N.V. Autocentrale stilstand /2 LITER FIAT 500 Keuze AVISOL MOTOROIL NADERT! CHEVROLET OLDSMOBILE BUICK Jac. Met’s Automobielbedrijf N.V VOORJAAR OPEL e i ecliiiiek weet van geen Omstandigheden gewijzigd N.V. NASSAU-GARAGE, Telef. 3545, ALKMAAR RALLYE DE MONTE CARLO wederom een ALKMAAR - TELEFOON 3444 H E T LAAT 43-45 - TELEFOON 4085 ALKMAAR AUTOGLAS flIlllllllllllH BUITENGEWONE EIGENSCHAPPEN OVERWELDIGEND SUCCES MAAlwBAG FEBRUARI I937 Alkaaar dit jaar de R.A.I.-Tentoonstelling van terdege missen BENZINE- EN OLIE-VULSTATION DESKUNDIGE REPARATIE-INRICHTING KRAANWAGEN DISPONIBEL een uit talrijke merken en modellen U OVERWEEGT DEN AANKOOP VAN AUTO OF MOTOR? WENDT U TOT DE D. K. W.-MODELLEN Populaire kleine wagens FIAT 500 N V. AUTOCENTRALE Een kleine zuinige wagen Deskundige service ADRESSEN VOOR KOMEND OPDEZEPACI Dir. ZWART EN DE VRIES Handelskade - Alkaaar - Telefoon 2887 in PRIAAA CONDITIE, ZONDER STRAFPUNTEN te Monte Carlo «1' PRIJZEN VANAF f 1.095 GARAGE JACOB KOSSEN l»E VOLSLAGEN AUTO VOOR LAAGSTE PRIJS EN.... MINIMUM KOSTEN VRAAGT DEMONSTRATIE RIJ: met een hooge gemiddelde snelheid, op comfortabele wijze BI enorme afstanden kan afleggen Official Dealer A. DAM Ce, Scharloojel. 2490 ■iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiio ORANJE BOVEN Een groote verscheidenheid bij General Motors Het Nederlandsche publiek zal brengt U met hur> nieuwe olie-typen de ideale smering voor iederen auto! Bijzonderheden vindt men in dit nuihmer IMPORTEURS: FIRMA A. F. G. AVIS - AFD. TECHN. OLIëN - AMSTERDAM - TELEFOON 335^0-4)773 Aldus bewijzend dat men met de Yi Liter FIAT, bij een BENZINE VERBRUIK VAN 1 LITER OP 20 K.M. A. KUIJPERS F. Baron van HEEMSTRA arriveerde mei Levering van elk gewenscht merk automobiel MODERN ELECTRISCH bewijst wederom z i| n EN BEHAALT IN DE „COUPE COUNTRY CLUB" voor den best geclasseerden wagen met cylinderinhoud tot 750 c.c. Nieuws uit den Autohandel 1 ver- van Van veel belang Is natuurlijk het zuinig ver dragen er verder het hare toe by, om te zor- pl toonde, dat de fabrikanten het by het rechte eind hadden. De groote verscheidenheid van wagens, die General Motors steeds aan de markt brengt, blijft elk jaar opnieuw de aan dacht trekken van het autorijdend publiek. Natuurlijk heeft men ook nu weer de ulter- Een der nieuwe Chevrolet-modellen De fraai uitgevoerde Buick 1937 vl bi P< ki De Oldsmobile 1937. Een 6 cyl. Touring Sedan 4-persoons Cabriolet Relchsklasse F P D 1O Benzine verbruik 1 op IS kc d< oi kc lo &c pc <k «e 20 M de •c de en ▼e or ht Hoe groot de vooruitgang op het gebied van techniek en constructie de laatste jaren wel te geweest blijkt wel overduide lijk, als men een vergelijking maakt met een aantal Jaren geleden. Aon da hoctomacar- palen met oranje koppen kunt u tien, dat op aan voor- rangsweg rijdt. Telken jare brengen de constructeurs nieu wigheden en verbeteringen, die het publiek verrassen en zoo zal het voorlooplg nög wel blijven ook. De technici speuren, of hier en daar nog verbeteringen kunnen worden aan gebracht en het gebied der nieuwe mogelijk heden te wat dit betreft, zeker nog niet uit geput. Van de modellen, die de bekende Itallaansche fabriek brengt, vraagt speciaal de Flat 500, in Alkmaar vertegenwoordigd door A. Dam Co., Scharloo, heel bijzonder de aandacht. Het succes van dezen kleinen wagen te niet alleer aan de rykwalitelten te danken, maar ook aan de zuinigheid. De wagen heeft twee ruime zit plaatsen ën een flinke bagageruimte. Dat hy ook uitnemend te gebruiken is voor langere af standen, te wel gebleken by de pas gehouden Rallye Monte Carlo, waarbij een Fiat 500 zon der strafpunten aankwam. Het buitengewoon sierlijk uiteriyk, het groote comfort en de mooie uitvoering maken dezen kleinen Itallaanschen wagen voor velen tot n Ideaal bezit. De wagen is zeer handig manoeuvreerbaar, wat natuurlijk vooral bij het rijden In de stad van belang is. Door de onafhankelijke veering der voorwielen, de onafhankelijke achokbrekers, de kwart-ellep- tteche achterveeren en een uitstekende ge- wlchtsverdeellng ligt de wagen zeer vast op den terrein, wordt zes A zeven liter benzine per 100 K M aangegeven. De D-KW. wordt geleverd als tweezlts ca briolet 18 P.K. en 20 P.K., Relchsklasse-limou sine „700”, Reichsklasse-cabriolet „700”, Meis- terklasse-llmouslne, Melsterklasse-cabriolet, luxe open tweezitter, luxe tweezlts cabriolet. In Alkmaar wordt de D. K. W. vertegenwoor digd door de Garage Jac. Kossen, Laat 4345 ontworpen modellen te vervolmaken en dit kan men slechts toejuichen, want alle daadwerkeljjke verbete ringen komen ten slotte ten goede aan het autorijdend publiek, dat van bovengenoemden arbeid mede de vruchten plukt. Onder de kleine automobielen, die de laatste jaren In ons land veel opgang hebben ge maakt, neemt de D.K.W. een zeer bijzondere plaats In. Zuinig in gebruik en goede rykwalitelten zijn twee voorname eigenschappen van deze popu laire kleine wagens, die uitgerust zijn met een kleplooeen tweetakt-motor, welke met koppeling, versnellingsbak en differentieel tot een blok vereenlgd te, zoodat de constructie door een voud en overzichtelijkheid uitmunt. Verder noe men wü o.a. de voorwlelaandrljvlng en de on afhankelijk geveerde voorwielen, de „Schwebe- achse”, om bU bet nemen van bochten over hellen der carrosserie te voorkomen en het stijve en stabiele ruggegraat-chassis. Hiervan wordt de groote stabiliteit nog fersterkt door een zelfdragende carrosserie. Deze aoliede con structie te toch zeer licht, terwijl het chassis lang te, waardoor de carrosserie, die een flinke vast Ingebouwde kofferruimte heeft, zeer com fortabel kon worden Ingericht. Alle passagiers zitten tusscben de assen en hierdoor in bet best geveerde gedeelte van den wagen. De car rosserie is van multlplex-hout, waardoor zij stabiel te en een grooten weerstand heeft De lage bouw en de langgestrekte lijnen maken bet geheel tot een elegant geheet Een ding, dat hierbij b.v. direct opvalt, te het feit dat de tegenwoordige moderne wagens volkomen geruischloos zijn. De oude versnel lingsbakken, die steeds moeilijkheden oplever den aan de rijders door hun aanhoudend ge knars en gegons bU het overschakelen zijn ver dwenen. ZU werden vervangen door een z.g. gelljkloopgangwlssel. Het vrywlel voor de auto matische verbreking van samenhang tusscben achteras en motor, verkreeg burgerrecht; op het gebied der ontsteking kwam een ware om wenteling tot stand; talrijke geslaagde expe rimenten op motorgebled zorgden, dat het ben- zinegebruik afnam; gietijzeren zuigers moesten veelal plaats maken voor zuigers van alumi nium of ander metaal, waarbij het lichter ge wicht en de betere warmte-geleidlng den door slag gaven; onafhankelijke veering vond met succes ingang; sommige fabrikanten gingen er toe oveer, den motor een andere plaats te geven, waardoor ook aan de ontwikkeling der stroomiyncarosserie een nieuwe stoot werd gegeven, enz. enz. Men ziet dus wel, dat men heusch niet heeft stilgezeten. In spiegel- en getrokken glas, In elke dikte, met of I zonder bewerking, wordt in den kortst mogeljjken I tjjd geleverd door ■I I GLAS- en VERFHANDEL annex GLASBEWERKING ESSENSTRAAT 25-35 - HAARLEM - TELEF. 13461 Op bet gebied van automobielen en motoren te een uiterst deskundige service een allereer ste vereischte. De N.V. Autocentrale, onder directie van de heeren Zwart en de Vries te Alkmaar, speciali seert zich op dit terrein in uiterste mate zoowel vakkundig als op snelle en afdoende wijze. Hoewel deze firma beschikt over uitstekend technisch onderlegd personeel, staat de geheele service onder de persoonlijke leiding der direc tie. De garage te door de gunstige ligging zeer gewild en is toegankelijk vanaf de Handels kade en vanaf de Paardemarkt en biedt plaats voor 46 automobielen. Daar deze firma zich op reparatiegebled een reputatie heeft verworven, heerscht er steeds in de goed geoutilleerde werkplaatsen groote be drijvigheid. Zeer ten gerieve van de automo bilisten te het moderne electrische benzine- en Velen zullen het indertijd hebben betreurd, dat het bestuur van de R. A. I. heeft gemeend, dit jaar geen automobieltentoonstelling te moeten houden, want deze exposi ties, die steeds de aandacht hadden niet alleen van de automobilisten en degenen, die bq den autohandel be trokken waren, maar ook van vele buitenstaanders, die deze show niet gaarne zouden verzuimen, behoorden tot de belangrijkste gebeurtenissen op automobielgebied in ons land. ste zorg besteed aan de modellen van de verschillende merken, die voor iedereen een keuze mogelljk maken en voor ieder doel geschikt zijn. De techniek weet niet van stil stand. Steeds blijven de construe er op berekend zijn vrijwel ononderbroken ge bruikt te worden, tot een gewaardeerd bezit. De 2 L. hebben eveneens een gemakkeiyk in- gerlcht bestuurderscompartlment. Breede ach terdeuren maken het in- en uitladen veel een voudiger. De Opel Blitz-truck, de nieuwe truck met naar voren geplaatst stuur en een draagver- Op ander gebied heeft men echter ook in het afgeloopen jaar weer zijn aandacht ge schonken aan verbeteringen, die vooral voor het autorijdend publiek van importantie zijn. Kleinere motoren, die minder benzine noodlg hebben en daardoor goedkooper in het ge bruik zjjn, zullen ongetwijfeld niet nalaten zoo wel op degenen, die reeds lang rijden, als op aspirant-bezltters van een wagen de noodige aantrekkingskracht uit te oefenen. Een nieuw verschijnsel is het streven om het aantal versnellingen op te voeren, hetgeen in veel gevallen geschiedt door een dubbele re ductie in de achterbrug, tets dat op zichzelf niet nieuw te, maar tot nu toe toch slechte een beperkte toepassing vond. Een dergelljke in richting, het kan haast niet anders, zal mits goed toegepast ook leiden tot het opvoeren der prestaties en dit te toch ten slotte het doel, dat men beoogt en de zaak, waarom alles draalt. Streven naar meer economie vindt men tegen woordig overal en het spreekt vanzelf, dat zoo- lets in de automobielconstructie natuurlijk ook een belangrijke rol speelt. Deze tentoonstellingen, die in zoo’n ruimen kring belangstelling trokken, waren immers een unieke gelegenheid om zich op de hoogte te stellen van de vorderingen en den vooruitgang der auto-techniek en men kon hier naar harte lust vergelijkingen maken tusschen de schillende modellen. Dit is iets wat het Nederlandsche publiek dit jaar zal moeten ontberen en dit te zeker jammer, want «iemand zal willen ontkennen, dat er van deze exposities een groote pro pagandistische waarde uitging. as met tegengewichten en torsletrllllngsdemper enwat velen misschien het voornaamste vinden.... een laag benzine-verbruik. Opel komt natuurlijk weer met de beproef de vier- en zescyllnder-modellen, die de laat ste jaren steeds meer opgang maken. De vler- cyllnder Opel Kadet met zijn onafhankelijke voorwielophanglng is een goedkoope zuinige wagen, welke uitgerust te met hydraulische vierwielremmen, die automatisch gelijke ver- deeling van den remdruk en hierdoor veilig rijden by elke weers- en weggesteldheld ver zekeren. De met het dhassis gecombineerde carrosserie te geheel van staal en toch van een betrekkeiyk licht gewicht. De zescyllnder Opel Super Six heeft een goed geslaagde stroomlijn en te verder inooi met chroom afgewerkt. De bekleeding en uit rusting en de degelijke carrosserleconstructle Comfort, bedrijfszekerheid en de grootst mo gelijke service vormen het motto, waaronder de automoblelconstructeurs tegenwoordig wer ken. ZIJ hebben zich toen de tijden verander den onmlddeliyk aan de gewijzigde omstandig heden aangepast en het publiek heeft dit op duidelijke wyze gewaardeerd, hetgeen aan- BU de Chevrolet heeft men de keuze uit talrijke Master en Master de Luxe-modellen, die ongetwyfeld allerwegen bewondering zul len afdwingen. De laatste vier jaar is de verkoop van Chevro let met gemiddeld 200.000 wagens per jaar ge stegen. Deze sterke toeneming heeft ten ge volge gehad, dat de productiekosten per wagen gedaald zijn, hetgeen de belangstelling voor dit' merk nog meer zal aanwakkeren. BU de nieuwe carrosserieën zUn niet alleen de kap, de zU- en achterpaneelen en de deu ren, maar ook de vloer en de carrosserlelangs- liggers geheel van staal. Bovendien zyn alle plaatsen, waar belasting optreedt, versterkt. De chassisramen zUn dezelfde by Master en Master de Luxe, behalve dat by de laatste, die onafhankelyk geveerde voorwielen en dus geen vooras heeft, een zware dwarsbalk is aange bracht, waaraan aan weerszUden het voorwlel- samenstel, om fuseepennen op bronzen lager- bussen draaiend, te opgehangen. De zescyllnder kopkleppenmotor heeft zeer lichte gletyzeren zuigers met electrolytlsqfi ver tind loopvlak en een viermaal gelagerde kruk- waardoor de carrossabele lengte zooveel groo- ter is geworden. De bestelwagen-chassis kun nen ook geleverd worden met een sterke ge heel stalen carrosserie en de truck-chassis met een ruime cabine. Opel vraagt o m. de aandacht voor een 1.3 L. en een 2 L. bestelwagen en een 2 L. chassis. Eerstgenoemde wagen is vooral geschikt voor lichten^ besteldienst. Bijzonder valt ook de groote laadruimte op. Een mooie Hjn en een degelijke carrosserie maken deze wagens, die er op berekend zyn vrywel ononderbroken ge maakt. De beide voorzittingen zyn afzonderiyk verstelbaar en ook verder te aan het comfort veel zorg besteed. By de nieuwe modellen van de Pontiac met acht- en zes cylinder-model heeft men het uiterste gedaan om te zorgea, dat de motor geheel geruischloos loopt en trilllngvry is door een drlepunts motorophanglng en bovendien door de zwaardere krukwangen en tegenwich ten van de robuste krukas, die een langeren duur der lagers verzekeren. Hoe duurzaam de Pontlac-producten zUn, blijkt wel uit het feit, dat er op het oogenbllk nog motoren zyn, die na ruim 200.000 K M. dienst, geregeld hun ar beid naar behooren verrichten. De carrosserieën zyn breeder geworden, terwijl verder de grootere binnenhoogte opvalt, of schoon de wagens als geheel lager zyn gewor den. Dit komt door het gebruikmaken van een lager, sterk doorgezet frame en een nieuwere constructie van de cardanas. Ook by de Oldsmobile, waarvan de zes- en achtcylinder motoren krachtiger zyn gewor den, heeft men door verschillende nieuwe toe passingen getracht de rUkwallteiten nog te verbeteren. De nieuwe tweedeellge cardanas, die voor de middelste kruiskoppeling in een stUven steun aan de kruisbalkverstyving gelagerd te, laat een 9 cm. lagere montage van de carrosserie toe, waardoor een lager zwaartepunt en betere wegvastheid verkregen wordt. Deze wegvast- heid wordt eveneens bevorderd door de byzon- dere styfte van het nieuwe chassisraam. Voorts heeft men zoowel in de voor- als in de ach- terveerlng een rystabllisator aangebracht. De motor is meer naar voren in het chassis ge plaatst waardooor de carrosserie ook verder vooruit komt. Thans heeft men een vrywel geiyke gewichtsverdeling over-voor- en ach- terwietai verkregen. Behafve op de verstelbare bestuurderszltting wijzen wy nog op het Flsher-systeem voor tochtvrije carrosserie-ventllatle. De Buick-modellen, die het vorig Jaar uit kwamen, trokken 173.706 koopers, een feit, dat voor zichzelf spreekt. Hoewel by de 1937- modellen geen revolutlonnalre veranderingen zUn toegepast, zyn er toch tal van détall-ver- beterlngen, die niet zullen nalaten de popula riteit van de Bulck nog meer te vergrooten. De geheel stalen carrosserie, met stalen kap uit één stuk en stalen vloer, beschermt de inzittenden rondom als een sterk en veilig pantser. Doeltreffend gebruik van isolatie materiaal beschut hen verder zoowel tegen win terkoude als des zomers legert doorstralende zonnehitte. Dubbele afdichting met rubber van de deuren sluit verder elk gevaar voor tochten of het optreden van hinderiyke geluiden vol komen uit. Behalve door de sterk geautomatiseerde en daardoor vereenvoudigde bediening, het ge- makkeiyk en geruischloos schakelen van den Syncro-Mesh gangwissel, den uiterst lichten pe- daaldruk, dien de bediening van koppeling en remmen vereischt, en het byzonder licht en zuiver sturen met veerend stuurwiel is ook op andere wijze voortreffelyk voor het com fort van den bestuurder gezorgd. De bestuur- derszittlng kan gemakkelijk voor- en achter waarts versteld worden en alle Instrumenten bevinden zich in één groepeering recht voor den bestuurder. Er is keuze uit vier series nieuwe modellen, waarby de uitvoering van elk model even fraai is. Van de vrachtwagens der General Motors noemen wy om te beginnen de Chevrolet, die twee bestelwagen-, twee truck- en een bus- chassis in den handel brengt. De motor is nu ongeveer 15 c.M, verder naar voren geplaatst. DKW= Cornelius en van Rossum, ge start te Umea op DKW Reichs- klasse, komen strafpuntvrij te Monte Carlo aan en winnende hydraulische vierwielremmen en in de vrydra gende metalen carrosserie heeft men geen last van trillingen. Bij bovenstaand adres worden gaarne nadere inlichtingen gegeven. iyk van verschillende omstandigheden, zooals rymethode, rijsnelheid, belasting van den wa gen, onderhoud en aard van het terrein, maar als verbruik bU normale snelheid en op normaal tydens het vullen der tanks tot een minimum is beperkt. Tevens beschikt de firma over een kraan- auto, voorzien van alle mogeiyke hulpmiddelen. Zeer vernuftig is de vinding van één der fir manten, waardoor een auto, die onder water is gelegen, ongeacht de diepte, op buitengewoon eenvoudige wUze wordt aangehaakt aan den takel. Vanzelfsprekend belast deze firma zich gaarne met de levering van elk gewenscht merk auto mobiel. we Blitz-buschassis zullen eveneens hun weg wel vinden. De Bedford-trucks vallen o.a. op door hun gunstige gewichtsverdeeling, hun groote laad- vlak in verhouding tot de chassislengte en hun groot draagvermogen by laag dood gewicht. De fabriek waarborgt een totaal draagvermo gen van 5500 K.O. Alle modellen hebben een volledig vrydragende achteras. De O. M. C.-trucks hebben vier typen in diverse modellen met verschillende wielbases en draagvermogen. Hun gebruikswaarde is al lang algemeen bekend en wie hieraan nog mocht twijfelen, zal wel overtuigd zUn na het uitstekende resultaat met een proeftocht van de Keeshin Freight Line, rt IM ▼i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 24