De aankomst V erkeersf onds van gouverneur Tjarda in Indië i i Rijksihiddelen - Ï3 i.' ea RIJKSBEGROOTING 1937 HARTELIJK WELKOM CEHEETEN DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1936 r In den Volksraad BRUGGENBOUW Gasbescherming Waterstaat Financiën OP SLAG GEDOOD DE MICA 1936 Subsidie aan de K.L.M. Zilveren klooeterfeest .yj Hollandsche Mij. van Landbouw Mr. Aalberse voorzitter der Tweede Kamer Verschil van inzicht met den mi nister nog niet overbrugd De hooge gasten vertrekken Zaterdag naar Detmold ER KOMT SCHOT IN DE SIRENES De openingsrede van den heer Butzel Voor den bouw der Rykswegen worden in de volgende jaren nog belangrijke bedragen gevorderd Een puzzle-wedstrijd is georgani seerd Toen de G.-G. voor de eerste maal den bodem van Ned.-lndië be trad, barstte een luid ge juich los 1 kW Over de eerste acht maanden van dit jaar ruim f 12 millioen be neden de raming gebleven BestuurSoverdracht Justitie Prinses van Lippe en Prins Aschwln Ontzaglijke drukte «3 9 k r t 55.291.207 kapitaa (dienst dienst gewone 0 dus op ten hoogste Dat dele feiten echter aanleiding zouden 1 delen de werken in volgorde van urgentie te doen uitvoeren. Spr. ore testeerde tegen de meening, dat de corzaak van de moeilijkheden, waarmede ons Al deze omstandigheden in aanmerking ne mende, wilde spr. niet nalaten den Nederland- cchen boer te waarschuwen, toch voorzichtig te zijn, in het bijzonder wanneer het betreft het afsluiten van verbintenissen voor een langen termijn. In afwachting van een vollediger Inzicht is er van afgezien, bij deze begrootlng een werk programma voor de derde vijfjarige periode, welke met 1837 aanvangt, over te leggen. Ben teilen te meêr voor dit besluit is, dat het in het •coraemcn ligt, het Rijks wegenplan aan een algemeene herziening te onderwerpen. Uiteraard zal al het mogelijke worden ge daan. om met de beschikbaar komende mld- BiJ K. B. is tot voorzitter der Tweede Kamer der Staten-Generaal voor het tijdvak der te genwoordige zitting benoemd mr. P. J. m. Aal- l:erse, minister van staat, lid van die Kamer. Het ligt niet in het voornemen in 1937 stu denten als adsptrant-officier van gezondheid aan te nemen. de regeertng bij te staan, waar bet betreft het steunen van den boerenstand, wilde spr. niet erkennen. I Opgemerkt wordt, dat t uitgetrokken bedrag van 31.700.000 tot dekking van het bedrijfs verlies der Nederlandsche Spoorwegen betrek king heeft op het bedrijfsverlies over 1838. Een teer IndruiArekkend moment was het, toen de koets, terwijl wederom het Wil helmus werd gespeeld, voor de trappen van het paleis stilhield en de eerste voorstelling over en weer geschiedde, Jhr. De Jonge heette zijn opvolger aeer hartelijk welkom. Voor den bouw van bruggen over de groote rivieren, onderhoud van de gereedgekomen ob jecten en aanleg van toeleidende wegen zal, blijkens de begrootlng van bet Verkeersfonds, in 1837 naar raming 7.960.000 noodlg zijn. Met rente zal naar schatting ƒ550.000 zijn gemoeid, zoodat in totaal op een uitgaaf van ƒ8.510.000 moet worden gerekend. wat de middelen betreft, welke voor den wegen, bouw beschikbaar zullen kunnen worden gesteld, tot voorzichtigheid aanmanen. Hoewel voldoende grond bestaat voor de verwachting, dat, wan neer gunstiger tijden aanbreken, het autover keer zich weer krachtig zal gaan ontwikkelen, mag er zeker niet op worden gerekend, dat de opbrengst van de motorrijtuigen- en rjjwlel- belastlng in 1937 hooger zal worden dan bet voor 1936 geraamde bedrag van 30.060.000. In deze begrootlng is als opbrengst van die belas tingen daarom weer 30.000.000 geraamd. Voor het eerst is in deze begrootlng rekening gehouden met de kosten van Inning der motor rijtuigen- en rijwlelbelasting door voor dekking van deze kosten een post groot 1.200.000 op te nemen. Met inachtneming van deze koeten kan de werkelijke opbrengst van de genoemde verkeersbelastingen voor 193( f 28.800.000 worden gesteld. - ■‘1 De in Amerika woonachtige Italianen, die zich voor den strijd tn Abesstniè hadden aangemeld, zijn thans onder g root enthousiasme te Rome ontvangen In de papierfabriek „De Halve Maan" aan de Noordzijde van het Kanaal te Apeldoorn is heden de 50-jarige gehuwde arbeider J. ten Hove door onbekende oorzaak tusschen een draaischijf van een drijfriem en den muur be kneld geraakt en vrijwel op slag gedood. Uitgaande van deze opbrengst is ’t minimum, dat volgens de wet tot instelling van een Ver keersfonds voor onderhoud, verbetering en aan leg van Rijkswegen moet worden bestemd, 9.120.000, nl 9 5/30 van die opbrengst. Het aandeel, dat aan de provinciën moet worden uitgekeerd, bedraagt bij het genoemde cijfer 40 pct. van het 21/30 van 28.800.000 of 8.064.000.' Voor den bouw van de Rijkswegen, waar van verschillende belangrijke wegen thans nog niet ter hand zijn genomen en andere In volle uitvoering zijn, worden In de eerste jaren nog belangrijke bedragen gevorderd. Het wettelijk minimum wordt dan ook on voldoende geacht, o«n den bouw in het ge wenschte tempo voort te letten. Ten einde een regelmatige uitvoering in de gewenschte volgorde te bevorderen, komt het gewenscht voor, om gelden boven het wettelijk minimum op den kapitaaldienst van de verkeers- begrootlngen uit te trekken. Op deze begrootlng wordt boven het wettelijk minimum nagenoeg 10.600.000 aangevraagd, een bedrag, dat ongeveer overeenkomt met de credteten. die in elk der jaren 1935 en 1936 uit het Werkfonds zijn verkregen. Dit behoeft niet uit te sluiten, dat daarnevens. Indien daaraan behoefte zou bestaan, een beroep op het Werk fonds kan woeden gedaan. Na korten tijd vertrokken de echtgenooten van de beide Gouvemeurs-Generaal naar den Volksraad, waarbij ook zU door het publiek op zeer hartelijke wijze werden toegejuicht. Even later werden zij gevolgd door een afdeellng cavalerie, waarachter het galarijtuig reed, waar in de belcc Gouvemeurs-Generaal waren geze ten, terwijl de stoet gesloten werd door de volgauto’s. den steun aan den landbouw. De aanpassings politiek van de regeertng heeft tot dusverre niet voldoende resultaten opgeleverd om spoedig tot betere verhoudingen te kunnen komen. De industrieën, die zich bezig houden met de verwerking van tropische grondstoffen in Euro pa en ook elders, zijn hoe langer hoe meer af hankelijk geworden van enkele financieel seer sterke ondernemingen, die den vorm van trusts hebben sangenomen. Eenigen tijd geleden werd iets gepubliceerd over een op handen zijnde vetconventie en .er werd beweerd, dat Indien de regeertng de tus^ srhen partijen te sluiten overeenkomst sou goedkeuren, de invoer en verwerking van vetten geheel gecontroleerd sou worden door de Uni lever, die daardoor hare machtspositie in ons land wederom zou zien uitgebreid. Eveneens heeft men vernomen, dat reeds vroeger tot stand gekomen overeenkomsten, betrekking hebbende op margarine en spijsoliën, een on- toelaatbareh Invloed aan bedoeld concern zou- den hebben verschaft. Waar het hierbij niet mogelijk is. schijn en wezen te onderkennen en ongerustheid ont staat te dien opzichte, zou het van belang zijn, indien de legeertng eens wilde publiceeren. wat er aan ae hand is. Te meer is men ongerust, omdat er vrijwel geen land ter wereld is, waar productie en verkoop van margarine onder sui te voor het artikel gunstige omstandigheden plaats hebben als in ons land. Heden herdenkt Pater Hubertus a a Anna (Reinler Keulen) den dag, waarop hij vóór vijf en twintig jaar zijn geloften aflegde in de Orde van de Ongeschoeide Carmelieten. Na zijn wer ken in verschillende kloosters der Orde, is hjj reeds sedert 1933 Prior van het klooster der On geschoeide Carmelieten te Geleen. Onder zijn leiding werd de prachtige nieuwe kerk ter eere van het H. Hart met een kapel van ‘de Kleine H. Theresia begonnen en voltooid. Ook in het Hertogspark verdrong zich reeds zren voor den aanvang van de plechtigheid een ■geweldige menschenmenigte. De oprit naar het gebouw van den Volksraad was versierd met T*aggen en wimpels, zoodat, met het frissche groen op den achtergrond, het geheel een fees telijk aspect droeg. Door trompetsignalen werd de aankomst van den landvoogdelijken stoet aangekondigd, deze stoet bood met de 9 la Daumont bespannen calèche en de rood-geüniformde rijknechten een buitengewoon kleurigen aanblik. Ook hier gingen luide toejuichingen uit het Publiek op, de muziek speelde het Wilhelmus en de eerewacht presenteerde het geweer, ter wijl met het vaandel het saluut werd gebracht. De beide Excellenties werden, na het uitstap- pen, door de commissie van ontvangst begroet en naar de gioote zaal geleid, waar alle aanwe zigen zich van hun zetels verhieven. Toen was het indrukwekkend moment van de feitelijke bestuursoverdracht aangebroken. - - In het financieringsplan is behalve op uit- gaven voor den bruggenbouw, ook gerekend op aflossing van de schuld van het opgeheven Wegenfonds. Aan aflossing zap echter in de eerste jaren niet kunnen worden gedacht, aan- 1 gezien voor den bouw van de bruggen in den eersten tijd meer noodlg is dan aan bijdragen van het Verkeersfonds, bijdragen van derden en verhooging van benzinebelasting ter beschikking Het spijt het hoofdbestuur buitengewoon, dat de maanden, verloopen sinds de laatste bijeen komst, nog geen overbrugging van dat verschil van inzicht hebben gebracht, want met de leden is het hoofdbestuur van meening, dat de richt prijs voor de tarwe van ƒ9 per 100 K G niet voldoende is, dat het gewenscht is, vroegtijdig den denature tietoeslag voor de aardappelen be kend te maken en in werking te doen treden, alsook dat de melksteun niet verlaagd diende te worden en dat de varkenshouderij bij de Jonge, nam plaats op den landvoogdeljjken ze tel, terwijl links daarvan zijn opvolger jhr.*Van Starkenborgh en rechts de vice-president van den Raad van Ned.-lndië, de heer van den Bussche, hadden plaats genomen, daarachter zaten alle leden van den Raad van Ned.-lndië. Toen jhr. De Jonge met vaste en plechtige stem zijn overdrachtsrede hgd uitgesproken rees njj van zijn zetel, welken hjj afstond aan den nieuwen Gouveraeur-Generaal, die daarop met een redevoering «Ijn ambt aanvaardde. Beide redevoeringen werden onder de diepste suite van de geheel bezette zaal aangehoord. Naar wij vernemen, zullen de Prinses van Lippe-Bfesterfeld en Prins Aschwln heden, na afloop van de plechtigheid in bet Stadion te Amsterdam niet met de Koningin, Prinses Ju- l'ana en Prins Bernhard naar Den Haag te- rugkeeren. De kamerheer Lb.d. van Hare Majesteit, Jhr. mr. W. F. Röell, zal de moeder en den broer van Prins Bernhard van Amsterdam geleiden naar de buitenplaats „Boekesteljn" te ’s’Grave- land, bewoond door jhr. J. A. Röell, die ge trouwd is met een dochter van de dame-du- palais van H. M., mevr. Van Loon—Egidius. Vandaar zullen de Prinses van Lippe-Biester- fcld en Prins Aschwln Zaterdag naar Életmold vertrekken. In de te Amsterdam gehouden vergadering van den Algemeenen Nederlandschen Zulvel- bond beeft de beer H. D. Louwes, voorzitter 'vin de Groninger Maatschappij van Landbouw, een inleiding gehouden over de industrialisatie in verband met den landbouw. Onze bodem kan ons gebeele volk niet van het noodlge levensonderhoud voorzien en hij levert niet het overschot om den onmisbaren Invoer van metalen, hout, petroleum, rubber, koloniale waren enz. te kunnen betalen. Er moeten meer bestaansbronnen zijn en een van de belangrijkste hiervan, die bovendien nog meer productief kan worden, is de Industrie. Het is dus goed en redelijk, dat de overheid hier öp aansporing sint. Spr. behandelde dan de vraag, wat de over heid kan doen en wat haar taak is. Spr. ge looft het algemeen inzicht van den boerenstand vrij juist weer te geven, als hij zegt: het la in de eerste en voornaamste plaats de taak der overheid, in bet economische leven der natie een vrije baan te maken en te houden voor ge zonde energie-ontplooilng der burgers. De boerenstand gelooft in eigen kracht en durft bet leven aan. van de overheid verlangt hU orde, recht, voorlichting, sociale .rechtvaardig heid, maar in haar economische talenten ge looft hU niet. De praktijk van ons huidige economische le ven is juist het omgekeerde. Er kan zakelijk in Nederland niet zoo heel veel meer gebeuren, of de overheid heeft er mee te doen. De overheid is op dien weg gedwongen; ook wel door eigen beleid, maar ook door onvermijdelijke factoren. Naar spr.’s gevoel heeft de overheid te laat be grepen, waar het om ring en toen zij dat wel begreep, te veel een politiek van pappen en nathouden gevolgd, te weinig doortastend ge handeld. De Overheid moet straks geheel onpartijdig staan boven de ondernemingen, waarin haar eigen geld zit. De regeerinp moet bij het afwegen van de belangen van de bodemcultuur van moederland en Koloniën rekening houden met het verteder, en de toekomst en niet alleen met den huldi gen nood. Spr. wijst op de noodzakelijkheid, dat ons regeeringsapparaat, ook dat der gezantschap pen. wordt ingesteld op zijn tegenwoordige zeer omvangrijke en moeilijke taak, waarbij van overheidswege moet worden onderhandeld over handelsverdragen e.d., die het wel en wee van onsen handel hoe lanter hoe meer gaan be- heerschen. Uit de openingsrede van den heer L. F. But z'1, gehouden op de vergadering van den Alg. i Ned. Zulvelbond F.N.Z. in Bellevue te Amster dam. vermelden wij nog het volgende: Afgaande op beschouwingen, die tegenwoor dig gehouden worden over den economiacben toestand van verschillende landen, aldus spr.. Fan men den indruk krijgen, dat de laagste stand van wat men een economisch getij be lieft te noemen, bereikt is en een nieuwe vloed- stroom doorzet. Op zich zelf beschouwd kan men zich hier over verheugen, doch wanneer men kennis neemt van de meening van een aantal oecono- rnen, die deze verbetering critisch bekijken, dan lijst wel eenige twijfel of wij Inderdaad op den goeden weg zijn. Zij wijzen op het feit, dat in verschillende landen weliswaar groote bedrij vigheid heerscht, doch dat deze voor een groot deel een ongezonde basis heeft. nJ. de omstan digheid, dat deze landen met koortsaohtlge haast hunne bewapeningen uitbreiden. In deze verbetering deelt ook het sutvelbe- eiljf. Het is echter niet ónmogelijk, dat de belde celangrijke markten Engeland en Duitschland voor ons verloren kunnen gaan, en dat zjj niet gemakkelijk door andere vervangen kunnen wor den. Wij mogen ons verheugen over het optre den van Noord-Amerika, als kooper van Neder landsche boter en melkproducten, doch er op rekenen, dat dit land een constante afnemer zal worden, mogen wij niet. In het bijzonder voor onze boter is bet niet gemakkelijk nieuwe afzetgebieden te vinden. Als sprekend voorbeeld noemde spr. Ned.-In- diè. De geheete boterimport van dit overzeesch gebied bedraagt ongeveer 6 millioen K.G.. die vi ij wel uitsluitend geconsumeerd wordt door de blanke bevolking. Van deze 8 millioen K.G. is ongeveer 1 millioen K.G. uit ons land afkom stig. de rest komt uit Australië. De prijs voor de melk wordt voor een belang rijk deel verkregen door bijdragen van bet Ne derlandsche volk. i De Hollancteche Maatschappij van Landbouw heeft te Den Haag haar 143ste algemeene ver gadering gehouden,- onder voorzitterschap van den heer P. Stapel Czn Deze memoreerde in zijn openingswoord aller eerst het heuglijke feit van de verloving van Prinses Juliana, waaraan spr. den wensch ver bond, dat het as. vorstelijke huwelijk ook den vaderlandscben landbouw ten zegen moge strek ken. Wat den algemeenen toestand betreft, wees spr. er op, dat zoowel bij de veeteelt- als bij de akkerbouwproducten hoogere prijzen wor den genoteerd dan op hetzelfde tijdstip in 1935, hetgeen tot dankbaarheid stemt. Doch ook kan men daarbij nog twee zeer be langrijke feiten constateeren, n.l. dat verschil lende fluctuaties in <te productenprijsen nog geenszins een stabiel prijsniveau of een aanhou dende stijging dezer prijzen verraden, terwijl anderzijds de bereikte prijzen nog steeds geen loonend bedrijf voor den ondernemer Inhouden. Dit is aldus spr. het allervoornaamste voor ons, want dit houdt het voortbestaan van onzen stand in zich opgesloten. Om deze laatste reden blijft het hoofdbestuur dan ook ten zeerste betreuren, dat van de adres sen, requesten, verzoeken en vertoogen van den georganiseerden landbouw, tot den minister van Landbouw en Visscherij gericht, waarin vele van de verzoeken zijn weergegeven, welke thans in de vragen der afdeellngen naar voren ko men, vete zonder resultaat zijn gebleven. Hier manifesteert zich een verschil van in nend is. 8gr. gaf de verzekering dat de wil bij bet hoofdbestuur, om de gewenschte verbeteringen aan te brengen, aanwezig is. De talloose afwij zende antwoorden op de verzoeken der Maat schappij maken het echter uiterst moeilijk, om den weg, welke met succes bewandeld kan wor den, te vinden. Niettemin sal de maatschappij niet versagen om den landbouw te trachten in stand te houden en hem de plaats re doen behouden in onze samenleving. De uitkeering uit hoofdstuk 9 van de Rijks- begrooting (Verkeersfonds) kon worden terug gebracht van 35.358 385 tot 24.218.785, een verlaging dus met 11.139.600. Oorzaak hiervan is de omstandigheid, dat het mocht gelukken, het totaal der uitgaven van enkele afdeellngen van de begrootlng belangrijk lager te houden dan de daarvoor in de begroeting van 1936 voor komende cijfers. Zoo zijn de uitgaven ten laste van de afdeellngen spoorwegen, tramwegen, wa terwegen, scheepvaart, toezicht op het vervoer van ontplofbare stoffen en landwegen, lager, die van de afdeellngen luchtvaart en overige uit gaven eenigszins hooger. Dientengevolge be draagt het eindcijfer der totale uitgaven op den gewonen dienst 62.433.498 tegenover 71.832.733 in 1936. De inkomsten ten bate van de afdeellng land wegen zijn bijna twee millioen gulden hooger geraamd als gevolg van de opneming van een post groot f 2J50.000 als uitkeering in verband met de verhooging der tijdelijke heffing op ben zine ten behoeve van den versnelden bruggen bouw en een vermindering van 368.000 aan inkomsten uit hoofde van lagere opbrengst van veer- en bruggelden door opheffing In 1937 van het veer te Moerdijk. De inkomsten van de af deellng waterwegen vertoonen een achteruit gang van ruim twee ton. De lagere raming der uitgaven ten laste van de afdeellng spoorwegen is het gevolg van be perking van het geraamde spoorwegtekort door verlaging van de afschrijvingen. Terwijl van het gerechtshof te *S Hertogen- bosch het aantal raadsbeeren met een is ver minderd, worden voor het gerechtshof te Amsterdam twee nieuwe raadsbeeren aange- vraagd, zulks met het oog op den door de groo- tc toeneming van het aantal strafzaken' bjj dit college Intredenden achterstand. Vermindering heeft plaats gehad van het personeel van de arrondissements rechtbank te Zwolle met 1 vice-president en van die te Rotterdam en te Amsterdam elk met 1 rech ter, terwijl bij de colleges te Almelo. Dordrecht. Middelburg en Assen het parket Is verminderd met 1 substltuut-officler van justitie. Daar tegenover staat, dat het noodzakelijk is de rechtbank te 's Gravenhage met 1 rechter uit te breiden, terwijl voor uitbreiding van het arntal substltuut-griffiers bij verschillende rechtbanken gelden zijn uitgetrokken voor de benoeming van een 9-tal functionarissen. Met het oog op de gebleken noodzakelijkheid om het personeel van enkele parketten bij kantongerechten uit te breiden, zijn gelden uitgetrokken voor de benoeming van een vier- tal nieuwe ambtenaren van het openbaar mi nisterie. In 1937 zal geen examen voor deurwaarder en rijksklerk worden gehouden. Een bedrag van f 170.000 zal moeten dienen om de tijdelijk bulten dienst gestelde straf gevangenis te Alkmaar te heropenen en zoo noodlg eenige barakken bij de hulzen van be waring in dienst te kunnen stelten. De Rijksmiddelen hebben over Augustus opgebracht f 91.465.036, hetgeen ruim f 639.000 meer is dan over Augustus 1935, en f504.000 meer dan de raming. De opbrengst over de eerste acht maandea van dit jaar was f 235.592.528 en is daarmede ruim f 1 2 millioen beneden de raming ge bleven en f 8 millioen beneden de opbrengst over de eerste acht maan den van 1935- Jhr. en mevr, van Starkenborgh begaven zich vervolgens, gevolgd door hun gezelschap, over den ultgelegden rooden looper naar de gereed staande salonrijtuigen. Om zeven uur vijftien vertrok de extra-trein naar Batavia. Het bij Callantsoog gestrande Noorsche stoomschip „Sirenes” is Woensdagmiddag met den achtersteven *n halven meter zeewaarts ge keerd, waardoor het schip thans geheel vrij is gekomen van den strekdam. De werkzaamheden zijn echter tijdelijk stopgezet, daar het water momenteel een vadem te laag staat Heden is het springvloed (den tweeden dag na nieuwe maan) en wanneer dan de wind gunstig is, is de kans niet uitgesloten, dat men het schip geheel vlot kan brengen. Er blijven steeds drie sleepbooten In de buurt van de „Sirenes”. Wjj ontleenen aan de toelichtende staten, beboerende bij de thans verschenen hoofdstuk- ken der Rijksbegrootlng voor 1937 het volgen- Een verhoogde raming voor gasbeechermings- materieel houdt verband met het voornemen, den achterstand, welke in de aanschaffing daarvan bestaat, zoo spoedig mogelijk in te halen. f 30.000 is uitgetrokken voor het maken van een stal voor 36 paarden in het nieuwe kazer- nement voor de bereden wapens te Gra venhage, een mémoriepost voor het bouwen van gen kazemement voor de brigade grena diers en jagers (tweede deel) te ’s Graven hage. (van den bouw is met het oog op den toestand van 's lands financiën voorloopig moeten worden afgezien). f 54.600 voor het maken van een badinrich ting vor de bereden wagens te ’s Graven hage, f 110.500 voor het bouwen van magazij nen voor het korps luchtdoelartillerie te Utrecht, f 87.500 voor een paviljoen voor 200 manschappen als tweede gedeelte van een ka zemement van vier paviljoens in de legerplaats bij Harskamp, f245.490 voor het bouwen van magazijnen voor oplegging van oorlogsmateri- eel in verschillende plaatsen. Een grooter aantal aan te schaffen paarden houdt verband m?t de voorgenomen geleidelijke opvoering van de paardensterkte bij de cavalerie. Uiteraard zal aanneming van het ingediende wetsontwerp tot reorganisatie van het spoor wegbedrijf eerst Op het bedrijfsverlies over 1937 invloed kunnen uitoefenen. Maatregelen tot verdere reorganisatie van den inwendigen dienst zijn in voorbereiding. Bij de afdeellng landwegen wordt opgemerkt. J>"aftrë^d^^uw™ür-Cteneraal, jhr. De dat de vooruitzichten voor de naaste toekomst, Voor de verbetering van de Maas voor groote afvoeren is 500.000 meer dan vorig jaar uit getrokken, voor onderhoud en verbetering van de Overifselsche Vecht 135.000 minder, voor onderhoud en verbetering van de kustverdedi ging in Zeeland 8000 meer. Voor den Regeerlngscommissarls bij het Alge, meen Mijnwerkersfonds is een beloonlng uitge trokken van 900.—. Een vermeerdering met 2 kolonels en 16 ma joors bij de infanterie houdt verband met de organisatie van de grensbeveillging. De vermeerdering met 1 ritmeester bij de cavalerie is een gevolg van uitbreiding van de organisatie van het wapen der cavalerie door oprichting van het eskadron pant, serwagens. Dat een onderdeel van art. 52, ondanks de toegepaste korting op jaarwedden, soldijen en zakgelden, hooger is geraamd, is voornamelijk toe te schrijven aan de volgende oorzaken; 1. de sterkte van de gewone dienstplichtigen van de lichting 1937 is 1000 man hooger gesteld dan voor de lichting 1936, op grond van dc wijziging van art. 27 eerste lid der Dienstplicht wet. BATAVIA, 16 Sept. (Aneta). Een stroom van autoriteiten en genoodig- den richtte zich reeds in de vroege morgenuren naar Tandjong-Priok ter bijwoning van het, hoogstens eenmaal in de vjjf jaar voorkomend, zeldzame schouwspel van de aan komst van een nieuwen Gouverneur- Generaal. De feestelijke stemming werd nog verhoogd door de vele nationale vlaggen, welke in den fria- schen morgenwind uitwapperden, als mede door het feit, dat de te Tand jong-Priok liggende schepen van het eskader, de schepen der gouverne mentsmarine en vele andere vaartui gen, waren gepavoiseerd. In de eerste plaats zal aandacht worden ge schonken aan voltooiing van de wegengedeel ten AmsterdamSassenhelm, ’s Gravenhage Utrecht, gedeelte Rotterdam tot Geldennateen, den aanlëg van een wegomlegglng langs de Zuid- en Oostzijde van Utrecht, langs de West en Noordzijde van Zwolle en om verschillende Lieden in Noord-Brabont, en dat daarnaast het noodige zal worden gedaan om de toeleldende wegen naar de bruggen over de groote rivieren san te leggen of te verbeteren, opdat van de gebouwde en te bouwen bruggen een zoo goed mogelijk profijt zal kunnen worden getrokken. Verder ligt het In het voornemen, zoo spoe dig mogelijk enkele nog ontbrekende schakels In het midden-Westen des lands met name Noord-Zuidverblndingen tot stand te bren gen. Voor deze wegen is op den kapitaaldienst 1.800.000 uitgetrokken. .2. De duur der eerste oefening is voor hen, die de onderofflciersoplelding zullen volgen bjj de onbereden wapens en korpsen, van 9 maan den op 12 maanden gebracht. 3. Vervroegde opkomst van eenige ploegen dienstplichtigen. 4. In 1937 komen geen dienstplichtigen In wer- kelijken dienst, die voorgeoefend zijn, zoodat voor alle dienstplichtigen gerekend moet worden op het volbrengen van hun volle eerste oefe ning. Wat het korps politletroepeil betreft, zijn hoo gere bedragen uitgetrokken, oa. in verband met de noodzakelijkheid het korps weder uit te breiden. De uitgaven, welke de uitkeeringeri aan mo- bilisatie-slachtoffers vorderen, laten voor het tegenwoordige een vermindering van den be- treffenden post met 30.000 toe, zonder dat daardoor de belangen der mobilisatie-slacht offers worden geschaad. Voor verbetering van het weggedeelte Zalt- bommeiHedel van Rijksweg no. 26 Utrecht Vianen—Zaitbommel—Hedel—’s Hertogenbosch, dat voor het verkeer van groot belang zal wor den zoodra de brug te Hedel zal rijn gebouwd, wordt ƒ75.000 gevraagd. Voor nieuwe wegvakken beoosten Nijkerk, ueoosten Dieren, tusschen Apeldoorn en Hattu- merbroek en BunschotenNijkerk wordt op den kapitaaldienst van deze begrootlng in totaal ƒ450.000 aangevraagd. Op den kapitaaldienst wordt voor aankoop van grond en begin van uitvoering van werken ten behoeve van aanleg van een nieuwen weg Utrecht—Hilversum, met inbegrip van m zand weg beoosten Utrecht, 600.000 aangevraagd. Verder is op dien dienst nog gerekend op een uitgaaf van ƒ200.000 voor aanleg van een nieu wen weg EemnesHoevelaken. Voor grondaankoop en uitvoering van werken voor verbetering van Rijksweg no. 1 Amster- CamLarenBaarnHoevelaken wordt ten laste van het Verkeersfonds ƒ350.000 gevraagd. De aanleg van weg no. 4, gedeelte Amster damSassenhelm, zal in 1937 krachtig worden voortgezet. Ten laste van den kapitaaldienst wordt voorts nog 100.000 gevraagd ten behoeve van aanleg van een nieuwen weg Stolpenvan EwUcksluls. Op den kapitaaldienst zijn ojn. ook bedragen uitgetrokken voor aanleg van nieuwe wegvak ken om de steden Roosendaal, Tilburg en Eind hoven, alsmede voor bouw van een brug over de Diese bij *s Hertogenboech en voor aanleg van een nieuwen weg tusschen Eindhoven en Leende. Voor subsidie aan de K.L.M. is hetzelfde be drag uitgetrokken als voor 1935 en 1936. Op grond van de uitkomsten ven het bedrijf kan de steun nog niet worden verlaagd.' De aanwezigen bekortten zich het wachten ue. f5aale evoluUes te volgen, welke werden »t“ machtige geluld der motoren Hch toen de Johan van Oldenbamevelt het eskader passeerde, vermengde met het gedonder der saluutschoten, dat als een ververwjjderd on weer boven Batavia verstierf. Terwijl de Johan van Oldenbarnevelt lang zaam voorbijvoer, bracht elk oorlogsschip het voorgeschreven saluut, terwijl de bemanningen dier schepen langs de dekken stonden opgesteld en joelden. De nieuwe Gouveraeur-Generaal, jhr. mr. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer, die rich op het bordes van de brug van de Johan van Oldenbamevelt bevond, nam telkens de houding aan en salueerde de oorlogsschepen. Klokslag seven uur werd de verbinding van de Johap van Oldenbamevelt met den wal tot stand gebracht. De nieuwe Gouveraeur-Generaal, mevr, van Starkenborgh en haar oudste dochter wachtten in den muzieksalon de commissie van ontvangst Rf. Deze commissie werd door den adjudant Van Vreeswijk aan de familie vooqgesteld. Op bet moment, dat de idewwe vertegen woordiger van H. M. de koningin voor de eerrte “•J04e“. bodem van Ned.-Indië be trad, barstte een luid enthousiast gejuich los, terwijl de muziek >op plechtige wijze het Wilhelmus speelde, dat door alle aanwezigen staande werd aangehoord. De drie landelijke Middenstandsbonden (Kon. Ned. Middenstandsbond, Ned. R K. Mid denstandsbond en Ned. Chr. Midd.Bond) beslo- Voor 1936 is toegestaan: gewone dienst f 58.806.832. kapitaaldienst f 61.156.034, totaal f 119.962.866. terwijl voor 1997 wordt geraamd: gewone dienst f 55 291207, kapitaaldienst f 93.256.706, totaal f 146.547.913, zoodat op den geheelen dienst meer wordt aangevraagd f 28.585.047. Meer wordt aangevraagd voor den kapitaaldienst f 32.100.672. zoodat de gewone dienst ’n vermindering vertoont van f 3.515.625. Meer is os. geraamd voor voorschotten uit 's Rijks schatkist f 1.627.327, waartegenover la gere ramingen staan voor den dienst der belas tingen met f 2.080.166 en de pensioenuitgaven met f 3.005.000. In de hoofdstad heerschte reeds overal ont zaglijke drukte, toen de trein, waarvan de lo comotief aan belde zijden met. vlaggen was ver- tlerd, precies op den vastgestelden tijd, het station binnenreed. Ook hier werd de nieuwe Gouveraeur-Generaal ontvangen door een com missie van ontvangst. OnmiddellUk nadat de trein tot stilstand was gekomen, hief het wachtend publiek op spon tane wijze een driewerf hoera aan, terwijl we derom de saluutschoten, dreunden.’ B|j bet verlaten van7 het station, waarvoor een eerewacht stond opgesteld, speelde een muziekcorps het Wilhelmus, dat door Z. Exc. stram salueerend werd aangehoord. Vervolgens nam jhr. Van Starkenborgh plaats in een met vier paarden bespannen rijtuig, waarop aan rile kanten het publiek in geestdrift losbarstte, waarbij tusschen de enthousiaste uitroepen doorklonk- „Welkom Gouveraeur-Generaal Tjarda”, hetgeen door den nieuwen Gouver- ueur-Generaal met’buigingen naar alle kanten werd beantwoord. Langs den geheelen weg van het station naar het patels aan het Koningsplein stonden man- schappen der infanterie, kust- en luchtdoel artillerie. in groot tenue, en hale opgesteld. Ook voor het paleis aan het Koningsplein bevonden zich drommen toeschouwers, die ge tuigen «rilden zijn van het moment, waarop oe aftredende Gouveraeur-Generaal zijn ambts- opvolger op de trappen van het paleis welkom zou heeten ten dit jaar, zooals 'dit geschiedde in 1935, kampen, heeft, te aou zijn aan weer een Middenstands-campagne te houden en wel van Zaterdag 10 tot en met Zaterdag 24 October 1936. Een landelijk uitvoerend Ml- ca-comlté werd benoemd, bestaande uit de heeren J. P. de Brabander, voorzitter; A. de Moor, secr.penn.; C. den Blanken, J. van Driel en P. v. d. Linde. Was de deelneming in 1935 reeds bevredi gend. die van 1936 overtreft haar voorgangster belangrijk en nog dagelijks melden rich uit alle deelen van het land mlddenstandsvereenlgln- gen aan. die alsnog zullen inee doe aan deze Middenstandscampagne. Tijdens de Mica staan in al de honderden deelnemende plaatsen tal van attracties op het program: versieringen, verlichting van ge bouwen, muziek, wedstrijden; elders weer eta- lage-wedstrijden, reclame-optochten enz. Als algemeene, landelijke attractie wordt aan de Mica-1936 verbonden een Mlca-puzzle wedstrijd. Aan dezen puzzle-wedstrijd is een zeer groot aantal prijzen verbonden. Ten eerste worden er tal van ..plaatselljke prijzen" aan verbon den. Elk plaatselijk Mica-comité zdl de plaat- selijke prijzen nader bekend maken; die plaat selijke prijzen zullen ook plaatselijk geëtaleerd worden. Daarnaast of daarboven zijn aan de Mica— 1936 tal van landelijke prijzen verbonden, waarvan we noemen: een land- of weekend- huis. pl. f 1000 grond, een luxe auto, een salon- ameublement, ’n huiskamer-ameublement. een slaapkamer-ameublement, radio, motor fiets. Jaarsmahaard, waardebonnen van t 100, moeten zijn voor den FJi.Z. om op te houden, f 50, f 25, tientallen rijwielen enx.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5