L BEURS VAN AMSTERDAM Met Hr. Ms. De Ruyter op zee I GZ NADERT DE 30.000 INTERESSANT TOCHTJE Wisselkoersen 'SS MARKTEN DE REGEERING EN DE BEZUINIGING ONZEN OMROEPER hoort U niet door de radio. Toch beeft de radio *Un onverflauwde belangstelling. U wenscbt 'n radiotoestel te verhandelen? Span onzen Om roeper er voor! Dagelijks bereikt bl) 80.000 ge zinnen. HU zal V dus zeker ven dienst kunnen »!fn A DONDERDAG 8 OCTOBER 1936 s Prof. W. Mulder S.J. DONDERDAG 8 OCTOBER 1936 er De valutamarkt OPENING MOEREHJKBRUG R1JKSVISCH AFSLAG Voorbeurs R.K. SLAGERSGEZELLENBOND geestelijk Staatsraad Rambonnet Lichtschip Haaks Beursthermometer Indrukken - ;-.<s Het bruinbrood wordt duurder Depreciatie van den gulden met ongeveer 22l/z pCt. Voor verder herstel in Maria- paviljoen te Amsterdam opgenomen ta hi Journalisten en persfotografen bezichtigen den nieuwen kruiser H. M. de Koningin zal haar verrichten Jubileum van Groninger rüwielenfabriek ‘•«Vs Z31% 54% 39 57% 3% 47% 11% VEERTIG JAREN FONGERS Na den val van den gulden zyn opmerkelijk veel aanvragen voor nummerbewyzen binnengekomen Waarom geen oude nummers Dankbaar gezelschap -1 nls_ Brederode 13 ct. Standpunt in verband met mone taire maatregelen niet vastgesteld Rector Bokeloh nietw adviseur 472e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse. 12de Ijjst Trekking van Donderdag 8 October 1936 Hooge Prijzen De landbouw-crisissteun kan nog Hr. Ms. kruiser JDe Ruyter” 25 270 assc C 100.— 906 1079 2770 3153 4544 7286 11680 306 407 118 310 563 504 ■V Amsterdam, 1 October 1936. Op het kuildek zijn de verblijven der officle- 2 3$ 19064 7.00 7.00 v 6.75 74» 4 1*1*1 1*271 er ve er w< 748 1904 1940 2728 3393 6907 7079 ,7351 5952 6343 943 1744 2391 2788 3834 7683 7892 8141 8265 8631 8841 9157 9449 9765 9871 1160 1886 2602 3103 3945 4677 5318 6210 6635 7615 8062 8588 9590 2116 2235 2553 3711 2823 2954 3207 3266 3550 3927 4082 4236 4540 4799 5038 5296 5651 5772 6175 6398 6610 6755 6972 7240 7560 7748 7986 8207 8281 8637 8942 9326 9623 9787 9934 214 463 766 1049 1286 1535 1793 Niettemin worden i de prijsstijging van bruinl In prijs, men wij van welingelichte zijde, dat de regee- ring. ondanks haar streven om de prijzen cp het bestaande peil te houden, tot dezen maat regel gedwongen was om het prijsniveau van de bultenlandsche markt te bereiken. Indien deze' maatregel niet genomen was, zon onze geheele tarweproductle spoedig naar het buitenland afvloeien. Het zal wel niet te vermijden zijn, dat deze prijsstijging va* de tarwe tot uitdruk king komt in een hoogeren prijs van net bruinbrood, doch de regeering meent hier in niet een overwegend bezwaar te mogen zien, aangezien er in het algemeen meer witbrood dan brulnbrood gegeten wordt. ■band met de verhooging van den tarwe- 'noteerd door de Tarwecentrale, verne- Naar wij vernemen, is in den gezondheidstoe stand van staatsraad J. 3. Rambonnet verbete ring gekomen. Vorige Slotkoersen Heden 143% 66% 128 175 375% 19%* 91 7 Oct. 7 Oct baden Voe. sloth. 9.24 75.75 B.80 31.75 43.40 414» 47.25 46.00 1-371/, 387% 135 113% 28V1 20.00 41.25 47.65 46.50 Men K22V, 75^0 8.75 31.6214 43J214 390 137 114 287/, 20.00 d H .1 di 01 d< lx 0 I III I 4 1 1 1 I I 1 4733 5477 6337 6740 7737 8191 8646 9655 7826 8044 8236 8531 8747 9053 9414 9714 9854 754 1411 2181 2744 3499 4163 4746 5566 6377 6942 7730 8247 8728 9671 7* 300 515 900 1099 1374 1581 1861 1997 5982 6510 7185 1003 1874 2476 2889 3841 4525 5022 6064 6563 7193 7799 8477 9183 2420 3662 2759 2932 3114 3253 3501 3879 4157 4493 1066 1885 2496 3067 3858 4626 5281 6144 6565 7459 7873 8498 9261 wereldmarktprijs nog steeds beneden den bin- nenlandschen productieprijs ligt. Wat de opheffing van contingenteeringen van onze producten betreft, hier is voorloopig nog geen sprake van. Zoolang Nederland zijn landbouwproducten grootendeels in het binnenland moet vcrkoopen en de wereldmarktprijs daarbij beneden de pro ductiekosten blijft, zal steun uit het Landbouw crisisfonds onontbeerlijk zijn. Allereerst beklommen we langs steeds smaller wordende laddertjes dan commando-toren. De ..De Ruyter" ia de eerste kruiser met een derge- lijken pantsertoren, welke het voordeel biedt, dat de officier van de artillerie, die bet vuur leidt, zelf ook waarnemer ia. De toren heeft zeven verdiepingen: de n«vl- gatiebrug, het torendek C, D en E. het bordes van den commandotoren, de artillerle-commnn- (•o-torea en daarboven no* de top van to- Een Indruk, die onze eerste was en die' ons gedurende heel den tocht is bijgebleven, is wel, dat de kruiser er overal kraakhelder uitziet. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft tot opvolger van pastoor L. Brink, als adviseur van den Ned, R.K. Slagersgezellénbond „8t. Jo ris”, benoemd rector W. Bokeloh te ’s-Graven- hage. geestelijk adviseur voor de sociale orga nisaties in de residentie. 377% 21% 92 7% 143% 66 117 170 75.00 8.75 31-57% 43.25 105’4 2% 13% 17 19AJ l‘/< 61 41.25 47.50 46.25 1.88% 236 285 58% 261 2S% 18£ d d d z 2350 2582 2740 2878 3047 3235 3311 3766 152% 73% 41 50% 2M% 243 41.10 47-50 4*30 236% 282% 58% 261% 50% 3% 79% 115 106% 96% 171 67 2% 50 3’4 78 1 i 1 1 1 1 I c 1 I 1 100% 93% 85 lOOfc 99% 24% 100% 94 86 100% 997/g 24% 213 161 115% 107 97% 171% 48 2*4 9 T 11 t< P V d 154 73 39% •‘0 i 210% 235 Londen Berlijn Partje Brussel Zwitserland Weenen Kopenhagen Stockholm Oslo F N York cable Rome Praag Madrid 31’4 54^ 3% 477/, 12% Mills*’” cent. Blauwe per baal. II 4 30— Prof. w. Mulder S.J.. hoogleeraar in de Ge schiedenis aan de R.K. Unlversiteit te Nijmegen die tijdens een verblijf bij Pastoor W Nolet, in de pastorie van „De Papegaai" te Amsterdam door een ernstige ziekte werd overvallen en daar tot nu toe werd verpleegd is thans voor verder herstel overgebracht naar bet Marla- paviljoen te Amsterdam. 104% 2% 13% 17 18»/, 1% 61 De kosten van den bouw van een kruiser zijn hier Juist daarom zoo hoog, omdat het bestek maar voor één kruiser gemaakt wordt; zouden er meer op stapel gezet worden, dan zouden de bouwkosten in verhouding veel lager zijn. Op den terugtocht werd nog even stilgehou den voor een oefening met bet uitzetten der sloepen en het uitwerpen van drijvende brand- boelen, welke een eventueel over boord geval lene de plaats aanwijzen waar hU de redding boei kan vinden. Tijdens de lunch werd •n telegram aan den Commandant der Marine te 'sGravenhage ge zonden, waarin de deelnemende Journalisten dank brachten voor de ultnoodiglng een oer eer ste tochten van Hr. Ms. De Ruyter mee te ma ken en hun groote voldoening over dezen tocht uitspraken. Met de snelle commandantssloep de kleine De Ruyter werden we van den kruiser weer naar den wal gebracht, na dankbaar afscheid te hebben genomen van commandant V. d. Ban de Laooete an zUn officieren. Vorige Blotkoezaen Heder 2714 18% 6035 6375 6526 6709 6917 7113 7480 7516 7678 7883 8107 8260 8553 8822 915* 9442 9753 9857 9663 Nieten 100 413 627 1000 1108 1479 1643 1935 2064 De opening van de Moerdijkbrug omstreeks mldden-December zal volgens het „Dagbl. v. N.-Br.”.’geschleden door H. M. .de Koningin. 7612 7624 7804 8043 8230 8407 8690 9024 9403 9675 9842 9977 81 328 568 921 1158 1402 1583 1933 2024 2169 2362 2610 2743 2880 3063 3247 3312 3774 4013 4142 4349 4711 4895 5155. 5192 5533 5698 5965 6347 6516 6688 6916 7066 7445 7654 7841 8103 8249 8537 8790 9075 9433 9731 5534 5727 5733 «173 6376 6554 6728 6932 7172 Uit betrouwbare bron vernemen wij, dat de regeering ten opzichte van de maatrege len tot verlaging van de publieke uitgaven, met inbegrip van het aanhangige wetsont werp tot herberekening van de pensioenen, haar standpunt in verband met de gewij zigde monetaire politiek, nog niet heeft be paald, doch de ontwikkeling van den toe stand wenscbt af te wachten. De artillerle-commando-toren staat m ver- I binding met het geschut, dat de officier van de ren ondergebracht. De hutten aan weerskanten, 120 447 714 1016 1241 1531 1662 1943 2079 2171 2185 2414 2659 2757 2887 3076 3249 3402 3832 4038 4038 4144 4469 4726 4909 131 456 727 1017 1252 1534 1731 1945- 1952 2103 2199 2495 2697 2806 2949 3194 3258 3514 3920 4071 4191 451* 4730 4794 4937 5206 5588 25 168% no 265 Vor.stotk. 9-20% 75.75 8.78% 31.60 43.45 Met ’n matig gangetje van circa 10 mijl voe ren we in Z.W. richting, tot we om 12 uur het lichtschip Haaks genaderd waren, waaromheen de De Ruyter een halven cirkel beschreef om vervolgens recht op de kust aan te stevenen, die spoedig weer in 1 zicht kwam. Daarna ging het weer N.O.-waarts op de reede van Den Helder aan. achterin de ruime kajuit van den Commandant; in ’t midden de longroom van de officieren, waar we de lunch gebruikten en in comfortabele stalen meubelen konden uitrusten van de ver moeiende wandeling. Ook de keuken en de bij- behoorende vertrekken bevinden zich hier; slles zakelijk en modem geoutilleerd. Van het manschappendek verdient nog ver-| melding de ruime schrtjfzaal voor de beman ning. welke ons terecht met *n zekeren trots ge toond werd. Tijdens den rondgang over en door het schip werden vanzelfsprekend door de journalisten vele vragen gesteld, waarvan er enkele aelfs on beantwoord bleven. Uit het antwoord op een dezer vragen echter vernamen we, dat de krui ser Hr. Ms. De Ruyter een met olie gestookten turbine-motor heeft met een machlnevermogen van 66.000 paardenkracht en dat de bouwkosten bedroegen 12 mlllloen gulden, waarvan naar schatting driekwart asm loon is uitbetaald. V d d 1 Na zonsondergang was de kruiser Dtnsdar op de reede van Den Helder aangekomen; de ma- rine-stad zag er slechts de lichten van, aoch Woensdagmorgen kon Den Helder dan toch voor bet eerst den nieuwen oorlogsbodem zien, z|j het nog op een behoorlijken afstand. Het aantal inwoners va* de Jutterstad. dat voor kantoortijd even een wandelingetje langs de ditmaal spiegelgladde see maakte, was groo- tor dan an den; men wilde tot de eersten be- ,iooren en kunnen zeggen: ik heb em al gezien! „W1H U Woensdag vrij hoddgn voor een tochtje met Ms. De Rayter?” Deze uitnoodiging was voor ons de ver- ▼willos van een taag-gekoeotorden wvnsch, de nieuwMe aanwinst Van onze Koninklijke Marine, waar we reed* sooveel koionwnen drwks over geinen m aooveel fraaie foto's vu gezien hadden, eena nui nabij te mogen zien en er een tochtje mee te mogen maken. Te bevoegder plaatse wees men ons er ech ter op, dat de mogelijkheid van export van Ne- derlandsche landbouwproducten afhangt van twee factoren, nJ. de wereldmarktprijs en.de contingenteeringen, welke het buitenland op den Invoer van onze producten toepast. Ten aanzien van den eersten factor den wereldmarktprijs is Nederland wellicht in een iets gunstiger positie gekomen. Maar toch moet niet uit het oog worden verloren, dat de NeO. Staat steen, vaat Oemeenteleen. prijshoudend Toungleentng tater j Phütps awak Unüever vaat AJcs....awak Koninklijke zwak B V 4 vort JLmsterO- Rubber Mar Tabak rndesid. .tmertk. waarden verduld maatregelen overwogen, om Druinnrood binnen zoo klein mogelijke grenzen te houden. Op bet mengper- centage van buiten- fen binnenlandsche taiwe zal deze prijsstijging voorloopig geen invloed hebben. In breede kringen bestaat de verwachting, dat, na de depreciatie van den gulden en de uitbreiding van onze exportmogelijkheden, het complex van steunmaatregelen voor den land bouw binnen niet te langen tijd afgeschsft zou kunnen worden en wi) een geleidelijke liquidatie van onze landbouwcrisispolitlek zouden kunnen verwachten. Op de valuta-markt was t Woensdagochtend kalm en ten opzichte van het Pond Sterling en den Dollar legde de gulden een iets vastere stemming aan den dag. Het Pond bewoog zich n.l. op 9.259.20—9.22 (vorig off. slot 9.24) en de Dollar op 1.881.88 (1.88H). Ter beurze trad geen verandering in; de Dol lar noteerde officieel 1.88 S, zoodat de waarde vermindering van den gulden ongeveer 22 bedroeg. Als de teekenen niet bedriegen, bestaat de mogelijkheid, dat bet in valuta- en beurscentra iets kalmer begint te worden. Tijdens de eerste vlucht in valuta’s van den eenen naar den an deren kant, hebben officieels instanties niet terstond ingegrepen, terwijl men er toch kennis van had genomen, dat door het monetair ac- coord tusschen Engeland, Frankrijk en Ameri ka ervoor zal worden gezorgd, het evenwicht in de valuta's zooveel mogelijk te behouden. Eer gisteren meende men ons Egalisatiefonds in werking te zien, toen een verdere stijging in Ponden en Dollars werd opgevangen en giste ren kon onze gulden eveneens op iets beter peil gehandhaafd blijven. Hedenochtend was de stemnting voor ons betaalmiddel veel gunstiger aangezien het Pond Sterling van 9.20 54 (v. slot) tot 9.149.16 terugliep en de Dollar van 1.88% tot 1.87%1.87% De handel In valuta’s was 80 318 465 863 1003 1338 1557 1840 1958 3157 2374 2568 2718 2839 29*7 3233 Om negen uur arriveerden ’n 36-tal vertegen woordigers van de Nederlandsche dagblad- en foto-per* aan het Havenhoofd, waar een ma- rine-sleepbootje gereed lag om ons naar de De Ruyter te brengen. Terwijl wv ,op de laatkomers wachtten persfotografen zijn niet altijd haantje de voor sts gaf Hr. Ms. De Ruyter vijftien saluut schoten ter begroeting van den Marlne-Com- mandant van Willemsoord, Vice-Admiraal T L. Kniys, welke saluutschoten met een even «root zantal werd beantwoord. De zee was bijzonder kalm en het overstapper eo-v op den krutetr leerde (*ta op j ren. Hams Duchesse 1819. Maagdenperen Williams 89. Pondsperen 913, Bredenx ^DEN HELDER. 7 Oct. Gemeentelijke Vlacbaf- slag. Aangebracht door Korden: Tongen 0.93 1.06, Slips 7384 cent per kg. Schol I 4 80 7.60, idem II 33.85, Schar 3 30—3 85 per kist. Door garnalenvlsachen: levende garnalen 135 p. kist. Gekookte garnalen 15 cent per kg. MIDDENMEER. 7 Oct. Graanbeun. Rogge 7.75 —8.35. Wintergerst 77.40. Zomergerst 7.40 7.70. Witte Haver 6.50—7 35, Groene Erwten T50 —92», Paardenboonen 6630. Duivenboonen 8—0.35. Karwjjzaad 33.00—23. 4100 4298 4340 4606 4664 4846 4*77 5109 5141 5387 5400 5684 5691 5876 6291 6463 6502 6646 6665 6897 7051 7298 7 Staatsleeningen 464 Nederland 19*4 3 Obllg 2% Cert 4% N. Ind 1931 4 1934 514 Youngl (M JL-verkl.) Banken Amsterd. Bank Koloniale Bank Indische Bank Cert. Handel-MU Industrieën Unilever CslvéOelf» Alg. Kunstzijde Van 'Berkel’s Pat. Nieuwe Philips Ned. Ford Indostr. Buitenland Anaconda Bethlehem Steel Kennecot 8. Steel O. 8. Leather Intern. Nickel Stand. Brands Mijnbouw Boeton Mijnbouw Alg. Exploratie Redjang Lebong Petroleum Kon. Olie 3aboes ?erlak Pendawa Naar men ons meldt, was het dezer dagen 40 Jaar geleden, dat ten overstaan van den Notaris Jhr, mr Edzard Tjarda van Starcken- borgh Steehouwer, den vader van den onlangs in functie getreden O.G. van Ned. Oost-lndië, de acte werd gepasseerd betreffende de op richting van de N.V. De Groninger Rijwlelen- fabriek A. Fongers, voorheen alleen onder den naam A. Fongers, de bekende Fongers-rijwie- lenfabriek. Ten tijde van de oprichting der Vennoot schap in. 1896, genoot het Fongers-rijwlel reeds een uitgebreide bekendheid als een der eerste In Nederland vervaardigde rijwlelmerken en werd het in de kringen van de toenmalige wie- lersportbeoefenaars zeer geapprecieerd. De Directie van de nieuwe vennootschap, ge vormd door de heeren A. Fongers en zijn zoon T. Fongers, voerde reeds dadelijk een krachti ge politiek door haar gunstig bekende fabrikaat tal leveren tegen voor die dagen uiterst lage prijzen en daardoor de bultenlandsche concur rentie krachtig te bestrijden. De eerste Jaren waren moeilijk, maar door onveranderlijk vasthouden aan den stelregel: het beste te leveren voor den laagst mogelijken prijs, werd de zaak wat zij thans Is. Ook in de latere Jaren van haar bestaan bleef de Fongersfabriek vasthouden aan haar prin cipe, leverde haar rijwielen onverminderd in constructie, kwaliteit en afwerking en hield al- zoo haar reputatie hoog'. 4968 5273 5590 5750 6174 6391 6607 6747 6968 7173 7544 7735 7918 8185 8270 8632 8869 9253 9536 9781 9912 9962 10045 1008* 10157 101*1 10318 10443 10529 10531 10542 10584 10600 10728 10733 10770 10771 10*00 1081* 10829 10832 10845 10648 10863 10872 10874 10885 10894 10930 10M1 11072 11087 HOM 11220 11244 11287 11325 11337 11365 11398 11485 11536 11544 11549 11589 11598 11605 11819 11852 11668 11670 11674 11877 11686 11705 11803 11805 11892 11904 11911 11932 11937 12048 12078 12101 12116 12158 12186 12262 12266 12274 12282 12286 12306 12354 12382 12391 12453 12483 12406 12522 12530 12537 12543 12540 12605 12688 12746 12740 12751 12758 12762 127M 12*07 12828 12829 12865 12946 12078 13014 13024 13035 13132 13138 13148 13186 13192 13270 13390 13403 13418 13431 13445 ttZZ 13823 13845 13865 13M1 13908 13938 13948 13955 1305* 1300* 14071 14080 14137 14146 14148 14164 14174 14103 14244 14263 14337 14468 14474 14481 14537 146*4 14607 14600 14*16 14630 14710 14711 14723 14733 14738 14747 14757 14779 14798 14815 14829 14847 14864 14000 14906 14922 14934 14952 14*64 14085 15002 1506Q 15075 15076 15129 15192 16215 15267 15266 15368 1541* 15419 15462 15453 15687 15544 15616 15618 15608 15707 15738 15800 15300 15912 15008 16012 16116 16154 16223 16234 16251 16357 16375 16389 16390 16442 16630 16544 16675 16676 16680 16692 16745 16747 16801 16802 16832 16835 16856 16859 16897 16919 16933 16955 16972 17004 17045 17074 17078 17094 17230 17266 17394 17428 17448 17630 17681 17616 17624 17643 17679 17687 17711 17760 17801 17816 17817 17*19 17*24 17863 17886 17976 17979 17980 18014 18015 18018 18130 18149 - 18192 18219 18230 182*9 18340 18364 18260 18282 18296 18311 18324 18361 18396 18401 1*447 1*458 18475 18463 18484 18495 1*524 18615 18621 18699 18717 18723 18756 18761 18011 18845 18062 18968 18989 19038 19042 19076 19116 19306 19206 19313 19354 19357 19367 19414 19445 19460 19637 19700 19710 19714 19723 19744 19776 19821 19898 19916 19920 19965 19090 30013 3M14 30072 20200 20247 20257 20375 20392 20404 20452 20469 20634 30690 207*7 20769 20773 20777 20809 30613 20829 20862 20866 20014 Vsxbeterlng: 5e kl. lis lijst: 13881 ontbreekt. 3 «97 724 1197 1896 2660 3265 3988 4056 4725 5409 6227 «682 7704 8120 8594 9637 10370 10433 10672 10711 10957 11022 11082 11180 11393 11463 11700 11726 11798 18885 12021 62244 12252 12324 12355 12485 12533 12597 12613 12656 13779 13875 13066 13103 13164 13498 13556 13632 13673 13817 13952 13994 14048 14052 14059 14114 14310 14229 14230 14532 14576 14628 14707 14794 14848 14912 14992 15047 15125 15143 15184 15190 15196 15205 15231 15349 15479 15545 15546 15664 15750 15832 15846 15068 16096 16126 16231 16288 16317 16331 16384 16415 16638 16694 16892 16893 16959 17130 17318 17333 17385 17411^17444 17535 17541 17609 17651 17794 17822 17899 18022 18028 18106 18220 18289 18313 18363 18432 18435 18494 18710 18791 18793 18927 19077 19157 19360 19541 19506 19580 19675 19734 19737 19797 20648 20798 20840 Wat zwartkijkers ook op onzen zwevenden gulden hebben aan te merken, zelfs de grootste pessimist kan zich niet anders dan verheugen over de enkele lichtstralen, die zich uit de somberheid va* duistere crisiswolken schijnen los te maken. Als een dezer lichtstralen moge wel het verheugend verschijnsel gelden, dat er in het particuliere universum, dat men auto mobilistenwereld pleegt te heeten, een merk bare opleving valt te constateeren. Gedurende de laatste tien dagen heeft men op de desbe treffende afd. van de Prov. Griffie te Haarlem veel meer nununerbewijzen uitgereikt, dan vroeger (hoever ligt de tijd van den bodemvas- ten gulden al aehter ons!) in eenzelfde tijds verloop het geval was. Met de nummering heeft men het nuiuner GZ 29000 reeds ver overschreden. De optimis ten, die in den beteren toekomst gelooven, tooien hun nieuwen, of ook wel tweede-hand- schen wagen fier met het laatst aangesneden duizendtal, in de vaste overtuiging, dat onze kindskinderen de hieroglyph GZ 29000 zullen beschouwen als het symbool van de gedenk waardige gebeurtenis, die in het najaar van 1936 de eerste rimpels van crisisvermoeidheid glad streek. Worden er dan geen oude nummers meer uitgereikt? In den loop der jaren zijn er na tuurlijk veel, die geen beteekenis meer hebben, omdat de eigenaars hun kostelijke* vierwieler hebben afgeschaft. Al deze eigenaars zijn niet zoo correct geweest om van deze verandering bij het provinciale bestuur kennis te geven; maar in de dossiers van de Griffie prijkt toch een groot aantal G-nummers, die in de laat ste jaren uit den omloop zijn genomen. In overleg met de politie, die bij een goede regeling natuurlijk het hoogste belang heeft, na besprekingen ook met K N.A.C. en A.N.W.B. hebben de gewestelijke besturen ongeveer vier Jaar geleden besloten deze nummers niet meer aan nleuw-komers uit te reiken, al vragen deze er ook nog zoo dringend om. Voor de liefheb bers, die met alle geweld de prilheid van hun auto-bezit willen maskeeren, bestaat er slechts één mogelijkheid. Als een van hun vrienden of kennissen een oud, ongebruikt nununerbewijs heeft, kan dit éénmaal van eigenaar verande ren. Het nununerbewijs en een schrifteUJke overdracht moeten daartoe aan het provinciaal bestuur worden overgelegd. Als het oude num- merbewijs verloren is gegaan, is overdracht be slist onmogelijk. Ook heeft de politie begrij pelijkerwijze niet willen toestaan, dat zoon nummerbewijsmeer dan een keer van eige naar verwisselt. Op 1 Mei 1933 was de G 99999 gepasseerd en begon met de OZ-telling. In drie en een half Jaar Is men de 30.000 genaderd; de aanvulling tot de tweede serie van honderdduizend zal waarschijnlijk (indien er opleving komt) wel In een sneller tempo gaan. En dan? Wie dan leeft, wie dan zorgt, men heeft er zich nog geen zorgen over gemaakt en laat het rustig over aan den minister, die dan hét oppertoe zicht in handen zal hebben. 18707 19470 19683 20256 20351 20000 20620 artillerie vanuit zfln hoogen waameempost kan leiden. Het geschut bestaat uit 7 15 cM. kanon nen, 10 zware mitrailleurs van 40 m.M., 8 mi trailleurs van 12.7 m.M. en 4 mitrailleurs no. 4. Zoowel aan stuur- als aan bakboord bevindt zich een z.g. peravaan, een na tewaterlating automatisch-werkend apparaat, dat de mijn kabels afsnijdt: het is een beveiligings-apparaat van Engelsche vinding, dat dateert van den laatsten grooten oorlog. De kruiser heeft twee schroeven en op het pantserdek bevinden zich dan ook vier reserve- schroefbladeren. Deze schroefbladeren alleen al ze zijn ca. 2 M. in doorsnee dwingen reeds respect af voor het genie van de scheepsbouw- ingenleurs. Vanaf den 25 M. hoogen commando-toren heeft men een prachtig overzicht op het voor- en achterschip en de persfotografen maakten dan ook van deze mooie gelegenheid gebruik oy vanaf deze hoogte eenlge opnamen te makeif. Na het schip in de hoogte te hebben gezien, maakten we een wandeling over de lengte, maar dan over de verschillende dekken beneden den toren wel te verstaan. Onder de torendekken komen schtereenvolgens het tentdek, het opper dek. het kuildek, het panteer-tusschendek en het koebrugdek. Het werd dus een lange wandeling. Iade on derste verdieaing zijn de machinekamers, de stuurinrichting, de munitiemagazijnen, de koel cellen, de reservoirs' voor brandstof en vloeistof ondergebracht. We hebben daar overal een kijk je genomen; we bevonden ons daar onder den zeespiegel; de diepgang in het zeewater is ca, 4.9 M. De munitiemagazijnen waren nog ledig, doch we zagen er de installatie, die de munitie naar boven voert naar de stukken geschut. De ruimte van de stuurinrichting was interessant; zoo eenvoudig als de handeling van het hantee- ren van het stuurrad is, zoo ingewikkeld is bet apparaat, dat door deze beweging in werking wordt gesteld. Op de volgende verdieping ontmoetten we de meeste manschappen, die hier hun verblijven hebben en werkplaatsen We zagen er H vol slagen wasscherÜ, voorzien van de modernste machines; we zagen er de bankwerkers-werk plaatsen, de gewerenkamer en de manschap- verblUven, waar des nachts geslapen wordt en overdag gegeten. We zagen ze aan den maaltijd: het was goeie kost en er werden behoorlijke portlec-met-’n kop-erop verorberd. We zagen er ook de zleken-afdeeUns, waar een van de Jantjes ziek lag en vreemd keek naar al dat heeren-bezoek. Er Is een dokter met enkele verplegen aan boord; voor spoedgevallen Is er ook *n operstlezaal, doch zoo mogvlljk worden erneUge patiënten aan wal gebracht. t 1000.— 5806 t 400.— 321 5202 19624 20025 t 200.— 441 9761 12996 20040 f 13874 15560 17034 17038 18368 19439 Prijzen van f 70 495 IJMUIDEN, 8 October 1936. Tarbot f 0.64— 0 48 per K.G.: Griet f 24—18 per 50 K.G.; Tong f 1.20—1.00 per K G Groote Schol f 26—20 per 50 K.G.; Middel Schol f 25—21 per 50 K.G.; Zet Schoof 26—21 per 50 K.G.; Kleine Schol f 18.50 —6.50 per 50 K.G.; Schar f 11—4.70 per 50 K.G.; Rog f 630 per 20 stuks; Vleet f 0.80 per stuk; Pieterman en Poon f 5.50 per 50 K.G.; KI. mid. Schelvisch f 32—27 per 50 K.G.; Ki. Schelvisch f 25—10.50 per 50 K.G.; Kabeljauw f M—58 per 125 K G Gullen f 28—6.50 per 50 K.G.; Leng f 3.25—1.60 per stuk; Heilbot f 0.80 per K.G.; Wijting f 490—0.M per 50 K.G.; Koolvisch f 1251.10 per stuk; Makreel f 9.50 490 per 50 K.G.; Versche haring f 430—3.4C per kist; Steurharlng t 8.208.10 per kantje. 61 238 507 881 1084 1369 1571 1857 1991 2159 2164 2295 2581 2720 2851 3040 3234 3270 3306 3574 3744 *973 39M 4011 4002 4100 4141 42M 4594 4824 •108 5384 tsn tsm 6209 «412 6643 6834 6991 7282 7600 7751 7997 8225 8326 8647 8996 9401 9669 9827 9970 Continental OU Shell Union OU Rubber A’dam Rubber Bandar Deli Batavia Rubber Berbaéjadl Sllau V. L O. O. Allied a Intercontln. Rubb. Scheepvaart Java Ch. Japan Kon. Ned. Stoomb. Schee.Tvaart-Unle Suiker a. v. a Jav. Cultuur N. L 8. O. Vorstenl&nddi Actions idem Tabak Dell Batavia Oude Dell Oostkust Senembab Spoorwegen Union Pacific yvabazh Erie Kansas City South South Railw. Ublc. MUw. Maxwell L. Gr I ex dividend nominaal 4% Koninklijke in dollars 101% (voork 95). 13248 13261 19470 13490 13519 13595 13634 13667 13700 13706 13722 13798 De regeering is echter te dezen opzichte uiterst diligent; zij houdt elke mogeiukmid om tot verlaging van den steun te geraxen, nauw lettend ih het oog. Tal van maatregelen, welke in den loop der laatste dagen genomen zyn, wijzen hierop. Ook de zuivel-export staat er iets gunstiger voor. Enkele export-premies kon den worden verminderd, andere zelfs geheel af geschaft. Aan stuurboordzijde beklommen we de lange trap, die daar was neergelaten. We werden ont vangen door den laten Officier H. G. de Bruyne en vervolgens door den Commandant A. C. Van der Bande Lacoste. Als een rots zoo vast lag de „De Ruyter” op den kaimen zeespiegel. Alles aan boord ging zijn gewonen gang, elk van de ruim 400 manschappen heeft zijn eigen functie op dit groote zeeschip; leder is op s’n plaats en daarom bemerkt men niet, dat de be manning zoo talrijk is. Op het achterdek maakte een ploegje man schappen vrat gymnastische oefeningen en wa- ren.matrozen bezig het dek, dat heusch niet zoo vuil was, te schrobben; een deel van hun dag-- taak. Eerst wat onwennig standen de persmannen in groepjes bjj elkaar. Het eerst werden de foto grafen wat vrijmoedig en toen volgden ook de anderen en binnen weinig tijd waren de ruim 20 journalisten over het 170 M. lange schip ver deeld, om hier en daar voorzoover het niet taboe was eens ’n kijkje te nemen. Nadat de trappen waren opgeheschen en de ankers gelicht, werd in Z.W. richting koers ge zet. Onder leiding van enkele officieren maak ten we in groepjes een rondgang over en in het schip. Als men bedenkt, dat er twee A drie uur noo- dlg is, alleen al, om de De Ruyter van boven tot beneden en van voor tot achter te bezich tigen, zal men van ons niet verlangen, dat we een uitvoerige beschrijving van het schip geven. Er is trouwens al uitvoerig over geschreven in dit blad. We volstaan daarom met enkele in drukken. ALKMAAR, 8 Oct. N.V. Alkmaarsche Export veiling. Aardappelen f 1.80 per 100 Kg.; andijvie f 0.501.50 per 100 stuks; appelen f 49 per 100 Kg.; bloemkool I f 8—14.50. idem II f 1 50—4 per 100 stuks; boerenkool f 0.60—1.80 per 100 stuks; bieten f 0.60—1.10 per 100 Kg.; druiven f 7—17 per 100 Kg.; gele kool f 1.40—1.80 per 100 Kg.; groene kool f 1.50—3 per 100 stuks; kropsla f 0.503.10 per 100 stuks; knolseldere f per 100 stuks; meloenen f 6—14 per 100 stukSTÊêren f 4—12 per 100 Kg.; prei f 1.50 4.20 per 100 bos; postelein f 0.10—0.24 oer bakje; raapstelen f 0.80 per 100 bos; radtis f 0.60 per 100 bos; roode kool f 1—2.90 per 100 Kg.; selderie t 0.501.20 per 100 bos; spinazie t 0.16 —0.52 per bak; spruiten f 4.50—7.50 per 100 pond; snüboonen f 6-U1 per 100 ppnd; dubbele spercleboonen f 0.65—3.35 per zak; tomaten r 1505 P®r 100 pond; uien f 12.20 per 100 Kg wortelen f 2—3 per 100 bos; witlof I f 8—9 per 100 pond. 22S^L71.*A£SPEfJ' ’o00* •De Tuinbouw” - 235 baal Mrdappelen: Bchoteche 75 c». ®°nte 1 30, Elgenh. 1.101.20 Bloemkool: I 8.10—14 60. 100 18 “k enkele Slaboonen 2.152.40 per 15 kg; 200 zak dubb. 0s£2°1"to 18 5000 Bleten 2s.10'.00? R°ode kool 1.10—1.70, 8500 kg. Gele kool l_f.30, 7500 kg. Witte kool 1-- 1! per 100 kg. 175 baal Uien: grof 7075 eent, 80 Cent' <lrieW«n 60—70 cent, nep *-802-80 per baal. 100 baal Wortelen 5055 cent per baal. A Oct Op HooP van Zegen" Andijvie 5060 cent. Gele gooi 1.501.80 Roode k001 I 3°- Slaboonen 6.00—12, SnHboonen 9.00 18- wortelen 8 40—3 90. Bonne Louise 2100— 32, Doyenne de Comice 17.00—27, William 12.00 18, Zoete Kandij 9.0014, Nouveau 11.0017, Conference 10 00—20, Keswick 8.00—IS. Transpa rant 15.0023. Calvll 14.0023. Bismarck 10.00 —14. Druiven 17.00—25. Tomaten 3.50—6 10, Bo>- rengroen 10.20—12.10. Br. Seedling 11.00—19. Gleser Wildeman 11.2015.40, Goudrelnet 12.00 —23. Gratlool 8 90—1160 Kleermaker 10.40— v England 10.00—18. Winterjannen 11-20—14.30. Zoete Ermgaard 14.0018, Meloenen 100015, Eigenheimers 22.30. ■s-HERTOGENBOSCH 7 Oct N. C. B. Bossche Veiling van Land- en Tuinbouwproducten. Spi nazie 3—8 cent per kg. Kropsla 613 cent per 10 krop. Andijvie 511 cent per 10 struik Bloem kool 1873 cent. Roode kool 1340 cent, Witte kool 1938 cent. Savoye kool 819 cent per 10 stuks. Kassnljboonen 3036 cfcnt, Snüboonen 10 15 cent, Stokprlncessebconen I 34—30, n 10— 16 ceijt per kg. Kroten 30—36 cent per 10 kg. Pronkboonen I 13 20 per 100 kg., idem II 46 cent per kg Witlof 1728 cent per kg. Pre! 48 cent per bos. Boepeen 2034 cent per 10 bos. Bospeen 2034 cent per 10 boe. Komkommers 10 15 cent per 10 stuks. Juin 1438 cent per 19 kg. Knolselderle 34 cent per knol. Tomaten 3!B 90 cent per 10 kg. Noten 0.531.79 per 100 st! Perziken 4565 cent per 10 st. Bl. Druiven 6 cent per pond. Sterappels val 1018, Goudrelnet! ten val 616, Bellefleur 614. Wünappel 16131 Trlomph de Kiel 15. Landsberger Relnet 15171 Bismarck 1619, Nouveau Polteau 713. Will 935 1654 2303 3760 3718 4109 4790 5722 6401 6971 7739 7771 8332 8435 8858 9031 9755 10008 10123 10140 10205

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4