Leiders der N.S.B. verdienen
goed geld
Spoorboomen te vroeg geopend
Nog 34 opvarenden worden
vermist
t
J
Storm op zee
5
Kwaliteit
HACHELIJK MOMENT TE
AMSTERDAM
„OKEANIS" GEBORGEN
r
WOENSDAG 21 OCTOBER 1936
De
Onthullingen van den heer
T. Wetsels
Ir;
Plotseling doodgebleven
Water in achterruim
;N
Naar de Waalhaven gebracht
I
I
i
KIND DOODGEREDEN
r,
a
CAFÉHOUDER ONDER TRAM
GEDOOD
Fluitsignaal van den
trein waarschuwde
De verduistering te
Alkmaar
Na het drama te
Spekholzerheide
DE TELEFOONSTORING
OPGEHEVEN
Kerkschenner een jaar
achter slot
1 Kilo b«« f.145
Kilo bug 085
7« KUo bos 045
Ion*zakje „016
De inbraak in de Monica-kerk
te Utrecht
Voortvluchtige bedrijfsleider sliep
in de struiken by Oostburg
GOUDETIKET:
pittig en krachtig
BRUINETIKET:
vol en zacht
Tweemaal dezelfde fout
in één jaar r
Bemanning van een tjalk
met moeite gered
3,
I
Chauffeur van vrachtauto ont
kwam op ’t kantje af aan een
verschrikkelyken dood
De kapitein van de „Van der Wijck” kon tot heden geen
oorzaak opgeven van de ramp
-
„Groenlo” verliest can maat
- en deklast
Motorrijder op slag gedood
Engelsch schip had vertraging
Nog meer geredden
Vragen aan ministers gesteld
Motorlogger ontsnapt
DE BESTE
SEDERT 1828
9
liefde
t
momenteel
de
f
H
t
i
den
met
is altijd het kenmerk van onze
Deze is door
cacao geweest.
jarenlange veredeling tot zulk
hoog peil opgevoerd, dat
een
dit ook door een nieuwe ver
pakking uit te drukken.
Het smaakvolle uiterlijk voor
den smakelijken inhoud, daar
aan herkent gij
sks
Set
Of
IvergiftiglnR
verbetering
ingetreden. Nieuwe gevallen zijn niet meer ge
constateerd.
zij thans onovertroffen mag
heeten. Het bleek wenschelijk.
Dinsdagmiddag omstreeks half vijf is bij het
station te Achthuizen een ernstig ongeluk ge
beurd. De 09-jarige caféhouder P. Jacobs, wo
nende te Achthuizen, tevens agent van de Rot-
terdamsche Tramweg Maatschappij is op ge-
een
goed
Dinsdagochtend om 9 uur was de telefoon-
storing met het Zuiden des lands opgeheven,
nadat den geheelen nacht was doorgewerkt om
het defect aan den rivierkabel in de Merwede
te repareeren De verbindingen met Zeeland.
Frankrijk en Engeland zijn nu weer geheel
Intact.
noemd punt door de tram, welke op weg was
van Mlddelhamis naar Ooltgensplaat, aangere
den en vrijwel op slag gedood.
De tram had geruimen tijd vertraging.
De hatpoverwegwachier, die thans deer
zjjn verzuim bjjua een zeer groot ongeluk
op zijn geweten had, heeft zich ongeveer
een jaar geleden aan eenzelfde feit schul
dig gemaakt Ook toen had hQ de boomen
van denzelfden overweg geopend gelaten.
HU ia toen weer ala hulpoverwegwachter
ia dienst gesteld. Zfjn dienstrooster wees
aan, dat een trein uit Utrecht moest pas-
Dinsdagmorgen heeft de Utrechtsche recht
bank uitspraak gedaan in de zaak tegen den
27-jarigen bankwerker M uit Utrecht, die veer
tien dagen geleden had terecht gestaan wegens
het plegen van een hetligschennende Inbraak in
de St. Monlcakerk aldaar.
De rechtbank veroordeelde verdachte tot een
Jaar gevangenisstraf.
De officier van Justitie had acht maanden
geMscht.
Omtrent de redding van de opvarenden van
de ..◦kennis" moet uit een nader bericht wor
den ongemaakt, dat de bemanning niet door
de Beursplein aan boord is genomen. Wel zou
den de beide sloepen langszij het schip hebben
gelegen, doch toen werd besloten zich naar het
Orieksche sa. Belglon te begeven, dat zich even
eens de nabijheid bevond.
Dinsdagmiddag om twaalf uur is het zes-Jarig
zoontje van de familie O. te Nljverdal, doordat
het plotseling de Orootestraat overstak, onder
een passeerenden vrachtauto geraakt.Zwaar
gewond werd bet kind opgenomen. Kort na bet
ongeval is het ventje overleden.
d*
en
de
te
al
m
de
et
ts
te
M
Igd
er-
ip-
la-
UJf
st
en
ch
ld,
ie-
sr-
let
r-
r-
81-
13»
la
IN
ia
>n
trein**
van
Dinsdagmiddag te op het IJselmeer, 4 500
meter van de Naardeneche kust, de motortjalk
Lichtdrager aan den grond geloopen.
Op verzoek van de politie te Naarden te een
boot van den Huixer havendienst uitgevaren
om de bemanning van de tjalk van boord te
halen en in veiligheid te brengen.
Op de krijgsschool in Polen worden de
officieren, die met succes hun examen
deden, naar oud gebruik met den
ridderslag tot luitenant bevorderd
dat „de liefde tot de natie niet zoo heel groot
is” en men zoo langzamerhand begint te ge-
looven aan de reinste demagogie.
In het stozmweer. dat de laatste dagen boven
de Noordzee woedde, heeft het SA. „Orocnlo”
van de maatschappij „Noordzee", dat een la
ding hout in een haven van Noord-Rusland had
ingenomen. zijn voormast en een gedeelte van
zijn deklast verloren.
Het schip is vanmorgen omstreeks half zee te
Nmuiden binnengekomen en is doorgevaren
neer Amsterdam om in de Coenhaven koten bij
te laden.
Alles is dus zonder persoonlijke
ongelukken en met geringe mate-
rieele schade afgeloopen.
De boomen van den overweg waren gesloten
om twee treinen, n.l. een uit de richting Am
sterdam en een uit de richting Utrecht te
laten passe eren. Aan beide zijden van de
spoorboomen stond op dit spitsuur een lange
file auto’s, wielrijders en voetgangers te vrach
ten tot de overweg weer vrU zou zijn.
voor Drente en N-
der NB.B. ontstellende ontdek- t
.an, acht zich verplicht1
e bekend te maken. Wij
en ander aan zijn vlug
schrift, dat verscheen onder den titel: ,JDe
NB.B.-leiding ontmaskerd”:
De nabij Oostburg gevonden bedrijfsleider N„
uit Alkmaar, die wegens oplichting van f 40.000
voortvluchtig was, heeft voor den commissaris
van politie te Alkmaar een volledige bekentenis
afgelegd. Den laatsten tijd had hij wild ge
speculeerd en hjj had nog enkele duizenden
guldens schuld aan een aantal bookmakers.
De man heeft tijdens zijn vlucht zoo weinig
beschutting kunnen vinden, dat zijn beide voe
ten bevroren waren. Het is niet ónmogelijk, dat
hjj het gebruik daarvan zijn leven lang zal
moeten missen.
Van de tot na toe niet terecht gekomen
Europeanen te bet stoffelijk overschot van
mevrouw Wisse te Soerabaja aangebracht.
Aneta verneemt nog, dat tot dusver geen
verdere Europeesehe vermisten meer terecht
zijn, zoodat vermoedelijk het totaal aantal
slachtoffers zal bedragen: 14 Europeanen en
20 inlanders.
De gezagvoerder is op de brug gebleven
toen het schip naar de diepte ging, de ge
zagvoerder kwam weder boven, om vervol
gens nogmaals onder te gaan en tenslotte
ten tweede male boven te komen, en wel in
de nabijheid van een reddingsboei, die hjj
wist te grijpen.
Op het schip was men er slechts in ge
slaagd om één boot te strijken, alvorens het
schip onderging.
Een tweede boot, die men buiten boord
wist te krijgen, moest op hetzelfde moment
dat het schip zonk, doordat deze door een
schoorsteen van het schip werd getroffen,
zijn omgeslagen.
m SpekholzerheideKerkrade zijn de laatste
dagen, bulten en behalve de slachtoffers van
de methyi-alcoholvergiftiging plotseling nog
drie personen overleden. De landbouwer J. Meys.
werd dood op bed gevonden; den arbeider J.
Klomps en den 22-jarigen metselaar A v. Ge-
mert, trof men eveneens onverwachts levenloos
aan.
De commissaris van politie te Alkmaar, de
heer C. Walraven, heeft zich Maandag naar
Oostburg begeven, teneinde den uit Alkmaar
gevluchten bedrijfsleider W N„ die in verband
met een verduistering van f 40.000 gevlucht
was, en die thans in bet St. Antoniusgestlcht
te Oostburg wordt verpleegd, een verhoor af te
nemen.
N. heeft ten overstaan van getuigen aan den
Commissaris bekend, de voortvluchtige te zijn.
HIJ zal naar Alkmaar, worden overgebracht.
De hulpoverwegwachter had, naar hij ver
klaarde, het aankondlgingssignaal van den
Dieseltrein niet gehoord. De verklikkersbellen
voor den trein uit Amsterdam en Utrecht had
den op hetzelfde oogenblik geklonken; hij ver
keerde in de> veronderstelling dat slechts één
trein, nJ. die uit de richting Weesperpoort,
moist passeeren.
In den toestand van de vijf patiënten, die in
het ziekenhuis te Kerkrade. worden verpleegd,
in verband met de methyl-alcohol'
te Spekholzerheide, is een blijvend!
Mussert was steeds een groot bewonderaar
van het mllltairisme en het is dan ook niet te
verwonderen, dat hij het bultenlandsche voor
beeld maar al te gragg volgde en derhalve
weerafdeelingen oprichtte. Dat deze WA. geld
kostte, ook dit is duidelijk. Mussert moest dus
geld hebben en talrijk ^Ijn zijn pogingen ge
weest om daaraan te komen. Kwamen er leden,
die er goed bijzaten, alras ontvingen zij een
vooraanstaande functie en wanneer wij dan ook
thans de lijst der functionarissen nagaan, dan
zien wij dan oov, dat het allen menschen zijn,
die er financieel goed bjjzitten, die de hodgste
functies bezetten. Men neme b.v. alleen maar
de Gewestelljke Commissarissen, zooals: van
der Weyde, de Ruiter, Plekker, Müller en vooral
niet te vergeten den inmiddels overleden Ir.
Smit Kleine. Namen als van Hoey Smit, van
Leeuwen Boomkamp, d'Ansembourg, e.a. wa
ren van lateren datum.
Uit bet relaas van N. is, naar bet „Volk"
meldt, komen vast te staan, dat hij op 9 Oct.
na een nacht in Rosendaal te hebben gelo
geerd. met den veerdienst van Vlaardingen naar
Breskens overstak. In dezen eenzamen uithoek
van Zeeuwsch-Vlaanderen. tusschen Retranche-
ment en Cadzand, waar N. bekend was, omdat
hy dit district in dienst van zijn firma, vaak
had bereisd, wilde hij een' wijkplaats vinden.
Slechts door een toevallige omstandigheid is
de man Zondagavond in deemiswekkenden toe
stand verdorst en verhongerd terug gevonden
in een week-end-huisje, dat hier vlak aan zee
met drie andere op een rü staat. Pas Zondag
middag had hjj zich door verbreking van een
ruit toegang tot dit huisje verschaft.
Uit een onderzoek, naar aanleiding van N.’s
verklaringen is komen vast te staan, dat hij
zich voordien tien dagen en tien nachten heeft
schuil gehouden in het duin, waar hjj zich in
de bremboschjes een leger had gespreid. Vrij
wel onbeschut tegen den stormwind, de regen
buien en de nachtvorst, is N. niet in contact
geweest met menschen en vermoedelijk van
voedsel verstoken gebleven. Een in zijn schuil
plaats gevonden flench met daaraan bevestigden
schoenveter, verklaart de manier, waarop THj
zich des naclfïé uit regentonnen vóórzag van
drinkwater. L-
Natuurlijk moeten wjj deze onthullingen
voor rekening van den brochure-schrljver
laten. HIJ geeft echter feiten en cijfers die
te controleeren zijn en drukt Jjet fac-simile
af der stlchtingsacte van Mussert’s winst
gevend uitgeversbureau.
Herhaaldelijk heeft men gevraagd: waar
haalt de N.8.B. het geld vandaan? Onge
twijfeld zullen velen nog interessanter de
vraag vinden, wgar het geld blijft!
De Okeanls had een groot gat ter hoogte van
de vuurplaat, zoodat het zeer waarschijnlijk te,
dat hierdoor de vuren zijn gedoofd en het schip
als gevolg hiervan onbestuurbaar werd.
De Okeanls was op 8 October te Stettin ge
arriveerd komende van Rouen, vanwaar het
schip op 3 October was vertrokken. De Okeanls
behoorde toe aan de Orieksche reedersfirma
O. N. Louloudis te Parijs en was in 1910 gebouwd
In den loop van Dinsdagmiddag is de kapi
tein van de Okeanls met eenige leden van de
bemanning overgegaan op de sleepboot Witte
Zee, teneinde de situatie van het schip van na
bij gade te slaan. Het lag in de bedoeling, dat
drie der opvarenden van de Okeanls weer aan
boord van dit schip zouden gaan, om te trach
ten een verbinding met de sleepboot tot stand
te brengen.
Ook de sleepbooten Utrecht, van de firma
Wijsmuller te Den Helder en Holland van de
reederU Doeksen en Dros te Terschelling, zijn
Dinsdagmiddag bij het wrak aangekomen. Ook
deze sleepbooten stellen alle pogingen in het
werk, om met bet schip vast te maken.
Nadat de Witte Zee er in was geslaagd de
verbinding met de Okeanls tot stand te bren
gen, ia de Orieksche bemanning op drie man
na overgegaan oo het Orieksche s.s. Pelgion.
terwijl arte man van de Witte Zee op de Okea
nls de drie Orieksche zeelieden zijn gaan as-
sisteeren. De sleep kwam te ongeveer negen
uur te Hoek van Holland aan. doch zij mocht
van den rjjkshavenmeester, aangezien de Okea
nls een lek had bekomen en in zinkenden staat
was, den Nieuwen Waterweg niet binnengaan,
aangezien gevreesd werd, dat het wrak in het
vaarwater sou zinken.
De kapitein van de Witte Zee heeft zich met
den rljkshavenmeedter onderhouden en daarna
Is toestemming verkregen, om binnen te komen.
Men heeft afgewacht, tot bet laag water was,
waarop de Blankenburg en de Maas, beide, van
L. Smit’s Sleepdienst, zijn uitgevaren ter as
sistentie. Met de drie sleepbooten is de Okeanls
ongeveer elf uür binnengekomen en te Hoek
van Holland is ook bet bergingsvaarluig Meer
min er bfj gekomen, om te pompen.
De geheele sleep vertrok daarna naar de
Waalhaven, om daar te meeren.
Het schip van den havendienst is omstreeks
half seven te Huizen teruggekeerd.
De motortjalk is afkomstig uit Heemstede.
Het scheepje was van Amsterdam uitgevaren
en wilde Dinsdagmorgen vroeg bij Drk voor an
ker gaan. Het sloeg evenwel kort daarna van
de ankers los en werd tegen de Gooische kust
gedreven.
De schipper van de tjalk is naar Amsterdam
vertrokken teneinde een sleepboot te requiree-
ren om zoo mogelijk heden te trachten de tjalk
vlot te trekken.
houden, ofschoon deze zeer lek was.
heeft eenige lichte schade aan dek
Dinsdagavond tegen half zes is op den rljks-
straatweg Asaen-Oroningen ter hoogte van Peelo
een ernstig verkeersongeluk gebeurd, waarbij de
23-jarige landbouwer W. Nljenhuls uit Schoon
oord (gem. Steen) op slag werd gedood.
N. was met zijn motorfiets op weg naar de
Zuldlaarder markt. Uit dB richting .Groningen
kwamen hem eenige auto's tegemoet rijden, die
hem met hun lichten verblindden. N. bemerkte
een voor hem rijdenden boerenwagen, welke was
bespannen met een paard, niet tijdig en kwam
met dit voertuig heel even in aanraking. Hjj
maakte een zwenking naar links en kwam voor
een vrachtauto terecht, welke bestuurd werd
door O. A. Reiber uit Assen. N. werd door den
wagen gegrepen en tegen den grond geslingerd.
De jongeman werd op slag gedood. Zijn stoffe
lijk overschot te naar het lljkenhuteje te Assen
vervoerd.
Dinsdagmiddag half vier is het Engelsche
vrachtschip Ousel, komende uit Liverpool, met
aanzienlijke vertraging te IJmuiden blnnenge-
komen.
Het schip heeft tijdens het zware stormweer
met ernstige moeilijkheden te kampen gehad:
een reddingboot aan stuurboordzijde te kapot
geslagen. Het schip te doorgevaren naar Am
sterdam.
Da kapitein van het Noorsche sa. .Jollta”
rapporteerde Dinsdag bij binnenkomst te Umui-
den op de reis van Oslo naar IJmuiden met ver
schrikkelijk slecht wéér te kampen te hebben ge
had. Als een gevolg van de overkomende zeeën
heeft het schip ongeveer 200 ton water in het
achterruim gekregen. Het schip te opgestoomd
naar Amsterdam.
Het schip was in ballast.
constateerde dat de slagzij verontrustend werd
en een oorzaak van buiten moest hebben, en
het oogenblik, waarop het schip op zij ging lig
gen en zonk, zijn volgens den gezagvoerder
slechts 18 3 minuten verloopen.
De gezagvoerder kon geen oorzaak voor het
ongeluk aangegeven, doch hij sprak ala zen
vermoeden uit, dat op de een of andere wbze
water in het schip was gekomen.
De vierde stuurman, de heer J. F. Btada, brak
een been bij het verlaten van het sc^üp.
Dinsdagmiddag kwart voor zes ia
op den spoorwegovergang Mn
Weesperzjjde te Amsterdam
ongeluk gebeurd, dat wonden
is afgeloopen, dank zy de Itegen
woordigheid van geest van delf
bestuurder van den op dien tijd
de richting Utrecht komenden mate-
rieel-Dieaeltrein.
Een geroutineerd overwegwachter, die weet
op welk oogenblik de treinen passeeren, let op
het verkeer en wanneer tusschen het parsee
ren van de treinen in, enkele minuten verloo
pen, opent hjj soms ter wille van het publiek
de boomen. Dat gebeurt een enkele maal ook
aan dezen overweg, waar de installatie voor
bet openen en sluiten van de boomen zeer
goed ia; binnen de halve minuut kunnen sU
gesloten worden.
In dit geval was er echter geen sprake van,
dat er voldoende tijd lag tusschen het passee
ren van beide treinen om de beide boomen ten
gerieve van het verkeer te openen.
De commissaris van bet bureau Linnaeus-
straat, de heer Staal, heeft nog niet beslist of
tegen den 46-jarigen hulpoverwegwachter een
justitieel verbaal zal worden opgemaakt.
De directie van de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij deelt mede, dat volgens de laatst-
verkregen opgave momenteel 167 inlanders
van het totaal van 187, die zich aan boord be
vonden, definitief In veiligheid zijn gebracht.
was een
behevens
een auto voor NS.b'reizen, welke alleen ter
zijner beschikking stond. Een paar rijpaarden
maakten het geheel -compleet.
Het salaris van den directeur van N.E.N.A
8.U., den heer R. van Houten, te op 1 October
verhoogd tot f 5000.— en het salaris van den
heer Van Geelkerken te op 1 October verhoogd
tot 7000.—.
Tijdens mijn laatste onderhoud
Dichtbij de tjalk heeft de Huizerboot een
roeiboot uitgegooid en daarmee de vier
opvarenden met veel moeite van boord ge
haald en in Naarden binnengebracht, waar
de bemanning van de tjalk, bestaande uit
twee Nederlanders en twee Duitschers. on
derdak te verleend
Zien wij nu uit bovenstaande, dat de heer
Mussert, inplaata van offers te brengen, een
finantleelen voruitgang wist te behalen, te
vens zien wij, dat zijn hoogdravende woorden
van „zich zelf offeren voor ons volk” geen be-
teekente hebben, wijl hij bovendien op den dag
van zijn vertrek bij de Griffie uit de handen
van Ir. Smit Kleine, te Heemstede, een i«ran-
tiefonds ontving voor de eerstkomende Jarer.
Van dat fonds van f 14500— kreeg hij 2/3 en
van Geelkerken 1/3, waarvoor Mussert dadelijk
een lijfrente kocht voor zijn vrouw.
Aan de lijst van de geredden kan nog worden
toegevoegd de hofmeester, de heer J. B. Ver-
haar.
Voorts zijn nog gered de ladingklerk A. Eman,
en de provlandklerken W. Turang en G.
Kaunang.
Van de 59 nog vermiste leden van de tn-
landsche bemanning en inlandsche passagiers
zijn er thans nog 39 In veiligheid gebracht.
Aneta verneemt inzake de ramp met bet SA.
„Van der Wljck” nog het volgende:
BU het vertrek uit Soerabaja had de „Van
der WUck” 670 last lading aan boord, welke la
ding verdeeld was over het geheele schip.
De directie van de Koninklijke Paketvaart-
maatschappU had Dinsdag te 15.00 uur nog een
telefoongesprek met den gezagvoerder, den heer
Akkerman, die te Soerabaja vertoefde. Deze
deelde hierbij nog de volgende bljzonderhedec
mede:
Het schip was bij bet vertrek uit Soerabcja
uitstekend geladen en volstrekt niet rank. Veel
zware lading bevond zich in de onderruimen
van het schip, alle zoetwater^, en ballast-tanks
waren vol De lading heeft niet gewerkt en het
weer was goed. Te 24.00 begaf de gezagvoerder
zich ter ruste. Hij had nauwelijks geslapen, toen
hij te 0.45 door den stuurman van de wacht
werd gewekt met de mededeellng, dat het schip
slagzij maakte over stuurboord. De gezagvoerder
stond onmiddellljk op, en constateerde, dat de
slagzij toenam. HIJ wekte hierop den eersten
stuurman, pien hjj de opdracht gaf te gaan
kijken wat de oorzaak kon zijn van het scheef-
llggen van het schip. Intusschen ging het schip
geleidelijk aan scheever liggen.
Alle stuurlieden kwamen eigener beweging op
de brug zich melden teneinde om Instructies te
vragen.
Waar toe* geen tUd meer te verliezen was,
gaf de gezagvoerder order alle booten klaar te
maken.
Hijself gaf op de stoomfluit het signaal voor
het verlaten van het schip, waarbij de machine
stopte.
Tusschen het tijdstip, dat de gezagvoerder
Weldfa verhuisde hU van de Westerlaan te
de Bilt naar de Hobbemastraat te Utrecht.
Deze woning werd hem weldra eveneens te
klein (het gezin telt trouwens twee personen),
zoodat hjj een landhuis te Lunteren noodig had.
Dat hij dit landhuis kon betrekken, daarvan
weet de daar grondbezittende kapitalist Nieu
wenkamp meer. Evenals ik uit absoluut be
trouwbare bron weet, dat meubelen voor deze
woning ten bedrage van plm. f 800.door
middel van bonnen door van Bilderbeek (dus
N.S.B.> betaald werden. Al spoedig
auto voor zijn privé-gebruik noodig
De motorlogger „Willy* Sch. 61, die Maan
dagavond bij Terschelling wegens lekkage van
den ketel assistentie vroeg en waarvan de po-
s'tie wegens den storm zeer gevaarlijk geoor
deeld werd, is Dinsdagmorgen behouden te IJ
muiden binnengekomen. Sleepboothulp was niet
noodig, daar men later met opzetting van de
donkey op den ketel voldoende water in den
ketel kon
Het scrap
bekomen.
Aanvang Januari 1934 werd bjj notarieele acte
opgericht N.E.N.AB.U.met als directeur R. van
Houten. Als grondkapltaal werd door Ir. Mussert
een bedrag van f 100.gestort, hetgeen dus
practise!) hierop neerkomt, dat hetgeen door
de leden der N.S.B. is opgebouwd, door deze
storting het eigendom werd van Ir. Mussert.
BV ontslag van V Mussert en van Geelkerken
op 30 April 1934, werd vastgesteld, dat maan-
delVks een bedrag van 'duizend gulden werd
uitgetrokken, waarvan Jr. Mussert f 666.67 en
van Geelkerken f 333.33 ontvangt. Mej. Bilder
beek buitendien nog als privé-secretaresse van
den heer HUMert t 1= d« boeken van
N EJi A.B.Ó’/komen belde namen niet voor.
De heer Bongaerts heeft aan de ministers van
Financiën en van Sociale Zaken de volgende
schriftelljke vragen gesteld:
Hebben de ministers kennis genomen van het
drama te Spekholzerheide omtrent de gevallen
van methylalcoholvacglftlging?
Is bet juist, dat de vergiftiging moet worden
toegeschreven aan zeer matig gebruik van me
thylalcohol of met methylalcohol vermengde
Jenever?
Bestaat er gegrond vermoeden, dat de ge
bruikte methylalcohol over de Duitrche grens
Nederland is binnengesmokkeld?
Zoo ja, zijn dan bjj de regeering maatregelen
in overweging om de kansen op herhaling van
een dergelljk drama in grensplaatsen zooveel
mogelijk terug te dringen en zijn de ministers
bereid de Kamer mededeellng van die voorne
mens te doen?
Wanneer wij nu het salaris van den heer
Mussert nagaan, hetwelk maandelijks alleen
reeds van N.E.N.AS.U. 666.67 bedraagt, dan
zien wij, dat dit per jaar 8000.— te. Wanneer
men weet, dat alle kosten, welke Mussert voor
de Beweging maakt, door de Beweging worden
betaald, alsook zijn bultenlandsche reizen, waar
onder ook voor zijn gezondheid, dan ziet men
Ook thans speelt het groot-kapltaal een be
langrijke rol in de beweging. Aan dc leden
werd verteld, dat de leden in Indië de reis van
den heer Mussert betaalden. Waarom niet eer
lijk gezegd, dat bet van Leeuwen Boomkamp
was, die deze reis financiert^? En dat het zijn
zoon was, die den heer Mussert in Athene op
wachtte? Was het niet Nieuwenkamp, die zijn
grond beschikbaar stelde voor de „Hagespraak"?
Zijn het niet de kapitalisten Müller, Steenbeek
en van Hoey Smit, die het pand aan de Malie
baan 35 te Utrecht kochten? Zullen ooit deze
grootgrondbezitters het vertrouwen van het volk
deelachtig worden?
Royaal genomen kunnen wjj bet salaris van
Van Geelkerken gedurende het laatste jaar, dat
hjj op de Griffie werkzaam was, vaststellen
op ten hoogste f 3000.—. Dit is zeer ruim
genomen. Iedere maand ontvangt van Geelker
ken een bedrag, groot f 333.33 of wel vier dui
zend gulden 's jaars, om nog niet te spreken
van de gratificatie, die hij uit bovenbedoeld
garantiefonds ontving. Op N.E.N.AB.U. verricht
hjj niets. ZJjn eenige werk is NB B. en Jeugd
storm. Bovendien worden alle door hem ge
maakte kosten door de NB.B. vergoed en van
Bilderbeek, kruiperig als deze te, zal zich wel
wachten, een aanmerking daarover te maken.
Het arrogunte optreden van Van Geelkerken,
te algemeen bekend; met een zeldzame brutali
teit weet hij velen te Imponeeren en dikwijls
houdingen aan te nemen, als ware hij de leider
in eigen persoon. Was van Geelkerken tijdens
zijn ambt aan de Griffie een hoogst eenvoudig
ambtenaartje, al zeer spoedig te hij dit ver
geten en kan men thans eerder van „baron van
Geelkerken” spreken.
heer Mussert sprak Ik over de lage salarissen,
welke de kameraden, die op het Hoofdkwartier
werken, ontvangen. Hjj antwoordde, dat er
geen geld was.
®r was een kameraad getrouwd; hjj had twee
kinderen en genoot een salaris van 15.per
week. Zjjn vrouw werd ziek en hij vroeg een
rljksdaalder meer. Geen kwestie van. er was
geen geld. Na herhaald vragen aan van Geel
kerken luidde het antwoord: „Het Hoofd
kwartier te geen sanatorium".
De hulp-overwegwachter beging toen een
fout, die bjjna de ergste gevolgen zou hebben
gehad. Hjj opende namelijk de boomen vóór
de treirg uit de richting Utrecht was gepas
seerd. Een zware vrachtauto, een tractor met
aanhangwagen van de meubel-transport firma
Batenburg uit Den Haag, komende van Utrecht
en op weg naar de hoofdstad, stond aan de
Dlemensche zijde van den overweg. Toen de
bootnen opengingen, duurde het een oogenblik
voor de chauffeur den motor op gang had
gebracht. Dit oogenblik tijdverlies zou zjjn red
ding worden. Hij zette ten slotte den motor
aan en was bijna tot de rails gereden, toen
de Dieseltrein (waarin zich geen passagiers
bevonden, het was een z.g. materieeltrein) na
derde. Zoowel de chauffeur als de bestuurder
van den trein zagen welk een ontzettend onge
luk dreigde.
De treinbestuurder, die de boo
med geopend zag. stelde onmiddel-
lük het gillend alarmsignaal in wer
king, terwijl hü met volle kracht
remde. De chauffeur had van zijn
kant op hetzelfde oogenblik het
stuur omgegooid, enkele centime
ters voor de rails. De remmende
trein schaafde langs zjjn linker voor-
spatbord, vernielde dit gedeeltelijk
en kwam een rpeter of tien voorbij
den overweg tot stilstand.
De fietsers en voetgangers hadden
zich, hoewel het een narrow escape
was. door het fluitsignaal van den
trein gewaarschuwd, nog tijdig in
veiligheid kunnen stellen.
e liefde tot de NaUe blijkt uit de
I 1 offers, die men bereid is voor haar
te brengen” heeft ir. Mussert met
pathos verkondigd. En in zijn Con-
certgebouw-sede voegde hij er als pro-
paganda-martelaar na zijn ontslag als in
genieur 'bij,Jn de toekomst zal ik met
potlood en pen mijn brood trachten te ver
dienen.” En hij liet zich als het ideaal van
een volksheld door zijn bewonderende vol
gelingen verheerlijken, omdat hjj een vaste
betrekking vai> 7000 eraan had gegeven,
om van de ambtenarij af te zijn en het
volk te kunnen dienen.
Maar nu blijkt dat fungeeren van een
engel des lichts tegen den achtergrond der
bedorven maatschappij, die hij wil hervor
men, een beetje anders uit te komen. De
heer T. W. Wessels, die als gewestelijk pro-
paganda-inspecteur
Overijsel
kingen heeft ge<
die in een brochi
ontleenen hier eei