a Fa. GEBR. KAAL VA ii RADIO tfcxz* -< i V r luidt den XI feest-tijd in! ROND HET FEEST VAN CHRISTUS' GEBOORTE H HOTEL POLEN Wenscht U Kleverlaan’s Bloemenmagazijn Ook alle maten Kerstboomen HEKELSTRAAT 16 - TELEF. 2653 TECHN. BUREAU BE VRIES FLEISSIG Firma BANKERT r L DROSTE HUISVROUWEN Wilt ge werkelijk beninifea? Maak daa van Uw 1-, 2-, 3- of 4-viaaas petroleamstel aan idealen vergasser door een „VERGASA” Vergassings-apparaat aan «o schaffen LITURGIE DER KERK !i Bel op 3.2.6.O. GESCHENKEN Herinnerings- Borden LEUKE KERST- Fa. VAN DER HORST Fa. VAN DER HORST KERSTDINERS 1.55 - 2.50 - 3.50 Uw mooiste Winterfoto is een Kerstfoto Fa. VAN DER HORST LANGESTRAAT 21 RESTAURANT DORRIUS „voor •L MADE Extra Kerstdiner! „voor iedere beun” a.j. z/z/z/z////’ NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD 7 Ct ,'V? ^Z; I/-.® U c Spaart plaatjes voor onze albums. 4 een VAN ONDEREN TOT BOVEN UW HUIS VERWARMD NEEM CENTRALE VERWARMING TELEFOON 3897 ALKMAAR HOUTTIL 52 TELEFOON 4374 - ALKMAAR •HONDERDEN REFERENTIES' v I CACAO VERPLEEGSTER DROSTE LANGESTRAAT 21 LANGESTRAAT 21 aardig Kerstgeschenk? Wendt U dan tot STEE M AN’S KOLENHANDEL Kantoor en Magas. HeMersehe weg Woonhuis Seharioo 17 A TELEFOON 2197 Huwelijk Prinses Juliana en Prins Bernhard HOTEL - Amsterdam - RESTAURANT achter Effectenbeurs 3 Dagen volledig pension 13JW Blitzlampen en -patronen met Pan-film Agentuur- en Commissiehandel FNIDSEN 95 ALKMAAR TELEF. 435! huis te ontbieden conditiën oooooooo WAARHEEN MET DE FEESTDAGEN? oooooc hotel CAFé-REST. „DE ROEMER” ij! HEILIGENWEG 39/43/45 AMSTERDAM TELEF. MMS 11 SCHITTEREND VERSIERDE ZALEN Walk «an genot dat al Uw vertrokken bruikbaar en bewoonbaar zijn, gelijk in den zomer ZATERDAG 19 DECEMBER 1936 MmIc het gezellig met de feestdagen. I Laat Droste's tractatie-mannetje voor wat lekkers zorgen I Kerstklokjes on Kerstkransjes, Huist- bloedjes en de bekende Pastilles. Kerstfeest nog alleen in verhalen en boeken voorkomt en zooals het ook inderdaad het sterkst tot de verbeelding spreekt. Viering in den loop der eeuwen et feest der geboorte van Christus is voor de Katholieke Kerk een der meest plech tige herdenkingen. ZU bereidt de geloo- vlgen daartoe voor in den Adventstijd, een pe riode van afzondering en overdenking, welke daarom vroeger ook met strenge vasten gepaard ging. De Kerk viert in het Kerstfeest de blijde verwachting van de Moeder Maagd, die om haar vlekkelooze zuiverheid werd uitverkoren de Moeder Gods te worden. Een engel verkondigde Christus’ geboorte aan de herders. Ff - Komt U eens luisteren? Zonder verplichting Ook aan Vraagt Wij hebben de beste merken in voor ra ad y.d.Boo<—rd fcMMP-**- KERSTMIS 1936 t' 7 I .V i Q k> Tijdig reserveeren aanbevolen Telefoon 33348 - Amsterdam 25 December: Kerstmis DOM AMBBOBIUS WITTMANN V I i Speciale Kerstimers - VerraMOifea rJWWWWWWWVVSWVSA/VSA ua N.Z. VOORBURGWAL b^h. 8FUI, AMSTERDAM PLATS DU JOUR EN LA CARTE vinden en tevens moest het het dikst gedeelte van den stam zijn. Na de plechtigheden volgde meestal een kin derfeestje. hetwelk bestond uit het geven van geschenken en lekkernijen, welke tijdens afwe zigheid van de kleinen op het blok werden ge legd. In dezen indrukwekkenden nacht bleven velen waken en bidden om tegen den morgen naar de kerk te gaan, na beëindiging waarvan bij de gegoede families een rijke maaltijd volgde. Tij dens dezen maaltijd moesten twee waskaarsen op tafel branden. Gedurende de Reformatie hebben deze vrome gebruiken ter viering van het Kerstfeest veel aan populariteit moeten inboeten, hetgeen nog verergerde, toen men later op alle moge lijke manieren van de Kerstviering een feest ylide maken zonder eenlgen godsdienstzin. Wat Droste maakt is heerlijk en i ALTUD WELKOMI M BRENGT UW KERSTVACANT1E DOOR IN AMSTERDAM HOTELWWTRAAL leidschT^boschje HET MOOISTE PUNT IN HET CENTRUM LOCUS MCT OMTSMT 3W. eUZOHOCU VUUOKM KUSnUMUi In de allereerste eeuwen der Kerk werd het feest der geboorte van Christus niet op den 25en December gevierd; dit feest was niet aan een bepaalden dag verbonden. De Grieken vier den het aanvankelijk op den 6en Januari en noemden het „Eplphanla” ofwel „Theophanla”, hetgeen zeggen wil openbarings- of verschU- nlngsfeest. De Latljnsche Kerk stelde evenwel de vie ring van het Kerstfeest vast op 25 December, welk voorbeeld In het Jaar 378 door de Grieken werd opgevolgd. Ofschoon de Kerk bjj andere Vigiliën de nachtelijke samenkomsten heeft afgeschaft, houdt zij die op Kerstnacht gehandhaafd, waar om de priesterlijke getijden .Kerstmetten” wor den genoemd. Deze Kerstmetten worden des nachts gezongen en op vele plaatsen wordt de eerste H. MIs te middernacht gehouden. Op den Eersten Kerstdag heeft de Kerk den geloovigen toegestaan vleesch te eten, ook al valt deze Kerstdag op Vrijdag en zelfs den kloosterlingen der strengste orde is het op dien dag vergund vleeschhoudende spijzen te nuttigen. Het kerke lijk gebruik om op den Eersten Kerstdag drie H. H. Missen te lezen stamt reeds uit de vijfde eeuw. Het is vanaf dien tijd, dat de Pausen drie Mimen opdragen: de nachtmis in de kerk de H. Maria de Meerdere ofwel Ter Kribbe, de tweede in de kerk van de H. Anastatia, die in het jaar 300 voor baar geloof stierf, en de derde in het Vatlcaan. Dit heilig gebruik werd sl spoedig nagevolgd door alle Katholieke ker ken, evenwel met uitzondering van Spanje, al waar men in de 14e eeuw en de kerk van Milaan, vaar men In de 15e eeuw eerst hiertoe overging. In de Middeleeuwen werd het Kerstfeest te-, T«ns een familiefeest. In die dagen, als de win ter zjjn kouden adem over de aarde blies, ver zamelde men zich rond de vroolljk brandende riiurblokken en vertelde men elkaar legenden omtrent het Kerstfeest. In vele landen maak te men er een traditie van om in elk dorpje «o z.g. Kerstflambouw te hebben. Bij deze Kerstflambouwen werden door de jongemelsjes Ut het plaatsje eenvoudige liederen gezongen to in den Kerstnacht verzamelden zich groot I fel VERKRIJGBAAR ▼dor Burgerbrug: de Heer J. BORST, Zljper Warenhuis t Veld: de heer P. HOEBE Zijdewind: de Heer W. KOLKMAN Dirkshom: de Heer P. DE GOEDE Wieringen: de Heer N. METSELAAR Obdam: Mej. de Wed. J. 8TANME8 Anna Paulowna: P. SMIT Kzn. Anna Paulowna: FIRMA NEUVEL Breezand: J. BLOM Limmen: Mej, de Wed. J. NU YENS Tuit Jenhom: de Heer J. A. MORS Hugowaard de Heer J. ZIJP Warmenhulzen: de Heer W. HEMAN VOOR WINKELIERS VERKRIJGBAAR RU DEN BOOFI»- VERTEGENWOORDIGKR: 41 te en klein rond de flambouw Rh vierde men de komst van den Zaligmaker onder het zingen van blijde Kerkgezangen en het bidden van den rozenkrans. De viering van het Kerstfeest werd tijdens de Middeleeuwen steeds grootscher en ultge- breider. Ieder plaatsje had weer zijn aparte manier van Kerstviering. De indrukwekkendste en belangrijkste was wel die, waarbij op den dag vóór Kerstmis, dus op Vigilie, alle onderhoorigen en vazallen van den kasteelheer zich uitdosten in hun beste ge waden met versierde paarden en gevolgd door een groote groep z«. Advent-blazers, welke mu zikanten zoo werden genoemd, omdat zjj tus- schen negen uur des avonds en twaalf uur middernacht er met doedelzak of hobo op uit trokken door de straten van stad of dorp. Meestal liep de kasteelheer aan den kop van den indrukwekkenden stoet, welke vanaf het plein van het slot tot de z.g. mlsdadlgersplaats trok. NabU deze plaats bevond zich gewoonlUk een omheind stuk grond, waarin het vee, dat in de uitgestrektheid van het landgoed eenlge schade had veroorzaakt, was opgesloten. Na een kort gebed gaf de schout onder het uitspreken van een driemaal herhaald ,J3e Vrede zjj onder U” de dieren aan de eigenaars terug, zulks met vrijstelling van boete of straffen, welke anders werden toegepast. Ossen en ezels, welke in deze afscheiding ver bleven, genoten in het bijzonder een goede be handeling, dit ter eerbiediging aan de gedachte, dat de menschgeworden Zoon Gods door deze dieren in den stal van Bethlehem -werd ver warmd. Na afloop van de plechtigheid van de teruggave der dieren aan de eigenaars en na een gezamenlijk dankgebed, doofden alle inwo ners het vuur van den hulselljken haard en begaven zich in een eindelooze rjj met fakkels on flambouwen naar de kerk, alwaar een groote lamp ter eere van de Moeder Gods werd ont stoken. De priester zegende hierop het z.g. nieuwe vuur en vervolgens ging men processle- gewjjs door de akkers, nog immer vergezeld van duizenden twinkelende lichtjes, welke uit de flambouwen sprongen. Met dit door den priester gezegend vuur stak men bjj thuiskomst de haar den aan. Wanneer het hoofd van het gesin met zijn familieleden in de woning was teruggekeerd, ging men naar de plaats, waar men het vorig Jaar op hetzelfde tijdstip het uitgedoofd over schot van het Kerstblok had geborgen. Dit blok werd met veel plechtigheid opnieuw in den haard gelegd, waarna allen neerknielden, ter wijl twee bedienden het nieuwe Kerstblok bin nen brachten. Dit Kerstblok moest van het zwaarste hout zijn, dat men in de bosschen kon -r f Ij is gekomen: laat ons Hem aanbidden! II Hjj, Wiens komst de Kerk gedurende den A A Advent afbad met steeds grooter wor dende vurigheid. Hjj, de Heer en Verlosser, is ten laatste gekomen. In woorden van heilige ontroering geeft de „Nachtmis” ons het eerste verhaal van het blijde gebeuren de geschiede nis van de geboorte van Christus. ..En zU baarde haren eerstgeboren Zoon, en Wikkelde Hem m doeken en legde Hem neder in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg” en ook door de Engelenboodschap: ,^le, Ik verkondig u een groote vreugde, die voor geheel het volk zjjn zal: dat u een Zalig maker is geboren, die Christus de Heer is in de stad van David”. JJe Dageraadsmis" verhaalt ons de aanbid ding van bet Goddelijk Kindje door de herders en vërklaart dat ditzelfde Kindje is: De Vader der toekomende Eeuwen, aan Wiens Rijk geen einde 'zal wezen (Introïtus). In de Collecte wordt aangegeven wat het practisch resultaat moet zjjn van de kennis van het ontzaglijk feit .der Menschwording. Het gebed is kort maar zeer beteekenisvol„Almachtige God. wjj smee- ken het U, geef ons, die overstroomd worden van het nieuwe licht van het Menschgeworden Woord, dat in onze werken verschijnen, wat in onzen geest door het geloof schittert”. In de 3e Mis van den Kerstdag treden even eens de eigen gebeden en gedachten naar vo ren. In het Eerste Evangelie houdt de Kerk ons de beroemde passage: „In het begin was het Woord" enz. van den H. Johannes voor, niets anders dan het Evangelie, dat bijna ge heel bet jaar door op het einde der verschil lende Missen gebeden wordt. In de 3e Mis van den Kerstdag is dit Evangelie uiterst geschikt om ons te doen inzien, de Waardigheid, de eeuwige geboorte van den pas geboren Zalig maker. De Kerk verheugt zich met al haar leden in Zijn Komst en aanbidt Hem in den jubelzang: U behooren de hemelen en ■U be hoort de aarde: het wereldrond, en zijne vol heid, Gij hebt ze gegrondvest (Offertorium). Deze juichende klank wordt geboord door den geheelen Kersttijd. De feesten, die onmlddellljk het Kerstfeest volgen, vestigen steeds weer op nieuw onze aandacht op Bethlehem en bet Kindje, daar geboren. Het feest van den H. Stephanas, den éérsten martelaar, die voor Chris tus zijn léven liet, herinnert er ons aan, dat het Goddelijk Kindje op aarde kwam om voor onze verlossing een wreeden dood te sterren. Het feest van den H. Johannes, den Apostel der Liefde, vestigt er onze aandacht op, dat Christus niet mensch werd, omdat Hij daartoe verplicht werd, maar dat Hij dit slechts deed uit liefde voor ons. Op het feest van de HM. Onnoozele Kinderen legt de Kerk er den na druk op, dat wij in Christus leven en sterven moeten. Zij dwingtons te treden in de ware Kerststemming en wel zoodanig dat „ons leren aw geloof, dat onto tpng belijdt, ook door da den verkondige.”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 25