Spoorboomen te vroeg geopend
Nog 34 opvarenden worden
vermist
I
Storm op
De non-interventie
K
J
zee
I
HACHELIJK MOMENT TE
AMSTERDAM
„OKEANIS” GEBORGEN
WOENSDAG 21 OCTOBER 1936
Nationale jeugdstorm
Schade wordt later hersteld
Naar de Waalhaven gebracht
tjalk
Engelsch schip had vertraging
OCTROOI AAN DE NED. BANK
Nog meer geredden
Water in achterruim
NEN
KR
de
AAN DEN DOOD ONTSNAPT
Nog een vermiste
j
De houding van Rusland
IET
trïd
KIND DOODGEREDEN
Fluitsignaal van den
trein waarschuwde
Kerkschenner een jaar
achter slot
Na het drama te
Spekholzerheide
De inbraak in de Monica-kerk
te Utrecht
CAFÉHOUDER ONDER TRAM
GEDOOD
HOOIBERGEN IN BRAND
TE HEDEL
DOOR EEN VRACHTAUTO
GEGREPEN
DE TENTOONSTELLING IN
HET WESTLAND
DE TELEFOON STORING
OPGEHEVEN
TRAM TEGEN VRACHTAUTO
GEREDEN
Tweemaal dezelfde fout
in één jaar
Daar staat de „doodstraf” op!
De „Groenlo” verliest eau mast
en deklast
De kapitein van de „Van der Wijck” kon tot heden geen
oorzaak opgeven van de ramp
Chauffeur van vrachtauto ont
kwam op *t kantje af aan een
verschrikkelyken dood
Bemanning van een
met moeite gered
Italië, Duitschland en Portugal
laten niets van zich hooren
Ongeval te Marum goed
afgeloopen
Vragen aan ministers gesteld
Motorrijder op slag gedood
VerrriOedens van brandstichting
Motorlogger ontsnapt
1
1
Zaltbommel
op
J
zes is
de
Ministerieele mededeelingen in
memorie van antwoord
Hachelyk overweg-avontuur
te Loenen
Op de krijgsschool in Polen worden de
officieren, die met succes hun examen
deden, naar oud gebruik met den
ridderslag tot luitenant bevorderd
Jeugdige fietser kort daarop
overleden
de
om
itrte
iven
Dinsdagochtend om 9 uur was de telefoon-
storing met het Zuiden des lands opgeheven,
nadat den geheelen nacht was doorgewerkt om
het defect aan den rivierkabel in de Merwede
te repareezen. De verbindingen met Zeeland.
Omtrent de redding van de opvarenden van
de „Okeanis" moet uit een nader bericht wor
den ongemaakt, dat de bemanning niet door
de Beursplein aan boord ia genomen. Wel lou
den de beide sloepen langszij het schip hebben
gelegen. doch toen werd besloten zich naar het
Grieksche sa Belglon te begeven, dat zich even
eens in de nabijheid bevond.
Dinsdagmiddag om twaalf uur to het jarig
zoontje van de familie O. te NUverdal, doordat
het plotseling de Qrootestraat o verstak, onder
een pa wee renden vrachtauto geraakt. Zwaar
gewond werd bet kind opeen tmwn. Kort na het
ongeval is het ventje overleden.
tb
>1
niet
De jury van de Westlandsche bloemen- en
fruittentoonstelling te ’s-Gravenzande heeft de
volgende bekroningen toegekendeerste prijs met
de medaille der Koningin: A. A Vollebregt te
HonselersdUk: tweede prijs W A. Dujjvestein. te
HonselersdUk; derde prijs L. P. v. d. Klugt te
HonselersdUk. De medaille van Prinses Juliana
werd toegekend aan den Bond Westland voor
zUn frultzending en een medaille van den minis
ter van Landbouw en VisscherU aan L, Lange te
's-Gravenzande.
Op den onbewaakten overweg te Loenen, na
bU het station Vreeland, reed Dinsdagochtend
een ambtenaar van de Crisis Zulvelcentrale. de
heer B. uit Vlnkeveen, per rUwiel van Loener-
sloot in de richting Vreeland, nadat hjj zich te
voren overtuigd had dat de spoorbaan vrij was.
Toen hU evenwel ongeveer op de spoorbaan was
In bet stormweer, dat de laatste dagen boven
de Noordzee woedde, heeft het s.s. „Groenlo”
van de maatschappU ..Noordzee”, dat een la
ding hout In een haven van Noord-Rusland had
ingenomen, zUn voormast en een gedeelte van
zUn deklast verloren.
Het schip Is vanmorgen omstreeks half zes te
IJmulden binnengekomen en is doorgevaren
naar Amsterdam om In de Coenhaven kolen bU
te laden.
:rgieks
op bet
poedig
Fietsen in het donker zonder
reflector en zonder wit achter
spatbord kost 'n paar gulder
boete (als de politie u ziet
of... uw leven (als het verkee
u niet ziet!)
P.S. Wist u, dat alleen „wit"
„wit” („smoezelig”
of „verroest” is dus niet
voldoende
Perth
inlngs
laards
o. N»
ruim
Jesex-
k>
ordlgd
s Ber-
schap-
Ja-
,erblUf
vieler-
len en
I noch
t land,
en ge
en
fl-
de
Isa
it, tot het laag water was,
t en de Maas, belde van
jn uitgevaren ter aa-
•pboóten Is de Okeanis
1 Het schip ven den havendienst is omstreek»
half zeven te Huizen teruggekeerd.
De motortjalk Is afkomstig uit Heemstede
Het scheepje was van Amsterdam uitgevaren
en wilde Dinsdagmorgen vroeg bU Urk voor an
ker gaan. Het sloeg evenwel kort daarna van
de ankers los en werd tegen de Oooische kust
gedreven.
■De schipper van de tjalk is naar Amsterdam
vertrokken teneinde een sleepboot te requiree-
ren om zoo mogelUk heden te trachten de tjalk
vlot te trekken.
Hedenmorgen meldden zich te Soerabaja de
lading-klerk Y. M. Hengst en de leerllng-
ladlng-klerk J. Latuperissa. Deze drenkelingen
irieler-
is niet
üeder-
i ver-
igstel-
n 1938
tab
m een
ir ds
nee te
er zal
heden
om <to
MJ bet
plaats
LONDEN, 30 Oct. (Reuter). Lord Plymouth,
de president der niet-lnmengingscommlssie In
zake Spanje, beeft gisteren een schrijven ge
richt aan de Duitache, Italiaanache en Portu-
geesche gedelegeerden deser commissie, waarin
hjj bun verzoekt hun opmerking op de bewe
ringen van Sovjet-Rusland ten aanzien van
inbreuken op de nlet-inmengmgsovereenkomst
voor het einde dezer week In te dienen. Do pre
sident hoopt de commissie voor as. Zondag te
kunnen bUeenroepen.
De kapitein van het Noorsche sa. ..Bollta”
rapporteerde Dinsdag bU binnenkomst te IJmul
den op de reis van' Oslo naar IJmulden met ver-
fchrikkelUk slecht weer te kampen te hebben ge
had. Als een gevolg van de overkomende zeeën
heeft het schip ongeveer 300 ton water In het
achterruim gekregen. Het schip Is opgestoomd
naar Amsterdam.
Het schip was in ballast.
Nader vernemen wU, dat de „Groenlo”, na in
de Coenhaven te Amsterdam te hebben gebun
kerd, de reis naar Frankrijk (Rochefort) zal
voorteelten, aangezien voor het herstel van de
schade de lading uit de ruimen zou moeten
worden gelost. Het schip zal derhalve zonder
voormast vertrekken.
De gezagvoerder is op de brug gebleven
toen het schip naar de diepte ging, de ge
zagvoerder kwam weder boven, om vervol
gens nogmaals onder te gaan en tenslotte
ten tweede male boven te komen, en wel in
de nabijheid van een reddingsboei, die hjj
wist te grijpen.
Op het schip was men er slechts In ge
slaagd om één boot te strijken, alvorens het
schip onderging.
Een tweede boot, die men buiten boord
wist te krijgen, moest op. hetzelfde moment
dat het schip zonk, doordat deze door een
schoorsteen van het schip werd getroffen,
zijn omgeslagen.
Van de tot nu toe niet terecht gekomen
Europeanen is het stoffelijk overschot van
mevrouw Wisse te Soerabaja aangebracht.
Aneta verneemt nog, dat tot dusver geen
verdere Europeesche vermisten meer terecht
zijn, zoodat vermoedeljjk bet totaal aantal
slachtoffers zal bedragen: 14 Europeanen en
20 inlanders.
De hulpoverwegwachter, die thans deer
zijn verzuim bijna een zeer groot ongeluk
op zijn geweten had. heeft zich ongeveer
een jaar geleden aan eenzelfde feit schul
dig gemaakt. Ook toen had hij de boomén
van denzelfden overweg geopend gelaten.
HU to toen weer als hulpoverwegwachter
In dienst gesteld. Zijn dienstrooster wees
aan, dat een trein uit Utrecht moest pa»-
■ter* ik
De gezagvoerder kon geen oorzaak voor het
ongeluk aangegeven, doch hij sprak als zun
vermoeden uit, dat op de een of andere wijze
water in het schip was gekomen.
De vierde stuurman, de heer J. F. Stada, brak
een been bij het verlaten van het schip.
Dinsdagmiddag Is op het IJselmeer, 4 11 500
meter van de Naardensche kust, de motortjalk
Lichtdrager aan den grond geloopen.
Op verzoek van de politie te Naarden Is een
boot van den Huizer havendienst uitgevaren
om de bemanning van de tjalk van boord te
halen en in veiligheid te brengen.
De heer Bongaerts heeft aan de ministers van
Financiën en van Sociale Zaken de volgende
schriftelijke vragen gesteld:
Hebben de ministers kennis genomen van het
drama te Spekholzerheide omtrent de gevallen
van methylalcoholvergiftiging?
Is het Juist, dat de vergiftiging moet worden
toegeschreven aan zeer matig gebruik van me
thylalcohol of met methylalcohol vermengde
Jenever?
Bestaat er gegrond vermoeden, dat de ge
bruikte methylalcohol over de Duitrche grens
Nederland Is binnengesmokkeld?
Zoo Ja, zijn dan bij de regeering maatregelen
in overweging om de kansen op herhaling van
een dergelijk drama in grensplaatsen zooveel
mogelUk terug te dringen en rijn de ministers
bereid de Kamer mededeeling van die voorne
mens te doen?
Dinsdagmorgen heeft de Utrechtsche recht
bank uitspraak gedaan in de zaak tegen den
27-Jarigen bankwerker M. uit Utrecht, die veer
tien dagen geleden had terecht gestaan wegens
het plegen van een helllgschennende Inbraak In
de St. Monicakerk aldaar.
De rechtbank veroordeelde verdachte tot een
jaar gevangenisstraf.
De officier van Justitie had acht maanden
geëischt.
BATAVIA, 31 Oct. (Aneta). BU verifica
tie van de aankomst van de, als gered op
gegeven, passagiers van de Dinsdagmorgen
gezonken „Van der Wijck", welke verifi
catie na aankomst te Soerabaja geschiedde,
bleek het, dat 15 In plaats van 16 Euro
peesche passagiers terecht waren.
De hoofdwerktuigkundige van de KPM,
de heer A. Kraanen, die als passagier aan
boord was en aanvankelijk als gevonden
werd opgegeven, wordt thans nog vermist.
De presldent-dlrecteur van de K. P. M., de
heer Everts, die hedenmorgen een vacantle-
trlp naar Japan zou aanvangen, doch deze uit
stelde. is hedenmorgen met een vliegtuig van
de KNILM naar Soerabaja vertrokken, om
een onderzoek naar de ramp in te stellen,
evenals de chefs van de nautische en techni
sche diensten der K. P. M.
Alles is dus zonder persoonlijke
ongelukken en met geringe mate-
rieele schade afgeloopen.
Dinsdagmiddag half vier is het Engelsche
vrachtschip Ousel, komende uit Liverpool, met
aanzienlijke vertraging te IJmulden binnenge
komen.
Het schip heeft tUdens het zware stormweer
met ernstige moeilijkheden te kampen gehad:
een reddingboot aan stuurboordzijde is kapot
geslagen. Het schip is doorgevaren naar Am
sterdam.
Dinsdagmiddag kwart voor
op den spoorwegovergang aan
Weesperzjjde te Amsterdam een
ongeluk gebeurd, dat wonder goed
is afgeloopen, dank zjj de tegen
woordigheid van geest van den trein
bestuurder van den op dien tijd van
de richting Utrecht komenden mate-
rieel-Diegeltrein.
Guus
itvan-
le Ja
il
mheid
De boomen van den overweg waren gesloten
om twee treinen, nJ. een uit de richting Am
sterdam en een uit de richting Utrecht te
laten passeeren. Aan belde zUden van de
spoorboomen stond op dit spitsuur een lange
file auto’s, wielrijders en voetgangers te wach
ten tot de overweg weer vrU zou zijn.
In Russische kringen te Londen acht men de
berichten, volgens welke de Muskousche regee
ring besloten zou hebben 'haar vrijheid in do
Spaansche kwestie te hernemen en zich terug
te trekken uit de non-interventie-commissle.
voorbarig.
Men voegt hier echter aan toe, dat het hier
gaat om een veronderstelling, die niet afgewe
zen kan worden en welker verwerkelijking af
zal hangen van de houding der drie mogend
heden, die beschuldigd worden van zekere in
breuken op de niet-lnmengingaovereenkomst.
Het schijnt, dat het mogelUk to, dat de Rus
sische regeering binnen een vrU korten rijd haar
standpunt in deaen zal bepalen.
Aneta verneemt inzake de ramp met het ss.
„Van der WUck” nog het volgende:
BU het vertrek uit Soerabaja had de „Van
der WUck” 670 last lading aan boord, welke la
ding verdeeld was over het geheele schip.
De directie van de Koninklijke Paketvaart-
maatschappU had Dinsdag te 15.00 uur nog een
telefoongesprek met den gezagvoerder, den he-r
Akkerman, die te Soerabaja vertoefde. Deze
deelde hierbU nog de volgende bUzonderbedez
mede:
Het schip was bU het vertrek uit Soerabcja
uitstekend geladen en volstrekt niet rank. Veel
zware lading bevond zich in de onderruimen
van het schip, alle zoetwater- en ballast-tanks
waren vol. De lading heeft niet gewerkt en het
weer was goed. Te 24.00 begaf de gezagvoerder
zich ter ruste. HU had nauwehjks geslapen, toen
hU te 0.45 door den stuurman van de wacht
werd gewekt met de mededeeling, dat het schip
SlagzU maakte over stuurboord. De gezagvoerder
stond onmiddelUjk op, en constateerde, dat de
slagzU toenam. HU wekte hierop den eersten
stuurman, wien hU de opdracht gaf te gaan
küken wat de oorzaak kon zUn van het scheef-
llggen van het schip. Intusschen ging het schip
geleldelUk aan scheever liggen.
Alle stuurlieden kwamen eigener beweging op
de brug zich melden teneinde om Instructies te
vragen.
Waar toen geen tUd meer te verliezen was,
gaf de gezagvoerder order alle booten klaar te
maken.
Hijzelf gaf op de stoomfluit het sign»-*_jrinr
het verlaten van het schip, waarbU de machine
stopte.
Tusschen het tUdstip, dat de gezagvoerder
constateerde dat de slagzU verontrustend werd
en een oorzaak van buiten moest hebben, en
het oogenbllk, waarop het schip op zU ging lig
gen en zonk, zUn volgens den gezagvoerder
slechts 14 3 minuten verloopen.
Dinsdagavond om acht uur werd brand ge
meld bU den landbouwer Aart van Drjel te He-
deë-Het vuur, dat wgarschUnlUk in een hooiberg
was ontstaan, tastte nog twee andere hooi- en
stroobergen aan, welke alle verloren (.ingen.
Tegen het hevige vuur ëtond de plaatselUke
brandweer machteloos. De motorspult uit Am-
merzoden werd ontboden en aan deze gelukte
het den brand te beperken tot de drie hooi- en
stroobergen. J
Toen tegen tien uur het grootste gevaar was
geweken, bemerkte men, dat het anderhalven
kilometer verder ook brandde. BU den landbou
wer H. van den Heuvel stond een geheel met ge-
dorscht graan gevulde landbouwschuur In lich
ter laato. Ook een hooiberg werd hier door h«
vuur vernietigd. De brandweer, die bovendien
versterking had gekregen van de motorspult
van Zaltbommel, mocht er in slagep de omlig
gende huizen te sparen.
De schade bedraagt eenlge duizenden guldens.
Van Driel was niet verzekerd, Van den Heuvel
met de Nederlandsche Bank wel in staat is om
afdoende maatregelen te nemen tegen de ma
nipulaties van valutaspeculanten, zU vooropge
steld, dat internationaal geordende monetaire
toestanden met'vaste wisselkoersen den eenlgen
volstrekten waarborg tegen dergelüke manipu
laties scheppen. Onder de huidige, ongeordende
omstandigheden kan voor landen, die. geluk
Nederland, een vrU betalingsverkeer met het
buitenland wenschen te handhaven, slechts be
perking van het bedoelde euvel verkregen wor
den door een nauwe samenwerking van na
tionaal karakter tusschen de circulatiebank en
het particuliere bankwezen en van internatio
nalen aard tusschen de voornaamste circulatie
banken. Deze tweeërlei samenwerking, welke in
de laatste jaren is gegroeid, beeft or.getwUfeld
tot een aanmerkelUke beperking van de valuta-
speculatle geleid.
De Okerfnls had een groot gat ter hoogte van
de vuurplaat, zoodat het zeer waarschUnlUk Is.
dat hierctoor de vuren zUn gedoofd en het schip
als gevolg hiervan onbestuurbaar werd. a
De Okeanis was op 8 October te Stettin ge
arriveerd komende van Rouen, vanwaar het
schip op 3 October was vertrokken. De Okeanis
behoorde toe aan de Grieksche reedersfirma
G. N. Louloudis te ParUs en was in 1910 gebouwd
In den loop van Dinsdagmiddag is de kapi
tein van de Okeanis met eenlge leden van de
bemanning overgegaan op de sleepboot Witte
'Zee, teneinde de situatie van het schip van m-
bü gade te slaan. Het lag in de bedoeling, dat
drie der opvarenden van de Okeanis weer aar.
boord van dit schip zouden gaan, om te trach
ten een verbinding met de sleepboot tot stand
te brengen.
Ook de sleepbooten Utrecht, van de firma
WUsmuller te Den Helder en Holland van de
reederU Doeksen en Dros te Terschelling, zUn
Dinsdagmiddag bU het wrak aangekomen. Ook
deze sleepbooten stellen alle pogingen in het
werk, om met het schip vast te maken.
Nadat de Witte Zee er in was geslaagd de
verbinding met de Okeanis tot stand te bren
gen, is de Grieksche bemanning op drie man
na overgegaan oo het Grieksche sa üelgion,
terwUl drie man van de Witte Zee op de Okea
nis de drie Grieksche zeeUeden zUn gaan as
sis teeren. De sleep kwam te ongeveer negen
uur te Hoek van Holland aan. doch zU mocht
van den rUkshavenmeester, aangezien de Okea
nis een lek had bekomen en in zinkenden staat
was, den Nieuwen Waterweg niet binnengaan,
aangezien gevreesd werd, dat het wrak in het
vaarwater zou zinken.
De kapitein van de Witte Zee heeft zich met
den rUkshavenmeester onderhouden en daarna
is toestemming verkregen, om binnen te komen.
Men heeft afgewaotet, t
waarop de Blankenburg
L. Smit's Sleepdienst. zUn
sisten tie. Met de drie sleet
ongeveer «ito uur kt—ingrkomen te Hoek,
van Holland to ook het berglngsvaartuig Meer
min er bli gekomen, om te pompen.
De geHëele sleep vertrok daarna naar de
Waalhaven, om daar te meeren.
De burgemeesters van Hedel. en
woonden het blusschingswerk bU,
Wat de oorzaak van de branden aangaat,
denkt men aan kwaadwilligheid. Er Is namelük
gebleken, dat een man, die zich bU den vorigen
brand, welke veertien dagén geleden te Hedel
woedde, nabU het terrein van den brand op
hield, ook Dinsdagavond nabU de boerderijen
van Van Drie! en Van den Heuvel is opgemerkt.
De rijkspolitie zoekt in deze richting naar op
heldering.
Aan de Hjst van de geredden kan nog worden
toegevoegd de hofmeester, de heer J. B. Ver
haar.
Voorts zUn nog gered de ladingklerk A. Eman,
en\de proviandklerken W. Turang en G.
Kaunang.
Van de 59 nog vermiste leden van de in-
landsche bemanning en inlandsche passagiers
zUn er thans nog 39 in veiligheid gebracht.
saa
Ba*
Ontleend is aan de Memorie van Antwoon
op het voorlooplg verslag over bet wetsontwerj
verlenging en wUziging van het aan de Neder
landsche Bank verleende octrooi:
Dat de .leden, die een ingrijpende wUziglni
verlangen>ln het centrale banksteisel teleur
gesteld zUu over den inhoud van het wetsont
werp, begrijpt de minister. HU kan echter nie
met deze leden instemmen, dat die inhoud wei
nig belangrUk zou zUn. HU blUft, om het feit
dat wordt voorgesteld aan de Nederlandschi
Bank opnieuw octrooi te verkenen, voor on
financieel en economisch leven van groote be
teekenis.
De macht der regeering. om bulten het be
stuur van de Bank om den goudultvoer te ver
bieden, is niet van geringe beteekenis; zU ver
zekert immers, in verband met het feit, dat he
muntstelsel bU de wet wordt geregeld, aan d<
regeering uiteindelUk de zeggenschap over di
te voeren monetaire politiek.
Tevens is de minister van oordeel, dat he
voeren eener meer actieve conjunctuur
zooals het verslag dit beoogt, niet ligt
terrein van de Nederlandsche Bank.
De minister heeft zich met de Bank in ver
binding gesteld en met haar overeenstemming
gekregen over een regeling, waarbU de voorge
stelde termUn van vUftien jaren tot vUf jaren
wordt teruggebracht.
Naar aanleiding van de door eenlge leden ge
stelde vraag, of de regeering in samenwerking
DichtbU de tjalk heeft de Huizerboot een
roeiboot uitgegooid en daarmee de vier
opvarenden met veel moeite van boord ge
haald en in Naarden binnengebracht, waar
de bemanning van de tjalk, bestaande uit
twee Nederlanders en twee Duttschers. on
derdak is verleend
Dinsdagavond had op de lUn van de stoom
tram Groningen—Drachten een ongeval plaats,
dat wonder boven wonder nog goed is afgeloo-
pen.
Om 7.10 uur arriveerde te Marum een stoom
tram uit Groningen. Even voor het station al
daar is deze tram in botsing gekomen met een
vrachtauto van een koek- en banketfabriek te
Surhuisterveen. De botsing werd veroorzaakt,
doordat de vrachtauto zoo dicht bU de rails
stond, dat de uitstekende kap van den auto bo
ven het wegdek van de tram kwam te hangen.
Er hadden geen persoonlüke ongelukken plaats,
doch bUna alle ruiten van de uit drie wagons
bestaande stoomtram werden aan een zUde ver
nield. Ook de vrachtauto, welke onbeheerd stond,
werd ernstig beschadigd.
De tram had een half uur vertraging.
Dinsdagmiddag omstreeks half vUf is bU het
station te Achthuizen een ernstig ongeluk ge
beurd. De 69-jarige caféhouder P. Jacobs, wo
nende te Achthuizen, tevens agent van de Rot-
terdamsche Tramweg MaatschappU is op ge
noemd punt door de tram, welke op weg was
van Middelharnls naar Ooltgensplaat, aangere
den en vrijwel op slag gedood.
De tram liad geruimen tüd vertraging.
Dinsdagavond tegen half zes is op den rUks-
straatweg Assen-Gronlngen ter hoogte van Peelo
een ernstig verkeersongeluk gebeurd, waarbU de
23-jarige landbouwer W. NUenhuis uit Schoon-,
oord (gem. Sleen) op slag werd gedood.
N. was met zUn motorfiets op weg naar de
Zuidlaarder markt. Uit de richting Groningen
kwamen hem eenlge auto’s tegemoet rijden, die
hem met hun lichten verblindden. N. bemerkte
een voor hem rijdenden boerenwagen, welke was
bespannen met een paard, niet tUdig en kwam
met dit voertuig heel even in aanraking. HU
maakte een zwenking naar links en kwam voor
een vrachtauto terecht, welke bestuurd werd
door G. A. Relber uit Assen. N. werd door den
wagen gegrepen en tegen den grond geslingerd
De jongeman werd op slag fcedood ZUn stofte-
lUk overschot is naar het lUkenhuisje te Assen
vervoerd.
konden gisteren de kust bereiken, doch deden
daarvan geen opgave.
Behalve mevrouw Wisse, wier stoffelUk over
schot reeds te Soerabaja is aangebracht, ^pr-
den thans nog vermist ’t echtpaar G. P. Carll.
de heer S. Raaff, de heer H. A. Exley, de heer
A. Kraanen, de baby van mevrouw Wisse, de
heer J. van Egmond, de heer A. Makatita en
gezin, de marconist M. J. Uytermerk en 30 in
landers. Van de landzUde wordt de kust
nauwkeurig onderzocht naar drenkelingen.
Een geroutineerd overwegwachter, die weet
op welk oogenbllk de treinen passeeren, let op
het verkeer en wanneer tusschen het passee
ren van de treinen in, enkele minuten verloo
pen, opent hU soms ter wille van het publiek
de boomen. Dat gebeurt een enkele maal ook
aan dezen overweg, waar de installatie voor
bet openen en sluiten van de boomen zeer
goed ia; binnen de halve minuut kunnen zij
gesloten worden.
In dit geval was er echter geen sprake van.
dat er voldoende tUd lag tusschen het passee
ren van beide treinen om de belde boomen ten
gerieve van het verkeer te openen.
De commissaris van het bureau Linnaeus-
straat, de heer Staal, heeft nog niet beslist of
tegen den 46-Jarigen hulpoverwegwachter een
justitieel verbaal zal worden opgemstokt.
Haagsche Kantonrechter heeft
1 opnieuw uitgemaakt, dat het
dragen van de Nationale Jeugd-
storm-unlform nl et strafbaar is, niet
valt onder de wetsbepaling, volgens welke
het dragen van een uniform, die de „uit
drukking van een staatkundig streven” be-
teekent, verboden is.
Een ieder weet, dat de Nationale Jeugd
storm van het begin af de Jeugdorganisa
tie van de N.8H. is geweest, en dit werd
waarlijk ook niet onder stoelen of banken
geschoven, dit werd geenszins verheime
lijkt.
De heer Van Geelkerken was als de Ne
derlandsche Baldur von Schirach met de
opvoeding der NJB.B.-jeugd belast,
het zaakje marehéérde, letterlijk en
guurlijk.
Een uniform gaf lijn en kleur aan het
geval, een uniform, die al gold het
ook voor kinderen zeer zeker uitdruk
king was (en ook bedóélde te zijn) van
een bepaald staatkundig streven.
Tot het uniform-verbod kwam en de
Hooge Raad besliste, dat de uniform der
N.8.B-jeugd verboden was.
De leiding der N.8.B. stelde zich nu de
vraag, hoe men de jeugdorganisatie, met
benoud van de uniform, in stand zou kun
nen houden, zonder weer met de wet in
aanraking te komen, en zooveel knappe
juristen zijn er indertijd door Mussert in
„Volk en Vaderland” wel voor de beweging
opgevorderd om gevallen van politiek en
ander bederf uit te pluizen, dat het middel
spoedig gevonden was: men stalde voor de
Jeugdorganisatie een andere beginselver
klaring vast, een, waaruit niets bleek van
eenlg staatkundig streven, en het wonder
was gewrocht.
Had men de gevaarlijke W. A. indertijd
ook niet omgetooverd in lieve wandelver-
eeniging?
Alles bleef in den Jeugdstorm natuur
lijk bU het oude; de heer Van Geelkerken
bleef met heel zijn persoon en met heel
zijn politiek karakter de leider, en de
N.S.B.-ouders bleven hun kinderen aan
de organisatie toevertrouwen, natuurlijk
Juist, omdat zU, in hun N.8.B.-mentallteit,
de kinderen daar op hun plaats vonden.
De formeele reconstitutle van den Na-
tionalen Jeugdstorm bleek aan haar doe!
te beantwoorden: er zijn nu al twee rech
terlijke uitspraken, volgens welke de uni
form niet als verboden is te beschouwen,
ntt toch de NS.B.-leldlng alle staatkundig
streven uit de nieuwe beginselverklaring-
op-papier heeft verwijderd.
De comedle kon dus voortgezet worden,
en zij wérd voortgezet!
Den laatsten tijd is ook niet alleen meer
de Jeugd in den Nationalen Jeugdstorm
ondergebracht, maar zijn ook vele vol
wassenen, die algemeen bekend staan als
NS.B.-ers (we lezen het zoo Juist nog in
het verslag van het afdeelingsonderzoek
dér Amsterdamsche gemeentebegrootlng)
tot de organisatie toegetreden; in de Sta-
dionbuurt te Amsterdam werd zelfs in tl-
railleursformatie geoefend, écht k la N. 8.
B., en in vol ornaat, met militaire al
lure, trekken de leden naar de clublokalen,
waar regelmatig de oefeningen plaats vin
den.
Het is en blijft de zuiverste Nj8B,-.op-'
voeding”, en Mussert lacht de wet
gevende macht, die zich door hem zoo fijn
liet beetnemen, hoonend uit.
Evenals hij ook lacht om de domheid
der democraten, die in hun eerbied voor
de democratie hem de vrijheden dier-
zelfde democratie laten misbruiken tot
vernietiging van al die vrijheden.... voor
anderen.
We leven toch wel in een dwaze en....
gevaarlijke wereld.
Moeten wij dit allemaal nu maar over
ons laten gebeuren, tot het misschien een
maal te laat is?
De directie van de Koninklüke Paketvaart
MaatschappU deelt mede, dat volgens de laatst-
verkregen opgave momenteel 167 Inlanders
van het totaal van 187, die zich aan boord be
vonden, definitief in veiligheid zUn gebracht.
De hulpoverwegwachter had, naar hU ver
klaarde, het aankondiglngsslgnaal van den
Dieseltreln niet gehoord. De verklikkersbellen
voor den trein uit Amsterdam en Utrecht had
den op hetzelfde oogenbllk geklonken; hü ver
keerde in de veronderstelling dat slechts één
trein, nJ. die uit de richting Weesperpoort,
moest passeeren.
De motorlogger „Willy” Sch. 61, die Maan
dagavond bU Terschelling wegens lekkage van
der. -ketel assistentie vroeg en waarvan de po-
s’tle wegens den storm zeer gevaarlUk geoor
deeld werd, is Dinsdagmorgen behouden te IJ-
mutden binnemgekomen. Sleepboothulp was niet
noodig. daar men later met opzetting van de
donkey op den ketel voldoende water in den
ketel kon houden, ofschoon deze zeer lek was.
Het schip heeft eenlge lichte schade aan dek
bekomen.
De hulp-overwegwachter beging toen een
fout, die bUna de ergste gevolgen zou hebben
gehad. HU opende namelUk de boomen vóór
de trein uit de richting Utrecht was gepas
seerd. Een zware vrachtauto, een tractor met
aanhangwagen van de meubel-transpoct firma
Batenburg uit Den Haag, komende van Utrecht
en op weg naar de hoofdstad, stond aan de
Diemensche zUde van den overweg. Toen de
boomen opengingen, duurde het een oogenbllk
voor de chauffeur den motor op gang had
gebracht. Dit oogenbllk tüdverlies zou zUn red
ding worden. HU zette ten slotte den motor
aan en was bUna tot de rails gereden, toen
de Dieseltreln (waarin zich geen passagiers
bevonden, het was een z.g. materieeltreln) na
derde. Zoowel de chauffeur als de bestuurder
van den trein zagen welk een ontzettend onge
luk dreigde.
De treinbestuurder, die de boo
men geopend zag, stelde onmiddel-
lÜk het gillend alarmsignaal in wer
king, terwijl hü met volle kracht
remde. De chauffeur had van zjjn
kant op hetzelfde oogenblik het
stuur omgegooid, enkele centime
ters voor de rails. De remmende
trein schaafde langs zün linker voor-
spatbord, vernielde dit gedeeltelijk
en kwam een meter of tien voorbü
den overweg tot stilstand.
De fietsers en voetgangers hadden
zich, hoewel het een narrow escape
was, door het fluitsignaal van den
trein gewaarschuwd, nog tijdig in
veiligheid kunnen stellen.
kwam, met een snelheid van 90 K.M. per uur.
de D-trein 107 uit Utrecht achter *t stationge-
bouw vandaan. De afsand tusschen het station
en den overweg is slechts gering. Het rijwiel vsn
den ambtenaar werd van achteren gegrepen, de
heer B. sloeg over den weg en kwam terecht op
het grint naast de spoorbaan.
De machinist van den trein, die het ongeval
bemerkt had. sette den trein terug. In den
trein bevond zich een geneesheer, die het
slachtoffer de eerste hulp verleende. Dr. de
Jongh uft Loenen verleende daarna geneeskun-
dtewhulp. De heer B. bekwam een hoofdwond
en verschillende verwondingen aan zUn handen.
Per auto werd hU naar zUn woning te Vlnkeveen
overgebracht. Het rijwiel werd geheel vernield.
De heer B. verklaarde, dat hU tengevolge van
den sterken wind geen trein gehoord had.
De D-trein had tengevolge van dit ongeval
ruim 30 minutep vertraging. terwUl een Dieeel-
treln eveneens vertraging- ondervond. 4
De RUksveldwacht heeft het geval in onder
zoek.'
Dinsdagmiddag om vUf uur is de dertienjarige
A. Okkinga. zoon van den directeur.van de Coö
peratieve melkfabriek te Bedum, tgen hU per
fiets uit Groningen huiswaarts keerde, ter hoogte
van den spoorwegovergang te Bedum, bU het
ifRwUken voor een personenauto door een uit
tegenovergestelde richting komenden vracht
auto van de firma Beishuizen uit Groningen ge
grepen. De knaap bekwam verwondingen aan
het hoofd en is des avonds aan de gevolgen van
het ongeval overleden.
intact.