lil
Dampo
dan zijn ze het vlugst beter.
gt Pdt 50, Doos 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
DE. BLIJDE BOODSCHAP
OP KERStMIS
M
co.
Üi
i
Onze handel met
Duitschland
Last van
verstopping
HET SCHRIKBEELD VAN LIBERALEN
Jong-Brabant
DE HOFHOUDING MAAKT
EEN RONDRIT
De Roomse he „dictator”
M. S. S.-cachets
I
1
i
I 1
H
f
I
DONDERDAG 24 DECEMBER 1936
bi i
Moerdijkbrug
van hoofd,
1
en
LOON EN BIJ PHILIPS
ill.
Ledental van de
R.K. Staatspartij
Regeling bijna niet
veranderd
■221
■i]
1-C
Bij
verkoudheid
In twee
verziering en
ill
neus, keel
borst,
wrijft Moeder
de kinderen I
jp met J
I -I
«de*
De Centrale Propaganda Dienst
der
van
uitvoering
Moskou de dictatuur van Rome
I.
dezen
I
Slecht geregeld verkeer?
-Viering van het 25-jarig bettaan
in Den Botch
blijde boodschap
-doorgeven.
geest en deze
zooals het dat 35 jaar
1937 zullen de oude handelsschul-
r in het thans nog loopende ver-
ssingsregeling werd getroffen, ge-
vrUkomende p*r-
Verlaging wordt opgeheven
Het ligt in de bedoeling van de NV. Philips-
gloeilampenfabrieken te Eindhoven, om de drie
péocents-loonsverlaging. die op 1 September U.
is ingegaan voor fabrieksarbeiders op te heffen
en tevens de drie procents-vertaging die met Ja
nuari as. zou worden Ingevoerd, niet door te
voeren.
De loonsverlaging, die reeds op 1 September
ia ingegaan, zal, naar Het Volk verneemt, met
terugwerkende kracht als Kerstgave nog deae
week worden terugbetaald.
In ons nummer van 15 Dec. heeft een mede
werker geschreven over stagnatie in het ver
keer bij de opening van de Moerdijkbrug en
in een naschrift onder het ingezonden stuk van
den heer W. A. M. Westerouwen van Meeteren,
directeur, Tourisme A.N.W.B. is dit nader toe
gelicht Inmiddels hebben we inzage gekregen
van een aantal rapporten over deze aangelegen
heid welke ons nog even op de zaak doen terug
komen.
Er moet onderscheid gemaakt worden tusschen
het voorgevallene ten Noorden en ten Zuiden
der brug en ook tusschen hetgeen ten Noorden
viel te betreuren en het al dan niet gebruiken
van de marchauasees ten Zuiden.
De stagnatie waarop onze medewerker doel
de ten Noorden van de brug wordt niet tegen
gesproken en ten aanzien van het Zuiden wordt
ba. door den voorzitter van de K.N.A.C; erkend,
dat „men misschien aan den wil tot preciese
regeling wel eenlge soetielheid heeft opgeof
ferd”. Er 'waren dus klachten wat betreft het
Noorden, en eenig gemis aan soepelheid ten
Zuiden, maar, wat ’t Zuiden betreft, „had men
i
k
x t
tooaJ*
vntt
..het
tot
I
EVBk!
la mo
i üv
huur
ried
en in
nu
la M
zr
thee*-*'*
len et
MSne
en tbr
t te
autobutten werd langt de
illuminatie van
ito’il
m-C I
Nieuwe clearing- en handeltver-
dragen zyn te Den Haag
onderteekend
dene met Hem. die
den.
schap verstaat, kan haar niet
Hij wordt een geroepen#, een mede-gezon-
voor ons werd gezon-
hoofdsaak gelijk aan het dezer dagen afloopen-
de handelsverdrag.
Benige wijzigingen, welke aangebracht wer
den, houden verband met de steeds voor het
loopende verdrag aanvaarde grondslagen.
De teksten van de nieuwe verdragen zullen
na Kerstmis worden gepubliceerd.
De bij het dearing-verdrag aangewezen rw-
geerlngscommissles hebben de betallngscontin-,
genten voor het eerste kwartaal 1937 vastgesteld.
Vooralsnog bleek het gewenscht te zijn voor de
vaststelling van de betallngscontingenten dz-
zelfde grondslagen aan te nemen ais golden
voor het vierde kwartaal 1936.
4- 'iJSK
De onderhandelingen, welke sinds
eenigen tijd afwisselend in Berlijn
en in Den Haag gevoerd werden met
een Duitsche onderhandelingscom-
missie, hebben geleid tot overeen
stemming over de regeling van het
handels- en betalingsverkeer »met
Duitschland voor het jaar 1937. Op
23 December j.l. werden in Den
Haag onderteekend een nieuw clea-
ring-verdrag en een nieuw handels
verdrag.
Staatspartij verstrekt ons den volgenden greep
uit de berichten over de>groote toeneming
nu zekerheid, dat alles (ten Zuiden) goed sou
afloopen, hetgeen men natuurlijk bi) groote soe
pelheid nimmer heeft”, erkent de heer Linthorst
Homan,, voorzitter van de KU.A.C.
We stellen er prjjg op dez# regeling ten Noor
den en ten Zuiden gescheiden te houden omdat
onbedoeld de indruk kan gewekt zijn, dat, bij
de opsondnlng der verkeersbeswaren, ten on
rechte de schuld daarvan geweten wordt aan
den Procureur-Generaal fgd. directeur van Po
litie te 's Hertogenbosch, wiens ambtsgebied al
leen het Zuiden betreft. En afgezien vanede soe
pelheid is het verkeer ten Zuiden blijkens de
rapporten zeer goed verloopen.
Ten aanzien der kwestie van de marechaussee,
blijkt oré dat deze niet is uitgesloten, zooals
men zou kunnen meenen. Ten Noorden is, zoo
als gewoonlijk, de Rijksveldwacht gebruikt. Ten
Zuiden is door een Procureur te 's Hertogen
bosch óók de marechaussee Ingeschakeld en wel
op zéér belangrijke punten. De brigade Moer
dijk der Kon. marechaussee werd belast met de
afzetting van het spoorwegstation, waar H. M.
zou vertrekken, werd belast mét de bewaking
van den voor-trein en de zorg voor de veilig
heid van H. M. tijdens haar spoorrels op Noord-
Brabantsch grondgebied. Een eervolle laak dus.
14 hoofden namen daaraan deel, 33 hoofden
der Kon. marechaussee werden ter beschikking
gesteld van den Commissaris van Politie te Bre
da ter handhaving van de door het hoofd der
politie in overleg met den Procureur getroffen
jkzachl
i van
f ve’Satèrèn gestat
Wilt Gij langzaam laxeeren, neem één]
Wilt Gij snel Schoon Schip maken, dan twéé I
«I J, een vondst van Apotheker Dumont.
Prettig innemen, want Gij proeft mets.
kehw vee U Mekt so e—t Ov«.l vwkrkglxw.
De leden der hofhouding van H M de Ko
ningin en van H. K. H. Prinses Juliana be
hooren tot degenen, die in deze dagen van
feestviering en voorbereiding van het prinselijk
huwelijk zoozeer door het voorbereidende werk
in beslag worden genomen, dat zij nauwelijks
tjjd hebben de versiering en illuminatie van de
residentie in oogenschouw te nemen.
Waarschijnlijk daardoor ontstond bij eenlge
leden van de hofhouding zelf het initiatief, een
gelegenheid te vinden om gezamenlijk en in ge
selschap van echtgenooten en kinderen 'n rond
rit door de stad te maken.
Woensdagavond is aan dit pl«n
gegeven.
Men heeft daarbij gebruik gemaakt van de
gelegenheid, die de H. T. M. heeft geschapen
voor het publiek, om met extra-busten, dia
van het Plein vertrekken, rondritten langs de
versierde wijken te maken. Twee van dear bus.
sen arriveerden Woensdagavond te ruim acht
uur bU den hoek van Kneuterdijk en Heulstraat.
Over den radiator was horizontaal rood-wit
blauw en verticaal oranje en géel-rood vlagge-
doek gespannen en hoewel twee agenten van de
motorpolitie met motor en zijspan aanwezig wa
ren, létte het publiek vrijwel niet op de groèp
dames en heeren, die zich verzamelde op het
trottoir achter de autobussen.
Bijna alle hooge hofdlgnitarlssen waren aan
wezig: hofdames, kamerheeren en verschillende
andere hooge functionarissen, van wie velen
met hun dames en kinderen. Tegen half negen
verscheen ook mr. 8. J. R. de Monchy. burge
meester van 's-Oravenhage, die door de leden
van de hofhouding was uitgenoodigd, als hun
gast dezen tocht door zijn feestvierende ge
meente mee te maken.
Majoor Phaff, adjudant van H. M de Ko_
nlngln. die de leiding van den rondrit had, gag
den beiden buschauffeurs nog eenlge instructieégn
toen stapten de dames en heeren. die zichtbaar
plezier hadden in deze gebeurtenis, in de beide
bussen. die met de ongeveer tachtig deelnemers
vol waren.
Tegen kwart voor negen reden de bussen,
voorafgegaan door de motorpolitie, weg in de
richting van het Buitenhof. Z|j volgden de. ge
wone route, die voor dezen rondrit door dè H.
T. M. ook voor het publiek Is vastgesteld. langs
de straten der binnenstad, door het Staten
kwartier, naar Scheveningen en langs den Bad
huisweg en Nieuwe Parklaan naar de omgeving
van Laan Copes van Cattenburgh en Laan van
Meerdervoort vla Noordelnde en langs het Ko
ninklijk paleis naar de binnertstad terug.
I
f i
i
verkeersregeling en wel op zoodanige plaatsen
dat het soms scheen dat de marechaussee de
leiding hadden. De veldwacht heeft ten Zuiden
blijkens de rapporten zeer goed bovendien vol-
déan De A.N.W.B. biedt haar een herinnerings-
medaille uit erkentelijkheid aan.
We meenden, om geen verkeerde conclusies
uit het hier geschrevene te doen ontstaan, deae
feiten nog te moeten weergeven.
wpy e Bossche Jongemannenvereeniging, ge-
I naamd Jong-Brabant, bestond op 11
A—F November j.l. 35 jaar en zal op derden
Kerstdag dit feit herdenken in een réunie van
leden en oud-leden, die in grooten getale in
Den Bosch zullen samenkomen om er een dag
feestelijk bijeen te zijn.
Na een H. Mis en een toespraak van con
rector J. J. M. Sicking, moderator van Jong-
Brabant en een ontbijt, zal in den namiddag
een feestvergadering plaats hebben, waarin
de voorzitter, drs. H. v. d. Laar de lustrumrede
zal uitsprèken en het oud-lid, de heer Emile
Franke uit Den Haag een rede zal houden
over: Idealisme. Des avonds om half acht zet
de feestavond in met een souper en een revue.
Bulten Den Bosch en Brabant klinkt de
naam van Jong-Brabant natuurlijk minder
vertrouwelijk dan beneden de rivieren. Daar
echter heeft deze vereeniging een rol ge
speeld, die algemeen gekend en gewaardeerd
wordt, zoodat men als oud-lid niet eens ver
rast ópkijkt, wanneer men op een goeden dag
een nummer van .Brabantia Nostra" in de bus
vindt, dat geheel aan Jong-Brabant is gewijd.
Drs. A. Wijffels geeft daarin een vluchtig
overzicht van Jong-Brabants geschiedenis,
een bekwaam historicus en taalkundige schrijft
onder het pseudoniem Keye over de menta
liteit van de Bossche aristocratie in de 19e
eeuw, conrector Sicking -over Lieve-Vrodwe
versiering In Brabant. Pater Cooimans over de
religie in Brabant. Antoon v. Helmond over
Brabantsch geschiedenisonderwijs. Kees Sple-
rlngs interesseert zich voor de BrabantSche
Jeugd, Jos van Nistelrooy beschouwt de figuur
van den Brabander F. C. Donders en Plet
Doorenbosch de middeleeuwsche dichters van
Sinte Barbara-Dael.
De studentenvereenlgng Jong-Brabant, die
m de Hertogstad aan de Dieze werd opgericht
Op de algemeene vergadering der Liberale
Staatspartij te Utrecht verklaarden met instem
ming enkele spreken, dat meer dan de dictatuur
van Berlijn Iz -
voor one land moest worden gevreesd.
In de poffertjeskraam
Op het Tournoolveld stopten de bussen tegen,
over de oud-Hollandsche poffertjeskraam, die
hier tijdelijk is opgeslagen en met haar geïUu-
mlneerden oud-Hollandschen gevel een onge
wone plaats op den zoo deftlgen Voorhout in
neemt.
Met moeite had de eigenaar, bij wien kort
tevoren plaatsen voor een groot gezelschap wa
ren gereserveerd, een kleine twintig tafels vrij
gehouden en te kwart over tien stroomden de
dames en heeren binnen.
Het werd een genoeglijk uurtje van echt oud-
Hollandsche vreugde. Een enkele maal eens los
van het strenge hofprotocol en toch allen te
zamen. wat buiten den dienst slechte zelden
voorkomt, hadden de leden der hofhouding zicht
baar en hoorbaar plezier in het geval, temeer
daar het overige publiek er geen idee van had,
welk geselschap de invasie had veroorzaakt en
met de jool van de groep onbekenden mee ge
noot. De aanwezigheid van burgemeester De
Monchy, die dadelijk door velen uit het publiek
herkend werd, deed de veronderstelling opperen,
dat het waarschijnlijk gasten van het gemeente
bestuur van buiten Den Haag zouden zijn. In
middels droegen de kellners stapels borden met
wafels en poffertjes aan. Zij werden bij het
uitdeelen daarvan ijverig geholpen door hof
dames, kamerheeren, adjudanten ens.
Het was ruim elf uvr toen de dames en hee
ren in groepjes vertrokken en het gezelschap
geleidelijk uiteen ging.
Om gezond te blijven, moet men gezegeld
dagelijks normale stoelgang hebben en als
dat hapert, heeft dat dadelijk nare gevolgen, f
Uvr eetlust vermindert. Gij hebt geen nut
wan Uw voedsel, Gn gaat er slecht uiréee,
maar erger nog, in Uw lichaam hoepen meh
Jlechte .toH.n op, die Uw gestef ongun-
siig beïnvloeden.
Wees daarom verstandig en grijp direct ite
Maak Schoon Schip, neemt,
Zij bevatten stoffen die osimiddeUnk s
niaar zeker Uw ingewanden bevrijden
de in ontbinding c-
Zuiveren Uw bloed,--
den Hen November uftl, was zooals haar eerste
directeur, de zeereerwaarde heer Qoossens,
bij haar tweede lustrum in 1931 schreef, een
der eerste katholieke Jeugdvereenigingen voor
studeerenden in Nederland, aldus drs. Wijffels
In het genoemde artikel. En als zoodanig Is
Jong-Brabant een der organisaties die het hare
bijdroeg om het katholiek bewustzijn in ons
volk te doen herleven.
„Vlrtus -fortiter” was haar leuze en haar
grondbeginsel was: Katholieken te vormen van
de daad.
Het is dan ook niet te verwonderen dat Jong-
Brabant veelvuldig in dit licht deel te zijn
van het groote geheel van katholieke organi
saties werd bezien. Vooral in de naoorlogsche
jaren is het, dat men Jong-Brabant in dit op
zicht een taak toedacht. De groote sociale wer
ker, Mgr. Ant. M'utsaers. toentertijd pastoor
van de Sint Pieter, schonk in 1931 aan Jong-
Brabant een ruime behuizing, 'n groote zaal
en een kapel omdat, zooals hij schreef, er in de
stad plaats was voor een vereeniging als Jong-
Brabant. Hij zag zeer juist in hoe in die dagen
van hoogbloei van het katholieke vereenlgings-
leven we zijn Immers in de Jaren na de
arbeidswet-Aalberse hoe de jeugd uit intel-
lectueele en hoogere kringen in de gelederen
van de katholieke weerbare jeugdorganisaties
nog ontbrak. In die dagen dan koesterde men
geen geringe verwachtingen van Jong-Brabant
Jong-Brabant werd echter niet de sluitsteen
die het geheel zou helpen voltooien en het staat
nu wel vast dat men dit van Jong-Brabant
redelijker wijze ook niet had mogen verwachten.
Wij staan hier voor een poging die den Katho
lieken van Nederland, in strijd met den alge-
meenen regel, nu ’ns niet zoo goed is gelukt als
hun protestandschen landgenooten.
Terwijl het de Nederlandsch Christelijke
Studentenvereeniglng en later ook den Vrijzinnig
Christelijken Studentenbond vrijwel gelukte op
hun geheele studeerende jeugd, ongeacht hun
afkomst, een eenvormigen en sterken Invloed te
verwerven door hun kampwerk, zijn dergelijke
pogingen van katholieke zijde afgestuit op de
groote maatschapelijke tegenstellingen dieer
tusschen de katholieke studeerenden bestaarA
Iemand die even wil nadenken over de ver
houdingen bij ons en die de statistieken, dhr
Mgr. Groenen al sinds jaren in de Studenten^
annuaria publiceert, er op wil naslaan, zal
55, Hengelo (O.) 300. Heerlen 300. Te Leuth bjj
Nijmegen werden in enkele dagen 36 nieuwe
leden gewonnen; deze kleine gemeente telt
thans 265 leden. Te Halsteren steeg het leden
tal tot 330, Weerselo boekte 100 nieuwe leden,
Roermond (Kapel in^’t Zand) 173, Delft 151,
Kampen 100, Monster 150, Wateringen 120. Te
Ulvenhout werd het ledental van 502 tot 780 op
gevoerd, een vermeerdering dus met 55 pet.,
dank zij de groote activiteit van 28 propagan
disten.
Vele Afdeellngen meldden, dat zij de leden
wervingsactie in Januari zullen voortzetten.
het ledental der Partij.
De Afdeeling Empel berichtte een ledentoena-
me van 90 naar 200. In de afdeeling Wieringer-
meer werden 60 nieuwe leden ingeschreven. Een
mooi resultaat in het nieuwe land. De leden
winst in de afdeeling Hillegersberg steeg tot
213. De afdeeling Limrnen berichtte als voor-
loopig resultaat 128 niéuwe leden. Grubben-
vorst bracht 65 nieuwe leden aan. Lutjebroek
46, Volendam 60, Venlo 138, Hoogkarspel 30. In
de afdeeling Druten steeg het ledental met 25
pCt. Het bestuur van den Kring Den Haag
deelde mede, dat in de laatste twee weken 294
njeuwe leden werden Ingeschreven; met de vo
rige opgave medegerekend, zijn aldaar 600 nieu
we leden gewonnen!
Te Noordwijk wonnen de propagandisten 100
nieuwelingen. De afdeeling Voorhout won 300
leden, Roerresnd 350, Zuilen 60. De afdeeling
Schiedam (H. Liduina) kon 100 nieuwe leden
inschrijven, de nieuwe afdeeling Moerstraten
(Heerle N. Br.) in één week 150. Overschie no
teerde 100 nieuwe leden. Noordwjjkerhout nog
acques Maritaln schreef eens, dat wij,
christenen, allen zijn opgenomen in de
ontzettende dynamiek van de Mensch-
wording, maar dat dit wonder te gehelm-
ainnlg en te groot is om door ons ten volle
te worden begrepen. Toch is de Jaarlijkse he
Kerstviering van de kerkliturgie allereerst
een gelegenheid tot meditatie over dit die-
pe mysterie van het geloof. Het historische
feit, dat' de Zoon van God is mensch gewor
den, heeft in de geschiedenis der mensch-
heid een diep ingrijpende verandering ge
bracht. Die verandering is de verlossing.
Doch de Verlossing zou niet denkbaar zijn
wilder het evangelie, zonder de „blijde
boodschap”, die in het feit der mensch-
wording besloten ligt. Dat prediking en
kruisdood van Christus de phasen werden
van een felbewogen dramatiek en dat zij
onafscheidelijk bij elkander behooren,
hoewel de kruisdood alleen kan volstaan
roor de bevrijding van het gevallen mensch-
dom: het is een punt van overweging,
waarnaar onze aandacht wel moet uitgaan,
aoodra zij zich in het mysterie van Kerst
mis verdiept. De komst van derfZoon Gods
op aarde beantwoordde aan een zending.
Ze had ten doel, een boodschap Gods aan
d« menschheid te brengen en wel op meer
Verheven, meer pakkende, meer in het al
gemeene menschenleven ingrijpende wijze
dan de openbaring Gods door middel der
- «artsvaders en profeten van het Oude
Testament. Het was niet, zooals in de Oude
tijden, de boodschap van Gods Gezag. De-
ze boodschap van<het gezag kon worden
ontvangen en doorgegeven door de men-
schelijke menschen, die Mozes en de pro
feten waren. Neen, het was de boodschap
van Gods liefde. „Zoozeer heeft HÏ] de we- -
reld liefgehad, dat hij Zijft eenigen Zoon
heeft gegeven.” De „blijde boodschap”
staat in tegenstelling tot al het overige der
Openbaring. Het is er de> .vervulling van.
Het brengen dier blijde boodschap was
voorbehouden aan den Zoon Gods zelf.
Met woord en voorbeeld moest deze Gezon
dene, deze Gezalfde, aan den bestaanden
schat der Goddelijke Openbaring een op
perste boodschap toevoegen, waardoor de
Wet en de Profeten tot vervulling kwa
men. De menschheid ontving door Hem
iets nieuws. Iets, dat de Oüdheid nief ken
de. Iets, dat de beweegkracht moest wor
den voor een nieuwe wereld. Dit was de
„blijde boodschap.” t
Die boodschap is de kern van de predi
king van Christus, en de grondslag van zijn
dood. „HU kwam tot de zUnen, en de zUnen
hebben Hem niet aanvaard. Het licht
scheen in de duisternissen en de duister
nissen hebben het niet begrepen.”
De nieuwe blijde boodschap is dus ver
worpen. Om welke reden? Wat is de on
dergrond van dit drama der verwerping?
Ziedaar hetgeen wU ons moeten afvragen,
willen wU „de dynamiek der Menschwor-
dlng” begrUpen.
Als een wonder onder de wonderen wordt
medegedeeld: de blinden zien, de dooven
hooren, de lammen gaan, en aan de ar
men wordt de blijde boodschap verkondigd.
Deze verkondiging van de bUjde boodschap
aan de armen wordt dus klaarblijkelijk op
één lUn gesteld met de meest onverwach
te, ja„ de meest wonderbare gebeurtenis
sen^ Er moet dus in deze „blUde bood
schap” iets gelegen zUn, dat de menschen
ten uiterste verbaasde éh- dat hen zelfs
xeer ergerde, want de leiders van het volk
besloten, den Verkondiger van deze blUde
boodschap uit den weg te ruimen, en voer
den hun besluit ook uit. De juridische
grond van hun veroordeeling ter dood was:
HU heeft God gelasterd- De leiders van
het volk zagen dus in de verkondiging van
de blUde boodschap een aanval op het
algemeen erkende, algemeen,, geëerbiedig
de gezag Gods: ZU beriepen zich zelfs op
dit gezag. In hun oogen was „er geen over
eenkomst tusschen de „blUde boodschap”,
die $an de armen verkondigd werd en de
wetenschap omtrent Gods grootheid, welke
ill hadden uit de Openbaring.
Realiseert men zich op deze wUze de be-
teekenis van het evangelie, dan begrüpt
men lichter wat Maritaln bedoelt met de
dynamiek der Menschwording, .waarin wij
allen zUn opgenomen. Men Ziet dan in,
dat de Geboorte van Christus, beantwoor
dende aan een zending, ook voor ons een
lendingspllcht, een plicht tot Katholieke
Actie inhoudt.
Welke was echter de boodschap van
Christus? De naam zelf zegt het: „Evange
lie” d. L BlUde Boodschap. En wat is de
inhoud van deze' blUde boodschap, het fon
kelnieuwe, waardoor ze ergernis gaf en
waardoor ze niet begrepen werd? De liefde.
De leer omtrent Gods Gezag, de leer om
trent gemeenschappeUjke organisatie der-
genen, die God beleden, de plichtenleer, dit
alles was bekend lp het Oude Verbond.
Slechts de liefdeleer, de leer van den Ver-
losser, die den liefdeband als bindmiddel
der eenheid, van alle menschen totkinde
ren Gods in de genade verkondigde, was
nieuw.
Onze Katholieke Actie zal onvruchtbaar
aün, iQdien- zU niet kan deze kerngedachte
vasthoudt. Alle apologie van het katholi
cisme, alle geloofspropaganda, alle predi
king moet hierop neerkomen. Zonder deze
Uefde zou -ze niet meer zUn dan een luid-
klinkend cymbaal. Slechts de leqr der lief
de en de practUk der liefde vervult de
zending van Dengene, die de goede bood
schap bracht.
Is de moderne katholiek zich hiervan vol
doende bewust? BegrUpt hU voldoende,
dat het niet aankomt op het verwerven
van getalsterkte en van macht, doch op
de vervulling van het evangelie? Overschat
Mi niet de propaganda van de zedenleer
ten koste van de pracUjk der liefdeleer? Is
*Un geloof niet te veel aan de letter van
de wet, maar te weinig aan den geest der
liefde verbonden? Het zUn ernstige vragen,
die niet gesteld worden uit geringschatting
Het nieuwe clearingverdrag treedt in dc plaats
van het op 5 December 1934 gesloten verdrag,
hetwelk op 31 December 1936 aflbopt. Het heeft
een looptijd van een jaar en het is in hoofd
zaak gelijk aan het bestaande verdrag.
In Januari
den, waarvoé
drag een afli
heel sUn afgelost. Het dan
centage van de stortingen bU het Nederlandsch
Clearinginstltuut op rekening van Duitschland,
zal In de eerste plaats gebruikt worden om de
positie van de Nederlandsch-Dultsche clearing,
die een in 1935 ontstanen nieuwen achterstand
vertoont, te versterken.
Zoodra de omstandigheden het zullen ver
oorloven, zullen beide regeeringen besprekingen
voeren, ten einde na te gaan, of een gedeelte
van de 14 pCt. beschikbaar gesteld kan worden
voor de verruiming van den uitvoer van Ne
derland en van de Nederlandsche overzeeache
gewesten naar Duitschland.
Het nieuwe handelsverdrag heeft eveneens
een looptUd van een jaar en treedt in de plaats
v»n het op 31 December as. afloopend verdrag
van 33 December 1935. Ook dit verdrag is in
voor het vele goede, dat wordt verricht en
die niet voortkomen uit Udele zucht tot
kritiek, maar die afgedwongen worden
door de overweging van de beteekenls, die
het Kerstgebeuren voor de moderne
menschheid hebben moet.
WU toonen in onze organen en organi
saties veel verontwaardiging tegen de bela
gers van de Kerk, maar wordt aan deze
armen wel de blUde boodschap verkon
digd? Geschiedt dit woiïder nog? Gaat van
het hedendaagsche katholicisme nog in
voldoende mate die bezielende liefdes
kracht uit, die niet alleen voor de huisge-
nooten des geloofs is, maar voor alle men
schen? WU hebben Ue I '”2.
ontvangen. WU moeten haar
Het is onze volstrekte plicht. Kerstmis is
Met alleen stichtend en devoot en ontroer
rend, Kerstmis is ook veeleischend. Kerst
mis eischt ons katholiek gebed, ons „al
gemeen” gebed, dat niemand uitstalt.
Kerstmis eischt onze katholieke actie, een
algemeene actie, ook buiten de kerkdeuren
en de Hoomsche vergaderlocalen.
De bhjde boodschap is er, haar blUd-
schap is er voor allen. ZU is een historisch
gegeven, iets in de tUdelUke orde binnen
gebroken uit den hobge met den engelen
zang, die vrede verkondigde. Wie deze blUd-
--verzwegen.
hiervoor in de historie en in de statistiek ge-
reede verklaring vinden.
De Jong-Brabanders zijn daarvoor niet terug
geschrokken, maar hebben jong en levens
krachtig dit aanvaard, om te doen wat voor de
hand lag, en al moesten veel gekoesterde ver
wachtingen onvervuld blUven, aan hen heeft
het zeker niet gelegen. Spoedig werd door hen
begrepen dat een diocesane uitbreiding van
hun organisatie tot de „pia vota” zou blUven
behooren. Een kortstondig contact met Jong-
Limburg in het Roermondsche bracht wel Is
waar een verlevendiging van dit ideaal, maar
ook begrip voor wat aan gene en aan deze
zijde van de Peel en de Maas mogelijk was. En
toen na lang aarzelen de plaatselijke jeugd
commissie van de stad Den Bosch in 1929 in
ontkennenden zin besliste over de vraag die
Mgr. Mutsaers in 1931 reeds stelde: of Jong-
Brabant de Juiste vorm van organisatie was
voor de katholieke studeerende jeugd van de
stad, toen heeft Jong-Brabant voor de laatste
maal gedenderd bij de roerigste feesttooneelen.
Daarna heeft de vereeniging haar weg ge
vonden naar het Brabantsch Studentengilde
van Onze Lieve Vrouw, zonder echter den ouden
nieuwen geest van Jong-Brabant op te offeren.
De Jong-Brabander la een groot vriend van
de zedelUke waarden, want hu is een welbe
wust Brabander, zooals de kroniekschrUver van
1935 in een enkel citaat aanteekent: „Geen
provincialisme, geen uiterlUke en folkloristische
kant van het leven, dit verkleint, het algemeen
menschelUke moeten we zien, dan zullen wU
door de streekgebondenheid en saamhoorigheld
met ons volk geéBend worden”.
De grootste waarde die Jong-Brabant heeft
gehad is die welke Aristoteles het hoogste goed
noemde, n.l. de vriendschap. Het is deze groote
eigenschap van dfn Jong-Brabander die hem
het recht geeft xtcfCjong Brabander te noemen.
In de echte vriendschap wordt de mensch ge
drongen tot een scheppende activiteit die niet
anders is dan zooals Wies Moens het eens om
schreef: „het in zich intensifieeren van het
volksleven tot liefde en Jlefdesscheppende
schoonheid", aldus besluit dr. WUffels zijn in
leidend artikel.
Moge Jong-Brabant
vriendschap bewaren
lang deed.
\.Kerk en land zullen er wel bü varen.