Nieuw electrisch materieel H de Spoorwegen voor VAN HOUTENS CACAO I 1 IK Het échec der tribunes Verplicht verkeersonderricht beperking vestiging Wi.. II het allerbeste Het ongeluk bij de manoeuvres allerbeste reiding van TWEE NOODLANDINGEN EERSTE WAGEN GEREED is goed genoeg voor U grondstoffen voor de be- NUVERHEIDSBEDRIJVEN gebruiken wij 11 n de w iwt. DINSDAG 23 FEBRUARI 1937 Soepele hanteering Spaansch priester Militair vliegtuig in moeilijkheden De fabrieksbrand te Gennep Directeur op vrye voeten gesteld n PLOTSELING OVERLEDEN Een prachtige werkgelegenheid SME r Aanrander gepakt Stille Omgang de twee Geen beslagen ruiten Brabantsche slagers protesteeren Bouw voor risico der firma Wenschen van *t publieke vervuld Aan twee wenschen tege moet gekomen Hy maakte de bosschen in de omgeving van Soest onveilig Wachtmeester tot een maand hechtenisstraf veroordeeld Wetsontwerp ingediend, waarin de invoering van een vergun ningenstelsel is belichaamd uit Belgisch werkkamp ontvlucht MET FLESCH VOORBURG BEWUSTELOOS GESLAGEN TWEE RUSSEN GEARRES TEERD J Aan de Beynes-fabrieken te Haar lem wordt hard gewerkt aan den bouw van een aantal eind ry tuigen Een verklaring van den regeeringspersd tenet Zy vragen geen bevoorrechting, maar eischen gelyk recht voor allen Spoorwegvervoer op Zondagen Nog een p- De Haag sc he raad wyst een ver zoek der exploitanten om restitutie af 1 Zij waren i et onherroepelijk ten name uit te trekken van een scherpe grens wel die door middel van een kruk- en draalbewe- glng geopend en gesloten worden. De onderramen zijn van dubbel glas en hebben bet voordeel, dat de warmte beter binnen blijft, er minder tocht is en men ver der nooit het euvel van beslagen ruiten on dervindt. wagens-treinen er komen immers twee- en drie-treln-stellen in het eindrljtuig zoowel een zij-Ingang als een mldden-gang Inricht. Er zjjn toch menschen, die prijs stellen op een min of meer afgesloten compartiment en op deze wijze wordt aan dit verlangen tegemoet geko men. volle een Naar wij vernemen is de heer F. B„ die. naar men weet, na den grooten brand in de mout- fabrlek „Aurora" te Gennep, waarvan hij de directeur is, als verdacht van brandstichting, werd gearresteerd. Maandag na door den rech- ter-commlssaris te 's-Hertogenboech te zijn ver hoord op vrije voeten gesteld. Dat de Spoorwegen zooveel mogelijk aan de wenschen van het reizend publiek tegemoet ko men, blijkt wel hieruit» dat men bU de drie- te café teeft dlig- nrte- jaar taak hun wan- eenheld n a» iden. een Na een tijd van kalmte, die ditmaal, in ver- e 1 s c h, een niet meer „Non school. aan rijd te xht- riteit ezen. ba lt oerg- xedt. res- Naar aanleiding van de in sommige bladen verschenen berichten betreffende de aanhou ding te Amsterdam van den Spaanschen pries ter Lobo, die de gast was geweest van den tljde- lljken zaakgelastigde van Spanje te 's Graven- hage en die inmiddels Nederland weer heeft ver laten. deelt de regeeringspersdienst mede, dat die aanhouding uitsluitend heeft plaats gehad' omdat, tijdens een vorig verblijf van den be trokkene in Nederland, deze zich hier te lande actief had bezig gehouden met den blnnenland- schen politieken toestand van zijn land op een wjjze. welke aan vreemdelingen, van welke na tionaliteit ook, op Nederlandsch gebied niet ge oorloofd is. Ter zake van deze overwegingen van open bare orde heeft men hem ultgenoodlgd ons land te verlaten, zonder dat er eenlge aanleiding was tot verdenking van dezen gast van het Spaan- sche gezantschap van minder eervolle handelin gen. ■noes OT»: i I front ver- dis- ■adia- „vlie- mta» sler- rkap- De dubbele schuifdeuren hebben echter een grooteren doorgang gekregen en de elndporUe- ren zijn 10 cM breeder dan bij de vorige. De balcons zjjn ruimer en een verandering is de Men aal zich herinneren, dat de firma C. de Ruiter te Amsterdam, die verscheidene tribu nes had gebouwd op gemeentelijk terrein langs den bruldsweg op 7 Januari te *s Gravenhage. en die daarvoor de overeengekomen pachtsom van 82 800 had betaald (waarbij dan nog de bouw- en verdere kosten ad 120 mille voor re kening van die firma kwamen) den gemeente raad 75 mille restitutie had verzocht, omdat de tribuneplaatsen door allerlei omstandighe den onverkocht waren gebleven. B en W. stelden voor deze (twee) adressen voor kennisgeving aan te nemen, gezien het raadsbesluit van 21 December, waarin o m werd bepaald, dat de bouw. enz., geschiedde voor risico der pachtende firma. Een vergunningenstelsel, als in het wets ontwerp belichaamd, zal daarentegen een soepele hanteering mogelijk maken, waarbij de gelegenheid bestaat om aan het onder- nemersinitiatief, voor zoover dit in concrete niet ingaat tegen hetgeen in het econo misch landsbelang voor den betrokken be drijfstak meest wenscheljjk wordt geacht, voldoende recht te laten wedervaren. De Krijgsraad te 's-Hertogenbosch heeft uit spraak gedaan in de strafzaak tegen den 22- jarlgen W. I. B.. wachtmeester bij de tweede schoolbatterU van het vijfde regiment veld artillerie te Amsterdam, die zich op Maan dag 15 Februari te verantwoorden heeft gehad wegens het veroorzaken van dood door schuld op 23 September van het vorig Jaar, tijdens dt manoeuvres onder de gemeente Roosendaal. De wachtmeester werd veroordeeld tot een hechtenisstraf van één maand. De elsch luidde één maand hechtenis met verlaging tot den rang van gewoon soldaat. met verschillende zijner slachtoffers was ge confronteerd. die hem allen pertinent herken den werd hu In verzekerde bewaring gesteld. Ofschoon hij halsstarrig blijft ontkennen, zal hem zulks niet baten. De man zal ter beschik king worden gesteld van den officier van jus titie te Utrecht. Zondag kwamen eenlge honderden slagers van Noord-Brabant in protest vergadering bij een in Huize Remmers te Tilburg. De groote zaal was veel te klein om het aantal protestee- rende slagers te bevatten, een deel ging naar de bovenzaal, waar een luldsprekerinstallatie net contact met de hoofdvergadering onderhield. De heer Frans van Gelooven, secretaris van den R. K. Dandelljken Slagershond, sprak een enthousiast welkomstwoord. De slagers mogen niet langer zwijgen. Het mlddenstandsbedrjjl gaat ten gronde als gevolg van de overdreven crisiswetgeving en de achterstelling van het kleinbedrijf t>U het grootbedrijf. De eerste spreker, dr. Meyer, directeur van bet gemeentelijk slachthuis te Breda, zetde, dat de misère van het slagersbedrijf eigenlijk al be gonnen is met de vleeschkeurlngswet van 1922. Deze goed bedoelde wet heeft al tot gevolg ge had, dat de slager uit zijn bedrijf werd gedron gen. Onhoudbaar is de toestand geworden door de vetcrisishefflng en totaal onmogelijk door de Een proef is het keukentje, dat In dit soort wagens aangebrachtwordt en waar electrische kookplaten komen, zoodat kof fie en dergelijke op de reis zeer te waardee- ren voedings- en genotmiddelen bereid kun nen worden. Een steward gaat dan natuur lijk mee op reis. Verschillende raadsleden drongen op prae- advies aan. De voorzitter, burgemeester De Monchy, antwoordde, dat de 82.800 reeds «Un toegeuegd of betaald aan de in het raadsbesluit genoemde liefdadigheldsvereeni- gtngen. Toekenning van restitutie zou be- t«'kenen het schenken van 75 mille uit de gemeentekas, terwijl de firma zelve haar pachtsom (bij afschrijving) had vastgeateid. De gemeenteraad vereenigde zich daarop met 21 tegen 19 stemmen met de opvatting van B. en W„ zoodat de adressen voor ken nisgeving werden aangenomen. Maandagmiddag heeft het militaire vl tuig G. Z. 648 onder de gemeente Heems een noodlanding gemaakt wegens motorde De bestuurder, een sergeant-vlleger, slat erin zijn toestel behouden neer te zetten, vliegtuig is onder politiebewaking gesteld. Onder het biechten in de St. Jozefkerk te Delft Is de heer W. Schapers een bekende smid, wonende op de Beestenmarkt, ernstig on wel geworden. Nadat pater M. Jorna O.FJ*. hem het H. Oliesel had toegediend, la hl) tij dens het vervoer naar huls overleden. Een origineele gedachte is het zeker geweest om, in verband met de a.s. kroningsfeesten in Engeland, op een hoogen hoed een periscoop te plaatsen, waardoor men zonder een ander te hinderen, veel van de plechtigheden kan zien Ingediend is een wetsontwerp hou dende regeling betreffende’ het be perken van de vestiging van bedrij ven. waarin eenige tak van nijver heid wordt uitgeoefend en van de uitbreiding van de capaciteit van zoo danige bedrijven. Naar de meening van den minister Is voor ons land een regeling in dien zin aangewezen, dat aan de Kroon de bevoegdheid wordt ver leend, om na ontvangst van een daartoe strek kend verzoek, bjj algemeenen maatregel van be stuur bepaalde takken van nijverheid of on derdeden daarvan aan te wijzen, waarin ves tiging respectievelijk uitbreiding niet meer vrij zal staan. Hij sou daarbij geenszins zoover wil len gaan, dat in den aangewezen tak van nij verheid elke nieuwe vestiging of uitbreiding blf voorbaat volledig wordt uitgesloten, doch willen volstaan met deze van een vergunning afhankelijk te stellen. Een volledige afsluiting zou toch tot ongewenschte verstarring van den betrokken bedrijfstak leiden. Reeds geruimen tijd was het de politie Soest. Zeist, Driebergen en omliggende geme ten bekend, dat de rijwielpaden, gelegen in boschrljke gemeenten, geregeld onveilig wer gemaakt door een als heer gekleed persoon, zich bovendien uitgaf voor onbezoldigd rij veldwachter. Steeds- kwamen dan ook klachten binnen vrouwen en meisjes, die door hem waren la gevallen. Alhoewel het signalement van den man be kend was, kon men hem maar niet te pakken krijgen. In verband hiermede moesten stren gere maatregelen worden genomen en werden in onderlinge samenwerking der politie, bU her haling vallen uitgezet om den dader in handen te krijgen. Thans is de Soester politie er in ge slaagd, den dader, een 42-jarigen gemeente ambtenaar uit Zeist, aan te houden. Nadat hU De politie te Abcoude heeft twee verdacht uitziende personen aangehouden. Door den burgemeester in verhoor genomen, bleken bet twee Russen te zijn, die uit een* werkkamp in België waren ontvlucht en op weg waren naar Amsterdam, om vandaar per boot naar Spanje te vertrekken. De politie heeft hen weer naar de Belgische grens gebracht, om daar aan de •endarmerie te worden overgeleverd. Het ronde dak heeft weer de alumlnlum- kleur, terwijl men ook bij deze treinen slechts tweede en derde klas kent. Over de verdere inrichting, ook hier weer zeer comfortabel in belde klassen, behoeft niets meer gezegd te worden, omdat we de aanklee- ding en indeellng van deze wagens voldoehde beschreven hebben, toen het laatste stroomlijn materiaal in gebruik werd genomen. varkenscrisisheffing 1932. Deze wet heeft de werkloosheid in het slagersbedrijf sterk bevor derd. Dan komt daarbij nog de vleesch In blik- historie, zoodat het ieder wel duidelijk is. dat het bedrijf al die lasten niet kan dragen, De slagers zijn volkomen in hun recht als zij eischen op gelijken voet behandeld te worden met de groote slachterijen. De heer Corn. Marks uit Eindhoven betoogde, dat de middenstands-slagerlj volkomen aan den grond is geraakt. De vleeschkeurlngswet. een wet met sociale strekking, werd door de ge meenten uitgebuit als winstobject. De on matige protectie van het grootbedrijf is voor de Slagers niet meer te dragen. WIJ vragen geen bevoorrechting, maar wij eischen gelijk reent voor allen. De heer Frans van Gelooven wees ten slotte op de kapitalen, die het slagersbedrijf de laatste jaren heeft moeten opbrengenDat loopt in de tientallen mlllloenen. En wat heeft de regee- rlng er mee bereikt? Zoo goed als niets. Dr. De- terding heeft met zlm tien millioen meer be reikt voor den veestapel dan de regeering met haar tientallen mlllloenen. Spreker protesteert met kracht tegen de verwaarlooslng van de be langen van den middenstand. Op het departe ment heerscht volslagen onverschilligheid met het lot van den middenstand. Het wordt tijd, aldus spr., dat wjj krachtig onze stem laten hooren: Weg met de crislshef- fingen, niet alleen in het belang van de slagers, maar van geheel het Nederlandsche volk. Want als het zoo nog langer door gaat, dan gaat, on danks de mooie woorden van CoUjn, 7/8 van de bevolking van Nederland gronde. Na de herhaaldeljjk door applaus onderbro ken redevoeringen werd besloten een schrijven te zenden aan den minister-president en den minister van Landbouw en Visscherij. waarin wordt gezegd, dat het slagersbedrijf kwijnende Is. omdat het van zjjn bedrjjfsinkomsten moet afstaan boven en behalve zjjn gewone belastin gen: Veel te hooge keurloonen als gevolg van te dure uitvoering van de vleeschkeurlngswet (van 5 tot 8 millioen gld. per jaar te duur)de vet- crislsbefflng, geschat op 10 millioen; tot voor kort de varkenscrisishefflng, die van 1933 af heeft opgeleverd 42S millioen; de rundercrlsis- heffing 30 millioen: de omzetbelasting en den runderaccijns 5 tot 8 millioen oer jaar. Met een deel dezer gelden wordt het vleesch- grootbedrijf volgens officieele uitingen aelfs te veel gesteund. Dit grootbedrijf beeft den slagers een deel van hun debiet ontnomen. Indien de slagers wederom een normaal be drijf zullen kunnen voeren, moeten al deze hef fingen vervallen. Het comité is van oordeel, dat de overheid ten spoedigste er toe moet overgaan de crisis lasten, bestaande uit de belasting op rundvee en gesmolten vet, op te heffen; de gelijkscha keling te bewerkstelligen der keurloonen tus- schen die welke het grootbedrijf en die welke het kleinbedrijf zjjn opgelegd; steun te ver leunen aan den Nederlandschen slager om het slagersbedrijf te consolldeeren ook In het be lang van den consument. t jaar aan- n ge il uit- r ben ul ter- Deterd voor- oestu- naakt its. i con- s eén ie 119 echa- han- teiten kórter was dan gewoonlijk, komen er voor de Spoorwegen weder zeer drukke dagen. Het eerste deel van den Stillen Omgang, die evenals het vorige jaar, wegens de groote deel neming, weder over twee weken wordt verdeeld, valt in den nacht van 6 op 7 Maart. Dien nacht zullen weer duizenden bedevaartgangers uit alle deelen des lands naar de hoofdstad reizen. Er komen extra-treinen uit Groningen, Stadska naal, Winterswijk. Oldenzaal, Venlo, Nijmegen, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, enz. enz., ter wijl ook velen met de gewone treinen verwacht worden. Te Amsterdam CS. zullen ’s nachts 14 extra- treinen aankomen, te WJ>. één en te Amster dam Him.meer twee, terwijl nog acht extra- treinen onderweg met deze gecombineerd moe ten worden. In den vroegen morgen van Zondag-- - keeren allen met dezelfde treinen weer terug, bediening van de bovengedeelten der ramen, zoodat in totaal ruim 50 extra-treinen moeten worden ingelegd, behalve nog de vele ledige treinen en losse machines, die ten behoeve van dit vervoer zullen moeten rijden. Daarbij komt bog, dat de voetbalwedstrijd NederlandZwit serland hiermede samenvalt, zoodat de Spoor wegen dien dag de handen vol zullen hebben. Maandagmiddag te half vier heeft een mi litair Fokker-vllegtulg van het type C 5. ge merkt no. 641, een goed uitgevoerde noodlan ding gemaakt op een welland in Amhem-Zuid. nabij het De Monchy-pleln. De machine bleef onbcrchadlgd. De inzittenden, de res. tweede luitenant Jansen en de reserve-sergeant-vlleger Hakkenberg van Gaasbeek, bekwamen geen letsel. De machine was om tien uur opgestegen van Schiphol voor een tocht naar Twente. Te half twaalf arriveerden de vliegers op het vliegveld TWente. Om twaalf uur werd vandaar gestart naar Schiphol. !t in- raar- issel- grills rwar- oowel al ge beide herg ieten. zien elec- j ter mon- Op ultnoodlging van de directie der Neder- lapdsche Spoorwegen hebben we een bezoek gebracht aan de Koninklijke Fabriek van Rij tuigen en Spoorwagens J. J. Beynes N. V. te Haarlem, waar van 37 drie-wagentrelnen de twee elndrUtuigen in aanbouw zjjn. De firma Alia te Rotterdam maakt het middenrijtulg. terwijl nog 53 twee-wagentreinen bU Werk spoor gemaakt worden. In gezelschap van den heer Ir. W. Hupkes, chef van den dienst van tractie en materieel der Ned. Spoorwegen en den heer E. Bolleman Kjjlstra, chef van den dienst rijtuig- en wagen- bouw, hebben wU de fabricatie bjj Beynes be zichtigd, waar we werden rondgeleid door den directeur, ir. H. J. M. Bekkers. Deze kon ons een eerste rijtuig van een drie- wagentreln laten zien, dat Juist Maandag gereed gekomen was. Onze eerste Indruk was, dat deze trein ge- met het Vorstelijk Huwelijk op 7 Januari, ,yk wals den eiectrischen trein, die reeds tusschen Rotterdam en Hoek van Hol land rijdt. Kleur en model het bekende stroomlijntype, evenals bij den Diesel stem den overeen, doch bij een nadere beschouwing en gehoord verschillende technische verbeterin gen, ontdekten we toch het verschil. De wagen is donkergroen gekleurd met een breeden rooden rand aan het typische voor stuk en een smalleren rooden rand aan weers zijden. In artikel 2 is o.m. een bepaling opgenomen, welke met „vestigen" gelijkstelt het opnieuw In werking brengen van een tevoren stilgelegd bedrijf. Het ontwerp heeft niet betrekking op land en tuinbouw, veeteelt, visscherij, mijnbouw, handel, bank- en assurantiewezen, scheepvaart en verkeerswezen te land. Juist de overheidssteun zal er toe kunnen lei den, dat een bedrijfstak, waar slechts plaats Is voor een beperkt aantal bedrijven, voor an deren dermate aantrekkelijk wordt, dat het aantal nieuwe vestigingen, wanneer men deze ongestoord zou toelaten, het geprojecteerde aantal verre zou overtreffen. Evenzeer laat het zich denken, dat het betrokken buitenlandsche kartel of concern voor zijn bestrijding van het Nederlandsche bedrijf den weg zou kiezen van de oprichting van een tegenbedrjjf hier te lande, met de bedoeling om door afbraakprijzen het Nederlandsche bedrijf als concurrent uit te schakelen en zoodoende zfln monopolistische positie te herwinnen, waarna het desgewenscht zijn hier te lande gevestigd bedrijf kan sluiten, om zijn productie weder in het buitenland te concentreeren. In beide gevallen zal een be voegdheid tot beperking van de vestlgingsmo- gelljkheid niet kunnen worden gemist. Het onderhavige wetsontwerp zou men ook kunnen beschouwen als sluitstuk op het samen stel van maatregelen, welke in den loop der laatste jaren in het belang van het bedrijfsleven zijn getroffen, o.a. op het gebied van het goe deren- en betalingsverkeer, de credietverstrek- klng en subsidieerlng en de ordening. De minister ontveinst zich niet, dat bjj de voorgestelde ruime, redactie ook de kleine njj- verheldsbedrljven als „bedrijven” in den zin van het ontwerp zijn te beschouwen. Waar met betrekking tot bedoelde categorie een afzonder lijke regeling, welke andere criteria aanlegt, in- tusschen aanhangig werd gemaakt, spreekt het wel vanzelf, dat in het algemeen van toepas sing van de onderhavige regeling op dit soort van bedrijven geen sprake zal zjjn. Het zou niettemin geen aanbeveling verdienen deze met zonderen, niet alleen wjjl het 1 zeer be zwaarlijk zou zijn, doch ook omdat zich geval len laten denken, dat wel tot zoodanige toepas sing zou moeten worden overgegaan, b.v. wan neer in een bepaalden bedrijfstak groot- en kleinbedrijf naast elkaar voorkomen. Zou een bedrijf, na tljdeljjk bijv, wegens ge brek aan orders te zjjn stilgelegd, binnen kor ten tjjd opnieuw in werking kunnen worden gebracht, dan zou het eischen van een vergun- o>nc daartoe te bezwarend zijn. -r-v e geweldige uitbreiding, verznel- lling en motoriseerlng van bet mo- deme verkeer hebben vele proble men opgeworpen, maar het belangrijk ste vraagstuk is en blijft: hoe wordt het leven van den mensch het best be schermd tegen de dreigende gevaren van het verkeer. Dagelijks elscht het verkeer slachtoffers. Vandaar dat men vaak van het verkeer spreekt als van een monster, dat met een onverzadigba- ren honger menschen verslindt of ver minkt. Het verkeer in zijn moderne vor- men is op zichzelf echter een vrucht van technischen vooruitgang, waaraan veel voordeelen zijn verbonden. Het zou dwaasheid zijn terug te willen naar den-w» tijd van de trekschuit en de postkoets. Wie naar die trage vervoermiddelen heimwee heeft, bewijst daardoor oud van geest te zijn, te oud om nog mee te kunnen met het tempo van vandaag en morgen. De klok der ontwikkeling kan niet worden achteruitgezet en wie zich aan die klok niets gelegen laat liggen, raakt onherroepelijk uit den tijd. Het verkeer in zijn huidige gedaante moge soms den indruk van een wreed aardig monster maken, het is bij goede dressuur een nuttig dier. De autoritei ten hebben dat ingezien en talrijk zijn de verkeersregelen, welke zoowel voor geheel het land als plaatselijk zjjn op gesteld. Bij gevaarlijke kruispunten sei nen mechanische lichtinstallaties groen of rood: leven of dood. Het wegennet wordt verdeeld in hoofdverkeerswegen, waarop alle verkeer vóór gaat, en an dere wegen, waarop de weggebruikers zich aan andere bepalingen moeten hou den. De verschillende borden met ver- keersaanduidingen schieten als padde stoelen uit den grond en de kennis van aJle noodzakelijke verkeersregelen en verkeersteekenen groeit uit tot een hee- le wetenschap. Met deze ordening al léén zijn wij er echter nog niet. In de Herenstraat te Amsterdam is Zondagavond in een café een vechtpartij ontstaan. waarbij een gewezen buffet- chef, wien men weigerde te tappen, zjjn tegenstander met een flesch soete Voorburg op het hoofd sloeg, waardoor deze eenlge oogen- blikken het bewustzijn verloor. Bovendien werd een vaas bloemen door het buffet gegooid. De dader is door de politie in hechtenis genomen, maar na verhoor weer op vrije voeten gesteld. Alléén daarom Met de opdracht tot het vervaardigen van de ze wagens is weer een groot bedrijf in werking gesteld en zoo werd hier weer prachtige werkgelegenheid geschapen. Het zegt voldoende, wanneer we mededeelen, dat hier tot eind 1937 bijna 500 man werken, terwijl er voor dat deze order geplaatst werd, nog slechts honderd arbeiders werkzaam waren. Na het gereed gekomen rijtuig te hebben be zichtigd, hebben wjj een bezoek gebracht aan de van de Ned. Spoorwegen gehuurde werk plaats aan den Verspronckweg. waar alle 74 wagens „op stapel liggen", voor zoover een deel voor verdere afwerking nog niet getrans porteerd Is naar de fabriek tegenover het Station. Hier worden de stalen rompen en on derstellen gemaakt en in alle hoeken is men aan het zagen, lasschen en hameren. De arbeid zingt hier zijn hoogste lied en het doet goed zooveel menschen nog druk aan den arbeid te zien. Nu zien we nog slechts stalen balken en ver derop zijn het reeds rompen geworden, die be ter tot onze verbeelding spreken. Maar straks is dit materiaal gegroeid tot een moolen trein, die met snelle vaart dopr het landschap snort. BU ons vertrek uit Haarlem was de gereed gekomen wagen Juist bulten in de rails gezet, waar een loco-motor het gevaarte naar de oude locomotieven-loods sleepte om daar te wachten tot het geheele treinstel is afgewerkt en alles verder gereed is om het nieuwe materiaal te ontvangen. De Ned. Spoorwegen zUn er steeds op uit, nieuwe technische vindingen en verbeteringen, door de ervaringen geleerd, in hun bedrUf aan te passen. Dit belangrijke werk is er opnieuw een bewijs van. Ons relaas van deze excursie willen we ein digen met onze waardeering uit te spreken voor de sympathieke geste van ir. W. Hupkes, die in zUn welkomstwoord te Haarlem onzen overleden collega, den heer Sand van het Han dels blad" te Amsterdam, herdacht. Eind Mei of begin Juni zullen de eerste nieuwe electrische trein-stel- leir gereed komen en zal ook de aan leg van de bovenleiding op een ge deelte van het baanvak voltooid zpn. Het is de bedoeling, dat de nieuwe electrische treinen dan op de lijnen MaarnArnhem en GoudaDen Haag beginnen te rjjden. oe verdienstelijk en onontbeerlijk alle verkeersregelen en -voor schriften en -aanduidingen ook mogen zijn, zij zuilen eerst dan grootste effect kunnen krijgen, neer er zooveel mogelijk eenheid In wordt gebracht. Men is In die richting werkzaam, maar er blijft In dit opzicht nog wel wat te wenschen over. Zoo zal het b.v. voor een bultenlandschen auto mobilist (en heusch niet voor een bul- tenlandschen alleen) bezwaren en mo- gelljk gevaren voor hem zelf en voor anderen blijven opleveren, dat niet over al in den lande hetzelfde lichtslgna- len-systeem bij weg- en straatkrulsln- gen wordt toegepast. Hoe méér eenheid er zoowel In de verkeersregelen als In de aanduidingen daarvan zal worden gebracht, hoe veiliger, hoe overzichtelij ker en hoe gemakkelijker de toestand worden zal. Maar zelfs met de sterkst mogelijk doorgevoerde eenheid zal het complex van verkeersregelen en -aan duidingen en -voorschriften toch altijd zóó gecompliceerd blijven, dat het niet met een vluchtlgen oogopslag of door één enkele achriftelijke of mondelinge uiteenzetting voldoende gekend kan worden, het moet geoefend en beoefend worden om In de practljk zoo volledig mogelijk zijn doel te kunnen bereiken. Op dit gebied hebben zoowel de vereenigln- gen voor Veilig Verkeer als de groote toeristenbonden als de A. N. W. B. en de K. N. A. C-, alsmede vele politle-auto- ritelten, onderwljs-lnstantles, de pad vinderij en anderen zich groote verdien sten verworven. Het Inzicht, dat het ge biedend noodzakelijk is, dat alle Neder landers, in het bijzonder de kinderen, tot goede weggebruikers moeten worden opgevoed, heeft de laatste jaren enorm veld gewonnen. Het Verbond van Ver- eenlgingen voor Veilig Verkeer te Utrecht heeft een geïllustreerden leid raad voor het verkeersonderwljs doen samenstellen en zich met een adres tot den minister van Onderwijs gericht om op dezen leidraad de aandacht te ves tigen en te verzoeken, dat het geven van Verkeersonderricht op de meest doelmatige wijze op de scholen wordt gegeven en algemeen Ingang moge vin den. WU voor ons zouden nog een stap verder willen gaan. O. L moet verkeers onderricht op alle lagere scholenv e r- p 11 c h t en d worden gemaakt, want de laatste statistiek van het Centraal Bu reau voor Statistiek wijst uit, dat het grootste aantal verkeersongevallen over 1935 is vastgesteld bU kinderen van 59 jaar. Met deze statistiek voor oogen wordt verplicht verkeerson derricht op de lagere scholen een gebiedende uit te stellen noodwendigheid, scolae, sed vltae”, niet voor de maar voor het leven moet men leeren. Welnu, wat kunnen onze kinderen beter leeren dan hoe zU het leven temidden van de gevaren van het moderne ver keer kunnen behouden? Verplicht verkeersonderwUs beteekent grootere veiligheid In de toekomst voor allen. De terugreis was zeer onfortulnlUk. Na eenigen tijd vliegen werd bet weer zeer slecht en te half twee werd bU Glesbeek aan den IJsel een noodlanding gemaakt. Te drie uur steeg men wederom op, hoewel het weer nog slechter was geworden. Het uitzicht werd totaal belemmerd door sneeuw storm en wolken. Vooral boven den IJsel en den RUn werd laag gevlogen. Een oogen- bllk scheerde het toestel rakelings over een electrisch hoogspanningsnet, hetgeen ge schiedde nabü het gemeentelUk slachthuis te Arnhem. De inzittenden besloten tenslot te het vliegtuig aan den grond te zetten en deden dit op het genoemde weiland. Het toestel zal gedemonteerd worden en naar Schiphol worden vervoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 13