Amsterdam-Batavia in twee
maal 24 uur komt nader!
i
gezinnen
ZOektpeLboeneepWb“r I FOTOREPORTAGE
o
r
D. C, 3-TOESTELLEN
KOMEN
IJ
D
van d
f
F
Plaats dan een „Omroeper”
voo^ 80.
OCTOBER
MOOI WEER EN
RUSTIC REISSEIZOEN
CENTRAAL REIS-ADRES OER VEREEN. KATHOLIEKE PERS
NAAR PARIJS, LISIEUX EN LOURDES
41
die Donderdag to
Directeur A- Plesman
Passagiersvervoer is
snel groeiende
SCHAAKTOURNOOl TE
NOTTINGHAM
DÉ GOUVERNEUR-GENERAAL
TE GENUA
Ontvangst op de Johan van
Oldenbarnevelt
Voorzitter Japanech Olympisch
Comité
luchtweg naar het Ooeten
vervolmaakt
Wat doen de vliegbooten?
By de prijsuitreiking werden de
spelers enthousiast toegejuicht
met f 5.- voor administratie
Naar^dag- en nachtverheer
VEERTIEN VOLLE DAGEN VAN 12 TOT EN MET 25 SEPTEMBER
PRIJS (alles inbegrepen) F 115.
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1434
iininiiniiiiiuis
IT
Starkenborgh. De directeur vafl het agentschap
1
j
van Starkenbc
dochters, terwl
was meegemaa
Haersma Bums
ver.
en
worden
b.«*
De Imkert in de Peel hebben hun korven gedurende de zomermaanden
de hel gebracht, waar de beien hun wintervoorraad verzamelen
De Invloed der Amerikasnsche luchtvaart,
aldus de heer Plesman. kan heilzaam zijn,
omdat de Amerikanen vóór alles naar een
economisch en veilig luchtverkeer streven.
ZU zijn erin geslaagd materiaal te fabricee.
ren, dat aan deze eiscben voldoet. De
groote Amerlkaansche vliegbooten.jrap het
Glenn Martin en het Sikorsky type 'hebben
reeds zeer nuttig werk verricht, terwijl het
ontwerpen van grooter booten ter hand
is genomen. Deae sullen zich dan ook zeker
binnen enkele laren In Oost-Azië vertonnen.
Bpr. ving sQn rede un met *n vergelijking
te maten tusschen den tijd van 13 J’iö 193®
tot 13 Juni 1936 (periode van den halfweke-
MJkachen dienst op Indië) en het jaar. dat daar,
•an voorafging. Men ziet dan, dat de gemlddel.
reisduur gedurende den hall-weke ukschen
dienst In de richting naar Indlë Is geweest tü
dag, in de richting Europa 9,3 dag. In de over
eenkomstige periode van het laatste Jaar van
den weekdlenst bedroegen deze tijden reep. 8.8
er 8.5 dag. Het totaal aantal vlieguren op een
vlucht gedurende den weekdlenst bedroeg 74;
sedert de invoering van den haU-wekerjkschen
dienst verelscht een vlucht gemlddew slechte
58 uur.
De heer Plesman memoreerde vervolgens, hoe
de DCS.vliegtulgen op de Indië-route te .klein
z(jn voor bet verkeer co dat men ^poealj naar
grootere vliegtuigen zal moeten overgaan. De
Engelsche luchtvaartmaatschappij zal In 1937
het luchtverkeer naar het Oosten gaan exptoi-
teeren met groote viermotorige vliegtuigen en
vliegbooten. Ook de KLM. neemt de noodige
maatregelen: het nieuwe materiaal zal natuur
lijk niet langzamer zijn en tenslotte zal men
moeten geraken tot een dag- en nach'.verkeer,
Indien de grondorganlsatle tot In alle onder,
deelen als voldoende verzorgd kan worden be
schouwd.
I Steeds
I ach v<
I och we<
I interesse
I Üeuze z
I enderset
I 1>ng van
I intens b
I »»n het
I «*t de t
I «’«or ijjr
I «cheel n
I 'in? van
I >*t Mgr
I »*n het
I l»In 01
I 'n tijden
I «o kath
I Onwijst.
Over ruim een Jaar kunnen WÜ wellfebi be-
oordeelen of ft vliegbooten van Imperial
Airways een omwenteling In het Oosten te.
weeg hebben febracht.
Ten slotte deed de “heer Plesman nog eenlge
mededeellngen over de ontwikkeling gedurende
het Jaar 1935-1936 op de Amsterdam Rata vla-
route. Het comfort is verbeterd, het aantal re-
'5
DEZE BEIS VORMT EEN DEB SCHOONSTE^TRACTIES VAN HET BEISSEIZOEN. Iedere
nieuwe dag beteekent een tot werkelijkheid geworden schoone droom 1 De V-K-P-reisservice
garandeert U het heerlijkste reisgenot en het behaagljjkste comfort: geen vermoeienis, geen
zorg, geen grenaboeilljkheden. geen pas-kosten:alléén.EEN ONVEBGETEUJK SCHOONE
BEIS! Een waardige sluiting van het reiseefroen!
TELEFOON 46878 ..NX VOOBBUBOWAL 65—73, AMSTERDAM
der mooiste van Twente, wordt Ihaag
tours stjjgt ook snel, waarbij spr. nog wees op
het feit, dat dqor de goede samenwerking met
de Scheepvaart men van retourtarleven kan
genieten, ook als men van luchtvaart en scheep
vaart gemengd gebruik maakt.
Een toeneming van*het passagiersvervoer
over het eerste halfjaar van 1936 tegenover het
eerste halfjaar van 1935 van 136 pCt. toont
duidelijk aan, zoo besloot de heer Plesman. dat
wjj practische resultaten verwerven en dat de
geschetste toekomst zeker niet lang meer op
zich zal laten wachten.
Naar vernomen wordt, is Prins Tokugawa be
noemd tot voorzitter van het comité, dat de
Olympische Spelen in 1940 In Tokio zal orga-
nlseeren. I
zekers
m o
nooit
Vrijdagavond vond de prijsuitreiking plaats
aan een groot diner in het Vlctoria-statlon
hotel. Bij het diner fitngeerde als tafelpresi
dent de voorzitter van de British Chess Fe
deration, de beer Cannon Gordon Ross. Kort
na den aanvang kregen de gasten de „broad
casting" te hooren. welke des middags was uit
gezonden. Wel belangrijk, maar ook wel heel
lang....
Onze kampioen Euwe heeft daar ook eenlge
minuten gesproken en zijn woorden kwamen
vrij duidelijk over; overigens waren de weers
omstandigheden voor de overbrenging sto
rend. Aan het slot van bet diner waren
vele toespraken. Eerst werd volgens de be
kende Engelsche gewoöpte een toast uitge
bracht op „the King”,- gevolgd door het En-
Begin October zal eeri deel der
nieuwe DC 3 vliegtuigen, bestemd
voor de K.L.M. in Nederland aan
komen, de overigen.,in April 1937;
in totaal acht machines. De snelheid
hiervan ie .14 K.M. per uur grooter
dan van hét in gebruik zijnde mate-
riaaL De K.L.M. voorziet, dat zij in
1939 wederom grootere machines
noodig zal hebben: vier-motorige
vliegtuigen.
Langzaam maar zeker zal een ver
volmaking van den luchtweg haar het
Oosten worden bewerkt, in geleide
lijke stadia. Het doel, Amsterdam en
Batavia door de lucht in twee maal
24 uur met elkaar te verbinden, komt
nader en nader. Door de hooge fre
quentie langs de Indië-route en de
internationale samenwerking tusschen
de verschillende luchtvaartmaat
schappijen zal het daarbjj mogeHjk
zgn de zeis naar wensch te onder
breken en naar willekeur voort te
zetten.
Deze twee belangrijke mededeelin-
gen heeft directeur A- Plesman van
de K.L.M. gedaan in een radio-rede
voor de Phohi-microfoon.
Boeren en boerinnen In de karakteristieke kleedsrdracht
van hun landstreek op weg naar de folkloristische feesten,
die Donderdag te Stuttgart plaats hadden
8pr. betreurde het, dat de snelle ontwikkeling
der luchtvaartfin het Oosten nog doo- diplo
matieke moeilijkheden vaak ernstig wordt be
lemmerd. Mét groote zekerheid laat het zich
echter vóórspellen. dat de luchtvaart aan
China een zoodanig verkeersmiddel zal geven,
dat daarmee de rust, orde en welvaart zeer
zullen worden gediend. Door de groote lucht-
Hin van de Pan American Airways over den
Stillen Oceaan van Ik» Angeles naar Manilla,
zal ook de invloed van de Amerlkaansche
luchtvaart op Oost-Azië toenemen, temeer,
waar naast deze lUn van Honululu een zijtak
naar Nieuw-Zeeland zal afbuigen.
van o
perker
iteeds
name
gedeeli
in het
schier
menscl
togen
roeien,
dan k
naar
vraags
Toen
meinsc
aan a
schop
verpiic
rraags
devote
geslach
de verl
dat m
achten
dat m
vonder
ilch
voor
ding,
woord
in alle
van de
Als
,rtuk o]
Nederls
muleeri
ding vi
ȟn >e
spreeldt
Maerld
vriend
delüken
dicht Is
vatting
deleeuw
vraagst
Hik. zo<
vrouwer
te zijn
woordt
evenals
van voe
maar w
Zoo is
ook me
ding! 5
aan he
gave de
Hecht z
vrouwer
hoghe;
terwille
onze v<
des Hee
Dit Is
de vrou
heid aa
individu
raakte
veer te
thuis ik
nj rech
h.v. in
te benu
den ma
bare lei
ielfi.'est»
wachter
Zied ai
maatsch
schillent
richting
vróuw t
man en
aan alle
aan de
gen den
nat:onae
een dra:
anderen
uit het
hulshout
huizende
Handige
voo. zien
stuk bes
ache en
van de i
internationale scheepvaartpunten ook in.
ternationale luchtvaartoentra te maken. De
autoriteiten in Hong Kong hebben aan de
Pan American Airways toestemming ver
leend voor het gebruis der luchthaven. Het
luchtnet in het Verre Oosten groeit snel en
in belangrijkheid, de verbindingen worden,
steeds beter. Ook de K.NJL.M. en de
K1.M. zijn doende door vernieuwing van
het materiaal haar luchtlijnen te verbe
teren,- om on deze w.jze een deel van het
wereldluchtverkëer voor de Nederlandsche
luchtvaart doen beleggen.
Aan de grondorganlsatle zal nog veel
beterd moeten worden, terwijl de radlo-
weer berichten diensten zullen moeten
voortgezet, om ook in het Verre Oosten tot een
dag- en nachtverkeer te kunnen komen Inmid
dels, aldus de heer Plesman, zijn de groote
vliegtuigfabrieken bezig om viermotorige vlieg
tuigen te ontwikkelen, waarmee bet verkeer bjj
dag en nacht veilig kan warden geëxploiteerd;
over enkele jaren zullen al deze voorbereidin
gen tot werkelijkheid zijn geworden. Dan zal
het Oosten dichter bij het Westen rUn ge
bracht, in het belang van handel en industrie
en tot beter wederzjjdsch begrip.
gelsche volkslied. Daarna had bij monde van
mrs. Desbyshire de uitdeeling der prijzen
plaats; alle prijswinnaars werden stuk voor
stuk opgeroepen. Capablanca en^Botwinnlk, die
het eerst nt»r voren werden geroepen, wer
den met luid handgeklap begroet. Daarop
volgden Euwe, Fine en Resbevsky die leder
eveneens een daverend applaus kregen.
Dan volgde Aljechln, zeer toegejuicht; toen
kwamen Flohr en Lasker en laatstgenoemde
werd een langdurige, grootsche ovatie ge
bracht. Een luid applaus begroette ook mrs.
Holloway die bet kampioenschap in de dames-
competitie voor dfe zooveelste maal had ver
overd. Ook onze landgenoot Landau, die den
eersten prijs in het major open tournament
heeft gewonnen, werd op hartelljk applaus
.onthaald. Tylor sprak een geestig woord op de
stad Nottingham en hare bestuurderen, welke
speech beantwoord werd door den lord-mayor
en den sheriff, die mede aanzaten. Er volgde
nog een reeks van toespraken op de British
Chesh Federation, op de spelers, op den Not-
tinghamschen Schaakbond en op de pers, wel
ke stuk voor stuk beantwoord werden. Namens
de spelers spraken Capablanca en mrs. Hollo
way. Dat mr. Derbyshire de voorzitter van bo
vengenoemden bond, die de tot stand koming
van dit tournooi mogeljjk heeft gemaakt, niet
vergeten werd, behoeft wel geen vermelding.
W dacht hnmers, dat "®4
kaa pasaaerenl - Maar late»
dea weg met dat stat
Iea~. 7— 't sobet wata^
Voortgaande, constateerde de directeur
van de K.L.M., dat de Invloed der lucht
vaart zich steeds meer in Oost-Azie doet
gevoelen; Manilla en Hong Kong stjn uit
hun slaap gewekt, de Pan American Airways
eg Imperial Airways rijn bezig om vaa deze
Met den boottrein der Stoomvaart MJ Ne
derland arriveerde te Genua Donderdag even
voor den middag Z. E. Jhr. mr. A. iV. L. Tjarda
van Starkenborgh Stachouwer. De Gouierneur-
Generaal was vergezeld van mevrouw Tjaras
th Stachoudte en hun beide
I van Milaair af de treinrei»
j door den heer en mevrosw
gwager en zuster van jhr van
der Stoomvaart Maatschappij Nederland te
Genua, consul-generaal Schimmel, was bet ge
zelschap tot Chlasso tegemoet gereisd. B|t aan
komst van den boottrein werd de Gouverneur-
Generaal begroet door lult.-kolonel C-Larella
commandant van het stazlone m^Jttüna, me
met den consul-generaal Zijne Excellentie ge
leidde aan boord van bet ms. Johan van OJ*
denbarnevett, dat even verder aan de Penis
del Mille gemeerd lag.
6e adjudant van den Gouverneur-Generaai
er. mevrouw Van den Hoogenband. die tevoren
te Genua waren aangekomen, waren ook aan
waar mede aanwezig was de be<
chef van den passagedlenst W
Stoomvaart Mij. Nederland te Amsterdam.
Aan de valreep werd de Gouvemenr-Gen
raai met familie ontvangen door den gezag
voerder, kapitein M. F. Mqerzer Bruvne.
ri!n staf.
Nadat kapitein Moerzer Bruyns door om
heer Schimmel aan Zijne Exoellentl- en
familie was voorgesteld, introduceerde ce z>-
pitein zijn hoofdofficieren en werd het
schap door den gezagvoerder en den admi
nistrateur Duif naar de speciaal ingentm
appartementen geleld.
Zoowel bij aankomst van den bootue»n
by de komst aan boord werd druk gefilmd®
gefotografeerd, terwijl de Gouverneur Gene
raal zoo welwillend was. later nog afzonderw»
voor de Itaüaansche totopers te pos«-
Het stazlone marittlma was te veroana m»
de aankomst van een Italiaansch troepeeseuw
uit Oost-Afrika gedurende den morgec
het oog op de feestelijke ontvangst der tear
ten vr{jF*l geheel afgezet, doch hier werd
de minste hinder van ondervonden. De ?en
regeling was keu rig en de Inscheping
vlce-re, 'zooals de Italianen den Gouve*”^
Generaal noemen en van alle boottrein-!»®»
giers had een vlot verloop. Tegen a™
lichtte de Johan van Oldenbarnevelt
kers en voer onder een nagenoeg ropi®
tutte de haven van Genua uit. rm^aH
Hoewel de reis van den Gouverneur-oene™"
door Italië geen officieel karakter
te Milaan de vice-Podeste Zijne
komen begroeten om bem namens^«T\.
meester van Milaan een goede
wenschen.
den trtln
Bouwman,
Aan de valreep werd de Gouverneur-G**»*
Bij werkzMm-
heden aan een
meelfabriek
op de Crom-
vlietkade te
Rijswijk is een
gedeelte van
een steiger In
gestort, waar
bij een arbei
der gedood
werd
De nteewe Gouverneur-Generaal van Ned. Indlë, jhr. mr. A. W. L
Tjarda van Starkenborgh Steehouwer (midden) begeeft zich na
aankomst te Genua met zijn gezin aan boord van da .Johan van
Oldenbarnevelt