n Het huisbezoek der Priesters I Ao J IN Adam’s ribbe ng IG UIT HET DAGBOEK VAN EEN KAPELAAN GEEN UITSPRAAK IN DE NIJENRODE-ZAAK Prins Bernhard PHHII’S „BI-ARLITA'’ ’„Geef mij Nieuwe Oogen/” I k ZATERDAG 19 DECEMBER 1936 VAN WEEK TOT WEEK - te. Waar Is de priester vogelvrij? UT PAMFLETTEN VERSPREID 4 NV. PHILIPS' EINDHOVEN LAMPENFAB RIEKEN, GLOEI- Het Nederlandsch Gezinsboek -"PHILIPS' 8IARLITA BESCHERMT UW OOGEN Radio-uitrusting der K.L.M.-vliegtuigen Koopman uit Winterswijk veroordeeld L uur. iur Afscheid van da Nederlandsche Handelmaatschappij Stukken terug naar den rechter commissaris Bestuurderen der Stichting boden Prinses en Prins een pracht exemplaar aan Lange en korte golf zenders en aanvlieg peilers aan board Let erop, dat er be hoorlijk, licht is bij de stoel, waarin U zit te lezen, of op de tafel, waar U werkt. Een Dertig eeuwen geleden leerden de Chineesche wijzen hun volgelingen, dat de Goden een bede om „nieuwe oogen" nimmer verhoor den. Oogen waren niet te repa- reeren en bedorven oogen zijn nog altijd niet te repareeren. Daarbij zijn oogen teer. U bederft ze reeds, wanneer U 's avonds con tant werkt of leest, terwijl er een lamp van minder dan 150 dekalu- men in Uw middenlicht brandt. Con troleert, of dit minimum aanwezig is. extra lampje is een zegen voor oogen en gezondheid! Daarbij is goed licht uiterst goed koop. Een Philips' „Bi-Arlita"-lamp van 150 dekalumen geeft voor 1 2 cent een heelen avond helder licht, berekend naar de meest-gebruikelijke stroomtarieven. Een reeks belangrijke waarheden over oogen en verlichting vindt U vlot uiteengezet in ons werkje: „Van het Wondere Zien". Vraagt het aan: het is gratis t een parochiegeestelijke alzoo mee wordt lastig gevallen o )V DE LA MA* I )KR. van 1 L ders de de Ml EN r haa Be- na of om MC. ver- de van en om O. 0S iet), 'EJi- veer den te den, 193C #37, wü, nt- van ips- len be en den len ient uber uur, r 0. jen den, en ron- :nte. voor inde Al» In Juni 1937 van de elf bestelde D. C. 3- vllegtuigen de eerste acht door de Douglas-fa- brieken aan de K. L. M. zjjn afgeleverd, zal de Amsterdam-Ba ta vislijn geheel met deze toestel len worden gevlogen en verdwijnen waarschijn lijk de Douglassen van het type D. C. 3 geheel van de Indie-ljjn. De D. C. 3-machines, die voorzien zijn van de nieuwste navlgatle-mlddelen, zullen tevens worden uitgerust met de modernste en meest- volledlge radlo-lnstallatie. welke men tot nog toe aan boord van vliegtuigen kent, n.l. een. lange golf-zender en -ontvanger, zooals vrijwel alle moderne verkeersvliegtuigen tegenwoordig aan boord hebben, een korte golf-zender en -ontvanger en verder een aanvliegpeller, een installatie, welke den boordtelegraflst in staat stelt, door radlopelllngen self de positie van het vliegtuig te bepalen, zoodat hjj daarvoor niet de hulp van de landstations behoeft In te roe pen. De lange golf-zenders der vliegtuigen en de grondstations werken op een golflengte van 900 meter. De lange golfsenders, waarmee de D. O. 3-machlnes worden uitgerust, zullen wer ken met een energie van 300 watt in den an te nnekring. Naar wjj vernemen heeft de chef van het korps mariniers, kolonel Dorren, Prins Bern- hard verzocht als geschenk van de officieren van dit corps, waarbij Z. D. H tot kapitein k, la suite is benoemd, een sabel en helm van dè mariniers te willen aanvaarden. T. z. t. zal dit geschenk den Prins worden aangeboden. Het Hof was van oordeel, dat het onderzoek in de zaak niet volledig was geweest en stelde de stukken In handen van den rechter-com- mlssaris om op verschillende punten een nieuw onderzoek te doen Instellen. Er zal os. worden onderzocht wat de ware beteekenis en de be doeling is van de in 1933 tusschen K. en O. ge wisselde brieven. Ook zal de beteekenis van den brief van Oroeneveld aan O. nauwkeuriger die nen te worden nagegaan evenals de beteekenis van de kladjes, die ten huize van Wltbraad ach ter den spiegel zijn gevonden en die bedoeld waren om naar O. te worden gestuurd om hem te bewegen de beloofde som uit te betalen. K. was ter zitting aanwezig; O. echter was niet verschenen om de uitspraak aan te hooren r wordt vaak geklaagd, dat de parochie geestelijken het toch zoo hoogst-noodza kelijke en nuttige huisbezoek te veel zou den verwaarlooeen en daardoor te weinig con tact met hun parochianen zouden onderhou den. In verband met deze klacht heeft ,Bt. Bavo" godsdienstig tijdschrift voor het Bis dom Haarlem een kapelaan van een groote volksparochie verzocht, om, voor zoover het gevoeglijk kon geschieden, eens op te schrjj- Indien dit de gewone ondervinding is van een stadspastoor of -kapelaan -met gemiddelden aanloop en indien men weet, dat de morgens en avonden veelal bezet zijn met regelmatig terugkeerende bezigheden Cs morgens soms la te diensten in de kerk, geestelijke oefeningen, spreekkamer, brevier, catechismuslessen, 's avonds ófwel jeugdwerk, ófwel vereenigings- werk, ófwel onderricht bekeerlingen, ófwel cor respondentie, ófwel voorbereiden van predika tie, enz.), mag men zich met recht af vragen, waar zoon parochiegeestelijke den tijd nog vandaan haalt om geregeld z’n honderden ge zinnen te bezoeken. Terecht doet „Pt. Bavo”. dat niet eiken zielzorger wil voorspreken vrijpleiten, een beroep op de katholieken niet onredelijk antlclericaal te crlticasteren en de tekortkomingen van enkelen niet aan allen Onmiddellijk na huwelijksaangifte Prinses Juliana Prins Bernhard werd hedenmorgen ten stad- huize van ‘s-Gravenha- ge 'n prachtexemplaar aangeboden van het Nederlandsche Gezins boek door bestuurder én der gelijknamige stichting bleem van den Nederlandschen Leeuw en titel gedrukt. (Het Nederl. Gezinsboek Wordt normaal in oranjeband verstrekt). Het boek zelf is gebon den in een band van grijs peau de suède, waar op In teere kleuren de wapens zijn aangebracht van Prinses en Prins tegen een achtergrond van de Nederlandsche landkaart, terwijl het geheel wordt overspannen door een Oranje-band, waarbij aan de Koningskroon een passende plaats werd gegeven. De bandteekenlng is van den heer D. Stelling, het bindwerk van de N.V. Samsom en Zonen, Alphen a. d. Rijn, de uitgave van Numa te Amsterdam. Het boek is voorzien van een oorkonde, welke onderteekend is namens het bestuur der Stich ting door den voorzitter, secretaris en penning meester, de heeren J. Th. Terburgh, A. J. O. P. Septer en A. van der Laan en namens de Pro- pagandacommissle door den voorzitter en secre taris, de heeren mr. J. N. J. E. Heerkens Thjjs- sen op C. J. Stroer. De opdracht luidt: „Aan Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana en Zijne Doorluchtige Hoogheid Prins Bernhard wordt dit boekwerk eerbiedig opgedragen door de Stichting „Het Nederlandse!) Gezinsboek”. Marinierssabel en -helm I een serie verbazend geestige schetsjes, geïllustreerd met penteekeningen van Het Amsterdamsche Gerechtshof heeft een interlocutoir arrest gewezen in de strafzaken te gen O. en K., die in hooger beroep terecht had den gestaan, resp. verdacht van oplichting van een verzekeringsmaatschappij tot een bedrag van f 73.000.en medeplichtigheid daaraan. Z.D.H. Prins Bernhard heeft Vrijdag af scheid genomen van de Nederlandsche Handel maatschappij te Amsterdam, waar hij eenlgen Hjd zich op de hoogte heeft gesteld van het economische leven. H. M. de Koningin heeft de zilveren eere- medallle, verbonden aan de Huisorde van Oranje, toegekend aan J. K. Beaux, bode bij de Nederlandsche Amsterdam, die Prins Bernhard van een goede vrouw bezit, schame jtlch voor iedere slechte daad” Het andere boekje qyer het probleem van mEn en vrouw* is niet minder luchthartig, maar het is naar den geest ook zeker niet minder ernstig en wijs. Het heet „De waarheid over Adam en Eva” én werd uit het Duitsch van Helene Haluschka vertaald door mevrouw FehmersAalberse. De uitgeefster is de nieu we katholieke uitgeverij De Toorts N.V. te Heemstede, die met haar eerste' aanbieding een mooi debuut maakte. „Eva verliet het paradijs en boog het hoofd, Adam ging ook uit het Paradijs, maar balde de vuist”, ziedaar heel in het kort gezegd, hoe de Oostenrjjksche schrijfster het verschil tus schen den man en de vrouw ziet. Sedert dien doet Adam alle mogelijke moeite om „de ziel van Eva” te doorgronden, en hij heeft zich zeil» laten wijsmaken, dat de vrouw heelemaal geen ziel bezat (wat op zijn minst sterk over dreven is), maar hoe meer hij de vrouw begon te erkennen als een gqlUkwaardig schepsel, hoe geheimzinniger ze werd. Er bestaat voor den man en de vrouw maar één manier om elkaar te begrijpen en die ééne manier is de liefde, door een dichter eens genoemd „wijzer dan alle wijsbegeerte”. In leuk Ernst Dombrowski, wtordt dan een reeks typen voor ons geaet: de gedaanten, waarin Adam en Eva zich aan elkander vertoonen. Zoo zien wjj achtereenvolgens b.v. de vlijtige huissloof, stijfdeftige dame, de moderne blauwkous, coquette vrouw, maar ook den pedant en het Pietje secuur, den brombeer, den opschepper, den bekrompen burger, ja aelfs de ideale vrouw en den idealen man. Het boekje eindigt met eenlge „appels van den boom der wijsheid”, waarvan wij met volstrekte instemming pluk ken: „De kinderen werden nooit zoo slecht op gevoed als sinds de filosofie zich met hun op voeding ging bemoeien, en nooit was het aan tal zieke huwelijken zoo groot, als sedert de wetenschap zich met hun genezing bezig hield”. De conclusie is, dat wij de menschen moeten laten praten, en dat w*ij onzen gang moeten gaan. Zelfs al praten de menschen uit naam van de moraal, dan moeten wij verliefd zijn op onze wederhelften, want deze liefde is voor ge huwden de hoogste deugd en met de moraal zal het best terecht komen, zoodra wij aflee- ren, ons er altijd mee bezig te houden. We moeten liefhebben. Dan zullen we vanzelf braaf worden. Maar dat braaf zijn alleen genoeg is om lief te hebben, is buitengewoon twijfelachtig. ven, de opdrachten, die hem in een wreek tjjds werden gegeven. En ziehier het in telegram stijl gehouden resultaat zijner aanteekeningen, welke in het nummer van 20 Dec. van voor- noemd tijdschrift wordt gepubliceerd. Onmiddellijk na de huwelijksaangifte van H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard werd hedenmorgen ten stadhuize van 's Gravenhage in tegenwoordigheid van burge meester mr. S. J. R. de Monchy, die als ambte naar van den burgerlijken stand was opgetre den. een prachtexemplaar van het Nederlandsen Gezinsboek aan het Bruidspaar aangeboden. Deze aanbieding geschiedde door den voorzitter en secretaris van de Stichting ..Het Neder landsen Gezinsboek", de heeren dr. J. Th. Ter- burgh en A. J. G. P. Septer. De Prinses en de Prins hebben met groote ingenomenheid dit ge schenk willen aanvaarden. Zooals men weet wordt dit buitengewoon in teressante werk, dat door de artikelen van tal rijke deskundigen van bijzondere waarde is voor jonge menschen, reeds in een groot aantal ge meenten van ons land verstrekt aan hen, die in ondertrouw gaan. Steeds breidt het aantal ge meenten zich uit, waar de plaatselijke autori teiten hun medewerking verleenen. zoodat dit nuttige boek binnen afzienbaren tijd in de meeste gemeenten zal worden uitgereikt. Het fraaie exemplaar, het vorstelijk paar aan geboden is, geborgen in 'n oranje etui met em- Bet is mogelijk, dat iemand zonder ervaring jgederlandsch Gezinsboek” in blauw te verwijten, doch eerst te onderzoeken vóór een vonnis te formuleeren. De priester is geen vogelvrij verklaarde, ten opzichte van wlen het gebod der naastenliefde niet zou gelden. Het behoeft geen betoog, dat de kapelaan niet op alle opdrachten, welke hij in zijn weekstaat vermeldt, zal zijn ingegaan, want daaronder zijn er zóó zonderlinge, dat hij zich van inmen ging moet onthouden. WU voor ons, zouden aan den commentaar van ,JSt. Bavo” nog een beroep willen toevoegen op de leeken om de geestelijken niet met zaken lastig te vallen, waar dezen zich principieel en ex professo bui ten moeten houden, doch zich uitsluitend te bepalen tot alle aangelegenheden van directe of indirecte zielzorg. Immers, hjj, die den pa rochiegeestelijke in beslag neemt met aangele genheden, welke niet bij deze thuishooren, ont steelt daardoor tijd aan dien geestelijke, wel ken deze nuttiger en vruchtbaarder voor wezen lijke zielzorg zou hebben kunnen gebruiken Handelmaatschappij, te lens de aanwezigheid van deze Maatschappij als ka merbewaarder van den Prins heeft dienst ge- daan. Z. D. H. heeft, ter gelegenheid van zijn afscheid van de Nederlandsche Handelmaat schappij, deze medaille aan den heer Beaux uitgereikt. In een vergadering van de directie der maat schappij werd de Prins toegesproken door den President, den heer Mr. D. Crena de Jongh. Na deze toespraak heeft de Prins zijn dank be tuigd voor hetgeen de Ned. Handel-MU- te zij nen aanzien heeft gedaan om in den kortst mogelljken tijd het gestelde doel te verwezen lijken. Na vervolgens met de directie de lunch te hebbèn gebruikt, heeft Z. D. H. afscheid geno men van het personeel, dat zich daartoe in de koffiekamer had verzameld. Als geschenk werd den Prins een van een fraaie houtsoort vervaardigde tabaksdoos met zilveren versiering aangeboden. noodig van gemeente. Verzoek om dit te be pleiten. V. vertelt dat z'n vrouw is heenge gaan. Ze moet ergens in die of die straat zit ten. Verzoek om haar op te sporen en te bewe gen weer naar haar man teryg te keeren. Vrijdag: W. kan 'n aardig huis huren. Moet daarvoor echter 'n borg storten. Verzoek om naar bevoegde Instantie te gaan en te beplei ten, dat deze borgstorting niet behoeft te ge schieden. Indien dit niet lukt, dan naar be drijf gaan waar W. werkzaam is. om ’n voor schot voor hem te zien los te krijgen. X. is armlastig. Wil een zaakje beginnen. Verzoek om bij de gemeente een voorschot voor hem te vragen. Y. heeft zaak in uitgestorven straat. Gaat niet. Wil ergens anders opnieuw begin nen. Heeft daarvoor f 19.000 noodig. Verzoek om deze voor hem ergens te leenenü! Z. heeft al meermalen geprotesteerd tegen te lagen steun. Heeft niet geholpen. Verdoek om voor hem te schrijven naar den minister. Zaterdag: Aa. staat op trouwen. Heeft geen geld om uitzet te bekostigen. Heeft 'n familie lid dat er nogal warm bijzit en waarvan la ter geërfd wordt. Dit famllie-lid heeft hulp ge weigerd. Verzoek om persoonlijken Invloed aan te wenden, om enkele honderden guldens los te krijgen. Bb. vertelt, dat z'n huisbaas op sterven ligt. Heeft gehoord, dat diens erfgena men het plan hebben, om het huis waarin Bb. woont te verkoopen aan *n nevenwonend za kenman. Deze wil ’t huis afbreken en z'n zaak vergrooten. Verzoek om naar huisbaas te gaan en te vragen, dat hjj in z*n testament 'n clau sule zal invoegen waarin de verkoop van bet huis verboden wordt. Ik merk op dat dit geen erg priesterlijke boodschap is op een sterfbed en dat ik dat niet van plan ben, waarna Bb. me verzoekt, dan tenminste naar de erfgena men te gaan en dringend te verzoeken, om het huis niet te verkoopen. (Dit laatste geval is er weer één uit de vele, waarin 'n priester zeker vijanden maakt. Immers helpt hij wél en lukt 't, dan klaagt de zakenman hem aan; helpt hjj niet, dan is Bb. boos en vertelt overal rond dat de parochie-geestelljken niets voor je over hebben). Gc. vertelt 'n omstandig verhaal, 't Komt hier op neer, dat 'n familielid onschul dig (volgens zijn zeggen) gevangen zit. Ver zoekt om advocaat op te scharrelen die gratis wil helpen. Zondag: Rustig! Tot zoover t dagboek van een week. er zoo over denkt, maar het is daarom nog niet goed of edel of rechtvaardig of vroom, er zoo over te denken! Intusschen heeft het avontuurlijke lot van een man, die zijn leven geheel aan dat van een vrouw verbindt, in alle eeuwen aanleiding ge boden tot humor, en er is geen enkele reden, waarom wU niet van gezonden humor zouden genieten. Twee boekjes betreffende het be faamde „probleem” zagen in Nederland kort achter elkander het licht. .Het eerste, een uitgave van de populaire Uilenreeks, bezorgd door de uitgeverij Bigot en Van Rossum te Amsterdam, draagt ten titel: „Adams vijfde rib” en heeft daarbij als onder titel: „Schoonheden van het zwakke- en zwak heden van het schoone geslacht”. Het bevat uitspraken van beroemde mannen uit de heele wereldgeschiedenis aangaande de karaktertrek ken der vrouw. Wanneer op deze wijze de combinaties uitge put zijn, valt er eigenlijk over de historische, moderne of toekomstige verhouding van den m»n tot de vrouw niet veel meer te vertellen, en de stelling, dat juist in onzen tijd de onge lukkige huwelijken talrijker zouden zjjn dan in het verleden, maakt weinig indruk, omdat ook de goede menschen minder talrijk zijn dah k ooit waren. De belangeloosheid, eerste voor waarde der oprechte liefde, is door allerlei oor- nken zeldzamer geworden. Nu de menschen, dank zU den technischen vindingen der laatste vijftig jaren, er allemaal in slagen, hun leven gemakkelijker en comfortabeler te maken dan het leven hunner grootouders was, zjjn ze ook allemaal het gemak en het comfort gaan zoe ken als het hoogste goed. Hier ligt de heele vergissing, want het hoogste goed Is het geluk, en niet het gemak. Het geluk is nooit de prijs van het egoïsme, en speciaal het huwelijksge luk veronderstelt de zelfverloochenende liefde, die er haar hoogste genot in vindt, de weder partij gelukkig te maken en gelukkig te zien. Er is ontzettend veel over het huwelijk ge schreven, ook van katholieke zijde, maar het komt ons voor, dat de behandeling van deze stof niet altijd op de goede manier werd aan gepakt. Men kreeg wel eens den indruk, dat dit groote en heilige sacrament werd beschouwd als een soort noodoplossing voor brave men schen, die echter niet deugdzaam genoeg wa ren om priester of kloosterzuster te worden. Deze onderschatting van het sacrament des huwelijks heeft veel bijgedragen tot een ver- waarloozing van de liefde tusschen man en vrouw als een der schoonste geheimen van de schepping. Verliefd zijn gold eerder als iets mindervdaardigs, zelfs een beetje belachelijk. „nen zond God de Heer een diepen slaap M 'over Adam, en terwijl deze sliep, nam HU A «éne van zijne ribben en sloot de plaats, xu genomen was, weder toe met vleesch. fn God de Heer vormde de ribbe, die HU van *dam genomen had, tot eene vrouw..,. Zoo verhaalt het Boek der Schepping de ge- Dourtenis, die tot de geheimzinnigste van den gosmös behoort, en die dan ook, naar een dame ons onlangs verzekerde, de aanleiding werd tot oen dlep-ingrdpend probleem, nJ. het probleem wn den man en de vrouw in de samenleving, pe zaak is deze. Er werd in Amsterdam een vergadering van welwillenden belegd, waar dit ^odeme” probleem ter sprake zou «lorden gebracht, ik ben vergeten tot welk doel. Wel- jicht wilde men het probleem oplossen. In ieder geval werd een spreker gezocht, die lust zou bebben tot het uiteenzetten van de verhouding tusschen den man en de vrouw in den loop der wereldgeschiedenis. Allerhande redenen belet ten mU. deze spreker te zijn, maar de voor- „amste reden was toch wel, dat ik er abso luut geen zin in bad. Het is namelUk mUn overtuiging, dat in alle eeuwen de goede vrou wen gelukkig zUn geweest met goede mannen en de kwade mannen gestraft met kwade vrou wen, hetgeen volgens den wUzen Salomon een buitengewoon zware straf moet zUn. Verder zUn er nog de goede mannen, die toevallig een ZWUde vrouw treffen, en de goede vrouwen met een kwaden man. Van de laatste categorie (de goede vrouwen met kwade mannen) werden er eenlgen heilig verklaard. Dit zegt wel iets. Wat de goede mannen betreft, geloof ik, dat ze zel den goed genoeg zUn om van een kwade vrouw iets te kunnen maken. Ze worden dan ook niet opgenomen op den kalender als heiligen in den hemel, maar ze verhuizen naar de planken van den schouwburg als helden van een blUspel, deze zoogenaamde pantoffelhelden, die hun oanvoerder hebben in den Oriekschen wijsgeer Socrates met zUn kwade Xantippe. Kortom: ae hadden maar beter uit hun oogen moeten kU- ken, want ze hebben de kans gehad. Deze uitspraken werden bUeengebracht door Paul Guermonprez en met aardige gekleurde Plaatjes verlucht door Leo Meter. De moraal” van het boekje is ontleend aan Goethe en luidt: „Behandel de vrouw met toegevendheid. Uit een kromme rib werd ze geschapen, God kon haar niet geheel recht meer maken”. Op vergoelijkende wUze worden de eigenaardighe den van de vrouw door de verschillende groote x mannen in het licht gesteld, maar in het al gemeen schUnt het wel, dat er eenlge jalouzie In het spel is en dat de man bepaaldehjk het begripsvermogen van de vrouw benijdt. Een vrouw komt lichter achter de waarheid, door ziet sneller de situatie, is eerder klaar met het vinden van een oplossing dan de man. Dit maakt de vrouwen juist zoo gevaarlijk, meent Jëan Paul: „LUken zU slim, dan zijn zU het °°k. LUken zU het niet, dan zUn ze het toch!” Lessing vraagt: „Heeft een vrouw ooit iets bedacht, dat ze niet kon goedpraten?” Zelfs Luther geeft de overmacht der vrouwen toe: »Wat vrouwen niet gedaan kunnen krUgen met welbespraaktheid, dat bereiken ze met ^vnen”. En Vondel zegt het kort en bondig: •Eén vrouw is duizend mannen te erg!” Zoo staan er veel aardige wetenswaardighe den in <ut geestige boekje, waarin weliswaar d* zwakheden van bet schoone geslacht worden bekend gemaakt, maar toch ookAveel wUze **sdgevingen te vinden zUn, zooals deae van Walther von der Vogelweide: «Wie de liefde De Zutfensche Rechtbank heeft uitspraak ge daan in de zaak tegen den WlnterswUkschen koopman B. W. T„ die aldaar voor de Joden beleedigende pamfletten had verspreid. Het vonnis luidde 50 gulden boete of 50 da gen hechtenis. De eisch was Mn maand Maandagavond: Van half 8 tot half 9: A. over persoonlUke aangelegenheden. B. over gedrag van oudsten zoon, 'n Half uur. Heb zoon laten komen en na samenspraak gevraagd om elke week op bepaalden tUd bU mU terug te komen. Is een zaak die alleen door dikwUls samen praten in 1 reine komt. Dinsdag: C. heeft eenzelfde geval als gister avond. Heb ook dezen jongen ontboden. Zelfde afspraak als met vorigen: elke week 'ns komen praten. D. over toekomstplannen van haar oudste dochter. Leert moeilUk. Verzoek om eens naar hoofd van de school te gaan om advies in te winnen, en belet te vragen. E. heeft kans op arbeid. Vraagt 'n goed woordje mU bU den directeur. F. wil verhuizen. Weet 'n goede woning, waarom echter reeds door meerdere menschen is gevraagd. Verzoek voorspraak bU de bevoegde instantie. deelt mee, dat ze staat voor executorialen ver koop van haar zaak. Vertelt 'n onbegrijpelijk verhaal over verzekeringen, premleaflossingen. Eind van het zeer lange gesprek is. dat ze van daag nag 490 gulden moet hebben anders is de familie geblameerd. H. heeft aanzegging gekregen: óf huur te betalen óf huis te ver laten. HU heeft geen geld. Z'n oom echter (wonend in 'n naburige plaats) zou hem kun nen helpen. Deze doet het echter niet. Ver zoek om naar déze toe te gaan om z'n hart te verwurmen. I. ziet haar zaak ten gronde gaan. Verzoek om bU een bepaald grootbedrijf, met vele filialen, voorspraak aan te wenden, dat dit bedrijf haór winkel overneemt als fi liaal en zU met echtgenoot als filiaalhouders. J., Eenzelfde geval als zooeven, van een za kenman in zelfde straat! K. komt raad vra gen in 1 regelen van erfeniskwestie. Verzoek om de zaak te bestudeeren en m’n meenlng te geven. L. vertelt dat broer thuis is heen gegaan. Is ergens in *n kosthuis getrokken. Familie kan moeilUk t loon missen. Verzoek om den jongeman in z'n kosthuis te gaan op zoeken en te bewegen weer by z’n ouders te gaan. M. heeft gehoord, dat ergens *n be trekking vrij zal komen. Verzoek om onmid- dellUk voorspraak aan te wenden. Woensdag: N. en O. om voorspraak voor werk bU t geeft niet wie. Ze zUn tot elk werk be reid. P. vertelt 'n zeer treurige niet voor publicatie geschikte historie, die mU noopt vooreerst elke week naar bepaalde familie te gaan. Donderdag: Van 9 tot 10 uur gesprek met Q. over familie-aangelegenheden. Verzoek om eens thuis te komen praten. Is noodig! R. heeft hoop op 'n baantje. Verzoek om naar de gemeente te gaan en dit voor hem klaar te spelen. 8. krUgt z. 1. te weinig steun. Pro test bij bevoegde instanties heeft niet gehol pen. Verzoek om mijn invloed aan te wen den. T. zit in zwaren nood. Verzoek om hier of daar voor hem te leenen. wil zijn zaak anderen uitgang geven. Hiervoor to permissie K S:- J r I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 21