van Triton wint het hoofdnummer de Varsity Hr. Ms. terug Luchtschepen, die verongelukten Andra-bemanning bewaring FRAAIE SUCCESSEN VAN DE UTRECHTENAREN De ramp met de „Hindenburg” „Java” m VRIJDAG 7 MEI 1937 ROEIEN DAMMEN 'De indruk te Berlijn METZ—DUKEL REMISE WIELRENNEN Wolnoteering De O 12 en O 14 I.V.C.B.-uitslagen CLEARINGKOERSEN K.N.V.B.-uitslagen Het hoofd nummer Boternoteering C.D.A. slaat Umuiden II met groote cijfers De eerste wedstrijden op de Boschbaan De rampen met de Akron en de R. 1O1 Enorme belangstelling by de aankomst te Den Helder Namens onze regeering wordt de vrylating der Neder landers gevraagd Technische bijzonderheden over den luchtreus Dr. Eckener veronderstelt sabotage WalsSlaats op acht ronden op de zevende plaats -s BUYSSE—B1LL1ET WINNEN TE GOUDA HET CLUBKAMP1OENSCHAP EERSTE KLASSE fyen 3 cMbós Hjouoist Njord won evenals Triton drie nummers, terwijl Aegir, Laga en Nereus eenmaal ste werden Engeland en Amerika zyn in den loop der jaren het zwaarst getroffen De populaire renner in training op de Utrechtsche baan De Douwe Aukes en de Hydra Om het kampioenschap van Nederland PIET VAN KEMPEN ACHTER DEN MOTOR d. Broek Derde klasse 3—3 van NED. VOETBALBEKER. Derde ronde: RVC—OD8 eer- De landingsmanschappen hitte Langen (slag», D. luidden als volgt: fingen werden gehoord. een Totaal 13—3 den Njord op 4 Sngten. een den zes van Blijkens souplesse. en 3—1 3—3 8 DOForti tudo WEST n GVO—ODA Deensche boternoteering zeer he- Kempen nog starten Al&UF» Ki I Ia AFDEELING II Promotie-competltle derde klasse 0-3 1—3 5—3 Beslissingswedstrijd 1—1 OLIVIO—DHZ 1 ton nu In, kwam gelijk met Laga, zette door •n lag spoedig bUna een bootlengte op de Delftenaren voor, terwijl Nereus de derde plaats bezette. Vierde ronde: ElectraHennes DVS AFDEELING V Eerste klasse LeeuwardenHSC Onder de overlevenden zjjn kapitein Leh mann en kapitein Max Pruss, Lehmann is mei ernstige wonden in het ziekenhuis op genomen. Het schijnt, dat h(j uit de stuur hut is gesprongen op het oogenblik, dat de vlammen uit het luchtschip opstegen. i. 3 3. 0—3 1—0 0—3 1—3 H. Ms. Douwe Aukes en Hydra zjjn Woens dag j.l. in Bremen aangekomen. San Sebastian Buitenlandsche C.D.A. I—Umuiden n. J. Gokkel—D. OU J. LeenaarsJ. Smit G. Couprie-A. Kraai G. OudhofK. de Jong J. de JongT Postma J. LanglienkelH Schaap K. SandersL. Koetsier J. SchröderH. v. d. Hey de F. AbramseJ. van Straten W. HoeveJ. Brand 3—1 Het luchtschip zou te middernacht weer naar Europa vertrekken met verscheidene passagiers, die de kroningsfeesten te Londen wilden bijwo nen. Toen zjj op het vliegveld kwamen, vonden zij slechts het brandende wrak van het trotsche luchtschip, dat hen naar Europa had moeten brengen. Koersen voor stortingen op Vrijdag 7 Mei 1937 tegen verplichtingen, luidende in: Relchs- marken f73,27, lires f9,61, peseta’s f9,75. 6. 7. 8. 9. 10. EKC—SET Oisterwljk—Boelmeer DOSKO—NES ZBW—Vlijmen KOPENHAGEN, 5 Mei (ANP.) De of- fideele Deensche boternoteering bedroeg den 185 kronen of f 0.74 per K.G. 1. 35x23: 1—1 ten- ge- 1=1 afg. 1—1 afg ANTWERPEN, 5 Mei. Wol (In pence per Ibs.j: Mei 34, Juni 33 7/8, Juli 33%. Aug. 33 5/8, Sept. 33 5/8. Oct. 33 5/8, Nov. 33 5/8, Dec. 33 5/8: (in frs. per K.O.)Mei 45)4, Juni 45J4, Juli 45x, Aug. 45, Sept. 45, Oct. 46, Nov. 44 Ji, Dec. 44«. Volgens *n Reuter-bericht ait Graz, heeft dr. Eckener, die daar gisteravond aankwam, aan den vertegenwoordiger van Reuter me degedeeld, dat naar zijn meening de ramp werd veroorzaakt door sabotage. Indien een auto bezig is een voor hem rijdende andere auto In te halen mag men dit voertuigen paar niet voorbijrijden, dus: nooit drie auto’s naast elkaar. Op 1400 meter kwam de verrassing. Reeds was het fraaie technische werk van de Tritonploeg opgevallen, de rustige stijl van deze vier, het goede sturen van coach Wlllebrandt. Met een lange spurt liep Trl- (Vervolg van pag. 1) Een ooggetuige vertelt: ED6—The Rising Hope Vierde klasse OB—Oranje Blauw Schiedam—Delfla DVK DJS—USC FlorissantFSV GouderakZwervers Het verloop van deze ontmoeting was: Wit: J. Metz; Zwart: B. Dukel. COMPETITIE WEST I b Volendam 3The Victory ConstantiusWA 3 Reuter meldt verder nog: De oorzaak van de ramp van het luchtschip „Hindenburg” is nog niet vastgesteld, doch er bestaan twee veronder stellingen: terugslag van een der motoren kan ontsnappend gas hebben aangestoken ep de on- weersachtlge weersomstandigheden kunnen een vonk statische eiectricltelt hebben geschapen, toen de landlngstouwen omlaag werden gelaten. Juist voor de ontploffing zou een vonk gezien zjjn bij de achterzijde van het luchtschip. konden nog juist op tijd wegsnellen; niettegenstaande de hevige keerden zjj enkele oogenbllkken terug om de opvarenden te helpen. In de ste oogenbllkken konden zij drie geheel Het luchtschip bevond zich op een hoogte van ongeveer honderd meter. Vóór de ont ploffing zag h(j de passagiers glimlachend en met zakdoeken wuivend voor de ramen staan. Plotseling hoorde hij een hevige ont ploffing en het luchtschip kwam brandend omlaag gestort. Promotie-competltle vierde klasse. De GermaanSwift Treffers—WA RKWL—Brabantla Promotle-degradatie. OOST Hulhulzen’s Heerenberg WEST I AFDEELING m Promotie-competltle vierde klasse Terborg—TVV DOTO—EBON Hertog Hendrik—Veenendaal De thans vergane „Hindenburg", bet grootste en mooiste luchtschip ter wereld, was ruim een jaar In de vaart. In Maart van het vorig jaar was het schip, waarvan de bouw reeds in 1933 begonnen was, ge reed. Nereus nam na den start de leiding en op 250 meter lagen de Amsterdammers een kwart lengte voor op Laga, Njord en Triton, die on derling heel weinig in positie verschilden. Triton, dat heel rustig roeide, verhoogde het tempo, en kwam gelijk met Laga te liggen, terwijl Njord iets achter geraakte. Nereus had op 500 meter nog steeds de leiding met een halve lengte voorsprong op Laga en Triton. Op de volgende 250 meter werd de strijd nog feller. De slag van Laga verscherpte het tempo, een fraaie spurt gaf de ploeg de leiding en op 750 meter lag Laga een kwart lengte voor op Nereus, Triton was derde op een kwart lengte en Njord lag toen reeds uit den strijd, terwijl Aegir ver achter was. Op 1000 meter was de onderlinge positie al weer veranderd. Laga had nog steeds de leiding op een halve lengte ge volgd door Triton en Nereus, die op gelijke hoogte roeiden. Njord was enkele lengten ach ter geraakt. AFDEELING IV Tweede klasse B E8V—Picus De Valk—Tegelen Beide poegen speelden met drie invallers. De Amsterdamsche ploeg u’as over de geheele linie sterker, en de zege werd op volkomen regel matige wijze behaald. De retumwedstrijd vindt de volgende week in Umuiden plaats, en er mag verwacht wor den. dat C.D.A. niet zal falen. De Amsterdam mers komen dan in de finale uit tegen kampioen van het Haagsche district. De prestatie van het eerste Duitsche lucht schip, dat aanvankelijk onder commando van dr. Eckener zelf regelmatig een transatlanti- schen dienst onderhield de „Graf Zeppelin" vielen te meer op. doordat bijna alle groote luchtschepen, die buiten Dultschland gebouwd werden, na korteren of langeren tijd vergingen, waarbij vele opvarenden om het leven kwamen. Vooral Engeland en Amerika zijn in tien looo der jaren door groote rampen op het gebied der luchtscheepvaart getroffen. In 1921 brak het Engelsche luchtachlp, de R 38 doormidden, waarbij 44 personen om het leven kwamen. De Donderdag te Gouda gehouden wieler wedstrijden leverden de volgende uitslagen op: 10 KM. voor amateurs'? 1. Opdenberg 9 pun ten. 2. Hofstede 5 p. 3. Van Vliet 3 p. 4. Was sing 1 p. 5. Rietveld 1 p. Afvalwedstrüd voor profs: 1. Bakker. 2. Pelle naars. 3. van Schjjndel. 4. v. d. Broek. 5. Peek. 6 Biesheuvel. 7. Van Amsterdam. 8. Hellemons. Klassement wedstrijd voor profs: 1. A. BUliet. De ondergang van het Duitsche luchtschip Hindenburg, dat op zoo noodlottige wijze bij zjjn landing te Lakehurst tengevolge van een ontploffing in brand is gevlogen, is een zware slag voor de Duitsche luchtvaart. Het scheen, dat de beide Duitsche lucht schepen „Graf Zeppelin” en „Hindenburg” alle beswaren weerlegd hadden van de te genstanders van „lichter dan lucht” voor het maken van vluchten over lange af standen. bij het departement van Defensie ontvangen bericht is groep 2 (onderzeebooten) O 13 en O 14, gisteren te Willemstad (Curasao) aangekomen. In Februari 1935 stortte het tweede groote Amerikaansche luchtschip de .Macon”, vermoe delijk tengevolge van een constructiefout ten zuiden van Montery in zee. In dit geval konden 81 van de 83 opvarenden gered worden, os de commandant kapitein Wiley, die de rampen van de ..Shenandoah’ en de „Akron” had mee gemaakt en overleefd. koold lijk. Uit de brandende massa steeg een dikke rookwolk op en nog een aantal ontplof- Op 31 Maart 1936 vertrok de „Hindenburg" des morgens te half zes uit Friedrichshafen voor zjjn eerste reis naar Zuid Amerika, waar het op 4 April vroeg in den ochtend te Rio de Janeiro ankerde. Reeds in Mei voer de .hin denburg” ook naar Noord-Amerika, en bijna een jaar geleden, op 9 Mei 1936. vestigde het lucht schip een record door de reis naar Lakehurst over den Oceaan in 62 uur te volbrengen. 0—4 10-3 Tweede klasse O: Beslissingswedstrijd PalemlgMiranda 33 Miranda kampioen. De commisslenoteering voor Nederlandsche boter is heden vastgesteld op 70 ct^per kg. De scheepsromp had een lengte van 348 meter en de grootste middellijn bedroeg 412 meter, waardoor ’t gevaarte een minder slanken indruk maakte dan de „Graf Zeppelin”. De gasinhoud bedroeg 190.000 kubieke meter en het gas was verdeeld over zestien cellen. Aan vankelijk lag het in de bedoeling, helium als draaggas te gebruiken en waterstof als ma- noeuvreergas, doch de levering van hellumgas, dat slechts in Amerika gewonnen kan worden, stuitte op zoodanige moeilijkheden, en de er varingen, die dr. Eckener met waterstof had opgedaan, waren zoo gunstig, dat men slotte besloot uitsluitend waterstofgas te brulken. Het luchtschip werd voortbewogen door in vier buiten den romp opgehangen gondels ge monteerde dieselmotoren van de Dalmler-Benz motorenfabriek te Stuttgart, die een gezamen lijke topprestatie hadden van 4200 pk. en die het schip een gemiddelde snelheid van 125 km. per uur konden geven. De „Hindenburg” kon zestigduizend kilogram stookolie meevoeren en had dan een actieradius van 14.000 k.m., waarbij dan nog ruimte was voor het meenemen van 19.000 K.G. nuttige lading aan vracht en passagiers. Aan het comfort der passagiers was zeer veel zorg besteed. Het luchtschip had twee dekken. 1 Het bovenste werd hoofdzakelijk in beslag ge nomen door 25 tweepersoons slaaphutten, voor zien van warm en koud stroomend water, eiec- trische verlichting, kunstmatige ventilatie enz., een smaakvol Ingerichte eetzaal voor vijftig passagiers, een lees- en schrjjfzaal, een con- versatiekamer en twee wandelgangen, voorzien van schuine ramen, waaruit men een prachtig uitzicht genoot, terwijl het benedendek een gas dichten rooksalon bevatte, waar de passagiers In October 1930 werd de wereld wederom op geschrikt door de ramp van het Engelsche luchtschip R 101, dat in een nacht van Zater dag op Zondag op zijn eerste afficleele vlucht by Beauvais in Frankrijk in brand vloog en neerstortte. Alle 48 opvarenden kwamen om ’t leven en onder hen bevond' zich os. de toen malige Britsche minister van Luchtvaart. Nadat in Februari 1932 reeds het Goodyear luchtschip „Columbia” by New-York was ver ongelukt, werd in April 1933 Amerika door een groote ramp getroffen, toen het grootste be stuurbare luchtschip, de .Akron” bij de kust van New-Jersey in een storm raakte, door den bliksem werd getroffen, in brand vloog en omlaag stortte. Van de Tl opvarenden werden slechts vier gered. Gaspedalen sljn gewillig t Maar ah uw autosnelheld verdubbelt wordt uw remweg (afstand, noodlg om te stoppen) 2x2 4 mooi zoo groot! 14 punten tijd 14 mln. 35 sec. 2. W. Vroomen 13 p 3. Cor Wals 11 p. 4. M. Vroomen 7 p. Koppelwedstrijd over 80 K.M.: 1. Buysse Btlliet 13 p.-tyd 1 uur 58 min. Op twee ronden: 2. van Schjjndeli 14 p. 3. Gebrs. Vroomen 8 p. Óp 3 ronden: 4. Hellemonsvan Amsterdam 7 p. Op vier ronden: 5. WalthourCrossley 0 p. Op acht ronden: 6. PellenaarsBakker 11 p. 7. Wals—Slaats 3 p. 8. Peek—Biesheuvel 0 p. De Nederlandsche consul te heeft, het Departement van Zaken telegrafisch medegedeeld, dat de zeven tien opvarenden van de „Andra”„ welk schip, naar men weet, door een nationallstischen krui ser tot zinken is gebracht, zich te San Sebastian in bewaring bevinden, en dat hun gezondheids toestand niets te wenschen zou overlaten. Het Departement heeft naar aanleiding hier van aan den consul te San Sebastian telegra fisch verzocht zich tot de Franco-autoriteiten te Salamanca te wenden, teneinde de invrij- heidsstelling der Nederlanders te verkrijgen. Volgens de laatste berichten zijn talrijke op varenden gewond in het ziekenhuis opgeno men. De toestand van de belde kapiteins, Leh mann en Pruss, is zeer zorgwekkend. Het luchtschip kon blijkbaar moeilijk landen, het vloog een uur boven het vliegveld, alvorens men ertoe overging te landen. Op het oogenblik, dat het schip met den neus naar voren dook. -- stegen groote vlammen op uit de achterzijde ^“mer eenlg brandgevaar te veroorzaken moch- en binnen enkele oogenbllkken lag het lucht schip als een brandende massa op het vliegveld. De brandweer was spoedig ter plaatse en korten tjjd later kwamen ook de secretaris van handel, Roper, en de Duitsche ambassadeur dr. Luther op het vliegveld aan. Nog heden. Vrijdag, zal zich een commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de Zep- pelln-bouwmaatschappi). het instituut tot on derzoek voor luchtvaartkwestles en het minis terie voor luchtvaart, naar New-York begeven, om een onderzoek in te stellen naar de oorzaken van de ramp. De Duitsche ochtendbladen, welke zich met het ongeluk bezig houden, wijzen er alle op, dat het luchtschip reeds langen tjjd zonder on gelukken ontelbare malen over den oceaan is gevlogen. De ramp treft t Duitsche volk zwaar, doch kan het niet ontmoedigen. Reeds nadert in de constructiehal te Friedrichshafen 'n nieuw luchtschip zjjn voltooiing en binnen afzienbaren tijd zal dit in de plaats van de „Hindenburg” over de oceanen vliegen als boodschapper van de Duitsche natie, welke de volken verbindt. De New-York Herald Tribune wijst er op, dat de rampen met de Amerikaansche ma- rine-luchtschepen als de Shennodoan. de Akron en de Macon, welke alle met helium gas gevuld waren, te wijten zijn geweest aan constructiefouten. In het clublokaal van C.DA. te Amsterdam werd de strijd om het clubkamploenschap van Nederland eerste klasse geopend met de ont moeting tusschen C.D.A. I. kampioen der eer ste klasse afdeeling Amsterdam, en Umuiden II. eerstaankomend uit het district Noord- Holland in de eerste klasse. De gedetailleerde uitslagen van deze ontmoe ting In Februari 22 vloog bi) Hampton de „Roma”’ in brand. 34 menschen vonden hierbij den dood. In December 1923 werd de wereld opgeschrikt door de ramp met het Fransche luchtschip .Dixmude” boven de Mlddellandsche Zee, waar bij 54 slachtoffers werden geteld. In September 1925 werden veertien person-n gedood, toen het Amerikaansche luchtschip „Shenandoah” in een,-storm bij Cambridge in den staat Ohio verging. Veel pennen zjjn in beweging gebracht in ver band met den ondergang van het Italiaansche luchtschip .Jtalia”, dat onder leiding van gene raal Nobile een expeditie naar de Noordpool had ondernomen. Een deel der opvarenden, waaronder Nobile zelf, werd teruggevonden en gered. Bij de op- sporngspogingen kwam de groote poolonderzoe- ker, Amundsen, die in zijn vliegtuig was opge- steg^n, om het leven. later eer- ----ver koolde lijken bergen; het was ónmogelijk deze te identificeeren. De redders drongen in het brandende wrak door de cabine van den commandant aan de voorzijde. Hier vonden zij ook een geheel ver- TOen volgde het hoofdnummer, de oude vier, dat de fraaiste race van den dag werd. Aegir ■tartte aan de eerste boei, 2. Nereus. 3. Njord, 4. Laga, 5. Triton. Triton heeft op de Boschbaan te Amster dam het hoofdnummer der jaarljjksche universiteltswedstrijden, de oude vier, ge wonnen na een fraaie race, waarin Laga tot op 1500 meter de leiding had, maar deze op de laatste 500 meter, dank zij het uit stekende roeien der Utrechtenaren, aan Triton moest afstaan. De ramp van de ..Hindenburg” heeft in offi- cleele en luchtvaartkringen in Dultschland een diepen Indruk gemaakt. Op het Ministerie van Luchtvaart blijft méh zeer gereserveerd en verklaart men, dat het resultaat van het on derzoek afgewacht moet worden, dat onmlddel- Ijjk is Ingesteld met medewerking van de Ame rikaansche autoriteiten. Het Ministerie van Propaganda heeft onmld- dellijk na het bekend worden van de ramp den Fuehrer, die enkele uren te voren uit Kiel terug was gekomen, Goering, Goebbels en de andere leden van de regeering gewaarschuwd. Roose velt zond Hitler een telegram van deel neming. Kapitein Pruss, die het luchtschip voor de eerste maal bestuurde, werd bijgestaan door kapitein Lehmann, die zoowel de „Graf Zep pelin” als de „Hindenburg" op herhaalde toch ten heeft gecommandeerd. De landingsmanschappen, hadden reeds de landlngstouwen vast toen het ongeluk ge beurde, verschrikt lieten zij de touwen los en vluchtten weg, doch spoedig herkregen zij hun koelbloedigheid en snelden terug om de opvarenden te redden. Met groote moeite konden zij een aantal gewonden redden en enkele lijken bergen. Eén van de mannen, die bij den voet van den landlngsmast wachtte tot het luchtschip zou landen, deelde mede, dat hjj op het oogenblik van de ontploffing juist onder den staart het Juchtschip stond. Op de laatste 500 meter wist Triton den voor sprong nog iets te vergrooten. geen moment kwam er onrust in de ploeg, gelijkmatig trokken de riemen, niet te diep, door het water. Met 114 lengte voor Laga gingen de Utrechtenaren het eerst door de finish In den goeden tjjd van 6 minuten 57 4/5 sec. De uitslag was: 1. Triton met L. C. Brands (boeg), H. V. Kalt, J. I. van der Leeuw, H. de Wlllebrandt (st), 6 min 57 4,5 sec. 3. Laga 7 mln. 4/5 sec. 3. Nereus. 4. Njord. 5. Aegir. Aegir verscheen niet in het nummer lichte vier zoodat alleen Triton en Njord aan den start verschenen. Triton had al spoedig de lei ding. De Utrechtsche ploeg roeide veel beter en het werd tenslotte een gemakkelijke zege voor Triton. De uitslag was: 1. Triton met G. Man secs (boeg), H. Deenstra. H. H. F. Hobbel. H l Hij zelf ontving verschillende malen dreig brieven om dc „Hindenburg” niet naar Lake hurst te besturen. Een explosie ten gevolge van blikseminslag, achtte dr. Eckener uitgesloten, daar het bestuurbaar luchtschip met de meest volledige apparaten tot afweer daarvan was voorzien. Dr. Eckener heeft, zyn reis naar Oos tenrijk intusschen opgegeven en vertrekt zoo spoedig mogeiyk naar Beriyn. In het clublokaal van D.O.S. te Amsterdam werd de party DukelMetz uit de tweede ronde van den wedstrUd om het damkampioen schap van Nederland gespeeld. Metz speelde met wit. en opende met zUn HJf- opening, 3329, door Dukel onregelmatig met 1822 beantwoord. Spoedig bleek, dat de Am sterdamsche kampioen In de opening naar ver eenvoudiging streefde, althans, hU bewerkstel ligde een ruil, die het spel In zeer regelmatige banen leidde. Het werd daardoor een kwestie van opbouw, waarby de juiste feeling van beide spelers voor taxatie hunner positie de voor naamste rol speelde. In het middenspel trachtte de IJmuidenaar op het centrum te komen om daardoor een klassiek genre te forceeren, maar Metz bleek daarvoor weinig te gevoelen. HU be antwoordde Dukel's centrumaanval met een ruil naar zUn centrum, en de strüd bleef even wichtig en zonder complicaties. Hierin kwam een verandering, toen Dukel een interessant offer bracht, waarmede hü trachtte aanvalskan- sefi op Mélz’ korten vleugel te scheppen. Metz sloeg den aanval echter af. de schUf werd te ruggeofferd, en op zUn beurt viel Metz nu aan op Dukel’s rechtervleugel. Zonder een bepaalde meerderheid voor een van belden eindigde de partU. die weinig emotievol was, in een punten- verdeellng. Kapitein Lamplugh van de British Aviation Insurance Company heeft medegedeeld, dat de „Hindenburg" grootendeels te Londen was ver zekerd. HU voegde hier aan toe. dat het eenige gevaar, dat men voor het luchtschip vreesde, een botsing was, daar het luchtschip gevuld was met waterstofgas, dat bU een schok in brand raakt. Het minder gevaarlijke helium was te kostbaar. Bloos (slag), J. 8 S. Cohen (stuurman) 7 mln. 33 1/5 sec. 2. Njord op 2% lengte. Voor de overnaadsche vier kwamen weer vUf ploegen In de baan n.l. in deze volgorde: Njord. Laga. Aegir, Triton en Nereus. Triton liep dadeiyk na den start weg en aan vankelijk scheen hier wederom een gemakkelUkc zege voor de Utrechtenaren weggelegd, maar Aegtrvhield goed by en op 1000 meter bedroeg het onderlinge verschil nog geen kwart lengte. Langzaam maar zeker liepen de Groningers in en op 1500 meter streden de ploegen boord aan boord. De andere ploegen speelden toen in den strUd om de eerste plaats geen rol meer. Op 1600 meter liep Aegir weg, meer door krachtwerk, dan door fraai roeien en met een halve lengte gingen de Noordeiyken het eerst door de finish. De uitslag was: 1. Aegir met U. A. Mesdag (boeg), F. J. Maathuis. G. Iwema Bakker, G. J. Ubblnk (slag) W H. Holst (st), 7 mln. 27 sec. 2. Triton op halve lengte. 7 min. 28 4/5 sec. 3. Laga op 3% lengte. 4. Njord op 4 IBngten. 5. Nereus ver achter. Het slotnummer was de jonge acht. By het oproelen was de boot van Njord met een balk in aanraking gekomen, waardoor de boot on klaar was geraakt. Men besloot toen dat een der Trltonploegen de Utrechtenaren hadden voor dit nummer twee ploegen Ingeschreven zou uitvallen. In de Trltonboot namen de Njord- roelers met nun eigen riemen plaats, doch het was begrypeiyk. dat zU niettemin door een en ander ten zeerste gehandicapt waren. Door dit voorval begon men byna drie kwartier te laat. In deze volgorde werd gestart: Triton, Njord. Laga. Nereus. Laga maakte een zeer slechten start, Nereus en Triton vertrokken goed. Op 250 meter lag Nereus voor, gevolgd door Triton, Laga en Njord Op 750 meter had Nereus reeds een lengte voor sprong, Laga lag in tweede positie, de Delfte naren hadden zich uitstekend hersteld na hun slechten start. Triton was derde, terwyi Njord toen reeds ver achter lag. De onderlinge positie werd op de volgende 500 meter gehandhaafd, Laga bracht het op 1500 meter door een goede spurj tot op J4 lengte van Nereus, maar geen moment werd de zege van de Amsterdammers bedreigd: De uitslag was: 1. Nereus met H. C Vierhout (boeg). A. A. Scherpenhuysen, D. Mul der. H. Y. Zeydner, J. A. W. C. Smit, 8. H. H. Berghuis, C. Brandt Corstius, C. E. van der Ploeg (si.), J. A. Smit, (st.), 6 mln. 28 4/5 sec. 2. Laga, 6 min. 32 sec. 3. Triton. 4. Njord ver achter. 33—29 18—22 2. 34—30 20—25 3. 31—27 4. 27x29 12—18 5. 35—30 7—12 6. 30— 25 19—23 7. 39—33 23x34 8. 40x29 17—21; 9. 32 —28 21—26; 10 37—31 26x37; 11. 41x32 1—7; 12. 46—41 16—21; 13. 44—39 12—20; 14. 25x14 10x19; 15. 29—24 19x30; 16. 28—23 18x29; 17. 33x35 11— 17; 18. 50—44 5—10; 19. 41—37 21—26 20. 35— 30 10—14; 21. 30—25 12—18; 22. 32—28 7—11; 23. 37—32 15—20 24 39—33 20—24 25. 44—39 13—19; 26. 36—31 25x34 27. 32x41 8—13 28. 49— 44 18—23 29 42—37 23x32 30. 37x28 13—18 31. 48—42 9—13; 32 45—40 2—8 33. 40—34 24—30; 34 34—29 30—35; 35.29—23 18x29 36 33x24 19x30; 37. 25x34 13—18 38. 34—29 14—19 39. 39—33 17—22 40. 28x17 11x22 41. 38—32 22—27; 42. 32x21 19—23; 43. 29—24 23—29 44. 42—38 29x20 45. 21—17 20—24 46. 43—39 24—20 47. 41—37 4—9; 48. 37—32 9—13; 49. 47—42 13—19; 50. 42—37 19—24 51. 37—31 12—18; 52. 31—27 8—12; 53 17x8 3x12 54. 44—40 35x44 55. 39x50 30—34 56. 33—28 23—29 57. 38—33 29x38 58 32x43 Remise gegeven. Hedenmorgen ongeveer half elf is Hr. Ms. ..Java”, na een langdurig verblijf in de tropen en na een pa- trouilletocht in de Straat van Gibral tar, in de haven van Den Helder teruggekeerd. De bekende zesdaagsche-renner Piet van Kempen, die zich, zooals wy eenigen tyd geleden konden mededeelen, dezen zomer geheel zal toeleggen op het rUden achter groote motoren, is zUn training op de Utrechtsche wielerbaan be gonnen. Het bleek al dadeiyk, dat het Van Kempen met zyn plannen ernst is en dat hy inderdaad een goede kans maakt om een sterk stayer te wor den. HU volgde met veel gemak den motor van Frits Wiersma, en de deskundigen, die met belang stelling de eerste proeven daagschen-koning gadesloegen, waren vol be wondering voor diens styi Men vergeleek Van Kempen met den Fransch- man Lacquehay. die in vele opzichten het even beeld van den Hollander is. In een vlot tempo reed de nieuwe stayer onge veer een half uur en by een snelheid van zeven tig tot tachtig K.M. volgde hy zonder Inspanning den motor. Algemeen was men het er over eens. dat Plet van Kempen, ondanks zUn acht en dertig jaren. een roemvolle toekomst in dezen tak van de wielrensport kan tegemoetgaan. Dat de leeftyd troub|ens geen bezwaar behoeft te zyn, heeft Lacquehay bewezen, want ook hy debuteerde eerst toen hy zes en dertig jaar was. Van Kempen zelf was na zyn eerste serieuze training zeer tevreden en ook gangmaker Wiersma achtte het rUden van zyn poulain vol beloften. Van 16 tot 22 Mei zal in de zesdaagsche van Londen, doch daarna zal hy zyn training te Utrecht voortzetten. Deze wedstryd te Londen zal tevens de laatste koppel- wedstryd zyn, waarin hy uitkomt. HU wil de zaken serieus aanpakken en v. Kempen is de meening toegedaan dat hy als stayer geen ander soort wedstrUden mag rijden, wil hy in zyn nieuwe genre slagen. Half Juni zal Plet van Kempen achter Frits Wiersma debuteeren in wedstryden op de Utrechtsche wielerbaan. HU beschouwt dit sei zoen als een leerjaar, waarin hU de noodlge rou tine kan opdoen en verwacht het volgend jaar op volle kracht te zyn. Het was een zuivere krachtmeting, ook op deze 2000 meter-baan en geen bondsofflcial of vereenigingslid zal spyt hebben gehad, dat het Noordzeekanaal voos de Boschbaan werd opge offerd. Een periode van ruim 20 Jaren in 1915 werd voor de eerste maal het Noordzee kanaal als baan gekozen, nadat men voor 1900 Haarlem en tot en met 1914 De Zwcth als ter rein van den strüd had gebruikt is hiermede afgesloten. Triton heeft van de negen nummers er drie gewonnen, waaronder het hoofdnummer en te vens driemaal op de tweede plaats beslag ge legd De Utrechtenaren zyn wel byzonder goed voor den dag gekomen. Behalve Triton heeft ook Njord reden tot juichen. De Leidenaaft wonnen eveneens drie nummers, waai onder de ongestuurde vier, Aegir, Laga en Nereus gin gen ieder eenmaal als eerste door de finish. Er stond een vry harde Westenwind, die vrUwel geheel in de lengte van de baan was. van start tot finish. Later in den middag nam de wind in kracht af, de wolken verdwenen, er scheen een weldadig zonnetje. De jonge twee van Triton en Njord waren kie ploegen, die de wedstrydbaan inwydden en met vele lengten voorsprong gingen de Leldenaars het eerst door de finish, zonder dat Triton ook slechts een oogenblik goeden weerstand luid kunnen bieden. De uitslag was: 1. Njord met C. J. F. Houwert (boeg), W. Tj. Hepkema (slag). M. C. Cohen Tervaert (st.), 8 min. 12 3/5 sec. I. Triton, vele lengten achter. 8 mln. 21 4/5 sec. Ook in het sklffnummer was weinig strUd te aien. Laga startte met F. A. van Vliet aan boei I. Njord met H. K. Roessingh aan boei 2. Roes- singh was vlot weg. met zyn rustigen slag en langen doorhaal nam hU direct een voorsprong op Van Vliet, die een veel hooger tempo roeide. De veel lichtere Delftenaar zakte met zUn korte slagen echter spoedig af, op 500 meter wws'er reeds eeTi halve lengte licht Roessingh won ten slotte met vele lengten verschil. De Uitslag was: 1. Njord, 8 min. 14 2/5 sec., 2. Laga op vele lengten. De eerste groote strüd ontspon zich in het nummer vier zonder stuurman, waarvoor aan den start kwamen: 1. Laga, 2. Triton, 3. Ne reus I, 4. Nereus II, 5. Njord. Direct na den start, op 100 meter kwam Tri ton reeds in aanvaring met Laga, doordat de Utrechtsche ploeg haar baan had verlaten. Triton werd gediskwalificeerd en de ploegen Etartten opnieuw. BU den tweeden start was Njord veel beter weg en Dupon cs. trok er zoo hard aan, dat zü al dadeiyk uitliepen. Op 1000 meter lag Njord een lengte voor op Nereus II, Nereus I lag op de derde plaats en laga was Vierde. Even voor de 1500 meter spurtte Bchurlnga cs fraai en aangezien Njord deze spurt niet beantwoordde, liep Nereus een halve lengte van haar achterstand in. Op de laatste 500 meter zag Njord echter weer kans zyn voorsprong t“ vergrootten. Na een spannenden kamp op de laa&te 200 meter ging Njord met een lengte voorsprong als eerste door de finish. De uitslag was: 1. Njord met G. A. Cattalini (boeg). W. Th. C. van Doom J. Kolkman en H J. Dupon (slag), 7 min. 2 4/5 sec.; 2 Nereus II op 1 lengte; 3. Nereus I op 1J4 lengte; 4. Laga ver achter. In de overnaadsche twee, waarvoor Njord. Triton en Nereus in deze volgorde van den start kwamen, viel weinig fraais waar te ne men. Triton won met vele lengten voorsprong op Nereus, dat Njord weer een lengte achter zich liet. De uitslag was: 1. Triton. 8 mln. 32 1/5 sec. 9. Nereus. 8 min. 50 sec.; 3. Njord. Voor het nummer jonge vier vertrokken aan boet 1 Triton. 2. Njord. 3. Aegir en 4. Laga Op 500 meter lag Laga iets voor, Triton was tweede, vervolgens Njord en Aegir. On 800 m. had de Laga-vier reeds een lengte voorsprong verkregen en op 1000 meter was er reeds llchc tusschen de booten van Laga en Triton. Met enkele lengten voorsprong gingen de Delftena ren als eersten door de finish. De uitslag was: 1. Laga met J. A. van Slinge- landt (boeg), H. van Nes, J. R. Wiersum. C. Th. de Jongh (slag), P. A. van der Hoeven (st.). 7 min. 13 2/5 sec.; 2. Triton. 7 min. 20 1/5 sec.; 3. Njord; 4. Aegir, ver achter» Te 6.15 uur verscheen het schip op de reede. De belangstelling was enorm. Duizenden en duizenden sloegen de aankomst gade. Vanaf daken en uit seinpalen werden honderden fotolenzen gericht. De belangstelling werd het grootst, toen om 8.15 uur de saluutbattery de 15 schoten ter ver welkoming gelost had. Op het fort ..Louise” stonden de marine- en leger-autoriteiten, o.w. de Commandant der Marine, Vice-Admlraal T. J. Kruys en de Stel- lingcommandant luttenant-kolonel Benz van den Berg. Toen het schip de haven binnenvoer, speelde de stafmuzlek de nationale hymne. Waarop een donderend „hou ree!” en driewerf hoera op de Koningin losbarstte. ten rooken, en verder toiletten, douchekamers, verbiyven voor officieren en bemanning, en de keuken. In het midden van het luchtschip be vond zich een vrachtrulmte van zoodanige af meting dat er zelfs auto’s in geborgen konden worden. In den boeg van het schip was de com- mandogondel met navigatleruimte gebouwd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 28