DROSTE
luidt den
Xfi
c<
H
We nacht U
RADIO
Fa. GEBR. KAAL
ri^
feest-tijd
inl
Firma BANKERT
HUISVROUWEN
TT
ROND HET FEEST VAN CHRISTUS' GEBOORTE
l
en klein rond de flambouw en vierde men de
komst van den Zaligmaker onder het zingen
van blUde Kerkgezangen en het bidden van
den rozenkrans. t
1
HOTEL POLEN
TECHN. BUREAU DE VRIES
FLEISSIG
Kleverlaan’s Bloemenmagazijn
Ook alle maten Kerstboomen
HEKELSTRAAT 16. - TELEF. 2653
g;
I
0
LITURGIE DER KERK
nd
iG
IC
Bel op 3.2.6.O.
4
GESCHENKEN
i:
te
in
Herinneringt-
Borden
LEUKE
KERST-
Fa. VAN DER HORST
Fa. VAN DER HORST
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD ZATERDAG 19 DECEMBER 1936
KERSTDINERS 1.55 - 2.50 3.50
Uw mooiste
Winterfoto
Fa. VAN DER HORST
d
RESTAURANT DORRIUS
VAN ONDEREN TOT BOVEN
UW HUIS VERWARMD
„voor
Extra Kerstdiners „voor iedere beurs”
ia. j.
-
c
a
h
I)
a?
s
een
r
NEEM CENTRALE VERWARMING
HOUTTIL 52 - TELEFOON 4374 - ALKMAAR
Zes
VERPLEEGSTER
CACAO
DROSTE
NTRAAL
>j
LANGESTRAAT 21
LANGESTRAAT 21
TELEFOON 2197 - ALKMAAR - TELEFOON 3897
„HONDERDEN REFERENTIES"
S T E E M A N’S
KOLENHANDEL
Kantoor en Magas. Heldenche vee
Woonhnia Scharioo 17 A
HOTEL - Amsterdam - RESTAURANT
achter Effectenbeurs
Is een Kerstfoto
Blitzlampen en -patronen
met Pan-film
LANGESTRAAT 21
Agentuur- en Commissiehandel
FN1DSEN 95 ALKMAAR TELEF. 43SC
L' J
PLATS DU JOUR EN A LA CARTE
IJ
h
4. MADE
HOTEL
F
F?
r
Viering in den loop der eeuwen
ALTUD WELKOM I M
- 3
oooooooo WAARHEEN MET DE FEESTDAGEN? oooooc
i HOTEL CAFé-RESS* „DE ROEMER”
aardig Kerstgeschenk?
Wendt U den tot
Wij hebben de beste
merken in voorraad
Komt U eens luisteren?
Zonder verplichting
Ook aan huis te ontbieden
Vraagt conditiën
j
U
m3
7
I
V
Lun
j.
A
•<-q
■■'J
-SC
Een engel verkondigde Christus’ geboorte
F5B
IC
Tetefaan 33346 - Amsterdam
25 December: Kerstmis
L
1
I
öc^xy
i
3
/''F’N*'
1.
IS
r<
b
10
r»
r
IOSCHJE
KERSTMIS 1936
Speciale Kerstdiners - Verrassingen
VOOR WINKELIERS VERKRIJGBAAR BU DIN HOOFD-
VUTKGKNWOORIMGKB:
Huwelijk
Prinses Juliana en
Prins Bernhaïd
3 Daren volledig pension 13.58
iheid
ljv«n
weer
l dut
laa
chtig
voer
met
snel
leeft
van
moe-
wor-
I
t
B
0
ipornw
«etui
dichter
drie,
«tam.
r
r
l
rr Z.
e voi«t
utl het
wrdea,
a wan.
V
N.Z. VOORBURGWAL h h. SPUI, AMSTERDAM
t reedt
tenhift,
voordat
stam
**«e.
Welk een genot Jet al Uw vortrekkan
bruikbaar on bewoonbaar zijn, gelijk
in den zomer
5/Z
TUdlg reserveeren aanbevolen
BRENGT UW KERSTVACANTIE- DOOR IN
AMSTERDAM
LEIDSO
HET MOOISTE PUNT IN HET CENTRUM
LOC«S MtT OHTSUT 319. BJZOHOCR VUUOBCM KCMTMtHUt
Wilt ge werkelijk bezuinigen? Maak daa wan Uw
1-, 2-, 3- af 4-wlanu p«trele—rt«l aan idaalan vergasser
door een „VERGASA” Vergassings-apparaat aan te
schaffen
VERKRIJGBAAR
Voor Burgerbrug: de Heer J. BORST. zyper Warenhuis
t Veld: de beer P. HOEBE n ?- H
Zijdewind: de Heer W. KOLKMAN kNm
Dtrkshom: de Heer P. DE GOEDE
Wleringen: de Heer N. METSELAAR 3 5-
Obdarn: MeJ. de Wed. J. BTANME8 3 g M
Anna Paulowna: P. SMIT Ksn. e.
- Anna PaulownaFIRMA NEUVKL
Breezand: J. BLOM 5 W
Llmmen: MeJ. de Wed. J. NUYEN8 gg
Tuit jenhom: de Heer J, A. MORS g g.
Hugowaard de Heer J. ZIJP E. g.
Warmenhulsen: de Heer W. HEMAN
fTr
1
kolen 1
t et feest der geboorte van Christus is voor
I de ÉSStholieke Kerk een der meest plech-
x x tige herdenkingen, zy bereidt de geloo-
vigen daartoe voor iri den Adventstijd, een pe
riode van afzondering en overdenking, welke
daarom vroeger ook met strenge vasten gepaard
ging. De Kerk viert in het Kerstfeest de blijde
verwachting van de Moeder Maagd, die om
haar vlekkelooze zuiverheid werd uitverkoren de
Moeder Gods te worden,
In de allereerste eeuwen der Kerk werd het
feest der geboorte van Christus niet op den
2Sen December gevierd; dit feest was niet aan
een bepaalden dag verbonden. De Grieken vier
den het aanvankelijk op den Sen Januari en
noemden het „Epiphanla” ofwel „Theophanla”,
hetgeen zeggen wil openbarings- of verschy-
nlngsfeest.
De Latynsche Kerk stelde evenwel de vle-
Vs
Maak bat gazallig mat de feestdagen. I
Laat Droste's tractatle-mannetje voor
wet lekkers zorgen!
Kerstklokjes en Kerstkransjes, Hulst-
blaadjes en de bekende Pastilles.
Wat Droste maakt Is heerlijk en J
I
n
te doen inzien, de vACardlgheid. de
boocte van den pas geboren Zalig-
/Kerta verheugt zich met al haar
Un Komst en aanbidt Hem in den
U befeooren do hemelen en U be
anie: bet wereldrond en syne vol-
ebt se gegrondvest (Otfertorium).
welk voorbeeld in het jaar 378 door de Grieken
werd opgevolgd.
Ofschoon de Kerk by. andere Vigiliën de
nachtelijke samenkomsten heeft afgeschaft,
houdt zy die op Kerstnacht gehandhaafd, waar- - -
om de priesteriyke getyden .Kerstmetten" wor- ’L dleren aan de eigenaars terug, zulks met
den genoemd. Deze Kerstmetten worden des
nachts gezongen en op vele plaatsen wordt de
eerste H. Mis te middernacht gehouden. Op den
Eersten Kerstdag heeft de Kerk den geloovigen
toegestaan vleesch te eten, ook al valt deze
Kerstdag op Vrydag en zelfs den kloosterlingen
der strengste orde is het op dien dag vergund
vleeschhoudende spijzen te nuttigen. Het kerke-
lUk gebruik om op den Eersten Kerstdag drie
H. H. Missen te lezen stamt reeds uit de vyfde
eeuw. Het is vanaf dien tyd, dat de Pausen
drie Missen opdragen: de nachtmis in de kerk
vrijstelling van boete of straffen, welke anders
werden toegepast.
Ossen en ezels, welke in deze afscheiding ver
bleven, genoten in het bijzonder een goede be
handeling, dit ter eerbiediging aan de gedachte,
dat de menschgeworden Zoon Gods door deze
dieren in den stal van Bethlehem werd ver
warmd. Na afloop van de plechtigheid van de
teruggave der dieren aan de eigenaars en na
een gezameniyk dankgebed, doofden alle Inwo
ners het vuur van den huiseiyken haard en
begaven zich in een elndelooze ry met fakkels
van de H. Maria de Meerdere ofwel Ter Kribbe, en flambouwen naar de kerk, alwaar een groote
lamp ter eere van de Moeder Gods werd ont
stoken. De priestbr zegende hierop het zx
nieuwe vuur en vervolgens ging men processle-
gewys door de akkers, nog immer vergezeld van
duizenden twinkelende lichtjes, welke uit de
flambouwen sprongen. Met dit door den priester
gezegend vuur stak men by thuiskomst de haar
den aan.
Wanneer het hoofd van het gezin met syn
familieleden in -de woning was teruggekeerd,
ging men naar de plaats, waar men het vorig
jaar op hetzelfde tijdstip het uitgedoofd over
schot van het Kerstblok had geborgen. Dit blok
werd met veel plechtigheid opnieuw in den
haard gelegd, waarna allen neerknielden, ter-
wyi twee bedienden het nieuwe Kerstblok bin
nen brachten. Dit Kerstblok moest van het
zwaarste hout zyn, dat men in de bosschen kon
nnnn
on 8b.
zeur
teven*
Mta
i HEIUGENWEG 3»/«3/4> AMSTERDAM TELEF. 343M
i SCHITTEREND VERSIERDE ZALEN
v.d.Booft«ard
vinden en tevens moest het het dikst gedeelte
van den stam zyn.
Na de plechtigheden volgde meestal een kin
derfeestje, hetwelk bestond uit het geven xan
geschenken en lekkemyen, welke tydens afwe
zigheid Van de kleinen op het blok werden ge
legd.
In dezen indrukwekkenden nacht bleven velen
waken en biddep om tegen den morgen naar de
kerk'te gaan, ma beëindiging waarvan by de
gegoede families een ryke maaltijd volgde. Ty
dens dezen maaltijd moesten tpee waskaarsen
op tafel branden.
Gedurende de Reformatie hebben dbae vrome
gebruiken ter viering van het Kerstfeest veel
aan ‘populariteit moeten inboeten, hetgeen
nog verergerde, toen men later op alle moge-
lyke manieren van de Kerstviering een feest
wilde maken zonder eenlgen godsdienstzin.
de tweede in de kerk van de H. Anastatia, die
In het jaar 300 voor haar geloof stierf, en de
derde In het Vatlcaan. Dit heilig gebruik werd
al spoedig nagevolgd door alle Katholieke ker
ken, evenwel met uitzondering van Spanje, al
waar men in de 14e eeuw en de kerk van Milaan,
waar men in de 15e eeuw eerst tóertoe overgüig.
In de Middeleeuwen werd het Kerstfeest te
vens een familiefeest. In die dagen, als de win
ter zyn kouden adem over de aarde blies, ver
zamelde men zich rond de vrooiyk brandende
vuurblokken en vertelde, men elkaar legenden
omtrent het Kerstfeest. In vele landen maak
te men er een traditie van om in elk dorpje
««d Ag. Kerstflambouw te hebben. By deze
Kerstflambouwen werden door de jongemeisjes
uit het plaatsje eenvoudige liederen gezongen
•n in den Kerstnacht yerzamelden zich groot
aan do herders.
Zooals het Kerstfeest nog alleen in verhalen en boeken voorkomt en sooals het
ook inderdaad het sterkst tot de verbeelding spreekt.
y Is gekomen: laat ons Hem aanbidden!
HU. Wiens komst de Kerk gedurende den
Advent afbad met steeds grooter wor
dende vurigheid. HU, de Heer en Verlosser, is
ten laatste gekomen. In woorden van heilige
ontroering geeft de „Nachtmis” ons hst eerste
verhaal van het biyde gebeuren de geschiede
nis van de geboorte van Christus. „En zU
baarde haren eerstgeboren Zoon, en wikkelde
Hem in doeken en legde Hem neder in* een
kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in
de herberg" en ook door de Engelenboodschap:
„Zie, Ik verkondig u een groote vreugde, die
voor geheel het volk zUn zal: dat u een Zalig
maker is geboren, die Christus de Heer is in de
stad van David”.
,De Dageraadsmis” verhaalt ons de aanbid
ding van het Goddeiyk Kindje door de herders
en verklaart dat ditzelfde Kindje is: De Vader
der toekomende Eeuwen, aan Wiens Ryk geen
einde zal weaen (Introïtus)In de Collecte
wordt aangegeven wat het practlsch resultaat
moet zyn van de kennis van bet ontzagiyk feit
der Menschwordlng. Het gebed Is kort maar
zeer beteekenlsvol: „Almachtige God, wy smee-
ker. het U, geef ons, die overstroomd worden
van het nieuwe licht van' het Menschgeworden
Wbord, dat in onze werken verschyno, wat
in onzen geest door het geloof schittert".
In de 3e Mis van den Kerstdag treden even
eens de eigen gebeden en gedachten naar vo
ren. In het Eerste Evangelie houdt de Kerk
ons de beroemde passage: „In het begin was
het Woord” enz. van den H. Johannes voor,
niets anders dan het Evangelie, dat bUna ge
heel het jaar door op het einde der verschil
lende Missen gebeden wordt. In de 3e Mis van
den Kerstdag is dit Evangelie uiterst geschikt
om cos
eeuwige ge
maker. De
leden in Z
jubelzang:
hoort de d
heid, G« i
Dese juichende klank wordt gehoord door den
geheelen KersttUd. De feesten, die onmlddeliyk
het Kerstfeest volgen, vestigen steeds weer op
nieuw onse aandacht op Bethlehem en bet
Kindje, daar geboretu Het feeet ven den H.
Stephanus, den eersten martelaar, die voor Chris
tus syn leven Hat, herinnert er ons aan. dat
het Goddelijk Kindje bp aarde kwam cm voor
onse verloeaing een wreeden dood te sterven
Het feest van den H. Johannes, den Apostel
der Liefde, vestigt er onse aandacht op, dat
Christus niet mensch werd, omdat Hy daartoe
verplicht werd, maar dat Hy dit slechte deed
uit liefde voor ons. Op het feeet van de HU.
Onnooaele Kinderen legt de Kerk er den na
druk op, dat wy in Christus leven en sterven
moeten, ey dwingt ons te treden in de «are
Kerst at isnnilng en «ei soodanlg dat „ons leven
uw geloof, dat enae tang beiydt, ook door da-
De viering van het Kerstfeest werd tydens
de Middeleeuwen steeds grootscher en ultge-
breider. Ieder plaatsje had weer zyn aparte
manier van Kerstviering. x
De Indrukwekkendste en belangrykste was
wel die, waarbij op den dag vóór Kerstmis, dus
op Vigilie, alle onderhoorigen en vazallen van
den kasteelheer zich uitdosten in hun beste ge
waden met versierde paarden en gevolgd door
een groote groep s«. Advent-blazers, welke mu
zikanten soo werden genoemd, omdat zU tus-
schen negen uur des avonds en twaalf uur
middernacht er met doedelzak of hobo op uit
trokken door de straten van stad of dorp.
Meestal liep de kasteelheer aan den kop van
den indrukwekkenden stoet, welke vanaf het
T plein van het slot tot de z.g. mlsdadigersplaats
ring van het Kerstfeest vast op 35 December, trok. Naby deze plaats bevond zich gewooniyk
- - - - een omheind stuk grond, waarin het vee, dat
in de uitgestrektheid van het landgoed eenlge
schade had veroorzaakt, was opgesloten. Na een
kort gebed gaf de schout onder het uitspreken
van een driemaal herhaald ,J> Vrede zy onder
w