Het ezelsfeest JCet oertaal aan den day DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEL r a Hi V I li i F 750.- Kloosters branden Barcelona in F I Tegen GRIEP el ZATERDAG 16 JANUARI 1937 Eertijds in Noord-Frankrijk I l - t l door DON LOIS ALBARON I* Feestbrood in mid wintertijd I. Peter uit Australië zyn aan. AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERUES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERUJK DRIE M. 1 dien ■r ge- De skitocht door het gebergte i verbaasd Het meest bekende en door den spotlust l' boom. ook hier te recht kan tegenover J. R, ezel a I I w 29o Tqen Piet Prikkel en Drein Drentel den volgenden morgen wild en de gendarmes I Het heele stelletje dansje nu springend en zingend het deftige hotel binnen, tot groote ergernis der bezoekers, die gauw een gdÉd heenkomen zochten. leverd, o.a. uit Noord-Frankryk, -- jaar de ezel zijn feest had tot vermaak geestelijkheid en geloovigen. Een boekje, dat voor liefhebbers van oude ge bruiken en zeden veel wetenswaardigs bevat en dat op onderhoudende wijze is geschreven. Bijna v< de schuué rookte an tig en <x^c het hek om het weiland, dat Peter op verzoek van Tom had getimmerd, mocht gezien worden. electrische wafelijzers aan te schaffen, om aan •k op Nieuwjaarsdag te volgens de oude tra- voor- 1 in Dat men stellen, dat uit één feit men het geheet niet kan beoordeelen, zal blijken uit eenlge notities over het ezelsfeest, zijn geschiedenis en zijn Jtk geloof, dat hy het meteen door had.' ael de pseudo-Peter tot -Bill Jones een’ dag later, toen ze elkaar in Londen ontmoetten. ..De oude schavuit heeft me laten werken als een .paard en geen halve cent Heb ik verdiend. Als je weer eens een prachtplan hebt om hem er te laten inloopen, dan Boud ik me aanbevolen...” meer „Libellen” schreef, waarvan er eenigen tijd geleden o.m. nog een werd besproken in ons blad. „Feestbrood in Midwintertijd” bevat verschei dene afbeeldingen, op het onderwerp betrekking hebbend; afbeeldingen, zoowel uit ons land als uit het buitenland, met name Zweden, waar in Joeltijd op elke Zweedsche hoeve het Joelbrood wordt gebakken. De schrijver vertelt uitvoerig van zijn folklo ristische omzwervingen in het hooge Skandina- vische Noorden, doch het grootste gedeelte* van het onderwerp heeft hjj gewijd aan eigen land, en meer in het bijzonder aan Twente, waar het landvolk de mystiek van den Joeltijd dien wy in Nederland als de twaalf nachten in net volks geloof nog altyd zulk een groote rol zien spe len nog steeds onderbewust zeer sterk voelt. Huis en haard plaatst het gedurende de „murre- wlntertle’jd” in het centrum van zyn gedachten, waarvan Cato Elderink o.m. dichtte: bij verlies van een hand, een voet of een oog. Simeon, te an- ‘ofeten. Ook de profeten en met myn verbeelding de magere gestalte van Don Quljote door het héele land. Don Quljote staat buiten op de straat te dreigen, hy beukt op de deuren, ruiten in en gaat in zyn ridiculi door de vestibule, om de zqjen te niet heel doorzichtig genomen. Het plein si het duurde geruimer Et heerdvuur, dat van oolds in onze kleenheid scheen met glood en heldere vlammen. ,Xope is altyd zoo lastig," deelde hy my lief deloos mede. Ik wilde de zaal verlaten om een zuster te roepen, maar juist trad een van de pleegzusters blnygn door de' breede bopg-deur aan het'einde van de zaal. Myn aandacht was nu verdeeld tusschen het werk van de zuster, die met engelengeduld al het gesar en alle grillen van de oude zieke man nen verdroeg, en de gebeurtenissen op straat, die ik kon volgen door de kleine in lood ge- *vatte ruitjes van het venster. Het vensterglas had door den ouderdom een zacht-groene kletir gekregen, zoodat het van de straaf af gezien A drukte was toe vol met volk, maar tyd, voor Ut door een, Het was op een zonnigen zomerdag, dat een het voetbalveld betraden, was het niet noodig om aan te van gen, daar het publiek reeds zeer ontevreden was over den scheidsrechter, tengevolge waarvan eenhevige vechtpartij ontstond. - In dat vuur nu (wy citeeren den schryver). worden met de „eigen yzers” de .Jsenkoken” gebakken. En deze gehechtheid brengt met zich dat het voor meer dan één kunstzinnigen smid loonend is. deze nog te vervaardigen. Het historisch onderzoek hééft uitgewezen, dat er reeds voor drie eeuwen fcoekyzérs be- stonden. Op een boerdery in Exel werd een koekyzer gevonden, dat het jaartal 1644 voerde en waarop behalve afbeeldingen van verschil lende dieren als koe, varken, kip en gans en van gereedschappen als haarhamer en zeis, een paar harten waren Ingesmeed. Dit thans in Zutphen in het museum te bewonderen koek yzer geeft op het yzer in negatief en op de nieuwjaarskoeken in positief symbolische voor stellingen van huwelijksgeschenken, terwyi het koekyzer zelf ook als zoodanig een groote rol in volksleven en volksgeloof heeft gespeeld. De harten van het Twentsche nieuw jaars- koekyzer vonden wy tot voor weinige jaren terug op de deuren van 3rabantsche dorpjes, als Borkel, Valkenswaard en Dommelen! een enkelen keer versierd met Liefdessymbolen en dikwyis fraai geverfd. De aangebeden Dulcinea waardeerde dit nachteiyk geschenk door het schenken van een „mlkje” of tarwe-broodje van 10 cent. Met het schryven dezer figuren begon nen de vryers voor de eene helft aan den eenen hoek van dorp of gehucht, terwyi de tweede party van den anderen kant naar het centrum van'het dorp werkte. Hadden zy van te voren reeds hun broodjes ontvingen, dan aten zy I tZGJyXL- De feestmaaltyd, dien Piet Prikkel had laten aanrichten, was nog in vollen gang, toen er een paar heeren binnenkwa men, die Piet en Drein vroegen of zo geen zin hadden om mee te spelen in het A.BC-elftal. troepje menschen werB opgemerkt. Plotseling echter ging er uit een kleine groep aan den overkant een luid gejoel op. Ik zag dreigende vuisten en handen, die wenkten om naar bene den te komen. Er waren enkele gendarmes van de Guardia Civil, die de opdrlngdbde men schen met hun paarden achteruit duwden. Maar de belhamels greppn de paarden by bun staart. De dieren trappelden ontblootten hun sabels. Geheel rechts van de plaza wgs een kleine callejoncllla. een slopje. dat naar de achter straat voerde. Hier was een schermutseling ont staan. Eenlge soldaten wilden een man zyn geweer ontnemen. Het 'publiek nam het op voor den „arbelder-milicien” en het trad zóó dreigend op. dat de soldaten het hazenpad kozen, waarby het slopje hun goede diensten bewees. De Guardia Civil liet het Incident bedaard passee- ren en bezette slechts de smalle calleja om het volk tegen te houden. De •franc-tlreur. een onguur type, een rood harige Bask was nog steeds in het bezit van het wapen. a - Verschillende zusters waren naar de zieken zaal teruggekeerd. Ze waren zeer opgewonden en haar handen beefden. De Eerwaarde Moeder had den verpleegsters opdracht gegeven, gewoon aan het werk te gaan, een opdracht, die men va» iedere goede geestelyke leidsvrouwe mocht verwachten. Het leek wel of opeens alle oude mannen even lastig waren geworden. Ze zeurden om de zuster en de een gunde den ander biykbaar het licht in de oogen niet. Hun vergeelde, gebruinde gezichten, alle op een rytje langs den muur, herinnerden my aan de haven, aan den kuil achter de dokken, waar oude schepen worden opgelegd. De zusters hadden haar handen vpl. De oude heeren, die het er thans blykbaar allemaal over eens waren, dat men hen gedu rende het laatste uur schromeiy^ verwaarloosd had, bedachten telkens iets anders om hun ver pleegsters aan den gang te houden. In myn onmlddeliyke nabyheid wilde ik my verdienste- lyk maken door een paar gevraagde kleinig heden aan te geven, maar Ik scheen hen on- mogeiyk te kunnen voldoen. Ze moesten de lepeltjes of schoteltjes met alle geweld uit de handen van de zusters ont vangen en er was 'een voortdurende styglng in mijn bewondering voor den moed van deze non netjes, die met eindeloos geduld alle wenschen vervulder^ X, Neendit was gejHfeinecure. Toch ben ik er vanKive de veelbesproken erfenissen waren, die dezen vrouwen den moed gaven om zoo voort te gaan. Er was niet veel menachenkennis voor noodig, om in te zien, dat deze erfenissen uit niet veel meer bestonden, dan uit de blikken snuifdoosen. die op de kastjes lagen. De kleine, oude portierster had onder den indruk van de gebeurtenis allen ^elevrede in het portaal gelaten err ze kwam de zaal binnen stormen met de boodschap, dat er mannen waren, die het gesticht kwamen visiteeren. Door haar liektekiemdoodende eigenschap, haar hoeststillende werking, haar gunstigen invloed op borst, keel en ademhalingsor ganen is het beproefde middel in griep-iijd akkers Abdijsiroop Overal verkrijgbaar. In flacons vanaf f 0.75 Ook in Chester in Engeland was het een houten ezelin, daar de spreker zich ,Jn asina”, dus in het houten gevaarte bevond. Dit zoo geliefde tooneeltje schynt dan de aanleiding te zyn geweest voor de andere, lang niet altyd stichtende ezelsfeesten. liet minst stichtende was wel de viering van de vlucht der H. Familie naar Egypte op 14 Januari te Beauvais. Op een ryk opgetuigden en versierden ezel, mogelyk ook wel weer een houten figuur, werd een meisje met een kind op haar schoot van de kathedraal naar de kerk van St. Stephanus gevoerd en daar met ezel en al aan de Evangelie-zyde van het al taar opgesteld. Introïtus, Kyrie, Gloria en Cre do van de mis, die nu volgde, werden besloten met een Hihan of Hlnham, (den ezelsroep; de h sprak men niet uit) met welk gebalk ook de geheele plechtigheid beëindigd werd, daar zoowel priester als volk in plaats van Ite Missa moest balken”; i, ninham, hln- .<^2 hy gooit de len hoogmoed .J visiteeren. Don Quljote heeft een nieuw Ideaal ontdekt. Hy heeft een ander harnas aangetrokken en gaat ten strijde tegen den windmolen, die niets anders is dan bet eigen spiegelbeeld. (Wordt vervolgd) banderollen geschilderd met Gothlsche voluten. Zy bevatten teksten en spreuken in roode en zwarte letters, die alle aanspoorden tot geduld en zachtmoedigheid. Myn patiënt ginds kon alleen de andere zyde van deze balken zien en misschien waren er déér andere teksten op aangebracht. In leder geval: in zyn heele optreden was niets, dat op geduld en zachtmoedigheid leek. Het .Hoek des Gebeds," dit oude Spaansche meesterwerk, zat al los in den band als bewijs, dat'^iy daar op zyn manier al dikwyis een nut tig gebruik van had gemaakt. .Kan ik u van dienst zyn?” vroeg Ik. De dan wendde zich echter af als een nukkig 'kind en begon wol uit zyn deken te plukken, buurman echter keek my glimlachend - w. hu mil n.f- j-a de „Libellen-serie” (ultghveL Bosch Keu- I ning te BaSrn) is als nummer 204 onlangs verschenen „Feestbrood in van den Oosterbeekschen folkli Ven, die over folkloristische Het was de vierde week van zijn bezoek. Peter had juist een nieuw konynenhok gereed gekregen en het tuintje achter het huls had hy omgespit toen de hardzwoegende meet, in de vroege morgenuren beneden komend, den ouden Tom verdiept vond in een brief. „Belangryk nieuws, oom?”, informeerde Peter. „Dat zou ik denken, jongen.” antwoordde Tom en hy staarde hem raadselachtig aan. ..Heel belangryk nieuws. Nieuws uit Canberra. Deze brief is van je vader, jy zei toch, dat hy dood was. niet?” Peter werd akelig bleek. „Toen ik wegging, was hy dood.” stotterde hy. «Dan moet de dok ter zich vergist hebben....” ..Dat moet hy zeker.” ael Tom nadenkend. ..Maar In elk geval ben ik bly. hem spoedig weer te den. Volgende week kan hy hier al arriveeren. Hy zal gelukkig zyn, je by mij aan te treffen.’ .Heeriyk.” murmelde Peter en hy sloop naar buiten. Met een grijnslach zag Tom Keene hem Ir. dt* richting van het station verdwynen. „Jam mer," mompelde hy. „dat hy meteen vertrok ken Is. Hy had nog de sloot moeten baggeren. De jonge booswicht moest eens weten, dat ik nooit een broer gehad heb.” gebruiken. Den oorsprong van het latere ezelsfeest meent men te moeten zoeken In een preek, welke waarschyniyk in de zesde eeuw reeds is samengesteld. Ten onrechte heeft men deze graag gelezen en gehoorde verhandeling tegen Joden, Heidenen en Arianen over het geloof en de geloofsbeiydenls op naam gezet van St. Augustinus. De preek zelf is reecte tooneel- matig: de prediker stelt de Joodsche prophe- ten voor, wier Messlaansche voorspellingen hij samenweeft tot een bewijs voor de godheid van Christus. Na de Joden met de woorden hunner eigen leeraren weerlegd te hebben, wendt hy zich tot de heidenen en haalt met groote welspre kendheid het getuigén aan van Vlrgllius, Nabu- chodonosor en de Sibylle ten gunste van zyn stelling. Reeds in de elfde eeuw, zooals blykt uit een handschrift van de St. Martialis te Limoges, was deze preek omgewerkt tot een dialoog, een spel, waarin de prediker den verschillenden profeten gebiedt hun voorspellingen uit te spreken. By de profeten nu is ook Balaam met zyn ezelin, welk gedeelte wel het meest in den smaak viel. Twee „vocatores”, herauten, vermaanden Jo den en Heidenen tot oplettendheid, waarna zy Zich tot de profeten richtten, die dan na el kaar hun profetieën naar voren brachten. De geheele plechtigheid stond onder leiding van den voorzanger, den precentor, die hier St. Aiigustlnus, den vermeenden vervaardiger der preek, voorstelde. Nadat allen hun beurt hadden gehad, zong men gezamenlyk een hymne ter eere van den langverwachten Verlosser, waarna onmlddeliyk de mis Puer natus est volgde. Men zal moeten erkennen, dat de inhoud van dit spel inderdaad zeer leerryk en stich tend was. Met zulk een vertooning moesten de geloovigen wel beter onderricht worden, dan met de wertoogen der predikers, zooals de 11- turgle-hlstorlcus Marténe het eenlge eeuwen ge leden eens zei. Ook te Rouen was. zooals gezegd, Balaam met zyn ezelin. Men weet, dat dezen profeet, door Balac, kouing der Moahieten, werd verzocht de Joden te vervloeken. Gaarne had hy het om de beloonlng gedaan, maar God deed hem Juist de Joden zegenen. Op weg naar Balac wil in een nauwe passage tusschen de muren der wynbergen de ezelin plotseling niet verder, hoe Balaam het dier ook afranselt. God laat nu de ezelin spreken en den profeet vragen waar om hy haar slaat. De profeet doet haar slechte verwyten, en wenscht zelfs, dat hy ‘n zwaard by de hand had om haar te dooden. Dan ziet ook Bala<m den engel met het getrokken zwaard, waarop de profeet zyn schuld bekent en aan biedt terug te keeren. Hy moet echter* toch gaan, maar slechts Gods woorden spreken. Dat deze gebeurtenis een dankbaar onder werp was voor het mysteriespel is duldelyk Twee boden van koning Balac brachten den profeet naar voren, rydend op een- opgesier de houten ezelin, geen levend dier, daar im mers de rubriek voorschreef, dat iemand on der de ezelin de antwoorden moest geven. Ba laam werd bovendien verondersteld, zyn ry- dier flink de sporen te geven, wat vanwege den man er onder wel eenlge voorzichtige han digheid zal hebben verelscht. Na de samen spraak tusschen profeet, ezelin en Engel, voor spelde dan Balaam, dat een ster zou opgaan uit Jacob epz. est en Deo Gratias „drie maal van weerskanten dus: Hlnham ham. Na het epistel zong men de fameuze ezels- hymne, waarin de lof des ezels gezongen werd, herinnerend aan verschillende schriftuurplaat sen. Na elk Latynschc couplet zong hel volk een Fransch refrein, en aan het eind een Fransch slotcouplet. Dit is tot nog toe steeds het enkele vc beeld van deze buitensporfge plechtigheid verband met een ezel. Mogelyk speelde ook te Beauvais de nog zyn rol bovendien in het Kerstspel. Het ezelsfeest schynt langzaam aan zyn eigen aard verloren te hebben en opgegaan te zyn in het buitensporige „gekkenfeest” tegen wel ken uitwas door de kerkelyke overheid streng werdropgetreden. Dit feest was een der byzon- dei thj sef feest op 2den Kerstdag, 8t. Stephanus, diaken; de priesters op 27 December, St. Jan Evange list; de koorzangertjes op 28 December, On- noozele Kinderen, ook de subdiakens hadden hun dag, op of na 1 Januari. 1 Mldwintertyd”. lortst D. J. van der gebruiken reeds Uit een ordinarium van de kerk van Rouen, een leidraad voor de kerkelyke plechtigheden in den loop .van bet jaar, blykt, dat ook daar in de 14de eeuw dit spel werd opgevoerd. Dit zeer dichterlyke en vrome Kerstspel, dat op Kerstdag voor de Dageraadsmis werd vertoond, verliep ongeveer als volgt: Na de terts trok een stoet van 28 profeten de kerk in onder het zingen van een hymne en begaf zich naar de aangewezen plaatsen in het koor; te eener zyde Mozes, Amos, Isaias, Aaron Balaam en zyn ezelin.... Zacharias en Elisabeth, Jan de Dooper *>p derer zyde de drie heiden-Jffoi drie jongelingen waren by dl j hen wa^en er de vuuroven en het afgodsbeeld, dat zy weigerden te vereeren. Midden in het koor waren de Joden en Heidenen voorgesteld door zes vertegenwoordigers van elke party. T r an de benoodlgdheden Woor de mysterle- spelen, waarmee‘onze voorouders in de middeleeuwen zich stichtten en ver maakten, was de ezel geenszins de minste en zeker niet dé zonderlingste. Uiterst realistisch als de middeleeuwer was, stond hy er op, dat de uitbeelding van gebeurtenissen uit de ge wijde geschiedenis zoo goed mogelyk aan de werkelykheid zou beantwoorden. Zoo ver ging deze drang naar een getrouwe weergave der feiten, dat men tot de naïefste middelen zyn toevlucht nam en soms b.v. den engel Gabriel in een stoel aan stevige touwen uit de gewel ven liet neerdalen in het spel van de bood schap aan Maria. deze by kofle of bier gezamenlyk op in de her berg. Wat wy in dit uitermate Interessante Noord- Brabantsche nieuwjaarsgebrulk nog gescheiden zien, is in den Twentschen yzerkoek reeds ver- eenigd. De nleuwjaarsyzers, Je veel weg hebben van een lange schaar met groote cirkelronde of langwerpige yzeren bladen, zyn dan ook voor werpen van groote folkloristische en cultuur historische beteekenls. Meen niet, zoo merkt de schryver op, dat men thans de koekyzers alleen maar in Musea of Oudheidkamers aantreft. Nog altyd wordt er in de Achterhoeken van Overysel en Gel derland druk aan nieuwjaars-koeken gedaan, zóó druk zelfs, dat men er toe is overgegaan. deAtehoefte van veel koek kunnen voldoen. Immers, dlties hebben in menig dorp van het Bentheim- sche alle kinderen, knechts en meiden (en ook de pastoor) elk recht op 100 stuks, zoodat er wel een voorraad van 1200 A 1500 koeken per dag gemaakt moet worden, waarby het moderne mansgereedsc happen. „Die drie schuurtjes moeten noodzakeiyg eens gerepareerd woeden.” begon hy. „Ik blyf er vandaag maar aan werken. En. o ja, boe zyn je voornamen voluit? Ik wil mUn testament veranderen, zie je. nu jy hier gekomen bent.* „Peter. Thomas. Richard, oom," antwoordde de jongeling, .en die schuurtjes knap ik na- tuuriyk op. Dat is geen werk voor u. Ze moe ten grootendeels afgebroken worden. Gaat u maar alleen naar Jim Allen. Ik maak het wel in orde.” „Precies Dtck,” mompelde Tom en hy ging, ertien dagen lang werkte Peter aan :jes en Tom «at voor het huis en pypje. De schuurtjes werden prach- stevlge jongeman het café van Jim Allen bin- iienstapte. Het gebeurde niet dlkwyis, dat een vreemdeling het dorp bezocht en de belang stelling voor den jongeling was dan ook alge meen. Maar hy trok zich van de nieuwsgierige blikken niets aan en nadat Jim hem een glas bier had gebracht, vroeg de bezoeker: .Kent u soms den braven ouden Tom Keene?” „Natuurlyk.” lachte Jim. „Wie aou braven ouden Tom niet kennen." „Ik wil hem opeoeken. Ik ben Peter Keene, zyn neef uit Australië.” „Zyn neef uit Australië?” Jim Allen werd bleek. „Dus dan bent u een zoon van zyn broer Dtck. Goede hemel, wat zal die-arme Tom schrikken, wanneer hy u daar Ineens voor zich ziet. Ik aou maar hier wachten, want Tom kan elk oogenblik binnen komen.”” En vyf minuten later kwam Tom binnen. Hy wan delde naar het buffet en wilde een frisschen dronk bestellen, toen de jonge man op hem toetrad. „Goede oom Tom," mompelde hy. „Ga weg dronken individu,” zei Tom en hy duwde den vreemdeling opzy. ,-Maar ik ben heelemaal niet dronken, oom." verdedigde de jongen Jch. .Jloem me geen oom en ga je roes uitslapen. Ik ken je niet.” „Ik ben Peter, de eenlge zoon van uw broer Dick uit Canberra Ik ben uit Australië geko men om u op te zoeken.' oom." ,J> zoon van Dick?” Tom bleef staan kyken. „Wel. wel.... En je vader?” •Dood,” mompelde de jongeman. „Hy stierf twee dagen voor myn vertrek uit Canberra. Zyn laatste woorden waren een groet voor u.” .Arme Dick.” ael Tom en hy slikte Iets weg. „Vertel me meer van hem.” Wel een uur lang vertelde Peter over zyn onvergeteiyken vader en de tientallen café bezoekers luisterden met ongeveinsde belang stelling toe. ..Het spyt me, dat -jullie zooveel financieels stroppen hebben - gehad.” sprak Tom tenslotte. „Ik zal bly zyn, wanneer ik Iets kan doen voor den zoon van Dtck. Ga met me mee naar huls, je zult by my onderdak vinden.” En zoo nam Peter zfln Intrek by oom *R>m. De eerste dagen brachten zy samen door in het rtamlokaal van Jim Allen en Jim Allen maak te geen slechte zaken, want Peter was een boeiend verteller en er scheen sinds zyn ge boorte heel wat gebeurd te zyn in Australië. Maar Op'den vyfden dag na zyn komst vond Peter den ouden Tom des morgens vroeg reeds electrlsche wafel yzer” thans goéde diensten bê^< rbeneden met een stapel planken en timmer- De zusters kropen verslagen In een'hoek en een oogenblik scheen de ontevredenheid van alle patiënten geluwd. Ik ging naar beneden In dwlpop daar ergens Don Pedro te vipden. Ik verwachtte, dat hy nog in de kapel zou zyn. In het portaal vond ik echter de portierster met de Eerwaarde» 4 Moeder, die zeer boos was. dat de arme werk zuster Het nieuwtje'aj overal had rondgebracht. Ergeps achter een van #e deuren, die ip de gang uitkwamen, hoorde ik den kolonel razen. Hy ging te keer als een duivel en zei, dat we maar komen moesten. De Eerwaarde Moeder, die een nieuwen' zenuwaanval vreesde, glntf* naar hem toe, om hem te kalmeeren. Zy had veel achting vóór den kolonel, omdat hy een ridder van den ouden stempel was. Ik hoorde de stem van den ouden man over gaan in een dof en ontevreden gemompel. Toen de deur openging, zag ik hem staan en by het ontwaren van den langen, mageren en machte- loozen ridder had ik opeens een visie van den >vertuigd, dat het niet’ puren Don Quljote. En plotseling zie ik Had de ezel by verschillende voorvallen in het leven van den Zaligmaker zyn deel had, dan was het niet meer dan billyk, dat hU ook in de nabootsing der gescNiedenis zyn rol zou spelen. Zoo trok men op Palm-Zondag den palm-ezel in optocht door de stad rond„ een houten beeldengroep op rollen, voorstellend den Christus rydend op den ezel by zyn glorieuzen intocht in Jeruzalem; zoo voerde men ook met Maria-Lichtmis b.v. te Amsterdam een meisje met een kind in haar arm rond op „een ezel of een klein paardje”, aan den teugel geleid door een jongeman met een mandje vol tim mergereedschap in de hand. Behalve deze voorbeelden van het betrekken van den ezel Ir. de godsdienstige volksgebruiken, zyn er nog andere, waarvan eenlge gegevens zyn overge leverd, o.a. uit Noord-Frankryk, waar eens per Jaar de ezel zyn feest had tot vermaak van /dagen, welke voor de middeleeuwsche ka- Iraal- en kapittel-geesteiykheid de jaarwis- ig kenmerkten. Hadden de diakens hun nei merac ueaenae en door den spotlust van andersdenkenden ook meest beruchte van deze zonderlinge ezelsfeesten is wel de uiterst bi zarre en in haar byzonderheden zeer oneerbie dige vertooning, welke in de 13de eeuw op 14 I Januari te Beauvais ter herdenking van de vlucht van het H. Huisgezin naar Egypte plaats vond. Wanneer wij in de katholieke encyclopedie vermeld vinden dat men het ezelsfeest op Palm-Zondag vierde, dan meenen wy dat onze encyclopedie hier in haar taak te kort schiet. De palmezel Immers heeft met het ezelsfeest niets uit te staan, wy hadden een Juistere voorlichting verwacht, daar het gevaar toch altyd nog biyft bestaan, dat kwaadwilligen den ezel van Beauvais weer van stal halen om hem te laten paradeeren als een der uitingen van een „verworden" katholicisme; aan de vruch ten Immers, wordt dan gedacht, kent men den aww U °P dlt blad zUn ingevolge de verzekerlngsvoonvaarden tegen K» *7 Ml levenslange gëheele ongeschiktheid tot werken-door H r. /X l>L/l w Iw ongevallen verzeke^ voor een der volgende uitkeeringen verlies van belde armen, beide beenen of beide oqgen p ongeval met p 2S0 - VFCJa doodeiyken afloop «vxz» fVIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL elke gewelddaad streng zou gestraft worden. Maar men was niet in staat het gezag te hod haven. De Anarchisten-federaties hadden de elgen- lyke macht in handen en het leger, dat de wei felende houding van de regeering terugvond in 'zyn eigen commandanten, had geen lust zyn vingers te branden aan hét onderdrukken van de zoogenaamde .Incidenten”, die Spanje eenlge duizenden menschenlevens en nenorme ryk- dommen aan kunstschatten zullen kosten. Het lykt my bovendien zegr begrypelyk, dat de regeering er wel mee was ingenomen, dat de volkswoede zich voomameiyk tegen de kerk richtte, zy voerde de politiek, die vanaf Nero steeds met succes is toegepast. 4 Aan het andere einde van de ziekenzaal van het gesticht van Sint Joseph lag een kleine, oude man. zyn pezige polsen staken boven de dekens uit en zjjh uitgeteerde gele vingers gleden voortdurend over zyn gezicht, alsof hy de groeven en kullen wilde KIen. Ik had juist mfln aandacht op hem gericht, toen ik zag, dat hy naar hek Boek Ses Gebeds greep, dat naast hem op tafel lag en dat hy met dit eerbiedwaardige werk een paar flinke meppen gaf op het rinkelend tafelblad. Heel in de verte hoorde ik, dat’ de zusters in de kapel begonnen te reclteeren. „Is er dan niemand hier?” vroeg de oude patiënt. „Wéér zyn de zusters?" De ziekenzaal was bedekt met een donker plafond, dat geschraagd werd door zwére bal ken, Op al deze balken had een schilder fraaie x r was maar één ding, dat de dorpelingen H Tom Keene kwalyk namen en dat was het voortdurende gebluf over zyn broer Dtck uit Australië. Als Tom maar even in het café van Jim Allen was en dat gebeurde nogal eens dan zag hy kans dien voortreffe- lyken Dick ter sprake te brengen. Alles kon Dick en alles wist Dick en wanneer de ver halen van Tom voor een tiende waarheid aou- den hebben bevat, dan nog zou Dick Keene het meest volmaakte schepsel kunnen worden ge noemd, dat ooit op dit ondermaansche beeft rondgewandeld. De dorpelingen zouden graag den wonder- broer eens van dichtby hebben willen aanschou wen, maar dat was niet mogelyk. Want de groote man was op achttien-jarigen- leeftyd naar Australië vertrokken en sinds dertig jaren had hy niets meer van zich laten hooren. Maar des te meer liet Tom van hem hooren en zoo werd Dick’s roem toch wijd en zijd verbreid. Eén was er die minder dan de anderen waarde hechtte aan de verhalen van Tom Keene en die aelfs twijfelde aan het bestaan van een broer en die ééne was Bill Jones. Hy twyfelde soms openlyk en dat had wrevel by Tom en ongerustheid by de verdere café-be- zoekers opgewekt. Want al namen zy Tom het bezit van een volmaakten broer kwalyk, zy wisten tevens, dat het gelaten aanvaarden van het feit en het publiekelyk erkennen van de heerlykheid ervan dlkwyis met een glas bier beloond werd. En daarom wilden zy gelooven. T Het zal my echter benieuwen, hoe ze daar be handeld worden. De ziekenhuizen raken door den stryd overvol. De hoofdoorzaak van deze moordparty schynt gezocht te moeten worden in de opvallende wreedheid der volksvrouwen, die steeds aan den dag treedt zoodra er een burgerstryd ontbrandt. De geschiedenis van de Fransche revolutie maakt volop melding van het optreden van deze furies en ik herinner my ook, dat het voomameiyk de vrouwen waren, die zich in Italië aan excessen over gaven, -toen het staatsbestuur begon te wan kelen. Het wordt my voortdurend duidelyker, dat de regeering de macht heeft laten glippen en dat de laatste beslissing op de straat zal vallen. Ik zag nu ook, dat we reeds verscheidene dagen geleefd hadden in den waan, dat we een regeering hadden en dat deze de teugels in handen hield. De radio had niet opgehouden te berichten, dat de regeering den toestand mees ter was. Er waren communiqué s verspreid, dat Uit een handschrift, bevattend het officie voor Nieuwjaar, het feest van de Besnydenls des Heeren, van de hand van den aartsbisschop Petrus van Corbell, gestorven in 1222, blykt dat te Sens het ezelsfeest op 1 Januari gevierd en met nogal uitbundige vermaken besloten werd. Behalve de ezelshymne, twee coupletten kor ter dan te Beauvais en zonder het Fransche slotcouplet, is er slechts nog één vers, dat aan den ezel herinnert. Er blykt dan ook niet, dat een ezel mee naar binnen ging. In dit verband moge eraan herinnerd wor- deen, dat ook in de heldensche nieuwjaarsvie ring de ezel te pas kwam. Het is echter ge- makkeiyker gezegd dan bewezen, dat het mid deleeuwsche ezelsfeest hiermee verband houdt en dat de ezelshymne een vervanging en ker stening was van oudere liederen. Eveneens is moeiiyk te bewyzen de veron derstelling, dat met den ezel de Synagoog, het Jodendom dus, zou zfln bedoeld in de eerste strophen van de hymne en Christus zelf in de laatste. Het zou het ezelsfeest tot een veel hooger plan verheffen. Indien ook hier de ezel het symbool was van het Jodendom en zelfs van den Zaligmaker. Er zyn bovendien nog vele vragen te be antwoorden betreffende dit ezelsfeest der mid deleeuwen. dat toch eens zoo veel vat op volk en geesteiykheid moet hebben gehad. Of nog eens duldelyk zal worden bewezen, dat er wer- keiyk verband is tusschen de saturnalia der Romeinen, hun buitensporigheden en de „vrij heid van December” om bizarre dingen te doen, moet worden afgewacht. Het ezelsfeest wacht nog steeds op zyn beschryver^ Wel is reeds afgerekend met de zotste veronderstellingen en beweringen voortkomend uit pure onwetend heid over middeleeuwsche technische termen voor de kerkmuziek, maar de vragen en moei- lykheden zyn nog groot en talrijk. wjjst De schryver herinnert dan aan hét feit, daf in het jaar 1770 het vredige nieuwjaars-koeken- bakken aanleiding heeft gegeven tot heftige tooneelen, die te Coevorden de bevolking in vol slagen opstand hebben gebracht. pe heer van der Ven besluit zyn mededeelln- gen als volgt: Zweedsche en Twentsche beelden hebben zich innig verweven in myn herinneringen aan myn omzwervingen door het mistige land van Da- lame (Zweden) en Tubantia De nieuwe tijd met zyn machines en fabrieken had ik in Fa lun en Hengelo ver achter my gelaten. En ik heb in Twente zoo goed als in Zweden getoefd in het zuiverst denkbare boerenland met zyn verspreide hoeven, zyn boomryke wallen en zyn boschpaden, die my in den Decembemevel al verder en verder lokten, het geheimzinnige sagenland in. En hy herinnert aan bet in Twente veel-ge- hoorde: .Jenneken, woor zeens west? Hen kauken, hen kauken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 21