J. G. ENGELN
MANTELS en
JAPONNEN
MODE
I
N.V.AUTOC ENTRALE
HAARDEN EN
KACHELS
P. J. VAN KESSEL
LANGESTRAAT 99
I Triplexhout
KLEUR
G.J.BöTTGER
LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN
N.V. ENKHUIZER BROOD-, KOEK- EN BESCHUITFABRIEK
NICO VAN VUURE
A. MEIBOOM’S
Jl
5
o
Vraagt Uw winkelier naar ons busje AMANDELSPECULAAS
a 25 CENT
BEKENDMAKING
G HUIBERTS-GODTJN
VOOR UW OOGEN
Fa. HERM. PLAS
o
o
o
o
ONS NAJAARSNUMMER
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
BLOEMENMAGAZIJN
LAAT
ALKMAAR
excl. bus a 5 cent
o
De bladeren vallen
en t wordt tijd Uw herfst-
gartsrsbe na to ilea.
I Bijt»
n
VOOR NAJAARSSCHOENEN
NAAR FELJEN’S
SCH0ENMAGAZ1JN
LANGESTRAAT 59
en
TELEFOON 2595
Het adres waar U met het meeste vertrouwen Uw
bestellingen kunt doen
Als de bladeren in het park vallen
EN
EEN GROOTE SORTEERING
EN TOEBEHOOREN
SMEDERIJ
1
Dit is speculaas naar
ieders snaak, in aan
trekkelijke verpakking
LUTTIK-OUDORP of ook wel
ZAADMARKT No. 50
O
o
o
o
o
HANDEL MAATSCHAPPIJ N.V.
Bijtsen - Kwasten - Verfwaren
Lakken - Vernissen
v. Besuyen en Co.
wil U hlerby gaarne helpen.
MIENT 1 TEL. 3256 - ALKMAAR
O
Veel persoonlijke smaak
vereischt
Overweldigend is ons succes met
onze knippatronen naar maat
Bericht de ontvangst van moderne Najaars-
Winterstoffen met bijpassende Garnering voor
heeft voorradig een schitterende collectie
WOLLEN HANDWERKEN
Geeft PRACTISCH en THEORETISCH onderricht
Keurige collectie wol voorradig
I
en MAGAZIJN
HANDELSKADE - TELEF. 2887 - ALKMAAR
MODERN ELECTR. BENZINE-VULSTATION
LAAT VOOR HET DONKERE,
NATTE JAARGETIJDE UWE
REMMEN, LAMPEN, BATTERIJ, ENZ.
GRONDIG NAZIEN DOOR ’N VAKMAN
Door dit aan ons op te dragen heeft U de
zekerheid van eene vakkandige service
Schril in tegenstelling met den herfst is de lente, als de lammetjes
in de wei kpmen
PAYGLOP 15 - TELEF. 3812
Bij aankoop van (I. 5.— aan stof krijgt men aan
Knippatroon naar maat cadeau
O
TELEFOON 3112
SINDS JAREN EEN VERTROUWD ADRES
Wij openen het seizoen met een
GROTE COLLECTIE APARTE
JAPON- EN MANTELSTOFFEN
ALKMAAR HUIGBROUWERSTRAAT 7 (va. Miert
naar Laat) TELEFOON 3956
■-.( vMwUI i]
-I
lb
BIJ DE KORENBEURS
ONZE REFUTATIE GARANDEERT U PRIMA FABRIKATEN,
GOEDE BEDIENING EN BILLIJKE PRIJZEN
VINDT U IN HET VAN OUDS B E K E N D En MAGAZIJN
ELZEN
BERKEN
EIKEN
OREGON-FINE
OKOUMt
LUXE-SOORTEN
Concarreerende prijzen
WIJ ZIJN STEEDS TOT UW DIENST MET WOL.
OARNEERINO, KNOOPEN. TRICOTAGES, ENZ. ENZ.
Heeft U onze „ALPACCA”-JAEGER WOL al een» geprobeerd?
1) ARACHNE, volgens de Metamorphosen van
Ovidius, een dochter van den purperverver Id-
mos, had het zoover In de weefkunst gebracht,
dat zij in haar overmoed Pallas, de godin, tot
een wedstrijd uitdaagde. Vdbr deze gelegenheid
maakte Arachne een niet te overtreffen weefsel,
dat echter door Pallas uit woede vernield werd.
Toen Arachne, hierdoor radeloos geworden, zich
wilde ophangen, werd zij door de godin In een
Jumgende weefster” de spin (Arachne) ver
anderd.
BOTERSTRAAT IS ALKMAAR
OEDIPL. VAN 8CHACHENMAYER HANDWERKLEERCURSUS
De H Franciscus noemde vogels en bloemen
zijn beste vrienden en wie in kleuren wéét te
lezen, kan dit begrijpen. De overgangstlnten,
die in spel van licht op de stammen der hoo
rnen zijn waar te nemen, hebben een beweeg
lijke schoonheid. Het kleurenspel in de oude
kathedralen geeft kalmte van gemoed en het
volle zonlicht stemt ons heel anders dan wan
neer alle zonnekleur verdwenen is in dien
sin, dat het rood er aan onttrokken Is en wij
ons tevreden moeten stellen met den grijzen
dag. Licht en zon geven leven en bevruchten
de aarde. Het zwarte van den nacht geeft
beschutting aan veel, dat schadelijk is en dat
het daglicht niet mag zien. De góden van het
licht waren daarom reeds in de vroege oud
heid wit, zooals de godin van de zon goud is
en de demonen, de geesten der duisternis,
zwart en donker zyn. Zoo werd wit de kleur
van het schoone, edele, verhevene en reine.
Het gewaad der Grieken was bij koningen en
priesters wit. Dat der góden van de onder
wereld was swart. Maar ook andere kleuren
hadden hun beteekenls. De Babyloniërs bijv,
belegden alle seven treden van hun tempel
ieder met een éénkleurige plaat. Iedere kleur
symboliseerde een planeet. De Egyptische Osiris
werd met blauw gelaat en blauwe handen en
voeten afgebeeld. Blauw Immers to de kleur
van den hemel, de kleur van de oneindigheid,
de sandai
man. Het
ntoch wnr
dieren, plaatste *- altÜI, in een bijzondere po
sitie en de als „kruisspin" reeds in zijn naam
vereerde „Epeira dladema” maakte een web,
dat tegen alle gevaar van den bliksem beschut
was, terwijl In den naam „Marladraden" en
„Mariagaren” oud-heldensche voorstellingen in
christelijken zin vertolkt rijn, voorstellingen,
welke in Zweden teruggaan op Frigg's spin
rokken. dat pis JTiggerock” onder het Scandi
navische landvolk nog voortleeft in de benaming
van Orion’s gordel en die in Egypte den Sjrco-
moreboom bjj Kairo nog aanwijzen als de
schuilplaats waar Maria op haar vlucht met
het Kindeke Jezus, door het snel gesponnen
web van een spin zich aan haar vervolgers wist
te onttrekken.
In ons land to nog maar weinig aandacht aan
de splnnen-k>re geschonken. Mogen deze rege
len aanleiding zijn voor velen op hun herfst-
wandelingetje in de weldadige koestering van
het „vliegend zomertje” hun belangstelling te
laten uitgaan naar de vergankelijke herfzt-
webben.
Mogen zy eens noteeren, hoe de spin in de
verschillende gewesten genoemd wordt en welke
rol zij speelt in het volksgeloof, wkkr zij nog
optreedt in sprookjes, sagen en legenden en
waar z{J in Nederland nóg eenlgen invloed uit
oefent op een der vele aan Helllgen-dagen ge
bonden nazomert jes”.
.Laten allen, die dit lezen, verder bedenken,
dat zoo'n vliegend zomertje soms komt in de
enkele zonnige uren van een laat-Octoberschen
dag, soms In de stille rust van een laten na
middag! Laten rij dan die weinige uren besteden
voor een wjjdlngsvollen gang door de stervende
natuur met haat tool van bedauwde webben en
zich de waarschuwing van Helene Swarth uit
haar „Herfstlied” herinneren:
„O, dat nu allen blij naar buiten snelden
Eer aan de ruit de regen tikt: Te Iaat”.
MODERNE WW MONTUREN
PRIMA fW GLAZEN
PRIM A REPARATIES
ZIEKENFONDS-LEVERANCIER
GOUD, ZILVER, GERO-ZILVER A ZILMETA
vorschers, had reeds eeuwen en eeuwen terug
een vaag vermoeden van de verhoogde spümen-
sctlvltelt In het late najaar.
Dat er aoovele dikke, toch tamelijk aware
druppels kunnen blijven hangen aan één enkel
zilveren splnragje, vindt z{jn verklaring in het
feit, dat deze draden bestaan uit een groot
aantal In elkaar gedraalde ragjes, die als een
vloeistof door de splnselklleren aan het achter
lijf der spinnen wordt afgescheiden, en die
aan de buitenlucht verhardt tot den webdraad
beset met kleine HJmdnippeltjes. Deze kleefstof
is natuurlijk eveneens een prachtig hulpmiddel
bij het vangen van vliegen en mugjes, waarvoor
de splnnewebben natuurlijk gemaakt worden,
maar ze zijn ook de aanhechtingsplaatsen voor
den parelenden herfztdauw en maken, dat we
met den dichter In de geheimzinnige sfeer van
een* St. Michaelis- of Allerheillgenzomertje kun
nen getuigen:
„Hoe fonklen de duizenden draden
Over den zandigen weg.
Verzilverde spinnengewaden
Gllnst'ren in T groen van de heg."
Maar de schoonheid van de dauwbeparelde
webbepracht is als iedere feërie vergankelykl
En bij iedere weersverandering kunnen wy con-
stateeren. hoe deze door de splnnen-activltelt
soms reeds een paar dagen te voren als 't ware
to aangekondlgd.
Nieuwere onderzoekingen hebben de Interna
tionaal verbreide volkswijsheid 'weer bevestigd,
want zij hebben uitgewezen, dat spinnen zin
tuigen hebben, welker bijzondere fijngevoeligheid
voor de verandering in de dampkringslucht zich
op de webdraden doet gevoelen. Zelfs hebben
ronscientleuse waarnemers geconstateerd, dat
sommige spinnen hun eigen- web vernietigen.
Wanneer er storm te wachten to en reeds in dé
antieke oudheid werden oude spinnen gewaar
deerd om hun weervoorspellende kracht.
Over weer-profeteerende spinnen zou heel wat
te schrijven zijn! Ik wil mij hier slechts beper
ken tot de mededeellng van één enkel „historisch
feit”, waarbij een spin selfs onze Nederlandsche
nationale onafhankelijkheid leeljjk in gevaar
heeft dreigen te brengen.
OU glimlacht, en leest deze aankondiging
wat ongeloovlg? De waarheidsgetrouwe chronle-
ken hebben het heele geval anders in kleuren
en geuren met naam en toenaam, datum en
plaats van handeling in de annalen onzer vader-
landsche geschiedenis vermeld.
Wie het volgende nu nog niet gelooven wil,
legge zich neer b« „Si non vero bene
trovato”, of wel hU sla er de desbetreffende
litteratuur op na.
WU lezen dan, dat toen In 1794 de Fran-
schen onder aanvoering van Plchegru de Ne
derlandsche grenzen hadden overschreden, om
streeks December, plots de dool inviel, wat na
tuurlijk voor de communicatie met Frankrijk
hachelijke gevolgen gehad kon hebben. Reeds
hadden de stortregens doen besluiten ten Zui
den van de groote rivieren te retlreeren, toen
de legeraanvoering een schrUven ontving van
een zekeren Quartemère dlsjouval, die als krijgs
gevangene te Utrecht alle gelegenheid had om
zyn kennis van de spinnen te toetsen aan de
dagelyksche gedragingen dezer dieren. En bU
dit nauwgezette controleeren kreeg hU de vaste
overtuiging, dat de dool slechte enkele dagen
zou duren. Hy wist ook blikbaar Plchegru tot
deze overtuiging te brengen, althans het spln-
nen-orakel triomfeerde, want binnen 12 dagen
vroor het zóó geweldig, dat de groote rivieren
sterke bruggen voor den overtocht met de
zwaarste artillerie werden en op 28 Januari 1795
trokken de Franschen zegevierend Utrecht bin
nen. waar natuuriyk de eerste daad was den
spinnenkenner dTsJeuval uit zyn kerker te ver
lossen.
Zoo to er veel te vertellen over de spinnen,
die door alle tyden heen In den laten herfst
hebben getrokken van den land-
teMizlnnfge weven der archltecto-
Nochtans stoort het, wanneer de fynheid er
onder lydt. En nog steeds blijft van kracht de
vraag, welke op ieders persooniyk spiegelbeeld
als antwoord gegeven wordt: welke kleuren
mag Ik dragen en welke kleuren moet ik dra
gen om wat mU door de natuur gegeven werd
te ondersteunen en het schoone ervan zoo
webben dezer „griezelige" voordeellg mogelyk te doen uitkomen en om
het minder voordeellge zooveel mogelyk te doen
vervagen en naar den achtergrond te dringen?
En dit alles vindt men in geen enkele étalage,
men vindt het evenmin in den winkel en vooral
niet enkel in het felt, dat de mode veel en
felle kleuren voorschrUft. Het klakkeloos volgen
brengt spoedig smakeloosheid met zich. Het
persoonlijke doet hier alles. Of wanneer per-
sooniyke smaak niet voldoende is, dienen we
goede leiding te aanvaarden. al weet iedere
vrouw meestal wel van nature, wat haar staat
en niet staat. Ofschoon, het kiezen van kleu
ren Is uiterst moeilijk en daar kan niet altyd
alles aan vrouweiyke intuïtie worden overge
laten.
Kleuren toch »Un vol geheimen. Meestal
kennen we se onbewust. Feit is echter ook. dat
kleuren onophoudeiyk nieuwe gevoelens byons
opwekken en voor schoone kleurspelingen blyft
de mensch gaarne toegankelyk. Wy zien dat
in de natuur, op schilderijen, wy zien dat tn
het dagelyksche leven om ons heen, wy geven
ons over aan kleurstemmingen an ondergaan
er den Invloed van.
van trouw en standvastigheid. Apollo en de
góden der zee droegen blauwe kleeren. Geel
is in China de kleur der waardigheid, hoewel
het by ons langen tyd de kleur van den haat
was, al wil de mode dat soms weer anders.
Groen vertolkt alles wat groeit en is daarom
de kleur van de hoop. Rood is de kleur van
de liefde, het symbool van alle pracht, heer-
lUkheid en van de zekerheid te zullen over
winnen. Vermiljoen omvat in verbinding met
zwart alles wat wreed en verschrlkkelyk to.
Rose to iets llefiyks. de kleur van alle bloeien.
Violet: ouderdom, nut; en zwart is de kleur
van rouw.
Dat de inwerking van kleuren op de gemoeds
gesteldheid van déh mensch heilzame gevolgen
kan Hebben, to bekend, terwijl ook moderne
combinatie tot inwerking van licht én kleur
een voorname genezende factor to geworden.
Voor mode en goeden smaak komt het er op
aan hoe kleuren bU elkander worden gevoegd.
Oogenschyniyk is dit vaak onderhevig aan
de opvattingen van den tijd. Zoo Is groen en
.blauw lang door theoretici als disharmonisch
beschouwd, terwyi deze kleuren onder bepaal
de omstandigheden schoonheid kunnen wek
ken. Men denke slechts aan wat hierin door
de moderne schilderkunst Is bereikt. Contrast
werking geeft mooie effecten, het to de
wederkeerige verhooglng der kleurwaarde, waar
van de werking slechts in de practyk kan
worden beoordeeld. Zoo kan het gebeuren, dat
een stuk stof, dat in de étalage een zeer In
tensieve kleurwaarde had, stomper van kleur
wfrd. toen het uit zyn omgeving was wegge
nomen. Vaak werkt het dan als kleur geheel
anders. Het to een bewijs, dat een goed etaleur
aan het werk is geweest* hy had er slag van
om door een kleurige omgeving de oorspronke
lijke kleuren beter te laten spreken.
Hieruit volgt, dat selfs de eenvoudige sa
menstelling van twee kleuren een voorname
rol speelt niet alleen bU het koopen. maar ook
bU de practise!» toepassing. Tevens by de om
geving, waaronder ook de persoonlijkheid van
de draagster kan worden verstaan.
Van algemeene bekendheid is. dat helle kleu
ren meer doen opvallen, dus ook omvangryker
en- voller maken, terwyi donker een slanker
voorkomen doet ontstaan. Zoo is het ook met
gestreepte stoffen; dwarsstrepen maken dik.
zooals het heet, terwyi strepen in de lengte
grootêr doen schynen. Ook in de keuze van de
kleur weet de volkspsyche een passend woord
mee te spreken. Helblauw to de lievelingskleur
van blondines. Het to het contrast tegenover
het geel. By rood en groen is voorzichtigheid
geboden en juist hier is het, dat moderne
cretonnes gedurfdheid- aan den dag leggen,
vooral bU rood haar. By zwart haar staat
iedere kleur, die me» rood verband houdt, goed.
Ook blauw en violet. Brunettes komen goed
uil met een hoed van kleurige opmaak. Het
komt zeker te pas, wanneer hoed en kapsel
zooveel mogelyk één geheel gaan vormen. Zwart
maakt nog steeds blondines Interessant. Men
houde er echter wel rekening mee, dat een
bleeke tint door donkere kleuren nog bleeker
gaat schynen. In normale omstandigheden zal
niemand dat effect willen bereiken of het
moest zUn. dat men zich onder bepaalde om
standigheden interessant wil maken.
Grijze en witte haren zUn In betrekking tot
hun omgeving minder kieskeurig. In het alge
meen kan men zyn voordeel trekken uit het
feit, dat iedere ongunstig^ kleurencombinatie
er beter op wordt door er tusschen zwart of
nog beter wit in aan te brengen. BU het maken
van een japon in kleurige stof kan het goed
zyn hier op te letten. Het kan immers voor
komen, dat de kleurencombinatie hier of daar
iets moet worden gebroken. Met eenvoudig wit
of zwart kan dit gemakkeiyk worden verkregen.
Maar grUs past beter dan wit tusschen twee
kleuren, wanneer de eene heel donker en de
andere zeer licht to.
Toch kunnen bU het aanbrengen van kleur
In onze kleedlng elgeniyk geen vaste regels
worden gegeven. De Juiste toepassing is een
kwestie van fynen persoonlijken smaak, waar
bij ook de ulteriyke verschynlng een voorname
rol speelt. Men moet niet alleen de juiste.har
monie der kleuren weten toe te passen, maar
oolf goed op de hoogte zyn met contrasteerende
werkingen. En dan to er nog de keuze der stof
fen en de keuze van het te verwerken kleuren-
materiaal. o
In den regel doet men verstandig met de
groote lynen der mode ook in de kleuren nauw
keurig gade te slaan. Niet leder is tn de gelegen
heid om zich door artisten in het mode-vak te
laten kleeden. Maar dezen houden in de aller
eerste plaats rekening met de persoon, die slj
voor zich zien. Zoo moeten wy zelf ook doen.
En wanneer we onze Japonnen zoo kant en
klaar koopen, dan doen we er toch nog altyd
goed aan een kleinigheid te veranderen om er
tenminste Iéts van ons zelf in aan te brengen.
Velen sUn daarin seer handig en daarin is het
geheim gelegen van menig tolletje of liever van
de draagster er van. Te weten hoe een confee-
tie-japon iets eigens kan krygen. is een kunst,
die niemand precies kan aanduiden of leeren.
Het komt veel op eigen smaak en aanvoelen aan.
Het Jonge meisje of de jonge vrouw heeft dat
van zich zelf en het to opmerkeiyk hoe hier
een apart zintuig als by intuïtie wonderen weet
te verrichten.
Een kleurige mode geeft lets vrooiyks. Daar
moet met tact en smaak van worden geprofi
teerd.- Het geeft vrooiykheid en opgewektheid
aan het leven, ook In de mode kan een goede
kleurencombinatie een feest zyn voor de oogen
En het behoeft weinig of niets méér te Kosten.
^OBCDEC3ECDEC9aC»ECDEaEOEC3BaEG»BC>EOEC3
Pc9EOEOEOEC9EOEOBC3EC3EOEC3EOECDBCDECD'
v nze hedendaagsche mode kan over veel-
kleurigheid niet klagen. En hoezeer het
soms ook moge schynen, dat men naar
het oude teruggaat, toch zien we nieuwe zwier
en gratie in wat geboden wordt, zooals het
wynroode paan nieuwe sensatie geeft. Gratie
en zwier veronderstellen artisticiteit. Kleuren
kunnen aanvullen, het geheel aan schoonheid
en warmte en ook aan rust doen winnen
b-:
>7»