Merkwaardige Pinkstergebruiken Wv en HAAR MOOISTE PINKSTERFEEST I f. op Feestelijkheden en baldadigheid Luilakdag j i en Dauwtrappen Het Pinksterbruidje A Beruchte Pinkster-Drie .'I L\ V I K5 Typisch Pinkstergebruik Pinkstervuren Mexicaansche wonderplant Zangwedstrijden Pinkster-Roggebrooden Kleurrijke stadsdeelen NM KORT VERHAAL Duiven in de kerk JfS MS1 W K/L, 1 - Ï3T „Questenfeest" xi I Ik zoek mijn moeder De man, die zijn geheugen verloor in den Harz - De traditioneele bloemenmarkt op Luilak-dag te Haarlem Nederdaling van den H. Geest over de Apostelen. (Houtsnede van L. Schaufelein) Te Cuyk in Noord-Brabant zingt men: Het dansen om den Meiboom, 300 jaar geleden. (Oude houtsnede) juist op poëtische zong dan ook: Am- Pinksterbloem, slechte roem, OU hebt zoolang geslapen; Waart gij vroeger opgestaan Dan waart gU mijn kameraadje. Schande, wie niet vóór den dag Op rees uit de veeren. Om de schoone Pinksterbloemen, Zingend te vereeren Met dauw, die op den meidoorn ligt, Mooi meisje, wasch uw aangezicht; Wie het doet en weer doet eiken keer Verliest haar schoonheid nimmer meer. Dan volgt een plechtigheid in de een vroolUke jaarmarkt besluit het Luilak! Slaapzak! HU is te laat opgestaan. HU mag wel weer naar bed toe gaan! De Pinksterbloem op de berrie, met de silver en bel in de linkerhand Het slechts het kerk feest. Ben je met je Moeder naar de Meer geweest. Vort Jou leelekert. vort jou leelekert. Ben je met je Moeder naar de Meer geweest. Vort jou leelUk Beest! en Z£o caansch/'bevolking gebruiken deze vrucht sedert eeuwen volgens heilige voorschriften en komen daarvoor op bepaalde punten bij elkaar, waar zU om een groot vuur dansen. De feesten vin den in den nacht van Zaterdag plaats. Wan neer een nieuw lid opgenomen wordt, is de ce remonie buitengewoon plechtig. De nieuweling krUgt een dronk vervaardigd uit de peyotl. en terwUl hU deze opdrinkt, waait een ander hem met een adelaarsvleugel in het gezicht. Merk waardig is het, dat de deelnemers, na afloop der plechtigheid, beginnen te huilen. ZU be weren. dat door het vloeien der tranen hun oogen gereinigd worden, terwUl dan tevens de bedwelmende Invloeden verdwijnen. Het spelevaren was verworden tot een bras partij voor Jan Rap en zUn maat en wel geen enkele Amsterdammer zal het spUtlg vinden, dat de tram naar het Gooi en de bebouwing van de Watergraafsmeer dit weerzinwekkende vermaak hebben verdreven. Op Walcheren viert men nog heden ten dage .Jhnkster-drle" met .het rienkrien", waarbU de .Bükerkom" In het rond gaat en als de kermls- vrUers niet direct het geld voor de tractaties be zitten, dan trekken de meisjes haar beurs en wordt er toch gefeest Op de Pinksterdagen zelf steekt men op Walcheren den neus niet buiten de deur, maar op Plnkster-drie wordt de schade dubbel en dwars ingehaald Op de hoogvlakten van het NoordelUke Mexi co groeit een plant, die door de inboorlingen .Peyotl” genoemd wordt en waaraan boven- natuurlUke kracht wordt toegeschreven en als een godheid vereerd wordt. Wanneer men de Vierge, viörge Pinksterbloem. Daar komt zü aangegangen Met een krans al om het hoofd. En twee gebloemde wangen. Vrouwtje, als gü niet deugen wilt. Dan zullen wU u gaan verkoopen. Dan gaan wü naar het groene woud Daar zingen de vogeltjes, jong en oud. Keert u eens om Draalt u eens om Vierge, vierge Plnksterblom. Luilak. Slaapzak. Beddezak, Kermispop. Staat om negen uren op! Het was in ene Sinxendage Dat beide, bosch ende hage, Met groene loveren waren bevaen. Nobel, die Conlnc, hadde gedaen Byn hof craieren overal. de Pinkstervreugde nog te verhoogen. gaven ook de Rederijkers op de markten voorstellingen Het echte ..Pinkster houden" heeft naar oud gebruik plaats op Plnksterdrie of Pinkster- Maandag. De stadsbewoners trekken In drom men naar buiten, om te genieten van het jonge groen, de dorpelingen trekken naar de naaste stad, om zich daar naar hartelust te vermaken Zoo als bU de meeste volksfeesten, wü her inneren aan het Paaschvuur. werd en wordt op sommige plaatsen een Pinkstervuur gebrand, waaromheen wordt gedanst en gesprongen Zoo als we echter zien, is het meerendeel der oude Pinkstergebruiken verdrongen door het moder ne leven. gevoel, alsof men in een wonderbaarlüke wereld komt. Alles is kleurrUk en mooi en men heeft de wonderlUkste visioenen. Tevens hoort men heerlüke muziek. Bepaalde deelen van de Mexj- De leuyelak De groote slaapzak HU is opgestaan. HU mag weer naar bed toe gaan! AluUn. aluUn! Een dief in den tuin. Een dief in je arm. Al schoon, al schoon. De roze boom. De eglantier. Tenslotte ontaardde het Lullakfeest in sterdam zoodanig, dat men op Luilakdag de poorten gesloten hield, om het vernielen schenden van gebouwen tegen te gaan. iets geheimzinnigs in legde en de dauw In het bUgeloof een rol ging spelen. Nü eens ziet men In den dauw de tranen door Aurora geschreid, dan weer laaf men hem neerdruppelen van de manen der paarden, waar op Walkuren rUden. Den dauw werd ook gene zende kracht toegeschreven; men achtte het dauwwater goed voor de oogen en ving het daarom in doeken op en bewaarde het uitge wrongen water in flesschen. Ook tegen allerlei huidzeer achtte men het een uitstekend middel. Onder het Engelsche landvolk bestaat het geloof, dat de dauw van den eersten Meimorgen gezondheid niet slechts, maar ook onverganke lijke schoonheid geeft. Inzonderheid de dauw droppels, die op de twUgen van den Meidoorn liggen, zun een kostbaar tooverwater. dat meer nog dan de andere dauwparels verjongende kracht befit Een oud rUmpje zegt dan ook: Volgens een zeer oud gebruik komen telken- jare een aantal boeren van de boerenschappen groot en klein Angerlo op den Maandag na Pinksteren In den Angeler Esch nabü Ootmarsum bUeen. om aldaar den armen, voor zoover deze persoon!Uk aanwezig zUn, roggebrooden van circa 20 pond uit te deelen. Dit oude gebruik dateert reeds uit het begin van de 18de eeuw. Met de brooden op een eigenaardige manier aan een stok geheschen. gaan de boeren huiswaarts. In de meeste plaatsen van ons land schaft men zich tegen Pinksteren nieuwe kleeren aan. doch op het eiland Marken is het precies andersom- Daar draagt men op dien dag de kleeren van rij*1 voorouders, die soms meer dan 300 Jaar oud zUn. Deze kleeren worden zeer zorgvuldig bewaard en gaan van ouder op kind over. Ook landdagen en volksverzamelingen werden en worden veelal op Pinksteren gehouden. Ook schuttersfeesten hadden op Pinksteren plaats. Om In de kleine stad D. zat de kruidenier John Smith in den kring van zün gezin en luisterde naar de radio. Er beerschte een weldadige stem ming in de kamer. ZUn vrouw, beide dochters en de verloofde van een dezer praatten zacht, om het genoegen van vader in de muziek niet te bederven. Midden in hun gesprek klonk plot seling de stem van den omroeper: „We vragen Uw aandacht voor een bUzonder S.O.S.-bericht De heer Theodoor Brill, die uit Marokko In onze stad Is aangekomen, verzoekt zUn moeder. Me vrouw Marla BrillDown, die destUds in onze stad. Oxfordstreet 56, woonde, zich telefonisch bU ons aan te melden.” Secondenlang was het doodstil in de kamer. Dan sloeg mevrouw Smith haar handen in elkaar! ..Misschien is het wel de oude Maria Brill”, die op het hofje hier vlakbU woont en die ik wel eens wat levensmid delen stuur. Ze heeft me wel eens verteld, dat ze een zoon heeft, die op avontuur naar Afrika is gegaan! Daar moet Ik dadelük het mUne van weten." Maar de heer Smith belette haar dit. die wist, dat ook een schrik van vreugde scha- delUke gevolgen voor een mensch kan hebben. En daarom klopten een kwartier later de beide dochters voorzien van boter, kaas, koek enz. bU de oude vrouw Brill aan. Het arme s-n oude en vroeger de HefelUkste verschü- nlng op de Pinksterfeesten was de Pinkster- blomme of Pinksterbruld, een herinnering aan de Oud-Heidensche feesten ter eere van Flora, de godin der bloemen, waarop ook in het wit gekleede meisjes met bloemen getooid wer den rondgedragen, onder het zingen van plech tige en opgewekte liederen. In Noord-Holland bUvoorbeeld, te Schermer horn, was in de 16e en 17de eeuw de Plnkster- blomme een mooi meisje, dat staande op een berrie, door vier andere jonge meisjes gedra gen werd. Het meisje was getooid met: twintig zilveren tuigen, tien zilveren bellen, drie beu- geltasschen en vUf-en-twintig kettingen van barnsteen en van bloedkoraal; in de rechter hand hield zU een zilveren kommetje, waarin zü giften ontving; in de linker een zilveren bel. waarmede zü geluld maakte. In Den Haag gingen vier met kransen opge* smukte meisjes rond. Twee droegen samen een duif op een schaal; de derde ging om giften rond, de vierde droeg aan een lint een pen ning op de borst en in de hand een degen met een oranje-appel op de spits; zü Scheen den omgang te beschermen. De duif, was een herinnering aan de nederdaling van den Hei ligen Geest In de gedaante van een duif. Op het eind van de 17de eeuw was dit feest reeds tot een kinderspel geworden. De Plnkster blom zakte meer en meer af tot een bedelares en tot diep in de 19de eeuw bleef deze bedel- partU bestsin. De politie maakte er tenslotte een eind aan. Het is overigens merkwaardig, dat herhaalde malen de zoogenaamde Luilak en de Plnksterblom als het ware in elkaar overgaan In sommige streken worden ze zelfs verwisseld DikwUls zün ze identiek. Dit merkt men bU voorbeeld uit het versje: lekkers uit en voerden zeer diplomatiek het ge sprek op het onderwerp, dat ze behandeld wenschte te hebben. Zoo kwamen zU te weten, dat de zoon van de oude vrouw Inderdaad Theo door heette en dat zü vroeger in de stad woon de. waar het omroepbedrUf gevestigd is. Toen vertelde zU haar behoedzaam van 't S.O.S.-be richt, wikkelden dan de over a» haar le den bevende vrouw in haar mantel en brachten haar In triomf naar het va- derlUk huls en daar meteen naar de telefoon. het huis van mUn moeder, maar durfde niet bümengaan. om haar niet te doen schrikken. Vandaag kwam ik tot de ontdekking, dat er een vreemd naambordje op de deur stond. Vier jaar geleden is zü weggegaan. Ik vroeg bü de bu ren, madr geen mensch kon mU zeggen, waar zü is gaan wonen. En rnu loop ik door deze wereldstad, zoek en vraag en kan haar niet vinden. Daarom, vraag ik U: helpt U me, mün moeder op te sporen. Roept u het door de microfoon om, dat ik. Theodoor Brill, teruggekeerd uit Marokko, mün moeder Maria BrillDown zoek.” De man hief zün bevende handen smeekend op; dan zocht hU in zün zakken naar documenten om den omroeper van de waarheid van zün woor den te overtuigen. Uit de liefde van de bevolking van den Harz voor de vogels zUn de zoogenaamde „Vinken- manoeuvres" ontstaan. ZU worden gehouden te Hohegeisz en te Thale. In deze gemeenten be staan van ouds „Vlnteenclubs". vereenlgingen van mannen, die het zangtalent der vinken stel selmatig trachten te ontwikkelen. Op den ochtend van den tweeden Pinksterdag komen de leden van de clubs met hun vogels bUeen en dan wordt een groote zangwedstrUd gebonden De beste zanger is overwinnaar. ZUn kooi wordt getooid met een krans. Het feest wordt besloten met een gezellig samenzUn. waarbij oude volks liederen van den Harz worden gezongen. Ter herinnering aan de eerst» nederdaling van den H. Geest in de gedaante van een duif, liet men in de Middeleeuwen duiven in de kerken vliegen. terwUl men op sommige plaat sen uit de gewelven van het kerkgebouw ro zenblaadjes onder de geloovlgen liet neer strooien onder het zingen van de hymne Venl Creator. Plnkster-drie werd te Amsterdam vroeger tot een beruchten dag In geheel Nederland. In de vorige eeuw trokken dan de Jordaners met de Jan Plezier.* met de destUds zoo gezochte aan hangsels van versierde ..Kattebakkles" naar de Watergraafsmeer. Waar zü zich overgaven aan weerzinwekkende braspartijen en uitspattingen* onder het zingen van het weinig verheffende Ifed: onder de kameraden te kronen, en zelfs dit ia thans reeds zoo goed als uitgestorven. Alleen op afgelegen plaatsjes wordt het nog gehand haafd. Toch Is het in sommige gemeenten nog wel de gewoonte, dat Zaterdag voor Pinksteren. welken dag men aan de Zaan Loolelak noemt, de jongens zeer vroeg, meestal reeds om een uur of twee, opstaan en in troepjes langs de straten trekken. terwUl ze dan niet zelden bal dadigheden uitvoeren, als brandnetels en kik- vorschen aan deurknoppen binden. Ook gaan ze nog wel naar een naburig dorp om daar met de jongens een gevecht te leveren. waarbU wel geen dooden vallen, maar toch flinke knuppel slagen uitgedeeld Worden. Op den terugtocht worden de bruggen en de huizen van de lang slapers voorzien van loolelakken of meitakken. terwUl men de langslapers zelf begroet met het-, eentonig gezang van: Looielak. sleepzak. alle dag weeran. Over het algemeen kunnen we echter zeggen, dat vooral In de groote steden het Lullak-vle- ren zoo goed als geheel verdwenen ia 's Morgens in alle vroegte, tenminste voor een groote-stada- bewoner. hoort men een troep kinderen nog wel met rinkelende voorwerpen, zooals deksels en oude blikken, over straat loopen. om de langsla pers te wekken. Verder zUn er nog wel men- schen. die dien dag warme bollen eten, ter her innering aan het vroegere Lullakfeest. HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIHIH TlltlIltlIlllllllllllllIHdlIlllllltlIllltlIlff Dit was nog een van de meest uitingen. Het volksbegrip, waaruit dit gebruik is voortgesproten, is eenvoudig, dat het schan de is. op Pinksterdag lang te slapen. Een dich ter Het Is den winkeliers In Konstantlnopel voortaan verboden, uithangborden met schreeu wende kleuren te gebruiken; deze moeten ver vangen worden door uithangborden in de Turk- sche kleuren rood en wit. Witte letters dp een rooden ondergrond. Tevens moeten de uithang borden alle het zelfde formaat hebben. Deze maatregelen beboeren tot het programma van het stadsbestuur, om Konstantlnopel in enkele, door bepaalde kleuren gekenmerkte zónes in te deelen. die niet meer door de vroegere schreeu wende kleuren geschandvlekt mogen worden. Zoo worden bUvoorbeeld alle openbare gebou wen, zooals kiosken, trams en stations In de hoofdstraten van Pera. het Europeesche ge deelte. HchtgrUs geschilderd. terwUl de gebou wen in de zijstraten iets donkerder geschilderd worden. Het Oostersche deel van de stad, het oude Stamboel, zal bruin geschilderd worden. Dit feest, dat te Questenberg in den Harz ge vierd Wordt, is een overblUfsel van een Ger- maansAi lentefeest. In den nacht van den eersten op den tweeden Pinksterdag verschUnen. getrouw aan een oud gebruik, de mannen uit het nabUgelegen dorp Rothe en brengen .zout en brood”. In den daarop volgenden nacht trekken de mannen van Questenberg met fak kels naar den Questenberg Op den top van den berg verheft zleh een tien meter höoge. dikke eikenstam. waaraan een krans van berken- twUgen hangt. Voor zonsopgang wordt de oude krans verbrand en een nieuwe aan den boom gehangen, en Over den oorsprong van den feestdag, of het een goaneia vereero worm, wanneer menue het „rieden - een Joodsch of een ChristelUk feest is. en of het ..Luilakke" of ..Leilach" feest genoemd moet worden, is men het niet eens WaarschUnlijk is het van Germaanschen oorsprong. want evenals bu de optochten der oude Germanen de blauwe schuit of het narrenschip, bemand met drinkende gezellen, hiervan het glanspunt vormde, Is dit bU de optochten der kinderen het geval met de korrie, die ook meestal de gedaante van ieen schuit heeft. terwUl er door de kinderen ook braaf dropwater gedronken wordt Van het brandnetelsplukken zelf werd nog wat vroeger ook al een soort feestje gemaakt. Vrüdags heel vroeg ging het jonge volkje er reeds op uit. om ze te verzamelen. BU het te rugkomen werden de netels in de hand rond gedraaid onder het zingen van: In het jaar 1935 werd de stad Quetta door een aardbeving geteisterd. waarbU veel men- schenlevenz te betreuren waren. Onder de ver misten bevond zich ook een Indiër. Dinah Rath genaamd. Zün familieleden namen aan. dat hU verongelukt was onder de puinhoopen van een gebouw. Een familielid ondernam eenigen tijd geleden een reis. waarbU hU ook in een klein dorpje Sihala terecht kwam. Tot zün grooten schrik zag hU daar een Mohammedaanschen boer, die zeer veel geleek op zUn familielid, dat twee jaar geleden omgekomen was. HU won bU de bewoners van het dorp inlichtingen In en vernam, dat men den man twee jaar geleden onder de puinhoopen van de stad Quetta gevon den had. De man moest uitgegraven worden en hoewel hu geen ernstige verwondingen opge- loopen had. duurde het toch vrU lang eer hU weer volkomen hersteld was. De Mohammeda nen. die den Indiër gevonden hadden, namen hem mee. waarna hU In hun dorp geheel her stelde. maar zich van zUn vroeger leven niet» herinneren kon. Ook zUn familielid kon hü niet herkennen De boer verklaarde, dat hU zeer ge lukkig en tevreden was en dat hü niet van plan was, om Sihala te verlaten. Een ander, oud en veel verbreid gebruik op Pinksteren Is het ..dauwtrappen”, dat samen hangt met de plaats, die de dauw in het volks geloof innam. De „dauw” vervangt In den hee- ten zomertUd den regen, waar hU welde en planten bevochtigt. Inzonderheid in het Oosten was de dauw dan ook van groote beteekenls. Daar die dauw voor hen, die lang voor ons leefden, een onverklaarbaar verschünsel was, kon het niet uitblUven, dat het volksgeloof er Dan werden 's Zaterdagsmorgens, alweder heel vroeg en onder het luid zingen van het zelfde lied, de deuren van de brave burgers toe gebonden. met touwen, gevlochten uit schillen van wilgetakken. Daarna werden de bewoners opgepord door stompen en steenworpen op de deur. De rustig slapenden. door het rumoer ge wekt. verschenen dan aan het venster. en smeekten den eersten den besten voorbügan- ger, die er een beetje goedgezind uitzag. de deur los te maken en hen aldus te bevrüden. Had men In de stad zün lust botgevierd, dan ging het naar bulten, om allerlei onzin te ple gen aan graan- en houtzaagmolens en der- gelUke. Het spreekt van zelf, dat zulk een soort ge bruiken op den duur ontaardden in moedwil en baldadigheid. Luilak werd in vele streken een volks- en kwajongensfeest. waar de ..Bol lenbakkers en slokjestappers" het beste bij voe ren. HU. die dien ochtend het laatst uit ..De Witte Doelen" kwam, de Ipilak. moest op war me bollen tracteeren De werkman, die het laatst in de werkplaats verscheen, tracteerde zün collega's op een hartigen dronk. Ook de schooljongens hadden hun luilak, en wilde de ze niet van de school weggeranseld worden, dan tracteerde hü op „driedultkorstjes”. Maar in de 15de en 16e eeuw ging het op Luilakdag nog heel wat rumoeriger toe. Troe pen Jongens en mannen trokken dan met - -vaandels op en leverden op bruggen en pleinen menschje lag al te bed. De meisjes pakten het vooral in Amsterdam was dit gebruik In zwang een waren slag. Deze begon toen zelfs al op Vrijdag en ging Zaterdag den geheeien dag voort. De regeerlng maakte er zelfs keu ren. polltie-verordeningen zouden we thans zeg gen. tegen In die van 22 Mei 1597 en van 5 April 1600 komt de naam Luilak met voor, maar werd er gesproken van „toecomende Pinxternacht" In die dagen schenen vooral de weesjongens tamelük lastige elementen te zun, die moei- lük onder appèl gehouden konden worden. Waar iets kwaads, maar ook waar iets goeds gedaan werd, waren zü haantje de voorste. De oude liedjes, die ter eere van de lang slapers werden gezongen, waren weinig hoffe- lUk: n de vertrekken van het omroepgebouw was niet te bemerken, dat het de avond voor Pinksteren was. De technische ambtenaren hadden volop werk, alleen de omroeper maakte van een korte pauze gebruik om in zün kamer een beetje uit te rusten. Juist toen hü een siga ret opgestoken had en in een stoel was neerge vallen. diende de portier een laten bezoeker aan. Er was een man gekomen, die absoluut en dade lUk den dienstdoenden omroeper wenschte te spreken. Het was een norsch uitziende en scha mel gekleede, betrekkeUjk nog jonge man, die zich tot geen prijs liet afschepen. Met een zucht ging de omroeper staan en op hetzelfde oogen- blik trad de bezoeker binnen, terwUl hü den portier terzüde duwde. Toen hü den omroeper zag. begon hü verlegen zün hoed in de handen rond te draaien, en stotterde, dat hü noodza- kelük de hulp van de radio noodlg had. Er was iets aan den „indringer", dat den omroeper ont roerde en dat hem den man een stoel deed aan bieden. En nu begon de vreemdeling langzaam, stokkend te vertellen: „Zeven jaar geleden was het ik was toen 24 jaar dat ik mün ouder- lüke woning verliet, om waar ter wereld ook avonturen te beleven. Zes jaar diende ik in het vreemdelingenlegioen in Marokko, dan werd ik ontslagen en probeerde ergens anders mün geluk. Ik wilde niet eerder naar huls gaan, wilde mün oude moeder zelfs geen teeken van leven geven, voor ik het groote geluk gevonden had. Maar het is anders uitgekomen. Ik had geen geluk. En het heimwee was in me en werd steeds grooter. Zoo ben ik langs velden en we gen getrokken, sloop aan boord van schepen als verstekeling, ging dan weer te voet verder om eindelük in mün vaderstad aan te komen. Nu ben ik vier dagen .hier. Urenlang stond ik voor -g—s en paar honderd jaar geleden was de I werd langzamerhand het gebruik teruggebracht M Zaterdag voor Pinksteren ook in ons land tot het meer onschuldig gebruik, den Luilak .LullakfeestDien morgen, bü het krie ken van den dag. kwam uit een dorp of stads buurt de heele jeugd büeen. O wee. wie zich het laatst bü het gezelschap voegde. Die was de .Luilak!” HU kreeg een kroon van brand netels op het hoofd en werd door den joelen den stoet dorp of buurt vondgeleid. onder het geroep: „De leuielak. de leuielak!” Op sommi ge plaatsen maakte men er vroeger zelfs een rümpje van: naar En geen uur na de bekendmaking werd het omroepbedrUf opgebeld, het oogenblik, dat de vreemdeling bedroefd heen wilde gaan. Het was een zeer kort gesprek tusschen moeder en zoon. „Theodoor", zei zü met bevende stem. „Theodoor. ben JU het?” En de man aan de telefoon van het zend station kon er niets anders uitbrengen dan .Moeder!” het overige werd besproken tus schen den heer Smith en den omroeper. Het gevolg van dit gesprek was, dat een half uur later de verloren zoon In den sneltrein zat en nog een uur later werd hü door den a.s. schoonzoon van den heer Smith per auto van het station te D. afgehaald. Spoedig zaten toen een oneindig verheugde, oude vrouw en een ge lukkige man in den familiekring van den krui denier. De stemming was zeer feestelük. zóó feestelük zelfs, dat de heer Smith een korte toespraak hield, welke hierop neerkwam, dat moeder Brill nu de mooiste Pinksterdagen van haar leven zou gaan meemaken. In ieder geval was het ëën van de beste speeches, welke ooit aan een tafel gehouden werden. De Meidoorntakken zelf zouden een heilzaam middel zün. waar het betreft een jongeman, die zün meisje verlaten heeft, tot haar terug te brengen, welk doel zeker bereikt werd, wanneer de verlatene een door haar zelf ge plukten mel- doorntak in zün kamer wist te brengen. Wilde zij temeer kans hebben, dat haar toeleg ge lukte. dan mocht zü het „dauwwasschen" niet verzuimen. Voorts beschermde het dauwwater ook tegen hekserij. In verband met het voorgaande ia te grüpen, hoe het oude gebruik ontstond, op de zomerfeestdagen, met Pinksteren, te gaan dauw trappen of dauwslaan, hier en daar ook wel „hemelvaren" genoemd. Zooals eenmaal onze heidensche voorouders in den vroegen morgen stond uitgingen naar de heilige wouden of bron nen, zoo trok men in lateren tüd en in verschillende streken nog voor dag en dauw naar bulten in het bedauwde gras, om een „oauwbad" te nemen, waarbU, vroeger althans, de drankflesch niet ontbrak. Op de Pinkster, of, zooals men in de Middel eeuwen schreef „in Sinxendagen” waren de vorsten gewoon, hofdag te houden: alle oude romans getuigen hier nog van. In het bekende dleren-epoe „Van den Vos Reinaerde” lezen wü stoken van Pinkstervuren bestaat nog in eenige plaatsen, waaraan vroeger planten van den Meiboom voorafging. Menschen van alle standen, rükdorn en ouderdom dansten er vroolük omheen, den dans afwisselend met het ledigen van het glas, in den regel met Melwün gevuld. De schutters ontbraken natuurlük ook niet op het appèl integendeel, vaak stonden zü in het middel punt der belangstelling. Zü vierden hun Pink sterfeest door het schieten op houten vogels, welke op lange staken werden gestoken en het doortrekken van de stad met oüpers en trommels achter een Wapperend vaandel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 21