Massaal protest dér Gezellen
tegen Godsonteering
I>
EEN BEANGSTIGEND
VRAAGSTUK
ZALIGHEID IN DEN HEER!
1000 LEDEN ZONDAG TE
AMSTERDAM BIJEEN
JOANNES PETRUS HUIBERS
BISSCHOP VAN HAARLEM
Revolverheid in arrest
Een „Noordam" voor de H. A. L.
De inzittenden ongedeerd
Jaarvergadering te Amsterdam
VROUW ERNSTIG GEWOND
Gezelschap van den
Stillen Omgang
Ook wij in Nederland
moeten waakzaam zijn
Uit een wagen gesprongen, toen
het paard op hol sloeg
Het zesde eeuwfeest
VECHTPARTIJEN
TE DEN BOSCH
AUTO DOOR TREIN MEE
GESLEURD
OUDE VEETE UITGE
VOCHTEN
In
Rede van Centraal-praeses H. A.
J. Drost tegen de communis
tische propaganda van
den godshaat
Utrechtenaar met een mes gestoken
Telegrammen aan
en Kamerfractie
Rede H. de Greeve
f
AVE MARIA
er
n aa»
voor-
llfi
uitge-
Bisschop
van het H. Sacrament
r
Reeds bereidt het Gezelschap zich voor op
het zesde eeuwfeest van het H. Mirakel in 1945.
Mogen alsdan de wereldmachten tot bezinning
zUn gekomen en moge er dan vrede heerschen
Zaterdag is in de St. Josephkerk te 'Ro me het huwelijk ingezegend van Musso
lini’s oudsten zoon. Vittorio, en signorin a Orsola Buvoli, de dochter van 'n zaken
man uit Milaan
ds
de
En deze actie wordt gevoerd, alsof er op aar
de geen vier honderd millloen Katholieken zijn,
die heel'hun le\gn willen maken tot één Oods-
t JOANNES PETRUS,
Blsschop van Haarlem.
Ie
in
»t
en te
irjaar.
biedt
an-
nge
Jek
ran
ide
btf
ten
m-
ra-
>og
let
¥1
er,
e-
Meer dan duizend St. Josephsgesellen
uit de steden en dorpen van het district
Amsterdam zijn op den stralenden Zon
dagmorgen bijeengekomen in den Ge
zellenburcht aan de Stadhouderskade
te Amsterdam, waar zij de beide boven
zalen geheel vulden. Deze indrukwek
kende bijeenkomst heeft bjj monde van
centraal-praeses H. Drost een massaal
protest doen hooren tegen de hemelter
gende Godsonteering, waartoe de cen
trale der Godloozen te Moskou heeft be
sloten.
Op last van Z. H. Excellentie,
H. W. AGTEROF,
Secretaris.
het slot van zijn rede keerde spr. zich
het nationaal-soclalisme en waarschuwt
voor, om, den eenen duivel ontvluchtend
door den ander te worden doodgedrukt.
Nogmaals wees spreker op het afschrikwek
kend voorbeeld van het roode Spanje, op lei
ders als Caballero en la Passionata, handlan
gers van Moskou, op generaa Kleber, die de
verdediging van Madrid organiseerde en er zich
op beroemt, dat zijn internationale brigade voor
99 pCt. uit godloozen bestaat. '.'Jftlgduizend kin
deren zwerven er rond In het roode Spanje,
overgegeven aan honger en ellende In tegen
stelling met het Katholieke deel, waar zich
kloosters en stichtingen nog hun lot aantrekken
Op de brug over het Twentekanaal, tusschen
Eefde en Zutfen. sloeg het paard van een brik
op hol. Terwijl het paard den afrit afholde,
sprong de in het rijtuig zittende, vrouw, de 50-
jarige weduwe H. E. uit Eefde, in haar angst
door het achterportier uit het voertuig, waardoor
zjj zoo ernstig kwam te vallen, dat zij een sche-
delbaslafractuur opliep.
In ernstlgen toestand is het slachtoffer naar
het algemeen ziekenhuis te Zutfen vervoerd.
Op 7 Februari aldus begint te Mos
kou, het broeinest der godloosheid, een In
ternationaal congres van Godloozen, waar
aan 1600 afgevaardigden uit 40 landen
ook uit Nederland deelnemen. Hier zal de
Godshaat internationaal worden georgani
seerd. hier worden nieuwe methoden uit
gedacht tot verdrijving van God uit het
zieleleven der menschen. Altijd zijn er men
schen geweest, die persoonlijk met God heb
ben gebroken, maar de systematische be
strijding van God kon slechts een uitvin
ding zijn van dezen tijd.
Naar wij vernemen, heeft de directie van de
HollandAmerika Dijn t motarvrachtschlp met
passagiers-accommodatle, dat voor deze ree-
derjj op stapel staat bjj de machinefabriek en
scheepswerf van Plet Stnlt, dit schip den naam
Noordam gegeven.
Door de genade Cods en de
gunst van den Apostolischen Stèel
Aan de Geestelijkheid en de
Celoovigen van ons Bisdom
Hierna volgde het financieel verslag,
bracht door den heer Dickmann.
Het zangkoor van het St. Ignatluscollege, dat
zich daartoe op het balcon had opgesteld, zong
vervolgens onder leiding van pater F. Smits van
Waesberghe S.J. het „Gloria” uit de Missa
..Lauda Sion" van da Palestrina en .Ave Virgo
Gratiosa” van Agostino Agazzari, welke belde
nummers een applaus der vergadering ontlokten.
die, of-
leerkracht
Op den onbewaakten overweg aan den Leg-
meerduk te Aalsmeer-Oost ia de aardappelen
handelaar G. v. E., met zijn vrachtauto door
den trein gegrepen en een aantal meters weg
geslingerd. Het voorste gedeelte van den auto
werd zwaar beschadigd, zoodat het een wonder
mag heeten dat de beide Inzittenden ongedeerd
bleven. Het treinverkeer ondervond eenlge ver
traging.
In zijn openingswoord wekte de voorzitter de
Stille Omgangers op het vijftigjarig bestaan
van de St. Nicolaaskerk aan de Prins Hendrik
kade mee te vieren.
Spr. herdacht Z. Exc. Jhr. Ch. Ruys de Bee-
renbrouck, die telken jare den Stillen Omgang
deed en het overleden bestuurslid, den heer F.
voor wier zielerust een gebed werd
Uit hetgeen Wij hier hebben gezegd, B. G„
blijkt wel, hoe ieder gezin een groote kracht
kan worden. Wjj weten, hoe degenen, die zich
godloozen noemen, zoogenaamde cellen bouwen
en langzaam en zeker de geheele maatschappij
willen doordringen om het rijk te vestigen van
den Satan. Maar de cel voor het Rjjk Gods is
het christelijk huisgezin. Alle actie tegen de
vijanden van God loopt op niets uit, als het
Christelijk gezin te gronde gaat. Daarom doet
alles wat mogelijk is. om van uw gezin een
echt Christelijk gezin te maken een trouwe
afbeelding van het heilig huisgezin van Na
zareth.
Op dezen plechtigen dag, nu Wij medevieren
de sluiting van het Eucharistisch Congres te
Manilla*, wijdt zich heel de wereld opnieuw toe
aan het Goddelijk Hart van Jezus. En Wij in
ons bisdom stellen ons vandaag weer bijzon
der onder de bescherming der Allerheiligste
Maagd en Moeder Gods Maria. Laten wjj bij
zonder alle Christelijke huisgezinnen aanbeve
len aan Jezus en Maria en aan den H. Joseph.
Daarvoor ook bijzonder onze gebeden en offers
opdragen irf'den H. Vastentijd.
Verder vragen Wij uw gebed voor onze Moe
der de H. Kerk, voor onzen H. Vader den Paus,
voor onze geëerbiedigde Koningin en alle leden
van ons vorstelijk Huls, voor ons Vaderland,
voor den vrede en de eendracht over heel de
wereld. -
En zal dit. Ons herderlijk schrijven op Zon
dag Quinquagesima in alle Kerken en In de
Kapellen, waarover een Rector is aangesteld, op
de gebruikelijke wijze worden voorgelezen.
Gegeven te Haarlem. 21 Januari 1937.
belijdenis. De Amsterdamsche St. Josephsge-
zellen, zjj, die behooren tot de bloem van dit
machtige leger, willen hiertegenover getuigen
van hun geloof In God, hun trouw aan Chris
tus en de Kerk, zij zouden geen Kolpingsbloed
Na de akte van Eerherstel en een massaal ge
zongen Credo, deelde pracses Drost onder groo-
te Instemming den aanwezigen mede, dat twee
telegrammen zouden worden gezonden: één aan
Z. H. Exc. Mgr. Huibers, blsschop van Haar
lem. waarin trouw wordt gezworen aan God en
Kerk en één aan den voorzitter der Katholieke
Kamerfractie, waarin namens 12.000 St. Jo
sephsgezellen in Nederland gevraagd wordt, dat
deze, volgens Christelijke beginselen, tot heil
van gezin en maatschappij, door sociale maat
regelen het communisme en de godloosheid den
voedingsbodem zal ontnemen.
Met den gezamenlljken xang van Aan U, o
Koning der eeuwen gingen de gezellen uiteen.
WU jongeren, doen een beroep op onze
ae Ministers, dat zij maatregelen treffen, om
aan het communistisch gewroet een einde te
snaken. Het constructieve deel van ons volk
heeft het recht, dat het destructieve deel
aan banden wordt gelegd.
De zalen van het Gezellenhuls waren voor
deze gelegenheid met dundoek en palmen op
stemmige wijze versierd. Boven het spreekge
stoelte was een kruis aangebracht tegen een
achtergrond van oranje;;zwarte Kolpingskleuren
De bijeenkomst werd bijgewoond door districts-
praeses W. H. Simons, oud-centraal-praeses v.
d. Ven en den heer W. A. Schade van Westrum,
secretaris van den Raad van Bestuur van Am
sterdam I.
De Kolpings Lijfwacht opende met haar vlag
gen de bijeenkomst, waarna het districtskoor
van vlce-praeses E. Paap leiding gaf aan den
gezamenlljken zang van het Congreslied. De
spreker van dezen morgen, centraal-praeses H.
A. J. Drost, beklom daarop het spreekgestoelte.
oude gebruik en. Goddank, er zjjn toch nog
vele katholieke gezinnen, waar het geeh enkelen
avond in het jaar zal worden nagelaten. Dat is
de hulde aan den goeden God gebracht, niet
van afzonderlijke personen, maar van het gezin
als gezin.
Hier treedt de vader als met een priesterlijk
recht voor Gods troon om namens zijn gezin
en in vereenlging met zijn gezin God te aan
bidden, te danken, te verzoenen en te smeeken.
Daar Is God In him midden. Daar wordt de ze
gen Gods In stroomen uitgestort. Daar is Maria,
de Moeder Gods, de bijzondere beschermster.
Houdt toch dit gebruik In eere, al kost het
wat moeite en mocht het in uw gezin nog
geen gebruik zijn, begint er mede, nog dezen
dag en ge zult spoedig ondervinden, dat het u
tot zegen strekt.
Met geheel bljzonderen nadruk wijzen WIJ
hier op het niet genoeg te loven gebruik om in
het huisgezin gezamenlijk te bidden. Niet alleen
voor en na den maaltijd, maar ook en voorna
melijk des avonds, wanneer heel het gezin ge
meenschappelijk vereenlgd is in het avondgebed
en het gpbed van den Rozenkrans.
Het is jammer, dat dit niet meer in alle ge-
Te Jutphaas, nabij de Geinbrug. heeft tus
schen een vijftalUtrechtenaren een vechtpartij
plaats gehad, waarbij een van hen zoodanig met
een mes werd toegetakeld, dat opname in het
Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht
noodzakelijk was.
Twee Utrechtenaren, die een bezoek hadden
gebracht aan IJselstein en per rijwiel naar huls
terugkeerden, werden ter hoogte van de Qein-
brug staande gehouden door drie Utrechtena
ren. die schijnbaar voor deze gelegenheid de
anderen per rijwiel waren tegemoet gereden.
Er ontstond een woordenwisseling, welke over
hing in handtastelijkheden, het mes werd ge
trokken en een der drie Utrechtenaren, die de
andere twee waren tegemoetgereden, kreeg
een messteek in zijn linkerschouder en in zijn
linkerzijde. De twee Utrechtenaren komende
uit IJselstein keerden naar laatstgenoemde
plaats terug en deden aldaar aangifte bU de
politie en werden terstond Ingesloten. De in
middels gewaarschuwde rijks- en gemeente
politie uit Jutphaas zette de anderen achter
slot en grendel, terwijl de verwonde per politie
auto van de gemeente IJselstein naar het
Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht
werd overgebracht. De oorzaak van deze
vecht- en steekpartij moet gezocht worden in
een oude veete, waarschijnlijk een geldkwestie.
nei<L het Godsvertrouwen, in één woord alle
vh’ dle in hun ouders zien en zóoals als
zjj die zien, zullen ze zeer gemakkelUk in zich
opnemen en heel hun leven bewaren.
Ja zelfs, op lateren leeftijd, als ,de ouders
reeds lang hun verantwoording aan den goe
den God hebben afgelegd, zal niet zelden
de volwassen man of de volwassen vrouw, als
moeilijkheden zjjn in hun huisgezin, teriig den
ken aan het gezin van hun jeugd. Het goede
voorbeeld, daar gezien, zal hun niet zelden een
richtsnoer zjjn om bjj de opvoeding van hun
kinderen fouten te vermijden en den juisten
weg te volgen.
Zoo krachtig is het voorbeeld, dat alle woor
den, beloften en bedreigingen weinig uithalen
zonder het voorbeeld. Maar waar het voorbeeld
wordt gegeven, zijn woorden dikwijls overbodig.
Dat Is de sleutel van het geheim, waardoor
sommigen nooit moeite hebben met de ultoefe-
ning van hun gezag.
Hoe gelukkig, hoe duizendwerf gelukkig zijn
dan die kinderen, aan wie God ouders geschon
ken heeft, die door hun voorbeeldig leven als
lichtende engelen zijn op hun levensweg.
Hoe zal de goede God die ouders liefhebben,
die als trouwe werktuigen van Gods genade een
werk volbrengen, dat niemand van hen kan
overnemen. God zelf zal hun dankbaar zijn,
voor hetgeen zU voor zijn glorie hebben gedaan
en de kinderen zullen juist door hun gelijkenis
op hen hun schoonste kroon zijn in de eeuwig
heid.
Eindelijk is er nog een derde punt, dat met
het vorige nauw samenhangt dat zou men
kunnen noemen de katholieke sfeer van het ge
zin: alles wat men thuis ziet en wat de huise
lijke gebruiken zijn.
In ieder katholiek gezin bijvoorbeeld heeft
het kruisbeeld of het beeld van het H. Hart in
leder vertrek de eereplaats.
Daar vindt men de beeltenissen der H. Maagd
en van andere heiligen; daar kent men het da-
geljjksch gebruik van het gewijde water en ook
van palmtak en gewijde kaars, wie er aan ge
woon is dit in zijn huls te zien, voelt zich niet
meer thuis, waar dat ontbreekt. Zoo noemen wij
ook: het meeleven met de H. Kerk In het on
derhouden van vasten- en onthoudingsdagen,
het blijde meevieren van de kerkelljke feesten,
de echte godsdienstige viering van lederen Zon
dag als den dag des Heeren, als een wekelljksch
parochlefeest; het deelnemen aan de kerkeljjke
oefeningen, het naderen tot de H.H. Sacramen
ten dat alles vormt den katholieken geest,
en met voorliefde zullen de kinderen vasthou
den aan de goede gebruiken, waarvan zij bij
ondervinding de kracht en het nut hebben lee-
ren kennen.
Voor of tegen God is vandaag de alles beslis
sende vraag en spr. herinnerde met nadruk aan
s Pausen waarschuwing aan al degenen, die uit
geldzucht en harteloosheid het communisme
wapenen in de hand geven tegen de Kerk. Tot
hoe droeve ervaring heeft Katholieke laksheid
op sociaal gebied reeds geleld. Wij moeten den
chrlstelljken geest terugwinnen en daarmee den
chrlstelljken vrede.
Aan
tegen
er
niet
Want al scheldt een breede kloof belde stelsels,
één brug verbindt hun stroomlngen: de bedrei
ging van het Christendom. Als ik dit zeg. riep
praeses Drost uit. ben ik niet politiek, maar ver
dedig ik de heiligste rechten van den Katho
liek, den chrlstelljken geest.
Met de verzekering van trouw aan Jezus
Christus, onzen Koning tot in eeuwigheid, be
ëindigde spr. zijn langdurig toegejuichte rede.
vertrouwen zullen wij, als wU binnenkort weer
den omgang maken, bidden en danken. Want
wie dankt God voor al zijn weldaden? De mees
ten niet, misschien niet omdat zij niet willen,
maar omdat zij er niet aan denken.
Wat Is er te vergelijken met den Eqcharistl-
schen Christus, Die er altjjd is. Die er Is voor
iedereen. Het Is een wonder, het is Iets om over
te schreien, wanneer wij in een kerk voelen
dat God daar Is.
WU denken aan wie tegen ons aljn, aan wie
ons belagen, maar vergeten wU soms niet, dat
er Een Is. Die met ons. Die vóór ons is.
Aan Noë gaf God een regenbctig als teeken
tan ZUn aanwezigheid, ons gaf HU het Mirakel
van het H. Sacrament, tot ons sprak HU met
het wonder der Heilige Stede.
De oude hulzen, waarin kaarsjes stonden als
de Processie voorbUtrok. zU zUn afgebroken, de
menschen zUn dood, maar gebleven Is het
wonder, gebleven Is HU. Die met ons is.
Daarom moeten we, daarom zullen we God
bedanken In de stille Prefatie van duizenden,
die de Stille Omgang zUn zal, maar wU zullen
ook vergeving vragen voor onze geldzucht en
God smeeken dat HU ons genadig zU en ons
brood schenke voor de mondjes onzer kinderen.
Het zangkoor voerde daarna de Oberschlesi-
sche Melodie .Maria auf dem Berge” en da
achttiende eeuwsche Kerstmelodie „Noël Nan-
tals” uit.
De hoogeerw. moderator van het Gezelschap,
Mgr. dr. G. C. van Noort, sprak een slotwoord,
waarin hU de vergaderden opwekte allen In
eigen kring een sterke geloofsovertuiging aan te
kweeken en deze daadwerkelUk te beleven, op
dat wanneer gevaren ons komen bedreigen er
voldoende kracht, moed en weerstandsvermogen
zUn.
Laat bU den komenden Stillen Omgang een
onweerstaanbare bede tot God gaan om dit af
te smeeken.
Met het zingen van het Mlrakellled werd de
vergadering besloten.
1 wie stelt
iroep. welke
zal worden gesticht, een ChrlstelUken wereldom
roep? Onze broeders in Christus In Spanje, Me
xico en Rusland worden vervolgd, maar men
zwUgt. Wanneer Joden worden vervolgd, komt
heel de wereld In rep en roer en daarmee
kunnen wjj Instemmen, want een Jood Is ook
een mensch maar waarom laat het de wereld
koud, als Katholieken worden gemarteld en
vervolgd?
Duistere machten wroeten, ook hier in Ne
derland. ZU speculeeren op de laagste Instinc
ten, zU weten het roofdier te wekken zelfs In
ons nuchtere, rustige volk, als het vergiftigd Is
door den droesem der onderste lagen. En dan
wordt het ook In ons land mogelUk zooals
thans In het ongelukkige Spanje dat de roo
de vlaggen op onze kerken worden geheschen,
dat ook hier de Internationale van 1 Godloozen-
dom wordt aangeheven.
Allereerst het gezag der ouders.
Geen gezag is zoo onbetwistbaar, zoo door
allen erkend als door de natuur gegeven als het
ouderlUk gezag. Geen gezag ook is zoo ge
makkelijk uit te oefenen, daar de kinderen in
alles van de ouders afhankelijk zUn. Aan
geen gezag ook wordt zoo gemakkelUk en met
zooveel liefde gehoorzaamd.
Want nergens ter wereld bestaat er een ge
zag zoo, van nature zelfs, met de liefde verbon
den en zoo duidelUk een gevolg van de liefde,
dat, zoolang er een redelUk gebruik van ge
maakt wordt, daar niet eens aan getwUfeld kan
worden en de liefde er niet onder lUdt. Zelfs al
zUn de maatregelen streng en Is de straf soms
zwaar. Een enkel woord, een enkele oogop
slag is gewoonlUk voldoende om de meest vol
maakte gehoorzaamheid en de meest liefderijke
volgzaamheid te verkrUgen.
Waar de ouders van de hun door God gegeven
macht een verstandig gebruik maken, worden
aan de kinderen van zelf de eerbied voor het
gezag en de gehoorzaamheid ook in moeilijke za
ken voor eens en voor goed Ingeprent. Dat zal
hun tot geluk strekken want: „een gehoorzaam
mensch zal spreken van overwinningen”.
Maar hieruit volgt dan ook. dat het voor de
ouders een heilige en strenge plicht is. dat ge
zag op waardige wUze te handhaven en het nooit
of te nimmer prijs te geven.
Dat zou Inderdaad niet getuigen van ware
liefde voor de kinderen, maar dat is niets dan
eigenliefde, een onvtrgeeflUke zwakheid en laf
heid en een onverantwoorde!Uke plichtsverza
king.
Het in zUne handen te hebben, om zoo ge
makkelUk een kinderziel te vormen In de goede
richting, die voert tot het onsterfelUk geluk,
waarvoor die ziel Is geschapen, en dén uit
gemakzucht of lafheid of wat dan ook zUn
handen terug trekken, en dim het krachtig
ste middel niet te gebruiken en den hechtsten
steun te laten vallen en het kind weerloos te
laten tegen den komenden strUd dat Is een
verraad aan ons eigen kind dat is een ver
raad tegenover God. die het schiep en aan ons
toevertrouwde. HU zal het uit onze handen op
vragen en HU zal het wreken, wat wü uit
schuldige zwakheid hebben nagelaten.
Hoe gelukkig prUst de H. Schrift de kinde
ren, die door hun ouders In goede tucht zUn
grootgebracht en hoe vermaant zU de kinderen
zich aan die tucht te houden en haar niet los
te laten, maar haar te bewaren: want ,zU 1*
uw leven”. In ieder Christelijk gezin blUve dan
het gezag eerbiedig gehandhaafd en bewaard.
Op de tweede plaats wat tevens de uitoefe
ning van het gezag zoo gemakkelUk maakt en
tegelUk het meest doeltreffende middel Is In de
gansche opvoeding dat Is: het voorbeeld der
ouders. „Woorden wekken, maar voorbeelden
trekken." ’t is een waarheid, die wU ten goede
en ten kwade dagelUks zelf ondervinden.
Dit geldt» natuurlUk des te meer, naarmate
het voorbeeld dichter In onze nabUheid is. lan
ger duurt, gemakkelUker kan worden ingegaan
en alle misleiding is uitgesloten, wanneer het
gegeven wordt door personen, die wU hoogach
ten, die wU liefhebben, op wie wU graag willen
gelUken en wier navolging ons niet onmogelUk
schUnt.
Welnu, wat kan er dan in kracht en uitwer
king halen bU het voorbeeld, het goede voor
beeld van de ouders? ZU hebben een grooten
voorsprong op alle andere menschen op fa
milieleden, op onderwUzers, op priesters zelfs.
Want met niemand leeft het kind zoo nabU en
■oo intiem en zoo ongekunsteld en zoo voort-
Gisteren was het 125 jaar geleden, dat de
beroemde Engelsche schrijver Charles
Dickens geboren werd
Het Gezelschap van den Stillen Omgang heeft
Zondagmiddag in Krasnapolsky te Amsterdam
zUn als steeds druk-bezochte jaarvergadering
gehouden onder leiding van den heer Alph.
Elsenburg en bijgewoond door den moderator,
den hoogeerw. heer Mgr. dr. G. C. van Noort,
deken van Amsterdam.
Zaterdagavond heeft in de Windmolenberg
straat te 's Hertogenbosch de 23-jarige H. van
L. bU een twist zUn 21-jarige vrouw J. van G.,
met een mes eenlge steken toegebracht in het
gelaat. De vader van de vrouw, die op het hulp
geroep kwam toesnellen, wist erger te
kpmen.
Zondagmiddag omstreeks drie uur is in de
Beurdschestraat een vechtpartU ontstaan tus
schen twee mannen, H. en K.
Op een gegeven oogenblik haalde H. een re
volver voor den dag en richtte het wapen op
zUn tegenstander, doch door een defect ging
het niet af. Eenlge politle-agenten, die zich In
de nabUheid bevonden, snelden toe en arresteer
den den re vol verheid.
Verleden jaar hebben WU u gesproken over
het groot geluk, dat God ons heeft geschonken
in het H. Doopsel, toen HU ons uitverkoos tot
ZUne kinderen, die tot Hem roepen: „Abba,
Vader.” Vandaag.willen WU uw aandacht vra
gen voor de krachtigste éh de door God zelf
gewilde en daartoe aangewezen instelling om
dat kindschap Gods sterk te maken en voor
goed in ons te bewaren d.i. het ChristelUk huis
gezin. Daarvan heeft HU ons Zelf een allerhei
ligst en allervolmaakt voorbeeld willen geven in
het heilig Gezin van Nazareth.
Juist voor onzen tUd achten WU het van
groot belang, hierover te spreken, omdat eener-
zUds het huisgezin bloot staat aan vele gevaren,
waardoor het kan worden ontwricht-en uiteen
gerukt, terwUl anderzUds onze jeugd een bU-
zonder krachtige opleiding noodig heeft voor
den haar wachtenden strijd. En de meest nood-
zakelUke ondergrond voor alle verdere vorming
wordt nérgens zoo goed gelegd als in het Chris
telUk gezin. Dét is de beste en meest doeltref
fende leerschool van alle ChristelUke deugden.
Nergens leert men iets zoo gemakkelUk en tege-
lUkertUd zoo grondig, zoo spoedig en toch zoo
voor altoos onvergetelUk zóó goed begrepen
en meteen zoo onmiddellUk toegepast op het
leven, als alleen in den huiselUken kring. WU
hebben prachtige scholen en bloeiende vereeni-
gingen. Deze zUn noodzakelUk en onmisbaar om
de jeugd rUp te maken voor het openbaar en
maatschappelUk leven, maar zU kunnen
slechts vóórtbouwen, als de grondslag goed is. Is
de grondslag niet goed, dan vermag de beste
school en de bloelendste vereenlging niets. En
de grondslag wordt gelegd in het huisgezin. Alle
goed, dat wU later hebben geleerd, Is een uit
breiding, een verdieping, een voortzetting van
hetgeen in onze kinderharten is ingestort en
vastgelegd door onze vaders en moeders. Zoo
althans is de regel en de gewone, natuurlUke
weg. Is het anders, dan Is het een uitzondering,
een ongewone weg.
Opdat nu onze gezinnen steeds beter aan hun
verheven doel mogen beantwoorden, willen WU --•-
heden bUzonder wUzen op drie voorname zaken, ny>en geschiedt Maar het is toch het goede
die voor het behoud en het goed bestuur van
het gezin van het hoogste belang zUn en wel
*t gezag, het voorbeeld en de huiselUke gebrui
ken.
Kristen,
gestort.
De secretaris, de heer J. B. Takes, bracht ver
volgens het jaarverslag uit. Thans zUn er 164
afdeelingen met ongeveer 100.000 deelnemers.
Daar de termUn van de PauselUke gunsten
verstreken was heeft de moderator deze opnieuw
te Rome aangevraagd en verkregen.
en der zeer ernstige gevolgen van
de economische crisis is de toe
stand. welke ontstaan is in de
wereld der onderwijzers, een toestand,
welke niet alleen dieptreurig, maar ook
beangstigend gevaarlijk is. omdat de
geestelijke belangen van het kind, van
de opgroeiende generatie, van de toe
komst voor een groot deel afhankelijk
zijn van en ten zeerste beïnvloed wor
den door de onderwijzerswereld. De
onderwijzer neemt op school de taak
en de verantwoordelijkheid over van de
ouders.- Hij neemt deel aan de opvoe
ding en de onderrichting van het kind.
En als voor onze kinderen, ons kost
baarste van God ontvangen bezit, het
beste nog niet goed genoeg is, hoe kun
nen wij er dan vrede mede hebben,
dat de onderwijzers behooren tot de
zeer beproefde kinderen van de crisis
rekening? Er is een overvloed van werk-
looze onderwijzers, er is een overvloed
van kweekellngen met acte,
schoon zij als zelfstandige
werkzaam zijn, geen behoorlijk salaris
genieten en niet de minste vooruitzich
ten op een behoorlijk bestaan hebben,
terwijl de veelvuldige aanstellingen van
kweekellngen met acte de vooruitzichten
van de onderwijzers weer benadeelen. -
Het lijkt een onoplosbare puzzle om
hierin verbetering te brengen en daarom
heeft men zich maar niet aan een poging
tot oplossing gewaagd. Verlenging van
den leerplicht zou in den socialen en eco-
nomischen toestand, waarin de onder
wijzerswereld verkeert, misschien eenlge
verlichting hebben kunnen brengen,
maar men heeft dezen maatregel niet
aangedurfd. De klassen zijn tengevolge
van bezuinigingen ei) concentratie uit
gegroeid tot volksverzamelingen van het
lastigste en meest zorg behoevende volk
je, dat er is, nJ. de kinderen. De onder
wijzers en zij, die het willen worden,
vormen een groep In de maatschappij,
wier levensverhoudingen en -omstandig
heden niet evenredig zijn aan de ver
antwoordelijkheid, de taak en de belan
gen, welke hun zijn toevertrouwd of ooit
zullen worden toevertrouwd. Wat kun
nen wjj van jonge onderwijzers verwach
ten, die jaren lang werkloos zijn geweest,
die geen vooruitzichten hebben en die
een minder dan zeer bescheiden le
vensstaat kunnen voeren. Hoe zullen de
ze jonge menschen aan geestelijke on-
tevredenheldslnfectles weerstaan, hoe
zullen hun persoon en geest onder zulke
omstandigheden gevormd worden, hun
persoon en geest, die straks of ooit vor
ming en leiding zullen moeten geven
kan persoon en geest van onze kinderen?
Het is steeds de roem van Nederland ge- M
weest, dat het onderwijs er op zoo’n
hoog, misschien wel te hoog peil stond,
maar zijn wij dezen roem niet deerlijk aan
het interen? En belangrljker dan de
roem van de wetenschappelijke voor
treffelijkheid van het onderwijs is nog
het ethische, het cultureele, het paeda-
gogische gehalte van dat onderwijs. Hoe
kan dat op peil blijven, indien de onder
wijzer, die dat onderwijs moet geven,
wordt prijsgegeven aan omstandigheden,
welke hem moeten knauwen in zijn lief- -
de voor zijn vak, in zijn besef van de
hoogheid van zijn roeping en taak?
Er is geen geld, dat is de machtspreuk
van. hen, die in dezen toestand weer- en
Werkeloos meenen te moeten berusten,
maar boven geld gaan de geestelijke
waarde en het geestelijk belang van ons
volk. Indien het ons ernst is met de leu
ze. dat voor onze kinderen het beste nog
niet goed genoeg is, dienen wij daaraan
de consequentie te verbinden, dat de on
derwijzers van onze kinderen de kansen
moeten krijgen om zoo goed mogelijk te
kunnen zijn.
in de aderen hebben, wanneer heel dat gebeu
ren hen koud liet. Hun protest gaat uit over
stad en land en daarbuiten en moet aanzwel
len naar alle zUden tot ben wereldkreet van
verontwaardiging over dit hemeltergend,
menschonteerend drUven.
Hoe ver is Europa, van huis uit Katholiek,
toch af gedwaald na 2000 jaren Christendom!
Is het niet teekenend, dat juist thans een In
ternationaal Eucharistisch Congres wordt ge
houden met innig meeleven van heel de be
volking, in Azië, op de PhilippUnen, een Missie
land. Onze moderne wereld daarentegen pleegt
socialen Gods moord. De moderne mensch. zoo
heeft de Paus geaegd. ontsteelt aan God den we
reldtal. Daartegenover moeten wU ons geloof
stellen, om te redden, wat nog te redden Is.
te voorkomen, wat nog te voorkomen is. WU wil
len Gods zegen, niet Gods vervloeking over de
menschheid.
Vooral onder de arbeidersklasse wordt in de
ze dagen van crisis, werkloosheid en armoe het
zaad van den godshaat uitgestrooid door sata
nische propagandisten. Het is echter niet Gods
wil, dat al die sociale ellende over de menschen
komt. Het is Gods wil, dat er liefde heerscht en
rechtvaardigheid en zoo een ware vrede op aar
de. Maar juist zU, die er God een verwijt van
durven maken, zUn er zelf schuldig aan, omdat
zU het gelpof In God hebben verstikt. ZU. de
moderne materialisten de communisten, socia
listen. liberalen hebben de wereld aan stuk
ken gescheurd en nu wenscht men, dat God
een wonder doet? Er is slechts één keus tegen
over deze Godslastering: buigen voor God of
barsten In wereldrampen en wereldrevoluties.
Terug naar God beteekent terug naar vre<jp en
welvaart.
Zoolang zU bestaat heeft de Kerk de sociale
rechtvaardigheid gepredikt. Wat zou Europa
zUn zonder de Kerk? Toen 15 jaar geleden het
Bolsjewisme voor de poorten van Warschau
stond en met den jongen Poolschen staat ge
heel het Westen bedreigde, toen de gezanten en
vertegenwoordigers der mogendheden UHngs de
wUk namen bleef er één op zUn post en beziel
de door zUn voorbeeld de moedige verdedigers
tot een glorierUke overwinning. Deze ééne was
de Nuntius Achille Rattl, thans Paus Pius XI.
Toen was er In Europa nog van geen Hitler
sprake.
Wanneer wU protesteeren. geldt dit ook den
grootmachten der wereld, die het gewroet van
het communisme zien en die zwUgen. Waar
blUft tegenover deze centrale van godloosheid
een centrale van ChristelUke actte
tegenover den atheïstlschen wereldomr
Hierna was het woord aan den weleerw. heer
H. de Greeve tot het houden van zUn rede.
Ineens duiken midden in den nacht duizen
den op van overal vandaan om zich te bezinnen
op het mysterie van het H. Sacrament van
Mirakel.
Wat moet een buitenstaander zich wel af-
vragen, wanneer hU die zwUgende schare ziet,
zeker in dezen tUd. nu de massa’s herhaaldelUk
worden opgeroepen om te demonstreeren voor
allerlei elschen.
Tienduizenden onbekenden treffen zich op
één punt samen en trekken dan langs de zwU
gende hulzen zonder rumoer, zonder uiterlUk-
heden, zonder wapens. En zU keeren terug met
het gevoel, dat zU voldaan hebben aan een hei
ligen plicht.
Het is een zoet mysterie, een onaanvatbare
rUkdom, een standvastig, overal aanwezig my
sterie. een blUvende toevlucht
Het is mogelUk te demonstreeren zonder een
materieelen eisch, zonder een grUpbaar ver
werven. Het is een stille manifestatie voor den
Grooten Onzichtbare, in Wien wU gelooveq, een
défilé van eerbied voor den Oneindige, tegenover
Wien wU maar armzalige menschen zün.
Hier verdwUnt alle bitterheid en verbittering,
tenzU om ze te vergeten. Het mysterie des
geloofs is geworden een mysterie van liefde,
waarbU menschelUke grieven zelfs niet meer
aan het woord komen.
Met een groot geloof en in een onwrikbaar
n
x
C
ir
a
u
1/ -
hI£L,BeWOne. r8*' U’ dat de hinderen kullen
bidden, niet zooals hun ouders het zéggen.
jnaar eooals dezen het hun vóordoen, zooals zU
bldden- ZlJ zu"en spreke» - zooals
zij nun ouders hóórden sprekenover godsdienst
n?»Kerk’ °Ver kerkeI)Jke instellingen, over
KerKelUke personen, over de school, over de ~n-
derwUzers. over de overheid. ZU zullen zich
wachten voor datgene, waarvoor hun ouders
beducht waren: de zonde en wat tot de zonde
leidt.
rechtvaardigheid, de naastenliefde, de ze-