N.V. Autocentrale stilstand /2 LITER FIAT 500 Keuze AVISOLMOTOROIL NADERT! CHEVROLET OLDSMOBILE IBIKK Jac. Met’s Automobielbedrijf N.V OPEL VOORJAAR H® techniek weet van geen gewijzigd N.V. NASSAU-GARAGE, Telef. 3545, ALKMAAR. Omstandigheden HET ALKMAAR - TELEFOON 3444 >f AUTOGLAS LAAT 43-45 - TELEFOON 4085 ALKMAAR flllllllllllllioilllllllllllllllllllllll^ Alkmaar Telefoon 2887 van BENZINE- EN OLIE-VULSTATION DESKUNDIGE REPARATIE-INRICHTINC KRAANWACEN DISPONIBEL n uit talrijke merken en modellen ir U OVERWEEGT DEN .AANKOOP VAN AUTO OF MOTOR? DE KOMEND OPDEZE PAGINA D. K. W.-MODELLEN Populaire kleine wagens FIAT 500 N.V. AUTOCENTRALE A et td WENDT TOT ADRESSEN VOOR- n Dir. ZWART ER DE VRIES Hamloltkado Ken groote verscheidenheid bij General Motors A. KUIJPERS 1»E VOLSLAGEN AUTO VOOR LAAGSTE PRIJS EN.... MINIMUM KOSTEN VRAAGT DEMONSTRATIE RIJ: ORANJE BOVEN Official Dealer A. DAM Co, Scharloojel. 2490 f ■■niiiiiiiiiiMiiiim PRIJZEN VANAF f 1.095 GARAGE JACOB KOSSEN brengt U met hun de ideale smering voor Bijzonderheden vindt IMPORTEURS: FIRMA A. F. G. AVIS - AFD. TECHN. OLIëN - AMSTERDAM - TELEFOON 33520-40773 nieuwe olie-fypen iederen auto! in dit IVieiiws uit den Autohandel Het Nederlandsche publiek zal dit jaar de R.A.I.-Tentoonstelling i terdege missen een tot 5 men nummer aan- I Een kleine zuinige wagen Deskundige service De Opel Kadet JVoor vervolg zie men elders in dit nummer). 1 ■r in PRIMA CONDITIE, ZONDER STRAFPUNTEN te Monte Carlo toonde, dat de fabrikanten bet by het rechte eind hadden. Een der nieuwe Chevrolet-modellen Van veel belang Is natuurlijk het zuinig ver bruik van brandstof. Dit is natuurlijk afhanke lijk van verschillende omstandigheden, zooals rljmethode, rijsnelheid, belasting van den wa gen, onderhoud en aard van het terrein, maar als verbruik bij normale snelheid en op normaal 4-persoons Cabriolet Reichsklasse De Oldsmobile 1937. Een 6 cyl. Touring Sedan De fraai uitgevoerde Buick 1937 het van D. K. W. luxe tweezits- cabriolet Benzine verbruik •i op ia De groote verscheidenheid van wagens, die General Motors steeds aan de markt brengt, blijft elk jaar opnieuw de aan dacht trekken van het autorijdend publiek. Natuurlijk heeft men ook nu weer de uiter- in spiegel- en getrokken glas, In elke dikte; met of zonder bewerking, wordt in den kortst moge lijken tijd geleverd door M I GLAS- en VERFHANDEL annex GLASBEWERKING ESSENSTRAAT 25-35 - HAARLEM - TELEF. 1346* Hoe groot de vooruitgang op het gebied nn techniek en constructie de laatste jaren wel Is geweest blijkt wel overduide lijk, als men een vergelijking maakt met een aantal jaren geleden. Aon da bactomatar- polaa mat oranje koppen kunt u zien, dat op aan voor- rangswog rijdt. ontworpen modellen te vervolmaken en dit kan men slechts toejuichen, want alle daadwerkelijke verbete ringen komen ten slotte ten goede aan het autorijdend publiek, dat van bovengenoemden arbeid mede de vruchten plukt. met een hooge gemiddelde snelheid, op comfortabele wijze enorme afstanden kan afleggen Comfort, bedrijfszekerheid en de grootst mo gelijke service vormen het motto, waaronder de automobielconstructeurs tegenwoordig wer ken. ZD hebben zich toen de tijden verander den otunlddeliyk aan de gewijzigde omstandig heden aangepast en het publiek heeft dit op duidelijke wijze gewaardeerd, hetgeen Op het gebied van automobielen en motoren is een uiterst deskundige service een altereer ste verelschte. De N.V. Autocentrale, onder directie van da heeren Zwart en de Vries te Alkmaar, speciali seert zich op dit terrein In uiterste mate zoowel vakkundig als op snelle en afdoende wijze. Hoewel deze firma beschikt over uitstekend technisch onderlegd personeel, staat de geheele service onder de persoonlijke leiding der direc tie. De garage is door de gunstige ligging zeer gewild en is toegankelijk vanaf de Handels kade en vanaf de Paardemarkt en biedt plaats voor 45 automobielen. Daar deze firma zich op reparatlegebled een reputatie heeft verworven, heerscht er steeds In de goed geoutilleerde werkplaatsen groote be drijvigheid. Zeer ten gerieve van de automo bilisten is het moderne electrische benzine- en olle-vulstatlon, waardoor het lange wachten tijdens het vullen der tanks tot een minimum Is beperkt. van stil- construc- door hen Telken Jare brengen de constructeurs nieu wigheden en verbeteringen, die het publiek verrassen en zoo zal het voorlooplg nog wel blijven ook. De technici speuren, of hier en daar nog verbeteringen kunnen worden aan gebracht en het gebied der nieuwe mogelijk heden is wat dit betreft, zeker nog niet uit geput. Van de modellen, die de bekende Italiaansche fabriek brengt, vraagt speciaal de Flat 500, in Alkmaar vertegenwoordigd door A. Dam Co., Scharloo, heel bijzonder de aandacht. Het succes van dezen kleinen wagen Is niet alleer aan de rljkwaliteiten te danken, maarook aan de zuinigheid. "De wagen heeft twee ruime zit plaatsen en een flinke bagageruimte. Dat hl) ook uitnemend te gebruiken Is voor langere af standen, is wel gebleken bjj de pas gehouden Rallye Monte Carlo, waarbij een Fiat 500 zon der strafpunten aankwam. Het buitengewoon sierlijk uiterlljk, het groote comfort en de mooie uitvoering maken dezen kleinen Italiaanschen wagen voor velen tot ‘n ideaal bezit. De wagen is zeer handig manoeuvreerbaar, wat natuurlijk vooral bij het rijden in de stad van belang is. Door de onafhankelijke veering der voorwielen, de onafhankelijke schokbrekers, de kwart-ellep- tische achterveeren en een uitstekende ge- wichtsverdeeling ligt de wagen zeer vast op den weg Aan de veiligheid is alle zorg besteed door hydraulische vierwlelrenunen en in de vrjjdra- gende metalen carrosserie heeft men geen last van trillingen. Bij bovenstaand adres worden gaarne nadere inlichtingen gegeven. F. Baron van HEEMSTRA arriveerde met as met tegengewichten en torsietrillingsdemper en.... wat velen misschien het voornaamste vinden.... een laag benzine-verbruik. Opel komt natuurlijk weer met de beproef de vier- en zescylinder-modellen, die de laat ste jaren steeds meer opgang maken. De vler- cylinder Opel Kadet met zijn onafhankelijke voorwielophanging is een goedkoope zuinige wagen, welke uitgerust is met hydraulische vierwielremmen, die automatisch gelijke ver- deeling van den remdruk en hierdoor veilig rijden by elke weers- en weggesteldheld ver zekeren. De met het chassis gecombineerde carrosserie is geheel van staal en toch van een betrekkelük licht gewicht. De zescylinder Opel Super Six heeft een goed geslaagde stroomlijn en is verder moot met chroom afgewerkt. De bekleedlng en uit rusting en de degelyke carrosserieconstructie dragen er verder het hare toe by, om to zor- zen, dat het geheel een uitstekenden Indruk Tevens beschikt de firma over een kraan- auto, voorzien van alle mogeiyke hulpmiddelen. Zeer vernuftig is de vinding van één der fir manten, waardoor een auto, die onder water la gelegen, ongeacht de diepte, op buitengewoon eenvoudige wyze wordt aangehaakt aan den takel. Vanzelfsprekend belast deae firma zich gaarne met de levering van elk gewenacht merk auto mobiel. r By de Chevrolet heeft men de kfeuze uit talrijke Master en Master de Luxe-modellen, die ongetwijfeld allerwegen bewondering zul len afdwingen. De laatste vier jaar is de verkoop van Chevro let met gemiddeld 200.000 wagens per jaar ge stegen. Deze sterke toeneming heeft ten ge volge gehad, dat de productiekosten per wagen gedaald zyn, hetgeen de belangstelling voor dit merk nog meer zal aanwakkeren. By de nieuwe carrosserieën zyn niet alleen de kap, de zy- en achterpaneelen en de deu ren, maar ook de vloer en* «ft carrosserlelangs- liggers geheel van staal. Bovendien zyn alle plaatsen, waar belasting optreedt, versterkt. De chassisramen zyn dezelfde by Master en Master de Luxe, behalve dat by de laatste, die onafhankelijk geveerde voorwielen en dus geen vooras heeft, een zware dwarsbalk Is aange bracht, waaraan aan weerszijden het voorwlel- samenstel, om fuseepennen op bronzen lager- bussen draaiend, is opgehangen. De zescylinder kopkleppenmotor heeft zeer lichte gietijzeren zuigers met electrolytlsch ver tind loopvlak en een viermaal gelagerde kruk- ongeveer 15 c M. ste zorg besteed aan de modellen van de verschillende merken, die voor Iedereen een keuze mogelijk maken en voor leder doel geschikt zyn. Aldus bewijzend dat men met de Yi Liter FIAT, bij een BENZINEVERBRUIK VAN 1 LITER OP 20 K.M. Velen zullen het indertijd hebben betreurd, dat het bestuur van de R. A. I. heeft gemeend, dit jaar geen automobieltentoonstelling te moeten houden, want deze exposi ties, die steeds de aandacht hadden niet alleen van de automobilisten en degenen, die by den autohandel be trokken waren, maar ook van vele buitenstaanders, die deze show niet gaarne zouden verzuimen, behoorden de belangrijkste gebeurtenissen op automobielgebied iij ons land. Deze tentoonstellingen, die in zoo’n ruimen kring belangstelling trokken, waren immers een unieke gelegenheid om zich op de hoogte te stellen van de vorderingen en den vooruitgang der auto-technlek en men kon hier naar harte lust vergelykingen maken tusschen de ver schillende modellen. Dit is Iets wat het Nederlandsche publiek dit jaar zal moeten ontberen en «Hl is zeker jammer, want niemand zal willen ontkennen, dat er van deze exposities een groote pro pagandistische waarde uitging. Onder de kleine automobielen, die de laatste jaren in ons land veel opgang hebben ge maakt, neemt de D.K.W. een zeer bijzondere plaats In. Zuinig In gebruik en goede rljkwaliteiten zijn twee voorname eigenschappen van deze popu laire kleine wagens, die uitgerust zyn met een kleploozen tweetakt-motor, welke met koppeling, versnellingsbak en differentieel tot een blok vereenlgd is, zoodat de constructie door een voud en overzichteiykheid uitmunt. Verder noe men wy o.a. de voorwlelaandrjjvlng en de 011- afhankeiyk geveerde voorwielen, de „Schwebe- achse’*, om by het nemen van bochten over hellen der carrosserie te voorkomen en het stijve en stabiele ruggegraat-chassls. Hiervan wordt de groote stabiliteit nog versterkt door een zelfdragende carrosserie. Deze sollede con structie is toch zeer licht, terwyi het chassis lang Is, waardoor de carrosserie, die een flinke vast Ingebouwde kofferruimte heeft, zeer com fortabel kon worden Ingericht. Alle passagiers zitten tusschen de assen en hierdoor In het best geveerde gedeelte van den wagen. De car rosserie Is van multiplex-hout, waardoor zy stabiel 'Is en een grooten weerstand heeft De lage bouw én «ie langgestrekte Ujnen maken het geheel tot een elegant geheel. terrein, wordt zes A zeven liter benzine per 100 K.M. aangegeven. De D.K.W. wordt geleverd als tweezlts ca briolet 18 PK. en 20 P.K., Reichsklasse-limou sine „700", Reichsklasse-cabriolet „700", Mels- terklasse-limousine, Meisterklasse -cabriolet, luxe open tweezitter, luxe tweezlts cabriolet. In Alkmaar wordt de D. K. W vertegenwoor digd door de Garage Jac. Kossen, Laat 4345 De techniek weet niet stand. Steeds blijven de de Op ander gebied heeft men echter ook In het afgeloopen jaar weer zyn aandacht ge schonken aan verbeteringen, die vooral voor het autorydend publiek van importantie zyn. waardoor de carrossabele lengte zooveel groo- ter is geworden. De bestelwagen-chassls kun nen ook geleverd worden met een sterke ge heel stalen carrosserie en de truck-chassis met een ruime cabine. Opel vraagt ó.m. de aandacht voor een 13 L. en een 2 L. bestelwagen en een 2 L. chassis. Eerstgenoemde wagen Is vooral geschikt voor lichten besteldienst. Byzonder valt ook de groote laadruimte op. Een mooie Hjn en een degelyke carrosserie maken deze wagens, die er op berekend zyn vrijwel ononderbroken ge bruikt te worden, tot een gewaardeerd bezit. De 2 L. hebben eveneens een gemakkelyk in gericht bestuurderscompartiment. Breede ach terdeuren maken het in- en uitladen veel een voudiger. De Opel Blltz-truck, de nieuwe truck met naar voren geplaatst stuur en een draagver mogen van vier en een halve ton en het nieu we Blltz-buschassis zullen eveneens hun weg wel vinden. De Bedford-trucks vallen oji. op door hun gunstige gewichtsverdeling, hun groote laad- vlak in verhouding tot de chassislengte en hun groot draagvermogen by laag dood gewteht. De fabriek waarborgt een totaal draagvermo gen van 5500 K.G. Alle modellen hebben een volledig vrij dragende achteras. De G. M. C.-trucks hebben vier typen in diverse modellen met verschillende wielbases I en draagvermogen. Hun gebruikswaarde la al 1 lang algemeen bekend en wie hieraan nog mocht twyfelen, zal wel overtuigd zyn na het uitstekende resultaat met een proeftocht van de Keeahln Freight Line. Kleinere motoren, die minder benzine noodig hebben en daardoor goedkooper In het ge bruik zyn, zullen ongetwyfeld niet nalaten zoo wel op degenen, «11e reeds lang rijden, als op aspirant-bezitters van een wagen de ntxxlige aantrekkingskracht uit te oefenen. Een nieuw verschynsel is het streven om het aantal versnellingen op te voeren, hetgeen In veel gevallen geschiedt door een dubbele re- ductle in de achterbrug, Iets dat op zichzelf niet nieuw Is, maar tot nu toe toch slechts een beperkte toepassing vond. Een dergeiyke In richting, het kan haast niet anders, zal mits goed toegppast ook leiden tot het opvoeren der prestaties en dit is toch ten slotte het doel, dat men beoogt en de zaak, waarom alles draait. Streven naar meer e«x>nomle vindt men tegen woordig overal en het spreekt vanzelf, dat zoo- iets In de automobielconstructle natuuriyk ook een belangryke rol speelt. Cornelius en van Rossum, ge start te Umea op DKW Reichs klasse. komen strafpuntvrtj te Monte Carlo aan en winnende „COUPE COUNTRY CLUB" voor den best geclasseerden wagen met cylinderinhoud tot 750 c.c. =DKW= bewijst wederom zijn BUITENGEWONE 'EIGENSCHAPPEN EN BEHAALT IN DE RALLYE DE MONTE CARLO wederom een OVERWELDIGEND SUCCES Een ding, dat hlerby b.v. direct opvalt, Is het feit, dat de tegenwoordige moderne wagens volkomen geruischloos zyn. De oude versnel lingsbakken, «Me steeds moeilijkheden oplever den aan de rijders door hun aanhoudend ge knars en gegons by het overschakelen zyn ver dwenen. zy werden vervangen door een zg. geiykloopgangwlssel. Het vrij wiel voor de auto- matische verbreking van samenhang tusschen achteras en motor, verkreeg burgerrecht; op het gebied der ontsteking kwam een ware om wenteling tot stand; talrijke geslaagde expe rimenten op motorgebled zorgden, dat het ben- zinegebruik afnam; gletyzeren zuigers moesten veelal plaats maken voor zuigers van alumi nium of ander metaal, waarbij het lichter ge wicht en de betere warmte-gelelding den door slag gaven; onafhankelijke veering vond met succes Ingang; sommige fabrikanten gingen er toe oveer, den motor een andere plaats te geven, waardoor «Kik aan de ontwikkeling «Ier stroomlyncarosserie een nieuwe stoot werd gegeven, enz. enz. Men ziet dus wel, «lat men he use h niet heeft stilgezeten. Levering van elk gewenscht merk automobiel MODERN ELECTRISCH maakt. De beide voorzittingen zyn afzonderiyk verstelbaar en ook verder Is aan het «wmfort veel zorg besteed. By de nieuwe modellen van de Pontiac met acht^ en zes cylinder-model heeft men het uiterste mdaan om te zorgen, dat de motor geheel geraischloos loopt en trillingvry Is door een driepunts motorophanglng en bovendien door de zwaardere krukwangen en tegenwich ten van de robuste krukas, die een langeftn duur der lagers verzekeren. Hoe duurzaam de Pontlac-producten zyn, blijkt wel uit het feit, dat er op het oogenbllk nog motoren zyn, die na ruim 200.000 K.M. dienst, geregeld hun ar beid naar behooren verrichten. De carrosserieën zyn breeder geworden, terwijl verder de grootere blnnenhoogte opvalt, of schoon de wagens als geheel lager zijn gewor den. Dit komt d«x>r het gebruikmaken van een lager, sterk doorgezet frame en een nieuwere constructie van de cardanas. Ook by de Oldsmobile, waarvan de zes- en achtcylinder motoren krachtiger zyn gewor den, heeft men door verschillende nieuwe toe passingen getracht de rykwalitelten nog te verbeteren. De nieuwe tweedeelige cardanas, die voor de middelste krulskoppeling in een styven steun aan de krulsbalkverstyving gelagerd is, laat een 9 cm. lagere montage van de carrosserie toe, waardoor een lager zwaartepunt en betere wegvastheid verkregen wordt. Deze wegvast- heid wordt eveneens bevorderd door de bijzon dere styfte van het nieuwe chasslsraam. Voorts heeft men zoowel in de voor- als In de ach- terveering een rUstabilisator aangebracht. De motor Is meer naar voren In het chassis ge plaatst waardooor de carrosserie ook verder vooruit komt. Thans' heeft men een vrijwel geiyke gewichtsverdeling over voor- en ach terwielen verkregen. Behalve op «ie verstelbare bestuurderszittlng wijzen wy nog op het Fisher-systeem voor tochtvrije carrosserie-vantilatie. De Buick-modellen, die het vorig Jaar uit kwamen, trokken 173.706 koopers, een feit, dat voor zichzelf spreekt, hoewel by de 1937- modellen geen revolutlonnaire .veranderingen zijn toegepast, zyn er toch tal van détall-ver- beteringen, «lle niet zullen nalaten de popula riteit van de Buick nog meer te vergrooten. De geheel stalen carrosserie-, met stalen kap uit één stuk en stalen vloer, beschermt «ie inzittenden rondom als een sterk en veilig pantser. Doeltreffend gebruik van Isolatie materiaal beschut hen verder zoowel tegen win terkoude als des zomers tegen doorstralende zonnehitte. Dubbele afdichting met rubber van de deuren sluit verder elk gevaar voor tochten of het optreden van hlnderiyke geluiden vol komen uit. Behalve door de sterk geautomatiseerde en daardoor vereenvoudigde bediening, het ge makkelyk en geruischlcxis schakelen van den Syncro-Mesh gangwissel, den uiterst llchten pe- daaldruk, dien de bediening van koppeling en remmen vereischt, en het byzonder licht en zuiver sturen met veerend stuurwiel is ook op andere wyze voortreffelyk voor het com fort van den bestuurder gezorgd. De bestuur- derszitting kan gemakkelyk voor- en achter waarts versteld worden en alle Instrumenten bevinden zich in één groepeerlng recht voor den bestuurder. Er is keuze uit vier series nieuwe modellen, waarby de uitvoering van elk model even fraai Is. Van de vrachtwagens der General Motors noemen wy om te beginnen de Chevrolet, «Me twee bestelwagen-, twee truck- en een bus- chassis In den handel brengt. De motor te nu verder naar voren geplaatst,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 9