*h Ft Amsterdam-Batavia in twee maal 24 uur komt nader! t 3 r i R «-tk* van o Zoek,p|,r sonereT?Wbaar'l FOTOREPORTAGE 1 De nieuwe Gouvérneur-Generaal „Omroeper” gezinnen J IJ Ned. Indië scheept zich te Genual ISl ft Éi A w A C. 3-TOESTELLEN KOMEN IN OCTOBER W Lj in. CENTRAAL REIS-ADRES DER VEREEN. KATHOLIEKE PERS TELEFOON 46878 N.Z VOORBURGWAL <573. AMSTERDAM 5] L Plaats dan een voor 80. b.'M NAAR PARIJS, LISIEUX EN LOURDES VEERTIEN VOLLE DAGEN VAN 12 Tt>T EN MET 25 SEPTEMBER PRIJS (alles inbegrepen) F Tl-Sk- met f 5.- voor administrate AUGUSTUS 1936 i ww N X i i i r f t V r L/ J s t. - K Directeur A- Plesman r* A 1 1 z Passagiersvervoer is' snel groeiende SCHAAKT OU RN OOI TE NOTTINGHAM MOOI WEER EN RUSTIC REISSEIZOEN DE GOUVERNEUR-GENERAAL TE GENUA i t ‘r /n geleidelijke stadia wordt do luchtweg naaar het Oosten vervolmaakt 4 - 1 ■MsiiiMnnnniniinnMiitiniiinnNiiniiiitiiiuiiuiiniiiiiuiiniiniiiiiiiijiiHiiiniiiiniiinininiiiiiiiiiiiiB ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1936 By de prijsuitreiking werden de spelers enthousiast toegejuicht F z-‘ Wat doen de vliegbooten? Ontvangst op de Johan vgj» Oldenbarnevelt Voorzitter Japansch Olympisch Comité O -r en nachtverkeer -4 1 Naar dag- i Aan de grondorganlsatle zal nog veel ver beterd moeten worden, terwyi d? radlo- weerberichtendiensten zullen moeten voortgezet, om ook in het Verre Oosten tot een dag- en nachtverkeer te kunnen komen Inmid dels, aldus de heer Plesman, zyn de groote vliegtuigfabrieken bez^, om viermotorige vlieg tuigen te ontwikkelen, waarmee het verkeer by dag en nacht veilig kan worden geëxploiteerd; over, enkele jaren zullen al deze voorbereidin gen tot werkeiykheid rijn geworden. Dan zal het Oosten dichter bij het Westen rijn ge bracht, in het belang van handel en Industrie en tot beter wederzydsch begrip. J in dan I Twwwte, woedt than* gerestaureerd AyljgO »i naar i ■chouwd. 4 til 1 «ich hch v in ter et gieuze] in a van aan .schoi verpl Ten slotte deed de heer Plesman nog eenlge mededeelingen over de ontwikkeling gedurende het Jaar 1935-1938 op de Amsterdam Patavia- route. Het comfort U verbeterd, het aantal re- ;"vaa Imperial het Oosten te- in 1 een aan’ van schuld richtiJ vrouw man I aan al aan dl gen dl nattonl een dl uit hi hulshi duizer dev< gesl de i dat achl dat' de tot van Boeren van T Over ruim een jaar kunnen wij welli-.ht be- oordeelen of de vllegbool Airways een omwenteling weeg hebben gebracht en worden in h echu men ■r- zich voor ding, van i maar Zoo 1 ook t dingt aan 1 gave slecht vrouw hoghe stuk 1 van di onzj des B Dit de vr heid indivi raakt weer thuis zij re< te bei den r bare zelfuei wacht rtuk Nede muleJ ding syn spree Maer vrienl de’UH dicht I vattin deleeJ vraagl hik. J vrouw ze zjj| -Ki' Naar vernomen wordt, la Prins Tokugawa be noemd tot voorzitter van het comité, dat de Olympische Spelen in 1940 in Tokio zal orya- niseeren. ling vi Oenèvl intens van hl dat dJ door zl teheed ling vJ het aan hl In o DEZE BEIS VORMT EEN DEB SCHOONSTE ATTRACTIES VAN HET REIS8EIZOEN. Iedere nieuwe dag beteekent een tot werkelijkheid geworden schoone droom! De V JAP .-reisservice garandeert het heerlijkste reisgenot en het behaaglljkste,comfort: geen vermoeienis, geen zorg, geen grensmoeilljkheden, geen pas-koeten:alléén.... EEN ONVERGETELIJK SCHOONE REIS! Eea waardige sluiting van bet reieeetaoen! De invloed Ser Amerikaansche luchtvaart, aldus de heer' Plesman. kan hetlzaam zijn, omdat de Amerikanen vóór alles naar een economisch en veil ZV zijn erin geslaai ren, dat aan'Cfff groote Amerikaansche vliegtx>3^ Glenn Martin en het Sikorsky tl. reeds aeer nuttig werk verricht, terwijl ontwerpen van grooter booten ter is genomen. Deee sullen zich dan ook reker binnen enkele jaren In Oost-Azlé vert'dbnen. r flH Da Imkers In de Peel hebben hun korven gedurende de zomermaanden d* hel gebracht, waar' de beien hun wintervoorraad verzamelen internationale scheepvaartpunten ook in ternationale luchtvaartcentra te maken. De autoriteiten in Hong Kong hebben aan de Pan American Airways toestemming ver leend voor het gebruik der luchthaven. Het luchtnet in het Verre Oosten groeit snel en in belangrijkheid, de verbindingen worden steeds beter. Ook de K.N.I1.M. en de KLM. zijn doende ooor vernieuwing van het materiaal haar luchtlijnen te verbe teren, om op deze w.jze een deel van het wereldluchtverkeer voor de Nederlandsche luchtvaart tg doen beleggen. dar mooiste van rri on boerinnen In de karakteristieke kleederdracht hun landstreek op weg naar de folkloristische feesten, die Donderdag te Stuttgart plaats hadden W, De nieuwe Gouverneur-Generaal' van Ned. Indië, jhr. mr. A. W. L Tjarda van Starkenborgh Stachouwer (midden) begeeft zich na aankomst te Genua met zijn gezin aah boord van de .Johan van Odenbarnevelt* i ^luchtverkeer streven. ^materiaal te fabricee. etscfiël^ voldoet. De van het jbben >t hand De Plechelmus-toren te Oldenzaal, eee Bij werkzaam heden aaneen meelfabriek op de Crom- vlietkade te Rijswijk is een gedeelte van een steiger in gestort, waar bij een arbei der gedood werd I van Een snapshot tijden^ de handicap-draverij welke Vrijdag In het "Stadspark te Groningen werd Igehoudpn ter gelegen heid van de herdenkingsfeesten van het ontzet der stad Spr. betreurde het, dat de snelle ontwikkeling der luchtvaart in het Oosten nog door diplo matieke moeilijkheden vaak ernstig wordt be lemmerd. Met groote zekerheid laat het zich echter vóórspellen, dat de luchtvaart aan China een /oodanig verkeersmiddel sal geven, dat daarmee de rust, orde en welvaart zeer zullen worden gediend. Door de groote lucht- HJn van de Pan American Airways over den Stillen Oceaan van Los Angeles naar Manilla, zal ook de invloed van de Amerikaansche luchtvaart op Oost-Azië toenemen, temeer, waar naast deze lUn van Honululu een zijtak naar Nieuw-Zeeland zal afbuigen. U dacht Immers, dat a aeg berf vóór dia andere auto het kruiipwd h- koe pexeyrenl Maer lang» r den weg moet dat niet ..den- ltee", a moet 't aeker woto»1 dienst in de richting naar Indië is geveest dag, in de richting Europa 6.2 dag. lp de over eenkomstige periode van het laatste jaar van den weekdienst bedroegen dese tijden resp. 6.6 en 8.5 dag. Het totaal aantal vlieguren op een vlucht gedurende den weekdienst bedroeg 74; sedert de invoering van den half-wekerfkschen dienst verdacht een vlucht gemlddem slechts 58 uur. De heer Plesman memoreerde vervolgens, hoe de DC2.vlieg|uigen op de Indië-route te klein zijn voor het verkeer co dat men ipgeaig naar grootere vliegtuigen zal moeten overgaan. De Engelsche luchtvaartmaatschappij sal in 1937 het luchtverkeer naar het Oosten gaan exptoi- teeren met groote viermotorige vliegtuigen en vliegbooten. Ook de KLM. neemt de noodige maatregelen: het nieuwe materiaal zal natuur lijk niet langzamer zjjn en tenslotte sal men moeten geraken tot een dag- en nach'verkeer. Indien de grondorganlsatle tot in alle onder, deelen als voldoende verzorgd kan warden be- n’-- Vrijdagavond vond de prijsuitreiking plaats aan een groot diner in het Victoria-station hotel. By het diner fungeerde als tafelpresi dent de voorzitter van de British Chess Fe deration, de heer Cannon Gordan Ross. Kort na den aanvang kregen de gasten de „broad casting" te hooren. welke des middags was uit gezonden. Wel belangrijk, maar ook wel heel lang.... Onze kampioen Euwe heeft daar ook eenlge minuten gesproken en zijn woorden kwamen vrij duldeiyk over; overigens waren de weers omstandigheden voor de overbrenging sto rend. Aan het slot van het diner waren vele toespraken. Eerst werd volgens de be kende Engelsche gewoonte een toast uitge bracht op „the King”, gevolgd door het Eki- F t S ^N| m» - gelsche volkslied. Daarna had by monde van mrs. Desbyshlre de uitdeeling der pryzen plaats; alle prijswinnaars werden stuk voor $tuk opgeroepen. CapaNanca en Botwinnik, die het eerst naar voren werden geroepen, wer den met luid handgeklap begroet. Daarop volgden Euwe, Fine en Reshevsky die ieder eveneens een daverend applaus kregen. Dan volgde Aljechln, zeer toegejuicht; toen kwamen Flohr en Lasker en laatstgenoemde werd een langdurige, grootsche ovatie ge bracht. Een luid applaus begroette ook mrs Holloway die het kampioenschap in de dames- competitie voor de zooveelste maal had ver overd. Ook onze landgenoot Landau, die den eersten prijs in het major open tournament heeft gewonnen, werd op hartelyk applaus onthaald. Tylor sprak een geestig woord op de stad Nottingham en hare bestuurd^ren, welke speech beantwoord werd door den lord-mayoi en den sheriff, die mede aanzaten. Er volgde nog een reeks van toespraken op de British Chesh Federation, op de spelers, op den Not- tlnghamschen Schaakbond en op de pers, wel ke stuk voor stuk beantwoord Werden. Namens de spelers spraken Capablanca en mrs. Hollo way. Dat mr. Derbyshire de voorzitter van bo vengenoemden bond, die de tot stand koming van dit tournool mogelijk hééft gemaakt, niet vergeten werd, behoeft wel geen vermelding. tours stygt ook snel, waarby spr. nog wees op het feit, dat door de goede samenwerking met de Scheepvaart men van retourtarieven kan genieten, ook als men van luchtvaart en scheep vaart gemengd gebruik maakt. Een toeneming van het passagiersvervoer over het eerste halfjaar van 1936 tegenover het eerste halfjaar vair 1935 van 136 pCt. toont duideiyk aan, zoo besloot de heer Plesman, dat wy practische resultaten verwerven en dat de geschetste toekomst zeker niet lang meer op zich zal laten wachten. Voortgaande, constateerde de directeur van de KLM. dat de invloed der lucht vaart zich steeds meer In Oost-Azië doet gevoelen; Manilla en Hong Köng zyn uit hun slaap gewekt, de Pan American Airways eg Imperial Airways rijn berig om van deze Begin October zal een deel der nieuwe DC3 vliegtuigen, bestemd voor de K.L.M. in Nederland aan komen, de overigen in April 1937; in totaal acht machines. De snelheid hiervan is 14 K.M. per uur grooter dan van het in gebruik zijnde mate riaal. De K.L.M. vóórziet, dat zjj in 1939 wèderoi# grootere machines noodig zal hebben: vier-motorige vliegtuigen. Langzaam maar zeker zal een ver volmaking van den luchtweg naar het Oosten woeden bewerkt, in geleide- V lijke stadia. Het duel, Amsterdam en Batavia door dé lucht in twee maal 24 uur met elkaar te verbinden, komt nader en nader. Door de hooge fre quentie langs de Indië-route en de internationale samenwerking tusschen Jvéf verschillende luchtvaartmaat schappijen zal het daarbij mogelijk zijn de reis naar wens&h^te «f^jder- breken en naar willekeuAfVooit’ te 4 zetten. Deze twee belangrjjre^mededeelin- gen heeft directeur A. Plesman van de K.L.M. gedaan in een radio-rede voor de Phohi-miërofoon. i «pr. ving syn rede aan met 'n vergeiyking te maken tusschen den tyd van 13 J-irl 1935 tot U Juni MM (periode van den hslfweke- Mkschen dienst op Indië) en bet jaar. dat daar, •an voorafging. Men ziet dan, dat de gemlddel. raiaduur gedurende dm half wckirükwhen Met den boottrein der Stoomvaart MJ Ne derland arriveerde tc Genua Donderdag even voor den middag Z. E. jhr. mr. A. W. L. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer. De Gouierneur- Generaal was vergezeld van mevrouw Tjarda van Starkenborgh Stachouwer en hun beide dochters, terwyi van Milaan af de treinreis was meegemaakt door den heer en mevrouw Haersma Buma, zwage^.en zuster van jhr van Starkenborgh. De directeur van het agentschap oer Stoomvaart Maat-schappy Nederland t» Genua, consul-generaal Schimmel, was het ge zelschap tot Chlasso tegemoet gereisd. BV aan komst van den boottrein werd de Gouvemeur- Generaal begroet door luit.-kolonel C /arelta. commandant van het stazlone marittlma, <ns met den consul-generaal ZVne Excellentie ge leidde aan boord van het ms. Jonan van Ol denbarnevelt, dat even verder aan de Poots oei Mille gemeerd lag. De adjudant van den Gouverneur-Generaal er. mevrouw Van den Hoogenband. die tevoren te Genua waren aangekomen, waren Tok aan den trein, waar mede aanwezig was de heer Bouwman? chef van den passagedlenst der Stoomvaart My. Nederland te Amsterdam. Aan de valreep werd de Gouverneur Gene raal met familie ontvangen door den gezag voerder. kapitein M. F. Moerzer Bruvnr, met rl,n staf- Nadat kapitein Moerzer Bruyns door den heer Schimmel aan ZVne Excellentie en de familie was voorgesteld. Introduceerde de ka pitein zUn hoofdofficieren en werd het ge**!' schap door den gezagvoerder en den attaii- nlstrateur Duif naar de speciaal ir.Rerictite appartementen geleld. Zoowel by aankomst van den bootttelp als bij de komst aan boord werd druk gefilmd en gefotografeerd, terwyi de Gouverneur raai zoo welwillend was, later nog afz^nderiljs voor de Italiaansche fotopers te poseeren. Het stazlone marittlma was In verband met de aankomst van een Itallaansch troevensebip uit Oost-Afrika gedurende den monger met het oog op de feesteiyire ontvangst der soJda* ten vrywel geheel afgezet, doch hier werd me’ de minste hinder van «idervonden. De geheels regeling was keurig ep de Inscheping van *n vise-re, zooals de Italianen den Gouvc-neur- Generaal noemen en van alle boottrein-passa giers had een .vlot verloop. Tegen drie uur lichtte de Johan van Oldenbarnevelt de an kers en voer onder een nagenoeg tropische .tutte de haven van qpnua uit. Hoewel de reis van den Gouverneur-GeneraaJ door Italië geen officieel karakter droeg, was te Milaan de vice-Podesta zyne Excellentie komen begroeten om bem namens de” burge meester van Milaan een goede reis toe wenschen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 16