DROSTE luidt den Xfi c< H We nacht U RADIO Fa. GEBR. KAAL ri^ feest-tijd inl Firma BANKERT HUISVROUWEN TT ROND HET FEEST VAN CHRISTUS' GEBOORTE l en klein rond de flambouw en vierde men de komst van den Zaligmaker onder het zingen van blUde Kerkgezangen en het bidden van den rozenkrans. t 1 HOTEL POLEN TECHN. BUREAU DE VRIES FLEISSIG Kleverlaan’s Bloemenmagazijn Ook alle maten Kerstboomen HEKELSTRAAT 16. - TELEF. 2653 g; I 0 LITURGIE DER KERK nd iG IC Bel op 3.2.6.O. 4 GESCHENKEN i: te in Herinneringt- Borden LEUKE KERST- Fa. VAN DER HORST Fa. VAN DER HORST NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD ZATERDAG 19 DECEMBER 1936 KERSTDINERS 1.55 - 2.50 3.50 Uw mooiste Winterfoto Fa. VAN DER HORST d RESTAURANT DORRIUS VAN ONDEREN TOT BOVEN UW HUIS VERWARMD „voor Extra Kerstdiners „voor iedere beurs” ia. j. - c a h I) a? s een r NEEM CENTRALE VERWARMING HOUTTIL 52 - TELEFOON 4374 - ALKMAAR Zes VERPLEEGSTER CACAO DROSTE NTRAAL >j LANGESTRAAT 21 LANGESTRAAT 21 TELEFOON 2197 - ALKMAAR - TELEFOON 3897 „HONDERDEN REFERENTIES" S T E E M A N’S KOLENHANDEL Kantoor en Magas. Heldenche vee Woonhnia Scharioo 17 A HOTEL - Amsterdam - RESTAURANT achter Effectenbeurs Is een Kerstfoto Blitzlampen en -patronen met Pan-film LANGESTRAAT 21 Agentuur- en Commissiehandel FN1DSEN 95 ALKMAAR TELEF. 43SC L' J PLATS DU JOUR EN A LA CARTE IJ h 4. MADE HOTEL F F? r Viering in den loop der eeuwen ALTUD WELKOM I M - 3 oooooooo WAARHEEN MET DE FEESTDAGEN? oooooc i HOTEL CAFé-RESS* „DE ROEMER” aardig Kerstgeschenk? Wendt U den tot Wij hebben de beste merken in voorraad Komt U eens luisteren? Zonder verplichting Ook aan huis te ontbieden Vraagt conditiën j U m3 7 I V Lun j. A •<-q ■■'J -SC Een engel verkondigde Christus’ geboorte F5B IC Tetefaan 33346 - Amsterdam 25 December: Kerstmis L 1 I öc^xy i 3 /''F’N*' 1. IS r< b 10 r» r IOSCHJE KERSTMIS 1936 Speciale Kerstdiners - Verrassingen VOOR WINKELIERS VERKRIJGBAAR BU DIN HOOFD- VUTKGKNWOORIMGKB: Huwelijk Prinses Juliana en Prins Bernhaïd 3 Daren volledig pension 13.58 iheid ljv«n weer l dut laa chtig voer met snel leeft van moe- wor- I t B 0 ipornw «etui dichter drie, «tam. r r l rr Z. e voi«t utl het wrdea, a wan. V N.Z. VOORBURGWAL h h. SPUI, AMSTERDAM t reedt tenhift, voordat stam **«e. Welk een genot Jet al Uw vortrekkan bruikbaar on bewoonbaar zijn, gelijk in den zomer 5/Z TUdlg reserveeren aanbevolen BRENGT UW KERSTVACANTIE- DOOR IN AMSTERDAM LEIDSO HET MOOISTE PUNT IN HET CENTRUM LOC«S MtT OHTSUT 319. BJZOHOCR VUUOBCM KCMTMtHUt Wilt ge werkelijk bezuinigen? Maak daa wan Uw 1-, 2-, 3- af 4-wlanu p«trele—rt«l aan idaalan vergasser door een „VERGASA” Vergassings-apparaat aan te schaffen VERKRIJGBAAR Voor Burgerbrug: de Heer J. BORST. zyper Warenhuis t Veld: de beer P. HOEBE n ?- H Zijdewind: de Heer W. KOLKMAN kNm Dtrkshom: de Heer P. DE GOEDE Wleringen: de Heer N. METSELAAR 3 5- Obdarn: MeJ. de Wed. J. BTANME8 3 g M Anna Paulowna: P. SMIT Ksn. e. - Anna PaulownaFIRMA NEUVKL Breezand: J. BLOM 5 W Llmmen: MeJ. de Wed. J. NUYEN8 gg Tuit jenhom: de Heer J, A. MORS g g. Hugowaard de Heer J. ZIJP E. g. Warmenhulsen: de Heer W. HEMAN fTr 1 kolen 1 t et feest der geboorte van Christus is voor I de ÉSStholieke Kerk een der meest plech- x x tige herdenkingen, zy bereidt de geloo- vigen daartoe voor iri den Adventstijd, een pe riode van afzondering en overdenking, welke daarom vroeger ook met strenge vasten gepaard ging. De Kerk viert in het Kerstfeest de blijde verwachting van de Moeder Maagd, die om haar vlekkelooze zuiverheid werd uitverkoren de Moeder Gods te worden, In de allereerste eeuwen der Kerk werd het feest der geboorte van Christus niet op den 2Sen December gevierd; dit feest was niet aan een bepaalden dag verbonden. De Grieken vier den het aanvankelijk op den Sen Januari en noemden het „Epiphanla” ofwel „Theophanla”, hetgeen zeggen wil openbarings- of verschy- nlngsfeest. De Latynsche Kerk stelde evenwel de vle- Vs Maak bat gazallig mat de feestdagen. I Laat Droste's tractatle-mannetje voor wet lekkers zorgen! Kerstklokjes en Kerstkransjes, Hulst- blaadjes en de bekende Pastilles. Wat Droste maakt Is heerlijk en J I n te doen inzien, de vACardlgheid. de boocte van den pas geboren Zalig- /Kerta verheugt zich met al haar Un Komst en aanbidt Hem in den U befeooren do hemelen en U be anie: bet wereldrond en syne vol- ebt se gegrondvest (Otfertorium). welk voorbeeld in het jaar 378 door de Grieken werd opgevolgd. Ofschoon de Kerk by. andere Vigiliën de nachtelijke samenkomsten heeft afgeschaft, houdt zy die op Kerstnacht gehandhaafd, waar- - - om de priesteriyke getyden .Kerstmetten" wor- ’L dleren aan de eigenaars terug, zulks met den genoemd. Deze Kerstmetten worden des nachts gezongen en op vele plaatsen wordt de eerste H. Mis te middernacht gehouden. Op den Eersten Kerstdag heeft de Kerk den geloovigen toegestaan vleesch te eten, ook al valt deze Kerstdag op Vrydag en zelfs den kloosterlingen der strengste orde is het op dien dag vergund vleeschhoudende spijzen te nuttigen. Het kerke- lUk gebruik om op den Eersten Kerstdag drie H. H. Missen te lezen stamt reeds uit de vyfde eeuw. Het is vanaf dien tyd, dat de Pausen drie Missen opdragen: de nachtmis in de kerk vrijstelling van boete of straffen, welke anders werden toegepast. Ossen en ezels, welke in deze afscheiding ver bleven, genoten in het bijzonder een goede be handeling, dit ter eerbiediging aan de gedachte, dat de menschgeworden Zoon Gods door deze dieren in den stal van Bethlehem werd ver warmd. Na afloop van de plechtigheid van de teruggave der dieren aan de eigenaars en na een gezameniyk dankgebed, doofden alle Inwo ners het vuur van den huiseiyken haard en begaven zich in een elndelooze ry met fakkels van de H. Maria de Meerdere ofwel Ter Kribbe, en flambouwen naar de kerk, alwaar een groote lamp ter eere van de Moeder Gods werd ont stoken. De priestbr zegende hierop het zx nieuwe vuur en vervolgens ging men processle- gewys door de akkers, nog immer vergezeld van duizenden twinkelende lichtjes, welke uit de flambouwen sprongen. Met dit door den priester gezegend vuur stak men by thuiskomst de haar den aan. Wanneer het hoofd van het gezin met syn familieleden in -de woning was teruggekeerd, ging men naar de plaats, waar men het vorig jaar op hetzelfde tijdstip het uitgedoofd over schot van het Kerstblok had geborgen. Dit blok werd met veel plechtigheid opnieuw in den haard gelegd, waarna allen neerknielden, ter- wyi twee bedienden het nieuwe Kerstblok bin nen brachten. Dit Kerstblok moest van het zwaarste hout zyn, dat men in de bosschen kon nnnn on 8b. zeur teven* Mta i HEIUGENWEG 3»/«3/4> AMSTERDAM TELEF. 343M i SCHITTEREND VERSIERDE ZALEN v.d.Booft«ard vinden en tevens moest het het dikst gedeelte van den stam zyn. Na de plechtigheden volgde meestal een kin derfeestje, hetwelk bestond uit het geven xan geschenken en lekkemyen, welke tydens afwe zigheid Van de kleinen op het blok werden ge legd. In dezen indrukwekkenden nacht bleven velen waken en biddep om tegen den morgen naar de kerk'te gaan, ma beëindiging waarvan by de gegoede families een ryke maaltijd volgde. Ty dens dezen maaltijd moesten tpee waskaarsen op tafel branden. Gedurende de Reformatie hebben dbae vrome gebruiken ter viering van het Kerstfeest veel aan ‘populariteit moeten inboeten, hetgeen nog verergerde, toen men later op alle moge- lyke manieren van de Kerstviering een feest wilde maken zonder eenlgen godsdienstzin. de tweede in de kerk van de H. Anastatia, die In het jaar 300 voor haar geloof stierf, en de derde In het Vatlcaan. Dit heilig gebruik werd al spoedig nagevolgd door alle Katholieke ker ken, evenwel met uitzondering van Spanje, al waar men in de 14e eeuw en de kerk van Milaan, waar men in de 15e eeuw eerst tóertoe overgüig. In de Middeleeuwen werd het Kerstfeest te vens een familiefeest. In die dagen, als de win ter zyn kouden adem over de aarde blies, ver zamelde men zich rond de vrooiyk brandende vuurblokken en vertelde, men elkaar legenden omtrent het Kerstfeest. In vele landen maak te men er een traditie van om in elk dorpje ««d Ag. Kerstflambouw te hebben. By deze Kerstflambouwen werden door de jongemeisjes uit het plaatsje eenvoudige liederen gezongen •n in den Kerstnacht yerzamelden zich groot aan do herders. Zooals het Kerstfeest nog alleen in verhalen en boeken voorkomt en sooals het ook inderdaad het sterkst tot de verbeelding spreekt. y Is gekomen: laat ons Hem aanbidden! HU. Wiens komst de Kerk gedurende den Advent afbad met steeds grooter wor dende vurigheid. HU, de Heer en Verlosser, is ten laatste gekomen. In woorden van heilige ontroering geeft de „Nachtmis” ons hst eerste verhaal van het biyde gebeuren de geschiede nis van de geboorte van Christus. „En zU baarde haren eerstgeboren Zoon, en wikkelde Hem in doeken en legde Hem neder in* een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg" en ook door de Engelenboodschap: „Zie, Ik verkondig u een groote vreugde, die voor geheel het volk zUn zal: dat u een Zalig maker is geboren, die Christus de Heer is in de stad van David”. ,De Dageraadsmis” verhaalt ons de aanbid ding van het Goddeiyk Kindje door de herders en verklaart dat ditzelfde Kindje is: De Vader der toekomende Eeuwen, aan Wiens Ryk geen einde zal weaen (Introïtus)In de Collecte wordt aangegeven wat het practlsch resultaat moet zyn van de kennis van bet ontzagiyk feit der Menschwordlng. Het gebed Is kort maar zeer beteekenlsvol: „Almachtige God, wy smee- ker. het U, geef ons, die overstroomd worden van het nieuwe licht van' het Menschgeworden Wbord, dat in onze werken verschyno, wat in onzen geest door het geloof schittert". In de 3e Mis van den Kerstdag treden even eens de eigen gebeden en gedachten naar vo ren. In het Eerste Evangelie houdt de Kerk ons de beroemde passage: „In het begin was het Woord” enz. van den H. Johannes voor, niets anders dan het Evangelie, dat bUna ge heel het jaar door op het einde der verschil lende Missen gebeden wordt. In de 3e Mis van den Kerstdag is dit Evangelie uiterst geschikt om cos eeuwige ge maker. De leden in Z jubelzang: hoort de d heid, G« i Dese juichende klank wordt gehoord door den geheelen KersttUd. De feesten, die onmlddeliyk het Kerstfeest volgen, vestigen steeds weer op nieuw onse aandacht op Bethlehem en bet Kindje, daar geboretu Het feeet ven den H. Stephanus, den eersten martelaar, die voor Chris tus syn leven Hat, herinnert er ons aan. dat het Goddelijk Kindje bp aarde kwam cm voor onse verloeaing een wreeden dood te sterven Het feest van den H. Johannes, den Apostel der Liefde, vestigt er onse aandacht op, dat Christus niet mensch werd, omdat Hy daartoe verplicht werd, maar dat Hy dit slechte deed uit liefde voor ons. Op het feeet van de HU. Onnooaele Kinderen legt de Kerk er den na druk op, dat wy in Christus leven en sterven moeten, ey dwingt ons te treden in de «are Kerst at isnnilng en «ei soodanlg dat „ons leven uw geloof, dat enae tang beiydt, ook door da- De viering van het Kerstfeest werd tydens de Middeleeuwen steeds grootscher en ultge- breider. Ieder plaatsje had weer zyn aparte manier van Kerstviering. x De Indrukwekkendste en belangrykste was wel die, waarbij op den dag vóór Kerstmis, dus op Vigilie, alle onderhoorigen en vazallen van den kasteelheer zich uitdosten in hun beste ge waden met versierde paarden en gevolgd door een groote groep s«. Advent-blazers, welke mu zikanten soo werden genoemd, omdat zU tus- schen negen uur des avonds en twaalf uur middernacht er met doedelzak of hobo op uit trokken door de straten van stad of dorp. Meestal liep de kasteelheer aan den kop van den indrukwekkenden stoet, welke vanaf het T plein van het slot tot de z.g. mlsdadigersplaats ring van het Kerstfeest vast op 35 December, trok. Naby deze plaats bevond zich gewooniyk - - - - een omheind stuk grond, waarin het vee, dat in de uitgestrektheid van het landgoed eenlge schade had veroorzaakt, was opgesloten. Na een kort gebed gaf de schout onder het uitspreken van een driemaal herhaald ,J> Vrede zy onder w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13