Massaal protest dér Gezellen tegen Godsonteering I> EEN BEANGSTIGEND VRAAGSTUK ZALIGHEID IN DEN HEER! 1000 LEDEN ZONDAG TE AMSTERDAM BIJEEN JOANNES PETRUS HUIBERS BISSCHOP VAN HAARLEM Revolverheid in arrest Een „Noordam" voor de H. A. L. De inzittenden ongedeerd Jaarvergadering te Amsterdam VROUW ERNSTIG GEWOND Gezelschap van den Stillen Omgang Ook wij in Nederland moeten waakzaam zijn Uit een wagen gesprongen, toen het paard op hol sloeg Het zesde eeuwfeest VECHTPARTIJEN TE DEN BOSCH AUTO DOOR TREIN MEE GESLEURD OUDE VEETE UITGE VOCHTEN In Rede van Centraal-praeses H. A. J. Drost tegen de communis tische propaganda van den godshaat Utrechtenaar met een mes gestoken Telegrammen aan en Kamerfractie Rede H. de Greeve f AVE MARIA er n aa» voor- llfi uitge- Bisschop van het H. Sacrament r Reeds bereidt het Gezelschap zich voor op het zesde eeuwfeest van het H. Mirakel in 1945. Mogen alsdan de wereldmachten tot bezinning zUn gekomen en moge er dan vrede heerschen Zaterdag is in de St. Josephkerk te 'Ro me het huwelijk ingezegend van Musso lini’s oudsten zoon. Vittorio, en signorin a Orsola Buvoli, de dochter van 'n zaken man uit Milaan ds de En deze actie wordt gevoerd, alsof er op aar de geen vier honderd millloen Katholieken zijn, die heel'hun le\gn willen maken tot één Oods- t JOANNES PETRUS, Blsschop van Haarlem. Ie in »t en te irjaar. biedt an- nge Jek ran ide btf ten m- ra- >og let ¥1 er, e- Meer dan duizend St. Josephsgesellen uit de steden en dorpen van het district Amsterdam zijn op den stralenden Zon dagmorgen bijeengekomen in den Ge zellenburcht aan de Stadhouderskade te Amsterdam, waar zij de beide boven zalen geheel vulden. Deze indrukwek kende bijeenkomst heeft bjj monde van centraal-praeses H. Drost een massaal protest doen hooren tegen de hemelter gende Godsonteering, waartoe de cen trale der Godloozen te Moskou heeft be sloten. Op last van Z. H. Excellentie, H. W. AGTEROF, Secretaris. het slot van zijn rede keerde spr. zich het nationaal-soclalisme en waarschuwt voor, om, den eenen duivel ontvluchtend door den ander te worden doodgedrukt. Nogmaals wees spreker op het afschrikwek kend voorbeeld van het roode Spanje, op lei ders als Caballero en la Passionata, handlan gers van Moskou, op generaa Kleber, die de verdediging van Madrid organiseerde en er zich op beroemt, dat zijn internationale brigade voor 99 pCt. uit godloozen bestaat. '.'Jftlgduizend kin deren zwerven er rond In het roode Spanje, overgegeven aan honger en ellende In tegen stelling met het Katholieke deel, waar zich kloosters en stichtingen nog hun lot aantrekken Op de brug over het Twentekanaal, tusschen Eefde en Zutfen. sloeg het paard van een brik op hol. Terwijl het paard den afrit afholde, sprong de in het rijtuig zittende, vrouw, de 50- jarige weduwe H. E. uit Eefde, in haar angst door het achterportier uit het voertuig, waardoor zjj zoo ernstig kwam te vallen, dat zij een sche- delbaslafractuur opliep. In ernstlgen toestand is het slachtoffer naar het algemeen ziekenhuis te Zutfen vervoerd. Op 7 Februari aldus begint te Mos kou, het broeinest der godloosheid, een In ternationaal congres van Godloozen, waar aan 1600 afgevaardigden uit 40 landen ook uit Nederland deelnemen. Hier zal de Godshaat internationaal worden georgani seerd. hier worden nieuwe methoden uit gedacht tot verdrijving van God uit het zieleleven der menschen. Altijd zijn er men schen geweest, die persoonlijk met God heb ben gebroken, maar de systematische be strijding van God kon slechts een uitvin ding zijn van dezen tijd. Naar wij vernemen, heeft de directie van de HollandAmerika Dijn t motarvrachtschlp met passagiers-accommodatle, dat voor deze ree- derjj op stapel staat bjj de machinefabriek en scheepswerf van Plet Stnlt, dit schip den naam Noordam gegeven. Door de genade Cods en de gunst van den Apostolischen Stèel Aan de Geestelijkheid en de Celoovigen van ons Bisdom Hierna volgde het financieel verslag, bracht door den heer Dickmann. Het zangkoor van het St. Ignatluscollege, dat zich daartoe op het balcon had opgesteld, zong vervolgens onder leiding van pater F. Smits van Waesberghe S.J. het „Gloria” uit de Missa ..Lauda Sion" van da Palestrina en .Ave Virgo Gratiosa” van Agostino Agazzari, welke belde nummers een applaus der vergadering ontlokten. die, of- leerkracht Op den onbewaakten overweg aan den Leg- meerduk te Aalsmeer-Oost ia de aardappelen handelaar G. v. E., met zijn vrachtauto door den trein gegrepen en een aantal meters weg geslingerd. Het voorste gedeelte van den auto werd zwaar beschadigd, zoodat het een wonder mag heeten dat de beide Inzittenden ongedeerd bleven. Het treinverkeer ondervond eenlge ver traging. In zijn openingswoord wekte de voorzitter de Stille Omgangers op het vijftigjarig bestaan van de St. Nicolaaskerk aan de Prins Hendrik kade mee te vieren. Spr. herdacht Z. Exc. Jhr. Ch. Ruys de Bee- renbrouck, die telken jare den Stillen Omgang deed en het overleden bestuurslid, den heer F. voor wier zielerust een gebed werd Uit hetgeen Wij hier hebben gezegd, B. G„ blijkt wel, hoe ieder gezin een groote kracht kan worden. Wjj weten, hoe degenen, die zich godloozen noemen, zoogenaamde cellen bouwen en langzaam en zeker de geheele maatschappij willen doordringen om het rijk te vestigen van den Satan. Maar de cel voor het Rjjk Gods is het christelijk huisgezin. Alle actie tegen de vijanden van God loopt op niets uit, als het Christelijk gezin te gronde gaat. Daarom doet alles wat mogelijk is. om van uw gezin een echt Christelijk gezin te maken een trouwe afbeelding van het heilig huisgezin van Na zareth. Op dezen plechtigen dag, nu Wij medevieren de sluiting van het Eucharistisch Congres te Manilla*, wijdt zich heel de wereld opnieuw toe aan het Goddelijk Hart van Jezus. En Wij in ons bisdom stellen ons vandaag weer bijzon der onder de bescherming der Allerheiligste Maagd en Moeder Gods Maria. Laten wjj bij zonder alle Christelijke huisgezinnen aanbeve len aan Jezus en Maria en aan den H. Joseph. Daarvoor ook bijzonder onze gebeden en offers opdragen irf'den H. Vastentijd. Verder vragen Wij uw gebed voor onze Moe der de H. Kerk, voor onzen H. Vader den Paus, voor onze geëerbiedigde Koningin en alle leden van ons vorstelijk Huls, voor ons Vaderland, voor den vrede en de eendracht over heel de wereld. - En zal dit. Ons herderlijk schrijven op Zon dag Quinquagesima in alle Kerken en In de Kapellen, waarover een Rector is aangesteld, op de gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem. 21 Januari 1937. belijdenis. De Amsterdamsche St. Josephsge- zellen, zjj, die behooren tot de bloem van dit machtige leger, willen hiertegenover getuigen van hun geloof In God, hun trouw aan Chris tus en de Kerk, zij zouden geen Kolpingsbloed Na de akte van Eerherstel en een massaal ge zongen Credo, deelde pracses Drost onder groo- te Instemming den aanwezigen mede, dat twee telegrammen zouden worden gezonden: één aan Z. H. Exc. Mgr. Huibers, blsschop van Haar lem. waarin trouw wordt gezworen aan God en Kerk en één aan den voorzitter der Katholieke Kamerfractie, waarin namens 12.000 St. Jo sephsgezellen in Nederland gevraagd wordt, dat deze, volgens Christelijke beginselen, tot heil van gezin en maatschappij, door sociale maat regelen het communisme en de godloosheid den voedingsbodem zal ontnemen. Met den gezamenlljken xang van Aan U, o Koning der eeuwen gingen de gezellen uiteen. WU jongeren, doen een beroep op onze ae Ministers, dat zij maatregelen treffen, om aan het communistisch gewroet een einde te snaken. Het constructieve deel van ons volk heeft het recht, dat het destructieve deel aan banden wordt gelegd. De zalen van het Gezellenhuls waren voor deze gelegenheid met dundoek en palmen op stemmige wijze versierd. Boven het spreekge stoelte was een kruis aangebracht tegen een achtergrond van oranje;;zwarte Kolpingskleuren De bijeenkomst werd bijgewoond door districts- praeses W. H. Simons, oud-centraal-praeses v. d. Ven en den heer W. A. Schade van Westrum, secretaris van den Raad van Bestuur van Am sterdam I. De Kolpings Lijfwacht opende met haar vlag gen de bijeenkomst, waarna het districtskoor van vlce-praeses E. Paap leiding gaf aan den gezamenlljken zang van het Congreslied. De spreker van dezen morgen, centraal-praeses H. A. J. Drost, beklom daarop het spreekgestoelte. oude gebruik en. Goddank, er zjjn toch nog vele katholieke gezinnen, waar het geeh enkelen avond in het jaar zal worden nagelaten. Dat is de hulde aan den goeden God gebracht, niet van afzonderlijke personen, maar van het gezin als gezin. Hier treedt de vader als met een priesterlijk recht voor Gods troon om namens zijn gezin en in vereenlging met zijn gezin God te aan bidden, te danken, te verzoenen en te smeeken. Daar Is God In him midden. Daar wordt de ze gen Gods In stroomen uitgestort. Daar is Maria, de Moeder Gods, de bijzondere beschermster. Houdt toch dit gebruik In eere, al kost het wat moeite en mocht het in uw gezin nog geen gebruik zijn, begint er mede, nog dezen dag en ge zult spoedig ondervinden, dat het u tot zegen strekt. Met geheel bljzonderen nadruk wijzen WIJ hier op het niet genoeg te loven gebruik om in het huisgezin gezamenlijk te bidden. Niet alleen voor en na den maaltijd, maar ook en voorna melijk des avonds, wanneer heel het gezin ge meenschappelijk vereenlgd is in het avondgebed en het gpbed van den Rozenkrans. Het is jammer, dat dit niet meer in alle ge- Te Jutphaas, nabij de Geinbrug. heeft tus schen een vijftalUtrechtenaren een vechtpartij plaats gehad, waarbij een van hen zoodanig met een mes werd toegetakeld, dat opname in het Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht noodzakelijk was. Twee Utrechtenaren, die een bezoek hadden gebracht aan IJselstein en per rijwiel naar huls terugkeerden, werden ter hoogte van de Qein- brug staande gehouden door drie Utrechtena ren. die schijnbaar voor deze gelegenheid de anderen per rijwiel waren tegemoet gereden. Er ontstond een woordenwisseling, welke over hing in handtastelijkheden, het mes werd ge trokken en een der drie Utrechtenaren, die de andere twee waren tegemoetgereden, kreeg een messteek in zijn linkerschouder en in zijn linkerzijde. De twee Utrechtenaren komende uit IJselstein keerden naar laatstgenoemde plaats terug en deden aldaar aangifte bU de politie en werden terstond Ingesloten. De in middels gewaarschuwde rijks- en gemeente politie uit Jutphaas zette de anderen achter slot en grendel, terwijl de verwonde per politie auto van de gemeente IJselstein naar het Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht werd overgebracht. De oorzaak van deze vecht- en steekpartij moet gezocht worden in een oude veete, waarschijnlijk een geldkwestie. nei<L het Godsvertrouwen, in één woord alle vh’ dle in hun ouders zien en zóoals als zjj die zien, zullen ze zeer gemakkelUk in zich opnemen en heel hun leven bewaren. Ja zelfs, op lateren leeftijd, als ,de ouders reeds lang hun verantwoording aan den goe den God hebben afgelegd, zal niet zelden de volwassen man of de volwassen vrouw, als moeilijkheden zjjn in hun huisgezin, teriig den ken aan het gezin van hun jeugd. Het goede voorbeeld, daar gezien, zal hun niet zelden een richtsnoer zjjn om bjj de opvoeding van hun kinderen fouten te vermijden en den juisten weg te volgen. Zoo krachtig is het voorbeeld, dat alle woor den, beloften en bedreigingen weinig uithalen zonder het voorbeeld. Maar waar het voorbeeld wordt gegeven, zijn woorden dikwijls overbodig. Dat Is de sleutel van het geheim, waardoor sommigen nooit moeite hebben met de ultoefe- ning van hun gezag. Hoe gelukkig, hoe duizendwerf gelukkig zijn dan die kinderen, aan wie God ouders geschon ken heeft, die door hun voorbeeldig leven als lichtende engelen zijn op hun levensweg. Hoe zal de goede God die ouders liefhebben, die als trouwe werktuigen van Gods genade een werk volbrengen, dat niemand van hen kan overnemen. God zelf zal hun dankbaar zijn, voor hetgeen zU voor zijn glorie hebben gedaan en de kinderen zullen juist door hun gelijkenis op hen hun schoonste kroon zijn in de eeuwig heid. Eindelijk is er nog een derde punt, dat met het vorige nauw samenhangt dat zou men kunnen noemen de katholieke sfeer van het ge zin: alles wat men thuis ziet en wat de huise lijke gebruiken zijn. In ieder katholiek gezin bijvoorbeeld heeft het kruisbeeld of het beeld van het H. Hart in leder vertrek de eereplaats. Daar vindt men de beeltenissen der H. Maagd en van andere heiligen; daar kent men het da- geljjksch gebruik van het gewijde water en ook van palmtak en gewijde kaars, wie er aan ge woon is dit in zijn huls te zien, voelt zich niet meer thuis, waar dat ontbreekt. Zoo noemen wij ook: het meeleven met de H. Kerk In het on derhouden van vasten- en onthoudingsdagen, het blijde meevieren van de kerkelljke feesten, de echte godsdienstige viering van lederen Zon dag als den dag des Heeren, als een wekelljksch parochlefeest; het deelnemen aan de kerkeljjke oefeningen, het naderen tot de H.H. Sacramen ten dat alles vormt den katholieken geest, en met voorliefde zullen de kinderen vasthou den aan de goede gebruiken, waarvan zij bij ondervinding de kracht en het nut hebben lee- ren kennen. Voor of tegen God is vandaag de alles beslis sende vraag en spr. herinnerde met nadruk aan s Pausen waarschuwing aan al degenen, die uit geldzucht en harteloosheid het communisme wapenen in de hand geven tegen de Kerk. Tot hoe droeve ervaring heeft Katholieke laksheid op sociaal gebied reeds geleld. Wij moeten den chrlstelljken geest terugwinnen en daarmee den chrlstelljken vrede. Aan tegen er niet Want al scheldt een breede kloof belde stelsels, één brug verbindt hun stroomlngen: de bedrei ging van het Christendom. Als ik dit zeg. riep praeses Drost uit. ben ik niet politiek, maar ver dedig ik de heiligste rechten van den Katho liek, den chrlstelljken geest. Met de verzekering van trouw aan Jezus Christus, onzen Koning tot in eeuwigheid, be ëindigde spr. zijn langdurig toegejuichte rede. vertrouwen zullen wij, als wU binnenkort weer den omgang maken, bidden en danken. Want wie dankt God voor al zijn weldaden? De mees ten niet, misschien niet omdat zij niet willen, maar omdat zij er niet aan denken. Wat Is er te vergelijken met den Eqcharistl- schen Christus, Die er altjjd is. Die er Is voor iedereen. Het Is een wonder, het is Iets om over te schreien, wanneer wij in een kerk voelen dat God daar Is. WU denken aan wie tegen ons aljn, aan wie ons belagen, maar vergeten wU soms niet, dat er Een Is. Die met ons. Die vóór ons is. Aan Noë gaf God een regenbctig als teeken tan ZUn aanwezigheid, ons gaf HU het Mirakel van het H. Sacrament, tot ons sprak HU met het wonder der Heilige Stede. De oude hulzen, waarin kaarsjes stonden als de Processie voorbUtrok. zU zUn afgebroken, de menschen zUn dood, maar gebleven Is het wonder, gebleven Is HU. Die met ons is. Daarom moeten we, daarom zullen we God bedanken In de stille Prefatie van duizenden, die de Stille Omgang zUn zal, maar wU zullen ook vergeving vragen voor onze geldzucht en God smeeken dat HU ons genadig zU en ons brood schenke voor de mondjes onzer kinderen. Het zangkoor voerde daarna de Oberschlesi- sche Melodie .Maria auf dem Berge” en da achttiende eeuwsche Kerstmelodie „Noël Nan- tals” uit. De hoogeerw. moderator van het Gezelschap, Mgr. dr. G. C. van Noort, sprak een slotwoord, waarin hU de vergaderden opwekte allen In eigen kring een sterke geloofsovertuiging aan te kweeken en deze daadwerkelUk te beleven, op dat wanneer gevaren ons komen bedreigen er voldoende kracht, moed en weerstandsvermogen zUn. Laat bU den komenden Stillen Omgang een onweerstaanbare bede tot God gaan om dit af te smeeken. Met het zingen van het Mlrakellled werd de vergadering besloten. 1 wie stelt iroep. welke zal worden gesticht, een ChrlstelUken wereldom roep? Onze broeders in Christus In Spanje, Me xico en Rusland worden vervolgd, maar men zwUgt. Wanneer Joden worden vervolgd, komt heel de wereld In rep en roer en daarmee kunnen wjj Instemmen, want een Jood Is ook een mensch maar waarom laat het de wereld koud, als Katholieken worden gemarteld en vervolgd? Duistere machten wroeten, ook hier in Ne derland. ZU speculeeren op de laagste Instinc ten, zU weten het roofdier te wekken zelfs In ons nuchtere, rustige volk, als het vergiftigd Is door den droesem der onderste lagen. En dan wordt het ook In ons land mogelUk zooals thans In het ongelukkige Spanje dat de roo de vlaggen op onze kerken worden geheschen, dat ook hier de Internationale van 1 Godloozen- dom wordt aangeheven. Allereerst het gezag der ouders. Geen gezag is zoo onbetwistbaar, zoo door allen erkend als door de natuur gegeven als het ouderlUk gezag. Geen gezag ook is zoo ge makkelijk uit te oefenen, daar de kinderen in alles van de ouders afhankelijk zUn. Aan geen gezag ook wordt zoo gemakkelUk en met zooveel liefde gehoorzaamd. Want nergens ter wereld bestaat er een ge zag zoo, van nature zelfs, met de liefde verbon den en zoo duidelUk een gevolg van de liefde, dat, zoolang er een redelUk gebruik van ge maakt wordt, daar niet eens aan getwUfeld kan worden en de liefde er niet onder lUdt. Zelfs al zUn de maatregelen streng en Is de straf soms zwaar. Een enkel woord, een enkele oogop slag is gewoonlUk voldoende om de meest vol maakte gehoorzaamheid en de meest liefderijke volgzaamheid te verkrUgen. Waar de ouders van de hun door God gegeven macht een verstandig gebruik maken, worden aan de kinderen van zelf de eerbied voor het gezag en de gehoorzaamheid ook in moeilijke za ken voor eens en voor goed Ingeprent. Dat zal hun tot geluk strekken want: „een gehoorzaam mensch zal spreken van overwinningen”. Maar hieruit volgt dan ook. dat het voor de ouders een heilige en strenge plicht is. dat ge zag op waardige wUze te handhaven en het nooit of te nimmer prijs te geven. Dat zou Inderdaad niet getuigen van ware liefde voor de kinderen, maar dat is niets dan eigenliefde, een onvtrgeeflUke zwakheid en laf heid en een onverantwoorde!Uke plichtsverza king. Het in zUne handen te hebben, om zoo ge makkelUk een kinderziel te vormen In de goede richting, die voert tot het onsterfelUk geluk, waarvoor die ziel Is geschapen, en dén uit gemakzucht of lafheid of wat dan ook zUn handen terug trekken, en dim het krachtig ste middel niet te gebruiken en den hechtsten steun te laten vallen en het kind weerloos te laten tegen den komenden strUd dat Is een verraad aan ons eigen kind dat is een ver raad tegenover God. die het schiep en aan ons toevertrouwde. HU zal het uit onze handen op vragen en HU zal het wreken, wat wü uit schuldige zwakheid hebben nagelaten. Hoe gelukkig prUst de H. Schrift de kinde ren, die door hun ouders In goede tucht zUn grootgebracht en hoe vermaant zU de kinderen zich aan die tucht te houden en haar niet los te laten, maar haar te bewaren: want ,zU 1* uw leven”. In ieder Christelijk gezin blUve dan het gezag eerbiedig gehandhaafd en bewaard. Op de tweede plaats wat tevens de uitoefe ning van het gezag zoo gemakkelUk maakt en tegelUk het meest doeltreffende middel Is In de gansche opvoeding dat Is: het voorbeeld der ouders. „Woorden wekken, maar voorbeelden trekken." ’t is een waarheid, die wU ten goede en ten kwade dagelUks zelf ondervinden. Dit geldt» natuurlUk des te meer, naarmate het voorbeeld dichter In onze nabUheid is. lan ger duurt, gemakkelUker kan worden ingegaan en alle misleiding is uitgesloten, wanneer het gegeven wordt door personen, die wU hoogach ten, die wU liefhebben, op wie wU graag willen gelUken en wier navolging ons niet onmogelUk schUnt. Welnu, wat kan er dan in kracht en uitwer king halen bU het voorbeeld, het goede voor beeld van de ouders? ZU hebben een grooten voorsprong op alle andere menschen op fa milieleden, op onderwUzers, op priesters zelfs. Want met niemand leeft het kind zoo nabU en ■oo intiem en zoo ongekunsteld en zoo voort- Gisteren was het 125 jaar geleden, dat de beroemde Engelsche schrijver Charles Dickens geboren werd Het Gezelschap van den Stillen Omgang heeft Zondagmiddag in Krasnapolsky te Amsterdam zUn als steeds druk-bezochte jaarvergadering gehouden onder leiding van den heer Alph. Elsenburg en bijgewoond door den moderator, den hoogeerw. heer Mgr. dr. G. C. van Noort, deken van Amsterdam. Zaterdagavond heeft in de Windmolenberg straat te 's Hertogenbosch de 23-jarige H. van L. bU een twist zUn 21-jarige vrouw J. van G., met een mes eenlge steken toegebracht in het gelaat. De vader van de vrouw, die op het hulp geroep kwam toesnellen, wist erger te kpmen. Zondagmiddag omstreeks drie uur is in de Beurdschestraat een vechtpartU ontstaan tus schen twee mannen, H. en K. Op een gegeven oogenblik haalde H. een re volver voor den dag en richtte het wapen op zUn tegenstander, doch door een defect ging het niet af. Eenlge politle-agenten, die zich In de nabUheid bevonden, snelden toe en arresteer den den re vol verheid. Verleden jaar hebben WU u gesproken over het groot geluk, dat God ons heeft geschonken in het H. Doopsel, toen HU ons uitverkoos tot ZUne kinderen, die tot Hem roepen: „Abba, Vader.” Vandaag.willen WU uw aandacht vra gen voor de krachtigste éh de door God zelf gewilde en daartoe aangewezen instelling om dat kindschap Gods sterk te maken en voor goed in ons te bewaren d.i. het ChristelUk huis gezin. Daarvan heeft HU ons Zelf een allerhei ligst en allervolmaakt voorbeeld willen geven in het heilig Gezin van Nazareth. Juist voor onzen tUd achten WU het van groot belang, hierover te spreken, omdat eener- zUds het huisgezin bloot staat aan vele gevaren, waardoor het kan worden ontwricht-en uiteen gerukt, terwUl anderzUds onze jeugd een bU- zonder krachtige opleiding noodig heeft voor den haar wachtenden strijd. En de meest nood- zakelUke ondergrond voor alle verdere vorming wordt nérgens zoo goed gelegd als in het Chris telUk gezin. Dét is de beste en meest doeltref fende leerschool van alle ChristelUke deugden. Nergens leert men iets zoo gemakkelUk en tege- lUkertUd zoo grondig, zoo spoedig en toch zoo voor altoos onvergetelUk zóó goed begrepen en meteen zoo onmiddellUk toegepast op het leven, als alleen in den huiselUken kring. WU hebben prachtige scholen en bloeiende vereeni- gingen. Deze zUn noodzakelUk en onmisbaar om de jeugd rUp te maken voor het openbaar en maatschappelUk leven, maar zU kunnen slechts vóórtbouwen, als de grondslag goed is. Is de grondslag niet goed, dan vermag de beste school en de bloelendste vereenlging niets. En de grondslag wordt gelegd in het huisgezin. Alle goed, dat wU later hebben geleerd, Is een uit breiding, een verdieping, een voortzetting van hetgeen in onze kinderharten is ingestort en vastgelegd door onze vaders en moeders. Zoo althans is de regel en de gewone, natuurlUke weg. Is het anders, dan Is het een uitzondering, een ongewone weg. Opdat nu onze gezinnen steeds beter aan hun verheven doel mogen beantwoorden, willen WU --•- heden bUzonder wUzen op drie voorname zaken, ny>en geschiedt Maar het is toch het goede die voor het behoud en het goed bestuur van het gezin van het hoogste belang zUn en wel *t gezag, het voorbeeld en de huiselUke gebrui ken. Kristen, gestort. De secretaris, de heer J. B. Takes, bracht ver volgens het jaarverslag uit. Thans zUn er 164 afdeelingen met ongeveer 100.000 deelnemers. Daar de termUn van de PauselUke gunsten verstreken was heeft de moderator deze opnieuw te Rome aangevraagd en verkregen. en der zeer ernstige gevolgen van de economische crisis is de toe stand. welke ontstaan is in de wereld der onderwijzers, een toestand, welke niet alleen dieptreurig, maar ook beangstigend gevaarlijk is. omdat de geestelijke belangen van het kind, van de opgroeiende generatie, van de toe komst voor een groot deel afhankelijk zijn van en ten zeerste beïnvloed wor den door de onderwijzerswereld. De onderwijzer neemt op school de taak en de verantwoordelijkheid over van de ouders.- Hij neemt deel aan de opvoe ding en de onderrichting van het kind. En als voor onze kinderen, ons kost baarste van God ontvangen bezit, het beste nog niet goed genoeg is, hoe kun nen wij er dan vrede mede hebben, dat de onderwijzers behooren tot de zeer beproefde kinderen van de crisis rekening? Er is een overvloed van werk- looze onderwijzers, er is een overvloed van kweekellngen met acte, schoon zij als zelfstandige werkzaam zijn, geen behoorlijk salaris genieten en niet de minste vooruitzich ten op een behoorlijk bestaan hebben, terwijl de veelvuldige aanstellingen van kweekellngen met acte de vooruitzichten van de onderwijzers weer benadeelen. - Het lijkt een onoplosbare puzzle om hierin verbetering te brengen en daarom heeft men zich maar niet aan een poging tot oplossing gewaagd. Verlenging van den leerplicht zou in den socialen en eco- nomischen toestand, waarin de onder wijzerswereld verkeert, misschien eenlge verlichting hebben kunnen brengen, maar men heeft dezen maatregel niet aangedurfd. De klassen zijn tengevolge van bezuinigingen ei) concentratie uit gegroeid tot volksverzamelingen van het lastigste en meest zorg behoevende volk je, dat er is, nJ. de kinderen. De onder wijzers en zij, die het willen worden, vormen een groep In de maatschappij, wier levensverhoudingen en -omstandig heden niet evenredig zijn aan de ver antwoordelijkheid, de taak en de belan gen, welke hun zijn toevertrouwd of ooit zullen worden toevertrouwd. Wat kun nen wjj van jonge onderwijzers verwach ten, die jaren lang werkloos zijn geweest, die geen vooruitzichten hebben en die een minder dan zeer bescheiden le vensstaat kunnen voeren. Hoe zullen de ze jonge menschen aan geestelijke on- tevredenheldslnfectles weerstaan, hoe zullen hun persoon en geest onder zulke omstandigheden gevormd worden, hun persoon en geest, die straks of ooit vor ming en leiding zullen moeten geven kan persoon en geest van onze kinderen? Het is steeds de roem van Nederland ge- M weest, dat het onderwijs er op zoo’n hoog, misschien wel te hoog peil stond, maar zijn wij dezen roem niet deerlijk aan het interen? En belangrljker dan de roem van de wetenschappelijke voor treffelijkheid van het onderwijs is nog het ethische, het cultureele, het paeda- gogische gehalte van dat onderwijs. Hoe kan dat op peil blijven, indien de onder wijzer, die dat onderwijs moet geven, wordt prijsgegeven aan omstandigheden, welke hem moeten knauwen in zijn lief- - de voor zijn vak, in zijn besef van de hoogheid van zijn roeping en taak? Er is geen geld, dat is de machtspreuk van. hen, die in dezen toestand weer- en Werkeloos meenen te moeten berusten, maar boven geld gaan de geestelijke waarde en het geestelijk belang van ons volk. Indien het ons ernst is met de leu ze. dat voor onze kinderen het beste nog niet goed genoeg is, dienen wij daaraan de consequentie te verbinden, dat de on derwijzers van onze kinderen de kansen moeten krijgen om zoo goed mogelijk te kunnen zijn. in de aderen hebben, wanneer heel dat gebeu ren hen koud liet. Hun protest gaat uit over stad en land en daarbuiten en moet aanzwel len naar alle zUden tot ben wereldkreet van verontwaardiging over dit hemeltergend, menschonteerend drUven. Hoe ver is Europa, van huis uit Katholiek, toch af gedwaald na 2000 jaren Christendom! Is het niet teekenend, dat juist thans een In ternationaal Eucharistisch Congres wordt ge houden met innig meeleven van heel de be volking, in Azië, op de PhilippUnen, een Missie land. Onze moderne wereld daarentegen pleegt socialen Gods moord. De moderne mensch. zoo heeft de Paus geaegd. ontsteelt aan God den we reldtal. Daartegenover moeten wU ons geloof stellen, om te redden, wat nog te redden Is. te voorkomen, wat nog te voorkomen is. WU wil len Gods zegen, niet Gods vervloeking over de menschheid. Vooral onder de arbeidersklasse wordt in de ze dagen van crisis, werkloosheid en armoe het zaad van den godshaat uitgestrooid door sata nische propagandisten. Het is echter niet Gods wil, dat al die sociale ellende over de menschen komt. Het is Gods wil, dat er liefde heerscht en rechtvaardigheid en zoo een ware vrede op aar de. Maar juist zU, die er God een verwijt van durven maken, zUn er zelf schuldig aan, omdat zU het gelpof In God hebben verstikt. ZU. de moderne materialisten de communisten, socia listen. liberalen hebben de wereld aan stuk ken gescheurd en nu wenscht men, dat God een wonder doet? Er is slechts één keus tegen over deze Godslastering: buigen voor God of barsten In wereldrampen en wereldrevoluties. Terug naar God beteekent terug naar vre<jp en welvaart. Zoolang zU bestaat heeft de Kerk de sociale rechtvaardigheid gepredikt. Wat zou Europa zUn zonder de Kerk? Toen 15 jaar geleden het Bolsjewisme voor de poorten van Warschau stond en met den jongen Poolschen staat ge heel het Westen bedreigde, toen de gezanten en vertegenwoordigers der mogendheden UHngs de wUk namen bleef er één op zUn post en beziel de door zUn voorbeeld de moedige verdedigers tot een glorierUke overwinning. Deze ééne was de Nuntius Achille Rattl, thans Paus Pius XI. Toen was er In Europa nog van geen Hitler sprake. Wanneer wU protesteeren. geldt dit ook den grootmachten der wereld, die het gewroet van het communisme zien en die zwUgen. Waar blUft tegenover deze centrale van godloosheid een centrale van ChristelUke actte tegenover den atheïstlschen wereldomr Hierna was het woord aan den weleerw. heer H. de Greeve tot het houden van zUn rede. Ineens duiken midden in den nacht duizen den op van overal vandaan om zich te bezinnen op het mysterie van het H. Sacrament van Mirakel. Wat moet een buitenstaander zich wel af- vragen, wanneer hU die zwUgende schare ziet, zeker in dezen tUd. nu de massa’s herhaaldelUk worden opgeroepen om te demonstreeren voor allerlei elschen. Tienduizenden onbekenden treffen zich op één punt samen en trekken dan langs de zwU gende hulzen zonder rumoer, zonder uiterlUk- heden, zonder wapens. En zU keeren terug met het gevoel, dat zU voldaan hebben aan een hei ligen plicht. Het is een zoet mysterie, een onaanvatbare rUkdom, een standvastig, overal aanwezig my sterie. een blUvende toevlucht Het is mogelUk te demonstreeren zonder een materieelen eisch, zonder een grUpbaar ver werven. Het is een stille manifestatie voor den Grooten Onzichtbare, in Wien wU gelooveq, een défilé van eerbied voor den Oneindige, tegenover Wien wU maar armzalige menschen zün. Hier verdwUnt alle bitterheid en verbittering, tenzU om ze te vergeten. Het mysterie des geloofs is geworden een mysterie van liefde, waarbU menschelUke grieven zelfs niet meer aan het woord komen. Met een groot geloof en in een onwrikbaar n x C ir a u 1/ - hI£L,BeWOne. r8*' U’ dat de hinderen kullen bidden, niet zooals hun ouders het zéggen. jnaar eooals dezen het hun vóordoen, zooals zU bldden- ZlJ zu"en spreke» - zooals zij nun ouders hóórden sprekenover godsdienst n?»Kerk’ °Ver kerkeI)Jke instellingen, over KerKelUke personen, over de school, over de ~n- derwUzers. over de overheid. ZU zullen zich wachten voor datgene, waarvoor hun ouders beducht waren: de zonde en wat tot de zonde leidt. rechtvaardigheid, de naastenliefde, de ze-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 17