N.V. Autocentrale
stilstand
/2 LITER FIAT 500
Keuze
AVISOL MOTOROIL
NADERT!
CHEVROLET
OLDSMOBILE
BUICK
Jac. Met’s Automobielbedrijf N.V
VOORJAAR
OPEL
e i ecliiiiek weet van geen
Omstandigheden
gewijzigd
N.V. NASSAU-GARAGE, Telef. 3545, ALKMAAR
RALLYE DE MONTE CARLO
wederom een
ALKMAAR - TELEFOON 3444
H E T
LAAT 43-45 - TELEFOON 4085
ALKMAAR
AUTOGLAS
flIlllllllllllH
BUITENGEWONE EIGENSCHAPPEN
OVERWELDIGEND SUCCES
MAAlwBAG FEBRUARI I937
Alkaaar
dit jaar de R.A.I.-Tentoonstelling
van
terdege missen
BENZINE- EN OLIE-VULSTATION
DESKUNDIGE
REPARATIE-INRICHTING
KRAANWAGEN DISPONIBEL
een
uit talrijke
merken en
modellen
U OVERWEEGT DEN
AANKOOP VAN
AUTO OF MOTOR?
WENDT U TOT DE
D. K. W.-MODELLEN
Populaire kleine wagens
FIAT 500
N V. AUTOCENTRALE
Een kleine zuinige wagen
Deskundige service
ADRESSEN VOOR
KOMEND OPDEZEPACI
Dir. ZWART EN DE VRIES
Handelskade - Alkaaar - Telefoon 2887
in PRIAAA CONDITIE, ZONDER
STRAFPUNTEN te Monte Carlo
«1'
PRIJZEN VANAF
f 1.095
GARAGE
JACOB KOSSEN
l»E VOLSLAGEN AUTO
VOOR LAAGSTE PRIJS
EN.... MINIMUM KOSTEN
VRAAGT DEMONSTRATIE RIJ:
met een hooge gemiddelde
snelheid, op comfortabele wijze BI
enorme afstanden kan afleggen
Official Dealer A. DAM Ce, Scharloojel. 2490
■iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiio
ORANJE BOVEN
Een groote verscheidenheid
bij General Motors
Het Nederlandsche publiek zal
brengt U met hur> nieuwe olie-typen
de ideale smering voor iederen auto!
Bijzonderheden vindt men in dit nuihmer
IMPORTEURS: FIRMA A. F. G. AVIS - AFD. TECHN. OLIëN - AMSTERDAM - TELEFOON 335^0-4)773
Aldus bewijzend dat men met
de Yi Liter FIAT, bij een
BENZINE VERBRUIK VAN 1 LITER OP 20 K.M.
A. KUIJPERS
F. Baron van HEEMSTRA
arriveerde mei
Levering van elk gewenscht merk automobiel
MODERN ELECTRISCH
bewijst wederom z i| n
EN BEHAALT IN DE
„COUPE COUNTRY CLUB"
voor den best geclasseerden
wagen met cylinderinhoud
tot 750 c.c.
Nieuws uit den Autohandel
1
ver-
van
Van veel belang Is natuurlijk het zuinig ver
dragen er verder het hare toe by, om te zor-
pl
toonde, dat de fabrikanten het by het rechte
eind hadden.
De groote verscheidenheid van wagens,
die General Motors steeds aan de markt
brengt, blijft elk jaar opnieuw de aan
dacht trekken van het autorijdend publiek.
Natuurlijk heeft men ook nu weer de ulter-
Een der nieuwe
Chevrolet-modellen
De fraai uitgevoerde
Buick 1937
vl
bi
P<
ki
De Oldsmobile 1937.
Een 6 cyl. Touring
Sedan
4-persoons
Cabriolet
Relchsklasse
F
P
D
1O
Benzine
verbruik
1 op IS
kc
d<
oi
kc
lo
&c
pc
<k
«e
20
M
de
•c
de
en
▼e
or
ht
Hoe groot de vooruitgang op het gebied
van techniek en constructie de laatste
jaren wel te geweest blijkt wel overduide
lijk, als men een vergelijking maakt met
een aantal Jaren geleden.
Aon da hoctomacar-
palen met oranje
koppen kunt u tien,
dat op aan voor-
rangsweg rijdt.
Telken jare brengen de constructeurs nieu
wigheden en verbeteringen, die het publiek
verrassen en zoo zal het voorlooplg nög wel
blijven ook. De technici speuren, of hier en
daar nog verbeteringen kunnen worden aan
gebracht en het gebied der nieuwe mogelijk
heden te wat dit betreft, zeker nog niet uit
geput.
Van de modellen, die de bekende Itallaansche
fabriek brengt, vraagt speciaal de Flat 500, in
Alkmaar vertegenwoordigd door A. Dam Co.,
Scharloo, heel bijzonder de aandacht. Het
succes van dezen kleinen wagen te niet alleer
aan de rykwalitelten te danken, maar ook aan
de zuinigheid. De wagen heeft twee ruime zit
plaatsen ën een flinke bagageruimte. Dat hy
ook uitnemend te gebruiken is voor langere af
standen, te wel gebleken by de pas gehouden
Rallye Monte Carlo, waarbij een Fiat 500 zon
der strafpunten aankwam. Het buitengewoon
sierlijk uiteriyk, het groote comfort en de mooie
uitvoering maken dezen kleinen Itallaanschen
wagen voor velen tot n Ideaal bezit. De wagen is
zeer handig manoeuvreerbaar, wat natuurlijk
vooral bij het rijden In de stad van belang is.
Door de onafhankelijke veering der voorwielen,
de onafhankelijke achokbrekers, de kwart-ellep-
tteche achterveeren en een uitstekende ge-
wlchtsverdeellng ligt de wagen zeer vast op den
terrein, wordt zes A zeven liter benzine per
100 K M aangegeven.
De D-KW. wordt geleverd als tweezlts ca
briolet 18 P.K. en 20 P.K., Relchsklasse-limou
sine „700”, Reichsklasse-cabriolet „700”, Meis-
terklasse-llmouslne, Melsterklasse-cabriolet,
luxe open tweezitter, luxe tweezlts cabriolet.
In Alkmaar wordt de D. K. W. vertegenwoor
digd door de Garage Jac. Kossen, Laat 4345
ontworpen modellen te vervolmaken
en dit kan men slechts toejuichen,
want alle daadwerkeljjke verbete
ringen komen ten slotte ten goede
aan het autorijdend publiek, dat van
bovengenoemden arbeid mede de
vruchten plukt.
Onder de kleine automobielen, die de laatste
jaren In ons land veel opgang hebben ge
maakt, neemt de D.K.W. een zeer bijzondere
plaats In.
Zuinig in gebruik en goede rykwalitelten zijn
twee voorname eigenschappen van deze popu
laire kleine wagens, die uitgerust zijn met een
kleplooeen tweetakt-motor, welke met koppeling,
versnellingsbak en differentieel tot een blok
vereenlgd te, zoodat de constructie door een
voud en overzichtelijkheid uitmunt. Verder noe
men wü o.a. de voorwlelaandrljvlng en de on
afhankelijk geveerde voorwielen, de „Schwebe-
achse”, om bU bet nemen van bochten over
hellen der carrosserie te voorkomen en het
stijve en stabiele ruggegraat-chassis. Hiervan
wordt de groote stabiliteit nog fersterkt door
een zelfdragende carrosserie. Deze aoliede con
structie te toch zeer licht, terwijl het chassis
lang te, waardoor de carrosserie, die een flinke
vast Ingebouwde kofferruimte heeft, zeer com
fortabel kon worden Ingericht. Alle passagiers
zitten tusscben de assen en hierdoor in bet
best geveerde gedeelte van den wagen. De car
rosserie is van multlplex-hout, waardoor zij
stabiel te en een grooten weerstand heeft De
lage bouw en de langgestrekte lijnen maken bet
geheel tot een elegant geheet
Een ding, dat hierbij b.v. direct opvalt, te
het feit dat de tegenwoordige moderne wagens
volkomen geruischloos zijn. De oude versnel
lingsbakken, die steeds moeilijkheden oplever
den aan de rijders door hun aanhoudend ge
knars en gegons bU het overschakelen zijn ver
dwenen. ZU werden vervangen door een z.g.
gelljkloopgangwlssel. Het vrywlel voor de auto
matische verbreking van samenhang tusscben
achteras en motor, verkreeg burgerrecht; op
het gebied der ontsteking kwam een ware om
wenteling tot stand; talrijke geslaagde expe
rimenten op motorgebled zorgden, dat het ben-
zinegebruik afnam; gietijzeren zuigers moesten
veelal plaats maken voor zuigers van alumi
nium of ander metaal, waarbij het lichter ge
wicht en de betere warmte-geleidlng den door
slag gaven; onafhankelijke veering vond met
succes ingang; sommige fabrikanten gingen
er toe oveer, den motor een andere plaats
te geven, waardoor ook aan de ontwikkeling
der stroomiyncarosserie een nieuwe stoot werd
gegeven, enz. enz. Men ziet dus wel, dat men
heusch niet heeft stilgezeten.
In spiegel- en getrokken glas, In elke dikte, met of
I zonder bewerking, wordt in den kortst mogeljjken
I tjjd geleverd door
■I I GLAS- en VERFHANDEL annex GLASBEWERKING
ESSENSTRAAT 25-35 - HAARLEM - TELEF. 13461
Op bet gebied van automobielen en motoren
te een uiterst deskundige service een allereer
ste vereischte.
De N.V. Autocentrale, onder directie van de
heeren Zwart en de Vries te Alkmaar, speciali
seert zich op dit terrein in uiterste mate zoowel
vakkundig als op snelle en afdoende wijze.
Hoewel deze firma beschikt over uitstekend
technisch onderlegd personeel, staat de geheele
service onder de persoonlijke leiding der direc
tie. De garage te door de gunstige ligging zeer
gewild en is toegankelijk vanaf de Handels
kade en vanaf de Paardemarkt en biedt plaats
voor 46 automobielen.
Daar deze firma zich op reparatiegebled een
reputatie heeft verworven, heerscht er steeds in
de goed geoutilleerde werkplaatsen groote be
drijvigheid. Zeer ten gerieve van de automo
bilisten te het moderne electrische benzine- en
Velen zullen het indertijd hebben
betreurd, dat het bestuur van de
R. A. I. heeft gemeend, dit jaar
geen automobieltentoonstelling te
moeten houden, want deze exposi
ties, die steeds de aandacht hadden
niet alleen van de automobilisten en
degenen, die bq den autohandel be
trokken waren, maar ook van vele
buitenstaanders, die deze show niet
gaarne zouden verzuimen, behoorden
tot de belangrijkste gebeurtenissen
op automobielgebied in ons land.
ste zorg besteed aan de modellen van de
verschillende merken, die voor iedereen
een keuze mogelljk maken en voor ieder
doel geschikt zijn.
De techniek weet niet van stil
stand. Steeds blijven de construe
er op berekend zijn vrijwel ononderbroken ge
bruikt te worden, tot een gewaardeerd bezit.
De 2 L. hebben eveneens een gemakkeiyk in-
gerlcht bestuurderscompartlment. Breede ach
terdeuren maken het in- en uitladen veel een
voudiger.
De Opel Blitz-truck, de nieuwe truck met
naar voren geplaatst stuur en een draagver-
Op ander gebied heeft men echter ook in
het afgeloopen jaar weer zijn aandacht ge
schonken aan verbeteringen, die vooral voor
het autorijdend publiek van importantie zijn.
Kleinere motoren, die minder benzine noodlg
hebben en daardoor goedkooper in het ge
bruik zjjn, zullen ongetwijfeld niet nalaten zoo
wel op degenen, die reeds lang rijden, als op
aspirant-bezltters van een wagen de noodige
aantrekkingskracht uit te oefenen.
Een nieuw verschijnsel is het streven om
het aantal versnellingen op te voeren, hetgeen
in veel gevallen geschiedt door een dubbele re
ductie in de achterbrug, tets dat op zichzelf
niet nieuw te, maar tot nu toe toch slechte een
beperkte toepassing vond. Een dergelljke in
richting, het kan haast niet anders, zal mits
goed toegepast ook leiden tot het opvoeren der
prestaties en dit te toch ten slotte het doel, dat
men beoogt en de zaak, waarom alles draalt.
Streven naar meer economie vindt men tegen
woordig overal en het spreekt vanzelf, dat zoo-
lets in de automobielconstructie natuurlijk ook
een belangrijke rol speelt.
Deze tentoonstellingen, die in zoo’n ruimen
kring belangstelling trokken, waren immers een
unieke gelegenheid om zich op de hoogte te
stellen van de vorderingen en den vooruitgang
der auto-techniek en men kon hier naar harte
lust vergelijkingen maken tusschen de
schillende modellen.
Dit is iets wat het Nederlandsche publiek
dit jaar zal moeten ontberen en dit te zeker
jammer, want «iemand zal willen ontkennen,
dat er van deze exposities een groote pro
pagandistische waarde uitging.
as met tegengewichten en torsletrllllngsdemper
enwat velen misschien het voornaamste
vinden.... een laag benzine-verbruik.
Opel komt natuurlijk weer met de beproef
de vier- en zescyllnder-modellen, die de laat
ste jaren steeds meer opgang maken. De vler-
cyllnder Opel Kadet met zijn onafhankelijke
voorwielophanglng is een goedkoope zuinige
wagen, welke uitgerust te met hydraulische
vierwielremmen, die automatisch gelijke ver-
deeling van den remdruk en hierdoor veilig
rijden by elke weers- en weggesteldheld ver
zekeren. De met het dhassis gecombineerde
carrosserie te geheel van staal en toch van een
betrekkeiyk licht gewicht.
De zescyllnder Opel Super Six heeft een
goed geslaagde stroomlijn en te verder inooi
met chroom afgewerkt. De bekleeding en uit
rusting en de degelijke carrosserleconstructle
Comfort, bedrijfszekerheid en de grootst mo
gelijke service vormen het motto, waaronder
de automoblelconstructeurs tegenwoordig wer
ken. ZIJ hebben zich toen de tijden verander
den onmlddeliyk aan de gewijzigde omstandig
heden aangepast en het publiek heeft dit op
duidelijke wyze gewaardeerd, hetgeen aan-
BU de Chevrolet heeft men de keuze uit
talrijke Master en Master de Luxe-modellen,
die ongetwyfeld allerwegen bewondering zul
len afdwingen.
De laatste vier jaar is de verkoop van Chevro
let met gemiddeld 200.000 wagens per jaar ge
stegen. Deze sterke toeneming heeft ten ge
volge gehad, dat de productiekosten per wagen
gedaald zijn, hetgeen de belangstelling voor
dit' merk nog meer zal aanwakkeren.
BU de nieuwe carrosserieën zUn niet alleen
de kap, de zU- en achterpaneelen en de deu
ren, maar ook de vloer en de carrosserlelangs-
liggers geheel van staal. Bovendien zyn alle
plaatsen, waar belasting optreedt, versterkt.
De chassisramen zUn dezelfde by Master en
Master de Luxe, behalve dat by de laatste, die
onafhankelyk geveerde voorwielen en dus geen
vooras heeft, een zware dwarsbalk is aange
bracht, waaraan aan weerszUden het voorwlel-
samenstel, om fuseepennen op bronzen lager-
bussen draaiend, te opgehangen.
De zescyllnder kopkleppenmotor heeft zeer
lichte gletyzeren zuigers met electrolytlsqfi ver
tind loopvlak en een viermaal gelagerde kruk-
waardoor de carrossabele lengte zooveel groo-
ter is geworden. De bestelwagen-chassis kun
nen ook geleverd worden met een sterke ge
heel stalen carrosserie en de truck-chassis met
een ruime cabine.
Opel vraagt o m. de aandacht voor een 1.3 L.
en een 2 L. bestelwagen en een 2 L. chassis.
Eerstgenoemde wagen is vooral geschikt voor
lichten^ besteldienst. Bijzonder valt ook de
groote laadruimte op. Een mooie Hjn en een
degelijke carrosserie maken deze wagens, die
er op berekend zyn vrywel ononderbroken ge
maakt. De beide voorzittingen zyn afzonderiyk
verstelbaar en ook verder te aan het comfort
veel zorg besteed.
By de nieuwe modellen van de Pontiac met
acht- en zes cylinder-model heeft men het
uiterste gedaan om te zorgea, dat de motor
geheel geruischloos loopt en trilllngvry is door
een drlepunts motorophanglng en bovendien
door de zwaardere krukwangen en tegenwich
ten van de robuste krukas, die een langeren
duur der lagers verzekeren. Hoe duurzaam de
Pontlac-producten zUn, blijkt wel uit het feit,
dat er op het oogenbllk nog motoren zyn, die
na ruim 200.000 K M. dienst, geregeld hun ar
beid naar behooren verrichten.
De carrosserieën zyn breeder geworden, terwijl
verder de grootere binnenhoogte opvalt, of
schoon de wagens als geheel lager zyn gewor
den. Dit komt door het gebruikmaken van een
lager, sterk doorgezet frame en een nieuwere
constructie van de cardanas.
Ook by de Oldsmobile, waarvan de zes- en
achtcylinder motoren krachtiger zyn gewor
den, heeft men door verschillende nieuwe toe
passingen getracht de rUkwallteiten nog te
verbeteren.
De nieuwe tweedeellge cardanas, die voor de
middelste kruiskoppeling in een stUven steun
aan de kruisbalkverstyving gelagerd te, laat
een 9 cm. lagere montage van de carrosserie
toe, waardoor een lager zwaartepunt en betere
wegvastheid verkregen wordt. Deze wegvast-
heid wordt eveneens bevorderd door de byzon-
dere styfte van het nieuwe chassisraam. Voorts
heeft men zoowel in de voor- als in de ach-
terveerlng een rystabllisator aangebracht. De
motor is meer naar voren in het chassis ge
plaatst waardooor de carrosserie ook verder
vooruit komt. Thans heeft men een vrywel
geiyke gewichtsverdeling over-voor- en ach-
terwietai verkregen.
Behafve op de verstelbare bestuurderszltting
wijzen wy nog op het Flsher-systeem voor
tochtvrije carrosserie-ventllatle.
De Buick-modellen, die het vorig Jaar uit
kwamen, trokken 173.706 koopers, een feit,
dat voor zichzelf spreekt. Hoewel by de 1937-
modellen geen revolutlonnalre veranderingen
zUn toegepast, zyn er toch tal van détall-ver-
beterlngen, die niet zullen nalaten de popula
riteit van de Bulck nog meer te vergrooten.
De geheel stalen carrosserie, met stalen kap
uit één stuk en stalen vloer, beschermt de
inzittenden rondom als een sterk en veilig
pantser. Doeltreffend gebruik van isolatie
materiaal beschut hen verder zoowel tegen win
terkoude als des zomers legert doorstralende
zonnehitte. Dubbele afdichting met rubber van
de deuren sluit verder elk gevaar voor tochten
of het optreden van hinderiyke geluiden vol
komen uit.
Behalve door de sterk geautomatiseerde en
daardoor vereenvoudigde bediening, het ge-
makkeiyk en geruischloos schakelen van den
Syncro-Mesh gangwissel, den uiterst lichten pe-
daaldruk, dien de bediening van koppeling en
remmen vereischt, en het byzonder licht en
zuiver sturen met veerend stuurwiel is ook
op andere wijze voortreffelyk voor het com
fort van den bestuurder gezorgd. De bestuur-
derszittlng kan gemakkelijk voor- en achter
waarts versteld worden en alle Instrumenten
bevinden zich in één groepeering recht voor
den bestuurder.
Er is keuze uit vier series nieuwe modellen,
waarby de uitvoering van elk model even
fraai is.
Van de vrachtwagens der General Motors
noemen wy om te beginnen de Chevrolet, die
twee bestelwagen-, twee truck- en een bus-
chassis in den handel brengt. De motor is nu
ongeveer 15 c.M, verder naar voren geplaatst.
DKW=
Cornelius en van Rossum, ge
start te Umea op DKW Reichs-
klasse, komen strafpuntvrij te
Monte Carlo aan en winnende
hydraulische vierwielremmen en in de vrydra
gende metalen carrosserie heeft men geen last
van trillingen. Bij bovenstaand adres worden
gaarne nadere inlichtingen gegeven.
iyk van verschillende omstandigheden, zooals
rymethode, rijsnelheid, belasting van den wa
gen, onderhoud en aard van het terrein, maar
als verbruik bU normale snelheid en op normaal
tydens het vullen der tanks tot een minimum
is beperkt.
Tevens beschikt de firma over een kraan-
auto, voorzien van alle mogeiyke hulpmiddelen.
Zeer vernuftig is de vinding van één der fir
manten, waardoor een auto, die onder water is
gelegen, ongeacht de diepte, op buitengewoon
eenvoudige wUze wordt aangehaakt aan den
takel.
Vanzelfsprekend belast deze firma zich gaarne
met de levering van elk gewenscht merk auto
mobiel.
we Blitz-buschassis zullen eveneens hun weg
wel vinden.
De Bedford-trucks vallen o.a. op door hun
gunstige gewichtsverdeeling, hun groote laad-
vlak in verhouding tot de chassislengte en hun
groot draagvermogen by laag dood gewicht.
De fabriek waarborgt een totaal draagvermo
gen van 5500 K.O. Alle modellen hebben een
volledig vrydragende achteras.
De O. M. C.-trucks hebben vier typen in
diverse modellen met verschillende wielbases
en draagvermogen. Hun gebruikswaarde is al
lang algemeen bekend en wie hieraan nog
mocht twijfelen, zal wel overtuigd zUn na het
uitstekende resultaat met een proeftocht van
de Keeshin Freight Line,
rt
IM
▼i