<KdwtAaal win den dag Een Het Zeemonster van Nagasaki Het Eucharistisch Congres nieuwe regeering, een nieuwe postzegel 7 F 750.- F 250.- F 750.- i I Barcelona Kloosters branden I in VRIJDAG 29 JANUARI 1937 De beteekenis voor Azië Er zullen speciale kroningszegels uitkomen I door DON LOIS ALBARON O Stoffelijk overschot van Bayard Er is goed nieuws voor verzamelaars 1 7 i •S jt AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL r I f 9 o i bekende zü-i wat .jnaar ^Slapende kinderen” van Rubens ee'i Het overtuig 1 1 Gevonden te Grenoble n« wee.... weet u In 1933 heeft dr. Allibe echter uitgemaakt. bent, dan is het gedaan. dood waait, Er werd gevochten hier en daar, meest ■mms In de algemeene verwarring wisten Piet Prikkel en Drein Drentel stilletjes weg te komen. Ze kropen tusschen een paar bloeiende cactussen om xlch stikum te verkleeden. Alle men leken liepen den koning en zün knecht te zoeken, tot ze allebei plotseling tusschen de cactussen uit sprongen. eerste Verre SUllen En vertel nu eens waarom u hier bent. M’n concurenten wilden van me af. Hoezoo? Ik -maakte hetzelfde bankpapier als de Staat. (Holite Humour) En ze hebben gelijk.... Ja.... van beschouwd. Je leeft maar één keer vei- dan ge en ren oor en. n3 di- ar- tre iet lar ci- u- te M te n g 1. b<J varttan vmb een band, mu Toeé af MB Mg de nachtlucht, die uit zee over de stad heen- verkoelt mijn droog verhemelte. Zoo naderden zij een stad, waarin bloemententoonstelling werd gehouden. Dien dag zou juist de koning komen kijken. De heeren, die den koning moesten ontvangen, zagen Piet naderen In koninklijk gewaad en dachten dus, dat hij de. koning van Griekenland was. .We zullen "t zoo maar laten", zei Piet stil letjes tegen Drein. ATT T7 A °P <öt Wa<ï to®evolK® verzekertngsvoorwaarden tegen *7^0 bij levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door B«' *7^0 bij een ongeval met 4| (P, XX r»l JI V IAi F1. O ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeeringen VV« verlies van belde armen, belde beenen of belde oogen vrVFe doodelijken afloop rond of Ik nergens Don Pedro kon ontdekken. Met de beruchte spreuk: ..Het doel heiligt de middelen" voor oogen, vroeg ik den man of hjj behalve mü nog Iemand anders op de binnen plaats van het klooster had ontmoet. „Zoo'n ouwe?" vroeg hij met opmerkelijke IntelllgenUe. Ja.... een ouwe...." ..Een soort pastoor.... Ja je weet het. hè. Ik kan die lui niet zoo goed uit elkaar houden.” Hij had zich in een heel andere richting ge specialiseerd. „Ja," vertelde hij, „dien heb ik gezien en hij liep psalmen te zingen. Maar wat ik nog ver tellen wou...” Hij was nog niet uitgepraat over de gebalsemde Ujken. Ze hadden deze een hoed opgezet. En sigaretten in den stroeven mond gestoken. En het was nog leuker gewordenen nóg leu ker.... en nóg leuker. Ten laatste Was het zóó leuk, dat ik mij onpasselijk voelde en mij met een ruk omkeerde Buen Dios Barcelona.... De kleine kwelgeest, met zijn mulzengezicht strompelde alleen verder over het plaveisel, langs de cafeteria en spoedig was het zielige brokje van woelende drift verdwenen in de duisternis. Aftreden? Geen hweatil van! Wy hebben pas nieuwe postzegels brotsjef en één voor ontvangst van duizend collar advieskosten. Hlnsley betaalde met dui delijke voldaanheid. ..En nu opbellen.’’ riep hij na het vertrek van den geleerden expert. ,J)e heer Loop zal wel verheugd zijn," meen de de boekhouder van Hlnsley. ..De heer Loop? Eerst moet Dowering ko nen!" ..Dowering, maar...." ..Natuurlijk, en onmlddellUk.” gebood Hlnsley. Dowering kwam en wachtte af. „Kijk eens Dowering,", begon Hlnsley, ,Je bent een knap schilder, maar ik heb voor jouw plelzler doodsangsten uitgestaan. Je hebt me bijna dreOülzend dollar gekost." „Ik ben me van niets bewust!" Dowering. „Van niets bewust!" schamperde Hlnsley. Ja hebt verstand van de werking van Röntgen stralen, je kent de chemische sa menstelling van kleuren, en- nog vee! meer. Maar ue commissie bracht Plet en Drein naar een groote tentoon stellingszaal. Na een heel lange toespraak had er.zóó’n feeste lijke bloemenhulde plaats, dat Drein letterlijk onder de bloe men bedolven raakte en het benauwd kreeg, ’t Was dan ook geen wonder, dat hjj om hulp begon te schreeuwen. oen Bayard, de Ridder zonder Vrees of Blaam, in Italië was gedood door een ko gel uit een haakbus, heeft zijn trouwe schildknaap Jacques Joffrey het stoffelijk over schot vervoerd, over Turijn en Chambery, naar Grenoble. Hoewel Bayard bepaald had, dat hij te Grignon begraven wilde worden, heeft men hem toen met plechtigheid bijgezet in de kapel der Minderbroeders „de la Plaine". In 1823 nam de prefect van Grenoble, baron d’Haussez, het initiatief om het stoffelijk overschot van den beroemden krijsman over te brengen naar de kerk van Saint-André. Daar heeft men het be graven tusschen het altaar en de communiebank! De heer Rousset heeft nu gezocht in de fundamenten van die voormalige kapel en de zer dagen zijn er Inderdaad drie graven gevon den. betrekkelük gaaf bewaard, met het stof felijk overschot van de genoemden. Een vierde graf bevatte het gebeente van de Walbonnals, een historicus uit de Dauphlnée. De beenderen van Bayard waren grootendeels zwart gekleurd, in tegenstelling met die van de anderen, welke normaal geelachtig waren. Men schrijft dit hieraan toe. dat de heldhaftige ridder in zijn wapenrusting is begraven', waarvan de oxyde het gebeente moet hebben verkleurd. Zoo kan men nu met zekerheid het gebeente van den Ridder zonder Vrees of Blaam de hulde geven, welke die legendarische held ver dient. en als je Hahaha. Hyena's kunnen ook lachen. Zeer hard zelfs. Maar schijnheiligen kon hij niet uitstaan. Als je van een pretje hield, dan moest Je er voor uit durven komen. Of niet? Arme man, wat ging hij toch gebukt bij het zien van zooveel schijn heiligheid in de wereld. „En worden wij gebalsemd na onzen dood?” kletste hij opeens. Het was weinig intelligent van mij, dat Ik niet onmiddellijk het verband kon zien met hetgeen was voorafgegaan. „Waarom zouden zij niet hoeven te rotten en wjj wel?” Ik had hier een aardige scherpe opmerking kunnen plaatsen maar Ik liet de gelegenheid glippen. De vraag echter, die de man gesteld had, was er eene die zelfs den meest handlgen causeur een oogenblikje met den mond vol tan den zou doen staan. Het was noodig om orde te brengen in het hoofd van mijn toevalligen vriend. Voor een oogenblikje maar. „Wat is er dan met dat balsemen?” vroeg Ik. „O.weet je dat nog niet?Neen maar Het is geweldig zeg,” vertelde hij opgetogen, ze hebben al die cadavers van oude nonnen uit de kelders gehaald en netjes neergezet in het por tiek van de kerk.” Welke orde het was. waar dat gebeurd was. dat wist hij niet. Hij kon die dingen niet uit elkaar houden. Neen. Waarom zou hjj zijn her sens ook overbelasten? Ik zei slechts: «Hoe durven ze." ets meer dan *n maand geleden, toen men te Londen midden in de „groote crisis" zat, en men ernstig begon te denken aan de moge lijkheid, dat Edward VIII zou aftreden, riep iemand uit: .Aftreden? Geen kwestie van! We hebben pas nieuwe postzegels!” Onnoodig te zeggen, dat deze man een phila telist en dus, tot op zekere hoogte, ontoereken baar was. Even onnoodig te zeggen, dat hij m vollen ernst meende wat hü zeide. Voor hem en voor de meesten zijner „geloofsgenooten" is een nieuwe regeering vóór alles 'n nieuwe reeks postzegels. Hij kon zich niet voorstellen, dat nu 't belangrijkste feit van Edwards Regee ring n.l. de uitgifte van nieuwe postzegels volbracht was, de koning afstand zou doen van den troon, aldus de uitgifte van wéér ’n nieuwe serie noodzakelijk makend. Vooral in Engeland moest 't postzegelliefheb- bers bijna als iets ongerijmds toeschijnen, (iat ■n koning zijn schepter neerl^de. enkele maan den nadat de postzegels met zijn beeltenis al gemeen in gebruik gekomen waren. Dit land Immers is evenals vroeger t onze zeer so ber in het produceeren van postzegels. Gelegen- heidszegels geeft ’t hoogst zelden uit. Even min heeft het ooit veel variaties aangebracht in de gewone series voor dageljjksch gebruik. George V was 44 jaar oud toen hij den troon leven In het algemeen, als voor de misslekerk r van Oost-Azië. Het groote doel, eenmaal Philippino’s te kun nen uitzenden als geloofsboden naar de omrin gende, grootendeels nog heidensche volkeren, is voorloopig nog ver af en behoort tot de tóe- komstwenschen. Nu echter het Mlssiecongres de Phillppünsche katholieken komt uitnoodigen de blijde Boodschap mede uit te dragen en" de Kerk over de wereld uit te breiden, nu mag men verwachten, dat zij zich bewust worden van hun verantwoordelijkheid van katholieke natie. Ons katholieken is Immers het grootste goed toever trouwd niet voor ons zelf alleen, maar voor ae ven, en aangezien de series van Edward VIII en George V gedrukt zullen worden zoolang de gewone zegels van den tegenwoordlgen koning nog niet in omloop zijn, zullen dus gedurende de kroningsmaand postzegels van drie opeen volgende Regeeringen gebruikt worden. Verzamelaars zullen zich dus brieven moeten laten toesturen, waarop naast elkaar geplakt zijn zegels van George V, Edward VIII en (dc kroningszegel van) George VI. Zulke couverts worden wel geen millioenen waard, maar zullen toch na eenigen tijd als een curiositeit gelden 18 Zjjn inlichtingen begonnen echter aan belang rijkheid te winnen, toen hjj allerlei interessante bijzonderheden ging vertellen over de lijken van kloosterzusters, die men had opgegraven. Mijnheer was er zelf bij geweest. Het nieuws kwam dus uit de eerste hand en de figuur van den vreemdeling begon werkelijk aan belang rijkheid te winnen. Er was trouwens zoovéél voor den dag ge komen. Ze hadden In de kloosters zelfs kinderlijkjes gevonden In den grond vond mijn metgezel het heele- maal niet erg, als er in de kloosters dingen gebeurden. edie niet heelemaal in den haak waren Hij was ruim van opvatting. Zéér ruim éelfs. Hij kon veel hebben. HU kon alleen niet bebben. dat die kloosterlingen zich daarbij dan bog zoo schünheilig voordeden. •Een mensch is nu eenmaal een menach niet waar?. hun kant R< leeatea I I I vervalsching op Zün schouders rust, maar meA door de ken nis. die men aan zUn hals heeft gehangen. HU had waarachtig een geweer in de hand. ZUn oogen keken fanatiek uit de diepe kassen en zUn geheele gelaat was stroef en hard. HU herkende mü, omdat ik hem verwonderd stond aan te staren, maar zün gezicht bleef van gips. „Heb je Don Pedro niet gezien?” vroeg ik. HU schudde het hoofd. Daarna verplaatste het gipsen beeld een voet en vroeg: ..Heb je geen sigaret voor me?” Ik had geen sigaret. f. „Ik zal even een sigaar gaan koopen,” stelde ik voor. Ik had opeens zelf een onweerstaanbaar verlangen gekregen, om iets te rooken. „Dat gaat niet,” zei Mlfcuel. .Alles is geslo ten." NatuurlUk was alles gesloten. De winkels waren geblindeerd en het was al diep in den nacht. De onstuimige, drukte overal had de ver onderstelling gewekt, dat alle bedreven open moesten zijn, net als bij een feest (Wordt vervolgd) „Vind je dat zoo erg?" vroeg de man. „Erg?.... Daar heb ik het niet over.... Ik vraag: hoe durven ze Waren ze niet bang, dat de arme mummies zich zouden verdedigen?" „Je bent een grappenmaker." ptees mün vriend. „Maar je hebt geluk. Het is geen hel dendaad. Maar je moet bü zooiets meer denken aan den géést, waarom zooiets gebeurt." Had die man het ook al over géést? Alia ,flet is „de geest van verzet”, die zich daarin uit," ratelde hü verder. „Het verzet tegen den be- spottelUken eerbied an de onderdanigheid, die de clerus altUd voor zich heeft opgeeischt. Wü hoeven niet langer meer te kruipen voor hun goddelUke geweldigheid. Onze cadavers zUn net zooveel waard als de hunne. Waarom moeten die dan gebalsemd worden? God heeft alle men schen gelUk geschapen.” Manzeg toch geen „God” met je stinken den adem. „Ik wist niet eens. dat die kloosterlingen ge balsemd werden," zei ik. ,Jk dacht, dat ze be graven werden net als gewone menschen Zoover ik weet...." 1 Ik wist het niet Ik wist het werkelük niet. „Dan weet je er niets van." zei mün beleefde vriend, „ze worden allemaal gebalsemd, en dat kost een macht geld. En wie moet dat betalen? WU....” HU sloeg op zUn zak. waar men zUn geld mocht veronderstellen, maar het bleef op die plek akelig stil. Misschien had hü pas op zün kosten een paar nonnen laten balsemen. Onder het gesprek door speurde ik zorgvuldig j-v U een mlllionnair past een luxueus inge- richt huis, dus had Buddy Loop „een en ander” aan zün nieuwen welstand doen aanpassen. Zelf verzorgde hü °ok een gedeelte van dezen moeizamen arbeid; hü kocht de schil- deryen, welke bet huis moesten sieren. Buddy Loop, die particulier chauffeur was geweest en met het legaat van zijn overleden meester eenige malen lukraak had gespecu leerd, was op deae onverklaarbare wyze ever plotseling als onverwacht mlllionnair gewor den. Van schilderijen had hU niet het minste begrip, doch dit was ook volkomen overbodig daar hU de prettigste connecties had verkregen met James Hlnsley, handelaar In antieke e<> moderne kunst. „Hier heeft u nacht. Er waren handen, die grepen, handen die dreigden, handen die smeekten, handen die vervloekten, handen die baden.... Dit was een mengeling van kloosterlingen, arbeiders, militairen en er waren ook zeelui bü. Verschillende lyken waren toegedekt met paar dendekens uit de stallen. Maar Don Pedro was er niet Miguel, de student echter, schUnt Voor mij uit den grond te ryzen. HU heeft een korte ge bogen gestalte: de figuur van een jongen, die niet zoozeer gebukt gaat onder de wysheid. die een schitterende Dobrotsjef, welke uitnemend voor uw eetzaal geschikt is Dit stilleven, dit puur realistisch fruit heeft een buitengewone werking en zal een verras send effect geven in een eetzaal,” zeide Hlns ley. toen Buddy Loop hem het doel van komst had uiteengezet. .Juist," meende Buddy Loop, kost dat grapje?” .Ja.” antwoordde Hlnsley ernstig, „1 is wondermooi doek en Dobrotsjef is een oude meester. Het stuk is niet goedkoop..’ „Onzin.” relde de piep-jonge mlllionnair, Jk wil een cUfer hooren." „VUf duizend dollar.’’ waagde Hlnsley uit te spreken. „Te duur, laat maar wat anders zien.” be sliste Loop onmlddellUk. „Maar X is een echte Dobrotsjef en men schen van uw stand hebben toch minstens één zoo'n doek in hun verzameling.” „Zoo?" liet Loop zich overtuigen. .Hoe was de naam ook weer?’’ en tegelUkertUd trok hU uit zUn jaszak een boek te voorschUn. een klap per ten dienste van den kunsthandel.' ,JEh.... eh.... Dobrot.... Dobrots.... Do brotsjef juist,” vond Buddy Loop. „De expert voor deze werken Is professor Mlllhard te New York. In orde. Hlnsley, ik koop die fruit schaal. „WerkelUk?” grijnsde Hlnsley verheugd. .Afaar op voorwaarde, dat professor Mlllhard een bewUs voor de echtheid geeft." Daarmede vertrok Buddy Loop, Hlnsley te hebben overtroefd. Hlnsley trok zich een uur lang terug op zUn kantoor, besloot toen tot een duur telefoontje naar New York en besprak, na het tot stand komen van de verbinding, de overkomst van professor Mlllhard. De professor arriveerde na twee dagen en onderzocht de schilderij met de uiterste nauw keurigheid. HU liet de fruitschaal met Rönt genstralen onderzoeken. hU nam een kleur proef op het fruit en deed de verf chemisch ontleden. Eiken centimeter zocht hü af met de loupe en verklaarde tenslotte aan Hlnsley: „Ik weet niet, of ik hier met een echten Dobrotsjef te doen heb....'" Hlnsley wankelde„Wee dat zeker?” stamelde hü. .Wat weten wü?” vroeg professor Mlllhard diepzinnig. „Ik kan slechts verzekeren, dat vol gens mün meening, dit doek de duidelijke spté- ren draagt van de hand van Dobrotsjef. Dit Kan ik u schriftelük vastleggen." Professor Mlllhard schreef daarop twee be- wyaen; één voor de echtheid van den Do- besteeg, en toen hü op 70-jarigen leeftyd stierf, voerden de postzegels nog altüd de beeltenis van den 44-Jarlgen monarch, ofschoon zü en kele Jaren geleden verschenen in een anderen en mooieren druk. Toen In ’t najaar de eerste zegels met den kop van Edward VIII uitkwamen, maakten mannen en vrouwen van goed-middelbaren leeftüd zich onmlddellUk vertrouwd met de gedachte, dat zü niet lang genoeg zouden leven om ooit nog een anderen Engelschen postzegel te zien Zelfs kinderen met veel fantasie stelden zich voor, dat zü eenmaal voor hun eigen kinderen of kleinkinderen de eerste exemplaren van den volgenden Engelschen postzegel aan 't post kantoor zouden inslaan. En daar trad plotseling Edward VIII af. terwül iedere Engelschman bü het opplak ken van de zegels met zün beeltenis nog steeds de sensatie beleefde van 't splksplinter-nieuwe. ’t Was als ’t ware een crisis in een crisis! Toen de eerste schrik voorbU was, merkten postzegelliefhebbers met eenige verbijstering op, dat de broeders in profiel nogal op elkaar 1U- ken, en dat zegels van George VI, tenzü ze ge heel anders ontworpen werden, ontstellend veel op die van Edward VIII zouden lUken. Van daar, dat men vermoedt, dat zeer sterk van het dessin der thans in omloop zünde zegels zal worden afgeweken. Aangezien de beweging ten gunste van een berouwvollen terugkeer tot den geest van George V grootsche. en zelfs eenigs- zins groteske afmetingen aangenomen heeft, is ’t niet onmogelük dat de George VI-zegels zul len opgeluisterd worden met de krulletjes en andere decora lievigheden, die de beeltenissen van George V en diens vader omlUstten. In geen geval evenwel zullen de nieuwe zegels gereed zün vóór de kroning, ’t schünt gemak- kelüker te zün *n nieuwe luchtvloot dan 'n nieu we serie postzegels 't licht te doen zien. De Edward VIH-zegels kwamen in September, dus 8 maanden na ’s kenings troonsbestüging uit; die van George V verschenen eerst 13 maanden nadat hü koning geworden was. namelük even vóór zün kroning. De nieuwe George VI-zegels zullen dus waarschünlük niet vóór Augustus gereed zün. Voor postzegelverzamelaars evenwel Is dit goed nieuws, want nu Is 't waarschünlük, dat speciale kroningszegels zullen worden uitgege- Met het licht was ook het rumoer terugge keerd. in de Ciudad en in de buitenwüken. Een troep carabinero’s stoof voorbü: het gekletter van de paardenhoeven kaatste tegen de geblindeerde gevels op. Een tweede patrouille galoppeerde uit de poort van de Wacht en zocht steigerend een weg door de opeenhooplng van auto’s, wagens en ambulance-karren. Daar was een groot ge drang van menschen. Een oude dame kwam door de poort naar buiten. Met de füne handen bedekte zü haar bleek gezicht Zü had moeite om te gaan en er liepen twee mannen naast haar, die haar ondersteunden. De vorstelüke gestalte van de oude vrouw verdween tusschen de wachtende wagens. Hier was het knekelhuis van waanzinnig Bar celona. De ruime binnenplaats was overdekt met dooden. De lüken waren In lange rüen neerge legd. met ruime gangen er tusschen om het publiek gelegenheid te geven, verwanten te her kennen. De menschen schuifelden In drommen door de paden heen ’als op een pas geopende bloemententoonstelling. Toch hing er een diepe stilte over het plein. Het witte licht van de schünwerpers bescheen honderden witte gezich ten van dooden. De stomme, verstilde mimiek van de doode. wassen handen vormde het panop ticum van alle smarten en begeerten van dezen Een seconde later flitsen de lampen aan: er is weer electrische stroom in de stad. Het heldere licht is als eeen zonsopgang na een be nauwden droom. Het Is de bevrüding uit de kleffe modder van dat geklets, dat alleen in de duisternis kon broeien. De straat lUkt mü rein. Het plaveisel is goed, hard en vast en Ruim 300 jaren geleden, toen de missionaris sen pogingen deden, om tot de Aziatische vol keren door te dringen, dienden de Phllippünen reeds als basis der missie. Zü vormden het strategisch centrum, waarheen de missiekrach- teu werden geconcentreerd en vanwaar zü ook weer werden uitgezonden. Het was in den tjjd, dat er een missielente heerschte in Europa. Toen stonden de kloosters van het bloeiende Portugal en het krachtige Spanje büna ledig, niet als gevolg van uitdrüving, vervolging en uitmoording, zooals In het Spanje van onze da* gen, maar omdat telkens opnieuw scharen held haftige geloofsboden uittrokken en de con quistadores vergezelden naar pas-ontdekte, overzeesche gewesten. Rond 1580 trachtten te vergeefs moedige Spaansche Augustünen, Fran ciscanen en Dominicappn vanuit Manilla door te dringen in het gesloten China. Eerst met de komst van de Jezuïeten keerde de kans. Sedert het land Van de opgaande zon door Sint Fran- ciscus Xaverius ontgonnen was, ontving ook Japan zün missionarissen over de Phllippünen. Tot aan de definitieve vernietiging van de vroeg-Japansche Kerk bleven de provinciale huizen van Manilla hun ordebroeders zenden, terwijl ook van hieruit de Maleische Archipel werd verzorgd en pogingen in het werlf werden gesteld tot mlssionneering van Achter-Indlë. Weliswaar lag het centrum en de krachtbron van deze missiebeweging in Europa en dienden de Phllippünen slechts tot steunpunt en „bun- kerhaven”; van den anderen kant echter kun nen wü wel aannemen, dat zonder deze büna volledig gekerstende Spaansche kolonie de mis sie van NoordK>ost-Azië voor onoverwinnelüke moeilükheden gestaan had. Een eeuwenlange vreedzame ontwikkeling heeft het Katholicisme diep wortel doen schie ten in ’t hart van den Philippine. Wantoestan den, geheime woelarbeid en politieke drijve rijen konden op den duur velen verleiden tot een godsdienst van louter ulterlükheden, tot losscheuring van Rome en door de neutrale school tot indifferentisme. De meerderheid van het volk echter bleef, ook in tüden van ont zettenden priesternood en langjarige verwaar- loozing. het geloof der vaderen trouw en tot op onze dagen zijn de Philippünen het eenigste overwegend katholieke land van het Oosten. Het as. Eucharistische Congres beschouwt als zün voornaamste taak, dit katholieke volk in het geloof te vernieuwen en tot een nieuw en levend middelpunt van verjongden mlssiegeest te maken. Vastgegroeid in zijn nationale strevingen en soms vervallen tot kleingeestige bekrompenheid, «oet de Philippino zün groote toekomsttaak leeren zien en begrijpen. Zou het land ook feite- lük zün zelfstandigheid verwerven, dan wordt ongetwüfeld vanzelf reeds een grootere belang stelling gewekt voor het algemeene werelde- - beuren. En eenmaal de hindernis genomen, zal het ook den Philippünschen katholieken niet meer moeilük vallen, zich te beschouwen als dragers van de universeele missiegedachte en missietaak. De geest der ware katholieke actie moet hen doordringen, om te kunnen zün het „Licht voor het Oosten". Ook al zou nooit meer zulk een lentebloei van missle-activlteit aanbreken, zooals de Phillp- Pünsche eilanden die drie eeuwen geleden ge kend hebben, zoo mogen wü toch verwachten, dat in de naaste toekomst de Phillppünsche -t kerk een werkzaam aandeel zal nemen-, eer stens in de kerstening van het eigen land en vervolgens in de mlssionneering van de mlllioe- nenrüken China en Japan. Waar het Eucharistisch Congres zUn volledig succes en uitwerking heeft, daar zal het den gezichtskring verwüden, belangstelling wekken voor de missle-problemen. Op de Phllippünen mogen we bovendien hiervan een toename der priesterroepingen verwachten. En nog vele priesters zün er dringend neodig, want voor- H. LOMMEN B VD. Missiehuis Teterlngen. _og maar weinige dagen Eucharistische Congres A Oosten; aan den rand Oceaan, gaat een aanvang geheele menschheld. onj het anderen mee te deelen. Katholiek en apostel zün synoniem. moeteR het zün. „Wü hoeven ons werkelük niet te schamen,” zoo schrijft P. Martindale in „The Month”, „als de menschen ons propagandisten noemen. Ik zou wenschen dat wü nog veel meer propagandistisch werkten dan tot nu toe." En met den zelfden schrüver, die het Euch. wereldcongres van groote beteekenis acht voor het herleven van den mlssiegeest op de Phtlip- pünen, besluiten wü: .Het zou een schande zün voor de katholieken van de andere landen, als ze him broeders in het verre Oosten niet die geestelüke hulp wilden verleenen. welke zü voor hun chrlstelüke wereldtaak mogen ver hopen.” en het in het van den nemen. Van alle kanten uit de katholieke wereld ook uit Ne derland zün de congressisten naar de Phllip- pünsche hoofdstad gestroomd, om deel te ne men aan deze machtige XXXIIIe wereldhulde aan den Eucharistischen Koning. Meer speciaal richt zich het officieel congres lied tot de Aziatische volkeren, in zün uitnoo- diging: „Venld, pueblos del Oriente”, komt, vol ken van het Oosten; tot de katholieken om nieuwe en sterkere geestdrift te komen putten aan de volle Bron; tot de niet-katholieken om hun belangstelling te vragen, voor een gebeu ren, tot nu toe eenig in de geschiedenis van dat werelddeel. Dit Congres zal een missie-congres zün. Vol gens den uitdrukkelüken wensch van het Phi- lippünsche Episcopaat moet het als een van zün voornaamste opgaven beschouwen: de bekee- ring van de heidenen in Oost-Azië, in het eigen phillppünsche eilandengebied en ook in de machtige, omhoogstrevende rüken van Japan en China. Ook de Indiërs van onzen Archipel vallen onder de heel büzondere belangstelling van het congres. eerst moet nog een ontzettend tekort in eigen land worden aangevuld. De nauwelüks 1400 priesters, dle^voor tiet pastoorswerk onder 11 mlllloen katholieken beschikbaar staan, zün al jaren lang overbelast. Als typisch voorbeeld van de uitgebreidheid der parochies mag hier wel dienen de H. Geest-parochie van Manilla die 40.000 zielen telt en door slechte drie prlesteis kan worden bediend. Op het platteland is dc toestand nog meer kritiek. In den Spaanschen tüd hebben actieve missionarissen overal ln de dorpen ruime kerken en pastories gebouwd die nu. na de uitdrijving der priesters, bü honder den leeg staan en vervallen. Groot te de be hoefte aan een talrijken inheemschen clerus, die in seminarie en ordes-novlclaat gevormd wordt. Reeds bezit het Phillppünsche land één aartsbisschop, zeven bisschoppen, 600 seculiere priesters en een 800 religieuzen (voor het groot ste gedeelte zusters), welke echter soms het ver- wüt moeten hooren, sterk plaateelük gebonden te zün en zoodoende weinig begrip te hebben voor de expansie van de wereldkerk. Maar ook hier zal een goede semlnarie-opleidlng zonder twüfel het universeel-kerkelük denken en voe len kunnen bevorderen, terwül eveneens het Internationale Euch. Congres het züne er toe zal büdragen, om belangstelling te wekken en levendig te houden, zoowel voor het kerkeiyk dat menverkeerde resten had begraven. nJ. die van twee vrouwenskeletten. De oudheidkun dige Henri Rousset te Grenpble te daarna op nieuw gaan snuffelen, om aan het stoffelük overschot van Bayard alsnog de eer te geven die het toekomt, gezien de faam van den Ridder zonder Vrees of Blaam. In oude archieven vond hü een testament, geteekend door Claude de Bourchenu. erfgenaam van Laurentlus. Bls- schop van Grenoble en oom van Bayard. Daarin bepaalde die edelman, dat zün zoon Gaspard na zün dood bü het klooster van de Minderbroeders de la Plaine een kapel moest bouwen en dat zün stoffelük overschot daar moest worden begraven in het midden van een grafkelder, geflankeerd links door dat van zün vader Nicolaas en rechte door het gebeente van Bayard. In 1618 te Claude de Bourchenu gestor ven en zün zoon heeft het voorschrift van zün lader stipt uitgevoerd, want de kapel werd ge bouwd in 1634. gtsessMszssazasaaaaeaaaeaezMaaaasaeaaaaaaaaaaat i Een schilderijen- I één ding heb je vergeten.” „Vbrgeten?” herhaalde Dowering. .Jk schil der Dobrotsjef of ik het zelf ben. Er te niets vergeten." JCUk dan hier eena in,” antwoordde Hlnsley en wierp hem een boekje toe. „Een prijscourant? Van een warenhuis?" „Juist, en kük eens op bladzüde 33. dan zul Je zien, dat Je schaal, waarop Je fruit ligt een moderne schaal te. Schilder me dus op het doek de schaal opnieuw en maak er een mid- deleeuwsch exemplaar van. Als je er mee klaar bent, zal ik je je honorarium van duizend dollar uitbetalen." Veertien dagen later nam Briddy Loop zün kostbare Dobrotsjef in bezit tegen een chéque van vüfdulzend dollar. „t Is dat je zoo'n ding in je eetzaal wil hebben.” maar mooi is anders Het fruit te heelemaal niet naar mün smaak en bovendien vind ik die schaal een afschuwelük lomp ding. Als Ik op al die kleinigheden eerder had gelet, had ik misschien liever iets anders gekocht. Maar enfin, een Dobrotsjef met certificaat mag iets kosten." besloot de heer Briddy Loop.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 9