STAD S Waar de filmband rolt I J. IP Tweetal eervolle opdrachten „De opgaande zon” F ZATERDAG 3 APRIL 1937 OFFICIEELE MEDEDEEL1NGEN 'Siil VICTORIA-TH EATER geprolongeerd Drankwet Bioscoop Harmonie COVOTO „Burgtheater” DE PARTIJSTEMMING Zilveren jubileum De wereld der poppen A.F.C.-nieuws Wandversiering en een poppen«collectie ONDER HET ASPHALT VAN EEN WERELDSTAD JAMBOREE-ACT IE WORDT INGELUID -yr» CITY-THEATER 1 I 1 Ken ingenieur onderzoekt de installatie, tengevolge waarvan vermoedelijk Toelating van leerlingen tot de openbare scholen voor gewoon lager onderwijs Onze oud-st ad genoot, Piet Worm, schildert voor de wereldten toonstelling te Parys STERKER KUIKENS, IDEALE LEGSTERS BERTELS' opfokvoeder volledig voeder voor kip fe- (Comité Tooneel [uitvoeringen) Vrouwelijke Jeugdbeweging voor Katholieke Actie de Graal f. 5.20 A'DAM 1 CëO. BERTELS' kunstkorrel" Een stuk sociale geschiedenis en een brok menschelykheid fl»-*— IM WSF f A t j» er de gas-erplosie in de school van Texas is ontstaan (Staatsblad 193L ar. 47c) sterk speelstuk den een Maasbode: Alg. Handelsblad: Missleclub Telegraaf: WJ 1 reeds vele poppen van gips, sommi- ’eschllderd. andere wachten nog op de 5 Read visser de candidates bovenaan en onder streept. Wie andere namen wil, vindt die daaronder staan In alfabetische volgorde. Het kan nog voorkomen, dat iemand, die meent lid der R. K. Staatsparty te sjjn, door een of andere omstandigheid geen oproepinga- kaart heeft ontvangen. Hy kan gerust naar het stembureau gaan, waar het kaartsysteem aan wezig is. dat alle gegevens bevat. En nu nogmaals: allen Zondag ter stemming in het Gulden Vlies. de Mei geopend zal geven. Alles zooals het wezen moest: voortreffelijke bezetting van alle rollen. Den «en April herdenkt de heer Z. Donker den dag dat hy voor 25 Jaar in dienst trad by de Fa. P. J. van Kessel, RloemenmegerijnLen testraat, Alkmaar. staat Dam, Dan moet er nog degelijk op Iets anders ge let worden- Onder de lyst van plaatsvervangers staan ook de namen dergenen, die zich als lid beschikbaar stelden (links). Nu is het op passen, dat men niet tegelijk een zelf den naam aanwUst als lid in als plaatsvervanger. Wie dat doet, maakt daardoor zijn biljet ongeldig. Ten slotte dit. Wie het geheel eens is met het advies, In de gecombineerde Kringvergade ring opgesteld. vindt rechts zoowel als links, de Wij hebben in den loop van deze week reeds geweten op het groote gewicht der partijstem ming, welke Zondag as. wordt gehouden. Dit is nu het moment, dat de georganiseerde R. K. kiezer invloed kan uitoefenen op de perso nen, die hem in de Kamer zullen vertegen woordigen. Bij de officieele stemming op 36 Mei gaat het enkel over het aantal katho lieken, dat in de Kamer zal komen. Het behoeft dus geen betoog, dat wjj met de meeste klem aandringen, dat ieder lid der R. K. Staats partij van zijn recht tot stemmen ook werkelijk gebruik maakt. Om het den kiezer (óók de klezeressen wor den echter allen verwacht) wat gemakkelijk te maken, willen we hier een paar practlsche wen ken voor de stemming geven. Dat wil natuur lijk niet aeggen, dat wjj ons mengen in de kwestie, of men de geadviseerde candidaten moet stemmen dan wel een of meer der an deren. Dat is een zaak, die ieder na ernstig beraad met zich zelf moet uitmaken. Het gaat hier slechts over enkele technl- s c h e raadgevingen, om het aantal geldige stemmen zoo groot mogeiyk te maken. Op de eerste plaats dan dit: te Alkmaar houdt het stembureau zitting enkel In het Gulden Vlies (de garderobe in de gang). Er is niet zooals voorheen, óók een stembureau in het Gezellenhuls. Dus geen vergeefsche gang naar het Verdronkenoord I Het bureau is ge opend van 8.30 tot 4 uur. Ten tweede: Men verge te de oproeplngskaart niet, welke deze week is thuisbezorgd. Tegen overgave hiervan ontvangt men zijn stembiljet. Dit is er een van flink formaat. Rechts staat een lijst met de 19 candidaten, links een met de 33 plaatsvervangers. Zoowel rechts als links moeten de hokjes vóór 5 namen rood ge maakt worden. Dit moeten er beslist 5 zijn; wie er meer of minder rood maakt, maakt daardoor zijn biljet ongel- Déze appreciatie van Heyermans laten wjj geheel voor rekening van den schrijver. Red. N.HD. Zondag: Na de Hoogmis contributie betalen. 13 uur Repetitie van de dansjes voor de Operette. Maandag: Missleclub Wlegendub Rei dansen. Dinsdag: Operetteclub. Woensdag Turnen Zang. Donderdag: Handenarbeid Tooneel (Laurentius-clrkel). Vrijdag: Geestelijk uur voor alle leidsters en leden door den hoogeerw. Deken. Zaterdag: Contributie betalen van 7930 uur. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar brengen ter kennis van belanghebbenden, dat zij. die na afloop van de sa. zomervacantle hunne kinderen een der openbare scholen voor gewoon lager onderwijs wenschen te doen be zoeken. daarvan aangifte kunnen doen ter ge- meente-eecretarie, afdeeUng OnderwtK onder overlegging van het geboortebewijs van het kind (of het trouwboekje der ouders), en. voor zoover het kind de koepokinenting heeft ondergaan, van het raccinebewjjs. De aandacht wordt erop gevestigd, dat de Tesselschadeschool aan de Oudegracht (voor heen aan de Laat) in bet bijzonder bestemd Ie voor opleiding van leerlingen, 'die na het af- loopen der school waarschijnlijk gymnasiaal, «üddelbaar. handels- of uitgebreid lager on derwijs zullen genieten. De kinderen moeten voor toelating op de scholen vóór 1 October as. den leeftijd van zes jaar hebben bereikt (derhalve geboren sftta vóór of op 30 september 1931). De gelegenheid tot het doen van aangifte te opengesteld voor hen, wier geslachtsnamen aan vangen met de letters: A t/m F bij voorkeur op Maandag 5 April el. G t/m K bij voorkeur op Dinsdag 8 April eX L t/m S by voorkeur op Woensdag 7 April ek. T t/m Z bU voorkeur op Donderdag 8 April eX telkens des namiddags van 2.305 eer. De ouders of verzorgers van leerlingen uit andere gemeenten zijn verplicht de aanvragen tot toelating te richten tot het gemeentebestuur van hun woonplaats. Alkmaar. 31 Maart 1937. Burgemeester en Wethouders voomoemd. F. H. van Kinschot, Burgemeester. A. Koelma. Secretaris. e lijke leven kan concurreeren en dat zijn leven geleefd moet worden tusschen coulissen van de schijnwereld, terwijl de jonge man beschaamd terugkeert tot het jonge geluk, waarvan bet meisje al den tijd gedroomd heeft, om voor de rest geduldig te wachten tot fortune hem ook materieel gewin zal schenken. In Werner Krauss en Olga Tsjechowa vond Willl Forst uitstekende en gevoelige fllmsujet- ten, terwijl de onbekenden Hortense Raky en Willy Eichberger eveneens geschikte typen zijn. Aan allen, en in het bijzonder aan filmlief hebbers, zy Burgtheater van harte aanbevolen. A. F. C. speelt morgen een vriendschappe- Ijjken wedstrijd tegen 8. V. W. 1 van Heer Hugowaard, dat in de afgeloopen competitie uitkwam in de 3e klasse A van den DJi.VB, De laatste ontmoetingen tegen S.V.W. eindig den steeds in een overwinning voor S.V.W. AF.C.-ers maakt hieraan nu eens een eind door te trachten het tot een overwinning te brengen. Dat de trouwe supporters allen weder om een bezoek brengen aan het A F C -terrein om hun club aan «te moedigen en getuige te zijn van een aardige ontmoeting. Voor het tweede elftal staat een lastige uit wedstrijd op bet programma. Dit elftal gaat nJ. op bezoek by G.V.O. II te Krommenie. De thuiswedstrijd eindigde In een gelijk spel en wanneer dat morgen wederom bet resultaat zal zijn, dan zijn wij al tevreden. Dus. jongens, allen flink aangepakt. Voor de asp. zijn vastgesteld Oranje-Wlt a— AFC. a: AF.C. b—SV.W. a; AF.C. o—Voor waarts b: A.F.C. e—8.08 b en Rood-Wlt a— AF.C. c. Dit is een heel programma, maar nu AF.C. de beschikking heeft gekregen over een tweede terrein, n.l. voor de junioren, zal alles morgen een vlot verloop hebben. De belangrijkste wedstrijd van de junioren te AF.C. b—S.V.W. a- Mocht AF.C. het tot een overwinning brengen, dan stijgt zijn kans aan merkelijk voor het behalen van het kampioen schap. Dus boys, opgepast De spelers van het tweede elftal worden ver zocht op tijd bjj den trein te zijn; ulterUjk half twee. ....Het Centraal Tooneel heeft van dit al leraardigste blijspel een perfecte vertolking ge- een een samenspel zoo licht en fijn, dat het een voort durend genot was er haar te zien en te luiste ren.... kortom een van de beste en meest gave voorstellingen van dit seizoen.... Over het op Woensdag 7 April door het Cen traal Tooneel als laatste abonnementsvoorstel- Ilhg op te voeren blijspel ..Lorelei 1937”, oor deelt de grooff pers als volgt: Piet Worm heeft nog een tweede opdracht en wel van het Rijk, welke eveneens bestemd is voor het Nederlandsch paviljoen in de zaal, gewijd aan het verkeer en toerisme. Langs de matglazen ruiten komen op een smailen band allerlei poppen in typische kleederdrachten, welke ons land karakteriseeren van de zee tot Limburg, toe. In zijn atelier In de Amstellaan te Amster dam staan ge al tesc naaister, die haar rokjes en broeken moet ge ven. De Volendammers. de boeren uit Zeeland en Noord-Brabant, de kaasdragers, de Staphor- sters en andere leuke gipsen figuurtjes worden geflankeerd door molens, scheepjes of geveltjes van oude gebouwen, of door boerenkarren. De veertig centimeter hooge veelal dansende poppen worden eerst van gips vervaardigd en daarna geschilderd. De strakke lijfjes der vrou wen met bloemenmotieven zijn reeds gekleurd in frissche tinten, maar de rokken moeten nog bevestigd worden over het Ijzerdraad, dat nu uit het gips steekt. Ook eenlge karakteristieke Hollandsche attributen, als een lange pijp, ta bakspot, kruikje jenever, worden rondom deae poppenwereld gerangschikt. Met veel animo Is de heer Worm bezig met zijn opdracht, welke veel werk kost, want elk poppenpaar moet weer anders geschilderd wor den en de kleederdrachten moeten juist zijn, terwijl hU met veel fantasie aardige entourages weet te bedenken voor zijn vroolyke voorstel lingen, welke wel de aandacht zullen trekken als versiering der wanden van de afdeeiing toerisme. De groote wandschildering zal in kleinere vierkante platen naar de wereldtentoonstelling gezonden worden, welke daar weer aan elkaar worden gezet. De poppen zullen met zorg moe ten worden Ingepakt. Het was wel te voorzien, dat een film als Vlctorla-theater in de Paaschweek gedraald j heeft, die zooveel streelends voor oog en oor bevat, geprolongeerd zou worden. Duizenden hebben er reeds van genoten, en andere dui zenden willen ze eveneens gaarne zien. Daar is de komende dagen dus nog gelegenheid voor en wij twijfelen er niet aan. dat het leven en het werken van ’s werelds grootsten Show man Ziegfeld door allen interessant gevonden zal worden. Een nieuw en fraai voorprogramma Is In- gezet, zoodat wjj een 1 bezoek aan Vlctorla- theater voor volwassenen kunnen aanbevelen. tegenwoordlger van het grootkapitaal, de niets ontziende, geslepen zakenman. Wij ontmoeten hem ten huize van Mathijs wiens zaak hij, na haar eerst stelselmatig kapot geconcurreerd te hebben, voor een geringe vergoeding tracht op te koopen. Thijs weigert daarop in te gaan, niet uit eigenzinnigheid, doch omdat hij zfch niet vrijwillig wenscht over te geven aan een zijns inziens immoreele macht. Zoo vinden wij bij Heijermans steeds de zedelljke overtuiging als de drijfveer onze rlchtgevende handelingen. Het is opvallend tot hoeveel elementair christe lijke waarheden Hejjermans (die Inderdaad zeer dicht nabij het katholicisme moet hebben ge staan) komt. Daar is het geloof In de waarde van de schuldbelijdenis die aan de vergeving moet voorafgaan (eenmotief dat wij ook fn „Schuld en Boete” van Dostojewsky vinden) daar is het pleldoof voor de kracht van het geweten en meerdere uitingen die voor de zooveelste maal bewijzen dat de ziel van nature christelijk is. .De opgaande zon” vond enkele maanden na zjjn voltooiing, in December 1908 zjjn Neder- landsche première te Amsterdam met Alex Post als Mathijs de Sterke en Mevrouw, v. d. Horst als Sonja. De persstemmen liepen (gelijk meer gebeurt) sterk uiteen. De sociale en ook de ar tistieke tendensen vonden vóór en tegenstan ders. Eenzelfde rumoer ontstond In het buiten land bU de opvoering van het spel. Zoo gaat „Dfe neue Sonne" twee jaar later (in 1910) te Berlijn en ontketent een waren persoorlog tus schen vóór en tegenstanders van het naturalis tische theater. Maar onderwijl wordt het stuk een Internationaal succes. In 1913 gaat het te Weenen in het Neues Theater, maar nog altijd blijken de meeningen verdeeld. Eerst In 1929 nadat reeds drie jaar daarvoor de Engelsche vertaling was verschenen had de opvoering te Londen In het Klngsway-theater een over weldigend succes en een onverdeeld geestdriftige pers. Nadien maakte „The rising Sun” een trlompftocht door Engeland en Amerfka. Het stuk werd nu gespeeld tn alle landen van Eu ropa en stond op het repertoire van leder voor aanstaand gezelschap. Ook In Nederland werd het telkens weer met succes opgevoerd, zoo herinner Ik mij uitstekende opvoeringen onder Rooyaards, metJacquellne Rooyaards-Sandberg als de moeder en Magda Jansens als Sonja. De eerst aarzelend erkende kwaliteiten en de nieu we tooneelstljl hadden het gewonnen. Wat die tooneelstljl betreft, leven wij alweer in een an dere periode en zjjn daardoor In staat de be perkingen van dezen stijl te overzien en te begrijpen, leder .Jsme” heetf zijn natuurlijke begrenzingen. Doch hoe men vandaag ook cyer het realisme als tooneelvorm denkt, men dient toe te geven dat een waarachtig kunstenaar steeds boven de beperkingen van het „Isme" uit weet te stijgen. Zoekend naar de werkelijk heid, vonden de beste realisten steeds méér dan de werkelijkheid, namelijk: de waartield, of al thans een brokje daarvan. ,De opgaande zon" Is een maar ook een zwaar speelstuk en men kan vragen of de leek het ,jun" kan. ik geloof van wel. Ik meen dat het algemeen menschelljke dat de tooneelflguren kenmerkt, ook voor den lee- kenspeler gemakkelijk te benaderen is. Natuur lijk moet men geen virtuositeit eiachen, geen haarfijne, psychologische ontledingen. Hetgeen men verlangen mag, is zuiverheid, overgave en ontroeringskracht. Mijn arbeid als regisseur Is er dan ook op j^n-lcMt gelvèest,' dléfl klkHk van innerlijke waar-' achtigheidtos te zlaap. Het ulterjljke effect komt altijd op de tweede plaats, vóór allés dient naar mijn meenlng gestreefd naar geestelijke spanning en belangelooee overgave aan het spel zonder effectbejag of persoonlijke tjdelheldjes. Samen dient de idee uitgedragen welke in het drama vervat Is. De kerngedachte van „De opgaande zon” Is een bemoedigende, want Heij ermans schreef dit spel van ondergang tot een troost. „Blijf innerlijk een vrjj mensch, ga niet onder in bet kleine, het leven is ondanks zorgen en verdriet groot en goed, en waard om geleefd te worden." Deae idee moet het spel beheer- schen. Het stuk zal worden opgevoerd in den reeds historisch geworden .stijl” van ongeveer negen tien honderd, het zal spelen in de kleedlng van dfen tijd, tusschen de meubels van dien tijd. Het sociale conflict wijkt daardoor meer terug, terwijl het eeuwig menschelljke op den voor grond komt. Of hetgeen beoogd wordt, ook bereikt zal worden, is niet aan mij om op deze plaats te beoordeelen. Wel mag. dunkt mij gezegd worden, dat door de medespelenden hard en eerlijk is gewerkt. JAN BEERENDS. Ingekomen Is een verzoek van F. Eppinga, alhier, om een verlof A verlof voor den ver koop van zwak-alcoholischen drank In het klein zoowel voor gebruik ter plaatse, voor welke het verlof geldt, als voor gebruik elders in het perceel St Annastraat nr. 23. Binnen twee weken na dagteekening dezer kan een leder schriftelijk bezwaren tegen het verleenen van dit verlof Indienen. Alkmaar, 2 April 1937. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. Een eensatloneele en spannende film, zooals we er In den regel maar weinig te zien krijgen. De sensatie Is hier niet van de goedkoope soort, maar zal zelfs de meest verwende bioscoop bezoekers boeien. De geschiedenis die zich groo- tcndeels afspeelt in de Berljjnsche „Onder- grondsche” Is als volgt. Hans Scheffer en zijn vader zjjn belden in dienst van den Berljjnschen Ondergrondschen Spoorweg. Hans doet dienst als perronchef en redt een jonge dame, die zich onder een btnnenrollen- Alle foutief voederen wordt hierdoor opgeheven. Eenvoudiger, voordeeli- ger en betere voeding I Betere be vruchting; lagere productiekosten van het ei. Indien niet ter plaatse verkrijgbaar, geschiedt de levering door de fabriek Het is mln of meer een merkwaardig feit, dat de zwierige, glimlachende figuur uit de Dult- sche operettefilms. Willl Forst, degene moet zijn, die de filmmakende en genietende wereld toont, hoe een film tot stand kan komen die doqr het groote publiek geaccepteerd wordt en toch de wetten der filmkunst niet tot een aan fluiting maakt. Na de middelmatige „Maske rade" verraste Forst de wereld met „Mazurka”, een film met een banaal gegeven weliswaar, maar die door haar bewonderenswaardlge com positie en door reeksen van filmisch zuivere accenten, dat banale gegeven zelfs aanvaardbaar maakte en werd tot een respectabel werkstuk. Natuurlijk kon het bjj deze film niet blijven en na zich en-passant nog te hebben opgehou den met hetwnaken van de operettefilm .AHo- tria", schiep Forst ..Burgtheater”, waarin hij den geest van dit eerwaardig Weensch tooneel- centrum maakte tot een bestanddeel van zijn film. Het gegeven van deze jongste film is evenmin origineel als dat van Mazurka, maar staat er toch vrij ver boven verheven; het is voornamer van toon en gedachte en het is alsof deze gewaardeerde eigenschappen op de film, die ook minder tragisch en meer roman tisch is dan „Mazurka", zjjn overgegaan. Trekt men de vergelijking tusschen beide films ver der door, dan is het moeilijk te bepalen, aan welke van de twee als film de voorkeur moet worden gegeven, maar toch kan de veronder stelling. dat .Mazurka" feller aangreep, niet zonder grond worden beschouwd, al moet ook worden toegegeven, dat het eenigszins sensa tioneel gegeven op de bewogenheid van deze film 'n zekeren invloed kan hebben uitgeoefend, althans op den indruk, dien een beschouwing van de reeks beelden nalaat. Laten we de vergelijking tusschen de belde scheppingen van Forst varen, ten einde ons te bepalen tot „Burgtheater", dan moet ook nu weer erkend worden, dat Forst toont een film maker te zijn met zeer veel goeden smaak en gevoel voor fijnen humor, maar ook iemand en dat is het voornaamste die de film weet te gebruiken als een zelfstandig uitdrukkings middel, al ontkomt ook hij niet aan meer dan een zwak moment. De beweeglijkheid van de camera, die de menschelljke figuren nauw keurig bespiedt om hun kleinere en grootere emoties weer te geven, de beeldmontage, die soms een geestige, soms een navrant effect te weeg brengt, de meesterlijke verbeelding van het geroddel in de stad, de felle scène aan de kaarttafel en de respectabele verantwoorde verwerkklng van het tooneelgebeuren in het fllmgeheel, doen de meesterhand herkennen. Niet altijd weet die hand even strak te regee- ren; er zUn oogenblikken, die aan de gaafheid van het geheel afbreuk doen, maar gelukkig is er altijd nog zooveel goede smaak aanwezig, dat ook die onderbrekingen van het fllmrhythme tegen het zakken tot een te laag niveau worden behoed. Jammer is het, dat Forst het geluid minder beheerscht dan het beeld, al wordt bet vrij sober toegepast: tamelijk klakkeloos Is het toch we] verwerkt, zoodat de constructieve functie, die het kan hebben, wel eenigermate afwezig is. Het verhaal te in weinig woorden te vertellen: een vrU oude tooneelspeler van groote beroemd heid wil eenmaal werkelijk leven en de schijn wereld van achter het voetlicht ontvluchten. Hjj vat liefde op voor een Jonge vrouw, meent dat die liefde wordt beantwoord, terwijl in wer kelijkheid de jonge vrouw met haar gedachten verwijlt bU een jongen man. wiens gedachten juist weer meer bij het tooneel en het behalen van eer en roem zijn, dan bij het meisje. Het noodzakelijke conflict te natuurlijk onvermijde lijk. Het dreigt noodlottige gevolgen te hebben. >maar ten slotte leert de oude tooneelspeler, dat hU niet meer met de jeugd in bet werke- kippen-, kal koenen’ en eendenkuikens van 2-30 dagen oud, gevolgd door de voeding met uitsluitend; (<«bitte<U» ün>») f-0.90 1.50 5.75 tsta Sspcntonéwé Kundkwrel (losiropwd* kies») N. DCDTEI C’ OllEFAIRIEKEH y. DCKI CU AfD KUNSTKORHEL Vrijdagavond hebben de gezamenlijke Alk- maarsc*he Verkenners, voortrekkers en wel pen de jamboree-actle Ingeluid met het aan bieden der brochure aan burgemeester jhr. F. H. v. Kinschot en den Hoogeerw. Deken E. F. Rengs. Te kwart voor 8 stelde de stoet Van 230 jongelieden met leidsters en leiders zich op b(j het Oude Ziekenhuls-terreln. Vandaar ging de tocht naar het woonhuis van den burge meester aan den NleuwlandersingeL Vrooiyk wapperden vlaggen en vaandels in den fris- schen avondwind, dapper sloegen de tromme laars, terwijl Soli Deo Gloria een paar pittige marschen speelde. Het geheel werd door een groot aantal fakkels fantastisch verlicht. Toen de stoet bjj het huls van den burge meester aankwam, kwam deze met mevrouw v. Kinschot naar buiten. Ook mevr. Koelmn bevond zich bij het gezelschap. 1 Een fiksche welp klom op de schouders van een grootêren broeder en fungeerde op die hooge zitplaats als dirigent en voorzanger. Geestdriftig werd de „yell” aangeheven, waarna een paar frissche padvindersliederen werden gezongen. Dat hierin het onderwerp jamboree 1937 te Vogelenzang nog al eens aan de orde kwam spreekt vanzelf. Toen kwam het plechtige, officieele moment. Twee welpen, een uit de André de Thaye-groep en een uit de Geuzen-groep traden naar voren en boden den burgemeester de brochure aan, welke door de leden zelf héél smaakvol In leer was gebonden. Burgemeester van Kinschot dankte voor de mooie en juiste wijze, waarop deze brochure werd aangeboden. Mijn hart, aldus spr„ klopt voor de padvinderij, waaraan Ik vol vertrou wen mijn drie jongens heb gegeven, om het mooie doel door Baden Powell aangegeven, te bereiken, en de saamhoorlgheld. waaraan de wereld zoo groote behoefte heeft, te be oefenen. Het Is een groote eer dat ons land is uitge kozen voor de groote jamboree, en spr. hoopt, dat zü volkomen moge slagen, opdat daardoor de mooie padvlndersgedachte nog meer ingang mag vinden. Na een driemaal herhaald cheer voor bur- Kinschot werd het Wll- Te midden van de torens en huizen groot en forsch de poppenkast op den welke elke vreemdeling bjj een bezoek aan de hoofdstad ziet als een typisch verschijnsel in het stadsbeeld, evenals het draaiorgel. Verschillende gedeelten van deze kleurige montage van het karakteristieke van Amster dam zjjn reeds op de triplex-platen opgezet. Hier en daar moeten de kleuren nog verzacht worden of details worden bijgewerkt. De wand schildering komt in de hal in het paviljoen boven den toegang van de afdeeiing van de Holland-Amerika Lijn. gemeester en mevr, helmus gezongen. Verder trok toen de stoet, bewonderd door drommen belangstellenden naar het Verdron kenoord. Op de trappen van de pastorie stond hier de Hoogeerw. Deken E. P. Rengs, met de Weleerw. kapelaans M. O. van Stijn en A. C. van Rooyen. Hetzelfde ceremonieel als bfj den burgemees ter werd hier herhaald, waarna de Deken een kort woord sprak. De hoogeerw. spreker seide zeer gevoelig en dankbaar te zijn voor de hul de, hem hier gebracht, al besefte hjj, dat deze niet zijn persoon betrof, maar den drager van het geestelijk gezag. Het is zoo juist gezien, naast het wereldlijk gezag, óók het geestelijk gezag te erkennen, want het eerste wordt ge schraagd door het tweede. Dat de katholieke verkenners by deze hukje aAB hun geestelijke leiders, ook hun broeders konden meekrijgend verheugde Deken ten zeerste. Hjj hoopt, flat deze onver wacht schoone avond een voorteeken mag zijn van het welslagen der jamboree, en dat alle Alkmaarsche padvinders aan dit succes zou den meewerken. Na de gebruikelijke cheers op den Daken trok de stoet weer het Smalle Verdronken oord af, om de wandeling door de stad voort te zetten. Op het Waagpiein werd ten slotte de op tocht ontbonden. ....Terence Rattigan's blijspel Is als zijn hel din; het heeft even weinig inhoud en even veel charme. Men vermaakt er zich kostelijk mee..., en de rollen zijn uitnemend bezet.... Mary Dresselhuys bezit alle eigenschappen om deze Diana tot in haar vingertoppen volmaakt uit te beelden.... Zjj speelt zulke rollen vol maakt.... Onze oud-stadgenoot. de heer Piet Worm, heeft van de gemeente Amsterdam en van het Rijk de opdracht ontvangen, respectievelijk een wandschildering en een illustratie voor de af deeiing verkeer en toerisme van het Nederland- sche Paviljoen op de Wereldtentoonstelling te te vervaardigen. Naar aanleiding hiervan lezen wij in .De Te legraaf": De Oudekerkatoren. de achtergevels, die in ’t Damrakwater weerspiegelen, de massieve Beurstoren, de Palelskoepel, de poppenkast op den Dam, de meeuwen, en het draaiorgel niet te vergeten.... dit alles Is karakteristiek voor Amsterdam en valt den vreemdeling op bij zjjn binnenkomen. En deze beelden vormen met het fraaie sil houet van de kathedraalachtige Sint Nicolaas- kerk en van den spitsen „Telegraaf ’-toren en de machtige kranen aan de Handelskade de voornaamste onderdeelen van een groote wand schildering. welke de Illustrator Plet Worm be zig is te vervaardigen voor dé hal van het Ne- derlandsche paviljoen op de Parjjsche We reldtentoonstelling, welke in worden. Een dergelijke schildering van meer dan vijf meter breed en zes meter hoog neemt veel plaats In. Daarom heeft de jeugdige kunstenaar de beschikking gekregen over een leegstaande school in den voormaligen Stadstimmertuln in de hoofdstad, waar hjj thans reeds een heel eind gevorderd is met zjjn werk, dat een op dracht is van de gemeente Amsterdam. ongefrankeerd onder rembours of na bestelling per postwissel. SKO 10X0 50 xa Bntek' Opfolvwéw CO. f. 1.05 1.50 7.45 Beith' Kundkorrtl B den trein wil werpen. Het meisje Gerda Volk mann Is tot deze daad gekomen uit overspan ning en schaamte, omdat haar broeder juist wegens diefstal werd veroordeeld. Een collega Ziegfeld de Revuekoning ran Hans, Fritz Buchholz, is verloofd met een zekere Lotte Kröger die aan het station clga- retten verkoopt. Fritz en zijn meisje dringen er bij Hans op aan. dat hij nog eens nader met Gerda zal kennismaken. Hans slaagt hierin en het ge volg is, dat ze met z*n vieren uitgalm. Bet blijft echter niet by één avond. Zooals gewoonrijk in dergelyke gevallen komt Amor er by te pas. Hans en Gerda worden het eens en beslui ten te gaan trouwen. Hans stuit echter op het verzet van zyn ra der, die niet toestemt in een huwehjk met een mannequin en zuster van een dief. Hierdoor ontstaat een verwydering tusschen vader en zoon. Max. de broer van Gerda, komt intus- schen uit de gevangenis. Opnieuw In aanraking komende met vrienden uit de onderwereld, gaat Max wederom den verkeerden weg op en werkt met de anderen een plan uit, om van uit een luchtschacht van de ondergrondsche een gre„ slag te slaan. Max weet een belangrijk bedrag te bemachtigen, dat Hans van zyn vereeniging in bewaring heeft en wil hem zoo dwingen, den sleutel der luchtschacht te leveren. Hans doet dit ten slotte, doch niet dan nadat hy de po litie op de hoogte heeft gesteld. Op deze wyze wordt na veel moeite en emotlevolle verwikke lingen de bende gesnapt, en als Gerda bewyst een goed en eeriyk meisje te zyn, dan gaat ook Scheffer Sr. met de plannen van zyn zoon ac toord. De hoofdrollen worden vertolkt door Gustav Fröhlich en Heli Tinkenzeller. Van het keurig verzorgde voorprogramma waarin ac- tueele en uitgebeelde journaals voorkomen zy voornameiyk vermeld de prachtig gekleurde teekenfllm, die bewondering doet wekken. In dit 'groote programma is ook de note co- mique niet vergeten met de komische film „Ge dienstige geest", waarby niemand zyn lachlust zal kunnen beheerschen. De bloscoopllefhebbers doen dus met een bezoek aan de Harmonie deze week een zeer goede keuze. Naar aanleiding van de opvoering van „De opgaande zon” hier ter stede, verleenen Wij gaarne plaatsruimte aan de volgende bijdrage. Het belangrijkste tooneel van de negentiende begin twintigste eeuw wordt gevormd door het zoogenaamde naturalistisch- drama, waaruit meer of minder sterk een so ciale ideologie pleegt te spreken. Dat sociale element en die realistische schildering vinden wU o.a. by den grooten Dultschen dramaturg Gerard Hauptmann wiens spel „Die Weber” groote bekendheid verwierf en diepe ontroering verwekte. Hoezeer het realistisch drama de geesten beroerde, lezen wy os. uit de aantee- keningen van de beroemde teekenares KAthe Colwltz die op het thema van .Die Weber" een prachtige serie gravures schiep, wy kunnen die diepe werking van dit tooneel eerst goed verstaan, wanneer wy bedenken hoe het realis tische drama ontstond in een tydperk dat den ondergang zag van een uitgebloelde romantiek, een romantiek welke niet meer paste in een tjjd vol sociale, ‘maatschappelyke en staatkun dige woelingen en revolutionnalre stroomingen. In ons land wordt het realistische drama het sterkst vertegenwoordigd door den uitmunten den tooneelschryver Herman Heijermans. wy behoeven slechts enkele van zyn spelen te noe men, zooals „Op hoop van zegen”, ,Dva Bon- neur", „Uitkomst", ..Schakels”, ,De opgaande zon” om de reallstisch-soclale sfeer in herin nering te roepen. wy dienen daarby echter niet te vergeten, dat Heijermans meer is dan enkel realist, hy be paalde zich er nimmer toe de realiteit louter en alleen te constateeren, gelyk byvoorobeeld een koel-lntellectueel waarnemer als Marcel Emants deed. Heyermans is vóór alles een strij dend idealist, zyn wapenspreuk is: mensche- Hjkheld. Het socialisme dat hy aanhangt., is geen socialisme in klein-poUtieken zin, het be- teekent voor hem een strijd om rechtvaardig heid. De opstandigheid welke zoo menig van zyn figuren kenmerkt, is de opstandigheid tegen onrecht en onwaarachtigheid. In al zyn stukken voert hy een pleidooi voor menscheiyke goed heid en mededoogen, voor inneriyke penheid en rechtvaardigheidszin, hy is een ver woed vechter tegen de zyn tyd overheerschende „burgeriykheld”, dat wil in de terminologie van dat tydperk zeggen: de schijnheilige, oppervlak kige en inneriyk-vermolmde levenshouding. Dat Heyermans zich in dien strijd wel eens vergiste, dat hy zyn voorbeelden niet altyd met de noodlge distinctie koes, dat zyn maatsta ven wel eens te subjectief waren, dat weten wy uit zyn werk (men denke maar aan „Aller zielen") maar aan zyn goede, eeriyke intenties behoeft men daarby, meen ik, nooit te twyfelen. Heijermans was niet alleen een knap schrijver, maar ook een goed en nobel mensch. Niet in zyn realisme maar in zyn idealisme schuilt de diepste kracht van zyn tooneelwer- ken, leder stuk is een belydenis en een stryd- kreet. Daarom juist meende ik 1 verantwoord, een zyner werken met leeken te gaan spe len. Het leekenspel toch behoeft, althans vol gens myn overtuiging, gedragen te worden 'detot actieve geesteshouding welke zfch in het spel wil demonstreeren. Het leekenspel in zyn beste beteekenis, is steeds een belydenis. een credo. De vorm waarin het leekentooneel zich in de toekomst zal uiten zal weliswaar niet gaan in de richting van het reallstlsch-natura- llstische theater, (tenminste, dat valt niet te verwachten) doch primair is de getuigenis als zoodanig, primair is het karakter van beiydend, van strydend, van getuigend tooneel. „De opgaande ton” het spel dat voor uitvoe ring gekozen werd, behoort met „Op hoop van Zegen" tot de best gebouwde en sterkste speel stukken die Heyermans schreef. Het stuk dat door den schrijver tijdens diens verbiyf te Ber lijn in 1908 voltooid werd, verplaatst ons' in de overgangsperiode van de negentiende tot de twintigste eeuw en brengt ons de geschiedenis van een middenstandsgezin dat door het dan alom opkomend grootbedrijf tot den ondergang wordt gebracht. Ook om dit gegeven acht ik „De opgaande zon" een tooneelwerk dat nog heden de aandacht ten volle verdient. Immers als schildering van de toenmalige conflicten beteekent het een brok sociale geschiedenis, een zeer karakteristieke bladzijde uit de historie van den middenstand, van een middenstand die toenmaals hoofdzakelyk bestond uit aan zich zelf overgelaten personen die door geen enkelen organischen band met hun standgemeenschap verbanden waren. De middenstander stond in de maatschappij van zjjn dagen als een geïsoleerde enkeling, gekneld tusschen de ontwakende ar beidersmassa en een georganiseerd grootkapi taal. De ondergang leek voor de deur te staan. Over die noodlotstemming is men nu gelukkig heen, de economische moefiykheden van dit oogenblik worden momenteel door middenstand en grootbedryf gelijkeiyk gevoeld, zy liggen niet meer uitsluitend in het vlak der sociale verhou dingen. De middenstand heeft als standsgroe- peering zyn eigen weerbaar organisme gekregen en daarmede is de toestand gewyzigd Maar juist daarom is het interessant, terug te zien op den moeliyken weg die werd afgelegd. Heyermans beschryft echter niet allereerst be paalde sociale conflicten al neemt hy deze geregeld tot uitgangspunt zyner werken maar teekent vooral sociale milieu’s, hy beschryft de zeden en gewoonten van zyn tyd. Het sociale gegeven is hem steeds aanleiding tot het schep pen van conflicten van diep-menscheiyken aard. Het gaat by Heyermans altyd om den mensch en om diens gekneusde menschelykheid. Daar is Thys de Sterke, de eigenaar van de tot ondergang gedoemde middenstandszaad een mensch vol droomen en onuitgesproken, kinder- lyke verlangens, een mensch die zich vry zoekt te vechten uit de benauwende sfeer van het kleln-burgeriyke waarin hy leven moet, een mensch die de kracht vindt, z*n zorgen te verbergen onder een mom van vroolykheid De moeder, Anna Marie, is daarentegen vereen zaamd en verbitterd, haar geesteiyke horizon, die nftnmer wyd lag, is met de jaren ingekrom pen, haar hart is verkild onder de zorgen van allen dag, zy handhaaft zich slechts in verbe tenheid en zelfbeklag. Tusschen deze belden staat Sonja, de-dochter die allen kommer lachend draagt, sterk in haar verbond met den vader en in haar, aanvankeiyk verzwegen, liefde voor NaptaJie. den schuchteren, nobelen „school meester”. Maar de dappere Sonja wordt als de ondergang voor de deur staat door mededoogen met den vader één moment zwak, in een wan hopig oogenblik laat zy de petroleumlamp ral len waardoor ^en hevige brand ontstaat. In den brand komt het zwakzinnige dochtertje van de buurvrouw om. Doch van dit dieptepunt af begint by Heyermans de opgang naar de be- vrydlng, naar de geesteiyke vrywording. In een ontroerende belydenis zegt Sonja haar schuld uit en aanvaardt zy haar straf, bygestaan door den vader en door Naptalie wiens liefde sterk genoeg biykt om te kunnen vergeven. Naast deze vier menschen: vader, moeder, Sonja, Nap talie, staan de anderen en spelen hun rol in dit drama van sociale strekking en algemeen Luchtig en voortreffelyk amusement in het Centraal Theater.... Voortreffelyk samen spel, met vele koeteiyke scènes.men weet hoe het Centraal Tooneel zulk licht tooneel In de puntjes kan spelen, en dit lichte tooneel is zoo gespeeld, zonder eenlge pretentie, in zyn soort vol geest en goede vondsten, jong, iro nisch, fyn en boeiend.... Nw. Rotterd. Courant: een glanzend spel, waarmee een stamp volle zaal zich uitstekend heeft geamuseerd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 3