van
Triton wint het hoofdnummer
de Varsity
Hr. Ms.
terug
Luchtschepen, die
verongelukten
Andra-bemanning
bewaring
FRAAIE SUCCESSEN VAN
DE UTRECHTENAREN
De ramp met de
„Hindenburg”
„Java”
m
VRIJDAG 7 MEI 1937
ROEIEN
DAMMEN
'De indruk te Berlijn
METZ—DUKEL REMISE
WIELRENNEN
Wolnoteering
De O 12 en O 14
I.V.C.B.-uitslagen
CLEARINGKOERSEN
K.N.V.B.-uitslagen
Het hoofd nummer
Boternoteering
C.D.A. slaat Umuiden II met
groote cijfers
De eerste wedstrijden
op de Boschbaan
De rampen met de
Akron en de R. 1O1
Enorme belangstelling by de
aankomst te Den Helder
Namens onze regeering wordt de
vrylating der Neder
landers gevraagd
Technische bijzonderheden
over den luchtreus
Dr. Eckener veronderstelt
sabotage
WalsSlaats op acht ronden op
de zevende plaats -s
BUYSSE—B1LL1ET WINNEN
TE GOUDA
HET CLUBKAMP1OENSCHAP
EERSTE KLASSE
fyen 3 cMbós Hjouoist
Njord won evenals Triton drie
nummers, terwijl Aegir, Laga
en Nereus eenmaal
ste werden
Engeland en Amerika zyn in den
loop der jaren het zwaarst
getroffen
De populaire renner in training op
de Utrechtsche baan
De Douwe Aukes en de Hydra
Om het kampioenschap van
Nederland
PIET VAN KEMPEN ACHTER
DEN MOTOR
d. Broek
Derde klasse
3—3
van
NED. VOETBALBEKER.
Derde ronde:
RVC—OD8
eer-
De landingsmanschappen
hitte
Langen (slag», D.
luidden als volgt:
fingen werden gehoord.
een
Totaal
13—3
den
Njord op 4 Sngten.
een
den
zes
van
Blijkens
souplesse.
en
3—1
3—3
8 DOForti tudo
WEST n
GVO—ODA
Deensche boternoteering
zeer
he-
Kempen nog starten
Al&UF» Ki I Ia
AFDEELING II
Promotie-competltle derde klasse
0-3
1—3
5—3
Beslissingswedstrijd
1—1
OLIVIO—DHZ
1
ton nu In, kwam gelijk met Laga, zette door
•n lag spoedig bUna een bootlengte op de
Delftenaren voor, terwijl Nereus de derde
plaats bezette.
Vierde ronde:
ElectraHennes DVS
AFDEELING V
Eerste klasse
LeeuwardenHSC
Onder de overlevenden zjjn kapitein Leh
mann en kapitein Max Pruss, Lehmann is
mei ernstige wonden in het ziekenhuis op
genomen. Het schijnt, dat h(j uit de stuur
hut is gesprongen op het oogenblik, dat de
vlammen uit het luchtschip opstegen.
i.
3
3.
0—3
1—0
0—3
1—3
H. Ms. Douwe Aukes en Hydra zjjn Woens
dag j.l. in Bremen aangekomen.
San Sebastian
Buitenlandsche
C.D.A. I—Umuiden n.
J. Gokkel—D. OU
J. LeenaarsJ. Smit
G. Couprie-A. Kraai
G. OudhofK. de Jong
J. de JongT Postma
J. LanglienkelH Schaap
K. SandersL. Koetsier
J. SchröderH. v. d. Hey de
F. AbramseJ. van Straten
W. HoeveJ. Brand
3—1
Het luchtschip zou te middernacht weer naar
Europa vertrekken met verscheidene passagiers,
die de kroningsfeesten te Londen wilden bijwo
nen. Toen zjj op het vliegveld kwamen, vonden
zij slechts het brandende wrak van het trotsche
luchtschip, dat hen naar Europa had moeten
brengen.
Koersen voor stortingen op Vrijdag 7 Mei
1937 tegen verplichtingen, luidende in: Relchs-
marken f73,27, lires f9,61, peseta’s f9,75.
6.
7.
8.
9.
10.
EKC—SET
Oisterwljk—Boelmeer
DOSKO—NES
ZBW—Vlijmen
KOPENHAGEN, 5 Mei (ANP.) De of-
fideele Deensche boternoteering bedroeg
den 185 kronen of f 0.74 per K.G.
1.
35x23:
1—1
ten-
ge-
1=1
afg.
1—1
afg
ANTWERPEN, 5 Mei. Wol (In pence per
Ibs.j: Mei 34, Juni 33 7/8, Juli 33%. Aug. 33 5/8,
Sept. 33 5/8. Oct. 33 5/8, Nov. 33 5/8, Dec. 33 5/8:
(in frs. per K.O.)Mei 45)4, Juni 45J4, Juli
45x, Aug. 45, Sept. 45, Oct. 46, Nov. 44 Ji,
Dec. 44«.
Volgens *n Reuter-bericht ait Graz, heeft
dr. Eckener, die daar gisteravond aankwam,
aan den vertegenwoordiger van Reuter me
degedeeld, dat naar zijn meening de ramp
werd veroorzaakt door sabotage.
Indien een auto bezig is een voor
hem rijdende andere auto In te
halen mag men dit voertuigen
paar niet voorbijrijden, dus:
nooit drie auto’s naast elkaar.
Op 1400 meter kwam de verrassing. Reeds
was het fraaie technische werk van de
Tritonploeg opgevallen, de rustige stijl
van deze vier, het goede sturen van coach
Wlllebrandt. Met een lange spurt liep Trl-
(Vervolg van pag. 1)
Een ooggetuige vertelt:
ED6—The Rising Hope
Vierde klasse
OB—Oranje Blauw
Schiedam—Delfla DVK
DJS—USC
FlorissantFSV
GouderakZwervers
Het verloop van deze ontmoeting was:
Wit: J. Metz; Zwart: B. Dukel.
COMPETITIE
WEST I b
Volendam 3The Victory
ConstantiusWA 3
Reuter meldt verder nog: De oorzaak van de
ramp van het luchtschip „Hindenburg” is nog
niet vastgesteld, doch er bestaan twee veronder
stellingen: terugslag van een der motoren kan
ontsnappend gas hebben aangestoken ep de on-
weersachtlge weersomstandigheden kunnen een
vonk statische eiectricltelt hebben geschapen,
toen de landlngstouwen omlaag werden gelaten.
Juist voor de ontploffing zou een vonk gezien
zjjn bij de achterzijde van het luchtschip.
konden nog juist
op tijd wegsnellen; niettegenstaande de hevige
keerden zjj enkele oogenbllkken
terug om de opvarenden te helpen. In de
ste oogenbllkken konden zij drie geheel
Het luchtschip bevond zich op een hoogte
van ongeveer honderd meter. Vóór de ont
ploffing zag h(j de passagiers glimlachend
en met zakdoeken wuivend voor de ramen
staan. Plotseling hoorde hij een hevige ont
ploffing en het luchtschip kwam brandend
omlaag gestort.
Promotie-competltle vierde klasse.
De GermaanSwift
Treffers—WA
RKWL—Brabantla
Promotle-degradatie.
OOST
Hulhulzen’s Heerenberg
WEST I
AFDEELING m
Promotie-competltle vierde klasse
Terborg—TVV
DOTO—EBON
Hertog Hendrik—Veenendaal
De thans vergane „Hindenburg", bet
grootste en mooiste luchtschip ter wereld,
was ruim een jaar In de vaart. In Maart
van het vorig jaar was het schip, waarvan
de bouw reeds in 1933 begonnen was, ge
reed.
Nereus nam na den start de leiding en op
250 meter lagen de Amsterdammers een kwart
lengte voor op Laga, Njord en Triton, die on
derling heel weinig in positie verschilden.
Triton, dat heel rustig roeide, verhoogde het
tempo, en kwam gelijk met Laga te liggen,
terwijl Njord iets achter geraakte. Nereus had
op 500 meter nog steeds de leiding met een
halve lengte voorsprong op Laga en Triton. Op
de volgende 250 meter werd de strijd nog feller.
De slag van Laga verscherpte het tempo, een
fraaie spurt gaf de ploeg de leiding en op 750
meter lag Laga een kwart lengte voor op
Nereus, Triton was derde op een kwart lengte
en Njord lag toen reeds uit den strijd, terwijl
Aegir ver achter was. Op 1000 meter was de
onderlinge positie al weer veranderd. Laga had
nog steeds de leiding op een halve lengte ge
volgd door Triton en Nereus, die op gelijke
hoogte roeiden. Njord was enkele lengten ach
ter geraakt.
AFDEELING IV
Tweede klasse B
E8V—Picus
De Valk—Tegelen
Beide poegen speelden met drie invallers. De
Amsterdamsche ploeg u’as over de geheele linie
sterker, en de zege werd op volkomen regel
matige wijze behaald.
De retumwedstrijd vindt de volgende week
in Umuiden plaats, en er mag verwacht wor
den. dat C.D.A. niet zal falen. De Amsterdam
mers komen dan in de finale uit tegen
kampioen van het Haagsche district.
De prestatie van het eerste Duitsche lucht
schip, dat aanvankelijk onder commando van
dr. Eckener zelf regelmatig een transatlanti-
schen dienst onderhield de „Graf Zeppelin"
vielen te meer op. doordat bijna alle groote
luchtschepen, die buiten Dultschland gebouwd
werden, na korteren of langeren tijd vergingen,
waarbij vele opvarenden om het leven kwamen.
Vooral Engeland en Amerika zijn in tien looo
der jaren door groote rampen op het gebied der
luchtscheepvaart getroffen.
In 1921 brak het Engelsche luchtachlp, de R
38 doormidden, waarbij 44 personen om het
leven kwamen.
De Donderdag te Gouda gehouden wieler
wedstrijden leverden de volgende uitslagen op:
10 KM. voor amateurs'? 1. Opdenberg 9 pun
ten. 2. Hofstede 5 p. 3. Van Vliet 3 p. 4. Was
sing 1 p. 5. Rietveld 1 p.
Afvalwedstrüd voor profs: 1. Bakker. 2. Pelle
naars. 3. van Schjjndel. 4. v. d. Broek. 5. Peek.
6 Biesheuvel. 7. Van Amsterdam. 8. Hellemons.
Klassement wedstrijd voor profs: 1. A. BUliet.
De ondergang van het Duitsche luchtschip
Hindenburg, dat op zoo noodlottige wijze bij
zjjn landing te Lakehurst tengevolge van
een ontploffing in brand is gevlogen, is een
zware slag voor de Duitsche luchtvaart.
Het scheen, dat de beide Duitsche lucht
schepen „Graf Zeppelin” en „Hindenburg”
alle beswaren weerlegd hadden van de te
genstanders van „lichter dan lucht” voor
het maken van vluchten over lange af
standen.
bij het departement van Defensie
ontvangen bericht is groep 2 (onderzeebooten)
O 13 en O 14, gisteren te Willemstad (Curasao)
aangekomen.
In Februari 1935 stortte het tweede groote
Amerikaansche luchtschip de .Macon”, vermoe
delijk tengevolge van een constructiefout ten
zuiden van Montery in zee. In dit geval konden
81 van de 83 opvarenden gered worden, os de
commandant kapitein Wiley, die de rampen
van de ..Shenandoah’ en de „Akron” had mee
gemaakt en overleefd.
koold lijk. Uit de brandende massa steeg een
dikke rookwolk op en nog een aantal ontplof-
Op 31 Maart 1936 vertrok de „Hindenburg"
des morgens te half zes uit Friedrichshafen voor
zjjn eerste reis naar Zuid Amerika, waar het
op 4 April vroeg in den ochtend te Rio de
Janeiro ankerde. Reeds in Mei voer de .hin
denburg” ook naar Noord-Amerika, en bijna een
jaar geleden, op 9 Mei 1936. vestigde het lucht
schip een record door de reis naar Lakehurst
over den Oceaan in 62 uur te volbrengen.
0—4
10-3
Tweede klasse O: Beslissingswedstrijd
PalemlgMiranda 33
Miranda kampioen.
De commisslenoteering voor Nederlandsche
boter is heden vastgesteld op 70 ct^per kg.
De scheepsromp had een lengte van 348
meter en de grootste middellijn bedroeg 412
meter, waardoor ’t gevaarte een minder slanken
indruk maakte dan de „Graf Zeppelin”. De
gasinhoud bedroeg 190.000 kubieke meter en
het gas was verdeeld over zestien cellen. Aan
vankelijk lag het in de bedoeling, helium als
draaggas te gebruiken en waterstof als ma-
noeuvreergas, doch de levering van hellumgas,
dat slechts in Amerika gewonnen kan worden,
stuitte op zoodanige moeilijkheden, en de er
varingen, die dr. Eckener met waterstof had
opgedaan, waren zoo gunstig, dat men
slotte besloot uitsluitend waterstofgas te
brulken.
Het luchtschip werd voortbewogen door in
vier buiten den romp opgehangen gondels ge
monteerde dieselmotoren van de Dalmler-Benz
motorenfabriek te Stuttgart, die een gezamen
lijke topprestatie hadden van 4200 pk. en die
het schip een gemiddelde snelheid van 125 km.
per uur konden geven.
De „Hindenburg” kon zestigduizend kilogram
stookolie meevoeren en had dan een actieradius
van 14.000 k.m., waarbij dan nog ruimte was
voor het meenemen van 19.000 K.G. nuttige
lading aan vracht en passagiers.
Aan het comfort der passagiers was zeer veel
zorg besteed. Het luchtschip had twee dekken. 1
Het bovenste werd hoofdzakelijk in beslag ge
nomen door 25 tweepersoons slaaphutten, voor
zien van warm en koud stroomend water, eiec-
trische verlichting, kunstmatige ventilatie enz.,
een smaakvol Ingerichte eetzaal voor vijftig
passagiers, een lees- en schrjjfzaal, een con-
versatiekamer en twee wandelgangen, voorzien
van schuine ramen, waaruit men een prachtig
uitzicht genoot, terwijl het benedendek een gas
dichten rooksalon bevatte, waar de passagiers
In October 1930 werd de wereld wederom op
geschrikt door de ramp van het Engelsche
luchtschip R 101, dat in een nacht van Zater
dag op Zondag op zijn eerste afficleele vlucht
by Beauvais in Frankrijk in brand vloog en
neerstortte. Alle 48 opvarenden kwamen om ’t
leven en onder hen bevond' zich os. de toen
malige Britsche minister van Luchtvaart.
Nadat in Februari 1932 reeds het Goodyear
luchtschip „Columbia” by New-York was ver
ongelukt, werd in April 1933 Amerika door een
groote ramp getroffen, toen het grootste be
stuurbare luchtschip, de .Akron” bij de kust
van New-Jersey in een storm raakte, door
den bliksem werd getroffen, in brand vloog en
omlaag stortte. Van de Tl opvarenden werden
slechts vier gered.
Gaspedalen sljn gewillig t Maar
ah uw autosnelheld verdubbelt
wordt uw remweg (afstand, noodlg
om te stoppen) 2x2 4
mooi zoo groot!
14 punten tijd 14 mln. 35 sec. 2. W. Vroomen 13
p 3. Cor Wals 11 p. 4. M. Vroomen 7 p.
Koppelwedstrijd over 80 K.M.: 1. Buysse
Btlliet 13 p.-tyd 1 uur 58 min.
Op twee ronden: 2. van Schjjndeli
14 p. 3. Gebrs. Vroomen 8 p.
Óp 3 ronden: 4. Hellemonsvan Amsterdam
7 p.
Op vier ronden: 5. WalthourCrossley 0 p.
Op acht ronden: 6. PellenaarsBakker 11 p.
7. Wals—Slaats 3 p. 8. Peek—Biesheuvel 0 p.
De Nederlandsche consul te
heeft, het Departement van
Zaken telegrafisch medegedeeld, dat de zeven
tien opvarenden van de „Andra”„ welk schip,
naar men weet, door een nationallstischen krui
ser tot zinken is gebracht, zich te San Sebastian
in bewaring bevinden, en dat hun gezondheids
toestand niets te wenschen zou overlaten.
Het Departement heeft naar aanleiding hier
van aan den consul te San Sebastian telegra
fisch verzocht zich tot de Franco-autoriteiten
te Salamanca te wenden, teneinde de invrij-
heidsstelling der Nederlanders te verkrijgen.
Volgens de laatste berichten zijn talrijke op
varenden gewond in het ziekenhuis opgeno
men. De toestand van de belde kapiteins, Leh
mann en Pruss, is zeer zorgwekkend.
Het luchtschip kon blijkbaar moeilijk landen,
het vloog een uur boven het vliegveld, alvorens
men ertoe overging te landen. Op het oogenblik,
dat het schip met den neus naar voren dook. --
stegen groote vlammen op uit de achterzijde ^“mer eenlg brandgevaar te veroorzaken moch-
en binnen enkele oogenbllkken lag het lucht
schip als een brandende massa op het vliegveld.
De brandweer was spoedig ter plaatse en korten
tjjd later kwamen ook de secretaris van handel,
Roper, en de Duitsche ambassadeur dr. Luther
op het vliegveld aan.
Nog heden. Vrijdag, zal zich een commissie,
bestaande uit vertegenwoordigers van de Zep-
pelln-bouwmaatschappi). het instituut tot on
derzoek voor luchtvaartkwestles en het minis
terie voor luchtvaart, naar New-York begeven,
om een onderzoek in te stellen naar de oorzaken
van de ramp.
De Duitsche ochtendbladen, welke zich met
het ongeluk bezig houden, wijzen er alle op,
dat het luchtschip reeds langen tjjd zonder on
gelukken ontelbare malen over den oceaan is
gevlogen. De ramp treft t Duitsche volk zwaar,
doch kan het niet ontmoedigen. Reeds nadert
in de constructiehal te Friedrichshafen 'n nieuw
luchtschip zjjn voltooiing en binnen afzienbaren
tijd zal dit in de plaats van de „Hindenburg”
over de oceanen vliegen als boodschapper van
de Duitsche natie, welke de volken verbindt.
De New-York Herald Tribune wijst er op,
dat de rampen met de Amerikaansche ma-
rine-luchtschepen als de Shennodoan. de
Akron en de Macon, welke alle met helium
gas gevuld waren, te wijten zijn geweest aan
constructiefouten.
In het clublokaal van C.DA. te Amsterdam
werd de strijd om het clubkamploenschap van
Nederland eerste klasse geopend met de ont
moeting tusschen C.D.A. I. kampioen der eer
ste klasse afdeeling Amsterdam, en Umuiden
II. eerstaankomend uit het district Noord-
Holland in de eerste klasse.
De gedetailleerde uitslagen van deze ontmoe
ting
In Februari 22 vloog bi) Hampton de „Roma”’
in brand. 34 menschen vonden hierbij den dood.
In December 1923 werd de wereld opgeschrikt
door de ramp met het Fransche luchtschip
.Dixmude” boven de Mlddellandsche Zee, waar
bij 54 slachtoffers werden geteld.
In September 1925 werden veertien person-n
gedood, toen het Amerikaansche luchtschip
„Shenandoah” in een,-storm bij Cambridge in
den staat Ohio verging.
Veel pennen zjjn in beweging gebracht in ver
band met den ondergang van het Italiaansche
luchtschip .Jtalia”, dat onder leiding van gene
raal Nobile een expeditie naar de Noordpool
had ondernomen.
Een deel der opvarenden, waaronder Nobile
zelf, werd teruggevonden en gered. Bij de op-
sporngspogingen kwam de groote poolonderzoe-
ker, Amundsen, die in zijn vliegtuig was opge-
steg^n, om het leven.
later
eer-
----ver
koolde lijken bergen; het was ónmogelijk deze
te identificeeren.
De redders drongen in het brandende wrak
door de cabine van den commandant aan de
voorzijde. Hier vonden zij ook een geheel ver-
TOen volgde het hoofdnummer, de oude vier,
dat de fraaiste race van den dag werd. Aegir
■tartte aan de eerste boei, 2. Nereus. 3. Njord,
4. Laga, 5. Triton.
Triton heeft op de Boschbaan te Amster
dam het hoofdnummer der jaarljjksche
universiteltswedstrijden, de oude vier, ge
wonnen na een fraaie race, waarin Laga
tot op 1500 meter de leiding had, maar deze
op de laatste 500 meter, dank zij het uit
stekende roeien der Utrechtenaren, aan
Triton moest afstaan.
De ramp van de ..Hindenburg” heeft in offi-
cleele en luchtvaartkringen in Dultschland een
diepen Indruk gemaakt. Op het Ministerie van
Luchtvaart blijft méh zeer gereserveerd en
verklaart men, dat het resultaat van het on
derzoek afgewacht moet worden, dat onmlddel-
Ijjk is Ingesteld met medewerking van de Ame
rikaansche autoriteiten.
Het Ministerie van Propaganda heeft onmld-
dellijk na het bekend worden van de ramp den
Fuehrer, die enkele uren te voren uit Kiel terug
was gekomen, Goering, Goebbels en de andere
leden van de regeering gewaarschuwd. Roose
velt zond Hitler een telegram van deel
neming.
Kapitein Pruss, die het luchtschip voor de
eerste maal bestuurde, werd bijgestaan door
kapitein Lehmann, die zoowel de „Graf Zep
pelin” als de „Hindenburg" op herhaalde toch
ten heeft gecommandeerd.
De landingsmanschappen, hadden reeds
de landlngstouwen vast toen het ongeluk ge
beurde, verschrikt lieten zij de touwen los
en vluchtten weg, doch spoedig herkregen zij
hun koelbloedigheid en snelden terug om
de opvarenden te redden. Met groote moeite
konden zij een aantal gewonden redden en
enkele lijken bergen.
Eén van de mannen, die bij den voet van den
landlngsmast wachtte tot het luchtschip zou
landen, deelde mede, dat hjj op het oogenblik
van de ontploffing juist onder den staart
het Juchtschip stond.
Op de laatste 500 meter wist Triton den voor
sprong nog iets te vergrooten. geen moment
kwam er onrust in de ploeg, gelijkmatig trokken
de riemen, niet te diep, door het water. Met
114 lengte voor Laga gingen de Utrechtenaren
het eerst door de finish In den goeden tjjd van
6 minuten 57 4/5 sec.
De uitslag was: 1. Triton met L. C. Brands
(boeg), H. V. Kalt, J. I. van der Leeuw, H. de
Wlllebrandt (st), 6 min
57 4,5 sec. 3. Laga 7 mln. 4/5 sec. 3. Nereus. 4.
Njord. 5. Aegir.
Aegir verscheen niet in het nummer lichte
vier zoodat alleen Triton en Njord aan den
start verschenen. Triton had al spoedig de lei
ding. De Utrechtsche ploeg roeide veel beter en
het werd tenslotte een gemakkelijke zege voor
Triton. De uitslag was: 1. Triton met G. Man
secs (boeg), H. Deenstra. H. H. F. Hobbel. H l
Hij zelf ontving verschillende malen dreig
brieven om dc „Hindenburg” niet naar Lake
hurst te besturen. Een explosie ten gevolge van
blikseminslag, achtte dr. Eckener uitgesloten,
daar het bestuurbaar luchtschip met de meest
volledige apparaten tot afweer daarvan was
voorzien. Dr. Eckener heeft, zyn reis naar Oos
tenrijk intusschen opgegeven en vertrekt zoo
spoedig mogeiyk naar Beriyn.
In het clublokaal van D.O.S. te Amsterdam
werd de party DukelMetz uit de tweede
ronde van den wedstrUd om het damkampioen
schap van Nederland gespeeld.
Metz speelde met wit. en opende met zUn HJf-
opening, 3329, door Dukel onregelmatig met
1822 beantwoord. Spoedig bleek, dat de Am
sterdamsche kampioen In de opening naar ver
eenvoudiging streefde, althans, hU bewerkstel
ligde een ruil, die het spel In zeer regelmatige
banen leidde. Het werd daardoor een kwestie
van opbouw, waarby de juiste feeling van beide
spelers voor taxatie hunner positie de voor
naamste rol speelde. In het middenspel trachtte
de IJmuidenaar op het centrum te komen om
daardoor een klassiek genre te forceeren, maar
Metz bleek daarvoor weinig te gevoelen. HU be
antwoordde Dukel's centrumaanval met een
ruil naar zUn centrum, en de strüd bleef even
wichtig en zonder complicaties. Hierin kwam
een verandering, toen Dukel een interessant
offer bracht, waarmede hü trachtte aanvalskan-
sefi op Mélz’ korten vleugel te scheppen. Metz
sloeg den aanval echter af. de schUf werd te
ruggeofferd, en op zUn beurt viel Metz nu aan
op Dukel’s rechtervleugel. Zonder een bepaalde
meerderheid voor een van belden eindigde de
partU. die weinig emotievol was, in een punten-
verdeellng.
Kapitein Lamplugh van de British Aviation
Insurance Company heeft medegedeeld, dat de
„Hindenburg" grootendeels te Londen was ver
zekerd. HU voegde hier aan toe. dat het eenige
gevaar, dat men voor het luchtschip vreesde,
een botsing was, daar het luchtschip gevuld
was met waterstofgas, dat bU een schok in
brand raakt. Het minder gevaarlijke helium
was te kostbaar.
Bloos (slag), J. 8 S. Cohen (stuurman) 7 mln.
33 1/5 sec. 2. Njord op 2% lengte.
Voor de overnaadsche vier kwamen weer vUf
ploegen In de baan n.l. in deze volgorde: Njord.
Laga. Aegir, Triton en Nereus.
Triton liep dadeiyk na den start weg en aan
vankelijk scheen hier wederom een gemakkelUkc
zege voor de Utrechtenaren weggelegd, maar
Aegtrvhield goed by en op 1000 meter bedroeg
het onderlinge verschil nog geen kwart lengte.
Langzaam maar zeker liepen de Groningers in
en op 1500 meter streden de ploegen boord aan
boord.
De andere ploegen speelden toen in den strUd
om de eerste plaats geen rol meer.
Op 1600 meter liep Aegir weg, meer door
krachtwerk, dan door fraai roeien en met een
halve lengte gingen de Noordeiyken het eerst
door de finish.
De uitslag was: 1. Aegir met U. A. Mesdag
(boeg), F. J. Maathuis. G. Iwema Bakker, G.
J. Ubblnk (slag) W H. Holst (st), 7 mln. 27
sec. 2. Triton op halve lengte. 7 min. 28 4/5 sec.
3. Laga op 3% lengte. 4. Njord op 4 IBngten.
5. Nereus ver achter.
Het slotnummer was de jonge acht. By het
oproelen was de boot van Njord met een balk
in aanraking gekomen, waardoor de boot on
klaar was geraakt. Men besloot toen dat een
der Trltonploegen de Utrechtenaren hadden
voor dit nummer twee ploegen Ingeschreven
zou uitvallen. In de Trltonboot namen de Njord-
roelers met nun eigen riemen plaats, doch het
was begrypeiyk. dat zU niettemin door een en
ander ten zeerste gehandicapt waren. Door dit
voorval begon men byna drie kwartier te laat.
In deze volgorde werd gestart: Triton, Njord.
Laga. Nereus.
Laga maakte een zeer slechten start, Nereus
en Triton vertrokken goed. Op 250 meter lag
Nereus voor, gevolgd door Triton, Laga en Njord
Op 750 meter had Nereus reeds een lengte voor
sprong, Laga lag in tweede positie, de Delfte
naren hadden zich uitstekend hersteld na hun
slechten start. Triton was derde, terwyi Njord
toen reeds ver achter lag. De onderlinge positie
werd op de volgende 500 meter gehandhaafd,
Laga bracht het op 1500 meter door een goede
spurj tot op J4 lengte van Nereus, maar geen
moment werd de zege van de Amsterdammers
bedreigd: De uitslag was: 1. Nereus met H. C
Vierhout (boeg). A. A. Scherpenhuysen, D. Mul
der. H. Y. Zeydner, J. A. W. C. Smit, 8. H. H.
Berghuis, C. Brandt Corstius, C. E. van der
Ploeg (si.), J. A. Smit, (st.), 6 mln. 28 4/5 sec.
2. Laga, 6 min. 32 sec. 3. Triton. 4. Njord ver
achter.
33—29 18—22 2. 34—30 20—25 3. 31—27
4. 27x29 12—18 5. 35—30 7—12 6. 30—
25 19—23 7. 39—33 23x34 8. 40x29 17—21; 9. 32
—28 21—26; 10 37—31 26x37; 11. 41x32 1—7; 12.
46—41 16—21; 13. 44—39 12—20; 14. 25x14 10x19;
15. 29—24 19x30; 16. 28—23 18x29; 17. 33x35 11—
17; 18. 50—44 5—10; 19. 41—37 21—26 20. 35—
30 10—14; 21. 30—25 12—18; 22. 32—28 7—11;
23. 37—32 15—20 24 39—33 20—24 25. 44—39
13—19; 26. 36—31 25x34 27. 32x41 8—13 28. 49—
44 18—23 29 42—37 23x32 30. 37x28 13—18 31.
48—42 9—13; 32 45—40 2—8 33. 40—34 24—30;
34 34—29 30—35; 35.29—23 18x29 36 33x24
19x30; 37. 25x34 13—18 38. 34—29 14—19 39.
39—33 17—22 40. 28x17 11x22 41. 38—32 22—27;
42. 32x21 19—23; 43. 29—24 23—29 44. 42—38
29x20 45. 21—17 20—24 46. 43—39 24—20 47.
41—37 4—9; 48. 37—32 9—13; 49. 47—42 13—19;
50. 42—37 19—24 51. 37—31 12—18; 52. 31—27
8—12; 53 17x8 3x12 54. 44—40 35x44 55. 39x50
30—34 56. 33—28 23—29 57. 38—33 29x38 58
32x43 Remise gegeven.
Hedenmorgen ongeveer half elf is
Hr. Ms. ..Java”, na een langdurig
verblijf in de tropen en na een pa-
trouilletocht in de Straat van Gibral
tar, in de haven van Den Helder
teruggekeerd.
De bekende zesdaagsche-renner Piet van
Kempen, die zich, zooals wy eenigen tyd geleden
konden mededeelen, dezen zomer geheel zal
toeleggen op het rUden achter groote motoren, is
zUn training op de Utrechtsche wielerbaan be
gonnen.
Het bleek al dadeiyk, dat het Van Kempen met
zyn plannen ernst is en dat hy inderdaad een
goede kans maakt om een sterk stayer te wor
den.
HU volgde met veel gemak den motor van Frits
Wiersma, en de deskundigen, die met belang
stelling de eerste proeven
daagschen-koning gadesloegen, waren vol be
wondering voor diens styi
Men vergeleek Van Kempen met den Fransch-
man Lacquehay. die in vele opzichten het even
beeld van den Hollander is.
In een vlot tempo reed de nieuwe stayer onge
veer een half uur en by een snelheid van zeven
tig tot tachtig K.M. volgde hy zonder Inspanning
den motor. Algemeen was men het er over eens.
dat Plet van Kempen, ondanks zUn acht en
dertig jaren. een roemvolle toekomst in dezen
tak van de wielrensport kan tegemoetgaan.
Dat de leeftyd troub|ens geen bezwaar behoeft
te zyn, heeft Lacquehay bewezen, want ook hy
debuteerde eerst toen hy zes en dertig jaar
was.
Van Kempen zelf was na zyn eerste serieuze
training zeer tevreden en ook gangmaker
Wiersma achtte het rUden van zyn poulain vol
beloften.
Van 16 tot 22 Mei zal
in de zesdaagsche van Londen, doch daarna zal
hy zyn training te Utrecht voortzetten. Deze
wedstryd te Londen zal tevens de laatste koppel-
wedstryd zyn, waarin hy uitkomt. HU wil de
zaken serieus aanpakken en v. Kempen is de
meening toegedaan dat hy als stayer geen ander
soort wedstrUden mag rijden, wil hy in zyn
nieuwe genre slagen.
Half Juni zal Plet van Kempen achter Frits
Wiersma debuteeren in wedstryden op de
Utrechtsche wielerbaan. HU beschouwt dit sei
zoen als een leerjaar, waarin hU de noodlge rou
tine kan opdoen en verwacht het volgend jaar
op volle kracht te zyn.
Het was een zuivere krachtmeting, ook op
deze 2000 meter-baan en geen bondsofflcial of
vereenigingslid zal spyt hebben gehad, dat het
Noordzeekanaal voos de Boschbaan werd opge
offerd. Een periode van ruim 20 Jaren in
1915 werd voor de eerste maal het Noordzee
kanaal als baan gekozen, nadat men voor 1900
Haarlem en tot en met 1914 De Zwcth als ter
rein van den strüd had gebruikt is hiermede
afgesloten.
Triton heeft van de negen nummers er drie
gewonnen, waaronder het hoofdnummer en te
vens driemaal op de tweede plaats beslag ge
legd De Utrechtenaren zyn wel byzonder goed
voor den dag gekomen. Behalve Triton heeft
ook Njord reden tot juichen. De Leidenaaft
wonnen eveneens drie nummers, waai onder de
ongestuurde vier, Aegir, Laga en Nereus gin
gen ieder eenmaal als eerste door de finish. Er
stond een vry harde Westenwind, die vrUwel
geheel in de lengte van de baan was. van start
tot finish. Later in den middag nam de wind
in kracht af, de wolken verdwenen, er scheen
een weldadig zonnetje.
De jonge twee van Triton en Njord waren kie
ploegen, die de wedstrydbaan inwydden en met
vele lengten voorsprong gingen de Leldenaars
het eerst door de finish, zonder dat Triton ook
slechts een oogenblik goeden weerstand luid
kunnen bieden. De uitslag was: 1. Njord met
C. J. F. Houwert (boeg), W. Tj. Hepkema (slag).
M. C. Cohen Tervaert (st.), 8 min. 12 3/5 sec.
I. Triton, vele lengten achter. 8 mln. 21 4/5 sec.
Ook in het sklffnummer was weinig strUd te
aien. Laga startte met F. A. van Vliet aan boei
I. Njord met H. K. Roessingh aan boei 2. Roes-
singh was vlot weg. met zyn rustigen slag en
langen doorhaal nam hU direct een voorsprong
op Van Vliet, die een veel hooger tempo roeide.
De veel lichtere Delftenaar zakte met zUn korte
slagen echter spoedig af, op 500 meter wws'er
reeds eeTi halve lengte licht Roessingh won
ten slotte met vele lengten verschil. De Uitslag
was: 1. Njord, 8 min. 14 2/5 sec., 2. Laga op
vele lengten.
De eerste groote strüd ontspon zich in het
nummer vier zonder stuurman, waarvoor aan
den start kwamen: 1. Laga, 2. Triton, 3. Ne
reus I, 4. Nereus II, 5. Njord.
Direct na den start, op 100 meter kwam Tri
ton reeds in aanvaring met Laga, doordat de
Utrechtsche ploeg haar baan had verlaten.
Triton werd gediskwalificeerd en de ploegen
Etartten opnieuw. BU den tweeden start was
Njord veel beter weg en Dupon cs. trok er
zoo hard aan, dat zü al dadeiyk uitliepen. Op
1000 meter lag Njord een lengte voor op Nereus
II, Nereus I lag op de derde plaats en laga was
Vierde.
Even voor de 1500 meter spurtte Bchurlnga
cs fraai en aangezien Njord deze spurt niet
beantwoordde, liep Nereus een halve lengte van
haar achterstand in. Op de laatste 500 meter
zag Njord echter weer kans zyn voorsprong t“
vergrootten. Na een spannenden kamp op de
laa&te 200 meter ging Njord met een lengte
voorsprong als eerste door de finish.
De uitslag was: 1. Njord met G. A. Cattalini
(boeg). W. Th. C. van Doom J. Kolkman en
H J. Dupon (slag), 7 min. 2 4/5 sec.; 2 Nereus
II op 1 lengte; 3. Nereus I op 1J4 lengte; 4. Laga
ver achter.
In de overnaadsche twee, waarvoor Njord.
Triton en Nereus in deze volgorde van den
start kwamen, viel weinig fraais waar te ne
men. Triton won met vele lengten voorsprong
op Nereus, dat Njord weer een lengte achter
zich liet.
De uitslag was: 1. Triton. 8 mln. 32 1/5 sec.
9. Nereus. 8 min. 50 sec.; 3. Njord.
Voor het nummer jonge vier vertrokken aan
boet 1 Triton. 2. Njord. 3. Aegir en 4. Laga
Op 500 meter lag Laga iets voor, Triton was
tweede, vervolgens Njord en Aegir. On 800 m.
had de Laga-vier reeds een lengte voorsprong
verkregen en op 1000 meter was er reeds llchc
tusschen de booten van Laga en Triton. Met
enkele lengten voorsprong gingen de Delftena
ren als eersten door de finish.
De uitslag was: 1. Laga met J. A. van Slinge-
landt (boeg), H. van Nes, J. R. Wiersum. C.
Th. de Jongh (slag), P. A. van der Hoeven (st.).
7 min. 13 2/5 sec.; 2. Triton. 7 min. 20 1/5 sec.;
3. Njord; 4. Aegir, ver achter»
Te 6.15 uur verscheen het schip op de reede.
De belangstelling was enorm. Duizenden en
duizenden sloegen de aankomst gade. Vanaf
daken en uit seinpalen werden honderden
fotolenzen gericht.
De belangstelling werd het grootst, toen om
8.15 uur de saluutbattery de 15 schoten ter ver
welkoming gelost had.
Op het fort ..Louise” stonden de marine- en
leger-autoriteiten, o.w. de Commandant der
Marine, Vice-Admlraal T. J. Kruys en de Stel-
lingcommandant luttenant-kolonel Benz van
den Berg.
Toen het schip de haven binnenvoer, speelde
de stafmuzlek de nationale hymne.
Waarop een donderend „hou ree!” en
driewerf hoera op de Koningin losbarstte.
ten rooken, en verder toiletten, douchekamers,
verbiyven voor officieren en bemanning, en de
keuken. In het midden van het luchtschip be
vond zich een vrachtrulmte van zoodanige af
meting dat er zelfs auto’s in geborgen konden
worden. In den boeg van het schip was de com-
mandogondel met navigatleruimte gebouwd.