H Reorganisatie der spoorwegen K.R.O.-studiozaal Ned. Handel-Mij. H EERST STEMMEN, BAN BH INT ■X’ A A A AA nf 1 DCWWT^C M-E-I ww I i 4F J i ZEVENDE KATHOLIEKENDAG JHR. R.K. ONDEROFFICIERSBOND Het Programmaboek verschenen Jaarvergadering te Utrecht Werkloosheid ia in de kolonie onbekend ONDERWIJZERS BIJ PHILIPS Bezoek van het Hof RIJKSMIDDELEN STIJGEN f A Aftappingen van het Maaswater Eerste nieuwe haring gevangen Voorgesteld wordt over het afge- loopen boekjaar 5 pet. dividend uit te keeren Curasao’s financiën zeer gunstig Memorie van antwoord aan de Eerste Kamer De beide Prinsesjes Elisabeth en Margaret Rose slaan met belangstelling vanuit het rijtuig de vreugde langs de kroningsroute gade Verder pleidooi van den Belgischen agent EEUWFEEST GRONINGER MIJ. VAN LANDBOUW Geen schuilplaats tegen luchtaanvallen VISSCHEN OP FINTEN DOOR WERKLOOZEN De heeren H. D. Louwes en N. G. Addens onderscheiden Belangstelling voor N.S.B. vermindert In Zuidhorn moest zelfs een ver gadering afgelast worden CEBUTO reizen. Een ongeëvenaarde massakeus. Ervaren leiden, schitterende touringcars, 1e rangs hdtels, geen hötelfooien, geen gemiste treinen, geen moeilijkheden met de taal. U kunt onbe kommerd genieten. CEBUTO regelt alles, denkt om alles, Reeds een flink aantal in dit bedrijf geplaatst v. d. DOES W1LLEBO1S zorgt voor alles. tend A - 4L- A hoofdsom ▼an Naar wy vernemen, ligt het In de bedoeling, mationale voortgezet ’t geschil tusschen Nederland en de Belgi- nleuw ge- i op de standhouding tusschen beide landen. Hierdoor geeft de Belgische regeerlng opnieuw bewijs van het ruime standpunt, dat zij Inneemt. Door den aanleg van een stuw te Borgharen heeft de Nederlandsche regeering het Maas water naar eigen Inzicht verdeeld. Het komt Nederland niet toe die verdeeling eigenmach tig te regelen "en zelf te beslissen, waar het wa ter aan de Maas kan onttrekken. Dit Maaswater is immers, blijkens het verdrag van 1863, niet het uitsluitend eigendom van Nederland. Pleiter zeide ten slotte nog iets over zijn con clusies, welke in een aantal exemplaren ter griffie van het Hof zijn gedeponeerd. 'Minister Oud heeft tijdens een te Middelburg gehouden verkiesingsrede medegedeeld, dat uit de dezer dagen te publiceeren cijfers aal blij ken. dat de RUksmiddelen in April 5 tot millloen meer opbrachten w*«ml i ÈL-A. België door dat verdrag gebonden Is en zij elk gebruik van Maaswater door België kan con- troleeren, maar België heeft deze redeneering weerlegd. Het feit zelf, dat de Nederlandsche regeering betwist aan de Maas water te ont- leenen voor het Julianakanaal, bewijst haar verlegenheid en houdt een erkenning in van haar verantwoordelijkheid. Het verdrag kent Nederland alleen het recht toe, water uit de Maas te putten langs de voedlngsgeul te Maas tricht, aldus pleiter. Dw financiën staan er weer gunstig voor. De voorloopige uitkomsten over 1936 sullen vermoedeiyk een batig saldo opleveren van f 1300000. De rekening met Nederland sluit met een tegoed van t 1.200.000. Het loslaten van den gouden standaard, bracht guen wij ziging in den normalen gang van taken, doch veroorzaakte wel een prijsstijging. Da uitvoering van belangrijke werken en gebou wen wordt voortgezet. Werkloosheid is in de Kolonie onbekend. De president, de heer Guerrero, deelde mede, dat het Hof overeenkomstig een genomen be slissing een opneming van den toestand ter plaatse zal verrichten en verdaagde In verband daarmede te 13.45 uur de zitting tot Dinsdag 18 Mei des morgens 1030 uur. Alsdan zal het woord zijn aan prof. Teiders voor zijn repliek. De Belgische agent heeft nog medegedeeld, dat de dupliek niet door hem zal geschieden, maar door zijn collega R. Marcq, advocaat te Brussel. Verder hebben de Roomsch-Katholieke Missie en het Leger des Hells werkkampen voor jon gens opgericht, ter opleiding van flinke arbei ders. Het gouvernement verleent voorschotten tegen lage rente voor den bouw van volkswoningen. Verder valt ook een sterke toename te consta- teeren in den bouw van particuliere woningen in de buitendistricten, welke bouw nog bevorderd wordt door den aanleg van goede wegen. Ben speciaal daarvoor aangewezen Ingenieur bestudeert de drinkwatervoorziening, teneinde verstrekking van goedkooper drinkwater moge- HJk te maken. De uitvoering van de verordening betreffende ongevallen- en ziekteverzekering van den ar beider. alsmede werkloosheidsverzekering en ar beidsbemiddeling. ia ba gtudia bli den diiecteui Gelijk wij onlangs mededeelden hebben de Hilversumsche luchtbeschermingsdienst en de plaatselijke vereeniging voor luchtbe- schermlng besprekingen gevoerd met den KRO, teneinde de groote concertzaal van zijn nieuwe studio geschikt te maken als schuilplaats In tijden van aanvallen uit de lucht. Thans vernemen wij dat het KRO- bestuur dit plan heeft moeten opgeven. Het Programma-boekje van den Zevenden Katholiekendag op 17 en 18 Mei te Utrecht is thans verschenen en bevat uitvoerige gegevens over deze grootsche gebeurtenis. De omslag vertoont een teekening van Charles Eyck, In den geest van de bekende affiche. Voor het Permanente Hof van Inl Justitie Is Woensdag de behandeling van sche regeering betreffende de aftappingen van het Maaswater. Alvorens zijn pleidooi voort te zetten, deelde de Belgische agent, de heer De Ruelle, mede, dat hij ter griffie van het Hof exemplaren heeft gedeponeerd van een overzicht der onderhan- delingen betreffende het niet aangeri^men ver drag van 1925. Ook is de Belgische regeering bereid. Indien de Nederlandsche regeering er in toestemt, copleën over te leggen van het ontwerp-verdrag van 1930/1931. De drie punten, waar het om gaat, zijn de volgende 1. Door de sluis te Neerhaeren komt wa ter. dat in de kanalen stroomt, welke slechts gevoed mogen worden door de voedlngsgeul te Maastricht, maar welk water ten deele uit de Maas bij Luik komt door het Albertkanaal. 2. Een dergelijke vermenging van Maaswater uit Maastricht en uit Luik heeft eveneens plaats in den verblndlngstak van Hasselt met bet Albertkanaal. 3. Aan het eind van het Albertkanaal komt het in verbinding met het verbindlngskanaal tusschen Maas en Schelde en daar heeft een derde Inbreuk op het verdrag van 1863 plaats. Spr. besprak uitvoerig deze punten. Volgens de Nederlandsche regeering verklaart art. 5 van het verdrag van 1863 haar bevoegd, zooveel water uit de Maas te tappen, als rij wil oe het kapitein Mussert zelf te moede Is, blijkt uit zijn uitlating, dat het aantal kamerzetels, dat zijn NB.B. straks bij de verkiezingen stellig zal veroveren tusschen de 4 en de 34 ligt. Waarom niet tusschen de 1 en honderd? Zijn waarnemlngslnstrumen- ten Wijken nog al veel speel ruimte te laten voor berekeningen en misrekeningen. Neen, wat men ook van dezen schipper mag verzekeren, erg han dig is hij niet, al geniet hij dan ook het meest volstrekte gezag in zijn partij. Zoo heeft hij dezer dagen verklaard, dat zijn scheepje straks na de verkiezingen op de helling zal moeten om gerepareerd en gekalefaterd te worden. En eveneens na de verkiezingen zal hij de bemanning nog eens „zuiveren", want hij heeft liever met 5000 door-en-door betrouwbare aan hangers en medewerkers dan met 55000 meelooperz te doen. Deze verklaringen geven een duidelijk beeld van *s mans beleid. Eerst mogen de duizenden N.S.B.ers nog hun stem op zjjn lijst uitbrengen en daarna loopen zij de kans eruit „gezuivefd” te worden. Mussert toont al even weinig respect voor partijleden als voor het kiezersvolk in het algemeen. Immers, het kiezersvolk verzoekt hij ook, hem en zjjn aanhan gers te kiezen, opdat dezen straks den staat aan den Invloed van datzelfde kie zersvolk zullen kunnen onttrekken. Het zijn wonderlijke lieden, rile zich aan zulk een scheepje met zulk een schipper wenschen toe te vertrouwen. Straks gaat de zaak op de helling, maar Mussert en zijn partij bevinden zich reeds op een helling, n.L het bekende hellend vlak. Als uit een eventueele dé- bacle van de N.8.B. maar geen muiterij ontstaat, want wie niets meer te verlie zen heeft, komt licht in de verleiding om op alle mogelijke en onmogelijke manieren te probeeren alles te winnen. Hoe sterker ge-Coué'd wordt, dat „Mussert wint”, hoe grooter straks de desillusie kan worden. De minister van Sociale Zaken heeft eenlgen tijd geleden zijn goedkeuring verleend aan een regeling van de gemeenten Woudrichem, Go- rlnchem en Hardinxveld, betreffende het vis- schen op zalm door werklooze visschers, welke in de steunregeling zijn opgenomen. Deze rege ling is eveneens voor eenige andere gemeenten met een visschersbevolking van toepassing ver klaard. De minister voomoemd heeft thans aan de besturen van gemelde drie gemeenten mede gedeeld, dat hij kan goedvinden dat, de regeling voor de zalmvlsschery door werklooeen van toepassing wordt verklaard voor de fintenvis- scherjj. --V asa-v AAA UC IKMWUUg dat de leden en de griffier van het Permanente Hof van internationale Justitie, vergezeld van drie vertegenwoordigers van elk der partijen in het proces betreffende de wateraftapptng van de Maas, hedenavond naar Maastricht zul len vertrekken en daar den volgenden dag een bezoek zullen brengen aan de Nederland sche kunstwerken in Maastricht, aan de sluis te Neerhaeren, aan den mond van de Geul aan de gemeenschappelijke Maas en aan de pompsta tions. om zich vervolgens naar Luik te begeven. Zaterdag zal dan een bezoek worden gebracht aan de werken rondom Luik, aan Temayen (Lanaye), EygmihilMn HawU, en den, mannen en vrouwen, opgaan naar Utrecht om daar getuigenis af te leggen van zijn on- wrikbaren wil om evenals zijn voorouders in vroegere benarde tijden, het vaderlijk erfdeel te handhaven. De heer H. A. Bekker, wethouder, roept allen deelnemers het welkom in Utrecht toe. Mr. J. W C. van Campen geeft negentien eeuwen Utrechtsche geschiedenis in vogelvlucht, waarna tenslotte Jan Eloy Brom een en ander over de Aartsbisschoppelijke Musea vertelt. Er werden foto's opgenomen van den Pause- lijken Internuntius, Z. H. Exc. Mgr. P. Giobbe; den Aartsbisschop, Z. H. Exc. Mgr. dr. J de Jong; den bisschop van Haarlem. Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, alsmede van Z. Exc. prof, mr. p. J. M. Aalberse, Minister van Staat en Voorzitter der Tweede Kamer, en Z. Exc. prof, dr. Ir. H. Gelissen, Minister van Handel, Nij verheid en Scheepvaart, allen leden van het Ee re-comité. Op 94-jarigen leeftijd is te 's Hertogenboech overleden jhr. P. J. 8. M. van der Does de Willebols, oud-burgemeester dier gemeente. Ook is de heer Van der Does de Willebols lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal geweest. HU behoorde tot de oprichters van de 8L Radboudstlchting. In de Drentsche veenkoloniën, waar we zelf de vorige week op tournee waren, hoorden we, dat daar eenzelfde verschUnsel te constateeren valt. Had men daar een jaar geleden vooral onder de veenarbeiders In den Z.O. hoek inder daad veel aanhang, momenteel is daar heel weinig van overgebleven. En vooral onder de Katholieke bevolking Is hier de sympathie na de gebeurtenissen in Duitschland tot ver be neden vriespunt gedaald. Men kan vrijwel zeggen dat van den katho lieken aanhang van Mussert onder de Drent sche katholieken niets meer is overgebleven. BUzondere vermelding verdient het feit, dat het loslaten van den gouden standaard het Nederlandsche staatscrediet in geenen deele heeft aangetast, hetgeen duidelUk bleek uit de koersontwikkeling der staatsfondsen. Resumeerende mag worden geconstateerd, dat de gang van zaken, ondanks de vele moei lijkheden. die zich nog steeds voordeden, m het algemeen niet onbevredigend was. De verdere ontwikkeling van het bedrijfsleven mag met vertrouwen worden tegemoet gezien. Zooals bekend is, sloot de Ned. Handelmlj. in October 1936 een overeenkomst met de N V. Gelderscjie Credletvereenlging te Arnhem. Daarbij verkreeg zy de optie het geheele bedrijf der vennootschap te koopen tegen een prijs in onderling overleg vast te stellen door de directie van de N V. Geldersche Credietvereent- ging en de Ned. Handel MU. De optie werd uitgevoerd en omtrent den koopprUs werd volledige overeenstemiping ver kregen. De samenvoeging van het bedrijf der N.V. Geldersche Credletvereenlging met de Ned. Han del My. voldeed geheel aan de verwachting. Voorgesteld werd een dividend uit te keeren van 5 procent op de preferente aandeelen en 5 procent op de gewone aandeelen. De Diesel-electrische treinstellen zullen in 1938 verhuizen naar UJnen met minder dicht verkeer, waardoor niet alleen aan- merkelUke versnelling van de verbindingen met verder afgelegen gedeelten van het land zal worden verkregen, maar ook be zuiniging. omdat deze tractie goedkooper is dan stoomtractle. e< «Mri met het parttjectrip van kapitein Mussert friet voorspoe dig. Lieten aanvankelijk talloozen rich aanmonsteren in de hoop op schoon avontuur, rijken bult en een uiteinde lijke landing op de rijstebrij-kust van een paradljseiijk Germanië, thans nu het in de verktezlngsbranding is ge stuurd. schijnt de geestdrift vaa veie leden der bemanning bekoeld en wordt het aantal van hen, die drossen willen, blijkbaar steeds grooter. De enkele bur gemeester of generaal buiten dienst, die nog aan boord klimt, vormt, hoe hoog men van deze aanwinsten ook opgeeft, geen doorslag gevend tegenwicht. Deze gang van zaken is te begrijpen, want, toen het politieke vaartuig van den wa terbouwkundigen Ingenieur in zee stak, was het nog stikdonkere crisisnacht, maar nu het aan de kim begint te lich ten vertoont dat wat men eens voor een fantastlschen Vliegenden Hollander heeft gehouden zich in zijn ware gedaante: een doodgewoon schip onder de vele scheepjes, die de zee bevaren, een schip, waarvan de kapitein alleen wat harder schreeuwt en wat luider beveelt dan voor den omvang van zijn commando- terrein strikt noodig is. Bovendien bleek dit schip ondanks de enorme natio nale vlag heel wat ultheemsche waren aan boord te hebben, welke ons volk nu eenmaal niet bijzonder smaken. Het model van Mussert’s partyschip zelf is trouwens een tegetrouwe, zy het ook kleine copie van het Duitsche origineel en dat origineel houdt een te riskanten koen dan dat de echte Hollanders, die op dit gebied een groote reputatie en ervaring bezitten, er veel fiducie In kun nen hebben. Aan het Jaarverslag der Nederlandsche Han delmaatschappij ontleenen wij het volgende: Wanneer men de ontwikkeling van het maatschappelijk leven, zooals zich dat in 1936 heeft afgespeeld,- overziet, dan krijgt men den indruk, dat de ongunstige factoren gedurende dat jaar in het algemeen nog een overwegen de rol speelden. Gedurende het afgeloopen jaar ondervond het handelsverkeer nog steeds groote moeilijk heden van bijzondere overheidsmaatregelen, welke in de meeste landen ©verzwakt gehand haafd bleven. Op valutagebied werd het jaar 1936 in nog sterkere mate dan in 1935 gekenmerkt door ernstige storingen. Het behoeft geen betoog, dat deze moeilijk- .beden op een land als het onze, dat zoo seer op het buitenlandsche handelsverkeer is inge steld. haar tegenslag deden gevoelen. Daf het economische leven desondanks, ook reeds voor het Idislaten van den gouden standaard, zoo wel hier te lande als in Indlë, teekenen van opleving begon te vertoonen. kon derhalve niet anders dan tot tevredenheid stemmen. „Ons Noorden” schrijft: Met veel hoempa was aangekóndlgd in buis aan huls gratis verspreide verkiezlngscircu- laires, dat de vorige Msek hier in onze pro vincie de heer Mussert zou spreken te Zuld- hom en te Groningen. Het bleek intusschen al spoedig, dat dit een fiasco zou worden, we gens gebrek aan belangstelling en daarom werd de vergadering In Zzldhom afgelast. Mussert zou alleen in Groningen spreken en de provincie zou dan naar Groningen komen. Om de zaal vol te krijgen was een massale vervoercamPagne georganiseerd, met autobdk- sen tegen zeer lage tarieven. Het beeft echter niet mogen baten. Toen Ir. Mussert Vrijdagavond de groote zaal van de Harmonie betrad, was deze ondanks alle actie maar zeer matig bezet. Overal zag men leege plekken en achter in de zaal zelfs leege rijen. Een jaar geleden was, wanneer Mussert kwam spreken, niet alleen de groote zaal prop vol, maar moest zelfs de bovenzaal er bÜ ge huurd worden. Nu vlak voor de verkiezingen trekt zelfs Mussert, ondanks alle moeite en kosten men bood zelfs gratis vervoer aan geen menschen meer. Blijkens de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer inzake het ontwerp van wet tot reorganisatie vap het spoorwegbe drijf' zat, wat de ovei neming van weg - schuld door het Rijk betreft, van den aan vang af peen andere of verdere bedoeling voor dan dat voor de lasten wegens door vroeger Staatsbeleid veroorzaakten achter stand in de afschrijvingen voortaan het Rijk zou opkomen ten beloope van het to taalbedrag van 339 millloen. waarvan de afschrijvlngsovereenkomsten van 1938 uit gingen. De verbetering bleek o.m. uit de toene ming van den buitenlandschen handel reeds voor October van het verslagjaar. Zulks mag ongetwijfeld worden beschouwd als de vrucht van de door de regeering ge volgde aanpassingspolitiek. Dat daarna de daling van onze valuta de verbetering ver der heeft kunnen stlmuleeren. moet groo- tendeels worden toegeschreven aan de om- standlgheld. dat de aanpassing voor dien reeds zeer ver was voortgeschreden. De buitengewone algemeene vergadering van GroiBnger Maatschappij van Landbouw, *€lke. zooals gemeld, Dinsdagmiddag in de Harmonie te Groningen was belegd, ter her denking van het honderd-jarig bestaan dezer •reanisatie. heeft zich in een groote belangstel- ”t>8, ook van officieele zyde, mogen verheugen. •Jet het hoofdbestuur hadden op het in een ■toemenhof herschapen podium os plaats ge- Bon'Ai de minister van Landbouw en Visscherjj, “r- dr. L. N. Deckers, de wnd. Commissaris der Koningin in de provincie Groningen. L. H. Mansholt, de onlangs afgetreden Commissaris fee Koningin dr. J. P. Fockema Andreae en de burgemeester van de stad Groningen mr. P. W. H Cort van der Linden. Minister Deckers gaf uiting aan zijn waar- voor het vele en verdienstelijke werk. dat vertegen- geen deel In verband met het feit, dat de bouwkosten van de studio de raming reeds aanmerkelijk hebben overschreden, acht de KRO het. vooral om de financieele consequenties, die aan een bijzondere dakbedekking verbonden zijn, niet verantwoord uitvoering aan het plan te geven. Aangezien de gemeente Hilversum voor lucht- beschermlngsvraagstukken nog steeds in de derde gevarenklasse is Ingedeeld (een antwoord op een verzoek om herklasseering is nog niet ontvangen) kan voor de geschtktmaking van de studlozaal vdbr schullrulmte niet gerekend wor den op een bijdrage van het Rijk, Ingevolge de Luchtbeschermlngswet. De RJK. Onderofflclersbond ,J3t. Martinus” heeft Maandag en Dinsdag in Hotel Noord- Brabant te Utrecht haar 30ste algemeene jaar vergadering gehouden. Nadat de afgevaardigden uit de garnizoenen in den morgen waren aangekomen, vereenlgde men zich op den len dag aan een gezamenlijke lunch, waarna om 13.30 de voorzitter, de heer J. J. M. van t Walderveen, het welkom kon toeroepen aan alle vertegenwoordigers uit de garnizoenen, alsmede den Bondsadviseur, majoor- aalmoezenier Van Straelen, uit Soesterberg. In het jaarverslag werd gewag gemaakt van het feit, dat de bond stationnair was gebleven. Telegrammen werden verzonden naar H. M. de Koningin en den Aartsbisschop. De verdere agendapunten werden breedvoe rig besproken en naar genoegen der vergadering opgelost. Het verslag van de Spaar- en Voorschotkas ontlokte een breedvoerige gedachtenwisseling, terwijl de verkiezing hoofdbestuursleden, door dat geen tegencandidaten waren gesteld, opge- Jost was. Voordat te ruim 6 uur de vergadering werd geschorst, kreeg de Aalmoezenier G. Huijs, uit Breda, als waarnemend hoofdaalmoezenier, die ter vergadering was verschenen, het woord om rijn voldoening uit te spreken over het ver- •eniglngsleven van ,J3t. Martinus". Na een gemeenschappelijk diner volgde een avondfeest. Dinsdagmorgen werd om 730 uur begonnen met gezamenlijke H. Mis en Communie, opge dragen door den Bondsadviseur. waarna op dracht aan het H. Hart en Maria. Na het gezamenlijk ontbijt volgde de af handeling van den beschrijvingsbrief, welke vlot verliep en waarbij de Aalmoezenier Brou- *®r. uit Den Haag, mede aanwezig was. De namiddaguren werden besteed met een excursie naar het Meteorologisch Instituut te De Bilt. De belangstelling voor de NS B in Fries land, welke in verhouding tot die in sommige andere provincies toch reeds gering was, neemt zienderoogen af. Het vergaderbezoek is over Hét geheel genomen in dit gewest ma tig tot slecht. Zoo had bijv, de NBB tegen Dinsdagavond te Franeker een vergadering belegd, waarin twee sprekers het woord zou den voeren, onder wie de heer mr. D. F. Pont, oud-burgemeester van Hlllegom. Toen de ver gadering geopend wte, bleek, dat er in totaal slechts 50 aanwezigen waren, van wie nog ve len uit andere plaatsen afkomstig. Nog geen half jaar geleden telde een. vergadering van de N.SB te Franeker 400 personen. Een vergadering in Beetsterzwaag had pre cies eenzelfde resultaat. Inlichtingen en Reisgids bij de bekende CEBUTO-Ratabwrwwsjof schrdtelijk: P. C. HoofMraet 22, Amsterdam €EBI?TO Reiirm zonder Borgen WILLEMSTAD, 11 Mel (Aneta). De gouver neur opende heden met eenige plechtigheid het laatste zittingsjaar van den Kolonialen Raad, zulks in verband met de nieuwe staatsrege ling. Het ligt In de bedoeling met reorganisatie ook binnen het bedrijf voort te gaan, rekening houdende met de gewijzigde omstandigheden Dat de Diesel-electrische tractie nog niet geheel In werking zou zijn, is minder juist Volgens radiografische berichten uit zee zijn de Scheveningsche motorloggers, die Maandag ter haringvangst vertrokken. Dinsdag aan schot gegaan. De vangsten varieerden hedenochtend 15 tot 45 kantjes nieuwe haring. De kwaliteit van de gevangen haring ia mooi. In zijn Voorwoord schrijft het Dagelijksch Bestuur van den Ned. Katholiekendag, dat de tweede Utrechtsche Katholiekendag al zijn voorgangers zal overtreffen In de algemeen heid, die hij nastreeft; mannen en vrouwen, van lederen stand, uit alle deelen van het land, zullen werkelijk het Nederlandsche Katholieke Volk vertegenwoordigen rondom het Nederland sche Episcopaat, den vertegenwoordiger van Z. H. den Paus. Onder den titel „Vindicamus heredltatem partum nostrorum”, schrijft Staatsraad mr. dr. D. A. P. N. Kooien, dat de zevende algemeene Katholiekendag een dam wil opwerpen tegen de Godsonteerlng, tegen de ontkerstening van het volk; laat het katholieke volksdeel, zoo spoort de schrijver aan, in al zijn rangen en stan- Voor massaal goederenvervoer zal naast de waterwegen een het geheele land omvattend gpoorwegbedrijf met zjjn internationale ver bindingen een voorname plaats in het ver voerwezen blijven Innemen. Sinds het autover voer zich ontwikkeld heeft, ligt het voor de hand, dat ook dit vervoer, dat als aan vulling van het spoorwegvervoer groote betee- kenis heeft, aandacht wordt gewijd. Naar verdere maatregelen tot coördir>»tle zal het spoorwegbedrijf zoo goed als elke an dere vervoerondememer zich moeten voegen. Bi afwachting daarvan behoort het A.T.O.- bedrijf verband te blijven houden met uitoefe ning van den spoorwegdienst. Het spoorwegbedrijf in Nederland monopo listisch te noemen, schijnt vooral in den tegen- woordlgen rijd in strijd met de werkelijkheid. Hoe dit zy. als de regeering beperking van den raad van commissarissen tot drie of vijf leden ging bevorderen, zou zy niet het ge rechtvaardigde verwyt ontgaan, dat zij door vrijwel uitsluitend ambteiyke samenstelling be denkelijke leemten had veroorzaakt. Hieruit volgt niet, dat met minder dan zestien leden niet zou kunnen worden volstaan. Het getal is een maximum en behoeft dus niet te worden Mtgeput. Het is rechtens onjuist, het tekort in het spoorwegpensioenfonds te beschouwen als on derdeel van een bedryfstekort. Het fonds heeft een zelfstandig en afzonderlijk bestaan inge volge de Pensioenwet Spoorwegambtenaren 1925 De regeering blijft van oordeel, dat ’t voor stel jegens obllgiatlehouders voldoende naar bil lijkheid streeft. Het verloop der beurskoersen schijnt dit niet te weerspreken. Maken de houders van volgens artikel 3 ver wisselbare obligaties, schuldbekentenissen of aandeelen algemeen gebruik van de gelegen heid tot verwisseling, dan zal naar het gewij zigde plan de toeneming in hoofdsom om streeks 25 millloen bedragen. De regeering blijft meenen. woord igers van personeel belangen behooren te hebben in het gezag, dat de raad van commissarissen jegens de directie uitoe fent. De beperkte mogelijkheid voor een groot aan tal jonge onderwijzers en onderwijzeressen om een aanstelling by het onderwijs te krygen heeft reeds vele ondernemende jongeren ertoe gebracht tydeiyk of voorgoed op ander ge bied werk te zoeken. Dat dit in de praktyk kans van slagen heeft, sou kunnen biyken uit het feit, dat b.v. by de Philips Bedryven sinds 1930 niet minder dan 50 employé s met acte L. O. in dienst zyn genomen. Dezen werken op ver schillende kantoor- en fabrieksafdeellngen en voldoen in het algemeen zeer goed. Geheel nieuw is. dat een aantal vrouwelyke employe's met acte L. O. thans werkt in de montage-afdeellng van seer gecompliceerde ra- diolampen. waar zy na eenigen tijd als ,jnon- tage-leidster” kunnen optreden. H1^ deeWe hterna mede' h** heeft behaagd den voorzit- Lou’*8- benoemen tot ridder ?en 2 N<^rlandschen Leeuw en oen neer Addens. den samensteller van het ge- Na^r*’ M rtd<ler ,‘n Orde VBn Oran*’- ^a^*rJd,VCTend “Wteus der vergadering ri*><Me de minister peraoonlyk den tal ridderden de onderscheidlngsteekenen borst. De conclusie, waartoe een en ander leidt is. dat dp sluizen van Neerhaeren en Bossche Veld moeten worden beschouwd als te zyn aangelegd overeenkomstig de bedoeling van de onderhandelaars over het verdrag van 1863 en tevens ter ontwikkeling van de scheepvaart. Wat de tweede Nederlandsche grief betreft, zette pleiter uiteen, dat Inderdaad het Albert kanaal over een afstand van ongeveer 25 K.M zal gebruik maken van den verblndlngstak in de Kempen tusschen Hasselt en Quartmeche- len. Dit gedeelte wordt echter ruim gevoed door de wateren van de Demer. Pleiter meende de Belgische regeering vol komen te hebben schoongewasschen van het ver wyt, dat zy het verdrag van 1863 schendt. Hy verzocht daarom het Hof de conclusies van de eischeres te ontzeggen, met name ook den eisch van contröle ten aanzien van België. Intusschen heeft de Belgische regeering te dezer zake de Nederlandsche regeering niet ge dagvaard, maar zich haar houding voorbehou den. Doch het proces, dat Nederland België heeft aangedaan, heeft de Belgische regeering ver plicht, dit voorbehoud te verlaten. Het Juliana kanaal is een klaarbiykeiyke inbreuk van het verdrag, terwyi daarentegen de aanleg van- het Albertkanaal is geschied binnen het kader der legaliteit. De Belgische regeering verzoekt het Hof dus hierin recht te spreken, maar het vraagt nóch schadevergoeding, nóch herstel van den vroegeren toestand, omdat België inziet, welk de «win mhp I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 23