H
voor
VAN
HOUTENS
CACAO
Nieuw electrisch materieel
de Spoorwegen
Het échec der
tribunes
Verplicht
verkeersonderricht
beperking vestiging
nijverheidsbedrijven
het allerbeste
Het ongeluk bij de
manoeuvres
reiding van
ra
TWEE NOODLANDINGEN
EERSTE WAGEN GEREED
is goed genoeg
voor U
grondstoffen
voor de be-
I
gebruiken wij
«Héén de
allerbeste*
J
DINSDAG 23 FEBRUARI 1937
Soepele hanteering
Bouw voor risico der
firma
t
Spaansch priester
I
Militair vliegtuig in moeilijkheden
De fabrieksbrand te
Gennep
Directeur op vrye voeten gesteld
PLOTSELING OVERLEDEN
Een prachtige werkgelegenheid
iME
!t
Aanrander gepakt
Stille Omgang
de twee
Geen beslagen ruiten
Wenschen van *t publiek
vervuld
Brabantsche slagers
protesteeren
Hy maakte de bosschen in de
omgeving van Soest onveilig
Wetsontwerp ingediend, waarin
de invoering van een vergun
ningenstelsel is belichaamd
W achtmeester tot een maand
hechtenisstraf veroordeeld
uit Belgisch werkkamp
ontvlucht
MET FLESCH VOORBURG
BEWUSTELOOS GESLAGEN
TWEE RUSSEN GEARRES
TEERD
Aan twee wenschen tege
moet gekomen
te
*»- «V
De Haagse he raad wyst een ver
doek der exploitanten
restitutie af
Zy vragen geen bevoorrechting,
maar eischen gelyk recht
voor allen
Een verklaring van den
regeer ingspersd ienst
Aan de Beynes-fabrieken te Haar
lem wordt hard gewerkt aan
den bouw van een aantal
eindrytuigen
Spoorwegvervoer op
Zondagen
Nog een noodlanding
Zij waren
I
om
W.
•lij’.
onherroepelUk
ten
lang van den consument.
k
reeft
uw-
ide-
je«»
Dat de Spoorwegen zooveel 'mogelljk aan de
wenschen van het teleend publiek tegemoet ko
men, blijkt wel hieruit, dat men bij de drie
volle
een
bet kleinbedrijf lijn opgelegd; steun te ver-
leenen aan den Nedcrlandschen slager om het
slagers bedrijf te consolldeeren ook in bet be -
In artikel 3 is o.m. een bepaling opgenomen,
welke met „vestigen” gelijkstelt het opnieuw
In werking brengen van een tevoren stilgelegd
bedrijf.
Het
en
Maandagmiddag heeft het militaire vlieg
tuig O. Z. 646 onder de gemeente Heemskerk
een noodlanding gemaakt wegens motordefect.
De bestander. een sergeant-vlleeer. slaagde
erin zijn toestel behouden neer te aetten. Het
vliegtuig is onder politiebewaking gesteld.
4*Sn
half
i ah
den.
een
cht-
iteit
aen.
öa-
i ds
erg-
iedU
de
(het
aoeg
n b
n»:
Naar aanleiding van de in sommige bladen
verschenen berichten betreffende de aanhou
ding te Amsterdam van den Spaanschen pries
ter Lobo. die de gast was geweest van den tijde-
lljken zaakgelastigde van Spanje te 'sGraven-
hage en die inmiddels Nederland weer heeft ver
laten. deelt de regeeringspersdlenst mede, dat
die aanhouding uitsluitend heeft plaats gehad
omdat, tijdens een vorig verblijf van den be
trokkene In Nederland, deae zich hier te lande
actief had bezig gehouden met den binnenland-
schen polltleken toestand van zjjn land op een
wijze, welke aan vreemdelingen, van welke na
tionaliteit ook, op Nederlandsch gebied niet ge
oorloofd is.
Ter zake van deze overwegingen van open
bare orde heeft men hem ultgenoodlgd ons land
te verlaten, zonder dat er eenlge aanleiding was
tot verdenking van dezen gast van het Spaan-
sche gezantschap van minder eervolle handelin
gen.
trout
ver-
dls-
idla-
.vlie-
ntaW
sler-
kap-
t in-
-aar-
ssel-
jrill»
war-
owel
ifge-
>eids
>erg-
sren.
zien
flee
ter
non-
name uit te
trekken van
Zendag kwamen eenlge honderden slagers
van Noord-Brabant in protestvergaderlng bij
een In Huize Remmers te Tilburg. De groote
zaal was veel te klein om het aantal protestee-
rende slagers te bevatten, een deel ging naar de
bovenzaal, waar een luidsprekerlnstallatie net
contact met de hoofdvergadering onderhield.
De heer Frans van Gelooven. secretaris van
den R. K. Landelijken Slagershond, sprak een
enthousiast welkomstwoord? De slagers mogen
niet langer zwijgen. Het middenstandsbedrijt
gaat ten gronde als gevolg van de overdreven
crisiswetgeving en de achterstelling van bet
kleinbedrijf bij het grootbedrijf.
De eerste Spreker, dr. Meyer, directeur van
het gemeentelijk slachthuis te Breda, zetde, dat
de misère van het slagersbedrijf eigenlijk al be
gonnen is met de vleeschkeuringswet van 1923.
Deze goed bedoelde wet heeft al tot gevolg ge
had, dat de slager uit zijn bedrijf werd gedron-
gen. wiuKFUuwwwr uc uu KT-miKTii uwi nis nel noo nog
da vetcrisisheffing en totaal ónmogelijk door de danks de mooie
Men zal zich herinneren, dat de firma C. de
Rutter te Amsterdam, die verscheidene tribu
nes had gebouwd op gemeentelijk terrein langs
den bruldsweg op 7 Januari te ’s Gravenhage.
en die daarvoor de overeengekomen pachtsom
van 82 800 had betaald (waarbij dan nog de
bouw- en verdere kosten ad 120 mille voor re
kening van die firma kwamen) den gemeente
raad 75 mille restitutie had verzocht, omdat
de tribuneplaatsen door allerlei omstandighe
den onverkocht waren gebleven.
B. en W. stelden voor deze (twee) adressen
voor kennisgeving aan te nemen, gezien het
raadsbesluit van 21 December, waarin om. werd
bepaald, dat de bouw. enz. geschiedde voor
risico der pachtende firma.
Naar wij vernemen is de heer F. B„ die, naar
men weet, na den grooten brand in de mout-
fabriek „Aurora" te Gennep, waarvan hij de
directeur is, als verdacht van brandstichting,
werd gearresteerd. Maandag na door den rech-
ter-commissarls te ’s-Hertogenboech te zijn ver
hoord op vrije voeten gesteld.
Een vergunningenstelsel, als in het wets
ontwerp belichaamd, zal daarentegen een
soepele hanteering mogelijk maken, waarbij
de gelegenheid bestaat om aan het onder-
nemersinitiatief, voor zoover dit in concrete
niet ingaat tegen hetgeen in het econo
misch landsbelang voor den betrokken be
drijfstak meest wenschelljk wordt geacht,
voldoende recht te laten wedervaren.
w
Verschillende raadsleden drongen op prae-
advies aan. De voorzitter, burgemeester De
Monchy, antwoordde, dat de ƒ82.800 reeds
zijn toegezegd of betaald aan de in bet
raadsbesluit genoemde Hefdadigheldsverveni-
gingen. Toekenning van reetitutie zou be
let keuen het schenken van 75 mille uit de
gemeentekas, terwijl de firma zelve haar
pachtsom (bU afschrijving) had vastgesteld.
De gemeenteraad vereenigde zich daarop
mei 21 tegen 1* stemmen met de opvatting
van Ik. en W„ zoodat de adressen voor ken
nisgeving werden aangenomen.
Een proef is het keukentje, dat in dit
soort wagens aangebracht wordt en waar
electrische kookplaten komen, zoodat kof
fie en dergelijke op de reis zeer te waardee-
ren voedings- en genotmiddelen bereid kun
nen worden. Een steward gaat dan natuur
lijk mee op reis.
Een origineele gedachte is het zeker
geweest om, in verband met de a.s.
kroningsfeesten in Engeland, op een
hoogen hoed een periscoop te plaatsen,
waardoor men zonder een ander te
hinderen, veel van de plechtigheden
kan zien
De Krijgsraad te 's-Hertogenboech heeft uit
spraak gedaan in de strafzaak tegen den 22-
jarigen W. I. B wachtmeester bij de tweede
schoolbatterij van het vijfde regiment veld
artillerie te Amsterdam, die zich op Maan
dag 15 Februari te verantwoorden heeft gehad
wegens het veroorzaken van dood door schuld
op 23 September van het vorig jaar. tijdens dt
manoeuvres onder de gemeente Roosendaal.
De wachtmeester werd veroordeeld tot een
hechtenisstraf van één maand.
De eisch luidde één maand hechtenis met
verlaging tot den rang van gewoon soldaat.
met verschillende zijner slachtoffers was ge
confronteerd, die hem allen pertinent herken
den. werd hU In verzekerde bewaring gesteld.
Ofschoon hij halsstarrig blijft ontkennen, zal
hem zulks niet baten. De man zal ter beschik
king werden gestekt van den officier van jus
titie te Utrecht.
Onder het biechten in de 8t. Jozefkerk
te Delft is de heer W. Schapers een bekende
smid, wonende op de Beestenmarkt, ernstig on
wel geworden. Nadat pater M. Jocna OFJ4
hem het H. Oliesel had toegediend, is hij tij
dens het vervoer naar huls overleden.
wagens-treinen er komen Immers twee- en
drle-treln-stellen In het eindrjjtulg zoowel
een zU-lngang als een midden-gang Inricht. Er
zijn toch menschen, die prijs stellen op een mln
of meer afgesloten compartiment en op deze
wijze wordt aan dit verlangen tegemoet geko
men.
De terugreis was zeer onfortuinlijk. Na
eenlgen tijd vliegen werd het weer zeer
slecht en te half twee werd bij Giesbgek
aan den IJsel een noodlanding gemaakt. Te
drie uur steeg men wederom op. hoewel
Het weer nog slechter was geworden. Het
uitzicht werd totaal belemmerd door sneeuw
storm en wolken. Vooral boven den IJsel
en den Rijn werd laag gevlogen. Een oogen-
bllk scheerde het toestel rakelings over een
electrisch hoogspanningsnet, hetgeen ge-
schledde nabij het gemeentelijk slachthuis
te Arnhem. De Inzittenden besloten tenslot
te het vliegtuig aan den grond te zetten en
deden dit op het genoemde weiland.
Het toestel zal gedemonteerd worden en
naar Schiphol worden vervoerd.
bevolking van Nederland
gronde.
Na de herhaaldelijk door applaus onderbro
ken redevoerlngei. werd besloten een schrijven
te zenden aan den minister-president en den
minister van Landbouw en VLsscherij, waarin
wordt gezegd, dat het slagersbedrijf kwijnende
is. omdat het van zijn bedrufslnkomsten moet
afstaan boven en behalve zijn gewone belastin
gen:
Veel te hooge keurloonen als gevolg van te
dure uitvoering van de vleeschkeuringswet (van
5 tot 8 millioen gld. per jaar te duur); de vet-
crlslshcffing. geschat op 10 millioen; tot voor
kort de varkenscrisisbefflng, die van 1932 af
heeft opgeleverd 42 H millioen; de rundercrisis-
heffing 30 millioen: de omzetbelasting en den
runderaccjjns 5 tot 8 millioen Der jaar.
Met een deel dezer gelden wordt bet vleesch-
grootbedrijf volgens officieele uitingen zelfs te
veel gesteund. Dit grootbedrijf heeft den slagers
een deel van hun debiet ontnomen.
Indien de slagers wederom een normaal be
drijf zullen kunnen voeren, moeten al deze hef-
De politie te Abcoude heeft twee verdaJfw
nitzlende personen aangehouden. Door ’den
burgemeester In verhoor genomen, bleken het
twee Russen te zijn, die uit een werkkamp In
België waren ontvlucht en op weg waren naar
Amsterdam, om vandaar per boot naar Spanje
te vertrekken. De politie heeft hen weer naar
de Belgische grens gebracht, om daar aan de
gendarmerie te worden overgeleverd.
Reeds geruimen tijd was het de politie in
Soest Zeist, Driebergen en omliggende gemeen
ten bekend, dat de rijwielpaden, gelegen in die
boschrUke gemeenten, geregeld onveilig werden
gemaakt door een als heer gekleed persoon, die
zich bovendien uitgaf voor onbezoldigd rfjks-
veldwachter.
Steeds kwamen dan ook klachten binnen van
vrouwen en meisjes, die door hem waren lastig
gevallen.
Alhoewel het signalement van den man be
kend was, kon men hem maar niet te pakken
krijgen. In verband hiermede moesten stren
gere maatregelen worden genomen en werden
In onderlinge samenwerking der politie bij her
haling vallen uitgezet om den dader in handen
te krijgen. Thans is de Soester politie er in ge
slaagd, den dader, een 42-jarigen gemeente
ambtenaar uit Zeist, aan te houden. Nadat hij
Op uitnoodiging van de directie der Neder-
landsche Spoorwegen hebben we een bezoek
gebracht aan de Koninklijke Fabriek van Rij
tuigen en Spoorwagens J. J. Beynes N. V. te
Haarlem, waar van 37 drie-wagentrelnen de
twee elndrijtulgen In aanbouw zijn. De firma
Alia te Rotterdam maakt het middenrijtuig,
terwijl nog 53 twee-wagentrelnen bij Werk
spoor gemaakt worden.
In gezelschap van den heer Ir. W. Hupkes,
chef van den dienst van tractie en materieel
der Ned. Spoorwegen en den heer E. Bolleman
KUlstra, chef van den dienst rijtuig- en wageq-
bouw, hebben wij de fabricatie bij Beynes be
zichtigd, waar we werden rondgeleld door den
directeur, Ir. H. J. M. Bekkers.
Deze kon ons een eerste rijtuig van een drle-
wagentreln laten zien, dat juist Maandag gereed
gekomen was.
Onze eerste Indruk was, dat deze trein ge
heel gelijk was aan den electrischen trein, die
reeds tusschen Rotterdam en Hoek van Hol
land rijdt. Kleur en model het bekende
stroomlijntype, evenals bij den Diesel stem
den overeen, doch bij een nadere beschouwing
en gehoord verschillende technische verbeterin
gen, ontdekten we toch het verschil.
De wagen is donkergroen gekleurd met een
breeden rooden rand aan het typische voor
stuk en een smalleren rooden rand aan w*rs-
zjjden.
Het ronde dak beeft weer de alumlnium-
kleur terwijl men ook bij deze treinen slechts
tweede en derde klas kent.
Over de verdere inrichting, ook hier weer
zeer comfortabel in beide klassen, behoeft niets
meer gezegd te worden, omdat we de aanklee-
dlng en indeellng van deze wagens voldoende
beschreven hebben, toen het laatste stroomlijn
materiaal in gebruik werd genomen.
Maandagmiddag te half vier heeft een mi
litair Fokker-vllegtuig van het type C 5. ge
merkt no. 641, een goed uitgevoerde noodlan
ding gemaakt op een weiland In Arnhem-Zutd,
nabij het De Monchy-pleln. De machine bleef
onbctchadlgd. De Inzittenden, de res. tweede
luitenant Jansen en de reserve-sergeant-vlleger
Hakkenberg van Gaasbeek, bekwamen geem
letsel.
De machine was om tien uur opgestegei
Schiphol voor een tocht naar Twente. Tt
twaalf arriveerden de vliegers op het vliegveld
Twente. Om twaalf uur werd vandaar gestart
naar Schiphol.
Jaar
aan-
i ge-
ult-
heb-
ilter-
eterd
voor-
estu-
laakt
ts.
con-
eén
3 110
chs-
han-
elten
Na een tijd van kalmte, die ditmaal, in ver
band met het Vorstelijk Huwelijk op 7 Januari,
korter was dan gewoonljjk, komen er voor de
Spoorwegen weder zeer drukke dagen.
Het eerste deel van den Stillen Omgang, die
evenals het vorige jaar, wegens de groote deel
neming, weder over twee weken wordk verdeeld,
valt in den nacht van 6 op 7 Maart. Dien nacht
zullen weer duizenden bedevaartgangers uit alle
deelen des lands naar de hoofdstad reizen. Er
komen extra-trelnen uit Groningen, Stadska
naal, Winterswijk, Oldenzaal, Venlo. Nijmegen,
Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, enz. enz., ter
wijl ook velen met de gewone treinen verwacht
worden.
Te Amsterdam CS. zullen ’s nachts 14 extra-
trelnen aankomen, te W P. één en te Amster
dam Him.meer twee, terwijl nog acht extra-
trelnen onderweg met deae gecombineerd moe
ten worden. In den vroegen morgen van Zondag
keeren allen met dezelfde treinen weer terug,
zoodat in totaal ruim 50 extra-trelnen moeten
worden ingelegd, behalve nog de vele ledige
treinen en losse machines, die ten behoeve van
dit vervoer zullen moeten rijden. Daarbij komt
hog, dat de voetbalwedstrijd NederlandZwit
serland hiermede samenvalt, zoodat de Spoor
wegen dien dag de handen vol zullen hebben.
varkenscrislshefflng 1932. Deze wet heeft de
werkloosheid In het slagersbedrijf sterk bevor
derd. Dan komt daarbij nog de vleesch in bllk-
hlstorie, zoodat het leder wel duidelijk is, dat
het bedrijf al die lasten niet kan dragen. De
slagers zijn volkomen in hun recht als zy
eischen op gelijken voet behandeld te worden
met de groote slachterijen.
De heer Cogn. Marks uit Eindhoven betoogde,
dat de middenstands-slagery volkomen aan den
grond is geraakt. De vleeschkeuringswet, een
wet met sociale strekking, werd door de ge
meenten uitgebuit als wlnstobject. De on
matige protectie van het grootbedrijf is voor de
slagers niet meer te dragen. Wij vragen geen
bevoorrechting, maar wij eischen gelijk recht
voor allen.
De heer Frans van Gelooven wees ten slotte
op de kapitalen, die het slagersbedrijf de laatste
Jaren heeft moeten opbrengen. Dat loopt in de
tientallen millloenen. En wat heeft de regee-
ring er mee bereikt? Zoo goed als niets. Dr. De-
terding heeft met aü“ tien millioen meer be
reikt voor den veestapel dan de regeering met
haar tientallen millloenen. Spreker protesteert
met kracht tegen de verwaarlooslng van de be
langen van den middenstand. Op het departe
ment heerscht volslagen onverschilligheid met
het lot van den middenstand.
Het wordt tijd, aldus spr., dat wjj krachtig
onze stem laten hoorenWeg met de crisishef
fingen, niet alleen In het belang van de slagers,
maar van geheel het Nederlandsche volk. Want
gen. Onhoudbaar is de toestand geworden door als het zoo nog langer door gaat, dan gaat, on-
woorden van Colijn, 7/« van de
Naar de meenlng van den minister Is voor
ons land een regeling In dien zin aangewezen,
dat aan de Kroon de bevoegdheid wordt ver
leend, om na ontvangst van een daartoe strek
kend verzoek, bij algemeenen maatregel van be
stuur bepaalde takken van nijverheid of on
derdeden daarvan aan te wijzen, waarin ves
tiging respectievelijk uitbreiding niet meer vrij
Zal staan. Hjj zou daarbij geenszins zoover wil
len gaan, dat In den aangewezen tak van nij
verheid elke nieuwe vestiging of uitbreiding
bij voorbaat vdlledlg wordt uitgesloten, doch
willen volstaan met deze van een vergunning
afhankelijk te stellen. Een volledige afsluiting
zou toch tot ongewenschte verstarring van den
betrokken bedrijfstak lelden.
De dubbele schuifdeuren hebben echter een
grooteren doorgang gekregen en de elndportle-
ren zijn 10 cM. breeder dan bij de vorige. De
balcons zijn ruimer en een verandering is de
bediening van de bovengedeelten der ramen,
die door middel van een kruk- en draaibewe-
glng geopend en gesloten worden.
De onderramen zijn van dubbel glas en
hebben het voordeel, dat de warmte beter
binnen blijft, er minder tocht te en men ver
der nooit het euvel van beslagen ruiten on
dervindt.
ringen vervallen.
Het comité te van oordeel, dat de overheid
ten spoedigste er toe moet overgaan de crisis
lasten. bestaande uit de belasting op rundvee
en gesmolten vet, op te heffen: de gelijkscha
keling te bewerkstelligen der keurloonen tus
schen die welke het grootbedrijf en die welke
ontwerp heeft niet betrekking op land-
tuinbouw, veeteelt, vlsscherjj, mijnbouw,
handel, bank- en assurantiewezen, scheepvaart
en verkeerswezen te land.
Juist de overheidssteun zal er toe kunnen lei
den, dat een bedrijfstak, waar slechts plaats
is voor een beperkt aantal bedrijven, voor an
deren dermate aantrekkelijk wordt, dat het
aantal nieuwe vestigingen, wanneer men deze
ongestoord zou toelaten, het geprojecteerde
aantal verre zou overtreffen. Evenzeer laat het
zich denken, dat het betrokken buitenlandsche
kartel of concern voor zijn bestrijding van het
Nederlandsche bedrijf den weg zou kiezen van
de oprichting van een tegenbedrijf hier te
lande, met de bedoeling om door afbraakprUzen
het Nederlandsche bedrijf als concurrent uit te
schakelen en zoodoende zjjn monopolistische
positie te herwinnen, waarna het desgewenscht
zijn hier te lande gevestigd bedrijf kan sluiten,
om zijn productie weder in het buitenland te
concentreeren. In beide gevallen zal een be
voegdheid tof beperking van de vestiglngsmo-
geiykheid rilet kunnen worden gemist.
Het onderhavige wetsontwerp zou men ook
kunnen beschouwen als sluitstuk op het samen
stel van maatregelen, welke in den loop der
laatste jaren in het belang van het bedrijfsleven
zijn getroffen, o.a. op het gebied van het goe
deren- en betalingsverkeer, de credletverstrek-
king en subsidieering en de orderüng.
De minister ontveinst zich niét, dat b(j de
voorgestelde ruime redactie ook de kleine nij
verheidsbedrijven als „bedrijven” in den zin
van het ontwerp zijn te beschouwen. Waar met
betrekking tot bedoelde categorie een afzonder
lijke regeling, welke andere criteria aanlegt, in-
tusschen aanhangig werd gemaakt, spreekt het
wel vanzelf, dat in het algemeen van toepas
sing vim de onderhavige regeling op dit soort
van bedrijven geen sprake zal zjjn. Het zou
niettemin geen aanbeveling verdienen deze met
zonderen, niet alleen wijl hel
een scherpe grens wel zeer be
zwaarlijk zou zijn, doch ook omdat zich geval
len laten denken, dat wel tot zoodanige toepas
sing zou moeten worden overgegaan, b.v. wan
neer in een bepaalden bedrijfstak groot- en
kleinbedrijf naasU<elkaar voorkomen.
Zou een bedrijf, na tijdelijk bijv, wegens ge
brek aan orders te zijn stilgelegd, binnen kor
ten tjjd opnieuw in werking kunnen worden
gebracht, dan zou hel eischen van een vergun
ning daartoe te bezwarend zijn.
Eind Mei of begin Juni zullen de
eerste niéuwe electrische trein-stel-
len gereed komen en zal ook de aan
leg van de bovenleiding op een ge
deelte van het baanvak voltooid zijn.
Het is de bedoeling, dat de nieuwe
electrische treinen dan op de lijnen
Maarn-Arnhem ^en GoudaDen
Haag beginnen te rijden.
In de Berenstraat te Amsterdam is
Zondagavond in een café een vechtpartij
ontstaan. waarbij een gewezen buffet
chef, wien men weigerde te tapoen zijn
tegenstander met een flesch aoete Voorburg op
het hoofd sloeg, waardoor deae eenlge oogen-
blikken het bewustzijn verloor. Bovendien werd
een vaas bloemen door het buffet gegooid. De
dader Is door de politie in hechtenis genomen,
maar na verboor weer op vrije voeten gesteld.
Met de opdracht tot het vervaardigen van de
ze wagens Is weer een groot bedrijf in
werking gesteld en zoo werd hier weer
prachtige werkgelegenheid geschapen. Het zegt
voldoende, wanneer we mededeelen, dat hier
tot eind 1937 bijna 500 man werken, terwijl er
voor dat deze order geplaatst werd, nog slechts
honderd arbeiders werkzaam waren.
Na het gereed gekomen rijtuig te hebben be
zichtigd, hebben wij een bezoek gebracht aan
de van de Ned. Spoorwegen gehuurde werk
plaats aan den Verspronckweg, waar alle 74
wagens „op stapel liggen”, voor zoover een
deel voor verdere afwerking nog niet 'getrans
porteerd is naar de fabriek tegenover hei
Station. Hier worden de stalen rompen en on
derstellen gemaakt en in alle hoeken Is men
aan het zagen, lasschen en hameren. De arbeid
zingt hier zjjn hoogste lied en het doet goed
zooveel menschen nog druk aan den arbeid te
zien.
Nu zien we nog slechts stalen balken en ver
derop zjjn het reeds rompen geworden, die be
ter tot onze verbeelding spreken. Maar straks
Is dit materiaal gegroeid tot een mooien trein,
die met snelle vaart door het landschap snort.
BU ons vertrek uit Haarlem was de gereed
gekomen wagen juist buiten in de rails gezet,
waar een loco-motor het gevaarte naar de oude
locomotleven-loods sleepte om daar te wachten
tot het geheele treinstel is afgewerkt en alles
verder gereed is om het nieuwe materiaal te
ontvangen.
De Ned. Spoorwegen zjjn er steeds op uit,
nieuwe technische vindingen en verbeteringen,
door de ervaringen geleerd, in hun bedrijf aan
te passen. Dit belangrUke werk is er opnieuw
een bewijs van.
Ons relaas van deze excursie willen we ein
digen met onze waardeering uit te spreken
voor de sympathieke geste van ir. W. Hupkes.
die in zUn welkomstwoord te Haarlem onzen
overleden collega, dén heer Sand van het „Han
dels blad" te Amsterdam, herdacht.
Ingediend is een wetsontwerp hou
dende regeling betreffende het be
perken van de vestiging van bedrij
ven, waarin eenige tak van nijver
heid wordt uitgeoefend en van de
uitbreiding van de capaciteit van zoo
danige bedrijven.
Alléén
daarom
I
-w-^e geweldige uitbreiding, versnel-
I 1 ling en motoriseerlng van het mo-
derne verkeer hebben vele proble
men opgeworpen, maar het belangrijk
ste vraagstuk Is en blijft: hoe wordt
het leven van den mensch het best be
schermd tegen de dreigende gevaren
van het verkeer. Dagelijks eischt het
verkeer slachtoffers. Vandaar dat men
vaak van het verkeer spreekt als van
een monster, dat met een onverzadlgba-
ren honger menschen verslindt of ver
minkt. Het verkeer In zijn moderne vor
men is op zichzelf echter een vrucht
van technlschen ^vooruitgang, waaraan
veel voordeelen zijn verbonden. Het zou
dwaasheid zijn tefcbg te willen naar den
tijd van de treksthult en de postkoets.
Wie naar die trage vervoermiddelen
heimwee heeft, bewijst daardoor oud van
geest te zjjn, te oud om nog mee te
kunnen met het tempo van vandaag en
morgen. De klok der ontwikkeling kan
niet worden achteruitgezet en wie zich
aan die klok niets gelegen laat liggen,
raakt onherroepelijk uit den tijd.
Het verkeer in zijn huidige gedaante
moge soms den indruk van een wreed
aardig monster maken, het is bij goede
dressuur een nuttig dier. De autoritei
ten hebben dat Ingezien en talrijk zijn
de verkeersregelen, welke zoowel voor
geheel het land als plaatselijk zijn op
gesteld. Bij gevaarlijke kruispunten sei
nen mechanische lichtinstallaties groen
of rood: leven of dood. Het wegennet
wordt verdeeld in hoofdverkeerswegen,
waarop alle verkeer vóór gaat, en an
dere wegen, waarop de weggebruikers
zich aan andere bepalingen moeten hou-
den. De verschillende borden met ver-
keersaanduidlngen schieten als padde
stoelen uit den grond en de kennis van
alle noodzakelijke verkeersregelen en
verkeersteekenen groeit uit tot een heg-''
le wetenschap. Met deze ordening al
léén zijn wij er echter nog niet.
oe verdienstelijk en onontbeerlijk
alle verkeersregelen en -voor
schriften en -aanduidingen ook j
mogen zijn, zij zullen eerst dan hun
grootste effect kunnen krijgen, wan
neer er zooveel mogelijk eenheid in
wordt gebracht. Men is in die richting
werkzaam, maar er blijft in dit opzicht
nog wel wat te wenschen over. Zoo zal
het b.v. voor een bultenlandschen auto
mobilist (en heuach niet voor een bul
tenlandschen alleen) bezwaren en mo
gelijk gevaren voor hem zelf en voor
anderen blijven opleveren, dat niet over
al in den lande hetzelfde Uchtsigna-
len-systeem bij weg- en straatkruisln-
gen wordt toegepast. Hoe méér eenheid
er zoowel in de verkeersregelen als in
de aanduidingen daarvan zal worden
gebracht, hoe veiliger, hoe overzichtelij
ker en hoe gemakkelUker de toestand
worden zal. Maar zelfs met de sterkst
mogelijk doorgevoerde eenheid zal het
complex van verkeersregelen en -aan
duidingen en -voorschriften toch altijd
zóó gecompliceerd blijven, dat het niet
met een vluchtlgen oogopslag of door
één enkele schriftelijke of mondelinge
uiteenzetting voldoende gekend kan
worden, het moet geoefend en beoefend
worden om in de practjjk zoo volledig
mogelijk zjjn doel te kunnen bereiken. Op
dit gebied hebben zoowel de vereenigin-
gen voor Veilig Verkeer als de groote
toeristenbonden als de A. N. W. B. en
de K. N. A. C., alsmede vele polltle-auto-
riteiten, onderwijs-Instanties, de pad
vinderij en anderen zich groote verdien
sten verworven. Het inzicht, dat het ge
biedend noodzakelkjk is, dat alle Neder
landers, in het bijzonder de kinderen,
tot goede weggebruikers moeten worden
opgevoed, heeft de laatste jaren enorm
veld gewonnen. Het Verbond van Ver-
eenlgingen voor Veilig Verkeer te
Utrecht heeft een geïllustreerden leld^
raad voor het verkeersonderwijs doen
samenstellen en zich met een adres tot
den minister van Onderwijs gericht om
op dezen leidraad de aandacht te ves
tigen en te verzoeken, dat het geven
van Verkeersonderricht op de meest
doelmatige wijze op de scholen wordt
gegeven en algemeen ingang moge vin
den. Wij voor ons zouden nog een stap
verder willen gaan. O. L moet verkeers
onderricht op alle lagere scholen ver
plichtend worden gemaakt, want de
laatste statistiek van het Centraal Bu
reau voor Statistiek wijst uit, dat het
grootste aantal verkeersongevallen over
1935 is vastgesteld bij kinderen van 50
jaar. Met deze statistiek voor oogen
wordt verplicht verkeerson- r
derricht op de lagere scholen een
gebiedende eisch, een niet meer
uit te stellen noodwendigheid. „Non
scolae, sed vltae", niet voor de schooi,
maar voor het leven moet men leeren.
Welnu, wat kunnen onze kinderen beter
leeren dan hoe zij het leven temidden
van de gevaren van het moderne ver
keer kunnen behouden?
Verplicht verkeersonderwijs beteekent
grootere veiligheid in de toekomst voor
allen.
r'