V erkeersf onds
i
Iwr
MS
De aankomst van gouverneur
Tjarda in Indië
1
Rijksmiddelen
RIJKSBEGROOTING 1937
HARTELIJK WELKOM
GEHEETEN
I
f
DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1936
Alg. Ned. Zuivelbond
In den Volksraad
Justitie
BRUGGENBOUW
Gas bescherming
- Waterstaat
Financiën
OP SLAG GEDOOD
nog
Subsidie aan de K.L.M.
Zilveren klootterfeeit
Over de eerste acht maanden van
dit jaar ruim f 12 millioen be
neden de raming gebleven
Hollandsche Mij. van
Landbouw
Mr. Aalberse voorzitter
der Tweede Kamer
De hooge gasten vertrekken
Zaterdag naar Detmold
Prinses van Lippe en
Prins Aschwin
ER KOMT SCHOT IN DE
SIRENES
1
i
Verschil van injlfêt'met den mi
nister nog niet overbrugd
DE MICA 1936
-- t
Voor den bouw der Rykawegen
worden in de volgende jaren
belangrijke bedragen
gevorderd
Een puzzle-wedstrüd is georgani
seerd
Toen de G.-G. voor de eerste maal
den bodem van Ned.-lndië be
trad, barstte een luid ge
juich los
Ontzaglijke drukte
De openingsrede van den heer
Butzel
Bestuursoverdracht
«5
9
ploegen
toestand
f 50, f 25. tientallen rijwielen enz.
f
f
zicht tusschen de Centrale Landbouworganisa
ties en den minister.
De in Amerika woonachtige Italianen, die zich voor den strijd In Abessinië
hadden aangemeld, zijn thans onder g root enthousiasme te Rome ontvangen
delen de werken In volgorde van urgentie te
ooen uitvoeren.
Al deze omstandigheden in aanmerking ne
mende, vilde spr. niet nalaten den Nederland-
rchen boer te waarschuwen, toch voorzichtig te
zijn, in het bijzonder wanneer het betreft het
afsluiten van verbintenissen voor esn langen
termijn.
Spr. orctesteerde tegen de meenlng, dat dc
oorzaak van de moeilijkheden, waarmede ons
wat de middelen betreft, welke voor den wegen,
bouw beschikbaar zullen kunnen worden gesteld,
tot voorzichtigheid aanmanen. Hoewel voldoende
grond bestaat voor de verwachting, dat, wan
neer gunstiger tijden aanbreken, het autover
keer zich weer krachtig zal gaan ontwikkelen,
mag er zeker niet op worden gerekend, dat de
opbrengst van de motorrijtuigen- en rijwlel-
belasting in 1937 hooger za] worden dan het
voor 1936 geraamde bedrag van 30.000.000. In
deze begroeting is als opbrengst van die belas
tingen daarom weer 30.000.000 geraamd.
Voor het eerst is in deze begrooting rekening
gehouden met de kosten van innintf der motor,
rijtuigen- en rijwielbelasting door voor dekking
van deze kosten een popt groot 1300.000 op
te nemen. Met Inachtneming van deze kosten
kan de werkelijke opbrengst van de genoemde
verkeersbelastingen voor 1937 dus op ten hoogste
f 38.800.000 worden gesteld.
BU K. B. is tot voorzitter der Tweede Kamer
der Staten-Generaal voor het tijdvak der te
genwoordige zitting benoemd mr. P. J M. Aal-
lierse, minister van staat, lid van die Kamer.
1936 -
waarvan
>ek-
ofd-
•nU
mevr.
wachtten
Heden herdenkt Pater Hubertus a 8. Ai
(Relnler Keulers) den dag, waarop hij vóór
en twintig jaar zijn geloften aflegde in de C
van de Ongeschoeide Carmelleten. Na zijn v
ken in verschillende kloosters der Orde, is
reeds sedert 1933 Prior van het klooster der
geschoeide Carmelleten te Oeleen. Onder zijn
leiding werd de prachtige nieuwe kerk ter eere
van het H. Hart met een kapel van de Kleine H.
Voor den bouw van bruggen over de groote
rivieren, onderhoud van de gereedgekomen ob
jecten en aanleg van toeleidende wegen zal,
blijkens de begrooting van het Verkeersfonds,
in 1937 naar raming 7960.000 noodig zijn. Met
rente zal naar schatting ƒ550.000 zijn gemoeid,
zoodat in totaal op een uitgaaf van ƒ8.510.000
moet worden gerekend.
dat
mobiBsatle-slacht-
Jonge, nam plaats op den landvoogdelijken ze
tel, terwijl links daarvan zijn opvolger jhr. Van
Starkenborgh en rechts de vice-president van
den Raad van Ned.-Indlë, de beer van den
Bussche, hadden plaats genomen, daarachter
zaten alle leden van den Raad van Ned.-Indlë.
Toen jhr. De Jonge met vaste en plechtige
slem zijn overdrachtsrede had uitgesproken, rees
ntf van zijn zetel, welken hjj afstond aan den
nieuwen Gouvemeur-Generaal, die daarop met
een redevoering zijn ambt aanvaardde.
Belde redevoeringen werden onder de diepste
stilte van de geheel bezette zaal aangehoord.
In de papierfabriek „De Halve Maan” aan
de Noordzijde van het Kanaal te Apeldoorn Is
r.eden de 50-jarige gehuwde arbeider J. ten
Hove door onbekende oorzaak tusschen een
draaischijf van een drijfriem en den muur be
kneld geraakt en vrijwel op slag gedood.
De uitgaven, welke de ultkeeringeii aan mo-
blllsatie-slachtoffers vorderen, laten voor het
tegenwoordige een vermindering van den be-
treffenden post met 30.000 toe, zonder
daardoor de belangen der
offers worden geschaad.
3. Vervroegde opkomst van
dienstplichtigen.
4. In 1937 komen geen dienstplichtigen in wen-
keiyken dienst, die voorgeoefend zyn, zoodat
voor alle dienstplichtigen gerekend moet worden
op het volbrengen van hun volle eerste oefe
ning.
Wat het korps politietroepen betreft, zijn hoo-
gere bedragen uitgetrokken, os. In verband met
de noodzakelijkheid het korps weder uit te
breiden.
Naar wij vernemen, zullen de Prinses van
Ltppe-Blêsterfeld en Prins Aschwin heden, na
af,oop van de plechtigheid in het Stadion te
Amsterdam niet met de Koningin, Prinses Ju
ra na en Prins Bernhard naar Den Haag te-
rugkeeren,.
De kamerheer i.b.d. van Hare Majesteit, jhr.
mr. W. F. Röell, zal de moeder en den broer
van Prins Bernhard van Amsterdam geleiden
natte de buitenplaats „Boekesteyn" te 's' Gravc-
land, bewoond door jhr. J. A. Röell, die ge
trouwd u met een dochter van de dame-du-
patais van H. M„ mevr. Van Loon—Egldius.
Vandaar zullen de Prinses van Llppe-Blester-
fcld en Prins Aschwin Zaterdag naar Detmold
vertrekker.,
n
Het bij Callantsoog gestrande Noorsche
stoomschip „Sirenes” Is Woensdagmiddag met
den achtersteven "n halven meter zeewaarts ge
keerd, waardoor het schip thans geheel vrij is
gekomen van. den strekdam. De werkzaamheden
zijn echter tijdelijk stopgezet, daar het water
momenteel een vadem te laag staat.
Heden is het springvloed (den tweeden dag na
nieuwe maan) en wanneer dan de wind gunstig
ia, la de kans niet uitgesloten, dat men het
schip geheel vlot kan brengen. Er blijven steeds
BATAVIA, 16 Sept. (Aneta). Een
stroom van autoriteiten en genoodig-
den richtte zich reeds in de vroege
morgenuren naar Tandjong-Priok
ter bijwoning van het, hoogstens
eenmaal in de vijf jaar voorkomend,
zeldzame schouwspel van. de aan
komst ♦an een nieuwen Gouverneur-
Generaal. De feestelijke stemming
werd nog verhoogd doo^ de vele
nationale vlaggen, welke in den fris-
schen morgenwind uitwapperden, als
mede door het feit, dat de te Tand-
jong-Priok liggende schepen van het
eskader, de schepen der gouverne
mentsmarine en vele andere vaartui
gen, waren gepavoiseerd.
Een vermeerdering met 3 kolonels en 16 ma
joors by de Infanterie houdt verband met de
organisatie van de grensbeveillglng.
De vermeerdering met 1 ritmeester by de
cavalerie is een gevolg van uitbreiding van de
organisatie van het wapen der cavalerie door
oprichting van het eskadron pant,
serwagens.
Dat een onderdeel van art. 53, ondanks de
toegepaste korting op jaarwedden, soldijen en
zakgelden, hooger Is geraamd. Is voornamelijk
toe te schrijven aan de volgende oorzaken:
1. de sterkte van de gewone dienstplichtigen
van de lichting 1937 is 1000 man hooger gesteld
dan voor de lichting 1936, op grond van de
wijziging van art. 37 eerste lid der Dienstplicht
wet.
Voor de verbetering van de Maas voor groote
afvoeren is 500.000 meer dan vorig jaar uit
getrokken, voor'onderhoud en verbetering van
de Overijselsche Vecht 135.000 minder, voor
onderhoud en verbetering van de kustverdedi
ging In Zeeland 8000 meer.
Voor den Regeertngscommissaris bij het Alge,
meen Mijnwerkersfonds is een beloonlng uitge
trokken van 900.
De Hollandsche Maatschappij van Landbouw
heeft te Den Haag haar 143ste algemeene ver
gadering gehouden, onder voorzitterschap van
den heer P. Stapel Czn. i
Deze memoreerde in zijn openingswoord aller
eerst het heuglijke feit van de verloving van
Prinses Juliana, waaraan spr. den wensch ver
bond, dat het as. vorstelijke huwelijk ook den
vaderlandschen landbouw ten zegen moge strek
ken.
Wat den algemeenen toestand betreft, wees
spr. er op, dat zoowel bij de veeteelt- als bij
de akkerbouwproducten hoogere prijzen wor
den genoteerd dan op hetzelfde tijdstip in 1935,
hetgeen tot dankbaarheid stemt.
Doch ook kan men daarbij nog twee zeer be
langrijke feiten constateeren, n.L dat verschil
lende fluctuaties in de productenprijsen nog
geenszins een stabiel prijsniveau of een aanhou
dende stijging dezer prijzen verraden, terwijl
anderzijds de bereikte prijzen nog steeds geen
loonend bedrijf voor den ondernemer Inhouden.
Dit Is aldus spr. het allervoornaamste
voor ons, want dit houdt het voortbestaan van
onzen stand In zich opgesloten.
Om deze laatste reden blijft het hoofdbestuur
dan ook ten zeerste betreuren, dat van de adres
sen, requesten, verzoeken en vertoogen van den
georganiseerden landbouw, tot den minister van
Landbouw en Visschery gericht, waarin vele
van de verzoeken zijn weergegeven, welke thans
in de vragen der afdeelingen naar voren ko
men, vele zonder resultaat zijn gebleven.
Hier manifesteert zich een verschil van in-
Het spijt het hoofdbestuur buitengewoon, dat
de maanden, verloopen sinds de laatste bijeen
komst, nog geen overbrugging van dat verschil
van Inzicht hebben gebracht, want met de leden
is het hoofdbestuur van meenlng, dat de richt
prijs voor de tarwe van ƒ9 per 100 K.G. niet
voldoende is, dat het gewenscht la, vroegtijdig
den denaturatletoeslag voor de aardappelen be
kend te maken en In werking te doen treden,
alsook dat de melksteun niet verlaagd diende
te worden en dat de varkenshouderij bij de
thans geldende opgeloopen voerpryzen niet loo
nend is.
Spr. gaf de verzekering dat de wil bij het
hoofdbestuur, om de gewenschte verbeteringen
aan te brengen, aanwezig is. De tallooae afwij
zende antwoorden op de verzoeken der Maat
schappij maken het echter uiterst moeilijk, om
den weg, welke met succes bewandeld kan wor
den, te vinden.
Niettemin zal de maatschappij niet versagen
om den landbouw te trachten in stand te houden
en hem de plaats te doen behouden In onze
samenleving.
2. De duur der eerste oefening is voor hen,
die de onderofficiersopleidlng zullen v volgen bjj
de onbereden wapens en korpsen, van 9 maan
den op 12 maanden gebracht.
eenige
Uitgaande van deze opbrengst Is 't minimum,
dat volgens de wet tot Instelling van een Ver
keersfonds voor onderhoud, verbetering en aan
leg van Rykswegen moet worden bestemd,
f 9.130.000, nl 9 5/30 van die opbrengst. Het
aandeel, dat aan de provinciën moet worden
uitgekeerd, bedraagt bij het genoemde cijfer 40
pet. van het 31/30 van f 38.800.000 of 8.064.000.
Voor den bouw van de Rykswegen, waar
van verschillende belangrijke wegen thans
nog niet ter hand zijn genomen en andere
in volle uitvoering zijn, worden In de eerste
jaren nog belangrijke bedragen gevorderd.
Het wettelijk minimum wordt dan ook on
voldoende geacht, om den bouw In bet ge
wenschte tempo voort te zetten.
Ten einde een regelmatige uitvoering in de
gewenschte volgorde te bevorderen, komt het
gewenscht voor, om gelden boven het wetteiyk
minimum op den kapltaaldienst van de verkeers-
begrootingen uit te trekken.
De aanwezigen bekortten zich het wachten
door de fraaie evoluties te volgen, welke werden
verricht door de aanwezige vliegtuigen van den
marine-Vliegdienst en van de luchtvaartafdee-
Jlng, waarvan het machtige geluld der motoren
Zich, toen de Johan van Oldenbamevelt het
eskader passeerde, vermengde met het gedonder
der saluutschoten, dat als een ververwijderd ort-
weer boven Batavia verstierf.
Terwijl de Johan van Oldenbarnevelt lang
zaam voorbijvoer, bracht elk oorlogsschip het
voorgeschrevën saluut, terwijl de bemanningen
dier schepen langs de dekken stonden opgesteld
en joelden.
De nieuwe Gouvemeur-Generaal, jhr. mr.
Tjarda van Starkenborgh Stachouwer, die ziqjj.
op het bordes van de brug van de Johan van
Oldenbamevelt bevond, nam telkens de houding
aan en salueerde de oorlogsschepen. I
Klokslag zeven uur werd de Verbinding van de i
Johan van Oldenbamevelt met den wal tot
stand gebracht.
De nieuwe Gouvemeur-Generaal, mevr, van
Starkenborgh en haar oudste dochter wachtten j
In den muzieksalon de commissie van ontvangst
af. Deze commissie werd door den adjudant Van
Vreeswijk aan de familie voorgesteld.
Op bet moment, dat de nieuwe vertegen
woordiger van H. M. de Koningin voor de
eerste maal .bodem vpn Ne<L-Ivdië ho
trod, barstte een luid enthousiast gejuich los,
terwijl de muziek op plechtige wtyse het
Wilhelmus speelde, dat door alle aanwezigen
staande werd aangehoord.
Jhr. en mevr, van Starkenborgh begaven zich
vervolgens, gevolgd door hun gezelschap, over
den ultgetegden rooden looper naar de gereed
staande salonrijtuigen. Om zeven uur vijftien
vertrok de extra-trein naar Batavia.
In de hoofdstad heerschte reeds overal ont
zaglijke drukte, toen de trein, waarvan de lo
comotief aan beide zijden met. vlaggen was ver
sierd, precies op den vastgestelden tijd, het
station binnenreed. Ook hier werd de nieuwe
Gouverneur-Generaal ontvangen door een com
missie van ontvangst.
Onmiddellijk nadat de trein tot stilstand was
gekomen, hief het wachtend publiek op spon
tane wijze een driewerf hoera aan, terwijl we
derom de saluutschoten dreunden.
Bij net verlaten van het station, waarvoor
een eerewacht stond opgesteld, speelde een
muziekcorps het Wilhelmus, dat door Z. Exc.
stram salueerend werd aangehoord. Vervolgens
nam jhr. Van Starkenborgh plaats In een met
vier paarden bespannen rijtuig, waarop aan
alle kanten het publiek In geestdrift losbarstte,
waarbij tusschen de enthousiaste uitroepen
doorklonk! „Welkom Gouvemeur-Generaal
Tjarda", hetgeen door den nieuwen Gouver-
ueur-Generaal met buigingen naar alle kannen
werd beantwoord.
Langs den geheelen weg van het station naar
bet pale.s aan het Koningsplein stonden man
schappen der Infanterie, kust- en luchtdoel-
artillerle. in groot tenue, en hale opgesteld.
Ook voor het paleis aan het Koningsplein
bevonden zich drommen toeschouwers, die ge
tuigen wilden zijn van het moment, waarop
oe aftredende Gouvemeur-Generaal zijn ambts-
opvolger oo de trappen van het paleis welkom
zou heeten
Het ligt niet In het voornemen in 1937 stu
denten als adspirant-offlcier van gezondheid
aan te nemen.
Wij ontleenen aan de toelichtende staten,
behoorende bij de thans verschenen hoofdstuk
ken der Rijksbegrooting voor 1937 het volgen
de:
Op deze begrooting wordt boven het wettelyk
minimum nagenoeg 10.000.090 aangevraagd,
een bedrag, dat ongeveer overeenkomt met de
credieten, die in elk der jaren 1935 en 1936 uit
het Werkfonds zijn verkregen. Dit behoeft niet
uit te sluiten, dat daarnevens, indien daaraan
behoefte zou bestaan, een beroep op het Werk
fonds kan worden gedaan.
In afwachting van een vollediger Inzicht la er
van afgezien, by deze begrooting een werk
programma voor de derde vijfjarige periode,
welke met 1937 aanvangt, over te leggen. Ben
teden te meer voor dit besluit iz, dat het In bet
•comemcn ligt, het RUkswegenplan aan een
aigemeene herziening te onderwerpen.
Uiteraard zal al bet mogelijke worden te-
uaan, om met de beeebikbaar komende mld-
Een verhoogde raming voor gasbeechermings-
materieel houdt' verband met het voornemen,
den achterstand, welke In de aanschaffing
daarvan bestaat, zoo spoedig mogelijk In te
halen.
f 30.000 Is uitgetrokken voor het maken van
een stal voor 36 paarden In het nieuwe kazer-
nement voor de bereden wapens te ’s Gra
venhagen een memoriepost voor het bouwen
van een kazemement voor de brigade grena
diers en jagers (tweede deel) te ’s Graven-
hage, (van den bouw is met het oog op den
van 's lands financiën voorldopig
moeten worden afgezien).
f 54.600 voor het maken van een badinrich
ting vor de bereden wagens te 's Graven-
hage, f 110.500 voor het bouwen van magazij
nen voor het korps luchtdoelartlllerie te
Utrecht, f 87.500 voor een paviljoen voor 200
manschappen als tweede gedeelte van een ka
zemement van vier paviljoens In de legerplaats
bij Harskamp, f245.490 voor het bouwen van
magazijnen voor oplegging van oorlogsmaterl-
eel In verschillende plaatsen.
Een grooter aantal aan te schaffen paarden
houdt verband m?t de voorgenomen geleidelijke
opvoering van de paardensterkte bij de cavalerie.
In de te Amsterdam gehouden vergadering
van den Algemeenen Nederlandschen Zuivel-
bond heeft de heer H. D. Louwes, voorzitter
van de Groninger Maatschappij van Landbouw,
een inleiding gehouden over de industrialisatie
In verband met den landbouw.
Onze bodem kan ons geheele volk niet van
het noodlye levensonderhoud voorzien en hij
levert niet het overschot om den onmisbaran
invoer van metalen, hout, petroleum, rubber,
koloniale waren enz. te kunnen betalen. Er
moeten meer bestaansbronnen zijn en een van
de belangrijkste hiervan, die bovendien nog
meer productief kan worden, Is de Industrie.
Het is dus goed en redelijk, dat de overheid
hier op aansporing zint.
Spr. behandelde dan de vraag, wat de over
heid kan doen en wat haar taak Is. Spr. ge
looft het algemeen Inzicht van den boerenstand
vrij juist weer te geven, als hjj zegt: het iz In
de eerste en voornaamste plaats de taak der
overheid, in het economische leven der natie
een vrije baan te maken en te houden voor ge
zonde energie-ontplooling der burgers. De
boerenstand gelooft In eigen kracht en durft
het leven aan. van de overheid verlangt hij
orde, recht, voorlichting, sociale rechtvaardig
heid. maar in haar economische talenten ge
looft hjj niet. 1
De praktijk van ons huidige economische le
ven Is juist het omgekeerde. Er kan zakelijk In
Nederland nietezoo heel veel meer gebeuren, of
de overheid heeft er mee te doen. De overheid
is op dien weg gedwongen, ook wel door eigen
beleid, maar ook door onvermijdelijke factoren.
Naar spr.’s gevoel beeft de overheid te laat be
grepen, waar het om ging en toen zjj dat wel
begreep, te veel een politiek van pappen en
nathouden gevolgd, te weinig doortastend ge
handeld.
De Overheid moet straks geheel onpartijdig
staan boven de ondernemingen, waarin haar
eigen geld rit.
De regeerinp moet bij het afwegen van de
belangen van de bodemcultuur van moederland
en Koloniën rekening houden met het verleden
en de toekomst en niet alleen met den huldi
gen' nood.
Spr. wijst op de noodzakelijkheid, dat ons
regeeringsapparaat. ook dat der gezantschap
pen, wordt ingesteld op zijn tegenwoordige zeer
omvangrijke en moeilijke taak, waarbij van
overheidswege moet worden onderhandeld over
handelsverdragen e.d., die het wel en wee van
onzen handel hoe langer hoe meer gaan be-
heerschen.
Uit de openingsrede van den heer L. F. But-
t»l, gehouden op de vergadering van den Alg.
Ned. Zuivelbond P.N.Z. in Bellevue te Amster
dam. vermelden wjj nog het volgende:
Afgaande op beschouwingen, die tegenwoor
dig gehouden worden over den economlachen
toestand van verschillende landen, aldus spr.,
lan men den Indruk krijgen, dat de laagste
stand var. wat men een economisch getij be
lieft te noemen, bereikt Is en een nieuwe vloed-
stroom dóórzet.
Op zich self beschouwd kan men ach hier
over verheugen, doch wanneer men kennis
neemt van de meenlng van eerf aantal oecono-
r.'ien, die deze verbetering crltlsch bekijken, dan
ritst wet ëëHIge twijfel of wij inderdaad op den
goeden weg zijn. Zjj wijzen op het feit, dat in
verschillende landen weliswaar groote bedrij
vigheid heeracht, doch dat deze voor een groot
deel een ongezonde basis heeft. nJ. de omstan
digheid, dat deze landen met. I(oq4j9phtlgc
haast hunne bewapeningen uitbreiden.
In deze verbetering deelt ook het zuivelbe-
oi|jf. Het echter niet ónmogelijk, dat da beide
telangrijke markten Digeland en Duitschland
voor'ons verloren kunnen gaan, en dat zij niet
gemakkelijk door andere vervangen kunnen wor
den. Wij mogen ons verheugen over het optre
den van Noord-Amerika, als kooper van Neder-
landsche boter en melkproducten, doch er op
rekenen, dat dit land een constante afnemer
zal worden, mogen wij niet.
In het bjjaonder voor onze boter is het niet
gemakkeljjk nieuwe afzetgebieden te vinden.
Als sprekend voorbeeld noemde spr. Ned.-In-
dië. De geheele boterimport van dit overzessch
gebied bedraagt ongeveer 6 millioen KO, die
n ij wel uitsluitend geconsumeerd wordt door de
blanke bevolking. Van deze 6 millioen K.O. iz
ongeveer 1 millioen K.G. uit ons land afkom
stig. de rest komt uit Australië.
De prijs voor de melk wqfdt voor een belang
rijk deel verkregen door bijdragen van het Ne-
derlandsche volk.
Ook in het Hertogspark verdrong zich reeds
•tren voor den aanvang van de plechtigheid een
geweldige menschenmenlgte. De oprit naar het
gebouw van oen Volksraad was versierd met
r*aggen en wimpels, zoodat, met het frlssche
groen op den achtergrond, het geheel een fees
telijk aspect droeg.
Door trompetsignalen werd de aankomst van
<>en landvoogdelijken stoet aangekondigd. deze
ttoet bood met de A la Daumont- bespannen
taléche en de rood-getinlformde rijknechten een
tultengewoon kleurigen aanblik,
Ook hier gingen lulde toejuichingen uit het
Publiek op, de muziek speelde het Wilhelmus
•n de eerewacht presenteerde het geweer, ter
wijl met het vaandel het saluut werd gebracht.
De beide Excellenties werden, na het uitstap
pen, door de commissie van ontvangst begroet
en naar de gioote zaal geleid, waar alle aanwe-
rigen zich van hun zetels verhieven.
Toen was het Indrukwekkend moment van de
feitelijke bestuuraoverdracht aangebroken. - --
Xte aftredende Gouvemeur-Generaal, Jhr. De dat de vooruitzichten voor de naaste toekomst.
Terwijl van het gerechtshof te ’s Hertogen-
bosch het aantal raadsheeren met een is ver
minderd, worden voor het gerechtshof te
Amsterdam twee nieuwe raadsheeren aange
vraagd, zulks met het oog op den door de groo
te toeneming van het aantal strafzaken bjj dit
college intredenden achterstand.
Vermindering heeft plaats gehad van het
personeel van de arrondissements rechtbank te
Zwolle met 1 vice-president en van die te
Rotterdam en te Amsterdam elk met 1 rech
ter, terwijl bij de colleges te Almelo, Dordrecht,
Middelburg en Assen het parket is verminderd
met 1 substituut-officler van justitie. Daar
tegenover staat, dat het noodzakelijk is de
rechtbank te b Gravenhage met 1 rechter uit
te breiden, terwijl voor uitbreiding van liet
arjital substituut-grifflera bij verschillende
rechtbanken gelden zjjn uitgetrokken voor de
benoeming van een 9-tal functionarissen.
Met het oog op de gebleken noodzakelijkheid
om het personeel van enkele parketten bij
kantongerechten uit te breiden, zijn gelden
ultgetrokkenjQSor de benoeming van een vier
tal nleuw^pmbtenaren van het openbaar mi
nisterie. f
In 1937 zal geen examen voor deurwaarder
en rijksklerk worden gehouden.
Een bedrag van f 170.000 zal moeten dienen
om de tijdelijk bulten dienst gestelde straf
gevangenis te Alkmaar te heropenen en zoo
noodig eenige barakken by de huizen van be
waring in dienst te kunnen stellen.
Voor verbetering van bet weggedeelte Zalt-
bommeiHedel van Rijksweg no. 26 Utrecht
VlanenZaitbommelHedel’s Hertogenboscb,
dat voor het verkeer van groot belang zal wor
den zoodra de brug te Hedel zal zyn gebouwd,
wordt 75.000 gevraagd.
Voor nieuwe wegvakfcen beoosten Nykerk,
beoosten Dieren, tusschen Apeldoorn en Hattu-
merbroek en BunschotenNykerk wordt op oen
kapltaaldicnst van deze begrooting In totaal
450.000 aangevraagd.
Op den kapltaaldienst wordt voor aankoop
van grond en begin van uitvoering van werken
ten behoeve van aanleg van een nieuwen weg
UtrechtHilversum, met Inbegrip van *n zand
weg beoosten Utrecht, ƒ600.000 aangevraagd.
Verder Is op dien dienst nog gerekend op een
uitgaaf van 300.000 voor aanleg van een nieu
wen weg EemnesHoevelaken.
Voor grondaankoop en uitvoering van werken
voor verbetering van Ryksweg no. 1 Amster-
camLarenBaarnHoevelaken wordt ten
laste van het Verkeersfonds ƒ350.000 gevraagd.
De aanleg van weg no. 4, gedeelte Amster
damSassenhetm, zal in 1937 krachtig worden
voortgezet.
Ten laste van den kapltaaldienst wordt
voorts nog 100.000 gevraagd ten behoeve van
aanleg van een nieuwen weg Stolpen—van
Ewycksluis.
Op den kapltaaldienst zyn o.m. ook bedragen
uitgetrokken voor aanleg van nieuwe wegvak-
ken om de steden Roosendaal, Tilburg en Eind
hoven, alsmede voor bouw van een brug over
de Dieze by 's Hertogenbosch en voor aanleg
van een nieuwen weg tusschen Eindhoven en
Leende.
Voor subsidie aan de KLM. is hetzelfde be
drag uitgetrokken als voor 1935 en 1936. Op
grond van de uitkomsten van het bedftjf kan
da steun nog niet «orden verlaagd.
In de eerste plaats zal aandacht worden ge
schonken aan voltooiing van de wegengedeel-
ten Amsterdam—Sassenhetm, 's Gravenhage
Utrecht, gedeelte Rotterdam tot Geldermalsen,
oen aanleg van een wegomlegging langs de
Zuid- en Oostzyde van Utrecht, langs de West-
?n Noordzijde van Zwolle en om verschillende
steden In Noord-Brabant, en dat daarnaast het
rraodlge zal worden gedaan om de toeleldende
wegen naar de bruggen over de groote rivieren
san te leggen of te verbeteren, opdat van de
gebouwde en te bouwen bruggen een zoo goed
■nogeiyk profyt zal kunnen worden getrokken.
Verder ligt het In bet voornemen, zoo spoe
dig mogeiyx enkele nog ontbrekende schakels in
net nudden-Westen des lands met name
Noord-Zuldverbtndlngen tot stand te bren
gen. Voor deze wegen is op den kapltaaldienst
1.800.000 uitgetrokken.
Een zeer indrukwekkend moment was
het, toen de koets, terwijl wederom bet Wil
helmus werd gespeeld, voor de trappen van
het paleis stilhield en <le eerste voorstelling
over en weer geschiedde. Jhr. De Jonge
heette rijn opvolger seer barteiyk welkom.
Na jcorten tijd vertrokken de echtgenooten
van de belde Gouvemeurs-Generaal naar den
Volksraad, waarby ook rij door het publiek op
zeer harteiyke wyze werden toegejuicht. Even
later werden zy gevolgd door een afdeellng
ravalerié, waarachter het galarytulg reed, waar
in de belcc Gouvemeurs-Generaal waren geze
ten, terwyi de stoet gesloten werd door de
volgauto's.
De Ryksmiddelen hebben over
Augustus opgebracht f 31.465.036,
hetgeen ruim f 639.000 meer is dan
over Augustus 1935, en f 504.000
meer dan de raming.
De opbrengst over de eerste acht
maanden l»n dit jaar was
f 235.592.52® en is daarmede ruim
f'12 millioen beneden de raming ge
bleven en f 8 millioen beneden de
opbrengst over de eerste acht maan
den van 1935.
den steun aan den landbouw De aanpassings
politiek van de regeering heeft tot dusverre niet
voldoende resultaten opgeleverd om spoedig tot
betere verhoudingen te kunnen komen,
De Industrieën, die zich bezig houden met de
verwerking van tropische grondstoffen in Euro
pa en ookselders, zyn hoe langer hoe meer af-
hankeiyk geworden van enkele financieel zeer
sterke ondernemingen, die den vorm van trusts
hebben langenomen.
Eenigen tijd geleden werd iets gepubliceerd
over een op handen zynde vetconventle en er
werd beweerd, dat Indien de regeering de tus
schen partyen te sluiten overeenkomst zou
goedkeuren, de invoer en verwerking van vetten
geheel gecontroleerd zou worden door de Uni
lever, die daardoor hare machtspositie in ons
land wederom zou zien uitgebreid. Eveneens
beeft men vernomen, dat reeds jrroeger tot
stand gekomen overeenkomsten, betrekking
hebbende op margarine en spysoliën. een on-
toelaatba-en invloed aan bedoeld concern zou
den hebben verschaft.
Waar het hierby niet mogeiyk Is, schyn en
wezen te onderkennen en ongerustheid ont
staat te dien opzichte, zou het van belang zyn.
Indien de tegeering eens wilde publlceeren, wat
er aan ae hand Is. Te meer Is men ongerust,
omdat er vrijwel geen land ter wereld is, waar
productie en verkoop van margarine onder zul
ke voor het‘artikel gunstige omstandigheden
plaats hebben als In ons land.
Dat deze feiten echter aanleiding zouden
tiet* Jaanmahaard. waardebonnen van f ‘00, moeten zijn voor den F.N.Z. om op te houden,
de regeering by te staan, waar het betreft hst
steunen van den boerenstand, wilde spr. niet
erkennen.
De uitkeering uit hoofdstuk 9 van de Ryks-
begrootlng (Verkeersfonds) kon worden terug
gebracht van 35.358.385 tot 34.318.785, een
verlaging dug met 11.139.600. Oorzaak hiervan
is de omstandigheid, dat het mocht gelukken,
het totaal der uitgaven van enkele afdeelingen
van de begrooting belangrijk lager te houden
dan de daarvoor in de begrooting van 1936 voor
komende cyfers. Zoo zyn de uitgaven ten laste
van de afdeelingen spoorwegen, tramwegen, wa
terwegen, scheepvaart, toezicht op het vervoer
van ontplofbare stoffen en landwegen, lager, die
van de afdeelingen luchtvaart Ai overige uit
gaven eenigszlns hooger Dientengevolge be
draagt het elndcyfer der totale uitgaven op den
gewonen dienst 62.433.498 tegenover 71.832.733
In 1936.
De inkomsten ten bate van de afdeellng land
wegen zyn bypa twee millioen gulden hooger
geraamd als gevolg van de opneming van een
post groot 2.250.000 als uitkeering In verband
met de verhooglng der tydetyjke heffing op ben
zine ten behoeve van den versnelden bruggen
bouw en een vermindering van 368.000 aan
inkomsten uit hoofde van lagere opbrengst van
veer- en bruggelden door opheffing in 1937 van
het veer te Moerdyk. De Inkomsten van de af
deellng waterwegen vertoonen een achteruit
gang van ruim twee ton. c
De lagere raming der uitgaven ten laste van
de afdeellng spoorwegen is het gevolg van be
perking van het geraamde spoorwegtekort door
verlaging van de afschrijvingen.
Opgemerkt wordt, dat *t uitgetrokken bedrag
van 31.790.000 tot dekking van het bedryfs-
verlies der Nederlandsche Spoorwegen betrek
king heeft op het bedryfsverlles over 1936.
Uiteraard zal aanneming van het Ingediende
wetsontwerp tot reorganisatie van het spoor
wegbedrijf eerst op het bedrijfsverlies over 1937
Invloed kunnen uitoefenen.
Maatregelen tot verdere reorganisatie van den
Inwendigen dienst zyn In voorbereiding.
BU de afdeellng landwegen wordt opgemerkt.
De drie landelijke Middenstandsbonden
(Kon. Ned. Middenstandsbond, Ned. RK. Mid
denstandsbond en Ned. Chr. Mldd.Bond) beslo-
ten dit jaar. zooals dit geschiedde In 1935, volk kampen heeft, te wyten zou zyn aan
weer een Middenstands-campagne te houden J"’ --- rw
en wel van Zaterdag 10 tot en met Zaterdag
24 October 1936. Een landelijk uitvoerend Mi-
ca-comlté werd benoemd, bestaande uit de
heeren J. P. de Brabander, voorzitter; A. de
Moor, secr.penn.; C. den Blanken, J. van Driel
en P. v. d. Linde.
Was de deelneming in 1935 reeds bevredi
gend, die van 1936 overtreft haar voorgangster
belangrijk en nog dageiyks melden rich uit alle
deelen van het land mlddenstandsvereentgln-
gen aan. die alsnog sullen mee doe aan deze
Middenstandscampagne.
Tijdens de Mica staan In al de honderden
deelnemende plaatsen tal van attracties op
het program: versieringen, verlichting van ge
bouwen, muziek, wedstrijden; elders weer eta-
lage-wedstrijden, reclame-optochten enz.
Als algemeene, landelijke attractie wordt
aanxde Mica-1936 verbonden een Mlca-puzzle
wedstrijd.
Aan dezen puzzle-wedstrijd is een seer groot
aantal prijzen verbonden. Ten eerste worden
er tal van plaatselijke pryzen" aan verbon
den. Elk plaatseiyk Mica-comlté zal de plaat-
eeiyke prijzen nader bekend maken; die plaat
selijke prijzen zullen ook plaatselyk geëtaleerd
worden.
Daarnaast of daarboven zyn aan da MiOk
van landelijke prijzen verbonden.
noemen: een land- o< weekend-
huls. pl. f 1000 grond, een luxe auto, een salon-
ameub lemen t. ‘n hulskamer-ameublement.
een slaapkamer-ameublement, radio, motor-
Voor 1936 is toegestaangewone dienst
f 58.806.833. kapltaaldienst f 61.156.034, totaal
f 119962.866. terwijl voor 1937 wordt geraamd:
gewone dienst f 55.291.207, kapltaaldienst
f 93.256.706, totaal f 148.547913, zoodat op den
geheelen dienst meer wordt aangevraagd
f 38985.047. Meer wordt aangevraagd voor den
kapltaaldienst f 32.100.673, zoodat de gewone
dienst *n vermindering vertoont van f 3.515.635.
Meer is os. geraamd voor voorschotten uit
's RUks schatkist f 1.627.327, waartegenover la
gere ramingen staan voor den dienst der belas
tingen met f 3.080.166 en de pensioenultgaven
met f 3.005.000.
In het financieringsplan is behalve op uit
gaven voor den bruggenbouw, ook gerekend op
aflossing van de schuld van het opgeheven
Wegenfonds. Aan aflossing zal echter in de
eerste Jaren niet kunnen worden gedacht, aan
gezien voor den bouw van de bruggen In den
eersten tyd meer noodig Is dan aan bydragen
van het Verkeersfonds, bijdragen van derden en
verhooglng van benzinebetasting ter beschikking
staat.