De internationale Bidweek
Het nationale geschenk
löoe
Tentoonstelling in Boskoop
GEEN ONVERMENGDE
VREUGDE
I
D
De reis van de
Koningin
Nieuwe bandjirs
Indië
Gebed en offer
in
EEN VASTE REUZEN-HAL
HET WERK DER HER-
EENIGING
INRICHTING VAN HET
PRINSEL IJK JACHT
MAANDAG 18 JANUARI 1937
L
I
Safety first
K
Opening op 21 April
Veehouderijcentrale
l
i
J
OFF1C1EELE CRISIS
PUBLICATIE
Braziliaansche ruiker
voor de prinses
1
-p
I
Waarnemend directeur treedt af
en gaat terug naar Oss
7
SS
I
De rijstvelden geven het Chineesche landschap een bijzonder cachet.
•9 I*
id«l-
Geen vertraging
(Aneta) Nletteger.-
Nymegen.
van
i.
De inrichting
1
itaan-
Boskoop, 14 Januari
een
„04*
er
„o.oo
„0-60
Voor de goede orde wordt opgemerkt dat ta
WaaiRr,
zz
De spoordyk by Srowot opnieuw
beschadigd
Het mode’ ne
pijnstillende
middel met '‘e
buitengewone
werking is
stilt en voorkomt
pijnen!
dnoosukyrr
lingen hun product onder de aandacht van
het Nederlandsche publiek te brengen, In
de hoop op resultaten, niet geringer dan die
der Aalsmeerders.
Zeg en dertig jaar trouwe dienst
Op 22 Januari zal aan den adjudant-onder-
officier-adminlstrateur bij het vijfde regiment
Infanterie te Amersfoort C. J. van Nlmwegen
de medaille voor zes en dertig Jarigen trouwe
dienst worden uitgereikt.
tent)
al-
De heer Oonk, vroeger procuratiehouder der
firma Van Zwanenberg, treedt, volgens een be
richt in het Handelablad, af als waarnemend
directeur der Centrale en keert terug naar Om.
kend:
Het
deze bedragen niet is begrepen het in artikel
8 b, onder 1 o, van voornoemde beschikking be
doelde gedeelte van het prijsverschil.
Indien men zijn Import op verderen termijn
nu reeds wenscht vast te leggen tot bovenge
noemde prijsverschillen, gelieve men zich daar
over met de Nederlandsche Meelcentrale W
's-Gravenhage in verbinding te stelleen
•e-Cleawtkege. M JanaaM MM.
i
1
net
m-
d
14-
Op den
Wonoglri is tengevolge
verkeer gestremd.
De Nederlandsclie Meelcentrale maakt be-
gedeelte van het prijsverschil per NO
K.G. voorden invoer van veekoeken (in den
zin van artikel 1, lid 1. onder 11 o. van het
Crisis-Akkerbouwbesluit 1934> als bedoeld in ar
tikel 8 b, onder 2 o, van de Crisis-Akkerbouw -
beschikking 1934 I, is als volgt vastgesteld:
af t/m. 28
Febr. -37:
ZO.OO
-0.00
..0.00
.000
„0,00
„0.00
0.1S
De belangstelling van het Neder
landsche publiek voor heesters
en tuinaanleg moet groeien
o J
Van de Inrichting van het schip onder dek
kan het volgende worden verteld. Voor de ma
chinekamer, die midscheeps’ ligt, treft men
de keuken aan en de verblijven voor de beman
ning. Kapitein, machinist, dekknechts en be
dienend personeel, beschikken deels over een
eigen hut en bovendien hebben zy hun eigen
douche-gelegenheld. In de keuken in de onmld-
delljjke nabijheid, zullen aanwezig zjjn 'n koel
kast, een warmwatervoorziening en een kleine
centrale verwarming, die des avonds in voor-
of najaar de kilte kan verdrijven en die des win
ters dienst kan doen om het schip vorstvrlj te
houden.
Achter de machinekamer liggen de prinselijke
vertrekken, bestaande uit slaapvertrekken en
badkamer. In het achterschip bevinden zich de
verblijven voor de gasten, welke bestaan uit een
tweepersoonshut en twee éénpersoonshutten.
Deze twee kleine hutten zijn door het verwijde
ren van 'n los tusschenschot tot een groote hut
voor twee personen te maken. Bovendien heb
ben de gasten een eigen douche-gelegenheid.
Zij krijgt een lengte van 102 en een breedte
van 40 Meter en deze ruimte staat onder één
kap, geheel vrij, zonder pilaren of andere
steunpunten. Bij deze groote hal sluit een klei
nere aan van 35 bij 20 Meter die haar
met het bestaande groote restaurant, vlak te
genover het station verbindt.
Maar dan niet meer in
Daarmee had men ééns en voor
tijd ervaring genoeg. Dat dorst men
niet meer te riskeeren. Er moest een
vast permanent gebouw komen, dat
tot in de verre toekomst een waardig
onderdak aan de groote tentoon
stelling kon bieden.
Dat gebouw nu komt er. Het heeft wel moeite
gekost de benoodlgde middelen gedekt te
krijgen. De gemeente Boskoop garandeerde te
zamen met een viertal omliggende plaatsen een
leening die het mogelijk maakt een tentoonstel
lingshal op te richten zooais er in ons land geen
tweede bestaat.
Aan groote vereenigingen. reis- of andere
groote gezelschappen, die zich van te voren
met den secretaris van de TentoonsteWngsver-
eeniging in verbinding hebben gesteld, zal een
reductie op den toegangsprijs kunnen worden
verleend.
Ook het buitenland toont veel belangstelling
die nog vergroot wordt, doordat de voornaamste
reisbureau* gecombineerde tochten naar Bos
koop en de Bollenstreek arrangeeren.
Kortomalles is op gang. Het wordt een groot
geheel.
Wat de inrichting van het jacht
voor het Prinselijk Paar betreft, ver
nemen wij nog de volgende interes
sante bijzonderheden.
Bij de verdeelinp. van de inwendige
ruimte van het Prinselijk jacht is in
de eerste plaats rekening gehouden
met de veiligheid der opvarenden,
die zooais vanzelf spreekt - aan
de allerhoogste eischen moet voldoen.
Naar wy vernemen, is de reis van
H. M. de Koningin naar Igls, volgens
ontvangen berichten, voorspoedig ver-
loopen, behoudens een onbeduidend
oponthoud bij de Nederlandsch-Duit-
sche grens.
Per vliegtuig verzonden
Ook de Nederlandsche Kolonie te Rio de Ja
neiro heeft blijk van medeleven met het Prin-
selljk huwelijk gegeven en wel door het zenden
van een ruiker Braziliaansche lotusbloemen.
Met groote erkentelijkheid heeft de Neder
landsche Kolonie te Rio de Janeiro gebruik ge
maakt van het aanbod van den luchtvaartdienst
„Lufthaven Condor" de bloemen per vliegtuig te
verzenden. De ruiker kon dan ook een dezer
dagen in frisschenstaat aan prinses Juliana
worden aangeboden.
Een klein oponthoud onderweg,
doordat van het slaaprytuig
een veer brak
Twee jaar geleden in 1935 werd in Bos
koop de eerste grqote bloemententoonstelling
georganiseerd. ZD was gevestigd In een groote
tent. En ondanks den sterken tegenslag, dien de
organiseerende vereeniging ondervond, doordat
deze wankele behuizing niet bestand bleek te
gen een sterken storm, slaagde deze eerste ten
toonstelling volkomen. Tachtigduizend men-
schen bezochten haar; er kwam groote belang
stelling uit het buitenland en ook het Hof liet
zich niet onbetuigd.
Dit heeft aangemoedigd tot een herhaling
Men koesterde destijds toch al het plan iedere
twee Jaren een dergeiyke tentoonstelling te or-
ganlseeren en eventueel in de toekomst zelfs
ieder jaar. Het succes spoorde aan tot uitvoe
ring van dit plan.
vzZ Lew
°~A a QoO—o
Naast de gang en tusschen hal en eetsalon,
ligt grenzend aan den laatste, een dienkamer
en hierachter het stuurhuis. In het stuurhuis
worden alle bedieningsorganen en de contróle-
instrumenten voor 0e twee hoofdmotoren aan
gebracht. alsmede alle verdere benoodigdheden
voor de navigatie. Dit stuurhuis staat in open
verbinding met de gang, waardoor het deel
uitmaakt van de overige ruimten van het schip.
Aldus blijven de opvarenden in contact met de
kern van het scheepsbedrijf, waardoor in niet
geringe mate het sportieve element in dit schip
wordt verhoogd!
Boven op het dekhuis en wel achter stuur
hut en schoorsteen komen de roel-zellsloep en
de motorbjjboot te staan, welke met behulp van
davits overboord gevierd kunnen worden. De
davits zullen dank zjj een bijzondere construc
tie Inschuifbaar zijn, zoodat de hoogte van het
geheel boven water, met het oog op het pas-
seeren van vaste bruggen, zooveel mogelyk
wordt beperk*.
bescherm ons en ons Apostolaat”.
Moge de K’ Geest het verstand van alle Chrls-
tus-zoekers bestralen met Zijn licht en hun we
gen van goeden wil doen uitloopen op den
éénen Weg, die als de Waarheid en het Leven
der Moederkerk Is; moge Hij in de harten van
hen. die de onverdiende gave des geloofs tot
dankbaarheid verplicht, een liefdevuur ontste
ken voor het apostolaat der hereeniging en het
missiewerk, opdat zienderoogen toeneme het ge
tal van degenen, die daadwerkelfjk toonen iets
te begrijpen van en innig mee te leven met
Christus smachtende bede: „Ut omnes unum
sint: Dat allen één mogen zijn!’’
ALPHONS MULDgRS, Pr.
voor lijnkoeken
voor aoyaschroot
voor soyakoeken
voor grondnootkoeken
voor grondnootschllfers
voor grondnootmeel
voor cocoskoeken
voor Nederl. Oost-Indische
cocoskoeken
voor alle andere niet ge
noemde soorten vee
koeken (al dan niet
verwerkt met bUpro->
ducten en/of afvallen)
De rails van de baan der Staatsspoor hangen
op twee plaatsen over een afstand van ongeveer
dertig meter In de lucht. Hedennacht is een
ploeg van honderd koelies wederom begonnen
met de herstelling van de baan van de Staats
spoor en^het metselwerk van twee bruggen, elk
met een spanning van tien meter.
hoofdverkeersweg van Solo naar
van een bandjir alle
SEMARANG, 16 Jan. (Aneta) Een
bandjir van de Ldesarivier heeft gister
avond om 10 uur opnieuw den spoordijk bil
Srowot beschadigd. De herstelwerkzaamhe
den aan de baan van de N.I.S. waren ech
ter gereed voor het passeeren van den
nachttrein.
Volgens het verlangen van Prinses
en Prins zal het schip ook
gelegenheid bieden
voor arbeid
Nadat eenigen tijd geleden de maximumleng-
te en breedte en de uiterste diepgang van het
schip in ontwerp bekend zijn gemaakt, uitslui
tend met het doel aan belangstellenden een al
gemeen idee te geven van de grootte van het
vaartuig, zijn thans dank zU berekening, uit de
teekening en door beproeving de maten van
het schip komen vast te staan; De grootste leng
te over dek gemeten bedraagt 31 meter, de leng
te op de waterlijn 29.28 meter, de breedte 5.50
meter en de diepgang 1.54 meter.
Met een halve lading motorbrandstof en water
aan boord, hetgeen mogelijk is by vaarten door
kanalen, gezien de mogelijkheid tot bijvullen.
wordC de diepgang van het schip aanmerkelijk
minder.
Vermeld zjj nog, dat zich in het waterdich
te schot tasachen het Prinselijk verbljjf en
dat voor de gaaien, een nooddeur bevindt,
die achter de betimmering verborgen zal
worden. Mocht in geval van nood de gewone
uitgang van het Prinselijk verblijf naar bo
ven niet meer bereikbaar zjjn, dan verschaft
deae deur toegang tot het achterschip.
Men ziet in dit gebouw nog andere mogelijk
heden dan zijn gebruik voor de tentoonstelling
alleen. Twee maanden. April en Mei, doet het
daarvoor dienst. De rest van het Jaar kan het
worden gebruikt voor landbouwtentoonstellingen,
congressen, landdagen eri al dergelijke. Het
werk vordert reeds aanzienlijk.
Inklaring Inklaring
van 18 Jan. van 1 Mrt.
af t/m. 30
April 37:
ƒ0.60
„0 00
000
,..0 00
..000
„0.00
0.15
voorziening treffen Inzake de tractie, omdat
op het traject StuttgartMünchen electrische
tractie, bestaat. Die trein werd voor deze gele
genheid daarom voorzien van stoom tractie.
De Duitsche spoorwegautoriteiten hebben alle
medewerking verleend, om het oponthoud voor
Hare Majesteit zoo weinig mogelijk hinderlijk
te doen zijn. Een der leden van de Deutsche
Reichsbahn, Direktion Koeln, heeft de reis
medegemaakt, om zich ervan te vergewissen
dat alles een vlot verloop had. I
e bidweek, die vandaag begonnen is, vestigt
weer onze bijzondere aandacht op twee
wezenseigenschappen der Kerk: haar
eenheid en haar algemeenheid.
Christus heeft in het Rijk, door Hem ge
sticht, volstrekte eenheid gewild. Van die een
heid zijn echter in den loop der eeuwen groote
groepen losgescheurd, zoowel in het Oosten als
in het Westen
7n het Oosten werden reeds de dwalingen
van het Nestorianismé en Monophysitisme
(vijfde eeuw) oorzaak van verschillende af
scheidingen. De groote Oostersche scheuring is
echter die van Byzantium, in de 9e eeuw onder
patriarch Photius begonnen en in de 11e eeuw
onder patriarch Michaël Caerularius voltooid.
Na de scheuring in het Oosten volgde in de
16e eeuw de afval van het Westen. Luther brak
met de Kerk en in de Germaansche landen
verrezen tal van landskerken; Calvljn drukte
zijn stempel op het Protestantisme van Frank
rijk; in Engeland werd de nieuwe heilsleer
staatsgodsdienst evenals in de Noordelijke lan
den. Het Protestantisme droeg de kiem der vv-
deeldheid in zich en viel in verschillende sekten
uiteen. In de volgende eeuwen stelden de aan
hangers van Jansenius de partij boven de
Kerk, openbaarden zich schismatieke strevin
gen door het absolute vorstengezag gesteund,
verspreidden zich rationalistische leeringen.
Een andere wezenseigenschap van de Kerk is
haar algemeenheid. Christus Immers heeft, blij
kens verschillende uitspraken der H. Schrift,
Zijn Rijk niet willen stichten voor enkele be
voorrechten, niet voor een bepaalde klasse van
personen, ook niet voor een bepaalde natie,
maar voor alle menschen, vooF alle landen en
rassen zonder onderscheid. Deze inwendige al
gemeenheid maakt de Kerk geschikt om te kun
nen voorzien in <ie godsdienstige behoeften
van alle volken in alle tijden. Krachtens het
misslebevel. van haar Goddelljken Rt.lcxhter ont
vangen, moet de Kerk bovendien streveiï naar
uitwendige algemeenheid en zich over heel de
wereld" verspreiden.
Na negentien eeuwen Christendom is de toe
stand feitelijk aldus, dat meer dan duizend mil
lioen menschen nog niet het geheim -kennen
van de verlossing door Christus: het Boeddhis
me in de Oost-Aziatlschg landen telt 140 mil-
lioen aanhangers; het Animisme of Fetichlsme
onder de primitieve volken 160 millloen; het
Hindoeïsme in de Indiën 200 mlllioen; het
Confucianisme in China 270 millioen; het
Shintoïsme in Japan 30 millloen; de Islam in
de Turksche en Arabische gebieden 240 mll
lioen; de Joden over heel de wereld 13 mil-
lioeh. Van de christelijke godsdiensten tellen *t
Katholicisme 363 millloen, het Protestantisme
220 millloen en de afgescheiden Oostersche
kerkgenootschappen 160 millioen leden. Hierbij
dient men echter te bedenken, dat van alle
godsdiensten alleen het Katholicisme een echte
en hechte eenheid vormt; tegenover deze een
heid staat weliswaar een geweldige massa aan
hangers van andere christelijke en niet-chris-
teljjke godsdiensten, maar zij vallen niet slechts
uiteen in verschillende groepeeringen, doch bo
vendien is elke afzonderlijke groepeerlng in zich
zelf hopeloos verdeeld.
Wie zich Inbeelden mocht, dat er hetzij bij
de afgescheiden Oosterlingen, hetzij bij de An
glicanen, hetzjj bij de Protestanten groote groe
pen gereed staan om in de ware Kerk van
Christus te worden opgenomen, zou terecht ge
noemd worden een utopist of Idealist in den
ongunstigen zin van het woord. Maar de beste
Ijveraars voor de Hereeniging zien de zaak an
ders. Zjj, met hun werkelijkheidszin en kennis
van zaken, beseffen, dat een scheidsmuur, door
de eeuwen tusschen de belijdenissen gebouwd,
niet in enkele Jaren geslooi>t wordt; dat de po
litiek in het verleden van het hereenlglngs-
werk een lijdensweg heeft gemaakt en, ondanks
kortstondige en gedeeltelijke successen, een bit
tere ontgoocheling; dat ook het missiewerken
der de heidenen op velerlei moeilijkheden stuit,
die den betrekkelljk langzamen vooruitgang ver
klaren. Maar zij weten daarenboven, dat, vol
gens het woord der Schriftuur, bU God geen
din$ onmogelijk is; dat het vrucht-dragen-in-
volbarding een geheim is, hetwelk het chris
tendom ons leert; dat er een Goddelijke be
lofte bestaat omtrent andere schapen, die naar
de stem van den goeden Herder zullen luiste
ren en dat het zal worden: één kudde en één
Herder. En in geloovig vertrouwen zien zij bo
ven de verscheidenheid der religies en boven
de scheuringen ondgr de christenheld het heer
lijk visioen der godsdienstige eenheid als een
belofte van hoogeren vrede.
En bij hun streven naar het onmiddellük-
bereikbare volgen zij de irenische methode: om
den bodem te bereiden, om een sfeer van weder-
zljdsch vertrouwen te scheppen, om de belemme
ringen, die de hereeniging in den weg staan, te
verkleinen en zooveel mogelfjk weg te nemen.
Of is het niet onze zending op het kruispunt
van de wegen des geestes, om den zoekenden
richting te geven en leiding; heeft Christus onze
zending niet geteekend in gelijkenissen van het
zout der aarde en het licht der wereld; zijn we
geen schuldenaren aan Griek ?n barbaar, aan
wijzen en onwjjzen, moeten w^ niet alles voor
allen worden om allen zalig te maken? Dat vroe
ger bfj sommige afgescheidenen verwachtingen
zjjn gewekt, die niet vervuld konden worden,
omdat hun niet steeds de volle waarheid was
geschonken, is hierbij den voorlichters voldoen
de bekend, om hen te vermanen tot oprechte
klaarheid bjj het uiteenzetten der hereeniglngs-
gedachte en tot theologische nauwkeurigheid
van uitdrukking.
Maar rond de uiteraard betrekkelljk kleine
kern van studeerenden, die te gelegener tijd hun
resultaten verspreiden In woord en geschrift,
kunnen en moeten veel breedere kringen wor
den bezield met een geest van offervaardige
liefde en vertrouwvol gebed voor de hereeni-
gingsidee. Evenzeer als er gebeden moet worden
om den zegen op het missiewerk onder de hei
denen, zoo vraagt ook het apostolaat Jegens onze
afgescheiden broeders en zusters in Christus vóór
alles den bevruchtenden Invloed van Gods won
derbare genade, door menschelijk smeeken ver
kregen. En dit bidden wordt ons allen wederom
dringend aanbevolen en bijzonder gemakkelijk
gemaakt door de a.s. Internationale Bidweek ter
vereeniging van alle afgescheiden christenen
en niet-christenen in de Katholieke Kerk.
Reeds in 1909 keurde Paus Plus X dezen he-
melbestormenden gebedskruistocht goed, waar,
toe 's Jaars tevoren een Anglikaansch geeste
lijke, Paul James Wattson (Francis), het ini
tiatief had genomen, en die sindsdien Jaarlijks,
van het feest van Sint Petrus’ Stoel te Rome
<18 Jan.) tot en met het feest van Sint Paulus'
bekeering (25 Jan.), katholieken en niet-kath<T-
lieken in eenzelfde broederlijke smeeking ver-
eenlgt, „dat gillen één mogen zijn”. Door de op
eenvolgende Pausen aanbevolen en met aflaten
verrijkt, door honderden bisschoppen begunstigd,
in alle landen krachtig gepropageerd, zal dit al
gemeen gebedsoctaaf stroomen van genaden
doen vloeien uit het Goddelijk Mart van den
Stichter der Kerk, die moet reageeren op de
«tem van de menschheid in nood, waar deze zoo
dringend en eenparig de bede herhaalt, door
Hem zelf tijdens Zijn sterfelijk leven tot Zijn
hemelschen Vader gericht; «Opdat allen één
Een der voorzorgen, welke zyn genomen, is
de verdeeling van het schip in zeven afdeelin-
gen, door middel van zes waterdichte schotten.
Het doel der schotten is tweeledig. ZIJ be
schermen tegen brand en behoeden voor zin
ken van het schip in geval van aanvaring en
van ernstige beschadiging der scheepshuid. De
afstanden tysschen de schotten zjjn toch zoo
gekozen, dat bij volloopen van de rillmte tus
schen twee er van, het sehlp blijft drijven. BU
brand beperken z(j het vuur tot een ruimte en
kan dit van de overige ruimten uit worden
bestreden. Weliswaar is het gevaar voor brand
op dit schip al zeer gering, omdat het niet van
benzinemotoren voorzien wordt, doch van die
selmotoren, welke op olie loopen. Bovendien
wordt een brandbluschinstallatie door het ge-
heele schip aangelegd.
De machinekamer in het midaen van het
schip, de prinselijke verblijven en die voor de
gasten, welke achter deze gelegen zUn, de keu
ken en de verblUven der bemanning voor in
het schip ontworpen, liggen, alle onder dek. Het
overige deel der verblUven is gebouwd op het
dek, tezamen een grooten opbouw vormend.
Toch is die opbouw niet zoo hoog en zoo groot,
dat hierdoor het schip een minder sierlijk ulter-
lUk zou bezitten. Integendeel. De opbouw ac
centueert de forsche lijnen van den romp. HU
beslaat ook niet de volle breedte, zoodat men
aan beide «Uden langs het dekhuis van voor
In het Duitsche grensplaatsje Cranenburg
bleek, dat het speciale slaaprytuig Rotterdam-
München, waarin Hare Majesteit de reis maak
te, door de spoorwegautoriteiten moest worden
afgekeurd, in verband met het feit, dat er in het
onderstel een veer was gebroken.
Hare Majesteit heeft toen in een gewonen
slaapwagen, welke in den trein was voor het
traject Amsterdam-Bazel, de reis voortgezet
tot Keulen, waar inmiddels door de goede zor
gen der Duitsche Spoorwegen een speciaal
slaaprUtuig in gereedheid was gebracht in de
onmlddellUke nabijheid van de plaats van aan
komst van den trein.
Aangezien dit rUtuig een stoomverwarming
had, moesten de Duitsche Spoorwegen een
Het moet ook vorderen, want voor de groote
Bloemententoonstelling van dit Jaar, die ge
houden wordt wanneer de Voorjaarsheesters
bloeien, de rhododendrons, de azalea's, de hor
tensia’s, de gouden regen en al dergelUke, voor
de opening van deze kleurenpracht op 21 April
a.s. wordt het kort dag.
De voorbereidingen zUn al in vollen gang. De
inzenders hebben reeds een groote plaatsruim
te aangevraagd en werken hard aan hun in
zendingen. Een totaal plan van aanleg is in
bewerking. De Spoorwegen hebben reeds hun
medewerking toegezegd, met dien verstande, dat
zU naar behoefte treinen tusschen de
de dienstregeling zullen inleggen.
De nUvere Boskoopers, die by de versiering
van het Koninklijk Paleis in de Bruidsdagen
van onze Prinses toonden hoe fUn en smaak
vol «U met hun materiaal kunnen werken, hun
Oranje-llefde kunnen uitspreken; deze man
nen, die naar de gebrandschilderde ramen in
het keurige Raadhuis toonen met de heele
wereld zakenrelaties onderhielden en nog on
derhouden, verdienen belangstelling van het
Nederlandsche publiek, straks, wanneer zy de
edelste hunner producten samen gaan brengen
onder de reusachtige overkapping van hnn
groote trotsche tentoonstellingshal.
zUn, gelUk GU. Vader, in Mü en Ik in U, dat ook
zy in Ons één zyn teneinde de wereld geloove,
dat GU MU gezonden hebt", waaraan volgens het
verlangen der Kerk worde toegevoegd: „Ik zeg
u: GU zyt Petrus. En op deze steenrots zal Ik
Myne Kerk bouwen.” alsmede het eerste der drie
gebeden vóór de Communie in de H, Mis.
Maar bU dit officieele gebed, dat tegenwoor
dig in de meeste kerken van Nederland geza
menlijk wordt verricht formulieren zUn te
gen geringen prUs verkrijgbaar bU het Bureau
van het Apostolaat des Gebeds, van Oldenbarne-
veldtstraat 21, Nymegen stellen degenen
zich niet tevreden, die echt voelen voor dit
waarachtig Christusbelang. Hun hart gaat open
by de schrijnende tragiek van die mlllioenen
en millioenen, van wie velen angstig worstelen
op den weg naar het vurig-verbeide Licht; van
wie de meesten, buiten hun schuld, op hun zlels-
impulsen zwerven en vaak sublieme kreten ult-
stooten naar de eeuwigheid; voor wie allen het
kostbare bloed van den Eenigen Verlosser ge
vloeid heeft ZU willen graag iets bydragen om
hen te doen optrekken van het Oosten cn. het
Westen, van het Noorden en het Zuiden naar
de glanzende Stad op den Berg; om hen deel
achtig te maken aan den geregelden toevoer van
levenssappen uit den waren wynstok; om hen
te kunnen begroeten als ledematen van de ziel
en het lichaam der Kerk. En daarom offeren
zü en hier hebben wU niet slechts priesters
en religieuzen, maar ook leeken en vooral kin
deren op het oog gedurende de komende da
gen dikwyis de H. Mis en de H. Communie op
voor de aangegeven Intenties en peren aan hun
verstervingen schietgebeden als deze: ,.H. Maria.
Moeder van altyddurenden Bijstand, maak, dat
allen één zyn’; „M. Jozef, Patroon der Kerk.
Behalve de gebruikelüke meubileering,
zal hier een bureau worden ingebouwd,
want het verlangen is. dat het schip een
plaats biedt, waar de Prinses en de Prins
zich kunnen terugtrekken om arbeid te ver
richten
ertig jaran geleden stond Nederland
I lals afzetgebied van snijbloemen en
potplanten ver achter bU Engeland in
andere landen.
De actie van de Aalsmeerders, die in
groot-opgezette tentoonstellingen, zooais
nog pas een werd gehouden, de aandacht
van het Nederlandsche publiek op de
schoonheid van hun product vestigden,
bracht daar grondige verandering in.
Thans koopt de Nederlander meer bloemen
dan de Engelschman. Doch in den tuinaan
leg, en «yn liefde voor grootere planten,
voor heesters en dergelUke biyft hy nog
steeds ver achter. Daar ziet hU nog steeds
het mooie niet van in. Daar vindt hU nog
geen liefhebberij in. In de overtuiging dat
deze onbemlndheld ook te wyten valt aan
onvoldoende bekendheid, beginnen de Bos-
koopers ook. door middel van tentoonstel-
-w y iet zonder eenigen ophef la in de
|Xl bladen het bericht gelanceerd, dat
-*■ het Departement van Defensie
aan. de N.V. Nederlandsche Vllegtulgen-
fabriek Fokker te Amsterdam de op
dracht heeft verstrekt tot het 'bouwen
van 16 zeer snelle, zwaar bewapende en
een grooten actieradius bezittende lucht
kruisers van het tyj>e T 5, welke vlieg
tuigen biAnen betrékkelijk korten tijd
zullen moeten en kunnen worden afge
leverd. 'Dit bericht stemt tot zeer ge
mengde gevoelens en zeker niet tot. on
verdeelde vreugde. Het is verheugend,
dat deze belangrijke opdracht binnens
lands vergeven is aan een Nederlandsche
fabriek, wier producten glansrijk de cri-
tische vergelijking met buitenlandse!)
fabrikaat kunnen doorstaan. Door
deze opdracht blijft het defensie-
geld binnen onze grenzen, wordt een be
langrijke Nederlandsche industrie gesti
muleerd, en woiM.t er werk verschaft. De
Internationale toestand, welke ons land
tot hoogere defensie-uitgaven dwingt en
ons op kosten jaagt, welke geld verslin
den, dat wy gaarne voor meer econo
mische en sociale doeleinden hadden
gebruikt, is echter diep betreurenswaar-
dig. Daaraan valt echter door óns niets
te veranderen. Wy zitten nu eenmaal
met heel de wereld in het psychologische
en politieke vóór-oorlogsschuitje en moe
ten meevaren om niet het risico te loo- r
pen straks reddeloos te vergaan Te lang
heeft ons land zich overgeleverd aan de
schoone, maar vooralsnog niet te verwe
zenlijken ontwapenings- en pals-en-vrêe-
ülusies, aan de macht en de betrouw
baarheid van den Volkenbond, wy heb
ben nu in zoo snel mogelyk tempo een
ernstigen achterstand van onze weerbaar
heid in te halen, en het treft wel heel
ongelukkig, dat het inhalen van dezen
achterstand juist nu moet geschieden
nu er teekenen van een economische
opleving in ons land na zooveel jaren
van steeds dieper wordende ellende val
len waar te nemen. Had ons land zich
eerder en nuchterder bezonnen op den
onder fraaie en hoogdravend idealisti
sche woorden toegedekten gevaarlijken
internationalen toestand, die als een met
groene olijftakken gecamoufleerde val
kuil is, de regeerlng had vroeger en ge-
leidelijker maatregelen kunnen nemen
tot het aanpassen van ons zelfverdedi-
gingsapparaat aan de niet vermeende,
maar werkelijke toestanden in de inter
nationale samenleving der volkeren. De
opdracht tot het bouwen van deze 16
luchtkruisers is slechts een bescheiden
begin. Daarmee zullen wij nog lang niet
komen, dóar, waar wij, door anderen te
gen onzen wil en lust in gedwongen, zul
len moeten komen. Ook de regeerlng:
ziet dat zeer goed in, maar het voor
naamste werk op defensie-gebied wil ztj
overlaten aan haar opvolgster na de
Kamerverkiezingen. Er gaan weer ge
ruchten, dat President Roosevelt een
nieuwe jxjging zou wagen om de ontwa-
peningsgedachte, of liever de gedachte
van een algemeene proportloneele bewa-
peningsbeperking, nieuw leven in te bla
zen. Indien iemand, dan is het zeker
wel de machtige president van de Ver-
eenigde Staten, die met kans op eenlg
succes een dergeiyke nobele poging zou
kutinen ondernemen. Hij staat buiten
de scherpe conflicten en spanningen in
Europa, men kan hem niet verdenken
van onbetrouwbare bijbedoelingen. Maar
zelfs een initiatief van hem op dit ge
bied zou weinig reden bieden tot over
dreven verwachtingen. De ervaring heeft
geleerd, dat resultaten niet afhankelijk
zijn van woorden en wenschen, zelfs niet
als die woorden en wenschen algemeen
geuit en gepropageerd worden. Zoo lang
woorden en wenschen vromer moeten
blyven dan de wéinig vrome werkelijk
heid, zullen wy noodgedwongen ons op
die werkeiykheid moeten instellen en wel
zoo zakeiyk mogelyk. De opdracht van
het departement van defensie is een
biyk van een groeiend besef der voorals
nog onontkoombare realiteit, welke verre
van aangenaam is.
BATAVIA, 16 Jan.
staande de stremmingen in het spoorwegver
keer door de bandjirs is de nachtexpress uit
Soerabaja hedenmorgen zelfs nog twee minuten
voor den vastgestelden tUd hier aangekomen.
naar achter over het dek kan loopen. Voor een
deel, en wel meer naar het achterschip, «Un
deze doorloopen overdekt. Het voordek is ge
heel vrU-
Wanneer men het dek van het prinseiyk
Jacht betreedt. midscheeps aan boord
komende, vindt men zoowel op stuur- als bak
boord een deür, die toegang geeft tot het dek
huis. Men treedt dan een hal binnen, waar
achter een groote en zeer lichte deksalon is
gelegen. Dit is het vertrek, waar de opvarenden
gedurende den dag. behalve gedurende de maal-
tyden. zullen verblUf houden, waar de Prinses
er. de Prins gasten zullen kunnen ontvangen
waar zy in een gezellig hoekje gezeten dooi
de groote ramen ziende, het voorbytrekkend
landschap zullen kunnen aanschouwen of wel
den blik over het wyde water kunnen laten
giyden. Daar komen veel kastjes voor de dage-
lyksche benoodigdheden. een meubileering over
eenkomstig de wenschen van Prinses en Prins,
radio, fllminstallatle, enz. Hoe dit alles er uit
zal zien, kan nog niet warden gezegd, omdat de
vraag betreffende de artistieke aankleeding
van het schip nog niet is beantwoord.
Aan de achterzyde heeft de deksalon twee
groote openslaande deuren, waardoor men het
achterdek betreedt. Eerst komt men in een
soort waranda, gelegen onder het naar achter
doorgetrokken dak van den deksalon. Daarna
eerst staat men vrij- Op het open dek komen
stoelen.
Door een gang kan men in de richting van
het voorschip de hal verlaten naar den eetsalon.