Spoorboomen te vroeg geopend Nog 34 opvarenden worden vermist I Storm op De non-interventie K J zee I HACHELIJK MOMENT TE AMSTERDAM „OKEANIS” GEBORGEN WOENSDAG 21 OCTOBER 1936 Nationale jeugdstorm Schade wordt later hersteld Naar de Waalhaven gebracht tjalk Engelsch schip had vertraging OCTROOI AAN DE NED. BANK Nog meer geredden Water in achterruim NEN KR de AAN DEN DOOD ONTSNAPT Nog een vermiste j De houding van Rusland IET trïd KIND DOODGEREDEN Fluitsignaal van den trein waarschuwde Kerkschenner een jaar achter slot Na het drama te Spekholzerheide De inbraak in de Monica-kerk te Utrecht CAFÉHOUDER ONDER TRAM GEDOOD HOOIBERGEN IN BRAND TE HEDEL DOOR EEN VRACHTAUTO GEGREPEN DE TENTOONSTELLING IN HET WESTLAND DE TELEFOON STORING OPGEHEVEN TRAM TEGEN VRACHTAUTO GEREDEN Tweemaal dezelfde fout in één jaar Daar staat de „doodstraf” op! De „Groenlo” verliest eau mast en deklast De kapitein van de „Van der Wijck” kon tot heden geen oorzaak opgeven van de ramp Chauffeur van vrachtauto ont kwam op *t kantje af aan een verschrikkelyken dood Bemanning van een met moeite gered Italië, Duitschland en Portugal laten niets van zich hooren Ongeval te Marum goed afgeloopen Vragen aan ministers gesteld Motorrijder op slag gedood VerrriOedens van brandstichting Motorlogger ontsnapt 1 1 Zaltbommel op J zes is de Ministerieele mededeelingen in memorie van antwoord Hachelyk overweg-avontuur te Loenen Op de krijgsschool in Polen worden de officieren, die met succes hun examen deden, naar oud gebruik met den ridderslag tot luitenant bevorderd Jeugdige fietser kort daarop overleden de om itrte iven Dinsdagochtend om 9 uur was de telefoon- storing met het Zuiden des lands opgeheven, nadat den geheelen nacht was doorgewerkt om het defect aan den rivierkabel in de Merwede te repareezen. De verbindingen met Zeeland. Omtrent de redding van de opvarenden van de „Okeanis" moet uit een nader bericht wor den ongemaakt, dat de bemanning niet door de Beursplein aan boord ia genomen. Wel lou den de beide sloepen langszij het schip hebben gelegen. doch toen werd besloten zich naar het Grieksche sa Belglon te begeven, dat zich even eens in de nabijheid bevond. Dinsdagmiddag om twaalf uur to het jarig zoontje van de familie O. te NUverdal, doordat het plotseling de Qrootestraat o verstak, onder een pa wee renden vrachtauto geraakt. Zwaar gewond werd bet kind opeen tmwn. Kort na het ongeval is het ventje overleden. tb >1 niet De jury van de Westlandsche bloemen- en fruittentoonstelling te ’s-Gravenzande heeft de volgende bekroningen toegekendeerste prijs met de medaille der Koningin: A. A Vollebregt te HonselersdUk: tweede prijs W A. Dujjvestein. te HonselersdUk; derde prijs L. P. v. d. Klugt te HonselersdUk. De medaille van Prinses Juliana werd toegekend aan den Bond Westland voor zUn frultzending en een medaille van den minis ter van Landbouw en VisscherU aan L, Lange te 's-Gravenzande. Op den onbewaakten overweg te Loenen, na bU het station Vreeland, reed Dinsdagochtend een ambtenaar van de Crisis Zulvelcentrale. de heer B. uit Vlnkeveen, per rUwiel van Loener- sloot in de richting Vreeland, nadat hjj zich te voren overtuigd had dat de spoorbaan vrij was. Toen hU evenwel ongeveer op de spoorbaan was In bet stormweer, dat de laatste dagen boven de Noordzee woedde, heeft het s.s. „Groenlo” van de maatschappU ..Noordzee”, dat een la ding hout In een haven van Noord-Rusland had ingenomen, zUn voormast en een gedeelte van zUn deklast verloren. Het schip Is vanmorgen omstreeks half zes te IJmulden binnengekomen en is doorgevaren naar Amsterdam om In de Coenhaven kolen bU te laden. :rgieks op bet poedig Fietsen in het donker zonder reflector en zonder wit achter spatbord kost 'n paar gulder boete (als de politie u ziet of... uw leven (als het verkee u niet ziet!) P.S. Wist u, dat alleen „wit" „wit” („smoezelig” of „verroest” is dus niet voldoende Perth inlngs laards o. N» ruim Jesex- k> ordlgd s Ber- schap- Ja- ,erblUf vieler- len en I noch t land, en ge en fl- de Isa it, tot het laag water was, t en de Maas, belde van jn uitgevaren ter aa- •pboóten Is de Okeanis 1 Het schip ven den havendienst is omstreek» half zeven te Huizen teruggekeerd. De motortjalk Is afkomstig uit Heemstede Het scheepje was van Amsterdam uitgevaren en wilde Dinsdagmorgen vroeg bU Urk voor an ker gaan. Het sloeg evenwel kort daarna van de ankers los en werd tegen de Oooische kust gedreven. ■De schipper van de tjalk is naar Amsterdam vertrokken teneinde een sleepboot te requiree- ren om zoo mogelUk heden te trachten de tjalk vlot te trekken. Hedenmorgen meldden zich te Soerabaja de lading-klerk Y. M. Hengst en de leerllng- ladlng-klerk J. Latuperissa. Deze drenkelingen irieler- is niet üeder- i ver- igstel- n 1938 tab m een ir ds nee te er zal heden om <to MJ bet plaats LONDEN, 30 Oct. (Reuter). Lord Plymouth, de president der niet-lnmengingscommlssie In zake Spanje, beeft gisteren een schrijven ge richt aan de Duitache, Italiaanache en Portu- geesche gedelegeerden deser commissie, waarin hjj bun verzoekt hun opmerking op de bewe ringen van Sovjet-Rusland ten aanzien van inbreuken op de nlet-inmengmgsovereenkomst voor het einde dezer week In te dienen. Do pre sident hoopt de commissie voor as. Zondag te kunnen bUeenroepen. De kapitein van het Noorsche sa. ..Bollta” rapporteerde Dinsdag bU binnenkomst te IJmul den op de reis van' Oslo naar IJmulden met ver- fchrikkelUk slecht weer te kampen te hebben ge had. Als een gevolg van de overkomende zeeën heeft het schip ongeveer 300 ton water In het achterruim gekregen. Het schip Is opgestoomd naar Amsterdam. Het schip was in ballast. Nader vernemen wU, dat de „Groenlo”, na in de Coenhaven te Amsterdam te hebben gebun kerd, de reis naar Frankrijk (Rochefort) zal voorteelten, aangezien voor het herstel van de schade de lading uit de ruimen zou moeten worden gelost. Het schip zal derhalve zonder voormast vertrekken. De gezagvoerder is op de brug gebleven toen het schip naar de diepte ging, de ge zagvoerder kwam weder boven, om vervol gens nogmaals onder te gaan en tenslotte ten tweede male boven te komen, en wel in de nabijheid van een reddingsboei, die hjj wist te grijpen. Op het schip was men er slechts In ge slaagd om één boot te strijken, alvorens het schip onderging. Een tweede boot, die men buiten boord wist te krijgen, moest op. hetzelfde moment dat het schip zonk, doordat deze door een schoorsteen van het schip werd getroffen, zijn omgeslagen. Van de tot nu toe niet terecht gekomen Europeanen is het stoffelijk overschot van mevrouw Wisse te Soerabaja aangebracht. Aneta verneemt nog, dat tot dusver geen verdere Europeesche vermisten meer terecht zijn, zoodat vermoedeljjk bet totaal aantal slachtoffers zal bedragen: 14 Europeanen en 20 inlanders. De hulpoverwegwachter, die thans deer zijn verzuim bijna een zeer groot ongeluk op zijn geweten had. heeft zich ongeveer een jaar geleden aan eenzelfde feit schul dig gemaakt. Ook toen had hij de boomén van denzelfden overweg geopend gelaten. HU to toen weer als hulpoverwegwachter In dienst gesteld. Zijn dienstrooster wees aan, dat een trein uit Utrecht moest pa»- ■ter* ik De gezagvoerder kon geen oorzaak voor het ongeluk aangegeven, doch hij sprak als zun vermoeden uit, dat op de een of andere wijze water in het schip was gekomen. De vierde stuurman, de heer J. F. Stada, brak een been bij het verlaten van het schip. Dinsdagmiddag Is op het IJselmeer, 4 11 500 meter van de Naardensche kust, de motortjalk Lichtdrager aan den grond geloopen. Op verzoek van de politie te Naarden Is een boot van den Huizer havendienst uitgevaren om de bemanning van de tjalk van boord te halen en in veiligheid te brengen. De heer Bongaerts heeft aan de ministers van Financiën en van Sociale Zaken de volgende schriftelijke vragen gesteld: Hebben de ministers kennis genomen van het drama te Spekholzerheide omtrent de gevallen van methylalcoholvergiftiging? Is het Juist, dat de vergiftiging moet worden toegeschreven aan zeer matig gebruik van me thylalcohol of met methylalcohol vermengde Jenever? Bestaat er gegrond vermoeden, dat de ge bruikte methylalcohol over de Duitrche grens Nederland Is binnengesmokkeld? Zoo Ja, zijn dan bij de regeering maatregelen in overweging om de kansen op herhaling van een dergelijk drama in grensplaatsen zooveel mogelUk terug te dringen en rijn de ministers bereid de Kamer mededeeling van die voorne mens te doen? Dinsdagmorgen heeft de Utrechtsche recht bank uitspraak gedaan in de zaak tegen den 27-Jarigen bankwerker M. uit Utrecht, die veer tien dagen geleden had terecht gestaan wegens het plegen van een helllgschennende Inbraak In de St. Monicakerk aldaar. De rechtbank veroordeelde verdachte tot een jaar gevangenisstraf. De officier van Justitie had acht maanden geëischt. BATAVIA, 31 Oct. (Aneta). BU verifica tie van de aankomst van de, als gered op gegeven, passagiers van de Dinsdagmorgen gezonken „Van der Wijck", welke verifi catie na aankomst te Soerabaja geschiedde, bleek het, dat 15 In plaats van 16 Euro peesche passagiers terecht waren. De hoofdwerktuigkundige van de KPM, de heer A. Kraanen, die als passagier aan boord was en aanvankelijk als gevonden werd opgegeven, wordt thans nog vermist. De presldent-dlrecteur van de K. P. M., de heer Everts, die hedenmorgen een vacantle- trlp naar Japan zou aanvangen, doch deze uit stelde. is hedenmorgen met een vliegtuig van de KNILM naar Soerabaja vertrokken, om een onderzoek naar de ramp in te stellen, evenals de chefs van de nautische en techni sche diensten der K. P. M. Alles is dus zonder persoonlijke ongelukken en met geringe mate- rieele schade afgeloopen. Dinsdagmiddag half vier is het Engelsche vrachtschip Ousel, komende uit Liverpool, met aanzienlijke vertraging te IJmulden binnenge komen. Het schip heeft tUdens het zware stormweer met ernstige moeilijkheden te kampen gehad: een reddingboot aan stuurboordzijde is kapot geslagen. Het schip is doorgevaren naar Am sterdam. Dinsdagmiddag kwart voor op den spoorwegovergang aan Weesperzjjde te Amsterdam een ongeluk gebeurd, dat wonder goed is afgeloopen, dank zjj de tegen woordigheid van geest van den trein bestuurder van den op dien tijd van de richting Utrecht komenden mate- rieel-Diegeltrein. Guus itvan- le Ja il mheid De boomen van den overweg waren gesloten om twee treinen, nJ. een uit de richting Am sterdam en een uit de richting Utrecht te laten passeeren. Aan belde zUden van de spoorboomen stond op dit spitsuur een lange file auto’s, wielrijders en voetgangers te wach ten tot de overweg weer vrU zou zijn. In Russische kringen te Londen acht men de berichten, volgens welke de Muskousche regee ring besloten zou hebben 'haar vrijheid in do Spaansche kwestie te hernemen en zich terug te trekken uit de non-interventie-commissle. voorbarig. Men voegt hier echter aan toe, dat het hier gaat om een veronderstelling, die niet afgewe zen kan worden en welker verwerkelijking af zal hangen van de houding der drie mogend heden, die beschuldigd worden van zekere in breuken op de niet-lnmengingaovereenkomst. Het schijnt, dat het mogelUk to, dat de Rus sische regeering binnen een vrU korten rijd haar standpunt in deaen zal bepalen. Aneta verneemt inzake de ramp met het ss. „Van der WUck” nog het volgende: BU het vertrek uit Soerabaja had de „Van der WUck” 670 last lading aan boord, welke la ding verdeeld was over het geheele schip. De directie van de Koninklijke Paketvaart- maatschappU had Dinsdag te 15.00 uur nog een telefoongesprek met den gezagvoerder, den he-r Akkerman, die te Soerabaja vertoefde. Deze deelde hierbU nog de volgende bUzonderbedez mede: Het schip was bU het vertrek uit Soerabcja uitstekend geladen en volstrekt niet rank. Veel zware lading bevond zich in de onderruimen van het schip, alle zoetwater- en ballast-tanks waren vol. De lading heeft niet gewerkt en het weer was goed. Te 24.00 begaf de gezagvoerder zich ter ruste. HU had nauwehjks geslapen, toen hU te 0.45 door den stuurman van de wacht werd gewekt met de mededeeling, dat het schip SlagzU maakte over stuurboord. De gezagvoerder stond onmiddelUjk op, en constateerde, dat de slagzU toenam. HU wekte hierop den eersten stuurman, wien hU de opdracht gaf te gaan küken wat de oorzaak kon zUn van het scheef- llggen van het schip. Intusschen ging het schip geleldelUk aan scheever liggen. Alle stuurlieden kwamen eigener beweging op de brug zich melden teneinde om Instructies te vragen. Waar toen geen tUd meer te verliezen was, gaf de gezagvoerder order alle booten klaar te maken. Hijzelf gaf op de stoomfluit het sign»-*_jrinr het verlaten van het schip, waarbU de machine stopte. Tusschen het tUdstip, dat de gezagvoerder constateerde dat de slagzU verontrustend werd en een oorzaak van buiten moest hebben, en het oogenbllk, waarop het schip op zU ging lig gen en zonk, zUn volgens den gezagvoerder slechts 14 3 minuten verloopen. Dinsdagavond om acht uur werd brand ge meld bU den landbouwer Aart van Drjel te He- deë-Het vuur, dat wgarschUnlUk in een hooiberg was ontstaan, tastte nog twee andere hooi- en stroobergen aan, welke alle verloren (.ingen. Tegen het hevige vuur ëtond de plaatselUke brandweer machteloos. De motorspult uit Am- merzoden werd ontboden en aan deze gelukte het den brand te beperken tot de drie hooi- en stroobergen. J Toen tegen tien uur het grootste gevaar was geweken, bemerkte men, dat het anderhalven kilometer verder ook brandde. BU den landbou wer H. van den Heuvel stond een geheel met ge- dorscht graan gevulde landbouwschuur In lich ter laato. Ook een hooiberg werd hier door h« vuur vernietigd. De brandweer, die bovendien versterking had gekregen van de motorspult van Zaltbommel, mocht er in slagep de omlig gende huizen te sparen. De schade bedraagt eenlge duizenden guldens. Van Driel was niet verzekerd, Van den Heuvel met de Nederlandsche Bank wel in staat is om afdoende maatregelen te nemen tegen de ma nipulaties van valutaspeculanten, zU vooropge steld, dat internationaal geordende monetaire toestanden met'vaste wisselkoersen den eenlgen volstrekten waarborg tegen dergelüke manipu laties scheppen. Onder de huidige, ongeordende omstandigheden kan voor landen, die. geluk Nederland, een vrU betalingsverkeer met het buitenland wenschen te handhaven, slechts be perking van het bedoelde euvel verkregen wor den door een nauwe samenwerking van na tionaal karakter tusschen de circulatiebank en het particuliere bankwezen en van internatio nalen aard tusschen de voornaamste circulatie banken. Deze tweeërlei samenwerking, welke in de laatste jaren is gegroeid, beeft or.getwUfeld tot een aanmerkelUke beperking van de valuta- speculatle geleid. De Okerfnls had een groot gat ter hoogte van de vuurplaat, zoodat het zeer waarschUnlUk Is. dat hierctoor de vuren zUn gedoofd en het schip als gevolg hiervan onbestuurbaar werd. a De Okeanis was op 8 October te Stettin ge arriveerd komende van Rouen, vanwaar het schip op 3 October was vertrokken. De Okeanis behoorde toe aan de Grieksche reedersfirma G. N. Louloudis te ParUs en was in 1910 gebouwd In den loop van Dinsdagmiddag is de kapi tein van de Okeanis met eenlge leden van de bemanning overgegaan op de sleepboot Witte 'Zee, teneinde de situatie van het schip van m- bü gade te slaan. Het lag in de bedoeling, dat drie der opvarenden van de Okeanis weer aar. boord van dit schip zouden gaan, om te trach ten een verbinding met de sleepboot tot stand te brengen. Ook de sleepbooten Utrecht, van de firma WUsmuller te Den Helder en Holland van de reederU Doeksen en Dros te Terschelling, zUn Dinsdagmiddag bU het wrak aangekomen. Ook deze sleepbooten stellen alle pogingen in het werk, om met het schip vast te maken. Nadat de Witte Zee er in was geslaagd de verbinding met de Okeanis tot stand te bren gen, is de Grieksche bemanning op drie man na overgegaan oo het Grieksche sa üelgion, terwUl drie man van de Witte Zee op de Okea nis de drie Grieksche zeeUeden zUn gaan as sis teeren. De sleep kwam te ongeveer negen uur te Hoek van Holland aan. doch zU mocht van den rUkshavenmeester, aangezien de Okea nis een lek had bekomen en in zinkenden staat was, den Nieuwen Waterweg niet binnengaan, aangezien gevreesd werd, dat het wrak in het vaarwater zou zinken. De kapitein van de Witte Zee heeft zich met den rUkshavenmeester onderhouden en daarna is toestemming verkregen, om binnen te komen. Men heeft afgewaotet, t waarop de Blankenburg L. Smit's Sleepdienst. zUn sisten tie. Met de drie sleet ongeveer «ito uur kt—ingrkomen te Hoek, van Holland to ook het berglngsvaartuig Meer min er bli gekomen, om te pompen. De geHëele sleep vertrok daarna naar de Waalhaven, om daar te meeren. De burgemeesters van Hedel. en woonden het blusschingswerk bU, Wat de oorzaak van de branden aangaat, denkt men aan kwaadwilligheid. Er Is namelük gebleken, dat een man, die zich bU den vorigen brand, welke veertien dagén geleden te Hedel woedde, nabU het terrein van den brand op hield, ook Dinsdagavond nabU de boerderijen van Van Drie! en Van den Heuvel is opgemerkt. De rijkspolitie zoekt in deze richting naar op heldering. Aan de Hjst van de geredden kan nog worden toegevoegd de hofmeester, de heer J. B. Ver haar. Voorts zUn nog gered de ladingklerk A. Eman, en\de proviandklerken W. Turang en G. Kaunang. Van de 59 nog vermiste leden van de in- landsche bemanning en inlandsche passagiers zUn er thans nog 39 in veiligheid gebracht. saa Ba* Ontleend is aan de Memorie van Antwoon op het voorlooplg verslag over bet wetsontwerj verlenging en wUziging van het aan de Neder landsche Bank verleende octrooi: Dat de .leden, die een ingrijpende wUziglni verlangen>ln het centrale banksteisel teleur gesteld zUu over den inhoud van het wetsont werp, begrijpt de minister. HU kan echter nie met deze leden instemmen, dat die inhoud wei nig belangrUk zou zUn. HU blUft, om het feit dat wordt voorgesteld aan de Nederlandschi Bank opnieuw octrooi te verkenen, voor on financieel en economisch leven van groote be teekenis. De macht der regeering. om bulten het be stuur van de Bank om den goudultvoer te ver bieden, is niet van geringe beteekenis; zU ver zekert immers, in verband met het feit, dat he muntstelsel bU de wet wordt geregeld, aan d< regeering uiteindelUk de zeggenschap over di te voeren monetaire politiek. Tevens is de minister van oordeel, dat he voeren eener meer actieve conjunctuur zooals het verslag dit beoogt, niet ligt terrein van de Nederlandsche Bank. De minister heeft zich met de Bank in ver binding gesteld en met haar overeenstemming gekregen over een regeling, waarbU de voorge stelde termUn van vUftien jaren tot vUf jaren wordt teruggebracht. Naar aanleiding van de door eenlge leden ge stelde vraag, of de regeering in samenwerking DichtbU de tjalk heeft de Huizerboot een roeiboot uitgegooid en daarmee de vier opvarenden met veel moeite van boord ge haald en in Naarden binnengebracht, waar de bemanning van de tjalk, bestaande uit twee Nederlanders en twee Duttschers. on derdak is verleend Dinsdagavond had op de lUn van de stoom tram Groningen—Drachten een ongeval plaats, dat wonder boven wonder nog goed is afgeloo- pen. Om 7.10 uur arriveerde te Marum een stoom tram uit Groningen. Even voor het station al daar is deze tram in botsing gekomen met een vrachtauto van een koek- en banketfabriek te Surhuisterveen. De botsing werd veroorzaakt, doordat de vrachtauto zoo dicht bU de rails stond, dat de uitstekende kap van den auto bo ven het wegdek van de tram kwam te hangen. Er hadden geen persoonlüke ongelukken plaats, doch bUna alle ruiten van de uit drie wagons bestaande stoomtram werden aan een zUde ver nield. Ook de vrachtauto, welke onbeheerd stond, werd ernstig beschadigd. De tram had een half uur vertraging. Dinsdagmiddag omstreeks half vUf is bU het station te Achthuizen een ernstig ongeluk ge beurd. De 69-jarige caféhouder P. Jacobs, wo nende te Achthuizen, tevens agent van de Rot- terdamsche Tramweg MaatschappU is op ge noemd punt door de tram, welke op weg was van Middelharnls naar Ooltgensplaat, aangere den en vrijwel op slag gedood. De tram liad geruimen tüd vertraging. Dinsdagavond tegen half zes is op den rUks- straatweg Assen-Gronlngen ter hoogte van Peelo een ernstig verkeersongeluk gebeurd, waarbU de 23-jarige landbouwer W. NUenhuis uit Schoon-, oord (gem. Sleen) op slag werd gedood. N. was met zUn motorfiets op weg naar de Zuidlaarder markt. Uit de richting Groningen kwamen hem eenlge auto’s tegemoet rijden, die hem met hun lichten verblindden. N. bemerkte een voor hem rijdenden boerenwagen, welke was bespannen met een paard, niet tUdig en kwam met dit voertuig heel even in aanraking. HU maakte een zwenking naar links en kwam voor een vrachtauto terecht, welke bestuurd werd door G. A. Relber uit Assen. N. werd door den wagen gegrepen en tegen den grond geslingerd De jongeman werd op slag fcedood ZUn stofte- lUk overschot is naar het lUkenhuisje te Assen vervoerd. konden gisteren de kust bereiken, doch deden daarvan geen opgave. Behalve mevrouw Wisse, wier stoffelUk over schot reeds te Soerabaja is aangebracht, ^pr- den thans nog vermist ’t echtpaar G. P. Carll. de heer S. Raaff, de heer H. A. Exley, de heer A. Kraanen, de baby van mevrouw Wisse, de heer J. van Egmond, de heer A. Makatita en gezin, de marconist M. J. Uytermerk en 30 in landers. Van de landzUde wordt de kust nauwkeurig onderzocht naar drenkelingen. Een geroutineerd overwegwachter, die weet op welk oogenbllk de treinen passeeren, let op het verkeer en wanneer tusschen het passee ren van de treinen in, enkele minuten verloo pen, opent hU soms ter wille van het publiek de boomen. Dat gebeurt een enkele maal ook aan dezen overweg, waar de installatie voor bet openen en sluiten van de boomen zeer goed ia; binnen de halve minuut kunnen zij gesloten worden. In dit geval was er echter geen sprake van. dat er voldoende tUd lag tusschen het passee ren van beide treinen om de belde boomen ten gerieve van het verkeer te openen. De commissaris van het bureau Linnaeus- straat, de heer Staal, heeft nog niet beslist of tegen den 46-Jarigen hulpoverwegwachter een justitieel verbaal zal worden opgemstokt. Haagsche Kantonrechter heeft 1 opnieuw uitgemaakt, dat het dragen van de Nationale Jeugd- storm-unlform nl et strafbaar is, niet valt onder de wetsbepaling, volgens welke het dragen van een uniform, die de „uit drukking van een staatkundig streven” be- teekent, verboden is. Een ieder weet, dat de Nationale Jeugd storm van het begin af de Jeugdorganisa tie van de N.8H. is geweest, en dit werd waarlijk ook niet onder stoelen of banken geschoven, dit werd geenszins verheime lijkt. De heer Van Geelkerken was als de Ne derlandsche Baldur von Schirach met de opvoeding der NJB.B.-jeugd belast, het zaakje marehéérde, letterlijk en guurlijk. Een uniform gaf lijn en kleur aan het geval, een uniform, die al gold het ook voor kinderen zeer zeker uitdruk king was (en ook bedóélde te zijn) van een bepaald staatkundig streven. Tot het uniform-verbod kwam en de Hooge Raad besliste, dat de uniform der N.8.B-jeugd verboden was. De leiding der N.8.B. stelde zich nu de vraag, hoe men de jeugdorganisatie, met benoud van de uniform, in stand zou kun nen houden, zonder weer met de wet in aanraking te komen, en zooveel knappe juristen zijn er indertijd door Mussert in „Volk en Vaderland” wel voor de beweging opgevorderd om gevallen van politiek en ander bederf uit te pluizen, dat het middel spoedig gevonden was: men stalde voor de Jeugdorganisatie een andere beginselver klaring vast, een, waaruit niets bleek van eenlg staatkundig streven, en het wonder was gewrocht. Had men de gevaarlijke W. A. indertijd ook niet omgetooverd in lieve wandelver- eeniging? Alles bleef in den Jeugdstorm natuur lijk bU het oude; de heer Van Geelkerken bleef met heel zijn persoon en met heel zijn politiek karakter de leider, en de N.S.B.-ouders bleven hun kinderen aan de organisatie toevertrouwen, natuurlijk Juist, omdat zU, in hun N.8.B.-mentallteit, de kinderen daar op hun plaats vonden. De formeele reconstitutle van den Na- tionalen Jeugdstorm bleek aan haar doe! te beantwoorden: er zijn nu al twee rech terlijke uitspraken, volgens welke de uni form niet als verboden is te beschouwen, ntt toch de NS.B.-leldlng alle staatkundig streven uit de nieuwe beginselverklaring- op-papier heeft verwijderd. De comedle kon dus voortgezet worden, en zij wérd voortgezet! Den laatsten tijd is ook niet alleen meer de Jeugd in den Nationalen Jeugdstorm ondergebracht, maar zijn ook vele vol wassenen, die algemeen bekend staan als NS.B.-ers (we lezen het zoo Juist nog in het verslag van het afdeelingsonderzoek dér Amsterdamsche gemeentebegrootlng) tot de organisatie toegetreden; in de Sta- dionbuurt te Amsterdam werd zelfs in tl- railleursformatie geoefend, écht k la N. 8. B., en in vol ornaat, met militaire al lure, trekken de leden naar de clublokalen, waar regelmatig de oefeningen plaats vin den. Het is en blijft de zuiverste Nj8B,-.op-' voeding”, en Mussert lacht de wet gevende macht, die zich door hem zoo fijn liet beetnemen, hoonend uit. Evenals hij ook lacht om de domheid der democraten, die in hun eerbied voor de democratie hem de vrijheden dier- zelfde democratie laten misbruiken tot vernietiging van al die vrijheden.... voor anderen. We leven toch wel in een dwaze en.... gevaarlijke wereld. Moeten wij dit allemaal nu maar over ons laten gebeuren, tot het misschien een maal te laat is? De directie van de Koninklüke Paketvaart MaatschappU deelt mede, dat volgens de laatst- verkregen opgave momenteel 167 Inlanders van het totaal van 187, die zich aan boord be vonden, definitief in veiligheid zUn gebracht. De hulpoverwegwachter had, naar hU ver klaarde, het aankondiglngsslgnaal van den Dieseltreln niet gehoord. De verklikkersbellen voor den trein uit Amsterdam en Utrecht had den op hetzelfde oogenbllk geklonken; hü ver keerde in de veronderstelling dat slechts één trein, nJ. die uit de richting Weesperpoort, moest passeeren. De motorlogger „Willy” Sch. 61, die Maan dagavond bU Terschelling wegens lekkage van der. -ketel assistentie vroeg en waarvan de po- s’tle wegens den storm zeer gevaarlUk geoor deeld werd, is Dinsdagmorgen behouden te IJ- mutden binnemgekomen. Sleepboothulp was niet noodig. daar men later met opzetting van de donkey op den ketel voldoende water in den ketel kon houden, ofschoon deze zeer lek was. Het schip heeft eenlge lichte schade aan dek bekomen. De hulp-overwegwachter beging toen een fout, die bUna de ergste gevolgen zou hebben gehad. HU opende namelUk de boomen vóór de trein uit de richting Utrecht was gepas seerd. Een zware vrachtauto, een tractor met aanhangwagen van de meubel-transpoct firma Batenburg uit Den Haag, komende van Utrecht en op weg naar de hoofdstad, stond aan de Diemensche zUde van den overweg. Toen de boomen opengingen, duurde het een oogenbllk voor de chauffeur den motor op gang had gebracht. Dit oogenbllk tüdverlies zou zUn red ding worden. HU zette ten slotte den motor aan en was bUna tot de rails gereden, toen de Dieseltreln (waarin zich geen passagiers bevonden, het was een z.g. materieeltreln) na derde. Zoowel de chauffeur als de bestuurder van den trein zagen welk een ontzettend onge luk dreigde. De treinbestuurder, die de boo men geopend zag, stelde onmiddel- lÜk het gillend alarmsignaal in wer king, terwijl hü met volle kracht remde. De chauffeur had van zjjn kant op hetzelfde oogenblik het stuur omgegooid, enkele centime ters voor de rails. De remmende trein schaafde langs zün linker voor- spatbord, vernielde dit gedeeltelijk en kwam een meter of tien voorbü den overweg tot stilstand. De fietsers en voetgangers hadden zich, hoewel het een narrow escape was, door het fluitsignaal van den trein gewaarschuwd, nog tijdig in veiligheid kunnen stellen. kwam, met een snelheid van 90 K.M. per uur. de D-trein 107 uit Utrecht achter *t stationge- bouw vandaan. De afsand tusschen het station en den overweg is slechts gering. Het rijwiel vsn den ambtenaar werd van achteren gegrepen, de heer B. sloeg over den weg en kwam terecht op het grint naast de spoorbaan. De machinist van den trein, die het ongeval bemerkt had. sette den trein terug. In den trein bevond zich een geneesheer, die het slachtoffer de eerste hulp verleende. Dr. de Jongh uft Loenen verleende daarna geneeskun- dtewhulp. De heer B. bekwam een hoofdwond en verschillende verwondingen aan zUn handen. Per auto werd hU naar zUn woning te Vlnkeveen overgebracht. Het rijwiel werd geheel vernield. De heer B. verklaarde, dat hU tengevolge van den sterken wind geen trein gehoord had. De D-trein had tengevolge van dit ongeval ruim 30 minutep vertraging. terwUl een Dieeel- treln eveneens vertraging- ondervond. 4 De RUksveldwacht heeft het geval in onder zoek.' Dinsdagmiddag om vUf uur is de dertienjarige A. Okkinga. zoon van den directeur.van de Coö peratieve melkfabriek te Bedum, tgen hU per fiets uit Groningen huiswaarts keerde, ter hoogte van den spoorwegovergang te Bedum, bU het ifRwUken voor een personenauto door een uit tegenovergestelde richting komenden vracht auto van de firma Beishuizen uit Groningen ge grepen. De knaap bekwam verwondingen aan het hoofd en is des avonds aan de gevolgen van het ongeval overleden. intact.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13