H
Reorganisatie der
spoorwegen
K.R.O.-studiozaal
Ned. Handel-Mij.
H
EERST STEMMEN,
BAN BH INT
■X’
A A A AA nf
1
DCWWT^C M-E-I ww
I
i
4F
J
i
ZEVENDE KATHOLIEKENDAG
JHR.
R.K. ONDEROFFICIERSBOND
Het Programmaboek verschenen
Jaarvergadering te Utrecht
Werkloosheid ia in de kolonie
onbekend
ONDERWIJZERS BIJ PHILIPS
Bezoek van het Hof
RIJKSMIDDELEN STIJGEN
f
A
Aftappingen van het
Maaswater
Eerste nieuwe haring
gevangen
Voorgesteld wordt over het afge-
loopen boekjaar 5 pet. dividend
uit te keeren
Curasao’s financiën
zeer gunstig
Memorie van antwoord aan de
Eerste Kamer
De beide Prinsesjes Elisabeth en Margaret Rose slaan met belangstelling vanuit het rijtuig de vreugde
langs de kroningsroute gade
Verder pleidooi van den
Belgischen agent
EEUWFEEST GRONINGER MIJ.
VAN LANDBOUW
Geen schuilplaats tegen
luchtaanvallen
VISSCHEN OP FINTEN DOOR
WERKLOOZEN
De heeren H. D. Louwes en N. G.
Addens onderscheiden
Belangstelling voor
N.S.B. vermindert
In Zuidhorn moest zelfs een ver
gadering afgelast worden
CEBUTO reizen.
Een ongeëvenaarde massakeus.
Ervaren leiden, schitterende
touringcars, 1e rangs hdtels,
geen hötelfooien, geen gemiste
treinen, geen moeilijkheden
met de taal. U kunt onbe
kommerd genieten. CEBUTO
regelt alles, denkt om alles,
Reeds een flink aantal in dit
bedrijf geplaatst
v. d. DOES W1LLEBO1S
zorgt voor alles.
tend
A
- 4L- A
hoofdsom
▼an
Naar wy vernemen, ligt het In de bedoeling,
mationale
voortgezet
’t geschil tusschen Nederland en de Belgi-
nleuw ge-
i op de
standhouding tusschen beide landen. Hierdoor
geeft de Belgische regeerlng opnieuw bewijs van
het ruime standpunt, dat zij Inneemt.
Door den aanleg van een stuw te Borgharen
heeft de Nederlandsche regeering het Maas
water naar eigen Inzicht verdeeld. Het komt
Nederland niet toe die verdeeling eigenmach
tig te regelen "en zelf te beslissen, waar het wa
ter aan de Maas kan onttrekken. Dit Maaswater
is immers, blijkens het verdrag van 1863, niet
het uitsluitend eigendom van Nederland.
Pleiter zeide ten slotte nog iets over zijn con
clusies, welke in een aantal exemplaren ter
griffie van het Hof zijn gedeponeerd.
'Minister Oud heeft tijdens een te Middelburg
gehouden verkiesingsrede medegedeeld, dat uit
de dezer dagen te publiceeren cijfers aal blij
ken. dat de RUksmiddelen in April 5 tot
millloen meer opbrachten w*«ml
i
ÈL-A.
België door dat verdrag gebonden Is en zij elk
gebruik van Maaswater door België kan con-
troleeren, maar België heeft deze redeneering
weerlegd. Het feit zelf, dat de Nederlandsche
regeering betwist aan de Maas water te ont-
leenen voor het Julianakanaal, bewijst haar
verlegenheid en houdt een erkenning in van
haar verantwoordelijkheid. Het verdrag kent
Nederland alleen het recht toe, water uit de
Maas te putten langs de voedlngsgeul te Maas
tricht, aldus pleiter.
Dw financiën staan er weer gunstig voor.
De voorloopige uitkomsten over 1936 sullen
vermoedeiyk een batig saldo opleveren van
f 1300000. De rekening met Nederland sluit
met een tegoed van t 1.200.000. Het loslaten
van den gouden standaard, bracht guen wij
ziging in den normalen gang van taken,
doch veroorzaakte wel een prijsstijging. Da
uitvoering van belangrijke werken en gebou
wen wordt voortgezet. Werkloosheid is in de
Kolonie onbekend.
De president, de heer Guerrero, deelde mede,
dat het Hof overeenkomstig een genomen be
slissing een opneming van den toestand ter
plaatse zal verrichten en verdaagde In verband
daarmede te 13.45 uur de zitting tot Dinsdag
18 Mei des morgens 1030 uur.
Alsdan zal het woord zijn aan prof. Teiders
voor zijn repliek.
De Belgische agent heeft nog medegedeeld,
dat de dupliek niet door hem zal geschieden,
maar door zijn collega R. Marcq, advocaat te
Brussel.
Verder hebben de Roomsch-Katholieke Missie
en het Leger des Hells werkkampen voor jon
gens opgericht, ter opleiding van flinke arbei
ders.
Het gouvernement verleent voorschotten tegen
lage rente voor den bouw van volkswoningen.
Verder valt ook een sterke toename te consta-
teeren in den bouw van particuliere woningen in
de buitendistricten, welke bouw nog bevorderd
wordt door den aanleg van goede wegen.
Ben speciaal daarvoor aangewezen Ingenieur
bestudeert de drinkwatervoorziening, teneinde
verstrekking van goedkooper drinkwater moge-
HJk te maken.
De uitvoering van de verordening betreffende
ongevallen- en ziekteverzekering van den ar
beider. alsmede werkloosheidsverzekering en ar
beidsbemiddeling. ia ba gtudia bli den diiecteui
Gelijk wij onlangs mededeelden hebben
de Hilversumsche luchtbeschermingsdienst
en de plaatselijke vereeniging voor luchtbe-
schermlng besprekingen gevoerd met den
KRO, teneinde de groote concertzaal van
zijn nieuwe studio geschikt te maken als
schuilplaats In tijden van aanvallen uit de
lucht. Thans vernemen wij dat het KRO-
bestuur dit plan heeft moeten opgeven.
Het Programma-boekje van den Zevenden
Katholiekendag op 17 en 18 Mei te Utrecht
is thans verschenen en bevat uitvoerige
gegevens over deze grootsche gebeurtenis.
De omslag vertoont een teekening van
Charles Eyck, In den geest van de bekende
affiche.
Voor het Permanente Hof van Inl
Justitie Is Woensdag de behandeling
van
sche regeering betreffende de aftappingen van
het Maaswater.
Alvorens zijn pleidooi voort te zetten, deelde
de Belgische agent, de heer De Ruelle, mede,
dat hij ter griffie van het Hof exemplaren heeft
gedeponeerd van een overzicht der onderhan-
delingen betreffende het niet aangeri^men ver
drag van 1925. Ook is de Belgische regeering
bereid. Indien de Nederlandsche regeering er
in toestemt, copleën over te leggen van het
ontwerp-verdrag van 1930/1931.
De drie punten, waar het om gaat, zijn de
volgende
1. Door de sluis te Neerhaeren komt wa
ter. dat in de kanalen stroomt, welke slechts
gevoed mogen worden door de voedlngsgeul te
Maastricht, maar welk water ten deele uit de
Maas bij Luik komt door het Albertkanaal.
2. Een dergelijke vermenging van Maaswater
uit Maastricht en uit Luik heeft eveneens
plaats in den verblndlngstak van Hasselt met
bet Albertkanaal.
3. Aan het eind van het Albertkanaal komt
het in verbinding met het verbindlngskanaal
tusschen Maas en Schelde en daar heeft een
derde Inbreuk op het verdrag van 1863 plaats.
Spr. besprak uitvoerig deze punten.
Volgens de Nederlandsche regeering verklaart
art. 5 van het verdrag van 1863 haar bevoegd,
zooveel water uit de Maas te tappen, als rij wil
oe het kapitein Mussert zelf te
moede Is, blijkt uit zijn uitlating,
dat het aantal kamerzetels, dat
zijn NB.B. straks bij de verkiezingen
stellig zal veroveren tusschen de 4 en de
34 ligt. Waarom niet tusschen de 1 en
honderd? Zijn waarnemlngslnstrumen-
ten Wijken nog al veel speel
ruimte te laten voor berekeningen en
misrekeningen. Neen, wat men ook van
dezen schipper mag verzekeren, erg han
dig is hij niet, al geniet hij dan ook het
meest volstrekte gezag in zijn partij.
Zoo heeft hij dezer dagen verklaard, dat
zijn scheepje straks na de verkiezingen
op de helling zal moeten om gerepareerd
en gekalefaterd te worden. En eveneens
na de verkiezingen zal hij de bemanning
nog eens „zuiveren", want hij heeft liever
met 5000 door-en-door betrouwbare aan
hangers en medewerkers dan met 55000
meelooperz te doen.
Deze verklaringen geven een duidelijk
beeld van *s mans beleid. Eerst mogen
de duizenden N.S.B.ers nog hun stem op
zjjn lijst uitbrengen en daarna loopen
zij de kans eruit „gezuivefd” te worden.
Mussert toont al even weinig respect
voor partijleden als voor het kiezersvolk
in het algemeen. Immers, het kiezersvolk
verzoekt hij ook, hem en zjjn aanhan
gers te kiezen, opdat dezen straks den
staat aan den Invloed van datzelfde kie
zersvolk zullen kunnen onttrekken.
Het zijn wonderlijke lieden, rile zich
aan zulk een scheepje met zulk een
schipper wenschen toe te vertrouwen.
Straks gaat de zaak op de helling, maar
Mussert en zijn partij bevinden zich
reeds op een helling, n.L het bekende
hellend vlak. Als uit een eventueele dé-
bacle van de N.8.B. maar geen muiterij
ontstaat, want wie niets meer te verlie
zen heeft, komt licht in de verleiding
om op alle mogelijke en onmogelijke
manieren te probeeren alles te winnen.
Hoe sterker ge-Coué'd wordt, dat
„Mussert wint”, hoe grooter straks de
desillusie kan worden.
De minister van Sociale Zaken heeft eenlgen
tijd geleden zijn goedkeuring verleend aan een
regeling van de gemeenten Woudrichem, Go-
rlnchem en Hardinxveld, betreffende het vis-
schen op zalm door werklooze visschers, welke
in de steunregeling zijn opgenomen. Deze rege
ling is eveneens voor eenige andere gemeenten
met een visschersbevolking van toepassing ver
klaard.
De minister voomoemd heeft thans aan de
besturen van gemelde drie gemeenten mede
gedeeld, dat hij kan goedvinden dat, de regeling
voor de zalmvlsschery door werklooeen van
toepassing wordt verklaard voor de fintenvis-
scherjj.
--V asa-v AAA UC IKMWUUg
dat de leden en de griffier van het Permanente
Hof van internationale Justitie, vergezeld van
drie vertegenwoordigers van elk der partijen in
het proces betreffende de wateraftapptng van de
Maas, hedenavond naar Maastricht zul
len vertrekken en daar den volgenden dag
een bezoek zullen brengen aan de Nederland
sche kunstwerken in Maastricht, aan de sluis te
Neerhaeren, aan den mond van de Geul aan de
gemeenschappelijke Maas en aan de pompsta
tions. om zich vervolgens naar Luik te begeven.
Zaterdag zal dan een bezoek worden gebracht
aan de werken rondom Luik, aan Temayen
(Lanaye), EygmihilMn HawU, en
den, mannen en vrouwen, opgaan naar Utrecht
om daar getuigenis af te leggen van zijn on-
wrikbaren wil om evenals zijn voorouders in
vroegere benarde tijden, het vaderlijk erfdeel
te handhaven.
De heer H. A. Bekker, wethouder, roept allen
deelnemers het welkom in Utrecht toe.
Mr. J. W C. van Campen geeft negentien
eeuwen Utrechtsche geschiedenis in vogelvlucht,
waarna tenslotte Jan Eloy Brom een en ander
over de Aartsbisschoppelijke Musea vertelt.
Er werden foto's opgenomen van den Pause-
lijken Internuntius, Z. H. Exc. Mgr. P. Giobbe;
den Aartsbisschop, Z. H. Exc. Mgr. dr. J de
Jong; den bisschop van Haarlem. Z. H. Exc.
Mgr. J. P. Huibers, alsmede van Z. Exc. prof,
mr. p. J. M. Aalberse, Minister van Staat en
Voorzitter der Tweede Kamer, en Z. Exc. prof,
dr. Ir. H. Gelissen, Minister van Handel, Nij
verheid en Scheepvaart, allen leden van het
Ee re-comité.
Op 94-jarigen leeftijd is te 's Hertogenboech
overleden jhr. P. J. 8. M. van der Does de
Willebols, oud-burgemeester dier gemeente.
Ook is de heer Van der Does de Willebols
lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
geweest.
HU behoorde tot de oprichters van de 8L
Radboudstlchting.
In de Drentsche veenkoloniën, waar we zelf
de vorige week op tournee waren, hoorden we,
dat daar eenzelfde verschUnsel te constateeren
valt.
Had men daar een jaar geleden vooral
onder de veenarbeiders In den Z.O. hoek inder
daad veel aanhang, momenteel is daar heel
weinig van overgebleven. En vooral onder de
Katholieke bevolking Is hier de sympathie na
de gebeurtenissen in Duitschland tot ver be
neden vriespunt gedaald.
Men kan vrijwel zeggen dat van den katho
lieken aanhang van Mussert onder de Drent
sche katholieken niets meer is overgebleven.
BUzondere vermelding verdient het feit, dat
het loslaten van den gouden standaard het
Nederlandsche staatscrediet in geenen deele
heeft aangetast, hetgeen duidelUk bleek uit de
koersontwikkeling der staatsfondsen.
Resumeerende mag worden geconstateerd,
dat de gang van zaken, ondanks de vele moei
lijkheden. die zich nog steeds voordeden, m
het algemeen niet onbevredigend was. De
verdere ontwikkeling van het bedrijfsleven mag
met vertrouwen worden tegemoet gezien.
Zooals bekend is, sloot de Ned. Handelmlj.
in October 1936 een overeenkomst met de N V.
Gelderscjie Credletvereenlging te Arnhem.
Daarbij verkreeg zy de optie het geheele bedrijf
der vennootschap te koopen tegen een prijs
in onderling overleg vast te stellen door de
directie van de N V. Geldersche Credietvereent-
ging en de Ned. Handel MU.
De optie werd uitgevoerd en omtrent den
koopprUs werd volledige overeenstemiping ver
kregen.
De samenvoeging van het bedrijf der N.V.
Geldersche Credletvereenlging met de Ned. Han
del My. voldeed geheel aan de verwachting.
Voorgesteld werd een dividend uit te keeren
van 5 procent op de preferente aandeelen en
5 procent op de gewone aandeelen.
De Diesel-electrische treinstellen zullen
in 1938 verhuizen naar UJnen met minder
dicht verkeer, waardoor niet alleen aan-
merkelUke versnelling van de verbindingen
met verder afgelegen gedeelten van het
land zal worden verkregen, maar ook be
zuiniging. omdat deze tractie goedkooper is
dan stoomtractle.
e< «Mri met het parttjectrip van
kapitein Mussert friet voorspoe
dig. Lieten aanvankelijk talloozen
rich aanmonsteren in de hoop op schoon
avontuur, rijken bult en een uiteinde
lijke landing op de rijstebrij-kust van
een paradljseiijk Germanië, thans nu
het in de verktezlngsbranding is ge
stuurd. schijnt de geestdrift vaa veie
leden der bemanning bekoeld en wordt
het aantal van hen, die drossen willen,
blijkbaar steeds grooter. De enkele bur
gemeester of generaal buiten dienst, die
nog aan boord klimt, vormt, hoe hoog
men van deze aanwinsten ook opgeeft,
geen doorslag gevend tegenwicht. Deze
gang van zaken is te begrijpen, want,
toen het politieke vaartuig van den wa
terbouwkundigen Ingenieur in zee stak,
was het nog stikdonkere crisisnacht,
maar nu het aan de kim begint te lich
ten vertoont dat wat men eens voor een
fantastlschen Vliegenden Hollander heeft
gehouden zich in zijn ware gedaante:
een doodgewoon schip onder de vele
scheepjes, die de zee bevaren, een schip,
waarvan de kapitein alleen wat harder
schreeuwt en wat luider beveelt dan
voor den omvang van zijn commando-
terrein strikt noodig is. Bovendien bleek
dit schip ondanks de enorme natio
nale vlag heel wat ultheemsche waren
aan boord te hebben, welke ons volk nu
eenmaal niet bijzonder smaken. Het
model van Mussert’s partyschip zelf is
trouwens een tegetrouwe, zy het ook
kleine copie van het Duitsche origineel
en dat origineel houdt een te riskanten
koen dan dat de echte Hollanders, die
op dit gebied een groote reputatie en
ervaring bezitten, er veel fiducie In kun
nen hebben.
Aan het Jaarverslag der Nederlandsche Han
delmaatschappij ontleenen wij het volgende:
Wanneer men de ontwikkeling van het
maatschappelijk leven, zooals zich dat in 1936
heeft afgespeeld,- overziet, dan krijgt men den
indruk, dat de ongunstige factoren gedurende
dat jaar in het algemeen nog een overwegen
de rol speelden.
Gedurende het afgeloopen jaar ondervond
het handelsverkeer nog steeds groote moeilijk
heden van bijzondere overheidsmaatregelen,
welke in de meeste landen ©verzwakt gehand
haafd bleven.
Op valutagebied werd het jaar 1936 in nog
sterkere mate dan in 1935 gekenmerkt door
ernstige storingen.
Het behoeft geen betoog, dat deze moeilijk-
.beden op een land als het onze, dat zoo seer
op het buitenlandsche handelsverkeer is inge
steld. haar tegenslag deden gevoelen. Daf het
economische leven desondanks, ook reeds voor
het Idislaten van den gouden standaard, zoo
wel hier te lande als in Indlë, teekenen van
opleving begon te vertoonen. kon derhalve niet
anders dan tot tevredenheid stemmen.
„Ons Noorden” schrijft:
Met veel hoempa was aangekóndlgd in buis
aan huls gratis verspreide verkiezlngscircu-
laires, dat de vorige Msek hier in onze pro
vincie de heer Mussert zou spreken te Zuld-
hom en te Groningen. Het bleek intusschen al
spoedig, dat dit een fiasco zou worden, we
gens gebrek aan belangstelling en daarom
werd de vergadering In Zzldhom afgelast.
Mussert zou alleen in Groningen spreken en
de provincie zou dan naar Groningen komen.
Om de zaal vol te krijgen was een massale
vervoercamPagne georganiseerd, met autobdk-
sen tegen zeer lage tarieven.
Het beeft echter niet mogen baten. Toen Ir.
Mussert Vrijdagavond de groote zaal van de
Harmonie betrad, was deze ondanks alle actie
maar zeer matig bezet. Overal zag men leege
plekken en achter in de zaal zelfs leege rijen.
Een jaar geleden was, wanneer Mussert
kwam spreken, niet alleen de groote zaal prop
vol, maar moest zelfs de bovenzaal er bÜ ge
huurd worden. Nu vlak voor de verkiezingen
trekt zelfs Mussert, ondanks alle moeite en
kosten men bood zelfs gratis vervoer aan
geen menschen meer.
Blijkens de memorie van antwoord aan
de Eerste Kamer inzake het ontwerp van
wet tot reorganisatie vap het spoorwegbe
drijf' zat, wat de ovei neming van weg -
schuld door het Rijk betreft, van den aan
vang af peen andere of verdere bedoeling
voor dan dat voor de lasten wegens door
vroeger Staatsbeleid veroorzaakten achter
stand in de afschrijvingen voortaan het
Rijk zou opkomen ten beloope van het to
taalbedrag van 339 millloen. waarvan de
afschrijvlngsovereenkomsten van 1938 uit
gingen.
De verbetering bleek o.m. uit de toene
ming van den buitenlandschen handel
reeds voor October van het verslagjaar.
Zulks mag ongetwijfeld worden beschouwd
als de vrucht van de door de regeering ge
volgde aanpassingspolitiek. Dat daarna de
daling van onze valuta de verbetering ver
der heeft kunnen stlmuleeren. moet groo-
tendeels worden toegeschreven aan de om-
standlgheld. dat de aanpassing voor dien
reeds zeer ver was voortgeschreden.
De buitengewone algemeene vergadering van
GroiBnger Maatschappij van Landbouw,
*€lke. zooals gemeld, Dinsdagmiddag in de
Harmonie te Groningen was belegd, ter her
denking van het honderd-jarig bestaan dezer
•reanisatie. heeft zich in een groote belangstel-
”t>8, ook van officieele zyde, mogen verheugen.
•Jet het hoofdbestuur hadden op het in een
■toemenhof herschapen podium os plaats ge-
Bon'Ai de minister van Landbouw en Visscherjj,
“r- dr. L. N. Deckers, de wnd. Commissaris der
Koningin in de provincie Groningen. L. H.
Mansholt, de onlangs afgetreden Commissaris
fee Koningin dr. J. P. Fockema Andreae en de
burgemeester van de stad Groningen mr. P. W.
H Cort van der Linden.
Minister Deckers gaf uiting aan zijn waar-
voor het vele en verdienstelijke werk.
dat vertegen-
geen deel
In verband met het feit, dat de bouwkosten
van de studio de raming reeds aanmerkelijk
hebben overschreden, acht de KRO het. vooral
om de financieele consequenties, die aan een
bijzondere dakbedekking verbonden zijn, niet
verantwoord uitvoering aan het plan te geven.
Aangezien de gemeente Hilversum voor lucht-
beschermlngsvraagstukken nog steeds in de
derde gevarenklasse is Ingedeeld (een antwoord
op een verzoek om herklasseering is nog niet
ontvangen) kan voor de geschtktmaking van de
studlozaal vdbr schullrulmte niet gerekend wor
den op een bijdrage van het Rijk, Ingevolge
de Luchtbeschermlngswet.
De RJK. Onderofflclersbond ,J3t. Martinus”
heeft Maandag en Dinsdag in Hotel Noord-
Brabant te Utrecht haar 30ste algemeene jaar
vergadering gehouden.
Nadat de afgevaardigden uit de garnizoenen
in den morgen waren aangekomen, vereenlgde
men zich op den len dag aan een gezamenlijke
lunch, waarna om 13.30 de voorzitter, de heer
J. J. M. van t Walderveen, het welkom kon
toeroepen aan alle vertegenwoordigers uit de
garnizoenen, alsmede den Bondsadviseur, majoor-
aalmoezenier Van Straelen, uit Soesterberg.
In het jaarverslag werd gewag gemaakt van
het feit, dat de bond stationnair was gebleven.
Telegrammen werden verzonden naar H. M.
de Koningin en den Aartsbisschop.
De verdere agendapunten werden breedvoe
rig besproken en naar genoegen der vergadering
opgelost.
Het verslag van de Spaar- en Voorschotkas
ontlokte een breedvoerige gedachtenwisseling,
terwijl de verkiezing hoofdbestuursleden, door
dat geen tegencandidaten waren gesteld, opge-
Jost was.
Voordat te ruim 6 uur de vergadering werd
geschorst, kreeg de Aalmoezenier G. Huijs, uit
Breda, als waarnemend hoofdaalmoezenier, die
ter vergadering was verschenen, het woord om
rijn voldoening uit te spreken over het ver-
•eniglngsleven van ,J3t. Martinus".
Na een gemeenschappelijk diner volgde een
avondfeest.
Dinsdagmorgen werd om 730 uur begonnen
met gezamenlijke H. Mis en Communie, opge
dragen door den Bondsadviseur. waarna op
dracht aan het H. Hart en Maria.
Na het gezamenlijk ontbijt volgde de af
handeling van den beschrijvingsbrief, welke
vlot verliep en waarbij de Aalmoezenier Brou-
*®r. uit Den Haag, mede aanwezig was.
De namiddaguren werden besteed met een
excursie naar het Meteorologisch Instituut te
De Bilt.
De belangstelling voor de NS B in Fries
land, welke in verhouding tot die in sommige
andere provincies toch reeds gering was,
neemt zienderoogen af. Het vergaderbezoek
is over Hét geheel genomen in dit gewest ma
tig tot slecht. Zoo had bijv, de NBB tegen
Dinsdagavond te Franeker een vergadering
belegd, waarin twee sprekers het woord zou
den voeren, onder wie de heer mr. D. F. Pont,
oud-burgemeester van Hlllegom. Toen de ver
gadering geopend wte, bleek, dat er in totaal
slechts 50 aanwezigen waren, van wie nog ve
len uit andere plaatsen afkomstig. Nog geen
half jaar geleden telde een. vergadering van
de N.SB te Franeker 400 personen.
Een vergadering in Beetsterzwaag had pre
cies eenzelfde resultaat.
Inlichtingen en Reisgids bij de bekende
CEBUTO-Ratabwrwwsjof schrdtelijk:
P. C. HoofMraet 22, Amsterdam
€EBI?TO
Reiirm zonder Borgen
WILLEMSTAD, 11 Mel (Aneta). De gouver
neur opende heden met eenige plechtigheid het
laatste zittingsjaar van den Kolonialen Raad,
zulks in verband met de nieuwe staatsrege
ling.
Het ligt In de bedoeling met reorganisatie
ook binnen het bedrijf voort te gaan, rekening
houdende met de gewijzigde omstandigheden
Dat de Diesel-electrische tractie nog niet
geheel In werking zou zijn, is minder juist
Volgens radiografische berichten uit zee zijn
de Scheveningsche motorloggers, die Maandag
ter haringvangst vertrokken. Dinsdag aan
schot gegaan.
De vangsten varieerden hedenochtend
15 tot 45 kantjes nieuwe haring.
De kwaliteit van de gevangen haring ia mooi.
In zijn Voorwoord schrijft het Dagelijksch
Bestuur van den Ned. Katholiekendag, dat de
tweede Utrechtsche Katholiekendag al zijn
voorgangers zal overtreffen In de algemeen
heid, die hij nastreeft; mannen en vrouwen,
van lederen stand, uit alle deelen van het land,
zullen werkelijk het Nederlandsche Katholieke
Volk vertegenwoordigen rondom het Nederland
sche Episcopaat, den vertegenwoordiger van
Z. H. den Paus.
Onder den titel „Vindicamus heredltatem
partum nostrorum”, schrijft Staatsraad mr. dr.
D. A. P. N. Kooien, dat de zevende algemeene
Katholiekendag een dam wil opwerpen tegen de
Godsonteerlng, tegen de ontkerstening van het
volk; laat het katholieke volksdeel, zoo spoort
de schrijver aan, in al zijn rangen en stan-
Voor massaal goederenvervoer zal naast de
waterwegen een het geheele land omvattend
gpoorwegbedrijf met zjjn internationale ver
bindingen een voorname plaats in het ver
voerwezen blijven Innemen. Sinds het autover
voer zich ontwikkeld heeft, ligt het voor de
hand, dat ook dit vervoer, dat als aan
vulling van het spoorwegvervoer groote betee-
kenis heeft, aandacht wordt gewijd.
Naar verdere maatregelen tot coördir>»tle
zal het spoorwegbedrijf zoo goed als elke an
dere vervoerondememer zich moeten voegen.
Bi afwachting daarvan behoort het A.T.O.-
bedrijf verband te blijven houden met uitoefe
ning van den spoorwegdienst.
Het spoorwegbedrijf in Nederland monopo
listisch te noemen, schijnt vooral in den tegen-
woordlgen rijd in strijd met de werkelijkheid.
Hoe dit zy. als de regeering beperking van
den raad van commissarissen tot drie of vijf
leden ging bevorderen, zou zy niet het ge
rechtvaardigde verwyt ontgaan, dat zij door
vrijwel uitsluitend ambteiyke samenstelling be
denkelijke leemten had veroorzaakt. Hieruit
volgt niet, dat met minder dan zestien leden
niet zou kunnen worden volstaan. Het getal is
een maximum en behoeft dus niet te worden
Mtgeput.
Het is rechtens onjuist, het tekort in het
spoorwegpensioenfonds te beschouwen als on
derdeel van een bedryfstekort. Het fonds heeft
een zelfstandig en afzonderlijk bestaan inge
volge de Pensioenwet Spoorwegambtenaren
1925
De regeering blijft van oordeel, dat ’t voor
stel jegens obllgiatlehouders voldoende naar bil
lijkheid streeft. Het verloop der beurskoersen
schijnt dit niet te weerspreken.
Maken de houders van volgens artikel 3 ver
wisselbare obligaties, schuldbekentenissen of
aandeelen algemeen gebruik van de gelegen
heid tot verwisseling, dan zal naar het gewij
zigde plan de toeneming in hoofdsom om
streeks 25 millloen bedragen.
De regeering blijft meenen.
woord igers van personeel belangen
behooren te hebben in het gezag, dat de raad
van commissarissen jegens de directie uitoe
fent.
De beperkte mogelijkheid voor een groot aan
tal jonge onderwijzers en onderwijzeressen om
een aanstelling by het onderwijs te krygen
heeft reeds vele ondernemende jongeren ertoe
gebracht tydeiyk of voorgoed op ander ge
bied werk te zoeken. Dat dit in de praktyk kans
van slagen heeft, sou kunnen biyken uit het
feit, dat b.v. by de Philips Bedryven sinds 1930
niet minder dan 50 employé s met acte L. O.
in dienst zyn genomen. Dezen werken op ver
schillende kantoor- en fabrieksafdeellngen en
voldoen in het algemeen zeer goed.
Geheel nieuw is. dat een aantal vrouwelyke
employe's met acte L. O. thans werkt in de
montage-afdeellng van seer gecompliceerde ra-
diolampen. waar zy na eenigen tijd als ,jnon-
tage-leidster” kunnen optreden.
H1^ deeWe hterna mede' h**
heeft behaagd den voorzit-
Lou’*8- benoemen tot ridder
?en 2 N<^rlandschen Leeuw en
oen neer Addens. den samensteller van het ge-
Na^r*’ M rtd<ler ,‘n Orde VBn Oran*’-
^a^*rJd,VCTend “Wteus der vergadering
ri*><Me de minister peraoonlyk den tal
ridderden de onderscheidlngsteekenen
borst.
De conclusie, waartoe een en ander leidt is.
dat dp sluizen van Neerhaeren en Bossche
Veld moeten worden beschouwd als te zyn
aangelegd overeenkomstig de bedoeling van de
onderhandelaars over het verdrag van 1863 en
tevens ter ontwikkeling van de scheepvaart.
Wat de tweede Nederlandsche grief betreft,
zette pleiter uiteen, dat Inderdaad het Albert
kanaal over een afstand van ongeveer 25 K.M
zal gebruik maken van den verblndlngstak in
de Kempen tusschen Hasselt en Quartmeche-
len. Dit gedeelte wordt echter ruim gevoed door
de wateren van de Demer.
Pleiter meende de Belgische regeering vol
komen te hebben schoongewasschen van het ver
wyt, dat zy het verdrag van 1863 schendt. Hy
verzocht daarom het Hof de conclusies van de
eischeres te ontzeggen, met name ook den eisch
van contröle ten aanzien van België.
Intusschen heeft de Belgische regeering te
dezer zake de Nederlandsche regeering niet ge
dagvaard, maar zich haar houding voorbehou
den.
Doch het proces, dat Nederland België heeft
aangedaan, heeft de Belgische regeering ver
plicht, dit voorbehoud te verlaten. Het Juliana
kanaal is een klaarbiykeiyke inbreuk van het
verdrag, terwyi daarentegen de aanleg van- het
Albertkanaal is geschied binnen het kader der
legaliteit. De Belgische regeering verzoekt het
Hof dus hierin recht te spreken, maar het vraagt
nóch schadevergoeding, nóch herstel van den
vroegeren toestand, omdat België inziet, welk
de «win mhp I