VAN VLEKVRIJ TOT KEURZILVER d J. G. Engeln Jongeheeren- Kinderkleeding en 30 LH H.BOSSERT&ZOON J. NETTEN Heeren-, IN HOOGER SFEREN woorden stroomden weg als het water van den molen in de afvoerslooL uilckmann de Mode Knoopen Jabots N.V. AUTO-CENTRALE 1837 Pinkstergebruiken VAN SCHAGEN LENTETIJD CENTRUM-HOTEL Corsages zijn ook en voque. Die hebben wij dus ook fa. J. NETTEN SIERLIJK TAFELGEREI VOOR ALLE NEDERLANDERS HOOFDKAAS HET LEDERHUIS 1937 LOTISICO-POLISSEN HET LEDERHUIS (MIDDEN IN DE PAYGLOP) 1887 1937 VRUCHTENTIJD Damestaschjes looierijkantoor OUD J. BLAAI BOEH fcz. Jubileum-week Peter Dörfler DAMES!! Boter Allerhande De H. Eucharistie k.-M Prijzen oploopend van f 0.95 tot pl.m. f 13.- per Couvert voor Religieuzen onze niet waagt, die niet wint v. Besui jen Co. zegt door LEVEREN U HANDELSKADE TELEF. 2887 onze Te Amsterdam Bébé- en Nog steeds solide agenten gevraagd Telefoon 2362 Alkmaar Laat INGENAAID f 6.50 15 en 25 ct. Chique pasvorm. Kameelhaarbinnen- bewerking, voordeelige prijzen. Banketbakkerij borstel cadeau. HOUTTIL Lid van A. V. L BEIDE PINKSTERDAGEN Vrij entree Vrij entree Schitterende verlichting -1 Zeer gezellig zitje Parkeerterrein Steenbrug Speciaal adres voor het reviseeren van automobiel-motoren 7' door Pater VAN DIJK C. HUIBERTS—GODIJN BOTERSTRAAT 18 EEN SCHOON GESCHENK voor Religieuzen is het lijvige boek. voor f 2.50 een prachtkans op' de 100.000 ALKMAAR - HUIGRROUWERSTR. 11 HOEK LAAT B. J. MHCYFF PAYGLOP ALKMAAR STE EMAN'S KOLEMM4KM O F L STEEMAN'5 JE MAINTIENDRAI Wij gaan de nieuwe 100 jaar in 100 jaar heeft de firma I^Legelmatig geadverteerde goe deren - betrouwbare goederen. NOG IN VOORRAAD bekende prima Rolpenw gedurende den gehee- len zomer verkrijgbaar Beleefd aanbevelend, BITSE VOORT 42 A TELEFOON 35921 GESPROKEN I ZOMEP PR IJZEN krug je BU Pinkster-aanbieding in KOUSEN Ziet na onze lage prijzen Zwarte en bruine kalf» HEEREN- MOLIERES. beslist O C prima, prima na T -ru-198 Ct. ALLEEN BU ONS Bij ieder costuum een prima Kleeder- „Wij bedanken onze cliënten groote belangstelling die wij ontvangen. bieden wij U iederen dag een aardige verrassing aan en verkoopen wij voor zeer, zeer lage prijzen." PRACHTIG W. SCHIPPER voor de I nog steeds Tijdens 24 ct. per ons CROQUETTEN 4 12% ct. r SALADES ONDERJURKEN prima matzyde, IJK L50. Interlock Camisoles Voordeelige aanbieding in Heeren- INTERLOCK ONDERGOEDEREN. G. J. Böttger ALKMAAR TELEFOON 3956 HUIGBROUWERSTRAAT 7 (van MIENT naar LAAT) ijl y.- ‘Ife 1.97, 2.95 en HU dat zeer Dir. ZWART DE VRIES ci t SCHMUjOO I? a Til. IKO MEEST DE ■De .Het ERUI«HLOO4,fieNE6R L *r «u. liko X.HAQ LOO IF A en VerkrijglMar op het Bureau van den Ned. Euch. Bonr lezen: M d j' V 1_ Pinksterviering tn een 17e eeuwsche herberg L Onze toonaangevende collectie kan U helpen dezen weg op te volgen ALLE SOORTEN REPARATIëN MODERN ELECTRISCH BENZINE- en OLIEVUL8TATION Begqnboi 32, Amsterdam-C Gro 103939 LANGESTRAAT 15 - TELEF. 3955 ALKMAAR OUDSTE ZAAK (1M JAAR) HIER TER STEDE ■•■Uil 9. Alkmaar Tel. 3594 - Giro 234743 De IS M. hooge Pinkstermast met de kalle- mooi op Schiermonnikoog Sondachs wanneer ghy moet des Heeren (Heylghe Woort Aenhooren, gaet ghy met u Lag'nooten luyt de Poort. Wy hebben voor U een schitterende keuze In Kinderkleeding zoowel jurkjes als pak jes, overgooiers en trui tjes, in wol en zijde, tegen zeer billijke prijzen Speciaal adres voor handwerk- en Bébégoederen Gratis onderricht ZIET DE f/l ALAGE Beleefd aanbevelend. VAN jGRUtSLOOS* DAT ZIJN DE KOuEN VAN Verder GROOTS KEUZE in KAMPEER-ARTIKELEN, KLEINE LEDERWAREN, HONDEN-ARTT - KELEN. ENZ. ENZ. Ghy vaert en ryt te hier met (Waghens en met Schuyten En hart het inden Kroech, tot op het leste isluytent Aldus laat Oester de waarheid tot den Ghe- meenen man in het „Spel van de rjjeke man zeggen. Jeremias de Decker is boos In zyn „Lof der Geldzucht": fcgNT ■EN' soaoe haat VAN.6OEDE MAAT* GESPROKEN ÉN GOEDE MAAT ÉN PRIMA KWALITEIT EN De professor voelde een zekeren toorn in zich opkomen en hu begon te schelden over geeste- lUke doofheid, over vleesch en doode stof. Maar daar schoot door de vleugels der duif een straal der zon en toen herinnerde hy zich een zinsnede uit de lessen der woestijnvaders. De grijze Abt Machetes beklaagt zich over zijn jonge mon niken, omdat zU by geesteiyke gesprekken slie pen. maar wakker werden zoodra er een grappig verhaal verteld werd. En als hy nu zijn toehoor ders zoo In diepen slaap verzonken zag. vlocht hU plotseling een aardig vertelsel in zUn moei- lUke preek en zU luisterden weer met genoegen naar hem. Wanneer dus zelfs monniken uit de woestUn in de yie lucht van een streng geeste- lyk leven vermoeid raken, zou dan een volk van het platteland een vlucht naar hooger sferen kunnen verdragen? Ja, de duif, de vogel die by de menschen zoo bemind is, is het symbool van den H. Geest, maar niet de adelaar. De profes sor was juist bezig met de onwetendheid der Sa maritanen, die nog niet eens gehoord hadden dat er een H. Geest was, toen hy plotseling de anecdote inlaschte van het jongetje, dat In de catechismusles gevraagd werd hoeveel góden er waren en daarop antwoordde: „Drie.” En zie, er ging al een beweging door de kerk, sommigen glimlachten, anderen gingen rechtop zitten. De slapenden zelf bespeurden het en ithoten recht overeind. De Rickesboer hief het hoofd op en in zijn geest was te lezen, dat hy juist op dit moment zijn muizenplaag vergeten had. Ja, de oogen der kinderen speelden niet meer met de duif in het gewelf der kerk. En de open oogen keerden zich naar den redenaar, als spoorden zjj hem aan zijn vertelsel tot het einde te vertellen. Hjj vervolgde eenigszins ver legen, maar toch opgelucht: „De priester stuur de den longen boos weg om zyn catechismus te halen de arme zondaar ontmoette buiten een man, die hem vroeg wat er gebeurd was. HU had niet geweten hoeveel góden er waren. Da boer was een grappenmaker en zel: „Wel, ik had maar eeps met één begonnen!” „Dat kan je begrijpen,” proestte het ventje, ,Jk heb drie gezegd en dat was nog niet eens genoeg!” Nu was het alsof de Plnksterdulf zich op ieder hoofd had neergezet. De geleerde heer liet ze voorzichtig weer de vleugels spreiden en in de hoogte zweven, maar behoedzaam, opdat zij hem weer niet geheel zou ontsnappen. Op het plein in den zonneschijn, toen het orgel zweeg, prezen later de boeren den profes sor. HU moest zich echter over zyn vernedering troosten en vond dien troost voor zyn vergeef- sche pogingen in den overvloed waarmee de H. Geest over hem kwam, die hem den eenvoud en de nederigheid geschonken had. Daar nu de Sondagh voort den (Maendach markt onlustteh; De leden zijn vermoeyt, de zinnen zyn lonrrwtid: Men la van onghemack an zwelghen [ongheaonL Gaan verheven beeld van Zondag- en Maan- daggenoegens worden ons aldus geschetst. Betaalfde beeld overigena van Amsterdam- ache Pinkstergenoagena. 3», M. 79, 1.56. 1.15, 1J5, In de nieuwste zonne brand- tinten. lid» f«handhaaftmet fris- schen moed gaan wij de tweede 100 jaar tegemoet De nieuwste snufjes en creaties in DAMES-WANDEL- en AVOND- SCHOENTJES j 95 KINDERSCHOENTJES in lak, bruin en swart leder VRAAGT UW WINKELIER: WINA’S ANANASBLOKJES FRAMBOZEN KOEKJES KERSEN MANDARIJNTJES WESTLANDS FRUIT SLECHTS EEN KWALITEIT: ALLEEN DE BESTE WORDEN UITSLUITEND VERKOCHT UIT ONZE STOF VRIJE VITRINE-VERPAKKING. Laagcsiraat 27 Modrv - Mannfartarrn zUn onze natuurroden KOUSEN BS cent. Matayoen vanaf 55 cent. Onze sorteert ng Meisjes- en Jongens- .pnrtkousen en Babyartikelen U zeer uitgebreid MACHIN. BREt-INRICHTING LAAT 134 TE3.EF. ZSZ7 -w -r een, lezers, dit wordt geen beschouwing I^J over Amsterdamsche Pinkstergebruiken. Want er zijn geen Pinkstergebruiken in de hoofdstad meer. Alles is dood en alleen her inneren we ons nog uit onze jeugd, hoe wij als kind des ochtends aan de Heerengracht te vier uur wakker werden door het getier van zingen de menschen en ratelende rytulgen zonder gummibanden! die over de brug (wy Am sterdammers spraken ook wel over de sluis) van de Wolvenstraat naar de Oude Spiegelstraat reden om verder naar de Meer te gaan. Het waren bewoners van de Jordaan, die Plnkste- ren gingen vieren in de Watergraafsmeer. Justus van Maurik heeft deze ouderwetsche PÏnkstergenoegens in een zyner schetsen ge- teekend. Het moeten geen verheven genoegens zyn geweest by jeneverkruik en lentegroen. Het liedje gewaagde er van: „ben je met je moeder naar de Meer geweest? vort, jou lee- lykert”. De Watergraafsmeer is Inmiddels stad gewor den en van de Amsterdamsche Pinkstergenoe- gens bleef alléén over het gezameniyk naar buiten trekken in kleine burgerfamilie. Wat overig bleef zUn nog de warme bollen op Zaterdagochtend, die evenwel door het verbod van nachtarbeid 's morgens niet meer te be komen zyn.... slechts hier en daar nog.... alsmede het ,Jullak"schryven op de deuren door klnders en ’t hangen van een doode muls of rat vroeger aan de trekbel of (nu die voor electrische knoppen moest plaats maken) deur knop. Wie met „luilak”, dat Is Pinksterzater- dag, t laatst uit bed kwam, moest de bollen betalen. Op oude prenten ziet men nog wel hoe de bakker op zyn hoorn blies om aan te kon digen, dat de bollen gereed waren. Dat waren alle gebruiken voor den Zaterdag. De wezeniyke Pinkstergebruiken hebben de predikanten en de .Heeren van den Gerech te” weten uit te roeien, wat hun met andere gebruiken, als Palmpaasch en Sinterklaasge bruiken niet gelukt is. Een oud plaatje van C. Dusart, door J. Gole vervaardigd, toont ons nog de .Pinksterblom". Oudtijds waren de meisjes gewoon een harer als pinksterbloem te kiezen en fraai op te tooien. Ze voerden deze Pinksterbloem (May- queen) in optocht rond. Maar „Myne Heeren van den Gerechte" verboden dit rondloopen. In 1612 werd een keur uitgevaardigd waarin we lezen: „Alsoo Mient 1 - Tel. 3256 - Alkmaar boeren, Breero. De pretmakers onder het lagere volk be schouwden den Zondag niet als rustdag, maar als feestdag, ondanks de vermaningen der dlkanten. Breero en Koster in de eerste der 17e eeuw en Jeremias de Decker in tweede helft dier eeuw getuigen ervan. 20 ct. per ons Amandel Allerhande lek worde droef ja gram, wanneer (lek langs de weien My Zonctaegs nu en dan wat [komende veimeyen Om my der geldaorg, laes! een [weinlgsken t’ontslaen, Verneme, hoe gruf en grof aldaar (word aangegaen, Hoe kuf en kroege krielt van (macht van ambachtslieden... Die ki plaats van 't oor den predikstoel [te bieden, Kn In des Heeren huis godsdlensteiyck [verzaenaL Den Rustdagh heiliglyck te vieren, [aoo *t betaemt. Hier op vier wielen T geld vertollen Len verhoBseHa Daar door een ym poort de vrucht (huns zweeta verkleissrn. En ginta aen bier en roock (o roeckeloos (beetaenD t Gewtn der gantsche weeck door (neus- en keelgat slaea. En wie aóó den Zondag hadden doorge bracht, waren des Maandags niet fit genoeg om met hoofd en hart by hun werk te zyn. Zoo lapten ae er den Maandag nog by om te markten of te luieren. In Coster’s ,Dpel van de Ryckeman” wordt ervan geschreven: -j—v e feesten moeten gevierd worden zooals I 1 zy vallen. Maar wie heeft al niet eens ondervonden, dat de „Vrede, vreugde, za ligheld” van Kerstmis en het „Alleluja” van Paschen niet altyd klinkt alsof het in eigen boezem gerUpt is en geheel past In het alge- meene koor der biydschap? Er zyn slechts wei nig feestgasten. die het feest van Pinksteren vieren in verband met den klank van zyn ac- coord. Slechts weinigen vieren Pinksteren In hun hart. Anders was het bU den aeestclyke prof. Albert Herrmann. HU was juist bezig met Dante's .J’aradUs”, toen de Pinkstertyd aanbrak. Men weet dat zeer veel lezers van d* Goddeiyke Comedie In de .Hel" vermoeid worden en te kort schieten by het opstygen In hooger sferen, waar geen huiveringwekkende lotgevallen van menschen ons ontroeren, maar waar lichte gees ten in de hemel-reglonen rondzwerven en aan de zielen verheven antwoorden geven op laatste en meest diepzinnige vragen. Albert Herrmann echter dronk dapper met Dante uit den vuur stroom. die met het verdwynen van tyd- en ruimtegevoel een erkennen der Goddelijke kracht, een schouwen In de eeuwigheid verleent. En daar kwam nu de brief van een pastoor uit zyn geboorteplaats, die hem schreef: „Doe my het genoegen en verleen mU assis tentie met de Pinksterdagen. Bid het .Hom H. Geest" voor de geloovigen, die je zelf kent!” Deze ultnoodiging was voor hem welkom, zoo als een overvolle boom biy moet zyn met de hand, die belooft hem van den last der rype vruchten te bevryden. Op Pinkstermorgen wekte hem de zangwed- stryd van de klokken, die van dichtby en van verre beierden. Met haar gouden stralen, held haftig en vrouweiyk schoon tegelyk, verhief zich de zon boven het woud. Albert HemnaAn werd er door uit de kamer gedreven, de frlssche mor genlucht in, en de weelderige schoonheid der tuinen en weiden lokte hem toe. O, hoe stra lend ontwaakten op dezen Pinkstermorgen, te genover de blauw-getande Alpenketen de dui zenden dauwparels Het bruisen van deze machtige zlenerswoorden 'wekte weer de herinnering aan het gedruisch 1 op den eersten Pinkstermorgen op, de bed wel- mlng van den dichter der woorden van de H. I Schrift en van dc begeestering der Apostelen! De professor begon de vaten van zUn geest in den lichtstroom te dompelen, om nu toch met een omgrensd thema en met de vastomlynde gedachten voor de parochianen te kunnen tre- 1 den. ofschoon thans kan hy het dwaas-pra- ten en het eenvoudig vertellen der eerste Chris tenen begrypen. Zoo schreed hy. aangelokt door het lied van een leeuwerik, naar een vruchtbaren tarweakker. waaruit het groen reeds welig Ópschoot. Daar kwam de Rickesboer hem tegen, styf en een weinig gebogen. Hy groette hem, sprak over den schoenen morgen en de prachtige akkers. De Rickesboer echter scheen, evenals Parel val, niets te weten van een Goeden Vrydag. en ook niets van den Pinksterdag. HU antwoordde: moest maar eens gauw regenen!" .En de muizenplaag!” HU wees naar de kale plekken, die het jonge tapyt van den akker ont sierden. De kerk lag op eenlgen afstand van de hulzen op een heuvel. Onderweg ontmoette de professor hier en daar een groepje oude kennis sen. Hy praatte met hen, of hoorde waarover zy spraken en opeens was het hem of hU mid den In een weekschen dag terecht gekomen was. Want het gesprek liep uitsluitend over den melkprys, over den oogst, over de droogte. HU liep vlugger door om uit de koele, ontnuchte rende wolk van dit misplaatst gesprek uit te komen.'dat In den wolkeloozen zuiveren dag een donkere schaduw wierp. Vrouw Spindler weende, toen zy hem zag. want by zyn laatste bezoek had haar man nog fier en biyjnoedlg naast haar geloopen, en nu lag hy onder de groene zoden. Toen hU den hoek omsloeg naar de sacristie,”’verstomde juist de troep jongens. Maar één van hen had nog geroepen: .Morgen zullen we het den Bram eens betaald zetten. Ik heb mUn stok al gereed.” Albert Herrmann schudde het hoofd, terwyi hy de heilige gewaden aantrok, en verzette zich tegen den druk van deze banale menschelijk- held. Hy verhief zich in hooger sferen, toen hy het Venl Creator...? aanhief. De kerk was vol. De heele parochie was aan wezig. nergens was een open plaats te ont dekken. Allen deden thans ongetwyfeld moeite om bU het bruisen van het orgel ook Inneriyk een feestgewaad aan te trekken. Maar alleen kunnen zy dat niet, men moet hen helpen als kinderen by het aankleeden. Het Is zoo moeliyk voor hen zich van het alledaagsche los te ma ken. Alleen de kinderen vóór In de bankjes kon den gemakkeiyker hun feestkleed aantrekken; de H. Geest hielp hen daarby, evenals de duif, die licht deinend aan een dun snoer uit eep opening van het gewelf vlak voor den triomf boog met uitgespreide vleugels zweefde. De hal zen rekten zich en met hun vinger wezen zy: ,De H. Geest.” ZU baden met aandrang: „Kom H. Geest, daal in ons neer." De professor begon zyn rykdom uit te schud den. HU sprak van den H. Geest, die alle wys- held en wetenschap verleent. Maar wat hem in zyn kluis Imponeerend voorgekomen was, scheen hem thans, nu hy voor zUn toehoorders stond, te verlammen, zoodat hy zich zelf heel gauw arm en hulpeloos beschouwde. Menige zin sloeg hem terug In het hart, voordat hy tot zyn lip pen gedrongen was. Vlak tegenover hem zat voor zich uitstarend de Rickesboer. die zeker nog altyd In zich zelf mopperde: „De muizen plaag, o, die vele afgevreten stukken!” En vrouw Hausle sliep reeds na de eerste zin nen. En deze vrouw, die het altyd zoo geweldig druk had, sliep steeds Immers, zoodra zy ging zitten; maar ook de oude Baltes sliep. In den beginne hadden vele hoofden zich als het ware dorstig naar hem toegekeerd, maar tenslotte zonken alle hoofden op de borst of ze keken een anderen kant uit. zy sliepen niet, maar zy slo ten zich als bloemkelken In de schemering. De 1 NIEUWSTE EN APARTE vindt U tegen de laagste prijzen in men bevind dat omtrent Plnxster (als oud an Jong behoort te houden de gedagtenisse van de sendinge van den Heyligen Geest) binnen de stad vele kinderen vroeg en laat by der straten loopen, omhangen synde met goud, lij ver ende ander kostellckheyd, oock met bloe- men; en dat de selve kinderen als dan singen lichtvaardige onutte liedekens tot groote erge- nlsse ende opsprake van vele vrome luyden zoo verboden de Heeren van den Gerechte dit voortaan te doen „op de boete van een gulden voor elk kind”. De Schout en zyn „rakkers" mochten onmid- deliyk beslag leggen op een eventueel kostbaar versiersel, overkleed of Iets anders. In de eerste helft der zeventiende eeuw wa ren soortgeiyke gebruiken in zwang, maar „rnUne Heeren van den Gerechte" hebben er den domper op gezet. Alleen het zich bedrinken in de Meer bleet tot in de negentiende eeuw overom ge lukkig dan ook te verdwynen. Trouwens: de zeventiende-eeuwers schijnen niet alleen Pinksteren, maar lederen zomer- schen Zondag gebruikt te hebben om pinkster- blommetjes buiten te zetten. Langs den Am stel wemelde het in de herbergen van „schuyte- waegdragers en snyers” volgens I Pinksterviering in Oost-Pruisen r'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 14