De internationale Bidweek
Het nationale geschenk
T entoonstelling
Boskoop
I
GEEN ONVERMENGDE
VREUGDE
D
m
Instantlne
De reis van de
Koningin
Nieuwe bandjirs
Indië
Gebed en offer
EEN VASTE REUZEN-HAL
t1
HET WERK DER HER.
EENIGING
INRICHTING VAN HET
PRINSELIJK JACHT
1
MAANDAG 18 JANUARI 1937
laU
Safety first
Braziliaansche ruiker
voor de prinses
t
Z>e inrichting
Opening op 21 April
Veehouderi jcentrale
I
I
De spoordyk by Srowot opnieuw
beschadigd
Het mo-ic nc
p i j n s t i I r n d e
middel mót de
buitengewone
werk inq is
ta
OFFICIEELE CRISIS
PUBLICATIE
I
Volgens het verlangen van Prinses
en Prins zal het schip ook
gelegenheid bieden
voor arbeid
Waarnemend directeur treedt at
en gaat terug naar Oss
Zeg en dertig jaar trouwe dienst
Geen vertraging
Per vliegtuig verzonden
Een klein oponthoud onderweg^
doordat van het slaaprytuig
een veer brak
De belangstelling van het Neder
landsche publiek voor heesters
en tuinaanleg moet groeien
0
i
I
De rijstvelden geven het Chineesche landschap een bijzonder cachet.
(Aneta Niettegen-
Nymegen.
O1
I
■4
o
i
100
Boskoop, 14 Januari
.990
„eoo
hun
J
«waai
I
stilt en voorkomt
pijnen
verleend, om het oponthoud voor
elt zoo weinig mogelyk hinderlijk
lingen hun product onder de aandacht van
het Nederlandsche publiek te brengen, in
de hoop op resultaten, niet geringer dan die
der Aalsmeerders.
in
De heer Oonk. vroeger procuratiehouder der
tinna Van Zwanenberg, treedt, volgens een be
richt in het Handelsblad, af als waarnemend
directeur der Centrale en keert terug naar Osa.
f
en
eracheid. Deze inwendige al
der Kerk geschikt om te kun-
voorzien in de godsdienstige
Naar, wij vernemen, is de reis van
H. M. de Koningin naar Igls, volgens
ontvangen berichten, voorspoedig ver-
loopen, behoudens een onbeduidend
oponthoud by de Nederlandsch-Duit-
sche grens.
Op den
Wonoglri is tengevolge
verkeer gestremd.
i
Inklaring Inklaring
van ik Jan. van 1 Mrt
af t/m 30
April -37:
ƒ000
„000
„000
„0 00
„0 00
„0.00
„0.15
af t m 28
Febr. -37:
ƒ0.00
.0.00
„0 00
„0 00
„0.00
0.00
„9.15
J Het moet ook vorderen, want voor de groote
Bloemententoonstelling van dit jaar. die ge
houden wordt wanneer de Voorjaarsheesters
bloeien, de rhododendrons, de azalea's, de hor
tensia’s, de gouden regen en al dergelyke. voor
de opening van deze kleurenpracht op 21 April
as. wordt het kort dag.
De voorbereidingen zijn al In vollen gang. De
inzenders hebben reeds een groote plaatsruim
te aangevraagd en werken hard aan hun
zendingen. Een totaal plan van aanleg is
bewerking. De Spoorwegen hebben reeds hun
medewerking toegezegd, met dien verstande, dat
zjj naar behoefte treinen tusschen de heataan.
de dienstregeling zullen Inleggen.
Vermeld sfj nog, dat zich in het waterdich
te schot tusschen hei Prinselijk verblijf en
dat voor de gasten, een nooddeur bevindt,
die achter de betimmering verborgen zal
worden. Mocht In geval van nood de gewone
uitgang van het Prinselijk verblijf naar bo
ven niet meer bereikbaar ijjn, dan verschaft
deze deur toegang tot het achterschip.
Aan groote vereenigingen, reis- of andere
groote gezelschappen, die zich van te voren
met den" secretaris van de Tentoonstellingsver-
eenlging In verbinding hebben gesteld, zal een
reductie op den toegangsprijs kunnen worden
verleend.
Ook het buitenland toont veel belangstelling
die nog vergroot wordt, doordat de voornaamste
reisbureaus gecombineerde tochten naar Bos
koop en de Bollenstreek arrangeeren.
Kortomalles is op gang. Het wordt een groot
geheel.
Van de Inrichting van het schip onder dek
kan het volgende worden verteld. Voor de ma
chinekamer, die midscheeps ligt, treft men
de keuken aan en de verblijven voor de beman
ning. Kapitein, machinist, dekknechts en be
dienend personeel, beschikken deels over een
eigen hut en bovendien hebben zjj hun eigen
douche-gelegenheld. In de keuken In de onmid-
dellyke nabijheid, zullen aanwezig zijn ‘n koel-
kast, een warmwatervoorziening en een kleine
centrale verwarming, die des avonds in voor-
of najaar de kilte kan verdrijven en die des win
ters dienst kan doen om het schip vorstvrjj te
houden.
Achter de machinekamer liggen de prinselijke
vertrekken, bestaande uit slaapvertrekken en
badkamer. In het achterschip bevinden zich de
verblijven voor de gasten, welke bestaan uit een
tweepersoonshut en twee éénpersoonshutten.
Deze twee kleine hutten zijn door het verwijde
ren van 'n los tusschenschot tot een groote hut
voor twee personen te maken. Bovendien heb
ben de gasten een eigen douche-gelegenheld.
Maar dan niet meer in een tentl
Daarmee had men ééns en voor al
tijd ervaring genoeg. Dat dorst men
niet meer te riskeeren. Er moest een
vast permanent gebouw komen, dat
tot in de verre toekomst een waardig
onderdak aan de groote tentoon
stelling kon bieden. K
Zy krjjgt een lengte van 102 en een breedte
van 40 Meter en deze ruimte staat onder één
kap. geheel vrij, zonder pilaren of andere
steunpunten. By dese groote hal sluit een klei
nere aan van 35 bij 20 Meter die haar
met het bestaande groote restaurant, vlak te
genover het station verbindt.
Dat gebouw nu komt er. Het heeft wel moeite
gekost de benoodigde middelen gedekt te
krijgen. De gemeente Boskoop garandeerde te
zamen met een viertal omliggende plaatsen een
leenlng die het mogelijk maakt een tentoonstel
lingshal op te richten zooals er in ons land geen
tweede bestaat.
Op 22 Januari zal aan den adjudant-onder-
officler-admlnistrateur bij het vijfde regiment
infanterie te Amersfoort O. J. van Nimwegen
de medaille voor zes en dertig jarigen trouwe
dienst worden uitgereikt.
SEMARANG, 1« Jan. (Aneta) Een
bandjir van de Loesaririer heeft gister
avond om 10 uur opnieuw den spoordijk bij
Srowot beschadigd. De herstelwerkzaamhe
den aan de baan van de N.I.S. waren ech
ter gereed Voor bet pasarrrin van den
nachttrein-
In het Duitsche grensplaatsje Cranenburg
bleek, dat het speciale slaaprjjtulg Rotterdam -
München, waarin Hare Majesteit de reis maak
te, door de spoorwegautoriteiten moest worden
afgekeurd, In verband met het feit, dat er in het
onderstel een veer was gebroken.
Hare Majesteit heeft toen in een gewonen
slaapwagen, welke In den trein was voor het
traject Amsterdam-Bazel, de reis voortgezet
tot Keulen, waar inmiddels door de goede zor
gen der Duitsche Spoorwegen een speciaal
slaaprijtuig in gereedheid was gebracht in de
onmlddellljke nabijheid van de plaats van aan
komst van den trein.
Aangezien dit rijtuig een stoomverwarming
had, moesten de Duitsche Spoorwegen een
Men zietin dit gebouw nog andere mogelijk
heden dan zijn gebruik voor de tentoonstelling
alleen. Twee maanden. April en Mei, doet het
daarvoor dienst. De rest van het jaar kan het
worden gebruikt voor landbouwtentoonstellingen,
congressen, landdagen en aL-dergelyke Het
werk vordert reeds aanzienlijk
BATAVIA. 16 Jan.
staande de stremmingen In het spoorwegver
keer door de bandjirs Is de nachtexpress uit
Soerabaja hedenmorgen zelfs nog twee minuten
vöcr den vastgestelden tijd hier aangekomen.
Twee jaar geleden In 1935 werd In Bos
koop de eerste groote bloemententoonstelling
georganiseerd. Zij was gevestigd in een groote
tent. En ondanks den sterken tegenslag, dien de
organlseerende vereeniging ondervond, doordat
deze wankele behuizing niet bestand bleek te
gen een sterken storm, slaagde deze eerste ten
toonstelling volkomen. Tachtigduizend men
schen bezochten haar; er kwam groote belang
stelling uit het buitenland en ook het Hof liet
zich niet onbetuigd. w
Dit heeft aangemoedigd tot een herhaling.
Men koesterde destijds toch al het plan iedere
twee jaren een dergelijke tentoonstelling te or-
ganlseeren en eventueel in de toekomst zelfs
leder jaar. Het succes spoorde aan tot uitvoe
ring van dit plan.
Ook de Nederlandsche Kolonie te Rio de Ja
neiro heeft blijk van medeleven met het Prin
selijk huwelijk gegeven en wel door het zenden
van een ruiker Braziliaansche lotusbloemen.
Met groote erkentelijkheid heeft de Neder-
lancflche Kolonie te Rio de Janeiro gebruik ge
maakt van het aanbod van den luchtvaartdienst
,X>ufthaven Condor” de bloemen per vliegtuig te
verzenden De ruiker kon dan ook een dezer
dagen In frisschen staat aan prinses Juliana
worden aangeboden.
Wat de inrichting van het jacht
voor.het Prinselijk Paar betreft, ver
nemen wjj nog de volgende interes
sante bijzonderheden.
Bjj de verdeeling van de inwendige
ruimte van het Prinselijk jacht is in
de eerste plaats rekening gehouden
met de veiligheid der opvarenden,
die - zooals vanzelf spreekt aan
de allerhoogste eischen moet voldoen.
Nadat eenlgen tijd geleden de maxlmumleng-
te en breedte en de uiterste diepgang van het
schip In ontwerp bekend zijn gemaakt, uitslui
tend met het doel aan belangstellenden een al
gemeen Idee te geven van de grootte van het
vaartuig, zijn thans dank zij berekening, uit de
teekening en doot^beproevlng de maten van
het schip komen vast te staan. De grootste leng
te over dek gemeten bedraagt 31 meter, de leng
te op de waterlijn 29.28 meter, de breedte 550
meter en de diepgang 154 meter.
Met een halve lading motorbrandstof en water
aan boord, hetgeen mogelijk is by vaarten door
kanalen, gezien de mogelijkheid tot bijvullen,
wordt de diepgang van het schip aanmerkelijk
minder.
‘r
-J—ertlg jaren geleden stond Nederland
I lals afzetgebied van snijbloemen en
potplanten ver achter bij Engeland In
andere landen.
De
De nijvere Boekoopers, die blf de versiering
van het Koninklijk Paleis In de Bruidsdagen
van onze Prinses toonden hoe fijn en smaak
vol zij met hun materiaal kunnen werken, hjin
Oranje-liefde kunnen uitspreken; dese man
nen, die naar de gebrandschilderde ramen In
het keurige Raadhuis toonen met de heele
wereld zakenrelaties onderhielden en nog on
derhouden. verdienen belangstelling van het
Nederlandsche publiek, straks, wanneer zij de
edelste hunner producten samen gaan brengen
onder de reusachtige overkapping van
groote trotsche tentoonstellingshal
voorzlenfhg treffen Inzake de tractie, omdat
op het traject StuttgartMünchen electriache
tractie, bestaat Die trein werd voor deze gele
genheid daarom ^fóorzien van stoomtractie.
De Duitsche spoorwegautoriteiten hebben alle
medewerkiA verleend, om het oponthoud voor
Hare Majeneit zoo weinig mogelijk hinderlijk
te doen zijn. Een der leden van de Deutsche
Relchsbahn, Direktlon Koeln, heeft de seis
medegemaakt, om zich ervan te vergewissen
dat alles een vlot verloop had
Voor de goede orde wordt opgemerkt dat in
deze bedragen niet is begrepen bet In' artikel
8 b, onder lo, van voornoemde beschikking be
doelde gedeelte van. het prijsverschil.
Indien men zijn Import op verderen termijn
nu reeds wenscht vast te leggen tot bovenge
noemde prijsverschillen, gelieve men zich daar
over met de Nederlandsche Meelcentrale
's-Gravenhage In verbinding te stelten
•s-Oeevsabige, M Jaoaaet MM.
Naast de gang en tusschen hal en eetsalon,
ligt grenzend aan den laatste, een dienkamer
en hierachter het stuurhuis. In het stuurhuis
worden alle bedleningsorganen en de contróle-
Instrumenten voor de twee hoofdmotoren aan
gebracht. alsmede alle verdere benoodigdheden
voor de navigatie. Dit stuurhuis staat In open
verbinding met de gang, waardoor het deel
uitmaakt van de overige ruimten van het schip
Aldus blijven de opvarenden In contact met de
kern van het scheepsbedrijf, waardoor in niet
geringe mate het sportieve element In dit schip
wordt verhoogd!
Boven op het dekhuis en wel achter stuur
hut en schoorsteen komen de roel-zellsloep en
de motorbijboot te staan, welke met behulp van
davits overboord gevierd kunnen worden. De
davits zullen dank zij een bijzondere construc
tie Inschuifbaar zijn, zoodat de hoogte van het
geheel boven water, met het oog op het. pas-
seeren van raste bruggen, zooveel mogelyk
wordt beperk'
De rails van de baan dej Staatsspoor hangen
op twee plaatsen over een afstand van ongeveer
dertig meter In de lucht. Hedennacht is een
ploeg van honderd koelies wederom begonnen
met de herstelling van de baan van de Staats
spoor en het metselwerk van twee bruggen, elk
met een spanning van tien meter.
hoofdverkeersweg van Solo naar
van een bandjir alle
Een der voorzorgen, welke zijn genomen, is
de verdeeling van het schip In zeven afdeelin-
gen, door middel van zes waterdichte schotten.
Het doel der schotten is tweeledig, zy be
schermen tegen brand en behoeden voor zin
ken van het schip In geval van aanvaring en
van ernstige beschadiging der scheepshuid. De
afstanden tusschen de schotten zijn toch zoo
gekozen, dat bjj volloopen van de ruimte tua-
schen twee er van, het schip biyft drijven. Bjj
brand beperken zjj het vuur tot een ruimte en
kan dit van de overige ruimten uit worden
bestreden. Weliswaar is het gevaar voor brand
op dit schip al zeer gering, omdat het niet van
benzinemotoren voorzien wordt, doch van die
selmotoren, welke op olie loopen. Bovendien
wordt een brandbluschlnstallatie door het ge-
heele schip aangelegd.
De machinekamer In het midden van het
schip, de prinselijke verblijven en die voor de
gasten, welke achter deze gelegen zijn, de keu
ken en de verblijven der bemanning voor in
het schip ontworpen, liggen alle onder dek. Het
overige deel der verblijven Is gebouwd op het
dek, tezamen een grooten opbouw vormend.
Toch is die opbouw niet zoo hoog en zoo groot,
dat hierdoor het schip een minder sierlijk uiter-
HJk zou bezitten. Integendeel. De opbouw ac
centueert de forsche lijnen van den romp. HIJ
beslaat ook niet de volle breedte, zoodat men
asm beide zijden langs het dekhuis van voor
zijn, gelijk Ojj, Vader, in MD en Ik in U. dat ook
zy één zijn teneinde de wereld geloove.
dat Gjj Mij gezonden hebt", waaraan volgens het
verlangen der Kerk worde toggeveegd: „Ik zeg
u Oy zyt Petrus. En op deze steenrots zal Ik
Myne Kerk bouwen,” alsmede het eerste der drie
gebeden vóór de Communie in de H Mis.
Maar by dit offlcieele gebed, dat tegenwoor
dig in de meeste kerken van Nederland geza-
meniyk wordt verricht formulieren zyn te
gen geringen prüs verkrijgbaar by het Bureau
van het Apostolaat des Gebeds. van Oldenbame-
veldtstraat 21, Nymegen stéllen degenen
zich niet tevreden, die echt voelen voor dit
waarachtig Chrlstusbelang Hun hart gaat open
by de schrijnende tragiek van die mlllioenen
en mlllioenen. van wie velen angstig worstelen
op den w¥g naar het vurlg-verbcide Licht; van
wie de meesten. bulten hun schuld, op hun zlels-
Impulsen zwerven en vaak sublieme kreten uit-
stooten naar de eeuwigheid; voor wie allen het
kostbare bloed van den Eenlgen Verlosser ge
vloeid heeft Zy willen graag iets byaragen oni
hen te doen optrekken van het Oosten cn het
Westen, van het Noorden en het Zuiden naar
de glanzende Stad op den Berg; om hen deel
achtig te maken aan den geregelden toevoer van
levenssappen uit den waren Wynstok; om hen
te kunnen begroeten als ledematen van de ziel
en het lichaam der Kerk En daarom offeren
zij en hier hebben wy niet slechts priesters
en religieuzen, maar ook leeken en vooral kin
deren op het oog gedurende de komende da
gen dikwyis de H. Mis en de H. Communie op
voor de aangegeven intenties en paren aan hun
verstervingen schietgebeden als deze: ,JI. Maria.
Moeder van altyddurenden Bijstand, maak, dat
allen één zyn „K Jozef. Patroon der Kerk,
bescherm ons en ons Apostolaat".
Moge de H< Geest het verstand van alle Chris-
tus-zoekers bestralen met zyn licht en hun we
gen van goeden wil doen uitloopen op den
éénen Weg die als de Waarheid en het Leven
der Moederkerk Is; moge Hy in de harten van
hén. die de onverdiende gave des geloofs tot
dankbaarheid verplicht, een liefdevuur ontste
ken voor het apostolaat der hereenigtng en het
missiewerk, opdat zlenderoogen toeneme het ge-
tal van degenen, die daadwerkeiyk toonen iets
te begrijpen van en innig mee te leven met
Christus smachtende bede: „Ut omnes unum
sint: Dat allen één mogen zyn!”
ALPHONS MULDERS, Pr
-w y iet zonder eenlgen ophef is in de
|Xl bladen het bericht gelanceerd, dat
het Departement van Defensie
aan de N.V. Nederlandsche Vlleglulgen-
fabriek Fokker te Amsterdam de op
dracht heeft verstrekt tot het bouwen
van 16 zeer snelle, zwaar bewapende en
een grooten actieradius bezittende lucht
kruisers van het type T 5. welke vlieg
tuigen binnen betrekkelijk korten tijd
zullen moeten en kunnen worden afge
leverd. Dit bericht stemt tot zeer ge
mengde gevoelens en zeker niet tot on
verdeelde vreugde. Het is verheugend,
dat deze belangrijke opdracht binnens
lands vergeven is aan een Nederlandsche
fabriek, wier producten glansrijk de cri-
tische vergelijking met buitenlandsch
fabrikaat kunnen doorstaan. Door
deze opdracht blijft het defensie-
geld binnen onze grenzen, wordt een be
langrijke Nederlandsche industrie gesti
muleerd. en wordt er werk verschaft. De
internationale toestand, welke ons land
tot hoogere defensie-uitga ven dwingt en
ons op kosten jaagt, welke geld verslin
den, dat wij gaarne voor—meer econo
mische en sociale doeleinden hadden
gebruikt, is echter diep betreurenswaar-
dig. Daaraan valt echter door óns niets
te veranderen. Wij zitten nu eenmaal
met heel de wereld in het psychologische
en politieke vóór-oorlogsschultje en moe
ten meevaren om niet het risico te loo
pen straks reddeloos te vergaan Te lang
heeft ons land zich overgeleverd aan de
schoone, maar vooralsnog niet te verwe
zenlijken ontwapenlngs- en pals-en-vrêe-
illusies, aan de macht en de betrouw
baarheid van den Volkenbond. Wij heb
ben nu in zoo snel mogelijk tempo een
ernstigen achterstand van onze weerbaar
heid in te halen, en het treft wel heel
ongelukkig, dat het Inhalen van dezen
achterstand juist nu moet geschieden
nu er teekenen van een economische
opleving in ons land na zooveel jaren
van steeds dieper wordende ellende val
len waar te nemen. Had ons land zich
eerder en nuchterder bezonnen op den
onder fraaie en hoogdravend idealistl-
sche woorden toegedekten gevaarlijken
internationalen toestand, die als een met
groene olijftakken gecamoufleerde val
kuil is, de regeering had vroeger en ge
leidelijke r maatregelen kunnen nqpien
tot het aanpassen van ons zelfverdedi-
gingsapparaat aan de niet vermeende,
maar werkelijke toestanden In de inter
nationale samenleving der volkeren. De
opdracht tot het bouwen van deze 16
luchtkrulsers is slechts een bescheiden
begin. Daarmee zullen wij nog lar-g niet
komen, daar, waar wij, door anderen te
gen onzen wil en lust in gedwongen, zul
len moeten komen. Pok de regeering
ziet dat zeer goed in, maar het voor
naamste Ttyerk op defensie-gebied wil zjj
overlaten aan haar opvolgster na de
Kamerverkiezingen. Er gaan weer ge
ruchten. dat President Roosevelt een
nieuwe poging zou wagen om de ontwa-
peningsgedachte, of liever de gedachte
van een algemeene proportioneele bewa-
penlngsbeperking, nieuw leven in te bla
zen. Indien iemand, dan is het zeker
wel de machtige president van de Ver-
eenigde Staten, die met kans op eenig
succes een dergelijke nobele poging zou
kunnen ondernemen. Hij staat buiten
de scherpe conflicten en spanningen in
Europa, men kan hem niet verdenken
van onbetrouwbare bijbedoelingen. Maar
zelfs een initiatief van hem op dit ge
bied zou weinig reden bieden tot over
dreven verwachtingen. De ervaring heeft
geleerd, dat resultaten niet afhankelijk
zijn van woorden en wenschen, zelfs niet
als die woorden en wenschen algemeen
geuit en gepropageerd worden. Zoo lang
woorden en wenschen vromer moeten
blijven dan de weinig vrome werkelijk
heid, zullen wij noodgedwongen ons op
die werkelijkheid moeten instellen en wel
zoo zakelijk mogelijk. De opdracht van
het departement van defensie Is een
blijk van een groeiend besef der voorals
nog onontkoombare realiteit, welke verre
van aangenaam is.
Behalve de gebruikelyke meubileering,
zal hier een bureau worden ingebouwd,
want het verlangen is, dat het schip een
plaats biedt, waar de Prinses en de Prins
zich kunnen terugtrekken om arbeid te ver
richten.
De Nederlandsche Meelcentrale maakt be
kend;
Het gedeelte van bet prijsverschil per
KG voor den invoer van veekoeken (in den
sta van artikel 1. lid 1, onder 11 o, van het
Crisis-Akkerbouwbesluit 1934) als bedoeld in ar
tikel Sb. onder 2o. van de Crisis-Akkerbouw-
beschikkmg 1934 L is als volgt vastgesteld;
e bidweek, die vandaag begonnen is. vestigt
weer onze bijzondere aandacht op twee
wezenwigenschappen der Kerk: haar
eenheid en haar algemeenheid.
Christus heeft in het Ryk. door Hem ge
sticht, volstrekte eenheid gewild Van die een.
heid zyn echter in den loop der eeuwen groote
groepen losgescheurd, zoowel in het Oosten als
in het Westen.
In het Oosten werden reeds de dwalingen
van het Néstorianisme en Monophysltisme
(vyfde eeuw) oorzaak van verschillende af-
scheidlngen. De groote Oostersche scheuring is
echter die van Byzantium, in de 9e eeuw onder
patriarch Photius begonnen en in de He eeuw
onder patriarch Michael Caerularius voltooid.
Na de scheuring in het Oosten volgde in de
16e eeuw de afval van het Westen. Luther brak
met de Kerk en in de Germaansche landen
verrezen tal van landskerken; Calvyn drukte
zyn stempel op het Protestantisme van Frank-
ryk; in Engeland werd de nieuwe heilsleer
staatsgodsdienst evenals in de Noordelijke lan
den Het Protestantisme droeg de kiem der ver
deeldheid in zich en viel in verschillende sekten
uiteen. In de volgende eeuwen stelden de aan
hangers van Jansenius de party boven de
Kerk, openbaarden zich schismatieke strevin
gen door het absolute vorstengezag gesteund,
verspreidden zich rationalistische leeringen.
Een andere wezenseigenschap van de Kerk is
haar algemeenheid. Christus Immers heeft, blU-
ijens verschillende uitspraken der H. - Schrift,
Zyn Ryk niet willen stichten voor enkele be
voorrechten. niet voor een bepaalde klaste van
personen, ook niet voor een bepaalde natie,
maar voor alle menschen. voor alle landen
rassen zonder ondei
gemeenheid maakt c
nen voorzien In óe godsdienstige behoeften
van alle volken in alle tijden. Krachtens het
mlsslebevel, van ha^r Goddelyken Stichter ont
vingen, moet de Kerk bovendien streven naar
uitwendige algemeenheid en zich over heel de
wereld verspreiden.
Na negentien eeuwen Christendom is de toe
stand felteiyk aldus, dat meer dan duizend mll-
lloen menschen nog niet het geheim kennen
van de verlossing door .Christushet Boeddhis
me in de Oost-Aziatische landen telt 140 mil-
lloen aanhangers; het Animisme of Fetlchlsme
onder de primitieve volken 160 millioen; het
Hindoeïsme in de Indiën 200 millioen; het
Confucianisme in China 270 millioen; het
Shintoïsme in Japen 20 millioen; de Islam in
de Turksche en Arabische gebieden 240 mil
lioen; de Joden over heel de wereld 13 mil
lioen. Van de christeiyke godsdiensten tellen *t
Katholicisme 363 millioen. het Protestantisme
220 millioen en de afgescheiden Oostersche
kerkgenootschappen 160 millioen leden. Hierby
dient men echter te bedenken, dat van alle
godsdiensten alleen het Katholicisme een echte
en hechte eenheid vormt; tegenover deze een
heid staat weliswaar een geweldige massa aan
hangers van andere christelyke en nlet-chris-
telyke godsdiensten, maar zy vallen niet slechts
uiteen in verschillende groepeeringen. doch bo
vendien is elke afzonderiyke groepeering in zich
zelf hopeloos verdeeld.
Wie zich Inbeelden mocht, dat er hetzy by
de afgescheiden Oosterlingen, hetey bU de An
glicanen, hetzy by de Protestanten groote groe
pen gereed staan om in de ware Kerk van
Christus te worden opgenomen, zou terecht ge-
nd worden een utopist of idealist in den
instigen zin van het woord. Maar de beste
:aars voor de Hereeniging zien de zaak an
ders. Zy, met hun werkeiykheidszln en kennis
van zaken, beseffen, dat een scheidsmuur, door
de eeuwen tusschen de belijdenissen gebouwd,
niet in enkele jaren gesloopt wordt; dat de po
litiek in het verleden van het hereeniglngs-
werk een lijdensweg heeft gemaakt en, ondanks
kortstondige en gedeeltelyke successen, een bit
tere ontgoocheling; dat ook het missiewerk on
der de heidenen op velerlei moeliykheden stuit,
die den betrekkelyk langzamen vooruitgang ver
klaren. Maar zy weten daarenboven, dat, vol
gens het woord der Schriftuur, by God geen
ding onmogeiyk is; dat het vrucht-dragen-in-
volhardlng een geheim is, hetwelk het chris
tendom ons leert; dat er een Goddeiyke be
lofte' bestaat omjrent andere schapen, die naar
de stem van den goeden Herder zullen luiste
ren en dat het zal worden: één kudde en één
Herder. En in geloovig vertrouwen zien zy bo
ven de verscheidenheid der religies en boven
de scheuringen onder de christenheid het heer-
lyk visioen der godsdienstige eenheid als een
belofte van hoogeren vrede.
En bij hun streven naar het onmiddellyk-
bereikbare volgen zy de irenische methode: om
den bodem te bereiden, om een sfeer van weder-
zydsch vertrouwen te scheppen, om de belemme
ringen, die de hereeniging in den weg staan, te
verkleinen ew zooveel mogeiyk weg te nemen.
Of is het niet onze zending op het kruispunt
van de wegen des geestes. om den zoekenden
richting te geven en leiding; heeft Christus onze
zending niet geteekend in geiykenissen van het
zout der aarde en het licht der wereld; zyn we
geen schuldenaren aan Griek en barbaar, aan
wyaen en onwyzen, moeten we niet alles voor
allen worden om allen zalig te maken? Dat vroe
ger by sommige afgescheidenen verwachtingen
zyn gewekt, die niet vervuld konden worden,
omdat hun niet steeds de volle waarheid was
geschonken, is hierby den voorlichters voldoen
de bekend, om hen te vermanen tot oprechte
klaarheid by het uiteenzetten der hereenlgings-
gedachte en tot theologische nauwkeurigheid
van uitdrukking.
Maar rond de uiteraard betrekkelyk kleine
kern van studeerenden, die te gelegener tyd hun
resultaten verspreiden in woord en geschrift,
kunnen en moeten veel breedere kringen wor
den bezield met een geest van offervaardige
liefde en vertrouwvol gebed voor de hereent-
glngsldee. Evenzeer als er gebeden moet worden
om den zegen op het missiewerk onder de hei
denen, zoo vraagt ook het apostolaat jegens onze
afgescheiden broeders en zusters in Christus vóór
alles den bevruchtenden invloed van Gods won
derbare genade, door menscheltjk smeeken ver
kregen. En dit bidden wordt ons allen wederom
dringend aanbevolen en byzonder gemakkelyk
gemaakt door de a.s. Internationale Bidweek ter
vereeniging van alle afgescheiden christenen
en niet-christenen in de Katholieke Kerk.
Reeds in 1909 keurde Paus Pius X dezen he-
melbestormenden gebedskruistocht goed, waar
toe ’s jaars tevoren een Anglikaansch geeste-
Wke, Paul James Wattson (Francis), het ini
tiatief had genomen, en die sindsdien jaariyks,
van het feest van Sint Petrus’ Stoel te Rome
(18 Jan.) tot en met het feest van Sint Paulus’
bekeering (25 Jan.), katholieken en niet-katho-
Ueken in eenzelfde broederiyke smeeking ver-
eenigt. „dat allen^één mogen zyn’’. Door de op
eenvolgende Pausen aanbevolen en met aflaten
verrykt. door honderden bisschoppen begunstigd,
in alle landen krachtig gepropageerd, zal dit al
gemeen gebedsoctaaf stroomen van genaden
doen vloeien uit 'het Goddeiyk Hart van den
Stichter der Kerk, die moet reageeren op de
stem van de menschheid in nood, waar deze zoo
dringend en eenparig de bede herhaalt, door
Hem zélf tydens Zyn sterfeiyk leven tot ZUn
hemelse hen Vader gericht: „Opdat allen één
actie van de Aalsmeerders, die in
groot-opgezette tentoonstellingen, zooals er
nog pas.een werd gehouden, de aandacht
van het Nederlandsche publiek op de
schoonheid van hun product vestigden,
bracht daar grondige verandering in.
Thans koopt de Nederlander meer bloemen
dan de Engelschman. Doch In den tuinaan
leg, en zyn liefde voor grootere planten,
voor heesters en dergelyke Wyft hy nog
steeds ver achter. Daar ziet hy nog steeds
het mooie niet van in. Daar vindt hy nog
geen liefhebberij in. In de overtuiging dat
deae onbemindheid ook te wyten valt aan
onvoldoende bekendheid, beginnen de Boe
koopers ook door middel van tentoonstel-
voor lynkoeken
voor soyaachroot
voor aoyakoeken
voor grondnootkoeken
voor grondnootschllfers
voor grondnootmeel
voor cocoekoeken
voor Nederl. Ocet-Indlsche
cocoskoeken
voor alle andere niet ge
noemde soorten vee
koeken (al dan niet
verwerkt met bijpro
ducten en/o< afvallen)
naar achter over het dek kan loopen. Voor een
deel, en wel meer naar het achterschip, zyn
dese doorloopen overdekt. Het voordek is ge
heel vry.
Wanneer men het dek van het prinselyk
jacht betreedt, midscheeps aan boord
komende, vindt men aoowel op stuur- als bak
boord een deur, die toegang geeft tot het deF-
huls. Men treedt dan een hal binnen, waar
achter een groote en zeer lichte deksalon is
gelegen. Dit is het vertrek, waar de opvarender
gedurende den dag, behalve gedurende de maal-
tyden. zullen verbiyf houden, waar de Prinses
er. de Prins gasten zullen kurthen ontvangen
waar zy in een gezellig hoekje gezeten dom
de groote ramen ziende, het voorbytrekkenc
landschap zullen kunnen aanschouwen of wel
den blik over het wyde water kunnen later,
giyden. Daar komen veel kastjes voor de dage-
lyksche benoodigdheden. een meubileering over
eenkomstig de wenychen van Prinses en Prins,
radio. fUminstallatie. enz. Hoe dit alles er uit
zal zien, kan nog niet warden gezegd, omdat de
vraag betreffende de artistieke aankleedlng
van het schip nog niet is beantwoord.
Aan de achterzyde heeft de deksalon twee
groote openslaande deuren, waardoor men het
achterdek betreedt. "'Eerst komt men in een
soort waranda, gelegen onder het naar achter
doorgetrokken dak van den deksalon. Daarna
eerst staat men vry. Op het open dek komen
stoelen.
Door een gang kan men in de richting van
het voorschip de hal verlaten naar den eetsalon.