H voor VAN HOUTENS CACAO Nieuw electrisch materieel de Spoorwegen Het échec der tribunes Verplicht verkeersonderricht beperking vestiging nijverheidsbedrijven het allerbeste Het ongeluk bij de manoeuvres reiding van ra TWEE NOODLANDINGEN EERSTE WAGEN GEREED is goed genoeg voor U grondstoffen voor de be- I gebruiken wij «Héén de allerbeste* J DINSDAG 23 FEBRUARI 1937 Soepele hanteering Bouw voor risico der firma t Spaansch priester I Militair vliegtuig in moeilijkheden De fabrieksbrand te Gennep Directeur op vrye voeten gesteld PLOTSELING OVERLEDEN Een prachtige werkgelegenheid iME !t Aanrander gepakt Stille Omgang de twee Geen beslagen ruiten Wenschen van *t publiek vervuld Brabantsche slagers protesteeren Hy maakte de bosschen in de omgeving van Soest onveilig Wetsontwerp ingediend, waarin de invoering van een vergun ningenstelsel is belichaamd W achtmeester tot een maand hechtenisstraf veroordeeld uit Belgisch werkkamp ontvlucht MET FLESCH VOORBURG BEWUSTELOOS GESLAGEN TWEE RUSSEN GEARRES TEERD Aan twee wenschen tege moet gekomen te *»- «V De Haagse he raad wyst een ver doek der exploitanten restitutie af Zy vragen geen bevoorrechting, maar eischen gelyk recht voor allen Een verklaring van den regeer ingspersd ienst Aan de Beynes-fabrieken te Haar lem wordt hard gewerkt aan den bouw van een aantal eindrytuigen Spoorwegvervoer op Zondagen Nog een noodlanding Zij waren I om W. •lij’. onherroepelUk ten lang van den consument. k reeft uw- ide- je«» Dat de Spoorwegen zooveel 'mogelljk aan de wenschen van het teleend publiek tegemoet ko men, blijkt wel hieruit, dat men bij de drie volle een bet kleinbedrijf lijn opgelegd; steun te ver- leenen aan den Nedcrlandschen slager om het slagers bedrijf te consolldeeren ook in bet be - In artikel 3 is o.m. een bepaling opgenomen, welke met „vestigen” gelijkstelt het opnieuw In werking brengen van een tevoren stilgelegd bedrijf. Het en Maandagmiddag heeft het militaire vlieg tuig O. Z. 646 onder de gemeente Heemskerk een noodlanding gemaakt wegens motordefect. De bestander. een sergeant-vlleeer. slaagde erin zijn toestel behouden neer te aetten. Het vliegtuig is onder politiebewaking gesteld. 4*Sn half i ah den. een cht- iteit aen. öa- i ds erg- iedU de (het aoeg n b n»: Naar aanleiding van de in sommige bladen verschenen berichten betreffende de aanhou ding te Amsterdam van den Spaanschen pries ter Lobo. die de gast was geweest van den tijde- lljken zaakgelastigde van Spanje te 'sGraven- hage en die inmiddels Nederland weer heeft ver laten. deelt de regeeringspersdlenst mede, dat die aanhouding uitsluitend heeft plaats gehad omdat, tijdens een vorig verblijf van den be trokkene In Nederland, deae zich hier te lande actief had bezig gehouden met den binnenland- schen polltleken toestand van zjjn land op een wijze, welke aan vreemdelingen, van welke na tionaliteit ook, op Nederlandsch gebied niet ge oorloofd is. Ter zake van deze overwegingen van open bare orde heeft men hem ultgenoodlgd ons land te verlaten, zonder dat er eenlge aanleiding was tot verdenking van dezen gast van het Spaan- sche gezantschap van minder eervolle handelin gen. trout ver- dls- idla- .vlie- ntaW sler- kap- t in- -aar- ssel- jrill» war- owel ifge- >eids >erg- sren. zien flee ter non- name uit te trekken van Zendag kwamen eenlge honderden slagers van Noord-Brabant in protestvergaderlng bij een In Huize Remmers te Tilburg. De groote zaal was veel te klein om het aantal protestee- rende slagers te bevatten, een deel ging naar de bovenzaal, waar een luidsprekerlnstallatie net contact met de hoofdvergadering onderhield. De heer Frans van Gelooven. secretaris van den R. K. Landelijken Slagershond, sprak een enthousiast welkomstwoord? De slagers mogen niet langer zwijgen. Het middenstandsbedrijt gaat ten gronde als gevolg van de overdreven crisiswetgeving en de achterstelling van bet kleinbedrijf bij het grootbedrijf. De eerste Spreker, dr. Meyer, directeur van het gemeentelijk slachthuis te Breda, zetde, dat de misère van het slagersbedrijf eigenlijk al be gonnen is met de vleeschkeuringswet van 1923. Deze goed bedoelde wet heeft al tot gevolg ge had, dat de slager uit zijn bedrijf werd gedron- gen. wiuKFUuwwwr uc uu KT-miKTii uwi nis nel noo nog da vetcrisisheffing en totaal ónmogelijk door de danks de mooie Men zal zich herinneren, dat de firma C. de Rutter te Amsterdam, die verscheidene tribu nes had gebouwd op gemeentelijk terrein langs den bruldsweg op 7 Januari te ’s Gravenhage. en die daarvoor de overeengekomen pachtsom van 82 800 had betaald (waarbij dan nog de bouw- en verdere kosten ad 120 mille voor re kening van die firma kwamen) den gemeente raad 75 mille restitutie had verzocht, omdat de tribuneplaatsen door allerlei omstandighe den onverkocht waren gebleven. B. en W. stelden voor deze (twee) adressen voor kennisgeving aan te nemen, gezien het raadsbesluit van 21 December, waarin om. werd bepaald, dat de bouw. enz. geschiedde voor risico der pachtende firma. Naar wij vernemen is de heer F. B„ die, naar men weet, na den grooten brand in de mout- fabriek „Aurora" te Gennep, waarvan hij de directeur is, als verdacht van brandstichting, werd gearresteerd. Maandag na door den rech- ter-commissarls te ’s-Hertogenboech te zijn ver hoord op vrije voeten gesteld. Een vergunningenstelsel, als in het wets ontwerp belichaamd, zal daarentegen een soepele hanteering mogelijk maken, waarbij de gelegenheid bestaat om aan het onder- nemersinitiatief, voor zoover dit in concrete niet ingaat tegen hetgeen in het econo misch landsbelang voor den betrokken be drijfstak meest wenschelljk wordt geacht, voldoende recht te laten wedervaren. w Verschillende raadsleden drongen op prae- advies aan. De voorzitter, burgemeester De Monchy, antwoordde, dat de ƒ82.800 reeds zijn toegezegd of betaald aan de in bet raadsbesluit genoemde Hefdadigheldsverveni- gingen. Toekenning van reetitutie zou be let keuen het schenken van 75 mille uit de gemeentekas, terwijl de firma zelve haar pachtsom (bU afschrijving) had vastgesteld. De gemeenteraad vereenigde zich daarop mei 21 tegen 1* stemmen met de opvatting van Ik. en W„ zoodat de adressen voor ken nisgeving werden aangenomen. Een proef is het keukentje, dat in dit soort wagens aangebracht wordt en waar electrische kookplaten komen, zoodat kof fie en dergelijke op de reis zeer te waardee- ren voedings- en genotmiddelen bereid kun nen worden. Een steward gaat dan natuur lijk mee op reis. Een origineele gedachte is het zeker geweest om, in verband met de a.s. kroningsfeesten in Engeland, op een hoogen hoed een periscoop te plaatsen, waardoor men zonder een ander te hinderen, veel van de plechtigheden kan zien De Krijgsraad te 's-Hertogenboech heeft uit spraak gedaan in de strafzaak tegen den 22- jarigen W. I. B wachtmeester bij de tweede schoolbatterij van het vijfde regiment veld artillerie te Amsterdam, die zich op Maan dag 15 Februari te verantwoorden heeft gehad wegens het veroorzaken van dood door schuld op 23 September van het vorig jaar. tijdens dt manoeuvres onder de gemeente Roosendaal. De wachtmeester werd veroordeeld tot een hechtenisstraf van één maand. De eisch luidde één maand hechtenis met verlaging tot den rang van gewoon soldaat. met verschillende zijner slachtoffers was ge confronteerd, die hem allen pertinent herken den. werd hU In verzekerde bewaring gesteld. Ofschoon hij halsstarrig blijft ontkennen, zal hem zulks niet baten. De man zal ter beschik king werden gestekt van den officier van jus titie te Utrecht. Onder het biechten in de 8t. Jozefkerk te Delft is de heer W. Schapers een bekende smid, wonende op de Beestenmarkt, ernstig on wel geworden. Nadat pater M. Jocna OFJ4 hem het H. Oliesel had toegediend, is hij tij dens het vervoer naar huls overleden. wagens-treinen er komen Immers twee- en drle-treln-stellen In het eindrjjtulg zoowel een zU-lngang als een midden-gang Inricht. Er zijn toch menschen, die prijs stellen op een mln of meer afgesloten compartiment en op deze wijze wordt aan dit verlangen tegemoet geko men. De terugreis was zeer onfortuinlijk. Na eenlgen tijd vliegen werd het weer zeer slecht en te half twee werd bij Giesbgek aan den IJsel een noodlanding gemaakt. Te drie uur steeg men wederom op. hoewel Het weer nog slechter was geworden. Het uitzicht werd totaal belemmerd door sneeuw storm en wolken. Vooral boven den IJsel en den Rijn werd laag gevlogen. Een oogen- bllk scheerde het toestel rakelings over een electrisch hoogspanningsnet, hetgeen ge- schledde nabij het gemeentelijk slachthuis te Arnhem. De Inzittenden besloten tenslot te het vliegtuig aan den grond te zetten en deden dit op het genoemde weiland. Het toestel zal gedemonteerd worden en naar Schiphol worden vervoerd. bevolking van Nederland gronde. Na de herhaaldelijk door applaus onderbro ken redevoerlngei. werd besloten een schrijven te zenden aan den minister-president en den minister van Landbouw en VLsscherij, waarin wordt gezegd, dat het slagersbedrijf kwijnende is. omdat het van zijn bedrufslnkomsten moet afstaan boven en behalve zijn gewone belastin gen: Veel te hooge keurloonen als gevolg van te dure uitvoering van de vleeschkeuringswet (van 5 tot 8 millioen gld. per jaar te duur); de vet- crlslshcffing. geschat op 10 millioen; tot voor kort de varkenscrisisbefflng, die van 1932 af heeft opgeleverd 42 H millioen; de rundercrisis- heffing 30 millioen: de omzetbelasting en den runderaccjjns 5 tot 8 millioen Der jaar. Met een deel dezer gelden wordt bet vleesch- grootbedrijf volgens officieele uitingen zelfs te veel gesteund. Dit grootbedrijf heeft den slagers een deel van hun debiet ontnomen. Indien de slagers wederom een normaal be drijf zullen kunnen voeren, moeten al deze hef- De politie te Abcoude heeft twee verdaJfw nitzlende personen aangehouden. Door ’den burgemeester In verhoor genomen, bleken het twee Russen te zijn, die uit een werkkamp In België waren ontvlucht en op weg waren naar Amsterdam, om vandaar per boot naar Spanje te vertrekken. De politie heeft hen weer naar de Belgische grens gebracht, om daar aan de gendarmerie te worden overgeleverd. Reeds geruimen tijd was het de politie in Soest Zeist, Driebergen en omliggende gemeen ten bekend, dat de rijwielpaden, gelegen in die boschrUke gemeenten, geregeld onveilig werden gemaakt door een als heer gekleed persoon, die zich bovendien uitgaf voor onbezoldigd rfjks- veldwachter. Steeds kwamen dan ook klachten binnen van vrouwen en meisjes, die door hem waren lastig gevallen. Alhoewel het signalement van den man be kend was, kon men hem maar niet te pakken krijgen. In verband hiermede moesten stren gere maatregelen worden genomen en werden In onderlinge samenwerking der politie bij her haling vallen uitgezet om den dader in handen te krijgen. Thans is de Soester politie er in ge slaagd, den dader, een 42-jarigen gemeente ambtenaar uit Zeist, aan te houden. Nadat hij Op uitnoodiging van de directie der Neder- landsche Spoorwegen hebben we een bezoek gebracht aan de Koninklijke Fabriek van Rij tuigen en Spoorwagens J. J. Beynes N. V. te Haarlem, waar van 37 drie-wagentrelnen de twee elndrijtulgen In aanbouw zijn. De firma Alia te Rotterdam maakt het middenrijtuig, terwijl nog 53 twee-wagentrelnen bij Werk spoor gemaakt worden. In gezelschap van den heer Ir. W. Hupkes, chef van den dienst van tractie en materieel der Ned. Spoorwegen en den heer E. Bolleman KUlstra, chef van den dienst rijtuig- en wageq- bouw, hebben wij de fabricatie bij Beynes be zichtigd, waar we werden rondgeleld door den directeur, Ir. H. J. M. Bekkers. Deze kon ons een eerste rijtuig van een drle- wagentreln laten zien, dat juist Maandag gereed gekomen was. Onze eerste Indruk was, dat deze trein ge heel gelijk was aan den electrischen trein, die reeds tusschen Rotterdam en Hoek van Hol land rijdt. Kleur en model het bekende stroomlijntype, evenals bij den Diesel stem den overeen, doch bij een nadere beschouwing en gehoord verschillende technische verbeterin gen, ontdekten we toch het verschil. De wagen is donkergroen gekleurd met een breeden rooden rand aan het typische voor stuk en een smalleren rooden rand aan w*rs- zjjden. Het ronde dak beeft weer de alumlnium- kleur terwijl men ook bij deze treinen slechts tweede en derde klas kent. Over de verdere inrichting, ook hier weer zeer comfortabel in beide klassen, behoeft niets meer gezegd te worden, omdat we de aanklee- dlng en indeellng van deze wagens voldoende beschreven hebben, toen het laatste stroomlijn materiaal in gebruik werd genomen. Maandagmiddag te half vier heeft een mi litair Fokker-vllegtuig van het type C 5. ge merkt no. 641, een goed uitgevoerde noodlan ding gemaakt op een weiland In Arnhem-Zutd, nabij het De Monchy-pleln. De machine bleef onbctchadlgd. De Inzittenden, de res. tweede luitenant Jansen en de reserve-sergeant-vlleger Hakkenberg van Gaasbeek, bekwamen geem letsel. De machine was om tien uur opgestegei Schiphol voor een tocht naar Twente. Tt twaalf arriveerden de vliegers op het vliegveld Twente. Om twaalf uur werd vandaar gestart naar Schiphol. Jaar aan- i ge- ult- heb- ilter- eterd voor- estu- laakt ts. con- eén 3 110 chs- han- elten Na een tijd van kalmte, die ditmaal, in ver band met het Vorstelijk Huwelijk op 7 Januari, korter was dan gewoonljjk, komen er voor de Spoorwegen weder zeer drukke dagen. Het eerste deel van den Stillen Omgang, die evenals het vorige jaar, wegens de groote deel neming, weder over twee weken wordk verdeeld, valt in den nacht van 6 op 7 Maart. Dien nacht zullen weer duizenden bedevaartgangers uit alle deelen des lands naar de hoofdstad reizen. Er komen extra-trelnen uit Groningen, Stadska naal, Winterswijk, Oldenzaal, Venlo. Nijmegen, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, enz. enz., ter wijl ook velen met de gewone treinen verwacht worden. Te Amsterdam CS. zullen ’s nachts 14 extra- trelnen aankomen, te W P. één en te Amster dam Him.meer twee, terwijl nog acht extra- trelnen onderweg met deae gecombineerd moe ten worden. In den vroegen morgen van Zondag keeren allen met dezelfde treinen weer terug, zoodat in totaal ruim 50 extra-trelnen moeten worden ingelegd, behalve nog de vele ledige treinen en losse machines, die ten behoeve van dit vervoer zullen moeten rijden. Daarbij komt hog, dat de voetbalwedstrijd NederlandZwit serland hiermede samenvalt, zoodat de Spoor wegen dien dag de handen vol zullen hebben. varkenscrislshefflng 1932. Deze wet heeft de werkloosheid In het slagersbedrijf sterk bevor derd. Dan komt daarbij nog de vleesch in bllk- hlstorie, zoodat het leder wel duidelijk is, dat het bedrijf al die lasten niet kan dragen. De slagers zijn volkomen in hun recht als zy eischen op gelijken voet behandeld te worden met de groote slachterijen. De heer Cogn. Marks uit Eindhoven betoogde, dat de middenstands-slagery volkomen aan den grond is geraakt. De vleeschkeuringswet, een wet met sociale strekking, werd door de ge meenten uitgebuit als wlnstobject. De on matige protectie van het grootbedrijf is voor de slagers niet meer te dragen. Wij vragen geen bevoorrechting, maar wij eischen gelijk recht voor allen. De heer Frans van Gelooven wees ten slotte op de kapitalen, die het slagersbedrijf de laatste Jaren heeft moeten opbrengen. Dat loopt in de tientallen millloenen. En wat heeft de regee- ring er mee bereikt? Zoo goed als niets. Dr. De- terding heeft met aü“ tien millioen meer be reikt voor den veestapel dan de regeering met haar tientallen millloenen. Spreker protesteert met kracht tegen de verwaarlooslng van de be langen van den middenstand. Op het departe ment heerscht volslagen onverschilligheid met het lot van den middenstand. Het wordt tijd, aldus spr., dat wjj krachtig onze stem laten hoorenWeg met de crisishef fingen, niet alleen In het belang van de slagers, maar van geheel het Nederlandsche volk. Want gen. Onhoudbaar is de toestand geworden door als het zoo nog langer door gaat, dan gaat, on- woorden van Colijn, 7/« van de Naar de meenlng van den minister Is voor ons land een regeling In dien zin aangewezen, dat aan de Kroon de bevoegdheid wordt ver leend, om na ontvangst van een daartoe strek kend verzoek, bij algemeenen maatregel van be stuur bepaalde takken van nijverheid of on derdeden daarvan aan te wijzen, waarin ves tiging respectievelijk uitbreiding niet meer vrij Zal staan. Hjj zou daarbij geenszins zoover wil len gaan, dat In den aangewezen tak van nij verheid elke nieuwe vestiging of uitbreiding bij voorbaat vdlledlg wordt uitgesloten, doch willen volstaan met deze van een vergunning afhankelijk te stellen. Een volledige afsluiting zou toch tot ongewenschte verstarring van den betrokken bedrijfstak lelden. De dubbele schuifdeuren hebben echter een grooteren doorgang gekregen en de elndportle- ren zijn 10 cM. breeder dan bij de vorige. De balcons zijn ruimer en een verandering is de bediening van de bovengedeelten der ramen, die door middel van een kruk- en draaibewe- glng geopend en gesloten worden. De onderramen zijn van dubbel glas en hebben het voordeel, dat de warmte beter binnen blijft, er minder tocht te en men ver der nooit het euvel van beslagen ruiten on dervindt. ringen vervallen. Het comité te van oordeel, dat de overheid ten spoedigste er toe moet overgaan de crisis lasten. bestaande uit de belasting op rundvee en gesmolten vet, op te heffen: de gelijkscha keling te bewerkstelligen der keurloonen tus schen die welke het grootbedrijf en die welke ontwerp heeft niet betrekking op land- tuinbouw, veeteelt, vlsscherjj, mijnbouw, handel, bank- en assurantiewezen, scheepvaart en verkeerswezen te land. Juist de overheidssteun zal er toe kunnen lei den, dat een bedrijfstak, waar slechts plaats is voor een beperkt aantal bedrijven, voor an deren dermate aantrekkelijk wordt, dat het aantal nieuwe vestigingen, wanneer men deze ongestoord zou toelaten, het geprojecteerde aantal verre zou overtreffen. Evenzeer laat het zich denken, dat het betrokken buitenlandsche kartel of concern voor zijn bestrijding van het Nederlandsche bedrijf den weg zou kiezen van de oprichting van een tegenbedrijf hier te lande, met de bedoeling om door afbraakprUzen het Nederlandsche bedrijf als concurrent uit te schakelen en zoodoende zjjn monopolistische positie te herwinnen, waarna het desgewenscht zijn hier te lande gevestigd bedrijf kan sluiten, om zijn productie weder in het buitenland te concentreeren. In beide gevallen zal een be voegdheid tof beperking van de vestiglngsmo- geiykheid rilet kunnen worden gemist. Het onderhavige wetsontwerp zou men ook kunnen beschouwen als sluitstuk op het samen stel van maatregelen, welke in den loop der laatste jaren in het belang van het bedrijfsleven zijn getroffen, o.a. op het gebied van het goe deren- en betalingsverkeer, de credletverstrek- king en subsidieering en de orderüng. De minister ontveinst zich niét, dat b(j de voorgestelde ruime redactie ook de kleine nij verheidsbedrijven als „bedrijven” in den zin van het ontwerp zijn te beschouwen. Waar met betrekking tot bedoelde categorie een afzonder lijke regeling, welke andere criteria aanlegt, in- tusschen aanhangig werd gemaakt, spreekt het wel vanzelf, dat in het algemeen van toepas sing vim de onderhavige regeling op dit soort van bedrijven geen sprake zal zjjn. Het zou niettemin geen aanbeveling verdienen deze met zonderen, niet alleen wijl hel een scherpe grens wel zeer be zwaarlijk zou zijn, doch ook omdat zich geval len laten denken, dat wel tot zoodanige toepas sing zou moeten worden overgegaan, b.v. wan neer in een bepaalden bedrijfstak groot- en kleinbedrijf naasU<elkaar voorkomen. Zou een bedrijf, na tijdelijk bijv, wegens ge brek aan orders te zijn stilgelegd, binnen kor ten tjjd opnieuw in werking kunnen worden gebracht, dan zou hel eischen van een vergun ning daartoe te bezwarend zijn. Eind Mei of begin Juni zullen de eerste niéuwe electrische trein-stel- len gereed komen en zal ook de aan leg van de bovenleiding op een ge deelte van het baanvak voltooid zijn. Het is de bedoeling, dat de nieuwe electrische treinen dan op de lijnen Maarn-Arnhem ^en GoudaDen Haag beginnen te rijden. In de Berenstraat te Amsterdam is Zondagavond in een café een vechtpartij ontstaan. waarbij een gewezen buffet chef, wien men weigerde te tapoen zijn tegenstander met een flesch aoete Voorburg op het hoofd sloeg, waardoor deae eenlge oogen- blikken het bewustzijn verloor. Bovendien werd een vaas bloemen door het buffet gegooid. De dader Is door de politie in hechtenis genomen, maar na verboor weer op vrije voeten gesteld. Met de opdracht tot het vervaardigen van de ze wagens Is weer een groot bedrijf in werking gesteld en zoo werd hier weer prachtige werkgelegenheid geschapen. Het zegt voldoende, wanneer we mededeelen, dat hier tot eind 1937 bijna 500 man werken, terwijl er voor dat deze order geplaatst werd, nog slechts honderd arbeiders werkzaam waren. Na het gereed gekomen rijtuig te hebben be zichtigd, hebben wij een bezoek gebracht aan de van de Ned. Spoorwegen gehuurde werk plaats aan den Verspronckweg, waar alle 74 wagens „op stapel liggen”, voor zoover een deel voor verdere afwerking nog niet 'getrans porteerd is naar de fabriek tegenover hei Station. Hier worden de stalen rompen en on derstellen gemaakt en in alle hoeken Is men aan het zagen, lasschen en hameren. De arbeid zingt hier zjjn hoogste lied en het doet goed zooveel menschen nog druk aan den arbeid te zien. Nu zien we nog slechts stalen balken en ver derop zjjn het reeds rompen geworden, die be ter tot onze verbeelding spreken. Maar straks Is dit materiaal gegroeid tot een mooien trein, die met snelle vaart door het landschap snort. BU ons vertrek uit Haarlem was de gereed gekomen wagen juist buiten in de rails gezet, waar een loco-motor het gevaarte naar de oude locomotleven-loods sleepte om daar te wachten tot het geheele treinstel is afgewerkt en alles verder gereed is om het nieuwe materiaal te ontvangen. De Ned. Spoorwegen zjjn er steeds op uit, nieuwe technische vindingen en verbeteringen, door de ervaringen geleerd, in hun bedrijf aan te passen. Dit belangrUke werk is er opnieuw een bewijs van. Ons relaas van deze excursie willen we ein digen met onze waardeering uit te spreken voor de sympathieke geste van ir. W. Hupkes. die in zUn welkomstwoord te Haarlem onzen overleden collega, dén heer Sand van het „Han dels blad" te Amsterdam, herdacht. Ingediend is een wetsontwerp hou dende regeling betreffende het be perken van de vestiging van bedrij ven, waarin eenige tak van nijver heid wordt uitgeoefend en van de uitbreiding van de capaciteit van zoo danige bedrijven. Alléén daarom I -w-^e geweldige uitbreiding, versnel- I 1 ling en motoriseerlng van het mo- derne verkeer hebben vele proble men opgeworpen, maar het belangrijk ste vraagstuk Is en blijft: hoe wordt het leven van den mensch het best be schermd tegen de dreigende gevaren van het verkeer. Dagelijks eischt het verkeer slachtoffers. Vandaar dat men vaak van het verkeer spreekt als van een monster, dat met een onverzadlgba- ren honger menschen verslindt of ver minkt. Het verkeer In zijn moderne vor men is op zichzelf echter een vrucht van technlschen ^vooruitgang, waaraan veel voordeelen zijn verbonden. Het zou dwaasheid zijn tefcbg te willen naar den tijd van de treksthult en de postkoets. Wie naar die trage vervoermiddelen heimwee heeft, bewijst daardoor oud van geest te zjjn, te oud om nog mee te kunnen met het tempo van vandaag en morgen. De klok der ontwikkeling kan niet worden achteruitgezet en wie zich aan die klok niets gelegen laat liggen, raakt onherroepelijk uit den tijd. Het verkeer in zijn huidige gedaante moge soms den indruk van een wreed aardig monster maken, het is bij goede dressuur een nuttig dier. De autoritei ten hebben dat Ingezien en talrijk zijn de verkeersregelen, welke zoowel voor geheel het land als plaatselijk zijn op gesteld. Bij gevaarlijke kruispunten sei nen mechanische lichtinstallaties groen of rood: leven of dood. Het wegennet wordt verdeeld in hoofdverkeerswegen, waarop alle verkeer vóór gaat, en an dere wegen, waarop de weggebruikers zich aan andere bepalingen moeten hou- den. De verschillende borden met ver- keersaanduidlngen schieten als padde stoelen uit den grond en de kennis van alle noodzakelijke verkeersregelen en verkeersteekenen groeit uit tot een heg-'' le wetenschap. Met deze ordening al léén zijn wij er echter nog niet. oe verdienstelijk en onontbeerlijk alle verkeersregelen en -voor schriften en -aanduidingen ook j mogen zijn, zij zullen eerst dan hun grootste effect kunnen krijgen, wan neer er zooveel mogelijk eenheid in wordt gebracht. Men is in die richting werkzaam, maar er blijft in dit opzicht nog wel wat te wenschen over. Zoo zal het b.v. voor een bultenlandschen auto mobilist (en heuach niet voor een bul tenlandschen alleen) bezwaren en mo gelijk gevaren voor hem zelf en voor anderen blijven opleveren, dat niet over al in den lande hetzelfde Uchtsigna- len-systeem bij weg- en straatkruisln- gen wordt toegepast. Hoe méér eenheid er zoowel in de verkeersregelen als in de aanduidingen daarvan zal worden gebracht, hoe veiliger, hoe overzichtelij ker en hoe gemakkelUker de toestand worden zal. Maar zelfs met de sterkst mogelijk doorgevoerde eenheid zal het complex van verkeersregelen en -aan duidingen en -voorschriften toch altijd zóó gecompliceerd blijven, dat het niet met een vluchtlgen oogopslag of door één enkele schriftelijke of mondelinge uiteenzetting voldoende gekend kan worden, het moet geoefend en beoefend worden om in de practjjk zoo volledig mogelijk zjjn doel te kunnen bereiken. Op dit gebied hebben zoowel de vereenigin- gen voor Veilig Verkeer als de groote toeristenbonden als de A. N. W. B. en de K. N. A. C., alsmede vele polltle-auto- riteiten, onderwijs-Instanties, de pad vinderij en anderen zich groote verdien sten verworven. Het inzicht, dat het ge biedend noodzakelkjk is, dat alle Neder landers, in het bijzonder de kinderen, tot goede weggebruikers moeten worden opgevoed, heeft de laatste jaren enorm veld gewonnen. Het Verbond van Ver- eenlgingen voor Veilig Verkeer te Utrecht heeft een geïllustreerden leld^ raad voor het verkeersonderwijs doen samenstellen en zich met een adres tot den minister van Onderwijs gericht om op dezen leidraad de aandacht te ves tigen en te verzoeken, dat het geven van Verkeersonderricht op de meest doelmatige wijze op de scholen wordt gegeven en algemeen ingang moge vin den. Wij voor ons zouden nog een stap verder willen gaan. O. L moet verkeers onderricht op alle lagere scholen ver plichtend worden gemaakt, want de laatste statistiek van het Centraal Bu reau voor Statistiek wijst uit, dat het grootste aantal verkeersongevallen over 1935 is vastgesteld bij kinderen van 50 jaar. Met deze statistiek voor oogen wordt verplicht verkeerson- r derricht op de lagere scholen een gebiedende eisch, een niet meer uit te stellen noodwendigheid. „Non scolae, sed vltae", niet voor de schooi, maar voor het leven moet men leeren. Welnu, wat kunnen onze kinderen beter leeren dan hoe zij het leven temidden van de gevaren van het moderne ver keer kunnen behouden? Verplicht verkeersonderwijs beteekent grootere veiligheid in de toekomst voor allen. r'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5