De internationale Bidweek Het nationale geschenk löoe Tentoonstelling in Boskoop GEEN ONVERMENGDE VREUGDE I D De reis van de Koningin Nieuwe bandjirs Indië Gebed en offer in EEN VASTE REUZEN-HAL HET WERK DER HER- EENIGING INRICHTING VAN HET PRINSEL IJK JACHT MAANDAG 18 JANUARI 1937 L I Safety first K Opening op 21 April Veehouderijcentrale l i J OFF1C1EELE CRISIS PUBLICATIE Braziliaansche ruiker voor de prinses 1 -p I Waarnemend directeur treedt af en gaat terug naar Oss 7 SS I De rijstvelden geven het Chineesche landschap een bijzonder cachet. •9 I* id«l- Geen vertraging (Aneta) Nletteger.- Nymegen. van i. De inrichting 1 itaan- Boskoop, 14 Januari een „04* er „o.oo „0-60 Voor de goede orde wordt opgemerkt dat ta WaaiRr, zz De spoordyk by Srowot opnieuw beschadigd Het mode’ ne pijnstillende middel met '‘e buitengewone werking is stilt en voorkomt pijnen! dnoosukyrr lingen hun product onder de aandacht van het Nederlandsche publiek te brengen, In de hoop op resultaten, niet geringer dan die der Aalsmeerders. Zeg en dertig jaar trouwe dienst Op 22 Januari zal aan den adjudant-onder- officier-adminlstrateur bij het vijfde regiment Infanterie te Amersfoort C. J. van Nlmwegen de medaille voor zes en dertig Jarigen trouwe dienst worden uitgereikt. tent) al- De heer Oonk, vroeger procuratiehouder der firma Van Zwanenberg, treedt, volgens een be richt in het Handelablad, af als waarnemend directeur der Centrale en keert terug naar Om. kend: Het deze bedragen niet is begrepen het in artikel 8 b, onder 1 o, van voornoemde beschikking be doelde gedeelte van het prijsverschil. Indien men zijn Import op verderen termijn nu reeds wenscht vast te leggen tot bovenge noemde prijsverschillen, gelieve men zich daar over met de Nederlandsche Meelcentrale W 's-Gravenhage in verbinding te stelleen •e-Cleawtkege. M JanaaM MM. i 1 net m- d 14- Op den Wonoglri is tengevolge verkeer gestremd. De Nederlandsclie Meelcentrale maakt be- gedeelte van het prijsverschil per NO K.G. voorden invoer van veekoeken (in den zin van artikel 1, lid 1. onder 11 o. van het Crisis-Akkerbouwbesluit 1934> als bedoeld in ar tikel 8 b, onder 2 o, van de Crisis-Akkerbouw - beschikking 1934 I, is als volgt vastgesteld: af t/m. 28 Febr. -37: ZO.OO -0.00 ..0.00 .000 „0,00 „0.00 0.1S De belangstelling van het Neder landsche publiek voor heesters en tuinaanleg moet groeien o J Van de Inrichting van het schip onder dek kan het volgende worden verteld. Voor de ma chinekamer, die midscheeps’ ligt, treft men de keuken aan en de verblijven voor de beman ning. Kapitein, machinist, dekknechts en be dienend personeel, beschikken deels over een eigen hut en bovendien hebben zy hun eigen douche-gelegenheld. In de keuken in de onmld- delljjke nabijheid, zullen aanwezig zjjn 'n koel kast, een warmwatervoorziening en een kleine centrale verwarming, die des avonds in voor- of najaar de kilte kan verdrijven en die des win ters dienst kan doen om het schip vorstvrlj te houden. Achter de machinekamer liggen de prinselijke vertrekken, bestaande uit slaapvertrekken en badkamer. In het achterschip bevinden zich de verblijven voor de gasten, welke bestaan uit een tweepersoonshut en twee éénpersoonshutten. Deze twee kleine hutten zijn door het verwijde ren van 'n los tusschenschot tot een groote hut voor twee personen te maken. Bovendien heb ben de gasten een eigen douche-gelegenheid. Zij krijgt een lengte van 102 en een breedte van 40 Meter en deze ruimte staat onder één kap, geheel vrij, zonder pilaren of andere steunpunten. Bij deze groote hal sluit een klei nere aan van 35 bij 20 Meter die haar met het bestaande groote restaurant, vlak te genover het station verbindt. Maar dan niet meer in Daarmee had men ééns en voor tijd ervaring genoeg. Dat dorst men niet meer te riskeeren. Er moest een vast permanent gebouw komen, dat tot in de verre toekomst een waardig onderdak aan de groote tentoon stelling kon bieden. Dat gebouw nu komt er. Het heeft wel moeite gekost de benoodlgde middelen gedekt te krijgen. De gemeente Boskoop garandeerde te zamen met een viertal omliggende plaatsen een leening die het mogelijk maakt een tentoonstel lingshal op te richten zooais er in ons land geen tweede bestaat. Aan groote vereenigingen. reis- of andere groote gezelschappen, die zich van te voren met den secretaris van de TentoonsteWngsver- eeniging in verbinding hebben gesteld, zal een reductie op den toegangsprijs kunnen worden verleend. Ook het buitenland toont veel belangstelling die nog vergroot wordt, doordat de voornaamste reisbureau* gecombineerde tochten naar Bos koop en de Bollenstreek arrangeeren. Kortomalles is op gang. Het wordt een groot geheel. Wat de inrichting van het jacht voor het Prinselijk Paar betreft, ver nemen wij nog de volgende interes sante bijzonderheden. Bij de verdeelinp. van de inwendige ruimte van het Prinselijk jacht is in de eerste plaats rekening gehouden met de veiligheid der opvarenden, die zooais vanzelf spreekt - aan de allerhoogste eischen moet voldoen. Naar wy vernemen, is de reis van H. M. de Koningin naar Igls, volgens ontvangen berichten, voorspoedig ver- loopen, behoudens een onbeduidend oponthoud bij de Nederlandsch-Duit- sche grens. Per vliegtuig verzonden Ook de Nederlandsche Kolonie te Rio de Ja neiro heeft blijk van medeleven met het Prin- selljk huwelijk gegeven en wel door het zenden van een ruiker Braziliaansche lotusbloemen. Met groote erkentelijkheid heeft de Neder landsche Kolonie te Rio de Janeiro gebruik ge maakt van het aanbod van den luchtvaartdienst „Lufthaven Condor" de bloemen per vliegtuig te verzenden. De ruiker kon dan ook een dezer dagen in frisschenstaat aan prinses Juliana worden aangeboden. Een klein oponthoud onderweg, doordat van het slaaprytuig een veer brak Twee jaar geleden in 1935 werd in Bos koop de eerste grqote bloemententoonstelling georganiseerd. ZD was gevestigd In een groote tent. En ondanks den sterken tegenslag, dien de organiseerende vereeniging ondervond, doordat deze wankele behuizing niet bestand bleek te gen een sterken storm, slaagde deze eerste ten toonstelling volkomen. Tachtigduizend men- schen bezochten haar; er kwam groote belang stelling uit het buitenland en ook het Hof liet zich niet onbetuigd. Dit heeft aangemoedigd tot een herhaling Men koesterde destijds toch al het plan iedere twee Jaren een dergeiyke tentoonstelling te or- ganlseeren en eventueel in de toekomst zelfs ieder jaar. Het succes spoorde aan tot uitvoe ring van dit plan. vzZ Lew °~A a QoO—o Naast de gang en tusschen hal en eetsalon, ligt grenzend aan den laatste, een dienkamer en hierachter het stuurhuis. In het stuurhuis worden alle bedieningsorganen en de contróle- instrumenten voor 0e twee hoofdmotoren aan gebracht. alsmede alle verdere benoodigdheden voor de navigatie. Dit stuurhuis staat in open verbinding met de gang, waardoor het deel uitmaakt van de overige ruimten van het schip. Aldus blijven de opvarenden in contact met de kern van het scheepsbedrijf, waardoor in niet geringe mate het sportieve element in dit schip wordt verhoogd! Boven op het dekhuis en wel achter stuur hut en schoorsteen komen de roel-zellsloep en de motorbjjboot te staan, welke met behulp van davits overboord gevierd kunnen worden. De davits zullen dank zjj een bijzondere construc tie Inschuifbaar zijn, zoodat de hoogte van het geheel boven water, met het oog op het pas- seeren van vaste bruggen, zooveel mogelyk wordt beperk*. bescherm ons en ons Apostolaat”. Moge de K’ Geest het verstand van alle Chrls- tus-zoekers bestralen met Zijn licht en hun we gen van goeden wil doen uitloopen op den éénen Weg, die als de Waarheid en het Leven der Moederkerk Is; moge Hij in de harten van hen. die de onverdiende gave des geloofs tot dankbaarheid verplicht, een liefdevuur ontste ken voor het apostolaat der hereeniging en het missiewerk, opdat zienderoogen toeneme het ge tal van degenen, die daadwerkelfjk toonen iets te begrijpen van en innig mee te leven met Christus smachtende bede: „Ut omnes unum sint: Dat allen één mogen zijn!’’ ALPHONS MULDgRS, Pr. voor lijnkoeken voor aoyaschroot voor soyakoeken voor grondnootkoeken voor grondnootschllfers voor grondnootmeel voor cocoskoeken voor Nederl. Oost-Indische cocoskoeken voor alle andere niet ge noemde soorten vee koeken (al dan niet verwerkt met bUpro-> ducten en/of afvallen) De rails van de baan der Staatsspoor hangen op twee plaatsen over een afstand van ongeveer dertig meter In de lucht. Hedennacht is een ploeg van honderd koelies wederom begonnen met de herstelling van de baan van de Staats spoor en^het metselwerk van twee bruggen, elk met een spanning van tien meter. hoofdverkeersweg van Solo naar van een bandjir alle SEMARANG, 16 Jan. (Aneta) Een bandjir van de Ldesarivier heeft gister avond om 10 uur opnieuw den spoordijk bil Srowot beschadigd. De herstelwerkzaamhe den aan de baan van de N.I.S. waren ech ter gereed voor het passeeren van den nachttrein. Volgens het verlangen van Prinses en Prins zal het schip ook gelegenheid bieden voor arbeid Nadat eenigen tijd geleden de maximumleng- te en breedte en de uiterste diepgang van het schip in ontwerp bekend zijn gemaakt, uitslui tend met het doel aan belangstellenden een al gemeen idee te geven van de grootte van het vaartuig, zijn thans dank zU berekening, uit de teekening en door beproeving de maten van het schip komen vast te staan; De grootste leng te over dek gemeten bedraagt 31 meter, de leng te op de waterlijn 29.28 meter, de breedte 5.50 meter en de diepgang 1.54 meter. Met een halve lading motorbrandstof en water aan boord, hetgeen mogelijk is by vaarten door kanalen, gezien de mogelijkheid tot bijvullen. wordC de diepgang van het schip aanmerkelijk minder. Vermeld zjj nog, dat zich in het waterdich te schot tasachen het Prinselijk verbljjf en dat voor de gaaien, een nooddeur bevindt, die achter de betimmering verborgen zal worden. Mocht in geval van nood de gewone uitgang van het Prinselijk verblijf naar bo ven niet meer bereikbaar zjjn, dan verschaft deae deur toegang tot het achterschip. Men ziet in dit gebouw nog andere mogelijk heden dan zijn gebruik voor de tentoonstelling alleen. Twee maanden. April en Mei, doet het daarvoor dienst. De rest van het Jaar kan het worden gebruikt voor landbouwtentoonstellingen, congressen, landdagen eri al dergelijke. Het werk vordert reeds aanzienlijk. Inklaring Inklaring van 18 Jan. van 1 Mrt. af t/m. 30 April 37: ƒ0.60 „0 00 000 ,..0 00 ..000 „0.00 0.15 voorziening treffen Inzake de tractie, omdat op het traject StuttgartMünchen electrische tractie, bestaat. Die trein werd voor deze gele genheid daarom voorzien van stoom tractie. De Duitsche spoorwegautoriteiten hebben alle medewerking verleend, om het oponthoud voor Hare Majesteit zoo weinig mogelijk hinderlijk te doen zijn. Een der leden van de Deutsche Reichsbahn, Direktion Koeln, heeft de reis medegemaakt, om zich ervan te vergewissen dat alles een vlot verloop had. I e bidweek, die vandaag begonnen is, vestigt weer onze bijzondere aandacht op twee wezenseigenschappen der Kerk: haar eenheid en haar algemeenheid. Christus heeft in het Rijk, door Hem ge sticht, volstrekte eenheid gewild. Van die een heid zijn echter in den loop der eeuwen groote groepen losgescheurd, zoowel in het Oosten als in het Westen 7n het Oosten werden reeds de dwalingen van het Nestorianismé en Monophysitisme (vijfde eeuw) oorzaak van verschillende af scheidingen. De groote Oostersche scheuring is echter die van Byzantium, in de 9e eeuw onder patriarch Photius begonnen en in de 11e eeuw onder patriarch Michaël Caerularius voltooid. Na de scheuring in het Oosten volgde in de 16e eeuw de afval van het Westen. Luther brak met de Kerk en in de Germaansche landen verrezen tal van landskerken; Calvljn drukte zijn stempel op het Protestantisme van Frank rijk; in Engeland werd de nieuwe heilsleer staatsgodsdienst evenals in de Noordelijke lan den. Het Protestantisme droeg de kiem der vv- deeldheid in zich en viel in verschillende sekten uiteen. In de volgende eeuwen stelden de aan hangers van Jansenius de partij boven de Kerk, openbaarden zich schismatieke strevin gen door het absolute vorstengezag gesteund, verspreidden zich rationalistische leeringen. Een andere wezenseigenschap van de Kerk is haar algemeenheid. Christus Immers heeft, blij kens verschillende uitspraken der H. Schrift, Zijn Rijk niet willen stichten voor enkele be voorrechten, niet voor een bepaalde klasse van personen, ook niet voor een bepaalde natie, maar voor alle menschen, vooF alle landen en rassen zonder onderscheid. Deze inwendige al gemeenheid maakt de Kerk geschikt om te kun nen voorzien in <ie godsdienstige behoeften van alle volken in alle tijden. Krachtens het misslebevel. van haar Goddelljken Rt.lcxhter ont vangen, moet de Kerk bovendien streveiï naar uitwendige algemeenheid en zich over heel de wereld" verspreiden. Na negentien eeuwen Christendom is de toe stand feitelijk aldus, dat meer dan duizend mil lioen menschen nog niet het geheim -kennen van de verlossing door Christus: het Boeddhis me in de Oost-Aziatlschg landen telt 140 mil- lioen aanhangers; het Animisme of Fetichlsme onder de primitieve volken 160 millloen; het Hindoeïsme in de Indiën 200 mlllioen; het Confucianisme in China 270 millioen; het Shintoïsme in Japan 30 millloen; de Islam in de Turksche en Arabische gebieden 240 mll lioen; de Joden over heel de wereld 13 mil- lioeh. Van de christelijke godsdiensten tellen *t Katholicisme 363 millloen, het Protestantisme 220 millloen en de afgescheiden Oostersche kerkgenootschappen 160 millioen leden. Hierbij dient men echter te bedenken, dat van alle godsdiensten alleen het Katholicisme een echte en hechte eenheid vormt; tegenover deze een heid staat weliswaar een geweldige massa aan hangers van andere christelijke en niet-chris- teljjke godsdiensten, maar zij vallen niet slechts uiteen in verschillende groepeeringen, doch bo vendien is elke afzonderlijke groepeerlng in zich zelf hopeloos verdeeld. Wie zich Inbeelden mocht, dat er hetzij bij de afgescheiden Oosterlingen, hetzij bij de An glicanen, hetzjj bij de Protestanten groote groe pen gereed staan om in de ware Kerk van Christus te worden opgenomen, zou terecht ge noemd worden een utopist of Idealist in den ongunstigen zin van het woord. Maar de beste Ijveraars voor de Hereeniging zien de zaak an ders. Zjj, met hun werkelijkheidszin en kennis van zaken, beseffen, dat een scheidsmuur, door de eeuwen tusschen de belijdenissen gebouwd, niet in enkele Jaren geslooi>t wordt; dat de po litiek in het verleden van het hereenlglngs- werk een lijdensweg heeft gemaakt en, ondanks kortstondige en gedeeltelijke successen, een bit tere ontgoocheling; dat ook het missiewerken der de heidenen op velerlei moeilijkheden stuit, die den betrekkelljk langzamen vooruitgang ver klaren. Maar zij weten daarenboven, dat, vol gens het woord der Schriftuur, bU God geen din$ onmogelijk is; dat het vrucht-dragen-in- volbarding een geheim is, hetwelk het chris tendom ons leert; dat er een Goddelijke be lofte bestaat omtrent andere schapen, die naar de stem van den goeden Herder zullen luiste ren en dat het zal worden: één kudde en één Herder. En in geloovig vertrouwen zien zij bo ven de verscheidenheid der religies en boven de scheuringen ondgr de christenheld het heer lijk visioen der godsdienstige eenheid als een belofte van hoogeren vrede. En bij hun streven naar het onmiddellük- bereikbare volgen zij de irenische methode: om den bodem te bereiden, om een sfeer van weder- zljdsch vertrouwen te scheppen, om de belemme ringen, die de hereeniging in den weg staan, te verkleinen en zooveel mogelfjk weg te nemen. Of is het niet onze zending op het kruispunt van de wegen des geestes, om den zoekenden richting te geven en leiding; heeft Christus onze zending niet geteekend in gelijkenissen van het zout der aarde en het licht der wereld; zijn we geen schuldenaren aan Griek ?n barbaar, aan wijzen en onwjjzen, moeten w^ niet alles voor allen worden om allen zalig te maken? Dat vroe ger bfj sommige afgescheidenen verwachtingen zjjn gewekt, die niet vervuld konden worden, omdat hun niet steeds de volle waarheid was geschonken, is hierbij den voorlichters voldoen de bekend, om hen te vermanen tot oprechte klaarheid bjj het uiteenzetten der hereeniglngs- gedachte en tot theologische nauwkeurigheid van uitdrukking. Maar rond de uiteraard betrekkelljk kleine kern van studeerenden, die te gelegener tijd hun resultaten verspreiden In woord en geschrift, kunnen en moeten veel breedere kringen wor den bezield met een geest van offervaardige liefde en vertrouwvol gebed voor de hereeni- gingsidee. Evenzeer als er gebeden moet worden om den zegen op het missiewerk onder de hei denen, zoo vraagt ook het apostolaat Jegens onze afgescheiden broeders en zusters in Christus vóór alles den bevruchtenden Invloed van Gods won derbare genade, door menschelijk smeeken ver kregen. En dit bidden wordt ons allen wederom dringend aanbevolen en bijzonder gemakkelijk gemaakt door de a.s. Internationale Bidweek ter vereeniging van alle afgescheiden christenen en niet-christenen in de Katholieke Kerk. Reeds in 1909 keurde Paus Plus X dezen he- melbestormenden gebedskruistocht goed, waar, toe 's Jaars tevoren een Anglikaansch geeste lijke, Paul James Wattson (Francis), het ini tiatief had genomen, en die sindsdien Jaarlijks, van het feest van Sint Petrus’ Stoel te Rome <18 Jan.) tot en met het feest van Sint Paulus' bekeering (25 Jan.), katholieken en niet-kath<T- lieken in eenzelfde broederlijke smeeking ver- eenlgt, „dat gillen één mogen zijn”. Door de op eenvolgende Pausen aanbevolen en met aflaten verrijkt, door honderden bisschoppen begunstigd, in alle landen krachtig gepropageerd, zal dit al gemeen gebedsoctaaf stroomen van genaden doen vloeien uit het Goddelijk Mart van den Stichter der Kerk, die moet reageeren op de «tem van de menschheid in nood, waar deze zoo dringend en eenparig de bede herhaalt, door Hem zelf tijdens Zijn sterfelijk leven tot Zijn hemelschen Vader gericht; «Opdat allen één Een der voorzorgen, welke zyn genomen, is de verdeeling van het schip in zeven afdeelin- gen, door middel van zes waterdichte schotten. Het doel der schotten is tweeledig. ZIJ be schermen tegen brand en behoeden voor zin ken van het schip in geval van aanvaring en van ernstige beschadiging der scheepshuid. De afstanden tysschen de schotten zjjn toch zoo gekozen, dat bij volloopen van de rillmte tus schen twee er van, het sehlp blijft drijven. BU brand beperken z(j het vuur tot een ruimte en kan dit van de overige ruimten uit worden bestreden. Weliswaar is het gevaar voor brand op dit schip al zeer gering, omdat het niet van benzinemotoren voorzien wordt, doch van die selmotoren, welke op olie loopen. Bovendien wordt een brandbluschinstallatie door het ge- heele schip aangelegd. De machinekamer in het midaen van het schip, de prinselijke verblijven en die voor de gasten, welke achter deze gelegen zUn, de keu ken en de verblUven der bemanning voor in het schip ontworpen, liggen, alle onder dek. Het overige deel der verblUven is gebouwd op het dek, tezamen een grooten opbouw vormend. Toch is die opbouw niet zoo hoog en zoo groot, dat hierdoor het schip een minder sierlijk ulter- lUk zou bezitten. Integendeel. De opbouw ac centueert de forsche lijnen van den romp. HU beslaat ook niet de volle breedte, zoodat men aan beide «Uden langs het dekhuis van voor In het Duitsche grensplaatsje Cranenburg bleek, dat het speciale slaaprytuig Rotterdam- München, waarin Hare Majesteit de reis maak te, door de spoorwegautoriteiten moest worden afgekeurd, in verband met het feit, dat er in het onderstel een veer was gebroken. Hare Majesteit heeft toen in een gewonen slaapwagen, welke in den trein was voor het traject Amsterdam-Bazel, de reis voortgezet tot Keulen, waar inmiddels door de goede zor gen der Duitsche Spoorwegen een speciaal slaaprUtuig in gereedheid was gebracht in de onmlddellUke nabijheid van de plaats van aan komst van den trein. Aangezien dit rUtuig een stoomverwarming had, moesten de Duitsche Spoorwegen een Het moet ook vorderen, want voor de groote Bloemententoonstelling van dit Jaar, die ge houden wordt wanneer de Voorjaarsheesters bloeien, de rhododendrons, de azalea's, de hor tensia’s, de gouden regen en al dergelUke, voor de opening van deze kleurenpracht op 21 April a.s. wordt het kort dag. De voorbereidingen zUn al in vollen gang. De inzenders hebben reeds een groote plaatsruim te aangevraagd en werken hard aan hun in zendingen. Een totaal plan van aanleg is in bewerking. De Spoorwegen hebben reeds hun medewerking toegezegd, met dien verstande, dat zU naar behoefte treinen tusschen de de dienstregeling zullen inleggen. De nUvere Boskoopers, die by de versiering van het Koninklijk Paleis in de Bruidsdagen van onze Prinses toonden hoe fUn en smaak vol «U met hun materiaal kunnen werken, hun Oranje-llefde kunnen uitspreken; deze man nen, die naar de gebrandschilderde ramen in het keurige Raadhuis toonen met de heele wereld zakenrelaties onderhielden en nog on derhouden, verdienen belangstelling van het Nederlandsche publiek, straks, wanneer zy de edelste hunner producten samen gaan brengen onder de reusachtige overkapping van hnn groote trotsche tentoonstellingshal. zUn, gelUk GU. Vader, in Mü en Ik in U, dat ook zy in Ons één zyn teneinde de wereld geloove, dat GU MU gezonden hebt", waaraan volgens het verlangen der Kerk worde toegevoegd: „Ik zeg u: GU zyt Petrus. En op deze steenrots zal Ik Myne Kerk bouwen.” alsmede het eerste der drie gebeden vóór de Communie in de H, Mis. Maar bU dit officieele gebed, dat tegenwoor dig in de meeste kerken van Nederland geza menlijk wordt verricht formulieren zUn te gen geringen prUs verkrijgbaar bU het Bureau van het Apostolaat des Gebeds, van Oldenbarne- veldtstraat 21, Nymegen stellen degenen zich niet tevreden, die echt voelen voor dit waarachtig Christusbelang. Hun hart gaat open by de schrijnende tragiek van die mlllioenen en millioenen, van wie velen angstig worstelen op den weg naar het vurig-verbeide Licht; van wie de meesten, buiten hun schuld, op hun zlels- impulsen zwerven en vaak sublieme kreten ult- stooten naar de eeuwigheid; voor wie allen het kostbare bloed van den Eenigen Verlosser ge vloeid heeft ZU willen graag iets bydragen om hen te doen optrekken van het Oosten cn. het Westen, van het Noorden en het Zuiden naar de glanzende Stad op den Berg; om hen deel achtig te maken aan den geregelden toevoer van levenssappen uit den waren wynstok; om hen te kunnen begroeten als ledematen van de ziel en het lichaam der Kerk. En daarom offeren zü en hier hebben wU niet slechts priesters en religieuzen, maar ook leeken en vooral kin deren op het oog gedurende de komende da gen dikwyis de H. Mis en de H. Communie op voor de aangegeven Intenties en peren aan hun verstervingen schietgebeden als deze: ,.H. Maria. Moeder van altyddurenden Bijstand, maak, dat allen één zyn’; „M. Jozef, Patroon der Kerk. Behalve de gebruikelüke meubileering, zal hier een bureau worden ingebouwd, want het verlangen is. dat het schip een plaats biedt, waar de Prinses en de Prins zich kunnen terugtrekken om arbeid te ver richten ertig jaran geleden stond Nederland I lals afzetgebied van snijbloemen en potplanten ver achter bU Engeland in andere landen. De actie van de Aalsmeerders, die in groot-opgezette tentoonstellingen, zooais nog pas een werd gehouden, de aandacht van het Nederlandsche publiek op de schoonheid van hun product vestigden, bracht daar grondige verandering in. Thans koopt de Nederlander meer bloemen dan de Engelschman. Doch in den tuinaan leg, en «yn liefde voor grootere planten, voor heesters en dergelUke biyft hy nog steeds ver achter. Daar ziet hU nog steeds het mooie niet van in. Daar vindt hU nog geen liefhebberij in. In de overtuiging dat deze onbemlndheld ook te wyten valt aan onvoldoende bekendheid, beginnen de Bos- koopers ook. door middel van tentoonstel- -w y iet zonder eenigen ophef la in de |Xl bladen het bericht gelanceerd, dat -*■ het Departement van Defensie aan. de N.V. Nederlandsche Vllegtulgen- fabriek Fokker te Amsterdam de op dracht heeft verstrekt tot het 'bouwen van 16 zeer snelle, zwaar bewapende en een grooten actieradius bezittende lucht kruisers van het tyj>e T 5, welke vlieg tuigen biAnen betrékkelijk korten tijd zullen moeten en kunnen worden afge leverd. 'Dit bericht stemt tot zeer ge mengde gevoelens en zeker niet tot. on verdeelde vreugde. Het is verheugend, dat deze belangrijke opdracht binnens lands vergeven is aan een Nederlandsche fabriek, wier producten glansrijk de cri- tische vergelijking met buitenlandse!) fabrikaat kunnen doorstaan. Door deze opdracht blijft het defensie- geld binnen onze grenzen, wordt een be langrijke Nederlandsche industrie gesti muleerd, en woiM.t er werk verschaft. De Internationale toestand, welke ons land tot hoogere defensie-uitgaven dwingt en ons op kosten jaagt, welke geld verslin den, dat wy gaarne voor meer econo mische en sociale doeleinden hadden gebruikt, is echter diep betreurenswaar- dig. Daaraan valt echter door óns niets te veranderen. Wy zitten nu eenmaal met heel de wereld in het psychologische en politieke vóór-oorlogsschuitje en moe ten meevaren om niet het risico te loo- r pen straks reddeloos te vergaan Te lang heeft ons land zich overgeleverd aan de schoone, maar vooralsnog niet te verwe zenlijken ontwapenings- en pals-en-vrêe- ülusies, aan de macht en de betrouw baarheid van den Volkenbond, wy heb ben nu in zoo snel mogelyk tempo een ernstigen achterstand van onze weerbaar heid in te halen, en het treft wel heel ongelukkig, dat het inhalen van dezen achterstand juist nu moet geschieden nu er teekenen van een economische opleving in ons land na zooveel jaren van steeds dieper wordende ellende val len waar te nemen. Had ons land zich eerder en nuchterder bezonnen op den onder fraaie en hoogdravend idealisti sche woorden toegedekten gevaarlijken internationalen toestand, die als een met groene olijftakken gecamoufleerde val kuil is, de regeerlng had vroeger en ge- leidelijker maatregelen kunnen nemen tot het aanpassen van ons zelfverdedi- gingsapparaat aan de niet vermeende, maar werkelijke toestanden in de inter nationale samenleving der volkeren. De opdracht tot het bouwen van deze 16 luchtkruisers is slechts een bescheiden begin. Daarmee zullen wij nog lang niet komen, dóar, waar wij, door anderen te gen onzen wil en lust in gedwongen, zul len moeten komen. Ook de regeerlng: ziet dat zeer goed in, maar het voor naamste werk op defensie-gebied wil ztj overlaten aan haar opvolgster na de Kamerverkiezingen. Er gaan weer ge ruchten, dat President Roosevelt een nieuwe jxjging zou wagen om de ontwa- peningsgedachte, of liever de gedachte van een algemeene proportloneele bewa- peningsbeperking, nieuw leven in te bla zen. Indien iemand, dan is het zeker wel de machtige president van de Ver- eenigde Staten, die met kans op eenlg succes een dergeiyke nobele poging zou kutinen ondernemen. Hij staat buiten de scherpe conflicten en spanningen in Europa, men kan hem niet verdenken van onbetrouwbare bijbedoelingen. Maar zelfs een initiatief van hem op dit ge bied zou weinig reden bieden tot over dreven verwachtingen. De ervaring heeft geleerd, dat resultaten niet afhankelijk zijn van woorden en wenschen, zelfs niet als die woorden en wenschen algemeen geuit en gepropageerd worden. Zoo lang woorden en wenschen vromer moeten blyven dan de wéinig vrome werkelijk heid, zullen wy noodgedwongen ons op die werkeiykheid moeten instellen en wel zoo zakeiyk mogelyk. De opdracht van het departement van defensie is een biyk van een groeiend besef der voorals nog onontkoombare realiteit, welke verre van aangenaam is. BATAVIA, 16 Jan. staande de stremmingen in het spoorwegver keer door de bandjirs is de nachtexpress uit Soerabaja hedenmorgen zelfs nog twee minuten voor den vastgestelden tUd hier aangekomen. naar achter over het dek kan loopen. Voor een deel, en wel meer naar het achterschip, «Un deze doorloopen overdekt. Het voordek is ge heel vrU- Wanneer men het dek van het prinseiyk Jacht betreedt. midscheeps aan boord komende, vindt men zoowel op stuur- als bak boord een deür, die toegang geeft tot het dek huis. Men treedt dan een hal binnen, waar achter een groote en zeer lichte deksalon is gelegen. Dit is het vertrek, waar de opvarenden gedurende den dag. behalve gedurende de maal- tyden. zullen verblUf houden, waar de Prinses er. de Prins gasten zullen kunnen ontvangen waar zy in een gezellig hoekje gezeten dooi de groote ramen ziende, het voorbytrekkend landschap zullen kunnen aanschouwen of wel den blik over het wyde water kunnen laten giyden. Daar komen veel kastjes voor de dage- lyksche benoodigdheden. een meubileering over eenkomstig de wenschen van Prinses en Prins, radio, fllminstallatle, enz. Hoe dit alles er uit zal zien, kan nog niet warden gezegd, omdat de vraag betreffende de artistieke aankleeding van het schip nog niet is beantwoord. Aan de achterzyde heeft de deksalon twee groote openslaande deuren, waardoor men het achterdek betreedt. Eerst komt men in een soort waranda, gelegen onder het naar achter doorgetrokken dak van den deksalon. Daarna eerst staat men vrij- Op het open dek komen stoelen. Door een gang kan men in de richting van het voorschip de hal verlaten naar den eetsalon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 15