RADIO
O
j
I
s
’t Scheepvaarthuis
i
i
H. BOSSERT ZOON
HUICBROUWERSTRAAT 11 - ALKMAAR
FERWERDA TIEMAN f
öurgep
H. STIKKEL
I
I
H
gjyriwding
N.V. EERSTE
WINA’S
KOSTER EN VAN BATENBURG
AL KM. PATROONSBAKK£RIJ
G. J. Böttger
Alkaaar
v. d. POL’s Bakkerij
Lindenlaan 2 - Telefoon 2355
LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN
WILD EN GEVOGELTE
VAN NIEUWKUYK
WILT U
LENBE-ROLLADE
DE GEBOORTEGROND DES HEEREN
®8KSOM®!SEBaE}nBBBaH!atK3H(i^®saOS3BIGI
U houdt graag
gave sterke
voeten?
KERSTSORTEERING
RADIOHANÖEL FRAAY
P. J. van KESSEL
HANENGEKRAAI
„HET LEDERHUIS”
midden in het PAYGLOP 9
geeft 15 pCt. korting op de AVONDTASJES
Nog grote keus
ALKMAAR PAYGLOP 9
F
I
SPECIALE
VRAAGT ZE UW WINKELIER
WIMPELS
VLAGGEN
W eihnachtss tollen
Krentenbrooden
Tulbanden
Rozijnenbrooden
Allerfijnste kwaliteit
MlNKETBAKKERJ
Kapteijn’s Melkhandel
KAPTEIJN
I;
KERSTNUMMER
Dames!!
ORANJE-BLOESEM BONBONS
MEIJROOS, LAAT 123, TELEFOON 3.4.9.2.
Velour de Chine KERSTKRANSJES
DE KOOY - LAAT 180 - TELEFOON 2864
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
VAN HUISHOUDELIJKE
EN WEELDE-ARTIKELEN BIJ
20 crat per ras
voor
VOOR DE A.S.
FEESTDAGEN
onze
r-
Telef.
2595
en
ONZE SPECIALITEIT
Uitsluitend verkrijgbaar uit
glazen vitrine
Het meest
adres
op
era
ALKMAAR TELEFOON 3007 PAYGLOP 7
Speciaal BRAADKIPPEN - EENDVOGELS - KALKOEN
GANS enz. enz. (levering panklaar)
fI 2.40 per el
WORTELBOER - ALKMAAR
Zaadmarkt 8
MET HET A.S.
Voor uw Kerstbout naar
JULIAN^
STOKKEN
in alle maten voorradig
VLAGGEN
WIMPELS en
VLAGGEN*
Stellig is «r iets voor U bij
Thans ontvingen wij o.a. nieuwe
HUWELIJKSLEPELTJES VAN HET PRINSELIJK PAAR
p. rt. f 0.30 tot f 2.-; Insignu v.rf f 0.10 p w.; Wandbord jas f 0.60 p. rt.
AANGEKOCHT
de Nationale Veetentoonstelling te UTRECHT
vijfjarig SLACNTPAARD bekroond aot om
2en PRIJS
NIC. SCHIMMEL, SPOORSTR. 64
Alkmaar Telefoon 3595
met de feestdagen lekker eten?
Bestelt dan een fijne
2 X daags versche melk Wij leveren T.B.C-vrij
Met de Kerstdagen en Nieuwjaar een fijne Edammer,
en vanaf f 0.70 een fijne flesch wijn,
dan kunnen we vroolijk gijn.
Hoe Sven Hedïn Bethlehem zag
Schenkt Uw aandacht aan de
H. K. H. PRINSES
Z. D. H. PRINS BERNHARD
gesorteerde en goedkoopste
Radio is Schoutenstraat 18
SCHOUTENSTRAAT 18
RUIME KEUZE
■BLOEMENMAGAZIJN
2595 LANGESTRAAT 99
E^en Kerstverhaal uit den Fraieche
revolutie
BEVELEN MN VOON DE A.S. FEESTDAGEN:
VERDRONKEN OORD 119 - 7ELEF00N 4000
p
I
0
446
4-
Kt
rö
niet
Algues-
in
meer
i.
ZEILMAKERIJ
Ongericht 1848
'■S'
en
le
an
Uk.
licht. Weldra staan wij voor een gouden ster op. waarheid en haar wereldomvattende Helde.
'.1. --■■- -
Telefoon *566
Is:
te
KH
r-
elt
41-
KERSTKRANSEN per pond 4.74
KERSTKRANSEN, opgemaakt 6.44
et,
Ml
in-
rt»
preekstoel stond
nlaag, een boete-
PRIMA WAAR, BILLIJK IN PRIJS, RUIM GESORTEERD
Huigbrouwarstr 7, Tal.3956
voor japonnen
f O-M
le—
1-20
1.40
1-30
140
140
1
140
U»
4.14
4.13
HouttU.
Hl.
k'
het huwelijk
i
Probeer eens Welfscboe-
nen van van Nieuwkuyk.
Dit rijn gemakschoenen
iots niouws
BANKETSTAVEN 3 ons
BANKETSTUKJES per ons
KERSTKRANSJES per ons
Diverse soorten Koekjes t .14 per ons
VRAAGT VOORAL ONZE
KERST-CAKE (bijna 1 pond) 0.3?
KLEINE KERST-CAKE 4.14
ALLES EIGEN GEBAK!
GEEN FABRIEK8KOEK
EN TQCH GOEDKOOP
LAAT ALKMAAR
Beleefd aanbevelend,
In diepe stilte luisterde de parochie. Pastoor
Fourette herwon rijn zelfbewustzün en begon
zUn preek. Een nieuwe rijd brak aan. een
nieuwe regeling begon voor Frankrijk. De
priesters behoorden te gehoorzamen en door
hun eed de nieuwe eenheid v»n het volk te
bekrachtigen.
Tpen de pastoor dit gezegd had, klonk
een vreemd geluid op uit de menigte vlsschers
en boeren, een doordringend hanengekraai,
precies als bij Petrus, toen deze dan Heer ver
ried.
Verbijsterd van schrik was de pastoor spra
keloos een doodsche stilte beerschte In
de kerk Toen, onder den Indruk van de over
eenkomst der situaties, klonk er gemompel, dat
snel uitbrak in een tierend protest. Het protest
tegen den eed van den pastoor groeide tot een
storm. Vuisten balden omhoog en door het ge-
getler snerpte het kraaien van den haan.
Jacques Fourette vluchtte van den preekstoel,
rende door zijn pastorie naar bulten, achter
volgd door het getier zijner parochianen. .Weg
met dien Judas, Herodes, Herodes,” krUechte
het achter hem aan. De beangste num vond een
schuilplaats In een particulier huis.
En toen het volop morgen was, bevond zich
de vluchteling bulten de poorten van de oude
bisschopsstad Nimes en voor hem verhieven
rich grijs en somber de ruïnen van oude tem
pels, waarvan de góden waren overwonnen door
het Kruis en het bloed der Christen martelaren.
En toen weende de pastoor Utter....
Ter gelegenheid vaa
den vloer der crypte. omgeven uoor de heilige
woorden: „Hlc de Virgin? Maria Jteus Christa
natus est". De ster, die 2000 jaar geleden de
Wljaen uit het morgenland geleidde, stond juist
boven deze plek, waar nu een krans van lampen
zweeft, die aan de verschillende sekten toebe-
hooren. De kribbe te van marmer. Daarboven
hangen wederom vijf lampen en hier aehte/een
klein schilderij, dat de geboorte van Jezus
Christus voorstelt. Een altaar te gewijd aan de
drie koningen uit het morgenland. Op de
Kerstmis in het jaar 1101 werd Balduin, hier
tot konlng gekroond en tallooze bedevaartgan
gers verdrongen er zich in vredestijd vooral in
den Kersttijd. Dan kon men zich nauwelijks een
weg banen door de benauwde ruimte, waar een
walm van de waslichten de atmosfeer ondraag
lijk maakte. Reeds in Constantjjn’s tijd
pronkte dit heiligdom in rijkdom en pracht; en
ook thans te het nog het tegenovergestelde van
de armoede, die uit de woorden spreekt: .En
rij baarde haren eerstgeboren soon, en wond
hem in doeken en legde hem neder in een krib
be, omdat voor henlieden geene plaats was in
de herberg”.
In de onmiddellljke verbinding met de baslll-
ka staan het klooster der Franciscanen en de
kerk van de Heilige Katharina, vgp waar een
trap naar een voortzetting van de zooeven be
schreven crypte leidt. Hier ligt de kapel der on-
schuldlgen, waar op het bevel van Herodes de
kinderen vermoord en in een put geworpen wer
den. Bij het schijnsel van een licht kwamen wjj
aan het graf van Eusebius en Cremona en ver
volgens bU een kapel, waar de heilige Hierony
mus begraven ligt. Zijn leerlinge Paula en haar
dochter Eustachla zijn hier eveneens bijgezet.
Een grootere crypte, meer naar binnen gele
gen, wordt aangeduid als de plaats, waar Hie
ronymus de Vulgata vertaald heeft. In een an
dere crypte kreeg Josef in den droom de-
schuwing van den
U dat kindeken en
Egypte".
Toen wU het daglicht weer bereikt hadden,
wandelden wjj in den glans der middagzon naar
de nabij gelegen Melkgrot van welke het heet,
dat er wonderbare kracht van uitgaat Toen
Maria hier eens haar kind te drinken gaf, zoo
vertelt een oude sage, vielen er eenlge droppels
bezijden, daarom komen tegenwoordig nog
vrouwen hier heen om voor de voeding Voor
hare kinderen te bidden; anderen verzamelen
het stof van de muren van deze grot, men bakt
'erwUderden de lamp weer. het ln brood en verkoopt dit aan de geloovlgen.
Meer n»»r het Oosten ligt het veld, waar de
herders in den Kerstnacht met hun 'kudden ver
toefden. Is het toeval gunstig, dan riet men ze
nu nog in levende lijve voor zich, in dezelfde
kleeding, den staf in de hand en omgeven van
witwolllge schapen, net ala in de geschiedenis,
die we als kinderen van moeder hoorden; ieder
Jaar weer herhaalt ze zich onder den kerstboom
en overtreft alle andere sagen door haar heilige
Armeniërs kregen van Konstantlnopel toestem
ming aan hun plafond nog een lamp op te han
gen, dit namen de Grieken op als een Inbreuk
eitewerw 2
hfegt er nog.
Er heerscht een jachtige stilte ln het gewel
dige godshuis. Geen pelgrlmsstap weerklonk
over de afgesleten tegelsteenen, behalve enkele
monniken waren wU de eenlge bezoeken. Voor
het koor gaan twee, een halve ring vormende
trappen omlaag naar de koele schemering van
de kribbekapel. Hier en daar flikkert een lamp-
ln den droom de waar-
,JSta op en neem tot
5 moeder en vlied in
NEEMT PROEF MET ONZE ELECTRISCHE
WA8CHMACHINE MET GAS VER WARMING
PRUZEN45— en 54.—
Wn wanneer van Nieuw-
kuyk een Welf schoen aan-
past bU Uw voet, is het
als het ware een maat
schoen maar.... voor den
prijs van een gewonen
schoen.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
DE NATIONALE
FEESTDRANK
ORANJEBITTER 345
ORAOE per K fL 140
RUMPUNCH
f 1—, f 2.80 „3.30
ARAC PUNCH f 2.60, 140
CITROEN PUNCH
e f 2.80, H 140
AALBEB6EN-
JENEVra
CITROEN.
JENEVER, per Ltr. „346
ZOETE VOORBURG 146
VOORBURG ,.345
FLADDERAK „345
SCHILLETJE 345
COCINAC vanaf 340
ADVOCAAT
140, 175, 3.—
RUM SPECIAL
per K flesch
SPECIAL SCOTCH
WHISKY 4.40
VAT 69 545
DIVERSE LIKEUREN
per K fleeeh 140. 140
et was een droevig Kerstfeeet, dat Frank
rijk vierde in 1790. Mirabeau en Lafayette
weerstonden nog den Jacobljnen, maar
reeds beefde de aarde van de schokken, die
een gruwelijke uitbarsting voorspelden van den
revolutie-krater. Iedere dag bracht nieuwe
rampen. Reeds maanden werden de kertoen
onteerd. De goederen'werden verbeurd verklaard
en geseculariseerd, de Nationale Vergadering
ontnam den Paus het recht bisschoppen te
benoemen.
Maar de genadeslag moest nog worden ge
geven. Om allen tegenstand der geestelijken te
breken, beval de Nationale Vergadering op 27
November dat alle bisschoppen en priesters
den eed moesten afleggen op de Constitutie
Weigerde men, dan dreigde dood of verban
ning. Met een hoonend lachen had de linker
zijde geantwoord op de vurige verdediging van
den dapperen priester Maury, die had uitge
roepen in de Kamer:
„Zoolang nog de godsdienst de meerderheid
der Franschen onder zijn belijders telt, aal hU
uw slavin niet worden. HU hecht geen waarde
aan wereldsche dingen en nimmer zal hy buigen
voor brutale kracht.”
De konlng bleef aarzelen, de resolutie van de
Vergadering te bekrachtigen. In den Kersttijd
bereikte de opstand de Tullerleën en de wan
kelmoedige konlng gaf toe. Op den dag van
8t. Stephanus, den eersten martelaar van de
Kerk, toekende LodewUk de rampzalige reso
lutie
Den volgenden dag weigerden 50 bisschoppen
en 200 priesters in het parlement den eed af
te leggen. ZU verkozen armoe en vervolging
boven eerloosheid. „Hang se op. die priesteral"
galmde het nu door de straten van Parijs.
47.000 Fransche priesters, met hun bisschop
pen, slechts 4 uitgezonderd, aan het hoofd,
bleven standvastig, maar werden opgejaagd als
wilde beesten.
Met afgemeten zware stappen besteeg pas
toor Jacques Fourette den preekstoel van het
kerkje van Aigues Mortes, een oud versterkt
stadje, door LodewUk den Heiligen gebouwd aan
de RhOne. als etappe voor rijn krUgslleden.
De pastoor was zeer bezorgd. Wat zou de
groote, heilige konlng van het plan, dat hij,
Jacques Fourette, nu ging ten uitvoer brengen,
zeggen? Zou hu dat plan wel goedkeuren? Een
honderd passen vanaf de kerk stond nog, in
stramme houding, het machtige bolwerk, de
.Toren van Standvastigheid" door LodewUk
den Heiligen speciaal opgericht als een toeken
van zijn krachtigen wil, de heilige plaatsen te
bevrijden uit de handen der ongeloovigen
Was het plan van pastoor Fourette wel in
overeenstemming met de christelijke heldhaf
tigheid van rijn priesterschap en de tradities
van het stadje? De pastoor was van plan den
eed af te leggen en de motieven tot dien step
uiteen te zetten voor zUn parochianen. ZUn
twee kapelaans hadden den eed geweigerd. Het
zou verkeerd zUn, trachtte hjj rijn onrust te
overtuigen, als hU eveneens weigerde.
Onrustig, ontevreden over zich zelf, besteeg
pastoor Fourette zijn preekstoel. ZUn stem
beefde, toen hjj het Evangelie begon voor te
lezen: „Toen Jezus nu geboren was in Beth
lehem van Juda, ln de dagen van konlng He
rodes, toen kwamen de WUzen uit het Oeeten
te Jeruzalem en zelden: Waar te de nieuwge
boren Konlng der Joden
ROUGE FLEUR
VOORGROC
MEDOC
St. ESTMPHE
CHAU. MALLERET
GRAVES BLANC
GRAVES SUPr
HAUT 8AUTERNEB
COTE DE BEAUNE
VOSNE ROMANES
VOSNE ROMANEE
BEAUMONT
ROODS en WITTE PORT
f 145, f 1.45, 140. f 3—
PALE SHERRY
f 1.45, 1.78, 140
MADEIRA 1.40, 146
ZOETE ROODE
en WITTE WWN -
0.80, 040. 140
SAMOS f 0.80, 040. 1.00
BISSCHOPW1JN VAN
ZUIVEREN ROODIN
WIJN f 040
Twee weken later klonken op een zeer on
gewoon uur de klokken van het kerkje van
Aigues Mortes. Weemoedig dreven de klanken
over het oude stadje, over de ruimten rondom
Verbaasd luisterden de bewoners. Toen, plotse
ling ging het gerucht, dat pastoor Fourette was
teruggekeerd. Men kon bUna niet getooven. dat
de dienaar van Herodes dat zou hebben ge
durfd. Nieuwsgierig haastten zich honderden
naar de kerk. Droefgeestigobrandden er e.ikcle
spaarzame kaarsen. Op d<;
een priester, z n bleek gelaat’
koord om zUn hals.
’t Was Jacques Fourette, die met lulde stem,
welke beslistheid toonde en onbuigzaam van
wil, het Confiteor begon te bidden:
,,Ik belUd voor God Almachtig, voor de H.
Maria, altUd Maagd, voor den H. Aartsengel
Michael, voor den H. Joannes den Dooper, voor
de heilige Apostelen Petrus en Paulus, voor
alle Heiligen en voor U, mUn parochianen, dat
ik ontzettend heb gezondigd
Het was of een bovenaardsch licht den rouw-
moedigen priester verscheen, terwijl hjj cm
vergiffenis smeekte voor rijn slecht voorbeeld
en in het openbaar zich een zware boete op
legde. De vlsschers en boeren hadden allen
tranen In de oogen. ZU verzoenden zich met
hun pastoor, zooals dsze zich verzoend had met
God en de Kerk. Den volgenden dag ging
Jacques Fourette van huls tot huis, om al zUn
parochianen persoonlUk vergiffenis te vragen.
Het stadje van den H. LodewUk had haar bar
der teruggevonden.
De. haan kraaide
Mortes....
Met 400 mede-priesters scheepte pastoor
Fourette zich ln naar heldhaftige ballingschap;
maar na den dood van Robespierre kon hu t«-
rugkeereri om te kunnen sterven ln zUn ge
boortestad. Hoog boven de lagunen verheft zich
in Alguea Mortes de geweldige bouw van St.
LodewUk: „Da Toren van Standvastigheid".
Op de muren moest de naam worden ingekrast
van pastoor Fourette, die eens ln zUn kerk den
haan hoorde kraaien, maar die boeteling werd
en stierf als een wankelloos kampioen voor het
geloof.
n het tUdschrift ,X>e Aarde en hare volken",
werd opgenomen de beschrijving van de
rel», die de beroemde Wereldreiziger Sven
Hedln maakte naar het Heilige Land. Uit deze
reisbeschrijving nemen we een gedeelte van het
hoofdstuk over, dat over Bethlehem handelt
De straatweg van Jeruzalem naar het op 10
KM. daarvan gelegen Bethlehem te uitmuntend
en leidt door de schoone landouwen van het
bergland Judea. Eerst gaat het omlaag naar het
vruchtbare dal van Hinnom op de grens tus-
schen Benjamin en Juda, dat zich verderop met
het Kedrondal vereenlgt en zich onder den naam
Wadi en-Nar tot un den oever van de Doode
Zee uitstrekt WU passeeren het benedenge
deelte van den-Gihonvüver, waar Salomon tot
konlng gezalfd werd. Links van den weg toonde
mijn kundige begeleider, Larsson, mU den boom,
waaraan volgens overlevering Judas rich had
opgehangen. Rechts liggen de goed onderhou
den tuinen en landhuizen van de DultJbhe
Tempelkolonle, alsook het station, dat allen be
devaartgangers, die van Jaffa komen, bekend te.
Onder t voorbUrijden van de wuivende
graanvelden bU het begin van het dal, dat lang
zaam aan in de vlakte van Sarpn overgaat,
vraagt de omgeving onze aandacht.
Hier trippelen kleine ezelkaravanen met
augurken, vruchten en groenten beladen naar
de bazars van de heilige stad. Ginds venchUnt
een gezelschap rondreizende Bedoulenen uit do
diepte van de woestijn om in Jeruzalem handel
te gaan drijven; hun In ’t donkerblauw gekleede
vrouwen, wier vormlooze sieraden over het ge
laat afhangen, tronen trotsch op hooge drome
darissen, die blauwachtige schaduwen op het
witte stof van den weg afwerpen.
Een oogenblik houden we halt bU een re
genput, welks tegels volgens mUn geleider af
komstig zUn uit de waterwerken van Salomon
ten zuld-westen van Jeruzalem. „Bron der WU
zen" te zUn naam. Toen de WUzen uit het mor
genland langs dezen weg trokken om op bevel
van Herodes den pasgeboren Konlng dfer Joden
te zoeken, verloren zU de leidsster uit het oog
en moeten toen aan deze bron halt gehouden
hebben om hun kameelen te laten drinken.
Daar opeens schitterde hun het spiegelbeeld
van de ster uit het water tegen, zU waren dus
op den goeden weg.
Links, in de buurt van het Grieksche klooster
Mar Elias, bevindt zich een andere bron, waar
de Heilige Familie op de reis naar Jeruzalem
getoefd moet hebben.
Rechte duikt het groote chrtetendorp Bet
Dschala voor ons op en onmiddellUk aan den
weg Kubbet Rahil, het graf van Rachel met zUn
witten koepel, zUn stevige muren en het wit ge
schilderde gedenkteeken. Hierheen trekken
Christenen, Joden en Mohammedanen. Het ge
bouw Is echter geheel modern en ook de BUbel
geeft maar ln zekere mate waarborg voor de
echtheid van de plaats.
Nu strekt Bethlehem zich voor ons oog uit
Het nam niet de minste plaats ln onder Juda’s
vorsten en bewaart een der kostbaarste herin
neringen der Christenheld, een herinnering, die
alle kerstklokken aan 1 kleppen brengt en her
dacht wordt, daar waar de dennenboomen hun
takken onder de sneeuw buigen en daar waar
de warme winden over de rutechende palmen
waaien: „Ziet, Ik verkondig U groote blUdachap,
die al den volke weeen zal, namelUk dat U he
den geboren te de Zaligmaker, welke te Chris
tus. de Heere. ln de stad Davids”.
Bethlehem had kort voor den oorlog 11.000
inwoners, bUna uitsluitend Christenen, waarvan
het meerendeel Grleksch-Katholiek te. De
eerste Indruk is onvriendelUk. Aan den buiten
kant duiken hier en daar witte en bonte land-
hqteen op. Het sUn de woningen van Syrische
en Arabische kooplieden, die in Zuld-Amerika
schatrijk geworden zUn en nu teruggekeerd, het
arme Bethlehem met smakelooze paleteen
hebben omgeven, wier uiterlUke pracht alleen
dient om de onzlndelUkheid van binnen te be-
Op een kruispunt van wegen voor de stad ligt
het fraaie ziekenhuis van de Zweedsche Jeru-
zalamvereeniging; thans was het hoofdzakelUk
door ooglüders bewoond en werd het bestuurd
door een Duitsche zuster.
De Christusgeboortekerk aan den oostrand
der stad te haal oud en heeft zich in al de stor
men der tUden merkwaardig goed gehouden. De
kerk moet staan op de plek, wakr Christus ge
boren werd; deze overlevering gaat zoover te
rug, dat men geen reden heeft om aan haar
juistheid te twijfelen. ConstantUn stichtte reeds
in het Jaar 330 zün basülka, die waarschUnlUk
door Justlnlanus werd verbouwd, In later tUd
ie noch aan de fundamenten, noch aan de ar
chitectuur meer iets veranderd; het bewUs hier
door leveren de schilderingen, welke de bede-
daartgangers uit verschillende eeuwen hebben
achtergelaten.
De eenvoudige stUl van het Inwendige maakt
oen aangrijpenden indruk. Twee smallere zUbeu-
ken worden van het hoofdschip gescheiden door
dier rijen suilen van rood kaïksteenmonollet
met Korlnthlsche kaplteelen. De kerk heeft geen
Koepel, maar een plat dak en de dikke balken
dan den dakstoel liggen geheel bloot. De muren
dan het groote koor zün versierd met voorstel
lingen uit de BUbelsche geschiedenis en het
Iconostas verraadt, dat Grieksche priesters en
monniken met LatUnen en Armeniërs hier sa
men de heerschappU deelen. Het valt tien eer-
«aardlgen kerkvaders hier al even moeilUk cm
tikaar te verdragen als aan het Graf van Chris
tus Toen de LatUnen eens In het hun toegewe
ten gedeelte een tapUt neerlegden, sneden de
Orieken er een hoek af omdat die over hun
gebied heenlag. ZU bestreden elkander het
tigendomsrocht van een venster en dertig jaren
•ponnen de spinnen daar hare webben, omdat
elkaar van zelfs het schoon-
•naken belette. Door de tusschenkomst van En
ter Pascha vond de priesterschap elndalük een
•Wouing voor deas ■chnonmaakkwoatia.
De aanbidding der herders, naar een schilderij van Correggio.
mlng aan hun plafond nog een lamp op te han-
op hun rechten i
De leege ketting
jl 2