Nieuw electrisch materieel
H
de Spoorwegen
voor
VAN
HOUTENS
CACAO
I
1
IK
Het échec der
tribunes
Verplicht
verkeersonderricht
beperking vestiging
Wi.. II
het allerbeste
Het ongeluk bij de
manoeuvres
allerbeste
reiding van
TWEE NOODLANDINGEN
EERSTE WAGEN GEREED
is goed genoeg
voor U
grondstoffen
voor de be-
NUVERHEIDSBEDRIJVEN
gebruiken wij
11 n de
w
iwt.
DINSDAG 23 FEBRUARI 1937
Soepele hanteering
Spaansch priester
Militair vliegtuig in moeilijkheden
De fabrieksbrand te
Gennep
Directeur op vrye voeten gesteld
n
PLOTSELING OVERLEDEN
Een prachtige werkgelegenheid
SME
r
Aanrander gepakt
Stille Omgang
de twee
Geen beslagen ruiten
Brabantsche slagers
protesteeren
Bouw voor risico der
firma
Wenschen van *t publieke
vervuld
Aan twee wenschen tege
moet gekomen
Hy maakte de bosschen in de
omgeving van Soest onveilig
Wachtmeester tot een maand
hechtenisstraf veroordeeld
Wetsontwerp ingediend, waarin
de invoering van een vergun
ningenstelsel is belichaamd
uit Belgisch werkkamp
ontvlucht
MET FLESCH VOORBURG
BEWUSTELOOS GESLAGEN
TWEE RUSSEN GEARRES
TEERD
J
Aan de Beynes-fabrieken te Haar
lem wordt hard gewerkt aan
den bouw van een aantal
eind ry tuigen
Een verklaring van den
regeeringspersd tenet
Zy vragen geen bevoorrechting,
maar eischen gelyk recht
voor allen
Spoorwegvervoer op
Zondagen
Nog een
p-
De Haag sc he raad wyst een ver
zoek der exploitanten om
restitutie af
1 Zij waren
i
et
onherroepelijk
ten
name uit te
trekken van een scherpe grens wel
die door middel van een kruk- en draalbewe-
glng geopend en gesloten worden.
De onderramen zijn van dubbel glas en
hebben bet voordeel, dat de warmte beter
binnen blijft, er minder tocht is en men ver
der nooit het euvel van beslagen ruiten on
dervindt.
wagens-treinen er komen immers twee- en
drie-treln-stellen in het eindrljtuig zoowel
een zij-Ingang als een mldden-gang Inricht. Er
zjjn toch menschen, die prijs stellen op een min
of meer afgesloten compartiment en op deze
wijze wordt aan dit verlangen tegemoet geko
men.
volle
een
Naar wij vernemen is de heer F. B„ die. naar
men weet, na den grooten brand in de mout-
fabrlek „Aurora" te Gennep, waarvan hij de
directeur is, als verdacht van brandstichting,
werd gearresteerd. Maandag na door den rech-
ter-commlssaris te 's-Hertogenboech te zijn ver
hoord op vrije voeten gesteld.
Dat de Spoorwegen zooveel mogelijk aan de
wenschen van het reizend publiek tegemoet ko
men, blijkt wel hieruit» dat men bU de drie-
te
café
teeft
dlig-
nrte-
jaar
taak
hun
wan-
eenheld
n a»
iden.
een
Na een tijd van kalmte, die ditmaal, in ver-
e 1 s c h, een niet meer
„Non
school.
aan
rijd
te
xht-
riteit
ezen.
ba
lt
oerg-
xedt.
res-
Naar aanleiding van de in sommige bladen
verschenen berichten betreffende de aanhou
ding te Amsterdam van den Spaanschen pries
ter Lobo, die de gast was geweest van den tljde-
lljken zaakgelastigde van Spanje te 's Graven-
hage en die inmiddels Nederland weer heeft ver
laten. deelt de regeeringspersdienst mede, dat
die aanhouding uitsluitend heeft plaats gehad'
omdat, tijdens een vorig verblijf van den be
trokkene in Nederland, deze zich hier te lande
actief had bezig gehouden met den blnnenland-
schen politieken toestand van zijn land op een
wjjze. welke aan vreemdelingen, van welke na
tionaliteit ook, op Nederlandsch gebied niet ge
oorloofd is.
Ter zake van deze overwegingen van open
bare orde heeft men hem ultgenoodlgd ons land
te verlaten, zonder dat er eenlge aanleiding was
tot verdenking van dezen gast van het Spaan-
sche gezantschap van minder eervolle handelin
gen.
■noes
OT»:
i
I
front
ver-
dis-
■adia-
„vlie-
mta»
sler-
rkap-
De dubbele schuifdeuren hebben echter een
grooteren doorgang gekregen en de elndporUe-
ren zijn 10 cM breeder dan bij de vorige. De
balcons zjjn ruimer en een verandering is de
Men aal zich herinneren, dat de firma C. de
Ruiter te Amsterdam, die verscheidene tribu
nes had gebouwd op gemeentelijk terrein langs
den bruldsweg op 7 Januari te *s Gravenhage.
en die daarvoor de overeengekomen pachtsom
van 82 800 had betaald (waarbij dan nog de
bouw- en verdere kosten ad 120 mille voor re
kening van die firma kwamen) den gemeente
raad 75 mille restitutie had verzocht, omdat
de tribuneplaatsen door allerlei omstandighe
den onverkocht waren gebleven.
B en W. stelden voor deze (twee) adressen
voor kennisgeving aan te nemen, gezien het
raadsbesluit van 21 December, waarin o m werd
bepaald, dat de bouw. enz., geschiedde voor
risico der pachtende firma.
Een vergunningenstelsel, als in het wets
ontwerp belichaamd, zal daarentegen een
soepele hanteering mogelijk maken, waarbij
de gelegenheid bestaat om aan het onder-
nemersinitiatief, voor zoover dit in concrete
niet ingaat tegen hetgeen in het econo
misch landsbelang voor den betrokken be
drijfstak meest wenscheljjk wordt geacht,
voldoende recht te laten wedervaren.
De Krijgsraad te 's-Hertogenbosch heeft uit
spraak gedaan in de strafzaak tegen den 22-
jarlgen W. I. B.. wachtmeester bij de tweede
schoolbatterU van het vijfde regiment veld
artillerie te Amsterdam, die zich op Maan
dag 15 Februari te verantwoorden heeft gehad
wegens het veroorzaken van dood door schuld
op 23 September van het vorig Jaar, tijdens dt
manoeuvres onder de gemeente Roosendaal.
De wachtmeester werd veroordeeld tot een
hechtenisstraf van één maand.
De elsch luidde één maand hechtenis met
verlaging tot den rang van gewoon soldaat.
met verschillende zijner slachtoffers was ge
confronteerd. die hem allen pertinent herken
den werd hu In verzekerde bewaring gesteld.
Ofschoon hij halsstarrig blijft ontkennen, zal
hem zulks niet baten. De man zal ter beschik
king worden gesteld van den officier van jus
titie te Utrecht.
Zondag kwamen eenlge honderden slagers
van Noord-Brabant in protest vergadering bij
een in Huize Remmers te Tilburg. De groote
zaal was veel te klein om het aantal protestee-
rende slagers te bevatten, een deel ging naar de
bovenzaal, waar een luldsprekerinstallatie net
contact met de hoofdvergadering onderhield.
De heer Frans van Gelooven, secretaris van
den R. K. Dandelljken Slagershond, sprak een
enthousiast welkomstwoord. De slagers mogen
niet langer zwijgen. Het mlddenstandsbedrjjl
gaat ten gronde als gevolg van de overdreven
crisiswetgeving en de achterstelling van het
kleinbedrijf t>U het grootbedrijf.
De eerste spreker, dr. Meyer, directeur van
bet gemeentelijk slachthuis te Breda, zetde, dat
de misère van het slagersbedrijf eigenlijk al be
gonnen is met de vleeschkeurlngswet van 1922.
Deze goed bedoelde wet heeft al tot gevolg ge
had, dat de slager uit zijn bedrijf werd gedron
gen. Onhoudbaar is de toestand geworden door
de vetcrisishefflng en totaal onmogelijk door de
Een proef is het keukentje, dat In dit
soort wagens aangebrachtwordt en waar
electrische kookplaten komen, zoodat kof
fie en dergelijke op de reis zeer te waardee-
ren voedings- en genotmiddelen bereid kun
nen worden. Een steward gaat dan natuur
lijk mee op reis.
Verschillende raadsleden drongen op prae-
advies aan. De voorzitter, burgemeester De
Monchy, antwoordde, dat de 82.800 reeds
«Un toegeuegd of betaald aan de in het
raadsbesluit genoemde liefdadigheldsvereeni-
gtngen. Toekenning van restitutie zou be-
t«'kenen het schenken van 75 mille uit de
gemeentekas, terwijl de firma zelve haar
pachtsom (bij afschrijving) had vastgeateid.
De gemeenteraad vereenigde zich daarop
met 21 tegen 19 stemmen met de opvatting
van B. en W„ zoodat de adressen voor ken
nisgeving werden aangenomen.
Maandagmiddag heeft het militaire vl
tuig G. Z. 648 onder de gemeente Heems
een noodlanding gemaakt wegens motorde
De bestuurder, een sergeant-vlleger, slat
erin zijn toestel behouden neer te zetten,
vliegtuig is onder politiebewaking gesteld.
Onder het biechten in de St. Jozefkerk
te Delft Is de heer W. Schapers een bekende
smid, wonende op de Beestenmarkt, ernstig on
wel geworden. Nadat pater M. Jorna O.FJ*.
hem het H. Oliesel had toegediend, la hl) tij
dens het vervoer naar huls overleden.
Een origineele gedachte is het zeker
geweest om, in verband met de a.s.
kroningsfeesten in Engeland, op een
hoogen hoed een periscoop te plaatsen,
waardoor men zonder een ander te
hinderen, veel van de plechtigheden
kan zien
Ingediend is een wetsontwerp hou
dende regeling betreffende’ het be
perken van de vestiging van bedrij
ven. waarin eenige tak van nijver
heid wordt uitgeoefend en van de
uitbreiding van de capaciteit van zoo
danige bedrijven.
Naar de meening van den minister Is voor
ons land een regeling in dien zin aangewezen,
dat aan de Kroon de bevoegdheid wordt ver
leend, om na ontvangst van een daartoe strek
kend verzoek, bjj algemeenen maatregel van be
stuur bepaalde takken van nijverheid of on
derdeden daarvan aan te wijzen, waarin ves
tiging respectievelijk uitbreiding niet meer vrij
zal staan. Hij sou daarbij geenszins zoover wil
len gaan, dat in den aangewezen tak van nij
verheid elke nieuwe vestiging of uitbreiding
blf voorbaat volledig wordt uitgesloten, doch
willen volstaan met deze van een vergunning
afhankelijk te stellen. Een volledige afsluiting
zou toch tot ongewenschte verstarring van den
betrokken bedrijfstak leiden.
Reeds geruimen tijd was het de politie
Soest. Zeist, Driebergen en omliggende geme
ten bekend, dat de rijwielpaden, gelegen in
boschrljke gemeenten, geregeld onveilig wer
gemaakt door een als heer gekleed persoon,
zich bovendien uitgaf voor onbezoldigd rij
veldwachter.
Steeds- kwamen dan ook klachten binnen
vrouwen en meisjes, die door hem waren la
gevallen.
Alhoewel het signalement van den man be
kend was, kon men hem maar niet te pakken
krijgen. In verband hiermede moesten stren
gere maatregelen worden genomen en werden
in onderlinge samenwerking der politie, bU her
haling vallen uitgezet om den dader in handen
te krijgen. Thans is de Soester politie er in ge
slaagd, den dader, een 42-jarigen gemeente
ambtenaar uit Zeist, aan te houden. Nadat hU
De politie te Abcoude heeft twee verdacht
uitziende personen aangehouden. Door den
burgemeester in verhoor genomen, bleken bet
twee Russen te zijn, die uit een* werkkamp in
België waren ontvlucht en op weg waren naar
Amsterdam, om vandaar per boot naar Spanje
te vertrekken. De politie heeft hen weer naar
de Belgische grens gebracht, om daar aan de
•endarmerie te worden overgeleverd.
Het ronde dak heeft weer de alumlnlum-
kleur, terwijl men ook bij deze treinen slechts
tweede en derde klas kent.
Over de verdere inrichting, ook hier weer
zeer comfortabel in belde klassen, behoeft niets
meer gezegd te worden, omdat we de aanklee-
ding en indeellng van deze wagens voldoehde
beschreven hebben, toen het laatste stroomlijn
materiaal in gebruik werd genomen.
varkenscrisisheffing 1932. Deze wet heeft de
werkloosheid in het slagersbedrijf sterk bevor
derd. Dan komt daarbij nog de vleesch In blik-
historie, zoodat het ieder wel duidelijk is. dat
het bedrijf al die lasten niet kan dragen, De
slagers zijn volkomen in hun recht als zij
eischen op gelijken voet behandeld te worden
met de groote slachterijen.
De heer Corn. Marks uit Eindhoven betoogde,
dat de middenstands-slagerlj volkomen aan den
grond is geraakt. De vleeschkeurlngswet. een
wet met sociale strekking, werd door de ge
meenten uitgebuit als winstobject. De on
matige protectie van het grootbedrijf is voor de
Slagers niet meer te dragen. WIJ vragen geen
bevoorrechting, maar wij eischen gelijk reent
voor allen.
De heer Frans van Gelooven wees ten slotte
op de kapitalen, die het slagersbedrijf de laatste
jaren heeft moeten opbrengenDat loopt in de
tientallen mlllloenen. En wat heeft de regee-
rlng er mee bereikt? Zoo goed als niets. Dr. De-
terding heeft met zlm tien millioen meer be
reikt voor den veestapel dan de regeering met
haar tientallen mlllloenen. Spreker protesteert
met kracht tegen de verwaarlooslng van de be
langen van den middenstand. Op het departe
ment heerscht volslagen onverschilligheid met
het lot van den middenstand.
Het wordt tijd, aldus spr., dat wjj krachtig
onze stem laten hooren: Weg met de crislshef-
fingen, niet alleen in het belang van de slagers,
maar van geheel het Nederlandsche volk. Want
als het zoo nog langer door gaat, dan gaat, on
danks de mooie woorden van CoUjn, 7/8 van de
bevolking van Nederland
gronde.
Na de herhaaldeljjk door applaus onderbro
ken redevoeringen werd besloten een schrijven
te zenden aan den minister-president en den
minister van Landbouw en Visscherij. waarin
wordt gezegd, dat het slagersbedrijf kwijnende
Is. omdat het van zjjn bedrjjfsinkomsten moet
afstaan boven en behalve zjjn gewone belastin
gen:
Veel te hooge keurloonen als gevolg van te
dure uitvoering van de vleeschkeurlngswet (van
5 tot 8 millioen gld. per jaar te duur)de vet-
crislsbefflng, geschat op 10 millioen; tot voor
kort de varkenscrisishefflng, die van 1933 af
heeft opgeleverd 42S millioen; de rundercrlsis-
heffing 30 millioen: de omzetbelasting en den
runderaccijns 5 tot 8 millioen oer jaar.
Met een deel dezer gelden wordt het vleesch-
grootbedrijf volgens officieele uitingen aelfs te
veel gesteund. Dit grootbedrijf beeft den slagers
een deel van hun debiet ontnomen.
Indien de slagers wederom een normaal be
drijf zullen kunnen voeren, moeten al deze hef
fingen vervallen.
Het comité is van oordeel, dat de overheid
ten spoedigste er toe moet overgaan de crisis
lasten, bestaande uit de belasting op rundvee
en gesmolten vet, op te heffen; de gelijkscha
keling te bewerkstelligen der keurloonen tus-
schen die welke het grootbedrijf en die welke
het kleinbedrijf zjjn opgelegd; steun te ver
leunen aan den Nederlandschen slager om het
slagersbedrijf te consolldeeren ook In het be
lang van den consument.
t jaar
aan-
n ge
il uit-
r ben
ul ter-
Deterd
voor-
oestu-
naakt
its.
i con-
s eén
ie 119
echa-
han-
teiten
kórter was dan gewoonlijk, komen er voor de
Spoorwegen weder zeer drukke dagen.
Het eerste deel van den Stillen Omgang, die
evenals het vorige jaar, wegens de groote deel
neming, weder over twee weken wordt verdeeld,
valt in den nacht van 6 op 7 Maart. Dien nacht
zullen weer duizenden bedevaartgangers uit alle
deelen des lands naar de hoofdstad reizen. Er
komen extra-treinen uit Groningen, Stadska
naal, Winterswijk. Oldenzaal, Venlo, Nijmegen,
Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, enz. enz., ter
wijl ook velen met de gewone treinen verwacht
worden.
Te Amsterdam CS. zullen ’s nachts 14 extra-
treinen aankomen, te WJ>. één en te Amster
dam Him.meer twee, terwijl nog acht extra-
treinen onderweg met deze gecombineerd moe
ten worden. In den vroegen morgen van Zondag-- -
keeren allen met dezelfde treinen weer terug, bediening van de bovengedeelten der ramen,
zoodat in totaal ruim 50 extra-treinen moeten
worden ingelegd, behalve nog de vele ledige
treinen en losse machines, die ten behoeve van
dit vervoer zullen moeten rijden. Daarbij komt
bog, dat de voetbalwedstrijd NederlandZwit
serland hiermede samenvalt, zoodat de Spoor
wegen dien dag de handen vol zullen hebben.
Maandagmiddag te half vier heeft een mi
litair Fokker-vllegtulg van het type C 5. ge
merkt no. 641, een goed uitgevoerde noodlan
ding gemaakt op een welland in Amhem-Zuid.
nabij het De Monchy-pleln. De machine bleef
onbcrchadlgd. De inzittenden, de res. tweede
luitenant Jansen en de reserve-sergeant-vlleger
Hakkenberg van Gaasbeek, bekwamen geen
letsel.
De machine was om tien uur opgestegen van
Schiphol voor een tocht naar Twente. Te half
twaalf arriveerden de vliegers op het vliegveld
TWente. Om twaalf uur werd vandaar gestart
naar Schiphol.
!t in-
raar-
issel-
grills
rwar-
oowel
al ge
beide
herg
ieten.
zien
elec-
j ter
mon-
Op ultnoodlging van de directie der Neder-
lapdsche Spoorwegen hebben we een bezoek
gebracht aan de Koninklijke Fabriek van Rij
tuigen en Spoorwagens J. J. Beynes N. V. te
Haarlem, waar van 37 drie-wagentrelnen de
twee elndrUtuigen in aanbouw zjjn. De firma
Alia te Rotterdam maakt het middenrijtulg.
terwijl nog 53 twee-wagentreinen bU Werk
spoor gemaakt worden.
In gezelschap van den heer Ir. W. Hupkes,
chef van den dienst van tractie en materieel
der Ned. Spoorwegen en den heer E. Bolleman
Kjjlstra, chef van den dienst rijtuig- en wagen-
bouw, hebben wU de fabricatie bjj Beynes be
zichtigd, waar we werden rondgeleid door den
directeur, ir. H. J. M. Bekkers.
Deze kon ons een eerste rijtuig van een drie-
wagentreln laten zien, dat Juist Maandag gereed
gekomen was.
Onze eerste Indruk was, dat deze trein ge-
met het Vorstelijk Huwelijk op 7 Januari, ,yk wals den eiectrischen trein, die
reeds tusschen Rotterdam en Hoek van Hol
land rijdt. Kleur en model het bekende
stroomlijntype, evenals bij den Diesel stem
den overeen, doch bij een nadere beschouwing
en gehoord verschillende technische verbeterin
gen, ontdekten we toch het verschil.
De wagen is donkergroen gekleurd met een
breeden rooden rand aan het typische voor
stuk en een smalleren rooden rand aan weers
zijden.
In artikel 2 is o.m. een bepaling opgenomen,
welke met „vestigen" gelijkstelt het opnieuw
In werking brengen van een tevoren stilgelegd
bedrijf.
Het ontwerp heeft niet betrekking op land
en tuinbouw, veeteelt, visscherij, mijnbouw,
handel, bank- en assurantiewezen, scheepvaart
en verkeerswezen te land.
Juist de overheidssteun zal er toe kunnen lei
den, dat een bedrijfstak, waar slechts plaats
Is voor een beperkt aantal bedrijven, voor an
deren dermate aantrekkelijk wordt, dat het
aantal nieuwe vestigingen, wanneer men deze
ongestoord zou toelaten, het geprojecteerde
aantal verre zou overtreffen. Evenzeer laat het
zich denken, dat het betrokken buitenlandsche
kartel of concern voor zijn bestrijding van het
Nederlandsche bedrijf den weg zou kiezen van
de oprichting van een tegenbedrjjf hier te
lande, met de bedoeling om door afbraakprijzen
het Nederlandsche bedrijf als concurrent uit te
schakelen en zoodoende zfln monopolistische
positie te herwinnen, waarna het desgewenscht
zijn hier te lande gevestigd bedrijf kan sluiten,
om zijn productie weder in het buitenland te
concentreeren. In beide gevallen zal een be
voegdheid tot beperking van de vestlgingsmo-
gelljkheid niet kunnen worden gemist.
Het onderhavige wetsontwerp zou men ook
kunnen beschouwen als sluitstuk op het samen
stel van maatregelen, welke in den loop der
laatste jaren in het belang van het bedrijfsleven
zijn getroffen, o.a. op het gebied van het goe
deren- en betalingsverkeer, de credietverstrek-
klng en subsidieerlng en de ordening.
De minister ontveinst zich niet, dat bjj de
voorgestelde ruime, redactie ook de kleine njj-
verheldsbedrljven als „bedrijven” in den zin
van het ontwerp zijn te beschouwen. Waar met
betrekking tot bedoelde categorie een afzonder
lijke regeling, welke andere criteria aanlegt, in-
tusschen aanhangig werd gemaakt, spreekt het
wel vanzelf, dat in het algemeen van toepas
sing van de onderhavige regeling op dit soort
van bedrijven geen sprake zal zjjn. Het zou
niettemin geen aanbeveling verdienen deze met
zonderen, niet alleen wjjl het
1 zeer be
zwaarlijk zou zijn, doch ook omdat zich geval
len laten denken, dat wel tot zoodanige toepas
sing zou moeten worden overgegaan, b.v. wan
neer in een bepaalden bedrijfstak groot- en
kleinbedrijf naast elkaar voorkomen.
Zou een bedrijf, na tljdeljjk bijv, wegens ge
brek aan orders te zjjn stilgelegd, binnen kor
ten tjjd opnieuw in werking kunnen worden
gebracht, dan zou het eischen van een vergun-
o>nc daartoe te bezwarend zijn.
-r-v e geweldige uitbreiding, verznel-
lling en motoriseerlng van bet mo-
deme verkeer hebben vele proble
men opgeworpen, maar het belangrijk
ste vraagstuk is en blijft: hoe wordt
het leven van den mensch het best be
schermd tegen de dreigende gevaren
van het verkeer. Dagelijks elscht het
verkeer slachtoffers. Vandaar dat men
vaak van het verkeer spreekt als van
een monster, dat met een onverzadigba-
ren honger menschen verslindt of ver
minkt. Het verkeer in zijn moderne vor-
men is op zichzelf echter een vrucht
van technischen vooruitgang, waaraan
veel voordeelen zijn verbonden. Het zou
dwaasheid zijn terug te willen naar den-w»
tijd van de trekschuit en de postkoets.
Wie naar die trage vervoermiddelen
heimwee heeft, bewijst daardoor oud van
geest te zijn, te oud om nog mee te
kunnen met het tempo van vandaag en
morgen. De klok der ontwikkeling kan
niet worden achteruitgezet en wie zich
aan die klok niets gelegen laat liggen,
raakt onherroepelijk uit den tijd.
Het verkeer in zijn huidige gedaante
moge soms den indruk van een wreed
aardig monster maken, het is bij goede
dressuur een nuttig dier. De autoritei
ten hebben dat ingezien en talrijk zijn
de verkeersregelen, welke zoowel voor
geheel het land als plaatselijk zjjn op
gesteld. Bij gevaarlijke kruispunten sei
nen mechanische lichtinstallaties groen
of rood: leven of dood. Het wegennet
wordt verdeeld in hoofdverkeerswegen,
waarop alle verkeer vóór gaat, en an
dere wegen, waarop de weggebruikers
zich aan andere bepalingen moeten hou
den. De verschillende borden met ver-
keersaanduidingen schieten als padde
stoelen uit den grond en de kennis van
aJle noodzakelijke verkeersregelen en
verkeersteekenen groeit uit tot een hee-
le wetenschap. Met deze ordening al
léén zijn wij er echter nog niet.
In de Herenstraat te Amsterdam is
Zondagavond in een café een vechtpartij
ontstaan. waarbij een gewezen buffet-
chef, wien men weigerde te tappen, zjjn
tegenstander met een flesch soete Voorburg op
het hoofd sloeg, waardoor deze eenlge oogen-
blikken het bewustzijn verloor. Bovendien werd
een vaas bloemen door het buffet gegooid. De
dader is door de politie in hechtenis genomen,
maar na verhoor weer op vrije voeten gesteld.
Alléén
daarom
Met de opdracht tot het vervaardigen van de
ze wagens is weer een groot bedrijf in
werking gesteld en zoo werd hier weer
prachtige werkgelegenheid geschapen. Het zegt
voldoende, wanneer we mededeelen, dat hier
tot eind 1937 bijna 500 man werken, terwijl er
voor dat deze order geplaatst werd, nog slechts
honderd arbeiders werkzaam waren.
Na het gereed gekomen rijtuig te hebben be
zichtigd, hebben wjj een bezoek gebracht aan
de van de Ned. Spoorwegen gehuurde werk
plaats aan den Verspronckweg. waar alle 74
wagens „op stapel liggen", voor zoover een
deel voor verdere afwerking nog niet getrans
porteerd Is naar de fabriek tegenover het
Station. Hier worden de stalen rompen en on
derstellen gemaakt en in alle hoeken is men
aan het zagen, lasschen en hameren. De arbeid
zingt hier zijn hoogste lied en het doet goed
zooveel menschen nog druk aan den arbeid te
zien.
Nu zien we nog slechts stalen balken en ver
derop zijn het reeds rompen geworden, die be
ter tot onze verbeelding spreken. Maar straks
is dit materiaal gegroeid tot een moolen trein,
die met snelle vaart dopr het landschap snort.
BU ons vertrek uit Haarlem was de gereed
gekomen wagen Juist bulten in de rails gezet,
waar een loco-motor het gevaarte naar de oude
locomotieven-loods sleepte om daar te wachten
tot het geheele treinstel is afgewerkt en alles
verder gereed is om het nieuwe materiaal te
ontvangen.
De Ned. Spoorwegen zUn er steeds op uit,
nieuwe technische vindingen en verbeteringen,
door de ervaringen geleerd, in hun bedrUf aan
te passen. Dit belangrijke werk is er opnieuw
een bewijs van.
Ons relaas van deze excursie willen we ein
digen met onze waardeering uit te spreken
voor de sympathieke geste van ir. W. Hupkes,
die in zUn welkomstwoord te Haarlem onzen
overleden collega, den heer Sand van het Han
dels blad" te Amsterdam, herdacht.
Eind Mei of begin Juni zullen de
eerste nieuwe electrische trein-stel-
leir gereed komen en zal ook de aan
leg van de bovenleiding op een ge
deelte van het baanvak voltooid zpn.
Het is de bedoeling, dat de nieuwe
electrische treinen dan op de lijnen
MaarnArnhem en GoudaDen
Haag beginnen te rjjden.
oe verdienstelijk en onontbeerlijk
alle verkeersregelen en -voor
schriften en -aanduidingen ook
mogen zijn, zij zuilen eerst dan
grootste effect kunnen krijgen,
neer er zooveel mogelijk eenheid In
wordt gebracht. Men is In die richting
werkzaam, maar er blijft In dit opzicht
nog wel wat te wenschen over. Zoo zal
het b.v. voor een bultenlandschen auto
mobilist (en heusch niet voor een bul-
tenlandschen alleen) bezwaren en mo-
gelljk gevaren voor hem zelf en voor
anderen blijven opleveren, dat niet over
al in den lande hetzelfde lichtslgna-
len-systeem bij weg- en straatkrulsln-
gen wordt toegepast. Hoe méér eenheid
er zoowel In de verkeersregelen als In
de aanduidingen daarvan zal worden
gebracht, hoe veiliger, hoe overzichtelij
ker en hoe gemakkelijker de toestand
worden zal. Maar zelfs met de sterkst
mogelijk doorgevoerde eenheid zal het
complex van verkeersregelen en -aan
duidingen en -voorschriften toch altijd
zóó gecompliceerd blijven, dat het niet
met een vluchtlgen oogopslag of door
één enkele achriftelijke of mondelinge
uiteenzetting voldoende gekend kan
worden, het moet geoefend en beoefend
worden om In de practljk zoo volledig
mogelijk zijn doel te kunnen bereiken. Op
dit gebied hebben zoowel de vereenigln-
gen voor Veilig Verkeer als de groote
toeristenbonden als de A. N. W. B. en
de K. N. A. C-, alsmede vele politle-auto-
ritelten, onderwljs-lnstantles, de pad
vinderij en anderen zich groote verdien
sten verworven. Het Inzicht, dat het ge
biedend noodzakelijk is, dat alle Neder
landers, in het bijzonder de kinderen,
tot goede weggebruikers moeten worden
opgevoed, heeft de laatste jaren enorm
veld gewonnen. Het Verbond van Ver-
eenlgingen voor Veilig Verkeer te
Utrecht heeft een geïllustreerden leid
raad voor het verkeersonderwljs doen
samenstellen en zich met een adres tot
den minister van Onderwijs gericht om
op dezen leidraad de aandacht te ves
tigen en te verzoeken, dat het geven
van Verkeersonderricht op de meest
doelmatige wijze op de scholen wordt
gegeven en algemeen Ingang moge vin
den. WU voor ons zouden nog een stap
verder willen gaan. O. L moet verkeers
onderricht op alle lagere scholenv e r-
p 11 c h t en d worden gemaakt, want de
laatste statistiek van het Centraal Bu
reau voor Statistiek wijst uit, dat het
grootste aantal verkeersongevallen over
1935 is vastgesteld bU kinderen van 59
jaar. Met deze statistiek voor oogen
wordt verplicht verkeerson
derricht op de lagere scholen een
gebiedende
uit te stellen noodwendigheid,
scolae, sed vltae”, niet voor de
maar voor het leven moet men leeren.
Welnu, wat kunnen onze kinderen beter
leeren dan hoe zU het leven temidden
van de gevaren van het moderne ver
keer kunnen behouden?
Verplicht verkeersonderwUs beteekent
grootere veiligheid In de toekomst voor
allen.
De terugreis was zeer onfortulnlUk. Na
eenigen tijd vliegen werd bet weer zeer
slecht en te half twee werd bU Glesbeek
aan den IJsel een noodlanding gemaakt. Te
drie uur steeg men wederom op, hoewel
het weer nog slechter was geworden. Het
uitzicht werd totaal belemmerd door sneeuw
storm en wolken. Vooral boven den IJsel
en den RUn werd laag gevlogen. Een oogen-
bllk scheerde het toestel rakelings over een
electrisch hoogspanningsnet, hetgeen ge
schiedde nabü het gemeentelUk slachthuis
te Arnhem. De inzittenden besloten tenslot
te het vliegtuig aan den grond te zetten en
deden dit op het genoemde weiland.
Het toestel zal gedemonteerd worden en
naar Schiphol worden vervoerd.