J. G. ENGELN MANTELS en JAPONNEN MODE I N.V.AUTOC ENTRALE HAARDEN EN KACHELS P. J. VAN KESSEL LANGESTRAAT 99 I Triplexhout KLEUR G.J.BöTTGER LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN N.V. ENKHUIZER BROOD-, KOEK- EN BESCHUITFABRIEK NICO VAN VUURE A. MEIBOOM’S Jl 5 o Vraagt Uw winkelier naar ons busje AMANDELSPECULAAS a 25 CENT BEKENDMAKING G HUIBERTS-GODTJN VOOR UW OOGEN Fa. HERM. PLAS o o o o ONS NAJAARSNUMMER NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD BLOEMENMAGAZIJN LAAT ALKMAAR excl. bus a 5 cent o De bladeren vallen en t wordt tijd Uw herfst- gartsrsbe na to ilea. I Bijt» n VOOR NAJAARSSCHOENEN NAAR FELJEN’S SCH0ENMAGAZ1JN LANGESTRAAT 59 en TELEFOON 2595 Het adres waar U met het meeste vertrouwen Uw bestellingen kunt doen Als de bladeren in het park vallen EN EEN GROOTE SORTEERING EN TOEBEHOOREN SMEDERIJ 1 Dit is speculaas naar ieders snaak, in aan trekkelijke verpakking LUTTIK-OUDORP of ook wel ZAADMARKT No. 50 O o o o o HANDEL MAATSCHAPPIJ N.V. Bijtsen - Kwasten - Verfwaren Lakken - Vernissen v. Besuyen en Co. wil U hlerby gaarne helpen. MIENT 1 TEL. 3256 - ALKMAAR O Veel persoonlijke smaak vereischt Overweldigend is ons succes met onze knippatronen naar maat Bericht de ontvangst van moderne Najaars- Winterstoffen met bijpassende Garnering voor heeft voorradig een schitterende collectie WOLLEN HANDWERKEN Geeft PRACTISCH en THEORETISCH onderricht Keurige collectie wol voorradig I en MAGAZIJN HANDELSKADE - TELEF. 2887 - ALKMAAR MODERN ELECTR. BENZINE-VULSTATION LAAT VOOR HET DONKERE, NATTE JAARGETIJDE UWE REMMEN, LAMPEN, BATTERIJ, ENZ. GRONDIG NAZIEN DOOR ’N VAKMAN Door dit aan ons op te dragen heeft U de zekerheid van eene vakkandige service Schril in tegenstelling met den herfst is de lente, als de lammetjes in de wei kpmen PAYGLOP 15 - TELEF. 3812 Bij aankoop van (I. 5.— aan stof krijgt men aan Knippatroon naar maat cadeau O TELEFOON 3112 SINDS JAREN EEN VERTROUWD ADRES Wij openen het seizoen met een GROTE COLLECTIE APARTE JAPON- EN MANTELSTOFFEN ALKMAAR HUIGBROUWERSTRAAT 7 (va. Miert naar Laat) TELEFOON 3956 ■-.( vMwUI i] -I lb BIJ DE KORENBEURS ONZE REFUTATIE GARANDEERT U PRIMA FABRIKATEN, GOEDE BEDIENING EN BILLIJKE PRIJZEN VINDT U IN HET VAN OUDS B E K E N D En MAGAZIJN ELZEN BERKEN EIKEN OREGON-FINE OKOUMt LUXE-SOORTEN Concarreerende prijzen WIJ ZIJN STEEDS TOT UW DIENST MET WOL. OARNEERINO, KNOOPEN. TRICOTAGES, ENZ. ENZ. Heeft U onze „ALPACCA”-JAEGER WOL al een» geprobeerd? 1) ARACHNE, volgens de Metamorphosen van Ovidius, een dochter van den purperverver Id- mos, had het zoover In de weefkunst gebracht, dat zij in haar overmoed Pallas, de godin, tot een wedstrijd uitdaagde. Vdbr deze gelegenheid maakte Arachne een niet te overtreffen weefsel, dat echter door Pallas uit woede vernield werd. Toen Arachne, hierdoor radeloos geworden, zich wilde ophangen, werd zij door de godin In een Jumgende weefster” de spin (Arachne) ver anderd. BOTERSTRAAT IS ALKMAAR OEDIPL. VAN 8CHACHENMAYER HANDWERKLEERCURSUS De H Franciscus noemde vogels en bloemen zijn beste vrienden en wie in kleuren wéét te lezen, kan dit begrijpen. De overgangstlnten, die in spel van licht op de stammen der hoo rnen zijn waar te nemen, hebben een beweeg lijke schoonheid. Het kleurenspel in de oude kathedralen geeft kalmte van gemoed en het volle zonlicht stemt ons heel anders dan wan neer alle zonnekleur verdwenen is in dien sin, dat het rood er aan onttrokken Is en wij ons tevreden moeten stellen met den grijzen dag. Licht en zon geven leven en bevruchten de aarde. Het zwarte van den nacht geeft beschutting aan veel, dat schadelijk is en dat het daglicht niet mag zien. De góden van het licht waren daarom reeds in de vroege oud heid wit, zooals de godin van de zon goud is en de demonen, de geesten der duisternis, zwart en donker zyn. Zoo werd wit de kleur van het schoone, edele, verhevene en reine. Het gewaad der Grieken was bij koningen en priesters wit. Dat der góden van de onder wereld was swart. Maar ook andere kleuren hadden hun beteekenls. De Babyloniërs bijv, belegden alle seven treden van hun tempel ieder met een éénkleurige plaat. Iedere kleur symboliseerde een planeet. De Egyptische Osiris werd met blauw gelaat en blauwe handen en voeten afgebeeld. Blauw Immers to de kleur van den hemel, de kleur van de oneindigheid, de sandai man. Het ntoch wnr dieren, plaatste *- altÜI, in een bijzondere po sitie en de als „kruisspin" reeds in zijn naam vereerde „Epeira dladema” maakte een web, dat tegen alle gevaar van den bliksem beschut was, terwijl In den naam „Marladraden" en „Mariagaren” oud-heldensche voorstellingen in christelijken zin vertolkt rijn, voorstellingen, welke in Zweden teruggaan op Frigg's spin rokken. dat pis JTiggerock” onder het Scandi navische landvolk nog voortleeft in de benaming van Orion’s gordel en die in Egypte den Sjrco- moreboom bjj Kairo nog aanwijzen als de schuilplaats waar Maria op haar vlucht met het Kindeke Jezus, door het snel gesponnen web van een spin zich aan haar vervolgers wist te onttrekken. In ons land to nog maar weinig aandacht aan de splnnen-k>re geschonken. Mogen deze rege len aanleiding zijn voor velen op hun herfst- wandelingetje in de weldadige koestering van het „vliegend zomertje” hun belangstelling te laten uitgaan naar de vergankelijke herfzt- webben. Mogen zy eens noteeren, hoe de spin in de verschillende gewesten genoemd wordt en welke rol zij speelt in het volksgeloof, wkkr zij nog optreedt in sprookjes, sagen en legenden en waar z{J in Nederland nóg eenlgen invloed uit oefent op een der vele aan Helllgen-dagen ge bonden nazomert jes”. .Laten allen, die dit lezen, verder bedenken, dat zoo'n vliegend zomertje soms komt in de enkele zonnige uren van een laat-Octoberschen dag, soms In de stille rust van een laten na middag! Laten rij dan die weinige uren besteden voor een wjjdlngsvollen gang door de stervende natuur met haat tool van bedauwde webben en zich de waarschuwing van Helene Swarth uit haar „Herfstlied” herinneren: „O, dat nu allen blij naar buiten snelden Eer aan de ruit de regen tikt: Te Iaat”. MODERNE WW MONTUREN PRIMA fW GLAZEN PRIM A REPARATIES ZIEKENFONDS-LEVERANCIER GOUD, ZILVER, GERO-ZILVER A ZILMETA vorschers, had reeds eeuwen en eeuwen terug een vaag vermoeden van de verhoogde spümen- sctlvltelt In het late najaar. Dat er aoovele dikke, toch tamelijk aware druppels kunnen blijven hangen aan één enkel zilveren splnragje, vindt z{jn verklaring in het feit, dat deze draden bestaan uit een groot aantal In elkaar gedraalde ragjes, die als een vloeistof door de splnselklleren aan het achter lijf der spinnen wordt afgescheiden, en die aan de buitenlucht verhardt tot den webdraad beset met kleine HJmdnippeltjes. Deze kleefstof is natuurlijk eveneens een prachtig hulpmiddel bij het vangen van vliegen en mugjes, waarvoor de splnnewebben natuurlijk gemaakt worden, maar ze zijn ook de aanhechtingsplaatsen voor den parelenden herfztdauw en maken, dat we met den dichter In de geheimzinnige sfeer van een* St. Michaelis- of Allerheillgenzomertje kun nen getuigen: „Hoe fonklen de duizenden draden Over den zandigen weg. Verzilverde spinnengewaden Gllnst'ren in T groen van de heg." Maar de schoonheid van de dauwbeparelde webbepracht is als iedere feërie vergankelykl En bij iedere weersverandering kunnen wy con- stateeren. hoe deze door de splnnen-activltelt soms reeds een paar dagen te voren als 't ware to aangekondlgd. Nieuwere onderzoekingen hebben de Interna tionaal verbreide volkswijsheid 'weer bevestigd, want zij hebben uitgewezen, dat spinnen zin tuigen hebben, welker bijzondere fijngevoeligheid voor de verandering in de dampkringslucht zich op de webdraden doet gevoelen. Zelfs hebben ronscientleuse waarnemers geconstateerd, dat sommige spinnen hun eigen- web vernietigen. Wanneer er storm te wachten to en reeds in dé antieke oudheid werden oude spinnen gewaar deerd om hun weervoorspellende kracht. Over weer-profeteerende spinnen zou heel wat te schrijven zijn! Ik wil mij hier slechts beper ken tot de mededeellng van één enkel „historisch feit”, waarbij een spin selfs onze Nederlandsche nationale onafhankelijkheid leeljjk in gevaar heeft dreigen te brengen. OU glimlacht, en leest deze aankondiging wat ongeloovlg? De waarheidsgetrouwe chronle- ken hebben het heele geval anders in kleuren en geuren met naam en toenaam, datum en plaats van handeling in de annalen onzer vader- landsche geschiedenis vermeld. Wie het volgende nu nog niet gelooven wil, legge zich neer b« „Si non vero bene trovato”, of wel hU sla er de desbetreffende litteratuur op na. WU lezen dan, dat toen In 1794 de Fran- schen onder aanvoering van Plchegru de Ne derlandsche grenzen hadden overschreden, om streeks December, plots de dool inviel, wat na tuurlijk voor de communicatie met Frankrijk hachelijke gevolgen gehad kon hebben. Reeds hadden de stortregens doen besluiten ten Zui den van de groote rivieren te retlreeren, toen de legeraanvoering een schrUven ontving van een zekeren Quartemère dlsjouval, die als krijgs gevangene te Utrecht alle gelegenheid had om zyn kennis van de spinnen te toetsen aan de dagelyksche gedragingen dezer dieren. En bU dit nauwgezette controleeren kreeg hU de vaste overtuiging, dat de dool slechte enkele dagen zou duren. Hy wist ook blikbaar Plchegru tot deze overtuiging te brengen, althans het spln- nen-orakel triomfeerde, want binnen 12 dagen vroor het zóó geweldig, dat de groote rivieren sterke bruggen voor den overtocht met de zwaarste artillerie werden en op 28 Januari 1795 trokken de Franschen zegevierend Utrecht bin nen. waar natuuriyk de eerste daad was den spinnenkenner dTsJeuval uit zyn kerker te ver lossen. Zoo to er veel te vertellen over de spinnen, die door alle tyden heen In den laten herfst hebben getrokken van den land- teMizlnnfge weven der archltecto- Nochtans stoort het, wanneer de fynheid er onder lydt. En nog steeds blijft van kracht de vraag, welke op ieders persooniyk spiegelbeeld als antwoord gegeven wordt: welke kleuren mag Ik dragen en welke kleuren moet ik dra gen om wat mU door de natuur gegeven werd te ondersteunen en het schoone ervan zoo webben dezer „griezelige" voordeellg mogelyk te doen uitkomen en om het minder voordeellge zooveel mogelyk te doen vervagen en naar den achtergrond te dringen? En dit alles vindt men in geen enkele étalage, men vindt het evenmin in den winkel en vooral niet enkel in het felt, dat de mode veel en felle kleuren voorschrUft. Het klakkeloos volgen brengt spoedig smakeloosheid met zich. Het persoonlijke doet hier alles. Of wanneer per- sooniyke smaak niet voldoende is, dienen we goede leiding te aanvaarden. al weet iedere vrouw meestal wel van nature, wat haar staat en niet staat. Ofschoon, het kiezen van kleu ren Is uiterst moeilijk en daar kan niet altyd alles aan vrouweiyke intuïtie worden overge laten. Kleuren toch »Un vol geheimen. Meestal kennen we se onbewust. Feit is echter ook. dat kleuren onophoudeiyk nieuwe gevoelens byons opwekken en voor schoone kleurspelingen blyft de mensch gaarne toegankelyk. Wy zien dat in de natuur, op schilderijen, wy zien dat tn het dagelyksche leven om ons heen, wy geven ons over aan kleurstemmingen an ondergaan er den Invloed van. van trouw en standvastigheid. Apollo en de góden der zee droegen blauwe kleeren. Geel is in China de kleur der waardigheid, hoewel het by ons langen tyd de kleur van den haat was, al wil de mode dat soms weer anders. Groen vertolkt alles wat groeit en is daarom de kleur van de hoop. Rood is de kleur van de liefde, het symbool van alle pracht, heer- lUkheid en van de zekerheid te zullen over winnen. Vermiljoen omvat in verbinding met zwart alles wat wreed en verschrlkkelyk to. Rose to iets llefiyks. de kleur van alle bloeien. Violet: ouderdom, nut; en zwart is de kleur van rouw. Dat de inwerking van kleuren op de gemoeds gesteldheid van déh mensch heilzame gevolgen kan Hebben, to bekend, terwijl ook moderne combinatie tot inwerking van licht én kleur een voorname genezende factor to geworden. Voor mode en goeden smaak komt het er op aan hoe kleuren bU elkander worden gevoegd. Oogenschyniyk is dit vaak onderhevig aan de opvattingen van den tijd. Zoo Is groen en .blauw lang door theoretici als disharmonisch beschouwd, terwyi deze kleuren onder bepaal de omstandigheden schoonheid kunnen wek ken. Men denke slechts aan wat hierin door de moderne schilderkunst Is bereikt. Contrast werking geeft mooie effecten, het to de wederkeerige verhooglng der kleurwaarde, waar van de werking slechts in de practyk kan worden beoordeeld. Zoo kan het gebeuren, dat een stuk stof, dat in de étalage een zeer In tensieve kleurwaarde had, stomper van kleur wfrd. toen het uit zyn omgeving was wegge nomen. Vaak werkt het dan als kleur geheel anders. Het to een bewijs, dat een goed etaleur aan het werk is geweest* hy had er slag van om door een kleurige omgeving de oorspronke lijke kleuren beter te laten spreken. Hieruit volgt, dat selfs de eenvoudige sa menstelling van twee kleuren een voorname rol speelt niet alleen bU het koopen. maar ook bU de practise!» toepassing. Tevens by de om geving, waaronder ook de persoonlijkheid van de draagster kan worden verstaan. Van algemeene bekendheid is. dat helle kleu ren meer doen opvallen, dus ook omvangryker en- voller maken, terwyi donker een slanker voorkomen doet ontstaan. Zoo is het ook met gestreepte stoffen; dwarsstrepen maken dik. zooals het heet, terwyi strepen in de lengte grootêr doen schynen. Ook in de keuze van de kleur weet de volkspsyche een passend woord mee te spreken. Helblauw to de lievelingskleur van blondines. Het to het contrast tegenover het geel. By rood en groen is voorzichtigheid geboden en juist hier is het, dat moderne cretonnes gedurfdheid- aan den dag leggen, vooral bU rood haar. By zwart haar staat iedere kleur, die me» rood verband houdt, goed. Ook blauw en violet. Brunettes komen goed uil met een hoed van kleurige opmaak. Het komt zeker te pas, wanneer hoed en kapsel zooveel mogelyk één geheel gaan vormen. Zwart maakt nog steeds blondines Interessant. Men houde er echter wel rekening mee, dat een bleeke tint door donkere kleuren nog bleeker gaat schynen. In normale omstandigheden zal niemand dat effect willen bereiken of het moest zUn. dat men zich onder bepaalde om standigheden interessant wil maken. Grijze en witte haren zUn In betrekking tot hun omgeving minder kieskeurig. In het alge meen kan men zyn voordeel trekken uit het feit, dat iedere ongunstig^ kleurencombinatie er beter op wordt door er tusschen zwart of nog beter wit in aan te brengen. BU het maken van een japon in kleurige stof kan het goed zyn hier op te letten. Het kan immers voor komen, dat de kleurencombinatie hier of daar iets moet worden gebroken. Met eenvoudig wit of zwart kan dit gemakkeiyk worden verkregen. Maar grUs past beter dan wit tusschen twee kleuren, wanneer de eene heel donker en de andere zeer licht to. Toch kunnen bU het aanbrengen van kleur In onze kleedlng elgeniyk geen vaste regels worden gegeven. De Juiste toepassing is een kwestie van fynen persoonlijken smaak, waar bij ook de ulteriyke verschynlng een voorname rol speelt. Men moet niet alleen de juiste.har monie der kleuren weten toe te passen, maar oolf goed op de hoogte zyn met contrasteerende werkingen. En dan to er nog de keuze der stof fen en de keuze van het te verwerken kleuren- materiaal. o In den regel doet men verstandig met de groote lynen der mode ook in de kleuren nauw keurig gade te slaan. Niet leder is tn de gelegen heid om zich door artisten in het mode-vak te laten kleeden. Maar dezen houden in de aller eerste plaats rekening met de persoon, die slj voor zich zien. Zoo moeten wy zelf ook doen. En wanneer we onze Japonnen zoo kant en klaar koopen, dan doen we er toch nog altyd goed aan een kleinigheid te veranderen om er tenminste Iéts van ons zelf in aan te brengen. Velen sUn daarin seer handig en daarin is het geheim gelegen van menig tolletje of liever van de draagster er van. Te weten hoe een confee- tie-japon iets eigens kan krygen. is een kunst, die niemand precies kan aanduiden of leeren. Het komt veel op eigen smaak en aanvoelen aan. Het Jonge meisje of de jonge vrouw heeft dat van zich zelf en het to opmerkeiyk hoe hier een apart zintuig als by intuïtie wonderen weet te verrichten. Een kleurige mode geeft lets vrooiyks. Daar moet met tact en smaak van worden geprofi teerd.- Het geeft vrooiykheid en opgewektheid aan het leven, ook In de mode kan een goede kleurencombinatie een feest zyn voor de oogen En het behoeft weinig of niets méér te Kosten. ^OBCDEC3ECDEC9aC»ECDEaEOEC3BaEG»BC>EOEC3 Pc9EOEOEOEC9EOEOBC3EC3EOEC3EOECDBCDECD' v nze hedendaagsche mode kan over veel- kleurigheid niet klagen. En hoezeer het soms ook moge schynen, dat men naar het oude teruggaat, toch zien we nieuwe zwier en gratie in wat geboden wordt, zooals het wynroode paan nieuwe sensatie geeft. Gratie en zwier veronderstellen artisticiteit. Kleuren kunnen aanvullen, het geheel aan schoonheid en warmte en ook aan rust doen winnen b-: >7»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 15