i RADIO 8 i K H. BOSSERT ZOON FERWERDA TIEMAN BEVELEN AAN VOOR BE AS. FEESTBAGEN: P H. STIKKEL VERDRONKEN OORD 119 - TELEFOON 4080 't Scheepvaarthuis vER€) kerstnummer KETBAKKtty i H ajxr^iedinc) N.V. EERSTE WINA’S II houdt graag gave sterke voeten? G. J. Böttger Alkmar Huiflbrouwarotr 7, Td.3956 V. d. POL’s Bakkerij Lindenlaan 2 - Telefoon 23S5 WILD EN GEVOGELTE VAN NIEUWKUYK KOSTER EN VAN BATENBURG Opgericht IMS Telefoon 2506 DE GEBOORTEGROND DES HEEREN KERSTSORTEERING AL KM. PATROONSBAKKERIJ WILT U LENDE-ROLLADE HANENGEKRAAI LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN MET HET A S. T.i.f, P. J. va. KESSEL I 2595 LANGESTRAAT 99 00000000000000000000000000000004X3000000000000 RADIOHANDEL FRAAY „HET LEDERHUIS” midden in het PAYGLOP 9 geeft 15 pCt. korting op de AVONDTASJES Nog grote keus ALKMAAR PAYGLOP 9 Danes!! SPECIALE VRAAGT ZE UW WINKELIER WIMPELS W eihnach tsstollen Krentenbrooden Tulbanden Rozijnenbrooden Allerfijnste kwaliteit VLAQGEN ia diver te afmetingen, soorten en prijien VAN OUD8 DB Kapteijn’s Melkhandel KAPTEIJN BLOEMENMAGAZIJN NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Velour de Chine KERSTKRANSJES ORANJE-BLOESEM BONBONS MEIJROOS, LAAT 123, TELEFOON 3.4.9.2. VAN HUISHOUDELIJKE EN WEELDE-ARTIKELEN BIJ DE KOOY - LAAT 180 - TELEFOON 2864 HUICBROUWERSTRAAT 11 - ALKMAAR Ur t t 20 CMt POT Mt X— STOKKEI VOOR DE A.S. FEESTDAGEN onze Tolof. 2595 H Z. D. H. PRINS BERNHARD en Speciaal BRAADKIPPER - EENDVOGELS - KALKOEN GANS au. enz. (levering panklaar) voor japonnon fl 1.40 e«r PRIMA WAAR, BILLIJK IN PRIJS, RUIM GESORTEERD ONZE SPECIALITEIT Uitsluitend verkrijgbaar uit glazen vitrine Voor uw Kerstbout naar S.u VLAGGEN WIMPELS mi VLAGGEN- Schenkt Uw aandacht aan de ALKMAAR TELEFOOK 3007 PAYGLOP 7 met de feestdagen lekker eten? f Bestelt dan een fijne Het meest gesorteerde adres voor H. K. H. PRINSES JULIANA Een Kerstverhaal uit den Franse he revolutie Stallig is ar iats voor U bij Thans ontvingen wij o.a. nieuwe HUWELIJKSLEPELTJES VAN HET PRINSELIJK PAAR 2 X daags versche melk Wij leveren T-B.G-vrij Met de Kerstdagen en Nieuwjaar een fijne Edammer, en vanaf f 0.70 een fijne flesch wijn, dan kunnen we vroolijk gijn. Kennemerstraatweg 76 - Alkmaar RUIME KEUZE Hoe Sven Hedin Bethleh'em stag en goedkoopst Radio is Schoutenstraat 18 SCHOIITENSTRAAT 18 AANGEKOCHT op do HotioMlo Yootootootttolliog to UTRECHT een vijfjarig SLACHTFRARD bokroonHMt Mo 2en PRIJS NIC. SCHIMMEL, SPOORSTR. 64 Alkmaar Telefoon 359S ALKMAAR WORTELBOER - ALKMAAR Zaadmarkt 8 - TeL 2259 toplOB ZILVER i iet» nieuws 1» H 2X0 1.86 ALKMAAR LAAT 0 95 5W te Algues- niet in WWW «t het huwelUk ZEILMAKERIJ 3X0 - 3 20 tot, tm BIS8CHOPW1JN ZUIVEREN WIJN *4 left Be be- Ml Uk. U- lt)k HJk •ot, kt» en ort et) >d< x>- ere elt 11- no« ▼oor Houttil. zeggen? Zou hy dat plan wol goedkeuren? Een honderd passen vanaf de kerk sl stramme houding, het machtige .Toren Lattik-Oadorp 78 - ALKMAAB 0.70 SM ten lm sde in to. 0.85 1, 1X0 1*0 1J0 1J0 ixo 1- 1.50 •u. r- ek- in de: te Pd! 4 *0 5X5 ||i| I 2.96 IJ» 2.26 3X6 2 35 2.50 I Probeer eens Welfschoe- nen van va» Mlewwtajrk. Dit zijn gemakacboenen met plastische binnenzool En wanneer van Nleuw- kuyk een Welfschoen aan past bij Uw voet, U het als het ware een maat schoen maar.... voor den prijs van oen gewonen schoen. pastoor dit geaegd had, klonk er geluid op uit de menigte visschers een doordringend hanengekraai, precies als by Petrus, toen deas den Heer Tar ried. Verbijsterd van schrik was de pastoor spra keloos.... een doodache stilte heerschte in de kerk. Toen, onder den indruk van de over eenkomst der situaties, klonk er gemompel.dat snel uitbrak in een tierend protest. Het protest tegen den eed van den pastoor groeide tot een storm. Vuisten balden omhoog en door bet ge- getier snerpte het kraaien van den haan. Jacques Fourette vluchtte van den preekstoel, rende door zijn pastorie naar bulten, achter volgd door het getier zijner parochianen. .Weg met dien Judas, Herodes, Herodes," krijschts het achter hem aan. De beangste man vond een schuilplaats in een particulier huls. En toen het volop morgen was, bevond rich de vluchteling buiten de poorten van de oude bisschopsstad Nlmes en voor hem verhieven rich grijs en somber de ruinen van oude tem pels, waarvan de góden waren overwonnen door het Kruis en het bloed der Christen martelaren. Sta toen weende de pastoor bitter.... VAN ROODEN 0.80 U dat kindeken en zijne moeder en Egypte". Toen wij bet daglicht weer bereikt hadden, wandelden wjj in den glans der mlddagaon naar de nabij gelegen Melkgrot van welke het heet, uitgaat Toen 7, ZOO dat er wonderbare kracht van Maria hier eens haar kind te drinken ga vertelt een oude sage, vielen er eenlge dr bezijden, daarom komen tegenwoordig vrouwen hier heen om voor de voeding hare kinderen te bidden; anderen verzamelen het stof van de muren van deze grot, men bakt het in brood en verkoopt dit aan de geloovigen. Meer naar het Oosten ligt het veld, waar de herders in den Kerstnacht met hun kudden ver toefden. Is het toeval gunstig, dan riet men ze nu nog in levende lijve voor zich, in dezelfde kleedlng, den staf in de hand en omgeven van wltwolllge schapen, net als in de geschiedenis, die we als kinderen van moeder hoorden; leder jaar weer herhaalt se zich onder den kerstboom en overtreft alle andere sagen door haar heilige waarheid en haar wereldomvattende liefde. KERSTKRANSEN per pond KERSTKRANSEN, opgemaakt BANKETSTAVEN 2 ons BANKETSTUKJES per ons KERSTKRANSJES per ons Diverse soorten Koekjes f .14 per ons VRAAGT VOORAL ONZE KERST-CAKE (bijna 1 pond) 8.32 KLEINE KERST-CAKE8.16 ALLES EIGEN GEBAK GEEN FABRIEKSKOEK EN TOCH GOEDKOOP!' Beleefd aanbevelend, DE NATIONALS FEESTDRANJL ORANJEBITTER 2X5 ORAGE per H n. RUMPUNCH 2—, 2 .80 ARAC PUNCH f 2 80. CITROEN PUNCH 2.80. AALBESSEN JENEVER Br heerscht een plechtige stilte in het gewel- Geen pelgrimsstap weerklonk over de afgesleten tegelsteenen, behalve enkele monniken waren wjj de eenlge bezoekers. Voor het koor gaan twee, een halve ring vormende trappen omlaag naar de koele schemering van de kribbekapel Hier en daar flikkert een lamp licht. Weldra staan wij voor een gouden ster op Armeniërs kregen van Konstantinopel toestem ming aan hun plafond nog een lamp op te han gen, dit namen de Grieken op als een inbreuk op hun rechten en verwijderden de lamp weer. De leege ketting hangt er nog. itond nog, in bolwerk, de van Standvastigheid” door Lodewjjk den Heiligen speciaal opgericht als een teeken van zijn krachtigen Wil. de heilige plaatsen te bevrijden uit de handen der ongeloovlgen Was bet plan van pastoor Pourette wel In overeenstemming met da christelijke heldhaf tigheid van zijn priesterschap en de tradities van het stadje? De pastoor was van plan den eed af te leggen en de .motieven tot dien stap uiteen te zetten voor' zijn parochianen. Zyn twee kapelaans hadden den eed geweigerd. Het zou verkeerd zijn, trachtte hij s4)n onrust te overtuigen, als hij eveneens weigerde. Onrustig, ontevreden over zich zelf, besteeg pastoor Pourette zijn preekstoel. Zijn stem beefde, toen hl) bet Evangelie begon voor te lezen: „Toen Jezus nu geboren was in Beth lehem van Juda, in de dagen van konlng He rodes, toen kwamen ds Wijzen uit het Oosten te Jerusalem en aelden: Waar is de nieuwge boren Konlng der Joden. den vloer der erypia, omgeven uoor de heilige woerden: „Hto de Vlrgine Maria Jesus Christus natus De ster, die 2000 jaar geleden de Wijzen uit het morgenland geleidde, stond juist boven deze plek, waar nu een krans van lampen zweeft, die aan de verschillende sekten toebe- hooren. De kribbe is van mariner. Daarboven hangen wederom vijf lampen en hier achter een klein schilderij, dat de geboorte van Jezus Christus voorstelt. Ben altaar is gewijd aan de drie konlngen uit het morgenland. Op de Kerstmis in het jaar 1101 werd Balduin hier tot konlng gekroond en tallooze bedevaartgan gers verdrongva er rich in vredestijd vooral in den Kersttijd. Dan kon men zich nauwelijks een we8 banen door de benauwde ruimte, waar een walm van de waslichten de atmosfeer ondraag lijk maakte. Reeds in Oonstantijn’s tijd pronkte dit heiligdom in rijkdom en pracht; en ook thans ia bet nog het tegenovergestelde van de armoede, die uit de woorden spreekt: ,Bn baarde haren eerstgeboren zoon, en wond ham in doeken en legde hem neder in een krib be, omdat voor henlieden geene plaats was in de herberg". In de ontniddelIUke verbinding met de basili- ka staan het klooster der Franciscanen en de kerk van de Heilige Katharina, van waar een trap naar een voortzetting van de sooeven be schreven crypta leidt. Hier ligt de kapel der on- achuldlgen. waar op het bevel van Herodes de kinderen vermoord en in een put geworpen wer den. Bij het schijnsel van een licht kwamen wij aan het graf van Eusebius en Cremona en ver volgens bij ssn kapel, waar de heilige Hierony mus begraven ligt. Zijn leerlinge Paula en haar dochter Zustachla zijn hier eveneens bijgezet. Ben grootere crypte, meer naar binnen gele gen, wordt aangeduld als de plaats, waar Hie ronymus de Vulgata vertaald heeft In een an dere crypta kreeg Josef in den droom de waar schuwing van den engel: „Sta op en neem tot U dat kindeken en sljne moeder en vlied in Ter gelegenheid van Twee weken later klonken op een aeer on gewoon uur de klokken van het kerkje van Aigues Mortcs. Weemoedig dreven de klanken over het oude stadje, over de ruimten rondom Verbaasd luisterden de bewoners. Toen, plotse ling ging het gerucht, dat pastoor Pourette was teruggekeerd. Men kon bijna niet gelooven. dat de dienaar van Herodes dat zou hebben ge durfd. Nieuwsgierig haastten zich honderden naar de kerk. Droefgeestig brandden er enkele spaarzame kaarsen. Op den preekstoel stond een priester, z'n bleek gelaat omlaag, een boete- koord om- zijn hals. *t Was Jacques Pourette, die met luide stem, welke beslistheid toonde en onbuigzaam van wil, hst Confiteor begon te bidden: „Ik belijd voor God Almachtig, voor de H. Maria, altijd Maagd, voor den H. Aartsengel Michael, voor den H. Joannes den Dooper, voor de heilige Apostelen Petrus en Paulus, voor alle Heiligen en voor U, mijn parochianen, dat ik ontzettend heb gezondigd....” Het was of een bowenaardsch licht den rouw- Jacques Fourette, nu ging ten uitvoer brengen, moedigen priester verscheen, terwijl h(j om vergiffenis smeekte voor zijn slecht voorbeeld en in het openbaar zich een zware boete op legde. De visschers en boeren hadden allen tranen in de oogen. Zij verzoenden rich met hun pastoor, zooals deze zich verzoend had met God en de Kerk. Den volgenden dag ging Jacques Fourette van huis tot huis, om al zijn parochianen persoonlijk vergiffenis te vragen. Het stadje van den H. Lodewijk had haar her der teruggevonden. De haan kraalde Mortas.... Met 400 mede-priesters scheepte pastoor Fourette zich in naar heldhaftige ballingschap; maar na den dood van Robespierre kon hij te- rugkeeren cm te kunnen sterven in zijn ge boortestad. Hoog boven de lagunen verheft zich in Aigues Mortes de geweldige bouw St- Lodewijk: „De Toren van Standvastigheid". Op de muren moest de naam worden ingekrast van pastoor Pourette, die eens in aün kerk den haan hoorde kraaien, maar die boeteling werd en stierf als een wankelloos kampioen voor bet et was een droevig Kerstfeest, dat Frank rijk vierde in 1790. Mirabeau en Lafayette weerstonden nog den Jacobijnen, maar reeds beefde de aarde van de schokken, die een gruwelijke uitbarsting voorspelden van den revolutie-krater. iedere dag bracht nieuwe rampen. Reeds maanden werden de kerkten onteerd. De goederen werden verbeurd verklaard en geseculariseerd, de Nationale Vergadering ontnam den Paus het recht Irtwagtinjiiin te benoemen. /Maar de genadeslag moest pog worden ge geven. Om allen tegenstand der geestelijken te breken, beval de Nationale Vergadering op 27 November dat alle bisschoppen en priesters den eed moesten afleggen op de Constitutie Weigerde men, dan dreigde dood of verban ning. Met een hoonend lachen had de linker zijde geantwoord op de vurige verdediging van den dapperen priester Maury, dio had uitge roepen in de Kamer: „Zoolang nog de godsdienst de meerderheid dér Franschen onder zijn belijders telt, zal hij ifw slavin niet worden. Hij hecht geen waarde aan wereldsche dingen en nimmer zal hy buigen voor brutale kracht.” Do konlng Neef aarzelen, de resolutie van de Vergadering te bekrachtigen. In den Kersttijd bereikte de ojjstand de Tullerieën en de wan kelmoedige konlng gaf toe. Op den dag van St. Stephanus, den eersten martelaar van de Kerk, teekende Lodewijk de rampzalige reso lutie. Den volgenden dag weigerden 50 bisschoppen en 200 priesters la. het parlement den eed af te leggen. Zij verkozen armoe en vervolging boven eerloosheid. „Hang ze op, die priestersI" galmde het nu door de straten van Parijs. 47.000 Fransche priesters, met hun bisschop pen, slechts 4 uitgezonderd, aan het hoofd, Neven standvastig, maar werden opgejaagd als wilde beesten. Met afgemeten zware stappen besteeg pes toor Jacques Fourette den preekstoel van het kerkje van Aigues Mortes, een oud versterkt stadje, door Lodewijk den Heiligen gebouwd aan de Rhöne, als etappe voor zijn krijgslieden. De pastoor was aeer bezorgd. Wat zou de groote, heilige konlng van het plan, dat hij, De aanbiddini der herders, naar een schildery van CorreUio. ROUGE FLEUR VOORGROC MIDOO 8t. ESTEPHE CHAU. MALLERET GRAVES BLANC GRAVES SUPr HAUT 8AUTERNES COTE DE BEAUNE VO6NE ROMANEE VOSNE ROMANES BEAUMONT In diepe stilte luisterde de parochie. Pastoor Fourette herwon zijn zelfbewustzijn en begon zijn preek. Een nieuwe tijd brak aan, een nieuwe regeling begon voor Frankrijk. De priesters behoorden te gehoorzamen en door hun eed de nieuwe eenheid van het volk te bekrachtig» Toen <fe een vreemd en boeren, n het tijdschrift .De Aarde en hare volken”, werd opgenomen de beschrijving van de reis, die de beroemde Wereldreiziger Sven Hedin maakte naar het Heilige Land. Uit deze gOdshuis reisbeschrijving nemen we een gedeelte van het hoofdstuk over, dat over Bethlehem harwtatt De straatweg van Jeruzalem naar het op 10 K M. daarvan gelegen Bethlehem is uitmuntend en leidt door de schoone landouwen van het bergland Judea. Eerst gaat het omlaag naar het vruchtbare dal van Hinnom op de grens tus- schen Benjamin en Juda, dat zich verderop met het Kedrondal vereenlgt en Zich onder den naam Wadi en-Nar tot aan den oever van de Doode Zee ultztrekt. Wij passeeren het benedenge deelte van den Oihonvijver, waar Salomon tot konlng gezalfd werd. Links van den weg toonde mijn kundige begeleider, Larsson, mü den boom, waaraan volgens overlevering Judas zich had opgehangen. Rechts liggen de goed onderhou den tuinen en landhuizen, van de Duitsche Tempelkolonle, alsook het station, dat allen be devaartgangers, die van Jaffa komen, bekena is. Onder T voorbijrijden van de wuivende graanvelden by het begin van het dal, dat lang zaam aan In de vlakte van Baron overgaat, vraagt de omgeving onze aandacht. Hier trippelen kleine ezelkaravanen mït augurken, vruchten en groenten beladen naar de bazars van de heilige stad. Ginds verschijnt een geselschap rondreizende Bedoulenen uit de diepte van de woestijn om in Jeruzalem handel te gaan drijven; hun in ’t donkerblauw gekleede vrouwen, wier vormlooze sieraden over het ge laat afhangen, tronen trotseh op hooge drcme- darissen, die blauwachtige schaduwen op het witte stof van den weg afwerpen. Een oogenbllk houden we halt bij een re genput, welks tegels volgens myn geleider af komstig zijn uit de waterwerken van Salomon ten zuld-westen van Jeruzalem. „Bron der Wij zen” is zijn naam. Toen de Wijzen uit het mor genland langs dezen weg trokken om op bevel van Herodes den pasgeboren Konlng der Joden te zoeken, verloren zij de leidsster uit het oog en moeten toen aan deze bron halt gehouden hebben om hun kameelen te laten drinken. Daar opeens schitterde hun het spiegelbeeld van de ster uit het water tegen, zij waren dus op den goeden weg. Links, in de buurt van het Grieksche klooster Mar Ellas, bevindt zich een andere bron, waar de Heilige Familie op de reis naar Jeruzalem getoefd moet hebben. Rechts duikt het groote chrlstendorp Bet Dschala voor ons op en onmlddeliyk aan den weg Kubbet Rahil, het graf van Rachel met zijn witten koepel, zijn stevige muren en het wit ge schilderde gedenkteeken. Hierheen trekken Christenen, Joden en Mohammedanen. Het ge bouw is echter geheel modem en ook de Bijbel geeft maar in zekere mate waarborg voor de echtheid van de plaats. Nu strekt Bethlehem zich voor ons oog uit Het nam niet de minste plaats In onder Juda’s vorsten en bewaart een der kostbaarste herin neringen der Christenheld, egtt herinnering, die alle kerstklokken aan *t kleppen brengt en her dacht wordt, daar waar de dennenboomen hun takken onder de sneeuw buigen en daar waar de warme winden over de rulschende palmen waaien: „Ziet, ik verkondig U groote blijdschap, die al den volke wezen zal, namelijk dat U he den geboren is de Zaligmaker, welke Is Chris tus, de Heere, In de stad .Davids”. Bethlehem had kort voer den oorlog 11.000 inwoners, bijna uitsluitend Christenen, waarvan het meerendeel Grieksch-Kathollek la. De eerste Indruk Is onvriendeiyk. Aan den buiten kant duiken hier en daar witte en bonte land huizen op. Het zijn de woningen van Syrische en Arabische kooplieden, die in Zuid-Amerika schatrijk geworden syn en nu teruggekeerd, het anne Bethlehem met smakelooze paleizen hebben dmgeven, wier uiteriyke pracht alleen dient om de onzindeiykheld van binnen te be dekken. Op een kruispunt van wegen voor de stad ligt hot fraaie ziekenhui» van de Zweedsche Jeru- zalemvereenlglng; thans was het hoofdzakelUli door oogiyders bewoond en werd het bestuurd door een Duitsche zuster. De Christusgeboortekerk aan den oostrand der stad Is heel oud en heeft zich in al de stor men der tijden merkwaardig goed gehouden. De kerk moet staan op de plek, waar Christus ge boren werd; deze overlevering gaat zoover te rug, dat men geen reden heeft om aan haar juistheid te twijfelen. Constantyn stichtte reeds in het jaar 330 zijn basUlka, die waarschtfniyk door Justlnlanus werd verbouwd. In later tyd 1» noch aan de fundamenten, noch aan de ar chitectuur meer iets veranderd; het bewijs hier voor leveren de schilderingen, welke de bede vaartgangers uit verschillende eeuwen hebben •ditergelaten. De eenvoudige stijl van het Inwendige maakt een aangrijpenden Indruk. Twee smallere zijbeu ken worden van het hoofdschip gescheiden door Z^ier rijen zullen van rood kalksteenmonoliet met Korinthlsche kapiteelen. De kerk heeft geen koepel, maar een plat dak en de dikke balken VOD den dakstoel liggen geheel bloot De muren van het groote koor zijn versierd met voorstel lingen uit de Bybelsche geschiedenis en het leonostas verraadt, dat Grieksche priesters en monniken met Latijnen en Armeniërs hier sa- «tan de heerzehappy deelen. Het valt den eer- w*ardigen kerkvaders hier al even moeilijk om •Ikaar te verdragen als aan het Graf van Chris- tua Toen de Latijnen eens in hetfem toegewe- ■n gedeelte een tapijt neerlegden, sneden de Grieken er een hoek af omdat die over hun 8‘bied heenlag. Zij bestreden elkander het •*<endomsrecht van een venster en dertig jaren •Ponnen de spinnen daar hare webben, omdat men elkaar van weerszyden zelfs het schoon maken belette. Door de tusechenkomst van En ver Pascha vond de priesterschap eindelijk een •Wtaslng voor deze JENEVER, per Ltr. ZOETE VOORBURG VOORBURG FLADDERAK SCHILLETJE COCINAC vanaf ADVOCAAT 1.50. 1.75, RUM SPECIAL per H flesch SPECIAL SCOTCH WHISKY VAT 69 DIVERSE LIKEUREN per flesch 1.50. 1.90 NEEMT PROEF MET ONZE ELECTRI8CHE WA8CHMACHINE MET GASVERWARMING PRUZEN46— en 58^- 2— CITROEN- ROODB en WIT 11 PORT f 1X5. 1.46. 1.80, f 2— PAL» SHERRY f 1.45, 1.76, 1X0 MADEIRA 1.40. LM ZOETE ROOOE* en WITTE WUN 0.80, f 0X0. 100 SAMOS 0.80. 1 0X0. f 1.00 Li *11 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 15