De internationale Bidweek Het nationale geschenk T entoonstelling Boskoop I GEEN ONVERMENGDE VREUGDE D m Instantlne De reis van de Koningin Nieuwe bandjirs Indië Gebed en offer EEN VASTE REUZEN-HAL t1 HET WERK DER HER. EENIGING INRICHTING VAN HET PRINSELIJK JACHT 1 MAANDAG 18 JANUARI 1937 laU Safety first Braziliaansche ruiker voor de prinses t Z>e inrichting Opening op 21 April Veehouderi jcentrale I I De spoordyk by Srowot opnieuw beschadigd Het mo-ic nc p i j n s t i I r n d e middel mót de buitengewone werk inq is ta OFFICIEELE CRISIS PUBLICATIE I Volgens het verlangen van Prinses en Prins zal het schip ook gelegenheid bieden voor arbeid Waarnemend directeur treedt at en gaat terug naar Oss Zeg en dertig jaar trouwe dienst Geen vertraging Per vliegtuig verzonden Een klein oponthoud onderweg^ doordat van het slaaprytuig een veer brak De belangstelling van het Neder landsche publiek voor heesters en tuinaanleg moet groeien 0 i I De rijstvelden geven het Chineesche landschap een bijzonder cachet. (Aneta Niettegen- Nymegen. O1 I ■4 o i 100 Boskoop, 14 Januari .990 „eoo hun J «waai I stilt en voorkomt pijnen verleend, om het oponthoud voor elt zoo weinig mogelyk hinderlijk lingen hun product onder de aandacht van het Nederlandsche publiek te brengen, in de hoop op resultaten, niet geringer dan die der Aalsmeerders. in De heer Oonk. vroeger procuratiehouder der tinna Van Zwanenberg, treedt, volgens een be richt in het Handelsblad, af als waarnemend directeur der Centrale en keert terug naar Osa. f en eracheid. Deze inwendige al der Kerk geschikt om te kun- voorzien in de godsdienstige Naar, wij vernemen, is de reis van H. M. de Koningin naar Igls, volgens ontvangen berichten, voorspoedig ver- loopen, behoudens een onbeduidend oponthoud by de Nederlandsch-Duit- sche grens. Op den Wonoglri is tengevolge verkeer gestremd. i Inklaring Inklaring van ik Jan. van 1 Mrt af t/m 30 April -37: ƒ000 „000 „000 „0 00 „0 00 „0.00 „0.15 af t m 28 Febr. -37: ƒ0.00 .0.00 „0 00 „0 00 „0.00 0.00 „9.15 J Het moet ook vorderen, want voor de groote Bloemententoonstelling van dit jaar. die ge houden wordt wanneer de Voorjaarsheesters bloeien, de rhododendrons, de azalea's, de hor tensia’s, de gouden regen en al dergelyke. voor de opening van deze kleurenpracht op 21 April as. wordt het kort dag. De voorbereidingen zijn al In vollen gang. De inzenders hebben reeds een groote plaatsruim te aangevraagd en werken hard aan hun zendingen. Een totaal plan van aanleg is bewerking. De Spoorwegen hebben reeds hun medewerking toegezegd, met dien verstande, dat zjj naar behoefte treinen tusschen de heataan. de dienstregeling zullen Inleggen. Vermeld sfj nog, dat zich in het waterdich te schot tusschen hei Prinselijk verblijf en dat voor de gasten, een nooddeur bevindt, die achter de betimmering verborgen zal worden. Mocht In geval van nood de gewone uitgang van het Prinselijk verblijf naar bo ven niet meer bereikbaar ijjn, dan verschaft deze deur toegang tot het achterschip. Aan groote vereenigingen, reis- of andere groote gezelschappen, die zich van te voren met den" secretaris van de Tentoonstellingsver- eenlging In verbinding hebben gesteld, zal een reductie op den toegangsprijs kunnen worden verleend. Ook het buitenland toont veel belangstelling die nog vergroot wordt, doordat de voornaamste reisbureaus gecombineerde tochten naar Bos koop en de Bollenstreek arrangeeren. Kortomalles is op gang. Het wordt een groot geheel. Van de Inrichting van het schip onder dek kan het volgende worden verteld. Voor de ma chinekamer, die midscheeps ligt, treft men de keuken aan en de verblijven voor de beman ning. Kapitein, machinist, dekknechts en be dienend personeel, beschikken deels over een eigen hut en bovendien hebben zjj hun eigen douche-gelegenheld. In de keuken In de onmid- dellyke nabijheid, zullen aanwezig zijn ‘n koel- kast, een warmwatervoorziening en een kleine centrale verwarming, die des avonds in voor- of najaar de kilte kan verdrijven en die des win ters dienst kan doen om het schip vorstvrjj te houden. Achter de machinekamer liggen de prinselijke vertrekken, bestaande uit slaapvertrekken en badkamer. In het achterschip bevinden zich de verblijven voor de gasten, welke bestaan uit een tweepersoonshut en twee éénpersoonshutten. Deze twee kleine hutten zijn door het verwijde ren van 'n los tusschenschot tot een groote hut voor twee personen te maken. Bovendien heb ben de gasten een eigen douche-gelegenheld. Maar dan niet meer in een tentl Daarmee had men ééns en voor al tijd ervaring genoeg. Dat dorst men niet meer te riskeeren. Er moest een vast permanent gebouw komen, dat tot in de verre toekomst een waardig onderdak aan de groote tentoon stelling kon bieden. K Zy krjjgt een lengte van 102 en een breedte van 40 Meter en deze ruimte staat onder één kap. geheel vrij, zonder pilaren of andere steunpunten. By dese groote hal sluit een klei nere aan van 35 bij 20 Meter die haar met het bestaande groote restaurant, vlak te genover het station verbindt. Dat gebouw nu komt er. Het heeft wel moeite gekost de benoodigde middelen gedekt te krijgen. De gemeente Boskoop garandeerde te zamen met een viertal omliggende plaatsen een leenlng die het mogelijk maakt een tentoonstel lingshal op te richten zooals er in ons land geen tweede bestaat. Op 22 Januari zal aan den adjudant-onder- officler-admlnistrateur bij het vijfde regiment infanterie te Amersfoort O. J. van Nimwegen de medaille voor zes en dertig jarigen trouwe dienst worden uitgereikt. SEMARANG, 1« Jan. (Aneta) Een bandjir van de Loesaririer heeft gister avond om 10 uur opnieuw den spoordijk bij Srowot beschadigd. De herstelwerkzaamhe den aan de baan van de N.I.S. waren ech ter gereed Voor bet pasarrrin van den nachttrein- In het Duitsche grensplaatsje Cranenburg bleek, dat het speciale slaaprjjtulg Rotterdam - München, waarin Hare Majesteit de reis maak te, door de spoorwegautoriteiten moest worden afgekeurd, In verband met het feit, dat er in het onderstel een veer was gebroken. Hare Majesteit heeft toen in een gewonen slaapwagen, welke In den trein was voor het traject Amsterdam-Bazel, de reis voortgezet tot Keulen, waar inmiddels door de goede zor gen der Duitsche Spoorwegen een speciaal slaaprijtuig in gereedheid was gebracht in de onmlddellljke nabijheid van de plaats van aan komst van den trein. Aangezien dit rijtuig een stoomverwarming had, moesten de Duitsche Spoorwegen een Men zietin dit gebouw nog andere mogelijk heden dan zijn gebruik voor de tentoonstelling alleen. Twee maanden. April en Mei, doet het daarvoor dienst. De rest van het jaar kan het worden gebruikt voor landbouwtentoonstellingen, congressen, landdagen en aL-dergelyke Het werk vordert reeds aanzienlijk BATAVIA. 16 Jan. staande de stremmingen In het spoorwegver keer door de bandjirs Is de nachtexpress uit Soerabaja hedenmorgen zelfs nog twee minuten vöcr den vastgestelden tijd hier aangekomen. Twee jaar geleden In 1935 werd In Bos koop de eerste groote bloemententoonstelling georganiseerd. Zij was gevestigd in een groote tent. En ondanks den sterken tegenslag, dien de organlseerende vereeniging ondervond, doordat deze wankele behuizing niet bestand bleek te gen een sterken storm, slaagde deze eerste ten toonstelling volkomen. Tachtigduizend men schen bezochten haar; er kwam groote belang stelling uit het buitenland en ook het Hof liet zich niet onbetuigd. w Dit heeft aangemoedigd tot een herhaling. Men koesterde destijds toch al het plan iedere twee jaren een dergelijke tentoonstelling te or- ganlseeren en eventueel in de toekomst zelfs leder jaar. Het succes spoorde aan tot uitvoe ring van dit plan. Ook de Nederlandsche Kolonie te Rio de Ja neiro heeft blijk van medeleven met het Prin selijk huwelijk gegeven en wel door het zenden van een ruiker Braziliaansche lotusbloemen. Met groote erkentelijkheid heeft de Neder- lancflche Kolonie te Rio de Janeiro gebruik ge maakt van het aanbod van den luchtvaartdienst ,X>ufthaven Condor” de bloemen per vliegtuig te verzenden De ruiker kon dan ook een dezer dagen In frisschen staat aan prinses Juliana worden aangeboden. Wat de inrichting van het jacht voor.het Prinselijk Paar betreft, ver nemen wjj nog de volgende interes sante bijzonderheden. Bjj de verdeeling van de inwendige ruimte van het Prinselijk jacht is in de eerste plaats rekening gehouden met de veiligheid der opvarenden, die - zooals vanzelf spreekt aan de allerhoogste eischen moet voldoen. Nadat eenlgen tijd geleden de maxlmumleng- te en breedte en de uiterste diepgang van het schip In ontwerp bekend zijn gemaakt, uitslui tend met het doel aan belangstellenden een al gemeen Idee te geven van de grootte van het vaartuig, zijn thans dank zij berekening, uit de teekening en doot^beproevlng de maten van het schip komen vast te staan. De grootste leng te over dek gemeten bedraagt 31 meter, de leng te op de waterlijn 29.28 meter, de breedte 550 meter en de diepgang 154 meter. Met een halve lading motorbrandstof en water aan boord, hetgeen mogelijk is by vaarten door kanalen, gezien de mogelijkheid tot bijvullen, wordt de diepgang van het schip aanmerkelijk minder. ‘r -J—ertlg jaren geleden stond Nederland I lals afzetgebied van snijbloemen en potplanten ver achter bij Engeland In andere landen. De De nijvere Boekoopers, die blf de versiering van het Koninklijk Paleis In de Bruidsdagen van onze Prinses toonden hoe fijn en smaak vol zij met hun materiaal kunnen werken, hjin Oranje-liefde kunnen uitspreken; dese man nen, die naar de gebrandschilderde ramen In het keurige Raadhuis toonen met de heele wereld zakenrelaties onderhielden en nog on derhouden. verdienen belangstelling van het Nederlandsche publiek, straks, wanneer zij de edelste hunner producten samen gaan brengen onder de reusachtige overkapping van groote trotsche tentoonstellingshal voorzlenfhg treffen Inzake de tractie, omdat op het traject StuttgartMünchen electriache tractie, bestaat Die trein werd voor deze gele genheid daarom ^fóorzien van stoomtractie. De Duitsche spoorwegautoriteiten hebben alle medewerkiA verleend, om het oponthoud voor Hare Majeneit zoo weinig mogelijk hinderlijk te doen zijn. Een der leden van de Deutsche Relchsbahn, Direktlon Koeln, heeft de seis medegemaakt, om zich ervan te vergewissen dat alles een vlot verloop had Voor de goede orde wordt opgemerkt dat in deze bedragen niet is begrepen bet In' artikel 8 b, onder lo, van voornoemde beschikking be doelde gedeelte van. het prijsverschil. Indien men zijn Import op verderen termijn nu reeds wenscht vast te leggen tot bovenge noemde prijsverschillen, gelieve men zich daar over met de Nederlandsche Meelcentrale 's-Gravenhage In verbinding te stelten •s-Oeevsabige, M Jaoaaet MM. Naast de gang en tusschen hal en eetsalon, ligt grenzend aan den laatste, een dienkamer en hierachter het stuurhuis. In het stuurhuis worden alle bedleningsorganen en de contróle- Instrumenten voor de twee hoofdmotoren aan gebracht. alsmede alle verdere benoodigdheden voor de navigatie. Dit stuurhuis staat In open verbinding met de gang, waardoor het deel uitmaakt van de overige ruimten van het schip Aldus blijven de opvarenden In contact met de kern van het scheepsbedrijf, waardoor in niet geringe mate het sportieve element In dit schip wordt verhoogd! Boven op het dekhuis en wel achter stuur hut en schoorsteen komen de roel-zellsloep en de motorbijboot te staan, welke met behulp van davits overboord gevierd kunnen worden. De davits zullen dank zij een bijzondere construc tie Inschuifbaar zijn, zoodat de hoogte van het geheel boven water, met het oog op het. pas- seeren van raste bruggen, zooveel mogelyk wordt beperk' De rails van de baan dej Staatsspoor hangen op twee plaatsen over een afstand van ongeveer dertig meter In de lucht. Hedennacht is een ploeg van honderd koelies wederom begonnen met de herstelling van de baan van de Staats spoor en het metselwerk van twee bruggen, elk met een spanning van tien meter. hoofdverkeersweg van Solo naar van een bandjir alle Een der voorzorgen, welke zijn genomen, is de verdeeling van het schip In zeven afdeelin- gen, door middel van zes waterdichte schotten. Het doel der schotten is tweeledig, zy be schermen tegen brand en behoeden voor zin ken van het schip In geval van aanvaring en van ernstige beschadiging der scheepshuid. De afstanden tusschen de schotten zijn toch zoo gekozen, dat bjj volloopen van de ruimte tua- schen twee er van, het schip biyft drijven. Bjj brand beperken zjj het vuur tot een ruimte en kan dit van de overige ruimten uit worden bestreden. Weliswaar is het gevaar voor brand op dit schip al zeer gering, omdat het niet van benzinemotoren voorzien wordt, doch van die selmotoren, welke op olie loopen. Bovendien wordt een brandbluschlnstallatie door het ge- heele schip aangelegd. De machinekamer In het midden van het schip, de prinselijke verblijven en die voor de gasten, welke achter deze gelegen zijn, de keu ken en de verblijven der bemanning voor in het schip ontworpen, liggen alle onder dek. Het overige deel der verblijven Is gebouwd op het dek, tezamen een grooten opbouw vormend. Toch is die opbouw niet zoo hoog en zoo groot, dat hierdoor het schip een minder sierlijk uiter- HJk zou bezitten. Integendeel. De opbouw ac centueert de forsche lijnen van den romp. HIJ beslaat ook niet de volle breedte, zoodat men asm beide zijden langs het dekhuis van voor zijn, gelijk Ojj, Vader, in MD en Ik in U. dat ook zy één zijn teneinde de wereld geloove. dat Gjj Mij gezonden hebt", waaraan volgens het verlangen der Kerk worde toggeveegd: „Ik zeg u Oy zyt Petrus. En op deze steenrots zal Ik Myne Kerk bouwen,” alsmede het eerste der drie gebeden vóór de Communie in de H Mis. Maar by dit offlcieele gebed, dat tegenwoor dig in de meeste kerken van Nederland geza- meniyk wordt verricht formulieren zyn te gen geringen prüs verkrijgbaar by het Bureau van het Apostolaat des Gebeds. van Oldenbame- veldtstraat 21, Nymegen stéllen degenen zich niet tevreden, die echt voelen voor dit waarachtig Chrlstusbelang Hun hart gaat open by de schrijnende tragiek van die mlllioenen en mlllioenen. van wie velen angstig worstelen op den w¥g naar het vurlg-verbcide Licht; van wie de meesten. bulten hun schuld, op hun zlels- Impulsen zwerven en vaak sublieme kreten uit- stooten naar de eeuwigheid; voor wie allen het kostbare bloed van den Eenlgen Verlosser ge vloeid heeft Zy willen graag iets byaragen oni hen te doen optrekken van het Oosten cn het Westen, van het Noorden en het Zuiden naar de glanzende Stad op den Berg; om hen deel achtig te maken aan den geregelden toevoer van levenssappen uit den waren Wynstok; om hen te kunnen begroeten als ledematen van de ziel en het lichaam der Kerk En daarom offeren zij en hier hebben wy niet slechts priesters en religieuzen, maar ook leeken en vooral kin deren op het oog gedurende de komende da gen dikwyis de H. Mis en de H. Communie op voor de aangegeven intenties en paren aan hun verstervingen schietgebeden als deze: ,JI. Maria. Moeder van altyddurenden Bijstand, maak, dat allen één zyn „K Jozef. Patroon der Kerk, bescherm ons en ons Apostolaat". Moge de H< Geest het verstand van alle Chris- tus-zoekers bestralen met zyn licht en hun we gen van goeden wil doen uitloopen op den éénen Weg die als de Waarheid en het Leven der Moederkerk Is; moge Hy in de harten van hén. die de onverdiende gave des geloofs tot dankbaarheid verplicht, een liefdevuur ontste ken voor het apostolaat der hereenigtng en het missiewerk, opdat zlenderoogen toeneme het ge- tal van degenen, die daadwerkeiyk toonen iets te begrijpen van en innig mee te leven met Christus smachtende bede: „Ut omnes unum sint: Dat allen één mogen zyn!” ALPHONS MULDERS, Pr -w y iet zonder eenlgen ophef is in de |Xl bladen het bericht gelanceerd, dat het Departement van Defensie aan de N.V. Nederlandsche Vlleglulgen- fabriek Fokker te Amsterdam de op dracht heeft verstrekt tot het bouwen van 16 zeer snelle, zwaar bewapende en een grooten actieradius bezittende lucht kruisers van het type T 5. welke vlieg tuigen binnen betrekkelijk korten tijd zullen moeten en kunnen worden afge leverd. Dit bericht stemt tot zeer ge mengde gevoelens en zeker niet tot on verdeelde vreugde. Het is verheugend, dat deze belangrijke opdracht binnens lands vergeven is aan een Nederlandsche fabriek, wier producten glansrijk de cri- tische vergelijking met buitenlandsch fabrikaat kunnen doorstaan. Door deze opdracht blijft het defensie- geld binnen onze grenzen, wordt een be langrijke Nederlandsche industrie gesti muleerd. en wordt er werk verschaft. De internationale toestand, welke ons land tot hoogere defensie-uitga ven dwingt en ons op kosten jaagt, welke geld verslin den, dat wij gaarne voor—meer econo mische en sociale doeleinden hadden gebruikt, is echter diep betreurenswaar- dig. Daaraan valt echter door óns niets te veranderen. Wij zitten nu eenmaal met heel de wereld in het psychologische en politieke vóór-oorlogsschultje en moe ten meevaren om niet het risico te loo pen straks reddeloos te vergaan Te lang heeft ons land zich overgeleverd aan de schoone, maar vooralsnog niet te verwe zenlijken ontwapenlngs- en pals-en-vrêe- illusies, aan de macht en de betrouw baarheid van den Volkenbond. Wij heb ben nu in zoo snel mogelijk tempo een ernstigen achterstand van onze weerbaar heid in te halen, en het treft wel heel ongelukkig, dat het Inhalen van dezen achterstand juist nu moet geschieden nu er teekenen van een economische opleving in ons land na zooveel jaren van steeds dieper wordende ellende val len waar te nemen. Had ons land zich eerder en nuchterder bezonnen op den onder fraaie en hoogdravend idealistl- sche woorden toegedekten gevaarlijken internationalen toestand, die als een met groene olijftakken gecamoufleerde val kuil is, de regeering had vroeger en ge leidelijke r maatregelen kunnen nqpien tot het aanpassen van ons zelfverdedi- gingsapparaat aan de niet vermeende, maar werkelijke toestanden In de inter nationale samenleving der volkeren. De opdracht tot het bouwen van deze 16 luchtkrulsers is slechts een bescheiden begin. Daarmee zullen wij nog lar-g niet komen, daar, waar wij, door anderen te gen onzen wil en lust in gedwongen, zul len moeten komen. Pok de regeering ziet dat zeer goed in, maar het voor naamste Ttyerk op defensie-gebied wil zjj overlaten aan haar opvolgster na de Kamerverkiezingen. Er gaan weer ge ruchten. dat President Roosevelt een nieuwe poging zou wagen om de ontwa- peningsgedachte, of liever de gedachte van een algemeene proportioneele bewa- penlngsbeperking, nieuw leven in te bla zen. Indien iemand, dan is het zeker wel de machtige president van de Ver- eenigde Staten, die met kans op eenig succes een dergelijke nobele poging zou kunnen ondernemen. Hij staat buiten de scherpe conflicten en spanningen in Europa, men kan hem niet verdenken van onbetrouwbare bijbedoelingen. Maar zelfs een initiatief van hem op dit ge bied zou weinig reden bieden tot over dreven verwachtingen. De ervaring heeft geleerd, dat resultaten niet afhankelijk zijn van woorden en wenschen, zelfs niet als die woorden en wenschen algemeen geuit en gepropageerd worden. Zoo lang woorden en wenschen vromer moeten blijven dan de weinig vrome werkelijk heid, zullen wij noodgedwongen ons op die werkelijkheid moeten instellen en wel zoo zakelijk mogelijk. De opdracht van het departement van defensie Is een blijk van een groeiend besef der voorals nog onontkoombare realiteit, welke verre van aangenaam is. Behalve de gebruikelyke meubileering, zal hier een bureau worden ingebouwd, want het verlangen is, dat het schip een plaats biedt, waar de Prinses en de Prins zich kunnen terugtrekken om arbeid te ver richten. De Nederlandsche Meelcentrale maakt be kend; Het gedeelte van bet prijsverschil per KG voor den invoer van veekoeken (in den sta van artikel 1. lid 1, onder 11 o, van het Crisis-Akkerbouwbesluit 1934) als bedoeld in ar tikel Sb. onder 2o. van de Crisis-Akkerbouw- beschikkmg 1934 L is als volgt vastgesteld; e bidweek, die vandaag begonnen is. vestigt weer onze bijzondere aandacht op twee wezenwigenschappen der Kerk: haar eenheid en haar algemeenheid. Christus heeft in het Ryk. door Hem ge sticht, volstrekte eenheid gewild Van die een. heid zyn echter in den loop der eeuwen groote groepen losgescheurd, zoowel in het Oosten als in het Westen. In het Oosten werden reeds de dwalingen van het Néstorianisme en Monophysltisme (vyfde eeuw) oorzaak van verschillende af- scheidlngen. De groote Oostersche scheuring is echter die van Byzantium, in de 9e eeuw onder patriarch Photius begonnen en in de He eeuw onder patriarch Michael Caerularius voltooid. Na de scheuring in het Oosten volgde in de 16e eeuw de afval van het Westen. Luther brak met de Kerk en in de Germaansche landen verrezen tal van landskerken; Calvyn drukte zyn stempel op het Protestantisme van Frank- ryk; in Engeland werd de nieuwe heilsleer staatsgodsdienst evenals in de Noordelijke lan den Het Protestantisme droeg de kiem der ver deeldheid in zich en viel in verschillende sekten uiteen. In de volgende eeuwen stelden de aan hangers van Jansenius de party boven de Kerk, openbaarden zich schismatieke strevin gen door het absolute vorstengezag gesteund, verspreidden zich rationalistische leeringen. Een andere wezenseigenschap van de Kerk is haar algemeenheid. Christus Immers heeft, blU- ijens verschillende uitspraken der H. - Schrift, Zyn Ryk niet willen stichten voor enkele be voorrechten. niet voor een bepaalde klaste van personen, ook niet voor een bepaalde natie, maar voor alle menschen. voor alle landen rassen zonder ondei gemeenheid maakt c nen voorzien In óe godsdienstige behoeften van alle volken in alle tijden. Krachtens het mlsslebevel, van ha^r Goddelyken Stichter ont vingen, moet de Kerk bovendien streven naar uitwendige algemeenheid en zich over heel de wereld verspreiden. Na negentien eeuwen Christendom is de toe stand felteiyk aldus, dat meer dan duizend mll- lloen menschen nog niet het geheim kennen van de verlossing door .Christushet Boeddhis me in de Oost-Aziatische landen telt 140 mil- lloen aanhangers; het Animisme of Fetlchlsme onder de primitieve volken 160 millioen; het Hindoeïsme in de Indiën 200 millioen; het Confucianisme in China 270 millioen; het Shintoïsme in Japen 20 millioen; de Islam in de Turksche en Arabische gebieden 240 mil lioen; de Joden over heel de wereld 13 mil lioen. Van de christeiyke godsdiensten tellen *t Katholicisme 363 millioen. het Protestantisme 220 millioen en de afgescheiden Oostersche kerkgenootschappen 160 millioen leden. Hierby dient men echter te bedenken, dat van alle godsdiensten alleen het Katholicisme een echte en hechte eenheid vormt; tegenover deze een heid staat weliswaar een geweldige massa aan hangers van andere christelyke en nlet-chris- telyke godsdiensten, maar zy vallen niet slechts uiteen in verschillende groepeeringen. doch bo vendien is elke afzonderiyke groepeering in zich zelf hopeloos verdeeld. Wie zich Inbeelden mocht, dat er hetzy by de afgescheiden Oosterlingen, hetey bU de An glicanen, hetzy by de Protestanten groote groe pen gereed staan om in de ware Kerk van Christus te worden opgenomen, zou terecht ge- nd worden een utopist of idealist in den instigen zin van het woord. Maar de beste :aars voor de Hereeniging zien de zaak an ders. Zy, met hun werkeiykheidszln en kennis van zaken, beseffen, dat een scheidsmuur, door de eeuwen tusschen de belijdenissen gebouwd, niet in enkele jaren gesloopt wordt; dat de po litiek in het verleden van het hereeniglngs- werk een lijdensweg heeft gemaakt en, ondanks kortstondige en gedeeltelyke successen, een bit tere ontgoocheling; dat ook het missiewerk on der de heidenen op velerlei moeliykheden stuit, die den betrekkelyk langzamen vooruitgang ver klaren. Maar zy weten daarenboven, dat, vol gens het woord der Schriftuur, by God geen ding onmogeiyk is; dat het vrucht-dragen-in- volhardlng een geheim is, hetwelk het chris tendom ons leert; dat er een Goddeiyke be lofte' bestaat omjrent andere schapen, die naar de stem van den goeden Herder zullen luiste ren en dat het zal worden: één kudde en één Herder. En in geloovig vertrouwen zien zy bo ven de verscheidenheid der religies en boven de scheuringen onder de christenheid het heer- lyk visioen der godsdienstige eenheid als een belofte van hoogeren vrede. En bij hun streven naar het onmiddellyk- bereikbare volgen zy de irenische methode: om den bodem te bereiden, om een sfeer van weder- zydsch vertrouwen te scheppen, om de belemme ringen, die de hereeniging in den weg staan, te verkleinen ew zooveel mogeiyk weg te nemen. Of is het niet onze zending op het kruispunt van de wegen des geestes. om den zoekenden richting te geven en leiding; heeft Christus onze zending niet geteekend in geiykenissen van het zout der aarde en het licht der wereld; zyn we geen schuldenaren aan Griek en barbaar, aan wyaen en onwyzen, moeten we niet alles voor allen worden om allen zalig te maken? Dat vroe ger by sommige afgescheidenen verwachtingen zyn gewekt, die niet vervuld konden worden, omdat hun niet steeds de volle waarheid was geschonken, is hierby den voorlichters voldoen de bekend, om hen te vermanen tot oprechte klaarheid by het uiteenzetten der hereenlgings- gedachte en tot theologische nauwkeurigheid van uitdrukking. Maar rond de uiteraard betrekkelyk kleine kern van studeerenden, die te gelegener tyd hun resultaten verspreiden in woord en geschrift, kunnen en moeten veel breedere kringen wor den bezield met een geest van offervaardige liefde en vertrouwvol gebed voor de hereent- glngsldee. Evenzeer als er gebeden moet worden om den zegen op het missiewerk onder de hei denen, zoo vraagt ook het apostolaat jegens onze afgescheiden broeders en zusters in Christus vóór alles den bevruchtenden invloed van Gods won derbare genade, door menscheltjk smeeken ver kregen. En dit bidden wordt ons allen wederom dringend aanbevolen en byzonder gemakkelyk gemaakt door de a.s. Internationale Bidweek ter vereeniging van alle afgescheiden christenen en niet-christenen in de Katholieke Kerk. Reeds in 1909 keurde Paus Pius X dezen he- melbestormenden gebedskruistocht goed, waar toe ’s jaars tevoren een Anglikaansch geeste- Wke, Paul James Wattson (Francis), het ini tiatief had genomen, en die sindsdien jaariyks, van het feest van Sint Petrus’ Stoel te Rome (18 Jan.) tot en met het feest van Sint Paulus’ bekeering (25 Jan.), katholieken en niet-katho- Ueken in eenzelfde broederiyke smeeking ver- eenigt. „dat allen^één mogen zyn’’. Door de op eenvolgende Pausen aanbevolen en met aflaten verrykt. door honderden bisschoppen begunstigd, in alle landen krachtig gepropageerd, zal dit al gemeen gebedsoctaaf stroomen van genaden doen vloeien uit 'het Goddeiyk Hart van den Stichter der Kerk, die moet reageeren op de stem van de menschheid in nood, waar deze zoo dringend en eenparig de bede herhaalt, door Hem zélf tydens Zyn sterfeiyk leven tot ZUn hemelse hen Vader gericht: „Opdat allen één actie van de Aalsmeerders, die in groot-opgezette tentoonstellingen, zooals er nog pas.een werd gehouden, de aandacht van het Nederlandsche publiek op de schoonheid van hun product vestigden, bracht daar grondige verandering in. Thans koopt de Nederlander meer bloemen dan de Engelschman. Doch In den tuinaan leg, en zyn liefde voor grootere planten, voor heesters en dergelyke Wyft hy nog steeds ver achter. Daar ziet hy nog steeds het mooie niet van in. Daar vindt hy nog geen liefhebberij in. In de overtuiging dat deae onbemindheid ook te wyten valt aan onvoldoende bekendheid, beginnen de Boe koopers ook door middel van tentoonstel- voor lynkoeken voor soyaachroot voor aoyakoeken voor grondnootkoeken voor grondnootschllfers voor grondnootmeel voor cocoekoeken voor Nederl. Ocet-Indlsche cocoskoeken voor alle andere niet ge noemde soorten vee koeken (al dan niet verwerkt met bijpro ducten en/o< afvallen) naar achter over het dek kan loopen. Voor een deel, en wel meer naar het achterschip, zyn dese doorloopen overdekt. Het voordek is ge heel vry. Wanneer men het dek van het prinselyk jacht betreedt, midscheeps aan boord komende, vindt men aoowel op stuur- als bak boord een deur, die toegang geeft tot het deF- huls. Men treedt dan een hal binnen, waar achter een groote en zeer lichte deksalon is gelegen. Dit is het vertrek, waar de opvarender gedurende den dag, behalve gedurende de maal- tyden. zullen verbiyf houden, waar de Prinses er. de Prins gasten zullen kurthen ontvangen waar zy in een gezellig hoekje gezeten dom de groote ramen ziende, het voorbytrekkenc landschap zullen kunnen aanschouwen of wel den blik over het wyde water kunnen later, giyden. Daar komen veel kastjes voor de dage- lyksche benoodigdheden. een meubileering over eenkomstig de wenychen van Prinses en Prins, radio. fUminstallatie. enz. Hoe dit alles er uit zal zien, kan nog niet warden gezegd, omdat de vraag betreffende de artistieke aankleedlng van het schip nog niet is beantwoord. Aan de achterzyde heeft de deksalon twee groote openslaande deuren, waardoor men het achterdek betreedt. "'Eerst komt men in een soort waranda, gelegen onder het naar achter doorgetrokken dak van den deksalon. Daarna eerst staat men vry. Op het open dek komen stoelen. Door een gang kan men in de richting van het voorschip de hal verlaten naar den eetsalon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5