M L? .mljOC a'‘ 1K g g b e d e f g .mj. Zoekt gij betrouwbaar Personeel? M llhMI H ii *EAM_«L« BB W MJB „Omroeper” gezinnen November-Spekmarlct” te Alkmaar. Plaats dan een voor 80. DINSDAG 17 NOVEMBER 1936 j BOEK EN BLAD Zwart alt de Nacht! goen drie motor zicht ea don nog zondor achterlicht? a FOTOREPORTAGE 4 eeuwig kan FBOBUEKM at. «1 of t 7 I 4 EINDSPEL 3 Von Trotzki G. J. 2 8 1 7 h 6 Wit geeft mat in twee zetten. 5 PROBLEEM do. «I 4 3 2 1 7 b d f h e S hü beeft terdege aan alles gedacht: S 2 1 d b e G. J. O. J. o.a. zich Alle correspondentie betreffende deze rubriek gelieve men te zenden aan Joa. Duvergé, Korte Prinsengracht 53, Amsterdam. waardevolle lichamelijk De Plaat Spas van van daat tot 1 Ot aan terw diep trooe soldi I ent in bek zaa de mli Fra ree, met tta da hc mi Cc ge bil Dt m m T fic ka hi ne ga ge he J. P. DOPPENS te Amsterdam Eerate pobücaUe KhS—<3 a3—a2 Kg3—f3 Kf3—e3 Ke3—e4 Ke4—e5 Remise. Er dreigt steeds c8 D of cxdg D met schaak. (Lehrbuch des Schachspiels von Bn. Lasker.) NEDERLAND. Leerboek Aardrijks kunde, door Mr. P. Prima en Dr. J. H. Ronhaar. Uitg.: Nijgh en van Dit- mar Rotterdam. Ze waar vice susje hen glam gen, «era gend Mi d den ■W" bei is al zié en P«s Spi val E den een zjjn grei Vre Jurj roe] ter, Hel D Wai over die in t en 1 verl de» als Blij: sege Mar slot: verg mis< F. NOVEJARQUE Ne. 1 od 3 composiUe-wedstrtJd Spanje— Nederland 1935 Oplossingen gelieve men te zenden vódr 20 November. wel door regeld ad deze „leidraad” vooral c ■In dit geestig eindspel kan een pion schaak gevende tot dame promoveer en; daardoor is VREEMDE TALEN LEEREN OP NIEUWE BASIS, door Pr. S. Rombouts. Uitg.: Secreta riaat Gasthuisstraat Tilburg1 OPLOSSINGEN Van probleem no. 55 (J. P. Coppens te Am sterdam). 1. Red. Een eenvoudig tempopro- bleem, dat in den smaak van veel oplossers vlet Bet ontpende zwarte paard kan op twee velden schaak geven. Van probleem no. 56 (O. Mansfield) 1. Re4 dreigt 2. Pxo4 mat. Het idee cross-check is hier als thema behandeld. De thematische va rianten hebben hier een meesleepende charme: 1- PxSf 2 Pbd mat. Het leerboek is voornamelijk bestemd voor ambtenaren der Uitvoerende Macht. Het dankt zijn ontstaan aan de ervaring der schrijvers, dat in de bestaande leerboeken veel van hetgeen noodzakelijk bleek in de praktijk der genoemde ambtenaren niet voorkomt, terwijl die boeken omgekeerd veel bevatten, voor wat de hier be trokkenen minder ter zake dienende Is. We kunnen van tekst en kaartjes, van tabel len en overzichten niets anders opmerken, dan dat een en ander uitstekend is verzorgd, en dat dus de uitgave een bijzondere aanbeveling voor de betrokken ambtenaren stellig verdient. De slot-hoofdstukken over Handel en Verkeer over Justitie, Politie en Defensie over Of- ficieele kaarten, enz. behooren mede tot de be langrijkste gedeelten van den rijken inhoud van dit leerboek. Inzake de spelling .van de namen der pro vinciën, gemeenten, enz. bewezen de auteurs, dat men „den wetgever als doopheer moet be schouwen" daarom hebben ze dan ook aan de antieke schrijfwijzen van dien „doopheer” niet willen tomen en komen ze in het frissche en fleurige boek met hun IJss<4 en Drenthe, hun Zuldholland en Overijssel, enz. voor den dag.... G. J. alle zetten van zwart het mat gereed. Derhalve moet wit door den sleutelzet de ontbrekende matmogelUkheden aanvullen. Ten slotte, tempoproblemen met matverande- ringen. Wit heeft in den diagramstand op lede ren zet van zwart reeds een matzet voorhan den, doch heeft niet de beschikking over een eersten zet die de positie in wezen onveranderd laat. Dan moet wit natuurlijk een zet doen die de positie wel wezenlijk verandert. Door dezen zet ontstaan dan andere matstanden dan die in den diagramstand gereed lagen. Indien er ook nieuwe varianten aan 't licht komen, dan verhoogt dat de waarde van het probleem. Laatstgenoemde tempoproblemen zijn dik wijls lastig op te lossen.. J. v. d. R. te E. Wij hellen over naar de meenlng dat het paard in quaestle overbodig is, omdat ook c6c5 de dreiging 1. Dd2 weer legt. P. V. te A. Inderdaad verzuimden wij u als oplosser van 4950 te noteeren. No. 30 is een tweeaet. U geeft wel de oplossing op van 60, doch niet van 59. dezelfde strekking, de bespreking van een paar handleidingen met leerstof-materiaal voor elk der leervakken op de lagere school, methoden dus voor Lezen, Schrijven, Rekenen, Aardrijks kunde, enz. enz. De namen der auteurs, goede bekenden in^te* onderwijswereld op t gebied der Paedagogische kennis en voorlichting, waarborgden ons reeds te voren een goed en nuttig werk voor de be trokken candldaten. Met een slothoofdstuk over „tegenwoordige en nieuwe richtingen” wordt het degelijke leerboek waardig besloten. ZUIVER ZEGGEN door P. J. W. van Adrichem en H. C. Feenstra. Uitg. M. Stenvert en Zn. Meppel. De schrijvers vangen hun voorbericht aan met een zinsnede uit de Troonrede van dit jaar: „de juiste en diepere kennis en de zuivere uitspraak van onze Nederlandsche taal zal.... ook verder bevorderd worden.” Met het oog op beklaatste: bevordering van een zuivere uitspraak, hebben z Deen 6-tal boekjes, resp. voor 2e—7e klasse der lagere school, samengesteld, welke elk een 12-tal vers jes bevatten. Deze versjes, voor elke maand een nummer, staan op de rechter-pagina, terwijl links eenige oefeningen voorkomen, ter behan deling van moeilijkheden in het versje, ter ver krijging van Juiste uitspraak van klanken en verbindingen, erfz. De bedoeling der uitgave is voornamelijk, dat de versjes door den onder wijzer worden voorgelezen, gedeclameerd, en daarna door de leerlingen van buiten worden geleerd: voor dit laatste heeft men dan telkens een maand tijd. Wat de boekjes vooral zeer aantrekkelijk maakt, dat is de keuze der versjes, die het .zuiver zeggen” zullen leeren. Een allerkeurig ste collectie lieve versjes in den beginne, mooie gedichten en echte nummertjes voor hoofd en hart in de volgende klassen. En daar ook de oefeningen heel practlsch mogen heeten, twij felen we niet, of de frissche boekjes worden op de Kath. school met een harteljjk welkom ont vangen. Deze brochure is, als „Publicatie no. 1* van de in April van dit jaar gestichte Kath. Paeda gogische Vereeniglng, het referaat van een in leiding, door den schrijver op den stichtlngsdag gehouden. Als Frater Rombouts zijn altijd vaardige pen hanteert, dan is het om op iets belangrijks voor de onderwijs- of studlewereld de aandacht te vestigen. Hier geschiedt het met het oog op de methodiek van het onderwijs in de moder ne talen, en met de bedoeling, over die metho diek een. hartig woordje te spreken, wijl ze naar spreker's en schr(jver’s duidelijke argumenten niet deugt: ,Js gedurende de laatste 25 jaar de metho diek van de lagere en middelbare schoolvakken aanzienlijk vooruitgegaan, voor sommige in den grond gewijzigd voor Fransch. Dultsch en Engelsch, bleef alles vrijwel bij het oude.” Na deze Inleidende woorden te hebben ver nomen, begrijpt men wel, dat er een „hartig woordje” volgen zal! Want dat oude systeem is niet In den haak: Uitgangspunt en richtsnoer blijft de gramma tica der vreemde taal, met extra nadruk op de verschillen met het Nederlandsch, en het over zetten vice versa geldt nach wie vor ais dé oefe ning.... het heele procédé bestaat in: woord jes leeren, grammaticale regeltjes opsporen of aanleeren met behulp van enkele voorbeelden, en vervolgens materiaal en regels verwerken In thema’s”. Het spreekt vanzelf, dat het In de brochure niet bij ’n zoodanige critiek op t volgens schrij ver zoo verkeerde systeem blijft, en er dus ook een gedegen bespreking is van de „nieuw* basis” voor het leeren der vreemde talen. Voor al met het oog op die bespreking, en voor net verkrijgen van de juiste inzichten, hoe bet nies en hoe het wel moet, is deze eerste publicatie van veel belang voor de betrokken leeraren, en mag de lezing ervan ten zeerste worden ga»” bevolen. Dat die betrokken leeraren met all* wat de inleider ten beste gaf, volmondig sullen instemmen, lijkt ons vooralsnog aan gegronden twijfel onderhevig. CORRESPONDENTIE N. de B. te M. In no. 40 is er in den dia gramstand geen voldoende afweer tegen den schaakzet van zwart voorhanden, maar wel na den sleutelzet (Pd6). Het was mooier. Indien er in den diagramstand afweer van den schaak- zet en tevens mat aan de oppervlakte lag. Er zijn dreig- en tempoproblemen. In drelgproble- men houdt de sleutelzet een dreiging In, die zwart kan pareeren. Pareert zwart de dreiging niet, dan kan wit op alle zetten van zwart (wij spreken van tweezetten) op den 2den zet de dreiging ten uitvoer brengen. Pareert zwart de dreiging wél, dan moet wit de gelegenheid krij gen andere matstanden te laten volgen. Tempoproblemen zijn gebaseerd op zetdwang van zwart. Er zijn drie soorten van tempoproblemen. De eerste soort: volledige (of absolute) tempopro blemen herkent men aan het feit, dat in den diagramstand op lederen zet van zwart, wit reeds een matzet gereed heeft. Ware dus zwart aan zet, dan was de zaak zeer eenvoudig. Wit moet echter beginnen en heeft in^Ut geval een zet te doen, die de positie wezenlijk onveran derd laat. In de tweede soort: onvolledige tempopro blemen, beeft wit in den diagramstand niet op *1 'n poging tot zelfmoord om tonder achterlicht te rijden (om ven stilstaan heelemièl niet te sprekenl) Alleen reeds het transport naaf een ziekenhuis Is heel wet duurder dan de aan schaffing van een veilig achter licht I het werk blijkens mededeellng in het voorbe richt, samen, omdat „vele candldaten vaak niet weten hoe ze sen methode moeten bestudeeren, en wat ze aan kennis daarvan paraat dienen te hebben”. Daar een en ander op de kweekschool toch wel door' de betrokken leeraren zal worden ge- verduidelijkt, komt het óns voor, dat zijn goede diensten zal moeten bewijzen aan de hoofdakte-studeerenden, die op zelfstandige studie met weinig geen mondelinge hulp zijn aangewezen. Na een begln-hoofdstuk over de kwestie, hoe men een methode bestudeeren moet, bevat het boek verder, evenals eenige andere uitgaven va» LEERPLAN LICHAMELIJKE OEFE- NING door W. van Daatselaar. Uitg. W. J. Thieme en Co., Zutphen. Samengesteld met de bedoeling, goed V'-»— onderwijs in het vak Lichamelijke Oefening op de schoten voor gewoop L o. te bevorderen, geeft deze uitgave een opsomming van de onderdoe len de» leerstof tot in de kleinste bijzonderhe den voor elke afdeeling eener 7-klasslge school, terwijl na die opsomming nog eenige bladzij den worden gewijd aan een concept voor een- mans- en tweemans-scholen. Voor verklaring en het goed onderwijzen van al de genoemde lichaamsoefeningen verwijst de schrijver naar zjjn bij dit Leerplan behoorende Handleiding voor den klasse-onderwijzer. Het spreekt wel vanzelf, dat deze zoodanige voorlichting zeer noodlg heeft, niet alleen om te weten, boe hij de diverse oefeningen practlsch zal lelden, maar ook om tot een juiste selectie te komen van het overgroots aantal dier oefeningen, welke onmo gelijk alle kunnen worden uitgevoerd, al ver keerde de school ook in dezen in de gunstigste conditie. In elk geval is het werkje een leidraad voor degenen, die met oefenwerk in zijn verschillende vormen en on- derdeelen worden belast- de vijandelijke koning, niettegenstaande het bezit van open velden, in zijn bewegingen zoo beperkt, dat een paard eeuwig schaak geven. 1. Pd3—f2-f- 2. c6—C7 3. Pf2—e4f 4. Pe4—d2f 5. Pd2—c4-f- 6. Pc4—d2f 7. Pd2—c4-f- BIZONDERE METHODIEK door Joh. Janssen en S. Visser. Uitg. J. Muusses, Purmerend. Deze uitgave dient zich nader aan ala een „Leidraad bü Methoden-studie, voor Kweek- 'school en Hoofdakte” en de schrU vers stelden 1 WENKEN VOOR HOOFDAKTE-CAN- DIDATEM door M. J. Leendertse. Uitg. J. Muusses, Purmerend. De titel van dit werkje is heel juist gekozen. Immers: na een drietal hoofdstukken ter In leiding en ter opwekking aan alle onderwijzers, om onmiddellijk na het verkrijgen van hun eerste diploma de studie van de moeilijke hoofdakte aan te pakken, komen die wenken: algemeene en bijzondere. Algemeene inzake de manier waarop men de genoemde studie moet aanvangen, voortzetten en voltooien bljzcm- dere met betrekking tot de bestudeering der af- zondertexamenvakken, Zonder twijfel zal de candldaat na aandach tige lezing van het werkje dankbaar zijn voor de vele en nuttige wenken, die hem Inderdaad van ’n luk-raak studeeren afhielpen en tot een een werken naar vast program voerden. Want de auteur heeft zich niet tevreden gesteld met te betoogen, hoe het wel moet, maar herhaal delijk ook aangegeven, hoe het niet moet En Pe5f 2. Td3 mat. Pxd6-f- 2. Rd3 mat. Pd2f 2. Pc4 mat. Het is een genot te onderscheiden, waarom de genoteerde mataetten en geen andere Jpt het doel leiden. Weenink noemt in zijn werk „Het Schaakprobleem- Ideeën en Scholen” dit probleem als een der allerbeste tweezetten. Hoewel 56 niet tot het lichte genre behoort, ontvingen wij zeer weinig verkeerde oplossin gen. Het probleem heeft blijkbaar de oplossers sterk geboeid. Voor 56 wordt 1. Del weerlegd door Kxe3; 1. Dd2 door Pf6 (of c5); 1. Dgl heeft geen perspectief. Wit geeft mat in .twee zetten. GOEDE OPLOSSINGEN van 55 en 56 ontvangen van: A. M Penda- vlngh, Th. M. Taverne, C. J. Amesfoort Jr., P. Wartenbergh, Chr. J. Brandjes, J. P. Cop pens (auteur van 55), A. Kluljskens, J.- B. Renekens, A. L. van Item, W. G. Harmae, L. van den Bergh, J, J. J. Lauwere, G. Th. J. Steverink te Amsterdam; W. J. Depa te Kort rijk (België), Theo Verheggen te Thurles (Ier land), A. Trompetter te Ter Apel, Th. Vrede te Apeldoorn, J. M. Vroonhof te Nieuwkoop, W. Hoekstra te Haarlem, K. Mienis te Akersloot, J. Adrichem te Heemskerk, T. de Leeuw te Laren (N.-H.).P. J. Barenbrug, L. M. van Maa- ren.J. W. Klawer, G. C. Jansen en J. P. Rietber gen te Arnhem, A. Kuypers te Soesterberg, R. Wesseling te Ouderkerk, P. Andriesma te Heerlen, D. de Jong te Bussum, C. Ruëdisuëli te Sant poort, Joh. H. Heystee te Hilversum, G. L. de Zwart, O. J. van Tongeren te Heemstede, J. C. Nobels te Baam, pastoor Ratté te Groote- broek, H. G. Koopman te Den Helder, M. J. Mees en J. M. Meijer te Amersfoort, J. Hof mens te Groesbeek, J. van de Rijdt te Eind hoven, J. G. H. B. ta st. Nicolaasga, J. A. Rohde te Oude Niedorp, P. J. van Nleuwkerk Sr. te Wllnis, F. C. Laas te Heiloo, G. P. Tho mas te Aalsmeer en N. de Boer te Maalbroek (L.). Van 55: C. Hartog, W. O. J. Schouten, *J. van Bork en E. Heese Jr. te Amsterdam; D. Janse te Bloemendaal, O. J. Lagerberg te IJmuiden en P. WeiJers te Bergen, N.-H. De heer P. Versteeg te Amsterdam moet nog vermeld worden als oplosser van 49 en 50. bij zijn wenken over het mondeling examen vergat hij i niet de vraag, welke menig candldaat It, of hij zenuwtabletten zal gebruiken b(j den aanvang van zijn mond, onderzoek ook niet „overbodig-ljjkende” wenken als deze: „de heeren verschijnen niet in de zaal met een ongeschoren gezicht of zware rouwranden om de nagels de dames vermijden in haar toilet excentriciteit Behalve een zeer nuttig werkje dus voor de studiosi, is de uitgave mede een flinke reclame voor den uitgever, wijl de schrijver, die redac teur is van ,De Hoofdakte”, vooral dit maand schrift aanprijst, en bü de behandeling der stu dievakken de leerboeken aanbeveelt, die evenals genoemd maandschrift bij den uitgever van deze „Wenken” verschenen zijn. I 4 3 1 a t De school voor luchtbescherming aan de Prins Hendrikstraat te Haarlem is Maandag door minister mr. J. A. de Wilde officieel geopend. De minister tijdens xijn openingsrede. Rechts jhr. mr. dr. A. Röell, commissaris der Koningin In Noord-Holland De nieuwe burgemeester van Assendelft, de heer J. de Boer, is Maandag ge ïnstalleerd. Het dochtertje van den burgemeester be kijkt na de installatie met bewondering vaders ambts keten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4