voor Alkmaar De school te Haarlem. De „November-Spekmarkt” te Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper gezinnen 3 53 ML.. Mi11!^ ■ld» s O voor 80.1 KÜJ I DINSDAG 17 NOVEMBER M36 fl i NÉ M T J BOEK EN BLAD -7 - a 7 a a L J Zwart alt de Nacht! gnn drie meter zicht en den nog zonder achterlicht? k FOTOREPORTAGE I d i< PROBLEEM BA «1 EINDSPEL Ven Trotski O. X 2 1 h b d T J. d t h e e t G, J. O. J. 4 4 3. F. OOFPEN8 te Amsterdam Berate pdblteatts In dit geestig eindspel kan een pion schaak gevende tot dame promoveeren; daardoor is be prl lei sti na hl< aio uit dei nu lar vei ma bei ren zet van zwart reeds een matzet voorhan den, doch heeft niet de beschikking over een eersten zet die de positie in wezen onveranderd laat. Dan moet wit natuurlijk een zet doen die de posttie wel wezenlijk verandert. Door dezen zet ontstaan dan andere matstanden dan die in den diagramstand gereed lagen. Indien er ook nieuwe varianten aan t licht komen, dan Verhoogt dat de waarde van het probleem. Laatstgenoemde tempoproblemen zijn dik wijls lastig op te lossen. J. v. d. R. te E. WU hellen over naar de meening dat het paard in quaestie overbodig is, omdat ook c6—c5 de dreiging 1, Dd2 weer legt. «- P. V. te A. Inderdaad verzuimden wij u als oplosser van 4050 te noteeren. No. 60 is een tweezet. U geeft wel de oplossing op van 60, doch niet van 50. dezelfde strekking, de bespreking van een paar handleidingen met leerstof-materiaal voor elk der leervakken op de lagere school, methoden dus voor Lezen, Schrijven, Rekenen, Aardrijks kunde, enz. enz. De namen der auteurs, goede bekenden in de onderwijswereld op t gebied der Paedagogische kennis en voorlichting, waarborgden ons reeds te voren een goed en nuttig werk voor de be trokken candldaten. Met een slothoofdstuk over „tegenwoordige en nieuwe richtingen” wordt het degelijke leerboek waardig besloten. Zws Waaru «ce it zusjes hen z glanst «en, d n>erad «end bli de *n b De Plaat» Spaan van 1 van daat i tot w In this dag honi med Con gene bü Den aan ontr het ..Het probleem als een der allerbeste tweezetten. Hoewel 56 niet tot het lichte genre behoort, ontvingen wij zeer weinig verkeerde oplossin gen. Het probleem heeft blijkbaar de oplossers sterk geboeid. Voor 56 wordt 1. Del weerlegd door Kx'e3; 1. Dd2 door Pf6 (of c5); 1. Dgl heeft geen perspectief. 3. c6c7 3 Pf3—e4f 4. Pe4—d3f 5. Pd2—c4f 6. Pc4—d2f 7. Pd3—c4f waardevolle lichamelijk nen en on- Oplossingen gelieve men te zenden vóór 39 He ontre open beur Is al al w ziel en passé Spar van cntvi in s< bekle zaak' de H mlng Pran, reeds met En den eens, zijn 1 grens Vreei Jurjo roepe ter, «iel t Die Waai overte die b in te en kl verloi dezen ah k Blijf zegen Maris slotte verge misds nad met Toe ficie kap het neli gaf gev hen o Ont *an t terwijl diepe troost zoldas de genoteerde mataetten en geen andere tot dqal leiden. Weenink noemt In zijn werk Schaakprobleem, Ideeën en Scholen” dit De school voor luchtbescherming aan de Prins Hendrikstraat te Haarlem Is hdaandag door minister mr, A A. de Wilde officieel geopend. De minister tijdens zijn openingsrede. Rechts jhr. mr. dr. A. Röell, commlssaris^der th 'n poging tot zelfmoord om tonder achterlicht te rijden (om van stf/sfaan heelemèèl niet ie sprekenl) Alleen reeds het transport neer een ziekenhuis is heel wet duurder dan de aan schaffing ran een veilig achter- licht I a3—a3 Kg 3—f3 Kf3—e3 Ke3—e4 Ke4—e5 Remise. Er dreigt steeds c« D of cxdS D met schaak. (Lehrbuch des Schachspiels von Bn. Laskar.) te betoogen, hoe het wet moet, maar herhaal- deljjk ook aangegeven, hoe het niet moet En hij heeft terdege aan allee gedacht: t" VREEMDE TALEN LEEREN OP NIEUWE BASIS, door Fr. S. Rorhbouts. Uiig.: Secreta riaat Gasthuisstraat Tilburg PROBLEEM n». «t r F. NOVEJARGUE 30». 1 an S oeoHSorfUe-wedstrtjd 8pe«» Nederland 1035 ZUIVER ZEGGEN door F. J. W. van Adrichem en H. C. Feenstra. Uitg. M. Stenvert en Zn. Meppel. De schrijvers vangen hun voorbericht aan met een zinsnede uit de Troonrede van dit jamr: „de Juiste en diepere kennis en de zuivere uitspraak van onze NedeMandsche taal zal.... ook verder bevorderd worden.” Met het oog op het laatste: bevordering van een zuivere uitspraak, hebben z jjeen 6-tal boekjes, resp. voor 2e7e klasse der lagere school, samengesteld, welke elk een 12-tal vers jes bevatten. Deze versjes, voor elke maand een nummer, staan op de rechter-pagina, terwijl links eenlge oefeningen voorkomen, ter behan deling van moeilijkheden In het versje, ter ver krijging van juiste uitspraak van klanken en verbindingen, enz. De bedoeling der uitgave is voornamelijk, dat de versjes door den onder wijzer worden voorgelezen, gedeclameerd, en daarna door de leerlingen van buiten worden geleerd: voor dit laatste heeft men dan telkens een maand tijd. Wat de boekjes vooral zeer aantrekkelijk maakt, dat Is de keuze der versjes, die het .zuiver zeggen” zullen leeren. Een allerkeurig ste collectie lieve versjes In den beginne, mooie gedichten en echte nummertjes voor hoofd en hart in de volgende klassen. En daar ook de oefeningen heel practisch mogen heeten, twij felen we niet, of de frissche boekjes worden op de Kath. School met een hartelljk welkom ont vangen. het werk blijkens mededeellng In het voorbe richt, samen, omdat „vele candldaten vaak nis* weten boe *e een methode moeten bestudeeren, en wat ze aan kennis daarvan paraat dienen te hebben”. Daar een en ander op de kweekschool toch wel door de betrokken leeraren zal worden ge regeld en verduidelijkt, komt het ons voor, dat deze „leidraad” vooral zijn goede diensten sal moeten bewijzen aan de hoofdakte-studeerenden, die op zelfstandige studie met weinig et geen mondelinge hulp zijn aangewezen. Na een begin-hoofdstuk over de kwestie, boe men een methode bestudeeren moet, bevat hot boek verder, evenals eenlge andere uitgaven van B Wit geeft mat in twee zetten. NEDERLAND. Leerboek Aardrijks kunde, door Mr. P. Frima en Dr. J. H. Ronhaar. Uitg.' Njjgh en van Dtt- mar Rotterdam. Het leerboek is voornamelijk bestemd voor ambtenaren der Uitvoerende Macht Het dankt zijn ontstaan aan de ervaring der schrijvers, dat in de bestaande leerboeken veel van hetgeen noodzakelijk bleek in de praktijk der genoemde ambtenaren niet voorkomt, terwijl die boeken omgekeerd veel bevatten, voor wat de hier be trokkenen minder ter zake dienende is. We kunnen van tekst en kaartjes, van tabel len en overzichten niets anders opmerken, dan dat een en ander uitstekend is verzorgd, en dat dus de uitgave een bijzondere aanbeveling voor de betrokken ambtenaren stellig verdient. De slot-hoofdstukken over Handel en Verkeer over Justitie, Politie en Defensie over Of- ficieele kaarten, enz. behooren mede tot de be langrijkste gedeelten van den rijken Inhoud van dit leerboek. Inzake de spelling van de namen der pro vinciën, gemeenten, enz. bewezen de auteurs, dat men „den wetgever als doopheer moet be schouwen” —daarom hebben se dan ook aan de antieke schrijfwijzen van dien „doopheer" niet willen tornen en komen ze In het frissche en fleurige boek met hun IJssel en Drenthe, hun Zuidholland en Overijssel, enz. voor den dag.... CORRESPONDENTIE N. de B. te M. In no. 49 is er in den dla- gramstand geen voldoende afweer tegen den schaakzet van swart voorhanden, maar wel na den sleutelzet <Pd«). Het was mooier, indien er in den diagramstand afweer van den achaak- aet en teveqf mat aan de oppervlakte lag. Er zijn dreig- en tempoproblemen. In dreigproble- men houdt de sleutelaet een dreiging In, die zwart kan pareeren. Pareert zwart de dreiging niet, dan kan wit op alle zetten van zwart (wij spreken van tweezetten) op den 3den zet de dreiging ten uitvoer brengen. Pareert zwart de dreiging wèl, dan moet wit de gelegenheid krij gen andere matstanden te laten volgen. Tempoproblemen zijn gebaseerd op aetdwang van zwart. Er zijn drie soorten van tempoproblemen. De eerste soort: volledige (of absolute) tempopro blemen herkent men aan het ta<t, dat in. den diagramstand op lederen set van zwart, wit reeds een mataet gereed beeft. Ware dus zwart aan zet, dan was de zaak zeer eenvoudig. Wit moet echter beginnen en heeft in dit geval een eet te doen, dje de positie wezenlijk onveran derd laat. In de tweede eoort: onvolledige tempopro blemen, beeft wit in den diagramstand niet op Alle correspondentie betreffende dese rubriek geUeve men te aenden aan Jos. Duvergë, Korte Frlneengracht SS, Amsterdam. Wit geeft mat In twee aetten. BIZONDERE METHODIEK door Joh. Janssen en 8. Visser. Uitg. J. Muusses, Purmerend. Deee uitgave dient zich nader aan ala een leidraad bi) Methoden-studie, voor Kweek school en Hoofdakte" en de schrijvers stelden Q. J. LEERPLAN LICHAMELIJKE OEFE NING door W. van Daatselaar. Uitg. W. J. Thieme en Co., Zutphen. Sunengeeteld met de bedoeling, goed klasse- onderwijs in het vak Lichamelijke Oefening op de scholen voor gewoon L o. te bevorderen, geeft deze uitgave een opsomming van de onderdee- len der leerstof tot In de kleinste bijzonderhe den voor elke afdeeling eener 7-klassige school, terwijl na die opsomming nog eenlge bladzij den worden gewijd aan een concept voor een- mans- en tweemans-acholen. Voor verklaring eh het goed onderwijzen van al de' genoemde lichaamsoefeningen verwijst de schrijver naar zijn bij dit Leerplan behoorende Handleiding voor den klasse-onderwijzer. Het spreekt wel vanzelf, dat deze zoodanige voorlichting zeer noodlg heeft, niet alleen om te weten, boe hij de diverse oefeningen practiach zal lelden, maar ook om tot een juiste selectie te komen van bet overgroote aantal dier oefeningen, welke ónmo gelijk alle kunnen woeden uitgevoerd, al ver keerde de school ook In dezen in de gunstigste conditie. In elk geval is het werkje een leidraad voor degenen, die met oefenwerk in zijn verschillende derdeelen worden belast. van bun eerste diploma de studie vsm de moeilijke hoofdakte aan te pakken, komen die wenken: algemeene en bijzondere. Algemeene inzake de manier waarop men de genoemde studie moet aanvangen, voortzetten en voltooien bijzon dere met betrekking tot de bestudeering der af- Ugè lezing van het werkje dankbaar zijn voor de vele en nuttige wenken, die hem Inderdaad van 'n luk-raak studeeren afhielpen en tot een een werken naar rast program voerden. Want de auteur heeft zich niet tevreden gesteld met WENKEN VOOR HOOFDAKTE-CAN- DIDATEN door M. J. Leendertse. Uitg. J. Muusses, Purmerend. De titel van dit werkje is heel juist gekozen. Immers: na een drietal hoofdstukken ter In leiding en ter opwekking aan alle onderwijzers, om onmlddeUijk na het verkrijgen eerste diploma de studie van OPLOSSINGEN Van probleem no. 55 (J. P. Coppens te Am sterdam) Ad. Re5. Ben eenvoudig tempopro- bleem, dagln don smaak van veel oplosom viel Het ontpende zwarte puud kan op twee'velden schaak geven. Van probleem na SS (O. Mansfield) 1. Re4 dreigt 2. Pxc4 mat. Bet idee cross-check Is bier als thema behandeld. De thematische va rianten hebben hier een meesleepende charme: - L.... PxS-f- 2 Pb5 mat; Deze brochure is. als „Publicatie na 1" van de in April van dit jaar gestichte Kath. Paeda gogische Vereéniging, het referaat van een in leiding, door den schrijver op den stlchtingsdag gehouden. Als Frater Rombouts zijn'altijd vaardige pen hanteert, dan Is het om op Iets belangrijks voor de onderwijs- of studiewereld de aandacht te' vestigen. Hier geschiedt het met het oog op de methodiek van het onderwijs In de moder ne talen, en met de bedoeling, over die metho diek oen hartig woordje te spreken, wijl ze naar spreker’» en schrijver's duidelijke «gumenten niet deugt: „Is gedurende de laatste 25 Jaar de metho diek van de lagere en middelbare schoolvakken aanzienlijk vooruitgegaan, voor sommige in den grond gewijzigd voor Fransch, Dultsch en Enge lach, bleef alles vrijwel bij het oude.” Na deze inleidende woorden te hebben ver* nomen, begrijpt men wel. dat er „een Jmr** woordje" volgen zal! Want dat oude systeem is niet in den haak: Uitgangspunt en richtsnoer blijft de gramma- tlca der vreemde taal, met extra nadruk op m verschillen met het Nederlandsch, en het over zetten vice versa geldt nach wie vor als dt oMa- nlng.... het heele procédé bestaat in: woor“J jes leeren. grammaticale regeltjes opsporen aanleeren met behulp van enkele voocbeeldsn. en vervolgens materiaal en regels verwerken m thema’s”. niet bjj "n zoodanige crttlek op t volgens ver zoo verkeerde i_ ----- ook een gedegen bespreking is ran Het spreekt vanzelf, dat het in de hroch»» «y»|eem blijft, en er dus -1 de „nieuwe basis’ voor hêt leered der vreemde talen Voor al met het oog op die bespreking, en voor o*» verinUgeu van de juiste Inzichten, boe be«n» en boe bet wel moet, ia deze eerzte publicans van veel belang voor de betrokken leerarem« mag de lezing ervan ten zeerste woeden bevolen. Dat die betrokken leeraren met aura wat de inleider ten beste gaf, volmondig zuu™ instemmen, lijkt ons vooralsnog aan gegronoe twijfel onderhevig. Q hij heeft terdege asm alles gedacht: b(j sjjn wenken over het mondeling examen vergat hij o.a. zelfs niet de vraag, welke menig candldaat zich stelt, of hij zenuwtabletten zal gebruiken bij den aanrang van zijn mond, onderzoek ook niet „overbodlg-Hjkende" wenken als deze: „de heeren verschijnen niet In de zaal met een ongeschoren gezicht of zware rouwranden om de nagels de dames vermijden in haar tollet excentriciteit Behalve een zéér nuttig werkje dus voor de studiosi, is de uitgave mede een flinke reclame roor den uitgever, wijl de schrijver, die redac teur is van JJe Hoofdakte”, vooral dit maand schrift aanprijst, en bij de behandeling der stu dievakken de leerboeken aanbeveelt, die evenals genoemd maandschrift bij den uitgever van dese „Wenken" verschenen zijn. GOEDE OPLOSSINGEN van 55 en 56 ontvangen van: A. M Penda- vingh, Th. M. Taverne, C. J. Amesfoort Jr., P. Wartenbergh, Dhr. J. Brandjes, J. P. Coo- pens (auteur van 55), A. Kluijskens, J. B. Reneken», A. L. van Item, W. G. Harmae, L. van den Bergh, J. J. J. Lauwere, G. Th. J. Steverink te Amsterdam; W. J. Depa te Kort rijk (België), Theo Verheggen te Thurles (Ier land), A. Trompetter te Ter Apel, Th. Vrede te Apeldoorn, J. M. Vroonhof te Nieuwkoop, W. Hoekstra te Haarlem, K. Mienis te Akersloot, J. Adrichem te Heemskerk, T. de Leeuw te Laren (N.-H.).P. J.Barenbrug.L. M. van Maa- ren.J. W. Klawer, G. C. Jansen en J. P. Rietber gen te Arnhem. A. Kuypers te Sofeqterberg, R. Wesseling te Ouderkerk, P. Andriesma te Heerlen, D. de Jong te Bussum, C. Ruëdisuëli te Sant poort, Joh. H. Heystee te Hilversum, G. L. de Zwart, G. J. van Tongeren te Heemstede, J. C. Nobels te Baam, pastoor Ratté. te Groote- broek, H. G. Koopman te Den Helder, M. J. Mees en J. M. Meijer te Amersfoort, J. Hof mens te Groesbeek, J. van de Rijdt te Eind hoven, J. O. Hl B. te St. Nicolaasga, Rohde te Oude Niedorp, P. J. van Nleuwkerk Sr. te Wllnla, F. C. Laas te Heiloo, G. P. Tho mas te Aalsmeer en N. de Boer te Maalbroek (L.). Van 55: C. Hartog, W. C. J. Schouten, J. van Borg en E. Heese Jr. te Amsterdam; D. Janse te Bloemendaal, C. J. Lagerberg te IJmuiden en F. Weijers te Bergen, N.-H. De heer P. Versteeg te Amsterdam moet nog vermeld worden als oplosser van 40 en 50. alle aetten van zwart het mat gereed. Derhalve moet wit door den sleutelzet de ontbrekende matmogelijkheden aanvullen. Ten slotte, tempoproblemen met matverande- j‘ c n Pe54- 3. Td3 mat. Pxd6-f- 2. Rd3 mat, Pd2f 2. Pc4 mat. Het is een genot te onderscheiden, waarom Dz strijd om Madrid. Nationalistische soldaten nemen hun maaltijd na de verovering der Madriieen scha voorstad Alcorcon r de vjjandelijke konlng, niettegenstaande het bezit van open velden, in zjjn bewegingen zoo beperkt, dat een paard eeuwig schaak geven. De nieuwe burgemeester van Assendelft, de heer J. de Boer, is Maandag ge ïnstalleerd. Het dochtertje van den burgemeester be kijkt na de installatie met bewondering vaders ambts keten 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 12