lil Dampo dan zijn ze het vlugst beter. gt Pdt 50, Doos 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten. DE. BLIJDE BOODSCHAP OP KERStMIS M co. Üi i Onze handel met Duitschland Last van verstopping HET SCHRIKBEELD VAN LIBERALEN Jong-Brabant DE HOFHOUDING MAAKT EEN RONDRIT De Roomse he „dictator” M. S. S.-cachets I 1 i I 1 H f I DONDERDAG 24 DECEMBER 1936 bi i Moerdijkbrug van hoofd, 1 en LOON EN BIJ PHILIPS ill. Ledental van de R.K. Staatspartij Regeling bijna niet veranderd ■221 ■i] 1-C Bij verkoudheid In twee verziering en ill neus, keel borst, wrijft Moeder de kinderen I jp met J I -I «de* De Centrale Propaganda Dienst der van uitvoering Moskou de dictatuur van Rome I. dezen I Slecht geregeld verkeer? -Viering van het 25-jarig bettaan in Den Botch blijde boodschap -doorgeven. geest en deze zooals het dat 35 jaar 1937 zullen de oude handelsschul- r in het thans nog loopende ver- ssingsregeling werd getroffen, ge- vrUkomende p*r- Verlaging wordt opgeheven Het ligt in de bedoeling van de NV. Philips- gloeilampenfabrieken te Eindhoven, om de drie péocents-loonsverlaging. die op 1 September U. is ingegaan voor fabrieksarbeiders op te heffen en tevens de drie procents-vertaging die met Ja nuari as. zou worden Ingevoerd, niet door te voeren. De loonsverlaging, die reeds op 1 September ia ingegaan, zal, naar Het Volk verneemt, met terugwerkende kracht als Kerstgave nog deae week worden terugbetaald. In ons nummer van 15 Dec. heeft een mede werker geschreven over stagnatie in het ver keer bij de opening van de Moerdijkbrug en in een naschrift onder het ingezonden stuk van den heer W. A. M. Westerouwen van Meeteren, directeur, Tourisme A.N.W.B. is dit nader toe gelicht Inmiddels hebben we inzage gekregen van een aantal rapporten over deze aangelegen heid welke ons nog even op de zaak doen terug komen. Er moet onderscheid gemaakt worden tusschen het voorgevallene ten Noorden en ten Zuiden der brug en ook tusschen hetgeen ten Noorden viel te betreuren en het al dan niet gebruiken van de marchauasees ten Zuiden. De stagnatie waarop onze medewerker doel de ten Noorden van de brug wordt niet tegen gesproken en ten aanzien van het Zuiden wordt ba. door den voorzitter van de K.N.A.C; erkend, dat „men misschien aan den wil tot preciese regeling wel eenlge soetielheid heeft opgeof ferd”. Er 'waren dus klachten wat betreft het Noorden, en eenig gemis aan soepelheid ten Zuiden, maar, wat ’t Zuiden betreft, „had men i k x t tooaJ* vntt ..het tot I EVBk! la mo i üv huur ried en in nu la M zr thee*-*'* len et MSne en tbr t te autobutten werd langt de illuminatie van ito’il m-C I Nieuwe clearing- en handeltver- dragen zyn te Den Haag onderteekend dene met Hem. die den. schap verstaat, kan haar niet Hij wordt een geroepen#, een mede-gezon- voor ons werd gezon- hoofdsaak gelijk aan het dezer dagen afloopen- de handelsverdrag. Benige wijzigingen, welke aangebracht wer den, houden verband met de steeds voor het loopende verdrag aanvaarde grondslagen. De teksten van de nieuwe verdragen zullen na Kerstmis worden gepubliceerd. De bij het dearing-verdrag aangewezen rw- geerlngscommissles hebben de betallngscontin-, genten voor het eerste kwartaal 1937 vastgesteld. Vooralsnog bleek het gewenscht te zijn voor de vaststelling van de betallngscontingenten dz- zelfde grondslagen aan te nemen ais golden voor het vierde kwartaal 1936. 4- 'iJSK De onderhandelingen, welke sinds eenigen tijd afwisselend in Berlijn en in Den Haag gevoerd werden met een Duitsche onderhandelingscom- missie, hebben geleid tot overeen stemming over de regeling van het handels- en betalingsverkeer »met Duitschland voor het jaar 1937. Op 23 December j.l. werden in Den Haag onderteekend een nieuw clea- ring-verdrag en een nieuw handels verdrag. Staatspartij verstrekt ons den volgenden greep uit de berichten over de>groote toeneming nu zekerheid, dat alles (ten Zuiden) goed sou afloopen, hetgeen men natuurlijk bi) groote soe pelheid nimmer heeft”, erkent de heer Linthorst Homan,, voorzitter van de KU.A.C. We stellen er prjjg op dez# regeling ten Noor den en ten Zuiden gescheiden te houden omdat onbedoeld de indruk kan gewekt zijn, dat, bij de opsondnlng der verkeersbeswaren, ten on rechte de schuld daarvan geweten wordt aan den Procureur-Generaal fgd. directeur van Po litie te 's Hertogenbosch, wiens ambtsgebied al leen het Zuiden betreft. En afgezien vanede soe pelheid is het verkeer ten Zuiden blijkens de rapporten zeer goed verloopen. Ten aanzien der kwestie van de marechaussee, blijkt oré dat deze niet is uitgesloten, zooals men zou kunnen meenen. Ten Noorden is, zoo als gewoonlijk, de Rijksveldwacht gebruikt. Ten Zuiden is door een Procureur te 's Hertogen bosch óók de marechaussee Ingeschakeld en wel op zéér belangrijke punten. De brigade Moer dijk der Kon. marechaussee werd belast met de afzetting van het spoorwegstation, waar H. M. zou vertrekken, werd belast mét de bewaking van den voor-trein en de zorg voor de veilig heid van H. M. tijdens haar spoorrels op Noord- Brabantsch grondgebied. Een eervolle laak dus. 14 hoofden namen daaraan deel, 33 hoofden der Kon. marechaussee werden ter beschikking gesteld van den Commissaris van Politie te Bre da ter handhaving van de door het hoofd der politie in overleg met den Procureur getroffen jkzachl i van f ve’Satèrèn gestat Wilt Gij langzaam laxeeren, neem één] Wilt Gij snel Schoon Schip maken, dan twéé I «I J, een vondst van Apotheker Dumont. Prettig innemen, want Gij proeft mets. kehw vee U Mekt so e—t Ov«.l vwkrkglxw. De leden der hofhouding van H M de Ko ningin en van H. K. H. Prinses Juliana be hooren tot degenen, die in deze dagen van feestviering en voorbereiding van het prinselijk huwelijk zoozeer door het voorbereidende werk in beslag worden genomen, dat zij nauwelijks tjjd hebben de versiering en illuminatie van de residentie in oogenschouw te nemen. Waarschijnlijk daardoor ontstond bij eenlge leden van de hofhouding zelf het initiatief, een gelegenheid te vinden om gezamenlijk en in ge selschap van echtgenooten en kinderen 'n rond rit door de stad te maken. Woensdagavond is aan dit pl«n gegeven. Men heeft daarbij gebruik gemaakt van de gelegenheid, die de H. T. M. heeft geschapen voor het publiek, om met extra-busten, dia van het Plein vertrekken, rondritten langs de versierde wijken te maken. Twee van dear bus. sen arriveerden Woensdagavond te ruim acht uur bU den hoek van Kneuterdijk en Heulstraat. Over den radiator was horizontaal rood-wit blauw en verticaal oranje en géel-rood vlagge- doek gespannen en hoewel twee agenten van de motorpolitie met motor en zijspan aanwezig wa ren, létte het publiek vrijwel niet op de groèp dames en heeren, die zich verzamelde op het trottoir achter de autobussen. Bijna alle hooge hofdlgnitarlssen waren aan wezig: hofdames, kamerheeren en verschillende andere hooge functionarissen, van wie velen met hun dames en kinderen. Tegen half negen verscheen ook mr. 8. J. R. de Monchy. burge meester van 's-Oravenhage, die door de leden van de hofhouding was uitgenoodigd, als hun gast dezen tocht door zijn feestvierende ge meente mee te maken. Majoor Phaff, adjudant van H. M de Ko_ nlngln. die de leiding van den rondrit had, gag den beiden buschauffeurs nog eenlge instructieégn toen stapten de dames en heeren. die zichtbaar plezier hadden in deze gebeurtenis, in de beide bussen. die met de ongeveer tachtig deelnemers vol waren. Tegen kwart voor negen reden de bussen, voorafgegaan door de motorpolitie, weg in de richting van het Buitenhof. Z|j volgden de. ge wone route, die voor dezen rondrit door dè H. T. M. ook voor het publiek Is vastgesteld. langs de straten der binnenstad, door het Staten kwartier, naar Scheveningen en langs den Bad huisweg en Nieuwe Parklaan naar de omgeving van Laan Copes van Cattenburgh en Laan van Meerdervoort vla Noordelnde en langs het Ko ninklijk paleis naar de binnertstad terug. I f i i verkeersregeling en wel op zoodanige plaatsen dat het soms scheen dat de marechaussee de leiding hadden. De veldwacht heeft ten Zuiden blijkens de rapporten zeer goed bovendien vol- déan De A.N.W.B. biedt haar een herinnerings- medaille uit erkentelijkheid aan. We meenden, om geen verkeerde conclusies uit het hier geschrevene te doen ontstaan, deae feiten nog te moeten weergeven. wpy e Bossche Jongemannenvereeniging, ge- I naamd Jong-Brabant, bestond op 11 A—F November j.l. 35 jaar en zal op derden Kerstdag dit feit herdenken in een réunie van leden en oud-leden, die in grooten getale in Den Bosch zullen samenkomen om er een dag feestelijk bijeen te zijn. Na een H. Mis en een toespraak van con rector J. J. M. Sicking, moderator van Jong- Brabant en een ontbijt, zal in den namiddag een feestvergadering plaats hebben, waarin de voorzitter, drs. H. v. d. Laar de lustrumrede zal uitsprèken en het oud-lid, de heer Emile Franke uit Den Haag een rede zal houden over: Idealisme. Des avonds om half acht zet de feestavond in met een souper en een revue. Bulten Den Bosch en Brabant klinkt de naam van Jong-Brabant natuurlijk minder vertrouwelijk dan beneden de rivieren. Daar echter heeft deze vereeniging een rol ge speeld, die algemeen gekend en gewaardeerd wordt, zoodat men als oud-lid niet eens ver rast ópkijkt, wanneer men op een goeden dag een nummer van .Brabantia Nostra" in de bus vindt, dat geheel aan Jong-Brabant is gewijd. Drs. A. Wijffels geeft daarin een vluchtig overzicht van Jong-Brabants geschiedenis, een bekwaam historicus en taalkundige schrijft onder het pseudoniem Keye over de menta liteit van de Bossche aristocratie in de 19e eeuw, conrector Sicking -over Lieve-Vrodwe versiering In Brabant. Pater Cooimans over de religie in Brabant. Antoon v. Helmond over Brabantsch geschiedenisonderwijs. Kees Sple- rlngs interesseert zich voor de BrabantSche Jeugd, Jos van Nistelrooy beschouwt de figuur van den Brabander F. C. Donders en Plet Doorenbosch de middeleeuwsche dichters van Sinte Barbara-Dael. De studentenvereenlgng Jong-Brabant, die m de Hertogstad aan de Dieze werd opgericht Op de algemeene vergadering der Liberale Staatspartij te Utrecht verklaarden met instem ming enkele spreken, dat meer dan de dictatuur van Berlijn Iz - voor one land moest worden gevreesd. In de poffertjeskraam Op het Tournoolveld stopten de bussen tegen, over de oud-Hollandsche poffertjeskraam, die hier tijdelijk is opgeslagen en met haar geïUu- mlneerden oud-Hollandschen gevel een onge wone plaats op den zoo deftlgen Voorhout in neemt. Met moeite had de eigenaar, bij wien kort tevoren plaatsen voor een groot gezelschap wa ren gereserveerd, een kleine twintig tafels vrij gehouden en te kwart over tien stroomden de dames en heeren binnen. Het werd een genoeglijk uurtje van echt oud- Hollandsche vreugde. Een enkele maal eens los van het strenge hofprotocol en toch allen te zamen. wat buiten den dienst slechte zelden voorkomt, hadden de leden der hofhouding zicht baar en hoorbaar plezier in het geval, temeer daar het overige publiek er geen idee van had, welk geselschap de invasie had veroorzaakt en met de jool van de groep onbekenden mee ge noot. De aanwezigheid van burgemeester De Monchy, die dadelijk door velen uit het publiek herkend werd, deed de veronderstelling opperen, dat het waarschijnlijk gasten van het gemeente bestuur van buiten Den Haag zouden zijn. In middels droegen de kellners stapels borden met wafels en poffertjes aan. Zij werden bij het uitdeelen daarvan ijverig geholpen door hof dames, kamerheeren, adjudanten ens. Het was ruim elf uvr toen de dames en hee ren in groepjes vertrokken en het gezelschap geleidelijk uiteen ging. Om gezond te blijven, moet men gezegeld dagelijks normale stoelgang hebben en als dat hapert, heeft dat dadelijk nare gevolgen, f Uvr eetlust vermindert. Gij hebt geen nut wan Uw voedsel, Gn gaat er slecht uiréee, maar erger nog, in Uw lichaam hoepen meh Jlechte .toH.n op, die Uw gestef ongun- siig beïnvloeden. Wees daarom verstandig en grijp direct ite Maak Schoon Schip, neemt, Zij bevatten stoffen die osimiddeUnk s niaar zeker Uw ingewanden bevrijden de in ontbinding c- Zuiveren Uw bloed,-- den Hen November uftl, was zooals haar eerste directeur, de zeereerwaarde heer Qoossens, bij haar tweede lustrum in 1931 schreef, een der eerste katholieke Jeugdvereenigingen voor studeerenden in Nederland, aldus drs. Wijffels In het genoemde artikel. En als zoodanig Is Jong-Brabant een der organisaties die het hare bijdroeg om het katholiek bewustzijn in ons volk te doen herleven. „Vlrtus -fortiter” was haar leuze en haar grondbeginsel was: Katholieken te vormen van de daad. Het is dan ook niet te verwonderen dat Jong- Brabant veelvuldig in dit licht deel te zijn van het groote geheel van katholieke organi saties werd bezien. Vooral in de naoorlogsche jaren is het, dat men Jong-Brabant in dit op zicht een taak toedacht. De groote sociale wer ker, Mgr. Ant. M'utsaers. toentertijd pastoor van de Sint Pieter, schonk in 1931 aan Jong- Brabant een ruime behuizing, 'n groote zaal en een kapel omdat, zooals hij schreef, er in de stad plaats was voor een vereeniging als Jong- Brabant. Hij zag zeer juist in hoe in die dagen van hoogbloei van het katholieke vereenlgings- leven we zijn Immers in de Jaren na de arbeidswet-Aalberse hoe de jeugd uit intel- lectueele en hoogere kringen in de gelederen van de katholieke weerbare jeugdorganisaties nog ontbrak. In die dagen dan koesterde men geen geringe verwachtingen van Jong-Brabant Jong-Brabant werd echter niet de sluitsteen die het geheel zou helpen voltooien en het staat nu wel vast dat men dit van Jong-Brabant redelijker wijze ook niet had mogen verwachten. Wij staan hier voor een poging die den Katho lieken van Nederland, in strijd met den alge- meenen regel, nu ’ns niet zoo goed is gelukt als hun protestandschen landgenooten. Terwijl het de Nederlandsch Christelijke Studentenvereeniglng en later ook den Vrijzinnig Christelijken Studentenbond vrijwel gelukte op hun geheele studeerende jeugd, ongeacht hun afkomst, een eenvormigen en sterken Invloed te verwerven door hun kampwerk, zijn dergelijke pogingen van katholieke zijde afgestuit op de groote maatschapelijke tegenstellingen dieer tusschen de katholieke studeerenden bestaarA Iemand die even wil nadenken over de ver houdingen bij ons en die de statistieken, dhr Mgr. Groenen al sinds jaren in de Studenten^ annuaria publiceert, er op wil naslaan, zal 55, Hengelo (O.) 300. Heerlen 300. Te Leuth bjj Nijmegen werden in enkele dagen 36 nieuwe leden gewonnen; deze kleine gemeente telt thans 265 leden. Te Halsteren steeg het leden tal tot 330, Weerselo boekte 100 nieuwe leden, Roermond (Kapel in^’t Zand) 173, Delft 151, Kampen 100, Monster 150, Wateringen 120. Te Ulvenhout werd het ledental van 502 tot 780 op gevoerd, een vermeerdering dus met 55 pet., dank zij de groote activiteit van 28 propagan disten. Vele Afdeellngen meldden, dat zij de leden wervingsactie in Januari zullen voortzetten. het ledental der Partij. De Afdeeling Empel berichtte een ledentoena- me van 90 naar 200. In de afdeeling Wieringer- meer werden 60 nieuwe leden ingeschreven. Een mooi resultaat in het nieuwe land. De leden winst in de afdeeling Hillegersberg steeg tot 213. De afdeeling Limrnen berichtte als voor- loopig resultaat 128 niéuwe leden. Grubben- vorst bracht 65 nieuwe leden aan. Lutjebroek 46, Volendam 60, Venlo 138, Hoogkarspel 30. In de afdeeling Druten steeg het ledental met 25 pCt. Het bestuur van den Kring Den Haag deelde mede, dat in de laatste twee weken 294 njeuwe leden werden Ingeschreven; met de vo rige opgave medegerekend, zijn aldaar 600 nieu we leden gewonnen! Te Noordwijk wonnen de propagandisten 100 nieuwelingen. De afdeeling Voorhout won 300 leden, Roerresnd 350, Zuilen 60. De afdeeling Schiedam (H. Liduina) kon 100 nieuwe leden inschrijven, de nieuwe afdeeling Moerstraten (Heerle N. Br.) in één week 150. Overschie no teerde 100 nieuwe leden. Noordwjjkerhout nog acques Maritaln schreef eens, dat wij, christenen, allen zijn opgenomen in de ontzettende dynamiek van de Mensch- wording, maar dat dit wonder te gehelm- ainnlg en te groot is om door ons ten volle te worden begrepen. Toch is de Jaarlijkse he Kerstviering van de kerkliturgie allereerst een gelegenheid tot meditatie over dit die- pe mysterie van het geloof. Het historische feit, dat' de Zoon van God is mensch gewor den, heeft in de geschiedenis der mensch- heid een diep ingrijpende verandering ge bracht. Die verandering is de verlossing. Doch de Verlossing zou niet denkbaar zijn wilder het evangelie, zonder de „blijde boodschap”, die in het feit der mensch- wording besloten ligt. Dat prediking en kruisdood van Christus de phasen werden van een felbewogen dramatiek en dat zij onafscheidelijk bij elkander behooren, hoewel de kruisdood alleen kan volstaan roor de bevrijding van het gevallen mensch- dom: het is een punt van overweging, waarnaar onze aandacht wel moet uitgaan, aoodra zij zich in het mysterie van Kerst mis verdiept. De komst van derfZoon Gods op aarde beantwoordde aan een zending. Ze had ten doel, een boodschap Gods aan d« menschheid te brengen en wel op meer Verheven, meer pakkende, meer in het al gemeene menschenleven ingrijpende wijze dan de openbaring Gods door middel der - «artsvaders en profeten van het Oude Testament. Het was niet, zooals in de Oude tijden, de boodschap van Gods Gezag. De- ze boodschap van<het gezag kon worden ontvangen en doorgegeven door de men- schelijke menschen, die Mozes en de pro feten waren. Neen, het was de boodschap van Gods liefde. „Zoozeer heeft HÏ] de we- - reld liefgehad, dat hij Zijft eenigen Zoon heeft gegeven.” De „blijde boodschap” staat in tegenstelling tot al het overige der Openbaring. Het is er de> .vervulling van. Het brengen dier blijde boodschap was voorbehouden aan den Zoon Gods zelf. Met woord en voorbeeld moest deze Gezon dene, deze Gezalfde, aan den bestaanden schat der Goddelijke Openbaring een op perste boodschap toevoegen, waardoor de Wet en de Profeten tot vervulling kwa men. De menschheid ontving door Hem iets nieuws. Iets, dat de Oüdheid nief ken de. Iets, dat de beweegkracht moest wor den voor een nieuwe wereld. Dit was de „blijde boodschap.” t Die boodschap is de kern van de predi king van Christus, en de grondslag van zijn dood. „HU kwam tot de zUnen, en de zUnen hebben Hem niet aanvaard. Het licht scheen in de duisternissen en de duister nissen hebben het niet begrepen.” De nieuwe blijde boodschap is dus ver worpen. Om welke reden? Wat is de on dergrond van dit drama der verwerping? Ziedaar hetgeen wU ons moeten afvragen, willen wU „de dynamiek der Menschwor- dlng” begrUpen. Als een wonder onder de wonderen wordt medegedeeld: de blinden zien, de dooven hooren, de lammen gaan, en aan de ar men wordt de blijde boodschap verkondigd. Deze verkondiging van de bUjde boodschap aan de armen wordt dus klaarblijkelijk op één lUn gesteld met de meest onverwach te, ja„ de meest wonderbare gebeurtenis sen^ Er moet dus in deze „blUde bood schap” iets gelegen zUn, dat de menschen ten uiterste verbaasde éh- dat hen zelfs xeer ergerde, want de leiders van het volk besloten, den Verkondiger van deze blUde boodschap uit den weg te ruimen, en voer den hun besluit ook uit. De juridische grond van hun veroordeeling ter dood was: HU heeft God gelasterd- De leiders van het volk zagen dus in de verkondiging van de blUde boodschap een aanval op het algemeen erkende, algemeen,, geëerbiedig de gezag Gods: ZU beriepen zich zelfs op dit gezag. In hun oogen was „er geen over eenkomst tusschen de „blUde boodschap”, die $an de armen verkondigd werd en de wetenschap omtrent Gods grootheid, welke ill hadden uit de Openbaring. Realiseert men zich op deze wUze de be- teekenis van het evangelie, dan begrüpt men lichter wat Maritaln bedoelt met de dynamiek der Menschwording, .waarin wij allen zUn opgenomen. Men Ziet dan in, dat de Geboorte van Christus, beantwoor dende aan een zending, ook voor ons een lendingspllcht, een plicht tot Katholieke Actie inhoudt. Welke was echter de boodschap van Christus? De naam zelf zegt het: „Evange lie” d. L BlUde Boodschap. En wat is de inhoud van deze' blUde boodschap, het fon kelnieuwe, waardoor ze ergernis gaf en waardoor ze niet begrepen werd? De liefde. De leer omtrent Gods Gezag, de leer om trent gemeenschappeUjke organisatie der- genen, die God beleden, de plichtenleer, dit alles was bekend lp het Oude Verbond. Slechts de liefdeleer, de leer van den Ver- losser, die den liefdeband als bindmiddel der eenheid, van alle menschen totkinde ren Gods in de genade verkondigde, was nieuw. Onze Katholieke Actie zal onvruchtbaar aün, iQdien- zU niet kan deze kerngedachte vasthoudt. Alle apologie van het katholi cisme, alle geloofspropaganda, alle predi king moet hierop neerkomen. Zonder deze Uefde zou -ze niet meer zUn dan een luid- klinkend cymbaal. Slechts de leqr der lief de en de practUk der liefde vervult de zending van Dengene, die de goede bood schap bracht. Is de moderne katholiek zich hiervan vol doende bewust? BegrUpt hU voldoende, dat het niet aankomt op het verwerven van getalsterkte en van macht, doch op de vervulling van het evangelie? Overschat Mi niet de propaganda van de zedenleer ten koste van de pracUjk der liefdeleer? Is *Un geloof niet te veel aan de letter van de wet, maar te weinig aan den geest der liefde verbonden? Het zUn ernstige vragen, die niet gesteld worden uit geringschatting Het nieuwe clearingverdrag treedt in dc plaats van het op 5 December 1934 gesloten verdrag, hetwelk op 31 December 1936 aflbopt. Het heeft een looptijd van een jaar en het is in hoofd zaak gelijk aan het bestaande verdrag. In Januari den, waarvoé drag een afli heel sUn afgelost. Het dan centage van de stortingen bU het Nederlandsch Clearinginstltuut op rekening van Duitschland, zal In de eerste plaats gebruikt worden om de positie van de Nederlandsch-Dultsche clearing, die een in 1935 ontstanen nieuwen achterstand vertoont, te versterken. Zoodra de omstandigheden het zullen ver oorloven, zullen beide regeeringen besprekingen voeren, ten einde na te gaan, of een gedeelte van de 14 pCt. beschikbaar gesteld kan worden voor de verruiming van den uitvoer van Ne derland en van de Nederlandsche overzeeache gewesten naar Duitschland. Het nieuwe handelsverdrag heeft eveneens een looptUd van een jaar en treedt in de plaats v»n het op 31 December as. afloopend verdrag van 33 December 1935. Ook dit verdrag is in voor het vele goede, dat wordt verricht en die niet voortkomen uit Udele zucht tot kritiek, maar die afgedwongen worden door de overweging van de beteekenls, die het Kerstgebeuren voor de moderne menschheid hebben moet. WU toonen in onze organen en organi saties veel verontwaardiging tegen de bela gers van de Kerk, maar wordt aan deze armen wel de blUde boodschap verkon digd? Geschiedt dit woiïder nog? Gaat van het hedendaagsche katholicisme nog in voldoende mate die bezielende liefdes kracht uit, die niet alleen voor de huisge- nooten des geloofs is, maar voor alle men schen? WU hebben Ue I '”2. ontvangen. WU moeten haar Het is onze volstrekte plicht. Kerstmis is Met alleen stichtend en devoot en ontroer rend, Kerstmis is ook veeleischend. Kerst mis eischt ons katholiek gebed, ons „al gemeen” gebed, dat niemand uitstalt. Kerstmis eischt onze katholieke actie, een algemeene actie, ook buiten de kerkdeuren en de Hoomsche vergaderlocalen. De bhjde boodschap is er, haar blUd- schap is er voor allen. ZU is een historisch gegeven, iets in de tUdelUke orde binnen gebroken uit den hobge met den engelen zang, die vrede verkondigde. Wie deze blUd- --verzwegen. hiervoor in de historie en in de statistiek ge- reede verklaring vinden. De Jong-Brabanders zijn daarvoor niet terug geschrokken, maar hebben jong en levens krachtig dit aanvaard, om te doen wat voor de hand lag, en al moesten veel gekoesterde ver wachtingen onvervuld blUven, aan hen heeft het zeker niet gelegen. Spoedig werd door hen begrepen dat een diocesane uitbreiding van hun organisatie tot de „pia vota” zou blUven behooren. Een kortstondig contact met Jong- Limburg in het Roermondsche bracht wel Is waar een verlevendiging van dit ideaal, maar ook begrip voor wat aan gene en aan deze zijde van de Peel en de Maas mogelijk was. En toen na lang aarzelen de plaatselijke jeugd commissie van de stad Den Bosch in 1929 in ontkennenden zin besliste over de vraag die Mgr. Mutsaers in 1931 reeds stelde: of Jong- Brabant de Juiste vorm van organisatie was voor de katholieke studeerende jeugd van de stad, toen heeft Jong-Brabant voor de laatste maal gedenderd bij de roerigste feesttooneelen. Daarna heeft de vereeniging haar weg ge vonden naar het Brabantsch Studentengilde van Onze Lieve Vrouw, zonder echter den ouden nieuwen geest van Jong-Brabant op te offeren. De Jong-Brabander la een groot vriend van de zedelUke waarden, want hu is een welbe wust Brabander, zooals de kroniekschrUver van 1935 in een enkel citaat aanteekent: „Geen provincialisme, geen uiterlUke en folkloristische kant van het leven, dit verkleint, het algemeen menschelUke moeten we zien, dan zullen wU door de streekgebondenheid en saamhoorigheld met ons volk geéBend worden”. De grootste waarde die Jong-Brabant heeft gehad is die welke Aristoteles het hoogste goed noemde, n.l. de vriendschap. Het is deze groote eigenschap van dfn Jong-Brabander die hem het recht geeft xtcfCjong Brabander te noemen. In de echte vriendschap wordt de mensch ge drongen tot een scheppende activiteit die niet anders is dan zooals Wies Moens het eens om schreef: „het in zich intensifieeren van het volksleven tot liefde en Jlefdesscheppende schoonheid", aldus besluit dr. WUffels zijn in leidend artikel. Moge Jong-Brabant vriendschap bewaren lang deed. \.Kerk en land zullen er wel bü varen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 19