Leiders der N.S.B. verdienen goed geld Spoorboomen te vroeg geopend Nog 34 opvarenden worden vermist t J Storm op zee 5 Kwaliteit HACHELIJK MOMENT TE AMSTERDAM „OKEANIS" GEBORGEN r WOENSDAG 21 OCTOBER 1936 De Onthullingen van den heer T. Wetsels Ir; Plotseling doodgebleven Water in achterruim ;N Naar de Waalhaven gebracht I I i KIND DOODGEREDEN r, a CAFÉHOUDER ONDER TRAM GEDOOD Fluitsignaal van den trein waarschuwde De verduistering te Alkmaar Na het drama te Spekholzerheide DE TELEFOONSTORING OPGEHEVEN Kerkschenner een jaar achter slot 1 Kilo b«« f.145 Kilo bug 085 7« KUo bos 045 Ion*zakje „016 De inbraak in de Monica-kerk te Utrecht Voortvluchtige bedrijfsleider sliep in de struiken by Oostburg GOUDETIKET: pittig en krachtig BRUINETIKET: vol en zacht Tweemaal dezelfde fout in één jaar r Bemanning van een tjalk met moeite gered 3, I Chauffeur van vrachtauto ont kwam op ’t kantje af aan een verschrikkelyken dood De kapitein van de „Van der Wijck” kon tot heden geen oorzaak opgeven van de ramp - „Groenlo” verliest can maat - en deklast Motorrijder op slag gedood Engelsch schip had vertraging Nog meer geredden Vragen aan ministers gesteld Motorlogger ontsnapt DE BESTE SEDERT 1828 9 liefde t momenteel de f H t i den met is altijd het kenmerk van onze Deze is door cacao geweest. jarenlange veredeling tot zulk hoog peil opgevoerd, dat een dit ook door een nieuwe ver pakking uit te drukken. Het smaakvolle uiterlijk voor den smakelijken inhoud, daar aan herkent gij sks Set Of IvergiftiglnR verbetering ingetreden. Nieuwe gevallen zijn niet meer ge constateerd. zij thans onovertroffen mag heeten. Het bleek wenschelijk. Dinsdagmiddag omstreeks half vijf is bij het station te Achthuizen een ernstig ongeluk ge beurd. De 09-jarige caféhouder P. Jacobs, wo nende te Achthuizen, tevens agent van de Rot- terdamsche Tramweg Maatschappij is op ge- een goed Dinsdagochtend om 9 uur was de telefoon- storing met het Zuiden des lands opgeheven, nadat den geheelen nacht was doorgewerkt om het defect aan den rivierkabel in de Merwede te repareeren De verbindingen met Zeeland. Frankrijk en Engeland zijn nu weer geheel Intact. noemd punt door de tram, welke op weg was van Mlddelhamis naar Ooltgensplaat, aangere den en vrijwel op slag gedood. De tram had geruimen tijd vertraging. De hatpoverwegwachier, die thans deer zjjn verzuim bjjua een zeer groot ongeluk op zijn geweten had, heeft zich ongeveer een jaar geleden aan eenzelfde feit schul dig gemaakt Ook toen had hQ de boomen van denzelfden overweg geopend gelaten. HU ia toen weer ala hulpoverwegwachter ia dienst gesteld. Zfjn dienstrooster wees aan, dat een trein uit Utrecht moest pas- Dinsdagmorgen heeft de Utrechtsche recht bank uitspraak gedaan in de zaak tegen den 27-jarigen bankwerker M uit Utrecht, die veer tien dagen geleden had terecht gestaan wegens het plegen van een hetligschennende Inbraak in de St. Monlcakerk aldaar. De rechtbank veroordeelde verdachte tot een Jaar gevangenisstraf. De officier van Justitie had acht maanden geMscht. Omtrent de redding van de opvarenden van de ..◦kennis" moet uit een nader bericht wor den ongemaakt, dat de bemanning niet door de Beursplein aan boord is genomen. Wel zou den de beide sloepen langszij het schip hebben gelegen, doch toen werd besloten zich naar het Orieksche sa. Belglon te begeven, dat zich even eens de nabijheid bevond. Dinsdagmiddag om twaalf uur is het zes-Jarig zoontje van de familie O. te Nljverdal, doordat het plotseling de Orootestraat overstak, onder een passeerenden vrachtauto geraakt.Zwaar gewond werd bet kind opgenomen. Kort na bet ongeval is het ventje overleden. d* en de te al m de et ts te M Igd er- ip- la- UJf st en ch ld, ie- sr- let r- r- 81- 13» la IN ia >n trein** van Dinsdagmiddag te op het IJselmeer, 4 500 meter van de Naardeneche kust, de motortjalk Lichtdrager aan den grond geloopen. Op verzoek van de politie te Naarden te een boot van den Huixer havendienst uitgevaren om de bemanning van de tjalk van boord te halen en in veiligheid te brengen. Op de krijgsschool in Polen worden de officieren, die met succes hun examen deden, naar oud gebruik met den ridderslag tot luitenant bevorderd dat „de liefde tot de natie niet zoo heel groot is” en men zoo langzamerhand begint te ge- looven aan de reinste demagogie. In het stozmweer. dat de laatste dagen boven de Noordzee woedde, heeft het SA. „Orocnlo” van de maatschappij „Noordzee", dat een la ding hout in een haven van Noord-Rusland had ingenomen. zijn voormast en een gedeelte van zijn deklast verloren. Het schip is vanmorgen omstreeks half zee te Nmuiden binnengekomen en is doorgevaren neer Amsterdam om in de Coenhaven koten bij te laden. Alles is dus zonder persoonlijke ongelukken en met geringe mate- rieele schade afgeloopen. De boomen van den overweg waren gesloten om twee treinen, n.l. een uit de richting Am sterdam en een uit de richting Utrecht te laten passe eren. Aan beide zijden van de spoorboomen stond op dit spitsuur een lange file auto’s, wielrijders en voetgangers te vrach ten tot de overweg weer vrU zou zijn. voor Drente en N- der NB.B. ontstellende ontdek- t .an, acht zich verplicht1 e bekend te maken. Wij en ander aan zijn vlug schrift, dat verscheen onder den titel: ,JDe NB.B.-leiding ontmaskerd”: De nabij Oostburg gevonden bedrijfsleider N„ uit Alkmaar, die wegens oplichting van f 40.000 voortvluchtig was, heeft voor den commissaris van politie te Alkmaar een volledige bekentenis afgelegd. Den laatsten tijd had hij wild ge speculeerd en hjj had nog enkele duizenden guldens schuld aan een aantal bookmakers. De man heeft tijdens zijn vlucht zoo weinig beschutting kunnen vinden, dat zijn beide voe ten bevroren waren. Het is niet ónmogelijk, dat hjj het gebruik daarvan zijn leven lang zal moeten missen. Van de tot na toe niet terecht gekomen Europeanen te bet stoffelijk overschot van mevrouw Wisse te Soerabaja aangebracht. Aneta verneemt nog, dat tot dusver geen verdere Europeesehe vermisten meer terecht zijn, zoodat vermoedelijk het totaal aantal slachtoffers zal bedragen: 14 Europeanen en 20 inlanders. De gezagvoerder is op de brug gebleven toen het schip naar de diepte ging, de ge zagvoerder kwam weder boven, om vervol gens nogmaals onder te gaan en tenslotte ten tweede male boven te komen, en wel in de nabijheid van een reddingsboei, die hjj wist te grijpen. Op het schip was men er slechts in ge slaagd om één boot te strijken, alvorens het schip onderging. Een tweede boot, die men buiten boord wist te krijgen, moest op hetzelfde moment dat het schip zonk, doordat deze door een schoorsteen van het schip werd getroffen, zijn omgeslagen. m SpekholzerheideKerkrade zijn de laatste dagen, bulten en behalve de slachtoffers van de methyi-alcoholvergiftiging plotseling nog drie personen overleden. De landbouwer J. Meys. werd dood op bed gevonden; den arbeider J. Klomps en den 22-jarigen metselaar A v. Ge- mert, trof men eveneens onverwachts levenloos aan. De commissaris van politie te Alkmaar, de heer C. Walraven, heeft zich Maandag naar Oostburg begeven, teneinde den uit Alkmaar gevluchten bedrijfsleider W N„ die in verband met een verduistering van f 40.000 gevlucht was, en die thans in bet St. Antoniusgestlcht te Oostburg wordt verpleegd, een verhoor af te nemen. N. heeft ten overstaan van getuigen aan den Commissaris bekend, de voortvluchtige te zijn. HIJ zal naar Alkmaar, worden overgebracht. De hulpoverwegwachter had, naar hij ver klaarde, het aankondlgingssignaal van den Dieseltrein niet gehoord. De verklikkersbellen voor den trein uit Amsterdam en Utrecht had den op hetzelfde oogenblik geklonken; hij ver keerde in de> veronderstelling dat slechts één trein, nJ. die uit de richting Weesperpoort, moist passeeren. In den toestand van de vijf patiënten, die in het ziekenhuis te Kerkrade. worden verpleegd, in verband met de methyl-alcohol' te Spekholzerheide, is een blijvend! Mussert was steeds een groot bewonderaar van het mllltairisme en het is dan ook niet te verwonderen, dat hij het bultenlandsche voor beeld maar al te gragg volgde en derhalve weerafdeelingen oprichtte. Dat deze WA. geld kostte, ook dit is duidelijk. Mussert moest dus geld hebben en talrijk ^Ijn zijn pogingen ge weest om daaraan te komen. Kwamen er leden, die er goed bijzaten, alras ontvingen zij een vooraanstaande functie en wanneer wij dan ook thans de lijst der functionarissen nagaan, dan zien wij dan oov, dat het allen menschen zijn, die er financieel goed bjjzitten, die de hodgste functies bezetten. Men neme b.v. alleen maar de Gewestelljke Commissarissen, zooals: van der Weyde, de Ruiter, Plekker, Müller en vooral niet te vergeten den inmiddels overleden Ir. Smit Kleine. Namen als van Hoey Smit, van Leeuwen Boomkamp, d'Ansembourg, e.a. wa ren van lateren datum. Uit bet relaas van N. is, naar bet „Volk" meldt, komen vast te staan, dat hij op 9 Oct. na een nacht in Rosendaal te hebben gelo geerd. met den veerdienst van Vlaardingen naar Breskens overstak. In dezen eenzamen uithoek van Zeeuwsch-Vlaanderen. tusschen Retranche- ment en Cadzand, waar N. bekend was, omdat hy dit district in dienst van zijn firma, vaak had bereisd, wilde hij een' wijkplaats vinden. Slechts door een toevallige omstandigheid is de man Zondagavond in deemiswekkenden toe stand verdorst en verhongerd terug gevonden in een week-end-huisje, dat hier vlak aan zee met drie andere op een rü staat. Pas Zondag middag had hjj zich door verbreking van een ruit toegang tot dit huisje verschaft. Uit een onderzoek, naar aanleiding van N.’s verklaringen is komen vast te staan, dat hij zich voordien tien dagen en tien nachten heeft schuil gehouden in het duin, waar hjj zich in de bremboschjes een leger had gespreid. Vrij wel onbeschut tegen den stormwind, de regen buien en de nachtvorst, is N. niet in contact geweest met menschen en vermoedelijk van voedsel verstoken gebleven. Een in zijn schuil plaats gevonden flench met daaraan bevestigden schoenveter, verklaart de manier, waarop THj zich des naclfïé uit regentonnen vóórzag van drinkwater. L- Natuurlijk moeten wjj deze onthullingen voor rekening van den brochure-schrljver laten. HIJ geeft echter feiten en cijfers die te controleeren zijn en drukt Jjet fac-simile af der stlchtingsacte van Mussert’s winst gevend uitgeversbureau. Herhaaldelijk heeft men gevraagd: waar haalt de N.8.B. het geld vandaan? Onge twijfeld zullen velen nog interessanter de vraag vinden, wgar het geld blijft! De Okeanls had een groot gat ter hoogte van de vuurplaat, zoodat het zeer waarschijnlijk te, dat hierdoor de vuren zijn gedoofd en het schip als gevolg hiervan onbestuurbaar werd. De Okeanls was op 8 October te Stettin ge arriveerd komende van Rouen, vanwaar het schip op 3 October was vertrokken. De Okeanls behoorde toe aan de Orieksche reedersfirma O. N. Louloudis te Parijs en was in 1910 gebouwd In den loop van Dinsdagmiddag is de kapi tein van de Okeanls met eenige leden van de bemanning overgegaan op de sleepboot Witte Zee, teneinde de situatie van het schip van na bij gade te slaan. Het lag in de bedoeling, dat drie der opvarenden van de Okeanls weer aan boord van dit schip zouden gaan, om te trach ten een verbinding met de sleepboot tot stand te brengen. Ook de sleepbooten Utrecht, van de firma Wijsmuller te Den Helder en Holland van de reederU Doeksen en Dros te Terschelling, zijn Dinsdagmiddag bij het wrak aangekomen. Ook deze sleepbooten stellen alle pogingen in het werk, om met bet schip vast te maken. Nadat de Witte Zee er in was geslaagd de verbinding met de Okeanls tot stand te bren gen, ia de Orieksche bemanning op drie man na overgegaan oo het Orieksche s.s. Pelgion. terwijl arte man van de Witte Zee op de Okea nls de drie Orieksche zeelieden zijn gaan as- sisteeren. De sleep kwam te ongeveer negen uur te Hoek van Holland aan. doch zij mocht van den rjjkshavenmeester, aangezien de Okea nls een lek had bekomen en in zinkenden staat was, den Nieuwen Waterweg niet binnengaan, aangezien gevreesd werd, dat het wrak in het vaarwater sou zinken. De kapitein van de Witte Zee heeft zich met den rljkshavenmeedter onderhouden en daarna Is toestemming verkregen, om binnen te komen. Men heeft afgewacht, tot bet laag water was, waarop de Blankenburg en de Maas, beide, van L. Smit’s Sleepdienst, zijn uitgevaren ter as sistentie. Met de drie sleepbooten is de Okeanls ongeveer elf uür binnengekomen en te Hoek van Holland is ook bet bergingsvaarluig Meer min er bfj gekomen, om te pompen. De geheele sleep vertrok daarna naar de Waalhaven, om daar te meeren. Het schip van den havendienst is omstreeks half seven te Huizen teruggekeerd. De motortjalk is afkomstig uit Heemstede. Het scheepje was van Amsterdam uitgevaren en wilde Dinsdagmorgen vroeg bij Drk voor an ker gaan. Het sloeg evenwel kort daarna van de ankers los en werd tegen de Gooische kust gedreven. De schipper van de tjalk is naar Amsterdam vertrokken teneinde een sleepboot te requiree- ren om zoo mogelijk heden te trachten de tjalk vlot te trekken. houden, ofschoon deze zeer lek was. heeft eenige lichte schade aan dek Dinsdagavond tegen half zes is op den rljks- straatweg Asaen-Oroningen ter hoogte van Peelo een ernstig verkeersongeluk gebeurd, waarbij de 23-jarige landbouwer W. Nljenhuls uit Schoon oord (gem. Steen) op slag werd gedood. N. was met zijn motorfiets op weg naar de Zuldlaarder markt. Uit dB richting .Groningen kwamen hem eenige auto's tegemoet rijden, die hem met hun lichten verblindden. N. bemerkte een voor hem rijdenden boerenwagen, welke was bespannen met een paard, niet tijdig en kwam met dit voertuig heel even in aanraking. Hjj maakte een zwenking naar links en kwam voor een vrachtauto terecht, welke bestuurd werd door O. A. Reiber uit Assen. N. werd door den wagen gegrepen en tegen den grond geslingerd. De jongeman werd op slag gedood. Zijn stoffe lijk overschot te naar het lljkenhuteje te Assen vervoerd. Dinsdagmiddag half vier is het Engelsche vrachtschip Ousel, komende uit Liverpool, met aanzienlijke vertraging te IJmuiden blnnenge- komen. Het schip heeft tijdens het zware stormweer met ernstige moeilijkheden te kampen gehad: een reddingboot aan stuurboordzijde te kapot geslagen. Het schip te doorgevaren naar Am sterdam. Da kapitein van het Noorsche sa. .Jollta” rapporteerde Dinsdag bij binnenkomst te Umui- den op de reis van Oslo naar IJmuiden met ver schrikkelijk slecht wéér te kampen te hebben ge had. Als een gevolg van de overkomende zeeën heeft het schip ongeveer 200 ton water in het achterruim gekregen. Het schip te opgestoomd naar Amsterdam. Het schip was in ballast. constateerde dat de slagzij verontrustend werd en een oorzaak van buiten moest hebben, en het oogenblik, waarop het schip op zij ging lig gen en zonk, zijn volgens den gezagvoerder slechts 18 3 minuten verloopen. De gezagvoerder kon geen oorzaak voor het ongeluk aangegeven, doch hij sprak ala zen vermoeden uit, dat op de een of andere wbze water in het schip was gekomen. De vierde stuurman, de heer J. F. Btada, brak een been bij het verlaten van het sc^üp. Dinsdagmiddag kwart voor zes ia op den spoorwegovergang Mn Weesperzjjde te Amsterdam ongeluk gebeurd, dat wonden is afgeloopen, dank zy de Itegen woordigheid van geest van delf bestuurder van den op dien tijd de richting Utrecht komenden mate- rieel-Dieaeltrein. Een geroutineerd overwegwachter, die weet op welk oogenblik de treinen passeeren, let op het verkeer en wanneer tusschen het parsee ren van de treinen in, enkele minuten verloo pen, opent hjj soms ter wille van het publiek de boomen. Dat gebeurt een enkele maal ook aan dezen overweg, waar de installatie voor bet openen en sluiten van de boomen zeer goed ia; binnen de halve minuut kunnen sU gesloten worden. In dit geval was er echter geen sprake van, dat er voldoende tijd lag tusschen het passee ren van beide treinen om de beide boomen ten gerieve van het verkeer te openen. De commissaris van bet bureau Linnaeus- straat, de heer Staal, heeft nog niet beslist of tegen den 46-jarigen hulpoverwegwachter een justitieel verbaal zal worden opgemaakt. De directie van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij deelt mede, dat volgens de laatst- verkregen opgave momenteel 167 inlanders van het totaal van 187, die zich aan boord be vonden, definitief In veiligheid zijn gebracht. was een behevens een auto voor NS.b'reizen, welke alleen ter zijner beschikking stond. Een paar rijpaarden maakten het geheel -compleet. Het salaris van den directeur van N.E.N.A 8.U., den heer R. van Houten, te op 1 October verhoogd tot f 5000.— en het salaris van den heer Van Geelkerken te op 1 October verhoogd tot 7000.—. Tijdens mijn laatste onderhoud Dichtbij de tjalk heeft de Huizerboot een roeiboot uitgegooid en daarmee de vier opvarenden met veel moeite van boord ge haald en in Naarden binnengebracht, waar de bemanning van de tjalk, bestaande uit twee Nederlanders en twee Duitschers. on derdak te verleend Zien wij nu uit bovenstaande, dat de heer Mussert, inplaata van offers te brengen, een finantleelen voruitgang wist te behalen, te vens zien wij, dat zijn hoogdravende woorden van „zich zelf offeren voor ons volk” geen be- teekente hebben, wijl hij bovendien op den dag van zijn vertrek bij de Griffie uit de handen van Ir. Smit Kleine, te Heemstede, een i«ran- tiefonds ontving voor de eerstkomende Jarer. Van dat fonds van f 14500— kreeg hij 2/3 en van Geelkerken 1/3, waarvoor Mussert dadelijk een lijfrente kocht voor zijn vrouw. Aan de lijst van de geredden kan nog worden toegevoegd de hofmeester, de heer J. B. Ver- haar. Voorts zijn nog gered de ladingklerk A. Eman, en de provlandklerken W. Turang en G. Kaunang. Van de 59 nog vermiste leden van de tn- landsche bemanning en inlandsche passagiers zijn er thans nog 39 In veiligheid gebracht. Aneta verneemt inzake de ramp met bet SA. „Van der Wljck” nog het volgende: BU het vertrek uit Soerabaja had de „Van der WUck” 670 last lading aan boord, welke la ding verdeeld was over het geheele schip. De directie van de Koninklijke Paketvaart- maatschappU had Dinsdag te 15.00 uur nog een telefoongesprek met den gezagvoerder, den heer Akkerman, die te Soerabaja vertoefde. Deze deelde hierbij nog de volgende bljzonderhedec mede: Het schip was bij bet vertrek uit Soerabcja uitstekend geladen en volstrekt niet rank. Veel zware lading bevond zich in de onderruimen van het schip, alle zoetwater^, en ballast-tanks waren vol De lading heeft niet gewerkt en het weer was goed. Te 24.00 begaf de gezagvoerder zich ter ruste. Hij had nauwelijks geslapen, toen hij te 0.45 door den stuurman van de wacht werd gewekt met de mededeellng, dat het schip slagzij maakte over stuurboord. De gezagvoerder stond onmiddellljk op, en constateerde, dat de slagzij toenam. HIJ wekte hierop den eersten stuurman, pien hjj de opdracht gaf te gaan kijken wat de oorzaak kon zijn van het scheef- llggen van het schip. Intusschen ging het schip geleidelijk aan scheever liggen. Alle stuurlieden kwamen eigener beweging op de brug zich melden teneinde om Instructies te vragen. Waar toe* geen tUd meer te verliezen was, gaf de gezagvoerder order alle booten klaar te maken. Hijself gaf op de stoomfluit het signaal voor het verlaten van het schip, waarbij de machine stopte. Tusschen het tijdstip, dat de gezagvoerder Weldfa verhuisde hU van de Westerlaan te de Bilt naar de Hobbemastraat te Utrecht. Deze woning werd hem weldra eveneens te klein (het gezin telt trouwens twee personen), zoodat hjj een landhuis te Lunteren noodig had. Dat hij dit landhuis kon betrekken, daarvan weet de daar grondbezittende kapitalist Nieu wenkamp meer. Evenals ik uit absoluut be trouwbare bron weet, dat meubelen voor deze woning ten bedrage van plm. f 800.door middel van bonnen door van Bilderbeek (dus N.S.B.> betaald werden. Al spoedig auto voor zijn privé-gebruik noodig De motorlogger „Willy* Sch. 61, die Maan dagavond bij Terschelling wegens lekkage van den ketel assistentie vroeg en waarvan de po- s'tie wegens den storm zeer gevaarlijk geoor deeld werd, is Dinsdagmorgen behouden te IJ muiden binnengekomen. Sleepboothulp was niet noodig, daar men later met opzetting van de donkey op den ketel voldoende water in den ketel kon Het scrap bekomen. Aanvang Januari 1934 werd bjj notarieele acte opgericht N.E.N.AB.U.met als directeur R. van Houten. Als grondkapltaal werd door Ir. Mussert een bedrag van f 100.gestort, hetgeen dus practise!) hierop neerkomt, dat hetgeen door de leden der N.S.B. is opgebouwd, door deze storting het eigendom werd van Ir. Mussert. BV ontslag van V Mussert en van Geelkerken op 30 April 1934, werd vastgesteld, dat maan- delVks een bedrag van 'duizend gulden werd uitgetrokken, waarvan Jr. Mussert f 666.67 en van Geelkerken f 333.33 ontvangt. Mej. Bilder beek buitendien nog als privé-secretaresse van den heer HUMert t 1= d« boeken van N EJi A.B.Ó’/komen belde namen niet voor. De heer Bongaerts heeft aan de ministers van Financiën en van Sociale Zaken de volgende schriftelljke vragen gesteld: Hebben de ministers kennis genomen van het drama te Spekholzerheide omtrent de gevallen van methylalcoholvacglftlging? Is bet juist, dat de vergiftiging moet worden toegeschreven aan zeer matig gebruik van me thylalcohol of met methylalcohol vermengde Jenever? Bestaat er gegrond vermoeden, dat de ge bruikte methylalcohol over de Duitrche grens Nederland is binnengesmokkeld? Zoo ja, zijn dan bjj de regeering maatregelen in overweging om de kansen op herhaling van een dergelljk drama in grensplaatsen zooveel mogelijk terug te dringen en zijn de ministers bereid de Kamer mededeellng van die voorne mens te doen? Wanneer wij nu het salaris van den heer Mussert nagaan, hetwelk maandelijks alleen reeds van N.E.N.AS.U. 666.67 bedraagt, dan zien wij, dat dit per jaar 8000.— te. Wanneer men weet, dat alle kosten, welke Mussert voor de Beweging maakt, door de Beweging worden betaald, alsook zijn bultenlandsche reizen, waar onder ook voor zijn gezondheid, dan ziet men Ook thans speelt het groot-kapltaal een be langrijke rol in de beweging. Aan dc leden werd verteld, dat de leden in Indië de reis van den heer Mussert betaalden. Waarom niet eer lijk gezegd, dat bet van Leeuwen Boomkamp was, die deze reis financiert^? En dat het zijn zoon was, die den heer Mussert in Athene op wachtte? Was het niet Nieuwenkamp, die zijn grond beschikbaar stelde voor de „Hagespraak"? Zijn het niet de kapitalisten Müller, Steenbeek en van Hoey Smit, die het pand aan de Malie baan 35 te Utrecht kochten? Zullen ooit deze grootgrondbezitters het vertrouwen van het volk deelachtig worden? Royaal genomen kunnen wjj bet salaris van Van Geelkerken gedurende het laatste jaar, dat hjj op de Griffie werkzaam was, vaststellen op ten hoogste f 3000.—. Dit is zeer ruim genomen. Iedere maand ontvangt van Geelker ken een bedrag, groot f 333.33 of wel vier dui zend gulden 's jaars, om nog niet te spreken van de gratificatie, die hij uit bovenbedoeld garantiefonds ontving. Op N.E.N.AB.U. verricht hjj niets. ZJjn eenige werk is NB B. en Jeugd storm. Bovendien worden alle door hem ge maakte kosten door de NB.B. vergoed en van Bilderbeek, kruiperig als deze te, zal zich wel wachten, een aanmerking daarover te maken. Het arrogunte optreden van Van Geelkerken, te algemeen bekend; met een zeldzame brutali teit weet hij velen te Imponeeren en dikwijls houdingen aan te nemen, als ware hij de leider in eigen persoon. Was van Geelkerken tijdens zijn ambt aan de Griffie een hoogst eenvoudig ambtenaartje, al zeer spoedig te hij dit ver geten en kan men thans eerder van „baron van Geelkerken” spreken. heer Mussert sprak Ik over de lage salarissen, welke de kameraden, die op het Hoofdkwartier werken, ontvangen. Hjj antwoordde, dat er geen geld was. ®r was een kameraad getrouwd; hjj had twee kinderen en genoot een salaris van 15.per week. Zjjn vrouw werd ziek en hij vroeg een rljksdaalder meer. Geen kwestie van. er was geen geld. Na herhaald vragen aan van Geel kerken luidde het antwoord: „Het Hoofd kwartier te geen sanatorium". De hulp-overwegwachter beging toen een fout, die bjjna de ergste gevolgen zou hebben gehad. Hjj opende namelijk de boomen vóór de treirg uit de richting Utrecht was gepas seerd. Een zware vrachtauto, een tractor met aanhangwagen van de meubel-transport firma Batenburg uit Den Haag, komende van Utrecht en op weg naar de hoofdstad, stond aan de Dlemensche zijde van den overweg. Toen de bootnen opengingen, duurde het een oogenblik voor de chauffeur den motor op gang had gebracht. Dit oogenblik tijdverlies zou zjjn red ding worden. Hij zette ten slotte den motor aan en was bijna tot de rails gereden, toen de Dieseltrein (waarin zich geen passagiers bevonden, het was een z.g. materieeltrein) na derde. Zoowel de chauffeur als de bestuurder van den trein zagen welk een ontzettend onge luk dreigde. De treinbestuurder, die de boo med geopend zag. stelde onmiddel- lük het gillend alarmsignaal in wer king, terwijl hü met volle kracht remde. De chauffeur had van zijn kant op hetzelfde oogenblik het stuur omgegooid, enkele centime ters voor de rails. De remmende trein schaafde langs zjjn linker voor- spatbord, vernielde dit gedeeltelijk en kwam een rpeter of tien voorbij den overweg tot stilstand. De fietsers en voetgangers hadden zich, hoewel het een narrow escape was. door het fluitsignaal van den trein gewaarschuwd, nog tijdig in veiligheid kunnen stellen. e liefde tot de NaUe blijkt uit de I 1 offers, die men bereid is voor haar te brengen” heeft ir. Mussert met pathos verkondigd. En in zijn Con- certgebouw-sede voegde hij er als pro- paganda-martelaar na zijn ontslag als in genieur 'bij,Jn de toekomst zal ik met potlood en pen mijn brood trachten te ver dienen.” En hij liet zich als het ideaal van een volksheld door zijn bewonderende vol gelingen verheerlijken, omdat hjj een vaste betrekking vai> 7000 eraan had gegeven, om van de ambtenarij af te zijn en het volk te kunnen dienen. Maar nu blijkt dat fungeeren van een engel des lichts tegen den achtergrond der bedorven maatschappij, die hij wil hervor men, een beetje anders uit te komen. De heer T. W. Wessels, die als gewestelijk pro- paganda-inspecteur Overijsel kingen heeft ge< die in een brochi ontleenen hier eei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5