Tien jaar Phohi-uitzending Radio-verbindingen op de Indië-lijn 51 Hitler over het auto-vraagstuk GROOTE VERBETERING Het Sovjet-leger betrouwbaar KORTE GOLF ZENDER JUBILEERT MAANDAG 22 FEBRUARI 1937 van 2. Een wereldzender te r Naar het buitenland Leipzig-Holland Been afgekneld Hoe de eerste experimenteel? Philips kortegolf zender P. C. J. J. eruit zag Korte berichten Een •opmerkelijke Duitsche waarschuwing Vereenvoudiging ge wone telegrammen Nationaal Luchtvaart laboratorium De eigen volkswagen, benzine en rubber Toenemende invloed in den landbouw COLLECTIEVE CONTRACTEN IN 1936 Eindhoven Een groote rede ter opening de automobieltentoon- stelling te Berlijn K.L.M.-Iuchtwegen naar acht landen Enorme belangstelling der Nederl. zakenwereld voor de voor jaarsmesse Door de korte-golfzenders blijven de vliegtuigen in contact met Nederland en Indië E) eb.-Vt. In Maart slaat onze luchtvaart haar vleugels weer verder uit Onderscheiding 11 Maart 1927 klonk voor de eerste maal de stem van Nederland over de wereld LEENING ’S HERTOGENBOSCH Het oordeel van de Tweede Kamer over de nieuwe stichting begeven. opdracht op tusschen den Minister van 23 Za- De vroegere president van Columbia, Enrique Olaya Herrera, die zün land te Rome verte genwoordigde, is Zaterdag aldaar overleden. Wat het benzineverbruik betreft, verklaar de Goebbels, dat Duitschland over ander half jaar onafhankelijk zal zijn v»n den in voer van bultenlandsche vloeibare brand- stoffen. In zijn verdere uiteenzettingen stelde Hitler in het licht, dat Duitschland bjj de uitbreiding van zijn bedrijfsleven niets zal verzuimen om sljn internationale betrekkingen uit te breiden en handel te drijven. WIJ beleven juist in deze dagen, aldus Hitler, voorbeelden van een eco nomisch denken, dat door het Dultsche volk in zijn geheele onlogica Ingezien en verworpen wordt. Wat heeft het voor zin drie maanden lang te staken en dan een loonsverbetering te krijgen, die na twee jaar paa weer opbrengt, wat men eerst door stakingen verloven heeft en bovendien nog leidt tot een algemeene prijs stijging? Aan het slot van zijn rede verklaarde Hitler de Internationale automobiel- en motorrüwiel- tentooustelllng 1937 voor geopend. bisi II d I --4 Ook voorbij Cairo echter blijven de vlieg tuigen lp draadloos eontact met Nederland. De taak van den RUksberlchtendienst wordt dan verder overgenomen door Schevenlngen- Haven, dat reeds over krachtige korte golf- senders beschikt, waarmee os. op de 800 meter-golf het draadloos verkeer met sche pen wordt onderhouden, en wel voortaan op van tevoren vastgesteldé en zorgvuldig ge selecteerde uren, die de minste storingskan- sen bieden en berekend zijn op de tijdstip pen, waarop de vliegtuigen zich op de ver schillende trajecten van de Indië-route In de lucht bevinden. m passagiers op de ivoudigd wordt. Tot h telegram, aange- rentende 4 resto groot De oplossing zal gevonden worden, omdat gevonden moet worden. Laat niemand, alt Hitler, twijfelen aan mjjn vastbeslotenheid et maal opgevatte plannen op welke wijze ook verwerkelijken. Het is gelukt uit steenkool benzine te wlnr en synthetische rubber te produceeren, de Du ache Ijzervoorraad is onbegrensd. De Duitse steenkool-voorraden zijn, volgens menschel! berekening, voor uiterst langen tijd toereikei De Dultsche arbeidskracht is in voldoende mi aanwezig en zal in het bijzonder dan aanwe zijn, wanneer door het gereedkomen der nat nale bewapening weer honderdduizenden v< andere doeleinden vrijkomen. van met mo- stand- le ver- 1 Rus- onbe- Nlet alleen met Nederland echter, doch oot met Indië sullen de K.LM.-vliegtulgen langs vrijwel de geheele route voorbij Cairo in draadlooze verbinding staan, dank zij de medewerking van de Indische P.T.T. Even als Scheveningen-Haven zal ook BAidoeng op vastgestelde tijden op de korte golf met de Indië-vllegtuigen werken. Daarbij ligt bat in de bedoeling. da» da vliegtuigen op De nieuwe D.C. 3-vliegtulgen sullen waar schijnlijk eerder geleverd worden dan de oor spronkelijke verwachting was. Doch zelfs in- dlen de K. L M. reeds in den loop van Mei deze toestellen op de Indië-lUq in dienst stelt, zfjn P.T.T. en Rljksberichtendienst gereed en in staat om in de nieuwe behoefte van onze lucht vaart volledig jnonian, moderne Vrindr eu/oor pladti Het is mijn onwrikbaar besluit bet Duit- sche autoverkeerswezen onafhankelijk te maken van de onveiligheid der internatio nale Importen en het te plaatsen op een hechte, veilige, eigen basis, terwijl wij over één tot twee jaar voor onze behoeften aan brandstof en» rubber onafhankelijk zullen zijn van het buitenland. De Phohi heeft zijn roeping, om te zijn een wereldzender in den besten zin van het woord, ten volle begrepen en in practjjk gebracht. Thans, na een 10-jarige practjjk staan de Ne- derlandsche kortegolfzenders mede aan de spits en zorgen zij door eigen programma’s of door heruitzending der KA O.- en V.P.R.O.-program ma’s voor de verbreiding onzer cultuur en kunst over de geheele wereld! Het beste dat men hem bij dit jubileum kan wenschen is, dat hij er spoedig in moge slagen als wereldzender voor den geheelen Nederland- schen onyoep werkzaam te kunnen zijn. De technlsMMbvoorwaarden daartoe zijn voorhan den. Inderdaad, binnen afzienbaren rijd zal de Phohi door de constructie van den opnieuw ge- modemiseerden en versterkten zender PCJ, waar van de ant.-energie tot 80 kW wordt verhoogd, behooren tot de krachtigste en veSstdragende stemmen in het groote radio-wereldverkeer. De i kortegolfzender van Europa zal, zijn tra- getrouw, weer een leidende positie inne- En de luisteraars in de geheele wereld er hem dankbaar voor zijn! van Rydbeck, veroordeeld tot het" betalen millioen kronen aan den faillieten boedel deze maatschappij. De. middelen van beide ver- voor een STOCKHOLM, 19 Pebr. i van appél heeft twee leden van de de Kreuger en Toll-mlj., Ahlstroem - .1 van 244 1 van waar zij zich naar München zullen T waar zij de gasten zullen rijn van een zuster van de hertogin. (Havas). Het Hof i van de directie en Met ingang van 1 April aa. zal de korte golf-installatie gereed >Un van den Rljksbe richtendienst voor de Luchtvaart op Schip hol, die tot nog toe slechts op de lange golf met vliegtuigen kon werken. Tevens zal met ingang van dien datum ook door P.T.T. via Scheveningen-Haven op de korte golf met vliegtuigen gewerkt kunnen worden, waardoor een zeer belang rijke verbetering tot stand komt in de radioverbinding van vliegtuigen in de lucht met grondstations. Volkenbond uittreden van overeenkomstig bruari 1935, als definitief te beschouwen is. Al deze prestaties en successen verwekten natuurlijk overal de grootste geestdrift; zU vonden hun bekroning in de toespraak, wel ke H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana vla den PCJJ-zender op 1 Juni 1927 hielden tot Oost- en West-Indlë. De zender PCJJ had als eerste Europeesche kortegolf zender het bewijs geleverd, dat regelmatige omroepultzendingen over lederen afstand practise!) mogelijk waren. Thans ging het er om den „proefzender” te maken tot een definitleven zender. Men vatte bet plan op om een officieele kortegolf-verbinding tot stand te brengen tusschen het moederland en de overzeesche gewesten. Ter verwezen lijking hiervan werd op 18 Juni 1927 de ,Ji. V. Philips’ Omroep Holland-Indlë", bij verkorting PHOHI genaamd, opgericht. Het jaar 1927 was in de geschiedenis van den radio-omroep van zc«t groote beteeke nis. De nog jonge techniek dezer wonder lijke uitvinding had zich tot dat moment bjjna uitsluitend bediend van de lange- en middengolven en daardoor in de meeste cultuurlanden een weliswaar zeer uitgebreid, doch in zjjn actieradius betrekkehjk nauw begrensd zendernet ve* kregen. jl de schippersknecht J. B. op de Maas lingsbeek bezig was met het verleggen t schip de „Lekkerkerk 2”, geraakte bjj n zijner beenen bekneld in een staal- B. sloeg overboord doch werd spoedig water opgehaald. Het bleek echter, dat •n ongeveer geheel was afgekneld. 1 oktersad vies werd hU overgebracht naar i het ziekenhuis, waar het been werd geampu teerd. i e dezer maand zal onze landgenoot, de Alexander Moskowsky, eenige concerten ltserland geven. Behalve voor kamermu- eeniglngeh zal Alexander Moskowsky zich or de radio doen hooren en wel op 25 de- Genëve en 28 Februari voor den zender Ceneri. oorspronkelijk in 1938, per BERLIJN, 28 Febr. (D.N.B.J. Rjjkskan- aelier Hitler heeft hedenmorgen op plechtige de internationale automobiel- en motorrtjwieltentoonstelling 1937 geopend. Het nat.-socialistisch motorkorps had den Wilhelmplatz tot den Kaiserdamm ruim tienduizend man en tweeduizend toren een afzetting gevormd. President Getulio Vargas van Brazilië heeft Antonio Sllvino, die vijf en twintig jaar de meest beruchte leider van een bandietenbende was in Noordoost-Brazillë, en die tot levenslan ge gevangenisstraf veroordeeld was, de rest van zijn straf kwijtgescholden. De man heeft laar in de gevangenis doorgebracht. M.V eucA OS. XOC.KT IH 'pQAAG triOCbl OP Z'Jtl BCIDC KleinKIMDC-Ptn ,U'J SP’JKEPOC. ZE. VOOR HET GEMAK AAM DEM GROM O VA51 G»MG MAAR Z.'JM GAVE. Vervolgens sprak Hitler de openingsrede uit. Hjj gaf hierin een overzicht over hetgeen in ‘de laatste vier Jaren in Duitschland bereikt is en wat nog moet gebeuren. Het is in vier jaar gelukt begrip te wekken In het Dultsche volk voor de noodzakelUkheid van de motoriseering. Uit de verandering van de houding van hét Dultsche volk is een toe nemende belangstelling ontstaan. De Dultsche jeugd wUdt zich thans met vurigvn Uver aan de nieuwe technische taken en uitvindingen. De Dultsche motortechniek staat thans mede in het eerste gelid der hoogste prestatie ter wereld. Het is gelukt voor een bepaalde groep koopers in Duitschland een groot aantal wagens en motoren te produceeren, die op gelUk peil staan met het beste van het buitenland en de Dultsche verkeerswegen zün voor een deel zelfs weergaloos. Van 1937 af zal de financiering der Duitsche rjjksautowegen geschieden uit de opbrengsten van het Duitsche autoverkeer. JaarlUks zullen zoodoende rond 1.000 kilometer van deze wegen voor het verkeer worden opengesteld. Hiertegenover stelde Hitler de taken, die nog moeten worden opgelost. Het is thans nood zakelijk de laatste voorwaarden voor de pro ductie van den nieuwen volkswagen te waa borgen en daarmede te beginnen. Er kan in Duitschland slechts één volkswag» sUn. Tusschen den volkswagen en den supe luxé-wagen zal een groote groep andere wage: moeten koinen^ welke kan voldoen aan de ec nomlsche opkomst der koopers. Het is de* hoogste taak Duitschland onaf hankelijk te maken van den invoer van die stoffen, die noodlg zijn voor het onderhoud en de verdere uitbreiding van deze produc ties. Dit geldt niet alleen voor de brandstof, maar ook voor de noodzakelUke metalen of nieuwe stoffen, zooals kunsthars. oordeelden dekken dit bedrag slechts zeer klein deel. i I BUITENZORG, 20 Febr. (Aneta-) Benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau de heer F. van Glahn, secretaris van de Stlchtlnd Crislswerk der Amsterdamsche MMtachaivV Kwc JongenMUUieri in jtatL-Indid, Turattl, die gedurende vjjf jaar secretaris van de Italiaansche fascistische partu is geweest, doch in 1932 in ongenade viel en uit de partu werd gezet, zal naar verluidt met een bijzon dere opdracht naar Diredawa worden gezonden. De Hertog en Hertogin van Kent zijn terdagmorgen per vliegtuig naar het vastelano Vertrokken, waar rij ongeveer drie weken den- hen te huivee. Hun ««Mo dfioi fe XMft K9 SK* Mn «ewerjet werd». De RUksregeering, functionarissen der partu. Officieren, vertegenwoordigers van industrie en handel, benevens het Corps Diplomatique, waren bU de opening aanwezig. Minister dr. Goebbels zette uiteen, dat In de twintigste eeuw de volkeren geregeerd worden, niet meer door dikke bundels acten, maar door telefoon, telex, hell-machlnes. draadloos en per draad, met vliegtuig en auto. Voortgaande gaf Goebbels een aantal cüfers over de ontwikkeling van het automoblelwezen. de: „Kortegolffoon schitterend". Dit was de be vestiging van de eerste kortegolf-ontvangsi uit Holland In het verre Indië! Doch de stem van den nieuwen kortegolf zender PCJJ werd niet alleen In Indië gehoord. Uit alle deelen der wereld kwamen telegram men binnen, welke een uitstekende ontvangst meldden. De PCJJ programma’s konden even eens zeer goed worden gevolgd in Australië en Nleuw-Zeeland, in Zuid-Afrika en Britsch-In- dlë, in Zuid-Amerlka, Canada en zelfs In Ja pan. Ja. zelfs uit de V. S. werd bericht, dat men den Philips-zender even krachtig ontving als de plaatselUke zenders. Niets kon het succes van het baanbrekende werk van den eersten Philips kortegolfzender beter llluitreeren dan het feit, dat op 20 Mei 1927. dus ongeveer twee maanden na de eerste uitzending, de Engelsche zender van Daventry op verzoek van tallooze luisteraars in de over zeesche gewesten den PCJJ-zender verzocht de programma’s van Daventry met behulp van de 30 M golf over de geheele aarde te verspreiden. Deze heruitzending, welke zes uur duurde, was eveneens een zoodanig succes, dat de plaatse lijke zenders in Zuid-Afrika, Australië en Nleuw- Zeeland en in andere werelddeelen deze korte golf-programmals opvingen en herultzonden op hun eigen golflengte. de uitreis tot Cairo voomamelUk met Scheveningen-Haven zullen blUvqn werken, de vliegtuigen op de thuisreis tot Cairo voomamelUk met Bandoeng, dus steeds met het station, dat men in den rug heeft. De korte golf-lnstallatlc aan boord der vlieg tuigen wint nog aan beteekenis nu vele luchtvaart-gronddiensten In Brltsch-lndië ge- leidelUk ook op de korte golf beginnen te wer ken, omdat deze golflengte beter gevrUwaard is tegen de storingen, waarvan men in den tüd van den Westmoesson op de lange golf zooveel last ondervindt. uitoefening van bovenbedoeld voor- overblUvende gedeelte der leening 1» voor vrije inschrijvingen beschikbaar. Onder voorbehoud van het recht om vrije inschrijvin gen, zonder opgave van rédenen, geheel of deeltelUk niet in aanmerking te nemen, zal dt toewüring bU overteekening van het voor vrijs InschrUvingen beschikbare bedrag systematisch geschieden. De voor de uitoefening van het voorkeurs recht aangemelde obligation moeten, voorzien van alle nog niet verschenen coupons, <9 Woensdag 10 Maart 1937, ten kantore van in schrijving worden ingeleverd, waartegen 3J4 pct. obligation worden uitgereikt, onder ver goeding aan de inschrijvers van koersverschil en rente. De officieele noteerlng ter beurze van Am sterdam zal worden aangevraagd. Elf Maart was de historische dag. waarop voor de eerste maal de stem van den nieuwen, Ne- derlandschen korte-golfzender over de geheele ■aarde gehoord werd. De eerste Europeesche ..wercldaankondiging": ..Hallo, Nederiandsch- Indië! Hier PCJJ, de kortegolfzender der Phi lips Laboratoria, Eindhoven Holland” yveerkloink uit de geïmproviseerde studio l'n Eindhoven. ’s Anderdaags ’s morgens werd op de kan toren der Philips Fabrieken een telegram cit Bandoeng ontvangen; dat zeer kort doch veel zeggend was. Het berichtte in twee woorden, dat de aan dezen zender bestede zorg en ar beid niet tevergeefsch waren geweest; het luld- Tot het voeren van verschillende besprekin gen, zoowel langs de route als in Indië, is de heer A. O. L. StrUkers, chef van den radio dienst der K. L. M naar Batavia vertrokken met het vliegtuig Perkoetoet. Aangerien tot Juni as. alle Indië-machines zUn volge boekt, neemt de heer Strijkers de plaats in van den gewonen marconist en doet hU gedu rende de reis dienst als boordtelegraftst. De proefnemingen in de afgeloopen maand zUn zoodanig geslaagd, dat men aanneemt, dat de nieuwe ko de verwachtingen zullen voldoen. Eenige malen zUn Indië-vllegtuigen op de thuisreis met een proef-installatie aan boord voortdurend in contact gebleven met Bandoeng, tot boven HarderwUk, waar de sleepantenne moest wor den ingehaald, omdat men zich gereed maakte om op Schiphol te landen. De nieuwe Dou- glassen met korte gólf-installatie aan boord zullen geen sleepantennes meer hebben, doch een dubbele vaste antenne. Met een energie van 200 Watt in den antennekring kunnen zij de sleepantenne missen, wat niet het geval Is met de vliegtuigen, welker Installatie slechts een energie van 80 watt in den antennekring heeft. De mogelijkheid bestaat, dat het telegram- menverkeer ten behoeve Indië-lUn belangrijk ven nog toe immers moest boden door een passagier, als het vliegtuig zich boven Brltsch-lndië bevond, via de langé golf worden doorgegeven aan het dlchtstbu gelegen grondstation, waarmee men contact kon krijgen. Vandaar ging het per kabel naar Europa. Voortaan zal echter de mogelUkheld geopend zUn, een dergelUk telegram rechtstreeks via de korte golf te seinen naar het P.T.T.-Statlon Scheveningen-Haven, waardoor het kostbare verzenden van kabeltelegrammen sou kunnen vervallen. Aan boord van het Fransche kabelschip r*—“S— zïz A studiereis zou De schade was aanzienlUk. Verscheidene leden verklaarde/ aan de oprichting van deae stichting slechts dan te kunnen medewerken, indien de volks vertegenwoordiging en de Algemeene Re kenkamer een voldoende inzieht verkrijgen in haar geldeltjk belleer. Sommige leden meenden, dat de samenstel ling van het bestuur, zooals die wordt voórge- steld, niet alleen de onafhankelükheid van het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in gevaar brengt, maar ook die van de Departementen in hun hoedanigheid van afnemers van Ne- derlandsche vliegtuigen. Voorshands waren deze leden van oordeel, dat de stichting den gecentrallseerden inkoop van luchtvaartmaterieéf door rUksdlensten veeleer zal tegenwerken dan bevorderen. Ook konden zU niet inzien, waarom de Ko ninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart een vereeniging uitsluitend voor het voeren van propaganda in zake de lucht vaart in het bestuur is vertegenwoordigd. BERLIJN, 28 Febr. (Havas). De Duitsche minister van Oorlog acht het noodig het publiek te waarschuwen tegen onjuiste be richten die verspreid worden door de pers over Rusland. slechts over betrekkelUk korten afstand in ver binding blUven met de vliegtuigen, die het contact met den RUksberichtenalenst reeds ver loren als zU de Belgische grens gepasseerd waren. D^nk zU den nieuwen korte golf-zender en dito ontvanger aan boord der KXuM.-vlieg- tulgen, zal de RUksberlchtendienst en dus ook de grondorganlsatie (jgr K L M. voortaan tot Cairo met de Indië-vllegtuigen In verbinding kunnen blUven. Dit voorjaar bestaat bU den Ned han del een enorme belangstelling voor de Lelpzlger Messe. Op het kantoor van het Leipziger Mess- amt aan den Singel te Amsterdam, waar de „Ehrenamtlicher Vertreter” de heer H. J. van der Borg, die 1 April rijn 75sten Jaardag hoopt te vieren, nog alles voor deze Messe heeft voor bereid, te het ditmaal wel bUzonder druk. Hon derden deelnemers zUn er méér dan verleden jaar op denzelfden tUd voor deelname aan de Messe en voor den extra trein van het Messamt. Het was deze maand juist twintig jaar gele den dat de tegenwoordige organisatie van het Messamt te Leipzig op modernen voet werd ge sticht om een hlstorlschen ombouw van waren- messe in monstermesse voor den modernen tUd nog beter tot zUn recht te doen komen. Dit bracht mede de aanstelling van eere-vertegen- woordigers in het buitenland en van deze is de heer H. J. van der Borg de eerste geweest die nog destUds door den heer Philips Rosenthal, naar wlen later de hoofdstraat van Leipzig werd genoemd, werd aangezocht. Veel heeft de heer v. d. Borg juist in heW belang der Neder landen en van den Nederlandschen handel ge daan, o.a. in de gevaarlUke dagen der commu- nistlsche woelingen. Aan hem is het te danken korte golfverblndlngen ten volle aan 'dat de, voor ons land zoo groote belangen bU de Leipziger Messe, alleruitnemendst werden verzorgd. Dit bleek oa. nog bij het bezoek onzer twee ministers verleden jaar. De Nederlandsche handel plukt vele vruchten van zUn rusteloozen arbeid. De Hollandsche kamer is thans gevestigd in het nieuwe Haus der Nationen te Leipzig. De maand Maart geeft een nieuw aspect aan het Europeesche luchtnet der K.L.M- In de wintermaanden blUven de Dowglas- toestellen van Schiphol dichter bU honk, maar wanneer de vogels uit het Zuiden te rug komen, slaat ook de KLM. haar vleu gels verder uit, zoowel naar NoordeUjke en ZuidelUke regionen als naar het Oosten. Voor het eerst in de geschiedenis der K.L.M. zal Amsterdam op 1' Maart reeds met Milaan en Weenen verbonden zQn, terwUl ook Stockholm een onmlddelIUke aanslui ting krijgt met het luchtnet van de KLM. Drie namen zün hieraan verbonden, welke reeds burgerrecht hebben verkregende Rome Air Raplde, waaraan de Italianen den weidschen naam van Freccla Xzurra (blauwe pUD hebben verleend, de Blauwe Donau Express en de Scandinavian Air Express. De Blauwe Donau Express leidt over Praag, waar een nieuw vliegveld is gekomen, naar Weenen. In den zomer zal deze lUn weer worden door getrokken tot Boedapest, waarheen tweemaal per dag van Amsterdam uit zal worden ge vlogen. Wat de AlpenlUn betreft, het vorige jaar werd deze dienst met 100 pCt. regelmatigheid uit gevoerd het aantal passagiers bedroeg 8000 een afdoende bewijs van de levensvatbaarheid dezer luchtverbinding. De Nederlanders werken hier samen met de Duitschers (D.H.L.) terwUl waarschUnlUk met de Italianen (Avio Linee) het triumviraat tot stand zal komen voor de verbinding van Italië met Noord-Europa. De Italianen zullen naar alle waarschUnlUkheid met 1 Maart de doorverbinding van Milaan naar Rome voor hun rekening nemen. Een der ochtenddiensten van Kopenhagen naar ons land (via Hamburg) wordt met ingang van Maart verlegd en wel van 855 uur vertrek Ko penhagen op 13.30 uur, zoodat -onze hoofdstad een uitnemende verbinding ipet Stockholm heeft verkregen. Uit Stockholm vertrekt men té 10 uur, aankomst Amsterdam 16.20 uur. Met dat al is het luchtnet der KLM. in Maart aanzienlUk uitgebreid. Amsterdam en Rotter dam sta*n dan in onmlddelIUke verbinding, langs rijksluchtwegen, met de hoofdsteden van acht landen in de oude wereld. MONTREAL. 20 Febr. (Reuter). De Kon. Automobielclub van Canada heeft bU de ci viele autoriteiten een voorstel ingediend, om alle wlelrUders van den verkeersweg te verwU- deren en hen naar het trottoir te verwUzen. Natuurlijk zün de wlelrUders woedend over dit voorstel. En ook de voetgangers kunnen het niet toejuichen De minister van bultenlandsche zaken van Paraguay heeft den secretaris-generaal van den telegrafisch meegedeeld, dat het Paraguay uit den Volkenbond, zün mededeeling van 23 Fe- san ooora van het Fransche kabelschip Am père. waarmede de minister van posterüen een maken, is brand uitgebraden. De gemeente 's Hërtogenboech doet mede deeling van de uitgifte van 3.200.000.3^ pet. obligatiën, leenipg 1937, in stukken van 1000.en 500.aan toonder, voorzien van half jaarlüksche coupons, vervallende 1 Fe bruari en^l Augustus. Van deze leening is een bedrag van 400.000.op emissievoorwaarden geplaatst. De koers van uitgifte bedraagt 99 h pet. Houders van per 1 April 1937 aflosbare obligatiën der 4>/2 pet. leening 1936 hebben btj de inschrijving recht van voorkeur. De leening is k pari aflosbaar in 40 jaren volgens het aflossingsplan. De opbrengst dezer leening dient ter conver sie der a. 4i^ pCt. obligatieleening, groot 2500.000.aangegaan 1 resto groot 2.400.000.—; b. onderhandsche geldleenlng pet., aangedaan in 1934, per f 183512.76; c. onderhandsche geldleenlng rentende 4% pCt., aangegaan in 1936, per resto groot 195.000.—; en tot dekking van kapitaalsuitgaven door de gemeente tot een bedrag van 421.487.24. De inschrijving zal zün opengesteld op Don derdag 25 Februari 1937 van des voormiddag» 9 uur tot des namiddags 4 uur, te ’sHertogen- bosch ten kantore van de heeren Lentjes Drossaerts; jf Amsterdam ten kantore van de Nederlandsche Landbouwbank N. V.; ten kan tore van de heeren Vermeer Co. en voort» bü de bükantoren der Nederlandsche Land bouwbank N.V. te Alkmaar, Breda, Eindhoven, 's Gravenhage. Hoorn, Purmerend, Roermond, Roosendaal en Venray. Houders van de per 1 April 1937 aflosbare obligatiën der 4% pet. leening anno 1936 ten laste der gemeente *s Hertogenbosch, groot 2.500.000.hebben recht van voorkeur In dier voege, dat de aanmelding der 4i/2 pet obli gatiën bü de inschrüving recht geeft op toe- wüzing van een gelijk nominatü bedrag 3'4 pet. obligatiën 1937. Het na i keursrecht Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt in afwachting van de verschünlng* der jaar-' UJksche statistiek van de collectieve arbeids overeenkomsten In <fe zoo juist verschenen eerste aflevering van het maandschrift reed» eenige cüfers bekend over bet aantal op 1 Juni 1936 bestaande arbeidsovereenkomsten. Dit aan tal is sedert 1935 Htet veel veranderd. De daar- bü betrokken ondernemingen en werknemer» zün echter in aantal toegenomen, vooral in den landbouw. Het maandschrift merkt hierbü op, dat de toeneming in laatstgenoemd bed rijf ech ter ten deele een gevolg is van verbetering der berichtgeving. De senaatscommissie van Financiën in de V. 8. heeft een resolutie aangenomen, waarbü de wet, welke den President de bevoegdheid geeft met het buitenland te onderhandelen over verdragen van wederkeerigheld, wordt ver- geleden werd medegedeeld, lengd tot 1940. C - Het overbruggen van groote afstanden, de ver binding van werelddeelen, de verbreiding van den radio-omroep over de geheele wereld, kon alleen door de korte golf geschieden. De groote beteekenis van het jaar 1927 In de ontwikke lingsgeschiedenis van den omroep bestaat Her in. dat in dat jaar, thans dus Juist 10 Jaar(ge leden. de Europeesche radio-omroep op de kOrte golf zün ontstaan vond. Ons land had het voorrecht op dit' gebied baanbrekend werk te verrichten. Vanaf den beginne had men zich als doel ge steld dat de nieuwe in de Philips Laboratoria geconstrueerde zender een groot gebied zou be- strüken, zuiver gemoduleerd moest zün en een constante golflengte moest hebben. Met behulp van de nieuwe, eveneens in de Philips Laborato ria ontwikkelde watergekoelde zendlampen en door toepassing van de zg krlstalbesturing, waarmede de frequentie constant gehouden wordt, slaagde men er in om aan deze eischen, welke men zich zelf had opgelegd, boven alle verwachting te voldoen. Het politlek-milltaire weekblad ..Deutsche Wehr" publiceert in de aflevering van vandaag een sensationeel artikel, onder ’t opschrift „brief uit Moskou”, dat afkomstig schünt te zün van een hooge Dultsche militaire persoonlijkheid, die In Rusland verbluft. Het artikel behelst tech nische, militaire détails, büv. gesprekken met kringen van den generalen staf over problemen van bewapening, recruteering en tactiek. Naar aanleiding van berichten ^>*ér spannin gen tussepen Stal In en de roodèk generaals schrüft de correspondent: X „Wü zün van meening, dat van milltal punt gewaarschuwd moet worden tegen leiding te gelooven aan de zwakhei£ vi land. De trouw van het roode leger 1 twistbaar. Alle groote legerchefs. met name Worosjilof, Jegorof, Boedjenni, Bluecher, Poesjatsjefskl en Kamenef zün met Stalin verbonden. De chefs, die eten hooge positie bekleeden. denken er geenszins aan deze te rullen voor een volstrekt onzekere toekomst, die tot niets zou leiden”. Dit is vooral van groote beteekenis voor de Nederlandsche vliegtuigen der KL M. op de lange Indië-route. Zooals reeds eenlgen tüd zullen de nieuwe D.C. 3-machines worden uitgerust zoowel met pen lange- als met een kortegolf zend- en ont- vanginstallatle, waarvan men thans alle voor- deelen zal kunnen uitbuiten, nu de dienst der P.T.T. en de raider Waterstaat ressorteerende RUksberlchtendienst zich zoo volledig op de nieuwe behoeften en mogelükheden van de luchtvaart hebben ingesteld. De op Schiphol gevestigde RUksberlchten dienst, die het voordeel heeft, ter plaatse over alle luchtvaartgegevens te beschikken en voort durend te kunnen samenwerken met de grond en stationsorganisatie der KL.M., kon tot nog Verschenen is het voorloopig verslag der Tweede Kamer nopens het wetsontwerp tot omzetting van den Rüksstudledlenst voor de luchtvaart In een Stichting, alsmede vaststel ling van een regeling, als bedoeld in artikel 89a van de Comptabiliteitswet 1927 ten aanzien van die stichting. Volgens het voorstel van de regeering wordt aan den luchtvaartdienst het uitreiken van luchtwaardlgheldsbewüzen onttrokken en blijft deze dienst, naar vele leden meenden t» begrij pen, belast met radio-, meteo-, verlichtings-, route- en terrelnquaestles. Voor de overheids- contrdle op luchtvaartmaterieel wordt in af wijking van de aanbevelingen van df comnils- sle-Koolen in het leven geroepen een ,Jn- stantie” of „commissie”, die aan dc stichting Nationaal Luchtvaartlaboratorium kan verleenen tot medewerking ten aanzien van de uitoefening van de overheidscontrole de luchtwaardigheid van luchtvaartulgen. Deze leden konden geen enkel argument ont dekken voor de voorgestelde omzetting van den R. S. L. in een stichting, behoudens dat ook van particuliere zijde Mï de kosten zal worden bijgedragen. ZU kwamen tot de slotsom, dat de regeering moet behopden de volledige zeggenschap in een verantwoordelükheid voor de taken, welke thans door den R. S. L. en den luchtvaartdienst wor den vervuld met dien verstande, dat uitsluitend de R. S. L. zal worden belast met de overheids controle op luchtvaartmaterieel. Sommige leden konden zich met dit wetsont werp vereenigen. De verhouding f Waterstaat en het bestuur der stichting werd door verscheidene leden uiterst gewrongen ge acht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 12