V erkeersf onds i Iwr MS De aankomst van gouverneur Tjarda in Indië 1 Rijksmiddelen RIJKSBEGROOTING 1937 HARTELIJK WELKOM GEHEETEN I f DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1936 Alg. Ned. Zuivelbond In den Volksraad Justitie BRUGGENBOUW Gas bescherming - Waterstaat Financiën OP SLAG GEDOOD nog Subsidie aan de K.L.M. Zilveren klootterfeeit Over de eerste acht maanden van dit jaar ruim f 12 millioen be neden de raming gebleven Hollandsche Mij. van Landbouw Mr. Aalberse voorzitter der Tweede Kamer De hooge gasten vertrekken Zaterdag naar Detmold Prinses van Lippe en Prins Aschwin ER KOMT SCHOT IN DE SIRENES 1 i Verschil van injlfêt'met den mi nister nog niet overbrugd DE MICA 1936 -- t Voor den bouw der Rykawegen worden in de volgende jaren belangrijke bedragen gevorderd Een puzzle-wedstrüd is georgani seerd Toen de G.-G. voor de eerste maal den bodem van Ned.-lndië be trad, barstte een luid ge juich los Ontzaglijke drukte De openingsrede van den heer Butzel Bestuursoverdracht «5 9 ploegen toestand f 50, f 25. tientallen rijwielen enz. f f zicht tusschen de Centrale Landbouworganisa ties en den minister. De in Amerika woonachtige Italianen, die zich voor den strijd In Abessinië hadden aangemeld, zijn thans onder g root enthousiasme te Rome ontvangen delen de werken In volgorde van urgentie te ooen uitvoeren. Al deze omstandigheden in aanmerking ne mende, vilde spr. niet nalaten den Nederland- rchen boer te waarschuwen, toch voorzichtig te zijn, in het bijzonder wanneer het betreft het afsluiten van verbintenissen voor esn langen termijn. Spr. orctesteerde tegen de meenlng, dat dc oorzaak van de moeilijkheden, waarmede ons wat de middelen betreft, welke voor den wegen, bouw beschikbaar zullen kunnen worden gesteld, tot voorzichtigheid aanmanen. Hoewel voldoende grond bestaat voor de verwachting, dat, wan neer gunstiger tijden aanbreken, het autover keer zich weer krachtig zal gaan ontwikkelen, mag er zeker niet op worden gerekend, dat de opbrengst van de motorrijtuigen- en rijwlel- belasting in 1937 hooger za] worden dan het voor 1936 geraamde bedrag van 30.000.000. In deze begroeting is als opbrengst van die belas tingen daarom weer 30.000.000 geraamd. Voor het eerst is in deze begrooting rekening gehouden met de kosten van innintf der motor, rijtuigen- en rijwielbelasting door voor dekking van deze kosten een popt groot 1300.000 op te nemen. Met Inachtneming van deze kosten kan de werkelijke opbrengst van de genoemde verkeersbelastingen voor 1937 dus op ten hoogste f 38.800.000 worden gesteld. BU K. B. is tot voorzitter der Tweede Kamer der Staten-Generaal voor het tijdvak der te genwoordige zitting benoemd mr. P. J M. Aal- lierse, minister van staat, lid van die Kamer. 1936 - waarvan >ek- ofd- •nU mevr. wachtten Heden herdenkt Pater Hubertus a 8. Ai (Relnler Keulers) den dag, waarop hij vóór en twintig jaar zijn geloften aflegde in de C van de Ongeschoeide Carmelleten. Na zijn v ken in verschillende kloosters der Orde, is reeds sedert 1933 Prior van het klooster der geschoeide Carmelleten te Oeleen. Onder zijn leiding werd de prachtige nieuwe kerk ter eere van het H. Hart met een kapel van de Kleine H. Voor den bouw van bruggen over de groote rivieren, onderhoud van de gereedgekomen ob jecten en aanleg van toeleidende wegen zal, blijkens de begrooting van het Verkeersfonds, in 1937 naar raming 7960.000 noodig zijn. Met rente zal naar schatting ƒ550.000 zijn gemoeid, zoodat in totaal op een uitgaaf van ƒ8.510.000 moet worden gerekend. dat mobiBsatle-slacht- Jonge, nam plaats op den landvoogdelijken ze tel, terwijl links daarvan zijn opvolger jhr. Van Starkenborgh en rechts de vice-president van den Raad van Ned.-Indlë, de beer van den Bussche, hadden plaats genomen, daarachter zaten alle leden van den Raad van Ned.-Indlë. Toen jhr. De Jonge met vaste en plechtige slem zijn overdrachtsrede had uitgesproken, rees ntf van zijn zetel, welken hjj afstond aan den nieuwen Gouvemeur-Generaal, die daarop met een redevoering zijn ambt aanvaardde. Belde redevoeringen werden onder de diepste stilte van de geheel bezette zaal aangehoord. In de papierfabriek „De Halve Maan” aan de Noordzijde van het Kanaal te Apeldoorn Is r.eden de 50-jarige gehuwde arbeider J. ten Hove door onbekende oorzaak tusschen een draaischijf van een drijfriem en den muur be kneld geraakt en vrijwel op slag gedood. De uitgaven, welke de ultkeeringeii aan mo- blllsatie-slachtoffers vorderen, laten voor het tegenwoordige een vermindering van den be- treffenden post met 30.000 toe, zonder daardoor de belangen der offers worden geschaad. 3. Vervroegde opkomst van dienstplichtigen. 4. In 1937 komen geen dienstplichtigen in wen- keiyken dienst, die voorgeoefend zyn, zoodat voor alle dienstplichtigen gerekend moet worden op het volbrengen van hun volle eerste oefe ning. Wat het korps politietroepen betreft, zijn hoo- gere bedragen uitgetrokken, os. In verband met de noodzakelijkheid het korps weder uit te breiden. Naar wij vernemen, zullen de Prinses van Ltppe-Blêsterfeld en Prins Aschwin heden, na af,oop van de plechtigheid in het Stadion te Amsterdam niet met de Koningin, Prinses Ju ra na en Prins Bernhard naar Den Haag te- rugkeeren,. De kamerheer i.b.d. van Hare Majesteit, jhr. mr. W. F. Röell, zal de moeder en den broer van Prins Bernhard van Amsterdam geleiden natte de buitenplaats „Boekesteyn" te 's' Gravc- land, bewoond door jhr. J. A. Röell, die ge trouwd u met een dochter van de dame-du- patais van H. M„ mevr. Van Loon—Egldius. Vandaar zullen de Prinses van Llppe-Blester- fcld en Prins Aschwin Zaterdag naar Detmold vertrekker., n Het bij Callantsoog gestrande Noorsche stoomschip „Sirenes” Is Woensdagmiddag met den achtersteven "n halven meter zeewaarts ge keerd, waardoor het schip thans geheel vrij is gekomen van. den strekdam. De werkzaamheden zijn echter tijdelijk stopgezet, daar het water momenteel een vadem te laag staat. Heden is het springvloed (den tweeden dag na nieuwe maan) en wanneer dan de wind gunstig ia, la de kans niet uitgesloten, dat men het schip geheel vlot kan brengen. Er blijven steeds BATAVIA, 16 Sept. (Aneta). Een stroom van autoriteiten en genoodig- den richtte zich reeds in de vroege morgenuren naar Tandjong-Priok ter bijwoning van het, hoogstens eenmaal in de vijf jaar voorkomend, zeldzame schouwspel van. de aan komst ♦an een nieuwen Gouverneur- Generaal. De feestelijke stemming werd nog verhoogd doo^ de vele nationale vlaggen, welke in den fris- schen morgenwind uitwapperden, als mede door het feit, dat de te Tand- jong-Priok liggende schepen van het eskader, de schepen der gouverne mentsmarine en vele andere vaartui gen, waren gepavoiseerd. Een vermeerdering met 3 kolonels en 16 ma joors by de Infanterie houdt verband met de organisatie van de grensbeveillglng. De vermeerdering met 1 ritmeester by de cavalerie is een gevolg van uitbreiding van de organisatie van het wapen der cavalerie door oprichting van het eskadron pant, serwagens. Dat een onderdeel van art. 53, ondanks de toegepaste korting op jaarwedden, soldijen en zakgelden, hooger Is geraamd. Is voornamelijk toe te schrijven aan de volgende oorzaken: 1. de sterkte van de gewone dienstplichtigen van de lichting 1937 is 1000 man hooger gesteld dan voor de lichting 1936, op grond van de wijziging van art. 37 eerste lid der Dienstplicht wet. Voor de verbetering van de Maas voor groote afvoeren is 500.000 meer dan vorig jaar uit getrokken, voor'onderhoud en verbetering van de Overijselsche Vecht 135.000 minder, voor onderhoud en verbetering van de kustverdedi ging In Zeeland 8000 meer. Voor den Regeertngscommissaris bij het Alge, meen Mijnwerkersfonds is een beloonlng uitge trokken van 900. De Hollandsche Maatschappij van Landbouw heeft te Den Haag haar 143ste algemeene ver gadering gehouden, onder voorzitterschap van den heer P. Stapel Czn. i Deze memoreerde in zijn openingswoord aller eerst het heuglijke feit van de verloving van Prinses Juliana, waaraan spr. den wensch ver bond, dat het as. vorstelijke huwelijk ook den vaderlandschen landbouw ten zegen moge strek ken. Wat den algemeenen toestand betreft, wees spr. er op, dat zoowel bij de veeteelt- als bij de akkerbouwproducten hoogere prijzen wor den genoteerd dan op hetzelfde tijdstip in 1935, hetgeen tot dankbaarheid stemt. Doch ook kan men daarbij nog twee zeer be langrijke feiten constateeren, n.L dat verschil lende fluctuaties in de productenprijsen nog geenszins een stabiel prijsniveau of een aanhou dende stijging dezer prijzen verraden, terwijl anderzijds de bereikte prijzen nog steeds geen loonend bedrijf voor den ondernemer Inhouden. Dit Is aldus spr. het allervoornaamste voor ons, want dit houdt het voortbestaan van onzen stand In zich opgesloten. Om deze laatste reden blijft het hoofdbestuur dan ook ten zeerste betreuren, dat van de adres sen, requesten, verzoeken en vertoogen van den georganiseerden landbouw, tot den minister van Landbouw en Visschery gericht, waarin vele van de verzoeken zijn weergegeven, welke thans in de vragen der afdeelingen naar voren ko men, vele zonder resultaat zijn gebleven. Hier manifesteert zich een verschil van in- Het spijt het hoofdbestuur buitengewoon, dat de maanden, verloopen sinds de laatste bijeen komst, nog geen overbrugging van dat verschil van Inzicht hebben gebracht, want met de leden is het hoofdbestuur van meenlng, dat de richt prijs voor de tarwe van ƒ9 per 100 K.G. niet voldoende is, dat het gewenscht la, vroegtijdig den denaturatletoeslag voor de aardappelen be kend te maken en In werking te doen treden, alsook dat de melksteun niet verlaagd diende te worden en dat de varkenshouderij bij de thans geldende opgeloopen voerpryzen niet loo nend is. Spr. gaf de verzekering dat de wil bij het hoofdbestuur, om de gewenschte verbeteringen aan te brengen, aanwezig is. De tallooae afwij zende antwoorden op de verzoeken der Maat schappij maken het echter uiterst moeilijk, om den weg, welke met succes bewandeld kan wor den, te vinden. Niettemin zal de maatschappij niet versagen om den landbouw te trachten in stand te houden en hem de plaats te doen behouden In onze samenleving. 2. De duur der eerste oefening is voor hen, die de onderofficiersopleidlng zullen v volgen bjj de onbereden wapens en korpsen, van 9 maan den op 12 maanden gebracht. eenige Uitgaande van deze opbrengst Is 't minimum, dat volgens de wet tot Instelling van een Ver keersfonds voor onderhoud, verbetering en aan leg van Rykswegen moet worden bestemd, f 9.130.000, nl 9 5/30 van die opbrengst. Het aandeel, dat aan de provinciën moet worden uitgekeerd, bedraagt bij het genoemde cijfer 40 pet. van het 31/30 van f 38.800.000 of 8.064.000. Voor den bouw van de Rykswegen, waar van verschillende belangrijke wegen thans nog niet ter hand zijn genomen en andere in volle uitvoering zijn, worden In de eerste jaren nog belangrijke bedragen gevorderd. Het wettelijk minimum wordt dan ook on voldoende geacht, om den bouw In bet ge wenschte tempo voort te zetten. Ten einde een regelmatige uitvoering in de gewenschte volgorde te bevorderen, komt het gewenscht voor, om gelden boven het wetteiyk minimum op den kapltaaldienst van de verkeers- begrootingen uit te trekken. De aanwezigen bekortten zich het wachten door de fraaie evoluties te volgen, welke werden verricht door de aanwezige vliegtuigen van den marine-Vliegdienst en van de luchtvaartafdee- Jlng, waarvan het machtige geluld der motoren Zich, toen de Johan van Oldenbamevelt het eskader passeerde, vermengde met het gedonder der saluutschoten, dat als een ververwijderd ort- weer boven Batavia verstierf. Terwijl de Johan van Oldenbarnevelt lang zaam voorbijvoer, bracht elk oorlogsschip het voorgeschrevën saluut, terwijl de bemanningen dier schepen langs de dekken stonden opgesteld en joelden. De nieuwe Gouvemeur-Generaal, jhr. mr. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer, die ziqjj. op het bordes van de brug van de Johan van Oldenbamevelt bevond, nam telkens de houding aan en salueerde de oorlogsschepen. I Klokslag zeven uur werd de Verbinding van de i Johan van Oldenbamevelt met den wal tot stand gebracht. De nieuwe Gouvemeur-Generaal, mevr, van Starkenborgh en haar oudste dochter wachtten j In den muzieksalon de commissie van ontvangst af. Deze commissie werd door den adjudant Van Vreeswijk aan de familie voorgesteld. Op bet moment, dat de nieuwe vertegen woordiger van H. M. de Koningin voor de eerste maal .bodem vpn Ne<L-Ivdië ho trod, barstte een luid enthousiast gejuich los, terwijl de muziek op plechtige wtyse het Wilhelmus speelde, dat door alle aanwezigen staande werd aangehoord. Jhr. en mevr, van Starkenborgh begaven zich vervolgens, gevolgd door hun gezelschap, over den ultgetegden rooden looper naar de gereed staande salonrijtuigen. Om zeven uur vijftien vertrok de extra-trein naar Batavia. In de hoofdstad heerschte reeds overal ont zaglijke drukte, toen de trein, waarvan de lo comotief aan beide zijden met. vlaggen was ver sierd, precies op den vastgestelden tijd, het station binnenreed. Ook hier werd de nieuwe Gouverneur-Generaal ontvangen door een com missie van ontvangst. Onmiddellijk nadat de trein tot stilstand was gekomen, hief het wachtend publiek op spon tane wijze een driewerf hoera aan, terwijl we derom de saluutschoten dreunden. Bij net verlaten van het station, waarvoor een eerewacht stond opgesteld, speelde een muziekcorps het Wilhelmus, dat door Z. Exc. stram salueerend werd aangehoord. Vervolgens nam jhr. Van Starkenborgh plaats In een met vier paarden bespannen rijtuig, waarop aan alle kanten het publiek In geestdrift losbarstte, waarbij tusschen de enthousiaste uitroepen doorklonk! „Welkom Gouvemeur-Generaal Tjarda", hetgeen door den nieuwen Gouver- ueur-Generaal met buigingen naar alle kannen werd beantwoord. Langs den geheelen weg van het station naar bet pale.s aan het Koningsplein stonden man schappen der Infanterie, kust- en luchtdoel- artillerle. in groot tenue, en hale opgesteld. Ook voor het paleis aan het Koningsplein bevonden zich drommen toeschouwers, die ge tuigen wilden zijn van het moment, waarop oe aftredende Gouvemeur-Generaal zijn ambts- opvolger oo de trappen van het paleis welkom zou heeten Het ligt niet In het voornemen in 1937 stu denten als adspirant-offlcier van gezondheid aan te nemen. Wij ontleenen aan de toelichtende staten, behoorende bij de thans verschenen hoofdstuk ken der Rijksbegrooting voor 1937 het volgen de: Op deze begrooting wordt boven het wettelyk minimum nagenoeg 10.000.090 aangevraagd, een bedrag, dat ongeveer overeenkomt met de credieten, die in elk der jaren 1935 en 1936 uit het Werkfonds zijn verkregen. Dit behoeft niet uit te sluiten, dat daarnevens, indien daaraan behoefte zou bestaan, een beroep op het Werk fonds kan worden gedaan. In afwachting van een vollediger Inzicht la er van afgezien, by deze begrooting een werk programma voor de derde vijfjarige periode, welke met 1937 aanvangt, over te leggen. Ben teden te meer voor dit besluit iz, dat het In bet •comemcn ligt, het RUkswegenplan aan een aigemeene herziening te onderwerpen. Uiteraard zal al bet mogelijke worden te- uaan, om met de beeebikbaar komende mld- Een verhoogde raming voor gasbeechermings- materieel houdt' verband met het voornemen, den achterstand, welke In de aanschaffing daarvan bestaat, zoo spoedig mogelijk In te halen. f 30.000 Is uitgetrokken voor het maken van een stal voor 36 paarden In het nieuwe kazer- nement voor de bereden wapens te ’s Gra venhagen een memoriepost voor het bouwen van een kazemement voor de brigade grena diers en jagers (tweede deel) te ’s Graven- hage, (van den bouw is met het oog op den van 's lands financiën voorldopig moeten worden afgezien). f 54.600 voor het maken van een badinrich ting vor de bereden wagens te 's Graven- hage, f 110.500 voor het bouwen van magazij nen voor het korps luchtdoelartlllerie te Utrecht, f 87.500 voor een paviljoen voor 200 manschappen als tweede gedeelte van een ka zemement van vier paviljoens In de legerplaats bij Harskamp, f245.490 voor het bouwen van magazijnen voor oplegging van oorlogsmaterl- eel In verschillende plaatsen. Een grooter aantal aan te schaffen paarden houdt verband m?t de voorgenomen geleidelijke opvoering van de paardensterkte bij de cavalerie. In de te Amsterdam gehouden vergadering van den Algemeenen Nederlandschen Zuivel- bond heeft de heer H. D. Louwes, voorzitter van de Groninger Maatschappij van Landbouw, een inleiding gehouden over de industrialisatie In verband met den landbouw. Onze bodem kan ons geheele volk niet van het noodlye levensonderhoud voorzien en hij levert niet het overschot om den onmisbaran invoer van metalen, hout, petroleum, rubber, koloniale waren enz. te kunnen betalen. Er moeten meer bestaansbronnen zijn en een van de belangrijkste hiervan, die bovendien nog meer productief kan worden, Is de Industrie. Het is dus goed en redelijk, dat de overheid hier op aansporing zint. Spr. behandelde dan de vraag, wat de over heid kan doen en wat haar taak Is. Spr. ge looft het algemeen Inzicht van den boerenstand vrij juist weer te geven, als hjj zegt: het iz In de eerste en voornaamste plaats de taak der overheid, in het economische leven der natie een vrije baan te maken en te houden voor ge zonde energie-ontplooling der burgers. De boerenstand gelooft In eigen kracht en durft het leven aan. van de overheid verlangt hij orde, recht, voorlichting, sociale rechtvaardig heid. maar in haar economische talenten ge looft hjj niet. 1 De praktijk van ons huidige economische le ven Is juist het omgekeerde. Er kan zakelijk In Nederland nietezoo heel veel meer gebeuren, of de overheid heeft er mee te doen. De overheid is op dien weg gedwongen, ook wel door eigen beleid, maar ook door onvermijdelijke factoren. Naar spr.’s gevoel beeft de overheid te laat be grepen, waar het om ging en toen zjj dat wel begreep, te veel een politiek van pappen en nathouden gevolgd, te weinig doortastend ge handeld. De Overheid moet straks geheel onpartijdig staan boven de ondernemingen, waarin haar eigen geld rit. De regeerinp moet bij het afwegen van de belangen van de bodemcultuur van moederland en Koloniën rekening houden met het verleden en de toekomst en niet alleen met den huldi gen' nood. Spr. wijst op de noodzakelijkheid, dat ons regeeringsapparaat. ook dat der gezantschap pen, wordt ingesteld op zijn tegenwoordige zeer omvangrijke en moeilijke taak, waarbij van overheidswege moet worden onderhandeld over handelsverdragen e.d., die het wel en wee van onzen handel hoe langer hoe meer gaan be- heerschen. Uit de openingsrede van den heer L. F. But- t»l, gehouden op de vergadering van den Alg. Ned. Zuivelbond P.N.Z. in Bellevue te Amster dam. vermelden wjj nog het volgende: Afgaande op beschouwingen, die tegenwoor dig gehouden worden over den economlachen toestand van verschillende landen, aldus spr., lan men den Indruk krijgen, dat de laagste stand var. wat men een economisch getij be lieft te noemen, bereikt Is en een nieuwe vloed- stroom dóórzet. Op zich self beschouwd kan men ach hier over verheugen, doch wanneer men kennis neemt van de meenlng van eerf aantal oecono- r.'ien, die deze verbetering crltlsch bekijken, dan ritst wet ëëHIge twijfel of wij inderdaad op den goeden weg zijn. Zjj wijzen op het feit, dat in verschillende landen weliswaar groote bedrij vigheid heeracht, doch dat deze voor een groot deel een ongezonde basis heeft. nJ. de omstan digheid, dat deze landen met. I(oq4j9phtlgc haast hunne bewapeningen uitbreiden. In deze verbetering deelt ook het zuivelbe- oi|jf. Het echter niet ónmogelijk, dat da beide telangrijke markten Digeland en Duitschland voor'ons verloren kunnen gaan, en dat zij niet gemakkelijk door andere vervangen kunnen wor den. Wij mogen ons verheugen over het optre den van Noord-Amerika, als kooper van Neder- landsche boter en melkproducten, doch er op rekenen, dat dit land een constante afnemer zal worden, mogen wij niet. In het bjjaonder voor onze boter is het niet gemakkeljjk nieuwe afzetgebieden te vinden. Als sprekend voorbeeld noemde spr. Ned.-In- dië. De geheele boterimport van dit overzessch gebied bedraagt ongeveer 6 millioen KO, die n ij wel uitsluitend geconsumeerd wordt door de blanke bevolking. Van deze 6 millioen K.O. iz ongeveer 1 millioen K.G. uit ons land afkom stig. de rest komt uit Australië. De prijs voor de melk wqfdt voor een belang rijk deel verkregen door bijdragen van het Ne- derlandsche volk. Ook in het Hertogspark verdrong zich reeds •tren voor den aanvang van de plechtigheid een geweldige menschenmenlgte. De oprit naar het gebouw van oen Volksraad was versierd met r*aggen en wimpels, zoodat, met het frlssche groen op den achtergrond, het geheel een fees telijk aspect droeg. Door trompetsignalen werd de aankomst van <>en landvoogdelijken stoet aangekondigd. deze ttoet bood met de A la Daumont- bespannen taléche en de rood-getinlformde rijknechten een tultengewoon kleurigen aanblik, Ook hier gingen lulde toejuichingen uit het Publiek op, de muziek speelde het Wilhelmus •n de eerewacht presenteerde het geweer, ter wijl met het vaandel het saluut werd gebracht. De beide Excellenties werden, na het uitstap pen, door de commissie van ontvangst begroet en naar de gioote zaal geleid, waar alle aanwe- rigen zich van hun zetels verhieven. Toen was het Indrukwekkend moment van de feitelijke bestuuraoverdracht aangebroken. - -- Xte aftredende Gouvemeur-Generaal, Jhr. De dat de vooruitzichten voor de naaste toekomst. Terwijl van het gerechtshof te ’s Hertogen- bosch het aantal raadsheeren met een is ver minderd, worden voor het gerechtshof te Amsterdam twee nieuwe raadsheeren aange vraagd, zulks met het oog op den door de groo te toeneming van het aantal strafzaken bjj dit college intredenden achterstand. Vermindering heeft plaats gehad van het personeel van de arrondissements rechtbank te Zwolle met 1 vice-president en van die te Rotterdam en te Amsterdam elk met 1 rech ter, terwijl bij de colleges te Almelo, Dordrecht, Middelburg en Assen het parket is verminderd met 1 substituut-officler van justitie. Daar tegenover staat, dat het noodzakelijk is de rechtbank te b Gravenhage met 1 rechter uit te breiden, terwijl voor uitbreiding van liet arjital substituut-grifflera bij verschillende rechtbanken gelden zjjn uitgetrokken voor de benoeming van een 9-tal functionarissen. Met het oog op de gebleken noodzakelijkheid om het personeel van enkele parketten bij kantongerechten uit te breiden, zijn gelden ultgetrokkenjQSor de benoeming van een vier tal nleuw^pmbtenaren van het openbaar mi nisterie. f In 1937 zal geen examen voor deurwaarder en rijksklerk worden gehouden. Een bedrag van f 170.000 zal moeten dienen om de tijdelijk bulten dienst gestelde straf gevangenis te Alkmaar te heropenen en zoo noodig eenige barakken by de huizen van be waring in dienst te kunnen stellen. Voor verbetering van bet weggedeelte Zalt- bommeiHedel van Rijksweg no. 26 Utrecht VlanenZaitbommelHedel’s Hertogenboscb, dat voor het verkeer van groot belang zal wor den zoodra de brug te Hedel zal zyn gebouwd, wordt 75.000 gevraagd. Voor nieuwe wegvakfcen beoosten Nykerk, beoosten Dieren, tusschen Apeldoorn en Hattu- merbroek en BunschotenNykerk wordt op oen kapltaaldicnst van deze begrooting In totaal 450.000 aangevraagd. Op den kapltaaldienst wordt voor aankoop van grond en begin van uitvoering van werken ten behoeve van aanleg van een nieuwen weg UtrechtHilversum, met Inbegrip van *n zand weg beoosten Utrecht, ƒ600.000 aangevraagd. Verder Is op dien dienst nog gerekend op een uitgaaf van 300.000 voor aanleg van een nieu wen weg EemnesHoevelaken. Voor grondaankoop en uitvoering van werken voor verbetering van Ryksweg no. 1 Amster- camLarenBaarnHoevelaken wordt ten laste van het Verkeersfonds ƒ350.000 gevraagd. De aanleg van weg no. 4, gedeelte Amster damSassenhetm, zal in 1937 krachtig worden voortgezet. Ten laste van den kapltaaldienst wordt voorts nog 100.000 gevraagd ten behoeve van aanleg van een nieuwen weg Stolpen—van Ewycksluis. Op den kapltaaldienst zyn o.m. ook bedragen uitgetrokken voor aanleg van nieuwe wegvak- ken om de steden Roosendaal, Tilburg en Eind hoven, alsmede voor bouw van een brug over de Dieze by 's Hertogenbosch en voor aanleg van een nieuwen weg tusschen Eindhoven en Leende. Voor subsidie aan de KLM. is hetzelfde be drag uitgetrokken als voor 1935 en 1936. Op grond van de uitkomsten van het bedftjf kan da steun nog niet «orden verlaagd. In de eerste plaats zal aandacht worden ge schonken aan voltooiing van de wegengedeel- ten Amsterdam—Sassenhetm, 's Gravenhage Utrecht, gedeelte Rotterdam tot Geldermalsen, oen aanleg van een wegomlegging langs de Zuid- en Oostzyde van Utrecht, langs de West- ?n Noordzijde van Zwolle en om verschillende steden In Noord-Brabant, en dat daarnaast het rraodlge zal worden gedaan om de toeleldende wegen naar de bruggen over de groote rivieren san te leggen of te verbeteren, opdat van de gebouwde en te bouwen bruggen een zoo goed ■nogeiyk profyt zal kunnen worden getrokken. Verder ligt het In bet voornemen, zoo spoe dig mogeiyx enkele nog ontbrekende schakels in net nudden-Westen des lands met name Noord-Zuldverbtndlngen tot stand te bren gen. Voor deze wegen is op den kapltaaldienst 1.800.000 uitgetrokken. Een zeer indrukwekkend moment was het, toen de koets, terwijl wederom bet Wil helmus werd gespeeld, voor de trappen van het paleis stilhield en <le eerste voorstelling over en weer geschiedde. Jhr. De Jonge heette rijn opvolger seer barteiyk welkom. Na jcorten tijd vertrokken de echtgenooten van de belde Gouvemeurs-Generaal naar den Volksraad, waarby ook rij door het publiek op zeer harteiyke wyze werden toegejuicht. Even later werden zy gevolgd door een afdeellng ravalerié, waarachter het galarytulg reed, waar in de belcc Gouvemeurs-Generaal waren geze ten, terwyi de stoet gesloten werd door de volgauto's. De Ryksmiddelen hebben over Augustus opgebracht f 31.465.036, hetgeen ruim f 639.000 meer is dan over Augustus 1935, en f 504.000 meer dan de raming. De opbrengst over de eerste acht maanden l»n dit jaar was f 235.592.52® en is daarmede ruim f'12 millioen beneden de raming ge bleven en f 8 millioen beneden de opbrengst over de eerste acht maan den van 1935. den steun aan den landbouw De aanpassings politiek van de regeering heeft tot dusverre niet voldoende resultaten opgeleverd om spoedig tot betere verhoudingen te kunnen komen, De Industrieën, die zich bezig houden met de verwerking van tropische grondstoffen in Euro pa en ookselders, zyn hoe langer hoe meer af- hankeiyk geworden van enkele financieel zeer sterke ondernemingen, die den vorm van trusts hebben langenomen. Eenigen tijd geleden werd iets gepubliceerd over een op handen zynde vetconventle en er werd beweerd, dat Indien de regeering de tus schen partyen te sluiten overeenkomst zou goedkeuren, de invoer en verwerking van vetten geheel gecontroleerd zou worden door de Uni lever, die daardoor hare machtspositie in ons land wederom zou zien uitgebreid. Eveneens beeft men vernomen, dat reeds jrroeger tot stand gekomen overeenkomsten, betrekking hebbende op margarine en spysoliën. een on- toelaatba-en invloed aan bedoeld concern zou den hebben verschaft. Waar het hierby niet mogeiyk Is, schyn en wezen te onderkennen en ongerustheid ont staat te dien opzichte, zou het van belang zyn. Indien de tegeering eens wilde publlceeren, wat er aan ae hand Is. Te meer Is men ongerust, omdat er vrijwel geen land ter wereld is, waar productie en verkoop van margarine onder zul ke voor het‘artikel gunstige omstandigheden plaats hebben als In ons land. Dat deze feiten echter aanleiding zouden tiet* Jaanmahaard. waardebonnen van f ‘00, moeten zijn voor den F.N.Z. om op te houden, de regeering by te staan, waar het betreft hst steunen van den boerenstand, wilde spr. niet erkennen. De uitkeering uit hoofdstuk 9 van de Ryks- begrootlng (Verkeersfonds) kon worden terug gebracht van 35.358.385 tot 34.318.785, een verlaging dug met 11.139.600. Oorzaak hiervan is de omstandigheid, dat het mocht gelukken, het totaal der uitgaven van enkele afdeelingen van de begrooting belangrijk lager te houden dan de daarvoor in de begrooting van 1936 voor komende cyfers. Zoo zyn de uitgaven ten laste van de afdeelingen spoorwegen, tramwegen, wa terwegen, scheepvaart, toezicht op het vervoer van ontplofbare stoffen en landwegen, lager, die van de afdeelingen luchtvaart Ai overige uit gaven eenigszlns hooger Dientengevolge be draagt het elndcyfer der totale uitgaven op den gewonen dienst 62.433.498 tegenover 71.832.733 In 1936. De inkomsten ten bate van de afdeellng land wegen zyn bypa twee millioen gulden hooger geraamd als gevolg van de opneming van een post groot 2.250.000 als uitkeering In verband met de verhooglng der tydetyjke heffing op ben zine ten behoeve van den versnelden bruggen bouw en een vermindering van 368.000 aan inkomsten uit hoofde van lagere opbrengst van veer- en bruggelden door opheffing in 1937 van het veer te Moerdyk. De Inkomsten van de af deellng waterwegen vertoonen een achteruit gang van ruim twee ton. c De lagere raming der uitgaven ten laste van de afdeellng spoorwegen is het gevolg van be perking van het geraamde spoorwegtekort door verlaging van de afschrijvingen. Opgemerkt wordt, dat *t uitgetrokken bedrag van 31.790.000 tot dekking van het bedryfs- verlies der Nederlandsche Spoorwegen betrek king heeft op het bedryfsverlles over 1936. Uiteraard zal aanneming van het Ingediende wetsontwerp tot reorganisatie van het spoor wegbedrijf eerst op het bedrijfsverlies over 1937 Invloed kunnen uitoefenen. Maatregelen tot verdere reorganisatie van den Inwendigen dienst zyn In voorbereiding. BU de afdeellng landwegen wordt opgemerkt. De drie landelijke Middenstandsbonden (Kon. Ned. Middenstandsbond, Ned. RK. Mid denstandsbond en Ned. Chr. Mldd.Bond) beslo- ten dit jaar. zooals dit geschiedde In 1935, volk kampen heeft, te wyten zou zyn aan weer een Middenstands-campagne te houden J"’ --- rw en wel van Zaterdag 10 tot en met Zaterdag 24 October 1936. Een landelijk uitvoerend Mi- ca-comlté werd benoemd, bestaande uit de heeren J. P. de Brabander, voorzitter; A. de Moor, secr.penn.; C. den Blanken, J. van Driel en P. v. d. Linde. Was de deelneming in 1935 reeds bevredi gend, die van 1936 overtreft haar voorgangster belangrijk en nog dageiyks melden rich uit alle deelen van het land mlddenstandsvereentgln- gen aan. die alsnog sullen mee doe aan deze Middenstandscampagne. Tijdens de Mica staan In al de honderden deelnemende plaatsen tal van attracties op het program: versieringen, verlichting van ge bouwen, muziek, wedstrijden; elders weer eta- lage-wedstrijden, reclame-optochten enz. Als algemeene, landelijke attractie wordt aanxde Mica-1936 verbonden een Mlca-puzzle wedstrijd. Aan dezen puzzle-wedstrijd is een seer groot aantal prijzen verbonden. Ten eerste worden er tal van plaatselijke pryzen" aan verbon den. Elk plaatseiyk Mica-comlté zal de plaat- eeiyke prijzen nader bekend maken; die plaat selijke prijzen zullen ook plaatselyk geëtaleerd worden. Daarnaast of daarboven zyn aan da MiOk van landelijke prijzen verbonden. noemen: een land- o< weekend- huls. pl. f 1000 grond, een luxe auto, een salon- ameub lemen t. ‘n hulskamer-ameublement. een slaapkamer-ameublement, radio, motor- Voor 1936 is toegestaangewone dienst f 58.806.833. kapltaaldienst f 61.156.034, totaal f 119962.866. terwijl voor 1937 wordt geraamd: gewone dienst f 55.291.207, kapltaaldienst f 93.256.706, totaal f 148.547913, zoodat op den geheelen dienst meer wordt aangevraagd f 38985.047. Meer wordt aangevraagd voor den kapltaaldienst f 32.100.673, zoodat de gewone dienst *n vermindering vertoont van f 3.515.635. Meer is os. geraamd voor voorschotten uit 's RUks schatkist f 1.627.327, waartegenover la gere ramingen staan voor den dienst der belas tingen met f 3.080.166 en de pensioenultgaven met f 3.005.000. In het financieringsplan is behalve op uit gaven voor den bruggenbouw, ook gerekend op aflossing van de schuld van het opgeheven Wegenfonds. Aan aflossing zal echter in de eerste Jaren niet kunnen worden gedacht, aan gezien voor den bouw van de bruggen In den eersten tyd meer noodig Is dan aan bydragen van het Verkeersfonds, bijdragen van derden en verhooglng van benzinebetasting ter beschikking staat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13