Onze lieve HEILIGE N-ZOMEIÜTJES HALT Jan Brauneck Zoons Goedkoop en toch goed .GEZELLIG!' i IN HET LATE NAJAAR Fa. JAN KuHNE ALKMAAR ONS NAJAARSNUMMER NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD WAARHEEN DAMES! ’T MODEHOEKJE BEZOEKT DE D.E.K.-DEMONSTRATIE-TENTOONSTELLING Herfstnevelin het bosch STENCIL en COPIEERWERK VEREENIGINGSDRUKWERK VLUG - NET - GOEDKOOP St. Jacobstr. hoek Fnidsen RIDDERSTRAAT 9 Schoenen voor 6 tenen Schoenen voor 6 tenen Telef. 2.2.1.4 1 tv* Langzaam ontdoen de boomen zich van hun tooi HEERENZOLEN EN -HAKKEN DAMESZOLEN EN -HAKKEN KANTOOR EN MAGAZIJNEN HELDERSCHEWEG WOONHUIS SCHARLOO17a TELEF. 3-2-6-O VOOR ANTHRACIET, EIERKOLEN; COKES, BRECHCOKES, ENZ., ENZ. NAAR BRANDSTOFFENHANDEL WED. J. KEIJSPER 2e TUINDWARSSTRAAT 13 HEUL 30 TELEFOON ?787 f 1.00 f 0.75 STOFFEN - ZIJDEN GARNEERING Met ons onverwoestbaar Rubberleder Heerenzolon on-hakken 90 c. Dames-70 c. Het adres voor hen die zelf schoenen makenl Groote voorraad RUBBERLEDER en ZOOLLEDER, in alle prijzen. KOLENHANDEL DOODKISTENFABRIEK „RUST” levert le klas massief blanke Amerlkaansch Grenen kisten in prijzen van f 27.00 - f 31.00 - f 35.00 - f 39.00 - f 43.00 Specialiteit in blanke eiken kisten. Levering geheel franco, zonder bijkom, kosten. Crematiekisten met huur der sierkist. Agent: I. T. TE8SEIAAR - LAAT 95 - ALKMAAR BRANDSTOF VOOR UW HAARD is ANTHRACIET dt (J* t Groot Mechanisch Schoenreparatiebedr|jf Lycemnstraat 39 WSPRUIJT Ome bestelhuizen zijn: Nieuwlandersingel 72 Men heeft eerst gelachen toen men de annonces las duizenden draden Over den zandigen weg. Verzilverde splnnegewaden Glinst'ren in t groen van de heg." Naast V. en Q. WarenpaJels het Europeesche vasteland millloenen herfst draden werden gesponnen en dat de in het na jaar dagenlang heerschende Oostenwinden M over de Noordzee naar de Engclsche kuststreken transporteerden. Op deze wijze wordt zeer in genieus door Arachne's kinderen gezorgd „voor de verspreiding der soort". Maar het is begrijpelijk, dat men achter dit alles niet zoo spoedig kwam en daar de dauw-webben bij het hooger stijgen van de Octoberzon hun wondere sprookjesschoonheid verloren, beschouwde men ze als: „planten-uit-asemlngen, die In de koele herfstlucht verhardden.” Als voorbeeld werd de hars genoemd, die men ook tot lange fijne draden kan trekken, terwijl men ook wees op de cocons van zijderupsen en andere insecten en het herfstweb hield voor het spinsel van een soort kevertje. Nu is veel in natuurhistorischen zin opgelost, maar ondanks alle wetenschappelijke verklaringen blijft er nog altijd veel raadselachtigs in het soms plotseling als in een regen verschijnen van millloenen schimmerende draden, die in de Ucht-blauwe nevelen van een stillen Octoberdag over de be- O m di OOK UW ADRES VOOR VRAAGT ONZE NATUUR ZIJDEN KOUS A 1.30 RITSEVOORT 36 VOETVERZORGING MAGDALKMSNSTRI* TIL Dit zoekt iedereen in deze slechte tijden: Door ons enorm debiet en massa-inkoop kunnen wjj deze prijzen noteeren: In het Christelijk streven om het oude hel dendom te vervangen zien wij de herinnering aan Vrouw Holle met de 11.000 elfen overge dragen op de Heilige Ursula met haar 11.000 jonkvrouwen, wier naamdag op den 35sten Oc tober herdacht wordt. Deze Ursula was een En- gelsche Prinses, die in het jaar 453 te Keulen door de Hunnen werd gedood. De 11.000 jonk vrouwen moeten volgens sommige vorschers slechts tot 11 worden teruggebracht, daar in de desbetreffende passio aangegeven staat„Sancta Ursula et XI M.V.”. wat beteekent: „Sancta Ur sula et XI Martyres Vlrglnes”. De letter M werd voor het getal 1000 gehouden en voor Martyres las men Mllla. Nog moeten de elf roode vlammen in zilver op het wapen van Keulen aan deze legende herinneren. Ook in de legende van Clematius’ kerkstich ting boven St. Ursula's graf speelt een helr- schaar van Jonkvrouwen, die de Hunnen ver slaan, zoodat de Inwoners van Keulen op plech tige wjjze de lijken der martelaressen konden begraven, een groote rol, en zoo is er meer in de Sint Ursula-vereering, dat wijst op vereering van de uit hun graven opgestane zielen. In Zweden heeft de Heilige Brigltta, die te Vadstena in het Luthersche Zweden nog zeer pieus herdacht wordt, den plicht op zich genomen ieder jaar op haar vierdag van den Ssten Octo ber te zorgen voor een vrooltfk najaarszonnetje in den „Brlttsommer" of ,JSt. Brittasommer”; VRAAG ONS BEKEND SPECULAAS van 6 en 8 cent per ons N.V. EERSTE ALKM. PATROONSBAKKERIJ Alkmaar - Payglop 7 zaaide rogge-akkers zweven, soms uren en uren Zulke „dradenregens” hebben reeds de aan dacht van Pllnlus getrokken, die schreef, dat het wol regende bij het kasteel van Oaressa. Dichters als Spencer en Thomson bezongen het spinneweb en verheerlijkten het rag als fjjnge- sponnen, gedroogden dauw. Maar het natura listische landvolk, dat zoo heel dikwijls blijk geeft meer van het bestaan der natuurlijke din gen als bij intuïtie te weten, dan zeer- en hoog geleerde, maar van het natuurleven vervreemde Ha, ha, ha, weer iets nieuws. Niets voor mij hoor, ik heb goede voeten Maar de VOETLIJDERS dachtenZou *t niet iets voor mij zijn? Suc ces hadden wij beiden, de voetlijders met hun gekochte schoenen. Ze lopen nu als op rozen. Kunt U dat ook zeg gen? Niet, neem dan een proef. «Geopend 23 Sept, 's morgens van 16 uur tot *s avonds 10 uur Geopend 24 Sept, 's middags van 2 uur tot TENTOONSTELLINGSZAAL A. HILDERING ZAADMARKT 08—68 ALKMAAR Zéér leerzaam en Interessant - Vrije Toegang - Alles in volle werking Bovendien ontvangt iedere 50ste bezoeker (ster) een aardige verrassing. Demonstraties met PFAFF-VESTA- en TITAN-NAAI- MACHINES. De nieuwste vindingen op het gebied van Amer.'k. Waschmachines. Demonstraties van KLEEDING INDUSTRIE PFAFF KLASSE 38. Nieuwste modellen Kinderwagens van 1937 voorradig. in Ittigeland is het 8t. Lucas die den Engeischen de verrassing schenkt van „St, little sum mer” en weer elders is deze functie weggelegd voor St. Michaelis, Sint Gallus, Sint Maarten of voor de Moedermaagd Maria. Want de namen „Flugsommer”, „Sommerflug", „Graswebe”, „Herbstgarn” en .jutwelberaom- mer”, die alle dulden op het splnneweefsek dat een karakteristiek is van deze late nazomer dagen. zien we vergaan in „Mariengarn” en „Marienfaden", in het Engelsche „Gossamer”, dat duldt op een godssleep of een sleepend ge waad. En men herkent thans niet meer in het glinsterend spinrag draden afkomstig van de gewaden der rondzwevende elfen, welke juist bU den uitzaai van het winterkoren zeer gevreesd zijn, maar men vereert daarin franje van het hemelvaartskleed der Moedermaagd. Dit mysterieuze spinrag, dat sedert oeroude tijden als bloedsteipingsmlddel gewaardeerd werd, kreeg in het volksgeloof magische kracht en schonk zoo In Zweden en in de Lettlsche landen aan de Oostzeekust In de volksfantasie het beeld van een heilbrengende „DrahtnAheiin”, welke dan weer vereenzelvigd werd met de Hei lige Moedermaagd. De drie Nomen, welke -aan den levensdraad spannen en de benaming' van „Drie meisjes zomer” of „Drle-ouwe vrouwensomer” in het leven hebben geroepen, werden gemetamorpho- seerd in „de drie Maliën”, welke als zusters in vele Germaansche sprookjes voorkomen en die als .Die Heilige Drel Jungfrauen” In het volks geloof der Tiroler Alpen een zeer groote rol ge speeld hebben. Nog een ontroerende legende brengt de herfst draden met Maria in verband en zjj houdt tevens een verklaring In zich van de Russische waarschuwing aan boerenmeisjes: „Hartstocht brengt verderf, dat leeren de herfstdraden.” Een vroom boerenmeiske had Maria gesmeekt haar toe te staan, dat een door haar gesponnen hemd haar eenigen geliefden broeder, die Juist ten Strijde moest trekken, onkwetsbaar zou maken. De Heilige Maagd verhoorde haar smeek bede, doch het meisje werd plotselng verliefd op een haar onwaardigen krijgsknecht en zij schonk In plaats van aan den broeder, den minnaar het tooverhemd. Toen nu de Indringer tegen den broeder daarvan hoog opgaf, ontstond er een tweegevecht, waarin de broeder gedood werd. Doch Maria strafte het meisje zeer ge streng en droeg haar op eeuwig te spinnen aan het doodshemd van haar broeder. Ieder najaar is zij daarmede bijna gereed, maar dan komen de herfstwinden haar arbeid wreed verstoren en dan ziet mefa het verscheur de weef sels als „Mariagaren” direr velden en wegen zweven en er den schoonsten tool van parelende en in de late ochtendzon dlamantflonkerende herfstwebben brengen langs mfjmerstlUe bosch - randen en tusschen bleeke wuivende varens aan den voet van rijzige stammen. Natuurlijk, dat de wetenschappelijke mensch zich niet heeft kunnen neerleggen bij de ver klaring, welke sagen en legenden in pcétischen vorm hebben trachten te geven van het zoo aandacht-trekkende verschijnsel der zwevende herbstwebben. die de meest prozaïsche dingen, zelfs de vocht-druipende mestvaalt in den vroe gen ochtend van een windstillen Octoberdag een fantastische schoonheid kunnen schenken. Eeuwen zijn er voorbijgegaan, voor men iets wist van het ontstaan dezer herfstdraden, voor men ze kon determineeren als miniatuur para chutes van njjvere Lycasa-spinnetjes, van kruis spinnen (Epelra), brabbesplnnen CHiomlsius) en weversplnnen (Theridium). Eerst Darwin heeft het verschijnsel der herfst draden tot wetenschappelijke klaarheid gebracht en geconstateerd, dat deze „Vagabondae” of jachtspinnen met hun sweeftulgen tot wel zes tig mijl ver in zee kunnen komen. Vooral op de Britsche eilanden moeten herhaaldeüjk „dradenregens” zijn waargenomen, die nu hun verklaring vinden door aan te nemen, dat op Het beste adres voor leden van Begrafenlsvereenlging tW'Wïi vf T'x s zomer is voorbij, de herfst Is gekomen II en de winter staat voor de deurf Maar evenals men den zomer laat voorafgaan door „negen" zomersche dagen, waarop wij In Maart aanspraak meenen te mogen maken, geeft de landman den zomer gaarne ook een uitge leide in tal van „vliegende”- of „helllgen- somert jes”. Het begint al met een Sint Michaells-zomer- tje, dat ons de blijde verrassing van mijmer- stille nevelochtenden en zonfonkelende mid dagen kan brengen, en het gaat heel October door met St. Gallus- en St. Ursula-zomertjes tot eindelijk na het „AllerheUlgen-zomertje”, Sint Maarten, mogeljjk nog met een „Sint Maarten- zomertje” als heusche winterheraut optreedt. Deze roerende aanhankelijkheid tot den zomer als het mooie en blijde jaargetijde heeft menl- gen dichter geïnspireerd. Het AllerhelligenzomertJ? I Als er het zwakke morgenlicht streelend langs de bemoste zerken der oude boerenkerkhoven glijdt en in den na middag de vrome katholieke bewoners onzer Zul- dellijke provinciën met de laatste zomersche bloemen«gaven der boerentuintjes, met lila asters en bruine chrysanthen de graven tooien als een nagedachtenis aan de betreurde dooden, .maar eens tevens ook als een offer aan de ronddolende zielen Immers algemeen verbreid is ook thans nog in Vlaanderen het volksgeloof, dat de „geloo- vlge zielen” gedurende de twee eerste Novem berdagen het vagevuur mogen verlaten om haar vroegere woonsteden te bezoeken. Dit rondwaren aldtjs D. J. van der Ven In „De Zwerver in Gods vrije Natuur" bracht natuurlijk velen angst en vrees en men meende onheil te kun nen afwenden door bulten zielebroodjes en ziel tjeskoeken klaar te zetten. In dit zeer verbreide gebruik, waarvan uit Nederland meer gegevens nog verkregen moesten worden, ziet de folklorist zuiver animistische trekken, die hem een verklaring geven voor menige onverklaarbaar geachte volksrellgieuze voorstelling. Dit omdolen der zielen heeft zeer waarschijn lijk het aanzijn geschonken aan volksfantasieën, waarbij in grooten getale de zielen ondfcr lei ding van een aanvoerder als een soort wilde jacht het luchtruim onveilig maken. In Dultsch- land kent men zelfs de zegswijze: ,Auf Aller heiligen und Alleroeelen fllegt aller Teufel” en volgens Rochholz moet In de dalen van de AltmUhl en den Donau de vage herinnering nog voortleven aan Vrouw Berthe of Vrouw Holle, die bij haar jaarlijksch bezoek aan de aarde vergezeld wordt van 11.000 luchtelf en, die voor haar zilveren draden sponnen. Daar Vrouw Holle dikwijls als een zeer oude vrouw wordt voorgesteld en mogelijk als zoo danig identiek Is aan de oud geworden vege- tatledaemon, gerepresenteerd In de oude kalen- derpersonificatle, is ln-deze richting waarschijn lijk de verklaring te vinden voor den ook In Nederland verbreiden naam van ouwewijven- zomer”, dien we als „Alt-Welbersommer” In alle Germaansche landen aantreffen. Eveneens wijzen de vele volksverhalen op anl- mlstisehen oorsprong, waarin de vrouwtjes van dwergen In den laten herfsttijd de zijde spin nen, die het late herfstlandschap In zulk een geheimzinnige sfeer weven, en den voor schoon heid ontvankelijken wandelaar de ontroering brengt van „het vliegend zomert je” als: D«1 la da uilroap die U herhaaldelijk lult vernemen el> Uw aitkemer ingericht ia met ameekvelle en geed algewerkle meubelen. In ome modelkamer* vindt U vole van I I die gesellipe interieur*. j.1 Nakwam* binnenhuisarchitecten ai|n de KsM 51 ontwerpers ervan. Eerste klas meubel- makera aorgden veer de uitvoering. En ons geschoold persdneol staat U gaarne S mei adviesen ten dienste. VAN MD d 1< h 11 k r n v n Vi n O' d ei d n v< n zi h d d r n d 8 r d ec m di T W! 4 BI 4»* w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 14