Onze lieve IH1IED LOG E INI E Jl ES HALT Sa Jan Brauneck Zoons Goedkoop en toch goed WED. J. KEIJSPER 'i 11 I GEZELLIG! IDm is d» uitro-p d|« u h«rhaald«Ui>^ lull T.m.m.n sla Uw aitkamn ingariehlS ia mal amaakvalla aa gaad ai(awaikla maubalan. I 3W Fa. JAN KuHNE ALKMAAR IN HET LATE NAJAAR ONS NAJAARSNUMMER l SL JiMtetr. hMk FridsM ANTHRACIET NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD -1 h- I WAARHEEN DAMES! >T MODEHOEKJE BEZOEKT DE D.E.K.-DEMONSTRATIE-TENTOONSTELLING >3 i I t 1 Herfstnevel in het bosch 1 i f f VLUG - HET - GOEDKOOP H t P Een namiddag in Sejdvnher KOLENMANDEL WH ■n STENCIL mCOPIEERWERK VEREENIGINGSDRUKWERk Langzaam ontdoen de boomen zich van hun tooi BRANDSTOF VOOR ÜW HAARD is f 1.00 f 0.75 KANTOOR EN MAGAZIJNEN HELDERSCHEWEG WOONHUIS SCHARLOO17a TELEF. 3-2-6-O RIDDERSTRAAT 9 TELEFOON 3707 E* I J vjgf' 1 F j HEERENZOLEN ER -HAKKER DAMESZOLEN EN -HAKKEN Met om oovorwoeetbiar Rubberleder Heerenzolenee-hakkoe 90 c. Danes-70 c. HM - -*4 VOOR ANTHRACIET. EIERKOLEN. COKES. BRECHCOKES, ENZ.. ENZ. NAAR BRANDSTOFFENHANDEL 2« TUINDWARSSTRAAT 13 HEUL 30 STOFFEN - ZIJDEN GARNEERIRG DOODKISTEIXFABRIEK „RUST’ levert le klas massief blanke Amerlkaansch Grenen kisten in prtyzen van f 27.M - f 31.H - f 35.M - f 39.M - f 48.M Specialiteit in blanke eiken kisten. Levering geheel franco, zonder bijkom, kosten. Crematiekisten met huur der sierkist. Agent: J. P. TE88EIAAB LAAT H ALKMAAR Het beste adres voor leden van Begrafenlsvereenlging ar» - VAN t ,1 WWW:. f i f x* tn IW i M z;:.W t&j f Lyceumstraat 39 J'.;// JA ‘-L 4 «SPBUIJT. duizenden draden Over den zandlgen weg, Verzilverde splnnegewaden Ollnst’ren in 1 groen van de heg." Groot Mechanisch SchoenreparaUebedrQf Naast V. en D. Warenpaleis het Europeesche vasteland mlDioenen herfst draden werden gesponnen en dat de in het na jaar dagenlang heerschende Oostenwinden ae over de Noordzee naar de Engelsche kuststreken transporteerden. Op deze wijze Wordt zeer in genieus door Arachne’s i) kinderen gezorgd „voor de verspreiding- der soort”. Maar het Is achter dit alles niet zoo r de dauw-webben bij het VRAAG ONS BEKEND SPECULAAS van en 8 cent per ons N.V. EERSTE ALKM. PATROON8BAKKERU Alkmaar Payglop 7 r timÈg I CF** ZBÜ Het adres voor hen die zelf schoenen maken) Groote voorraad RUBBERLEDER en ZOOLLEDER, In alle prijzen. Dit zoekt iedereen in deze slechte tijden: Door ons enorm debiet en massa-inkoop kunnen wi) deze prijzen noteeren: - Onze beetelhahen z|jn: Nieuwlandersingel 72 - Telef. 2.2.1.4 OOK UW ADRE8 VOOR VRAAGT ONZB NATUUR ZIJDEN KOU8 A 138 BITSKVOOBT 36 dwergen In den laten herfsttijd de zijde spin nen, die het late herfstlandschap inzulk een geheimzinnige sfeer weven, en den voor schoon heid ontvankeiyken wandelaar de ontroering brengt van „het vliegend zomert je” als: n M»n hooft Mrst gelachen toen men de annonces les Schoeiei voer 6 twen Ha, ha, ha, weer ieU nieuws. Niets voor mij hoor, ik heb goede voeten Maar de VOETLIJDERSdachten: Zou X niet iets voor mij zijn? *>c- css hadden wij beiden, de voetlQders met hun gekochte schoenen. Ze lopen hu als op rozen. Kung U dat ook zeg- gen? Niet, neem dan ean proef. Geopend 23 Sept, X morgens van la oor tot *s avonds 10 uur Geopend M Sept., *s middags van 2 aar tot TENTOONSTELLINGSZAAL A. HILDERING BBr ZAADMARKT 66—68 ALKMAAR Zéér leerzaam en Interessant - Vrije Toegang - Alles in volle werking Bovendien ontvangt Iedere SOste bezoeker (ster) een aardige verrassing. Demonstraties mei PFAFF-, VE8TA- en TITAN-NAAI- MACHINES. De nieuwste vindingen op het gebied van Amerik. Waschmac bines, Demonstraties van KLEEDING INDUSTRIE PFAFF KLASSE 38. Nieuwste modellen Kinderwagens van 1937 voorradig. begrijpelijk, dat 1 spoedig kwam en hooger stijgen van de Octoberzon hun wondere sprookjesschoonheld verloren, beschouwde men ze als: „planten-uit-asemlngen, die in de koele herfstlucht verhardden." Als voorbeeld werd de hars genoemd, die mm ook tot lange fijne draden kan trekken, terwijl men ook wees op de cocons van zijderupsen en andere insecten en het herfstweb hield voor het spinsel van een soort kevertje. Nu is veel in natuurhlstorlschen zin opgelost, maar ondanks alle wetenschappelijke verklaringen blijft er nog altijd veel raadselachtigs In het soms plotseling als in een regen verschijnen van mlllioenen schimmelende draden, die in de licht-blauwe nevelen van een stillen Octoberdag over de be- In het Christelijk streven om het oude hel dendom te vervangen zien wij de herinnering aan Vrouw Holle met de 11.000 elfen overge dragen op de Heilige Ursula met haar 11.000 jonkvrouwen, wier naamdag op den 2Ssten Oc tober herdacht wordt. Deze Ursula was een En gelsche Prinses, die In het jaar 453 te Keulen door de Hunnen werd gedood. De 11.000 Jonk vrouwen moeten volgens sommige verschers slechts tot 11 worden teruggebracht, daar In de desbetreffende paaslo aangegeven staat: „Sancta Ursula et XI M.V.”, wat beteekent: „Sancta Ur sula et XI .Martyres Vlrglnes”. De letter M werd voor het getal 1000 gehouden en voor Martyres las men Mllla. Nog moeten de elf roode vlammen in zilver op het wapen van Keulen aan deze legende herinneren. Ook In de legende van Clematlus’ kerkstich ting boven St. Ursula’s graf speelt een helr- schaar van Jonkvrouwen, die de Hunnen ver slaan, zoodat de Inwoners van Keulen op plech tige wijze de lijken der martelaressen konden begraven, een groote rol, en zoo iz er meer In de Sint Ursula-vereerlng, dat wijst op vereerlng van de uit hun graven opgestane zielen. In Zweden heeft de Heilige Brigitte, die te Vadstena In het Luthersche Zweden nog zeer pleus herdacht wordt, den plicht op zich genomen ieder jadr op haar vierdag van den 8sten Octo ber te zorgen voor een vroolijk najaarszonnetje in dm „Britteommer" of Brittasommer”: zaaide rogge-akkerz zweven, zoom urm m urm ver. Zulke „dradenregens" hebben reeds de aan dacht van Pllnlus getrokken, die schreef, dat het wol regende bi) het kasteel van Caressa. Dichters als Spencer en Thomson bezongen het spinneweb en verheerlijkten het rag als fijnge- sponnen, gedroogden dauw. Maar het natura listische landvolk, dat zoo heel dikwijls blijk geeft meer van he* bestaan der natuurlijke din gen als bij intuïtie te weten, dan zeer- en hoog geleerde, maar van het natuurleven itu iteemde - it jM; (- I" aaaa modalkamara vindt U vale van 1 dia gaaalliga intariaun. ^1 Bakwama binnanhaisarchitactan ai|n da ontvarpara arvaa. Earata klaa maubal- makara aorgdan vaar da «Uvoaring. Zn M| ana gaachaold paraonaal ataal U gaama SE mat adviaaan tan dianata. in Engeland is het 8t. Lucas die den Engeischen de verrassing schenkt van ,Bt. Luke’s little sum mer" en weer elders is deze functie weggelegd voor St. Michaelis, Bint Gallus, Bint Maarten of voor de Moedermaagd Maria. Want de namen „Flugsommer”, „Sommerflug”, „Graswebe”, „Herbstgam” en „Altwelbersom- mer”, die alle duiden op het splnneweefsel, dat een karakteristiek is van deze late nazomer dagen, zien we vergaan «in „Mariengarg” en „Marienfaden", in het Engelsche „Gossamar”, dat duldt op een godasleep of een sleepend ge waad. En men herkent thans niet meer in het glinsterend spinrag draden afkomstig van de gewaden der rondzwevende elfen, welke Juist bij. den uitzaai van het winterkoren zeer gevreesd zijn, maar men vereert daarin franje van het hemelvaartskleed der Moedermaagd. r»t mysterieuze spinrag, dat sedert oeroude tijden als bloedstelplngsmlddel gewaardeerd werd, kreeg in het volksgeloof magische kracht en schoiak zoo in Zweden en in de Lettische landen aan de Oostzeekust in de volksfantasie het beeld van een heilbrengende ,X>rahtn*herin”, welke dan weer vereenzelvigd werd met de Hei lige Moedermaagd. De drie Noraen, welke aan den levensdraad sponnen en de benaming van „Drie meisjes zomer” of „Drle-ouwe vrouwenzomer” in het leven hebben geroepen, werden gemetamorpho- seerd in „de drie MariSn”, welke als zusters in vele Oermaansche sprookjes voorkomen en die als „Die Heilige Drei Jungfrauen” in het volks geloof der Tlroler Alpen een zeer groote rol ge speeld hebben. Nog een ontroerende legende brengt de herfst draden met Maria in verband en zjj houdt tevens een verklaring in zich van de Russische waarschuwing aan boerenmeisjes: .Hartstocht brengt verderf, dat leeren de herfstdraden.” Een vroom boerenmelske had Maria gesmeekt haar toe te staan, dat een door haar gesponnen hemd haar eenigen geliefden broeder, die Juist ten strijde moest trekken, onkwetsbaar zou maken. De Heilige Maagd verhoorde haar smeek bede, doch het meisje werd plotselng verliefd op een haar onwaardigen krijgsknecht en zij schonk in plaats van aan den broeder, den minnaar het tooverhemd. Toen nu de indringer tegen den broeder daarvan hoog opgaf, ontstond er een tweegevecht, waarin de broeder gedood werd. Doch Maria strafte het meisje zeer ge streng en droeg haar op eeuwig te spinnen aan het doodshemd van haar broeder. Ieder najaar is zij daarmede bijna gereed, maar dan komen de herfstwinden haar arbeid wreed verstoren en dan ziet men het verscheurde weef sels als „Marlagaren” over velden en wegen zweven en er den schoonsten tool van parelende en in de late ochtendzon dlamantflonkerende herfstwebben brengen langs mijmerstllle bosch- randen en tusschen jdeeke wuivende varens aan den voet van rijzige stammen. Natuurlijk, dat de wetenschappelijke mensch zich niet heeft kunnen neerleggen bjj de ver klaring, welke sagen en legenden in portlschen vorm hebben trachten te geven van het zoo aandacht-trekkende verschijnsel der zwevende herbstwebben, die de meest prozaïsche dippen, selfs de vocht-drulpende mestvaalt in den vroe gen ochtend van een windstillen Octoberdag een fantastische schoonheid kunnen scMtnken. Eeuwen zijn er voorbijgegaan, voor men iets wist van het ontstaan dezer herfstdraden, voor men ze kon determineeren als miniatuur para chutes van nijvere Lycasa-splnnetjes, van kruis spinnen (Epelra). brabbesplnnen (Thomlsius) en weverspinnen (Theridlum). Eerst Darwin heeft het verschijnsel der herfst draden tot wetenschappelijke klaarheid gebracht en geconstateerd, dat deze „Vagabondae" of Jachtspinnen met hun zweeftulgen tot wel zes tig mijl ver in zee kunnen komen. Vooral op de Britsche eilanden moeten herhaaldelijk „dradenregens” zjjn waargenomen, die nu hun verklaring vinden door aan te nemen, dat op zomer is voorbij, de herfst is gekomen II en de winter staat voor de deur) Maar evenals men den zomer laat voorafgaan door „negen” zomersche dagen, waarop wü in Maart aanspraak rneenen te mogen maken, geeft de landman den zomer gaarne ook een uitge leide in tal van „vliegende”- of JOelligen- aomertjes". Het begint al met een Bint Mlchaells-zomer- tje, dat ons de blijde verrassing van mijmer- stille nevelochtenden en zonfonkelende mid dagen kan brengen, en het gaat heel October door met St. Gallus- en Bt. Ursula-zomertjes tot eindelijk na het „Allerheiligen-somertje”, Bint Maarten, mogelijk nog met een .JBlnt Maarten- aomertje" als heusche winterheraut optreedt. Deze roerende aanhankelijkheid tot den zomer als het mooie en blijde jaargetijde heeft menl- gen dichter geïnspireerd. Het Allerheillgenzomertjel Als er het strakke morgenlicht streelend langs de bemoste zerken der oude boerenkerkhoven glijdt en in den na middag de vrome katholieke bewoners onzer Zul- dellijke provinciën met de laatste zomersche bloemen-gaven der boerentuintjes, met lila asters en bruine chrysanthen de graven tooien als een nagedachtenis aan de betreurde dooden, maar eens tevens ook als een offer aan de ronddolende zielen Immers algemeen verbreid is ook thans nog in Vlaanderen het volksgeloof, dat de „geloo- vige zielen” gedurende de twee eerste Novem berdagen het vagevuur mogen verlaten om haar vroegere woonsteden te bezoeken. Dit rondwaren aldus D. 3. van der Ven in „De Zwerver in Gods vrije Natuur" bracht natuurlijk velen angst en vrees en men meende onheil te kun nen afwenden door bulten zielebroodjes en ziel tjeskoeken klaar te zetten. In dit zeer verbreide gebruik, waarvan uit Nederland meer gegevens nog verkregen moesten worden, ziet de folklorist zuiver animistische trekken, die hem een verklaring geven voor menige onverklaarbaar Jeachte volksrellgleuze voorstelling. Dit omdolen der zielen heeft zeer waarschijn lijk het aanzijn geschonken aan volksfantasieën, waarbij in grooten getale de zielen onder lei ding van een aanvoerder als een soort wilde Jacht het luchtruim onveilig maken, m Dultoch^ land kent men selfs de zegswijse: ,-Auf AllerA heiligen und Allerseelen fliegt aller Teufel” er*’ volgens Rochholz moet in de dalen van de AltmUhl en den Donau de vage herinnering nog voortleven aan Vrouw Berthe of Vrouw Holle, die bij haar jaarlijkach bezoek aan de aarde vergezeld wordt van 11.000 luchtelfen, die voor haar zilveren draden sponnen. Daar Vrouw Holle dikwijls als een zeer oude vrouw wordt voorgesteld en mogelijk als zoo danig identiek is aan de oud geworden vege- tatledaemon, gerepresenteerd in de oude kalen- derpersonlficatle, ia in deze richting waarschijn lijk de verklaring te vinden voor den ook In Nederland verbreiden naarn van ouwewijven- zomer”, dien we als .Alt-Welbersommer” alle Oermaansche landen aantreffen. Eveneens wijzen de vele volksverhalen op anl- mlstlschen oorsprong, waarin de vrouwtjes van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 18