RADIO O j I s ’t Scheepvaarthuis i i H. BOSSERT ZOON HUICBROUWERSTRAAT 11 - ALKMAAR FERWERDA TIEMAN f öurgep H. STIKKEL I I H gjyriwding N.V. EERSTE WINA’S KOSTER EN VAN BATENBURG AL KM. PATROONSBAKK£RIJ G. J. Böttger Alkaaar v. d. POL’s Bakkerij Lindenlaan 2 - Telefoon 2355 LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN WILD EN GEVOGELTE VAN NIEUWKUYK WILT U LENBE-ROLLADE DE GEBOORTEGROND DES HEEREN ®8KSOM®!SEBaE}nBBBaH!atK3H(i^®saOS3BIGI U houdt graag gave sterke voeten? KERSTSORTEERING RADIOHANÖEL FRAAY P. J. van KESSEL HANENGEKRAAI „HET LEDERHUIS” midden in het PAYGLOP 9 geeft 15 pCt. korting op de AVONDTASJES Nog grote keus ALKMAAR PAYGLOP 9 F I SPECIALE VRAAGT ZE UW WINKELIER WIMPELS VLAGGEN W eihnachtss tollen Krentenbrooden Tulbanden Rozijnenbrooden Allerfijnste kwaliteit MlNKETBAKKERJ Kapteijn’s Melkhandel KAPTEIJN I; KERSTNUMMER Dames!! ORANJE-BLOESEM BONBONS MEIJROOS, LAAT 123, TELEFOON 3.4.9.2. Velour de Chine KERSTKRANSJES DE KOOY - LAAT 180 - TELEFOON 2864 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD VAN HUISHOUDELIJKE EN WEELDE-ARTIKELEN BIJ 20 crat per ras voor VOOR DE A.S. FEESTDAGEN onze r- Telef. 2595 en ONZE SPECIALITEIT Uitsluitend verkrijgbaar uit glazen vitrine Het meest adres op era ALKMAAR TELEFOON 3007 PAYGLOP 7 Speciaal BRAADKIPPEN - EENDVOGELS - KALKOEN GANS enz. enz. (levering panklaar) fI 2.40 per el WORTELBOER - ALKMAAR Zaadmarkt 8 MET HET A.S. Voor uw Kerstbout naar JULIAN^ STOKKEN in alle maten voorradig VLAGGEN WIMPELS en VLAGGEN* Stellig is «r iets voor U bij Thans ontvingen wij o.a. nieuwe HUWELIJKSLEPELTJES VAN HET PRINSELIJK PAAR p. rt. f 0.30 tot f 2.-; Insignu v.rf f 0.10 p w.; Wandbord jas f 0.60 p. rt. AANGEKOCHT de Nationale Veetentoonstelling te UTRECHT vijfjarig SLACNTPAARD bekroond aot om 2en PRIJS NIC. SCHIMMEL, SPOORSTR. 64 Alkmaar Telefoon 3595 met de feestdagen lekker eten? Bestelt dan een fijne 2 X daags versche melk Wij leveren T.B.C-vrij Met de Kerstdagen en Nieuwjaar een fijne Edammer, en vanaf f 0.70 een fijne flesch wijn, dan kunnen we vroolijk gijn. Hoe Sven Hedïn Bethlehem zag Schenkt Uw aandacht aan de H. K. H. PRINSES Z. D. H. PRINS BERNHARD gesorteerde en goedkoopste Radio is Schoutenstraat 18 SCHOUTENSTRAAT 18 RUIME KEUZE ■BLOEMENMAGAZIJN 2595 LANGESTRAAT 99 E^en Kerstverhaal uit den Fraieche revolutie BEVELEN MN VOON DE A.S. FEESTDAGEN: VERDRONKEN OORD 119 - 7ELEF00N 4000 p I 0 446 4- Kt rö niet Algues- in meer i. ZEILMAKERIJ Ongericht 1848 '■S' en le an Uk. licht. Weldra staan wij voor een gouden ster op. waarheid en haar wereldomvattende Helde. '.1. --■■- - Telefoon *566 Is: te KH r- elt 41- KERSTKRANSEN per pond 4.74 KERSTKRANSEN, opgemaakt 6.44 et, Ml in- rt» preekstoel stond nlaag, een boete- PRIMA WAAR, BILLIJK IN PRIJS, RUIM GESORTEERD Huigbrouwarstr 7, Tal.3956 voor japonnen f O-M le— 1-20 1.40 1-30 140 140 1 140 U» 4.14 4.13 HouttU. Hl. k' het huwelijk i Probeer eens Welfscboe- nen van van Nieuwkuyk. Dit rijn gemakschoenen iots niouws BANKETSTAVEN 3 ons BANKETSTUKJES per ons KERSTKRANSJES per ons Diverse soorten Koekjes t .14 per ons VRAAGT VOORAL ONZE KERST-CAKE (bijna 1 pond) 0.3? KLEINE KERST-CAKE 4.14 ALLES EIGEN GEBAK! GEEN FABRIEK8KOEK EN TQCH GOEDKOOP LAAT ALKMAAR Beleefd aanbevelend, In diepe stilte luisterde de parochie. Pastoor Fourette herwon rijn zelfbewustzün en begon zUn preek. Een nieuwe rijd brak aan. een nieuwe regeling begon voor Frankrijk. De priesters behoorden te gehoorzamen en door hun eed de nieuwe eenheid v»n het volk te bekrachtigen. Tpen de pastoor dit gezegd had, klonk een vreemd geluid op uit de menigte vlsschers en boeren, een doordringend hanengekraai, precies als bij Petrus, toen deze dan Heer ver ried. Verbijsterd van schrik was de pastoor spra keloos een doodsche stilte beerschte In de kerk Toen, onder den Indruk van de over eenkomst der situaties, klonk er gemompel, dat snel uitbrak in een tierend protest. Het protest tegen den eed van den pastoor groeide tot een storm. Vuisten balden omhoog en door het ge- getler snerpte het kraaien van den haan. Jacques Fourette vluchtte van den preekstoel, rende door zijn pastorie naar bulten, achter volgd door het getier zijner parochianen. .Weg met dien Judas, Herodes, Herodes,” krUechte het achter hem aan. De beangste num vond een schuilplaats In een particulier huis. En toen het volop morgen was, bevond zich de vluchteling bulten de poorten van de oude bisschopsstad Nimes en voor hem verhieven rich grijs en somber de ruïnen van oude tem pels, waarvan de góden waren overwonnen door het Kruis en het bloed der Christen martelaren. En toen weende de pastoor Utter.... Ter gelegenheid vaa den vloer der crypte. omgeven uoor de heilige woorden: „Hlc de Virgin? Maria Jteus Christa natus est". De ster, die 2000 jaar geleden de Wljaen uit het morgenland geleidde, stond juist boven deze plek, waar nu een krans van lampen zweeft, die aan de verschillende sekten toebe- hooren. De kribbe te van marmer. Daarboven hangen wederom vijf lampen en hier aehte/een klein schilderij, dat de geboorte van Jezus Christus voorstelt. Een altaar te gewijd aan de drie koningen uit het morgenland. Op de Kerstmis in het jaar 1101 werd Balduin, hier tot konlng gekroond en tallooze bedevaartgan gers verdrongen er zich in vredestijd vooral in den Kersttijd. Dan kon men zich nauwelijks een weg banen door de benauwde ruimte, waar een walm van de waslichten de atmosfeer ondraag lijk maakte. Reeds in Constantjjn’s tijd pronkte dit heiligdom in rijkdom en pracht; en ook thans te het nog het tegenovergestelde van de armoede, die uit de woorden spreekt: .En rij baarde haren eerstgeboren soon, en wond hem in doeken en legde hem neder in een krib be, omdat voor henlieden geene plaats was in de herberg”. In de onmiddellljke verbinding met de baslll- ka staan het klooster der Franciscanen en de kerk van de Heilige Katharina, vgp waar een trap naar een voortzetting van de zooeven be schreven crypte leidt. Hier ligt de kapel der on- schuldlgen, waar op het bevel van Herodes de kinderen vermoord en in een put geworpen wer den. Bij het schijnsel van een licht kwamen wjj aan het graf van Eusebius en Cremona en ver volgens bU een kapel, waar de heilige Hierony mus begraven ligt. Zijn leerlinge Paula en haar dochter Eustachla zijn hier eveneens bijgezet. Een grootere crypte, meer naar binnen gele gen, wordt aangeduid als de plaats, waar Hie ronymus de Vulgata vertaald heeft. In een an dere crypte kreeg Josef in den droom de- schuwing van den U dat kindeken en Egypte". Toen wU het daglicht weer bereikt hadden, wandelden wjj in den glans der middagzon naar de nabij gelegen Melkgrot van welke het heet, dat er wonderbare kracht van uitgaat Toen Maria hier eens haar kind te drinken gaf, zoo vertelt een oude sage, vielen er eenlge droppels bezijden, daarom komen tegenwoordig nog vrouwen hier heen om voor de voeding Voor hare kinderen te bidden; anderen verzamelen het stof van de muren van deze grot, men bakt 'erwUderden de lamp weer. het ln brood en verkoopt dit aan de geloovlgen. Meer n»»r het Oosten ligt het veld, waar de herders in den Kerstnacht met hun 'kudden ver toefden. Is het toeval gunstig, dan riet men ze nu nog in levende lijve voor zich, in dezelfde kleeding, den staf in de hand en omgeven van witwolllge schapen, net ala in de geschiedenis, die we als kinderen van moeder hoorden; ieder Jaar weer herhaalt ze zich onder den kerstboom en overtreft alle andere sagen door haar heilige Armeniërs kregen van Konstantlnopel toestem ming aan hun plafond nog een lamp op te han gen, dit namen de Grieken op als een Inbreuk eitewerw 2 hfegt er nog. Er heerscht een jachtige stilte ln het gewel dige godshuis. Geen pelgrlmsstap weerklonk over de afgesleten tegelsteenen, behalve enkele monniken waren wU de eenlge bezoeken. Voor het koor gaan twee, een halve ring vormende trappen omlaag naar de koele schemering van de kribbekapel. Hier en daar flikkert een lamp- ln den droom de waar- ,JSta op en neem tot 5 moeder en vlied in NEEMT PROEF MET ONZE ELECTRISCHE WA8CHMACHINE MET GAS VER WARMING PRUZEN45— en 54.— Wn wanneer van Nieuw- kuyk een Welf schoen aan- past bU Uw voet, is het als het ware een maat schoen maar.... voor den prijs van een gewonen schoen. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO DE NATIONALE FEESTDRANK ORANJEBITTER 345 ORAOE per K fL 140 RUMPUNCH f 1—, f 2.80 „3.30 ARAC PUNCH f 2.60, 140 CITROEN PUNCH e f 2.80, H 140 AALBEB6EN- JENEVra CITROEN. JENEVER, per Ltr. „346 ZOETE VOORBURG 146 VOORBURG ,.345 FLADDERAK „345 SCHILLETJE 345 COCINAC vanaf 340 ADVOCAAT 140, 175, 3.— RUM SPECIAL per K flesch SPECIAL SCOTCH WHISKY 4.40 VAT 69 545 DIVERSE LIKEUREN per K fleeeh 140. 140 et was een droevig Kerstfeeet, dat Frank rijk vierde in 1790. Mirabeau en Lafayette weerstonden nog den Jacobljnen, maar reeds beefde de aarde van de schokken, die een gruwelijke uitbarsting voorspelden van den revolutie-krater. Iedere dag bracht nieuwe rampen. Reeds maanden werden de kertoen onteerd. De goederen'werden verbeurd verklaard en geseculariseerd, de Nationale Vergadering ontnam den Paus het recht bisschoppen te benoemen. Maar de genadeslag moest nog worden ge geven. Om allen tegenstand der geestelijken te breken, beval de Nationale Vergadering op 27 November dat alle bisschoppen en priesters den eed moesten afleggen op de Constitutie Weigerde men, dan dreigde dood of verban ning. Met een hoonend lachen had de linker zijde geantwoord op de vurige verdediging van den dapperen priester Maury, die had uitge roepen in de Kamer: „Zoolang nog de godsdienst de meerderheid der Franschen onder zijn belijders telt, aal hU uw slavin niet worden. HU hecht geen waarde aan wereldsche dingen en nimmer zal hy buigen voor brutale kracht.” De konlng bleef aarzelen, de resolutie van de Vergadering te bekrachtigen. In den Kersttijd bereikte de opstand de Tullerleën en de wan kelmoedige konlng gaf toe. Op den dag van 8t. Stephanus, den eersten martelaar van de Kerk, toekende LodewUk de rampzalige reso lutie Den volgenden dag weigerden 50 bisschoppen en 200 priesters in het parlement den eed af te leggen. ZU verkozen armoe en vervolging boven eerloosheid. „Hang se op. die priesteral" galmde het nu door de straten van Parijs. 47.000 Fransche priesters, met hun bisschop pen, slechts 4 uitgezonderd, aan het hoofd, bleven standvastig, maar werden opgejaagd als wilde beesten. Met afgemeten zware stappen besteeg pas toor Jacques Fourette den preekstoel van het kerkje van Aigues Mortes, een oud versterkt stadje, door LodewUk den Heiligen gebouwd aan de RhOne. als etappe voor rijn krUgslleden. De pastoor was zeer bezorgd. Wat zou de groote, heilige konlng van het plan, dat hij, Jacques Fourette, nu ging ten uitvoer brengen, zeggen? Zou hu dat plan wel goedkeuren? Een honderd passen vanaf de kerk stond nog, in stramme houding, het machtige bolwerk, de .Toren van Standvastigheid" door LodewUk den Heiligen speciaal opgericht als een toeken van zijn krachtigen wil, de heilige plaatsen te bevrijden uit de handen der ongeloovigen Was het plan van pastoor Fourette wel in overeenstemming met de christelijke heldhaf tigheid van rijn priesterschap en de tradities van het stadje? De pastoor was van plan den eed af te leggen en de motieven tot dien step uiteen te zetten voor zUn parochianen. ZUn twee kapelaans hadden den eed geweigerd. Het zou verkeerd zUn, trachtte hjj rijn onrust te overtuigen, als hU eveneens weigerde. Onrustig, ontevreden over zich zelf, besteeg pastoor Fourette zijn preekstoel. ZUn stem beefde, toen hjj het Evangelie begon voor te lezen: „Toen Jezus nu geboren was in Beth lehem van Juda, ln de dagen van konlng He rodes, toen kwamen de WUzen uit het Oeeten te Jeruzalem en zelden: Waar te de nieuwge boren Konlng der Joden ROUGE FLEUR VOORGROC MEDOC St. ESTMPHE CHAU. MALLERET GRAVES BLANC GRAVES SUPr HAUT 8AUTERNEB COTE DE BEAUNE VOSNE ROMANES VOSNE ROMANEE BEAUMONT ROODS en WITTE PORT f 145, f 1.45, 140. f 3— PALE SHERRY f 1.45, 1.78, 140 MADEIRA 1.40, 146 ZOETE ROODE en WITTE WWN - 0.80, 040. 140 SAMOS f 0.80, 040. 1.00 BISSCHOPW1JN VAN ZUIVEREN ROODIN WIJN f 040 Twee weken later klonken op een zeer on gewoon uur de klokken van het kerkje van Aigues Mortes. Weemoedig dreven de klanken over het oude stadje, over de ruimten rondom Verbaasd luisterden de bewoners. Toen, plotse ling ging het gerucht, dat pastoor Fourette was teruggekeerd. Men kon bUna niet getooven. dat de dienaar van Herodes dat zou hebben ge durfd. Nieuwsgierig haastten zich honderden naar de kerk. Droefgeestigobrandden er e.ikcle spaarzame kaarsen. Op d<; een priester, z n bleek gelaat’ koord om zUn hals. ’t Was Jacques Fourette, die met lulde stem, welke beslistheid toonde en onbuigzaam van wil, het Confiteor begon te bidden: ,,Ik belUd voor God Almachtig, voor de H. Maria, altUd Maagd, voor den H. Aartsengel Michael, voor den H. Joannes den Dooper, voor de heilige Apostelen Petrus en Paulus, voor alle Heiligen en voor U, mUn parochianen, dat ik ontzettend heb gezondigd Het was of een bovenaardsch licht den rouw- moedigen priester verscheen, terwijl hjj cm vergiffenis smeekte voor rijn slecht voorbeeld en in het openbaar zich een zware boete op legde. De vlsschers en boeren hadden allen tranen In de oogen. ZU verzoenden zich met hun pastoor, zooals dsze zich verzoend had met God en de Kerk. Den volgenden dag ging Jacques Fourette van huls tot huis, om al zUn parochianen persoonlUk vergiffenis te vragen. Het stadje van den H. LodewUk had haar bar der teruggevonden. De. haan kraaide Mortes.... Met 400 mede-priesters scheepte pastoor Fourette zich ln naar heldhaftige ballingschap; maar na den dood van Robespierre kon hu t«- rugkeereri om te kunnen sterven ln zUn ge boortestad. Hoog boven de lagunen verheft zich in Alguea Mortes de geweldige bouw van St. LodewUk: „Da Toren van Standvastigheid". Op de muren moest de naam worden ingekrast van pastoor Fourette, die eens ln zUn kerk den haan hoorde kraaien, maar die boeteling werd en stierf als een wankelloos kampioen voor het geloof. n het tUdschrift ,X>e Aarde en hare volken", werd opgenomen de beschrijving van de rel», die de beroemde Wereldreiziger Sven Hedln maakte naar het Heilige Land. Uit deze reisbeschrijving nemen we een gedeelte van het hoofdstuk over, dat over Bethlehem handelt De straatweg van Jeruzalem naar het op 10 KM. daarvan gelegen Bethlehem te uitmuntend en leidt door de schoone landouwen van het bergland Judea. Eerst gaat het omlaag naar het vruchtbare dal van Hinnom op de grens tus- schen Benjamin en Juda, dat zich verderop met het Kedrondal vereenlgt en zich onder den naam Wadi en-Nar tot un den oever van de Doode Zee uitstrekt WU passeeren het benedenge deelte van den-Gihonvüver, waar Salomon tot konlng gezalfd werd. Links van den weg toonde mijn kundige begeleider, Larsson, mU den boom, waaraan volgens overlevering Judas rich had opgehangen. Rechts liggen de goed onderhou den tuinen en landhuizen van de DultJbhe Tempelkolonle, alsook het station, dat allen be devaartgangers, die van Jaffa komen, bekend te. Onder t voorbUrijden van de wuivende graanvelden bU het begin van het dal, dat lang zaam aan in de vlakte van Sarpn overgaat, vraagt de omgeving onze aandacht. Hier trippelen kleine ezelkaravanen met augurken, vruchten en groenten beladen naar de bazars van de heilige stad. Ginds venchUnt een gezelschap rondreizende Bedoulenen uit do diepte van de woestijn om in Jeruzalem handel te gaan drijven; hun In ’t donkerblauw gekleede vrouwen, wier vormlooze sieraden over het ge laat afhangen, tronen trotsch op hooge drome darissen, die blauwachtige schaduwen op het witte stof van den weg afwerpen. Een oogenblik houden we halt bU een re genput, welks tegels volgens mUn geleider af komstig zUn uit de waterwerken van Salomon ten zuld-westen van Jeruzalem. „Bron der WU zen" te zUn naam. Toen de WUzen uit het mor genland langs dezen weg trokken om op bevel van Herodes den pasgeboren Konlng dfer Joden te zoeken, verloren zU de leidsster uit het oog en moeten toen aan deze bron halt gehouden hebben om hun kameelen te laten drinken. Daar opeens schitterde hun het spiegelbeeld van de ster uit het water tegen, zU waren dus op den goeden weg. Links, in de buurt van het Grieksche klooster Mar Elias, bevindt zich een andere bron, waar de Heilige Familie op de reis naar Jeruzalem getoefd moet hebben. Rechte duikt het groote chrtetendorp Bet Dschala voor ons op en onmiddellUk aan den weg Kubbet Rahil, het graf van Rachel met zUn witten koepel, zUn stevige muren en het wit ge schilderde gedenkteeken. Hierheen trekken Christenen, Joden en Mohammedanen. Het ge bouw Is echter geheel modern en ook de BUbel geeft maar ln zekere mate waarborg voor de echtheid van de plaats. Nu strekt Bethlehem zich voor ons oog uit Het nam niet de minste plaats ln onder Juda’s vorsten en bewaart een der kostbaarste herin neringen der Christenheld, een herinnering, die alle kerstklokken aan 1 kleppen brengt en her dacht wordt, daar waar de dennenboomen hun takken onder de sneeuw buigen en daar waar de warme winden over de rutechende palmen waaien: „Ziet, Ik verkondig U groote blUdachap, die al den volke weeen zal, namelUk dat U he den geboren te de Zaligmaker, welke te Chris tus. de Heere. ln de stad Davids”. Bethlehem had kort voor den oorlog 11.000 inwoners, bUna uitsluitend Christenen, waarvan het meerendeel Grleksch-Katholiek te. De eerste Indruk is onvriendelUk. Aan den buiten kant duiken hier en daar witte en bonte land- hqteen op. Het sUn de woningen van Syrische en Arabische kooplieden, die in Zuld-Amerika schatrijk geworden zUn en nu teruggekeerd, het arme Bethlehem met smakelooze paleteen hebben omgeven, wier uiterlUke pracht alleen dient om de onzlndelUkheid van binnen te be- Op een kruispunt van wegen voor de stad ligt het fraaie ziekenhuis van de Zweedsche Jeru- zalamvereeniging; thans was het hoofdzakelUk door ooglüders bewoond en werd het bestuurd door een Duitsche zuster. De Christusgeboortekerk aan den oostrand der stad te haal oud en heeft zich in al de stor men der tUden merkwaardig goed gehouden. De kerk moet staan op de plek, wakr Christus ge boren werd; deze overlevering gaat zoover te rug, dat men geen reden heeft om aan haar juistheid te twijfelen. ConstantUn stichtte reeds in het Jaar 330 zün basülka, die waarschUnlUk door Justlnlanus werd verbouwd, In later tUd ie noch aan de fundamenten, noch aan de ar chitectuur meer iets veranderd; het bewUs hier door leveren de schilderingen, welke de bede- daartgangers uit verschillende eeuwen hebben achtergelaten. De eenvoudige stUl van het Inwendige maakt oen aangrijpenden indruk. Twee smallere zUbeu- ken worden van het hoofdschip gescheiden door dier rijen suilen van rood kaïksteenmonollet met Korlnthlsche kaplteelen. De kerk heeft geen Koepel, maar een plat dak en de dikke balken dan den dakstoel liggen geheel bloot. De muren dan het groote koor zün versierd met voorstel lingen uit de BUbelsche geschiedenis en het Iconostas verraadt, dat Grieksche priesters en monniken met LatUnen en Armeniërs hier sa men de heerschappU deelen. Het valt tien eer- «aardlgen kerkvaders hier al even moeilUk cm tikaar te verdragen als aan het Graf van Chris tus Toen de LatUnen eens In het hun toegewe ten gedeelte een tapUt neerlegden, sneden de Orieken er een hoek af omdat die over hun gebied heenlag. ZU bestreden elkander het tigendomsrocht van een venster en dertig jaren •ponnen de spinnen daar hare webben, omdat elkaar van zelfs het schoon- •naken belette. Door de tusschenkomst van En ter Pascha vond de priesterschap elndalük een •Wouing voor deas ■chnonmaakkwoatia. De aanbidding der herders, naar een schilderij van Correggio. mlng aan hun plafond nog een lamp op te han- op hun rechten i De leege ketting jl 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 27