55. a -M* Uit de missie op Borneo A «I w. 'a 1 2 J j Brand! Brand! D Onze buurman in den Stillen Oceaan B k I -a<j ft Een korte operatie Een millionnair, die arm sterven wil I 'O r?. '■3g T J>- i* I y a fe: t - HET ENGELAND VAN AZIË -- k»»* - I A ,’-5 A S*'75'-’" s> t i I bevorderd* door op ie de Philippljnen, Cambodja en 4 zy moesten wachten op de Tractaten in 1855, nu met f en K Japansche tooneelspelert Japansche afgoden zijn vertoornd en vragen talrijke offers Pc t ET I Zakenlieden, die in het land van te rijzende zon reclame willen maken, laten groote plakkaten langs de straten dragen, waarbij een paukenist en een trommelslager pogen te aandacht op te biljetten te vestigen 1 re on 1) de Kaap werd door Hollanders een schip genomen, waarop brieven werden gevon den van Moro. den Chef der Portugee- Jji rife'- ’”r te den Het ger ee De i was vc de 23c Oedi dat allee eerste brandstof Toen ik het hoorde stond het schreien me nader dan het lachen! Alleen vanwege de onkosten! e thans 81-jarige O. Hardin heeft sterven, als toen sti vil ba te he kn I Ma dri voc Dl Avlli Hete trein veld Mi vech Aan ook geno gesla •tuk! •Dn i De 11 en g Voor /wie i De bede de at Mch deel, •reen niet te Brand! gewas, i op het Allen b< 1 kla ma B unl aan ma. Spa den legi O en aeei achi D veel ren H de gefti Ai geer ten van fort rege Set» tere; den Eeni Cata kom g' P hetzij ont hoofden. kruisigen, vierendeelen, levend verbranden, in ..den puf’ hangen, hetzij door van een klip in gloeiende He Span meer Sana 1580 ■ekoi Portugeezen uit Japan verdreven. De Japan ners deden afstand van alle gelden nog van de Portugeeaen te vorderen, wat op 700.000 taels of 2.750.000 werd geschat. Een soort van schadevergoeding dus voor hun verbanning. Een en ander ging gepaard met meedoegen- looze verdrukking. Alle propaganda voor den vreemden godsdienst werd ten strengste ver boden en alle missionarissen werden uitgedre ven. De Japanners koesterden gedurende lange Jaren voortdurend vrees voor de vreemdelin gen, die allen onder den ban werden geplaatst, terwijl alle havens van het geheele land wer den gesloten, behalve Nagasaki, waar alleen de Hollanders handel mochten drijven op Deshl- ma. Het rijk werd voor lederen vreemdeling gesloten, en den Japanners op straffe des doods verboden hun land te verlaten. Geen-enkgl Japansch 1 schip mocht zich buitengaats be geven, en edelman noch soldaat mocht op Des- hüna iets koopen. .Alle vreemde schepen zul len met hun lading worden verbrand, iedere man aan boord zal worden gedood." w laten: het vertrappen ww- ort geleden kwamen er slechte berich- kC ten uit mijn missie. Een huis waar ik ’n Jaar of zes gewoond had, waar ik eigen handig de kapel had gebouwd; dat nu sinds eenlge jaren buitenstatie van me was, is geheel en al afgebrand. Zoo n bamboe en houten huis kurkdroog, met sagoblaren dak brandt goed, ’n Stuk of wat spijkers, *n paar raamheni een of twee deursloten was al het m< er in was, voor de 78c Als poppen zien de kleine Japannert-, eruit, die zich hier in het zonnetje bad stijgen, Spaansche en Portugeesche kooplieden volgden hem heel spoedig en na de komst in 1549 van den H. Franciscus Xaverius, die zich den ndam verwierf van Apostel van Japan, die ook Oost-Indlë had bezocht, volgden nog vele missionarissen, die veel succes oogstten. De heilige missie-apostel schreef in een zijner eerste brieven over het karakter der Japanners: ,,Ik geloof niet dat er onder de barbaarsche volken ee enkel wordt gevonden, dat meer na tuurlijke goedheid bezit dan dat van Japan. Zij beschikken over een wonderbaariyke gevat heid om te herkennen wat goed en eerlijk is en zjjn uiterst begeerlg om te leeren." -r De Japanners, die nog nooit een ontploffings- wapen hadden gezien, waren verbaasd over het lontgeweer der Portugeezen. Het hoofd der „zuidelijke barbaren” of Nambanjin leerden aan de Japanners het gebruik van vuurwapenen en schonk hun drie geweren met munitie, welke naar den Daimyo Shlmazu Yoshihisa werden gebracht en door dezen aan den Shogun over geleverd. Deze harquebuses of vuurroeren wer den weldra by duizenden nagemaakt en er was geen stad of dorp meer in het kelzerryk waar deze vuurwapenen niet werden gevonden, zy bleven in gebruik, tot in het midden der vorige eeuw, toen de reorganisatie van het leger meer moderne geweren invoerde. Pinto, op zyn reis naar Kagoshima, genas en kele zieken, wat zyn invloed aan het hof deed Siam zagen hun schepen verschynen op de kusten. De geschiedenis van een hunner avon turiers, Yamada Nagamasa, die de legen van den koning van Siam ter overwinning voerde, diens dochter huwde en tot Regent werd be noemd. gelykt wel een sprookje uit de „Arabi sche .Nachtvertellingen’’.'In Batavia, Soerabaja en Menado (Jap. .Jdlnato” is haven) waren velen hunner gevestigd. Opgenomen onder het Portugeesche garnizoen van Malakka, vochten zy, het ,-Jkatana” (zwaard) in de hand, tegen de Hollandsche belegeraars met zulk een roe- kelooeen moed alsof zy den dood zochten. Ge durende den meerdaagschen zeeslag aldaar (Oc tober 1606) vochten zy. volgens de Nederland sche verhalen, als ware duivels. In den’wreeden kamp tegen de Engelschen op Ambon in 3619. stonden ze de Portugeezen trouw ter zijde, ter wijl anderen tot versterking der Hollandsche troepen voor Banda waren geworven, op zyn Japansch gekleed en met Pijl en boog gewa pend. In 1622 waren by den aanval der Neder landers op Macao van de 2000 man troepen er 900 Hollander^ en 1100 Japanners en Maleiers. Ze werden met een verlies van de helft aan doo- den en gewonden teruggeslagen. De Japanners hadden hun jonken met ka nonnen bewapend, naar het voorbeeld van de Hollanders en de Portugeeaen, van wie ze ook het zeerooven hadden overgenomen. Dapper en tuk op avonturen kwamen ze tot in de meest afgelegen streken van Zuid-Azië en van den Indischen Archipel. w n een ziekenhuis te Dublin werd een klein I meisje gebracht, dat een open veillgheids- sj^eld had ingeslikt. Na *n operatie die slechts 90 séconden duurde, had men het voorwerp verwijderd uit de keel van het kind. •w w-ele eeuwen wist zich alleen de handel der Chlneezen te handhaven, ofschoon V eens tijdens de Mingdynastie door China, dan door Japan (in 885) en na de aanvallen van Kublaï Khan in 1281 verboden. Hun handel was echter gedurende de Jaren 1543 tot 1586 door de concurrentie der Portugeezen van wei nig beteekenis, terwyi hy, evenalc die der Ne derlanders te Deshlma, onder beperkende be palingen gedreven werd. De wijk „Tojln yashiki”, hun in Nagasaki aangewezen, was niet veel beter dan een gevangenis. Hun schepen werden aan een uiterst streng onderzoek onder worpen en op hun goederen werd 60 pCt. in voerrecht geheven. Met smokkelaars had men geen genade. Evenals de Nederlanders kenden de Chineezen een Compagnie- en een privé- handel en- zy moesten alles leveren aan de Japansche geldkamer ..Kaisho’’. die er groote winsten uit haalde, noodlg om de verliezen met den Nederlandschen handel geleden te dekken. De Chineezen voerden Europeesdie w»- De wreede Nobunaga (15341582) die duizen den Boeddhistische monniken en tempels te vuur en 'te zwaard verdelgde, had eerbied voor de paters missionarissen, voor den moed hun ner overtuiging, voor hun broederiyke liefde, voor de fierheid van hun karakter en de trouw tot in den dood aan hun geloof. Hy liet voor de Jezuïeten kerken bouwen te Kyoto en te Azuchl by het Blwameer, benevens een semi- apan ia de spil waarom de politiek van het Oosten draait. In steeds toenemende mate komt' het Ruk van de oude Samoerais naar den voorgrond. Het is het land dat aan gewezen is in den Stillen Oceaan de positie in te nemen, die Engeland in het Westen had; het land dat onze buurman in het gebied van Australazlë is; het land waarvan wy Neder landers dus wel eens iéts meer mogen weten. E. wie er reeds kennis mee maakte, zal zich nog wel herinneren de uitingen van dit vroo- Ujk volk, dat zoo genoeglijk glijdt van feest tot feest ter eere van zyn tallooze tempels en góden en dat de oude zonnefeesten der Chinee zen wist om te werken tot biyde dagen voor zyn aardig kroost. Wie, die in Japan gewoond heeft, ziet niet voor zyn oogen weer die fyne poppen van het meisjesfeest, aorgvuldig in rijen opge steld, of ziet niet weer die slanke karpers in de blauwe lucht, ter eere van de kleine Jongens, sieriyk zwevend in den voorjaarswind? Wie hoort niet weer het rhythmisch kloppen in de tempels by het begeleiden van het gebed, of ziet de schgren niet weer dansend voortgaan met der góden baldakijn ale industrie werd strenge afsluiting t eilandenrijk en de bloei der inheem- jverheid deed, door toenemende vraag, - ------ - (nog heden zoo voorname) bron van Moet weer opnieuw gebouwd worden. Het huis tomen ontstaan: de teelt van zijde, vroe- gewild importartikel. zondering van vrywel de geheele wereld r Japkn volkomen; het scheen geduren- jarefi als gekristalliseerd, -ende de middeleeuwen stonden de ■rs bekend als goede scheepsbouwers en koene zeevaarders, die wel eens vreedzamen handel afwisselden met zeeroof, China, For mosa, 1858 en later gesloten. Ook de Franschen wer den nog in 1840. onder admiraal Cécile, ge dwongen onverrichterzake weer het ruime sop te kiezen. ache Factory te Hirado, waarin deze een plan voorstelde om het staatsbestuur omver te wer pen en hulp vroeg van schepen en troepen om dit uit te voeren. Aan Moro werd het dood vonnis voltrokken en in 1637 en 1639 werden de narie. Ongeveer één derde eeuw na hun ko werd het aantal Christenen in Japan 300.000 geschat. In 1573 werd Nagasaki 1 een christeiyke stad. In deze haven kon de grootste schepen der Portugeeaen anke en zy verkregen van Prins Omura een conce met recht van jurisdictie in deze stad, door hun handel en scheepvaart zeer welvar werd. Christenkerken werden er gebouwd, s< op het terrein van Boeddhistische tempels, daarvoor werden afgebroken. In 1582 werd door de prinsen van Omi Bungo en Arima een gezantschap naar Z. Paus Gregorius XIII gezonden,' die aan sociëteit van Jezus het recht schonk om in pan missiën op te richten. HJdeyoshi koesterde echter argwaan tegen de. christenen en vaardigde in 1587 een edict dit dat aan alle vreemde godsdienstleeraren, op straffe des doods, beval binnen twintig dagen Japan te verlaten. Verbiyf en handel in de havens bleef aan de Portugeeaen veroorloofd, doch men verbood hun, vreemde geesteiyken mee te brengen. Drie Jezuïeten en zes Franciscanen, te Kyoto en Osaha in hechtenis genomen, wer den in 1593 als de eerste Christen martelaren te Nagasaki levend verbrand. Duisenden en duiaenden Christenen, leden der .slechte sekte", werden op de gruwelijkste wyae en onder de meest verfijnde wreedheden ter dood gebracht. Arima. bq Shimabara ge legen, werd de plaats van een der meest tragi sche gebeurtenissen gedurende deze ten deele ook agrarische opstanden der zeventiende eeuw. Van de 37 000 mannen, vrouwen en kinderen, die voor den dood door het zwaard of den hon ger gespaard bleven, werd aAn niemand na een beleg van 102 dagen en na de bestorming op 14 April 1638 bet leven gelaten. Neder- landsche kanonnen onder Koekebakker deden daarby gedurende vyftien dagen dienst. Als hoofd der Nederlandsche Factory te Hirado ge lastte hem de Shogun, de generalissimus, een schip te zenden „tot onderwerping der op standelingen". Koekebakker gehoorzaamde, doch zond spoedig al rijn andere schepen weg, om niet genoodzaakt te worden nog meer hulp te verleenen. Door sommigen scherp veroor deeld. verdedigt von Slebold in dezen den ambtenaar der Oost-Indlsche Compagnie als daartoe door nood gedwongen. Ook David Murray erkent in zyn Story of Japan, dat „the help, wich the Dutch rendered in this siege, i exposed them to much vituperation, especially from the Jesuit historians,” doch dat uit de brieven van Koekebakker duldeiyk is geble-1 ken, dat de Japanners geen hulp vroegen aan de Nederlanders, doch alleen kanonnen en tyc’Ujk de beschikking over het schip „de Ryp”. Een Jaar later werden de Nederlanders zelf van Hirado verdreven. Enkele Portugeezen, die in later Jaren nog beproefden te landen, werden onverbtddeiyk ter dood gebracht en evenmin slaagden andere naties er in op den duur zich in Japan te nestelen. Reeds in 1596 was Hideyoshi de meenlng toe gedaan. dat de Europeesche missionarissen fei- teljjk spionnen waren en in 1614 achtte lye- yasu zyn edict, waar door zy uit Japan wer den verdreven, noodig voor de veiligheid van het kelzerryk. De Ja pansche christer^en werden aan de proef van het efuml. dl. het vertrappen van het Kruis onderworpen. Hun werd de keus ge- kruk« of dood ondergaan, laatste wjerd «oor de overgroote meerderheid gekozen, <Ne met een glimlach op het gelaat en een loflied op de lippen den mairteldood tegemoet ging, door ophangen. in hangen, een zwavelbron nen te worden geworpen. In zyn „Geschiedenis van Japan” heeft Kaempfer deze verfoeilyke „plechtigheid” be- schreven, waarby straat voor straat alle be woners, huts na huls, werden overgehaald hun voet op het crucifix te plaatsen om hun afkeer te kennen te geven van het Christendom. In 1613 kwamen de Engelschen er onder Sarris en bleven van 1614 tot 1623 op Hirado, in dienst van de London East-India Company, die, gesteund door een brief van koning Jacobus L van den Shogun de vrijheid had verkregen om handel te drijven in alle Japansche havens. De concurrentie met de Nederlandsch-Oost- Indlsche Compagnie konden zy echter niet vol- houdan. Hun Factory werd gesloten, na een verlies te hebben geleden van 480.00W6Jg^tere pogingen tot toelating mochten niet slagen; Evenals Australië was Japan in het midden der vyftiende eeuw nog onbekend in het weste- lyk halfrond van den aardbol; geen enkele Europeaan had er ooit voet aan wal gezet. Met Korea en China was het Land der Ry- zende Zon reeds sedert eeuwen in aanraking; zelfs heeft het de Luchu- en Bonin-ellanden eerst later ontdekt, evenals het eerst in de zeventiende eeuw vasten voet kreeg op het eiland Formosa. In den loop zyner reeds zoo oude geschiede nis had Japan byna nooit vrede gekend, zyn eerste keizers hadden eeuwenlang tegen de wilde oorspronkeiyke bewoners van het land moeten kampen en daarna voor de handhaving van hun gezag. De beroemde Venetlaansche reiziger Marco Pok» was aan het hof te Peking in de jaren dat Kublai «Khan tevergeefs zyn Armada's t (12471381) naar Kyushu had gezonden. Hy kon eenige vage berichten naar zyn vaderland sturen over dit geheimzinnige land. Vasco de Gama was door den koning van Portugal met een vloot uitgezonden om zyn gebied uit te breiden. Tengevolge van een schipbreuk werd het ryk van den Mikado in 1542 ontdekt door een avonturier, Fernam Mendez Pinto, byge- naam-f de „koning Oer leugenaars”. Hy werd er door deif Daimyo van Olta vriendschappeiyk ontvangen en de Portugeezen knoopten er handelsbetxekkingen aan. r i-millionnair John □ten even arm te ter wereld kwam. En dat wil heel wat zeggen, want Hardin werd in een tent aan den oever van de Red River ge boren. zyn ouders, reizende kooplieden, waren zóó arm, dat zy geen geld hadden om kleertjes voor den zuigeling te koopen. zy moesten hem in een paardendeken wikkelen. Dat HarcMn in latere jaren millionnair gewor den is, is niet zoozeer bet gevolg van zijn be kwaamheden, doch veel meer van het geluk, dat hem het geld als het ware in den schoot wierp, a Na in zyn Jonge jaren cowboy geweest te zyn, vestigde hy zich later als farmer in Texas en zwoegde van den vroegen morgen tot (kn laten avond om in zyn levensonderhoud te kunnen voorzien. Totdat men op zekeren dag op zyn boerderij petroleum ontdekte. Vanaf dit moment was het fortuin van Hardin ge maakt. Spoedig stond hy aan het hoofd van zes milUoen dollar, zyn huwelijk bleef kinder loos, zyn vrouw stierf en Hardin bleef een te ruggetrokken leven lyden. Te Dallas liet hy zich een villa bouwen. In den tuin van deze villa verbouwde Hardin zelf groente en vruchten. In de buitenwereld liet M zich zelden zien. Dezer dagen, toen Hardin 81 Jaar gewerd* was, bracht hy de heele streek in opschudding dóór zyn verklaring, dat hy net zoo arm wilde sterven, als toen hy begon. Te dien einde schonk hy vyf milllaen dollar voor den bouw van ziekenhuizen en scholen in den Staat Texas. Toen kondigde hy aan, dat hH zün k*1" ste millioen rader de arme menschen venke len wilde. De menschen moesten in Texas ge boren zyn, en aldaar nog verbiyf houden. Voor hem zelf wilde hy niet meer behouden dan een maandelyksche rente van honderd dollar. Voorts heeft hy een klein landhuisje gehuurd, waar hy tot aan het einde zyner dagen verbiyf mi houden. padie werd gehulst en de rijst gekookt Ze hadden een reuzen maal: rijst met schildpad! De kinderen vroegen nog veel meer. En sinds vragen al hun afstammelingen en zyn barre bedelaars, die Je ooren van Je kop vragen! Die dienstbare geest verdween. Haar naam is een byvoegiyk naamwoord, doch dat gaat ons te ver. De kraai kwamvweer eens terug van Java, met zyn bek vol zaden, die hy liet vallen vlak by de kinderen. Zoo kwam Borneo weer te groenen en alles dat er groeit kwam van Java! De twee kleinen groeiden op, de eenigzte njenschjes op Borneo. Hun oudste zoon heette Adam. Met zoon ferhaal kunnen ze uren en uren zoet zyn. Als de verteller goed is, wat fantasie heeft, kan 1 uitgewerkt worden tot een ein- delooze duizend en één nacht.... J. STAAL VAN DE RIJZENDE ZON Als bewys van de godsdienstige onverdraag zaamheid van den stadhouder diene deze pas sus uit den bewusten brief: „En om hen te belemmeren in al hun po gingen, hoop ik dat Uwe Kelzeriyke Majesteit goede en zorgvuldige preventieve maatregelen zal treffen tegen de Jezuïeten, die onder het mom van godsdienstige heiligheid er naar stre ven twist en partystryd en ten laatste burger oorlog te brengen in Uw nobel Koninkrijk, door verandering van religie. En dat alleen om door elk middel hun doel te bereiken, dat zy nooit op andere wQze zouden verkrijgen.” Door krasse maatregelen werd ook de .Arul- sing van rassen” zooveel mogeiyk voorkomen. (Wat Duitschland dus op het oogenbllk wil is dus niet nieuw en heeft zyn voorganger al gehad in Japan). „De Japanners” zoo heette het van hoogerhand, „begeeren geen vermen ging, teneinde te voorkomen dat zy in later jaren zouden geregeerd worden door deze ge slachten.” Alle Japansche vrouwen, die met Portugeeaen waren getrouwd, werden in 1636 met haar kroost naar Macao gedeporteerd. De Hollanders en Engelschen. die in hetzelfde geval verkeerden, werden drie Jaar later naar Jacatra gestuurd. Zelfs Melchior vim Sant- voort, de patriarch der Westersche vreemde lingen in Japan, moest met zyn eega na een verbiyf van 39 jaren naar Batavia eclipeeeren. Geboorten uit gemengde huwelyken mochten op Deshlma niet plaats vinden, de bevalling moest elders geschieden en de kinderen werden weggenomen om als volbloed Japanners te warden opgevoed, of soms gedood. Het land was zoodoende volkomen afgezon derd voor alle Westerech verkeer uit angst voor vreemde heerschappij, die den haat tegen de Christenen had opgewekt, aooals hy ruim twee eeuwen later zou dwingen tot de wederopen- stelling voor het wereldverkeer en moderne krijgstoerustingen. De Tokugawa Shogun dacht er een oogenbllk over de Nederlanders te ver bannen. doch hy kon hun hulp niet missen. De adel was gewend geraakt aan de door hen ingevoerde producten en aan de Japansche ge schutgieterij waren Nederlandsche artilleristen verbonden. Doch voortaan waren alle huwely ken met Japansche vrouwen uitgesloten en werd ten strengste verboden .papen of derge- lijken geschriften en beelden op den RK. gods dienst betrekking hebbende” in te voeren. Alle havens werden gastoten, alle Europeesche boe ken geweerd, allen- vreemdelingen de toegang tot het land ontzegd, behalve de enkele reeds genoemde uitzonderingen. lyemitsu, die het spionneerstelsel tot het uiterste dreef, meende alle Europeanen te kun nen missen, maar om redenen van staatkun dig beleid verbrak hy de banden, die Japan aan Nederland bonden, niet. Het was, zooals hy aan Lemaire, den vertegenwoordiger der Oost- Indlsche Compagnie, verklaarde „van weinig belang voor zyn ryk of vreemdelingen-er kwa men om handel te drijven of wegbleven”, om dat er geen dringende behoefte was aan buiten- landsche artikelen. De ontwikkeUng <fer krach!’ van sche had hlstorischen naam kunnen krijgen, nJ. als t huls waar Mgr. T. van Valenberg eenlge dagen beeft doorgebracht! t Is wel even een opluch ting te schatten hoeveel honderden „wandjes" in het vuur geknapt zyn. Dat de inboedel„niet veel soeps” was. Dat alleen een paar oude paramenten in de kapel verteerd zyn, maar tóch: ik zit met de gebakken peren! Die bacil len, microben, cocci, parasieten treiteren me meer en langer dan ik dacht en nu komen ze nog met ’n brandje op Je dak! Aannemen meneer, niks an te doen.’ Hier en daar hoor Je op Borneo 'n sage van een hqel-in-de-oudheld brand, toen alles in vuur opging. Zoo is het volgende onder myn Dajaks ’n bitter-uur-praatje. t Was heet, snikheet! Onze gewone hulstem- peratuur overdag is 90 A 94 gr. F. ’s Avonds tegen het slahpuur altyd ver in de zeventig. De allerlaagste temp, die ik de laatste dozijn Jaren heb meegemaakt was 68 gr. en dat maar ééns. Gewoonlijk niet onder 70 en niet boven 100! Wel. *t was snikheet. De lucht hing te trillen, wekenlang was geen regen gevallen. De Dajakkers lagen den meesten tyd in de rivieren die meer en meer droogden. Visch werd met de hand, zóó maar, gevangen. Vele menschen stierven] van de hitte. De kalksteenen bergen en de zengende zonnestralen. *t Was arden! En toen kwam de bliksem, and! Alle huizen, alle boomen, alle dieren en vogels, ja alle menschen and werden een prooi van het vuur, ilve twee kleine kinders: een jongetje en een meiske. Tirigu was haar naam, de zyne schiet me op het oogenbllk niet te binnen, zy vluchtten in een diepe grot van een kalk berg. Daar bleven zy gespaard. Kalkbergen zyn talryk op Borneo, alle met prachtige grotten en gangen en kamers, waarin de zwaluw haar nesten bouwt, de welbekende eetbare vogel nestjes. Een duur, maar flauw gerecht. Toen de kinderen zich buiten waagden zagen ze het heele landschep zwart-gebrand liggen. Boomen stonden verkoold rechtop, hun doode takken teekenden zich scherp af tegen den zwak-blauwen hemel. Hun huls was verbrand. Slechts wat doorgebrande palen en uitgebran de rommel toonden de plaats. Hier en daar verbrande menscheniyken. Ze waren bang de twee kleintjes. Ze snuffelden wat rond nu en dan, doch leefden in de grot. Ze speerden visch en aten die. Vuur maken konden ze niet. Alle padie, alle boschblaren, alle sagoboomen waren verbrand. Rauwe visch was alles dat ze hadden. Daar kwam een kraai aangevlogen. De kinders vroegen hem rond te vliegen om te zien waar menschen woonden, dan konden ze daarheen gaan. De gedienstige kraal vloog rond In grooter en wyder cirkels en toen-le terug kwam kraste-ie: uikak, nkak, anjap awang”: kraai, kraal, geen ziel te zien. Vele dagen gingen voorby. De kinders waren steeds by elkaar. Plotseling stond een vrouw voor hen. Ze werden bang, doch de vrouw zei: „Weest maar niet bang. Heb je geen mat voor me?” Een biezen mat werd uit de grot gehaald, waarop de oude,tante ging zitten, zy was Priteng: *n baker, ’n kindermeisje enz. „Vang me ’n penchek *n schildpad". De kinderen gingen samen naar de riv vingen er een. Ze brachten die naar .Kook em”. De kinderen antwoordden: we hebben geen vuur”.' De oude vrouw: „Vraag me om vuur!” Ze vroegen en daar waren al een paar takken die vlamden. Een heele bos takjes werd verzameld en vuur was er., De schildpad werd in de asch geroosterd. „Hebben jullie geen rijst?” vroeg tante toen. „Neen, niks”. „Vraag my om rijst!" Ze vroegen. De vrouw antwoordde „haal me *n gong en begin te trommelen!” De kinderen haalden "n gong en begonnen er lekker op los te slaan. De vrouw begon te dansen en goudgele padie viel waar zy danste. Zoo kwam de padie weer op aarde. .Bereid wat rijstl” act dg wonderbare. JVat y. s j -k.. ren in, benevens Chineesche producten, in Japan zeer begeerd, maar niet te verkrijgen. Zy waren dus voor dit land onmisbaar zoolang de wereldhandel er nog voor toedeur kwam. Vol gens von Slebold hadden de Japanners in 1613 met niet minder dan zestien verschillende vol ken handelsbetrekklngen aangeknoopt. De Ne derlanders en de Engelschen trachtten in dit tijdperk van groote handelsactiviteit de hegemo nie der Spanjaarden en Portugeezen te bre ken. Enkele tientallen jaren later bleven alleen de Chineezen, Koreanen en Nederlanders voor Japan over. In 1609 zond Jan Pletersz Coen van uit Batavia een gezantschap naar den keizer, dat minzaam werd ontvangen. Abra ham van den Broek en Nlcolaas Puyck. twee Hollandsche kooplieden, ondernamen een tocht naar Kyoto, waar de Shogun lyeyasu zetelde, om hem een brief van Stadhouder Prins Mau- rlts te brengen, benevens vele geschenken. 'ri

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 36