Amsterdam-Batavia in twee maal 24 uur komt nader! i gezinnen ZOektpeLboeneepWb“r I FOTOREPORTAGE o r D. C, 3-TOESTELLEN KOMEN IJ D van d f F Plaats dan een „Omroeper” voo^ 80. OCTOBER MOOI WEER EN RUSTIC REISSEIZOEN CENTRAAL REIS-ADRES OER VEREEN. KATHOLIEKE PERS NAAR PARIJS, LISIEUX EN LOURDES 41 die Donderdag to Directeur A- Plesman Passagiersvervoer is snel groeiende SCHAAKTOURNOOl TE NOTTINGHAM DÉ GOUVERNEUR-GENERAAL TE GENUA Ontvangst op de Johan van Oldenbarnevelt Voorzitter Japanech Olympisch Comité luchtweg naar het Ooeten vervolmaakt Wat doen de vliegbooten? By de prijsuitreiking werden de spelers enthousiast toegejuicht met f 5.- voor administratie Naar^dag- en nachtverheer VEERTIEN VOLLE DAGEN VAN 12 TOT EN MET 25 SEPTEMBER PRIJS (alles inbegrepen) F 115. ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1434 iininiiniiiiiuis IT Starkenborgh. De directeur vafl het agentschap 1 j van Starkenbc dochters, terwl was meegemaa Haersma Bums ver. en worden b.«* De Imkert in de Peel hebben hun korven gedurende de zomermaanden de hel gebracht, waar de beien hun wintervoorraad verzamelen De Invloed der Amerikasnsche luchtvaart, aldus de heer Plesman. kan heilzaam zijn, omdat de Amerikanen vóór alles naar een economisch en veilig luchtverkeer streven. ZU zijn erin geslaagd materiaal te fabricee. ren, dat aan deze eiscben voldoet. De groote Amerlkaansche vliegbooten.jrap het Glenn Martin en het Sikorsky type 'hebben reeds zeer nuttig werk verricht, terwijl het ontwerpen van grooter booten ter hand is genomen. Deae sullen zich dan ook zeker binnen enkele laren In Oost-Azië vertonnen. Bpr. ving sQn rede un met *n vergelijking te maten tusschen den tijd van 13 J’iö 193® tot 13 Juni 1936 (periode van den halfweke- MJkachen dienst op Indië) en het jaar. dat daar, •an voorafging. Men ziet dan, dat de gemlddel. reisduur gedurende den hall-weke ukschen dienst In de richting naar Indlë Is geweest tü dag, in de richting Europa 9,3 dag. In de over eenkomstige periode van het laatste Jaar van den weekdlenst bedroegen deze tijden reep. 8.8 er 8.5 dag. Het totaal aantal vlieguren op een vlucht gedurende den weekdlenst bedroeg 74; sedert de invoering van den haU-wekerjkschen dienst verelscht een vlucht gemlddew slechte 58 uur. De heer Plesman memoreerde vervolgens, hoe de DCS.vliegtulgen op de Indië-route te .klein z(jn voor bet verkeer co dat men ^poealj naar grootere vliegtuigen zal moeten overgaan. De Engelsche luchtvaartmaatschappij zal In 1937 het luchtverkeer naar het Oosten gaan exptoi- teeren met groote viermotorige vliegtuigen en vliegbooten. Ook de KLM. neemt de noodige maatregelen: het nieuwe materiaal zal natuur lijk niet langzamer zijn en tenslotte zal men moeten geraken tot een dag- en nach'.verkeer, Indien de grondorganlsatle tot In alle onder, deelen als voldoende verzorgd kan worden be schouwd. I Steeds I ach v< I och we< I interesse I Üeuze z I enderset I 1>ng van I intens b I »»n het I «*t de t I «’«or ijjr I «cheel n I 'in? van I >*t Mgr I »*n het I l»In 01 I 'n tijden I «o kath I Onwijst. Over ruim een Jaar kunnen WÜ wellfebi be- oordeelen of ft vliegbooten van Imperial Airways een omwenteling In het Oosten te. weeg hebben febracht. Ten slotte deed de “heer Plesman nog eenlge mededeellngen over de ontwikkeling gedurende het Jaar 1935-1936 op de Amsterdam Rata vla- route. Het comfort is verbeterd, het aantal re- '5 DEZE BEIS VORMT EEN DEB SCHOONSTE^TRACTIES VAN HET BEISSEIZOEN. Iedere nieuwe dag beteekent een tot werkelijkheid geworden schoone droom 1 De V-K-P-reisservice garandeert U het heerlijkste reisgenot en het behaagljjkste comfort: geen vermoeienis, geen zorg, geen grenaboeilljkheden. geen pas-kosten:alléén.EEN ONVEBGETEUJK SCHOONE BEIS! Een waardige sluiting van het reiseefroen! TELEFOON 46878 ..NX VOOBBUBOWAL 65—73, AMSTERDAM der mooiste van Twente, wordt Ihaag tours stjjgt ook snel, waarbij spr. nog wees op het feit, dat dqor de goede samenwerking met de Scheepvaart men van retourtarleven kan genieten, ook als men van luchtvaart en scheep vaart gemengd gebruik maakt. Een toeneming van*het passagiersvervoer over het eerste halfjaar van 1936 tegenover het eerste halfjaar van 1935 van 136 pCt. toont duidelijk aan, zoo besloot de heer Plesman. dat wjj practische resultaten verwerven en dat de geschetste toekomst zeker niet lang meer op zich zal laten wachten. Naar vernomen wordt, is Prins Tokugawa be noemd tot voorzitter van het comité, dat de Olympische Spelen in 1940 In Tokio zal orga- nlseeren. I zekers m o nooit Vrijdagavond vond de prijsuitreiking plaats aan een groot diner in het Vlctoria-statlon hotel. Bij het diner fitngeerde als tafelpresi dent de voorzitter van de British Chess Fe deration, de beer Cannon Gordon Ross. Kort na den aanvang kregen de gasten de „broad casting" te hooren. welke des middags was uit gezonden. Wel belangrijk, maar ook wel heel lang.... Onze kampioen Euwe heeft daar ook eenlge minuten gesproken en zijn woorden kwamen vrij duidelijk over; overigens waren de weers omstandigheden voor de overbrenging sto rend. Aan het slot van bet diner waren vele toespraken. Eerst werd volgens de be kende Engelsche gewoöpte een toast uitge bracht op „the King”,- gevolgd door het En- Begin October zal eeri deel der nieuwe DC 3 vliegtuigen, bestemd voor de K.L.M. in Nederland aan komen, de overigen.,in April 1937; in totaal acht machines. De snelheid hiervan ie .14 K.M. per uur grooter dan van hét in gebruik zijnde mate- riaaL De K.L.M. voorziet, dat zij in 1939 wederom grootere machines noodig zal hebben: vier-motorige vliegtuigen. Langzaam maar zeker zal een ver volmaking van den luchtweg haar het Oosten worden bewerkt, in geleide lijke stadia. Het doel, Amsterdam en Batavia door de lucht in twee maal 24 uur met elkaar te verbinden, komt nader en nader. Door de hooge fre quentie langs de Indië-route en de internationale samenwerking tusschen de verschillende luchtvaartmaat schappijen zal het daarbjj mogeHjk zgn de zeis naar wensch te onder breken en naar willekeur voort te zetten. Deze twee belangrijke mededeelin- gen heeft directeur A- Plesman van de K.L.M. gedaan in een radio-rede voor de Phohi-microfoon. Boeren en boerinnen In de karakteristieke kleedsrdracht van hun landstreek op weg naar de folkloristische feesten, die Donderdag te Stuttgart plaats hadden 8pr. betreurde het, dat de snelle ontwikkeling der luchtvaartfin het Oosten nog doo- diplo matieke moeilijkheden vaak ernstig wordt be lemmerd. Mét groote zekerheid laat het zich echter vóórspellen. dat de luchtvaart aan China een zoodanig verkeersmiddel zal geven, dat daarmee de rust, orde en welvaart zeer zullen worden gediend. Door de groote lucht- Hin van de Pan American Airways over den Stillen Oceaan van Ik» Angeles naar Manilla, zal ook de invloed van de Amerlkaansche luchtvaart op Oost-Azië toenemen, temeer, waar naast deze lUn van Honululu een zijtak naar Nieuw-Zeeland zal afbuigen. van o perker iteeds name gedeeli in het schier menscl togen roeien, dan k naar vraags Toen meinsc aan a schop verpiic rraags devote geslach de verl dat m achten dat m vonder ilch voor ding, woord in alle van de Als ,rtuk o] Nederls muleeri ding vi »ün >e spreeldt Maerld vriend delüken dicht Is vatting deleeuw vraagst Hik. zo< vrouwer te zijn woordt evenals van voe maar w Zoo is ook me ding! 5 aan he gave de Hecht z vrouwer hoghe; terwille onze v< des Hee Dit Is de vrou heid aa individu raakte veer te thuis ik nj rech h.v. in te benu den ma bare lei ielfi.'est» wachter Zied ai maatsch schillent richting vróuw t man en aan alle aan de gen den nat:onae een dra: anderen uit het hulshout huizende Handige voo. zien stuk bes ache en van de i internationale scheepvaartpunten ook in. ternationale luchtvaartoentra te maken. De autoriteiten in Hong Kong hebben aan de Pan American Airways toestemming ver leend voor het gebruis der luchthaven. Het luchtnet in het Verre Oosten groeit snel en in belangrijkheid, de verbindingen worden, steeds beter. Ook de K.NJL.M. en de K1.M. zijn doende door vernieuwing van het materiaal haar luchtlijnen te verbe teren,- om on deze w.jze een deel van het wereldluchtverkëer voor de Nederlandsche luchtvaart doen beleggen. Aan de grondorganlsatle zal nog veel beterd moeten worden, terwijl de radlo- weer berichten diensten zullen moeten voortgezet, om ook in het Verre Oosten tot een dag- en nachtverkeer te kunnen komen Inmid dels, aldus de heer Plesman, zijn de groote vliegtuigfabrieken bezig om viermotorige vlieg tuigen te ontwikkelen, waarmee bet verkeer bjj dag en nacht veilig kan warden geëxploiteerd; over enkele jaren zullen al deze voorbereidin gen tot werkelijkheid zijn geworden. Dan zal het Oosten dichter bij het Westen rUn ge bracht, in het belang van handel en industrie en tot beter wederzjjdsch begrip. gelsche volkslied. Daarna had bij monde van mrs. Desbyshire de uitdeeling der prijzen plaats; alle prijswinnaars werden stuk voor stuk opgeroepen. Capablanca en^Botwinnlk, die het eerst nt»r voren werden geroepen, wer den met luid handgeklap begroet. Daarop volgden Euwe, Fine en Resbevsky die leder eveneens een daverend applaus kregen. Dan volgde Aljechln, zeer toegejuicht; toen kwamen Flohr en Lasker en laatstgenoemde werd een langdurige, grootsche ovatie ge bracht. Een luid applaus begroette ook mrs. Holloway die bet kampioenschap in de dames- competitie voor dfe zooveelste maal had ver overd. Ook onze landgenoot Landau, die den eersten prijs in het major open tournament heeft gewonnen, werd op hartelljk applaus .onthaald. Tylor sprak een geestig woord op de stad Nottingham en hare bestuurderen, welke speech beantwoord werd door den lord-mayor en den sheriff, die mede aanzaten. Er volgde nog een reeks van toespraken op de British Chesh Federation, op de spelers, op den Not- tinghamschen Schaakbond en op de pers, wel ke stuk voor stuk beantwoord werden. Namens de spelers spraken Capablanca en mrs. Hollo way. Dat mr. Derbyshire de voorzitter van bo vengenoemden bond, die de tot stand koming van dit tournooi mogeljjk heeft gemaakt, niet vergeten werd, behoeft wel geen vermelding. W dacht hnmers, dat "®4 kaa pasaaerenl - Maar late» dea weg met dat stat Iea~. 7— 't sobet wata^ Voortgaande, constateerde de directeur van de K.L.M., dat de Invloed der lucht vaart zich steeds meer in Oost-Azie doet gevoelen; Manilla en Hong Kong stjn uit hun slaap gewekt, de Pan American Airways eg Imperial Airways rijn bezig om vaa deze Met den boottrein der Stoomvaart MJ Ne derland arriveerde te Genua Donderdag even voor den middag Z. E. Jhr. mr. A. iV. L. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer. De Gouierneur- Generaal was vergezeld van mevrouw Tjaras th Stachoudte en hun beide I van Milaair af de treinrei» j door den heer en mevrosw gwager en zuster van jhr van der Stoomvaart Maatschappij Nederland te Genua, consul-generaal Schimmel, was bet ge zelschap tot Chlasso tegemoet gereisd. B|t aan komst van den boottrein werd de Gouverneur- Generaal begroet door lult.-kolonel C-Larella commandant van het stazlone m^Jttüna, me met den consul-generaal Zijne Excellentie ge leidde aan boord van bet ms. Johan van OJ* denbarnevett, dat even verder aan de Penis del Mille gemeerd lag. 6e adjudant van den Gouverneur-Generaai er. mevrouw Van den Hoogenband. die tevoren te Genua waren aangekomen, waren ook aan waar mede aanwezig was de be< chef van den passagedlenst W Stoomvaart Mij. Nederland te Amsterdam. Aan de valreep werd de Gouvemenr-Gen raai met familie ontvangen door den gezag voerder, kapitein M. F. Mqerzer Bruvne. ri!n staf. Nadat kapitein Moerzer Bruyns door om heer Schimmel aan Zijne Exoellentl- en familie was voorgesteld, introduceerde ce z>- pitein zijn hoofdofficieren en werd het schap door den gezagvoerder en den admi nistrateur Duif naar de speciaal ingentm appartementen geleld. Zoowel bij aankomst van den bootue»n by de komst aan boord werd druk gefilmd® gefotografeerd, terwijl de Gouverneur Gene raal zoo welwillend was. later nog afzonderw» voor de Itaüaansche totopers te pos«- Het stazlone marittlma was te veroana m» de aankomst van een Italiaansch troepeeseuw uit Oost-Afrika gedurende den morgec het oog op de feestelijke ontvangst der tear ten vr{jF*l geheel afgezet, doch hier werd de minste hinder van ondervonden. De ?en regeling was keu rig en de Inscheping vlce-re, 'zooals de Italianen den Gouve*”^ Generaal noemen en van alle boottrein-!»®» giers had een vlot verloop. Tegen a™ lichtte de Johan van Oldenbarnevelt kers en voer onder een nagenoeg ropi® tutte de haven van Genua uit. rm^aH Hoewel de reis van den Gouverneur-oene™" door Italië geen officieel karakter te Milaan de vice-Podeste Zijne komen begroeten om bem namens^«T\. meester van Milaan een goede wenschen. den trtln Bouwman, Aan de valreep werd de Gouverneur-G**»* Bij werkzMm- heden aan een meelfabriek op de Crom- vlietkade te Rijswijk is een gedeelte van een steiger In gestort, waar bij een arbei der gedood werd De nteewe Gouverneur-Generaal van Ned. Indlë, jhr. mr. A. W. L Tjarda van Starkenborgh Steehouwer (midden) begeeft zich na aankomst te Genua met zijn gezin aan boord van da .Johan van Oldenbarnevelt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4