*h
Ft
Amsterdam-Batavia in twee
maal 24 uur komt nader!
t
3
r
i
R
«-tk*
van
o
Zoek,p|,r sonereT?Wbaar'l FOTOREPORTAGE
1
De nieuwe Gouvérneur-Generaal
„Omroeper”
gezinnen
J
IJ
Ned. Indië scheept zich te Genual
ISl
ft Éi
A
w
A C. 3-TOESTELLEN
KOMEN IN OCTOBER
W
Lj
in.
CENTRAAL REIS-ADRES DER VEREEN. KATHOLIEKE PERS
TELEFOON 46878 N.Z VOORBURGWAL <573. AMSTERDAM
5]
L
Plaats dan een
voor 80.
b.'M
NAAR PARIJS, LISIEUX EN LOURDES
VEERTIEN VOLLE DAGEN VAN 12 Tt>T EN MET 25 SEPTEMBER
PRIJS (alles inbegrepen) F Tl-Sk- met f 5.- voor administrate
AUGUSTUS 1936
i
ww
N
X
i
i
i
r
f
t
V
r
L/
J
s
t. -
K
Directeur A- Plesman
r*
A
1
1
z
Passagiersvervoer is'
snel groeiende
SCHAAKT OU RN OOI TE
NOTTINGHAM
MOOI WEER EN
RUSTIC REISSEIZOEN
DE GOUVERNEUR-GENERAAL
TE GENUA
i
t ‘r
/n geleidelijke stadia wordt do
luchtweg naaar het Oosten
vervolmaakt
4
-
1
■MsiiiMnnnniniinnMiitiniiinnNiiniiiitiiiuiiuiiniiiiiuiiniiniiiiiiiijiiHiiiniiiiniiinininiiiiiiiiiiiiB ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1936
By de prijsuitreiking werden de
spelers enthousiast toegejuicht
F z-‘
Wat doen de vliegbooten?
Ontvangst op de Johan vgj»
Oldenbarnevelt
Voorzitter Japansch Olympisch
Comité
O
-r
en nachtverkeer
-4 1
Naar dag-
i
Aan de grondorganlsatle zal nog veel ver
beterd moeten worden, terwyi d? radlo-
weerberichtendiensten zullen moeten
voortgezet, om ook in het Verre Oosten tot een
dag- en nachtverkeer te kunnen komen Inmid
dels, aldus de heer Plesman, zyn de groote
vliegtuigfabrieken bez^, om viermotorige vlieg
tuigen te ontwikkelen, waarmee het verkeer by
dag en nacht veilig kan worden geëxploiteerd;
over, enkele jaren zullen al deze voorbereidin
gen tot werkeiykheid rijn geworden. Dan zal
het Oosten dichter bij het Westen rijn ge
bracht, in het belang van handel en Industrie
en tot beter wederzydsch begrip.
J
in
dan
I
Twwwte, woedt than*
gerestaureerd
AyljgO
»i
naar
i
■chouwd.
4
til
1
«ich
hch v
in ter et
gieuze]
in a
van
aan
.schoi
verpl
Ten slotte deed de heer Plesman nog eenlge
mededeelingen over de ontwikkeling gedurende
het Jaar 1935-1938 op de Amsterdam Patavia-
route. Het comfort U verbeterd, het aantal re-
;"vaa Imperial
het Oosten te-
in 1
een
aan’
van
schuld
richtiJ
vrouw
man I
aan al
aan dl
gen dl
nattonl
een dl
uit hi
hulshi
duizer
dev<
gesl
de i
dat
achl
dat'
de
tot
van
Boeren
van
T
Over ruim een jaar kunnen wij welli-.ht be-
oordeelen of de vllegbool
Airways een omwenteling
weeg hebben gebracht
en
worden
in h
echu
men
■r-
zich
voor
ding,
van i
maar
Zoo 1
ook t
dingt
aan 1
gave
slecht
vrouw
hoghe
stuk 1
van di
onzj
des B
Dit
de vr
heid
indivi
raakt
weer
thuis
zij re<
te bei
den r
bare
zelfuei
wacht
rtuk
Nede
muleJ
ding
syn
spree
Maer
vrienl
de’UH
dicht I
vattin
deleeJ
vraagl
hik. J
vrouw
ze zjj|
-Ki'
Naar vernomen wordt, la Prins Tokugawa be
noemd tot voorzitter van het comité, dat de
Olympische Spelen in 1940 in Tokio zal orya-
niseeren.
ling vi
Oenèvl
intens
van hl
dat dJ
door zl
teheed
ling vJ
het
aan hl
In
o
DEZE BEIS VORMT EEN DEB SCHOONSTE ATTRACTIES VAN HET REIS8EIZOEN. Iedere
nieuwe dag beteekent een tot werkelijkheid geworden schoone droom! De V JAP .-reisservice
garandeert het heerlijkste reisgenot en het behaaglljkste,comfort: geen vermoeienis, geen
zorg, geen grensmoeilljkheden, geen pas-koeten:alléén.... EEN ONVERGETELIJK SCHOONE
REIS! Eea waardige sluiting van bet reieeetaoen!
De invloed Ser Amerikaansche luchtvaart,
aldus de heer' Plesman. kan hetlzaam zijn,
omdat de Amerikanen vóór alles naar een
economisch en veil
ZV zijn erin geslaai
ren, dat aan'Cfff
groote Amerikaansche vliegtx>3^
Glenn Martin en het Sikorsky tl.
reeds aeer nuttig werk verricht, terwijl
ontwerpen van grooter booten ter
is genomen. Deee sullen zich dan ook reker
binnen enkele jaren In Oost-Azlé vert'dbnen.
r
flH
Da Imkers In de Peel hebben hun korven gedurende de zomermaanden
d* hel gebracht, waar' de beien hun wintervoorraad verzamelen
internationale scheepvaartpunten ook in
ternationale luchtvaartcentra te maken. De
autoriteiten in Hong Kong hebben aan de
Pan American Airways toestemming ver
leend voor het gebruik der luchthaven. Het
luchtnet in het Verre Oosten groeit snel en
in belangrijkheid, de verbindingen worden
steeds beter. Ook de K.N.I1.M. en de
KLM. zijn doende ooor vernieuwing van
het materiaal haar luchtlijnen te verbe
teren, om op deze w.jze een deel van het
wereldluchtverkeer voor de Nederlandsche
luchtvaart tg doen beleggen.
dar mooiste van
rri
on boerinnen In de karakteristieke kleederdracht
hun landstreek op weg naar de folkloristische feesten,
die Donderdag te Stuttgart plaats hadden
W,
De nieuwe Gouverneur-Generaal' van Ned. Indië, jhr. mr. A. W. L
Tjarda van Starkenborgh Stachouwer (midden) begeeft zich na
aankomst te Genua met zijn gezin aah boord van de .Johan van
Odenbarnevelt* i
^luchtverkeer streven.
^materiaal te fabricee.
etscfiël^ voldoet. De
van het
jbben
>t
hand
De Plechelmus-toren te Oldenzaal, eee
Bij werkzaam
heden aaneen
meelfabriek
op de Crom-
vlietkade te
Rijswijk is een
gedeelte van
een steiger in
gestort, waar
bij een arbei
der gedood
werd
I
van
Een snapshot tijden^ de handicap-draverij welke Vrijdag In het "Stadspark te Groningen werd Igehoudpn ter gelegen
heid van de herdenkingsfeesten van het ontzet der stad
Spr. betreurde het, dat de snelle ontwikkeling
der luchtvaart in het Oosten nog door diplo
matieke moeilijkheden vaak ernstig wordt be
lemmerd. Met groote zekerheid laat het zich
echter vóórspellen, dat de luchtvaart aan
China een /oodanig verkeersmiddel sal geven,
dat daarmee de rust, orde en welvaart zeer
zullen worden gediend. Door de groote lucht-
HJn van de Pan American Airways over den
Stillen Oceaan van Los Angeles naar Manilla,
zal ook de invloed van de Amerikaansche
luchtvaart op Oost-Azië toenemen, temeer,
waar naast deze lUn van Honululu een zijtak
naar Nieuw-Zeeland zal afbuigen.
U dacht Immers, dat a aeg berf
vóór dia andere auto het kruiipwd
h- koe pexeyrenl Maer lang»
r den weg moet dat niet ..den-
ltee", a moet 't aeker woto»1
dienst in de richting naar Indië is geveest
dag, in de richting Europa 6.2 dag. lp de over
eenkomstige periode van het laatste jaar van
den weekdienst bedroegen dese tijden resp. 6.6
en 8.5 dag. Het totaal aantal vlieguren op een
vlucht gedurende den weekdienst bedroeg 74;
sedert de invoering van den half-wekerfkschen
dienst verdacht een vlucht gemlddem slechts
58 uur.
De heer Plesman memoreerde vervolgens, hoe
de DC2.vlieg|uigen op de Indië-route te klein
zijn voor het verkeer co dat men ipgeaig naar
grootere vliegtuigen zal moeten overgaan. De
Engelsche luchtvaartmaatschappij sal in 1937
het luchtverkeer naar het Oosten gaan exptoi-
teeren met groote viermotorige vliegtuigen en
vliegbooten. Ook de KLM. neemt de noodige
maatregelen: het nieuwe materiaal zal natuur
lijk niet langzamer zjjn en tenslotte sal men
moeten geraken tot een dag- en nach'verkeer.
Indien de grondorganlsatle tot in alle onder,
deelen als voldoende verzorgd kan warden be-
n’--
Vrijdagavond vond de prijsuitreiking plaats
aan een groot diner in het Victoria-station
hotel. By het diner fungeerde als tafelpresi
dent de voorzitter van de British Chess Fe
deration, de heer Cannon Gordan Ross. Kort
na den aanvang kregen de gasten de „broad
casting" te hooren. welke des middags was uit
gezonden. Wel belangrijk, maar ook wel heel
lang....
Onze kampioen Euwe heeft daar ook eenlge
minuten gesproken en zijn woorden kwamen
vrij duldeiyk over; overigens waren de weers
omstandigheden voor de overbrenging sto
rend. Aan het slot van het diner waren
vele toespraken. Eerst werd volgens de be
kende Engelsche gewoonte een toast uitge
bracht op „the King”, gevolgd door het Eki-
F t S ^N|
m» -
gelsche volkslied. Daarna had by monde van
mrs. Desbyshlre de uitdeeling der pryzen
plaats; alle prijswinnaars werden stuk voor
$tuk opgeroepen. CapaNanca en Botwinnik, die
het eerst naar voren werden geroepen, wer
den met luid handgeklap begroet. Daarop
volgden Euwe, Fine en Reshevsky die ieder
eveneens een daverend applaus kregen.
Dan volgde Aljechln, zeer toegejuicht; toen
kwamen Flohr en Lasker en laatstgenoemde
werd een langdurige, grootsche ovatie ge
bracht. Een luid applaus begroette ook mrs
Holloway die het kampioenschap in de dames-
competitie voor de zooveelste maal had ver
overd. Ook onze landgenoot Landau, die den
eersten prijs in het major open tournament
heeft gewonnen, werd op hartelyk applaus
onthaald. Tylor sprak een geestig woord op de
stad Nottingham en hare bestuurd^ren, welke
speech beantwoord werd door den lord-mayoi
en den sheriff, die mede aanzaten. Er volgde
nog een reeks van toespraken op de British
Chesh Federation, op de spelers, op den Not-
tlnghamschen Schaakbond en op de pers, wel
ke stuk voor stuk beantwoord Werden. Namens
de spelers spraken Capablanca en mrs. Hollo
way. Dat mr. Derbyshire de voorzitter van bo
vengenoemden bond, die de tot stand koming
van dit tournool mogelijk hééft gemaakt, niet
vergeten werd, behoeft wel geen vermelding.
tours stygt ook snel, waarby spr. nog wees op
het feit, dat door de goede samenwerking met
de Scheepvaart men van retourtarieven kan
genieten, ook als men van luchtvaart en scheep
vaart gemengd gebruik maakt.
Een toeneming van het passagiersvervoer
over het eerste halfjaar van 1936 tegenover het
eerste halfjaar vair 1935 van 136 pCt. toont
duideiyk aan, zoo besloot de heer Plesman, dat
wy practische resultaten verwerven en dat de
geschetste toekomst zeker niet lang meer op
zich zal laten wachten.
Voortgaande, constateerde de directeur
van de KLM. dat de invloed der lucht
vaart zich steeds meer In Oost-Azië doet
gevoelen; Manilla en Hong Köng zyn uit
hun slaap gewekt, de Pan American Airways
eg Imperial Airways rijn berig om van deze
Begin October zal een deel der
nieuwe DC3 vliegtuigen, bestemd
voor de K.L.M. in Nederland aan
komen, de overigen in April 1937;
in totaal acht machines. De snelheid
hiervan is 14 K.M. per uur grooter
dan van het in gebruik zijnde mate
riaal. De K.L.M. vóórziet, dat zjj in
1939 wèderoi# grootere machines
noodig zal hebben: vier-motorige
vliegtuigen.
Langzaam maar zeker zal een ver
volmaking van den luchtweg naar het
Oosten woeden bewerkt, in geleide-
V lijke stadia. Het duel, Amsterdam en
Batavia door dé lucht in twee maal
24 uur met elkaar te verbinden, komt
nader en nader. Door de hooge fre
quentie langs de Indië-route en de
internationale samenwerking tusschen
Jvéf verschillende luchtvaartmaat
schappijen zal het daarbij mogelijk
zijn de reis naar wens&h^te «f^jder-
breken en naar willekeuAfVooit’ te
4
zetten.
Deze twee belangrjjre^mededeelin-
gen heeft directeur A. Plesman van
de K.L.M. gedaan in een radio-rede
voor de Phohi-miërofoon.
i
«pr. ving syn rede aan met 'n vergeiyking
te maken tusschen den tyd van 13 J-irl 1935
tot U Juni MM (periode van den hslfweke-
Mkschen dienst op Indië) en bet jaar. dat daar,
•an voorafging. Men ziet dan, dat de gemlddel.
raiaduur gedurende dm half wckirükwhen
Met den boottrein der Stoomvaart MJ Ne
derland arriveerde tc Genua Donderdag even
voor den middag Z. E. jhr. mr. A. W. L. Tjarda
van Starkenborgh Stachouwer. De Gouierneur-
Generaal was vergezeld van mevrouw Tjarda
van Starkenborgh Stachouwer en hun beide
dochters, terwyi van Milaan af de treinreis
was meegemaakt door den heer en mevrouw
Haersma Buma, zwage^.en zuster van jhr van
Starkenborgh. De directeur van het agentschap
oer Stoomvaart Maat-schappy Nederland t»
Genua, consul-generaal Schimmel, was het ge
zelschap tot Chlasso tegemoet gereisd. BV aan
komst van den boottrein werd de Gouvemeur-
Generaal begroet door luit.-kolonel C /arelta.
commandant van het stazlone marittlma, <ns
met den consul-generaal ZVne Excellentie ge
leidde aan boord van het ms. Jonan van Ol
denbarnevelt, dat even verder aan de Poots
oei Mille gemeerd lag.
De adjudant van den Gouverneur-Generaal
er. mevrouw Van den Hoogenband. die tevoren
te Genua waren aangekomen, waren Tok aan
den trein, waar mede aanwezig was de heer
Bouwman? chef van den passagedlenst der
Stoomvaart My. Nederland te Amsterdam.
Aan de valreep werd de Gouverneur Gene
raal met familie ontvangen door den gezag
voerder. kapitein M. F. Moerzer Bruvnr, met
rl,n staf-
Nadat kapitein Moerzer Bruyns door den
heer Schimmel aan ZVne Excellentie en de
familie was voorgesteld. Introduceerde de ka
pitein zUn hoofdofficieren en werd het ge**!'
schap door den gezagvoerder en den attaii-
nlstrateur Duif naar de speciaal ir.Rerictite
appartementen geleld.
Zoowel by aankomst van den bootttelp als
bij de komst aan boord werd druk gefilmd en
gefotografeerd, terwyi de Gouverneur
raai zoo welwillend was, later nog afz^nderiljs
voor de Italiaansche fotopers te poseeren.
Het stazlone marittlma was In verband met
de aankomst van een Itallaansch troevensebip
uit Oost-Afrika gedurende den monger met
het oog op de feesteiyire ontvangst der soJda*
ten vrywel geheel afgezet, doch hier werd me’
de minste hinder van «idervonden. De geheels
regeling was keurig ep de Inscheping van *n
vise-re, zooals de Italianen den Gouvc-neur-
Generaal noemen en van alle boottrein-passa
giers had een .vlot verloop. Tegen drie uur
lichtte de Johan van Oldenbarnevelt de an
kers en voer onder een nagenoeg tropische
.tutte de haven van qpnua uit.
Hoewel de reis van den Gouverneur-GeneraaJ
door Italië geen officieel karakter droeg, was
te Milaan de vice-Podesta zyne Excellentie
komen begroeten om bem namens de” burge
meester van Milaan een goede reis toe
wenschen.