Het christelijk huisgezin Massaal protest der Gezellen tegen Godsonteering N EEN BEANGSTIGEND VRAAGSTUK 1000 LEDEN ZONDAG TE AMSTERDAM BIJEEN JOHANNES PETRUS HUIBERS J i i I MAANDAG 8 FEBRUARI 1937 ZALIGHEID IN DEN HEER! Jaarvergadering te Amsterdam Utrechtenaar met een mes gestoken VROUW ERNSTIG GEWOND Het zesde eeuwfeest Gezelschap van den Stillen Omgang i. Si w Ook wij in Nederland moeten waakzaam zijn Uit een wagen gesprongen, toen het paard op hol sloeg VECHTPARTIJEN TE DEN BOSCH AUTO DOOR TREIN MEE GESLEURD 4 OUDE VEETE UITGE VOCHTEN Rede H. de Greeve Rede van Cent raai-praeses H. A. DIVM' AVE MARIA >r«n te •n aan Op last van Z. H. Excellentie, Revolverheid in arrest Katholieken worden gemarteld en Een „Noordam” voor de H. de I uitge- van het H. Sacrament van dit edig van Meer dan duizend St. Josephsgezellen uit de steden en dorpen van het district Amsterdam zijn op den stralenden Zon dagmorgen bijeengekomen in den Ge zellenburcht aan de Stadhouderskade te Amsterdam, waar zij de beide boven zalen geheel vulden. Deze indrukwek kende bijeenkomst heeft bij monde van centraal-praesea H. Drost een massaal protest doen hoeren tegen de hemelter gende Godsonteering, waartoe de cen trale der Godloosen te Moskou heeft be sloten. Reeds bereidt het Gezelschap zich voor op het zesde eeuwfeest van het H. Mirakel in 1945. Mogen alsdan de wereldmachten tot bezinning zijn gekomen en moge er dan vrede heerschen op aarde. Zaterdag is in de St. Josephkerk te Ro me het huwelijk ingezegend van Musso lini’s oudsten zoon, Vittorio, en signorin a Orsola Buvoli, de dochter van 'n zaken man uit Milaan een ongewone weg. Opdat nu onze gezinnen steeds beter aan hun verheven doel mogen beantwoorden, willen Wij meenschappelyk vereenlgd is in het avondgebed en het gebed van den Rozenkrans. Het is jammer, dat dit niet meer in alle ge-. H. W. AGTEROF. Secretaris. 'erjsar- biedt nals p de ka- i do de izjjn men tot in- er H ou- van eener- plan- renge Dek i van oor: ons ;wee- :oude 11 bij in ten nen- i ka- Iroog het het hen laar htig iker van een, sl- i er men i: Vi oter, hee- 4’ ti de sociale mu Europa geleden het Bolsjewisme voor de poorten van Warschau stond en met den jongen Poolschen staat ge heel het Westen bedreigde, toen de gezanten en Uit hetgeen Wij hier hebben gezegd, B. G., blijkt wel, hoe leder gezin een groote kracht 'kan. worden. Wij ♦eten, hoe degenen, die zich godloozen noemen, zoogenaamde cellen bouwen en langzaam en zeker de geheele maatschappij willen doordringen om het rijk te vestigen van den Satan. Maar de cel voor het Rijk Gods is het Christelijk huisgezin. Alle actie tegen de vijanden van God loopt op niets uit, als het Christelijk gezin te gronde gaat- Daarom doet, alles wat mogelijk Is, om van uw gezin een echt Christelijk gezin te maken een trouwe afbeelding van het heilig huisgezin van Na zareth. Op dezen plechtigen dag. nu Wjj medevieren de sluiting van het Eucharistisch Congres te Manilla, wijdt zich heel de wereld opnieuw toe aan het Goddelijk Hart van Jezus. En Wij In ons bisdom stellen ons vandaag weer bijzon- ten, zij weten het roofdier te wekken zelfs In ons nuchtere, rustige volk, als het vergiftigd is door den droesem der onderste lagen. En dan wordt het ook In ons land mogelük zooals thans In het ongelukkige Spanje dat de roo- de vlaggen op onze kerken worden geheschen. dat ook bier de Internationale van 't Godloozen- dom wordt aangeheven. looze onderwijzers, er van kweekelingen met acte, schoon zij als zelfstandige het slot van zijn rede keerde spr. zich het natlonaal-socialisme en waarschuwt voor, om, den eenen duivel ontvluchtend door den ander te worden doodgedrukt. bjizonderen nadruk wijzen Wij genoeg te loven gebruik om in het huisgezin gezamenlijk te bidden. Niet alleen voor en na den maaltijd, maar ook en voorna- weg. Is het anders, dan is het een uitzondering, meiyk des avonds, wanneer heel het gezin ge- t JOANNES PETRUS. Blsschop van Haarlem Met geheel hier op het niet Nogmaals wees spreker op het afschrikwek kend voorbeeld van het roode Spanje, op lei ders als Caballero en la Passlonata, handlan gers van Moskou, op generaal Kleber, die de verdediging van Madrid organiseerde en er zich op beroemt, dat zijn internationale brigade voor 99 pCt. uit godloozen bestaat. Vijftigduizend kin deren zwerven er rond in het roode Spanje, overgegeven aan honger en ellende In tegen stelling met het Katholieke deel, waar zich kloosters en stichtingen nog hun lot aantrekken Naar wij vernemen. heeft de directie van de HollandAmerika Lijn t motorvrachtschip met passagiers-accommodatle, dat voor deze ree- dery op stapel staat bij de machinefabriek en scheepswerf van Piet Smit, dit schip den naam Noordam gegeven. Wjj Jongeren, doen een beroep op onze ze Ministers, dat zU maatregelen treffen, om aan het communistisch gewroet een einde te maken. Het constructieve deel van ons volk heeft het recht, dat het destructieve deel aan banden wordt gelegd. Kristen, gestort. De secretaris, de heer J. B. Takes, bracht ver volgens het Jaarverslag uit. Thans zijn er 164 afdeelingen met ongeveer 100.000 deelnemers Daar de termijn van de Pauselijke gunsten verstreken was heeft de moderator deze opnieuw te Rome aangevraagd en verkregen. Hierna volgde het financieel verslag, bracht door den heer Dickmann. Het zangkoor van het St. Ignatiuscollege, dat zich daartoe op het balcoa had opgesteld, zong vervolgens onder leiding van pater P. Smits van Waesberghe S.J. het „Gloria” uit de Missa „Lauda Sion" van da Palestrina en .Ave Virgo Gratlosa” van Agostino Agazzari, welke beide nummers een applaus der vergadering ontlokten. Op de brug over het Twentekanaal tusschen Eefde en Zutfen, sloeg het paard van een brik op hol. Terwijl het paard den afrit afholde, sprong de in het rijtuig zittende vrouw, de 50- jarlge weduwe H. E. uit Eefde, in haar angst door het achterportier uit het voertuig, waardoor zy zoo ernstig kwam te vallen, dat zij een sche- delbaslsfractuur opliep. In emstlgen toestand Is het slachtoffer naar bet algemeen ziekenhuis te Zutfen vervoerd. W indmolenberg-^ tische propaganda van den godshaat der onder de bescherming der Allerheiligste Maagd en Moeder Gods Maria. Laten wij bij zonder alle Christelijke huisgezinnen aanbeve len aan Jezus en Maria en aan den H. Joseph. Daarvoor ook bijzonder onze gebeden en offers opdragen In den H. Vastentijd. Verder vragen Wy uw gebed voor onze Moe der de H. Kerk, voor onzen H. Vader den Paus, voor onze geëerbiedigde Koningin en alle leden van ons vorstelijk Huis, voor 1 ons Vaderland, voor den vrede en de eendracht over heel de wereld. En zal dit. Ons herderlijk schrijven op Zon dag Quinquagesima in alle Kerken en In de Kapellen, waarover een Rector Is aangesteld, op de gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem, 21 Januari 1937. beden bijzonder wijzen op drie voorname zaken, zinnen geschiedt. Maar het is toch het goede die voor het behoud en het goed bestuur van het gezin' van het hoogste belang zijn en wel t gezag, het voorbeeld en de huiselijke gebrui ken. De inzittenden ongedeerd Op den onbewaakten overweg aan den Leg- mecrdyk te Aalsmeer-Oost ia de aardappelen handelaar G. v. E. met zijn vrachtauto door den trein gegrepen en een aantal meters weg geslingerd Het voorste gedeelte van den auto werd zwaar beschadigd, zoodat het een wonder mag heeten dat de belde inzittenden ongedeerd bleven. Het treinverkeer ondervond eenige ver traging. God smeeken dat Hij ons genadig zij qn r-~ brood schenke voor de mondjes onzer klhderen. Het zangkoor voerde daarna de Oberschlesi- sche Melodie .Maria auf dem Berge” en de achttiende eeuwsche Kerstmelodie „Noël Nan- tals" uit. De hoogeerw. moderator van het Gezelschap. Mgr. dr. G. C. van Noort. sprak een slotwoord, waarin hy de vergaderden opwekte allen In eigen kring een sterke geloofsovertuiging aan te kweéken en deze daadwerkelijk te beleven, op dat wanneer gevaren ons komen bedreigen er voldoende kracht, moed en weerstandsvermogen zijn. Laat bjj den komenden Stillen Omgang een onweerstaanbare bede tot God gaan om dit af te smeeken. Met het zingen van het Mirakellied werd de vergadering besloten. Eindelyk is er nog een derde punt, dat met het vorige nauw samenhangt dat zou men kunnen noemen de katholieke sfeer van het ge zin: alles wat men thuis ziet en wat de hulse- lyke gebruiken zyn. In leder katholiek gezin byvoorbeeld heeft het kruisbeeld of het beeld van het H. Hart in ieder vertrek de eereplaats. Daar vindt men de beeltenissen der H. Maagd eu van andere heiligen; daar kent men het da- geiyksch gebruik van het gewyde water en ook van palmtak en gewyde kaars. Wie er aan ge woon is dit in zijn huis te zien, voelt zich niet meer thuis, waar dat ontbreekt. Zoo noemen wy ook: het meeleven met de H. Kerk in het on derhouden van vasten- en onthoudlngsdagen, het biyde meevieren van de kerkelyke feesten, de echte godsdienstige viering van lederen Zon dag als den dag des Heeren, als een wekeiyksch parochiefeest; het deelnemen aan de kerkelyke oefeningen, het naderen tot de H.H. Sacramen ten dat alles vormt den katholieken geest,, en met voorliefde zullen de kinderen vasthou den aan de goede gebruiken, waarvan zij by ondervinding de kracht en het nut hebben lee- ren kennen. stérle, een biyvende toevlucht. Het is mogelijk te demonstreeren zonder een materieelen eisch, zonder een grypbaar ver werven. Het is een stille manifestatie voor den Grooten Onzichtbare, in Wlen wij 'gelooven, een défilé van eerbied voor den Oneindige, tegenover Wien wy maar arnrêalige menschen zyn. Hier verdwynt alle bitterheid en verbittering, tenzy om ze te vergeten. Het mysterie des geloofs is geworden een mysterie van liefde, waarby menscheiyke grieven zelfs niet meer aan het woord komen. Met een groot geloof en in een onwrikbaar De zalen van het Gezellenhuls waren voor deze gelegenheid met dundoek en palmen op stemmige wyze versierd. Boven het' spreekge stoelte was een kruis aangebracht tegen een achtergrond van oranje-zwarte Kolpingskleuren. De byeenkomst werd bygewoond door districts- praeses W. H. Simons, oud-centraal-praeses V. d. Ven en den heer W. A. Schade van Westrum, secretaris van den Raad van Bestuur van Am sterdam I. De Kolpings Lyfwacht opende met haar vlag gen de byeenkomst, waarna het distrlctskoor van vice-praeses E. Paap leiding gaf aan den gezameniyken zang van het Congreslied. De spreker van dezen morgen, centraal-praeses H. A. J. Drost, beklom daarop het spreekgestoelte. Op 7 TFebruari. aldus begint te Mos kou, het broeinest der godloosheid, een in ternationaal congres van Godloozen. waar aan 1600 afgevaardigden uit 46 landen ook uit Nederland deelnemen. Hier zal de Godshaat Internationaal worden georgani seerd, hier worden nieuwe methoden uit gedacht tot verdrijving van God uit het zieleleven der menschen. Altyd zyn er men schen geweest, die persoonlyk met God heb ben gebroken, maar de systematische be- strydlng van God kon slechts een uitvin ding zyn van dezen tyd. Te Jutphaas, naby de Geinbrug. heeft tus schen een vyftal Utrechtenaren een vechtpartij plaats gehad, waarby een van hen zoodanig met een mes werd toegetakeld, dat opname in het Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht noodzakeiyk was. Twee Utrechtenaren, die een besoek hadden gebracht aan Uselstein en per rijwiel naar huis terugkeerden, werden ter hoogte van de Gein brug staande gehouden door drie Utrechtena ren, die schynbaar voor deze gelegenheid de anderen per rywiel waren tegemoet gereden. Er ontstond een woordenwisseling, welke over ling in handtastelijkheden, het mes werd ge trokken en een der drie Utrechtenaren, die de anderen twee waren tegemoetgereden, kreeg een messteek in zyn linkerschouder en in zijn linkerzyde. De twee Utrechtenaren komende uit IJselstein keerden naar laatstgenoemde plaats terug en deden aldaar aangifte by de politie en werden terstond Ingesloten. De in middels gewaarschuwde rijks- en gemeente politie uit Jutphaas zette de anderen achter slot en grendel, terwijl de verwonde per politie auto van de gemeente IJselstein naar het .Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht werd, overgebracht. De oorzaak van deze vecht- en steekpartij moet gezocht worden in een oude veete, waarschijnlijk een geldkwestie. Voor of tegen God is vandaag de alles beslis sende vraag en spr. herinnerde met nadruk aan 's Pausen waarschuwing aan al degenen, die uit geldzucht en harteloosheid het communisme wapenen in de hand geven tegen de Kerk. Tot hoe droeve ervaring heeft Katholieke laksheid op sociaal gebied reeds geleld, wy moeten den christeiyken geest terugwinnen en daarmee den chrlsteiyken vrede. Aan tegen er niet Want al scheidt een breede kloof belde stelsels, één brug verbindt hun stroomingen: de bedrei ging van het Christendom. Als ik dit zeg, riep praeses Drost uit, ben ik niet politiek, maar ver dedig ik de heiligste rechten van den Katho liek, den Christeiyken geest. Met de verzekering van trouw aan Jezus Christus, onzen Konlng tot in eeuwigheid, be ëindigde spr. zyn langdurig toegejuichte rede. Telegrammen aan Bisschop en Kamerfractie Na de akte van Eerherstel en een massaal ge zongen Credo, deelde praeses Drost onder groo te Instemming den aanwezigen mede, dat twee telegrammen zouden worden gezonden: één aan Z. H. Exc. Mgr. Hulbers. blsschop van Haar lem. waarin trouw wordt gezworen aan God en Kerk en één aan den voorzitter der Katholieke Kamerfractie, waarin namens 12.000 St. Jo- sephsgezellen in Nederland gevraagd wordt, dat deze, volgens Christelyke beginselen, tot heil van gezin en maatschappy, door sociale maat regelen het communisme en de godloosheid den voedingsbodem zal ontnemen. Met den gezameniyken zang van Aan U, o Konlng der eeuwen gingen de gezellen uiteen. Hierna was het woord aan den weleerw. heer H. de Greeve tot het houden van zyn rede. Ineens duiken midden in den nacht duizen den op van overal vandaan om zich te bezinnen op het mysterie Mirakel. Wat moet een buitenstaander zich wel af vragen, wanneer hy die zwygende schare ziet, zeker in dezen tyd, nu de massa's herhaaldelyk worden opgeroepen om te demonstreeren voor allerlei elschen. Tienduizenden onbekenden treffen zich op één punt samen en trekken dan langs de zwy- gende hulzan zonder rumoer, zonder ulteriyk- heden, zonder wapens. En zy keeren terug met het gevoel, dat zy voldaan hebben aan een hei ligen plicht Het is een zoet mysterie, een onaanvatbare rykdom, een standvastig, overal aanwezig my- Zaterdagavond heeft in de straat te 's Hertogenbosch de 23-jarige H. van L. by een twist zyn 21-jarige vrouw J. van G met een mes eenige steken toegebracht in het gelaat. De vader van de vrouw, die op het hulp geroep kwam toesnellen, wist erger te voor komen. Zondagmiddag omstreeks drie uur is in de Beurdschestraat een vechtparty ontstaan tus schen twee mannen. H. en K. Op een gegeven oogenblik haalde H. een re volver voor den dag en richtte het wapen op zyn tegenstander, docl^ door een defect ging het niet af. Eenige politle-agenten, die zich in de nabyheid bevonden, snelden toe en arresteer den den revolverheld. Gisteren was het 125 jaar geleden, dat de beroemde Engelsche schrijver Charles Dickens geboren werd vertrouwen zullen wy. als wy binnenkort weer den omgang maken, bidden en danken. Want wie dankt Gód voor al zyn weldaden? De mees ten niet, misschien niet omdat zy niet willen, maar omdat zy er niet aan denken. Wat is er te vergeiyken met den Eucharisti- schen Christus, Die er altyd is. Die er is voor iedereen. Het is een wonder, het is iets om over te schreien, wanneer wy in een kerk voelen dat God daar is. Wy denken aan wie tegen ons zyn, aan wie ons belagen, maar vergeten wy soms niet, dat er Een is. Die met ons. Die vóór ons is. Aan Noë gaf God een regenboog als teeken van zyn aanwezigheid, ons gaf Hy het Mirakel van het H. Sacrament, tot ons sprak Hy met het wonder der Heilige Stede. De oude hulzen, waarin kaarsjes stonden als de Processie voorbytrok, zy zyn afgebroken, de menschen zyn dood, maar gebleven is het wonder, gebleven Is Hy, Die met ons ls. Daarom moeten we, daarom zullen'we God bedanken in de stille Prefatie van duizenden, die de Stille Omgang zyn zal, maar wy zullen ook vergeving vragen voor onze geldzucht en God smeeken dat Hy ons genadig zy en on^ vertegenwoordigers der mogendheden yiings de wyk namen bleef er één op zyn post en beziel de door zyn voorbeeld de moedige verdedigers tot een glorleryke overwinning. Deze ééne was de Nuntius Achille RatQ. thans Paus Pius XI. Toen was er in Europa nog van geen Hitler sprake. Wanneer wy protesteeren. geldt dit ook den grootmachten der wereld, die het gewroet van het communisme zien en die zwygen. WHar blyft tegenover deze centrale van godloosheid een centrale van Christelyke actl. wie stelt tegenover den atheistischen wereldomroep, welke zal worden gesticht, een Chrlsteiyken wereldom roep? Onze broeders in Christus in Spanje, Me xico en Rusland worden vervolgd, maar men awygt. Wanneer Joden worden vervolgd, komt heel de wereld in rep en roer en daarmee kunnen wy instemmen, want een Jood is ook een mensch maar waarom laat het de wereld koud, als vervolgd? Duistere machten wroetqn. ook hier in Ne derland. zy speculeeren op de laagste instlnc- d re?d aU met z^ne ouders niemand, die hy hoogadtt. niemand die hy van nature zoo oemint, niemand op wie hy reeds roo gelijkt in lichamelijke .en geestelijke eigenschappen. why^t10 Wler navoIglng hem «emakkeiyk P® gewone regel is. dat de kinderen zullen bidden. niet zooals hun ouders het zéggen, maar zooals dezen het hun vóordoen. zooals zy h®n zi<n bidden. zy zullen spreken zooals zy hun ouders hóórden sprekenover godsdienst STZ 2LKerk’ aver k®rk®Hike instellingen, over kerkelyke personen, over de school, over de *m- derwijzers. over de overheid. zy zullen zich voor datgene, waarvoor hun ouders warende zonde en wat tot de zonde Door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel BISSCHOP VAN HAARLEM Aan de Geestelijkheid en de Celoovigen van ons Bisdom wachten beducht leidt. De rechtvaardigheid, de naastenliefde, de ze digheid. het geduld, de biymoedlge offervaardig heid. het Godsvertrouwen, in één woord alle deugd, die zy in hun ouders zien en zóoals als zy die zien, zullen ze zeer gemakkelyk in zich opnemen en heel hun leven bewaren. Ja zelfs, op lateren leeftyd. als de ouders reeds lang hun verantwoording aan den goe den God hebtjen af gelegd, zal niet zelden de volwassen man of de volwassen vrouw, als er moellykheden zyn In hun huisgezin, terug den ken aan het gezin van hun jeugd Het goede voorbeeld, daar gezien, zal hun niet zelden een richtsnoer zyn om by de opvoeding van hun kinderen fouten te vermyden en den juisten weg te volgen. Zoo krachtig Is het voorbeeld, dat alle woor den, beloften en bedreigingen weinig uithalen zonder het voorbeeld. Maar waar het voorbeeld wordt gegeven, zyn woorden dlkwyis overbodig. Dat is de sleutel van het geheim, waardoor sommigen nooit moeite hebben met de uitoefe ning van hun gezag. Hoe gelukkig, hoe duizendwerf gelukkig zyn dan die kinderen, aan wie God ouders geschon ken heeft, die door hun voorbeeldig leven als lichtende engelen zyn op hun levensweg. Hoe zal de goede God die ouders liefhebben, die als trouwe werktuigen van Gods genade een werk volbrengen, dat niemand van hen kan ovememen. God zelf zal hun dankbaar zyn. voor hetgeen zy voor zyn glorie hebben gedaan en de kinderen zullen Juist door hun gelykenis op hen hun schoonste kroon zyn in de eeuwig heid. Het Gezelschap van den Stillen Omgang heeft Zondagmiddag In Krasnapolsky te Amsterdam zyn als steeds druk-bezochte Jaarvergadering gehouden onder leiding van den heer Alph. Elsenburg en bygewoond door den moderator, den hoogeerw. heer Mgr. dr. G. C. van Noort, deken van Amsterdam. In zyn openingswoord wekte de voorzitter de Stille Omgangers op het vyftlgjarig bestaan van de St. Nico laaskerk aan de Prins Hendrik kade mee te vieren. Spr. herdacht Z. Exc. Jhr. Ch. Ruys de Bee- renbrouck, die telken jare den Stillen Omgang deed en het overleden bestuurslid, den heer P. voor wier zlelerust een gebed werd Op de tweede plaats wat tevens de uitoefe ning van het gezag ^oo gemakkelyk maakt en tegeiyk het meest doeltreffende middel is In de gansche opvoeding dat Is: het voorbeeld der ouders. „Woorden wekken, maar voorbeelden trekken.” ’t is een waarheid, die wy ten goede *n ten kwade dageiyks zelf ondervinden. Dit geldt natuurlyk des te meer, naarmate het voorbeeld dichter In onze nabyheid is. lan ger duurt, gemakkeiyker kan worden nagegaan en alle misleiding Is uitgesloten, wanneer het gegeven wordt door personen, die wy hoogach ten. die wy liefhebben, op wie wy graag willen gelyken en wier navolging ons niet onmogeiyk •chynt. Welnu, wat kan er dan in kracht en uitwer king halen by het voorbeeld, het goede voor beeld van de ouders? Zy hebben een grooten voorsprong op alle andere menschen op fa milieleden, op onderwyzers, op priesters zelfs. Want met niemand leeft het kind zoo naby en too intiem en zoo ongekunsteld en zoo voort- oude gebruik en. Goddank, er zyn toch nog vele katholieke gezinnen, waar het geen enkelen avond in het jaar zal worden nagelaten. Dat Is de hulde aan den goeden God gebracht, niet van afzonderiyke personen, maar van het gezin als gezin. Hier treedt de vader als met een priesteriyk recht voor Gods troon om namens zyn gezin en in vereeniging met zyn gezin God te aan bidden. te danken, te verzoenen en te smeeken. Daar is God in hun midden. Daar wordt de ze gen Gods in stroomen uitgestort. Daar is Maria, de Moeder Gods, de byzondere beschermster. Houdt toch dit gebruik in eere. al kost het wat moeite en mocht het in uw gezin nog geen gebruik zyn, begint er mede, nog dezen dag en ge zult spoedig ondervinden, dat het u tot zegen strekt. en der zeer ernstige gevolgen van de economische crisis is de toe stand, welke ontstaan is in de wereld der onderwijzers, een toestand, welke niet alleen dleptreurlg. maar ook beangstigend gevaarlijk is, omdat de geestelijke belangen van het kind, van de opgroeiende generatie, van de toe komst voor een groot deel afhankelijk zijn van en ten zeerste beïnvloed wor den door de onderwijzerswereld. De onderwijzer neemt op school de taak en de verantwoordelijkheid over van de ouders. Hij neemt deel aan de opvoe ding en de onderrichting van het kind. En als voor onze kinderen, ons kost baarste van God ontvangen bezit, het beste nog niet goed genoeg is, hoe kun nen wij er dan vrede mede hebben, dat de onderwijzers behooren tot de zeer beproefde kinderen van de crisis rekening? Er is een overvloed van werk- is een overvloed dié, of- leerkracht werkzaam zijn, geen behoorlijk salaris genieten en niet de minste vooruitzich ten op een behoorlijk bestaan hebben, terwijl de veelvuldige aanstellingen van kweekelingen met acte de vooruitzichten van de onderwijzers weer benadeelen. Het lijkt een onoplosbare puzzle om hierin verbetering te brengen en daarom heeft men zich maar niet aan een poging tot oplossing gewaagd. Verlenging van den leerplicht zou In den socialen en eco- nomischen toestand, waarin de onder- wyzerswereld verkeert, misschien eenige verlichting hebben kunnen brengen, maar men heeft dezen maatregel niet aangedurfd. De klassen zijn tengevolge van bezuinigingen en concentratie uit gegroeid tot volksverzamelingen van het lastigste en meest zorg behoevende volk-* je, dat er is, n.l. de kinderen. De onder wijzers en zij, die het willen worden, vormen een groep In de maatschappij, wier levensverhoudingen en -omstandig heden niet evenredig zjjn aan de ver antwoordelijkheid, de teak en de belan gen, welke hun zijn toevertrouwd of ooit zullen worden toevertrouwd. Wat kun nen wij van jonge onderwijzers verwach ten, die jaren lang werkloos zijn geweest, die geen vooruitzichten hebben en die een minder dan zeer bescheiden le vensstaat kunnen voeren. Hoe zullen de ze jonge menschen aan geestelijke on- tevredenheidslnfectles weerstem, hoe zullen hun persoon en geest onder zulke omstandigheden gevormd worden, hun. persoon en geest, die straks of ooit vor ming en leiding zullen moeten geven aan persoon en geest van onze kinderen? Het Is steeds de roem van Nederland ge weest, dat het onderwijs er op zoo’n“ hoog, misschien wel te hoog peil stond, maar zijn wij dezen roem niet deerlijk aan het interen? En belangrijker dan de roem van de wetenschappelijke voor treffelijkheid van het onderwijs te nog het ethische, het cultureele, het paeda- gogteche gehalte van dat onderwijs. Hoe kan dat op peil blijven, indien de onder wijzer, die dat onderwijs moet geven, wordt prijsgegeven aan omstandigheden, welke hem moeten knauwen In zijn lief de voor zijn vak, in zijn besef van hoogheid van zijn rt>eping en taak? Er te geen geld, dat te de machtspreuk van hen. die in dezen toestand weer- en werkeloos meenen te moeten berusten, maar boven geld gaan de geestelijke waarde en het geestelijk belang van ons volk. Indien het ons ernst is met de leu ze, dat voor onze kinderen het beste nog niet goed genoeg te, dienen wij daaraan de consequentie te verbinden, dat de on derwijzers van onze kinderen de kansen moeten krijgen om zóo goed mogelijk te kunnen zijn. Verleden jaar hebben wy u gesproken over het groot geluk, dat God ons heeft geschonken in het H. Doopsel, toen Hy ons uitverkoos tot Zijne kinderen, die tot Hem roepen: .Abba, Vader Vandaag willen wy uw aandacht vra gen. voor de krachtigste en de door God zelf gewilde en daartoe aangewezen instelling om dat kindschap Gods sterk te maken en voor goed in ons te bewaren d.i. het Christelyk huis gezin. Daarvan heeft Hy ons Zelf een allerhei ligst en allervolmaakst voorbeeld willen geven in het heilig Gezin van Nazareth. Juist voor onzen tyd achten Wy het groot belang, hierover te spreken, omdat zljds het huisgezin bloot staat aan vele gevaren, waardoor het kan worden ontwricht en uiteen gerukt, terwyi anderzyds onze jeugd een by- zonder krachtige opleiding noodlg heeft voor den haar wachtenden strijd. En de meest nood- -nkeiyke ondergrond voor alle verdere vorming wordt nérgens zoo goed gelegd als in het Chris telijk gezin. Dót Is de beste en meest doeltref fende leerschool van alle Christelyke deugden. Nergens leert men iets zoo gemakkelyk en tege- Ujkertyd zoo grondig, zoo spoedig en toch zoo voor altoos onvergeteiyk zóó goed begrepen en meteen zoo onmiddeliyk toegepast op het leven, als alleen in den huteeiyken kring, wy hebben prachtige scholen en bloeiende vereeni- gingen. Deze zyn noodzakeiyk en onmisbaar om de jeugd ryp te majeeri voor het openbaar en maatschappeiyk leven, maar zy kunnen slechts vóórtbouwen, als de grondslag goed ia Is de grondslag niet goed, dan vermag de béste school en de bloeiendste vereeniging niets. En de grondslag wordt gelegd in het huisgezin. Alle goed, dat wy later hebben geleerd, is een uit breiding, een verdieping, een voortzetting van hetgeen in onze kinderharten is ingestort en vastgelegd door onze vaders en moeders. Zoo althans is de regel en de gewone, natuuriyke En deze actie wordt gevoerd, alsof er op aar de geen vier honderd mlllioen Katholieken zyn, die heel hun leven willen maken tot één Gods- beiydenis. De. Amsterdamsche St. Josephsge zellen. zy, die behooren tot de bloem van dit machtige leger, willen hiertegenover getuigen van hun geloof in God. hun trouw aan Chris- I tus en de Kerk, zy zouden geen Kolplngsbloed Allereerst het gezag der ouders. Geen gezag is zoo onbetwistbaar, zoo door allen erkend als door de natuur gegeven als het ouderiyk gezag. Geen gezag ook is zoo ge makkelyk uit te oefenen, daar de kinderen in alles van de ouders afhankelyk zyn. Aan geen gezag ook wordt zoo gemakkelyk en met zooveel liefde gehoorzaamd. Want nergens ter wereld bestaat er een ge zag zoo, van nature zelfs, met de liefde verbon den en zoo duldelyk een gevolg van de liefde, dat, zoolang er een redeiyk gebruik van ge maakt wordt, daar niet eens aan getwyfeld kan worden en de liefde er niet onder lydt. Zelfs al zyn de maatregelen streng en is de straf soms zwaar. Een enkel woord, een enkele oogop slag is gewooniyk voldoende om de meest vol maakte gehoorzaamheid en de meest liefderijke 1 volgzaamheid te verkrygen. Waar de ouders van de hun door God gegeven macht een verstandig gebruik maken, worden aan de kinderen van zelf de eerbied voor het gezag en de gehoorzaamheid ook in moeliyke za ken voor eens en voor goed ingeprent. Dat zal hun tot geluk strekken want: „een gehoorzaam mensch zal spreken van overwinningen”. Maar hieruit volgt dan ook, dat het voor de 1 ouders een heilige en strenge plicht is, dat ge zag op waardige wyze te handhaven en het nooit of te nimmer prijs te geven. Dat zou inderdaad niet getuigen van ware liefde voor de kinderen, maar dat is niets dan eigenliefde, een onvergeefiyke zwakheid en laf heid en een onverantwoordeiyke plichtsverza king. Het in zyne handen te hebben, om zoo ge makkelyk een kinderziel te vormen in de goede richting, die voert tot het onsterfeiyk geluk, waarvoor die ziel is geschapen, en dAn uit gemakzucht of lafheid of wat dan ook zyn handen terug trekken, en dAn het krachtig ste middel niet te gebruiken en den hechtsten steun te laten vallen en het kind weerloos te laten tegen den komenden strijd dat te een verraad aan ons eigen kind dat is een ver raad tegenover God, die het schiep en aan ons toevertrouwde. Hy zal het uit onze handen op vragen en Hy zal het wreken, wat wy aiit schuldige zwakheid hebben nagelaten. Hoe gelukkig pryst de H. Schrift de kinde ren, die door hun ouders in goede tucht zyn grootgebracht en hoe vermaant zy de kinderen zich asm die tucht te houden en haar niet los te.laten, maar haar te bewaren: want „zy is Uw leven”. In ieder Christelyk gezin ibiyve dan het gezag eerbiedig gehandhaafd en bewaard. I in de aderen hebben, wanneer heel dat gebeu ren hen koud liet. Hun protest gaat uit over stad en land en daarbuiten en moet aanzwel len naar alle zyden tot een wereldkreet van verontwaardiging over dit hemeltergend, menschonteerend dryven. Hoe ver is Europa, van huis uit Katholiek, toch af gedwaald na 2000 jaren Christendom! Is het niet teekenend. dat Juist thans een In ternationaal Eucharistisch Congres wordt ge houden met innig meeleven van heel de be volking. in Azië, op de Phlllppynen, een Missie land. Onze moderne wereld daarentegen pleegt socialen Godsmoord. De moderne mensch. zoo heeft de Paus gezegd, ontsteelt aan God den we reldtal. Daartegenover moeten wy ons geloof stellen, om te redden, wat nog te redden is. te voorkomen, wat nog te voorkomen is. Wy wil len Gods zegen, niet Gods vervloeking over de mensch held Vooral onder de arbeidersklasse wordt in de zer dagen van crisis, werkloosheid en armoe het zaad van den godshaat uitgestrooid door sata nische propagandisten. Het is echter niet Gods wil, dat al die sociale ellende over de menschen komt. Het is Gods wil. dat er liefde heerscht en rechtvaardigheid en zoo een ware vrede op aar de. Maar juist zy. die er God een verwyt van durven maken, zyn er zelf schuldig aan. omdat zy het geloot in God hebben verstikt. Zy, de moderne materialisten de communisten, socia listen. liberalen hebben de wereld aan stuk ken gescheurd en nu wenscht men, dat God een wonder doet? Er Is slechts één keus tegen over deze Godslasteringbuigen voor God of barsten in wereldrampen en wereldrevoluties Terug naar God beteekent terug naar vrede en welvaart. Zoolang zy bestaat heeft de Kerk rechtvaardigheid gepredikt. Wat zyn zonder de Kerk? Toen 15 jaar voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5