1 OEVERS VAN DE SEINE HET JACHTTERREIN IN! SENSATIE EN INTELLECT AAN DE K «F DE AUTO VAN KONING EDWARD Een toren van ijs, die sneeuw zal spuiten YOORDEELEN VANÏHET DONKERE HAAR r- Paleis van de koude Een rijdende schrijftafel Althans volgens een Britschen specialist en tot zijn begin. I s 4 h ÏJ»"’ na et. Waar en onder welke omstandig heden de rnensch terugkeert <DE GEHEELE WERELD IN VOGELVLUCHT ONDER T TROCADÉRO EEN ONDERGRONDSCH THEATER VOOR 3500 TOESCHOUWERS Wat blijven zal r v t »t zal er van dit alles na de wereldten- \A/ toonstelling overblijven, vraagt men zich V onwillekeurig af. In 1878 bleef het Tro- cadéro als permanente herinnering, in 1889 de Elffeltoren, in 1931 het Pa leis Colonial. Thans zal het zijn het vernieuwde Troca- déro, het geheel nieuwe Museum voor Moderne Kunst, een terrein van ruim 7 hectaren door overkapping van den staatsspoorweg aan den Selne-oever gewonnen, de aanplanting op talrijke terreinen, de verbreeding van de brug tusschen Trocadèro Achter „Genserik'' „Madras" Karakteristieke paleizen Verrassingen Ik i* groote orgel de zaal ingerold. om i tin- i» Q I - r Het nieuwe Trocadèro, zooals het ie be langrijkste toegang Ml *ün tot de wereld tentoonstelling 1937. gezieii vanaf den Ztffeltoren Hoe ie Kiffeltoren er avonds, tijdens de wereldtentoonstelling te Parijs, zal uitzien bV ie nieuwe belichtingseffecten Het oude Trocadèro, dateerend van de wereldtentoonstelling 1971, zooals men van onder den Siffeltoren het voor zich zag altüd). Donkerharige lieden zijn zwaarmoedig en hebben ziel in Roo. ■000 10- 10 mt, 1.00 ar ken I/O een del het gebied van geneeskunde, chemie, sterrenkun de en alles, wat daarmede ook in direct ver band staat, toont men eveneens wat bereikt te en waar men nog naar zoekt. Het spreekt van zelf, dat dit een geweldig interessante afdeeling van de tentoonstelling zal vormen. Hjvi» leln» 'o* kool dam- Kht- 20 30_ il-en. plu» M. 1040. u 10 ■ter. ‘Uwe To- Itlot □ode uk». I 10 «Uj- Per ent, boa ons. elle- •n- 0.00 SM de koude, honderd- ook een em- Jl«n I-S0. UoX Joe- BChe lel, le- Ike Ige 51 eu- (20, Ien sen '40 Ito kt b|) en kant beküken. Kijk, als de honden !wt wild op jagen, dan zoekt dat wild te ontvluchten Het spant zich daarbij tot het uiterste in. Heb Je wel eens een vluchtenden haas gezien? Dat is een haas op zjjn mooist en op «tjn vlugst. Dan is zoo'n haas bezig, zijn eigen loopcapncltetlen te overtreffen, dan wordt hij, om het zoo eens uit te drukken, superieur aan zich zelf. En juist op dat moment heb ik hem op den kor rel en trek af en hij is er geweest; zonder te sterven haast gaat hij dood.” De jager stopt zich een püp en kijkt peinzend voor zich uit. «Dat hebben een hoop hazen op een hoop menschen voor,” besluit hij dan zijn phlloso- ftecbe bespiegeling. Na een korte pauze trekken wij weer verder. De ochtend is nog lang. „Madras” en „Gense- rik” speuren verder, nauwkeurig, steeds op hun hoede en met intuïtie, zéér systematisch bü het volbrengen van hun taak. Het weer werkt niet mede om het speuren makkelijk te maken en het wild blijkt goed verborgen Nog twee konijnen worden bult gemaakt; het eene weer met een zwaren salto-mortale neer vallend op de plaats, waar de lading het trof, het andere, aangeschoten weggekropen la het natte loof. Toen wij het eindelijk vonden, was het reeds doöd. Eén keer slechts krijgt de Jager een haas binnen schotwijdte. maar hij mist; de hagel slaat achter het weg stormende dier in den grond. Tegen het middaguur begint het te regenen, een miezerige door en door koud makende mot regen. In een groot, gezellig ingericht buiten hotel bestellen wij het middagmaal. De jager la woordkarig, de gemiste haas zit hem kennelijk dwars. „Ga self maar nooit jagen” adviseert hij me, „je bespaart je zelf dan een hoop er gernis!" tie ia in overhouding tot die van zijn vakge- nooten en concurrenten. De kern der expositie is dus .Jeering”, hoe zeer deze aangenaam moge zijn afgewisseld. Een leering vooral door middel van overzichtelijk en aanschouwelijk onderwijs. De wereldtentoon stelling is een les voor iedereen en in alle tak ken der menscheljjke bedrijvigheid. Slechte dan te het doel eener wereldtentoon stelling bereikt, wanneer niemand na zijn bezoek nog kan zeggen, dat hij niet iets geleerd heeft. Voor iedereen, die zich slechte er voor inte- reaseeren wil, schijnt de Parjjsche tentoonstel ling aan dit gestelde doel ruimschoots te zullen beantwoorden. k --- kken i; van bïI een bezoek aan Parijs voor enkele dagen bleek allerduidelijkst, hoe het leven en de be- drijvigheid aan de Selne-oevers te Parijs, van de Place de la Concorde tot aan den Pont de Grenelle, een lengte van ruim 3% K.M., voor bet belangrijkste deel thans worden beheerscht door de voorbereidingen tot de wereldtentoon stelling. Het geheele expositieterrein aal een opper- vlakte van 86 hectaren beslaan, waarvan de seine zal zijn als de mldden-as. De doorsnee gut van de Place du Trbcadéro, onder den Elffeltoren door, tot aan het Champ-de-Mars. Het volkomen vernieuwde Trocadèro, roem rijk overblijfsel van de wereldtentoonstelling van 1878. vormt de waarlijk grootsche entrée en vanaf het plein vóór het Trocadèro zal men on getwijfeld een ongekend schitterend, overzicht verkrijgen langs dezen toegang tot ver onder den Elffeltoren door, hetgeen vanzelfsprekend, bjj de in uitvoering zijnde bellchtingsplannen, des avonds tot ’n spraakjesachtig geheel zal wor den, temeer daar vanaf het Trocadèro het terrein langzaam afdaalt tot aan den Port Mail lot, achter den Elffeltoren, toe. J—x eeds als prins van Wales was konlng Dd- IV ward een geestdriftig automobilist, die alle tentoonstellingen op dit gebied be zocht. HU was een uitstekend en ook wel roe keloos chauffeur. Pas sedert zijn troonsbestij ging chauffeert hij niet self meer, daar zijn hooge ambt niet toelaat het risico van een on geval te dragen. Kort voor den oorlog leerde hU rijden. Zijn leeraar was niemand minder dan R W. Cracknell, een vermaard coureur. Het is een bewijs voor den eenvoud van dezen Engetechen heerscher. dat zijn particuliere wa gen, waarin hU bU nlet-offlcieele gelegenheden rijdt, net zulk een nummerbord draagt als alle andere wagens. Niets doet blijken wie er in zit. De vier particuliere wagens van den konlng zijn zwart, waardoor zü zich van de staats- wagens onderscheiden, die kastanjebruin ge houden zUn. geen nummerborden hebben, maar wel het koninklüke wapen. De auto van konlng George was de laügZte wagen ter wereld. Ieder in Engeland herkende dezen auto, die tevens ongewoon breed was. na melijk 3.90 meter, dat te zestig centimeter meer dan bU een normalen Rolls Royce het geval is. De oorzaak hiervan was het binnenwerk. Ko nlng George en koningin Mary zaten name lijk in leunstoelen, waarvoor natuurlUk meer plaats noodig te. Achter hun plaatsen, die pre cies in het midden waren, stonden twee andere zetels voor den adjudant van den konlng en de hofdame van de koningin. De auto van den tegenwoordlgen konlng heeft slechte normale afmetingen. Zetels zalVmen binnen niet vinden. Achter den stoel van den konlng is een plaats voor den adjudant. Bo vendien zijn In den wagen nog twee klapstoel tjes. Het merkwaardige te. dat In den wagen een soort schrijftafel staat, waarop de konlng bij lange ritten kan werken. Boven deze tafel is een lamp aangebracht. De zittingen zijn met blauwe stof bekleed, terwijl konlng George leer prefereerde. De nieuwe wagen beschikt over 32 P.K. Auto rijden is sedert lang een hartstocht van het Engelsche koninklijke huis. De grootvader van den tegenwoordlgen monarch, Edwatd VU, bezat een speciaal voor hem vervaardigden wa gen, die met 6 PK. was uitgerust. De auto ward in 1899 vervaardigd en gold als het allerlaatste op het gebied van de motorsport. Sedert dezen eersten koninklUken wagen der Engelsche geschiedenis te er geen jaar voorbij gegaan, waarin niet n nieuwe wagen werd aan- geschaft. De hertog van Keht bezit een 12 cy- I Under Rolls-Royce, die van radio voorzien te. I Goed zichtbaar zUn twee kleine afbeeldingen van den heiligen Chrtetoffel, den beschermhei lige der autorUders, opgehangen. y» n dan een enkel woord over H Parus zal namelijk onder duizend andere nieuwigheden ..paleis van de koude" rUk worden. Ate men de opsomming aanhoort, van hetgeen er alzoo in dit „paleis” zal worden ondergebracht, omdat het in verband staat met de koude zelf, of de behandeling mét koude, staat men een oogen- blik verstomd. In een gebouw van twee verdie pingen is ternauwernood voor alles plaats. Koelcellen, koelwagens en dergelüke zijn slechte per foto aanwezig, daarentegen kan men het geheele bevrlezingsproces volgen van fruit, vtech en vleesch en daarbu constateeren, dat niets van de frtechheid en de essentleele kwali teiten kkn verloren gaan door deze bewerking. Dit alles te bekend, doch dat koude ook heel wat te maken heeft met chocolade, kaas, bier en zelfs met zUde, parfum en talrUke pharma- ceutteche middelen* te minder bekend. NatuurlUk heeft met koude Ook sport iets van doen en ook dat is „te zien” op een kunstUsbaan en een mlniatuur-skl-baantje. En dan wordt t .Jcoude- palete" geflankeerd door een „IJstoren”. Stel u voor, dat u, vanaf Mei, zes maanden lang, dus ook midden in den zomer, een toren kunt be wonderen van ongeveer 40 meter hoog, welke geheel uit en sneeuw bestaat. Dit is weer één van die merkwaardige verrassingen, welke de Pranschen op deze wereldtentoonstelling herhaaldelijk op het onverwachtst u voorzetten en die deze expositie zoo afwisselend en ook idterlUk interessant zullen maken. Deze toren, deze reuzen-sorbet, wordt „op Us en sneeuw” gehouden door koelmachines met een capaciteit van 400 p.k. en des avonds zal men de attractie verhoogen. door onder be lichting van enorme schijnwerpers vanuit vier plaatsen op den torenrand sneeuw te spuiten. r WaAneer alles moet verteld worden, wat nu reeds bekend is over het belangruke en aan trekkelijke der inzendingen zelf op deze nieu we Fransche wereldtentoonstelling, dan zouden wü nu pas aan het begin van ons verhaal zUn. Doch de vermelding van deze algemeene merkwaardigheden mag toch niet gesloten wor den, zonder even te wijzen op het doel van een wereldtentoonstelling. Dit doel te: aan te toonen, hoe in eendracht en vrede en door het bewerk stelligen en verbeteren van de economische re laties tusschen de verschillende volkeren, door het uitwisselen van Ideeén en symfiathleèn het hoogste nuttige effect kan bereikt worden. Daartoe wordt op deze expositie geen voor uitgang of ontwikkeling van krachten vergeten in verband met het tot dusver bereikte, hetzU op wetenschappelUk, geestelük, industrieel of han delsgebied. terwül op het gebied van kunst en techniek een voorname plaats wordt Ingeruimd voor het werk van kunstenaars en handwerks lieden, om een nauwe samenwerking ook tus schen hen belden aan te moedigen. De wereldtentoonstelling 1937 te Parijs stelt zich dus voor de synthese te zün van alle vor deringen van onze tegenwoordige generatie; zU •taaofct, als het ware, een balans van de wereld beschaving op te maken. Dit overzicht zal dan aan elk volk voor zich moeten leeren op welk gebied het zich krachtiger dient toe te leggen om zUn plaats te behouden of een betere posi tie te veroveren. Het streven is derhalve, dat iedere beeoeker, hetzU industrieel of handelsman, geleerde of handwerker, landbouwer of kunstenaar. In de gelegenheid komt In enkele uren te overzien, welke vorderingen speciaal In zUn vak zUn ge maakt In andere landen en hü. door directe vergelUking, kan nagaan hoe zün eigen posi- -r”5 en grauwe herfstdag breekt traag open H over een kleumige, verregende en ver- waalde wereld. We hebben op het erf van een boerderij onze fietsen achtergelaten en zigzaggen nu door het land; voorop de honden, dan de jager, daar achter ik! De honden van het ras der Royal Gordon Setters zjjn slank en met glanzende pelzen; felle, vaardige beesten, met hun feilloos in stinct Ingesteld op het werk dat hun wordt opgelegd, evenals hun vaders en grootvaders; evenals allen honden Vim het roemruchte ras der Schotsche Royal Gordon Setters! .Madras” en „Genserik” zUn ze genoemd, vreeswekkende namen! Namen, die herinne ringen wekken aan tragische episodes uit de wereldhistorie: de tUden der Hunnen en Van dalen. Namen, die frappeeren; die een vergelijking rechtvaardigen, nu we het jachtterrein naderen, waar het wild zal worden opgejaagd en onder schot genomen. De jager vertelt mjj verbazingwekkende staal tjes van hun prestaties. HU praat over zUn rechter schouder naar mjj toe, boven den lin ker steekt de dubbelloop van zUn geweer, een geweer met enkel een korrel om te richten, het wapen voor de Jacht op vlug wild. Al verder loopend. komen wU in beboscht terrein, waar kleine stukken raap- en aard appelvelden als verloren liggen tusschen de boornen. Hier zün wU op het jachtterrein en voor mU zullen de nog onbekende emoties van deze sport beginnen. De jager heeft zUn geweer nu in de handen genomen, zijn gezicht staat strak van gespan nen af wachten; zUn oogen verkleinen zich tot spleetjes. „En nou oppassen en de zaak niet bederven, hè?” waarschuwt hU met gedempte stem. Aan den toon, waarop hjj spreekt, valt t« hooren, dat hij, althans voor wat het Jagen betreft, weinig gunstige resultaten van mUn aanwezigheid verwacht. Vóór ons ligt een open veld, dat de honden nu, den neus naar den grond, doorzoeken gaan. Madras gaat voorop met ingetrokken Ujf. daar achter Genserik. Ze trekken eerst langs den rand van het veld, aarzelen even en dringen dan, achter el kaar behoedzaam tusschen de kool, snuffelen tusschen de voren. Het to zeer stil rond ons, zóó stil, of de we- an het Trocadèro to te constateeren, dat de Pranschen slim en vindingrijk zijn. De AX enorme rotonde, waarin het theater was ondergebracht, werd afgebroken, doch op de be staande fundeeringen werden uitgestrekte half ronde vleugels gebouwd. Deze vleugels heeft men geheel bepleisterd, een hooge rand werd er óp gebouwd, ramen Ingebracht van 18 meter hoog en.een volmaakt modern gebouw staat thans voer u. De rotonde zelf, weggebroken en weg geruimd dus op de zware steunzullen na, werd op dezelfde wUze bewerkt en zoo zal een entrée ontstaan, breed, ruim en open, waardoor men -den Indruk krUgt voor een geweldig geheel te staan, terwijl in werkelijkheid slechts twee enorme'-vleugels aansluiten op een kolossalen doorgang. Intusschen is de afstand tusschen de eindpunten dezer twee vleugels grooter dan de lengtemaat van het beroemde Palate de Ver sailles! Een andere, even moderne oplossing werd ge acht om bet th’éater met het beroemde orgel ter plaatse te behouden. Waar geen mogelükheld daartoe bestond, zonder het plan te schaden, een overzichtelUk centrum te verkrUgen, be sloot men de geheele Installatie eenvoudig on dergronds te bouwen. Een kolossale onderne ming en zeker, zooals de Pranschen dat stange- pakt hebben. Negenentwintig meter, tusschen de fundamenten van het oude Trocadèro, gaan tij den grond uitgraven en in dien geweldigen kuil wordt een theater gebouwd, berekend op 3500 toeschouwers en volmaakte accommodatie voor betalende en betaald wordende aanwezigen. Alsof dat niet genoeg is, komt er een tooneel, dat zóó groot te, dat het gordijn, dat deze ruimte afsluit, negentien meter breed zal zUn, waardoor het tevens het grootste ter wereld zal zijn. Een der zwaarste problemen was echter de acoustiek en niét minder de grootte van de zaal. Immers bU een groot concert mag men op 3500 bezoekers eventueel rekenen, doch voor een tooneel uitvoering maakt men zich niet deze illusies. Bovendien zou een dergelüke voorstel ling voor zooveel menschen niet meer normaal verstaanbaar te maken zijn. Door vernuftige vindingen heeft men echter de mogelUkheid geschapen deze zaal te verkleinen, terwUl de scoustie.k naar verhouding gelUkwaardlg Vlaamsche paviljoen zal het schilder achtig karakter dragen van de lage lan den aan de Noordzee ■va Taar belde zijdenivan het Trocadèro en den Elffeltoren worden op beide Selne-oevers de x gebouwen gezet van vreemde landen. Vol gens de ontwerpers zullen^ er paleizen verrUzen naar eigen karakteristieke architectuur, aanslui tend en passend in het geheel en welke aller be wondering zulleg afdwingen. Geen bezwaren wer den ook hier te groot geacht. De boornen bU- voorbeeld in den tuin achter het Trocadèro zul len niet omgekapt worden voor deze tUdelUke paviljoens, zU zullen worden overkapt en op speciale wUze lucht en zon-extract krijgen toe gediend. Aan de zUde van den Elffeltoren loopt langs de Seine een drukke spoorlijn; daar men zich hier de groote qBXtehte-gebouwen van de Ame- rikaansche landen had gedacht en de spoorlUn niet kon worden verlegd of weggenomen, werd deae zonder meer, terwUl het bedrUf in vollen gang bleef, overkapt en hierop is men thans reeds druk aan het bouwen. De Pont d’ léna werd met het oog op de we reldtentoonstelling van 16 meter tot 35 meter verbreed. Tusschen de daarop volgende twee bruggen ligt een smal eiland in de Seine; men wilde daar alle Fransche koloniën bU elkaar doen exposeeren en op de punt van het eiland, naar de monding van de Seine gericht een afgietsel plaatsen van het Vrijheidsbeeld, dat de Fran- schen vóór vUftlg jaar aan de Amerikanen schonken, zoodat alle schepen, welke de Seine opvaren, moeten bemerken, dat zU de tentoon stellingsterreinen zUn genaderd. Maar het eilandje bleek veel te klein; geen nood, men heeft het op ’de meest radicale wijze verbreed door tallooze palen in het water te heien en met de daarop steunende platforms biedt het Ile des Cygnes thans een tweemaal zoo groot exposltie-terrein. Het is alles te veel om op te noemen en het bepaalt zich niet alleen tot verbouwing of ver nieuwingen, waar noodig wordt volkomen nieuw gebouwd. Een voorbeeld daarvan is het Museum voor Moderne Kunst, dat gebouwd wordt aan den Selne-oever. Een oude kazerne te er voor afgebroken en een der modernst inge richte en uitgeruste musea ter wereld zal hier verrijzen. Dit museum wordt namelUk zoo gebouwd, dat met behulp van reflectoren en andere kunstige installaties elk voorwerp de Juiste belichting krUgt, overdag zoowel als ’s avonds. Voor het museum wordt een groot bassin aangelegd, dat ook weer op een geheel nieuwe wüze over en onder water zal belicht worden. Het museum ligt echter tevens aan één der drukste verkeerswegen van Parijs, een nieuw probleem dus. Hoe kan men De laatstgenoemden worden dikwijls het slachtoffer van verkoudheid, influenza en long ontsteking, terwijl de donkere meestal vrij uit gaan. Ook bezitten lieden met donker haar de gezondste tanden ter wereld. Rheumatiek komt volgens Drew het veelvuldlgst bij blonde en roodharige menschen voor. rootsch, en zelfs voor dezen tijd verbluf- (2. fend, hebben de Pranschen hun taak op- gevat, een wereldtentoonstelling 1937 te o-janiseeren. te bouwen en te ekploiteeren, welke In elk opzicht ,Af” belooft te worden. Niettegenstaande alle politieke en econo mische narigheden en ten spUt van alle ver deeldheid, zUn voor dit machtig object alle handen ineengeslagen en te een samenwerking verkregen, welke bewonderenswaardlg is. Geen energie en geld worden gespaard dere tentoonstelling alle voorgangsters te doen overtreffen en waar de geldelUke aangelegenheid óch gemakkelUker in cUfers laat uitdrukken, dan de enorme hoeveelheid energie. Initiatief en geestelUk kunnen, welke verbruikt wordt, volge hier een getal, dat eenig idee geeft van den omvang dezer geweldige taak en het on noemelijk aantal moeilijkheden, dat men hiér wenscht op te lossen. 770.000.000 francs zijn tot nu toe wis kosten voor den bouw en de Ir hel tentoonstellingsplan. blijft. Daarnaast kan deae acoustiek geregeld worden in verhouding tot de voorstelling zelf. Zoo zal het klankvolume verschüende zUn bij tooneel, revue, of opera-voorstelling, doch ook verschilt dit bij concerten met orgelbegeleiding, met blaas- of met strijkinstrumenten. Aan al deze bUzondere voorwaarden zal do acoustiek beantwoorden door .JUn-regellng”, welke bestaat uit een eenvoudig apparaat, dat echter van een ongeloofelijk ingewikkelde constructie is. En dan tenslotte heeft men nog een merk waardigheid te bewonderen in dit theater, na melUk het „opvoeren” van het beroemde orgel. Het geheele instrument te geborgen in den grond achter de groote saai in een kast. Dat wil zeggen in een kast, welke 25 meter naar alle zijden meet. Oerutechloos wordt deze kast geopend, gerutechloos wordt het vervaarlijk reld ergens op wacht, op iets overweldigends, dat op het punt van gebeuren staat. Van de honden zien we nog slechts het bewegen hun ner ruggen boven de groene blaren. En dan opeens, staat een der honden pal, den rechter voorpoot, als zekere aanwUzing, ge heven. Naast mU wordt, met een snel, haast auto matisch gebaar, het geweer In aanslag ge bracht. De blauwe loopen wUzen in de richting van den hond, bewegen dan zoekend naar links en naar rechts. Dit te een hoogst merkwaardig moment voor iemand, die nog geen ervaring heeft! HU voelt zich zelf strak gespannen als een veer onder hoogen druk, en het komt hem voor, dat de oogenblikken, die nu volgen zullen, van een enorme beteekente zullen zün. Er bestaat niets meer dan het veld met den staanden hond en de. schletklaar in den schouder genomen, dub belloop. Zoo keer Je Ineens terug tot het allervroeg ste begin der menschelüke historie; de tUden. toen het „man zün” noodzakelük .Jager zün” inhield; toen een snelle boog en een vaardige werpspeer de werktuigen waren, waarmede men zich In stand hield, waarmede men de gele genheid schiep, te voldoen aan de meest ele mentaire levensbehoeften. Die getuigenis, welke je je zelf betreffende je afkomst geeft, ontdek je eerst later, wan neer de jacht voorbü is en alle belevenissen daarvan opnieuw worden opgeroepen en door dacht. Op dit oogenbllk denk je niet; je kükt alleen, met alle felheid en concentratie waarover Je beschikken kunt; waartoe Je je zelf kunt dwingen. De honden gaan voorzichtig een stap voor uitnog een.... en nog eenbü eiken nieuwen stap stügt nog de spanning; één se conde, twee seconden.... Pang! Twee bleeke, verschrikte ooren zün boven het loof uit komen steken, het bewoog even heftig in de blaren en dan. In wilden angst repte zich een konUn over het veld. Hét kwam niet ver een schot reet de stilte aan stukken en, in *n grotesken salto, ein digde de vlucht. .Madras, apport!” De bond draaft naar de plaats, waar het dier gevallen te, grüpt het vast tusschen^ zUn tanden en keert er mee terug naar den jager, die het van hem over neemt en hoog ophoudt. Dat te eigenlük een klein en droevig drama, dat hü daar vast heeft, een drama in een grüzen pels, waarvan onder den hals, de haren nat en donker zün van het versch, traag naar bulten sijpelend bloed. Dat te iets, wat je nog niet goed verdragen kunt; dat geeft even een verbeten spüt, dat doet je verlegen worden en kwaad op Je zelf, omdat Je naar deze tragedie verlangd hebt, en omdat er een stom, .onschuldig beest aan ten offer moest vallen. .Niet bijzonder vet” constateert de jager te leurgesteld. .Neen,” antwoordde ik. ..alleen maar ziellgl” „Zielig?" zegt de jager me na, „dat te het niet, maar je moet het jagen van den goeden ya en bekende Britsche haarspeclaltot, pro- H feasor Oliver Drew geheeten, heeft eigen- aardige mededeelingen omtrent lichame- lüke en geestelüke kenmerken van blonde, roode en donkers personen gepubliceerd Hü begint met vast te stelten, dat een blond persoon gemiddeld 150 000 haren heeft, iemand met donker haar 130.000 en een roodharig indi vidu 25 000 Hier stuiten wü al direct op een moeilükheid, wat betreft ons geloof aan de juistheid van Dyews uiteenzettingen, want ons te een familie bekend, waarvan de leden in hun prille jeugd zonder uizondering melkboeretk- hondenhaar hadden, dat omstreeks het zes tiende jaar rood begon te worden om na het vüf- entwintlgste in bruin over te gaan en steeds donkerder te worden met het toenemen van den leeftüd. tot aan het Intreden van den ouderdom. Dergelyken verschünselen zün geenszins zeld zaam. Schrijver dezes was kort na zün* geboorte, naar men bem verzekerde, blond, maar boort tegenwoordig in de donkere groep thuis. Blonde menschen. die vla rood bruin worden zouden aanvankelijk 150.000 haren moeten hebben, daarna 25 000 hetgeen mogelijk Is en vervolgens 130000, hetgeen onwaarschijnlijk mag heeten. Maar 't kan. De geleerde merkt verder op, dat blonde men schen vee! hartstochtelüker kunnen haten dan donkere. Zü moorden ook sneller (volgens Drew dan daarentegen hun lichaam. Zü voegen zichzelf liever leed toe dan anderen. Uit overwegingen van bescheiden heid kunnen wü de rest van Drew's desbetref fende beweringen niet aanhalen. Blonde men schen komen vaker tot excessen maar zün in het gewone leven koel, zakelük én berekenend. Menschen met rood haar staan snel In vuur en vlam, maar koelen even snel weer af. (Drew). Overigens meent Drew, dat het vlammend roode haar een natuurkundig probleem to- houdt. Terwül de donkere haarkleuren aan de werking van bepaalde huldkleurstoffen worden toegeschreven, die bü blonde personen ontbre ken, zou het roode haar tengevolge van zün dikte aan zün kleur komen: het licht zou daarbü anders dan gewoonlijk gereflecteerd worden. Donkere menschen, vertelt Drew, zün ook veel gezonder dan blonde. Huidziekten hebben ze vrüwel nooit Zenuwziek sün Ze evenmin dikwüls en gek zelden. Hier moet men Drew bepaald tegenspreken: de krankzinnigenge stichten bevatten niet minder donkere men schen dan blonde. en Elffeltoren. de tunnel als ondergrondsche passage voor automobielen van den Quai de Tokio recht naar den Pont d* léna. Dit alles wordt geraamd op een waarde van ongeveer 200 mlllloen francs en soo krügt men eenig denkbeeld hoe het kapitale bedrag van 770 mlllloen over al deze werken zün bestemming moet hebben gekregen. Bulten dit alles zal deze wereld-exposltie, welke haar poorten in Mei 1937 opent, ook aller lei bultennlssigheden, kunstige verrassingen en leerzame nieuwigheden brengen. Ook daarvan enkele voorbeelden. Hét vervoer over .het uitgestrekte tentoon stellingsterrein zal worden onderhouden met een nieuw soort electrteche wagentjes, met motor bootjes en hydro-gllsseurs van büaonderen vorm over de Seine, door middel ook van rolbruggen en.... liften, die in horizontale richting gaan. Voldoende .Apart” dus. In den tuin achter het Trocadèro kan men alle soorten visschen In hun natuurlüke leef- wüze bestudeeren. Diepzee-visschen heeft men tot nu toe niet in hun natuurlijken staat laten zien, daar deze visschen niet leven kunnen in gewoon of zelfs extra gekoeld of verwarmd water. Tijdens de expositie komt echter een in stallatie in bedrüf. waardoor het water onder zoo enormen druk wordt gebracht, dat de dlep- zeevtech er zich in zün element gevoelt. Een merkwaardige büsonderheid dus, die wel zeer veel belangstelling zal hebben. Verder komt in het Grand Palate, waarin de luchtvaarttentoonstelling was ondergebracht, een büzonder interessante verzameling apparaten en installaties. Het geheel zal den naam .Paleis der ontdekkingen” hebben en wordt Ingericht om het publiek te doen inzien, dat zoowel in het verleden als in de 'toekomst, de wetenschap- pelüke onderzoekingen en de ontdekkingen of uitvindingen een onafscheidelük deel vormen van allen menschelüken vooruitgang in we tenschap en techniek. Dat .Jnzien laat men niet bü statistieken, graphteche voorstellingen, brochures en dergelüke, neen, vroegere en tegen woordige vindingen worden practtech gedemon streerd en toegelicht. Zoo zal reeds bü het bin nenkomen de aandacht worden vastgehouden door een reusachtige machine, gebouwd onder leiding van Dr. Joliot, den Nobelprüswinnaar en met capaciteit van 3.000.000 volt. Daarmede sün natuurlUk al direct verrassende demon straties te geven. Niet alleen tiectriciteit ziet men practtech wetenschappelUk benut, doch op is er het bassin tusschen de vleugels van het Trocadèro, recht voor den Pont d' léna; daar in gaan de Pranschen iets nieuws lanceeren op het gebied van licht, water en geluld. Door een combinatie van geniale ideeën zal hierin een uitbeelding van beroemde composities van groote meesters worden gegeven in een volko men nieuwe, gelüktüdlge en harmonieuze wte- -selwerking van water, licht en geluid. Deze drie elementen zullen trouwens over heel deze teni- toonstelling tot in nog niet benutte mogelük- heden worden toegepast. Belichtingseffecten zün uitgebuit niet al leen, maar ook uitgebreid met nieuwe verras sende resultaten. Momenteel te daarvan nu nog niet veel te zien, pas na den afbouw wordt alle theorie praktijk. Alleen de belichting van den Elffeltoren is gereed en hoewel dit geenszins tot het belangrijkste op dit gebied behoort, kan het ter illustratie hier zeker interessant zün. v Met en op het water, vooral daar de Seine midden door het geheele tentoonstellingsterrein stroomt, zün eveneens tallooze nieuwigheden bedacht en te verwachten. Het zelfde geldt voor het geluid; denkt u zich eens in, wat ook hier door vindlngrUke geesteni zal gepresteerd kun nen worden. dit ’drukke verkeer laten doorgaan en toch aan bezoekers alle veiligheid verschaffen het museum van buitenaf te bewonderen? De Pranschen kozen de meest logische op lossing. welke tevens de moeilükste was: van den Selne-oever komt men naar het museum- terreln door een breeden, ruimen tunnel. -]-X Pranschen brengen tal van verrassingen I J van dit formaat. Deze geheele beschou- wing is er een verzameling van, waarbü in details te treden eenvoudig ondoenlük te. Zoo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 3