WIJ LEEREN SCHAKEN I a o m Oplossing Twee recepten H I Confetti LEKKERE EN EENVOUDIG KLAAR TE MAKEN SCHOTELTJES I Bi BONTE KLEUREN VOOR DEN HERFST feestend Amsterdam over L I WEENSCH MILIEU lN PERZIE -1 Schoonheidszorgen E Doch we moeten er op letten s >1 E BRABANTSCHE BRIEVEN D 'n Dré op bezoek bij meester Vincent Met een romantisch huwelijk tot gevolg Er komt meer zorg dan schoonheid bij te pas 1 - Het zijn maar kleinigheden ZETDWANG. doen. jos. duverge MARYE. k 8 7 1 6 4 3 2 1 MARYE h de schoonheidszorgen uit De macaroni wordt op de gewone manier hoe de huls- 8 .10 KLEINE WENKEN Kh2; voor- lijk altijd en vogue, omdat het niet zoo sss 7 Amictx Na ’n dergelijk festljn-van-kunstzinnigen- X SS 8. DB*. I OPENINGEN WEENSCHE PARTIJ Ingrediënten: ponds pak macaroni, 1 blikje tomatenpuree, 1H ons varkensgehakt, boter, zout en peper naar smaak. 11. Re4—15 13. Ke5—eè 13. RfS—eè 14. Re6—g4 15. Kf6—Tl. Kg 5—h6 Kh«—h5 Kh5—hè Khè—h7 De koning (met de twee Kf4—e3 Ke3—d2 Kd3—e3 Ke3—f3 1. Rg4—dl 2. Khl—b2 3. Rdl—c3 4< Kb3—c3 Benoodlgdheden zijn: 1 blikje tomatenpuree, 3 lepels havermout, 3 eieren, 1 bouillonblokje, 1 klein, fijngesnipperd uitje, boter, zout en peper naar smaak. ver- dat en 3. 3. f3—f4 4 f4xe5 5. Pgl—f3 EINDSPEL KONING PLU8 TWEE RAADS HEEREN TEGEN KONING De koning wordt naar een der hoekvelden 3 3. g3—g3 4. Rfl—g3 (fianchetto» Of: 1. e3—e4 3. Pbl—c3 3. Rbl—c3 3. Rfl—C4 4. Ddl—f4 5. PtS—d5 Kei—dl Of: tteeken) wakker van geest zijn 4 hier sloopend op werkt, nJ. dagelijks terugkeerende plich- In den volgenden stand wint wit in twee vetten door zetdwang. ,1 X 3. Pc3—d5 4. b3—b4 5. b4xa5 8. e4xd5 Of: gedreven en op een hoekveld of op een der beide naastgelegen randvelden mat gezet. Daar voor kunnen 18 zetten noodig zijn. raadsheeren) moet altijd op een paardensprong afstand van het hoekveld komen. KM—M KM—hT Kh7—h8 Rf8—b4 Rb4—a5 c7—Cé c6xd5 DdgxaS enz. Pb8—cè Rf8—C5 Pg8—f 6 enz. Pg8—fè d7—dS Pftae4 RfZ—e7 enz. me, In z’n glasen cel, die zong, die jubelde z’n bronzen klanken als muzikaltfi confetti over de feestende weareldstad; hu strooide, hij sprenkelde z’n kunst” In broftsen, In zilveren, in gouwen klanken naar den Verren ender. die als 'nen purperen ring om Amsterdam ge spannen lag- En Y was getroost Getroost tot zingens toe! Getroost deur dezen stoeren, grijzen makker, 68 jaren telt den Vincent die daar in hemdsmouwen en met losse bretels zijnen mu ziek uit X zware brons sloeg, als ’nen kunst smid zijn rozen en laurieren, zijn guirlandes en schoonsten cier gloeiend slaat uit het kouwe ijzer. Prachtkearel, deuzen beiaardier, deuzen reus mee X „kleine" hart en de groote. harde heelt- knuteten, die uit duuzenden kilo's zwarten brons 'nen muziek ciseleeren, die als gouwen kapellen deur de lochten dartelt. U doet' de boter In de pan, het fijngesnip perde uitje er bij en als het mooi lichtbruin is, gaan de overige ingrediënten er alle tege lijk in, nadat de eieren even geklutst zijn. Dan zoolang roeren tot de geheele massa tot een eenigszins vaste, droge brei is geworden, en het is klaar. Nu gaat het op een lunch- schaaltje en laat u het afkoeien. Wilt u bet een beetje feestelijk tintje geven, dan garneert u het met blaadjes pleter-selle en dan hebt u een hartige, smakelijk en gemakkeljjk klaar te maken lekkernij voor op de boterham. Het volgende is als voorgerecht bjj den men et schijnt dat de nazomer goed wil ma ken wat de eigenlijke zomertijd aan ons misdaan heeft. De zon schijnt tenminste weer eens uit een stralendeh blauwen hemel en we krijgen heel wat minder regen. En nu worden natuurlijk al de uitgestelde plannen verwezenlijkt en de buitenmenschen worden vereerd met de bezoeken van de men schen uit de stad, die eens evetitjes aan komen wippen of voor een week-end zijn uitgenoo- dlgd. t En dan komt moeder de vrouw wel eens voor het probleem te staan: hoe gemakkelijk en vlug Iets klaar te maken, wat de gasten smaakt. Hier volgen een tweetal recepten, die zeer zeker zullen voldoen. Het eerste is voor op de boterham. Het vangt volkomen het schaaltje met ham, u uw gasten eerst had willen aanbieden bovendien Is het misschien wel iets nieuws voor hen en dan oogst uw koffietafel ongetwij feld het gewilde succes. En altlj muziek, muziek uit dleën vervaar lijken klokkentros mee de trillende Ijzerdraden, bewogen deur Vincent’s knuisten en voeten, naar de bonkige klepels en hamers van ge goten brons. En altlj muziek, die dwerlde deur dat bonte zwerk, mee de zilveren, de zwarte, de péerlmoeren. de zonbeschenen wolkenklod ders en de plakaten blaauw mee de gouwen zonnebussels. En altlj muziek, muziek die da verde uit duuzenden ponden brons, muziek die klingelde uit kleine klokken, muziek die zong, die kwinkeleerde als den ciseleur- van al dat zwarte, zware brons dat zoo wilde mee zijn twee „hamers", op de plek waar 'n ander han den heeft! I Muziek met de klokken^ met de koperen ba zuinen, die schalden van de^ toren, met de clarinetten. tuba, groote en kleine trom in den rijkdom van 'n geweldige klanltenharmonle, die kaatste naar X wolkenplafond en, weerkaatste in de feesteljjk-bedrotnde straten van Amster dam. Alles, ge mot dan wel 'n hart van steen hebben, als g’op aoo'nen oogenbllk nle geluk kig en trotsch ztft mee oewen staat van Neder landerschap, als daar de forsche en marsch- matlge muziek op geweldigste en schoonste wijze de volksliederen uit den toren van een van 'swaerelds schoonste bouwwerken doet da veren en schallen over de panorama's van sóó'n hoofdstad, naar de verre en verste ge westen, gedragen op den techniek van Neder- landschen Radio-Makelij, alles in volmaakten vorm en uitvoering! Ge mot dan wel geen oogen in oewen kop hebben als ge zoo’n gelukkig gedacht nle ziet gesymboliseerd In die vlucht zilvermeeuwen, daar In d’onendlgheid van X grootsche wol kendrama in de stille, vergankelijke pracht van kleur en beweging. Om het overkoken van melk te komen, besmeert men de pan van boven In den rand met een weinig boter. Dit kunt U ook doen om het overkoken van aardappelen te voorkomen. arbeid. ik heb dat dlkkels gemorken, is den mensch altlj zielsgelukkig. En ook dan mot ge al weer hardstikken blind zijn, als ge t geluk niet glanzen ziet uit d’oogen van zulke lachende menschen. En gelukkige, lachende menschen, ze mot ten daaraan uiting geven in 'n aardigheid, la 'n kwinkslag, in *n jongensstreek! Dan dan amico, dan zijn zelfs Hollan ders.... Brabantsche kameraads! En als den ouwen, zweetenden Vincent daar in z'n celleke stond, lekker deurwaaiend van den mllden Wester, als ook hij blij en gelukkig om vol brachten schoonen, maar zwaren arbeid, *nen mop tapte mee „de jongens" van ..Soli Dei", als ie daar z'n broek optrok, naar de knoopen veur de bretels zocht, dan dan kwam daar haastig aangerend den joligen drummer, die in 'n onweerstaanbare aanvechting van „net heid''. 't deurke veur Vincent’s neus sloot en op slot draalde, bewerende dat X .geen ge zicht" was....! En mee dat toeë deurke amico, ga "k er afschelen. Vincent, vrind, daar achter 't deurke, be dankt. veul bedankt veur deus schoone uur onder dleën bronzen klokkentrossel, daar bo ven Amsterdam! En 'snamiddags, amico, heb tk den kleinen Dré III en kleinderen Bart nog mee verom genomen naar Brabant, de manne- kes d’ren vacantie zat er op. dus brocht ik ae eikens naar Broeder Overste in den Ouwen- bosch. September! Herfstmaand! 'n Gansch nieuw tij is aangebroken: *n schoon tij, waarvan ik mennigt briefke denk te poliooien Veul groeten van Trui en als altlj seen haar de minder van oewen Als zwart aan zet was, kon wit op lederen set van zwart terstond mat geven. Wit heeft dus niets anders te doen dan een temposet, die de positie niet wezenlijk verandert, te spe len. Maar welke? 1. Rc3—b3—al slaat de zwarte dame den raadsheer en geeft meteen schaak. Wit kan dan niet het schaak, waarin zjjn eigen koning staat, opheften en meteen den zwarten koning mat zetten. Evenmin lel den andere zetten tot het doel, behalve een konlngszet. Waar moet de witte koning heen? De d-ljjn kan hij niet betreden, omdat zwart door Dxd4 schaak zou geven, waarop wit ón mogelijk mat kan zetten. Op 1. Kc2 volgt Pe3+. Op Kb3. Dzdëf. Er blijft den witten koning dus alleen het veld bl over. 1. Kbl, Dxd4; 3. Pe8 mat Pxh6; 3. Rxe5 mat hxg6; 2 Df3 mat De zwarte dame kan het laatste mat niet af wenden. omdat *deae figuur geopend staat. Door Df4 bijv, zou de zwarte koning in schaak ko men. en wjj weten dat men den eigen koning nooit in schaak mag stellen. De twee laatste matstanden zijn economisch rein, d v.i dat alle witte figuren aan het mat medewerken en alle velden, die den zwarten koning omringen, slechts op één manier voor Z. M. zijn afgesloten. gekookt. Voordat ze gaar is, worden de boter (niet te weinig), het gehakt met «out en peper en de tomatenpuree in een klein pan netje gedaan en op een laag pitje laat u het twintig minuten zachtjes pruttelen. Deze sauce roert u door de macaroni en ook dit schotel tje is gereed, en alweer is het makkeluk klaar te maken. Vooral als voorgerecht van aard appelen en sla zal het uw gasten zeker vol- L i DX MOUWEN ALLEEN ZIJN VAN BONT.de lange mantel daarentegen is van zachte, lichtgrijze jersey- Kostbaar, denkt VI Toch niet, want deze mouwen kunnen evengoed^ gemaakt worden van bont-per-meter. Van dezelfde stof als de mantel- is de eenvou dige japon, met een ter hoogte van de knieën aangezet, eenigszins klokkend, rokje. Hoedje en accessoires in een wijnroode herfsttint geven het geheel een apart ca chet. Kd2, Kg4; Kg3; 10. Rg5. Kg3; 11. RI4. Kgl; IX en het mat volgt op den 17en zet. 5. Kc3—d4 6. Rh4—el 7. Rc3—d3 8. Rd3—e4 8. Kd4—e5 10. Rel—f2 Van de opgaaf no. 10 (wtt: Kd4, pion a3; zwart: Ka5, pionnen a4, a8 en b6>.1 Wit wint in drie zetten door zetdwang 1. Kc41 bS bëf X Kc*, b5-b4; X a3xb4 mat. geen ge- de herfsttinten, van één model twee of drie to taal anders uitziende costuums te maken. Het komt natuurlijk aan op 'n juiste kleu rencombinatie. dat wil zeggen die bj) onze verschijning het beste past. Want al zijn de kleuren op zich zelf goed gekozen, wanneer ze ons niet staan dan wordt het effect treu rig. De verschillende blouses bij het hier af- gebeelde pakje geven .eenige aanwijzing. Eén van deze blouses kan gemakkelijk ook als jasje gedragen worden. Bijvoorbeeldwordt egj^ tweedstof gebruikt, dan nemen wij een blouse in een van de tinten die daarin voorkomen, enzoovoort. gauw uit de mode gaat en bij kleermakers- - werk het model er ondanks een regen- Het klassieke mantelpakje blijft natuur- buitje niet uit gaat. de zee komt gevlogen. Die onze lochten Jaajgt. jaagt, ae voortploetert langs onzen lagen hemel. Ze uit malkaart scheurt en plakaten van 't diepste, puurste blaauw aan onzen he mel toovert, waaruit de zon dan heur gouwen bussels gulpt over de velden, over de wateren, over de stejen en ’t wisselend licht, schaduw en kleurenspel over ons schoone landje nooit uitgetooverd komt. Ja ik mag ze zoo geren! Ze maken oe sterk. Ze maken oe frisch, ze maken oe gezond en gelukkig, als ze zoo waaien om oew slapen, als ze soms vegen over oew bloote borst, wanneer ge aan 't ploegen, aan 't zaaien of aan 't oogsten bent in den vlak ken, den open akker en X zweet aan oew kin hangt. Ja daar was ie weer, dleën Wester- waai. daar voer ie om de tientallen Am- sterdamsche torens, daar trok ie deur onzen hoogen koepel. Daar droeg ie Vincent zUn kunst over de stad, deur de ruimten, over.... de peerse enders in de galerijen en open hui zen daar ver, ver in de nou donkere tropen, uit de luidsprekers in de volle harten van onze landgenooten, die mee gesloten oogen efkens toefden aan den voet van Vincent zUnen carH- lonkoepel. Want ‘t bekende gele en rooie lichtje van den Radio hing daar nou te knipoogen teugen den beiaardier plazierlg als ge daar zelfs niks mee te maken hebt, mee dat -zenuw- vretcrke en t schoone klokkenconcert in samenwerking mee X Amsterdamsche Orkest .jBoli Del Gloria*’ klonk over de heele weareld naar lederen Nederlander, die zUnen knop maar omdraaide op den PH.O.HX Nen zwerm zilvermeeuwen tusschen ons op den koepel en de schoorsteenen van" de stad, glee op 'nen zonneplek de ruimte deur. Fel stonden de Nederlandsche kleuren 44nen kant op, van alle hoogtepunten in den pano- ramacirkeL Het kenmerkende van deze opening na L e2—e4. e7—eS is de 2e zet van wit: Pbl—cX Geen aanvalzet, zooals het meer gebrulkelUke Pgl—f3 «valt den pion e5 aan», doch een ont- wlkkellngszet. -Deze opening werd ln‘ het eind der vorige eeuw bijzonder te Weenen gespeeld. e7—e5 Rf8—c5 Rf8—c5 Pb8—cë Dd8—te Df6xf3f Ke8—f8 enz. Fe e was 2 maanden getrouwd en ze begon X y een klem beetje aan haar huishouding te wennen. Het was ook een heele over- gang: de eene maand zit je nog op je kantoor, je hanteert vaardig en vlug je schrijfmachine, de volgende maand moet je den hulshoudscep- ter zwaaien en dat gaat dan heel wat minder vaardig en vlug met vele strubbelingen Maar wat hindert het eigenlijk? Om half zes kwam ,J»U” thuis en dan was, al het doorge stane leed op slag vergeten. Lang voor ze den sleutel in ’t slot hoorde, was ze nog even naar de toilettafel gegaan en ze had met critische oogen, haar uiterluk aanschouwd. De jurk was een beetje smoezelig, gauw een andere aan. Haar neus glom als een spiegel, daar moest een beetje poeder over. Dan gleed de kam or- denend door heur haar en zag ze er weer frisch en opgewekt uit. Ze voelde zich nu ook anders en met een vroolUk gezlqht verwelkomde ze hem om half zes in de gang en de rest van den dag was een klein. Intiem feest war- maaltUd bedoeld, hoewel het ook buiten gewoon geschikt is als warm jhapje bU lunch, het is een macaroni-schoteltje. Speelt zwart hier Ke2 dan 5. Rg5, KW; 8. 7. Re3, Kf3; 8. Rf5, Kg2; 9. Ke2. KI3 Amico,*ge verstaat da Tc van m’n leven nle zoon schoon Konlnginnefeest heb beleefd, als dat uur op den torenkoepel van het Amster damsche Paleis. M’n leven nle ben ik zestig volle minuten zoo gelukkig-trotsch geweest mee m’n Nederlanderschap als gisteren dat uur, toen ik mee Vincent op dleën toren zat, te midden van de statige najaarslochten, die in bonten pracht boven den paarsen kimring zwoegden, over de schuimwitte panorama’s van Neerlands hoofdstad. En waar bovenuit rezen de bekende, de sierlijke, de ranke torens, waar om den Noordwester waalde, dleën mllden. dleën stoeren zeewind, die als balsem deur oer/ longen gaat. Da’s wind dien ge proeft! Die daauwt op oew vel! Ik mag 'm zoo geien, amico. WU, wU Nederlandsche menschen, wjj zUn zoo mee *m vertrouwd! WU kennen "m zoo schoon, deuzen machtigen waal, die van over in rookerige lokalen, late frlssche lucht, onverstandig - 15 IX Rf3—e3f 17. IU4 IE Re3—d4 mat. WU verzoeken onze lezers het onderwerp „koning plus twee raadsheeren tegen1 koning” nader te bestudeeren. door een of meer wille keurige standen met het genoemde materiaal op te stellen en in hoogstens 18 zetten den ontbloten koning mat te zetten. vrouw er uit ziet, om maar iets te noemen. Zeg niet .het U maar het uiteriUk”. Misschien overdreven wg in onze jonge jaren de aandacht hieraan. Maar, als we na vele jaren, ondanks onze dagelijksche bezigheden, die ons een vlek op onze Japon bezorgen, roode. glimmende wan gen of slordige haren, evenals vroeger, friaqh en gesoigneerd zUn als ,hU” thuis komt, dan Is dat geen overdreven aandacht, maar de uiting van een vrouw, die haar critlschen blik van vroeger niet heeft verloren, die zich niet heelemaal «foor de dagelUksche sleur heeft laten meesleepen. En dan komt het ook niet alleen te voor schijn in haar uiteriUk. Dan zUn er vele klei nigheden. die er van getuigen, hoe ze weet te strijden tegen haar laksheid om niet on der te gaan in de huishoudsleur. Ze zal haar werk zóó organiseeren, dat ze even tüd heeft om rustig een kopje thee mee te drinken om half ses. voordat ze weer in de keuken ver- dwljnt om verder het eten k’aar te mUcen. Ze zal het zóó organiseeren, dat ze op een mooien avond niet te moe is om nog even een wan deling te maken of een klein fietstochtje. Het zijn maar zulke kleine dingen en toch ze kunnen den altUd weer terugkeerenden re- gelmatigen tredmolen van het leven zoo bro ken en veraangenamen. Iedere vrouw, naar haar eigen aard, zal zoo haar kleine bijzonder heden hebben, waar ze waarde aan hecht. Maar die om te zetten in de practUk vereischt activiteit, geestelijke activiteit, waar we voor vechten moeten als we ouder worden, maar die ons eigen was toen we zooveel joliger waren en die onmisbaar is in heel ons leven. Kf3—<4 Kg4—f3 Kf3—f4 Kf4—g5 Kg5—g4 Kg4—g5 Speelt zwart hier Kh3 dan 11. Kf4. Kh2; 13. Kf3, Kh3 (men lette op het mogelUke aftrek- schaak no. 12Khl dgcr 13. Kg3); 13 Rd3 Kh3; 14. Rfl, Khl; 15. Re3, Kh2; U. KfX Khl; 17. Rg3 Kh3; 18. RI4 mat. Nooit zult ge raaien waar ik gisteren, mee den Koningin nedag, gezeten heb! Honderdzeuvenennegentig trejen hoog, man. Ja, sjuust! Op 'nen toren! Neeë, nle op ons eigen kerketorentje op Ul- venhout, wie klimt er nou bij zh-elgen-thuls op den toren? Zulke dingen, als torens beklim men. de bezienswaardighedens bewonderen en zoo, dat doet den mensch alleen maar op den vreemde! Zoo is nou eenmaal dat eigenaardig ding, dat „mensch’’ hiet! Die dlkkels meer oog heeft veur X leelUk wUf van 'n ander, dan veur z’n eigen knappe frommes, waarveur ie vroeger naar X ander end van de weareld zou ■Un gegaan, desnoods zonder z'n vader en moe der eerst goeiendag te zeggen. En zoo bestaan dan ook de V.V.V.'s (Vereenlgingen veur Vreemdelingenverkeer) en echtscheidlngs-advo» eaten! Waarmee heelegaar nle geaeed wil zUn, ami- eo mee deus uitlooperke vzn m’n gedachten dat den toren, waar ik gisteren opkraflelde, a b c d e f g n vrijwel alle vrouwenbladen komt de ru briek schoonheidszorgen voor en vele leze ressen zijn gewend deze rubriek maar onge lezen over te slaan. Schoonheidszorgen toch beteekenen voor velen onkosten, rijd en moeite, die- vrU nutteloos be steed worden. Schoonheidbromt de bezige huismoeder ik heb wel wat anders aan mijn hoofd en ik heb geen geld om al die middeltjes aan te schaften. Het helpt immers allemaal toch geen zier! jneent een azfder. Je wordt er heusch niet mooier van! En dan zijn er de velen, die ettelijke voor beelden weten aan te halen uit eigen en an- derer ervaring van het gebruik van allerlei hoo- gelUk aangeprezen schoonheidszeepen, -water, -poeders, crèmes, die op zijn best niets gehol pen hebben, maar die ook heel vaak ernstige schade hebben toegebracht aan haren, teint of tanden. Zijn inderdaad alle den booze? Laten we het maar dadelijk zeggen: schoon heidszorgen zijn voor iedere vrouw, die prijs stelt op een zoo goed mogelUk uiterlljk. een gebiedende elsch mitsen nu komt het: mits men hieronder verstaat: een de gezond heid bevorderende zorg en voorzorg, die nim mer mag ontaarden in het aanbrengen van een vrouwengelaat ontsierende verf en schmink Met ulteriUke schoonheid gaat het eigenlUk precies als met innerlijke schoonheid; Evenmin als iemand met poeslieve manier tjes, maar een hardvochtig karakter succes zal hebben bu degenen, die dieper schouwen dan de oppervlakte, evenmin zal de bezitster van een onverzorgde gioezeT^e teint en oneffenheden en puistjes welke zij met poeder en rouge tracht te be«iekken, «de bewondering kunnen opwekken vai. wie nauwlettend toezien. De oorzaak ligt dieper en moet van binnenuit worden bestreden. Wanneer gU leest dat de een of andere zeep u de teint der jeugd eaarborgt, dan hoort «laar nog iets bU, wat niet in de advertentie staat: dit kan nJ. het geval zUn wanneer alle voorwaarden daartoe aanwezig aan. WU moeten nimmer uit het oog verliezen, dat bU schoondheidszorg meer zorg dan schoonheid te pas komt! Als wU dat eenmaal goed onder oogen zien, dan zullen wU ook niet het ónmogelijke ver wachten: iemand met beslist leelUke gelaats trekken en *n pukkelige vlekkerige teint zal nooit en te nimmer een verblindende schoonheid wor den, alleen maar door insmeren van het gelaat met een bepaalde zeep of poeder. Dames! Laat U toch niets wUsmaken! Het kunstigst opgemaakte gelaat met doffe oogen, glanslooee haren en ontevreden trek om oen mond, weegt bU lange na niet op tegen een vroolUk gezicht met tintelende oogen, frls sche tanden en een lachénden mond. Hieruit kunnen wU dus al dadelUk de concljjsie trekken, dat onze gezondheid een belangrijke factor is voor schoonheid. Wanneer wjj de klachten lezen, die lezeressen inzenden over de schoonheMsgebreken, die haar kwellen, dan treft het ons telkenmale weer op nieuw, dat de meesten vragen om „een middel tje”. Alsof wallen onder de oogen. dun haar, puistjes, vette huid, ontstoken oogen, rimpels e.d. zoo maar ineens te veHflJderon waren met de een of andere tooverzalf. Dat zou wel plei- zierig zUn! Puistjes of oneffenheden komen zeer vaak voor uit een 'slechte. spUsvertering; ook gebrek aan voldoende nachtrust, een onverstandige le- imantlsche huweUjken schUnen thans M mode te zUn. Naar uit Teheran verluidt, A x. jg de Engelsche petroleumkonlng. Sir Jonn Doudworth, met een Weensch meisje ge trouwd. De bruid tn kwestie te een arm Weensch meisje, Hllde Moosmiiller genaamd. Haar ouders emigreerden IndertUd uit Oostenrijk naar TurkUe en vervolgens naar Perzië. Hllde was zoo gelukkig een aanstelling als steno typiste te krijgen bU een petroleumconcern, dat een kantoor te Teheran geopend had. Toen zu op een morgen over het fabrieks terrein liep, zag zU, hoe tal van arbeiden zich om een smerigen theeketel verdrongen. Ttien ontstond in haar brein een plan, dat voor h&r verdere leven beslissend zou zijn. ZU vroeg dén directeur te spreken en stelde hem voor op het terrein van de fabriek .een cantine op te rich ten volgens Europeesch model, waar de arbei ders en oe overige employés van de maat schappij tegen een geringe vergoeding spUs en drank konden koopen en alwaar zU bun vrijen tjjd aangenaam konden doorbrengen De direc tie ging met dit plan accoord en vertrouwde de leiding van dit moderne esdé. dat spoedig in geheel Teheran groote bekendheid verkreeg, aan de Weensche toe. Van heiixie en verre kwamen de bezoekers om dit etdite Weensche milieu in Perzië tegenwoordig heet dit land elgenlUk Iran met zUn talrijke speeltafel tjes, couranten, Weensche taartjes en bovenal de Weensche gemoedelUkheld, te aanschouwen. Zoowel directie ate employe’s waren de 35-Jari- ge Weensche zeer dankhaar voor haar geslaagde onderneming. Nu wilde het toeval, dat eenlgen tUd geleden een Engelschman in dit café verzeild geraakte. Het was tie petroleummagnaat Sir JoHn Doud worth, eigenaar van reusachtige olievelden in Irak. Sir John was over dit echte Europeesche milieu, dat hU daar in het Oosten aan trol, soo verheugd, dat hU juffrouw Moosmtiller ver zocht met hem mee te gaan naar Moaoel cm aldaar voor de menschen. die op zUn olie-con- cessie aan het werk waren, een dergehjk café in te richten. Hllde vroeg eenlgen tijd vacantie en binnen enkele weken ontstonden in het sprookjesland tusschen Euphraat en Tigris een heele serie Weensche koffiehuizen, die men daar gelijk een wonder aanschouwde. Van onbeteekenende ty piste was Juffrouw Mocjsmüller in eens in het groot café-bedrUf terecht gekomen. Doch hiermede te de wonderbaarUjke carrière van Hilde Moosmtiller nog niet ten einde. Reeds waande zij zfch als eigenaresse van talrijke cafe’s tn Perzië op het hoogtepunt van haar ro^m. doeti wanneer men haar thans bezoekt, te men verplfcht haar Lady Doudworth te noe men. ZU te namelUk met den Engetechen petro leummagnaat. die haar in haar café te Teheran bezocht, in het huwelUk getreden. Zoo te een arm Weensch meisje via de Weensche café- gezelllgheld mlllionnalre en Engelsche Lady ge worden. in z'n soort 'n JeeUjk spectakel” zou zUn! In- teugendeel! X Dampalete van Amsterdam, het .Achtste Weareldwonder" wel genoemd, mag er, mee zUnen edelen koepeltoren, zUn, HJk ge weet. En X te daar, waar ik geweest ben! Hah! XIs 'nen schoonen bouw, deus paleis, 'n Machtige scheiding. En ate 11» daar zoo bo ven stond, onder dleën kolossalen klokkentros sel, waaruit m’nen vrind Vincent den schoon sten muziek sloeg, die weggalmde over de Am- stefdamsche daken en torens, dan afUn! Maar als ik 'n schoen scheppingsstaal zie, ge drocht deur menschenhanden, dan krijg Ik, vernolle, dan krijg ik 'nen kouwen Tug! Vooral als ik op dleën oogenbllk docht aan Jacob van campen, aan den bouwmeester van deus eeuwen torsend monument, aan den mensch, die in den stoeren eenvoud van zijn dagen, zooveul minder geleend was dan-, 'nen zwarten of "nen blanken neger van deuze da gen, die honderd of tweehonderd meters zoo hard loopen of fietsen, springen, zwemmen of veur mUn part rollen kan. En efkens zag ik toen de schulmkleurige panorama’s van Am- sterdam in mlstigen waas. Maar den kunsteneer Vincent, daar achter •v-r -ranneer er onder Y y onze jonge vrou wen een enquête gehouden zou worden over de vraagwat draagt u het liefst voor alle dagen? dan zou de keuze stellig op het mantelpak in meer of minder strenge snit vallen. Tegenwoordig is het met een beetje goeden smaak j „heksentoer” om, I inspireerd door Na vele jaren dan te het andere geworden. Het thuis komen, hoewel niet minder prettig, te ten slotte zóó gewoon, «lat het nauwe- lUks een bUzonderheid meer is. Dit te de onver- mUdelUke hoop van het leven, bovendien zjjn er kinderen, die om aandacht vragen Maar na die jaren te er zoo héél vaak nog meer anders geworden, dat is het critische beschouwen van ons uiteriUk dat is onze acti viteit. Critisch zUn en er te iets, de sleur van r ten en kleine moeilijkheden. Dit moet nog klaar, dat moet nog klaar, we jagen en we jachten en we zUn blU als we eindelUk kunnen zeggen: „het is gedaan". We hebben het druk gehad met vele dingen, die belangrijk waren in het huishouden. Ze zUn belangrijk en tóch er zijn kleinigheden, die niets met het huishouden te maken hebben, die éven belangrijk zUn en die we zoo vaak ver geten. Waarom? EenerzUds omdat de dage lUksche taak ons soo in beslag neemt, ander zijds «xndat er een zekere laksheid komt, een „o«Ji, laat maar, het te z<» „veel moeite" en „wat doet het er toe." En toch, het te zoo gej venswUze (verblijf uren, te weinig dieet e.d.) werken hiertoe mede. Veel fruit, veel lichaamsbeweging veel frlssche lucht eneen ruim gebruik van water en zeep, vooral in de zomermaanden bewUzen ons betere diensten dan smeerseltjes en crèmes. In dit verband kan niet genoeg gewezen wor den op het ingrUpentle belang van voldoende nachtrust, niet alleen root jonge menschen. maar zeer zeker ook voor volwassenen. Het insmeren van het gelaat met een vette crème, die er des nachts opblUft, behoort alweer tot het verleden. Men doet dit niet meer. Des avonds voor het slapen gaan worden het gezicht en de hals terdege ingevet met een goede, vette crème. Deze crème wordt met de toppen van de vingers ingewreven. Men wrüve met ronddraaiende bewegingen steeds in op- waartsche richting en neme niet al te veel vet op de vingertoppen. De volgende bewerking be staat uit een geducht afwrUven met een ruwen {loek Een oud stuk badhanddoek of een wasch- handja te hiervoor prachtig. Men neme geen Zacht linnen of watten maar een ruwen doek. Het heele gezicht eb de hals worden warm en rood en tintelen. Menigeen zal verbaasd staan, hoeveel vuil er van een schUnbaar schoon ge laat bU deke bewerking nog afkomt! Wil men gebruik maken van rouge of poeder, dan dient dit ten alle tUde met de grootste bescheiden heid te gebeuren en nooit anders dan op een onderlaag van zoogenaamde droge «reme, dat is crème, die dadelUk in de huid trekt en deze glad en droog laat zonder een spoor van vet. Een fout, die maar al te dikwijls wordt ge maakt te, dat zooveel dames meenen, dat ieiler- een élke kleur rouge kan gebruiken. Niets *s minder waar. Elke haarkleur heeft een eigen bUpassende kleur rouge noodlg, die bU andere haarlinten niet past. Zoo zal de licht roode naar het oranje zweemende poeder passen vpor een blondine, terwUl de brunette zich zal moe ten houden aan een kleur, die het midden houdt tusschen een paarsachtig rose en grifs. Geheel witte poeder gebruike men nimmer, daar dit een leelUkkalkachtig effect teweeg brengt. Iedere gelaatskleur verlangt weer een andere tint en het staat al bUzonder leelUk. wanneer in een gezicht. hetzU blozend of mat. een spier wit gepoederde neus naar voren spring!. En toch zien wU dat zoo vaak! Goede smaak en soberheid zUn bU gelaato- verzorging een eerste vereischte en dan nog iets: het gebruik van goede toiletcrëmes zal c niemand schaden mits men daarnaast een ruim gebruik bluft maken van koud water en ruwe handdoeken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 21