N.V. Autocentrale
stilstand
/2 LITER FIAT 500
Keuze
AVISOLMOTOROIL
NADERT!
CHEVROLET
OLDSMOBILE
IBIKK
Jac. Met’s Automobielbedrijf N.V
OPEL
VOORJAAR
H® techniek weet van geen
gewijzigd
N.V. NASSAU-GARAGE, Telef. 3545, ALKMAAR.
Omstandigheden
HET
ALKMAAR - TELEFOON 3444
>f
AUTOGLAS
LAAT 43-45 - TELEFOON 4085
ALKMAAR
flllllllllllllioilllllllllllllllllllllll^
Alkmaar
Telefoon 2887
van
BENZINE- EN OLIE-VULSTATION
DESKUNDIGE
REPARATIE-INRICHTINC
KRAANWACEN DISPONIBEL
n
uit talrijke
merken en
modellen
ir
U OVERWEEGT DEN
.AANKOOP VAN
AUTO OF MOTOR?
DE
KOMEND OPDEZE PAGINA
D. K. W.-MODELLEN
Populaire kleine wagens
FIAT 500
N.V. AUTOCENTRALE
A
et
td
WENDT TOT
ADRESSEN VOOR-
n
Dir. ZWART ER DE VRIES
Hamloltkado
Ken groote verscheidenheid
bij General Motors
A. KUIJPERS
1»E VOLSLAGEN AUTO
VOOR LAAGSTE PRIJS
EN.... MINIMUM KOSTEN
VRAAGT DEMONSTRATIE RIJ:
ORANJE BOVEN
Official Dealer A. DAM Co, Scharloojel. 2490 f
■■niiiiiiiiiiMiiiim
PRIJZEN VANAF
f 1.095
GARAGE
JACOB KOSSEN
brengt U met hun
de ideale smering voor
Bijzonderheden vindt
IMPORTEURS: FIRMA A. F. G. AVIS - AFD. TECHN. OLIëN - AMSTERDAM - TELEFOON 33520-40773
nieuwe olie-fypen
iederen auto!
in dit
IVieiiws uit den Autohandel
Het Nederlandsche publiek zal
dit jaar de R.A.I.-Tentoonstelling
i
terdege missen
een
tot
5
men
nummer
aan-
I
Een kleine zuinige wagen
Deskundige service
De Opel Kadet
JVoor vervolg zie men elders in dit nummer).
1
■r
in PRIMA CONDITIE, ZONDER
STRAFPUNTEN te Monte Carlo
toonde, dat de fabrikanten bet by het rechte
eind hadden.
Een der nieuwe
Chevrolet-modellen
Van veel belang Is natuurlijk het zuinig ver
bruik van brandstof. Dit is natuurlijk afhanke
lijk van verschillende omstandigheden, zooals
rljmethode, rijsnelheid, belasting van den wa
gen, onderhoud en aard van het terrein, maar
als verbruik bij normale snelheid en op normaal
4-persoons
Cabriolet
Reichsklasse
De Oldsmobile 1937.
Een 6 cyl. Touring
Sedan
De fraai uitgevoerde
Buick 1937
het
van
D. K. W. luxe tweezits-
cabriolet
Benzine
verbruik
•i op ia
De groote verscheidenheid van wagens,
die General Motors steeds aan de markt
brengt, blijft elk jaar opnieuw de aan
dacht trekken van het autorijdend publiek.
Natuurlijk heeft men ook nu weer de uiter-
in spiegel- en getrokken glas, In elke dikte; met of
zonder bewerking, wordt in den kortst moge lijken
tijd geleverd door
M I GLAS- en VERFHANDEL annex GLASBEWERKING
ESSENSTRAAT 25-35 - HAARLEM - TELEF. 1346*
Hoe groot de vooruitgang op het gebied
nn techniek en constructie de laatste
jaren wel Is geweest blijkt wel overduide
lijk, als men een vergelijking maakt met
een aantal jaren geleden.
Aon da bactomatar-
polaa mat oranje
koppen kunt u zien,
dat op aan voor-
rangswog rijdt.
ontworpen modellen te vervolmaken
en dit kan men slechts toejuichen,
want alle daadwerkelijke verbete
ringen komen ten slotte ten goede
aan het autorijdend publiek, dat van
bovengenoemden arbeid mede de
vruchten plukt.
met een hooge gemiddelde
snelheid, op comfortabele wijze
enorme afstanden kan afleggen
Comfort, bedrijfszekerheid en de grootst mo
gelijke service vormen het motto, waaronder
de automobielconstructeurs tegenwoordig wer
ken. ZD hebben zich toen de tijden verander
den otunlddeliyk aan de gewijzigde omstandig
heden aangepast en het publiek heeft dit op
duidelijke wijze gewaardeerd, hetgeen
Op het gebied van automobielen en motoren
is een uiterst deskundige service een altereer
ste verelschte.
De N.V. Autocentrale, onder directie van da
heeren Zwart en de Vries te Alkmaar, speciali
seert zich op dit terrein In uiterste mate zoowel
vakkundig als op snelle en afdoende wijze.
Hoewel deze firma beschikt over uitstekend
technisch onderlegd personeel, staat de geheele
service onder de persoonlijke leiding der direc
tie. De garage is door de gunstige ligging zeer
gewild en is toegankelijk vanaf de Handels
kade en vanaf de Paardemarkt en biedt plaats
voor 45 automobielen.
Daar deze firma zich op reparatlegebled een
reputatie heeft verworven, heerscht er steeds In
de goed geoutilleerde werkplaatsen groote be
drijvigheid. Zeer ten gerieve van de automo
bilisten is het moderne electrische benzine- en
olle-vulstatlon, waardoor het lange wachten
tijdens het vullen der tanks tot een minimum
Is beperkt.
van stil-
construc-
door hen
Telken Jare brengen de constructeurs nieu
wigheden en verbeteringen, die het publiek
verrassen en zoo zal het voorlooplg nog wel
blijven ook. De technici speuren, of hier en
daar nog verbeteringen kunnen worden aan
gebracht en het gebied der nieuwe mogelijk
heden is wat dit betreft, zeker nog niet uit
geput.
Van de modellen, die de bekende Italiaansche
fabriek brengt, vraagt speciaal de Flat 500, in
Alkmaar vertegenwoordigd door A. Dam Co.,
Scharloo, heel bijzonder de aandacht. Het
succes van dezen kleinen wagen Is niet alleer
aan de rljkwaliteiten te danken, maarook aan
de zuinigheid. "De wagen heeft twee ruime zit
plaatsen en een flinke bagageruimte. Dat hl)
ook uitnemend te gebruiken Is voor langere af
standen, is wel gebleken bjj de pas gehouden
Rallye Monte Carlo, waarbij een Fiat 500 zon
der strafpunten aankwam. Het buitengewoon
sierlijk uiterlljk, het groote comfort en de mooie
uitvoering maken dezen kleinen Italiaanschen
wagen voor velen tot ‘n ideaal bezit. De wagen is
zeer handig manoeuvreerbaar, wat natuurlijk
vooral bij het rijden in de stad van belang is.
Door de onafhankelijke veering der voorwielen,
de onafhankelijke schokbrekers, de kwart-ellep-
tische achterveeren en een uitstekende ge-
wichtsverdeeling ligt de wagen zeer vast op den
weg Aan de veiligheid is alle zorg besteed door
hydraulische vierwlelrenunen en in de vrjjdra-
gende metalen carrosserie heeft men geen last
van trillingen. Bij bovenstaand adres worden
gaarne nadere inlichtingen gegeven.
F. Baron van HEEMSTRA
arriveerde met
as met tegengewichten en torsietrillingsdemper
en.... wat velen misschien het voornaamste
vinden.... een laag benzine-verbruik.
Opel komt natuurlijk weer met de beproef
de vier- en zescylinder-modellen, die de laat
ste jaren steeds meer opgang maken. De vler-
cylinder Opel Kadet met zijn onafhankelijke
voorwielophanging is een goedkoope zuinige
wagen, welke uitgerust is met hydraulische
vierwielremmen, die automatisch gelijke ver-
deeling van den remdruk en hierdoor veilig
rijden by elke weers- en weggesteldheld ver
zekeren. De met het chassis gecombineerde
carrosserie is geheel van staal en toch van een
betrekkelük licht gewicht.
De zescylinder Opel Super Six heeft een
goed geslaagde stroomlijn en is verder moot
met chroom afgewerkt. De bekleedlng en uit
rusting en de degelyke carrosserieconstructie
dragen er verder het hare toe by, om to zor-
zen, dat het geheel een uitstekenden Indruk
Tevens beschikt de firma over een kraan-
auto, voorzien van alle mogeiyke hulpmiddelen.
Zeer vernuftig is de vinding van één der fir
manten, waardoor een auto, die onder water la
gelegen, ongeacht de diepte, op buitengewoon
eenvoudige wyze wordt aangehaakt aan den
takel.
Vanzelfsprekend belast deae firma zich gaarne
met de levering van elk gewenacht merk auto
mobiel. r
By de Chevrolet heeft men de kfeuze uit
talrijke Master en Master de Luxe-modellen,
die ongetwijfeld allerwegen bewondering zul
len afdwingen.
De laatste vier jaar is de verkoop van Chevro
let met gemiddeld 200.000 wagens per jaar ge
stegen. Deze sterke toeneming heeft ten ge
volge gehad, dat de productiekosten per wagen
gedaald zyn, hetgeen de belangstelling voor
dit merk nog meer zal aanwakkeren.
By de nieuwe carrosserieën zyn niet alleen
de kap, de zy- en achterpaneelen en de deu
ren, maar ook de vloer en* «ft carrosserlelangs-
liggers geheel van staal. Bovendien zyn alle
plaatsen, waar belasting optreedt, versterkt.
De chassisramen zyn dezelfde by Master en
Master de Luxe, behalve dat by de laatste, die
onafhankelijk geveerde voorwielen en dus geen
vooras heeft, een zware dwarsbalk Is aange
bracht, waaraan aan weerszijden het voorwlel-
samenstel, om fuseepennen op bronzen lager-
bussen draaiend, is opgehangen.
De zescylinder kopkleppenmotor heeft zeer
lichte gietijzeren zuigers met electrolytlsch ver
tind loopvlak en een viermaal gelagerde kruk- ongeveer 15 c M.
ste zorg besteed aan de modellen van de
verschillende merken, die voor Iedereen
een keuze mogelijk maken en voor leder
doel geschikt zyn.
Aldus bewijzend dat men met
de Yi Liter FIAT, bij een
BENZINEVERBRUIK VAN 1 LITER OP 20 K.M.
Velen zullen het indertijd hebben
betreurd, dat het bestuur van de
R. A. I. heeft gemeend, dit jaar
geen automobieltentoonstelling te
moeten houden, want deze exposi
ties, die steeds de aandacht hadden
niet alleen van de automobilisten en
degenen, die by den autohandel be
trokken waren, maar ook van vele
buitenstaanders, die deze show niet
gaarne zouden verzuimen, behoorden
de belangrijkste gebeurtenissen
op automobielgebied iij ons land.
Deze tentoonstellingen, die in zoo’n ruimen
kring belangstelling trokken, waren immers een
unieke gelegenheid om zich op de hoogte te
stellen van de vorderingen en den vooruitgang
der auto-technlek en men kon hier naar harte
lust vergelykingen maken tusschen de ver
schillende modellen.
Dit is Iets wat het Nederlandsche publiek
dit jaar zal moeten ontberen en «Hl is zeker
jammer, want niemand zal willen ontkennen,
dat er van deze exposities een groote pro
pagandistische waarde uitging.
Onder de kleine automobielen, die de laatste
jaren in ons land veel opgang hebben ge
maakt, neemt de D.K.W. een zeer bijzondere
plaats In.
Zuinig In gebruik en goede rljkwaliteiten zijn
twee voorname eigenschappen van deze popu
laire kleine wagens, die uitgerust zyn met een
kleploozen tweetakt-motor, welke met koppeling,
versnellingsbak en differentieel tot een blok
vereenlgd is, zoodat de constructie door een
voud en overzichteiykheid uitmunt. Verder noe
men wy o.a. de voorwlelaandrjjvlng en de 011-
afhankeiyk geveerde voorwielen, de „Schwebe-
achse’*, om by het nemen van bochten over
hellen der carrosserie te voorkomen en het
stijve en stabiele ruggegraat-chassls. Hiervan
wordt de groote stabiliteit nog versterkt door
een zelfdragende carrosserie. Deze sollede con
structie is toch zeer licht, terwyi het chassis
lang Is, waardoor de carrosserie, die een flinke
vast Ingebouwde kofferruimte heeft, zeer com
fortabel kon worden Ingericht. Alle passagiers
zitten tusschen de assen en hierdoor In het
best geveerde gedeelte van den wagen. De car
rosserie Is van multiplex-hout, waardoor zy
stabiel 'Is en een grooten weerstand heeft De
lage bouw én «ie langgestrekte Ujnen maken het
geheel tot een elegant geheel.
terrein, wordt zes A zeven liter benzine per
100 K.M. aangegeven.
De D.K.W. wordt geleverd als tweezlts ca
briolet 18 PK. en 20 P.K., Reichsklasse-limou
sine „700", Reichsklasse-cabriolet „700", Mels-
terklasse-limousine, Meisterklasse -cabriolet,
luxe open tweezitter, luxe tweezlts cabriolet.
In Alkmaar wordt de D. K. W vertegenwoor
digd door de Garage Jac. Kossen, Laat 4345
De techniek weet niet
stand. Steeds blijven de
de
Op ander gebied heeft men echter ook In
het afgeloopen jaar weer zyn aandacht ge
schonken aan verbeteringen, die vooral voor
het autorydend publiek van importantie zyn.
waardoor de carrossabele lengte zooveel groo-
ter is geworden. De bestelwagen-chassls kun
nen ook geleverd worden met een sterke ge
heel stalen carrosserie en de truck-chassis met
een ruime cabine.
Opel vraagt ó.m. de aandacht voor een 13 L.
en een 2 L. bestelwagen en een 2 L. chassis.
Eerstgenoemde wagen Is vooral geschikt voor
lichten besteldienst. Byzonder valt ook de
groote laadruimte op. Een mooie Hjn en een
degelyke carrosserie maken deze wagens, die
er op berekend zyn vrijwel ononderbroken ge
bruikt te worden, tot een gewaardeerd bezit.
De 2 L. hebben eveneens een gemakkelyk in
gericht bestuurderscompartiment. Breede ach
terdeuren maken het in- en uitladen veel een
voudiger.
De Opel Blltz-truck, de nieuwe truck met
naar voren geplaatst stuur en een draagver
mogen van vier en een halve ton en het nieu
we Blltz-buschassis zullen eveneens hun weg
wel vinden.
De Bedford-trucks vallen oji. op door hun
gunstige gewichtsverdeling, hun groote laad-
vlak in verhouding tot de chassislengte en hun
groot draagvermogen by laag dood gewteht.
De fabriek waarborgt een totaal draagvermo
gen van 5500 K.G. Alle modellen hebben een
volledig vrij dragende achteras.
De G. M. C.-trucks hebben vier typen in
diverse modellen met verschillende wielbases I
en draagvermogen. Hun gebruikswaarde la al 1
lang algemeen bekend en wie hieraan nog
mocht twyfelen, zal wel overtuigd zyn na het
uitstekende resultaat met een proeftocht van
de Keeahln Freight Line.
Kleinere motoren, die minder benzine noodig
hebben en daardoor goedkooper In het ge
bruik zyn, zullen ongetwyfeld niet nalaten zoo
wel op degenen, «11e reeds lang rijden, als op
aspirant-bezitters van een wagen de ntxxlige
aantrekkingskracht uit te oefenen.
Een nieuw verschynsel is het streven om
het aantal versnellingen op te voeren, hetgeen
In veel gevallen geschiedt door een dubbele re-
ductle in de achterbrug, Iets dat op zichzelf
niet nieuw Is, maar tot nu toe toch slechts een
beperkte toepassing vond. Een dergeiyke In
richting, het kan haast niet anders, zal mits
goed toegppast ook leiden tot het opvoeren der
prestaties en dit is toch ten slotte het doel, dat
men beoogt en de zaak, waarom alles draait.
Streven naar meer e«x>nomle vindt men tegen
woordig overal en het spreekt vanzelf, dat zoo-
iets In de automobielconstructle natuuriyk ook
een belangryke rol speelt.
Cornelius en van Rossum, ge
start te Umea op DKW Reichs
klasse. komen strafpuntvrtj te
Monte Carlo aan en winnende
„COUPE COUNTRY CLUB"
voor den best geclasseerden
wagen met cylinderinhoud
tot 750 c.c.
=DKW=
bewijst wederom zijn
BUITENGEWONE 'EIGENSCHAPPEN
EN BEHAALT IN DE
RALLYE DE MONTE CARLO
wederom een
OVERWELDIGEND SUCCES
Een ding, dat hlerby b.v. direct opvalt, Is
het feit, dat de tegenwoordige moderne wagens
volkomen geruischloos zyn. De oude versnel
lingsbakken, «Me steeds moeilijkheden oplever
den aan de rijders door hun aanhoudend ge
knars en gegons by het overschakelen zyn ver
dwenen. zy werden vervangen door een zg.
geiykloopgangwlssel. Het vrij wiel voor de auto-
matische verbreking van samenhang tusschen
achteras en motor, verkreeg burgerrecht; op
het gebied der ontsteking kwam een ware om
wenteling tot stand; talrijke geslaagde expe
rimenten op motorgebled zorgden, dat het ben-
zinegebruik afnam; gletyzeren zuigers moesten
veelal plaats maken voor zuigers van alumi
nium of ander metaal, waarbij het lichter ge
wicht en de betere warmte-gelelding den door
slag gaven; onafhankelijke veering vond met
succes Ingang; sommige fabrikanten gingen
er toe oveer, den motor een andere plaats
te geven, waardoor «Kik aan de ontwikkeling
«Ier stroomlyncarosserie een nieuwe stoot werd
gegeven, enz. enz. Men ziet dus wel, «lat men
he use h niet heeft stilgezeten.
Levering van elk gewenscht merk automobiel
MODERN ELECTRISCH
maakt. De beide voorzittingen zyn afzonderiyk
verstelbaar en ook verder Is aan het «wmfort
veel zorg besteed.
By de nieuwe modellen van de Pontiac met
acht^ en zes cylinder-model heeft men het
uiterste mdaan om te zorgen, dat de motor
geheel geraischloos loopt en trillingvry Is door
een driepunts motorophanglng en bovendien
door de zwaardere krukwangen en tegenwich
ten van de robuste krukas, die een langeftn
duur der lagers verzekeren. Hoe duurzaam de
Pontlac-producten zyn, blijkt wel uit het feit,
dat er op het oogenbllk nog motoren zyn, die
na ruim 200.000 K.M. dienst, geregeld hun ar
beid naar behooren verrichten.
De carrosserieën zyn breeder geworden, terwijl
verder de grootere blnnenhoogte opvalt, of
schoon de wagens als geheel lager zijn gewor
den. Dit komt d«x>r het gebruikmaken van een
lager, sterk doorgezet frame en een nieuwere
constructie van de cardanas.
Ook by de Oldsmobile, waarvan de zes- en
achtcylinder motoren krachtiger zyn gewor
den, heeft men door verschillende nieuwe toe
passingen getracht de rykwalitelten nog te
verbeteren.
De nieuwe tweedeelige cardanas, die voor de
middelste krulskoppeling in een styven steun
aan de krulsbalkverstyving gelagerd is, laat
een 9 cm. lagere montage van de carrosserie
toe, waardoor een lager zwaartepunt en betere
wegvastheid verkregen wordt. Deze wegvast-
heid wordt eveneens bevorderd door de bijzon
dere styfte van het nieuwe chasslsraam. Voorts
heeft men zoowel in de voor- als In de ach-
terveering een rUstabilisator aangebracht. De
motor Is meer naar voren In het chassis ge
plaatst waardooor de carrosserie ook verder
vooruit komt. Thans' heeft men een vrijwel
geiyke gewichtsverdeling over voor- en ach
terwielen verkregen.
Behalve op «ie verstelbare bestuurderszittlng
wijzen wy nog op het Fisher-systeem voor
tochtvrije carrosserie-vantilatie.
De Buick-modellen, die het vorig Jaar uit
kwamen, trokken 173.706 koopers, een feit,
dat voor zichzelf spreekt, hoewel by de 1937-
modellen geen revolutlonnaire .veranderingen
zijn toegepast, zyn er toch tal van détall-ver-
beteringen, «lle niet zullen nalaten de popula
riteit van de Buick nog meer te vergrooten.
De geheel stalen carrosserie-, met stalen kap
uit één stuk en stalen vloer, beschermt «ie
inzittenden rondom als een sterk en veilig
pantser. Doeltreffend gebruik van Isolatie
materiaal beschut hen verder zoowel tegen win
terkoude als des zomers tegen doorstralende
zonnehitte. Dubbele afdichting met rubber van
de deuren sluit verder elk gevaar voor tochten
of het optreden van hlnderiyke geluiden vol
komen uit.
Behalve door de sterk geautomatiseerde en
daardoor vereenvoudigde bediening, het ge
makkelyk en geruischlcxis schakelen van den
Syncro-Mesh gangwissel, den uiterst llchten pe-
daaldruk, dien de bediening van koppeling en
remmen vereischt, en het byzonder licht en
zuiver sturen met veerend stuurwiel is ook
op andere wyze voortreffelyk voor het com
fort van den bestuurder gezorgd. De bestuur-
derszitting kan gemakkelyk voor- en achter
waarts versteld worden en alle Instrumenten
bevinden zich in één groepeerlng recht voor
den bestuurder.
Er is keuze uit vier series nieuwe modellen,
waarby de uitvoering van elk model even
fraai Is.
Van de vrachtwagens der General Motors
noemen wy om te beginnen de Chevrolet, «Me
twee bestelwagen-, twee truck- en een bus-
chassis In den handel brengt. De motor te nu
verder naar voren geplaatst,