Tien jaar Phohi-uitzending
Radio-verbindingen op de
Indië-lijn
51
Hitler over het
auto-vraagstuk
GROOTE VERBETERING
Het Sovjet-leger
betrouwbaar
KORTE GOLF ZENDER
JUBILEERT
MAANDAG 22 FEBRUARI 1937
van
2.
Een wereldzender te
r
Naar het buitenland
Leipzig-Holland
Been afgekneld
Hoe de eerste experimenteel? Philips kortegolf zender P. C. J. J. eruit zag
Korte berichten
Een •opmerkelijke Duitsche
waarschuwing
Vereenvoudiging ge
wone telegrammen
Nationaal Luchtvaart
laboratorium
De eigen volkswagen,
benzine en rubber
Toenemende invloed in den
landbouw
COLLECTIEVE CONTRACTEN
IN 1936
Eindhoven
Een groote rede ter opening
de automobieltentoon-
stelling te Berlijn
K.L.M.-Iuchtwegen naar
acht landen
Enorme belangstelling der Nederl.
zakenwereld voor de
voor jaarsmesse
Door de korte-golfzenders blijven
de vliegtuigen in contact met
Nederland en Indië
E) eb.-Vt.
In Maart slaat onze luchtvaart
haar vleugels weer verder uit
Onderscheiding
11 Maart 1927 klonk voor de eerste
maal de stem van Nederland
over de wereld
LEENING ’S HERTOGENBOSCH
Het oordeel van de Tweede Kamer
over de nieuwe stichting
begeven.
opdracht
op
tusschen den Minister van
23
Za-
De vroegere president van Columbia, Enrique
Olaya Herrera, die zün land te Rome verte
genwoordigde, is Zaterdag aldaar overleden.
Wat het benzineverbruik betreft, verklaar
de Goebbels, dat Duitschland over ander
half jaar onafhankelijk zal zijn v»n den in
voer van bultenlandsche vloeibare brand-
stoffen.
In zijn verdere uiteenzettingen stelde Hitler
in het licht, dat Duitschland bjj de uitbreiding
van zijn bedrijfsleven niets zal verzuimen om
sljn internationale betrekkingen uit te breiden
en handel te drijven. WIJ beleven juist in deze
dagen, aldus Hitler, voorbeelden van een eco
nomisch denken, dat door het Dultsche volk
in zijn geheele onlogica Ingezien en verworpen
wordt. Wat heeft het voor zin drie maanden
lang te staken en dan een loonsverbetering te
krijgen, die na twee jaar paa weer opbrengt,
wat men eerst door stakingen verloven heeft en
bovendien nog leidt tot een algemeene prijs
stijging?
Aan het slot van zijn rede verklaarde Hitler
de Internationale automobiel- en motorrüwiel-
tentooustelllng 1937 voor geopend.
bisi II d I --4
Ook voorbij Cairo echter blijven de vlieg
tuigen lp draadloos eontact met Nederland.
De taak van den RUksberlchtendienst wordt
dan verder overgenomen door Schevenlngen-
Haven, dat reeds over krachtige korte golf-
senders beschikt, waarmee os. op de 800
meter-golf het draadloos verkeer met sche
pen wordt onderhouden, en wel voortaan op
van tevoren vastgesteldé en zorgvuldig ge
selecteerde uren, die de minste storingskan-
sen bieden en berekend zijn op de tijdstip
pen, waarop de vliegtuigen zich op de ver
schillende trajecten van de Indië-route In
de lucht bevinden.
m passagiers op de
ivoudigd wordt. Tot
h telegram, aange-
rentende 4
resto groot
De oplossing zal gevonden worden, omdat
gevonden moet worden. Laat niemand, alt
Hitler, twijfelen aan mjjn vastbeslotenheid et
maal opgevatte plannen op welke wijze ook
verwerkelijken.
Het is gelukt uit steenkool benzine te wlnr
en synthetische rubber te produceeren, de Du
ache Ijzervoorraad is onbegrensd. De Duitse
steenkool-voorraden zijn, volgens menschel!
berekening, voor uiterst langen tijd toereikei
De Dultsche arbeidskracht is in voldoende mi
aanwezig en zal in het bijzonder dan aanwe
zijn, wanneer door het gereedkomen der nat
nale bewapening weer honderdduizenden v<
andere doeleinden vrijkomen.
van
met
mo-
stand-
le ver-
1 Rus-
onbe-
Nlet alleen met Nederland echter, doch
oot met Indië sullen de K.LM.-vliegtulgen
langs vrijwel de geheele route voorbij Cairo
in draadlooze verbinding staan, dank zij de
medewerking van de Indische P.T.T. Even
als Scheveningen-Haven zal ook BAidoeng
op vastgestelde tijden op de korte golf met
de Indië-vllegtuigen werken. Daarbij ligt
bat in de bedoeling. da» da vliegtuigen op
De nieuwe D.C. 3-vliegtulgen sullen waar
schijnlijk eerder geleverd worden dan de oor
spronkelijke verwachting was. Doch zelfs in-
dlen de K. L M. reeds in den loop van Mei
deze toestellen op de Indië-lUq in dienst stelt,
zfjn P.T.T. en Rljksberichtendienst gereed en in
staat om in de nieuwe behoefte van onze lucht
vaart volledig jnonian,
moderne Vrindr
eu/oor pladti
Het is mijn onwrikbaar besluit bet Duit-
sche autoverkeerswezen onafhankelijk te
maken van de onveiligheid der internatio
nale Importen en het te plaatsen op een
hechte, veilige, eigen basis, terwijl wij over
één tot twee jaar voor onze behoeften aan
brandstof en» rubber onafhankelijk zullen
zijn van het buitenland.
De Phohi heeft zijn roeping, om te zijn een
wereldzender in den besten zin van het woord,
ten volle begrepen en in practjjk gebracht.
Thans, na een 10-jarige practjjk staan de Ne-
derlandsche kortegolfzenders mede aan de spits
en zorgen zij door eigen programma’s of door
heruitzending der KA O.- en V.P.R.O.-program
ma’s voor de verbreiding onzer cultuur en kunst
over de geheele wereld!
Het beste dat men hem bij dit jubileum kan
wenschen is, dat hij er spoedig in moge slagen
als wereldzender voor den geheelen Nederland-
schen onyoep werkzaam te kunnen zijn. De
technlsMMbvoorwaarden daartoe zijn voorhan
den. Inderdaad, binnen afzienbaren rijd zal de
Phohi door de constructie van den opnieuw ge-
modemiseerden en versterkten zender PCJ, waar
van de ant.-energie tot 80 kW wordt verhoogd,
behooren tot de krachtigste en veSstdragende
stemmen in het groote radio-wereldverkeer. De
i kortegolfzender van Europa zal, zijn tra-
getrouw, weer een leidende positie inne-
En de luisteraars in de geheele wereld
er hem dankbaar voor zijn!
van
Rydbeck, veroordeeld tot het" betalen
millioen kronen aan den faillieten boedel
deze maatschappij. De. middelen van beide ver-
voor een
STOCKHOLM, 19 Pebr. i
van appél heeft twee leden van de
de Kreuger en Toll-mlj., Ahlstroem
- .1 van 244
1 van
waar zij zich naar München zullen T
waar zij de gasten zullen rijn van een zuster
van de hertogin.
(Havas). Het Hof
i van de directie
en
Met ingang van 1 April aa. zal de korte
golf-installatie gereed >Un van den Rljksbe
richtendienst voor de Luchtvaart op Schip
hol, die tot nog toe slechts op de lange golf
met vliegtuigen kon werken.
Tevens zal met ingang van dien datum
ook door P.T.T. via Scheveningen-Haven
op de korte golf met vliegtuigen gewerkt
kunnen worden, waardoor een zeer belang
rijke verbetering tot stand komt in de
radioverbinding van vliegtuigen in de lucht
met grondstations.
Volkenbond
uittreden van
overeenkomstig
bruari 1935, als definitief te beschouwen is.
Al deze prestaties en successen verwekten
natuurlijk overal de grootste geestdrift; zU
vonden hun bekroning in de toespraak, wel
ke H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses
Juliana vla den PCJJ-zender op 1 Juni 1927
hielden tot Oost- en West-Indlë. De zender
PCJJ had als eerste Europeesche kortegolf
zender het bewijs geleverd, dat regelmatige
omroepultzendingen over lederen afstand
practise!) mogelijk waren. Thans ging het
er om den „proefzender” te maken tot een
definitleven zender. Men vatte bet plan op
om een officieele kortegolf-verbinding tot
stand te brengen tusschen het moederland
en de overzeesche gewesten. Ter verwezen
lijking hiervan werd op 18 Juni 1927 de
,Ji. V. Philips’ Omroep Holland-Indlë", bij
verkorting PHOHI genaamd, opgericht.
Het jaar 1927 was in de geschiedenis van
den radio-omroep van zc«t groote beteeke
nis. De nog jonge techniek dezer wonder
lijke uitvinding had zich tot dat moment
bjjna uitsluitend bediend van de lange- en
middengolven en daardoor in de meeste
cultuurlanden een weliswaar zeer uitgebreid,
doch in zjjn actieradius betrekkehjk nauw
begrensd zendernet ve* kregen.
jl de schippersknecht J. B. op de Maas
lingsbeek bezig was met het verleggen
t schip de „Lekkerkerk 2”, geraakte bjj
n zijner beenen bekneld in een staal-
B. sloeg overboord doch werd spoedig
water opgehaald. Het bleek echter, dat
•n ongeveer geheel was afgekneld. 1
oktersad vies werd hU overgebracht naar i
het ziekenhuis, waar het been werd geampu
teerd. i
e dezer maand zal onze landgenoot, de
Alexander Moskowsky, eenige concerten
ltserland geven. Behalve voor kamermu-
eeniglngeh zal Alexander Moskowsky zich
or de radio doen hooren en wel op 25 de-
Genëve en 28 Februari voor den zender
Ceneri.
oorspronkelijk
in 1938, per
BERLIJN, 28 Febr. (D.N.B.J. Rjjkskan-
aelier Hitler heeft hedenmorgen op plechtige
de internationale automobiel- en
motorrtjwieltentoonstelling 1937 geopend.
Het nat.-socialistisch motorkorps had
den Wilhelmplatz tot den Kaiserdamm
ruim tienduizend man en tweeduizend
toren een afzetting gevormd.
President Getulio Vargas van Brazilië heeft
Antonio Sllvino, die vijf en twintig jaar de
meest beruchte leider van een bandietenbende
was in Noordoost-Brazillë, en die tot levenslan
ge gevangenisstraf veroordeeld was, de rest van
zijn straf kwijtgescholden. De man heeft
laar in de gevangenis doorgebracht.
M.V eucA
OS.
XOC.KT
IH 'pQAAG triOCbl
OP Z'Jtl BCIDC KleinKIMDC-Ptn
,U'J SP’JKEPOC. ZE. VOOR
HET GEMAK AAM DEM GROM O
VA51 G»MG MAAR Z.'JM GAVE.
Vervolgens sprak Hitler de openingsrede uit.
Hjj gaf hierin een overzicht over hetgeen in
‘de laatste vier Jaren in Duitschland bereikt is
en wat nog moet gebeuren.
Het is in vier jaar gelukt begrip te wekken
In het Dultsche volk voor de noodzakelUkheid
van de motoriseering. Uit de verandering van
de houding van hét Dultsche volk is een toe
nemende belangstelling ontstaan. De Dultsche
jeugd wUdt zich thans met vurigvn Uver aan
de nieuwe technische taken en uitvindingen.
De Dultsche motortechniek staat thans mede
in het eerste gelid der hoogste prestatie ter
wereld. Het is gelukt voor een bepaalde groep
koopers in Duitschland een groot aantal wagens
en motoren te produceeren, die op gelUk peil
staan met het beste van het buitenland en de
Dultsche verkeerswegen zün voor een deel zelfs
weergaloos.
Van 1937 af zal de financiering der Duitsche
rjjksautowegen geschieden uit de opbrengsten
van het Duitsche autoverkeer. JaarlUks zullen
zoodoende rond 1.000 kilometer van deze wegen
voor het verkeer worden opengesteld.
Hiertegenover stelde Hitler de taken, die nog
moeten worden opgelost. Het is thans nood
zakelijk de laatste voorwaarden voor de pro
ductie van den nieuwen volkswagen te waa
borgen en daarmede te beginnen.
Er kan in Duitschland slechts één volkswag»
sUn. Tusschen den volkswagen en den supe
luxé-wagen zal een groote groep andere wage:
moeten koinen^ welke kan voldoen aan de ec
nomlsche opkomst der koopers.
Het is de* hoogste taak Duitschland onaf
hankelijk te maken van den invoer van die
stoffen, die noodlg zijn voor het onderhoud
en de verdere uitbreiding van deze produc
ties. Dit geldt niet alleen voor de brandstof,
maar ook voor de noodzakelUke metalen of
nieuwe stoffen, zooals kunsthars.
oordeelden dekken dit bedrag slechts
zeer klein deel.
i
I
BUITENZORG, 20 Febr. (Aneta-) Benoemd
tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau de
heer F. van Glahn, secretaris van de Stlchtlnd
Crislswerk der Amsterdamsche MMtachaivV
Kwc JongenMUUieri in jtatL-Indid,
Turattl, die gedurende vjjf jaar secretaris van
de Italiaansche fascistische partu is geweest,
doch in 1932 in ongenade viel en uit de partu
werd gezet, zal naar verluidt met een bijzon
dere opdracht naar Diredawa worden gezonden.
De Hertog en Hertogin van Kent zijn
terdagmorgen per vliegtuig naar het vastelano
Vertrokken, waar rij ongeveer drie weken den-
hen te huivee. Hun ««Mo dfioi fe XMft K9 SK* Mn «ewerjet werd».
De RUksregeering, functionarissen der partu.
Officieren, vertegenwoordigers van industrie en
handel, benevens het Corps Diplomatique, waren
bU de opening aanwezig.
Minister dr. Goebbels zette uiteen, dat In de
twintigste eeuw de volkeren geregeerd worden,
niet meer door dikke bundels acten, maar door
telefoon, telex, hell-machlnes. draadloos en per
draad, met vliegtuig en auto.
Voortgaande gaf Goebbels een aantal cüfers
over de ontwikkeling van het automoblelwezen.
de: „Kortegolffoon schitterend". Dit was de be
vestiging van de eerste kortegolf-ontvangsi uit
Holland In het verre Indië!
Doch de stem van den nieuwen kortegolf
zender PCJJ werd niet alleen In Indië gehoord.
Uit alle deelen der wereld kwamen telegram
men binnen, welke een uitstekende ontvangst
meldden. De PCJJ programma’s konden even
eens zeer goed worden gevolgd in Australië en
Nleuw-Zeeland, in Zuid-Afrika en Britsch-In-
dlë, in Zuid-Amerlka, Canada en zelfs In Ja
pan. Ja. zelfs uit de V. S. werd bericht, dat men
den Philips-zender even krachtig ontving als de
plaatselUke zenders.
Niets kon het succes van het baanbrekende
werk van den eersten Philips kortegolfzender
beter llluitreeren dan het feit, dat op 20 Mei
1927. dus ongeveer twee maanden na de eerste
uitzending, de Engelsche zender van Daventry
op verzoek van tallooze luisteraars in de over
zeesche gewesten den PCJJ-zender verzocht de
programma’s van Daventry met behulp van de
30 M golf over de geheele aarde te verspreiden.
Deze heruitzending, welke zes uur duurde, was
eveneens een zoodanig succes, dat de plaatse
lijke zenders in Zuid-Afrika, Australië en Nleuw-
Zeeland en in andere werelddeelen deze korte
golf-programmals opvingen en herultzonden op
hun eigen golflengte.
de uitreis tot Cairo voomamelUk met
Scheveningen-Haven zullen blUvqn werken,
de vliegtuigen op de thuisreis tot Cairo
voomamelUk met Bandoeng, dus steeds met
het station, dat men in den rug heeft.
De korte golf-lnstallatlc aan boord der vlieg
tuigen wint nog aan beteekenis nu vele
luchtvaart-gronddiensten In Brltsch-lndië ge-
leidelUk ook op de korte golf beginnen te wer
ken, omdat deze golflengte beter gevrUwaard
is tegen de storingen, waarvan men in den tüd
van den Westmoesson op de lange golf zooveel
last ondervindt.
uitoefening van bovenbedoeld voor-
overblUvende gedeelte der leening 1»
voor vrije inschrijvingen beschikbaar. Onder
voorbehoud van het recht om vrije inschrijvin
gen, zonder opgave van rédenen, geheel of
deeltelUk niet in aanmerking te nemen, zal dt
toewüring bU overteekening van het voor vrijs
InschrUvingen beschikbare bedrag systematisch
geschieden.
De voor de uitoefening van het voorkeurs
recht aangemelde obligation moeten, voorzien
van alle nog niet verschenen coupons, <9
Woensdag 10 Maart 1937, ten kantore van in
schrijving worden ingeleverd, waartegen 3J4
pct. obligation worden uitgereikt, onder ver
goeding aan de inschrijvers van koersverschil
en rente.
De officieele noteerlng ter beurze van Am
sterdam zal worden aangevraagd.
Elf Maart was de historische dag. waarop voor
de eerste maal de stem van den nieuwen, Ne-
derlandschen korte-golfzender over de geheele
■aarde gehoord werd. De eerste Europeesche
..wercldaankondiging": ..Hallo, Nederiandsch-
Indië! Hier PCJJ, de kortegolfzender der Phi
lips Laboratoria, Eindhoven Holland” yveerkloink
uit de geïmproviseerde studio l'n Eindhoven.
’s Anderdaags ’s morgens werd op de kan
toren der Philips Fabrieken een telegram cit
Bandoeng ontvangen; dat zeer kort doch veel
zeggend was. Het berichtte in twee woorden,
dat de aan dezen zender bestede zorg en ar
beid niet tevergeefsch waren geweest; het luld-
Tot het voeren van verschillende besprekin
gen, zoowel langs de route als in Indië, is de
heer A. O. L. StrUkers, chef van den radio
dienst der K. L. M naar Batavia vertrokken
met het vliegtuig Perkoetoet. Aangerien tot
Juni as. alle Indië-machines zUn volge
boekt, neemt de heer Strijkers de plaats in
van den gewonen marconist en doet hU gedu
rende de reis dienst als boordtelegraftst.
De proefnemingen in de afgeloopen maand
zUn zoodanig geslaagd, dat men aanneemt, dat
de nieuwe ko
de verwachtingen zullen voldoen. Eenige malen
zUn Indië-vllegtuigen op de thuisreis met een
proef-installatie aan boord voortdurend in
contact gebleven met Bandoeng, tot boven
HarderwUk, waar de sleepantenne moest wor
den ingehaald, omdat men zich gereed maakte
om op Schiphol te landen. De nieuwe Dou-
glassen met korte gólf-installatie aan boord
zullen geen sleepantennes meer hebben, doch
een dubbele vaste antenne. Met een energie
van 200 Watt in den antennekring kunnen zij
de sleepantenne missen, wat niet het geval Is
met de vliegtuigen, welker Installatie slechts
een energie van 80 watt in den antennekring
heeft.
De mogelijkheid bestaat, dat het telegram-
menverkeer ten behoeve
Indië-lUn belangrijk ven
nog toe immers moest
boden door een passagier, als het vliegtuig zich
boven Brltsch-lndië bevond, via de langé golf
worden doorgegeven aan het dlchtstbu gelegen
grondstation, waarmee men contact kon krijgen.
Vandaar ging het per kabel naar Europa.
Voortaan zal echter de mogelUkheld geopend
zUn, een dergelUk telegram rechtstreeks via de
korte golf te seinen naar het P.T.T.-Statlon
Scheveningen-Haven, waardoor het kostbare
verzenden van kabeltelegrammen sou kunnen
vervallen.
Aan boord van het Fransche kabelschip
r*—“S— zïz A
studiereis zou
De schade was aanzienlUk.
Verscheidene leden verklaarde/ aan de
oprichting van deae stichting slechts dan
te kunnen medewerken, indien de volks
vertegenwoordiging en de Algemeene Re
kenkamer een voldoende inzieht verkrijgen
in haar geldeltjk belleer.
Sommige leden meenden, dat de samenstel
ling van het bestuur, zooals die wordt voórge-
steld, niet alleen de onafhankelükheid van het
Nationaal Luchtvaartlaboratorium in gevaar
brengt, maar ook die van de Departementen
in hun hoedanigheid van afnemers van Ne-
derlandsche vliegtuigen.
Voorshands waren deze leden van oordeel,
dat de stichting den gecentrallseerden inkoop
van luchtvaartmaterieéf door rUksdlensten
veeleer zal tegenwerken dan bevorderen.
Ook konden zU niet inzien, waarom de Ko
ninklijke Nederlandsche Vereeniging voor
Luchtvaart een vereeniging uitsluitend voor
het voeren van propaganda in zake de lucht
vaart in het bestuur is vertegenwoordigd.
BERLIJN, 28 Febr. (Havas). De Duitsche
minister van Oorlog acht het noodig het
publiek te waarschuwen tegen onjuiste be
richten die verspreid worden door de pers
over Rusland.
slechts over betrekkelUk korten afstand in ver
binding blUven met de vliegtuigen, die het
contact met den RUksberichtenalenst reeds ver
loren als zU de Belgische grens gepasseerd
waren. D^nk zU den nieuwen korte golf-zender
en dito ontvanger aan boord der KXuM.-vlieg-
tulgen, zal de RUksberlchtendienst en dus ook
de grondorganlsatie (jgr K L M. voortaan tot
Cairo met de Indië-vllegtuigen In verbinding
kunnen blUven.
Dit voorjaar bestaat bU den Ned han
del een enorme belangstelling voor de Lelpzlger
Messe. Op het kantoor van het Leipziger Mess-
amt aan den Singel te Amsterdam, waar de
„Ehrenamtlicher Vertreter” de heer H. J. van
der Borg, die 1 April rijn 75sten Jaardag hoopt
te vieren, nog alles voor deze Messe heeft voor
bereid, te het ditmaal wel bUzonder druk. Hon
derden deelnemers zUn er méér dan verleden
jaar op denzelfden tUd voor deelname aan de
Messe en voor den extra trein van het Messamt.
Het was deze maand juist twintig jaar gele
den dat de tegenwoordige organisatie van het
Messamt te Leipzig op modernen voet werd ge
sticht om een hlstorlschen ombouw van waren-
messe in monstermesse voor den modernen tUd
nog beter tot zUn recht te doen komen. Dit
bracht mede de aanstelling van eere-vertegen-
woordigers in het buitenland en van deze is de
heer H. J. van der Borg de eerste geweest die
nog destUds door den heer Philips Rosenthal,
naar wlen later de hoofdstraat van Leipzig
werd genoemd, werd aangezocht. Veel heeft de
heer v. d. Borg juist in heW belang der Neder
landen en van den Nederlandschen handel ge
daan, o.a. in de gevaarlUke dagen der commu-
nistlsche woelingen. Aan hem is het te danken
korte golfverblndlngen ten volle aan 'dat de, voor ons land zoo groote belangen
bU de Leipziger Messe, alleruitnemendst
werden verzorgd. Dit bleek oa. nog bij
het bezoek onzer twee ministers verleden jaar.
De Nederlandsche handel plukt vele vruchten
van zUn rusteloozen arbeid. De Hollandsche
kamer is thans gevestigd in het nieuwe Haus
der Nationen te Leipzig.
De maand Maart geeft een nieuw aspect
aan het Europeesche luchtnet der K.L.M-
In de wintermaanden blUven de Dowglas-
toestellen van Schiphol dichter bU honk,
maar wanneer de vogels uit het Zuiden te
rug komen, slaat ook de KLM. haar vleu
gels verder uit, zoowel naar NoordeUjke en
ZuidelUke regionen als naar het Oosten.
Voor het eerst in de geschiedenis der K.L.M.
zal Amsterdam op 1' Maart reeds met
Milaan en Weenen verbonden zQn, terwUl
ook Stockholm een onmlddelIUke aanslui
ting krijgt met het luchtnet van de KLM.
Drie namen zün hieraan verbonden, welke
reeds burgerrecht hebben verkregende
Rome Air Raplde, waaraan de Italianen den
weidschen naam van Freccla Xzurra (blauwe
pUD hebben verleend, de Blauwe Donau
Express en de Scandinavian Air Express.
De Blauwe Donau Express leidt over Praag,
waar een nieuw vliegveld is gekomen, naar
Weenen.
In den zomer zal deze lUn weer worden door
getrokken tot Boedapest, waarheen tweemaal
per dag van Amsterdam uit zal worden ge
vlogen.
Wat de AlpenlUn betreft, het vorige jaar werd
deze dienst met 100 pCt. regelmatigheid uit
gevoerd het aantal passagiers bedroeg 8000
een afdoende bewijs van de levensvatbaarheid
dezer luchtverbinding. De Nederlanders werken
hier samen met de Duitschers (D.H.L.) terwUl
waarschUnlUk met de Italianen (Avio Linee)
het triumviraat tot stand zal komen voor de
verbinding van Italië met Noord-Europa. De
Italianen zullen naar alle waarschUnlUkheid met
1 Maart de doorverbinding van Milaan naar
Rome voor hun rekening nemen.
Een der ochtenddiensten van Kopenhagen naar
ons land (via Hamburg) wordt met ingang van
Maart verlegd en wel van 855 uur vertrek Ko
penhagen op 13.30 uur, zoodat -onze hoofdstad
een uitnemende verbinding ipet Stockholm heeft
verkregen. Uit Stockholm vertrekt men té 10
uur, aankomst Amsterdam 16.20 uur.
Met dat al is het luchtnet der KLM. in Maart
aanzienlUk uitgebreid. Amsterdam en Rotter
dam sta*n dan in onmlddelIUke verbinding,
langs rijksluchtwegen, met de hoofdsteden van
acht landen in de oude wereld.
MONTREAL. 20 Febr. (Reuter). De Kon.
Automobielclub van Canada heeft bU de ci
viele autoriteiten een voorstel ingediend, om
alle wlelrUders van den verkeersweg te verwU-
deren en hen naar het trottoir te verwUzen.
Natuurlijk zün de wlelrUders woedend over dit
voorstel. En ook de voetgangers kunnen het
niet toejuichen
De minister van bultenlandsche zaken van
Paraguay heeft den secretaris-generaal van den
telegrafisch meegedeeld, dat het
Paraguay uit den Volkenbond,
zün mededeeling van 23 Fe-
san ooora van het Fransche kabelschip Am
père. waarmede de minister van posterüen een
maken, is brand uitgebraden.
De gemeente 's Hërtogenboech doet mede
deeling van de uitgifte van 3.200.000.3^
pet. obligatiën, leenipg 1937, in stukken van
1000.en 500.aan toonder, voorzien van
half jaarlüksche coupons, vervallende 1 Fe
bruari en^l Augustus. Van deze leening is een
bedrag van 400.000.op emissievoorwaarden
geplaatst. De koers van uitgifte bedraagt 99 h
pet. Houders van per 1 April 1937 aflosbare
obligatiën der 4>/2 pet. leening 1936 hebben btj
de inschrijving recht van voorkeur.
De leening is k pari aflosbaar in 40 jaren
volgens het aflossingsplan.
De opbrengst dezer leening dient ter conver
sie der
a. 4i^ pCt. obligatieleening,
groot 2500.000.aangegaan 1
resto groot 2.400.000.—;
b. onderhandsche geldleenlng
pet., aangedaan in 1934, per
f 183512.76;
c. onderhandsche geldleenlng rentende 4%
pCt., aangegaan in 1936, per resto groot
195.000.—;
en tot dekking van kapitaalsuitgaven door de
gemeente tot een bedrag van 421.487.24.
De inschrijving zal zün opengesteld op Don
derdag 25 Februari 1937 van des voormiddag»
9 uur tot des namiddags 4 uur, te ’sHertogen-
bosch ten kantore van de heeren Lentjes
Drossaerts; jf Amsterdam ten kantore van de
Nederlandsche Landbouwbank N. V.; ten kan
tore van de heeren Vermeer Co. en voort»
bü de bükantoren der Nederlandsche Land
bouwbank N.V. te Alkmaar, Breda, Eindhoven,
's Gravenhage. Hoorn, Purmerend, Roermond,
Roosendaal en Venray.
Houders van de per 1 April 1937 aflosbare
obligatiën der 4% pet. leening anno 1936 ten
laste der gemeente *s Hertogenbosch, groot
2.500.000.hebben recht van voorkeur In
dier voege, dat de aanmelding der 4i/2 pet obli
gatiën bü de inschrüving recht geeft op toe-
wüzing van een gelijk nominatü bedrag 3'4
pet. obligatiën 1937.
Het na i
keursrecht
Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt
in afwachting van de verschünlng* der jaar-'
UJksche statistiek van de collectieve arbeids
overeenkomsten In <fe zoo juist verschenen
eerste aflevering van het maandschrift reed»
eenige cüfers bekend over bet aantal op 1 Juni
1936 bestaande arbeidsovereenkomsten. Dit aan
tal is sedert 1935 Htet veel veranderd. De daar-
bü betrokken ondernemingen en werknemer»
zün echter in aantal toegenomen, vooral in den
landbouw. Het maandschrift merkt hierbü op,
dat de toeneming in laatstgenoemd bed rijf ech
ter ten deele een gevolg is van verbetering der
berichtgeving.
De senaatscommissie van Financiën in de
V. 8. heeft een resolutie aangenomen, waarbü
de wet, welke den President de bevoegdheid
geeft met het buitenland te onderhandelen
over verdragen van wederkeerigheld, wordt ver- geleden werd medegedeeld,
lengd tot 1940. C -
Het overbruggen van groote afstanden, de ver
binding van werelddeelen, de verbreiding van
den radio-omroep over de geheele wereld, kon
alleen door de korte golf geschieden. De groote
beteekenis van het jaar 1927 In de ontwikke
lingsgeschiedenis van den omroep bestaat Her
in. dat in dat jaar, thans dus Juist 10 Jaar(ge
leden. de Europeesche radio-omroep op de kOrte
golf zün ontstaan vond.
Ons land had het voorrecht op dit' gebied
baanbrekend werk te verrichten.
Vanaf den beginne had men zich als doel ge
steld dat de nieuwe in de Philips Laboratoria
geconstrueerde zender een groot gebied zou be-
strüken, zuiver gemoduleerd moest zün en een
constante golflengte moest hebben. Met behulp
van de nieuwe, eveneens in de Philips Laborato
ria ontwikkelde watergekoelde zendlampen en
door toepassing van de zg krlstalbesturing,
waarmede de frequentie constant gehouden
wordt, slaagde men er in om aan deze eischen,
welke men zich zelf had opgelegd, boven alle
verwachting te voldoen.
Het politlek-milltaire weekblad ..Deutsche
Wehr" publiceert in de aflevering van vandaag
een sensationeel artikel, onder ’t opschrift „brief
uit Moskou”, dat afkomstig schünt te zün van
een hooge Dultsche militaire persoonlijkheid, die
In Rusland verbluft. Het artikel behelst tech
nische, militaire détails, büv. gesprekken met
kringen van den generalen staf over problemen
van bewapening, recruteering en tactiek.
Naar aanleiding van berichten ^>*ér spannin
gen tussepen Stal In en de roodèk generaals
schrüft de correspondent: X
„Wü zün van meening, dat van milltal
punt gewaarschuwd moet worden tegen
leiding te gelooven aan de zwakhei£ vi
land. De trouw van het roode leger 1
twistbaar.
Alle groote legerchefs. met name Worosjilof,
Jegorof, Boedjenni, Bluecher, Poesjatsjefskl en
Kamenef zün met Stalin verbonden. De chefs,
die eten hooge positie bekleeden. denken er
geenszins aan deze te rullen voor een volstrekt
onzekere toekomst, die tot niets zou leiden”.
Dit is vooral van groote beteekenis voor de
Nederlandsche vliegtuigen der KL M. op de
lange Indië-route. Zooals reeds eenlgen tüd
zullen de nieuwe
D.C. 3-machines worden uitgerust zoowel met
pen lange- als met een kortegolf zend- en ont-
vanginstallatle, waarvan men thans alle voor-
deelen zal kunnen uitbuiten, nu de dienst der
P.T.T. en de raider Waterstaat ressorteerende
RUksberlchtendienst zich zoo volledig op de
nieuwe behoeften en mogelükheden van de
luchtvaart hebben ingesteld.
De op Schiphol gevestigde RUksberlchten
dienst, die het voordeel heeft, ter plaatse over
alle luchtvaartgegevens te beschikken en voort
durend te kunnen samenwerken met de grond
en stationsorganisatie der KL.M., kon tot nog
Verschenen is het voorloopig verslag der
Tweede Kamer nopens het wetsontwerp tot
omzetting van den Rüksstudledlenst voor de
luchtvaart In een Stichting, alsmede vaststel
ling van een regeling, als bedoeld in artikel 89a
van de Comptabiliteitswet 1927 ten aanzien van
die stichting.
Volgens het voorstel van de regeering wordt
aan den luchtvaartdienst het uitreiken van
luchtwaardlgheldsbewüzen onttrokken en blijft
deze dienst, naar vele leden meenden t» begrij
pen, belast met radio-, meteo-, verlichtings-,
route- en terrelnquaestles. Voor de overheids-
contrdle op luchtvaartmaterieel wordt in af
wijking van de aanbevelingen van df comnils-
sle-Koolen in het leven geroepen een ,Jn-
stantie” of „commissie”, die aan dc stichting
Nationaal Luchtvaartlaboratorium
kan verleenen tot medewerking ten aanzien
van de uitoefening van de overheidscontrole
de luchtwaardigheid van luchtvaartulgen.
Deze leden konden geen enkel argument ont
dekken voor de voorgestelde omzetting van den
R. S. L. in een stichting, behoudens dat ook
van particuliere zijde Mï de kosten zal worden
bijgedragen.
ZU kwamen tot de slotsom, dat de regeering
moet behopden de volledige zeggenschap in een
verantwoordelükheid voor de taken, welke thans
door den R. S. L. en den luchtvaartdienst wor
den vervuld met dien verstande, dat uitsluitend
de R. S. L. zal worden belast met de overheids
controle op luchtvaartmaterieel.
Sommige leden konden zich met dit wetsont
werp vereenigen.
De verhouding f
Waterstaat en het bestuur der stichting werd
door verscheidene leden uiterst gewrongen ge
acht.