land Schaakrubriek E I J 1< XM 1 i i ri De bouw Belgische scholieren van in ons 333 Zoekt gij betrouwbaar Personeel? de „Nieuw Amsterdam” I F’J T. Plaats dan een „Omroeper” gezinnen voor 80. I 1 1 JEW IfiHI 1 pw DINSDAG APRIL 1»J7 f De zomerdienst van de D. L. H. HANDEL MET ZU1D-SLAVIË t den 4 FRANKRIJK EN HET OCEAAN- LUCHTVERKEER JUNKERS JU-52 VOOR BRITISH AIRWAYS NIEUWE DUITSCHE LUCHT VERBINDINGEN - DEENSCHE BELANGSTELLING VOOR DE G-I iiiiiiiiiiiiiiiiiwituiHNiiHiiiiiiiiiHiminmnmNnmÊ Wedatryd in het oplossen van schaakproblemen i Herinneringsmedaille van Boerenoorlog <1 0 o FOTOREPORTAGE bij de teweter leting ^e ven Amsterdam van de werf de* doo» '»rrr 9 St. Pierre et Miquelon al* basis? Eerste publicatie S 7 6 Stand na den 18den zet van Zwart. 5 8 4 7 1 6 2 S 1 3 Wit geeft mat in twee zetten 2 PROBLEEM no. 1M 1 Auteur wordt bij de oplossing genoemd b d h 8 c CORRESPONDENTIE goede renrull ^Wlt geeft mat in twee aetten 1 al toernooi te Kartobad 19» :U< D genberk, A. H. Rottardamskhe Droogdok Mij. i H M da Koningin op Zaterdag Niet minder dan 20 K.M lengte ankerketting zal gebruikt worden ais ••"•"••"•nnnnnnmnmniinnjnnnniiiinnnnHiiimmnTnmmmmfmRin^ In verband met da tewaterlating Koningin verricht zal worden, bouwd, welke PROBLEEM no. 1S1 J W. Deutekom te Behagen Ook de correspondentieschaker, voor wien wij in de vorige rubriek een partner vroegen is voor zien. Van eenige aanmeldingen konden wij geen gebruik meer maken. MatowrqS b 1 prachtig ah a oven wM kjfkon naar onaa phatfar-mei-'n-praatte ovar veiMg vwdtoor. En toch hebben we nog (lavea dat a aa ovanlaai. mlh-a don maar uS aadtt al dia aankan In praetfk brengt. 10. Dc3c7!( Deze eene eet slaat alle figu ren van zwart met lamheid, waarna zijn positie hopeloos te.) IS. KgS—g7; 20. Tfl—f5! d4xe4; 21. Pd2xe4. De7—b4. «Berust in het Onvermij delijke.) 22. Tf5xg5t en zwart gaf de partij op. De annotaties zijn door ons een weinig* ver kort. Zooals bekend, heeft de British Airways Ltd. onlangs een bestelling geplaatst voor twee drie- motorlge Junkersvllegtulgen van 1 type Ju-52. Het eerste toestel voor deze maatschappij be stemd, te Schiphol gepasseerd op weg naar En- Alle correspondentie betreffende deze rubriek, gelieve men te zenden aan Jos Duvergé, Korte Prinsengracht 55. Amsterdam. abcdefgb ball«M .NiwU *4 Inzenders van Problemen. Wij ontvangen var. vele zijden problemen ter plaatsing of ter be- oordeellng. die blijk geven dat de Inzenders nog terzake onkundig zijn. Alvorens te trachten problemen .te maken, moet men als er inderdaad aanleg is. eerst stu die van ihet onderwerp maken. Een inzender: C. J. 8. te A. toont begrip te hebben wat een schaakprobleem moet zijn. Toch kunnen wij zijn opgaaf niet plaatsen, omdat er in den diagram stand een schaakzet van de zwarte koningin mogellj!* te. waartegen wit geen afweer die te vens mataet is gereed heeft. In problemen met een rijken inhoud moet dat soms geduld wor den. in eenvoudige problemen zijn dergelijke constructiefouten te storend. H G t A. te H Er kan bij vei 3 >ng een onoplosbaar probleem worden opgenomen. En hiermede Is dit onderwerp meer dan voldoende toegelicht. P. J. v. O. te B o. Z. Problemen met gering materiaal kunnen kunstwerken zijn. Het ligt niet aan de hoeveelheid, maar aan het gebruik dat In een bijeenkomst op Zaterdagmiddag 17 April van 3 tot 5 uur in een der zalen van den Dierentuin zal gelegenheid gegeven worden om een verzoekschrift te teekenen ter verkrijging te vermijden. Met het oog hierop was het ech ter beter 8. Ddl—c2 te spelen daar zwart na den tekstzet, in plaats van met het paard te slaan, c7—c6 en daarna f7f5 kon spelen.) 8 Pe4xc3, 9. Db3xc3; c7—c8; 10 Rfl—d3. Pb3—d7; 11. 00, tlf5; 12. Tal—cl, g7g5. (Deze aan val. een meester als Maroczy geheel on waardig, compromitteert de koningsstelllng hopeloos.) 13 Pf3d2!. Tf8f7 (Even onverklaarbaar als de vorige zet. Iets beter was 13Pd7f6 in aansluiting met 14Rc8d7 enz.) 14. f2f3, e6e5. (In de hoop op gedwongen koninginne rol! op den 18en zet. doch zonder zich voldoen de rekenschap te geven van het antwoord 1». Dc3c7. De partij is overigens ook, zonder dit. reeds voor zwart verloren.) 15. c4xd5. c6xd5. 18. e3—e4, f5xe4; 17. f3xe4. Tfgxflt; 18. TClxfl, e5xd4. (Met de berekening 19. Dc3xd4. De7e5 enz. De volgende zet van wit verstoort deae illusie.). UIT MUN BESTE SCHAAKPARTIJEN VAN AU EC HI N d. Berg te Zilk; J. t Hof te Oplossingen gelieve men binnen 14 dagen In te zenden. Dit te de wagen ran mijn vriend. Ik rö Ua zoo hard asogeUjk Dw Wereld-Suiker confnrentle is Maandag in de Locarnozaal van het Foreign Office te Londen door Ramsay MacDonald geopend. Links naast den Engelschen staatsman de Nederlandsche minister-president dr. H. Colijn Oplossing van 95 (F. W. Nanning te Eind hoven) 1. f4. Driedubbele dreiging, waarvoor vergoeding is in twee thematische varianten, die door penningen de duals verhinderen1 Txf4 (de witte koningin te gepend) 2. Pe3 mat. Rxf4 (nu staat het paard g2 geopend). 2. Dh3 mat. Geestig! Alle eerste zetten met de koningin worden, weerlegd door den toren. waardoor zwart den witten Koning schaak zet 1 Rd5?’ heeft £een perspectief. Oplossing van no. 96 (C. Mansfield, Bristol) 1. Pxb3 dreigt 2. Pd2 ihat. sleutelzet geeft zwart het vluchtveld c6 en doet de volgende matver- andering ontstaan: In den diagramstand volgt op 1. Kc4, 2 Rxb3 mat. dat door den sleutelzet verandert in 2. Pb -d4 mat. Prachtige crosschecks ontstaan door zetten van den zwarten toren 1. Pd2t en 1. Pe5t weerlegt zwart met Kxd4; 1. Pf5 met Kc4; 1. Rxb3 met Tc4 en 1. Dh5+ met f5. 0 9 wswwMH MM Nu in geheel Europa de zomerdienst voor het luchtverkeer te ingegaan, heeft ook het Duit- ache *!UChl verkeer een aanzienlijke uitbreiding ondergaan. Met 96 aankomende en vertrekken de vliegtuigen per dag wordt Berlijn In den zo mer tot een der drukste luchthavens van Europa de tweede plaats wordt ingenomen door Frank fort aan den Main, met 62 komende en gaande verkeersvliegtuigen per dag. Het vliegveld Rheim-Main te Prankfort heeft zich in korten tijd tot de belangrijkste luchthaven van West- Duitschland ontwikkeld; het te het begin- en eindpunt van den Duitschen luchtpostdienst over den Zuidelijken AUantischen Oceaan naar Chili, een Ijjn van 15300 KM lengte, en wordt in den zomer weer hét centrum van het lucht verkeer op Noord- en Zuld-Amerika. Nieuw zijn de Dultache verbindingen Berlijn— Stockholm, een afstand van bijna 1000 KM. die zonder tusschenlanding in vier uur gevlogen wordt, OsloGothenburgKopenhagenHam burgLonden 1550 KM. welk in acht uur wordt gevlogen en BerlijnKoningsbergenKowno— RigaRevalHelsingfors. Vermelding verdient voorts de verbinding AtheneLonden, meer dan 3000 KM., die in 14 uur wofdt afgelegd, inbe grepen een tijd van twee uur totaal die noodig te voor de tusschenlandingen te Saloniki. Sofia. Belgrado, Boedapest. Weenen. Salzburg, München. Frankfort, Brussel. De reis Berlijn— StuttgartGenèveMarseilleBurgos Lissa bon. 2700 K M neemt 1214 uur In beslag. De dienstregeling der Dulteche Lufthansa, is zoodanig, dat men uit alle aan het binnen- landsche luchtnet gelegen steden van Dultsch- land dagreizen kan maken naar Europeesche steden, die tot 1000 K.M. daarvan verwijderd zijn. door H. M. da wordt op da werf dar Rotterdamsche Droogdok Mij. een tribune ge- •an 25000 toeschouwers plaats zal kunnen bieden r- de componist van het materiaal maakt. Het verwondert ons, dat u die zooveel problemen ge zien hebt, twee standen inzond waarvan de af wikkeling met een schakmat begon en met een doodgewoon mat eindigde. U vraagt wat het karakteristieke van een schaakprobleem is. Het karakteristieke van een schaakprobleem is. dat de schoonheid van het schaakspel daarin op verrassende wijze aan het licht komt, door wen dingen die bijna nooit in een volkomen vorm in schaakpartijen te zien zijn. Wij raden u aan het werk van Weenink: Het schaakprobleem. Ideeèn en Scholen te bestudeeren. C. H. te A. Een driedubbele dreiging Is nooit mooi. In 95 is er door twee interessante varianten compen satie. Enkele oplossers moeten weer verzocht wor den, van twee en driezetten alleen den eersten zet van wit (sleutelzet) in te zenden. Wij ont vangen brieven met zooveel tekst, dat het moei lijk te de sleutelzetten er uit op te visschen. C. J. B. te A. Bij de bureaux van dit blad. D* Berlijnzch* brandweer heeft met haar moderne materiaal uitgebi demonstratie* gegeven in de Duü hoofdstad, waarvan hlerl aardig snapshot Sedert eenigen tijd bezR Utrecht zijn -jodelasr', die, gezeten op een meerpaal .den roep der bergen''doet weergalmen onder groote belengstelling van het paa» bliek M de Leeuw en M. W. Rosenhart, F. J. O. v. d. Reep. O. J. Nieuwandijk en Th. J. L. Schroote te Haarlem; Soest te Haarlem; d. Zalm, Theologl- J. S. Schouten te Assen delft; S. Wjjte te Spierdijk; mej. Toos Hage man te Culemborg; Th. Llesker Jr. te Utrecht: N de Boer te Maalbroek (L.); Willem, Baron van Lamsweerde te Heerlen; A. Kuypers te Soes ter berg; H. v. Wely, Pensionaat St. Louis te Amersfoort; H. C. Mulder te Born; buiten mededinging: mej. A. B. Spijker te Soest. Al leen van 95: G. Th. J. Steve rink, B. Rodewjjk, mej. Mimi Mulder te Amsterdam; P. J. Buyck te Lisse; Nico Witte te Den Burg. Tessel; B. Jongerius te Oudenrijn. Alleen van 96: P. Ott, A. J. J. Drees, te Amsterdam; J. M. Heesbeen te Soestdjjk; J. Maas Cz. en C. Keijer te Den Burg. Tessel; Ed. Rademakers te Vogelwaarde (Z.); Joh. en C. Schoen te Alkmaar en bulten mededinging G. v. Egmond te Lisse. Goede oplossingen van 95 en 96 ontvangen van: D W Kamoen. J. P. Coppens, J. H. C. Buhre, J. Hubregtse, P. Versteeg, A. F. W. Rapati, J. W. M v. d. Heul. J. B. Renekens. W. J. C. Schouten, C. Hartog, J. B. Spitteler, A. Kluijskens, C. J. V. Amesfoort Jr., W. v. d. Wielen, A. Th. v. Loon. W. G. Harmse, M. de Loos Jr., G. v. Veen. C. M. Ibelings, G. Schuts, C. M. v. d. Loos, Chr. J. Brandjes, H. Rogmans en bulten mededin ging: A. L. v. Item te Amsterdam; W. J. Deplg te Kortrijk, België; Theo Verheggen te Thurles, Ierland; J. v. d. Rijdt te Eindhoven; G. C. Jan sen. S. Goet. J. B v. Dongen. J B. Rietbergen, J. W. Klawer. J. G. Moolhujjzen, C. J. Schoot, L. M v. Maaren, C. P. Waltman, G. C. R. Roelofs, E. J. Brugman en P. J. Barenbrug te Arnhem; D. de Jong, C. V. T Schip, C. Ekkers en C. Ou- dejans te Bussum; M J. Mees en J. F. v. d. Straat te Amersfoort; P Andriesma te Heer len; M. Franssen te Den Helder; F. C. Laas te Heiloo; P J. Grotenhuis te Dieren; 8. Ooster- boan te Doesburg; Tinus O. ten Asbroek te Hengelo; C. A. BadhoevedorpF. Bremann te IJselstein; Th. J. Kloet te Hoorn; W. R. H. Maassen, W. Hoo- d. Brink. J. Kieft en H. v. Zijl te Utrecht; D. Janse te Bloemendaal; A. Trompetter te Ter Apel; C. de Boer en J. Hol- hBus te Wijk aan Zee; Roest te Laren, N. H.; Kübatz, J. Hoogeveen, C. Ruëdisuëh te Santpoort; O. F. Deullng te Zwartemeer; R. Wesseling te Ouderkerk; J. Grollenberg, St. Domlnlcus College te Nijme gen; H. J. de Boer te Wormerveer; H. G. Koop man. W. Slmonard te Den Helder; P. J. V. d. Ouderaa te Bergen op Zoom; Joh. H. Heijstee te Hilversum; A. Slijkerman te Warmenhuizen; K. Mlenis te Akersloot; J C. Nobels te Baarn; J. Adrichem te Heemskerk; P. J. Kalb te Alk maar; J. J. H. Teeuwen te Schaesberg (L.); G. P. Thomas te Aalsmeer; O. W. Jansen te Naar den; Ant. Kneepkens. G. Peters, G. Niemans en W. H. op de Ven te Horn (L.); H. F. Flult- man te Enkhuizen; E. W. N. P. A. Velzeboer en J. cum te Warmond; iralda 'uit sc ha boven oen Een aantal Belgische scholieren dat In Ridderzaal te den Haag ontvangen en Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, Zooals bekend, heeft het Fransche lucht- vaartministerle in de afgeloopen maand een inschrijving gehouden voor gegadigden vóór een proefdienst over den Noordelijken AUantischen Oceaan. Er is éèn gecombineerde inschrijving gekomen van de luchtverkeersmaatschappij Air France en de scheepvaartmaatschappij Com pagnie Générale Transatlantique. Hlerby komt ongetwijfeld als .JJritte im Bunde" de Fransche Staat zelf, die zich wel van de meerderheid der aandeelen van de nieuw te vormen combinatie verzekeren zal, hetgeen trouwens in overeen stemming is met de politiek van minister Pierre Cot, die immers de nationalistic van de Fran sche luchtvaartindustrie tot stand heeft ge bracht. Een communiqué van het luchtvaartmlnlste- rie heeft voorts bekend gemaakt, dat voor de eerste proeven de Latécoère-vllegboot Lieute- nant-de-Vaisseau-Paris gebruikt zal worden, zoodra deze gerepareerd is, en het Farman- landvliegtuig type 2203. dat nog in aanbouw Is. De eerste vlucht zal „zoo spoedig mogelijk” plaatsvinden, doch wanneer zal dit zijn? Langs welke route de proefvluchten zullen gaan, is eveneens nog onbekend; Frankrijk heeft nog steeds geen toestemming van de Portugeesche regeering om de Azoren als basis te gebruiken welke eilanden wél de Deutsche Lufthansa ter beschikking gesteld zijn als basis voor proef vluchten. Het is dan ook begrijpelijk, dat in Frankrijk stemmen opgaan om de eigen kolonie Saint- Pierre et Miquelon als basis te gebruiken, welke eilanden op de directe route tusschen Brest en New York liggen. 800 K.M. van New York en 700 K M van Montreal in Canada. Mist is er vrijwel nooit en er zijn een menigte goed be schutte baaien. X Eenige nadeel is. dat de eilan den vrij Noordelijk gelegen zijn en het vermoe de lijk niet moge lijk zal wezen het geheele jaar een dienst via Saint-Pierre et Miquelon te vliegen. Wit: Dr. Aljechln Zwart: O. Maroczy Geweigerd Konlnglnnegamblet 1. <B—d4. Pg8—f8; 2. cl c4, el—«6; 3. Pgl- f3. dn—d5; 4 Fbl—c3. Rf8—el. 5. Rel—«5. 0—0. 8. es—e3. Pf6—e4; 7. R«5xe7. Dd8xe7; 8. Ddl b3 (Om de variant 8. c4xd5. Pe4xc3; 9. b2xc3 •8X05; io. Ddl—b3, Tf8 dg; 11. c3—C4. >M—c6i, die zwart schijnbaar gelijk spel geeft. Men bericht ons uit Belgrado: In het laatstelijk met Zuid-SlavM gesloten handelsverdrag is In principe vastgelegd, dat de uitvoer uit Nederland naar Zuid-Slavic en de Invoer in Nederland uit dat land in evert- wicht moeten zijn. Zuid-Slaviè werd daarbij de mogelijkheid gelaten om. terwille van een ver mijding van clearing, de invoer uit Nederland voor zekere artikelen te remmen. Ingeval Zuid- SlaviC minder aan Nederland zou verkoopen dan van Nederland koopen. Volgens de Zuid-Slavische statistieken nu, is dit principe in de maar-ien Januari en Februan naar wensch in practijk gebracht. De invoer in Zuid-Slavic uit Nederland bedroeg* in deze twee maanden 625 mlllloen tegenover een uitvoer naar Nederland ten bedrage van 7.06 mlllloen dlnaren. Verwacht kan wqfderi, dat de tusschen beide landen zich in de eerstvolgende maanden normaal verder zal 'ontwikkelen. Voor rekening van een Nederlandsche firma is de laatste dagen 5000 ton Zuld-Slavische tarwe aangekocht. on* land vartooft, b Maandag in da toegasprokan door dan minister van prol. dr. J. R. Slotemaker de Bruine De Deensche autoriteiten toonen groote be langstelling voor de Fokker G-I. dle op het oogenbllk te Eindhoven haar proefvluchten vol tooid. Het lag aanvankelijk in de bedoeling een aantal Fokker-Jachtvliegtuigen van het type D- 21 te bestellen, doch In afwachting van de re sultaten welke met de G-I bereikt zullen wor den, is deze bestelling voorloopig ultgesteld. renoorlog door hen, die zich daarin verdienste lijk hebben gemaakt, zooals die door de regee ring van de Unie van Zuid-Afrika reeds werd uitgereikt aan de Skandinavlsche oudstrijders en andere belanghebbenden. doch uitgerust met Hamilton bestuurbare lucht- schroeven. Het toestel zal ingezet worden op den nacht- postdlenst naar Hannover van de British Air ways.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 8