WIJ LEEREN SCHAKEN
I
a
o m
Oplossing
Twee recepten
H
I
Confetti
LEKKERE EN EENVOUDIG KLAAR TE
MAKEN SCHOTELTJES
I Bi
BONTE KLEUREN VOOR DEN HERFST
feestend Amsterdam
over
L
I
WEENSCH MILIEU lN PERZIE
-1
Schoonheidszorgen
E
Doch we moeten er op letten
s
>1
E
BRABANTSCHE BRIEVEN
D 'n Dré op bezoek bij
meester Vincent
Met een romantisch huwelijk
tot gevolg
Er komt meer zorg dan schoonheid
bij te pas
1
-
Het zijn maar kleinigheden
ZETDWANG.
doen.
jos. duverge
MARYE.
k
8
7
1
6
4
3
2
1
MARYE
h
de
schoonheidszorgen
uit
De macaroni wordt op de gewone manier
hoe de huls-
8
.10
KLEINE WENKEN
Kh2;
voor-
lijk altijd en vogue, omdat het niet zoo
sss
7
Amictx
Na ’n dergelijk festljn-van-kunstzinnigen-
X
SS
8.
DB*.
I
OPENINGEN
WEENSCHE PARTIJ
Ingrediënten:
ponds pak macaroni,
1 blikje tomatenpuree,
1H ons varkensgehakt,
boter, zout en peper naar smaak.
11. Re4—15
13. Ke5—eè
13. RfS—eè
14. Re6—g4
15. Kf6—Tl.
Kg 5—h6
Kh«—h5
Kh5—hè
Khè—h7
De koning (met de twee
Kf4—e3
Ke3—d2
Kd3—e3
Ke3—f3
1. Rg4—dl
2. Khl—b2
3. Rdl—c3
4< Kb3—c3
Benoodlgdheden zijn:
1 blikje tomatenpuree,
3 lepels havermout,
3 eieren,
1 bouillonblokje,
1 klein, fijngesnipperd uitje,
boter, zout en peper naar smaak.
ver-
dat
en
3.
3. f3—f4
4 f4xe5
5. Pgl—f3
EINDSPEL KONING PLU8 TWEE RAADS
HEEREN TEGEN KONING
De koning wordt naar een der hoekvelden
3
3. g3—g3
4. Rfl—g3 (fianchetto»
Of:
1. e3—e4
3. Pbl—c3
3. Rbl—c3
3. Rfl—C4
4. Ddl—f4
5. PtS—d5
Kei—dl
Of:
tteeken) wakker van geest zijn
4 hier sloopend op werkt, nJ.
dagelijks terugkeerende plich-
In den volgenden stand wint wit in twee
vetten door zetdwang.
,1
X
3. Pc3—d5
4. b3—b4
5. b4xa5
8. e4xd5
Of:
gedreven en op een hoekveld of op een der
beide naastgelegen randvelden mat gezet. Daar
voor kunnen 18 zetten noodig zijn.
raadsheeren) moet altijd op een paardensprong
afstand van het hoekveld komen.
KM—M
KM—hT
Kh7—h8
Rf8—b4
Rb4—a5
c7—Cé
c6xd5
DdgxaS enz.
Pb8—cè
Rf8—C5
Pg8—f 6 enz.
Pg8—fè
d7—dS
Pftae4
RfZ—e7 enz.
me, In z’n glasen cel, die zong, die jubelde z’n
bronzen klanken als muzikaltfi confetti over
de feestende weareldstad; hu strooide, hij
sprenkelde z’n kunst” In broftsen, In zilveren,
in gouwen klanken naar den Verren ender. die
als 'nen purperen ring om Amsterdam ge
spannen lag-
En Y was getroost Getroost tot zingens toe!
Getroost deur dezen stoeren, grijzen makker,
68 jaren telt den Vincent die daar in
hemdsmouwen en met losse bretels zijnen mu
ziek uit X zware brons sloeg, als ’nen kunst
smid zijn rozen en laurieren, zijn guirlandes
en schoonsten cier gloeiend slaat uit het kouwe
ijzer.
Prachtkearel, deuzen beiaardier, deuzen reus
mee X „kleine" hart en de groote. harde heelt-
knuteten, die uit duuzenden kilo's zwarten
brons 'nen muziek ciseleeren, die als gouwen
kapellen deur de lochten dartelt.
U doet' de boter In de pan, het fijngesnip
perde uitje er bij en als het mooi lichtbruin
is, gaan de overige ingrediënten er alle tege
lijk in, nadat de eieren even geklutst zijn.
Dan zoolang roeren tot de geheele massa tot
een eenigszins vaste, droge brei is geworden,
en het is klaar. Nu gaat het op een lunch-
schaaltje en laat u het afkoeien. Wilt u bet
een beetje feestelijk tintje geven, dan garneert
u het met blaadjes pleter-selle en dan hebt
u een hartige, smakelijk en gemakkeljjk klaar
te maken lekkernij voor op de boterham.
Het volgende is als voorgerecht bjj den
men
et schijnt dat de nazomer goed wil ma
ken wat de eigenlijke zomertijd aan ons
misdaan heeft. De zon schijnt tenminste
weer eens uit een stralendeh blauwen hemel
en we krijgen heel wat minder regen.
En nu worden natuurlijk al de uitgestelde
plannen verwezenlijkt en de buitenmenschen
worden vereerd met de bezoeken van de men
schen uit de stad, die eens evetitjes aan komen
wippen of voor een week-end zijn uitgenoo-
dlgd. t
En dan komt moeder de vrouw wel eens
voor het probleem te staan: hoe gemakkelijk
en vlug Iets klaar te maken, wat de gasten
smaakt. Hier volgen een tweetal recepten, die
zeer zeker zullen voldoen.
Het eerste is voor op de boterham. Het
vangt volkomen het schaaltje met ham,
u uw gasten eerst had willen aanbieden
bovendien Is het misschien wel iets nieuws
voor hen en dan oogst uw koffietafel ongetwij
feld het gewilde succes.
En altlj muziek, muziek uit dleën vervaar
lijken klokkentros mee de trillende Ijzerdraden,
bewogen deur Vincent’s knuisten en voeten,
naar de bonkige klepels en hamers van ge
goten brons. En altlj muziek, die dwerlde deur
dat bonte zwerk, mee de zilveren, de zwarte,
de péerlmoeren. de zonbeschenen wolkenklod
ders en de plakaten blaauw mee de gouwen
zonnebussels. En altlj muziek, muziek die da
verde uit duuzenden ponden brons, muziek die
klingelde uit kleine klokken, muziek die zong,
die kwinkeleerde als den ciseleur- van al dat
zwarte, zware brons dat zoo wilde mee zijn
twee „hamers", op de plek waar 'n ander han
den heeft! I
Muziek met de klokken^ met de koperen ba
zuinen, die schalden van de^ toren, met de
clarinetten. tuba, groote en kleine trom in den
rijkdom van 'n geweldige klanltenharmonle, die
kaatste naar X wolkenplafond en, weerkaatste
in de feesteljjk-bedrotnde straten van Amster
dam. Alles, ge mot dan wel 'n hart van steen
hebben, als g’op aoo'nen oogenbllk nle geluk
kig en trotsch ztft mee oewen staat van Neder
landerschap, als daar de forsche en marsch-
matlge muziek op geweldigste en schoonste
wijze de volksliederen uit den toren van een
van 'swaerelds schoonste bouwwerken doet da
veren en schallen over de panorama's van
sóó'n hoofdstad, naar de verre en verste ge
westen, gedragen op den techniek van Neder-
landschen Radio-Makelij, alles in volmaakten
vorm en uitvoering!
Ge mot dan wel geen oogen in oewen kop
hebben als ge zoo’n gelukkig gedacht nle ziet
gesymboliseerd In die vlucht zilvermeeuwen,
daar In d’onendlgheid van X grootsche wol
kendrama in de stille, vergankelijke pracht van
kleur en beweging.
Om het overkoken van melk te
komen, besmeert men de pan van boven
In den rand met een weinig boter. Dit
kunt U ook doen om het overkoken van
aardappelen te voorkomen.
arbeid. ik heb dat dlkkels gemorken, is den
mensch altlj zielsgelukkig.
En ook dan mot ge al weer hardstikken blind
zijn, als ge t geluk niet glanzen ziet uit d’oogen
van zulke lachende menschen.
En gelukkige, lachende menschen, ze mot
ten daaraan uiting geven in 'n aardigheid, la
'n kwinkslag, in *n jongensstreek!
Dan dan amico, dan zijn zelfs Hollan
ders.... Brabantsche kameraads! En als den
ouwen, zweetenden Vincent daar in z'n celleke
stond, lekker deurwaaiend van den mllden
Wester, als ook hij blij en gelukkig om vol
brachten schoonen, maar zwaren arbeid, *nen
mop tapte mee „de jongens" van ..Soli Dei",
als ie daar z'n broek optrok, naar de knoopen
veur de bretels zocht, dan dan kwam daar
haastig aangerend den joligen drummer, die
in 'n onweerstaanbare aanvechting van „net
heid''. 't deurke veur Vincent’s neus sloot en
op slot draalde, bewerende dat X .geen ge
zicht" was....! En mee dat toeë deurke amico,
ga "k er afschelen.
Vincent, vrind, daar achter 't deurke, be
dankt. veul bedankt veur deus schoone uur
onder dleën bronzen klokkentrossel, daar bo
ven Amsterdam! En 'snamiddags, amico, heb
tk den kleinen Dré III en kleinderen Bart nog
mee verom genomen naar Brabant, de manne-
kes d’ren vacantie zat er op. dus brocht ik ae
eikens naar Broeder Overste in den Ouwen-
bosch.
September!
Herfstmaand!
'n Gansch nieuw tij is aangebroken: *n
schoon tij, waarvan ik mennigt briefke denk te
poliooien
Veul groeten van Trui en als altlj seen haar
de minder van oewen
Als zwart aan zet was, kon wit op lederen
set van zwart terstond mat geven. Wit heeft
dus niets anders te doen dan een temposet,
die de positie niet wezenlijk verandert, te spe
len. Maar welke? 1. Rc3—b3—al slaat de
zwarte dame den raadsheer en geeft meteen
schaak. Wit kan dan niet het schaak, waarin
zjjn eigen koning staat, opheften en meteen
den zwarten koning mat zetten. Evenmin lel
den andere zetten tot het doel, behalve een
konlngszet. Waar moet de witte koning heen?
De d-ljjn kan hij niet betreden, omdat zwart
door Dxd4 schaak zou geven, waarop wit ón
mogelijk mat kan zetten. Op 1. Kc2 volgt
Pe3+. Op Kb3. Dzdëf. Er blijft den witten
koning dus alleen het veld bl over.
1. Kbl, Dxd4; 3. Pe8 mat
Pxh6; 3. Rxe5 mat
hxg6; 2 Df3 mat
De zwarte dame kan het laatste mat niet af
wenden. omdat *deae figuur geopend staat. Door
Df4 bijv, zou de zwarte koning in schaak ko
men. en wjj weten dat men den eigen koning
nooit in schaak mag stellen.
De twee laatste matstanden zijn economisch
rein, d v.i dat alle witte figuren aan het mat
medewerken en alle velden, die den zwarten
koning omringen, slechts op één manier voor
Z. M. zijn afgesloten.
gekookt. Voordat ze gaar is, worden de boter
(niet te weinig), het gehakt met «out en
peper en de tomatenpuree in een klein pan
netje gedaan en op een laag pitje laat u het
twintig minuten zachtjes pruttelen. Deze sauce
roert u door de macaroni en ook dit schotel
tje is gereed, en alweer is het makkeluk klaar
te maken. Vooral als voorgerecht van aard
appelen en sla zal het uw gasten zeker vol-
L i
DX MOUWEN ALLEEN ZIJN VAN BONT.de
lange mantel daarentegen is van zachte,
lichtgrijze jersey- Kostbaar, denkt VI Toch
niet, want deze mouwen kunnen evengoed^
gemaakt worden van bont-per-meter. Van
dezelfde stof als de mantel- is de eenvou
dige japon, met een ter hoogte van de
knieën aangezet, eenigszins klokkend, rokje.
Hoedje en accessoires in een wijnroode
herfsttint geven het geheel een apart ca
chet.
Kd2, Kg4;
Kg3; 10. Rg5. Kg3; 11. RI4. Kgl; IX
en het mat volgt op den 17en zet.
5. Kc3—d4
6. Rh4—el
7. Rc3—d3
8. Rd3—e4
8. Kd4—e5
10. Rel—f2
Van de opgaaf no. 10 (wtt: Kd4, pion a3;
zwart: Ka5, pionnen a4, a8 en b6>.1 Wit wint
in drie zetten door zetdwang 1. Kc41 bS bëf
X Kc*, b5-b4; X a3xb4 mat.
geen
ge-
de
herfsttinten, van één
model twee of drie to
taal anders uitziende
costuums te maken.
Het komt natuurlijk
aan op 'n juiste kleu
rencombinatie. dat wil
zeggen die bj) onze
verschijning het beste
past. Want al zijn de
kleuren op zich zelf
goed gekozen, wanneer
ze ons niet staan dan
wordt het effect treu
rig. De verschillende
blouses bij het hier af-
gebeelde pakje geven
.eenige aanwijzing. Eén
van deze blouses kan
gemakkelijk ook als
jasje gedragen worden.
Bijvoorbeeldwordt egj^
tweedstof gebruikt, dan
nemen wij een blouse
in een van de tinten die daarin voorkomen,
enzoovoort.
gauw uit de mode gaat en bij kleermakers-
- werk het model er ondanks een regen-
Het klassieke mantelpakje blijft natuur- buitje niet uit gaat.
de zee komt gevlogen. Die onze lochten Jaajgt.
jaagt, ae voortploetert langs onzen lagen
hemel. Ze uit malkaart scheurt en plakaten
van 't diepste, puurste blaauw aan onzen he
mel toovert, waaruit de zon dan heur gouwen
bussels gulpt over de velden, over de wateren,
over de stejen en ’t wisselend licht, schaduw
en kleurenspel over ons schoone landje nooit
uitgetooverd komt.
Ja ik mag ze zoo geren!
Ze maken oe sterk. Ze maken oe frisch, ze
maken oe gezond en gelukkig, als ze zoo waaien
om oew slapen, als ze soms vegen over oew
bloote borst, wanneer ge aan 't ploegen, aan
't zaaien of aan 't oogsten bent in den vlak
ken, den open akker en X zweet aan oew kin
hangt. Ja daar was ie weer, dleën Wester-
waai. daar voer ie om de tientallen Am-
sterdamsche torens, daar trok ie deur onzen
hoogen koepel. Daar droeg ie Vincent zUn
kunst over de stad, deur de ruimten, over....
de peerse enders in de galerijen en open hui
zen daar ver, ver in de nou donkere tropen,
uit de luidsprekers in de volle harten van onze
landgenooten, die mee gesloten oogen efkens
toefden aan den voet van Vincent zUnen carH-
lonkoepel. Want ‘t bekende gele en rooie lichtje
van den Radio hing daar nou te knipoogen
teugen den beiaardier plazierlg als ge daar
zelfs niks mee te maken hebt, mee dat -zenuw-
vretcrke en t schoone klokkenconcert in
samenwerking mee X Amsterdamsche Orkest
.jBoli Del Gloria*’ klonk over de heele weareld
naar lederen Nederlander, die zUnen knop maar
omdraaide op den PH.O.HX
Nen zwerm zilvermeeuwen tusschen ons op
den koepel en de schoorsteenen van" de stad,
glee op 'nen zonneplek de ruimte deur.
Fel stonden de Nederlandsche kleuren 44nen
kant op, van alle hoogtepunten in den pano-
ramacirkeL
Het kenmerkende van deze opening na L
e2—e4. e7—eS is de 2e zet van wit: Pbl—cX
Geen aanvalzet, zooals het meer gebrulkelUke
Pgl—f3 «valt den pion e5 aan», doch een ont-
wlkkellngszet. -Deze opening werd ln‘ het eind
der vorige eeuw bijzonder te Weenen gespeeld.
e7—e5
Rf8—c5
Rf8—c5
Pb8—cë
Dd8—te
Df6xf3f
Ke8—f8 enz.
Fe e was 2 maanden getrouwd en ze begon
X y een klem beetje aan haar huishouding te
wennen. Het was ook een heele over-
gang: de eene maand zit je nog op je kantoor,
je hanteert vaardig en vlug je schrijfmachine,
de volgende maand moet je den hulshoudscep-
ter zwaaien en dat gaat dan heel wat minder
vaardig en vlug met vele strubbelingen
Maar wat hindert het eigenlijk? Om half zes
kwam ,J»U” thuis en dan was, al het doorge
stane leed op slag vergeten. Lang voor ze den
sleutel in ’t slot hoorde, was ze nog even naar
de toilettafel gegaan en ze had met critische
oogen, haar uiterluk aanschouwd. De jurk was
een beetje smoezelig, gauw een andere aan.
Haar neus glom als een spiegel, daar moest
een beetje poeder over. Dan gleed de kam or-
denend door heur haar en zag ze er weer frisch
en opgewekt uit. Ze voelde zich nu ook anders
en met een vroolUk gezlqht verwelkomde ze
hem om half zes in de gang en de rest van
den dag was een klein. Intiem feest
war-
maaltUd bedoeld, hoewel het ook buiten
gewoon geschikt is als warm jhapje bU
lunch, het is een macaroni-schoteltje.
Speelt zwart hier Ke2 dan 5. Rg5, KW; 8.
7. Re3, Kf3; 8. Rf5, Kg2; 9. Ke2.
KI3
Amico,*ge verstaat da Tc van m’n leven nle
zoon schoon Konlnginnefeest heb beleefd, als
dat uur op den torenkoepel van het Amster
damsche Paleis. M’n leven nle ben ik zestig
volle minuten zoo gelukkig-trotsch geweest mee
m’n Nederlanderschap als gisteren dat uur,
toen ik mee Vincent op dleën toren zat, te
midden van de statige najaarslochten, die in
bonten pracht boven den paarsen kimring
zwoegden, over de schuimwitte panorama’s van
Neerlands hoofdstad. En waar bovenuit rezen
de bekende, de sierlijke, de ranke torens, waar
om den Noordwester waalde, dleën mllden.
dleën stoeren zeewind, die als balsem deur oer/
longen gaat. Da’s wind dien ge proeft! Die
daauwt op oew vel!
Ik mag 'm zoo geien, amico.
WU, wU Nederlandsche menschen, wjj zUn
zoo mee *m vertrouwd! WU kennen "m zoo
schoon, deuzen machtigen waal, die van over
in rookerige lokalen, late
frlssche lucht, onverstandig
- 15
IX Rf3—e3f
17. IU4
IE Re3—d4 mat.
WU verzoeken onze lezers het onderwerp
„koning plus twee raadsheeren tegen1 koning”
nader te bestudeeren. door een of meer wille
keurige standen met het genoemde materiaal
op te stellen en in hoogstens 18 zetten den
ontbloten koning mat te zetten.
vrouw er uit ziet, om maar iets te noemen. Zeg
niet .het U maar het uiteriUk”. Misschien
overdreven wg in onze jonge jaren de aandacht
hieraan. Maar, als we na vele jaren, ondanks
onze dagelijksche bezigheden, die ons een vlek
op onze Japon bezorgen, roode. glimmende wan
gen of slordige haren, evenals vroeger, friaqh
en gesoigneerd zUn als ,hU” thuis komt, dan
Is dat geen overdreven aandacht, maar de
uiting van een vrouw, die haar critlschen
blik van vroeger niet heeft verloren, die
zich niet heelemaal «foor de dagelUksche sleur
heeft laten meesleepen.
En dan komt het ook niet alleen te voor
schijn in haar uiteriUk. Dan zUn er vele klei
nigheden. die er van getuigen, hoe ze weet
te strijden tegen haar laksheid om niet on
der te gaan in de huishoudsleur. Ze zal haar
werk zóó organiseeren, dat ze even tüd heeft
om rustig een kopje thee mee te drinken om
half ses. voordat ze weer in de keuken ver-
dwljnt om verder het eten k’aar te mUcen. Ze
zal het zóó organiseeren, dat ze op een mooien
avond niet te moe is om nog even een wan
deling te maken of een klein fietstochtje.
Het zijn maar zulke kleine dingen en toch
ze kunnen den altUd weer terugkeerenden re-
gelmatigen tredmolen van het leven zoo bro
ken en veraangenamen. Iedere vrouw, naar
haar eigen aard, zal zoo haar kleine bijzonder
heden hebben, waar ze waarde aan hecht.
Maar die om te zetten in de practUk vereischt
activiteit, geestelijke activiteit, waar we voor
vechten moeten als we ouder worden, maar die
ons eigen was toen we zooveel joliger waren en
die onmisbaar is in heel ons leven.
Kf3—<4
Kg4—f3
Kf3—f4
Kf4—g5
Kg5—g4
Kg4—g5
Speelt zwart hier Kh3 dan 11. Kf4. Kh2; 13.
Kf3, Kh3 (men lette op het mogelUke aftrek-
schaak no. 12Khl dgcr 13. Kg3); 13 Rd3
Kh3; 14. Rfl, Khl; 15. Re3, Kh2; U. KfX
Khl; 17. Rg3 Kh3; 18. RI4 mat.
Nooit zult ge raaien
waar ik gisteren,
mee den Koningin
nedag, gezeten heb!
Honderdzeuvenennegentig trejen hoog, man.
Ja, sjuust! Op 'nen toren!
Neeë, nle op ons eigen kerketorentje op Ul-
venhout, wie klimt er nou bij zh-elgen-thuls
op den toren? Zulke dingen, als torens beklim
men. de bezienswaardighedens bewonderen en
zoo, dat doet den mensch alleen maar op den
vreemde! Zoo is nou eenmaal dat eigenaardig
ding, dat „mensch’’ hiet! Die dlkkels meer oog
heeft veur X leelUk wUf van 'n ander, dan
veur z’n eigen knappe frommes, waarveur ie
vroeger naar X ander end van de weareld zou
■Un gegaan, desnoods zonder z'n vader en moe
der eerst goeiendag te zeggen. En zoo bestaan
dan ook de V.V.V.'s (Vereenlgingen veur
Vreemdelingenverkeer) en echtscheidlngs-advo»
eaten!
Waarmee heelegaar nle geaeed wil zUn, ami-
eo mee deus uitlooperke vzn m’n gedachten
dat den toren, waar ik gisteren opkraflelde,
a b c d e f g
n vrijwel alle vrouwenbladen komt de ru
briek schoonheidszorgen voor en vele leze
ressen zijn gewend deze rubriek maar onge
lezen over te slaan.
Schoonheidszorgen toch beteekenen voor velen
onkosten, rijd en moeite, die- vrU nutteloos be
steed worden.
Schoonheidbromt de bezige huismoeder
ik heb wel wat anders aan mijn hoofd en
ik heb geen geld om al die middeltjes aan te
schaften.
Het helpt immers allemaal toch geen zier!
jneent een azfder. Je wordt er heusch niet mooier
van!
En dan zijn er de velen, die ettelijke voor
beelden weten aan te halen uit eigen en an-
derer ervaring van het gebruik van allerlei hoo-
gelUk aangeprezen schoonheidszeepen, -water,
-poeders, crèmes, die op zijn best niets gehol
pen hebben, maar die ook heel vaak ernstige
schade hebben toegebracht aan haren, teint
of tanden.
Zijn inderdaad alle
den booze?
Laten we het maar dadelijk zeggen: schoon
heidszorgen zijn voor iedere vrouw, die prijs
stelt op een zoo goed mogelUk uiterlljk. een
gebiedende elsch mitsen nu komt het:
mits men hieronder verstaat: een de gezond
heid bevorderende zorg en voorzorg, die nim
mer mag ontaarden in het aanbrengen van een
vrouwengelaat ontsierende verf en schmink
Met ulteriUke schoonheid gaat het eigenlUk
precies als met innerlijke schoonheid;
Evenmin als iemand met poeslieve manier
tjes, maar een hardvochtig karakter succes zal
hebben bu degenen, die dieper schouwen dan
de oppervlakte, evenmin zal de bezitster van
een onverzorgde gioezeT^e teint en oneffenheden
en puistjes welke zij met poeder en rouge tracht
te be«iekken, «de bewondering kunnen opwekken
vai. wie nauwlettend toezien. De oorzaak ligt
dieper en moet van binnenuit worden bestreden.
Wanneer gU leest dat de een of andere zeep
u de teint der jeugd eaarborgt, dan hoort
«laar nog iets bU, wat niet in de advertentie
staat: dit kan nJ. het geval zUn wanneer alle
voorwaarden daartoe aanwezig aan.
WU moeten nimmer uit het oog verliezen, dat
bU schoondheidszorg meer zorg dan schoonheid
te pas komt!
Als wU dat eenmaal goed onder oogen zien,
dan zullen wU ook niet het ónmogelijke ver
wachten: iemand met beslist leelUke gelaats
trekken en *n pukkelige vlekkerige teint zal nooit
en te nimmer een verblindende schoonheid wor
den, alleen maar door insmeren van het gelaat
met een bepaalde zeep of poeder.
Dames! Laat U toch niets wUsmaken!
Het kunstigst opgemaakte gelaat met doffe
oogen, glanslooee haren en ontevreden trek
om oen mond, weegt bU lange na niet op tegen
een vroolUk gezicht met tintelende oogen, frls
sche tanden en een lachénden mond.
Hieruit kunnen wU dus al dadelUk de concljjsie
trekken, dat onze gezondheid een belangrijke
factor is voor schoonheid.
Wanneer wjj de klachten lezen, die lezeressen
inzenden over de schoonheMsgebreken, die haar
kwellen, dan treft het ons telkenmale weer op
nieuw, dat de meesten vragen om „een middel
tje”. Alsof wallen onder de oogen. dun haar,
puistjes, vette huid, ontstoken oogen, rimpels
e.d. zoo maar ineens te veHflJderon waren met
de een of andere tooverzalf. Dat zou wel plei-
zierig zUn!
Puistjes of oneffenheden komen zeer vaak
voor uit een 'slechte. spUsvertering; ook gebrek
aan voldoende nachtrust, een onverstandige le-
imantlsche huweUjken schUnen thans
M mode te zUn. Naar uit Teheran verluidt,
A x. jg de Engelsche petroleumkonlng. Sir Jonn
Doudworth, met een Weensch meisje ge
trouwd.
De bruid tn kwestie te een arm Weensch
meisje, Hllde Moosmiiller genaamd. Haar
ouders emigreerden IndertUd uit Oostenrijk
naar TurkUe en vervolgens naar Perzië. Hllde
was zoo gelukkig een aanstelling als steno
typiste te krijgen bU een petroleumconcern, dat
een kantoor te Teheran geopend had.
Toen zu op een morgen over het fabrieks
terrein liep, zag zU, hoe tal van arbeiden zich
om een smerigen theeketel verdrongen. Ttien
ontstond in haar brein een plan, dat voor h&r
verdere leven beslissend zou zijn. ZU vroeg dén
directeur te spreken en stelde hem voor op het
terrein van de fabriek .een cantine op te rich
ten volgens Europeesch model, waar de arbei
ders en oe overige employés van de maat
schappij tegen een geringe vergoeding spUs en
drank konden koopen en alwaar zU bun vrijen
tjjd aangenaam konden doorbrengen De direc
tie ging met dit plan accoord en vertrouwde de
leiding van dit moderne esdé. dat spoedig in
geheel Teheran groote bekendheid verkreeg,
aan de Weensche toe. Van heiixie en verre
kwamen de bezoekers om dit etdite Weensche
milieu in Perzië tegenwoordig heet dit land
elgenlUk Iran met zUn talrijke speeltafel
tjes, couranten, Weensche taartjes en bovenal
de Weensche gemoedelUkheld, te aanschouwen.
Zoowel directie ate employe’s waren de 35-Jari-
ge Weensche zeer dankhaar voor haar geslaagde
onderneming.
Nu wilde het toeval, dat eenlgen tUd geleden
een Engelschman in dit café verzeild geraakte.
Het was tie petroleummagnaat Sir JoHn Doud
worth, eigenaar van reusachtige olievelden in
Irak. Sir John was over dit echte Europeesche
milieu, dat hU daar in het Oosten aan trol, soo
verheugd, dat hU juffrouw Moosmtiller ver
zocht met hem mee te gaan naar Moaoel cm
aldaar voor de menschen. die op zUn olie-con-
cessie aan het werk waren, een dergehjk café
in te richten.
Hllde vroeg eenlgen tijd vacantie en binnen
enkele weken ontstonden in het sprookjesland
tusschen Euphraat en Tigris een heele serie
Weensche koffiehuizen, die men daar gelijk een
wonder aanschouwde. Van onbeteekenende ty
piste was Juffrouw Mocjsmüller in eens in het
groot café-bedrUf terecht gekomen.
Doch hiermede te de wonderbaarUjke carrière
van Hilde Moosmtiller nog niet ten einde. Reeds
waande zij zfch als eigenaresse van talrijke
cafe’s tn Perzië op het hoogtepunt van haar
ro^m. doeti wanneer men haar thans bezoekt,
te men verplfcht haar Lady Doudworth te noe
men. ZU te namelUk met den Engetechen petro
leummagnaat. die haar in haar café te Teheran
bezocht, in het huwelUk getreden. Zoo te een
arm Weensch meisje via de Weensche café-
gezelllgheld mlllionnalre en Engelsche Lady ge
worden.
in z'n soort 'n JeeUjk spectakel” zou zUn! In-
teugendeel!
X Dampalete van Amsterdam, het .Achtste
Weareldwonder" wel genoemd, mag er, mee
zUnen edelen koepeltoren, zUn, HJk ge weet.
En X te daar, waar ik geweest ben!
Hah! XIs 'nen schoonen bouw, deus paleis,
'n Machtige scheiding. En ate 11» daar zoo bo
ven stond, onder dleën kolossalen klokkentros
sel, waaruit m’nen vrind Vincent den schoon
sten muziek sloeg, die weggalmde over de Am-
stefdamsche daken en torens, dan afUn!
Maar als ik 'n schoen scheppingsstaal zie, ge
drocht deur menschenhanden, dan krijg Ik,
vernolle, dan krijg ik 'nen kouwen Tug!
Vooral als ik op dleën oogenbllk docht aan
Jacob van campen, aan den bouwmeester van
deus eeuwen torsend monument, aan den
mensch, die in den stoeren eenvoud van zijn
dagen, zooveul minder geleend was dan-, 'nen
zwarten of "nen blanken neger van deuze da
gen, die honderd of tweehonderd meters zoo
hard loopen of fietsen, springen, zwemmen of
veur mUn part rollen kan. En efkens zag ik
toen de schulmkleurige panorama’s van Am-
sterdam in mlstigen waas.
Maar den kunsteneer Vincent, daar achter
•v-r -ranneer er onder
Y y onze jonge vrou
wen een enquête
gehouden zou worden
over de vraagwat
draagt u het liefst voor
alle dagen? dan zou de
keuze stellig op het
mantelpak in meer of
minder strenge snit
vallen. Tegenwoordig
is het met een beetje
goeden smaak
j „heksentoer” om,
I inspireerd door
Na vele jaren dan te het andere geworden.
Het thuis komen, hoewel niet minder prettig,
te ten slotte zóó gewoon, «lat het nauwe-
lUks een bUzonderheid meer is. Dit te de onver-
mUdelUke hoop van het leven, bovendien zjjn
er kinderen, die om aandacht vragen
Maar na die jaren te er zoo héél vaak nog
meer anders geworden, dat is het critische
beschouwen van ons uiteriUk dat is onze acti
viteit.
Critisch zUn
en er te iets,
de sleur van r
ten en kleine moeilijkheden.
Dit moet nog klaar, dat moet nog klaar, we
jagen en we jachten en we zUn blU als we
eindelUk kunnen zeggen: „het is gedaan". We
hebben het druk gehad met vele dingen, die
belangrijk waren in het huishouden. Ze zUn
belangrijk en tóch er zijn kleinigheden, die
niets met het huishouden te maken hebben, die
éven belangrijk zUn en die we zoo vaak ver
geten. Waarom? EenerzUds omdat de dage
lUksche taak ons soo in beslag neemt, ander
zijds «xndat er een zekere laksheid komt, een
„o«Ji, laat maar, het te z<» „veel moeite" en
„wat doet het er toe."
En toch, het te zoo gej
venswUze (verblijf
uren, te weinig
dieet e.d.) werken hiertoe mede.
Veel fruit, veel lichaamsbeweging veel
frlssche lucht eneen ruim gebruik van
water en zeep, vooral in de zomermaanden
bewUzen ons betere diensten dan smeerseltjes
en crèmes.
In dit verband kan niet genoeg gewezen wor
den op het ingrUpentle belang van voldoende
nachtrust, niet alleen root jonge menschen.
maar zeer zeker ook voor volwassenen.
Het insmeren van het gelaat met een vette
crème, die er des nachts opblUft, behoort alweer
tot het verleden. Men doet dit niet meer.
Des avonds voor het slapen gaan worden het
gezicht en de hals terdege ingevet met een
goede, vette crème. Deze crème wordt met de
toppen van de vingers ingewreven. Men wrüve
met ronddraaiende bewegingen steeds in op-
waartsche richting en neme niet al te veel vet
op de vingertoppen. De volgende bewerking be
staat uit een geducht afwrUven met een ruwen
{loek Een oud stuk badhanddoek of een wasch-
handja te hiervoor prachtig. Men neme geen
Zacht linnen of watten maar een ruwen doek.
Het heele gezicht eb de hals worden warm en
rood en tintelen. Menigeen zal verbaasd staan,
hoeveel vuil er van een schUnbaar schoon ge
laat bU deke bewerking nog afkomt! Wil men
gebruik maken van rouge of poeder, dan dient
dit ten alle tUde met de grootste bescheiden
heid te gebeuren en nooit anders dan op een
onderlaag van zoogenaamde droge «reme, dat
is crème, die dadelUk in de huid trekt en deze
glad en droog laat zonder een spoor van vet.
Een fout, die maar al te dikwijls wordt ge
maakt te, dat zooveel dames meenen, dat ieiler-
een élke kleur rouge kan gebruiken. Niets *s
minder waar. Elke haarkleur heeft een eigen
bUpassende kleur rouge noodlg, die bU andere
haarlinten niet past. Zoo zal de licht roode
naar het oranje zweemende poeder passen vpor
een blondine, terwUl de brunette zich zal moe
ten houden aan een kleur, die het midden houdt
tusschen een paarsachtig rose en grifs.
Geheel witte poeder gebruike men nimmer,
daar dit een leelUkkalkachtig effect teweeg
brengt.
Iedere gelaatskleur verlangt weer een andere
tint en het staat al bUzonder leelUk. wanneer
in een gezicht. hetzU blozend of mat. een spier
wit gepoederde neus naar voren spring!. En
toch zien wU dat zoo vaak!
Goede smaak en soberheid zUn bU gelaato-
verzorging een eerste vereischte en dan nog
iets: het gebruik van goede toiletcrëmes zal
c niemand schaden mits men daarnaast een ruim
gebruik bluft maken van koud water en ruwe
handdoeken.