land
Schaakrubriek
E
I
J
1< XM
1 i i
ri
De bouw
Belgische scholieren
van
in ons
333
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
de „Nieuw Amsterdam”
I
F’J
T.
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
voor 80.
I
1
1
JEW
IfiHI 1
pw
DINSDAG APRIL 1»J7
f
De zomerdienst van de D. L. H.
HANDEL MET ZU1D-SLAVIË
t
den
4
FRANKRIJK EN HET OCEAAN-
LUCHTVERKEER
JUNKERS JU-52 VOOR
BRITISH AIRWAYS
NIEUWE DUITSCHE LUCHT
VERBINDINGEN
-
DEENSCHE BELANGSTELLING
VOOR DE G-I
iiiiiiiiiiiiiiiiiwituiHNiiHiiiiiiiiiHiminmnmNnmÊ
Wedatryd in het oplossen van
schaakproblemen
i
Herinneringsmedaille van
Boerenoorlog
<1
0
o
FOTOREPORTAGE
bij de teweter leting
^e
ven
Amsterdam van de werf de*
doo»
'»rrr
9
St. Pierre et Miquelon al* basis?
Eerste publicatie
S
7
6
Stand na den 18den zet van Zwart.
5
8
4
7
1
6
2
S
1
3
Wit geeft mat in twee zetten
2
PROBLEEM no. 1M
1
Auteur wordt bij de oplossing genoemd
b
d
h
8
c
CORRESPONDENTIE
goede renrull
^Wlt geeft mat in twee aetten
1
al toernooi te Kartobad 19»
:U<
D
genberk, A. H.
Rottardamskhe Droogdok Mij. i
H M da Koningin op Zaterdag
Niet minder dan 20 K.M lengte
ankerketting zal gebruikt worden ais
••"•"••"•nnnnnnmnmniinnjnnnniiiinnnnHiiimmnTnmmmmfmRin^
In verband met da tewaterlating
Koningin verricht zal worden,
bouwd, welke
PROBLEEM no. 1S1
J W. Deutekom te Behagen
Ook de correspondentieschaker, voor wien wij
in de vorige rubriek een partner vroegen is voor
zien. Van eenige aanmeldingen konden wij geen
gebruik meer maken.
MatowrqS b 1 prachtig ah a oven wM
kjfkon naar onaa phatfar-mei-'n-praatte ovar
veiMg vwdtoor. En toch hebben we nog (lavea
dat a aa ovanlaai. mlh-a don maar uS
aadtt al dia aankan In praetfk brengt.
10. Dc3c7!( Deze eene eet slaat alle figu
ren van zwart met lamheid, waarna zijn positie
hopeloos te.) IS. KgS—g7; 20. Tfl—f5! d4xe4;
21. Pd2xe4. De7—b4. «Berust in het Onvermij
delijke.) 22. Tf5xg5t en zwart gaf de partij op.
De annotaties zijn door ons een weinig* ver
kort.
Zooals bekend, heeft de British Airways Ltd.
onlangs een bestelling geplaatst voor twee drie-
motorlge Junkersvllegtulgen van 1 type Ju-52.
Het eerste toestel voor deze maatschappij be
stemd, te Schiphol gepasseerd op weg naar En-
Alle correspondentie betreffende deze rubriek,
gelieve men te zenden aan Jos Duvergé, Korte
Prinsengracht 55. Amsterdam.
abcdefgb
ball«M
.NiwU
*4
Inzenders van Problemen. Wij ontvangen var.
vele zijden problemen ter plaatsing of ter be-
oordeellng. die blijk geven dat de Inzenders nog
terzake onkundig zijn.
Alvorens te trachten problemen .te maken,
moet men als er inderdaad aanleg is. eerst stu
die van ihet onderwerp maken. Een inzender:
C. J. 8. te A. toont begrip te hebben wat een
schaakprobleem moet zijn. Toch kunnen wij zijn
opgaaf niet plaatsen, omdat er in den diagram
stand een schaakzet van de zwarte koningin
mogellj!* te. waartegen wit geen afweer die te
vens mataet is gereed heeft. In problemen met
een rijken inhoud moet dat soms geduld wor
den. in eenvoudige problemen zijn dergelijke
constructiefouten te storend.
H G t A. te H Er kan bij vei 3 >ng een
onoplosbaar probleem worden opgenomen. En
hiermede Is dit onderwerp meer dan voldoende
toegelicht.
P. J. v. O. te B o. Z. Problemen met gering
materiaal kunnen kunstwerken zijn. Het ligt niet
aan de hoeveelheid, maar aan het gebruik dat
In een bijeenkomst op Zaterdagmiddag 17
April van 3 tot 5 uur in een der zalen van den
Dierentuin zal gelegenheid gegeven worden om
een verzoekschrift te teekenen ter verkrijging
te vermijden. Met het oog hierop was het ech
ter beter 8. Ddl—c2 te spelen daar zwart na den
tekstzet, in plaats van met het paard te slaan,
c7—c6 en daarna f7f5 kon spelen.) 8
Pe4xc3, 9. Db3xc3; c7—c8; 10 Rfl—d3. Pb3—d7;
11. 00, tlf5; 12. Tal—cl, g7g5. (Deze aan
val. een meester als Maroczy geheel on waardig,
compromitteert de koningsstelllng hopeloos.) 13
Pf3d2!. Tf8f7 (Even onverklaarbaar als de
vorige zet. Iets beter was 13Pd7f6 in
aansluiting met 14Rc8d7 enz.) 14. f2f3,
e6e5. (In de hoop op gedwongen koninginne
rol! op den 18en zet. doch zonder zich voldoen
de rekenschap te geven van het antwoord 1».
Dc3c7. De partij is overigens ook, zonder dit.
reeds voor zwart verloren.) 15. c4xd5. c6xd5.
18. e3—e4, f5xe4; 17. f3xe4. Tfgxflt; 18.
TClxfl, e5xd4. (Met de berekening 19. Dc3xd4.
De7e5 enz. De volgende zet van wit verstoort
deae illusie.).
UIT MUN BESTE SCHAAKPARTIJEN VAN
AU EC HI N
d. Berg te Zilk; J.
t Hof te
Oplossingen gelieve men binnen 14 dagen In
te zenden.
Dit te de wagen
ran mijn vriend. Ik rö
Ua zoo hard asogeUjk
Dw Wereld-Suiker confnrentle is Maandag in de Locarnozaal van het Foreign Office te Londen door Ramsay
MacDonald geopend. Links naast den Engelschen staatsman de Nederlandsche minister-president dr. H. Colijn
Oplossing van 95 (F. W. Nanning te Eind
hoven) 1. f4. Driedubbele dreiging, waarvoor
vergoeding is in twee thematische varianten,
die door penningen de duals verhinderen1
Txf4 (de witte koningin te gepend) 2. Pe3 mat.
Rxf4 (nu staat het paard g2 geopend). 2. Dh3
mat.
Geestig! Alle eerste zetten met de koningin
worden, weerlegd door den toren. waardoor
zwart den witten Koning schaak zet 1 Rd5?’
heeft £een perspectief.
Oplossing van no. 96 (C. Mansfield, Bristol)
1. Pxb3 dreigt 2. Pd2 ihat. sleutelzet geeft zwart
het vluchtveld c6 en doet de volgende matver-
andering ontstaan:
In den diagramstand volgt op 1. Kc4, 2 Rxb3
mat. dat door den sleutelzet verandert in 2.
Pb -d4 mat. Prachtige crosschecks ontstaan
door zetten van den zwarten toren 1. Pd2t en 1.
Pe5t weerlegt zwart met Kxd4; 1. Pf5 met Kc4;
1. Rxb3 met Tc4 en 1. Dh5+ met f5.
0 9
wswwMH MM
Nu in geheel Europa de zomerdienst voor het
luchtverkeer te ingegaan, heeft ook het Duit-
ache *!UChl verkeer een aanzienlijke uitbreiding
ondergaan. Met 96 aankomende en vertrekken
de vliegtuigen per dag wordt Berlijn In den zo
mer tot een der drukste luchthavens van Europa
de tweede plaats wordt ingenomen door Frank
fort aan den Main, met 62 komende en gaande
verkeersvliegtuigen per dag. Het vliegveld
Rheim-Main te Prankfort heeft zich in korten
tijd tot de belangrijkste luchthaven van West-
Duitschland ontwikkeld; het te het begin- en
eindpunt van den Duitschen luchtpostdienst
over den Zuidelijken AUantischen Oceaan naar
Chili, een Ijjn van 15300 KM lengte, en wordt
in den zomer weer hét centrum van het lucht
verkeer op Noord- en Zuld-Amerika.
Nieuw zijn de Dultache verbindingen Berlijn—
Stockholm, een afstand van bijna 1000 KM. die
zonder tusschenlanding in vier uur gevlogen
wordt, OsloGothenburgKopenhagenHam
burgLonden 1550 KM. welk in acht uur wordt
gevlogen en BerlijnKoningsbergenKowno—
RigaRevalHelsingfors. Vermelding verdient
voorts de verbinding AtheneLonden, meer dan
3000 KM., die in 14 uur wofdt afgelegd, inbe
grepen een tijd van twee uur totaal die noodig te
voor de tusschenlandingen te Saloniki. Sofia.
Belgrado, Boedapest. Weenen. Salzburg,
München. Frankfort, Brussel. De reis Berlijn—
StuttgartGenèveMarseilleBurgos Lissa
bon. 2700 K M neemt 1214 uur In beslag.
De dienstregeling der Dulteche Lufthansa,
is zoodanig, dat men uit alle aan het binnen-
landsche luchtnet gelegen steden van Dultsch-
land dagreizen kan maken naar Europeesche
steden, die tot 1000 K.M. daarvan verwijderd
zijn.
door H. M. da
wordt op da werf dar Rotterdamsche Droogdok Mij. een tribune ge-
•an 25000 toeschouwers plaats zal kunnen bieden
r-
de componist van het materiaal maakt. Het
verwondert ons, dat u die zooveel problemen ge
zien hebt, twee standen inzond waarvan de af
wikkeling met een schakmat begon en met een
doodgewoon mat eindigde. U vraagt wat het
karakteristieke van een schaakprobleem is. Het
karakteristieke van een schaakprobleem is. dat
de schoonheid van het schaakspel daarin op
verrassende wijze aan het licht komt, door wen
dingen die bijna nooit in een volkomen vorm
in schaakpartijen te zien zijn. Wij raden u aan
het werk van Weenink: Het schaakprobleem.
Ideeèn en Scholen te bestudeeren. C. H. te A.
Een driedubbele dreiging Is nooit mooi. In 95 is
er door twee interessante varianten compen
satie.
Enkele oplossers moeten weer verzocht wor
den, van twee en driezetten alleen den eersten
zet van wit (sleutelzet) in te zenden. Wij ont
vangen brieven met zooveel tekst, dat het moei
lijk te de sleutelzetten er uit op te visschen.
C. J. B. te A. Bij de bureaux van dit blad.
D* Berlijnzch* brandweer heeft met
haar moderne materiaal uitgebi
demonstratie* gegeven in de Duü
hoofdstad, waarvan hlerl
aardig snapshot
Sedert eenigen tijd bezR
Utrecht zijn -jodelasr', die,
gezeten op een meerpaal
.den roep der bergen''doet
weergalmen onder groote
belengstelling van het paa»
bliek
M de Leeuw en M.
W. Rosenhart, F. J.
O. v. d. Reep. O. J.
Nieuwandijk en Th. J. L. Schroote te Haarlem;
Soest te Haarlem;
d. Zalm, Theologl-
J. S. Schouten te Assen
delft; S. Wjjte te Spierdijk; mej. Toos Hage
man te Culemborg; Th. Llesker Jr. te Utrecht:
N de Boer te Maalbroek (L.); Willem, Baron
van Lamsweerde te Heerlen; A. Kuypers te
Soes ter berg; H. v. Wely, Pensionaat St. Louis
te Amersfoort; H. C. Mulder te Born; buiten
mededinging: mej. A. B. Spijker te Soest. Al
leen van 95: G. Th. J. Steve rink, B. Rodewjjk,
mej. Mimi Mulder te Amsterdam; P. J. Buyck
te Lisse; Nico Witte te Den Burg. Tessel; B.
Jongerius te Oudenrijn. Alleen van 96: P. Ott,
A. J. J. Drees, te Amsterdam; J. M. Heesbeen
te Soestdjjk; J. Maas Cz. en C. Keijer te Den
Burg. Tessel; Ed. Rademakers te Vogelwaarde
(Z.); Joh. en C. Schoen te Alkmaar en bulten
mededinging G. v. Egmond te Lisse.
Goede oplossingen
van 95 en 96 ontvangen van: D W Kamoen.
J. P. Coppens, J. H. C. Buhre, J. Hubregtse,
P. Versteeg, A. F. W. Rapati, J. W. M v. d.
Heul. J. B. Renekens. W. J. C. Schouten, C.
Hartog, J. B. Spitteler, A. Kluijskens, C. J. V.
Amesfoort Jr., W. v. d. Wielen, A. Th. v. Loon.
W. G. Harmse, M. de Loos Jr., G. v. Veen. C.
M. Ibelings, G. Schuts, C. M. v. d. Loos, Chr.
J. Brandjes, H. Rogmans en bulten mededin
ging: A. L. v. Item te Amsterdam; W. J. Deplg
te Kortrijk, België; Theo Verheggen te Thurles,
Ierland; J. v. d. Rijdt te Eindhoven; G. C. Jan
sen. S. Goet. J. B v. Dongen. J B. Rietbergen,
J. W. Klawer. J. G. Moolhujjzen, C. J. Schoot,
L. M v. Maaren, C. P. Waltman, G. C. R. Roelofs,
E. J. Brugman en P. J. Barenbrug te Arnhem;
D. de Jong, C. V. T Schip, C. Ekkers en C. Ou-
dejans te Bussum; M J. Mees en J. F. v. d.
Straat te Amersfoort; P Andriesma te Heer
len; M. Franssen te Den Helder; F. C. Laas te
Heiloo; P J. Grotenhuis te Dieren; 8. Ooster-
boan te Doesburg; Tinus
O. ten Asbroek te Hengelo; C. A.
BadhoevedorpF. Bremann te IJselstein; Th.
J. Kloet te Hoorn; W. R. H. Maassen, W. Hoo-
d. Brink. J. Kieft en H. v.
Zijl te Utrecht; D. Janse te Bloemendaal; A.
Trompetter te Ter Apel; C. de Boer en J. Hol-
hBus te Wijk aan Zee;
Roest te Laren, N. H.;
Kübatz, J. Hoogeveen,
C. Ruëdisuëh te Santpoort; O. F. Deullng te
Zwartemeer; R. Wesseling te Ouderkerk; J.
Grollenberg, St. Domlnlcus College te Nijme
gen; H. J. de Boer te Wormerveer; H. G. Koop
man. W. Slmonard te Den Helder; P. J. V. d.
Ouderaa te Bergen op Zoom; Joh. H. Heijstee
te Hilversum; A. Slijkerman te Warmenhuizen;
K. Mlenis te Akersloot; J C. Nobels te Baarn;
J. Adrichem te Heemskerk; P. J. Kalb te Alk
maar; J. J. H. Teeuwen te Schaesberg (L.); G.
P. Thomas te Aalsmeer; O. W. Jansen te Naar
den; Ant. Kneepkens. G. Peters, G. Niemans
en W. H. op de Ven te Horn (L.); H. F. Flult-
man te Enkhuizen; E. W.
N. P. A. Velzeboer en J.
cum te Warmond;
iralda
'uit sc ha
boven oen
Een aantal Belgische scholieren dat In
Ridderzaal te den Haag ontvangen en
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,
Zooals bekend, heeft het Fransche lucht-
vaartministerle in de afgeloopen maand een
inschrijving gehouden voor gegadigden vóór een
proefdienst over den Noordelijken AUantischen
Oceaan. Er is éèn gecombineerde inschrijving
gekomen van de luchtverkeersmaatschappij Air
France en de scheepvaartmaatschappij Com
pagnie Générale Transatlantique. Hlerby komt
ongetwijfeld als .JJritte im Bunde" de Fransche
Staat zelf, die zich wel van de meerderheid der
aandeelen van de nieuw te vormen combinatie
verzekeren zal, hetgeen trouwens in overeen
stemming is met de politiek van minister Pierre
Cot, die immers de nationalistic van de Fran
sche luchtvaartindustrie tot stand heeft ge
bracht.
Een communiqué van het luchtvaartmlnlste-
rie heeft voorts bekend gemaakt, dat voor de
eerste proeven de Latécoère-vllegboot Lieute-
nant-de-Vaisseau-Paris gebruikt zal worden,
zoodra deze gerepareerd is, en het Farman-
landvliegtuig type 2203. dat nog in aanbouw Is.
De eerste vlucht zal „zoo spoedig mogelijk”
plaatsvinden, doch wanneer zal dit zijn? Langs
welke route de proefvluchten zullen gaan, is
eveneens nog onbekend; Frankrijk heeft nog
steeds geen toestemming van de Portugeesche
regeering om de Azoren als basis te gebruiken
welke eilanden wél de Deutsche Lufthansa ter
beschikking gesteld zijn als basis voor proef
vluchten.
Het is dan ook begrijpelijk, dat in Frankrijk
stemmen opgaan om de eigen kolonie Saint-
Pierre et Miquelon als basis te gebruiken, welke
eilanden op de directe route tusschen Brest en
New York liggen. 800 K.M. van New York en
700 K M van Montreal in Canada. Mist is er
vrijwel nooit en er zijn een menigte goed be
schutte baaien. X Eenige nadeel is. dat de eilan
den vrij Noordelijk gelegen zijn en het vermoe
de lijk niet moge lijk zal wezen het geheele jaar
een dienst via Saint-Pierre et Miquelon te
vliegen.
Wit: Dr. Aljechln Zwart: O. Maroczy
Geweigerd Konlnglnnegamblet
1. <B—d4. Pg8—f8; 2. cl c4, el—«6; 3. Pgl-
f3. dn—d5; 4 Fbl—c3. Rf8—el. 5. Rel—«5. 0—0.
8. es—e3. Pf6—e4; 7. R«5xe7. Dd8xe7; 8. Ddl
b3 (Om de variant 8. c4xd5. Pe4xc3; 9. b2xc3
•8X05; io. Ddl—b3, Tf8 dg; 11. c3—C4.
>M—c6i, die zwart schijnbaar gelijk spel geeft.
Men bericht ons uit Belgrado:
In het laatstelijk met Zuid-SlavM gesloten
handelsverdrag is In principe vastgelegd, dat
de uitvoer uit Nederland naar Zuid-Slavic en
de Invoer in Nederland uit dat land in evert-
wicht moeten zijn. Zuid-Slaviè werd daarbij de
mogelijkheid gelaten om. terwille van een ver
mijding van clearing, de invoer uit Nederland
voor zekere artikelen te remmen. Ingeval Zuid-
SlaviC minder aan Nederland zou verkoopen dan
van Nederland koopen.
Volgens de Zuid-Slavische statistieken nu, is
dit principe in de maar-ien Januari en Februan
naar wensch in practijk gebracht. De invoer in
Zuid-Slavic uit Nederland bedroeg* in deze twee
maanden 625 mlllloen tegenover een uitvoer
naar Nederland ten bedrage van 7.06 mlllloen
dlnaren.
Verwacht kan wqfderi, dat de
tusschen beide landen zich in de eerstvolgende
maanden normaal verder zal 'ontwikkelen. Voor
rekening van een Nederlandsche firma is de
laatste dagen 5000 ton Zuld-Slavische tarwe
aangekocht.
on* land vartooft, b Maandag in da
toegasprokan door dan minister van
prol. dr. J. R. Slotemaker de Bruine
De Deensche autoriteiten toonen groote be
langstelling voor de Fokker G-I. dle op het
oogenbllk te Eindhoven haar proefvluchten vol
tooid. Het lag aanvankelijk in de bedoeling een
aantal Fokker-Jachtvliegtuigen van het type D-
21 te bestellen, doch In afwachting van de re
sultaten welke met de G-I bereikt zullen wor
den, is deze bestelling voorloopig ultgesteld.
renoorlog door hen, die zich daarin verdienste
lijk hebben gemaakt, zooals die door de regee
ring van de Unie van Zuid-Afrika reeds werd
uitgereikt aan de Skandinavlsche oudstrijders
en andere belanghebbenden.
doch uitgerust met Hamilton bestuurbare lucht-
schroeven.
Het toestel zal ingezet worden op den nacht-
postdlenst naar Hannover van de British Air
ways.