De zevende Katholiekendag
van
Diesviering Rotterdamsche
Kamer van Koophandel
M
maar...
Wel de kerk,
RIPOLIN
rriL
MASSALE MANIFESTATIE
rr
REDE DR. COLIJN OVER
DE TOEKOMST
R.
Vliegtuig en boot
werken samen
ZATERDAG 17 APRIL 1937
VAN WEEK TOT WEEK
NE
HI6
De sluitingsplechtigheid
Aller medewerking noodig
Nadere regelingen
Inlevering
Het programma
Een ander glanspunt
E-
Prins Bernhard onder
de gasten
F. SMULDERS t
Clearingkoersen
x
I
Werking in de lucht
Steun Mn die takken van volkswelvaart
Voorbereidingen in verge
vorderd stadium
Luchtverbindingen voor passa
gier», die per boot uit
Indië komen
Er worden 11.500 deelnemers
verwacht
De plechtigheid in de
open lucht
OFFICIEELE CRISIS
PUBLICATIE
X).
AM
Schoonmaaktijd!
De tyd. om tegelijk
Uw huis op te knap
pen met de beste Isk-
179?
Geheel katholiek Nederland neme
hieraan deel
van spek
jJJe veeren van den vogel hebben
wel geleden, maar zyn slag
pennen zyn ongedeerd”
I
UW
het
deze
A. v. D.
Nederlandsche
Maandag 17 Mei (2e Pinksterdag)
Een der grootste zorgen was het bergen
van
van
L
niet
en
at
ta
n
of
M
De stakers van de gas- en machine-industrie in Albert Lea houden er geducht huis
en ontzien zich niet tentoon stellingsartikelen te vernielen
Naar vermogen moeten wy allen ertoe be
dragen, om den Katholiekendag financieel
mogelyk te maken.
het
werd
ge-
de
Natuurlijk vraagt de voorbereiding van een
dergeiyke demonstratie van onze mooie katho
lieke gemeenschap, van dit grootsche Offer, mo
gen we wel zeggen, dat we den Konlng van
hemel en aarde sullen "brengen, groote koeten
op het R.K,
te "z-Oraven-
ia
it
ui
M
■n
let
Nog slechts een maand scheldt ons van de
groote gebeurtenis, den Zevenden Katholie
kendag op 17 en IS Mei te Utrecht te hou
den, die weer een heerlijke getuigenis sal
zijn van het katholieke geloofsleven in ons
vaderland. Alle katholieken van Nederland
moeten zoo eenlgszins mogeljjk door deel
neming en anders door hun gebed aan den
Katholiekendag meewerken, om op
wijze eere te brengen aan God.
De Oslo-besprekingen zijn het teeken van
nieuw beraad. Engeland en Frankrijk namen
dezer dagen het initiatief voor een onderzees
op iets breeder terrein. De Amerlkaansche mi
nister van staat, Cordell Huil, is een onver
vaard kampioen voor een vrijer handelsverkeer.
In gemeenschappelijk overleg hebben de
bovengenoemde verkeersondernemingen ge
durende de laatste jaren proeven met een
organisatie genomen, welke ten doel heeft
repatrieerenden, die zich te Genua en Mar
seille ontschepen, in de gelegenheid te stel
len op de snelste wjjze, per vliegtuig, Ne
derland of hun bestemming in andere lan
den van Europa te bereiken. Thans is een
definitieve regeling getroffen. De adminis
trateurs aan boord der mallbooten zijn
uitgerust met volledige gegevens omtrent de
luchtlijnen RomeMilaanFrankfort
Amsterdam, geëxploiteerd door de KIM,
de Deutsche Lufthansa en de Aviolinee
Italiane en MarseilleLyonParijsBrus
sel--RotterdamAmsterdam, welke tot Pa
rijs door de-Air France gezamenlijk onder
houden wordt
Maar ik heb zulk een behoefte niet, ik kan
haar zelfs niet hebben. Want al heb ik deze
jaren onverflauwd gepleit voor aanpassing
aan de gewijzigde omstandigheden, niet ik,
niet het ministerie, heeft die aanpassing
in de bedrijfswereld tot stand gebracht, maar
gij hebt dit gedaan. Het is de onverzettelyke
energie van den Nederlandschen industrieel
en den Nederlandschen koopman geweest,
die de conclusie heeft aanvaard, welke on
vermijdelijk was.
Het zijn de Nederlandsche arbeiders ge
weest, die de noodzakelijkheid er van bil
meer dan één gelegenheid hebben erkend en
aanvaard.
zal, zeker bij sommige onderdeelen er van
nog niet gemist kunnen worden, maar de
bemoeizucht van de overheid, met haar
complex van crisismaatregelen, zal eerlang
belangrijk ingekrompen moeten worden.
BU de zuivel blijft de noodzakelijkheid
van een zeer belangrijken uitvoer tegen niet
loonende prijzen ons kwellen en de moge
lijkheden om daarin afdoende verandering
te brengen, zijn nog door niemand aange
wezen.
Voor onze industrie ben ik minder be
zorgd. Haar aanpassingsvermogen is zeer
groot gebleken en de Internationale bewe
ging gaat voor haar in de goede richting.
Er is. wat de landman noemt, werking in
de lucht.
men zeggen: de veeren van den vogel
hebben wel geleden, maar zijn slag
pennen zjjn ongedeerd. In Indië zijn
de veeren alweer aan het bijgroeien
en ook hier mag men dit als geen
onverwachte nieuwe storingen optre
den tegemoet zien.
Is het niet van groote beteekenis, dat dit soo
duidelijk wordt erkend door twee protestanten,
die ernstig op zoek zjjn gegaan naar de betee
kenis van de kerkelijke binding voor bet mo
derne menschenleven, vooral in de grootstad
Zien wij, Katholieken, zelf wel voldoende deze
groote waarde? Terwijl elders een zekere schei
ding plaats heeft gevonden tusschen inner
lijke godsdienstigheid en uitwendige kerksch-
held, kan men van de Katholieken zeggen, dat
de vorm hunner religiositeit zuiver overeen
komt met den kerkdijken levensvorm. Dit ver-
de ware Kerk hun eischen.
'ët boekje van Mej. dra. M
TB. Spaan, die het belang-
■ta' Instelden, wel één ding
ósche Kerk bezit een ge
lere kerken niet bezitten. Het
wordt met evetivele woorden toegegeven.
Overzien we den toestand van thans en dien
van de onmiddellijk achter ons liggende jaren.
dan valt ongetwijfeld hier en daar op vooruit
gang te wfjzen. De geslaagde aanpassing van
verscheidene bedrijven, die voorafging aan de
monetaire wüzif.-ing en juist daarom zoowel hel
een als het ander vruchtbaar deed zijn, stemt
hoopvol.
In bijzondere mate geldt dit voor Neder-
landsch-Indië, waar de aanpassing met ver
wonderlijk doorzettingsvermogen ten volle be
reikt was en waar, vooral door een algemeenc
Internationale prijsstijging van eenige belang
rijke Indische ultvoerproducten, een zeer veel
gunstiger toestand werd verkregen.
Indië levert bovendien een goed voorbeeld van
verbeteringen in de productietoestanden door
internationale samenwerking.
Moet men een eindoordeel geven
over den toestand en de verwachtin
gen, hier zoowel ah in indië, dan kan
In zijn inleidend woord betuigde de voorzit
ter der Kamer, de heer W. A Engelbrecht, dei»
zeer bijzonderen dank der Kamer aan Z.K.H.
Prins Bernhard voor zijn hooge tegenwoordig
heid, waarmede Z.K.H. opnieuw getuigt var»
groote belangstelling voor 's lands economisch
leven.
Vervolgens hield dr. Ooiyn zijn rede over:
Wisselingen in het wereldverkeer.
De ontwikkeling van het verkeer tusschen de
volken aldus dr. Oolijn heeft niet een ge
leidelijk karakter gedragen. Er is afwisseling
door scherpe en langdurige tegenstellingen.
Het resultaat van een op- en neergaande be
weging. van expansie en van Inkrimping van
het verkeer, gedurende vele eeuwen, is. dat ae
ruimte, de armslag voor een uitgebreid wereld
verkeer er is, maar dat de mensch van het
tweede kwart der 30e eeuw de benutting van
de meest uitgebreide mogelijkheden niet tot
haar recht doet komen.
Dit stelt ons voor de ernstige vraag, welke
de gedragslijn moet zUa, dia Nederland «x aijn
Bpr besloot zijn rede met de Kamer het goede
toe te wenzehen voor bet komende werkjaar,
Te 's-Gravenhage is plotseling overleden de
heer F. Sihulders, lid van den Raat! van Be
heer van de N.V. Werf Gusto vh. firma A. F.
Smulders te Schiedam.
De begrafenis is as. Maandag
Kerkhof aan de Kerkhoflaan
hage. nadat in de parochiekerk van den H. Jaco
bus om half elf de plechtige Requiemmis zal
rijn gecelebreerd.
lam1
11.00 Pontificale Hoogmis, opgedragen in
de open lucht, op het terrein aan de Croese-
laan, door Z. H. Exc. Mgr. Dr. J. De Jong,
met predikatie van Z.H. Exc. Mgr. J. Huibers,
over het onderwerp: „De onwaardeerbare gave
vah het Geloof."
2.15 u. Openlngsvergaderlng op bovengenoemd
Een ander glanspunt van den eersten dag
zal ongetwijfeld de groote openlngsvergaderlng
overzeesche gewesten onder deze omstandighe
den te volgen hebben.
Het moet dwaasheid worden geacht alleen een
politiek te willen voeren die diametraal tegen
over die van nagenoeg de geheele wereld staat
We moeten rekenen met wat anderen doei,.
Deden we dit niet, dan haalden we in zeer kor
ten tijd den economlschen chaos binnen. Hoo
seer we ook anders zouden willen, wij kunnen
op ons eentje de wereld niet hervormen. Wij
blijven voor een goed deel gebonden door wat
anderen doen. En in ons oordeel daarover moe
ten we ook rekenen met de veranderingen, die
zich in de laatste decennia op het terrein der
wereldeconomie voltrokken hebben,
meer alle ongedaan te maken zijn.
Thans is er meer teekening in den toestano
gekomen. De hoofdlynen van elks beleid zijn
niet meer zoo nevelig als ze waren en dit stelt
ons in staat behoudens de nog altijd noo-
dlge omzichtigheid lijnen voor onze toekomst
uit te stippelen.
We weten nu langzamerhand, althans ten
naaste bil, voor onsen akkerbouw en den tuin
bouw wel waar te staan, in hoeverre sommige
verschuivingen als van blyvenden aard be
schouwd moeten worden.
Deze Katholiekendag staat immers zeer bij
zonder in het teeken „Voor de Eer van God”
en nu we allerwege vernemen, hoe de Naam
van God door moderne heldensche opvattin
gen onteerd wordt, zijn we dankbaar gestemd,
dat zoo’n mooie vorm is gevonden, om onze
gevoelens, die eerherstel wenschen, tot uiting
te brengen.
Duizenden en duizenden trekken daarom twee
den Pinksterdag op nasr de oude bisschopsstad,
zoodat het een massale manifestatie wordt
In de openlucht, waar een Pontificale H. Mis
wordt opgedragen, zullen allen zich rondom
den Christus Eucharlstlcus vereenlgen en Hem
in schoone lofzangen huldigen of met een stil
gebed eerbied en aanhankelijkheid
waarbij gesmeekt wordt om steun in de woe
lingen onzer dagen.
Het woord van bevoegde sprekers zal wijzen
op de kwalen van dezen tijd en leeren, hoe
deze te béstrijden.
Wetend, onzen lezers hiermee een dienst te
bewijzen, drukken we nog eens het program
ma af.
Daags hierna wordt de Zevende Kathoüeken-
dag met een plechtigheid in de kerk van On
ze Lieve Vroup ten Hemelopneming aan de
Blltstraat besloten.
Ook deze plechtigheid zal niet nalaten bij
de deelnemers een Indruk van ontroering ach-
ter te laten.
De Zeereerw. heer Ant. M. Jansen houdt
een predikatie onder den moolen en ejht tot
ons geloovig hart sprekenden titel: .Kinderen
Gods door Jezus Christus".
In blijde vreugde zal het „Te Deum"" als een
innig dankgebed ten Hemel stijgen, ontluisterd
door een majestueuze melodie.
De zorg voor het muzikale gedeelte van de-
ae plechtigheid is toevertrouwd aan de heeren
Smit en Andrikssen.
In tegenwoordigheid van Z. K. H.
Prins Bern hard heeft Vrijdagmiddag
de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Rotterdam haar verjaar
dag gevierd met een buitengewone
vergadering in de groote Doelenzaal.
in welke vergadering de minister
president Z. Exc. dr. H. Coljjn, een
rede heeft uitgesproken.
terrein. Openingsrede door den voorzitter van
het Hoofdbestuur van dén Nederlandschen Ka
tholiekendag Mr. A. Baron van Wijnbergen,
waarna korte toespraak van Z H. Exc. Mgr.
Dr. J. de Jong. Vervolgens een rede van Prof.
Dr. G. Brom over ..De Eer van God."
7.30 u. Avondvergadering in „Ttvoli". Rede
van Prof. Dr. F. Weve O. P. over „De Gods-
onteerlng'y. Deze vergadering zal worden
volgd door een ontmoetlngsbyeenkomst in
zalen van Tivoli.
Dat zijn de voornaamste lichtpunten te mid
den van veel dat nog donker is. Daarop rust
ook het vertrouwen op een betere toekomst. De
regeering zal. in hare sfeer, het mogelijke heb
ben te doen voor verruiming van het handels
verkeer. voor het wegnemen ook van alle noo-
dige belemmeringen, binnenslands, voorwaarde
voor een welvarend Nederland en een voorspoe
dig Indië.
Maar daarnaast blijft ook waar het oude
adagium, dat de mensch op Gods hulp alleen
hopen mag, indien hij zich zelf tot het uiterste
Inspant.
degedeeld.
Het Uitvoerend Comité heeft vlot kunnqn
werken, doordat uit zijn midden weer een klein
bestuur was gevormd, dat met de eigenlijke uit
voering van het werk werd belast. Daarnaast
werden verschillende commissies benoemd ter
verzorging van speciale onderdeelen, zooals een
Commissie voor het vervoer, een commissie
voor voedselvoorziening, een commissie
den dienst Eerste Hulp bij Ongelukken, een
commissie voor logies, een commissie voor den
altaarbouw, een pers- en propaganda-commls-
sle, ehz.
telde een Graalmelsje, maar ieder Katholiek
had het kunnen vertellen: „in de Kerk voel
ik mij volkomen thuis. Voor mij bestaat u«’ I
probleem niet. De Kerk bevredigt Inderdaad al
onze religieuze verlangens.”
Men weet niet, hoe oneindig veel dit betee-
kent. Men weet niet, welk een wonder het
eigenlijk is. Men zoekt de verklaring b.v. bij de
soepelheid van de Katholieke Kerk, waartoe
zoowel het groote genie als het eenvoudigste
verstand kan behoocen. Maar die soepelheid is
dan toch ook zoo. dat de kerkelijke leer, de
kerkelijke waarheid voor bet genie precies
hetzelfde blijft als voor den ongeletterde. Er
zijn geen dingen, die het volk moet gelooven.
en die geleerden wel beter weten. Neen, wat
de Kerk dat zijn wjj allen, die Katholiek
zjjn ons te gelooven voorhoudt door middel
van haar onfeilbaar leergezag, dat gelooven
wij allen, groot en klein, of anders zjjn we
niet meer Katholiek.
Ook is de verklaring van die wonderbare een
stemmigheid tusschen persoonlijk leven en
kerkelyk leven by „de Roomschen” wel gezocht
in het feit, dat de diensten van de Kerk zoo
liturgisch zijn. Hier ligt Inderdaad een gea’el-
dige bindkracht voor elk afzonderlijk leven. Wü
allen worden gedoopt, getrouwd, gewyd, begraven
met de oude en diepe wysheidswoorden der H.
Schriftuur, die ons aller innigste leven verbin
den aan de eeuwige Waarheid. Maar ook deze
blndkracht, hoewel van enorme levensbeteeke-
nls, is nog niet de beslissende.
Men zoekt een andere verklaring by de ker
keiyke tucht. Wie zou zich echter aan die
tucht onderwerpen, als hy er niet iets achter
voelde, dat deze tucht verantwoordt? 's Zondags
naar de Kerk gaan en "s Vrijdags vlsch eten
is heusch nog geen Katholicisme, dit weet en
voelt ieder van ons. De tucht onderhoudt voor
zeker de eenheid, maar deze eenheid komt
niet voort uit die tucht. Ze moet een veel dle-
peren grond hebben.
Er wordt dan ook terecht gewezen op het
Sacramenteele karakter in het kerkeiyke leven.
De sacramenten binden ons mej, elkander en
met God. Er wordt gewezen op de fyne psy
chologie van het Katholicisme, vooral in de
biecht. Ook dit Is van beteekenis. Tenslotte wijst
men op de groote schakeerlng der mogeiykhe-
den, die openslaan voor den Katholiek om zyn
godsdienstige behoefte te bevredigen volgens
het voorbeeld van zeer verschillende heiligen,
zooals In de kloosterorden en de derde orden.
Het persoonlyke wordt by ons niet onderdrukt
door het kerkeiyke, bet biyft zoo vry. dat men
een geheel oorspronkelijke heilige kan «kirden.
Dit alles Is bet voorrecht van den Katholiek,
omdat zyn Kerk inderdaad de band der my
stieke liefde is: het Lichaam van Christus.
Ziedaar de verklaring. Beseffen wy dit voor
recht wel voldoende? Als dit bewustzyn in ons
af sterft of verzwakt, dreigt dök ons geloof te
formalistisch, te weinig levend te worden. Hier
ligt de kans van den duivelI Hierop loert hij.
Maar hy zal de Kerk niet overweldigen, zoo
staat geschreven. Want in de Kerk bindt ons de
Heilige Geest, die de Liefde is.
Zoo is het mogelyk, dat öe elders geschokte
harmonie van persoonlijk en kerkelyk leven in
de Katholieke Kerk bewaard bleef.
Zooals bekend was een plaatseiyk comité, on
der leiding van prof. dr. A. K. M Noyons, be
last met de voorbereidingen, die thans reeds in
een vergevorderd stadium verkeeren.
In een persconferentie, die ook door
Hoofdbestuur van den Katholiekendag
betuigen, bygewoond, konden reeds verschillende byzon-
‘derheden omtrept de organisatie worden ipe-
Dr. J. de Jong zal in deze vergadering
woord voeren. Daarna sluitingswoord van den
voorzitter.
2.30 uur: Kerkeiyke plechtigheid in de Kerk
van O. L. Vrouw ten Hemelopneming aan de
Blltstraat, waar het Te Deum zal worden ge
zongen en de zeereerw. heer Ant. M. Jansen,
directeur van de Katholieke Actie in het Aarts
bisdom. een predikatie zal houden over „Kin
deren Gods door Jezus Christus."
Ter nadere aanduiding vermelden we, dat
met het terrein aan de Croeselaan bedoeld is
het groote terrein, dat gebruikt wordt voor het
jaariyksche concours hlppique.
Dinsdag 1« Mei
10.30 uur: Sluitingsvergaderlng in Tivoli. De
secretaris van het bureau „Pro Ood-actie", de
zeereerw. heer Mr. A. Diepenbrock, zal spreken
over „Terugkeer tot God”. Ook Z. H. Exc Mgr. èharlre Eyrt "geschilderd, terwyi 'de'
n de twintigste eeuw zijn de mensen
althans in ons land, misschien niet minder
braaf dan vroeger, misschien zelfs niet
minder religieus, maar het is zeker, dat zy in
grtwte massa veel mlnder kerksch zyn dan
vroeger. Voor de katholieken, die zich streng
houden aan den kerkelyken Zondagsplicht,
geldt dit slechte in beperkte mate, doch de
protestanten hoort men algemeen klagen, dat
de Kerk haar vat op de menigte verloren heeft
of bezig is, te verliezen. Zelfs bestaat er een
zekere animositeit, In die kringen vooral, tegen
de „kerkschen", waarvan men ook onder ka
tholieken een enkele maal een flauwe weerspie
geling vindt, b.v. in het wantrouwen tegen „de
fijnen”. Dit verschynsel heeft vele oorzakoi,
en hel zal ook vele gevolgen hebben. Het is
in ieder geval een verschynsel, dat de bezorgd
heid opatekt. Zoo zagen het twee leden der re
dactie van het veertiendaagsche orgaan Her
vormd Amsterdam, een protestantsch tydachrift
„dat de belangen van de Ned. Hervormde Kerk
rn den ruimsten zin des woords wil dienen."
Zy gingen er op uit en raadpleegden een groot
aantal jeugdleiders „van alle gezindten” over
het vraagstuk betreffende de kerk en de jeugd
Geen enkele richting sloegen zy over. Zoo vindt
men in het boekje, waarin zy de gesprekken
met de jeugdleiders samenvatten, zoowel de
NSB. als de S.DA.P, zoowel het Nederland
sche Jongeling» Verbond als De Graal verte
genwoordigd. Het resultaat van deze gesprekken
is in weinig woorden weergegeven in de in
leiding: „Iedereen wil wel de kerk, hoe haar
schakeerlng ook zy, maar.... bijna „iedereen
knoopt er een verwachting of een voorwaarde
aan vast. De kerk moet haar verstarde vormen
prijsgeven en toonen, dat het christendom be
teekenis heeft in alle levensopvattingen; zy
moet de waarde van het leekengetulgenis meer
tot uitdrukking laten komen en zy moet meer
waarachtige levensleiding geven. Volgens enke
len moet deze leiding zich ook uitstrekken tol
hat politieke terrein. Practisch allen gelooven
in de kansen van de kerk, als die maar open
wil staan! Misschien nog onbewMst komen jonge
menschen uit alle kampen naar de kerk toe,
maar zy komen met zeer concrete bezwaren en
vragen. Zy beseffen sterker dan een vorige
generatie, welke waarden er in de kerk ver
borgen zyn, bovenal welkewaarden er In het
Christendom liggen."
Een onderzoek, dat werkelyk alle groepen en
deelen van ons volk bestrijkt, leidde tot deze
merkwaardige conclusie. De katholieke lezer zal
wel begrepen hebben, dat het hier zeer in het
algemeen gaat over het begrip „kerk”, en At
het onderzoek naar de gezindheid van de jeugd
bet zware moderne kerkprobleem geenszins tot
in alle onderdeelen kan oplossen. Doch het
biyft een verheugend feit, dat onder de jon
geren de vraag leeft naar de beteekenis van
het kerkeiyke leven, onverschillig welke „kerk”
zy bezoeken. Men ziet in het kerkgebouw en
in den godsdienstleer niet meer uitsluitend de
overblijfselen van een voorbye grootheid. Men
beseft weer, dat de christeiyke kerk een bood
schap aan de wereld heeft te brengen, en wel:
de goede boodschap, het Evangelie. Men vraagt
naar het evangelie in de wereld. Men vraagt
naar de evangelische «barheid in en door de
Kerk. Men houdt zich bezig met de kerkheree-
niging, met „kerkopbouw" en kerkherstel.”
Men acht het niet meer voornaam, de kerk te
negeeren. Dit alles beteekent winst voor de
christenheid en het zal vruchtbaar biyken voor
de christen-eenheid. de ware katholiciteit, die
door taliooze christenen gezocht wordt, nog vol
huivering en vol aarzeling, maar ook vol eer
lijkheid en vol geestdrift. Zeker, men vreest,
dat men Rome vinden zal. Dat de Roomsch-
Katholieke Kerk de apostolische overlevering
bewaarde en het beginsel der kerkeiyke alge
meenheid zuiver hield, «dl men niet zoo maar
toegeven. Ook aan de Roomsche Kerk stellen
de zoekenden naar
Toch wordt uit hl
6. Schenk en J. B.
wekkende on»
duidelijk. De
helm, dat de
zijn, waarin ook de Aartsbisschop, Z. H. Exc.
Mgr dr. J. de Jong het katholieke volk aal
toespreken.
Des avonds heeft een vergadering in .Tivo
li" plaats, waarvoor eveneens de belangstel
ling van allen gevraagd wordt.
Koereen voor stortingen op 17 April 1»37
tegen verplichtingen luidende in: Reichsmar-
Iqtn t 7S.41. Urea t Ml. Pewta’s f 1MB.
Het streven naar versnelling van de verbin
ding tusschen Indië en het moederland komt
andermaal tot uiting door een nieuwe wyzs
van samenwerking tusschen de Stoomvaart f
Maatschappy Nederland en den Rotterdam-
schen Lloyd eenerzyds en de K L M. ander-
zyds.
Vast staat het echter, onomsiooteiyk
vast, dat alleen terugkeer tot een stelsel
van vrijer handelsverkeer tot grootere wel
vaart voeren kan. En evenzeer, dat alleen
langs dien weg ook het werklooahetespro-
bleem aanmerkelijk kan worden verzacht.
Indien onze productie haar afset naar
bulten niet herwinnen kan en zy In de
mate, als de laatste jaren het geval was.
gebonden blijft aan het nationale consump-
tlevermogen. is de verdwijning der werk
loosheid een onoplosbaar probleem. Ook
onze fabrieken en arbeiders hebben vóór
heel In ruime mate gearbeid ter voorzie
ning' In de behoeften van anderen dan het
Nederlandsche volk, zy zullen dat moeten
biyven doen.
Plaatsreserveerlng geschiedt by de adminis
trateurs, die bovendien terstond reisbiljetten
af ge ven naar alle Europeesche bestemmingen.
Op zee worden de reserveeringen per radio aan
Genua en Marseille door geseind. De mail
schepen komen zoo vroegtijdig voor den wal.
dat er steeds een goede aansluiting is op de
vertrekkende vliegtuigen. Te Genua wordt ge
bruik gemaakt van een onmlddeliyk aanslul-
tenden trein naar Milaan, waar de reizigers
ten vertegenwoordiger van de KLM vinden,
die hen naar het vliegveld Talledo brengt.
Van het vliegveld Marseille, waarheen de
passagiers per auto vervoerd worden, bestaan
twee diensten, een ochtendverbtnding. welke om
•.30 uur en een middagverbtndlng, welke om
13.50 uur vertrekt. Deze machines bereiken
Parijs om reap 12.45 en 17.00 uur. Rotterdam
om resp. 15 55 uur en 22.55 uur en Amsterdam
om 16 25 uur en 23 25 uur.
De krachten van het land zyn niet gebroken,
de onteagiyke werelddepressie heeft voorts ook
wel goede gevolgen gehad. In dien zin dan, dat
de veel gesmade aanpassing menig bedrijf in de
positie heeft gebracht, dat het thans weer met
vertrouwen op de wereldmarkt kan verschijnen.
Het zal nog zeer de vraag zyn of daar, waar
alleen maar gedevalueerd werd en niet aangepast,
de positie uitelndeiyk even goed zal biyken als
by ons het geval is. Meer dan één land heeft
moeilijkheden ontweken, die wy hier moedig
hebben doorstaan.
Er zullen er ondsr u misschien zyn die glim
lachend denken, dat ik door deze uitlating een
oordeel uitspreek over het regeerlngsbeleld der
laatste jaren. dat ik tracht myself een bewys
van goed gedrag uit te reiken.
Dat is niet zoo.
Als ik daaraan behoefte had. sou het hier, in
een onpolitieke byeenkomst, de plaats niet zyn,
zulks te doen.
„Heeft de kerk nog vat op de jedgd? De
Roomsch Katholieken kennen deze vraag nau
welijks. Niemand, die nog eenigen prijs stelt op
de beiydenis van zyn Roomsch Katholiek ge
loof, zou er aan denken, zyn kinderen niet naar
een R. K. school te zenden, naar een school
die staat onder het patronaat van de Kerk.
Zyn de kinderen van school af, dan worden zy
aanstonds opgevangen in de congregatie.
„Congregaties, wat zyn dat precies? Wy heb
ben wel eens het «'oord gehoord, den naam
gelezen, maar inhoud had het woord weinig
voor ons. In de congregaties zyn zeer
vele Roomsch Katholieken georganiseerd, die
niet meer op de schoolbanken zitten; apart zijh
gegroepeerd jonmjns en meisjes, mannen en
vrouwen. Eens per week kotnt elke congregatie
samen. De meeste leden bezoeken de byeen
komst geregeld.
„De Graalleidster schynt even verwonderd,
als wy hier zeer verbaasd van ophooren. Ja.
wy kunnen ons voorstellen, dat het in dorpen,
f in kleine plaatsen misschien, zoo gaat, maar
SOU dat in de hoofdstad, waar alle vereenigin-
gen zonder uitzondering klagen, dat de leden
de byeenkomsten niet bywonen, ook mogelyk
zyn? Het is mogelyk. Het behoort betrekkeiyk
tot de uitzonderingen, dat de leden der con
gregatie niet geregeld komen.”
„Het komt naar aanleiding van de congrega
ties naar voren, maar telkens zal het weer op
vallen, hoe de Roomsch Katholieke Kerk de
vat op haar leden heeft weten te houden, hoe
zy hen gebonden heeft aan de Kerk. De ker
ken. uit de reformatie geboren, missen deze
strakheid, die voor buitenstaanders een zeke
re bekoring heeft. Veel minder dan de Roomsch
Katholieke Kerk beheerechen zy het geheele
levensterrein, beheerschen zy het geheele leven
van hun leden.”
Voor de Pontificale Hoogmis in de openlucht
is een fraai altaar ontworpen door architect
Willem Maas, welk altaar beveiligd is door een
dak, omdat ook met de mogelykheld van min
der gunstig weer rekening gehouden dient te
worden. Het wordt uitgevoerd door den heer
Heymerink.
Opdat alle menschen de plechtigheid goed
kunnen volgen, is het altaar op een hoogte
van 1.60 M. geprojecteerd.
De breedte is 14 M. by een diepte van 9 M.
Op de zy-wanden worden de figuren van het
Pinksterfeest, de _H.H. Petrus en Paulus, door
_j achter
grond een groot kruis vertoont. Boven het dak
verschynt een groot Christus-monogram.
Aan deze hoogverheven plaats zal nog meer
luister worden gegeven door de aanwezigheid
van de jeugdvereenigingen. die zich terzijde
met hun kleurige vlaggen In een boog opstel
len.
Aan de Evangelle-zyde Is plaats voor 200
zangers, gevormd uit de verschillende koren
van de stad Utrecht, die onder leiding van Pa
ter C. Huygens O. F. M. de wisselende gezan
gen uitvoeren.
Overigens wordt de Mis als Volksmis gezon
gen door alle geloovigen. die den tekst en de
muziek in het programma-boekje zullen vin
den.
De zang wordt gedragen door kopermuziek
van de Nieuwe Harmonie .jBt. Caecilia".
De Pauseiyke Internuntius en het Episco
paat worden aan den Ingang van het terrein
af gehaald, waar twee tenten voor de ontvangst
worden ingericht. De andere dienstdoende geea-
teiyken, de tien assistenten, alsmede twintig
misdienaars zullen zich Inmiddels op het al
taar bevinden.
De leden van het Metropolitaan Kapittel, de
gemyterde abten en andere hoogwaardigheids-
bekleeders zullen kort voor het altaar plaats
nemen.
Ook vele wereldlyke autoriteiten, onder wie
de katholieke Ministers, zullen aanwezig zyn.
Onderwyi zal via een geluldsveraterklngsinstal-
latie, welke ook tydens de redevoeringen goede
diensten kan verrichten, geesteiyke muziek van
gramofoon-platen worden ten gehoore ge-
v°°r bracht.
Totdat een machtig .Xcce Sacerdoe" klinkt
en de stoet van prelaten midden door het volk
naar het altaar schrydt en de elgeniyke plech
tigheid een aanvang neemt.
de talrijke deelnemers, omdat men heel goed
beseft, dat het bezwaariyk was de menschen
zoo’n langen tyd te laten staan. Er wordt ge
rekend op 11.500 deelnemen.
Met een Amsterdamschen aannemer is men
nu overeengekomen, dat de tribunes, die inder
tijd dienst hebben gedaan op den Kaderdag
van de R. K. Staatsparty, gebruikt zullen wor
den voor den Katholiekendag
Daarom heeft men de beschikking over 10.000
zitplaatsen, terwyi de aanwezige tribune 1400
personen kan bevatten.
Verschillende groote organisaties. met na
me: de R. K. Boerenbond, de R. K. Werk ne
mende Middenstand, de Derde Orde van 8t.
Franclscus, de Derde Orde van St Domlnlcus.
de R. K. Vrouwenbond, de R. K. Midden
standsbond. de Congregatie van de H. Fami
lie. de Maria-congregafle, de 8t Adalberts-
vereenlglng en het R. K. Werkliedenverbond
vaardigen een groote groep af, terwyi van de
jeugdvereenigingen 1500 personen verwacht
kunnen worden
Er zullen zes extra-trelnen naar en van
Utrecht loopen, waarnaast met verschillende
autobus-ondememlngen regelingen zyn getrof
fen. Velen zullen ook in een particulieren auto
komen, waarmee eveneens rekening is gehou
den. Er is een groot parkeerterrein, waar voor
vele automobielen alsmede voor het stallen van
ryarielen plaats is.
Hoewel er dien dag met tram en autobus een
geregeld contact zal zyn tusschen het terrein
aan de Croeselaan en de binnenstad, zal het
toch voor vele menschen bezwaarlijk zyn om
in den betrekkeiyk korten tyd tusschen de
Pontificale Hoogmis en de openlngsvergaderlng
nog het terrein te verlaten.
Er wordt daarom voor een goede consumptie-
gelegenhetd op het terrein gezorgd, waarby
een uniforme prijs wordt vastgesteld.
Wy kunnen dit doen door ons lidmaatschap
van den Katholiekendag of door het koopen
van een congreskaart. Tegen een vergoeding
kan men zich bovendien een plaats op de tri
bune. verzekeren.
Ook andere gewaardeerde bijdragen zal de
penningmeester van het Uitvoerend Comité, de
heer H. L. Boerrigter. gaarne op zyn giro
nummer 297113 ontvangen.
Het secretariaat, waartoe men zich kan
wenden voor lidmaatschapskaarten en congres
kaarten is gevestigd: Kromme Nieuwe Gracht
25. eveneens te Utrecht.
De leden van den Katholiekendag ontvangen
een biljet met een strook, waarop hun door de
Spoorwegen reductie wordt verleend.
Zy. die door bemiddeling van een organisatie
den Katholiekendag willen bywonen, ontvan
gen alle verlangde inlichtingen van hun be
stuur.
Tydens den Katholiekendag «orden speldjes
verkocht met het embleem „Christus Rex”.
Op verschillende manieren zal in den tyd.
die nog aap den Katholiekendag voorafgaat,
hierop de aandacht gevestigd worden, om het
geheele Nederlandsche Katholieke Volk mo
biel te maken. Allen moeten wy die dagen
van een Apostolisch vuur bezield zijn.
Ook de K. R O. zal telkens herinneren aan
wat Ons te wachten staat door een kort krach
tig woord van den omroeper en een wekelljksch
vyf mlnuten-praatje.'
De Zevende Katholiekendag zal slagen!
De Nederlandsche Veehouderij-Centrale
brengt ter kennis van belanghebbenden, dat
met ingang van Dinsdag 20 April 1937 tot na
dere aankondiging de inlevering van spek te
IJmulden moet geschieden by de N. V. Ijsfa
briek en Koelhuis IJsvries.
De inlevering zal kunnen geschieden des
Dinsdags en Donderdag "s morgens van 912
uur en 's middags van 25 uur.