a
Fa. GEBR. KAAL
VA
ii
RADIO
tfcxz* -< i V
r
luidt den
XI
feest-tijd
in!
ROND HET FEEST VAN CHRISTUS' GEBOORTE
H
HOTEL POLEN
Wenscht U
Kleverlaan’s Bloemenmagazijn
Ook alle maten Kerstboomen
HEKELSTRAAT 16 - TELEF. 2653
TECHN. BUREAU BE VRIES
FLEISSIG
Firma BANKERT
r
L
DROSTE
HUISVROUWEN
Wilt ge werkelijk beninifea? Maak daa van Uw
1-, 2-, 3- of 4-viaaas petroleamstel aan idealen vergasser
door een „VERGASA” Vergassings-apparaat aan «o
schaffen
LITURGIE DER KERK
!i
Bel op 3.2.6.O.
GESCHENKEN
Herinnerings-
Borden
LEUKE
KERST-
Fa. VAN DER HORST
Fa. VAN DER HORST
KERSTDINERS 1.55 - 2.50 - 3.50
Uw mooiste
Winterfoto
is een Kerstfoto
Fa. VAN DER HORST
LANGESTRAAT 21
RESTAURANT DORRIUS
„voor
•L MADE
Extra Kerstdiner! „voor iedere beun”
a.j.
z/z/z/z////’
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
7
Ct
,'V?
^Z;
I/-.®
U
c
Spaart plaatjes voor onze albums.
4
een
VAN ONDEREN TOT BOVEN
UW HUIS VERWARMD
NEEM CENTRALE VERWARMING
TELEFOON 3897
ALKMAAR
HOUTTIL 52 TELEFOON 4374 - ALKMAAR
•HONDERDEN REFERENTIES'
v
I
CACAO
VERPLEEGSTER
DROSTE
LANGESTRAAT 21
LANGESTRAAT 21
aardig Kerstgeschenk?
Wendt U dan tot
STEE M AN’S
KOLENHANDEL
Kantoor en Magas. HeMersehe weg
Woonhuis Seharioo 17 A
TELEFOON 2197
Huwelijk
Prinses Juliana en
Prins Bernhard
HOTEL - Amsterdam - RESTAURANT
achter Effectenbeurs
3 Dagen volledig pension 13JW
Blitzlampen en -patronen
met Pan-film
Agentuur- en Commissiehandel
FNIDSEN 95 ALKMAAR TELEF. 435!
huis te ontbieden
conditiën
oooooooo WAARHEEN MET DE FEESTDAGEN? oooooc
hotel CAFé-REST. „DE ROEMER”
ij! HEILIGENWEG 39/43/45 AMSTERDAM TELEF. MMS
11 SCHITTEREND VERSIERDE ZALEN
Walk «an genot dat al Uw vertrokken
bruikbaar en bewoonbaar zijn, gelijk
in den zomer
ZATERDAG 19 DECEMBER 1936
MmIc het gezellig met de feestdagen. I
Laat Droste's tractatie-mannetje voor
wat lekkers zorgen I
Kerstklokjes on Kerstkransjes, Huist-
bloedjes en de bekende Pastilles.
Kerstfeest nog alleen in verhalen en boeken voorkomt en zooals het
ook inderdaad het sterkst tot de verbeelding spreekt.
Viering in den loop der eeuwen
et feest der geboorte van Christus is voor
de Katholieke Kerk een der meest plech
tige herdenkingen. ZU bereidt de geloo-
vlgen daartoe voor in den Adventstijd, een pe
riode van afzondering en overdenking, welke
daarom vroeger ook met strenge vasten gepaard
ging. De Kerk viert in het Kerstfeest de blijde
verwachting van de Moeder Maagd, die om
haar vlekkelooze zuiverheid werd uitverkoren de
Moeder Gods te worden.
Een engel verkondigde Christus’ geboorte aan de herders.
Ff
-
Komt U eens luisteren?
Zonder verplichting
Ook aan
Vraagt
Wij hebben de beste
merken in voor ra ad
y.d.Boo<—rd
fcMMP-**-
KERSTMIS 1936
t'
7
I
.V
i
Q
k>
Tijdig reserveeren aanbevolen
Telefoon 33348 - Amsterdam
25 December: Kerstmis
DOM AMBBOBIUS WITTMANN
V
I
i
Speciale Kerstimers - VerraMOifea
rJWWWWWWWVVSWVSA/VSA
ua
N.Z. VOORBURGWAL b^h. 8FUI, AMSTERDAM
PLATS DU JOUR EN LA CARTE
vinden en tevens moest het het dikst gedeelte
van den stam zijn.
Na de plechtigheden volgde meestal een kin
derfeestje. hetwelk bestond uit het geven van
geschenken en lekkernijen, welke tijdens afwe
zigheid van de kleinen op het blok werden ge
legd.
In dezen indrukwekkenden nacht bleven velen
waken en bidden om tegen den morgen naar de
kerk te gaan, na beëindiging waarvan bij de
gegoede families een rijke maaltijd volgde. Tij
dens dezen maaltijd moesten twee waskaarsen
op tafel branden.
Gedurende de Reformatie hebben deze vrome
gebruiken ter viering van het Kerstfeest veel
aan populariteit moeten inboeten, hetgeen
nog verergerde, toen men later op alle moge
lijke manieren van de Kerstviering een feest
ylide maken zonder eenlgen godsdienstzin.
Wat Droste maakt is heerlijk en i
ALTUD WELKOMI M
BRENGT UW KERSTVACANT1E DOOR IN
AMSTERDAM
HOTELWWTRAAL
leidschT^boschje
HET MOOISTE PUNT IN HET CENTRUM
LOCUS MCT OMTSMT 3W. eUZOHOCU VUUOKM KUSnUMUi
In de allereerste eeuwen der Kerk werd het
feest der geboorte van Christus niet op den
25en December gevierd; dit feest was niet aan
een bepaalden dag verbonden. De Grieken vier
den het aanvankelijk op den 6en Januari en
noemden het „Eplphanla” ofwel „Theophanla”,
hetgeen zeggen wil openbarings- of verschU-
nlngsfeest.
De Latljnsche Kerk stelde evenwel de vie
ring van het Kerstfeest vast op 25 December,
welk voorbeeld In het Jaar 378 door de Grieken
werd opgevolgd.
Ofschoon de Kerk bjj andere Vigiliën de
nachtelijke samenkomsten heeft afgeschaft,
houdt zij die op Kerstnacht gehandhaafd, waar
om de priesterlijke getijden .Kerstmetten” wor
den genoemd. Deze Kerstmetten worden des
nachts gezongen en op vele plaatsen wordt de
eerste H. MIs te middernacht gehouden. Op den
Eersten Kerstdag heeft de Kerk den geloovigen
toegestaan vleesch te eten, ook al valt deze
Kerstdag op Vrijdag en zelfs den kloosterlingen
der strengste orde is het op dien dag vergund
vleeschhoudende spijzen te nuttigen. Het kerke
lijk gebruik om op den Eersten Kerstdag drie
H. H. Missen te lezen stamt reeds uit de vijfde
eeuw. Het is vanaf dien tijd, dat de Pausen
drie Mimen opdragen: de nachtmis in de kerk
de H. Maria de Meerdere ofwel Ter Kribbe,
de tweede in de kerk van de H. Anastatia, die
in het jaar 300 voor baar geloof stierf, en de
derde in het Vatlcaan. Dit heilig gebruik werd
sl spoedig nagevolgd door alle Katholieke ker
ken, evenwel met uitzondering van Spanje, al
waar men in de 14e eeuw en de kerk van Milaan,
vaar men In de 15e eeuw eerst hiertoe overging.
In de Middeleeuwen werd het Kerstfeest te-,
T«ns een familiefeest. In die dagen, als de win
ter zjjn kouden adem over de aarde blies, ver
zamelde men zich rond de vroolljk brandende
riiurblokken en vertelde men elkaar legenden
omtrent het Kerstfeest. In vele landen maak
te men er een traditie van om in elk dorpje
«o z.g. Kerstflambouw te hebben. Bij deze
Kerstflambouwen werden door de jongemelsjes
Ut het plaatsje eenvoudige liederen gezongen
to in den Kerstnacht verzamelden zich groot
I
fel
VERKRIJGBAAR
▼dor Burgerbrug: de Heer J. BORST, Zljper Warenhuis
t Veld: de heer P. HOEBE
Zijdewind: de Heer W. KOLKMAN
Dirkshom: de Heer P. DE GOEDE
Wieringen: de Heer N. METSELAAR
Obdam: Mej. de Wed. J. 8TANME8
Anna Paulowna: P. SMIT Kzn.
Anna Paulowna: FIRMA NEUVEL
Breezand: J. BLOM
Limmen: Mej, de Wed. J. NU YENS
Tuit Jenhom: de Heer J. A. MORS
Hugowaard de Heer J. ZIJP
Warmenhulzen: de Heer W. HEMAN
VOOR WINKELIERS VERKRIJGBAAR RU DEN BOOFI»-
VERTEGENWOORDIGKR:
41
te
en klein rond de flambouw Rh vierde men de
komst van den Zaligmaker onder het zingen
van blijde Kerkgezangen en het bidden van
den rozenkrans.
De viering van het Kerstfeest werd tijdens
de Middeleeuwen steeds grootscher en ultge-
breider. Ieder plaatsje had weer zijn aparte
manier van Kerstviering.
De indrukwekkendste en belangrijkste was
wel die, waarbij op den dag vóór Kerstmis, dus
op Vigilie, alle onderhoorigen en vazallen van
den kasteelheer zich uitdosten in hun beste ge
waden met versierde paarden en gevolgd door
een groote groep z«. Advent-blazers, welke mu
zikanten zoo werden genoemd, omdat zjj tus-
schen negen uur des avonds en twaalf uur
middernacht er met doedelzak of hobo op uit
trokken door de straten van stad of dorp.
Meestal liep de kasteelheer aan den kop van
den indrukwekkenden stoet, welke vanaf het
plein van het slot tot de z.g. mlsdadlgersplaats
trok. NabU deze plaats bevond zich gewoonlUk
een omheind stuk grond, waarin het vee, dat
in de uitgestrektheid van het landgoed eenlge
schade had veroorzaakt, was opgesloten. Na een
kort gebed gaf de schout onder het uitspreken
van een driemaal herhaald ,J3e Vrede zjj onder
U” de dieren aan de eigenaars terug, zulks met
vrijstelling van boete of straffen, welke anders
werden toegepast.
Ossen en ezels, welke in deze afscheiding ver
bleven, genoten in het bijzonder een goede be
handeling, dit ter eerbiediging aan de gedachte,
dat de menschgeworden Zoon Gods door deze
dieren in den stal van Bethlehem -werd ver
warmd. Na afloop van de plechtigheid van de
teruggave der dieren aan de eigenaars en na
een gezamenlijk dankgebed, doofden alle inwo
ners het vuur van den hulselljken haard en
begaven zich in een eindelooze rjj met fakkels
on flambouwen naar de kerk, alwaar een groote
lamp ter eere van de Moeder Gods werd ont
stoken. De priester zegende hierop het z.g.
nieuwe vuur en vervolgens ging men processle-
gewjjs door de akkers, nog immer vergezeld van
duizenden twinkelende lichtjes, welke uit de
flambouwen sprongen. Met dit door den priester
gezegend vuur stak men bjj thuiskomst de haar
den aan.
Wanneer het hoofd van het gesin met zijn
familieleden in de woning was teruggekeerd,
ging men naar de plaats, waar men het vorig
Jaar op hetzelfde tijdstip het uitgedoofd over
schot van het Kerstblok had geborgen. Dit blok
werd met veel plechtigheid opnieuw in den
haard gelegd, waarna allen neerknielden, ter
wijl twee bedienden het nieuwe Kerstblok bin
nen brachten. Dit Kerstblok moest van het
zwaarste hout zijn, dat men in de bosschen kon
-r f Ij is gekomen: laat ons Hem aanbidden!
II Hjj, Wiens komst de Kerk gedurende den
A A Advent afbad met steeds grooter wor
dende vurigheid. Hjj, de Heer en Verlosser, is
ten laatste gekomen. In woorden van heilige
ontroering geeft de „Nachtmis” ons het eerste
verhaal van het blijde gebeuren de geschiede
nis van de geboorte van Christus. ..En zU
baarde haren eerstgeboren Zoon, en Wikkelde
Hem m doeken en legde Hem neder in een
kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in
de herberg” en ook door de Engelenboodschap:
,^le, Ik verkondig u een groote vreugde, die
voor geheel het volk zjjn zal: dat u een Zalig
maker is geboren, die Christus de Heer is in de
stad van David”.
JJe Dageraadsmis" verhaalt ons de aanbid
ding van bet Goddelijk Kindje door de herders
en vërklaart dat ditzelfde Kindje is: De Vader
der toekomende Eeuwen, aan Wiens Rijk geen
einde 'zal wezen (Introïtus). In de Collecte
wordt aangegeven wat het practisch resultaat
moet zjjn van de kennis van het ontzaglijk feit
.der Menschwording. Het gebed is kort maar
zeer beteekenisvol„Almachtige God. wjj smee-
ken het U, geef ons, die overstroomd worden
van het nieuwe licht van het Menschgeworden
Woord, dat in onze werken verschijnen, wat
in onzen geest door het geloof schittert”.
In de 3e Mis van den Kerstdag treden even
eens de eigen gebeden en gedachten naar vo
ren. In het Eerste Evangelie houdt de Kerk
ons de beroemde passage: „In het begin was
het Woord" enz. van den H. Johannes voor,
niets anders dan het Evangelie, dat bijna ge
heel bet jaar door op het einde der verschil
lende Missen gebeden wordt. In de 3e Mis van
den Kerstdag is dit Evangelie uiterst geschikt
om ons te doen inzien, de Waardigheid, de
eeuwige geboorte van den pas geboren Zalig
maker. De Kerk verheugt zich met al haar
leden in Zijn Komst en aanbidt Hem in den
jubelzang: U behooren de hemelen en ■U be
hoort de aarde: het wereldrond, en zijne vol
heid, Gij hebt ze gegrondvest (Offertorium).
Deze juichende klank wordt geboord door den
geheelen Kersttijd. De feesten, die onmlddellljk
het Kerstfeest volgen, vestigen steeds weer op
nieuw onze aandacht op Bethlehem en bet
Kindje, daar geboren. Het feest van den H.
Stephanas, den éérsten martelaar, die voor Chris
tus zijn léven liet, herinnert er ons aan, dat
het Goddelijk Kindje op aarde kwam om voor
onze verlossing een wreeden dood te sterren.
Het feest van den H. Johannes, den Apostel
der Liefde, vestigt er onze aandacht op, dat
Christus niet mensch werd, omdat Hij daartoe
verplicht werd, maar dat Hij dit slechts deed
uit liefde voor ons. Op het feest van de HM.
Onnoozele Kinderen legt de Kerk er den na
druk op, dat wij in Christus leven en sterven
moeten. Zij dwingtons te treden in de ware
Kerststemming en wel zoodanig dat „ons leren
aw geloof, dat onto tpng belijdt, ook door da
den verkondige.”