n
Het huisbezoek der Priesters
I
Ao
J
IN
Adam’s ribbe
ng
IG
UIT HET DAGBOEK VAN
EEN KAPELAAN
GEEN UITSPRAAK IN DE
NIJENRODE-ZAAK
Prins Bernhard
PHHII’S
„BI-ARLITA'’
’„Geef mij
Nieuwe
Oogen/”
I
k
ZATERDAG 19 DECEMBER 1936
VAN WEEK TOT WEEK
-
te.
Waar
Is de priester vogelvrij?
UT
PAMFLETTEN VERSPREID
4
NV.
PHILIPS'
EINDHOVEN
LAMPENFAB RIEKEN,
GLOEI-
Het Nederlandsch
Gezinsboek
-"PHILIPS'
8IARLITA
BESCHERMT
UW OOGEN
Radio-uitrusting der
K.L.M.-vliegtuigen
Koopman uit Winterswijk
veroordeeld
L
uur.
iur
Afscheid van da Nederlandsche
Handelmaatschappij
Stukken terug naar den rechter
commissaris
Bestuurderen der Stichting boden
Prinses en Prins een pracht
exemplaar aan
Lange en korte golf zenders en
aanvlieg peilers aan board
Let erop, dat er be
hoorlijk, licht is bij de
stoel, waarin U zit te
lezen, of op de tafel,
waar U werkt. Een
Dertig eeuwen geleden leerden de
Chineesche wijzen hun volgelingen,
dat de Goden een bede om
„nieuwe oogen" nimmer verhoor
den. Oogen waren niet te repa-
reeren en bedorven oogen zijn
nog altijd niet te repareeren.
Daarbij zijn oogen teer. U bederft
ze reeds, wanneer U 's avonds con
tant werkt of leest, terwijl er een
lamp van minder dan 150 dekalu-
men in Uw middenlicht brandt. Con
troleert, of dit minimum aanwezig is.
extra lampje is een zegen voor
oogen en gezondheid!
Daarbij is goed licht uiterst goed
koop. Een Philips' „Bi-Arlita"-lamp
van 150 dekalumen geeft voor
1 2 cent een heelen avond
helder licht, berekend naar de
meest-gebruikelijke stroomtarieven.
Een reeks belangrijke waarheden
over oogen en verlichting vindt U
vlot uiteengezet in ons werkje: „Van
het Wondere Zien". Vraagt het aan:
het is gratis t
een parochiegeestelijke alzoo
mee wordt lastig gevallen
o
)V
DE LA MA*
I
)KR.
van
1
L
ders
de
de
Ml
EN
r
haa
Be-
na
of
om
MC.
ver-
de
van
en
om
O.
0S
iet),
'EJi-
veer
den
te
den,
193C
#37,
wü,
nt-
van
ips-
len
be
en
den
len
ient
uber
uur,
r 0.
jen
den,
en
ron-
:nte.
voor
inde
Al» In Juni 1937 van de elf bestelde D. C. 3-
vllegtuigen de eerste acht door de Douglas-fa-
brieken aan de K. L. M. zjjn afgeleverd, zal de
Amsterdam-Ba ta vislijn geheel met deze toestel
len worden gevlogen en verdwijnen waarschijn
lijk de Douglassen van het type D. C. 3 geheel
van de Indie-ljjn.
De D. C. 3-machines, die voorzien zijn van
de nieuwste navlgatle-mlddelen, zullen tevens
worden uitgerust met de modernste en meest-
volledlge radlo-lnstallatie. welke men tot nog
toe aan boord van vliegtuigen kent, n.l. een.
lange golf-zender en -ontvanger, zooals vrijwel
alle moderne verkeersvliegtuigen tegenwoordig
aan boord hebben, een korte golf-zender en
-ontvanger en verder een aanvliegpeller, een
installatie, welke den boordtelegraflst in staat
stelt, door radlopelllngen self de positie van
het vliegtuig te bepalen, zoodat hjj daarvoor niet
de hulp van de landstations behoeft In te roe
pen. De lange golf-zenders der vliegtuigen en
de grondstations werken op een golflengte van
900 meter. De lange golfsenders, waarmee de
D. O. 3-machlnes worden uitgerust, zullen wer
ken met een energie van 300 watt in den an
te nnekring.
Naar wjj vernemen heeft de chef van het
korps mariniers, kolonel Dorren, Prins Bern-
hard verzocht als geschenk van de officieren
van dit corps, waarbij Z. D. H tot kapitein
k, la suite is benoemd, een sabel en helm van
dè mariniers te willen aanvaarden.
T. z. t. zal dit geschenk den Prins worden
aangeboden.
Het Hof was van oordeel, dat het onderzoek
in de zaak niet volledig was geweest en stelde
de stukken In handen van den rechter-com-
mlssaris om op verschillende punten een nieuw
onderzoek te doen Instellen. Er zal os. worden
onderzocht wat de ware beteekenis en de be
doeling is van de in 1933 tusschen K. en O. ge
wisselde brieven. Ook zal de beteekenis van den
brief van Oroeneveld aan O. nauwkeuriger die
nen te worden nagegaan evenals de beteekenis
van de kladjes, die ten huize van Wltbraad ach
ter den spiegel zijn gevonden en die bedoeld
waren om naar O. te worden gestuurd om hem
te bewegen de beloofde som uit te betalen.
K. was ter zitting aanwezig; O. echter was
niet verschenen om de uitspraak aan te hooren
r wordt vaak geklaagd, dat de parochie
geestelijken het toch zoo hoogst-noodza
kelijke en nuttige huisbezoek te veel zou
den verwaarlooeen en daardoor te weinig con
tact met hun parochianen zouden onderhou
den. In verband met deze klacht heeft ,Bt.
Bavo" godsdienstig tijdschrift voor het Bis
dom Haarlem een kapelaan van een groote
volksparochie verzocht, om, voor zoover het
gevoeglijk kon geschieden, eens op te schrjj-
Indien dit de gewone ondervinding is van een
stadspastoor of -kapelaan -met gemiddelden
aanloop en indien men weet, dat de morgens
en avonden veelal bezet zijn met regelmatig
terugkeerende bezigheden Cs morgens soms la
te diensten in de kerk, geestelijke oefeningen,
spreekkamer, brevier, catechismuslessen, 's
avonds ófwel jeugdwerk, ófwel vereenigings-
werk, ófwel onderricht bekeerlingen, ófwel cor
respondentie, ófwel voorbereiden van predika
tie, enz.), mag men zich met recht af vragen,
waar zoon parochiegeestelijke den tijd nog
vandaan haalt om geregeld z’n honderden ge
zinnen te bezoeken. Terecht doet „Pt. Bavo”.
dat niet eiken zielzorger wil voorspreken
vrijpleiten, een beroep op de katholieken
niet onredelijk antlclericaal te crlticasteren en
de tekortkomingen van enkelen niet aan allen
Onmiddellijk na
huwelijksaangifte
Prinses Juliana
Prins Bernhard werd
hedenmorgen ten stad-
huize van ‘s-Gravenha-
ge 'n prachtexemplaar
aangeboden van het
Nederlandsche Gezins
boek door bestuurder én
der gelijknamige
stichting
bleem van den Nederlandschen Leeuw en titel
gedrukt.
(Het Nederl. Gezinsboek Wordt normaal in
oranjeband verstrekt). Het boek zelf is gebon
den in een band van grijs peau de suède, waar
op In teere kleuren de wapens zijn aangebracht
van Prinses en Prins tegen een achtergrond van
de Nederlandsche landkaart, terwijl het geheel
wordt overspannen door een Oranje-band,
waarbij aan de Koningskroon een passende
plaats werd gegeven. De bandteekenlng is van
den heer D. Stelling, het bindwerk van de N.V.
Samsom en Zonen, Alphen a. d. Rijn, de uitgave
van Numa te Amsterdam.
Het boek is voorzien van een oorkonde, welke
onderteekend is namens het bestuur der Stich
ting door den voorzitter, secretaris en penning
meester, de heeren J. Th. Terburgh, A. J. O. P.
Septer en A. van der Laan en namens de Pro-
pagandacommissle door den voorzitter en secre
taris, de heeren mr. J. N. J. E. Heerkens Thjjs-
sen op C. J. Stroer.
De opdracht luidt: „Aan Hare Koninklijke
Hoogheid Prinses Juliana en Zijne Doorluchtige
Hoogheid Prins Bernhard wordt dit boekwerk
eerbiedig opgedragen door de Stichting „Het
Nederlandse!) Gezinsboek”.
Marinierssabel en -helm
I
een serie verbazend geestige schetsjes,
geïllustreerd met penteekeningen van
Het Amsterdamsche Gerechtshof heeft een
interlocutoir arrest gewezen in de strafzaken te
gen O. en K., die in hooger beroep terecht had
den gestaan, resp. verdacht van oplichting van
een verzekeringsmaatschappij tot een bedrag van
f 73.000.en medeplichtigheid daaraan.
Z.D.H. Prins Bernhard heeft Vrijdag af
scheid genomen van de Nederlandsche Handel
maatschappij te Amsterdam, waar hij eenlgen
Hjd zich op de hoogte heeft gesteld van het
economische leven.
H. M. de Koningin heeft de zilveren eere-
medallle, verbonden aan de Huisorde van
Oranje, toegekend aan J. K. Beaux, bode bij
de Nederlandsche
Amsterdam, die
Prins Bernhard
van een goede vrouw bezit, schame jtlch voor
iedere slechte daad”
Het andere boekje qyer het probleem van
mEn en vrouw* is niet minder luchthartig, maar
het is naar den geest ook zeker niet minder
ernstig en wijs. Het heet „De waarheid over
Adam en Eva” én werd uit het Duitsch van
Helene Haluschka vertaald door mevrouw
FehmersAalberse. De uitgeefster is de nieu
we katholieke uitgeverij De Toorts N.V. te
Heemstede, die met haar eerste' aanbieding een
mooi debuut maakte.
„Eva verliet het paradijs en boog het hoofd,
Adam ging ook uit het Paradijs, maar balde
de vuist”, ziedaar heel in het kort gezegd, hoe
de Oostenrjjksche schrijfster het verschil tus
schen den man en de vrouw ziet. Sedert dien
doet Adam alle mogelijke moeite om „de ziel
van Eva” te doorgronden, en hij heeft zich
zeil» laten wijsmaken, dat de vrouw heelemaal
geen ziel bezat (wat op zijn minst sterk over
dreven is), maar hoe meer hij de vrouw begon
te erkennen als een gqlUkwaardig schepsel, hoe
geheimzinniger ze werd. Er bestaat voor den
man en de vrouw maar één manier om elkaar
te begrijpen en die ééne manier is de liefde,
door een dichter eens genoemd „wijzer dan alle
wijsbegeerte”.
In
leuk
Ernst Dombrowski, wtordt dan een reeks typen
voor ons geaet: de gedaanten, waarin Adam en
Eva zich aan elkander vertoonen. Zoo zien wjj
achtereenvolgens b.v. de vlijtige huissloof,
stijfdeftige dame, de moderne blauwkous,
coquette vrouw, maar ook den pedant en het
Pietje secuur, den brombeer, den opschepper,
den bekrompen burger, ja aelfs de ideale vrouw
en den idealen man. Het boekje eindigt met
eenlge „appels van den boom der wijsheid”,
waarvan wij met volstrekte instemming pluk
ken: „De kinderen werden nooit zoo slecht op
gevoed als sinds de filosofie zich met hun op
voeding ging bemoeien, en nooit was het aan
tal zieke huwelijken zoo groot, als sedert de
wetenschap zich met hun genezing bezig hield”.
De conclusie is, dat wij de menschen moeten
laten praten, en dat w*ij onzen gang moeten
gaan. Zelfs al praten de menschen uit naam
van de moraal, dan moeten wij verliefd zijn op
onze wederhelften, want deze liefde is voor ge
huwden de hoogste deugd en met de moraal
zal het best terecht komen, zoodra wij aflee-
ren, ons er altijd mee bezig te houden. We
moeten liefhebben. Dan zullen we vanzelf braaf
worden. Maar dat braaf zijn alleen genoeg is om
lief te hebben, is buitengewoon twijfelachtig.
ven, de opdrachten, die hem in een wreek tjjds
werden gegeven. En ziehier het in telegram
stijl gehouden resultaat zijner aanteekeningen,
welke in het nummer van 20 Dec. van voor-
noemd tijdschrift wordt gepubliceerd.
Onmiddellijk na de huwelijksaangifte van
H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins
Bernhard werd hedenmorgen ten stadhuize van
's Gravenhage in tegenwoordigheid van burge
meester mr. S. J. R. de Monchy, die als ambte
naar van den burgerlijken stand was opgetre
den. een prachtexemplaar van het Nederlandsen
Gezinsboek aan het Bruidspaar aangeboden.
Deze aanbieding geschiedde door den voorzitter
en secretaris van de Stichting ..Het Neder
landsen Gezinsboek", de heeren dr. J. Th. Ter-
burgh en A. J. G. P. Septer. De Prinses en de
Prins hebben met groote ingenomenheid dit ge
schenk willen aanvaarden.
Zooals men weet wordt dit buitengewoon in
teressante werk, dat door de artikelen van tal
rijke deskundigen van bijzondere waarde is voor
jonge menschen, reeds in een groot aantal ge
meenten van ons land verstrekt aan hen, die in
ondertrouw gaan. Steeds breidt het aantal ge
meenten zich uit, waar de plaatselijke autori
teiten hun medewerking verleenen. zoodat dit
nuttige boek binnen afzienbaren tijd in de
meeste gemeenten zal worden uitgereikt.
Het fraaie exemplaar, het vorstelijk paar aan
geboden is, geborgen in 'n oranje etui met em-
Bet is mogelijk, dat iemand zonder ervaring jgederlandsch Gezinsboek” in blauw
te verwijten, doch eerst te onderzoeken vóór een
vonnis te formuleeren.
De priester is geen vogelvrij verklaarde, ten
opzichte van wlen het gebod der naastenliefde
niet zou gelden.
Het behoeft geen betoog, dat de kapelaan niet
op alle opdrachten, welke hij in zijn weekstaat
vermeldt, zal zijn ingegaan, want daaronder
zijn er zóó zonderlinge, dat hij zich van inmen
ging moet onthouden. WU voor ons, zouden
aan den commentaar van ,JSt. Bavo” nog een
beroep willen toevoegen op de leeken om de
geestelijken niet met zaken lastig te vallen,
waar dezen zich principieel en ex professo bui
ten moeten houden, doch zich uitsluitend te
bepalen tot alle aangelegenheden van directe
of indirecte zielzorg. Immers, hjj, die den pa
rochiegeestelijke in beslag neemt met aangele
genheden, welke niet bij deze thuishooren, ont
steelt daardoor tijd aan dien geestelijke, wel
ken deze nuttiger en vruchtbaarder voor wezen
lijke zielzorg zou hebben kunnen gebruiken
Handelmaatschappij, te
lens de aanwezigheid van
deze Maatschappij als ka
merbewaarder van den Prins heeft dienst ge-
daan.
Z. D. H. heeft, ter gelegenheid van zijn
afscheid van de Nederlandsche Handelmaat
schappij, deze medaille aan den heer Beaux
uitgereikt.
In een vergadering van de directie der maat
schappij werd de Prins toegesproken door den
President, den heer Mr. D. Crena de Jongh.
Na deze toespraak heeft de Prins zijn dank be
tuigd voor hetgeen de Ned. Handel-MU- te zij
nen aanzien heeft gedaan om in den kortst
mogelljken tijd het gestelde doel te verwezen
lijken.
Na vervolgens met de directie de lunch te
hebbèn gebruikt, heeft Z. D. H. afscheid geno
men van het personeel, dat zich daartoe in
de koffiekamer had verzameld.
Als geschenk werd den Prins een van een
fraaie houtsoort vervaardigde tabaksdoos met
zilveren versiering aangeboden.
noodig van gemeente. Verzoek om dit te be
pleiten. V. vertelt dat z'n vrouw is heenge
gaan. Ze moet ergens in die of die straat zit
ten. Verzoek om haar op te sporen en te bewe
gen weer naar haar man teryg te keeren.
Vrijdag: W. kan 'n aardig huis huren. Moet
daarvoor echter 'n borg storten. Verzoek om
naar bevoegde Instantie te gaan en te beplei
ten, dat deze borgstorting niet behoeft te ge
schieden. Indien dit niet lukt, dan naar be
drijf gaan waar W. werkzaam is. om ’n voor
schot voor hem te zien los te krijgen. X. is
armlastig. Wil een zaakje beginnen. Verzoek om
bij de gemeente een voorschot voor hem te
vragen. Y. heeft zaak in uitgestorven straat.
Gaat niet. Wil ergens anders opnieuw begin
nen. Heeft daarvoor f 19.000 noodig. Verzoek
om deze voor hem ergens te leenenü! Z.
heeft al meermalen geprotesteerd tegen te lagen
steun. Heeft niet geholpen. Verdoek om voor
hem te schrijven naar den minister.
Zaterdag: Aa. staat op trouwen. Heeft geen
geld om uitzet te bekostigen. Heeft 'n familie
lid dat er nogal warm bijzit en waarvan la
ter geërfd wordt. Dit famllie-lid heeft hulp ge
weigerd. Verzoek om persoonlijken Invloed aan
te wenden, om enkele honderden guldens los
te krijgen. Bb. vertelt, dat z'n huisbaas op
sterven ligt. Heeft gehoord, dat diens erfgena
men het plan hebben, om het huis waarin Bb.
woont te verkoopen aan *n nevenwonend za
kenman. Deze wil ’t huis afbreken en z'n zaak
vergrooten. Verzoek om naar huisbaas te gaan
en te vragen, dat hjj in z*n testament 'n clau
sule zal invoegen waarin de verkoop van bet
huis verboden wordt. Ik merk op dat dit geen
erg priesterlijke boodschap is op een sterfbed
en dat ik dat niet van plan ben, waarna Bb.
me verzoekt, dan tenminste naar de erfgena
men te gaan en dringend te verzoeken, om het
huis niet te verkoopen. (Dit laatste geval is er
weer één uit de vele, waarin 'n priester zeker
vijanden maakt. Immers helpt hij wél en lukt
't, dan klaagt de zakenman hem aan; helpt
hjj niet, dan is Bb. boos en vertelt overal rond
dat de parochie-geestelljken niets voor je over
hebben). Gc. vertelt 'n omstandig verhaal,
't Komt hier op neer, dat 'n familielid onschul
dig (volgens zijn zeggen) gevangen zit. Ver
zoekt om advocaat op te scharrelen die gratis
wil helpen.
Zondag: Rustig!
Tot zoover t dagboek van een week.
er zoo over denkt, maar het is daarom nog niet
goed of edel of rechtvaardig of vroom, er zoo
over te denken!
Intusschen heeft het avontuurlijke lot van
een man, die zijn leven geheel aan dat van een
vrouw verbindt, in alle eeuwen aanleiding ge
boden tot humor, en er is geen enkele reden,
waarom wU niet van gezonden humor zouden
genieten. Twee boekjes betreffende het be
faamde „probleem” zagen in Nederland kort
achter elkander het licht.
.Het eerste, een uitgave van de populaire
Uilenreeks, bezorgd door de uitgeverij Bigot en
Van Rossum te Amsterdam, draagt ten titel:
„Adams vijfde rib” en heeft daarbij als onder
titel: „Schoonheden van het zwakke- en zwak
heden van het schoone geslacht”. Het bevat
uitspraken van beroemde mannen uit de heele
wereldgeschiedenis aangaande de karaktertrek
ken der vrouw.
Wanneer op deze wijze de combinaties uitge
put zijn, valt er eigenlijk over de historische,
moderne of toekomstige verhouding van den
m»n tot de vrouw niet veel meer te vertellen,
en de stelling, dat juist in onzen tijd de onge
lukkige huwelijken talrijker zouden zjjn dan in
het verleden, maakt weinig indruk, omdat
ook de goede menschen minder talrijk zijn dah
k ooit waren. De belangeloosheid, eerste voor
waarde der oprechte liefde, is door allerlei oor-
nken zeldzamer geworden. Nu de menschen,
dank zU den technischen vindingen der laatste
vijftig jaren, er allemaal in slagen, hun leven
gemakkelijker en comfortabeler te maken dan
het leven hunner grootouders was, zjjn ze ook
allemaal het gemak en het comfort gaan zoe
ken als het hoogste goed. Hier ligt de heele
vergissing, want het hoogste goed Is het geluk,
en niet het gemak. Het geluk is nooit de prijs
van het egoïsme, en speciaal het huwelijksge
luk veronderstelt de zelfverloochenende liefde,
die er haar hoogste genot in vindt, de weder
partij gelukkig te maken en gelukkig te zien.
Er is ontzettend veel over het huwelijk ge
schreven, ook van katholieke zijde, maar het
komt ons voor, dat de behandeling van deze
stof niet altijd op de goede manier werd aan
gepakt. Men kreeg wel eens den indruk, dat
dit groote en heilige sacrament werd beschouwd
als een soort noodoplossing voor brave men
schen, die echter niet deugdzaam genoeg wa
ren om priester of kloosterzuster te worden.
Deze onderschatting van het sacrament des
huwelijks heeft veel bijgedragen tot een ver-
waarloozing van de liefde tusschen man en
vrouw als een der schoonste geheimen van de
schepping. Verliefd zijn gold eerder als iets
mindervdaardigs, zelfs een beetje belachelijk.
„nen zond God de Heer een diepen slaap
M 'over Adam, en terwijl deze sliep, nam HU
A «éne van zijne ribben en sloot de plaats,
xu genomen was, weder toe met vleesch.
fn God de Heer vormde de ribbe, die HU van
*dam genomen had, tot eene vrouw..,.
Zoo verhaalt het Boek der Schepping de ge-
Dourtenis, die tot de geheimzinnigste van den
gosmös behoort, en die dan ook, naar een dame
ons onlangs verzekerde, de aanleiding werd tot
oen dlep-ingrdpend probleem, nJ. het probleem
wn den man en de vrouw in de samenleving,
pe zaak is deze. Er werd in Amsterdam een
vergadering van welwillenden belegd, waar dit
^odeme” probleem ter sprake zou «lorden
gebracht, ik ben vergeten tot welk doel. Wel-
jicht wilde men het probleem oplossen. In ieder
geval werd een spreker gezocht, die lust zou
bebben tot het uiteenzetten van de verhouding
tusschen den man en de vrouw in den loop der
wereldgeschiedenis. Allerhande redenen belet
ten mU. deze spreker te zijn, maar de voor-
„amste reden was toch wel, dat ik er abso
luut geen zin in bad. Het is namelUk mUn
overtuiging, dat in alle eeuwen de goede vrou
wen gelukkig zUn geweest met goede mannen
en de kwade mannen gestraft met kwade vrou
wen, hetgeen volgens den wUzen Salomon een
buitengewoon zware straf moet zUn. Verder zUn
er nog de goede mannen, die toevallig een
ZWUde vrouw treffen, en de goede vrouwen met
een kwaden man. Van de laatste categorie (de
goede vrouwen met kwade mannen) werden er
eenlgen heilig verklaard. Dit zegt wel iets. Wat
de goede mannen betreft, geloof ik, dat ze zel
den goed genoeg zUn om van een kwade vrouw
iets te kunnen maken. Ze worden dan ook niet
opgenomen op den kalender als heiligen in den
hemel, maar ze verhuizen naar de planken van
den schouwburg als helden van een blUspel,
deze zoogenaamde pantoffelhelden, die hun
oanvoerder hebben in den Oriekschen wijsgeer
Socrates met zUn kwade Xantippe. Kortom: ae
hadden maar beter uit hun oogen moeten kU-
ken, want ze hebben de kans gehad.
Deze uitspraken werden bUeengebracht door
Paul Guermonprez en met aardige gekleurde
Plaatjes verlucht door Leo Meter. De moraal”
van het boekje is ontleend aan Goethe en
luidt: „Behandel de vrouw met toegevendheid.
Uit een kromme rib werd ze geschapen, God
kon haar niet geheel recht meer maken”. Op
vergoelijkende wUze worden de eigenaardighe
den van de vrouw door de verschillende groote x
mannen in het licht gesteld, maar in het al
gemeen schUnt het wel, dat er eenlge jalouzie
In het spel is en dat de man bepaaldehjk het
begripsvermogen van de vrouw benijdt. Een
vrouw komt lichter achter de waarheid, door
ziet sneller de situatie, is eerder klaar met het
vinden van een oplossing dan de man. Dit
maakt de vrouwen juist zoo gevaarlijk, meent
Jëan Paul: „LUken zU slim, dan zijn zU het
°°k. LUken zU het niet, dan zUn ze het toch!”
Lessing vraagt: „Heeft een vrouw ooit iets
bedacht, dat ze niet kon goedpraten?” Zelfs
Luther geeft de overmacht der vrouwen toe:
»Wat vrouwen niet gedaan kunnen krUgen
met welbespraaktheid, dat bereiken ze met
^vnen”. En Vondel zegt het kort en bondig:
•Eén vrouw is duizend mannen te erg!”
Zoo staan er veel aardige wetenswaardighe
den in <ut geestige boekje, waarin weliswaar
d* zwakheden van bet schoone geslacht worden
bekend gemaakt, maar toch ookAveel wUze
**sdgevingen te vinden zUn, zooals deae van
Walther von der Vogelweide: «Wie de liefde
De Zutfensche Rechtbank heeft uitspraak ge
daan in de zaak tegen den WlnterswUkschen
koopman B. W. T„ die aldaar voor de Joden
beleedigende pamfletten had verspreid.
Het vonnis luidde 50 gulden boete of 50 da
gen hechtenis. De eisch was Mn maand
Maandagavond: Van half 8 tot half 9: A.
over persoonlUke aangelegenheden. B. over
gedrag van oudsten zoon, 'n Half uur. Heb
zoon laten komen en na samenspraak gevraagd
om elke week op bepaalden tUd bU mU terug te
komen. Is een zaak die alleen door dikwUls
samen praten in 1 reine komt.
Dinsdag: C. heeft eenzelfde geval als gister
avond. Heb ook dezen jongen ontboden. Zelfde
afspraak als met vorigen: elke week 'ns komen
praten. D. over toekomstplannen van haar
oudste dochter. Leert moeilUk. Verzoek om eens
naar hoofd van de school te gaan om advies
in te winnen, en belet te vragen. E. heeft
kans op arbeid. Vraagt 'n goed woordje
mU bU den directeur. F. wil verhuizen. Weet
'n goede woning, waarom echter reeds door
meerdere menschen is gevraagd. Verzoek
voorspraak bU de bevoegde instantie.
deelt mee, dat ze staat voor executorialen ver
koop van haar zaak. Vertelt 'n onbegrijpelijk
verhaal over verzekeringen, premleaflossingen.
Eind van het zeer lange gesprek is. dat ze van
daag nag 490 gulden moet hebben anders is de
familie geblameerd. H. heeft aanzegging
gekregen: óf huur te betalen óf huis te ver
laten. HU heeft geen geld. Z'n oom echter
(wonend in 'n naburige plaats) zou hem kun
nen helpen. Deze doet het echter niet. Ver
zoek om naar déze toe te gaan om z'n hart
te verwurmen. I. ziet haar zaak ten gronde
gaan. Verzoek om bU een bepaald grootbedrijf,
met vele filialen, voorspraak aan te wenden,
dat dit bedrijf haór winkel overneemt als fi
liaal en zU met echtgenoot als filiaalhouders.
J., Eenzelfde geval als zooeven, van een za
kenman in zelfde straat! K. komt raad vra
gen in 1 regelen van erfeniskwestie. Verzoek
om de zaak te bestudeeren en m’n meenlng te
geven. L. vertelt dat broer thuis is heen
gegaan. Is ergens in *n kosthuis getrokken.
Familie kan moeilUk t loon missen. Verzoek
om den jongeman in z'n kosthuis te gaan op
zoeken en te bewegen weer by z’n ouders te
gaan. M. heeft gehoord, dat ergens *n be
trekking vrij zal komen. Verzoek om onmid-
dellUk voorspraak aan te wenden.
Woensdag: N. en O. om voorspraak voor werk
bU t geeft niet wie. Ze zUn tot elk werk be
reid. P. vertelt 'n zeer treurige niet voor
publicatie geschikte historie, die mU noopt
vooreerst elke week naar bepaalde familie te
gaan.
Donderdag: Van 9 tot 10 uur gesprek met Q.
over familie-aangelegenheden. Verzoek om
eens thuis te komen praten. Is noodig! R.
heeft hoop op 'n baantje. Verzoek om naar de
gemeente te gaan en dit voor hem klaar te
spelen. 8. krUgt z. 1. te weinig steun. Pro
test bij bevoegde instanties heeft niet gehol
pen. Verzoek om mijn invloed aan te wen
den. T. zit in zwaren nood. Verzoek om hier
of daar voor hem te leenen. wil zijn zaak
anderen uitgang geven. Hiervoor to permissie
K S:- J
r I