L
BEURS VAN AMSTERDAM
Met Hr. Ms. De Ruyter op
zee
I
GZ NADERT DE 30.000
INTERESSANT TOCHTJE
Wisselkoersen
'SS
MARKTEN
DE REGEERING EN DE
BEZUINIGING
ONZEN OMROEPER
hoort U niet door de radio. Toch beeft de radio
*Un onverflauwde belangstelling. U wenscbt 'n
radiotoestel te verhandelen? Span onzen Om
roeper er voor! Dagelijks bereikt bl) 80.000 ge
zinnen. HU zal V dus zeker ven dienst kunnen
»!fn
A
DONDERDAG 8 OCTOBER 1936
s
Prof. W. Mulder S.J.
DONDERDAG 8 OCTOBER 1936
er
De valutamarkt
OPENING MOEREHJKBRUG
R1JKSVISCH AFSLAG
Voorbeurs
R.K. SLAGERSGEZELLENBOND
geestelijk
Staatsraad Rambonnet
Lichtschip Haaks
Beursthermometer
Indrukken
-
;-.<s
Het bruinbrood wordt
duurder
Depreciatie van den gulden met
ongeveer 22l/z pCt.
Voor verder herstel in Maria-
paviljoen te Amsterdam
opgenomen
ta
hi
Journalisten en persfotografen
bezichtigen den nieuwen
kruiser
H. M. de Koningin zal haar
verrichten
Jubileum van Groninger
rüwielenfabriek
‘•«Vs
Z31%
54%
39
57%
3%
47%
11%
VEERTIG JAREN FONGERS
Na den val van den gulden zyn
opmerkelijk veel aanvragen
voor nummerbewyzen
binnengekomen
Waarom geen oude
nummers
Dankbaar gezelschap
-1 nls_
Brederode 13 ct.
Standpunt in verband met mone
taire maatregelen niet
vastgesteld
Rector Bokeloh nietw
adviseur
472e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse. 12de Ijjst
Trekking van Donderdag 8 October 1936
Hooge Prijzen
De landbouw-crisissteun kan nog
Hr. Ms. kruiser JDe Ruyter”
25
270
assc
C
100.— 906 1079 2770 3153 4544 7286 11680
306
407
118
310
563
504
■V
Amsterdam, 1 October 1936.
Op het kuildek zijn de verblijven der officle-
2
3$
19064
7.00
7.00 v
6.75
74»
4
1*1*1
1*271
er
ve
er
w<
748
1904
1940
2728
3393
6907
7079
,7351
5952
6343
943
1744
2391
2788
3834
7683
7892
8141
8265
8631
8841
9157
9449
9765
9871
1160
1886
2602
3103
3945
4677
5318
6210
6635
7615
8062
8588
9590
2116
2235
2553
3711
2823
2954
3207
3266
3550
3927
4082
4236
4540
4799
5038
5296
5651
5772
6175
6398
6610
6755
6972
7240
7560
7748
7986
8207
8281
8637
8942
9326
9623
9787
9934
214
463
766
1049
1286
1535
1793
Niettemin worden i
de prijsstijging van bruinl
In
prijs,
men wij van welingelichte zijde, dat de regee-
ring. ondanks haar streven om de prijzen cp
het bestaande peil te houden, tot dezen maat
regel gedwongen was om het prijsniveau van de
bultenlandsche markt te bereiken.
Indien deze' maatregel niet genomen was, zon
onze geheele tarweproductle spoedig naar het
buitenland afvloeien.
Het zal wel niet te vermijden zijn, dat
deze prijsstijging va* de tarwe tot uitdruk
king komt in een hoogeren prijs van net
bruinbrood, doch de regeering meent hier
in niet een overwegend bezwaar te mogen
zien, aangezien er in het algemeen meer
witbrood dan brulnbrood gegeten wordt.
■band met de verhooging van den tarwe-
'noteerd door de Tarwecentrale, verne-
Naar wij vernemen, is in den gezondheidstoe
stand van staatsraad J. 3. Rambonnet verbete
ring gekomen.
Vorige
Slotkoersen Heden
143%
66%
128
175
375%
19%*
91
7
Oct. 7 Oct
baden Voe. sloth.
9.24
75.75
B.80
31.75
43.40
414»
47.25
46.00
1-371/,
387%
135
113%
28V1
20.00
41.25
47.65
46.50
Men
K22V,
75^0
8.75
31.6214
43J214
390
137
114
287/,
20.00
d
H
.1
di
01
d<
lx
0
I
III
I
4
1
1
1
I
I
1
4733
5477
6337
6740
7737
8191
8646
9655
7826
8044
8236
8531
8747
9053
9414
9714
9854
754
1411
2181
2744
3499
4163
4746
5566
6377
6942
7730
8247
8728
9671
7*
300
515
900
1099
1374
1581
1861
1997
5982
6510
7185
1003
1874
2476
2889
3841
4525
5022
6064
6563
7193
7799
8477
9183
2420
3662
2759
2932
3114
3253
3501
3879
4157
4493
1066
1885
2496
3067
3858
4626
5281
6144
6565
7459
7873
8498
9261
wereldmarktprijs nog steeds beneden den bin-
nenlandschen productieprijs ligt.
Wat de opheffing van contingenteeringen van
onze producten betreft, hier is voorloopig nog
geen sprake van.
Zoolang Nederland zijn landbouwproducten
grootendeels in het binnenland moet vcrkoopen
en de wereldmarktprijs daarbij beneden de pro
ductiekosten blijft, zal steun uit het Landbouw
crisisfonds onontbeerlijk zijn.
Allereerst beklommen we langs steeds smaller
wordende laddertjes dan commando-toren. De
..De Ruyter" ia de eerste kruiser met een derge-
lijken pantsertoren, welke het voordeel biedt,
dat de officier van de artillerie, die bet vuur
leidt, zelf ook waarnemer ia.
De toren heeft zeven verdiepingen: de n«vl-
gatiebrug, het torendek C, D en E. het bordes
van den commandotoren, de artillerle-commnn-
(•o-torea en daarboven no* de top van to-
Een Indruk, die onze eerste was en die' ons
gedurende heel den tocht is bijgebleven, is wel,
dat de kruiser er overal kraakhelder uitziet.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft tot
opvolger van pastoor L. Brink, als adviseur
van den Ned, R.K. Slagersgezellénbond „8t. Jo
ris”, benoemd rector W. Bokeloh te ’s-Graven-
hage. geestelijk adviseur voor de sociale orga
nisaties in de residentie.
377%
21%
92
7%
143%
66
117
170
75.00
8.75
31-57%
43.25
105’4
2%
13%
17
19AJ
l‘/<
61
41.25
47.50
46.25
1.88%
236
285
58%
261
2S%
18£
d
d
d
z
2350
2582
2740
2878
3047
3235
3311
3766
152%
73%
41
50%
2M%
243
41.10
47-50
4*30
236%
282%
58%
261%
50%
3%
79%
115
106%
96%
171
67
2%
50
3’4
78
1
i
1
1
1
1
I
c
1
I
1
100%
93%
85
lOOfc
99%
24%
100%
94
86
100%
997/g
24%
213
161
115%
107
97%
171%
48
2*4
9
T
11
t<
P
V
d
154
73
39%
•‘0 i
210%
235
Londen
Berlijn
Partje
Brussel
Zwitserland
Weenen
Kopenhagen
Stockholm
Oslo F
N York cable
Rome
Praag
Madrid
31’4
54^
3%
477/,
12%
Mills*’”
cent. Blauwe
per baal.
II 4 30—
Prof. w. Mulder S.J.. hoogleeraar in de Ge
schiedenis aan de R.K. Unlversiteit te Nijmegen
die tijdens een verblijf bij Pastoor W Nolet, in
de pastorie van „De Papegaai" te Amsterdam
door een ernstige ziekte werd overvallen en
daar tot nu toe werd verpleegd is thans voor
verder herstel overgebracht naar bet Marla-
paviljoen te Amsterdam.
104%
2%
13%
17
18»/,
1%
61
De kosten van den bouw van een kruiser zijn
hier Juist daarom zoo hoog, omdat het bestek
maar voor één kruiser gemaakt wordt; zouden
er meer op stapel gezet worden, dan zouden de
bouwkosten in verhouding veel lager zijn.
Op den terugtocht werd nog even stilgehou
den voor een oefening met bet uitzetten der
sloepen en het uitwerpen van drijvende brand-
boelen, welke een eventueel over boord geval
lene de plaats aanwijzen waar hU de redding
boei kan vinden.
Tijdens de lunch werd •n telegram aan den
Commandant der Marine te 'sGravenhage ge
zonden, waarin de deelnemende Journalisten
dank brachten voor de ultnoodiglng een oer eer
ste tochten van Hr. Ms. De Ruyter mee te ma
ken en hun groote voldoening over dezen tocht
uitspraken.
Met de snelle commandantssloep de kleine
De Ruyter werden we van den kruiser weer
naar den wal gebracht, na dankbaar afscheid
te hebben genomen van commandant V. d. Ban
de Laooete an zUn officieren.
Vorige
Blotkoezaen Heder
2714
18%
6035
6375
6526
6709
6917
7113
7480 7516
7678
7883
8107
8260
8553
8822
915*
9442
9753
9857 9663
Nieten
100
413
627
1000
1108
1479
1643
1935
2064
De opening van de Moerdijkbrug omstreeks
mldden-December zal volgens het „Dagbl. v.
N.-Br.”.’geschleden door H. M. .de Koningin.
7612 7624
7804
8043
8230
8407
8690
9024
9403
9675
9842
9977
81
328
568
921
1158
1402
1583
1933
2024
2169
2362
2610
2743
2880
3063
3247
3312
3774
4013
4142
4349
4711
4895
5155. 5192
5533
5698
5965
6347
6516
6688
6916
7066
7445
7654
7841
8103
8249
8537
8790
9075
9433
9731
5534
5727 5733
«173
6376
6554
6728
6932
7172
Uit betrouwbare bron vernemen wij, dat
de regeering ten opzichte van de maatrege
len tot verlaging van de publieke uitgaven,
met inbegrip van het aanhangige wetsont
werp tot herberekening van de pensioenen,
haar standpunt in verband met de gewij
zigde monetaire politiek, nog niet heeft be
paald, doch de ontwikkeling van den toe
stand wenscbt af te wachten.
De artillerle-commando-toren staat m ver- I
binding met het geschut, dat de officier van de ren ondergebracht. De hutten aan weerskanten,
120
447
714
1016
1241
1531
1662
1943
2079
2171 2185
2414
2659
2757
2887
3076
3249
3402
3832
4038 4038
4144
4469
4726
4909
131
456
727
1017
1252
1534
1731
1945- 1952
2103
2199
2495
2697
2806
2949
3194
3258
3514
3920
4071
4191
451*
4730 4794
4937
5206
5588
25
168% no
265
Vor.stotk.
9-20%
75.75
8.78%
31.60
43.45
Met ’n matig gangetje van circa 10 mijl voe
ren we in Z.W. richting, tot we om 12 uur het
lichtschip Haaks genaderd waren, waaromheen
de De Ruyter een halven cirkel beschreef om
vervolgens recht op de kust aan te stevenen, die
spoedig weer in 1 zicht kwam. Daarna ging het
weer N.O.-waarts op de reede van Den Helder
aan.
achterin de ruime kajuit van den Commandant;
in ’t midden de longroom van de officieren,
waar we de lunch gebruikten en in comfortabele
stalen meubelen konden uitrusten van de ver
moeiende wandeling. Ook de keuken en de bij-
behoorende vertrekken bevinden zich hier; slles
zakelijk en modem geoutilleerd.
Van het manschappendek verdient nog ver-|
melding de ruime schrtjfzaal voor de beman
ning. welke ons terecht met *n zekeren trots ge
toond werd.
Tijdens den rondgang over en door het schip
werden vanzelfsprekend door de journalisten
vele vragen gesteld, waarvan er enkele aelfs on
beantwoord bleven. Uit het antwoord op een
dezer vragen echter vernamen we, dat de krui
ser Hr. Ms. De Ruyter een met olie gestookten
turbine-motor heeft met een machlnevermogen
van 66.000 paardenkracht en dat de bouwkosten
bedroegen 12 mlllloen gulden, waarvan naar
schatting driekwart asm loon is uitbetaald.
V
d
d
1
Na zonsondergang was de kruiser Dtnsdar op
de reede van Den Helder aangekomen; de ma-
rine-stad zag er slechts de lichten van, aoch
Woensdagmorgen kon Den Helder dan toch
voor bet eerst den nieuwen oorlogsbodem zien,
z|j het nog op een behoorlijken afstand.
Het aantal inwoners va* de Jutterstad. dat
voor kantoortijd even een wandelingetje langs
de ditmaal spiegelgladde see maakte, was groo-
tor dan an den; men wilde tot de eersten be-
,iooren en kunnen zeggen: ik heb em al gezien!
„W1H U Woensdag vrij hoddgn voor
een tochtje met Ms. De Rayter?”
Deze uitnoodiging was voor ons de ver-
▼willos van een taag-gekoeotorden wvnsch,
de nieuwMe aanwinst Van onze Koninklijke
Marine, waar we reed* sooveel koionwnen
drwks over geinen m aooveel fraaie foto's
vu gezien hadden, eena nui nabij te mogen
zien en er een tochtje mee te mogen maken.
Te bevoegder plaatse wees men ons er ech
ter op, dat de mogelijkheid van export van Ne-
derlandsche landbouwproducten afhangt van
twee factoren, nJ. de wereldmarktprijs en.de
contingenteeringen, welke het buitenland op
den Invoer van onze producten toepast.
Ten aanzien van den eersten factor den
wereldmarktprijs is Nederland wellicht in
een iets gunstiger positie gekomen. Maar toch
moet niet uit het oog worden verloren, dat de
NeO. Staat steen, vaat
Oemeenteleen. prijshoudend
Toungleentng tater j
Phütps awak
Unüever vaat
AJcs....awak
Koninklijke zwak
B V 4 vort
JLmsterO- Rubber Mar
Tabak rndesid.
.tmertk. waarden verduld
maatregelen overwogen, om
Druinnrood binnen zoo klein
mogelijke grenzen te houden. Op bet mengper-
centage van buiten- fen binnenlandsche taiwe
zal deze prijsstijging voorloopig geen invloed
hebben.
In breede kringen bestaat de verwachting,
dat, na de depreciatie van den gulden en de
uitbreiding van onze exportmogelijkheden, het
complex van steunmaatregelen voor den land
bouw binnen niet te langen tijd afgeschsft zou
kunnen worden en wi) een geleidelijke liquidatie
van onze landbouwcrisispolitlek zouden kunnen
verwachten.
Op de valuta-markt was t Woensdagochtend
kalm en ten opzichte van het Pond Sterling
en den Dollar legde de gulden een iets vastere
stemming aan den dag. Het Pond bewoog zich
n.l. op 9.259.20—9.22 (vorig off. slot 9.24) en
de Dollar op 1.881.88 (1.88H).
Ter beurze trad geen verandering in; de Dol
lar noteerde officieel 1.88 S, zoodat de waarde
vermindering van den gulden ongeveer 22
bedroeg.
Als de teekenen niet bedriegen, bestaat de
mogelijkheid, dat bet in valuta- en beurscentra
iets kalmer begint te worden. Tijdens de eerste
vlucht in valuta’s van den eenen naar den an
deren kant, hebben officieels instanties niet
terstond ingegrepen, terwijl men er toch kennis
van had genomen, dat door het monetair ac-
coord tusschen Engeland, Frankrijk en Ameri
ka ervoor zal worden gezorgd, het evenwicht in
de valuta's zooveel mogelijk te behouden. Eer
gisteren meende men ons Egalisatiefonds in
werking te zien, toen een verdere stijging in
Ponden en Dollars werd opgevangen en giste
ren kon onze gulden eveneens op iets beter peil
gehandhaafd blijven. Hedenochtend was de
stemnting voor ons betaalmiddel veel gunstiger
aangezien het Pond Sterling van 9.20 54 (v. slot)
tot 9.149.16 terugliep en de Dollar van 1.88%
tot 1.87%1.87% De handel In valuta’s was
80
318
465
863
1003
1338
1557
1840
1958
3157
2374
2568
2718
2839
29*7
3233
Om negen uur arriveerden ’n 36-tal vertegen
woordigers van de Nederlandsche dagblad- en
foto-per* aan het Havenhoofd, waar een ma-
rine-sleepbootje gereed lag om ons naar de De
Ruyter te brengen.
Terwijl wv ,op de laatkomers wachtten
persfotografen zijn niet altijd haantje de voor
sts gaf Hr. Ms. De Ruyter vijftien saluut
schoten ter begroeting van den Marlne-Com-
mandant van Willemsoord, Vice-Admiraal T L.
Kniys, welke saluutschoten met een even «root
zantal werd beantwoord.
De zee was bijzonder kalm en het overstapper eo-v
op den krutetr leerde (*ta op j ren.
Hams Duchesse 1819. Maagdenperen
Williams 89. Pondsperen 913, Bredenx
^DEN HELDER. 7 Oct. Gemeentelijke Vlacbaf-
slag. Aangebracht door Korden: Tongen 0.93
1.06, Slips 7384 cent per kg. Schol I 4 80
7.60, idem II 33.85, Schar 3 30—3 85 per kist.
Door garnalenvlsachen: levende garnalen 135 p.
kist. Gekookte garnalen 15 cent per kg.
MIDDENMEER. 7 Oct. Graanbeun. Rogge 7.75
—8.35. Wintergerst 77.40. Zomergerst 7.40
7.70. Witte Haver 6.50—7 35, Groene Erwten T50
—92», Paardenboonen 6630. Duivenboonen
8—0.35. Karwjjzaad 33.00—23.
4100
4298 4340
4606 4664
4846 4*77
5109 5141
5387 5400
5684 5691
5876
6291
6463 6502
6646 6665
6897
7051
7298
7
Staatsleeningen
464 Nederland 19*4
3 Obllg
2% Cert
4% N. Ind 1931
4 1934
514 Youngl (M JL-verkl.)
Banken
Amsterd. Bank
Koloniale Bank
Indische Bank
Cert. Handel-MU
Industrieën
Unilever
CslvéOelf»
Alg. Kunstzijde
Van 'Berkel’s Pat.
Nieuwe Philips
Ned. Ford
Indostr. Buitenland
Anaconda
Bethlehem Steel
Kennecot
8. Steel
O. 8. Leather
Intern. Nickel
Stand. Brands
Mijnbouw
Boeton Mijnbouw
Alg. Exploratie
Redjang Lebong
Petroleum
Kon. Olie
3aboes
?erlak
Pendawa
Naar men ons meldt, was het dezer dagen
40 Jaar geleden, dat ten overstaan van den
Notaris Jhr, mr Edzard Tjarda van Starcken-
borgh Steehouwer, den vader van den onlangs
in functie getreden O.G. van Ned. Oost-lndië,
de acte werd gepasseerd betreffende de op
richting van de N.V. De Groninger Rijwlelen-
fabriek A. Fongers, voorheen alleen onder den
naam A. Fongers, de bekende Fongers-rijwie-
lenfabriek.
Ten tijde van de oprichting der Vennoot
schap in. 1896, genoot het Fongers-rijwlel reeds
een uitgebreide bekendheid als een der eerste
In Nederland vervaardigde rijwlelmerken en
werd het in de kringen van de toenmalige wie-
lersportbeoefenaars zeer geapprecieerd.
De Directie van de nieuwe vennootschap, ge
vormd door de heeren A. Fongers en zijn zoon
T. Fongers, voerde reeds dadelijk een krachti
ge politiek door haar gunstig bekende fabrikaat
tal leveren tegen voor die dagen uiterst lage
prijzen en daardoor de bultenlandsche concur
rentie krachtig te bestrijden.
De eerste Jaren waren moeilijk, maar door
onveranderlijk vasthouden aan den stelregel:
het beste te leveren voor den laagst mogelijken
prijs, werd de zaak wat zij thans Is.
Ook in de latere Jaren van haar bestaan bleef
de Fongersfabriek vasthouden aan haar prin
cipe, leverde haar rijwielen onverminderd in
constructie, kwaliteit en afwerking en hield al-
zoo haar reputatie hoog'.
4968
5273
5590
5750
6174
6391
6607
6747
6968
7173
7544
7735
7918
8185
8270
8632
8869
9253
9536
9781
9912
9962 10045 1008* 10157 101*1 10318
10443 10529 10531 10542 10584 10600 10728 10733
10770 10771 10*00 1081* 10829 10832 10845 10648
10863 10872 10874 10885 10894 10930 10M1 11072
11087 HOM 11220 11244 11287 11325 11337 11365
11398 11485 11536 11544 11549 11589 11598 11605
11819 11852 11668 11670 11674 11877 11686 11705
11803 11805 11892 11904 11911 11932 11937 12048
12078 12101 12116 12158 12186 12262 12266 12274
12282 12286 12306 12354 12382 12391 12453 12483
12406 12522 12530 12537 12543 12540 12605
12688 12746 12740 12751 12758 12762 127M
12*07 12828 12829 12865 12946 12078 13014 13024
13035 13132 13138 13148 13186 13192
13270 13390 13403 13418 13431 13445
ttZZ
13823 13845 13865 13M1 13908 13938 13948 13955
1305* 1300* 14071 14080 14137 14146 14148 14164
14174 14103 14244 14263 14337 14468 14474 14481
14537 146*4 14607 14600 14*16 14630 14710 14711
14723 14733 14738 14747 14757 14779 14798 14815
14829 14847 14864 14000 14906 14922 14934 14952
14*64 14085 15002 1506Q 15075 15076 15129 15192
16215 15267 15266 15368 1541* 15419 15462 15453
15687 15544 15616 15618 15608 15707 15738
15800 15300 15912 15008 16012 16116 16154
16223 16234 16251 16357 16375 16389 16390
16442 16630 16544 16675 16676 16680 16692
16745 16747 16801 16802 16832 16835 16856
16859 16897 16919 16933 16955 16972 17004 17045
17074 17078 17094 17230 17266 17394 17428 17448
17630 17681 17616 17624 17643 17679 17687 17711
17760 17801 17816 17817 17*19 17*24 17863 17886
17976 17979 17980 18014 18015 18018 18130 18149
- 18192 18219 18230 182*9 18340 18364 18260
18282 18296 18311 18324 18361 18396 18401
1*447 1*458 18475 18463 18484 18495 1*524
18615 18621 18699 18717 18723 18756 18761
18011 18845 18062 18968 18989 19038 19042
19076 19116 19306 19206 19313 19354 19357
19367 19414 19445 19460 19637 19700 19710 19714
19723 19744 19776 19821 19898 19916 19920 19965
19090 30013 3M14 30072 20200 20247 20257 20375
20392 20404 20452 20469 20634 30690 207*7 20769
20773 20777 20809 30613 20829 20862 20866 20014
Vsxbeterlng: 5e kl. lis lijst: 13881 ontbreekt.
3
«97
724
1197
1896
2660
3265
3988 4056
4725
5409
6227
«682
7704
8120
8594
9637
10370 10433 10672 10711 10957 11022 11082 11180
11393 11463 11700 11726 11798 18885 12021 62244
12252 12324 12355 12485 12533 12597 12613 12656
13779 13875 13066 13103 13164 13498 13556 13632
13673 13817 13952 13994 14048 14052 14059 14114
14310 14229 14230 14532 14576 14628 14707 14794
14848 14912 14992 15047 15125 15143 15184 15190
15196 15205 15231 15349 15479 15545 15546 15664
15750 15832 15846 15068 16096 16126 16231 16288
16317 16331 16384 16415 16638 16694 16892 16893
16959 17130 17318 17333 17385 17411^17444 17535
17541 17609 17651 17794 17822 17899 18022 18028
18106 18220 18289 18313 18363 18432 18435 18494
18710 18791 18793 18927 19077 19157 19360
19541 19506 19580 19675 19734 19737 19797
20648 20798 20840
Wat zwartkijkers ook op onzen zwevenden
gulden hebben aan te merken, zelfs de grootste
pessimist kan zich niet anders dan verheugen
over de enkele lichtstralen, die zich uit de
somberheid va* duistere crisiswolken schijnen
los te maken. Als een dezer lichtstralen moge
wel het verheugend verschijnsel gelden, dat er
in het particuliere universum, dat men auto
mobilistenwereld pleegt te heeten, een merk
bare opleving valt te constateeren. Gedurende
de laatste tien dagen heeft men op de desbe
treffende afd. van de Prov. Griffie te Haarlem
veel meer nununerbewijzen uitgereikt, dan
vroeger (hoever ligt de tijd van den bodemvas-
ten gulden al aehter ons!) in eenzelfde tijds
verloop het geval was.
Met de nummering heeft men het nuiuner
GZ 29000 reeds ver overschreden. De optimis
ten, die in den beteren toekomst gelooven,
tooien hun nieuwen, of ook wel tweede-hand-
schen wagen fier met het laatst aangesneden
duizendtal, in de vaste overtuiging, dat onze
kindskinderen de hieroglyph GZ 29000 zullen
beschouwen als het symbool van de gedenk
waardige gebeurtenis, die in het najaar van
1936 de eerste rimpels van crisisvermoeidheid
glad streek.
Worden er dan geen oude nummers meer
uitgereikt? In den loop der jaren zijn er na
tuurlijk veel, die geen beteekenis meer hebben,
omdat de eigenaars hun kostelijke* vierwieler
hebben afgeschaft. Al deze eigenaars zijn niet
zoo correct geweest om van deze verandering
bij het provinciale bestuur kennis te geven;
maar in de dossiers van de Griffie prijkt toch
een groot aantal G-nummers, die in de laat
ste jaren uit den omloop zijn genomen.
In overleg met de politie, die bij een goede
regeling natuurlijk het hoogste belang heeft,
na besprekingen ook met K N.A.C. en A.N.W.B.
hebben de gewestelijke besturen ongeveer vier
Jaar geleden besloten deze nummers niet meer
aan nleuw-komers uit te reiken, al vragen deze
er ook nog zoo dringend om. Voor de liefheb
bers, die met alle geweld de prilheid van hun
auto-bezit willen maskeeren, bestaat er slechts
één mogelijkheid. Als een van hun vrienden of
kennissen een oud, ongebruikt nununerbewijs
heeft, kan dit éénmaal van eigenaar verande
ren. Het nununerbewijs en een schrifteUJke
overdracht moeten daartoe aan het provinciaal
bestuur worden overgelegd. Als het oude num-
merbewijs verloren is gegaan, is overdracht be
slist onmogelijk. Ook heeft de politie begrij
pelijkerwijze niet willen toestaan, dat zoon
nummerbewijsmeer dan een keer van eige
naar verwisselt.
Op 1 Mei 1933 was de G 99999 gepasseerd en
begon met de OZ-telling. In drie en een half
Jaar Is men de 30.000 genaderd; de aanvulling
tot de tweede serie van honderdduizend zal
waarschijnlijk (indien er opleving komt) wel
In een sneller tempo gaan. En dan? Wie dan
leeft, wie dan zorgt, men heeft er zich nog
geen zorgen over gemaakt en laat het rustig
over aan den minister, die dan hét oppertoe
zicht in handen zal hebben.
18707
19470
19683 20256 20351 20000 20620
artillerie vanuit zfln hoogen waameempost kan
leiden. Het geschut bestaat uit 7 15 cM. kanon
nen, 10 zware mitrailleurs van 40 m.M., 8 mi
trailleurs van 12.7 m.M. en 4 mitrailleurs no. 4.
Zoowel aan stuur- als aan bakboord bevindt
zich een z.g. peravaan, een na tewaterlating
automatisch-werkend apparaat, dat de mijn
kabels afsnijdt: het is een beveiligings-apparaat
van Engelsche vinding, dat dateert van den
laatsten grooten oorlog.
De kruiser heeft twee schroeven en op het
pantserdek bevinden zich dan ook vier reserve-
schroefbladeren. Deze schroefbladeren alleen al
ze zijn ca. 2 M. in doorsnee dwingen reeds
respect af voor het genie van de scheepsbouw-
ingenleurs.
Vanaf den 25 M. hoogen commando-toren
heeft men een prachtig overzicht op het voor-
en achterschip en de persfotografen maakten
dan ook van deze mooie gelegenheid gebruik oy
vanaf deze hoogte eenlge opnamen te makeif.
Na het schip in de hoogte te hebben gezien,
maakten we een wandeling over de lengte, maar
dan over de verschillende dekken beneden den
toren wel te verstaan. Onder de torendekken
komen schtereenvolgens het tentdek, het opper
dek. het kuildek, het panteer-tusschendek en het
koebrugdek.
Het werd dus een lange wandeling. Iade on
derste verdieaing zijn de machinekamers, de
stuurinrichting, de munitiemagazijnen, de koel
cellen, de reservoirs' voor brandstof en vloeistof
ondergebracht. We hebben daar overal een kijk
je genomen; we bevonden ons daar onder den
zeespiegel; de diepgang in het zeewater is ca,
4.9 M. De munitiemagazijnen waren nog ledig,
doch we zagen er de installatie, die de munitie
naar boven voert naar de stukken geschut. De
ruimte van de stuurinrichting was interessant;
zoo eenvoudig als de handeling van het hantee-
ren van het stuurrad is, zoo ingewikkeld is bet
apparaat, dat door deze beweging in werking
wordt gesteld.
Op de volgende verdieping ontmoetten we de
meeste manschappen, die hier hun verblijven
hebben en werkplaatsen We zagen er H vol
slagen wasscherÜ, voorzien van de modernste
machines; we zagen er de bankwerkers-werk
plaatsen, de gewerenkamer en de manschap-
verblUven, waar des nachts geslapen wordt en
overdag gegeten. We zagen ze aan den maaltijd:
het was goeie kost en er werden behoorlijke
portlec-met-’n kop-erop verorberd.
We zagen er ook de zleken-afdeeUns, waar
een van de Jantjes ziek lag en vreemd keek
naar al dat heeren-bezoek. Er Is een dokter met
enkele verplegen aan boord; voor spoedgevallen
Is er ook *n operstlezaal, doch zoo mogvlljk
worden erneUge patiënten aan wal gebracht.
t 1000.— 5806
t 400.— 321 5202 19624 20025
t 200.— 441 9761 12996 20040
f
13874 15560 17034 17038 18368 19439
Prijzen van f 70
495
IJMUIDEN, 8 October 1936. Tarbot f 0.64—
0 48 per K.G.: Griet f 24—18 per 50 K.G.; Tong
f 1.20—1.00 per K G Groote Schol f 26—20 per
50 K.G.; Middel Schol f 25—21 per 50 K.G.; Zet
Schoof 26—21 per 50 K.G.; Kleine Schol f 18.50
—6.50 per 50 K.G.; Schar f 11—4.70 per 50
K.G.; Rog f 630 per 20 stuks; Vleet f 0.80 per
stuk; Pieterman en Poon f 5.50 per 50 K.G.;
KI. mid. Schelvisch f 32—27 per 50 K.G.; Ki.
Schelvisch f 25—10.50 per 50 K.G.; Kabeljauw
f M—58 per 125 K G Gullen f 28—6.50 per 50
K.G.; Leng f 3.25—1.60 per stuk; Heilbot f 0.80
per K.G.; Wijting f 490—0.M per 50 K.G.;
Koolvisch f 1251.10 per stuk; Makreel f 9.50
490 per 50 K.G.; Versche haring f 430—3.4C
per kist; Steurharlng t 8.208.10 per kantje.
61
238
507
881
1084
1369
1571
1857
1991
2159 2164
2295
2581
2720
2851
3040
3234
3270 3306
3574 3744
*973 39M 4011
4002 4100 4141
42M
4594
4824
•108
5384
tsn
tsm
6209
«412
6643
6834
6991
7282
7600
7751
7997
8225
8326
8647
8996
9401
9669
9827
9970
Continental OU
Shell Union OU
Rubber
A’dam Rubber
Bandar
Deli Batavia Rubber
Berbaéjadl
Sllau
V. L O. O.
Allied a
Intercontln. Rubb.
Scheepvaart
Java Ch. Japan
Kon. Ned. Stoomb.
Schee.Tvaart-Unle
Suiker
a. v. a
Jav. Cultuur
N. L 8. O.
Vorstenl&nddi
Actions idem
Tabak
Dell Batavia
Oude Dell
Oostkust
Senembab
Spoorwegen
Union Pacific
yvabazh
Erie
Kansas City South
South Railw.
Ublc. MUw.
Maxwell L. Gr
I ex dividend
nominaal
4% Koninklijke in dollars 101% (voork 95).
13248 13261
19470 13490
13519 13595 13634 13667 13700 13706 13722 13798
De regeering is echter te dezen opzichte
uiterst diligent; zij houdt elke mogeiukmid om
tot verlaging van den steun te geraxen, nauw
lettend ih het oog. Tal van maatregelen, welke
in den loop der laatste dagen genomen zyn,
wijzen hierop. Ook de zuivel-export staat er
iets gunstiger voor. Enkele export-premies kon
den worden verminderd, andere zelfs geheel af
geschaft.
Aan stuurboordzijde beklommen we de lange
trap, die daar was neergelaten. We werden ont
vangen door den laten Officier H. G. de Bruyne
en vervolgens door den Commandant A. C. Van
der Bande Lacoste.
Als een rots zoo vast lag de „De Ruyter” op
den kaimen zeespiegel.
Alles aan boord ging zijn gewonen gang, elk
van de ruim 400 manschappen heeft zijn eigen
functie op dit groote zeeschip; leder is op s’n
plaats en daarom bemerkt men niet, dat de be
manning zoo talrijk is.
Op het achterdek maakte een ploegje man
schappen vrat gymnastische oefeningen en wa-
ren.matrozen bezig het dek, dat heusch niet zoo
vuil was, te schrobben; een deel van hun dag--
taak.
Eerst wat onwennig standen de persmannen
in groepjes bjj elkaar. Het eerst werden de foto
grafen wat vrijmoedig en toen volgden ook de
anderen en binnen weinig tijd waren de ruim 20
journalisten over het 170 M. lange schip ver
deeld, om hier en daar voorzoover het niet
taboe was eens ’n kijkje te nemen.
Nadat de trappen waren opgeheschen en de
ankers gelicht, werd in Z.W. richting koers ge
zet. Onder leiding van enkele officieren maak
ten we in groepjes een rondgang over en in
het schip.
Als men bedenkt, dat er twee A drie uur noo-
dlg is, alleen al, om de De Ruyter van boven
tot beneden en van voor tot achter te bezich
tigen, zal men van ons niet verlangen, dat we
een uitvoerige beschrijving van het schip geven.
Er is trouwens al uitvoerig over geschreven in
dit blad. We volstaan daarom met enkele in
drukken.
ALKMAAR, 8 Oct. N.V. Alkmaarsche Export
veiling. Aardappelen f 1.80 per 100 Kg.; andijvie
f 0.501.50 per 100 stuks; appelen f 49 per
100 Kg.; bloemkool I f 8—14.50. idem II f 1 50—4
per 100 stuks; boerenkool f 0.60—1.80 per 100
stuks; bieten f 0.60—1.10 per 100 Kg.; druiven
f 7—17 per 100 Kg.; gele kool f 1.40—1.80 per
100 Kg.; groene kool f 1.50—3 per 100 stuks;
kropsla f 0.503.10 per 100 stuks; knolseldere
f per 100 stuks; meloenen f 6—14 per
100 stukSTÊêren f 4—12 per 100 Kg.; prei f 1.50
4.20 per 100 bos; postelein f 0.10—0.24 oer
bakje; raapstelen f 0.80 per 100 bos; radtis f 0.60
per 100 bos; roode kool f 1—2.90 per 100 Kg.;
selderie t 0.501.20 per 100 bos; spinazie t 0.16
—0.52 per bak; spruiten f 4.50—7.50 per 100
pond; snüboonen f 6-U1 per 100 ppnd; dubbele
spercleboonen f 0.65—3.35 per zak; tomaten
r 1505 P®r 100 pond; uien f 12.20 per 100
Kg wortelen f 2—3 per 100 bos; witlof I
f 8—9 per 100 pond.
22S^L71.*A£SPEfJ' ’o00* •De Tuinbouw” -
235 baal Mrdappelen: Bchoteche 75 c».
®°nte 1 30, Elgenh. 1.101.20
Bloemkool: I 8.10—14 60.
100 18 “k enkele
Slaboonen 2.152.40 per 15 kg; 200 zak dubb.
0s£2°1"to 18 5000 Bleten
2s.10'.00? R°ode kool 1.10—1.70, 8500
kg. Gele kool l_f.30, 7500 kg. Witte kool 1--
1! per 100 kg. 175 baal Uien: grof 7075 eent,
80 Cent' <lrieW«n 60—70 cent, nep
*-802-80 per baal. 100 baal Wortelen 5055
cent per baal.
A Oct Op HooP van Zegen"
Andijvie 5060 cent. Gele gooi 1.501.80 Roode
k001 I 3°- Slaboonen 6.00—12, SnHboonen 9.00
18- wortelen 8 40—3 90. Bonne Louise 2100—
32, Doyenne de Comice 17.00—27, William 12.00
18, Zoete Kandij 9.0014, Nouveau 11.0017,
Conference 10 00—20, Keswick 8.00—IS. Transpa
rant 15.0023. Calvll 14.0023. Bismarck 10.00
—14. Druiven 17.00—25. Tomaten 3.50—6 10, Bo>-
rengroen 10.20—12.10. Br. Seedling 11.00—19.
Gleser Wildeman 11.2015.40, Goudrelnet 12.00
—23. Gratlool 8 90—1160 Kleermaker 10.40—
v England 10.00—18. Winterjannen
11-20—14.30. Zoete Ermgaard 14.0018, Meloenen
100015, Eigenheimers 22.30.
■s-HERTOGENBOSCH 7 Oct N. C. B. Bossche
Veiling van Land- en Tuinbouwproducten. Spi
nazie 3—8 cent per kg. Kropsla 613 cent per 10
krop. Andijvie 511 cent per 10 struik Bloem
kool 1873 cent. Roode kool 1340 cent, Witte
kool 1938 cent. Savoye kool 819 cent per 10
stuks. Kassnljboonen 3036 cfcnt, Snüboonen 10
15 cent, Stokprlncessebconen I 34—30, n 10—
16 ceijt per kg. Kroten 30—36 cent per 10 kg.
Pronkboonen I 13 20 per 100 kg., idem II 46
cent per kg Witlof 1728 cent per kg. Pre! 48
cent per bos. Boepeen 2034 cent per 10 bos.
Bospeen 2034 cent per 10 boe. Komkommers 10
15 cent per 10 stuks. Juin 1438 cent per 19
kg. Knolselderle 34 cent per knol. Tomaten 3!B
90 cent per 10 kg. Noten 0.531.79 per 100 st!
Perziken 4565 cent per 10 st. Bl. Druiven 6
cent per pond. Sterappels val 1018, Goudrelnet!
ten val 616, Bellefleur 614. Wünappel 16131
Trlomph de Kiel 15. Landsberger Relnet 15171
Bismarck 1619, Nouveau Polteau 713. Will
935
1654
2303
3760
3718
4109
4790
5722
6401
6971
7739 7771
8332 8435
8858 9031
9755 10008 10123 10140 10205