De zevende Katholiekendag van Diesviering Rotterdamsche Kamer van Koophandel M maar... Wel de kerk, RIPOLIN rriL MASSALE MANIFESTATIE rr REDE DR. COLIJN OVER DE TOEKOMST R. Vliegtuig en boot werken samen ZATERDAG 17 APRIL 1937 VAN WEEK TOT WEEK NE HI6 De sluitingsplechtigheid Aller medewerking noodig Nadere regelingen Inlevering Het programma Een ander glanspunt E- Prins Bernhard onder de gasten F. SMULDERS t Clearingkoersen x I Werking in de lucht Steun Mn die takken van volkswelvaart Voorbereidingen in verge vorderd stadium Luchtverbindingen voor passa gier», die per boot uit Indië komen Er worden 11.500 deelnemers verwacht De plechtigheid in de open lucht OFFICIEELE CRISIS PUBLICATIE X). AM Schoonmaaktijd! De tyd. om tegelijk Uw huis op te knap pen met de beste Isk- 179? Geheel katholiek Nederland neme hieraan deel van spek jJJe veeren van den vogel hebben wel geleden, maar zyn slag pennen zyn ongedeerd” I UW het deze A. v. D. Nederlandsche Maandag 17 Mei (2e Pinksterdag) Een der grootste zorgen was het bergen van van L niet en at ta n of M De stakers van de gas- en machine-industrie in Albert Lea houden er geducht huis en ontzien zich niet tentoon stellingsartikelen te vernielen Naar vermogen moeten wy allen ertoe be dragen, om den Katholiekendag financieel mogelyk te maken. het werd ge- de Natuurlijk vraagt de voorbereiding van een dergeiyke demonstratie van onze mooie katho lieke gemeenschap, van dit grootsche Offer, mo gen we wel zeggen, dat we den Konlng van hemel en aarde sullen "brengen, groote koeten op het R.K, te "z-Oraven- ia it ui M ■n let Nog slechts een maand scheldt ons van de groote gebeurtenis, den Zevenden Katholie kendag op 17 en IS Mei te Utrecht te hou den, die weer een heerlijke getuigenis sal zijn van het katholieke geloofsleven in ons vaderland. Alle katholieken van Nederland moeten zoo eenlgszins mogeljjk door deel neming en anders door hun gebed aan den Katholiekendag meewerken, om op wijze eere te brengen aan God. De Oslo-besprekingen zijn het teeken van nieuw beraad. Engeland en Frankrijk namen dezer dagen het initiatief voor een onderzees op iets breeder terrein. De Amerlkaansche mi nister van staat, Cordell Huil, is een onver vaard kampioen voor een vrijer handelsverkeer. In gemeenschappelijk overleg hebben de bovengenoemde verkeersondernemingen ge durende de laatste jaren proeven met een organisatie genomen, welke ten doel heeft repatrieerenden, die zich te Genua en Mar seille ontschepen, in de gelegenheid te stel len op de snelste wjjze, per vliegtuig, Ne derland of hun bestemming in andere lan den van Europa te bereiken. Thans is een definitieve regeling getroffen. De adminis trateurs aan boord der mallbooten zijn uitgerust met volledige gegevens omtrent de luchtlijnen RomeMilaanFrankfort Amsterdam, geëxploiteerd door de KIM, de Deutsche Lufthansa en de Aviolinee Italiane en MarseilleLyonParijsBrus sel--RotterdamAmsterdam, welke tot Pa rijs door de-Air France gezamenlijk onder houden wordt Maar ik heb zulk een behoefte niet, ik kan haar zelfs niet hebben. Want al heb ik deze jaren onverflauwd gepleit voor aanpassing aan de gewijzigde omstandigheden, niet ik, niet het ministerie, heeft die aanpassing in de bedrijfswereld tot stand gebracht, maar gij hebt dit gedaan. Het is de onverzettelyke energie van den Nederlandschen industrieel en den Nederlandschen koopman geweest, die de conclusie heeft aanvaard, welke on vermijdelijk was. Het zijn de Nederlandsche arbeiders ge weest, die de noodzakelijkheid er van bil meer dan één gelegenheid hebben erkend en aanvaard. zal, zeker bij sommige onderdeelen er van nog niet gemist kunnen worden, maar de bemoeizucht van de overheid, met haar complex van crisismaatregelen, zal eerlang belangrijk ingekrompen moeten worden. BU de zuivel blijft de noodzakelijkheid van een zeer belangrijken uitvoer tegen niet loonende prijzen ons kwellen en de moge lijkheden om daarin afdoende verandering te brengen, zijn nog door niemand aange wezen. Voor onze industrie ben ik minder be zorgd. Haar aanpassingsvermogen is zeer groot gebleken en de Internationale bewe ging gaat voor haar in de goede richting. Er is. wat de landman noemt, werking in de lucht. men zeggen: de veeren van den vogel hebben wel geleden, maar zijn slag pennen zjjn ongedeerd. In Indië zijn de veeren alweer aan het bijgroeien en ook hier mag men dit als geen onverwachte nieuwe storingen optre den tegemoet zien. Is het niet van groote beteekenis, dat dit soo duidelijk wordt erkend door twee protestanten, die ernstig op zoek zjjn gegaan naar de betee kenis van de kerkelijke binding voor bet mo derne menschenleven, vooral in de grootstad Zien wij, Katholieken, zelf wel voldoende deze groote waarde? Terwijl elders een zekere schei ding plaats heeft gevonden tusschen inner lijke godsdienstigheid en uitwendige kerksch- held, kan men van de Katholieken zeggen, dat de vorm hunner religiositeit zuiver overeen komt met den kerkdijken levensvorm. Dit ver- de ware Kerk hun eischen. 'ët boekje van Mej. dra. M TB. Spaan, die het belang- ■ta' Instelden, wel één ding ósche Kerk bezit een ge lere kerken niet bezitten. Het wordt met evetivele woorden toegegeven. Overzien we den toestand van thans en dien van de onmiddellijk achter ons liggende jaren. dan valt ongetwijfeld hier en daar op vooruit gang te wfjzen. De geslaagde aanpassing van verscheidene bedrijven, die voorafging aan de monetaire wüzif.-ing en juist daarom zoowel hel een als het ander vruchtbaar deed zijn, stemt hoopvol. In bijzondere mate geldt dit voor Neder- landsch-Indië, waar de aanpassing met ver wonderlijk doorzettingsvermogen ten volle be reikt was en waar, vooral door een algemeenc Internationale prijsstijging van eenige belang rijke Indische ultvoerproducten, een zeer veel gunstiger toestand werd verkregen. Indië levert bovendien een goed voorbeeld van verbeteringen in de productietoestanden door internationale samenwerking. Moet men een eindoordeel geven over den toestand en de verwachtin gen, hier zoowel ah in indië, dan kan In zijn inleidend woord betuigde de voorzit ter der Kamer, de heer W. A Engelbrecht, dei» zeer bijzonderen dank der Kamer aan Z.K.H. Prins Bernhard voor zijn hooge tegenwoordig heid, waarmede Z.K.H. opnieuw getuigt var» groote belangstelling voor 's lands economisch leven. Vervolgens hield dr. Ooiyn zijn rede over: Wisselingen in het wereldverkeer. De ontwikkeling van het verkeer tusschen de volken aldus dr. Oolijn heeft niet een ge leidelijk karakter gedragen. Er is afwisseling door scherpe en langdurige tegenstellingen. Het resultaat van een op- en neergaande be weging. van expansie en van Inkrimping van het verkeer, gedurende vele eeuwen, is. dat ae ruimte, de armslag voor een uitgebreid wereld verkeer er is, maar dat de mensch van het tweede kwart der 30e eeuw de benutting van de meest uitgebreide mogelijkheden niet tot haar recht doet komen. Dit stelt ons voor de ernstige vraag, welke de gedragslijn moet zUa, dia Nederland «x aijn Bpr besloot zijn rede met de Kamer het goede toe te wenzehen voor bet komende werkjaar, Te 's-Gravenhage is plotseling overleden de heer F. Sihulders, lid van den Raat! van Be heer van de N.V. Werf Gusto vh. firma A. F. Smulders te Schiedam. De begrafenis is as. Maandag Kerkhof aan de Kerkhoflaan hage. nadat in de parochiekerk van den H. Jaco bus om half elf de plechtige Requiemmis zal rijn gecelebreerd. lam1 11.00 Pontificale Hoogmis, opgedragen in de open lucht, op het terrein aan de Croese- laan, door Z. H. Exc. Mgr. Dr. J. De Jong, met predikatie van Z.H. Exc. Mgr. J. Huibers, over het onderwerp: „De onwaardeerbare gave vah het Geloof." 2.15 u. Openlngsvergaderlng op bovengenoemd Een ander glanspunt van den eersten dag zal ongetwijfeld de groote openlngsvergaderlng overzeesche gewesten onder deze omstandighe den te volgen hebben. Het moet dwaasheid worden geacht alleen een politiek te willen voeren die diametraal tegen over die van nagenoeg de geheele wereld staat We moeten rekenen met wat anderen doei,. Deden we dit niet, dan haalden we in zeer kor ten tijd den economlschen chaos binnen. Hoo seer we ook anders zouden willen, wij kunnen op ons eentje de wereld niet hervormen. Wij blijven voor een goed deel gebonden door wat anderen doen. En in ons oordeel daarover moe ten we ook rekenen met de veranderingen, die zich in de laatste decennia op het terrein der wereldeconomie voltrokken hebben, meer alle ongedaan te maken zijn. Thans is er meer teekening in den toestano gekomen. De hoofdlynen van elks beleid zijn niet meer zoo nevelig als ze waren en dit stelt ons in staat behoudens de nog altijd noo- dlge omzichtigheid lijnen voor onze toekomst uit te stippelen. We weten nu langzamerhand, althans ten naaste bil, voor onsen akkerbouw en den tuin bouw wel waar te staan, in hoeverre sommige verschuivingen als van blyvenden aard be schouwd moeten worden. Deze Katholiekendag staat immers zeer bij zonder in het teeken „Voor de Eer van God” en nu we allerwege vernemen, hoe de Naam van God door moderne heldensche opvattin gen onteerd wordt, zijn we dankbaar gestemd, dat zoo’n mooie vorm is gevonden, om onze gevoelens, die eerherstel wenschen, tot uiting te brengen. Duizenden en duizenden trekken daarom twee den Pinksterdag op nasr de oude bisschopsstad, zoodat het een massale manifestatie wordt In de openlucht, waar een Pontificale H. Mis wordt opgedragen, zullen allen zich rondom den Christus Eucharlstlcus vereenlgen en Hem in schoone lofzangen huldigen of met een stil gebed eerbied en aanhankelijkheid waarbij gesmeekt wordt om steun in de woe lingen onzer dagen. Het woord van bevoegde sprekers zal wijzen op de kwalen van dezen tijd en leeren, hoe deze te béstrijden. Wetend, onzen lezers hiermee een dienst te bewijzen, drukken we nog eens het program ma af. Daags hierna wordt de Zevende Kathoüeken- dag met een plechtigheid in de kerk van On ze Lieve Vroup ten Hemelopneming aan de Blltstraat besloten. Ook deze plechtigheid zal niet nalaten bij de deelnemers een Indruk van ontroering ach- ter te laten. De Zeereerw. heer Ant. M. Jansen houdt een predikatie onder den moolen en ejht tot ons geloovig hart sprekenden titel: .Kinderen Gods door Jezus Christus". In blijde vreugde zal het „Te Deum"" als een innig dankgebed ten Hemel stijgen, ontluisterd door een majestueuze melodie. De zorg voor het muzikale gedeelte van de- ae plechtigheid is toevertrouwd aan de heeren Smit en Andrikssen. In tegenwoordigheid van Z. K. H. Prins Bern hard heeft Vrijdagmiddag de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Rotterdam haar verjaar dag gevierd met een buitengewone vergadering in de groote Doelenzaal. in welke vergadering de minister president Z. Exc. dr. H. Coljjn, een rede heeft uitgesproken. terrein. Openingsrede door den voorzitter van het Hoofdbestuur van dén Nederlandschen Ka tholiekendag Mr. A. Baron van Wijnbergen, waarna korte toespraak van Z H. Exc. Mgr. Dr. J. de Jong. Vervolgens een rede van Prof. Dr. G. Brom over ..De Eer van God." 7.30 u. Avondvergadering in „Ttvoli". Rede van Prof. Dr. F. Weve O. P. over „De Gods- onteerlng'y. Deze vergadering zal worden volgd door een ontmoetlngsbyeenkomst in zalen van Tivoli. Dat zijn de voornaamste lichtpunten te mid den van veel dat nog donker is. Daarop rust ook het vertrouwen op een betere toekomst. De regeering zal. in hare sfeer, het mogelijke heb ben te doen voor verruiming van het handels verkeer. voor het wegnemen ook van alle noo- dige belemmeringen, binnenslands, voorwaarde voor een welvarend Nederland en een voorspoe dig Indië. Maar daarnaast blijft ook waar het oude adagium, dat de mensch op Gods hulp alleen hopen mag, indien hij zich zelf tot het uiterste Inspant. degedeeld. Het Uitvoerend Comité heeft vlot kunnqn werken, doordat uit zijn midden weer een klein bestuur was gevormd, dat met de eigenlijke uit voering van het werk werd belast. Daarnaast werden verschillende commissies benoemd ter verzorging van speciale onderdeelen, zooals een Commissie voor het vervoer, een commissie voor voedselvoorziening, een commissie den dienst Eerste Hulp bij Ongelukken, een commissie voor logies, een commissie voor den altaarbouw, een pers- en propaganda-commls- sle, ehz. telde een Graalmelsje, maar ieder Katholiek had het kunnen vertellen: „in de Kerk voel ik mij volkomen thuis. Voor mij bestaat u«’ I probleem niet. De Kerk bevredigt Inderdaad al onze religieuze verlangens.” Men weet niet, hoe oneindig veel dit betee- kent. Men weet niet, welk een wonder het eigenlijk is. Men zoekt de verklaring b.v. bij de soepelheid van de Katholieke Kerk, waartoe zoowel het groote genie als het eenvoudigste verstand kan behoocen. Maar die soepelheid is dan toch ook zoo. dat de kerkelijke leer, de kerkelijke waarheid voor bet genie precies hetzelfde blijft als voor den ongeletterde. Er zijn geen dingen, die het volk moet gelooven. en die geleerden wel beter weten. Neen, wat de Kerk dat zijn wjj allen, die Katholiek zjjn ons te gelooven voorhoudt door middel van haar onfeilbaar leergezag, dat gelooven wij allen, groot en klein, of anders zjjn we niet meer Katholiek. Ook is de verklaring van die wonderbare een stemmigheid tusschen persoonlijk leven en kerkelyk leven by „de Roomschen” wel gezocht in het feit, dat de diensten van de Kerk zoo liturgisch zijn. Hier ligt Inderdaad een gea’el- dige bindkracht voor elk afzonderlijk leven. Wü allen worden gedoopt, getrouwd, gewyd, begraven met de oude en diepe wysheidswoorden der H. Schriftuur, die ons aller innigste leven verbin den aan de eeuwige Waarheid. Maar ook deze blndkracht, hoewel van enorme levensbeteeke- nls, is nog niet de beslissende. Men zoekt een andere verklaring by de ker keiyke tucht. Wie zou zich echter aan die tucht onderwerpen, als hy er niet iets achter voelde, dat deze tucht verantwoordt? 's Zondags naar de Kerk gaan en "s Vrijdags vlsch eten is heusch nog geen Katholicisme, dit weet en voelt ieder van ons. De tucht onderhoudt voor zeker de eenheid, maar deze eenheid komt niet voort uit die tucht. Ze moet een veel dle- peren grond hebben. Er wordt dan ook terecht gewezen op het Sacramenteele karakter in het kerkeiyke leven. De sacramenten binden ons mej, elkander en met God. Er wordt gewezen op de fyne psy chologie van het Katholicisme, vooral in de biecht. Ook dit Is van beteekenis. Tenslotte wijst men op de groote schakeerlng der mogeiykhe- den, die openslaan voor den Katholiek om zyn godsdienstige behoefte te bevredigen volgens het voorbeeld van zeer verschillende heiligen, zooals In de kloosterorden en de derde orden. Het persoonlyke wordt by ons niet onderdrukt door het kerkeiyke, bet biyft zoo vry. dat men een geheel oorspronkelijke heilige kan «kirden. Dit alles Is bet voorrecht van den Katholiek, omdat zyn Kerk inderdaad de band der my stieke liefde is: het Lichaam van Christus. Ziedaar de verklaring. Beseffen wy dit voor recht wel voldoende? Als dit bewustzyn in ons af sterft of verzwakt, dreigt dök ons geloof te formalistisch, te weinig levend te worden. Hier ligt de kans van den duivelI Hierop loert hij. Maar hy zal de Kerk niet overweldigen, zoo staat geschreven. Want in de Kerk bindt ons de Heilige Geest, die de Liefde is. Zoo is het mogelyk, dat öe elders geschokte harmonie van persoonlijk en kerkelyk leven in de Katholieke Kerk bewaard bleef. Zooals bekend was een plaatseiyk comité, on der leiding van prof. dr. A. K. M Noyons, be last met de voorbereidingen, die thans reeds in een vergevorderd stadium verkeeren. In een persconferentie, die ook door Hoofdbestuur van den Katholiekendag betuigen, bygewoond, konden reeds verschillende byzon- ‘derheden omtrept de organisatie worden ipe- Dr. J. de Jong zal in deze vergadering woord voeren. Daarna sluitingswoord van den voorzitter. 2.30 uur: Kerkeiyke plechtigheid in de Kerk van O. L. Vrouw ten Hemelopneming aan de Blltstraat, waar het Te Deum zal worden ge zongen en de zeereerw. heer Ant. M. Jansen, directeur van de Katholieke Actie in het Aarts bisdom. een predikatie zal houden over „Kin deren Gods door Jezus Christus." Ter nadere aanduiding vermelden we, dat met het terrein aan de Croeselaan bedoeld is het groote terrein, dat gebruikt wordt voor het jaariyksche concours hlppique. Dinsdag 1« Mei 10.30 uur: Sluitingsvergaderlng in Tivoli. De secretaris van het bureau „Pro Ood-actie", de zeereerw. heer Mr. A. Diepenbrock, zal spreken over „Terugkeer tot God”. Ook Z. H. Exc Mgr. èharlre Eyrt "geschilderd, terwyi 'de' n de twintigste eeuw zijn de mensen althans in ons land, misschien niet minder braaf dan vroeger, misschien zelfs niet minder religieus, maar het is zeker, dat zy in grtwte massa veel mlnder kerksch zyn dan vroeger. Voor de katholieken, die zich streng houden aan den kerkelyken Zondagsplicht, geldt dit slechte in beperkte mate, doch de protestanten hoort men algemeen klagen, dat de Kerk haar vat op de menigte verloren heeft of bezig is, te verliezen. Zelfs bestaat er een zekere animositeit, In die kringen vooral, tegen de „kerkschen", waarvan men ook onder ka tholieken een enkele maal een flauwe weerspie geling vindt, b.v. in het wantrouwen tegen „de fijnen”. Dit verschynsel heeft vele oorzakoi, en hel zal ook vele gevolgen hebben. Het is in ieder geval een verschynsel, dat de bezorgd heid opatekt. Zoo zagen het twee leden der re dactie van het veertiendaagsche orgaan Her vormd Amsterdam, een protestantsch tydachrift „dat de belangen van de Ned. Hervormde Kerk rn den ruimsten zin des woords wil dienen." Zy gingen er op uit en raadpleegden een groot aantal jeugdleiders „van alle gezindten” over het vraagstuk betreffende de kerk en de jeugd Geen enkele richting sloegen zy over. Zoo vindt men in het boekje, waarin zy de gesprekken met de jeugdleiders samenvatten, zoowel de NSB. als de S.DA.P, zoowel het Nederland sche Jongeling» Verbond als De Graal verte genwoordigd. Het resultaat van deze gesprekken is in weinig woorden weergegeven in de in leiding: „Iedereen wil wel de kerk, hoe haar schakeerlng ook zy, maar.... bijna „iedereen knoopt er een verwachting of een voorwaarde aan vast. De kerk moet haar verstarde vormen prijsgeven en toonen, dat het christendom be teekenis heeft in alle levensopvattingen; zy moet de waarde van het leekengetulgenis meer tot uitdrukking laten komen en zy moet meer waarachtige levensleiding geven. Volgens enke len moet deze leiding zich ook uitstrekken tol hat politieke terrein. Practisch allen gelooven in de kansen van de kerk, als die maar open wil staan! Misschien nog onbewMst komen jonge menschen uit alle kampen naar de kerk toe, maar zy komen met zeer concrete bezwaren en vragen. Zy beseffen sterker dan een vorige generatie, welke waarden er in de kerk ver borgen zyn, bovenal welkewaarden er In het Christendom liggen." Een onderzoek, dat werkelyk alle groepen en deelen van ons volk bestrijkt, leidde tot deze merkwaardige conclusie. De katholieke lezer zal wel begrepen hebben, dat het hier zeer in het algemeen gaat over het begrip „kerk”, en At het onderzoek naar de gezindheid van de jeugd bet zware moderne kerkprobleem geenszins tot in alle onderdeelen kan oplossen. Doch het biyft een verheugend feit, dat onder de jon geren de vraag leeft naar de beteekenis van het kerkeiyke leven, onverschillig welke „kerk” zy bezoeken. Men ziet in het kerkgebouw en in den godsdienstleer niet meer uitsluitend de overblijfselen van een voorbye grootheid. Men beseft weer, dat de christeiyke kerk een bood schap aan de wereld heeft te brengen, en wel: de goede boodschap, het Evangelie. Men vraagt naar het evangelie in de wereld. Men vraagt naar de evangelische «barheid in en door de Kerk. Men houdt zich bezig met de kerkheree- niging, met „kerkopbouw" en kerkherstel.” Men acht het niet meer voornaam, de kerk te negeeren. Dit alles beteekent winst voor de christenheid en het zal vruchtbaar biyken voor de christen-eenheid. de ware katholiciteit, die door taliooze christenen gezocht wordt, nog vol huivering en vol aarzeling, maar ook vol eer lijkheid en vol geestdrift. Zeker, men vreest, dat men Rome vinden zal. Dat de Roomsch- Katholieke Kerk de apostolische overlevering bewaarde en het beginsel der kerkeiyke alge meenheid zuiver hield, «dl men niet zoo maar toegeven. Ook aan de Roomsche Kerk stellen de zoekenden naar Toch wordt uit hl 6. Schenk en J. B. wekkende on» duidelijk. De helm, dat de zijn, waarin ook de Aartsbisschop, Z. H. Exc. Mgr dr. J. de Jong het katholieke volk aal toespreken. Des avonds heeft een vergadering in .Tivo li" plaats, waarvoor eveneens de belangstel ling van allen gevraagd wordt. Koereen voor stortingen op 17 April 1»37 tegen verplichtingen luidende in: Reichsmar- Iqtn t 7S.41. Urea t Ml. Pewta’s f 1MB. Het streven naar versnelling van de verbin ding tusschen Indië en het moederland komt andermaal tot uiting door een nieuwe wyzs van samenwerking tusschen de Stoomvaart f Maatschappy Nederland en den Rotterdam- schen Lloyd eenerzyds en de K L M. ander- zyds. Vast staat het echter, onomsiooteiyk vast, dat alleen terugkeer tot een stelsel van vrijer handelsverkeer tot grootere wel vaart voeren kan. En evenzeer, dat alleen langs dien weg ook het werklooahetespro- bleem aanmerkelijk kan worden verzacht. Indien onze productie haar afset naar bulten niet herwinnen kan en zy In de mate, als de laatste jaren het geval was. gebonden blijft aan het nationale consump- tlevermogen. is de verdwijning der werk loosheid een onoplosbaar probleem. Ook onze fabrieken en arbeiders hebben vóór heel In ruime mate gearbeid ter voorzie ning' In de behoeften van anderen dan het Nederlandsche volk, zy zullen dat moeten biyven doen. Plaatsreserveerlng geschiedt by de adminis trateurs, die bovendien terstond reisbiljetten af ge ven naar alle Europeesche bestemmingen. Op zee worden de reserveeringen per radio aan Genua en Marseille door geseind. De mail schepen komen zoo vroegtijdig voor den wal. dat er steeds een goede aansluiting is op de vertrekkende vliegtuigen. Te Genua wordt ge bruik gemaakt van een onmlddeliyk aanslul- tenden trein naar Milaan, waar de reizigers ten vertegenwoordiger van de KLM vinden, die hen naar het vliegveld Talledo brengt. Van het vliegveld Marseille, waarheen de passagiers per auto vervoerd worden, bestaan twee diensten, een ochtendverbtnding. welke om •.30 uur en een middagverbtndlng, welke om 13.50 uur vertrekt. Deze machines bereiken Parijs om reap 12.45 en 17.00 uur. Rotterdam om resp. 15 55 uur en 22.55 uur en Amsterdam om 16 25 uur en 23 25 uur. De krachten van het land zyn niet gebroken, de onteagiyke werelddepressie heeft voorts ook wel goede gevolgen gehad. In dien zin dan, dat de veel gesmade aanpassing menig bedrijf in de positie heeft gebracht, dat het thans weer met vertrouwen op de wereldmarkt kan verschijnen. Het zal nog zeer de vraag zyn of daar, waar alleen maar gedevalueerd werd en niet aangepast, de positie uitelndeiyk even goed zal biyken als by ons het geval is. Meer dan één land heeft moeilijkheden ontweken, die wy hier moedig hebben doorstaan. Er zullen er ondsr u misschien zyn die glim lachend denken, dat ik door deze uitlating een oordeel uitspreek over het regeerlngsbeleld der laatste jaren. dat ik tracht myself een bewys van goed gedrag uit te reiken. Dat is niet zoo. Als ik daaraan behoefte had. sou het hier, in een onpolitieke byeenkomst, de plaats niet zyn, zulks te doen. „Heeft de kerk nog vat op de jedgd? De Roomsch Katholieken kennen deze vraag nau welijks. Niemand, die nog eenigen prijs stelt op de beiydenis van zyn Roomsch Katholiek ge loof, zou er aan denken, zyn kinderen niet naar een R. K. school te zenden, naar een school die staat onder het patronaat van de Kerk. Zyn de kinderen van school af, dan worden zy aanstonds opgevangen in de congregatie. „Congregaties, wat zyn dat precies? Wy heb ben wel eens het «'oord gehoord, den naam gelezen, maar inhoud had het woord weinig voor ons. In de congregaties zyn zeer vele Roomsch Katholieken georganiseerd, die niet meer op de schoolbanken zitten; apart zijh gegroepeerd jonmjns en meisjes, mannen en vrouwen. Eens per week kotnt elke congregatie samen. De meeste leden bezoeken de byeen komst geregeld. „De Graalleidster schynt even verwonderd, als wy hier zeer verbaasd van ophooren. Ja. wy kunnen ons voorstellen, dat het in dorpen, f in kleine plaatsen misschien, zoo gaat, maar SOU dat in de hoofdstad, waar alle vereenigin- gen zonder uitzondering klagen, dat de leden de byeenkomsten niet bywonen, ook mogelyk zyn? Het is mogelyk. Het behoort betrekkeiyk tot de uitzonderingen, dat de leden der con gregatie niet geregeld komen.” „Het komt naar aanleiding van de congrega ties naar voren, maar telkens zal het weer op vallen, hoe de Roomsch Katholieke Kerk de vat op haar leden heeft weten te houden, hoe zy hen gebonden heeft aan de Kerk. De ker ken. uit de reformatie geboren, missen deze strakheid, die voor buitenstaanders een zeke re bekoring heeft. Veel minder dan de Roomsch Katholieke Kerk beheerechen zy het geheele levensterrein, beheerschen zy het geheele leven van hun leden.” Voor de Pontificale Hoogmis in de openlucht is een fraai altaar ontworpen door architect Willem Maas, welk altaar beveiligd is door een dak, omdat ook met de mogelykheld van min der gunstig weer rekening gehouden dient te worden. Het wordt uitgevoerd door den heer Heymerink. Opdat alle menschen de plechtigheid goed kunnen volgen, is het altaar op een hoogte van 1.60 M. geprojecteerd. De breedte is 14 M. by een diepte van 9 M. Op de zy-wanden worden de figuren van het Pinksterfeest, de _H.H. Petrus en Paulus, door _j achter grond een groot kruis vertoont. Boven het dak verschynt een groot Christus-monogram. Aan deze hoogverheven plaats zal nog meer luister worden gegeven door de aanwezigheid van de jeugdvereenigingen. die zich terzijde met hun kleurige vlaggen In een boog opstel len. Aan de Evangelle-zyde Is plaats voor 200 zangers, gevormd uit de verschillende koren van de stad Utrecht, die onder leiding van Pa ter C. Huygens O. F. M. de wisselende gezan gen uitvoeren. Overigens wordt de Mis als Volksmis gezon gen door alle geloovigen. die den tekst en de muziek in het programma-boekje zullen vin den. De zang wordt gedragen door kopermuziek van de Nieuwe Harmonie .jBt. Caecilia". De Pauseiyke Internuntius en het Episco paat worden aan den Ingang van het terrein af gehaald, waar twee tenten voor de ontvangst worden ingericht. De andere dienstdoende geea- teiyken, de tien assistenten, alsmede twintig misdienaars zullen zich Inmiddels op het al taar bevinden. De leden van het Metropolitaan Kapittel, de gemyterde abten en andere hoogwaardigheids- bekleeders zullen kort voor het altaar plaats nemen. Ook vele wereldlyke autoriteiten, onder wie de katholieke Ministers, zullen aanwezig zyn. Onderwyi zal via een geluldsveraterklngsinstal- latie, welke ook tydens de redevoeringen goede diensten kan verrichten, geesteiyke muziek van gramofoon-platen worden ten gehoore ge- v°°r bracht. Totdat een machtig .Xcce Sacerdoe" klinkt en de stoet van prelaten midden door het volk naar het altaar schrydt en de elgeniyke plech tigheid een aanvang neemt. de talrijke deelnemers, omdat men heel goed beseft, dat het bezwaariyk was de menschen zoo’n langen tyd te laten staan. Er wordt ge rekend op 11.500 deelnemen. Met een Amsterdamschen aannemer is men nu overeengekomen, dat de tribunes, die inder tijd dienst hebben gedaan op den Kaderdag van de R. K. Staatsparty, gebruikt zullen wor den voor den Katholiekendag Daarom heeft men de beschikking over 10.000 zitplaatsen, terwyi de aanwezige tribune 1400 personen kan bevatten. Verschillende groote organisaties. met na me: de R. K. Boerenbond, de R. K. Werk ne mende Middenstand, de Derde Orde van 8t. Franclscus, de Derde Orde van St Domlnlcus. de R. K. Vrouwenbond, de R. K. Midden standsbond. de Congregatie van de H. Fami lie. de Maria-congregafle, de 8t Adalberts- vereenlglng en het R. K. Werkliedenverbond vaardigen een groote groep af, terwyi van de jeugdvereenigingen 1500 personen verwacht kunnen worden Er zullen zes extra-trelnen naar en van Utrecht loopen, waarnaast met verschillende autobus-ondememlngen regelingen zyn getrof fen. Velen zullen ook in een particulieren auto komen, waarmee eveneens rekening is gehou den. Er is een groot parkeerterrein, waar voor vele automobielen alsmede voor het stallen van ryarielen plaats is. Hoewel er dien dag met tram en autobus een geregeld contact zal zyn tusschen het terrein aan de Croeselaan en de binnenstad, zal het toch voor vele menschen bezwaarlijk zyn om in den betrekkeiyk korten tyd tusschen de Pontificale Hoogmis en de openlngsvergaderlng nog het terrein te verlaten. Er wordt daarom voor een goede consumptie- gelegenhetd op het terrein gezorgd, waarby een uniforme prijs wordt vastgesteld. Wy kunnen dit doen door ons lidmaatschap van den Katholiekendag of door het koopen van een congreskaart. Tegen een vergoeding kan men zich bovendien een plaats op de tri bune. verzekeren. Ook andere gewaardeerde bijdragen zal de penningmeester van het Uitvoerend Comité, de heer H. L. Boerrigter. gaarne op zyn giro nummer 297113 ontvangen. Het secretariaat, waartoe men zich kan wenden voor lidmaatschapskaarten en congres kaarten is gevestigd: Kromme Nieuwe Gracht 25. eveneens te Utrecht. De leden van den Katholiekendag ontvangen een biljet met een strook, waarop hun door de Spoorwegen reductie wordt verleend. Zy. die door bemiddeling van een organisatie den Katholiekendag willen bywonen, ontvan gen alle verlangde inlichtingen van hun be stuur. Tydens den Katholiekendag «orden speldjes verkocht met het embleem „Christus Rex”. Op verschillende manieren zal in den tyd. die nog aap den Katholiekendag voorafgaat, hierop de aandacht gevestigd worden, om het geheele Nederlandsche Katholieke Volk mo biel te maken. Allen moeten wy die dagen van een Apostolisch vuur bezield zijn. Ook de K. R O. zal telkens herinneren aan wat Ons te wachten staat door een kort krach tig woord van den omroeper en een wekelljksch vyf mlnuten-praatje.' De Zevende Katholiekendag zal slagen! De Nederlandsche Veehouderij-Centrale brengt ter kennis van belanghebbenden, dat met ingang van Dinsdag 20 April 1937 tot na dere aankondiging de inlevering van spek te IJmulden moet geschieden by de N. V. Ijsfa briek en Koelhuis IJsvries. De inlevering zal kunnen geschieden des Dinsdags en Donderdag "s morgens van 912 uur en 's middags van 25 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5