De aankomst
V erkeersf onds
van gouverneur
Tjarda in Indië
i
i
Rijksihiddelen
- Ï3
i.' ea
RIJKSBEGROOTING 1937
HARTELIJK WELKOM
CEHEETEN
DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1936
r
In den Volksraad
BRUGGENBOUW
Gasbescherming
Waterstaat
Financiën
OP SLAG GEDOOD
DE MICA 1936
Subsidie aan de K.L.M.
Zilveren klooeterfeest
.yj
Hollandsche Mij. van
Landbouw
Mr. Aalberse voorzitter
der Tweede Kamer
Verschil van inzicht met den mi
nister nog niet overbrugd
De hooge gasten vertrekken
Zaterdag naar Detmold
ER KOMT SCHOT IN DE
SIRENES
De openingsrede van den heer
Butzel
Voor den bouw der Rykswegen
worden in de volgende jaren
nog belangrijke bedragen
gevorderd
Een puzzle-wedstrijd is georgani
seerd
Toen de G.-G. voor de eerste maal
den bodem van Ned.-lndië be
trad, barstte een luid ge
juich los 1
kW
Over de eerste acht maanden van
dit jaar ruim f 12 millioen be
neden de raming gebleven
BestuurSoverdracht
Justitie
Prinses van Lippe en
Prins Aschwln
Ontzaglijke drukte
«3
9
k
r
t 55.291.207
kapitaa (dienst
dienst
gewone
0
dus op ten hoogste
Dat dele feiten echter
aanleiding
zouden
1
delen de werken in volgorde van urgentie te
doen uitvoeren.
Spr. ore testeerde tegen de meening, dat de
corzaak van de moeilijkheden, waarmede ons
Al deze omstandigheden in aanmerking ne
mende, wilde spr. niet nalaten den Nederland-
cchen boer te waarschuwen, toch voorzichtig te
zijn, in het bijzonder wanneer het betreft het
afsluiten van verbintenissen voor een langen
termijn.
In afwachting van een vollediger Inzicht is er
van afgezien, bij deze begrootlng een werk
programma voor de derde vijfjarige periode,
welke met 1837 aanvangt, over te leggen. Ben
teilen te meêr voor dit besluit is, dat het in het
•coraemcn ligt, het Rijks wegenplan aan een
algemeene herziening te onderwerpen.
Uiteraard zal al het mogelijke worden ge
daan. om met de beschikbaar komende mld-
BiJ K. B. is tot voorzitter der Tweede Kamer
der Staten-Generaal voor het tijdvak der te
genwoordige zitting benoemd mr. P. J. m. Aal-
l:erse, minister van staat, lid van die Kamer.
Het ligt niet in het voornemen in 1937 stu
denten als adsptrant-officier van gezondheid
aan te nemen.
de regeertng bij te staan, waar bet betreft het
steunen van den boerenstand, wilde spr. niet
erkennen.
I
Opgemerkt wordt, dat t uitgetrokken bedrag
van 31.700.000 tot dekking van het bedrijfs
verlies der Nederlandsche Spoorwegen betrek
king heeft op het bedrijfsverlies over 1838.
Een teer IndruiArekkend moment was
het, toen de koets, terwijl wederom het Wil
helmus werd gespeeld, voor de trappen van
het paleis stilhield en de eerste voorstelling
over en weer geschiedde, Jhr. De Jonge
heette zijn opvolger aeer hartelijk welkom.
Voor den bouw van bruggen over de groote
rivieren, onderhoud van de gereedgekomen ob
jecten en aanleg van toeleidende wegen zal,
blijkens de begrootlng van bet Verkeersfonds,
in 1837 naar raming 7.960.000 noodlg zijn. Met
rente zal naar schatting ƒ550.000 zijn gemoeid,
zoodat in totaal op een uitgaaf van ƒ8.510.000
moet worden gerekend.
wat de middelen betreft, welke voor den wegen,
bouw beschikbaar zullen kunnen worden gesteld,
tot voorzichtigheid aanmanen. Hoewel voldoende
grond bestaat voor de verwachting, dat, wan
neer gunstiger tijden aanbreken, het autover
keer zich weer krachtig zal gaan ontwikkelen,
mag er zeker niet op worden gerekend, dat de
opbrengst van de motorrijtuigen- en rjjwlel-
belastlng in 1937 hooger zal worden dan bet
voor 1936 geraamde bedrag van 30.060.000. In
deze begrootlng is als opbrengst van die belas
tingen daarom weer 30.000.000 geraamd.
Voor het eerst is in deze begrootlng rekening
gehouden met de kosten van Inning der motor
rijtuigen- en rijwlelbelasting door voor dekking
van deze kosten een post groot 1.200.000 op
te nemen. Met inachtneming van deze koeten
kan de werkelijke opbrengst van de genoemde
verkeersbelastingen voor 193(
f 28.800.000 worden gesteld.
-
■‘1
De in Amerika woonachtige Italianen, die zich voor den strijd tn Abesstniè
hadden aangemeld, zijn thans onder g root enthousiasme te Rome ontvangen
In de papierfabriek „De Halve Maan" aan
de Noordzijde van het Kanaal te Apeldoorn is
heden de 50-jarige gehuwde arbeider J. ten
Hove door onbekende oorzaak tusschen een
draaischijf van een drijfriem en den muur be
kneld geraakt en vrijwel op slag gedood.
Uitgaande van deze opbrengst is ’t minimum,
dat volgens de wet tot instelling van een Ver
keersfonds voor onderhoud, verbetering en aan
leg van Rijkswegen moet worden bestemd,
9.120.000, nl 9 5/30 van die opbrengst. Het
aandeel, dat aan de provinciën moet worden
uitgekeerd, bedraagt bij het genoemde cijfer 40
pct. van het 21/30 van 28.800.000 of 8.064.000.'
Voor den bouw van de Rijkswegen, waar
van verschillende belangrijke wegen thans
nog niet ter hand zijn genomen en andere
In volle uitvoering zijn, worden In de eerste
jaren nog belangrijke bedragen gevorderd.
Het wettelijk minimum wordt dan ook on
voldoende geacht, o«n den bouw in het ge
wenschte tempo voort te letten.
Ten einde een regelmatige uitvoering in de
gewenschte volgorde te bevorderen, komt het
gewenscht voor, om gelden boven het wettelijk
minimum op den kapitaaldienst van de verkeers-
begrootlngen uit te trekken.
Op deze begrootlng wordt boven het wettelijk
minimum nagenoeg 10.600.000 aangevraagd,
een bedrag, dat ongeveer overeenkomt met de
credteten. die in elk der jaren 1935 en 1936 uit
het Werkfonds zijn verkregen. Dit behoeft niet
uit te sluiten, dat daarnevens. Indien daaraan
behoefte zou bestaan, een beroep op het Werk
fonds kan woeden gedaan.
Na korten tijd vertrokken de echtgenooten
van de beide Gouvemeurs-Generaal naar den
Volksraad, waarbij ook zU door het publiek op
zeer hartelijke wijze werden toegejuicht. Even
later werden zij gevolgd door een afdeellng
cavalerie, waarachter het galarijtuig reed, waar
in de belcc Gouvemeurs-Generaal waren geze
ten, terwijl de stoet gesloten werd door de
volgauto’s.
den steun aan den landbouw. De aanpassings
politiek van de regeertng heeft tot dusverre niet
voldoende resultaten opgeleverd om spoedig tot
betere verhoudingen te kunnen komen.
De industrieën, die zich bezig houden met de
verwerking van tropische grondstoffen in Euro
pa en ook elders, zijn hoe langer hoe meer af
hankelijk geworden van enkele financieel seer
sterke ondernemingen, die den vorm van trusts
hebben sangenomen.
Eenigen tijd geleden werd iets gepubliceerd
over een op handen zijnde vetconventie en .er
werd beweerd, dat Indien de regeertng de tus^
srhen partijen te sluiten overeenkomst sou
goedkeuren, de invoer en verwerking van vetten
geheel gecontroleerd sou worden door de Uni
lever, die daardoor hare machtspositie in ons
land wederom zou zien uitgebreid. Eveneens
heeft men vernomen, dat reeds vroeger tot
stand gekomen overeenkomsten, betrekking
hebbende op margarine en spijsoliën, een on-
toelaatbareh Invloed aan bedoeld concern zou-
den hebben verschaft.
Waar het hierbij niet mogelijk is. schijn en
wezen te onderkennen en ongerustheid ont
staat te dien opzichte, zou het van belang zijn,
indien de legeertng eens wilde publiceeren. wat
er aan ae hand is. Te meer is men ongerust,
omdat er vrijwel geen land ter wereld is, waar
productie en verkoop van margarine onder sui
te voor het artikel gunstige omstandigheden
plaats hebben als in ons land.
Heden herdenkt Pater Hubertus a a Anna
(Reinler Keulen) den dag, waarop hij vóór vijf
en twintig jaar zijn geloften aflegde in de Orde
van de Ongeschoeide Carmelieten. Na zijn wer
ken in verschillende kloosters der Orde, is hjj
reeds sedert 1933 Prior van het klooster der On
geschoeide Carmelieten te Geleen. Onder zijn
leiding werd de prachtige nieuwe kerk ter eere
van het H. Hart met een kapel van ‘de Kleine H.
Theresia begonnen en voltooid.
Ook in het Hertogspark verdrong zich reeds
zren voor den aanvang van de plechtigheid een
■geweldige menschenmenigte. De oprit naar het
gebouw van den Volksraad was versierd met
T*aggen en wimpels, zoodat, met het frissche
groen op den achtergrond, het geheel een fees
telijk aspect droeg.
Door trompetsignalen werd de aankomst van
den landvoogdelijken stoet aangekondigd, deze
stoet bood met de 9 la Daumont bespannen
calèche en de rood-geüniformde rijknechten een
buitengewoon kleurigen aanblik.
Ook hier gingen luide toejuichingen uit het
Publiek op, de muziek speelde het Wilhelmus
en de eerewacht presenteerde het geweer, ter
wijl met het vaandel het saluut werd gebracht.
De beide Excellenties werden, na het uitstap-
pen, door de commissie van ontvangst begroet
en naar de gioote zaal geleid, waar alle aanwe
zigen zich van hun zetels verhieven.
Toen was het indrukwekkend moment van de
feitelijke bestuursoverdracht aangebroken.
- - In het financieringsplan is behalve op uit-
gaven voor den bruggenbouw, ook gerekend op
aflossing van de schuld van het opgeheven
Wegenfonds. Aan aflossing zap echter in de
eerste jaren niet kunnen worden gedacht, aan-
1 gezien voor den bouw van de bruggen in den
eersten tijd meer noodlg is dan aan bijdragen
van het Verkeersfonds, bijdragen van derden en
verhooging van benzinebelasting ter beschikking
Het spijt het hoofdbestuur buitengewoon, dat
de maanden, verloopen sinds de laatste bijeen
komst, nog geen overbrugging van dat verschil
van inzicht hebben gebracht, want met de leden
is het hoofdbestuur van meening, dat de richt
prijs voor de tarwe van ƒ9 per 100 K G niet
voldoende is, dat het gewenscht is, vroegtijdig
den denature tietoeslag voor de aardappelen be
kend te maken en in werking te doen treden,
alsook dat de melksteun niet verlaagd diende
te worden en dat de varkenshouderij bij de
Jonge, nam plaats op den landvoogdeljjken ze
tel, terwijl links daarvan zijn opvolger jhr.*Van
Starkenborgh en rechts de vice-president van
den Raad van Ned.-lndië, de heer van den
Bussche, hadden plaats genomen, daarachter
zaten alle leden van den Raad van Ned.-lndië.
Toen jhr. De Jonge met vaste en plechtige
stem zijn overdrachtsrede hgd uitgesproken rees
njj van zijn zetel, welken hjj afstond aan den
nieuwen Gouveraeur-Generaal, die daarop met
een redevoering «Ijn ambt aanvaardde.
Beide redevoeringen werden onder de diepste
suite van de geheel bezette zaal aangehoord.
Naar wij vernemen, zullen de Prinses van
Lippe-Bfesterfeld en Prins Aschwln heden, na
afloop van de plechtigheid in bet Stadion te
Amsterdam niet met de Koningin, Prinses Ju-
l'ana en Prins Bernhard naar Den Haag te-
rugkeeren.
De kamerheer Lb.d. van Hare Majesteit, Jhr.
mr. W. F. Röell, zal de moeder en den broer
van Prins Bernhard van Amsterdam geleiden
naar de buitenplaats „Boekesteljn" te ’s’Grave-
land, bewoond door jhr. J. A. Röell, die ge
trouwd is met een dochter van de dame-du-
palais van H. M., mevr. Van Loon—Egidius.
Vandaar zullen de Prinses van Lippe-Biester-
fcld en Prins Aschwln Zaterdag naar Életmold
vertrekken.
In de te Amsterdam gehouden vergadering
van den Algemeenen Nederlandschen Zulvel-
bond beeft de beer H. D. Louwes, voorzitter
'vin de Groninger Maatschappij van Landbouw,
een inleiding gehouden over de industrialisatie
in verband met den landbouw.
Onze bodem kan ons gebeele volk niet van
het noodlge levensonderhoud voorzien en hij
levert niet het overschot om den onmisbaren
Invoer van metalen, hout, petroleum, rubber,
koloniale waren enz. te kunnen betalen. Er
moeten meer bestaansbronnen zijn en een van
de belangrijkste hiervan, die bovendien nog
meer productief kan worden, is de Industrie.
Het is dus goed en redelijk, dat de overheid
hier öp aansporing sint.
Spr. behandelde dan de vraag, wat de over
heid kan doen en wat haar taak is. Spr. ge
looft het algemeen inzicht van den boerenstand
vrij juist weer te geven, als hij zegt: het la in
de eerste en voornaamste plaats de taak der
overheid, in bet economische leven der natie
een vrije baan te maken en te houden voor ge
zonde energie-ontplooilng der burgers. De
boerenstand gelooft in eigen kracht en durft
bet leven aan. van de overheid verlangt hU
orde, recht, voorlichting, sociale .rechtvaardig
heid, maar in haar economische talenten ge
looft hU niet.
De praktijk van ons huidige economische le
ven is juist het omgekeerde. Er kan zakelijk in
Nederland niet zoo heel veel meer gebeuren, of
de overheid heeft er mee te doen. De overheid
is op dien weg gedwongen; ook wel door eigen
beleid, maar ook door onvermijdelijke factoren.
Naar spr.’s gevoel heeft de overheid te laat be
grepen, waar het om ring en toen zij dat wel
begreep, te veel een politiek van pappen en
nathouden gevolgd, te weinig doortastend ge
handeld.
De Overheid moet straks geheel onpartijdig
staan boven de ondernemingen, waarin haar
eigen geld zit.
De regeerinp moet bij het afwegen van de
belangen van de bodemcultuur van moederland
en Koloniën rekening houden met het verteder,
en de toekomst en niet alleen met den huldi
gen nood.
Spr. wijst op de noodzakelijkheid, dat ons
regeeringsapparaat, ook dat der gezantschap
pen. wordt ingesteld op zijn tegenwoordige zeer
omvangrijke en moeilijke taak, waarbij van
overheidswege moet worden onderhandeld over
handelsverdragen e.d., die het wel en wee van
onsen handel hoe lanter hoe meer gaan be-
heerschen.
Uit de openingsrede van den heer L. F. But
z'1, gehouden op de vergadering van den Alg. i
Ned. Zulvelbond F.N.Z. in Bellevue te Amster
dam. vermelden wij nog het volgende:
Afgaande op beschouwingen, die tegenwoor
dig gehouden worden over den economiacben
toestand van verschillende landen, aldus spr..
Fan men den indruk krijgen, dat de laagste
stand van wat men een economisch getij be
lieft te noemen, bereikt is en een nieuwe vloed-
stroom doorzet.
Op zich zelf beschouwd kan men zich hier
over verheugen, doch wanneer men kennis
neemt van de meening van een aantal oecono-
rnen, die deze verbetering critisch bekijken, dan
lijst wel eenige twijfel of wij Inderdaad op den
goeden weg zijn. Zij wijzen op het feit, dat in
verschillende landen weliswaar groote bedrij
vigheid heerscht, doch dat deze voor een groot
deel een ongezonde basis heeft. nJ. de omstan
digheid, dat deze landen met koortsaohtlge
haast hunne bewapeningen uitbreiden.
In deze verbetering deelt ook het sutvelbe-
eiljf. Het is echter niet ónmogelijk, dat de belde
celangrijke markten Engeland en Duitschland
voor ons verloren kunnen gaan, en dat zjj niet
gemakkelijk door andere vervangen kunnen wor
den. Wij mogen ons verheugen over het optre
den van Noord-Amerika, als kooper van Neder
landsche boter en melkproducten, doch er op
rekenen, dat dit land een constante afnemer
zal worden, mogen wij niet.
In het bijzonder voor onze boter is bet niet
gemakkelijk nieuwe afzetgebieden te vinden.
Als sprekend voorbeeld noemde spr. Ned.-In-
diè. De geheete boterimport van dit overzeesch
gebied bedraagt ongeveer 6 millioen K.G.. die
vi ij wel uitsluitend geconsumeerd wordt door de
blanke bevolking. Van deze 8 millioen K.G. is
ongeveer 1 millioen K.G. uit ons land afkom
stig. de rest komt uit Australië.
De prijs voor de melk wordt voor een belang
rijk deel verkregen door bijdragen van bet Ne
derlandsche volk. i
De Hollancteche Maatschappij van Landbouw
heeft te Den Haag haar 143ste algemeene ver
gadering gehouden,- onder voorzitterschap van
den heer P. Stapel Czn
Deze memoreerde in zijn openingswoord aller
eerst het heuglijke feit van de verloving van
Prinses Juliana, waaraan spr. den wensch ver
bond, dat het as. vorstelijke huwelijk ook den
vaderlandscben landbouw ten zegen moge strek
ken.
Wat den algemeenen toestand betreft, wees
spr. er op, dat zoowel bij de veeteelt- als bij
de akkerbouwproducten hoogere prijzen wor
den genoteerd dan op hetzelfde tijdstip in 1935,
hetgeen tot dankbaarheid stemt.
Doch ook kan men daarbij nog twee zeer be
langrijke feiten constateeren, n.l. dat verschil
lende fluctuaties in <te productenprijsen nog
geenszins een stabiel prijsniveau of een aanhou
dende stijging dezer prijzen verraden, terwijl
anderzijds de bereikte prijzen nog steeds geen
loonend bedrijf voor den ondernemer Inhouden.
Dit is aldus spr. het allervoornaamste
voor ons, want dit houdt het voortbestaan van
onzen stand in zich opgesloten.
Om deze laatste reden blijft het hoofdbestuur
dan ook ten zeerste betreuren, dat van de adres
sen, requesten, verzoeken en vertoogen van den
georganiseerden landbouw, tot den minister van
Landbouw en Visscherij gericht, waarin vele
van de verzoeken zijn weergegeven, welke thans
in de vragen der afdeellngen naar voren ko
men, vete zonder resultaat zijn gebleven.
Hier manifesteert zich een verschil van in
nend is.
8gr. gaf de verzekering dat de wil bij bet
hoofdbestuur, om de gewenschte verbeteringen
aan te brengen, aanwezig is. De talloose afwij
zende antwoorden op de verzoeken der Maat
schappij maken het echter uiterst moeilijk, om
den weg, welke met succes bewandeld kan wor
den, te vinden.
Niettemin sal de maatschappij niet versagen
om den landbouw te trachten in stand te houden
en hem de plaats re doen behouden in onze
samenleving.
De uitkeering uit hoofdstuk 9 van de Rijks-
begrooting (Verkeersfonds) kon worden terug
gebracht van 35.358 385 tot 24.218.785, een
verlaging dus met 11.139.600. Oorzaak hiervan
is de omstandigheid, dat het mocht gelukken,
het totaal der uitgaven van enkele afdeellngen
van de begrootlng belangrijk lager te houden
dan de daarvoor in de begroeting van 1936 voor
komende cijfers. Zoo zijn de uitgaven ten laste
van de afdeellngen spoorwegen, tramwegen, wa
terwegen, scheepvaart, toezicht op het vervoer
van ontplofbare stoffen en landwegen, lager, die
van de afdeellngen luchtvaart en overige uit
gaven eenigszins hooger. Dientengevolge be
draagt het eindcijfer der totale uitgaven op den
gewonen dienst 62.433.498 tegenover 71.832.733
in 1936.
De inkomsten ten bate van de afdeellng land
wegen zijn bijna twee millioen gulden hooger
geraamd als gevolg van de opneming van een
post groot f 2J50.000 als uitkeering in verband
met de verhooging der tijdelijke heffing op ben
zine ten behoeve van den versnelden bruggen
bouw en een vermindering van 368.000 aan
inkomsten uit hoofde van lagere opbrengst van
veer- en bruggelden door opheffing In 1937 van
het veer te Moerdijk. De inkomsten van de af
deellng waterwegen vertoonen een achteruit
gang van ruim twee ton.
De lagere raming der uitgaven ten laste van
de afdeellng spoorwegen is het gevolg van be
perking van het geraamde spoorwegtekort door
verlaging van de afschrijvingen.
Terwijl van het gerechtshof te *S Hertogen-
bosch het aantal raadsbeeren met een is ver
minderd, worden voor het gerechtshof te
Amsterdam twee nieuwe raadsbeeren aange-
vraagd, zulks met het oog op den door de groo-
tc toeneming van het aantal strafzaken' bjj dit
college Intredenden achterstand.
Vermindering heeft plaats gehad van het
personeel van de arrondissements rechtbank te
Zwolle met 1 vice-president en van die te
Rotterdam en te Amsterdam elk met 1 rech
ter, terwijl bij de colleges te Almelo. Dordrecht.
Middelburg en Assen het parket Is verminderd
met 1 substltuut-officler van justitie. Daar
tegenover staat, dat het noodzakelijk is de
rechtbank te 's Gravenhage met 1 rechter uit
te breiden, terwijl voor uitbreiding van het
arntal substltuut-griffiers bij verschillende
rechtbanken gelden zijn uitgetrokken voor de
benoeming van een 9-tal functionarissen.
Met het oog op de gebleken noodzakelijkheid
om het personeel van enkele parketten bij
kantongerechten uit te breiden, zijn gelden
uitgetrokken voor de benoeming van een vier-
tal nieuwe ambtenaren van het openbaar mi
nisterie.
In 1937 zal geen examen voor deurwaarder
en rijksklerk worden gehouden.
Een bedrag van f 170.000 zal moeten dienen
om de tijdelijk bulten dienst gestelde straf
gevangenis te Alkmaar te heropenen en zoo
noodlg eenige barakken bij de hulzen van be
waring in dienst te kunnen stelten.
De Rijksmiddelen hebben over
Augustus opgebracht f 91.465.036,
hetgeen ruim f 639.000 meer is dan
over Augustus 1935, en f504.000
meer dan de raming.
De opbrengst over de eerste acht
maandea van dit jaar was
f 235.592.528 en is daarmede ruim
f 1 2 millioen beneden de raming ge
bleven en f 8 millioen beneden de
opbrengst over de eerste acht maan
den van 1935-
Jhr. en mevr, van Starkenborgh begaven zich
vervolgens, gevolgd door hun gezelschap, over
den ultgelegden rooden looper naar de gereed
staande salonrijtuigen. Om zeven uur vijftien
vertrok de extra-trein naar Batavia.
Het bij Callantsoog gestrande Noorsche
stoomschip „Sirenes” is Woensdagmiddag met
den achtersteven *n halven meter zeewaarts ge
keerd, waardoor het schip thans geheel vrij is
gekomen van den strekdam. De werkzaamheden
zijn echter tijdelijk stopgezet, daar het water
momenteel een vadem te laag staat
Heden is het springvloed (den tweeden dag na
nieuwe maan) en wanneer dan de wind gunstig
is, is de kans niet uitgesloten, dat men het
schip geheel vlot kan brengen. Er blijven steeds
drie sleepbooten In de buurt van de „Sirenes”.
Wjj ontleenen aan de toelichtende staten,
beboerende bij de thans verschenen hoofdstuk-
ken der Rijksbegrootlng voor 1937 het volgen-
Een verhoogde raming voor gasbeechermings-
materieel houdt verband met het voornemen,
den achterstand, welke in de aanschaffing
daarvan bestaat, zoo spoedig mogelijk in te
halen.
f 30.000 is uitgetrokken voor het maken van
een stal voor 36 paarden in het nieuwe kazer-
nement voor de bereden wapens te Gra
venhage, een mémoriepost voor het bouwen
van gen kazemement voor de brigade grena
diers en jagers (tweede deel) te ’s Graven
hage. (van den bouw is met het oog op den
toestand van 's lands financiën voorloopig
moeten worden afgezien).
f 54.600 voor het maken van een badinrich
ting vor de bereden wagens te ’s Graven
hage, f 110.500 voor het bouwen van magazij
nen voor het korps luchtdoelartillerie te
Utrecht, f 87.500 voor een paviljoen voor 200
manschappen als tweede gedeelte van een ka
zemement van vier paviljoens in de legerplaats
bij Harskamp, f245.490 voor het bouwen van
magazijnen voor oplegging van oorlogsmateri-
eel in verschillende plaatsen.
Een grooter aantal aan te schaffen paarden
houdt verband m?t de voorgenomen geleidelijke
opvoering van de paardensterkte bij de cavalerie.
Uiteraard zal aanneming van het ingediende
wetsontwerp tot reorganisatie van het spoor
wegbedrijf eerst Op het bedrijfsverlies over 1937
invloed kunnen uitoefenen.
Maatregelen tot verdere reorganisatie van den
inwendigen dienst zijn in voorbereiding.
Bij de afdeellng landwegen wordt opgemerkt.
J>"aftrë^d^^uw™ür-Cteneraal, jhr. De dat de vooruitzichten voor de naaste toekomst,
Voor de verbetering van de Maas voor groote
afvoeren is 500.000 meer dan vorig jaar uit
getrokken, voor onderhoud en verbetering van
de Overifselsche Vecht 135.000 minder, voor
onderhoud en verbetering van de kustverdedi
ging in Zeeland 8000 meer.
Voor den Regeerlngscommissarls bij het Alge,
meen Mijnwerkersfonds is een beloonlng uitge
trokken van 900.—.
Een vermeerdering met 2 kolonels en 16 ma
joors bij de infanterie houdt verband met de
organisatie van de grensbeveillging.
De vermeerdering met 1 ritmeester bij de
cavalerie is een gevolg van uitbreiding van de
organisatie van het wapen der cavalerie door
oprichting van het eskadron pant,
serwagens.
Dat een onderdeel van art. 52, ondanks de
toegepaste korting op jaarwedden, soldijen en
zakgelden, hooger is geraamd, is voornamelijk
toe te schrijven aan de volgende oorzaken;
1. de sterkte van de gewone dienstplichtigen
van de lichting 1937 is 1000 man hooger gesteld
dan voor de lichting 1936, op grond van dc
wijziging van art. 27 eerste lid der Dienstplicht
wet.
BATAVIA, 16 Sept. (Aneta). Een
stroom van autoriteiten en genoodig-
den richtte zich reeds in de vroege
morgenuren naar Tandjong-Priok
ter bijwoning van het, hoogstens
eenmaal in de vjjf jaar voorkomend,
zeldzame schouwspel van de aan
komst van een nieuwen Gouverneur-
Generaal. De feestelijke stemming
werd nog verhoogd door de vele
nationale vlaggen, welke in den fria-
schen morgenwind uitwapperden, als
mede door het feit, dat de te Tand
jong-Priok liggende schepen van het
eskader, de schepen der gouverne
mentsmarine en vele andere vaartui
gen, waren gepavoiseerd.
In de eerste plaats zal aandacht worden ge
schonken aan voltooiing van de wegengedeel
ten AmsterdamSassenhelm, ’s Gravenhage
Utrecht, gedeelte Rotterdam tot Geldennateen,
den aanlëg van een wegomlegglng langs de
Zuid- en Oostzijde van Utrecht, langs de West
en Noordzijde van Zwolle en om verschillende
Lieden in Noord-Brabont, en dat daarnaast het
noodige zal worden gedaan om de toeleldende
wegen naar de bruggen over de groote rivieren
san te leggen of te verbeteren, opdat van de
gebouwde en te bouwen bruggen een zoo goed
mogelijk profijt zal kunnen worden getrokken.
Verder ligt het In het voornemen, zoo spoe
dig mogelijk enkele nog ontbrekende schakels In
het midden-Westen des lands met name
Noord-Zuidverblndingen tot stand te bren
gen. Voor deze wegen is op den kapitaaldienst
1.800.000 uitgetrokken.
.2. De duur der eerste oefening is voor hen,
die de onderofflciersoplelding zullen volgen bjj
de onbereden wapens en korpsen, van 9 maan
den op 12 maanden gebracht.
3. Vervroegde opkomst van eenige ploegen
dienstplichtigen.
4. In 1937 komen geen dienstplichtigen In wer-
kelijken dienst, die voorgeoefend zijn, zoodat
voor alle dienstplichtigen gerekend moet worden
op het volbrengen van hun volle eerste oefe
ning.
Wat het korps politletroepeil betreft, zijn hoo
gere bedragen uitgetrokken, oa. in verband met
de noodzakelijkheid het korps weder uit te
breiden.
De uitgaven, welke de uitkeeringeri aan mo-
bilisatie-slachtoffers vorderen, laten voor het
tegenwoordige een vermindering van den be-
treffenden post met 30.000 toe, zonder dat
daardoor de belangen der mobilisatie-slacht
offers worden geschaad.
Voor verbetering van het weggedeelte Zalt-
bommeiHedel van Rijksweg no. 26 Utrecht
Vianen—Zaitbommel—Hedel—’s Hertogenbosch,
dat voor het verkeer van groot belang zal wor
den zoodra de brug te Hedel zal rijn gebouwd,
wordt ƒ75.000 gevraagd.
Voor nieuwe wegvakken beoosten Nijkerk,
ueoosten Dieren, tusschen Apeldoorn en Hattu-
merbroek en BunschotenNijkerk wordt op den
kapitaaldienst van deze begrootlng in totaal
ƒ450.000 aangevraagd.
Op den kapitaaldienst wordt voor aankoop
van grond en begin van uitvoering van werken
ten behoeve van aanleg van een nieuwen weg
Utrecht—Hilversum, met inbegrip van m zand
weg beoosten Utrecht, 600.000 aangevraagd.
Verder is op dien dienst nog gerekend op een
uitgaaf van ƒ200.000 voor aanleg van een nieu
wen weg EemnesHoevelaken.
Voor grondaankoop en uitvoering van werken
voor verbetering van Rijksweg no. 1 Amster-
CamLarenBaarnHoevelaken wordt ten
laste van het Verkeersfonds ƒ350.000 gevraagd.
De aanleg van weg no. 4, gedeelte Amster
damSassenhelm, zal in 1937 krachtig worden
voortgezet.
Ten laste van den kapitaaldienst wordt
voorts nog 100.000 gevraagd ten behoeve van
aanleg van een nieuwen weg Stolpenvan
EwUcksluls.
Op den kapitaaldienst zijn ojn. ook bedragen
uitgetrokken voor aanleg van nieuwe wegvak
ken om de steden Roosendaal, Tilburg en Eind
hoven, alsmede voor bouw van een brug over
de Diese bij *s Hertogenboech en voor aanleg
van een nieuwen weg tusschen Eindhoven en
Leende.
Voor subsidie aan de K.L.M. is hetzelfde be
drag uitgetrokken als voor 1935 en 1936. Op
grond van de uitkomsten ven het bedrijf kan
de steun nog niet worden verlaagd.'
De aanwezigen bekortten zich het wachten
ue. f5aale evoluUes te volgen, welke werden
»t“
machtige geluld der motoren
Hch toen de Johan van Oldenbamevelt het
eskader passeerde, vermengde met het gedonder
der saluutschoten, dat als een ververwjjderd on
weer boven Batavia verstierf.
Terwijl de Johan van Oldenbarnevelt lang
zaam voorbijvoer, bracht elk oorlogsschip het
voorgeschreven saluut, terwijl de bemanningen
dier schepen langs de dekken stonden opgesteld
en joelden.
De nieuwe Gouveraeur-Generaal, jhr. mr.
Tjarda van Starkenborgh Stachouwer, die rich
op het bordes van de brug van de Johan van
Oldenbamevelt bevond, nam telkens de houding
aan en salueerde de oorlogsschepen.
Klokslag seven uur werd de verbinding van de
Johap van Oldenbamevelt met den wal tot
stand gebracht.
De nieuwe Gouveraeur-Generaal, mevr, van
Starkenborgh en haar oudste dochter wachtten
in den muzieksalon de commissie van ontvangst
Rf. Deze commissie werd door den adjudant Van
Vreeswijk aan de familie vooqgesteld.
Op bet moment, dat de idewwe vertegen
woordiger van H. M. de koningin voor de
eerrte “•J04e“. bodem van Ned.-Indië be
trad, barstte een luid enthousiast gejuich los,
terwijl de muziek >op plechtige wijze het
Wilhelmus speelde, dat door alle aanwezigen
staande werd aangehoord.
De drie landelijke Middenstandsbonden
(Kon. Ned. Middenstandsbond, Ned. R K. Mid
denstandsbond en Ned. Chr. Midd.Bond) beslo-
Voor 1936 is toegestaan: gewone dienst
f 58.806.832. kapitaaldienst f 61.156.034, totaal
f 119.962.866. terwijl voor 1997 wordt geraamd:
gewone dienst f 55 291207, kapitaaldienst
f 93.256.706, totaal f 146.547.913, zoodat op den
geheelen dienst meer wordt aangevraagd
f 28.585.047. Meer wordt aangevraagd voor den
kapitaaldienst f 32.100.672. zoodat de gewone
dienst ’n vermindering vertoont van f 3.515.625.
Meer is os. geraamd voor voorschotten uit
's Rijks schatkist f 1.627.327, waartegenover la
gere ramingen staan voor den dienst der belas
tingen met f 2.080.166 en de pensioenuitgaven
met f 3.005.000.
In de hoofdstad heerschte reeds overal ont
zaglijke drukte, toen de trein, waarvan de lo
comotief aan belde zijden met. vlaggen was ver-
tlerd, precies op den vastgestelden tijd, het
station binnenreed. Ook hier werd de nieuwe
Gouveraeur-Generaal ontvangen door een com
missie van ontvangst.
OnmiddellUk nadat de trein tot stilstand was
gekomen, hief het wachtend publiek op spon
tane wijze een driewerf hoera aan, terwijl we
derom de saluutschoten, dreunden.’
B|j bet verlaten van7 het station, waarvoor
een eerewacht stond opgesteld, speelde een
muziekcorps het Wilhelmus, dat door Z. Exc.
stram salueerend werd aangehoord. Vervolgens
nam jhr. Van Starkenborgh plaats in een met
vier paarden bespannen rijtuig, waarop aan
rile kanten het publiek in geestdrift losbarstte,
waarbij tusschen de enthousiaste uitroepen
doorklonk- „Welkom Gouveraeur-Generaal
Tjarda”, hetgeen door den nieuwen Gouver-
ueur-Generaal met’buigingen naar alle kanten
werd beantwoord.
Langs den geheelen weg van het station naar
het patels aan het Koningsplein stonden man-
schappen der infanterie, kust- en luchtdoel
artillerie. in groot tenue, en hale opgesteld.
Ook voor het paleis aan het Koningsplein
bevonden zich drommen toeschouwers, die ge
tuigen «rilden zijn van het moment, waarop
oe aftredende Gouveraeur-Generaal zijn ambts-
opvolger op de trappen van het paleis welkom
zou heeten
ten dit jaar, zooals 'dit geschiedde in 1935, kampen, heeft, te aou zijn aan
weer een Middenstands-campagne te houden
en wel van Zaterdag 10 tot en met Zaterdag
24 October 1936. Een landelijk uitvoerend Ml-
ca-comlté werd benoemd, bestaande uit de
heeren J. P. de Brabander, voorzitter; A. de
Moor, secr.penn.; C. den Blanken, J. van Driel
en P. v. d. Linde.
Was de deelneming in 1935 reeds bevredi
gend. die van 1936 overtreft haar voorgangster
belangrijk en nog dagelijks melden rich uit alle
deelen van het land mlddenstandsvereenlgln-
gen aan. die alsnog zullen inee doe aan deze
Middenstandscampagne.
Tijdens de Mica staan in al de honderden
deelnemende plaatsen tal van attracties op
het program: versieringen, verlichting van ge
bouwen, muziek, wedstrijden; elders weer eta-
lage-wedstrijden, reclame-optochten enz.
Als algemeene, landelijke attractie wordt
aan de Mica-1936 verbonden een Mlca-puzzle
wedstrijd.
Aan dezen puzzle-wedstrijd is een zeer groot
aantal prijzen verbonden. Ten eerste worden
er tal van ..plaatselljke prijzen" aan verbon
den. Elk plaatselijk Mica-comité zdl de plaat-
selijke prijzen nader bekend maken; die plaat
selijke prijzen zullen ook plaatselijk geëtaleerd
worden.
Daarnaast of daarboven zijn aan de Mica—
1936 tal van landelijke prijzen verbonden,
waarvan we noemen: een land- of weekend-
huis. pl. f 1000 grond, een luxe auto, een salon-
ameublement, ’n huiskamer-ameublement.
een slaapkamer-ameublement, radio, motor
fiets. Jaarsmahaard, waardebonnen van t 100, moeten zijn voor den FJi.Z. om op te houden,
f 50, f 25, tientallen rijwielen enx.