i
RADIO
8
i
K
H. BOSSERT ZOON
FERWERDA TIEMAN
BEVELEN AAN VOOR BE AS. FEESTBAGEN: P
H. STIKKEL
VERDRONKEN OORD 119 - TELEFOON 4080
't Scheepvaarthuis
vER€)
kerstnummer
KETBAKKtty
i
H
ajxr^iedinc)
N.V. EERSTE
WINA’S
II houdt graag
gave sterke
voeten?
G. J. Böttger
Alkmar
Huiflbrouwarotr 7, Td.3956
V. d. POL’s Bakkerij
Lindenlaan 2 - Telefoon 23S5
WILD EN GEVOGELTE
VAN NIEUWKUYK
KOSTER EN VAN BATENBURG
Opgericht IMS Telefoon 2506
DE GEBOORTEGROND DES HEEREN
KERSTSORTEERING
AL KM. PATROONSBAKKERIJ
WILT U
LENDE-ROLLADE
HANENGEKRAAI
LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN
MET HET A S.
T.i.f, P. J. va. KESSEL
I 2595 LANGESTRAAT 99
00000000000000000000000000000004X3000000000000
RADIOHANDEL FRAAY
„HET LEDERHUIS”
midden in het PAYGLOP 9
geeft 15 pCt. korting op de AVONDTASJES
Nog grote keus
ALKMAAR PAYGLOP 9
Danes!!
SPECIALE
VRAAGT ZE UW WINKELIER
WIMPELS
W eihnach tsstollen
Krentenbrooden
Tulbanden
Rozijnenbrooden
Allerfijnste kwaliteit
VLAQGEN
ia diver te afmetingen, soorten en prijien
VAN OUD8 DB
Kapteijn’s Melkhandel
KAPTEIJN
BLOEMENMAGAZIJN
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Velour de Chine KERSTKRANSJES
ORANJE-BLOESEM BONBONS
MEIJROOS, LAAT 123, TELEFOON 3.4.9.2.
VAN HUISHOUDELIJKE
EN WEELDE-ARTIKELEN BIJ
DE KOOY - LAAT 180 - TELEFOON 2864
HUICBROUWERSTRAAT 11 - ALKMAAR
Ur t t
20 CMt POT Mt
X—
STOKKEI
VOOR DE A.S.
FEESTDAGEN
onze
Tolof.
2595
H
Z. D. H. PRINS BERNHARD
en
Speciaal BRAADKIPPER - EENDVOGELS - KALKOEN
GANS au. enz. (levering panklaar)
voor japonnon
fl 1.40 e«r
PRIMA WAAR, BILLIJK IN PRIJS, RUIM GESORTEERD
ONZE SPECIALITEIT
Uitsluitend verkrijgbaar uit
glazen vitrine
Voor uw Kerstbout naar
S.u
VLAGGEN
WIMPELS mi
VLAGGEN-
Schenkt Uw aandacht aan de
ALKMAAR TELEFOOK 3007 PAYGLOP 7
met de feestdagen lekker eten?
f Bestelt dan een fijne
Het meest gesorteerde
adres voor
H. K. H. PRINSES JULIANA
Een Kerstverhaal uit den Franse he
revolutie
Stallig is ar iats voor U bij
Thans ontvingen wij o.a. nieuwe
HUWELIJKSLEPELTJES VAN HET PRINSELIJK PAAR
2 X daags versche melk Wij leveren T-B.G-vrij
Met de Kerstdagen en Nieuwjaar een fijne Edammer,
en vanaf f 0.70 een fijne flesch wijn,
dan kunnen we vroolijk gijn.
Kennemerstraatweg 76 - Alkmaar
RUIME KEUZE
Hoe Sven Hedin Bethleh'em stag
en goedkoopst
Radio is Schoutenstraat 18
SCHOIITENSTRAAT 18
AANGEKOCHT
op do HotioMlo Yootootootttolliog to UTRECHT
een vijfjarig SLACHTFRARD bokroonHMt Mo
2en PRIJS
NIC. SCHIMMEL, SPOORSTR. 64
Alkmaar Telefoon 359S
ALKMAAR
WORTELBOER - ALKMAAR
Zaadmarkt 8 - TeL 2259
toplOB
ZILVER
i
iet» nieuws
1»
H 2X0
1.86
ALKMAAR
LAAT
0 95
5W
te
Algues-
niet
in
WWW
«t
het huwelUk
ZEILMAKERIJ
3X0
- 3 20
tot,
tm
BIS8CHOPW1JN
ZUIVEREN
WIJN
*4
left
Be
be-
Ml
Uk.
U-
lt)k
HJk
•ot,
kt»
en
ort
et)
>d<
x>-
ere
elt
11-
no«
▼oor
Houttil.
zeggen? Zou hy dat plan wol goedkeuren? Een
honderd passen vanaf de kerk sl
stramme houding, het machtige
.Toren
Lattik-Oadorp 78 - ALKMAAB
0.70
SM
ten
lm
sde
in
to.
0.85
1,
1X0
1*0
1J0
1J0
ixo
1-
1.50
•u.
r-
ek-
in
de:
te
Pd!
4 *0
5X5
||i|
I
2.96
IJ»
2.26
3X6
2 35
2.50
I
Probeer eens Welfschoe-
nen van va» Mlewwtajrk.
Dit zijn gemakacboenen
met plastische binnenzool
En wanneer van Nleuw-
kuyk een Welfschoen aan
past bij Uw voet, U het
als het ware een maat
schoen maar.... voor den
prijs van oen gewonen
schoen.
pastoor dit geaegd had, klonk er
geluid op uit de menigte visschers
een doordringend hanengekraai,
precies als by Petrus, toen deas den Heer Tar
ried.
Verbijsterd van schrik was de pastoor spra
keloos.... een doodache stilte heerschte in
de kerk. Toen, onder den indruk van de over
eenkomst der situaties, klonk er gemompel.dat
snel uitbrak in een tierend protest. Het protest
tegen den eed van den pastoor groeide tot een
storm. Vuisten balden omhoog en door bet ge-
getier snerpte het kraaien van den haan.
Jacques Fourette vluchtte van den preekstoel,
rende door zijn pastorie naar bulten, achter
volgd door het getier zijner parochianen. .Weg
met dien Judas, Herodes, Herodes," krijschts
het achter hem aan. De beangste man vond een
schuilplaats in een particulier huls.
En toen het volop morgen was, bevond rich
de vluchteling buiten de poorten van de oude
bisschopsstad Nlmes en voor hem verhieven
rich grijs en somber de ruinen van oude tem
pels, waarvan de góden waren overwonnen door
het Kruis en het bloed der Christen martelaren.
Sta toen weende de pastoor bitter....
VAN
ROODEN
0.80
U dat kindeken en zijne moeder en
Egypte".
Toen wij bet daglicht weer bereikt hadden,
wandelden wjj in den glans der mlddagaon naar
de nabij gelegen Melkgrot van welke het heet,
uitgaat Toen
7, ZOO
dat er wonderbare kracht van
Maria hier eens haar kind te drinken ga
vertelt een oude sage, vielen er eenlge dr
bezijden, daarom komen tegenwoordig
vrouwen hier heen om voor de voeding
hare kinderen te bidden; anderen verzamelen
het stof van de muren van deze grot, men bakt
het in brood en verkoopt dit aan de geloovigen.
Meer naar het Oosten ligt het veld, waar de
herders in den Kerstnacht met hun kudden ver
toefden. Is het toeval gunstig, dan riet men ze
nu nog in levende lijve voor zich, in dezelfde
kleedlng, den staf in de hand en omgeven van
wltwolllge schapen, net als in de geschiedenis,
die we als kinderen van moeder hoorden; leder
jaar weer herhaalt se zich onder den kerstboom
en overtreft alle andere sagen door haar heilige
waarheid en haar wereldomvattende liefde.
KERSTKRANSEN per pond
KERSTKRANSEN, opgemaakt
BANKETSTAVEN 2 ons
BANKETSTUKJES per ons
KERSTKRANSJES per ons
Diverse soorten Koekjes f .14 per ons
VRAAGT VOORAL ONZE
KERST-CAKE (bijna 1 pond) 8.32
KLEINE KERST-CAKE8.16
ALLES EIGEN GEBAK
GEEN FABRIEKSKOEK
EN TOCH GOEDKOOP!'
Beleefd aanbevelend,
DE NATIONALS
FEESTDRANJL
ORANJEBITTER 2X5
ORAGE per H n.
RUMPUNCH
2—, 2 .80
ARAC PUNCH f 2 80.
CITROEN PUNCH
2.80.
AALBESSEN
JENEVER
Br heerscht een plechtige stilte in het gewel-
Geen pelgrimsstap weerklonk
over de afgesleten tegelsteenen, behalve enkele
monniken waren wjj de eenlge bezoekers. Voor
het koor gaan twee, een halve ring vormende
trappen omlaag naar de koele schemering van
de kribbekapel Hier en daar flikkert een lamp
licht. Weldra staan wij voor een gouden ster op
Armeniërs kregen van Konstantinopel toestem
ming aan hun plafond nog een lamp op te han
gen, dit namen de Grieken op als een inbreuk
op hun rechten en verwijderden de lamp weer.
De leege ketting hangt er nog.
itond nog, in
bolwerk, de
van Standvastigheid” door Lodewjjk
den Heiligen speciaal opgericht als een teeken
van zijn krachtigen Wil. de heilige plaatsen te
bevrijden uit de handen der ongeloovlgen
Was bet plan van pastoor Pourette wel In
overeenstemming met da christelijke heldhaf
tigheid van zijn priesterschap en de tradities
van het stadje? De pastoor was van plan den
eed af te leggen en de .motieven tot dien stap
uiteen te zetten voor' zijn parochianen. Zyn
twee kapelaans hadden den eed geweigerd. Het
zou verkeerd zijn, trachtte hij s4)n onrust te
overtuigen, als hij eveneens weigerde.
Onrustig, ontevreden over zich zelf, besteeg
pastoor Pourette zijn preekstoel. Zijn stem
beefde, toen hl) bet Evangelie begon voor te
lezen: „Toen Jezus nu geboren was in Beth
lehem van Juda, in de dagen van konlng He
rodes, toen kwamen ds Wijzen uit het Oosten
te Jerusalem en aelden: Waar is de nieuwge
boren Konlng der Joden.
den vloer der erypia, omgeven uoor de heilige
woerden: „Hto de Vlrgine Maria Jesus Christus
natus De ster, die 2000 jaar geleden de
Wijzen uit het morgenland geleidde, stond juist
boven deze plek, waar nu een krans van lampen
zweeft, die aan de verschillende sekten toebe-
hooren. De kribbe is van mariner. Daarboven
hangen wederom vijf lampen en hier achter een
klein schilderij, dat de geboorte van Jezus
Christus voorstelt. Ben altaar is gewijd aan de
drie konlngen uit het morgenland. Op de
Kerstmis in het jaar 1101 werd Balduin hier
tot konlng gekroond en tallooze bedevaartgan
gers verdrongva er rich in vredestijd vooral in
den Kersttijd. Dan kon men zich nauwelijks een
we8 banen door de benauwde ruimte, waar een
walm van de waslichten de atmosfeer ondraag
lijk maakte. Reeds in Oonstantijn’s tijd
pronkte dit heiligdom in rijkdom en pracht; en
ook thans ia bet nog het tegenovergestelde van
de armoede, die uit de woorden spreekt: ,Bn
baarde haren eerstgeboren zoon, en wond
ham in doeken en legde hem neder in een krib
be, omdat voor henlieden geene plaats was in
de herberg".
In de ontniddelIUke verbinding met de basili-
ka staan het klooster der Franciscanen en de
kerk van de Heilige Katharina, van waar een
trap naar een voortzetting van de sooeven be
schreven crypta leidt. Hier ligt de kapel der on-
achuldlgen. waar op het bevel van Herodes de
kinderen vermoord en in een put geworpen wer
den. Bij het schijnsel van een licht kwamen wij
aan het graf van Eusebius en Cremona en ver
volgens bij ssn kapel, waar de heilige Hierony
mus begraven ligt. Zijn leerlinge Paula en haar
dochter Zustachla zijn hier eveneens bijgezet.
Ben grootere crypte, meer naar binnen gele
gen, wordt aangeduld als de plaats, waar Hie
ronymus de Vulgata vertaald heeft In een an
dere crypta kreeg Josef in den droom de waar
schuwing van den engel: „Sta op en neem tot
U dat kindeken en sljne moeder en vlied in
Ter gelegenheid van
Twee weken later klonken op een aeer on
gewoon uur de klokken van het kerkje van
Aigues Mortcs. Weemoedig dreven de klanken
over het oude stadje, over de ruimten rondom
Verbaasd luisterden de bewoners. Toen, plotse
ling ging het gerucht, dat pastoor Pourette was
teruggekeerd. Men kon bijna niet gelooven. dat
de dienaar van Herodes dat zou hebben ge
durfd. Nieuwsgierig haastten zich honderden
naar de kerk. Droefgeestig brandden er enkele
spaarzame kaarsen. Op den preekstoel stond
een priester, z'n bleek gelaat omlaag, een boete-
koord om- zijn hals.
*t Was Jacques Pourette, die met luide stem,
welke beslistheid toonde en onbuigzaam van
wil, hst Confiteor begon te bidden:
„Ik belijd voor God Almachtig, voor de H.
Maria, altijd Maagd, voor den H. Aartsengel
Michael, voor den H. Joannes den Dooper, voor
de heilige Apostelen Petrus en Paulus, voor
alle Heiligen en voor U, mijn parochianen, dat
ik ontzettend heb gezondigd....”
Het was of een bowenaardsch licht den rouw-
Jacques Fourette, nu ging ten uitvoer brengen, moedigen priester verscheen, terwijl h(j om
vergiffenis smeekte voor zijn slecht voorbeeld
en in het openbaar zich een zware boete op
legde. De visschers en boeren hadden allen
tranen in de oogen. Zij verzoenden rich met
hun pastoor, zooals deze zich verzoend had met
God en de Kerk. Den volgenden dag ging
Jacques Fourette van huis tot huis, om al zijn
parochianen persoonlijk vergiffenis te vragen.
Het stadje van den H. Lodewijk had haar her
der teruggevonden.
De haan kraalde
Mortas....
Met 400 mede-priesters scheepte pastoor
Fourette zich in naar heldhaftige ballingschap;
maar na den dood van Robespierre kon hij te-
rugkeeren cm te kunnen sterven in zijn ge
boortestad. Hoog boven de lagunen verheft zich
in Aigues Mortes de geweldige bouw St-
Lodewijk: „De Toren van Standvastigheid".
Op de muren moest de naam worden ingekrast
van pastoor Pourette, die eens in aün kerk den
haan hoorde kraaien, maar die boeteling werd
en stierf als een wankelloos kampioen voor bet
et was een droevig Kerstfeest, dat Frank
rijk vierde in 1790. Mirabeau en Lafayette
weerstonden nog den Jacobijnen, maar
reeds beefde de aarde van de schokken, die
een gruwelijke uitbarsting voorspelden van den
revolutie-krater. iedere dag bracht nieuwe
rampen. Reeds maanden werden de kerkten
onteerd. De goederen werden verbeurd verklaard
en geseculariseerd, de Nationale Vergadering
ontnam den Paus het recht Irtwagtinjiiin te
benoemen.
/Maar de genadeslag moest pog worden ge
geven. Om allen tegenstand der geestelijken te
breken, beval de Nationale Vergadering op 27
November dat alle bisschoppen en priesters
den eed moesten afleggen op de Constitutie
Weigerde men, dan dreigde dood of verban
ning. Met een hoonend lachen had de linker
zijde geantwoord op de vurige verdediging van
den dapperen priester Maury, dio had uitge
roepen in de Kamer:
„Zoolang nog de godsdienst de meerderheid
dér Franschen onder zijn belijders telt, zal hij
ifw slavin niet worden. Hij hecht geen waarde
aan wereldsche dingen en nimmer zal hy buigen
voor brutale kracht.”
Do konlng Neef aarzelen, de resolutie van de
Vergadering te bekrachtigen. In den Kersttijd
bereikte de ojjstand de Tullerieën en de wan
kelmoedige konlng gaf toe. Op den dag van
St. Stephanus, den eersten martelaar van de
Kerk, teekende Lodewijk de rampzalige reso
lutie.
Den volgenden dag weigerden 50 bisschoppen
en 200 priesters la. het parlement den eed af
te leggen. Zij verkozen armoe en vervolging
boven eerloosheid. „Hang ze op, die priestersI"
galmde het nu door de straten van Parijs.
47.000 Fransche priesters, met hun bisschop
pen, slechts 4 uitgezonderd, aan het hoofd,
Neven standvastig, maar werden opgejaagd als
wilde beesten.
Met afgemeten zware stappen besteeg pes
toor Jacques Fourette den preekstoel van het
kerkje van Aigues Mortes, een oud versterkt
stadje, door Lodewijk den Heiligen gebouwd aan
de Rhöne, als etappe voor zijn krijgslieden.
De pastoor was aeer bezorgd. Wat zou de
groote, heilige konlng van het plan, dat hij,
De aanbiddini der herders, naar een schildery van CorreUio.
ROUGE FLEUR
VOORGROC
MIDOO
8t. ESTEPHE
CHAU. MALLERET
GRAVES BLANC
GRAVES SUPr
HAUT 8AUTERNES
COTE DE BEAUNE
VO6NE ROMANEE
VOSNE ROMANES
BEAUMONT
In diepe stilte luisterde de parochie. Pastoor
Fourette herwon zijn zelfbewustzijn en begon
zijn preek. Een nieuwe tijd brak aan, een
nieuwe regeling begon voor Frankrijk. De
priesters behoorden te gehoorzamen en door
hun eed de nieuwe eenheid van het volk te
bekrachtig»
Toen <fe
een vreemd
en boeren,
n het tijdschrift .De Aarde en hare volken”,
werd opgenomen de beschrijving van de
reis, die de beroemde Wereldreiziger Sven
Hedin maakte naar het Heilige Land. Uit deze gOdshuis
reisbeschrijving nemen we een gedeelte van het
hoofdstuk over, dat over Bethlehem harwtatt
De straatweg van Jeruzalem naar het op 10
K M. daarvan gelegen Bethlehem is uitmuntend
en leidt door de schoone landouwen van het
bergland Judea. Eerst gaat het omlaag naar het
vruchtbare dal van Hinnom op de grens tus-
schen Benjamin en Juda, dat zich verderop met
het Kedrondal vereenlgt en Zich onder den naam
Wadi en-Nar tot aan den oever van de Doode
Zee ultztrekt. Wij passeeren het benedenge
deelte van den Oihonvijver, waar Salomon tot
konlng gezalfd werd. Links van den weg toonde
mijn kundige begeleider, Larsson, mü den boom,
waaraan volgens overlevering Judas zich had
opgehangen. Rechts liggen de goed onderhou
den tuinen en landhuizen, van de Duitsche
Tempelkolonle, alsook het station, dat allen be
devaartgangers, die van Jaffa komen, bekena is.
Onder T voorbijrijden van de wuivende
graanvelden by het begin van het dal, dat lang
zaam aan In de vlakte van Baron overgaat,
vraagt de omgeving onze aandacht.
Hier trippelen kleine ezelkaravanen mït
augurken, vruchten en groenten beladen naar
de bazars van de heilige stad. Ginds verschijnt
een geselschap rondreizende Bedoulenen uit de
diepte van de woestijn om in Jeruzalem handel
te gaan drijven; hun in ’t donkerblauw gekleede
vrouwen, wier vormlooze sieraden over het ge
laat afhangen, tronen trotseh op hooge drcme-
darissen, die blauwachtige schaduwen op het
witte stof van den weg afwerpen.
Een oogenbllk houden we halt bij een re
genput, welks tegels volgens myn geleider af
komstig zijn uit de waterwerken van Salomon
ten zuld-westen van Jeruzalem. „Bron der Wij
zen” is zijn naam. Toen de Wijzen uit het mor
genland langs dezen weg trokken om op bevel
van Herodes den pasgeboren Konlng der Joden
te zoeken, verloren zij de leidsster uit het oog
en moeten toen aan deze bron halt gehouden
hebben om hun kameelen te laten drinken.
Daar opeens schitterde hun het spiegelbeeld
van de ster uit het water tegen, zij waren dus
op den goeden weg.
Links, in de buurt van het Grieksche klooster
Mar Ellas, bevindt zich een andere bron, waar
de Heilige Familie op de reis naar Jeruzalem
getoefd moet hebben.
Rechts duikt het groote chrlstendorp Bet
Dschala voor ons op en onmlddeliyk aan den
weg Kubbet Rahil, het graf van Rachel met zijn
witten koepel, zijn stevige muren en het wit ge
schilderde gedenkteeken. Hierheen trekken
Christenen, Joden en Mohammedanen. Het ge
bouw is echter geheel modem en ook de Bijbel
geeft maar in zekere mate waarborg voor de
echtheid van de plaats.
Nu strekt Bethlehem zich voor ons oog uit
Het nam niet de minste plaats In onder Juda’s
vorsten en bewaart een der kostbaarste herin
neringen der Christenheld, egtt herinnering, die
alle kerstklokken aan *t kleppen brengt en her
dacht wordt, daar waar de dennenboomen hun
takken onder de sneeuw buigen en daar waar
de warme winden over de rulschende palmen
waaien: „Ziet, ik verkondig U groote blijdschap,
die al den volke wezen zal, namelijk dat U he
den geboren is de Zaligmaker, welke Is Chris
tus, de Heere, In de stad .Davids”.
Bethlehem had kort voer den oorlog 11.000
inwoners, bijna uitsluitend Christenen, waarvan
het meerendeel Grieksch-Kathollek la. De
eerste Indruk Is onvriendeiyk. Aan den buiten
kant duiken hier en daar witte en bonte land
huizen op. Het zijn de woningen van Syrische
en Arabische kooplieden, die in Zuid-Amerika
schatrijk geworden syn en nu teruggekeerd, het
anne Bethlehem met smakelooze paleizen
hebben dmgeven, wier uiteriyke pracht alleen
dient om de onzindeiykheld van binnen te be
dekken.
Op een kruispunt van wegen voor de stad ligt
hot fraaie ziekenhui» van de Zweedsche Jeru-
zalemvereenlglng; thans was het hoofdzakelUli
door oogiyders bewoond en werd het bestuurd
door een Duitsche zuster.
De Christusgeboortekerk aan den oostrand
der stad Is heel oud en heeft zich in al de stor
men der tijden merkwaardig goed gehouden. De
kerk moet staan op de plek, waar Christus ge
boren werd; deze overlevering gaat zoover te
rug, dat men geen reden heeft om aan haar
juistheid te twijfelen. Constantyn stichtte reeds
in het jaar 330 zijn basUlka, die waarschtfniyk
door Justlnlanus werd verbouwd. In later tyd
1» noch aan de fundamenten, noch aan de ar
chitectuur meer iets veranderd; het bewijs hier
voor leveren de schilderingen, welke de bede
vaartgangers uit verschillende eeuwen hebben
•ditergelaten.
De eenvoudige stijl van het Inwendige maakt
een aangrijpenden Indruk. Twee smallere zijbeu
ken worden van het hoofdschip gescheiden door
Z^ier rijen zullen van rood kalksteenmonoliet
met Korinthlsche kapiteelen. De kerk heeft geen
koepel, maar een plat dak en de dikke balken
VOD den dakstoel liggen geheel bloot De muren
van het groote koor zijn versierd met voorstel
lingen uit de Bybelsche geschiedenis en het
leonostas verraadt, dat Grieksche priesters en
monniken met Latijnen en Armeniërs hier sa-
«tan de heerzehappy deelen. Het valt den eer-
w*ardigen kerkvaders hier al even moeilijk om
•Ikaar te verdragen als aan het Graf van Chris-
tua Toen de Latijnen eens in hetfem toegewe-
■n gedeelte een tapijt neerlegden, sneden de
Grieken er een hoek af omdat die over hun
8‘bied heenlag. Zij bestreden elkander het
•*<endomsrecht van een venster en dertig jaren
•Ponnen de spinnen daar hare webben, omdat
men elkaar van weerszyden zelfs het schoon
maken belette. Door de tusechenkomst van En
ver Pascha vond de priesterschap eindelijk een
•Wtaslng voor deze
JENEVER, per Ltr.
ZOETE VOORBURG
VOORBURG
FLADDERAK
SCHILLETJE
COCINAC vanaf
ADVOCAAT
1.50. 1.75,
RUM SPECIAL
per H flesch
SPECIAL SCOTCH
WHISKY
VAT 69
DIVERSE LIKEUREN
per flesch 1.50. 1.90
NEEMT PROEF MET ONZE ELECTRI8CHE
WA8CHMACHINE MET GASVERWARMING
PRUZEN46— en 58^-
2— CITROEN-
ROODB en WIT 11 PORT
f 1X5. 1.46. 1.80, f 2—
PAL» SHERRY
f 1.45, 1.76, 1X0
MADEIRA 1.40. LM
ZOETE ROOOE*
en WITTE WUN
0.80, f 0X0. 100
SAMOS 0.80. 1 0X0. f 1.00
Li
*11
2