlag gen wapperden in de zon beschenen lucht I I l MAANDAG 17 AUGUSTUS 19^ Telegram Bisschap Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers Periode van ryping aan Haarlems ----- Opening van den Landdag Ontwaken der persoonlykheid I in en het a Is van \i de Leekenapostolaat In het openbare le ven een plicht van alle katholieken. van gaan. ..Roep Noord-Holland op de bede „Van Uw volk weer naar het Kruis. „Geef ze weer 1 Geloof der Vad’ren „Roep ae weer naar t Vaderhuis. voorzitter van het deed van bet vol- Zoo luidde de laatste strophe van het lied, dat zoo treffend aanpassend aan de rede van Deken Kuijs na de pauze gezamenlijk werd gezongen. De tweede spreker, dr.. J. Barnhoom, werd eveneens applaus verwelkomd. nen uitstekende karakters verboi men met onverstandig straffen keiyk kan bederven. De Roomsch-Katholleke Landdag te Tultjen- hom, in vergaclerlnp bijeen betuigt U eerbied en hulde en vraagt Uw bisschoppeljjken Zegen. Door applaus betuigden de landdagbezoekers hun instemming met dit huldetelegram. „Leer ae weder U te dienen, „U te geven lof en eer, „En in dankb're wederliefde „U 't erkennen als hun Heer.” onge voerd! en met ongeoorloofde t er on de zomer enden en tiendui- optrekken die voor ges aat gru Is i der U Xe Ai SU Natuurlijk ligt ook in de discipline een mid del tot karaktervorming. Maar het mag geen dwang- en geen ranseldlsclpline zijn, doch al/ leen redelijke, verstandige en beredeneerde 0>i- cipline. gor ach hoe her teel veel en be® gew de met om, vrat les den nitii ron< mar ie iets aes. krln nen gev< weti hebl H lane brer me niet aim Z< oom en vrou wer< twee zonk Dl den Ook mur nacl neer Bjjn naai men V« verk altui heel en d twe« Daa drali X ri sche des krib lusi« heel derd «V I vruc - ten. puin en s ruin past van dat Er en eigen- innsr- onge- t er in de Jaren ■name is van het it arrondissement. Is Noord-Hollands An misdadigheid nalaten nog eens :nen Hoorn en de omgeving;van Wervershoof, Een me*, dom geweld opgelegd juk van wordt door het kind afgeworpen, roods daartoe de kans krijgt en als ontketend/) dan in de volgende levensperioden dwangmatig gestemde driften en in voorschijn Daarom ook niet alle I grijpen streng straffen, maar zich li de motieven van de kinderziel. Ac) heid, koppigheid en ondeugende sti het godsdienstig-zedeiyk peil, be. van de zedelijke verwording? uit roeiing van de misdadigheid in eigen gelede ren. verkregen worden ilste jeugd af aan. g«n speelpoppen. Wat is opvoeden? In materieel opzicht be- teekent dl» woord letterlijk: het groot brengen van de kinderen door hun voldoende en pas send voedsel te verschaffen en alles, wat het lichaam voor groei en ontwikkeling noodig heeft. Maar van veel grooter beteekenis voor den mensch is het geestelijk gedeelte van de opvoeding. allen staande was gezongen, betrad deken Kuijs het spreekgestoelte, terwijl hij met een Yarle- lük applaus verwelkomd werd. Na de bezielende rede van den vorigen spre ker, den Hoogeerw. Deken Kuys over de vraag waarom het leekenapostolaat zulk een machtig wajren is in den strijd tegen ongeloof en zedenverwildering, is het mijn taak, aldus spr., u te spreken over het ..hoe over de wijze waarop leekenapostolaat kan worden beoefend. Een van de voornaamste aangrijpingspunten van ons leeken-apostolaat, in dezen geest be. schouwd, is de opvoeding van de jeugd. De op voeding van de jeugd is de basis van het zede lijk leven der geheele maatschappij; met de opvoeding staat of valt het zedelijk leven van het geheele volk. slechts eten te ie ver- iken m titer iastlg- reken kun- liggen, ®e zoo gemriü schooljaren reeds ■^periode in, os te periode onder- iwel als geestelijk De/ jongen wordt jonge jonge vrouw. tyjaren vraagt het kind leiding. Het is dan buders en opvoeden op :ele beginselen der slel- jeugd. kenmerkende verschtjnse- Want opvoeden bereekent ook: het karakter van de kinderen zoodanig vormen, dat zjj voor God en Maatschappijgoede en nuttige men- schen 'worden en zoodanig leven, dat zij het uiteindeljjke doel van hun schepping, de eeuwi ge aanschouwing van hun Schepper, kunnen bereiken. Dit is het voornaamste, maar ook het moeiiykste deel van de opvoedingstaak. Be schouwd In het licht van het Geloof is dit deel van de opvoedingstaak een verheven, een ver- eerende, door God aan de ouders gegeven op dracht, maar tevens ook een uitent verant- i, woordelijke opdracht hoeveeln neigen er selfs niet tot communisti sche gedachten en hoevelen praten er niet mee met de schynvchoone drogredenen en hoHen mede achter Inhoudlooae opschriften en leeze leuzen. Hoe vele Katholieken offeren niet mede aan de moderne zueht naar sensatie en zin genot. De geschiedenis van onzen tijd schrijft verschrikkelijke lessen, maar zij ^jn er blind voor, zij zien *t zoo ernstig niet in, zij staren zich in schijn gelukkig op materieel voordeel, op prikkeling en genot en zij zien den verder- feiyken ondergrond niet. Zij begrijpen niet, hoe zy, door te heulen met den vijand, zich zelf verslappen en anderen meesleepen, omdat zij X voorbeeld geven. Katholieken, wij moeten ons bezinnen en ons self een halt toeroepen voor het te laat Is. Wij moeten veel meer Katholiek van de daad, veel meer Katholiek door ons voorbeeld. Ziet, dan beoefenen wij leeken-apostolaat In den meest effectieven vorm; doen wij dat niet, dan werken wfj tegen Christus! „De geschiedenis vaf| dezen tijd schrijft ver schrikkelijke lessen en ze worden niet gele zen"". Deze woorden vormden den aanhef van een hoofdartikel, dat ik aldus spr. las in de ..Tijd” van 8 Augustus en dat als titel droeg: „Het Europeesche gevaar”. Wijzende op de ver schrikkelijke toestanden in Spanje en op de politieke gebeurtenissen, onlusten en stakingen van den laatsten tijd in Belgié en Frankrijk toonde de schrijver daarvan in schrille naakt heid aan den gehelmzlnnlgen opmarsch van het Communisme. „Verborgen, maar onhoud baar. sluipt de macht, die vernielt, door de wereld", lak ik eenlge regels verder. Deze zinnen zijn niet alleen van toepassing op het voortsluipende Communisme, maar ook. en nog in veel uitgebreideren en dieperen zin op de langzaam maar zeker voortwoekerende godsdienstloosheid, op de ontkerstening van de wereld, van Europa, ook van Nederland; zij zijn ook van toepassing op de steeds voorschrjjdende zedelijke verlaging van het mensch dom, overal, ook hier in ons gewest, in de landstreek, waar eens St. Wlllebrord het eerste zaad des Gcloofs zaaide.' IT1 de landstreek, die eeuwenlang een bolwerk van geloof en goeden christelijken geest genoemd mocht worden. Want de feiten zijn er, de sprekende feiten, dat wij staan op een hellend vlak, waarlangs wy met toenemende snelheid afgljjden naar den afgrond, van waaruit sirenenmuziek ons lokkend tegenkllnkt, doch waar voor Judas een standbeeld is opgericht op de puinhoopen van verbrande kathedralen en uit de brokstukken van Gffis altaren. De feiten zjjn er; laten wij ermiet blind voor zijn. De geschiedenis van dezen tijd, van het alledaag- sche leven rond ons, schrijft verschrikkelijke lessen. Laat ons niet het verwijt behoeven te treffen, dat wy de lessen niet bijtijds hebben gelezen en dat wij er niets uit hebben ge leerd. med ware zyn. - Nadat met muzikale begeleiding van Hildegardis" bet „Roomsche Blijdschap" Spr hier en gaan, gesterkt in hun heilige Roomsche en bezield met het vaste voome- ^vare en vurige leekenapostolen te zullen JBt. door Slechts enkelen hebben de gave des woord.s en slechts enkelen bezitten den tact om op deze wjjzc actief leeken-apostel te zijn. De meesten bereiken met het woord niets, of zij berieken Juist het tegendeel van hetgeen beoogd wordt. De grootste kracht van het leeken-apoetóiaat schuilt in den stillen strijd, die ledpe-voorzlch in eigen omgeving kan voeren, een sÖHen strijd met eenvoudige woorden, meer nog een stillen strijd door daden, door uitingen van een hoogstaand zedeljjk leven, door navolgens- waardige voorbeelden. Wanneer van alle Ka tholieken eens gezegd kon worden, zooals de heidenen dat zeiden van de eerste Christenen: „Ziet, hoe lief zij elkaar hebben en met een kleine variant: „Ziet eens, welk een hoog staand leven zij leiden", welk een machtigen apostolischen Invloed zou daarvan uitgaan. Omgekeerd, helaas, welk een funesten invloed is er bij herhaling reeds uttgegaan van de mis dragingen van onze geloofsgenooten. Aan dezen vorm van leeken-apostolaat man keert nog zoo ontzettend veel en zoo ontzag lijk veel Katholieken laten zich meesleepen door den tijdgeest van het moderne heldendom* die zich uit In materialistische genotzucht en zinnenbevredigend egoïsme. Blind zijn zij voor de gevolgen, die dit heeft voor hun eigen moraal; blind zijn zij ook voor de gevolgen, die hun voorbeeld heqft op de moraal van anderen. Laten w ijhet óns zelf maar eens rui terlijk bekennen: wij zijn slap, wij hebben geen rüggegraat, wij doen zelf mee, zjj het mis schien grootendeels onbewust, aan de onder mijning van het religieus en zedelijk leven; wij laten ons meeslepen, zonder na te denken. Hoe vele Katholieken denken niet volslagen libe raal. boe velen denken er niet socialistic! die geheimzinnige kracht lichaam van Christus. Gij als katholieken hebt uw plicht te vervul len in Noord-Holland. door ervoor te waken, dat ge blijft in Roomsch verbaad. Als leder mensch zoo zijn leven opvat Gods licht, dan wordt hij een mensch, wiens heele leven doortrokken is van daden die be geesteren, van woorden, die tintelen tan de blijheid van de kinderen Gods, "n mensch, die. in zijn hart meedraagt den vrede der Kinderen Gods. Den vrede, die in elk Misoffer beloofd wordt met een belofte, die geen leugen kan zijn, want het is de belofte van Christus-Zelf. Die de eeuwige Waarheid is. een en al oprechtheid; Zijn vrede heeft leder kind van God. al staat heel de wereld rondom hem in brand. Dat zien we in de duizenden martelaren en eiken dag om ons heen in de duizenden, die de ellende van dezen tijd vredig dragen. Dat getal van Gods Kinderen moet in Hoord- Holland sterker worden. Wy moeten meer probeeren dien Geest Gods, dien geest van liefde naar buiten uit ie dra gen. leder op zijn plaats, naar het voorbeeld van Christus, Die zich zelf gaf tot Zijn laat sten druppel bloed. Wij kunnen niet behooren tot het mystieke, lichaam van Christus, als wij ons niet verzet ten tegen het fatale egoïsme, tegen die af- schuwelijke zelfzucht van onze dagen. Men moet van ons kunnen zeggen: ne eens. hoe zij elkander liefhebben, hoe zij waardig en degelijk leven, hoe die menschen tevreden zijn onder de moeilijkheden van dezen tijd. Dat moet voor ons van groot belang zijn, nu zoo veel onrust en vertwijfeling onder de men schen verwekt wordt door hen, die den vrede aan de menschen ontnemen en hen van God aftrekken. Er is echter geen herstel mogelijk zonder Hem. die de zonde van den eersten mensch herstelde; ook nu niet is zonder Christus de orde denkbaar, door Pius XI aangegeven. Wjj moeten alles herstellen in Christus. Als er echter hersteld moet worden in Christus, dan zijn wjj kathoHeken degenen, die dat kunnen. Onverantwoordelijk zou net zijn als wjj zouden toegeven aan de wereld met haar heidensche mode, met haar on|fwrichte huwelijk met haar geest van opstandigheid; dat kunt ge niet en daar moet ge stelling tegen nemen. Wees "n macht, gezamenlijk in uw vereenl- gingen, onderhoudt uw Godsdienstig leven in uw congregaties en godsdienstige genootschap pen. Werkt mee voor de Missie; doet mee. om voor Christus te getuigen en Christus uit te dragen, waar ge kunt, gezamenlijk en ieder persoonlijk. Elkeen heeft, als lidmaat van Christus' mystieke lichaam. z"n taak, op elke plaats, in eiken rang; elk mensch, die een levend' lid maat van Christus wil zijn, moet den Geest van Christus openbaren. Daarom moeten we breken met de jueur en niet zeggen, zooals de Noord-Hollanders doen: ..dat zijn we niet wend" dat kan niet meer, dat is onverantwoordelijk. De gevaren ri!n on noemelijk vele, we leven in een overgangstijd. Van dezen landdag moet uitgaan tet vaste en onwrikbare besluit: voor vaan vindt ieder mij op m’n post als trouw kind Gods als plichtsgetrouw lidmaat van Christus en ik zal den Geest van Christus uitdragen in mün ge zin. in mijn werk, in heel mijn leven. Dan blijven we sterk in ons lijden, terwijl anderen mokkend en hatend door het leven gaan. Wij hebben het middel, om de liefde te gi ven en den goeden geur van Christus "oud ons te verspreiden; om uit te dragen de Roomsche blijheid, den Roomschen Vrede, het Roomsche Godsvertrouwen. Het zou onverantwoordelijk zijn, als we dien schat niet zouden ronddragen in ons leven, om onze afgedwaalde medebroeders ermee te ver sterken en zielen te redden uit de vertwijfe ling en de laagte van het ongeloof. Wjj kunnen ons niet Indenken een lijden zonder God. Anderen gaan door het leven in vertwijfeling en menschenhaat en we rien, hoe •n wangedrocht de mensch is, die God ver laat. Wjj zün s.erk met den schat van ons ge loof. met den rijkdom van onze liefde, met de heerlijkheid van den vrede, met de klacht van ons Roomsche leven. Laten wij ons zelf dan aan anderen geven in elk woord en elke daad zooals Christus Zich gegeven heeft »'n ons. Dpt had ik te zeggen, aldus besloot Deken Kuijs zijn rede, en het was niets and.*rs da» wat van Rome uit tot het welzijn van alle menschen is aangegeven en wat wij moeten nakomen als volgzame en trouwe kinderen der Kerk; dan doen we. wat we moeten aoen als deel van het mystieke Lichaam van Christus* de menschen brengen tot de eeuwige Zaligheld. Een harteljjk en langdurig applaus volgde cp deze kernachtige en met overtuiging uitge sproken rede, waarna de Landdagcomité voorlezing genrfe: Tegen twee uur kwamen van alle kanten de landdagbezoekers naar de Kerkbuurt. We merk ten verschillende geestelijke en wereldlijke auto riteiten op. Behalve de priesterredenaar van den dag, de hoogeerw. deken Kuijs, waren er aanwezig de zeereerw. heeren pastoor Ch. de Meulder van Heerhugowaard. Th. v. Noord van Langendijk, J. I. J. M. Velthuyse van Tuitje- hom, G. P. A. van Zuylen van 't Zand. A. de WUdt van Wieringen en J. J. Vollering van Waarland; voorts tal van kapelaans en theolo ganten uit de omliggende parochies; de Tweede Kamerleden Ch. v. d. Bilt, Jac Groen Azn. en E. Stampei en verder een deputatie van het co mité van den West-Frieschen Landdag. De voorzitter van het Landdagcomité, edelachtbare heer H. Nolet, burgemeester van Harenkarspel en Warmenhuizen opend^ Geeft men zich diarvan altijd wel voldoende rekenschap? Ploetert men daarvoor even als voor de materecle verzorging? Zit men al tijd over de problemen van de opvoeding der kinderen even diep te peinzen als over de vraag: hoe kom ik aan het dagelijksch brood? Daarom is het de dure plicht van leder ouder ?n opvoeder, en in het bijzonder van onze Ka. tholieke ouders en opvoeders, zich van de voor naamste grondslagen der opvoedkunde op de hoogte te stellen. Ik wil deze aldus spr. in het kort voor U behandelen. Vooreerst dan de kinderjaren. De opvoeding begint niet pas op 8- k 7-jari- gen leeftijd, nog minder pos op 12 of 13 jaar Neen, reeds In de eerste levensjaren wordt de basés gelegd voor een goede karaktervorming Begint men te laat, dan is de toekomst van bet kind dikwijls al beslist. Karaktervorming moet door oefening vanaf de pr Deze kleine kinderen zijn geen voorwerpen van verwenning en toêgevêrf Die kleine kinderen zjjn jonge menschen, in wie vanaf het eerste moment van het bewuste leven zelfbcheersching, onderdrukking van het lagere enreguleerlng van het zinnelijke moet worden ar n ge kweekt. Maar dan op een goede manier; niet door drillen, niet door dreigen, niet door straffen.Dat is dressuur en geen op voeding. Neen, kinderen zijngjonge menschjee met een zich ontwikkelend verstand en karak tervorming wil zeggen; den Njguleerenden in vloed van het verstand op Het zleleleven tot ontwikkeling brengen. Daarom verelscht de op voeding van de eerste levensjaren af een nauw keurige bestudeertng van het zleleleven der kinderen. Kinderen doen alles na, ook het goede. Daar om is het voorbeeld van de ouders reeds in dit tudperk van zoon groote beteekenis. Dan kocr.en de schooljaren, waarin het kind voor een deel aan de opvoedende zorgen van het onderwijzend personeel wordt toevertrouwd. Nooit mag en kan de school de opvoeding al leen ter nand nemen en waar dit gebeurt, ter wijl de opvoeding in het gezin verwaarloosd wordt, bereikt men niets. De schoolopvoeding moet voor een groot deel ook weer karakter-vorming zijn en de ouden moeten hierin hand in hand met het onder wijzend personeel samenwerken. De leerstof op de school en de gebeurtenissen van het dage lijksch leven geven aan de ouders en de on- Oerwijzers overvloedige gelegenheid om zede- Hjke normen en idealen ter sprake te brengen en op die wijze te trachten de kinderen steeds maar weer te trekken naar het betere, bet hoogere, hun eerbied bij te brengen voor wth- kractit en zelfbcheersching, voor eerlijkheid, betrouwbaarheid en adeldom van karakter. Het is tegen den over ons warenden geest vin godloosheid, dat onze Katholieke Land dagen zich willen verzetten als machtige uitingen van volksgeloof. Het is tegen de ons van alle kanten bedreigende, geloof en zeden van ons volk ondermijnende satans- guerilla. dat vooral deze dertiende Katho lieke Landdag een bolwerk wil opwerpen: Het leekenapostolaat, de mobiliseering van het leger van katholieke leeken. die zich als vrijwilligers in dienststellen van den Koning der Koningen om te verdedigen het dierbare bezit van het eenig ware geloof; die een propaganda-keurcorps willen vormen om den waren Christelijken geest uit te dragen naar bulten tot eeuwig heil van hun medemensc hen Het is me ’n feest, aldus de hoogeerw. spre ker. vandaag zooveel goed-willende Noord- Hollanders om mij heen te zien. Omdat ik ben aangewezen de groote belangen van Christus’ kerk te dienen, maar ook om met alle moge- Hjke zorg en kracht te werken voor God’s kerk en het heil der zielen in Noord -Holland, daar om ben ik verheugd er zoovelen te ziqpi. Want ik heb Iets te zeggen, wat van het allergrootste belang^ Ik weet, dat ik spreek tot menschen die warm zjjn voor de Roomsche zaak <He on der leiding van hun geestelijkheid willen mee strijden voor Christus Koning. Als het ooit noodzakelijk was. dan is het in dezen tijd s Wjj hooren van verschillende klokken de kerktorens geen uitnooriiging meer om de menschen op te roepen, eer te geven aan hun Schepper. Het meest-bedroevend in Noord Holland is, dat velen van gelovigen omge vormd zijn tot volslagen ongodsdienstigen. En het zijn menschen zooals wij: kinderen van God zooals wij. door het Bloed van Christus vrijgekocht, zooals wtf-; menschen geschapen met een onsterfelljken ziel zooals wjj en be stemd om in het Vaderhuis-met ons eens ge lukkig te ziin En omdat het zoo snel in zijn werk is gegaan, mogen wij er niet in berusten. Rondom ons zien we. waartoe het ongeloof leidt: vooral nu we zoo sterk moeten zijn, om het ellendige, het bijna-hopeloze van dit leven te dragen, is het nodig, dat we kinderen Gds zijn. Dan kan ns niets fleren. Met een heilig Godsgeloof en een blij Godsvertrouwen hebben wjj niets te vree zen, omdat God ons de kracht geeft te doen, wat we moeten doen. Bij vyftallen kunnen we tellen de torens van de kerken, waar geen kinderen meer gedoopt worden, waar geen huwelijken meer worden Ingezegend en waar geen godsdienstige bijeen komsten meer worden gehouden. We consta- teeren een volslagen afwyking van God's zede- wet en stuiten op de meest-ergeriyke voorval len. Wat moeten wil katholieken doen om ons daartegen te beveiligen? Het zyn de menschen. die .wij dagelijks ontmoeten in ons huls en op de straat; mogen we dien toestand zoo laten? Niets is meer heilig en de menschen doen niet anders dan het redelooze dier. We zien tot wel ke verfynde en grenzenlooze wreedheid de mensch in staat is, als hij God verlaat; men schen. die niets anders dan goed gedaan heb ben. worden in Spanje met paknaalden dood gemarteld. Wy moeten op alle mogelyke wyzen probee ren te doen, wat er te doen is tegen de steeds toenemende ongodsdienstigheid van onze da gen. De lynen. volgens welke wy moeten hande len, zyn aangegeven; we w<£m, dét als we de wenken, die de kerk ons gegeven heeft, goed opvolgen, we de kracht krygen, ons zelf te beteren en ons te geven aan onze mede mensc hen. De encyclieken, die over de wereld zUn ge gaan. als de grbSte richtiynen, waarlangs we ons te begeven hebben, moeten ons wapenen tegen de gevaren van onzen tyd. De eerste en cycliek diende, om den fatfelen invloed van het liberalisme te breken en misstanden op' te heffen. Het zwaartepunt van deze encycliek heeft men echter teveel gelegd op den materieelen kant ervan, doch het was meer de bedoeling van den Paus de kern van den mensch. zyn ge loofsleven te versterken. Daarom gat Plus X zyn encycliek eri wees hy ons óp den Christus Euchartstlcus. En hy heeft ons volwassenen gevraagd, onze kinderen mee te nemen, omdat het kindergebed de slagen van de ellende van ons zal afkeeren. Want de straffende hand van God hing dreigend over de wereld. Wy Katho lieken van Holland danken aan de goede op volging van Plus" decreet over de veelvuldige H. Communie, het feit, dat ons land buiten den wereldoorlog is gebleven, zooals Pius X het zelf verklaarde. Na geluisterd te hebben naar de woorden van Leo XIII en de voorschriften van Pius X in Hy praktyk te hebben gébracht, moeten we bereid zyn te volbrengen, waartoe Pius XI ons op roept mee te (joen aan de Katholieke Actie, aan het leeken-apostolaat. Wy zyn allen ’n deel van de Katholieke Kerk, door Christus gesricht; wy hebben daarom de taak de menschen te brengen tot de Zaligheid, wy beschikken over het Licht der Waarheid over de Genademiddelen en over de menschen, die kunnen önderwyzen de waarheden van Op een historische plek in de geschiedenis van Katholiek Noord-Holland, de Kerkbuurt, het dorsplein van Tuitjehom.’ waar voor de hervorming eens een kerkgebouw stond, werd eergisteren, op het feest van Maria Hemelvaart, dat de traditioneele Landdag-datum is gewor den, de 13de Katholieke Landdag gehouden voor Hollands Noorderkwartier. Door den HoogEerw. Deken G. Kuys van pchagen en Dr. Barnhoom van Heiloo werd er gesproken over het leeken apostolaat. De priesterredenaar wees op de noodzakeiykheid van Katholieke Actie in het openbare leven, om de toenemende ontkerste ning van den Noord-kop van Noord-Holland tegen te gaan, terwyi de tweede spreker het lee kenapostolaat van de opvoeding aanwees, als de basis voor de vorming van het katholieke volk van de toekomst, wy willen de lezing van dit verslag van de kemachtige rede van Deken Kuys en van de goed-gedocumenteerde uiteen zetting van het opvoedingsvraagstuk door Dr. Barnhoorn onzen lezers met klem aanbevelen. Ongeveer duizend mannen en vrouwen en jongens en meisjes uit de dorpen rond Beha gen waren op dezen landdag naar de Kerk buurt van Tuitjehom getrokken, om de lessen over het leeken-apostolaat aan te hooren. Van den toren der St. Jacobskerk wapperde de na tionale driekleur in de zonbeschenen lucht; vanuit de nederige hulzen der plattelandsbevol king was eveneens de vlag gestoken en het land- dagterrein, gunstig gelegen in een kring van dorpshuizen, was met wimpels in de pauselyke kleuren feesteiyk versierd. Er was ditmaal een luidsprekersinstallatle opgesteld van het Radlo- Technisch Adviesbureau van J. lepenga te Hoorn, vertegenwoordigd door den heer De Geus uit Wannenhuizen. Het groote fanfarecorps „St. Hildegardis", van welks schitterende muzikale prestaties wy on langs melding hebben gemaakt, had op een podium plaats genomen en zorgde onder leiding van den heer Peetoom uit Alkmaar voor de muzikale opluistering van dezen door prachtig zomerweer begunstigden landdag. Des morgens was als inzet van den dag in de parochiekerk te Tuitjehom een plechtige Hoogmis opgedragen door den weleerw. heer J. Boekel, waaronder de zeereerw. heer pastoor J. I. J. M. Velthuyse een op den landdag toe- passeiyke predikatie hield. Het landdagcomité v^s in de kerk aanwezig. Het antwoord op de vraag, hoe leeken- apostolaat kan worden uitgeoefend, moet daarom in de eerste en de vóórnaamste plaats lulden: Door te werken aan ons zelf; door verdieping van ons eigen geloofs- en opheffing van ons eigen zedeiyk leve*. Bewust van zyn apostolische zending zorge iedere Katholiek er voor, dat hy zelf, dat zyn gezin, dat zyn naaste omgeving als voorbeeldige Katholieken leven; dan be oefent hy leeken-apostolaat. derf? En wat zeggen de misda Zy wyzen aan, dat er een van de misdadigheid. In heel Nederland een toename veroordeelde strafrechterMk van 6.5 pCt:, van minderJfeXi van 13 pCt. In 1935 was 1934 weer een styging vap £.1 pCt. voor meerderjarigen van 19 pCt: rigen Zeer opvallend is het, d 1935 en 1936 een sterke U aantal zedenmisdrijven jju- Ook staat het slak llKÜer -Noorden enkele centra zynï “tegen de zeden. Ik kan niet; d te wyzen op de Streek tusscl Enkhuizen en dc -■ welke reeds sedert Jaren «entra zün yan homo- sexueele ontucht. En ik mag helaas ook niet nalaten er op te wyzen, dat in die centra de bevolking overwegend Katholiek is. Ik moet hierbij ook vermelden, dat de„criminaliteit on der de Katholieken over het algemeen procents- gewyze hooger is dan onder de andersgezinden EIK welke conclusie moet daaruit worden getrokken? Slechts deze: Dat er aan de ware inneriyke beleving van den godsdienst by veel, hy zeer veel Katholieken nog heel wat mankeert. Dit is een achandelyke bekentenis, welke wy ons zelf moeten doen. En daarom, als eerste taak van leekenapostolaat: ophef fing van stryding dep Katholieken Godsdienst. Als we weten, dat we»elf levende ledematen zyn van de Kerk, dat We lp die kerk onze taak vervullen moe ten. De kerk is het mystieke lichaam van Chris tus en wy zyn de ledematen van dat Lichaam Elke katholiek, op de plaats, waar hy staat en in de omstandigheden, waaronder hy leeft en In de plaats, waar hy woont, moet een levend lidmaat zyn van de kerk, een mee-voeder van van het mystieke Op het einde van de lagei treedt de»tweede ontwikkel periode van de ryping. In d gaat het kind lichamelijk een groot verandering, man, het meisje wordt Juist in die overgans begrijpende en tectvolli ooi noodzakeiyk, dat i de hoogte zyn van enk kunde van de rijpepZle Een van de mi len in deze periode/is de actualiteit, de drang naar beweging en naar handeling. In de eerste plaats moeten wy hierin zien een uiting van de llchameiyke rijping Het rij pende kind voelt zich onbewust tot andere, tot nieuwere en grootere dingen in staat Het gaat zyn oogen slaan in een nieuwe wereld. Het wil gaan doen zooals het volwassenen heeft zien doen. Het stapt de groote wereld in en wil zich daar een plaats veroveren Maar dat gaat niet zoo gemakkelyk. het wordt op zy ge drongen. het stoot zyn hoofd, het voelt zich verongeUjkt, het wordt naar zyn z‘n niet ge noeg als groot behandeld en het gaat Wch ver zetten tegen de ouderen, die het beletten een plaats In hun wereld in te nemen. Het wordt onwillig, brutaal, geprikkeld en het trekt zich terug van de ouders om zelfstandig zyn eigen weg te gaan. Geheel dit samenstel van geeste- lyke processen en conflicten vormt diep aardlgen toestand van gespannenheid gn lyke onrust, die zich uit in een ruw eb manierd gedrag. In vlegelachtige lawaaierig heid, in geprikkeldheid en brutaal optreden, in onwilligheid en verzet tegen het gezag andere oorzaak voegt zioh hlerby. nameUjz de vaak heftige strijd, dien het k‘nd voert m het diepst van zyn ziel, wanneer net by na zelf de.eerste teekenen ontwaart van de ont wakende geslachtsdrift. In deze periode is het parool; weten, begrij pen, wat er zich in die kinderzielen afspeelt zorgen, dat men het vertrouwen van de kinde ren biyft houden. En verder moet de activi teit in goede banen worden geleid. De ouders zyn ook in deze periode de aange wezen leiders door woord en voorbeeld. Voor- zoover zy daartoe niet in staat zyn is bier schitterende taak weggelegd voor de Katno- lleke Jeugdorganisaties Een tweede verschynsel in de ryptngsperiode is het ontwaken van de persoonlijkheid. Hei kind begint er een eigen meenlng op na houden, het wil zelfstandig worden, het w» zich doen gelden. Deze beginnende zelfstandig heid geeft gemakkelyk aanleiding tot conflicten met de volwassen omgeving, wanneer deze I xerschijnsel der ryping niet kent en begrijpt. Men moet de kinderen helpen hun so” lijkheid op te bouwen: men moet ze b.v. ze - standlg laten werken, zelf initiatieven late nemen en deze onder leiding laten W voeren, het nemen van eigen inlJatiev» zelfs bevorderen en hen er toe pnkkelen va» heel veel belang is bet hlerby gebruik te ken van een derde kenmerkende eigenscI’,JL der jeugd in de puberteitsjaren. nameU‘ de neiging zich by elkaar aan te sluiten, vrw» i denclubs te vormen. Wanneer rijpende gens hierin niet geleid worden, loopt menjtw» gevaar, dat die groepen, die clubs, tot b«i gaan ontaarden, die soms heel veei last kunneu veroorzaken en nu. en dan worden tot F"* dige misdadigersbendes. - Spr. wijst in dit verband weer op ae tholieke Jeugdorganisatie, die in <*e kxu vaart en de Verkennersbeweging volgens beginselen kernen en groepen en sportclub* der zelfbestuur vormen en zoo de Kathou Xugd in goede banen lelden. Is het met de zedenverwildering, met de mo- reele verwording van ons volk dan Inderdaad zoo erg gesteld? Ik zeg „ja” en ik wil U dat aan toonen aan de hand van enkele „veisehynselen Van onzen tyd", van enkele feiten uit de ge schiedenis van het alledaagsche leven rondom ons. Is het niet een bedenkeiyk verschynsel, dat het Neo-malthuslanistne, de bewuste kinderbe perking door middel van ongeoorloofde, tegen- natuuriyke en ontuchtige middelen ook ten plattelande reeds overal bekend is en toegepast wordt als de meest gewone en natuuriyke zaak, door gehuwden zoowel als door ongehuwden, ook zelfs door Katholieken. En is het'niet even bedenkeiyk, dat de Perio dieke Onthouding, welke door een aantal theo logen als een „onder bepaalde omstandigheden” moreel geoorloofde methode beschouwd wordt, door vele zielzorgers is begroet geworcen als een providentieel hulpmiddel, om het Neo-malthu- sianisme ónder de Katholieke* te bestryden? Is het niet een bedenkeiyk verschynsel, dat volkomen met de natuür en met Gods wetten in strijd zynde huweiyksvoorllchting gegeven wordt In boeken, die zich als wetenschappelyk aandienen en als zoodanig oor op de boeken markt verschynen? Hoe weinig jonge mannen en jonge vrouwen komen er in onzen modemep tyd nog schonden ten huweiyk eyr hebben nog geen kennis gemaak zinneprikkeling? Wat getx sche Zondagen, als tiendi zenden meisjes en jongen^ optrekken riaar stranden en kampeerplaats^i, die voor hen niet anders zyn dan pesthólen van sedenbe- idfeheids-s ta tistieken tadige toename is was er over ge- van het aantal meerderjarigen gen een toename ten opzichte van de de minderja- Harenkarspel en Warmenhuizen opend^ met den Chr. Groet en rekende het zich een byzon- der genoegen, dat hy de Landdag eetmaal m zyn eigen gemeente mocht verwelkomen. 1 voelde zich thans de gastheer, in Tuytjenhom. eens de bakermat van het instituut van den Katholieken Landdag in Hollands Noorder- kwartier. Hy heette allen welkom op deze histo rische plek, waar voor de hervorming een Roomsche kerk stond, van waaruit de Gods dienst in deze streek werd verkondigd. Op deze zelfde „historische plek, aldus spr. zullen twee zeer bekwame en geziene sprekers ons onder- ricchten over onze heilige taak van het leeken apostolaat. Om op de noodzakeiykheid daarvan te wyzen, behoeft spr. niet te spreken van toe standen elders, zooals b.v in Spanje, want wie zyn oor te luisteren legt in eigen kring, zal het duideiyk zyn, welke gevaren ons omringen; dat wy behooren te zyn vurige en ware leeken- apostelen. In het byzonder heette spr. de beide rede naars welkom, naar wie, daar was hy over tuigd van de landdagbezoekers met een ge willig oor zouden luisteren, om hun woorden mee te dragen naar huis en de lynen, die zy zouden aangeven verder te ontwikkelen en ver der in toepassing te brengeh. (applaus). Wel kom heette spr. de trouwe gasten, de aanwezige Tweede Kamerleden en de vertegenwoordigers, van het West-Friesche Landdagcomité, die voor het eerst als gast aanwezig waren. Spr. deelde fnede, dat de hoogeerw. deken van Alk maar, de hoogeerw. heer E. P. Rengs tot zyn spyt verhinderd was en hy hoopte cozen een volgenden keer weer te mogen begroeten, hoopte voorts, dat allen tevreden van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 26