1 OEVERS VAN DE SEINE
HET JACHTTERREIN IN!
SENSATIE EN INTELLECT AAN DE
K «F
DE AUTO VAN KONING
EDWARD
Een toren van ijs, die
sneeuw zal
spuiten
YOORDEELEN VANÏHET
DONKERE HAAR
r-
Paleis van de koude
Een rijdende schrijftafel
Althans volgens een Britschen
specialist
en
tot zijn begin.
I
s
4
h
ÏJ»"’
na
et.
Waar en onder welke omstandig
heden de rnensch terugkeert
<DE GEHEELE WERELD IN VOGELVLUCHT
ONDER T TROCADÉRO EEN ONDERGRONDSCH
THEATER VOOR 3500 TOESCHOUWERS
Wat blijven zal
r v t »t zal er van dit alles na de wereldten-
\A/ toonstelling overblijven, vraagt men zich
V onwillekeurig af. In 1878 bleef het Tro-
cadéro als permanente herinnering, in 1889 de
Elffeltoren, in 1931 het Pa
leis Colonial. Thans zal het
zijn het vernieuwde Troca-
déro, het geheel nieuwe
Museum voor Moderne
Kunst, een terrein van ruim
7 hectaren door overkapping
van den staatsspoorweg aan
den Selne-oever gewonnen,
de aanplanting op talrijke
terreinen, de verbreeding van
de brug tusschen Trocadèro
Achter „Genserik''
„Madras"
Karakteristieke paleizen
Verrassingen
Ik
i*
groote orgel de zaal ingerold.
om
i
tin-
i»
Q
I - r
Het nieuwe Trocadèro, zooals het ie be langrijkste toegang Ml *ün tot de wereld
tentoonstelling 1937. gezieii vanaf den Ztffeltoren
Hoe ie Kiffeltoren er avonds, tijdens
de wereldtentoonstelling te Parijs, zal
uitzien bV ie nieuwe belichtingseffecten
Het oude Trocadèro, dateerend van de
wereldtentoonstelling 1971, zooals men
van onder den Siffeltoren het
voor zich zag
altüd). Donkerharige lieden zijn
zwaarmoedig en hebben ziel in
Roo.
■000
10-
10
mt,
1.00
ar
ken
I/O
een
del
het gebied van geneeskunde, chemie, sterrenkun
de en alles, wat daarmede ook in direct ver
band staat, toont men eveneens wat bereikt te
en waar men nog naar zoekt. Het spreekt van
zelf, dat dit een geweldig interessante afdeeling
van de tentoonstelling zal vormen.
Hjvi»
leln»
'o*
kool
dam-
Kht-
20
30_
il-en.
plu»
M.
1040.
u 10
■ter.
‘Uwe
To-
Itlot
□ode
uk».
I 10
«Uj-
Per
ent,
boa
ons.
elle-
•n-
0.00
SM
de koude,
honderd-
ook een
em-
Jl«n
I-S0.
UoX
Joe-
BChe
lel,
le-
Ike
Ige
51
eu-
(20,
Ien
sen
'40
Ito
kt
b|)
en
kant beküken. Kijk, als de honden !wt wild op
jagen, dan zoekt dat wild te ontvluchten Het
spant zich daarbij tot het uiterste in. Heb Je
wel eens een vluchtenden haas gezien? Dat is
een haas op zjjn mooist en op «tjn vlugst. Dan
is zoo'n haas bezig, zijn eigen loopcapncltetlen
te overtreffen, dan wordt hij, om het zoo eens
uit te drukken, superieur aan zich zelf. En
juist op dat moment heb ik hem op den kor
rel en trek af en hij is er geweest; zonder te
sterven haast gaat hij dood.”
De jager stopt zich een püp en kijkt peinzend
voor zich uit.
«Dat hebben een hoop hazen op een hoop
menschen voor,” besluit hij dan zijn phlloso-
ftecbe bespiegeling.
Na een korte pauze trekken wij weer verder.
De ochtend is nog lang. „Madras” en „Gense-
rik” speuren verder, nauwkeurig, steeds op hun
hoede en met intuïtie, zéér systematisch bü het
volbrengen van hun taak.
Het weer werkt niet mede om het speuren
makkelijk te maken en het wild blijkt goed
verborgen
Nog twee konijnen worden bult gemaakt; het
eene weer met een zwaren salto-mortale neer
vallend op de plaats, waar de lading het trof,
het andere, aangeschoten weggekropen la het
natte loof. Toen wij het eindelijk vonden, was
het reeds doöd.
Eén keer slechts krijgt de Jager een haas
binnen schotwijdte. maar hij mist; de hagel
slaat achter het weg stormende dier in den
grond.
Tegen het middaguur begint het te regenen,
een miezerige door en door koud makende mot
regen. In een groot, gezellig ingericht buiten
hotel bestellen wij het middagmaal. De jager la
woordkarig, de gemiste haas zit hem kennelijk
dwars.
„Ga self maar nooit jagen” adviseert hij
me, „je bespaart je zelf dan een hoop er
gernis!"
tie ia in overhouding tot die van zijn vakge-
nooten en concurrenten.
De kern der expositie is dus .Jeering”, hoe
zeer deze aangenaam moge zijn afgewisseld.
Een leering vooral door middel van overzichtelijk
en aanschouwelijk onderwijs. De wereldtentoon
stelling is een les voor iedereen en in alle tak
ken der menscheljjke bedrijvigheid.
Slechte dan te het doel eener wereldtentoon
stelling bereikt, wanneer niemand na zijn bezoek
nog kan zeggen, dat hij niet iets geleerd heeft.
Voor iedereen, die zich slechte er voor inte-
reaseeren wil, schijnt de Parjjsche tentoonstel
ling aan dit gestelde doel ruimschoots te zullen
beantwoorden.
k ---
kken
i; van
bïI een bezoek aan Parijs voor enkele dagen
bleek allerduidelijkst, hoe het leven en de be-
drijvigheid aan de Selne-oevers te Parijs, van
de Place de la Concorde tot aan den Pont de
Grenelle, een lengte van ruim 3% K.M., voor
bet belangrijkste deel thans worden beheerscht
door de voorbereidingen tot de wereldtentoon
stelling.
Het geheele expositieterrein aal een opper-
vlakte van 86 hectaren beslaan, waarvan de
seine zal zijn als de mldden-as. De doorsnee
gut van de Place du Trbcadéro, onder den
Elffeltoren door, tot aan het Champ-de-Mars.
Het volkomen vernieuwde Trocadèro, roem
rijk overblijfsel van de wereldtentoonstelling van
1878. vormt de waarlijk grootsche entrée en
vanaf het plein vóór het Trocadèro zal men on
getwijfeld een ongekend schitterend, overzicht
verkrijgen langs dezen toegang tot ver onder
den Elffeltoren door, hetgeen vanzelfsprekend,
bjj de in uitvoering zijnde bellchtingsplannen,
des avonds tot ’n spraakjesachtig geheel zal wor
den, temeer daar vanaf het Trocadèro het
terrein langzaam afdaalt tot aan den Port Mail
lot, achter den Elffeltoren, toe.
J—x eeds als prins van Wales was konlng Dd-
IV ward een geestdriftig automobilist, die
alle tentoonstellingen op dit gebied be
zocht. HU was een uitstekend en ook wel roe
keloos chauffeur. Pas sedert zijn troonsbestij
ging chauffeert hij niet self meer, daar zijn
hooge ambt niet toelaat het risico van een on
geval te dragen. Kort voor den oorlog leerde
hU rijden. Zijn leeraar was niemand minder dan
R W. Cracknell, een vermaard coureur.
Het is een bewijs voor den eenvoud van dezen
Engetechen heerscher. dat zijn particuliere wa
gen, waarin hU bU nlet-offlcieele gelegenheden
rijdt, net zulk een nummerbord draagt als alle
andere wagens. Niets doet blijken wie er in zit.
De vier particuliere wagens van den konlng
zijn zwart, waardoor zü zich van de staats-
wagens onderscheiden, die kastanjebruin ge
houden zUn. geen nummerborden hebben, maar
wel het koninklüke wapen.
De auto van konlng George was de laügZte
wagen ter wereld. Ieder in Engeland herkende
dezen auto, die tevens ongewoon breed was. na
melijk 3.90 meter, dat te zestig centimeter meer
dan bU een normalen Rolls Royce het geval is.
De oorzaak hiervan was het binnenwerk. Ko
nlng George en koningin Mary zaten name
lijk in leunstoelen, waarvoor natuurlUk meer
plaats noodig te. Achter hun plaatsen, die pre
cies in het midden waren, stonden twee andere
zetels voor den adjudant van den konlng en
de hofdame van de koningin.
De auto van den tegenwoordlgen konlng heeft
slechte normale afmetingen. Zetels zalVmen
binnen niet vinden. Achter den stoel van den
konlng is een plaats voor den adjudant. Bo
vendien zijn In den wagen nog twee klapstoel
tjes. Het merkwaardige te. dat In den wagen een
soort schrijftafel staat, waarop de konlng bij
lange ritten kan werken. Boven deze tafel is
een lamp aangebracht. De zittingen zijn met
blauwe stof bekleed, terwijl konlng George leer
prefereerde. De nieuwe wagen beschikt over
32 P.K.
Auto rijden is sedert lang een hartstocht van
het Engelsche koninklijke huis. De grootvader
van den tegenwoordlgen monarch, Edwatd VU,
bezat een speciaal voor hem vervaardigden wa
gen, die met 6 PK. was uitgerust. De auto ward
in 1899 vervaardigd en gold als het allerlaatste
op het gebied van de motorsport.
Sedert dezen eersten koninklUken wagen der
Engelsche geschiedenis te er geen jaar voorbij
gegaan, waarin niet n nieuwe wagen werd aan-
geschaft. De hertog van Keht bezit een 12 cy- I
Under Rolls-Royce, die van radio voorzien te. I
Goed zichtbaar zUn twee kleine afbeeldingen
van den heiligen Chrtetoffel, den beschermhei
lige der autorUders, opgehangen.
y» n dan een enkel woord over
H Parus zal namelijk onder
duizend andere nieuwigheden
..paleis van de koude" rUk worden. Ate men de
opsomming aanhoort, van hetgeen er alzoo in
dit „paleis” zal worden ondergebracht, omdat
het in verband staat met de koude zelf, of de
behandeling mét koude, staat men een oogen-
blik verstomd. In een gebouw van twee verdie
pingen is ternauwernood voor alles plaats.
Koelcellen, koelwagens en dergelüke zijn slechte
per foto aanwezig, daarentegen kan men het
geheele bevrlezingsproces volgen van fruit,
vtech en vleesch en daarbu constateeren, dat
niets van de frtechheid en de essentleele kwali
teiten kkn verloren gaan door deze bewerking.
Dit alles te bekend, doch dat koude ook heel
wat te maken heeft met chocolade, kaas, bier
en zelfs met zUde, parfum en talrUke pharma-
ceutteche middelen* te minder bekend. NatuurlUk
heeft met koude Ook sport iets van doen en
ook dat is „te zien” op een kunstUsbaan en een
mlniatuur-skl-baantje. En dan wordt t .Jcoude-
palete" geflankeerd door een „IJstoren”. Stel u
voor, dat u, vanaf Mei, zes maanden lang, dus
ook midden in den zomer, een toren kunt be
wonderen van ongeveer 40 meter hoog, welke
geheel uit en sneeuw bestaat. Dit is weer
één van die merkwaardige verrassingen, welke
de Pranschen op deze wereldtentoonstelling
herhaaldelijk op het onverwachtst u voorzetten
en die deze expositie zoo afwisselend en ook
idterlUk interessant zullen maken.
Deze toren, deze reuzen-sorbet, wordt „op Us
en sneeuw” gehouden door koelmachines met
een capaciteit van 400 p.k. en des avonds zal
men de attractie verhoogen. door onder be
lichting van enorme schijnwerpers vanuit vier
plaatsen op den torenrand sneeuw te spuiten.
r WaAneer alles moet verteld worden, wat nu
reeds bekend is over het belangruke en aan
trekkelijke der inzendingen zelf op deze nieu
we Fransche wereldtentoonstelling, dan zouden
wü nu pas aan het begin van ons verhaal zUn.
Doch de vermelding van deze algemeene
merkwaardigheden mag toch niet gesloten wor
den, zonder even te wijzen op het doel van een
wereldtentoonstelling. Dit doel te: aan te toonen,
hoe in eendracht en vrede en door het bewerk
stelligen en verbeteren van de economische re
laties tusschen de verschillende volkeren, door
het uitwisselen van Ideeén en symfiathleèn het
hoogste nuttige effect kan bereikt worden.
Daartoe wordt op deze expositie geen voor
uitgang of ontwikkeling van krachten vergeten in
verband met het tot dusver bereikte, hetzU op
wetenschappelUk, geestelük, industrieel of han
delsgebied. terwül op het gebied van kunst en
techniek een voorname plaats wordt Ingeruimd
voor het werk van kunstenaars en handwerks
lieden, om een nauwe samenwerking ook tus
schen hen belden aan te moedigen.
De wereldtentoonstelling 1937 te Parijs stelt
zich dus voor de synthese te zün van alle vor
deringen van onze tegenwoordige generatie; zU
•taaofct, als het ware, een balans van de wereld
beschaving op te maken. Dit overzicht zal dan
aan elk volk voor zich moeten leeren op welk
gebied het zich krachtiger dient toe te leggen
om zUn plaats te behouden of een betere posi
tie te veroveren.
Het streven is derhalve, dat iedere beeoeker,
hetzU industrieel of handelsman, geleerde of
handwerker, landbouwer of kunstenaar. In de
gelegenheid komt In enkele uren te overzien,
welke vorderingen speciaal In zUn vak zUn ge
maakt In andere landen en hü. door directe
vergelUking, kan nagaan hoe zün eigen posi-
-r”5 en grauwe herfstdag breekt traag open
H over een kleumige, verregende en ver-
waalde wereld.
We hebben op het erf van een boerderij onze
fietsen achtergelaten en zigzaggen nu door het
land; voorop de honden, dan de jager, daar
achter ik!
De honden van het ras der Royal Gordon
Setters zjjn slank en met glanzende pelzen;
felle, vaardige beesten, met hun feilloos in
stinct Ingesteld op het werk dat hun wordt
opgelegd, evenals hun vaders en grootvaders;
evenals allen honden Vim het roemruchte ras
der Schotsche Royal Gordon Setters!
.Madras” en „Genserik” zUn ze genoemd,
vreeswekkende namen! Namen, die herinne
ringen wekken aan tragische episodes uit de
wereldhistorie: de tUden der Hunnen en Van
dalen.
Namen, die frappeeren; die een vergelijking
rechtvaardigen, nu we het jachtterrein naderen,
waar het wild zal worden opgejaagd en onder
schot genomen.
De jager vertelt mjj verbazingwekkende staal
tjes van hun prestaties. HU praat over zUn
rechter schouder naar mjj toe, boven den lin
ker steekt de dubbelloop van zUn geweer, een
geweer met enkel een korrel om te richten,
het wapen voor de Jacht op vlug wild.
Al verder loopend. komen wU in beboscht
terrein, waar kleine stukken raap- en aard
appelvelden als verloren liggen tusschen de
boornen.
Hier zün wU op het jachtterrein en voor mU
zullen de nog onbekende emoties van deze
sport beginnen.
De jager heeft zUn geweer nu in de handen
genomen, zijn gezicht staat strak van gespan
nen af wachten; zUn oogen verkleinen zich tot
spleetjes. „En nou oppassen en de zaak niet
bederven, hè?” waarschuwt hU met gedempte
stem. Aan den toon, waarop hjj spreekt, valt
t« hooren, dat hij, althans voor wat het Jagen
betreft, weinig gunstige resultaten van mUn
aanwezigheid verwacht.
Vóór ons ligt een open veld, dat de honden
nu, den neus naar den grond, doorzoeken gaan.
Madras gaat voorop met ingetrokken Ujf. daar
achter Genserik.
Ze trekken eerst langs den rand van het
veld, aarzelen even en dringen dan, achter el
kaar behoedzaam tusschen de kool, snuffelen
tusschen de voren.
Het to zeer stil rond ons, zóó stil, of de we-
an het Trocadèro to te constateeren, dat
de Pranschen slim en vindingrijk zijn. De
AX enorme rotonde, waarin het theater was
ondergebracht, werd afgebroken, doch op de be
staande fundeeringen werden uitgestrekte half
ronde vleugels gebouwd. Deze vleugels heeft men
geheel bepleisterd, een hooge rand werd er óp
gebouwd, ramen Ingebracht van 18 meter hoog
en.een volmaakt modern gebouw staat thans
voer u. De rotonde zelf, weggebroken en weg
geruimd dus op de zware steunzullen na, werd
op dezelfde wUze bewerkt en zoo zal een entrée
ontstaan, breed, ruim en open, waardoor men
-den Indruk krUgt voor een geweldig geheel te
staan, terwijl in werkelijkheid slechts twee
enorme'-vleugels aansluiten op een kolossalen
doorgang. Intusschen is de afstand tusschen
de eindpunten dezer twee vleugels grooter dan
de lengtemaat van het beroemde Palate de Ver
sailles!
Een andere, even moderne oplossing werd ge
acht om bet th’éater met het beroemde orgel
ter plaatse te behouden. Waar geen mogelükheld
daartoe bestond, zonder het plan te schaden,
een overzichtelUk centrum te verkrUgen, be
sloot men de geheele Installatie eenvoudig on
dergronds te bouwen. Een kolossale onderne
ming en zeker, zooals de Pranschen dat stange-
pakt hebben. Negenentwintig meter, tusschen
de fundamenten van het oude Trocadèro, gaan
tij den grond uitgraven en in dien geweldigen
kuil wordt een theater gebouwd, berekend op
3500 toeschouwers en volmaakte accommodatie
voor betalende en betaald wordende aanwezigen.
Alsof dat niet genoeg is, komt er een tooneel,
dat zóó groot te, dat het gordijn, dat deze
ruimte afsluit, negentien meter breed zal zUn,
waardoor het tevens het grootste ter wereld zal
zijn. Een der zwaarste problemen was echter
de acoustiek en niét minder de grootte van de
zaal. Immers bU een groot concert mag men
op 3500 bezoekers eventueel rekenen, doch voor
een tooneel uitvoering maakt men zich niet deze
illusies. Bovendien zou een dergelüke voorstel
ling voor zooveel menschen niet meer normaal
verstaanbaar te maken zijn. Door vernuftige
vindingen heeft men echter de mogelUkheid
geschapen deze zaal te verkleinen, terwUl de
scoustie.k naar verhouding gelUkwaardlg
Vlaamsche paviljoen zal het schilder achtig karakter dragen van de lage lan
den aan de Noordzee
■va Taar belde zijdenivan het Trocadèro en den
Elffeltoren worden op beide Selne-oevers de
x gebouwen gezet van vreemde landen. Vol
gens de ontwerpers zullen^ er paleizen verrUzen
naar eigen karakteristieke architectuur, aanslui
tend en passend in het geheel en welke aller be
wondering zulleg afdwingen. Geen bezwaren wer
den ook hier te groot geacht. De boornen bU-
voorbeeld in den tuin achter het Trocadèro zul
len niet omgekapt worden voor deze tUdelUke
paviljoens, zU zullen worden overkapt en op
speciale wUze lucht en zon-extract krijgen toe
gediend.
Aan de zUde van den Elffeltoren loopt langs
de Seine een drukke spoorlijn; daar men zich
hier de groote qBXtehte-gebouwen van de Ame-
rikaansche landen had gedacht en de spoorlUn
niet kon worden verlegd of weggenomen, werd
deae zonder meer, terwUl het bedrUf in vollen
gang bleef, overkapt en hierop is men thans
reeds druk aan het bouwen.
De Pont d’ léna werd met het oog op de we
reldtentoonstelling van 16 meter tot 35 meter
verbreed.
Tusschen de daarop volgende twee bruggen
ligt een smal eiland in de Seine; men wilde
daar alle Fransche koloniën bU elkaar doen
exposeeren en op de punt van het eiland, naar
de monding van de Seine gericht een afgietsel
plaatsen van het Vrijheidsbeeld, dat de Fran-
schen vóór vUftlg jaar aan de Amerikanen
schonken, zoodat alle schepen, welke de Seine
opvaren, moeten bemerken, dat zU de tentoon
stellingsterreinen zUn genaderd. Maar het
eilandje bleek veel te klein; geen nood, men
heeft het op ’de meest radicale wijze verbreed
door tallooze palen in het water te heien en
met de daarop steunende platforms biedt het
Ile des Cygnes thans een tweemaal zoo groot
exposltie-terrein.
Het is alles te veel om op te noemen en het
bepaalt zich niet alleen tot verbouwing of ver
nieuwingen, waar noodig wordt volkomen
nieuw gebouwd. Een voorbeeld daarvan is het
Museum voor Moderne Kunst, dat gebouwd
wordt aan den Selne-oever. Een oude kazerne te
er voor afgebroken en een der modernst inge
richte en uitgeruste musea ter wereld
zal hier verrijzen. Dit museum wordt
namelUk zoo gebouwd, dat met behulp van
reflectoren en andere kunstige installaties elk
voorwerp de Juiste belichting krUgt, overdag
zoowel als ’s avonds. Voor het museum wordt
een groot bassin aangelegd, dat ook weer op
een geheel nieuwe wüze over en onder water
zal belicht worden. Het museum ligt echter
tevens aan één der drukste verkeerswegen van
Parijs, een nieuw probleem dus. Hoe kan men
De laatstgenoemden worden dikwijls het
slachtoffer van verkoudheid, influenza en long
ontsteking, terwijl de donkere meestal vrij uit
gaan. Ook bezitten lieden met donker haar de
gezondste tanden ter wereld. Rheumatiek komt
volgens Drew het veelvuldlgst bij blonde en
roodharige menschen voor.
rootsch, en zelfs voor dezen tijd verbluf-
(2. fend, hebben de Pranschen hun taak op-
gevat, een wereldtentoonstelling 1937 te
o-janiseeren. te bouwen en te ekploiteeren,
welke In elk opzicht ,Af” belooft te worden.
Niettegenstaande alle politieke en econo
mische narigheden en ten spUt van alle ver
deeldheid, zUn voor dit machtig object alle
handen ineengeslagen en te een samenwerking
verkregen, welke bewonderenswaardlg is.
Geen energie en geld worden gespaard
dere tentoonstelling alle voorgangsters te doen
overtreffen en waar de geldelUke aangelegenheid
óch gemakkelUker in cUfers laat uitdrukken,
dan de enorme hoeveelheid energie. Initiatief
en geestelUk kunnen, welke verbruikt wordt,
volge hier een getal, dat eenig idee geeft van
den omvang dezer geweldige taak en het on
noemelijk aantal moeilijkheden, dat men hiér
wenscht op te lossen.
770.000.000 francs zijn tot nu toe
wis kosten voor den bouw en de Ir
hel tentoonstellingsplan.
blijft. Daarnaast kan deae acoustiek geregeld
worden in verhouding tot de voorstelling zelf.
Zoo zal het klankvolume verschüende zUn bij
tooneel, revue, of opera-voorstelling, doch ook
verschilt dit bij concerten met orgelbegeleiding,
met blaas- of met strijkinstrumenten. Aan al
deze bUzondere voorwaarden zal do acoustiek
beantwoorden door .JUn-regellng”, welke bestaat
uit een eenvoudig apparaat, dat echter van
een ongeloofelijk ingewikkelde constructie is.
En dan tenslotte heeft men nog een merk
waardigheid te bewonderen in dit theater, na
melUk het „opvoeren” van het beroemde orgel.
Het geheele instrument te geborgen in den
grond achter de groote saai in een kast. Dat
wil zeggen in een kast, welke 25 meter naar
alle zijden meet. Oerutechloos wordt deze kast
geopend, gerutechloos wordt het vervaarlijk
reld ergens op wacht, op iets overweldigends,
dat op het punt van gebeuren staat. Van de
honden zien we nog slechts het bewegen hun
ner ruggen boven de groene blaren.
En dan opeens, staat een der honden pal, den
rechter voorpoot, als zekere aanwUzing, ge
heven.
Naast mU wordt, met een snel, haast auto
matisch gebaar, het geweer In aanslag ge
bracht. De blauwe loopen wUzen in de richting
van den hond, bewegen dan zoekend naar links
en naar rechts.
Dit te een hoogst merkwaardig moment voor
iemand, die nog geen ervaring heeft! HU voelt
zich zelf strak gespannen als een veer onder
hoogen druk, en het komt hem voor, dat de
oogenblikken, die nu volgen zullen, van een
enorme beteekente zullen zün. Er bestaat niets
meer dan het veld met den staanden hond en
de. schletklaar in den schouder genomen, dub
belloop.
Zoo keer Je Ineens terug tot het allervroeg
ste begin der menschelüke historie; de tUden.
toen het „man zün” noodzakelük .Jager zün”
inhield; toen een snelle boog en een vaardige
werpspeer de werktuigen waren, waarmede men
zich In stand hield, waarmede men de gele
genheid schiep, te voldoen aan de meest ele
mentaire levensbehoeften.
Die getuigenis, welke je je zelf betreffende
je afkomst geeft, ontdek je eerst later, wan
neer de jacht voorbü is en alle belevenissen
daarvan opnieuw worden opgeroepen en door
dacht.
Op dit oogenbllk denk je niet; je kükt alleen,
met alle felheid en concentratie waarover Je
beschikken kunt; waartoe Je je zelf kunt
dwingen.
De honden gaan voorzichtig een stap voor
uitnog een.... en nog eenbü eiken
nieuwen stap stügt nog de spanning; één se
conde, twee seconden.... Pang!
Twee bleeke, verschrikte ooren zün boven het
loof uit komen steken, het bewoog even heftig
in de blaren en dan. In wilden angst repte zich
een konUn over het veld.
Hét kwam niet ver een schot reet de
stilte aan stukken en, in *n grotesken salto, ein
digde de vlucht.
.Madras, apport!”
De bond draaft naar de plaats, waar het
dier gevallen te, grüpt het vast tusschen^ zUn
tanden en keert er mee terug naar den jager,
die het van hem over neemt en hoog ophoudt.
Dat te eigenlük een klein en droevig drama,
dat hü daar vast heeft, een drama in een
grüzen pels, waarvan onder den hals, de haren
nat en donker zün van het versch, traag naar
bulten sijpelend bloed.
Dat te iets, wat je nog niet goed verdragen
kunt; dat geeft even een verbeten spüt, dat
doet je verlegen worden en kwaad op Je zelf,
omdat Je naar deze tragedie verlangd hebt, en
omdat er een stom, .onschuldig beest aan ten
offer moest vallen.
.Niet bijzonder vet” constateert de jager te
leurgesteld.
.Neen,” antwoordde ik. ..alleen maar ziellgl”
„Zielig?" zegt de jager me na, „dat te het
niet, maar je moet het jagen van den goeden
ya en bekende Britsche haarspeclaltot, pro-
H feasor Oliver Drew geheeten, heeft eigen-
aardige mededeelingen omtrent lichame-
lüke en geestelüke kenmerken van blonde,
roode en donkers personen gepubliceerd
Hü begint met vast te stelten, dat een blond
persoon gemiddeld 150 000 haren heeft, iemand
met donker haar 130.000 en een roodharig indi
vidu 25 000 Hier stuiten wü al direct op een
moeilükheid, wat betreft ons geloof aan de
juistheid van Dyews uiteenzettingen, want ons
te een familie bekend, waarvan de leden in hun
prille jeugd zonder uizondering melkboeretk-
hondenhaar hadden, dat omstreeks het zes
tiende jaar rood begon te worden om na het vüf-
entwintlgste in bruin over te gaan en steeds
donkerder te worden met het toenemen van den
leeftüd. tot aan het Intreden van den ouderdom.
Dergelyken verschünselen zün geenszins zeld
zaam. Schrijver dezes was kort na zün* geboorte,
naar men bem verzekerde, blond, maar boort
tegenwoordig in de donkere groep thuis. Blonde
menschen. die vla rood bruin worden zouden
aanvankelijk 150.000 haren moeten hebben,
daarna 25 000 hetgeen mogelijk Is en vervolgens
130000, hetgeen onwaarschijnlijk mag heeten.
Maar 't kan.
De geleerde merkt verder op, dat blonde men
schen vee! hartstochtelüker kunnen haten dan
donkere. Zü moorden ook sneller (volgens
Drew dan
daarentegen
hun lichaam. Zü voegen zichzelf liever leed toe
dan anderen. Uit overwegingen van bescheiden
heid kunnen wü de rest van Drew's desbetref
fende beweringen niet aanhalen. Blonde men
schen komen vaker tot excessen maar zün in
het gewone leven koel, zakelük én berekenend.
Menschen met rood haar staan snel In vuur
en vlam, maar koelen even snel weer af.
(Drew).
Overigens meent Drew, dat het vlammend
roode haar een natuurkundig probleem to-
houdt. Terwül de donkere haarkleuren aan de
werking van bepaalde huldkleurstoffen worden
toegeschreven, die bü blonde personen ontbre
ken, zou het roode haar tengevolge van zün
dikte aan zün kleur komen: het licht zou
daarbü anders dan gewoonlijk gereflecteerd
worden.
Donkere menschen, vertelt Drew, zün ook
veel gezonder dan blonde. Huidziekten hebben
ze vrüwel nooit Zenuwziek sün Ze evenmin
dikwüls en gek zelden. Hier moet men Drew
bepaald tegenspreken: de krankzinnigenge
stichten bevatten niet minder donkere men
schen dan blonde.
en Elffeltoren. de tunnel als ondergrondsche
passage voor automobielen van den Quai de
Tokio recht naar den Pont d* léna. Dit alles
wordt geraamd op een waarde van ongeveer
200 mlllloen francs en soo krügt men eenig
denkbeeld hoe het kapitale bedrag van 770
mlllloen over al deze werken zün bestemming
moet hebben gekregen.
Bulten dit alles zal deze wereld-exposltie,
welke haar poorten in Mei 1937 opent, ook aller
lei bultennlssigheden, kunstige verrassingen en
leerzame nieuwigheden brengen. Ook daarvan
enkele voorbeelden.
Hét vervoer over .het uitgestrekte tentoon
stellingsterrein zal worden onderhouden met een
nieuw soort electrteche wagentjes, met motor
bootjes en hydro-gllsseurs van büaonderen vorm
over de Seine, door middel ook van rolbruggen
en.... liften, die in horizontale richting gaan.
Voldoende .Apart” dus.
In den tuin achter het Trocadèro kan men
alle soorten visschen In hun natuurlüke leef-
wüze bestudeeren. Diepzee-visschen heeft men
tot nu toe niet in hun natuurlijken staat laten
zien, daar deze visschen niet leven kunnen in
gewoon of zelfs extra gekoeld of verwarmd
water. Tijdens de expositie komt echter een in
stallatie in bedrüf. waardoor het water onder
zoo enormen druk wordt gebracht, dat de dlep-
zeevtech er zich in zün element gevoelt. Een
merkwaardige büsonderheid dus, die wel zeer
veel belangstelling zal hebben.
Verder komt in het Grand Palate, waarin de
luchtvaarttentoonstelling was ondergebracht, een
büzonder interessante verzameling apparaten
en installaties. Het geheel zal den naam .Paleis
der ontdekkingen” hebben en wordt Ingericht
om het publiek te doen inzien, dat zoowel in
het verleden als in de 'toekomst, de wetenschap-
pelüke onderzoekingen en de ontdekkingen of
uitvindingen een onafscheidelük deel vormen
van allen menschelüken vooruitgang in we
tenschap en techniek. Dat .Jnzien laat men
niet bü statistieken, graphteche voorstellingen,
brochures en dergelüke, neen, vroegere en tegen
woordige vindingen worden practtech gedemon
streerd en toegelicht. Zoo zal reeds bü het bin
nenkomen de aandacht worden vastgehouden
door een reusachtige machine, gebouwd onder
leiding van Dr. Joliot, den Nobelprüswinnaar
en met capaciteit van 3.000.000 volt. Daarmede
sün natuurlUk al direct verrassende demon
straties te geven. Niet alleen tiectriciteit ziet
men practtech wetenschappelUk benut, doch op
is er het bassin tusschen de vleugels van het
Trocadèro, recht voor den Pont d' léna; daar
in gaan de Pranschen iets nieuws lanceeren op
het gebied van licht, water en geluld. Door een
combinatie van geniale ideeën zal hierin een
uitbeelding van beroemde composities van
groote meesters worden gegeven in een volko
men nieuwe, gelüktüdlge en harmonieuze wte-
-selwerking van water, licht en geluid. Deze drie
elementen zullen trouwens over heel deze teni-
toonstelling tot in nog niet benutte mogelük-
heden worden toegepast.
Belichtingseffecten zün uitgebuit niet al
leen, maar ook uitgebreid met nieuwe verras
sende resultaten. Momenteel te daarvan nu nog
niet veel te zien, pas na den afbouw wordt alle
theorie praktijk. Alleen de belichting van den
Elffeltoren is gereed en hoewel dit geenszins
tot het belangrijkste op dit gebied behoort,
kan het ter illustratie hier zeker interessant
zün. v
Met en op het water, vooral daar de Seine
midden door het geheele tentoonstellingsterrein
stroomt, zün eveneens tallooze nieuwigheden
bedacht en te verwachten. Het zelfde geldt voor
het geluid; denkt u zich eens in, wat ook hier
door vindlngrUke geesteni zal gepresteerd kun
nen worden.
dit ’drukke verkeer laten doorgaan en toch
aan bezoekers alle veiligheid verschaffen het
museum van buitenaf te bewonderen?
De Pranschen kozen de meest logische op
lossing. welke tevens de moeilükste was: van
den Selne-oever komt men naar het museum-
terreln door een breeden, ruimen tunnel.
-]-X Pranschen brengen tal van verrassingen
I J van dit formaat. Deze geheele beschou-
wing is er een verzameling van, waarbü in
details te treden eenvoudig ondoenlük te. Zoo