H Reveille van het Katholicisme E Tegen Communisme en STEMT LIJST 1 No.1 Z.H. Exc. Mgr. J. P. Huibers spoort aan tot eenheid JfanócfaijftoM: Nationaal-socialisme van Meifeest van de Kruisvaart '2 LANDDAG TE ENKHUIZEN Wisselkoersen MAANDAG 24 MEI 1937 W eer bericht Aan mijne Diocesanen KW Vóór of tegen God HAARLEM, 23 Mei 1937. Geslaagde uitvoering te Heemstede Voor Katholieke Actie Voorbeurs Ook dat Die doet aleof Een reveille 4 voerde a t J. P. HUIBERS, Bisschep van Haarlem. 11 H 11 Zondag werd op de Heemsteedsche wielerbaan het groote Meifeest van de Kruisvaart gehouden, waaraan o.m. een ballon- wedstrijd was verbonden. Een overzicht van het oplaten der ballonen Met den meesten nadruk roepen Wij U toe: Weest toch eensgezind en bewaart met nauwlettende zorg Uwe zoo machtige eenheid ook op staatkundig gebied. Laat U door niemand en door niets verleiden, om van die eenheid af te wijken. Door verdeeldheid worden onze hoogste en heilig ste goederen in het grootste gevaar gebracht. Luistert naar de herhaalde en ernstige en duide lijke vermaningen van Paus en Bisschoppen, en toont, ook bij de verkiezingen, dat gij als Katholiek Uw plicht begrijpt en volbrengt. Wij bidden om Gods Zegen over den verkiezings dag, en Wij rekenen met vertrouwen op ieder van U. Bij gelegenheid van den 23en West fries chen Katholieken Landdag voerde do Graal te Enkhuizen een spel uit, getiteld: In dit teeken suit gij overwinnen waaraan 750 Graalleden, uitsluitend *tt het district Wost-rrte^md medewcrkUn ,Jn dit teeken.... Tegenover het heidendom onze Geloofsbelijdenis: Ik geloof in God, Schepper van Hemel en Aarde f op van Borro- P. MEIJNE. AkarslooL Amsterdam, 24 Mei 1®37. i HET van op en- over 22 Mei 1 f 1 i CV 4 V A men langs et Katholicisme kan zijn goddelijke sending In deae wereld niet vol- ledig ontplooien Bonder Universl- telten. Het ia daarom plicht van lederen katholiek «Qn eigen Univerütett naar ver mogen te steunen. veel gewerkt met signalen en trompetgeschal en doet daardoor wat Pruisisch aan. Er was echter ook heel wat goede zangmuziek, eenvoudig en pakkend en absoluut niet te modem. Vooral in de passages, die goed gekend waren, kwamen er goede kwaliteiten van de muziek te voorschijn. Een definitief oordeel over de muziek dient ech ter te worden opgeechort. Onfier de talrijke bezoekers waren behalve de autoriteiten op het gebied der Jeugdbeweging In het Haarlemsche Bisdom om. Z.D.H. mgr. M. P. J. Möllmann, oud-vicaris-generaal van den Bis- schop van Haarlem, de hoogeerw. heer plebaan F. Fllbry, prof. dr. Alph. Steger, lid van de Eer ste Kamer der Staten-Generaal, dr. E. A. M. Droog, wethouder van Heemstede en vele eerw heeren geestelijken uit het geheele bisdom. VERWACHTING: Zwakke t«4 matigen vind ait Zcidetyke richtingen, gedeelte lik bewolkt, droog warm weer behowdens reringe kans op onweer. 40.12*4 46,37*4 45.17*4 9.60 6.35 40.12*4 46.37*4 45.17*4 1.01T4 9.60 6 35 dat t zij voor iun- aam it. heiligschennis lafaard op het te altaar Zjj dient alleen, en dit lijkt ons niet verkeerd, strak metrum en is scherp rhythmisch Er wordt om de bewegingen te steunen, heeft daarom een Zon op 4J3 - onder 21--Licht op 21-» Maan op 38.37 onder LM SS Mei V. M. L neden A9M4 7306 30.67 41 60 40.12*4 46.37*4 45.17*4 9.60 6.35 VW alotk 9.98»/, 73.09 8.1 IV. 30.69 41.6) irln- het 40.12*4 46.37*4 45.17*4 181T4 9.60 6.35 Londen Berlijn Partje ..M. Brussel Zwitserland Weenen Kopenhagen Stockholm Osto N. York cable Rome Praag Madrid beden 7X07*4 8.11*4 30.67 41.60 Hier in Itederland hebben we de N. S. B., die met vage beweringen en beginselen nog wel wat christelijk doet, maar die. wanneer ze aan de macht zou komen, ons stellig de religieuze vrijheid zou ontnemen. Spr. vroeg zich af, of er nog wel verschil is tusschen een modernen beschaafden heiden en een wilde uit de oerwouden en hij meende geen verschil te kunnen ontdekken. Overal Is actie tegen God, ook in Nederland. Wat moeten we daar tegen doen? We hebben een leus: „Voor God”, maar een leuze zonder actie en strijd is van geen waarde. We moeten een actie voeren van geloofsbelijdenis en van geloofspractljk. Boerste barometerstand 1«J te Wanehaa Laagste barometerstand 7531 te ValentU was een opschrift: te her- medemen- 34 Mei Var. do*k A9«»4 7X06 8.1 IV. 30.67 41.60 -O U1U SkSdSlk de daken van het stadje Enkhulzen, in de ooren van ieder en verder omhoog in de blauwe lucht naar den Hemel. Dit was het slot van den drle-en-twintigsten West-Frieschen Katholiekendag en een goed slot, dat paste in het kader van de actie: „Voor God!” eener kerk een brochure neerlegde met het op schrift: De misdaden van God. Is Hij een mis dadiger. die ons eiken dag de vreugde van het leven geeft, die de zon laat schijnen, bloemen en boomen laat groeien, die Zijn genaden over ons uitstort en ons alle dagen zegent? WIJ, West-Friezen, dulden het niet meer, dat men God smaadt, en we willen ons niet meer schamen tegenover Hem en we zullen tegenover het heldendom onze gelopfspractjjlf stellen. Wy willen het heldendom boycotten. Actie moeten we voeren, niet met bommen en machinegewe ren, want wU Katholieken zijn niet geweldda dig. maar we houden ons aan hetgeen Z.H. de Paus ons gezegd heeft. ling van kalveren naar -1 evenals met de varkens, hadden dat Jaar hun juiste aantal niet daar naar toegewezenen hebben te kort fokmatcriaal. Vooral den Maar ook het nationaal-socialisme, dat zich opwerpt als de redder van het menschdom, is met zijn heidensche geloofsbeweging een ver schrikkelijk gevaar en een anti-Godsorganlsatie. In Duitschland worden de principes van de Heidensche geloofsbeweging in de politiek op genomen. Vele katholieken zijn in den aanvang docr het Nationaal-Sociallsme, dat zich z.g. stel de op het beginsel van positief Christendom, misleid, maar nu heeft Baldur von Schirach verklaard, dat het natinaal-socialisme met het Christendom niets meer te maken hééft, terwijl de beweging van Ludendorff tot een staatsgods- d'enst is verklaard. Betreffende de persoons verheerlijking in Duitschland herinnerde spr. aan de encycliek van Z. H. den Paus, waarin deze zei, dat God spotlacht met dengene, die zich naast heen tracht te stellen, terwijl spr. verder herinnerde aan de verschrikkelijke ver volgingen van priesters én kloosterlingen in Duitschland en de aandacht vestigde op de sa tanische werking van de z.g. schandaalproces- sen. Ook dit alles is actie tegen God! De teksten voor de tafereelen waren geleverd door Gabriel Smit en Drs. Snltker, de muziek was voor het allergrootste deel van den heer Marius Monnikendam en voor een klein gedeel te van pater Arthur Mertens O.F.M.; het décor en de versieringen van Harry Sterk. Dit Meifeest van Anton Sweers had de veel vuldig voorkomende fout bij massa-bewegings spel: de eentonigheid, weten te vermijden. In een vlug tempo en bonte rij volgden de spelen, dansen, manifestaties en zinnebeeldige voorstel lingen elkander op en aan alle zijden van het veld werd het oog geboeid en de aandacht vast gehouden door kleurige, sierlijke, beweeglijke groepen en standen, die alle samenvloeiden tot één sympathiek tableau. Een goed Idee om die eentonigheid te weren was het b.v. om'tijdens de eerste, weinig actie vragende voorstellingen een groot aantal kruisvaarders op versierde fietsen, leder voorzien van een letter, rond het veltl te laten rijden om den toeschouwers aan te geven wat op het middenterrein werd voor gesteld. Maar ook-droeg daartoe het uitstekende décor van den heer Sterk bij. w Om beurt zijn de laatste dagen gunstige en onzekere factoren op de beurs te New York van invloed. Zaterdag jJ. verdiepte de markt zich weer minder In de toekomstige politiek der re geer!ng. die weliswaar in hoofdlijnen bekend is, maar waarvan men de maatregelen afwacht. De arbeidsmoetlljkheden nam men wat luch tiger op en men geloofde, dat Roosevelt's voor stel betreffende de regeling van loon en werk tijd voor de naaste toekomst van geringe be- teekenis zal zijn, wanneer het over het geheele land tegelijk en geleidelijk geschiedt. Voorts nam men aan. dat de productewmarkten. niet geforceerd, maar kalm In opgaande Hjn zich zul len ontwikkelen in verband met de toenemende vraag. Vooral de kopermarkt wordt gunstiger opgevat en de stijgende koperverkoopen der laatste dagen wekt het vermoeden, dat de ko- perprlja binnen afzienbaren tjjd zal worden ver hoogd. Verrassend was het feit, dat de Magnolia Petrol Co den ruw-olleprljs met 0 08 dollar tot 1 35 dollar per vat heeft verhoogd, hetgeen de hoogste prijs is sedert zeven jaar Men ver-’-1’» wacht, dat andere mjjen hierin zullen volgen. Sympathiseerend met de hoogere New York-4 sche slot koersen, getuigde onze voorbeurs heden van een vaste stemming. Voor Steels trad een verbetering in van 1%—1% tot 73'4— 73%. Bethl. Steel verkeerde vrijwel in hetzelfde; ge val en monteerde 1 4 1% tot 63—63 Republic Steel liep circa 1 op tot 27 27%, terwlji voor V Anaconda Copper de koers ruim 1 aantrok tot 40 Shell Union herwon k tot 31 en Ti dewater tot 13%. Toonaangevende locale aandeelen werden ook op hooger peil getaxeerd. Koninklijke Olie liep 3% op tot 419 H. VA. 3 a 4 tot 500—503 Uni lever 3tot 187. Phlllpalampen 4% tot 330. Voor A'dam Rubber en Aku was de stemming op respect. 393 en «7 goed prijshoudend. De han del bleef algemeen zeer beperkt. Het geloof moeten we belijden, tegen den spotlach van de ongeloovigen in, die met al zijn kennis nog niet het antwoord weet op de eer ste vraag van den catechtamns, die den oor sprong van alle natuurgebeuren nog niet kan aanwUzen en de oorzaak van alles nog niet kan verklaren. Lach ze uit, die dwazen, die niet alleen niet denkfen, maar ook doen als een kip zonder kop. Ze hebben zich zelf tot god gemaakt, maar gaat er dan niets in hen om. wanneer vliegmachines I in ravijnen vallen en luchtschepen ter aarde storteh, als zooveel bewijzen van de majesteit Gods? Daartegenover moet onze geloofsbelijde nis staan: Ik geloof in God, den Schepper van Hemel en Aarde. Spr. herinnerde aan de Utrecht, waarbij een Na de kruisplanting en kruisvereering volgde allereerst de betuiging van trouw aan het Va derland In een vlaggengroet, culmineerend in het door allen gezongen Wilhelmus. Hierna volg- cen. als afzonderlijke tafereelen. een ballenspel, het lied van St. Mlchiel, het Gezin. Gemeen schapszin. Marschlled, Springdans, Arbeid, rei- aans, versierde wagenrennen, ballonnenwedstrijd tn galopdans. Wij zouden niet durven zeggen, dat al deze spelen even goed geslaagd waren. Naast enkele, die zich minder goed voor uitvoe ring door Jongens leenen. zooals sommige dan sen ten de balonnenwedstrljd, die wel een aardig elfect gaf, maar waaraan toch beter door meis jes dan door jongens van soms tegen de twintig jaar kan worden deelgenomen) waren er vele, die imponeerden door hun prachtig en krachtig rhythmisch bewegen, zooals het tafereel van den arbeid en het ballenspel, of door levendig kleu renspel en aardige constructies, zooals de ver sierde wagenrennen, die een „open doekje" in casseerden, en de galopdans. Het feit, dat uit den aard der zaak de dui zend kruisvaarders uit verschillende gemeenten maar heel weinig gemeenschappelijk geoefend hadden, deed zichtbaar afbreuk aan de vlotte en onberispelijke afwerking, behalve daar waar de Jongens zich konden uitleven zooals in de wa ger rennen. Telkens bleek, dat er onvoldoende rolvastheid was en dit ontnam aan het geheel de kwiekheid en daarmede den gloed en de be zieling, die deze soort vejtooningen behoeft. Der- gelüke spelen moeten vooral ongedwongen zijn, maar door het gebrek aan oefening lag er een zekere matheid, soms onbeholpenheid over. Het best waren de ..acteurs” in de religieuze tableaux en de groote ernst, de indrukwekken de rust, de toewlldlng, waarmede de spreek koren gezegd werden en de handelingen ver richt werden, waren bewonderenswaardlg en In dit velband leek de kinderlijke bloemenhulde bij de ietwat te lang gerékte Marla-hulde op een schilderij van Toorop met devote, bid dende door het leven vergrijsde, maar op God vertrouwende mannen. Voor het zeggen der koren en het zingen der liederen beschikte men over goede krachten. Een luidspreker zorgde, dat het gesprokene overal gemakkelijk kon word* gevolgd, wat voor de bezoekers zeer aangenaam was. bevor derlijk voor het goed volgen en begrijpen en ongetwijfeld bijdroeg tot het welslagen van den middag. De heer Marius Monnikendam leidde zelf de uitvoering van zijn muziek en beschikte over de harmonievereeniglng „8t. Caecilla”. Maar de onvoldoende voorbereiding en de ook onder ander opaicht ongunstige omstandigheden, ma ken het moeilijk een oordeel te geven. Het scheen ons echter toe, dat zij voor het doel zeer geschikt is in een omgeving als deze. Minder dan ooit, aldus spr., kunnen we in dezen tijd de sfeer van de gewestelljke Katho liekendagen missen; in dezen tijd, waarin het Katholiek geloof moet worden versterkt tegen de vele aanvallen, die als een tornado over het land en de wereld varen. De landdagen zijn dan ook geen teeken van leven, maar een re veille. Is het niet ontstellend, dat we den kreet moeten heffen: Voor God? Dat na zooveel eeuwen van beschaving en na zulk een gewel dige technische ontwikkeling een mensch tot Luciferist kan worden gekroond, dat hij in af- Khuwelljke zelfoverschatting en verwaandheid het af moet leggen tegen den neger, die in zijn heidendom tenminste nog zijn eigen nietigheid erkent? Het is alles inderdaad ontstellend, maar het is waar. Na 19 eeuwen apostolaat en missioneering in de landen buiten Europa, is er nu een nieuw heidendom ontstaan in onze eigen christelijke samenleving. Na 19 eeuwen zijn er schen, die onverschillig en niet wetend onze kerken en kathedralen gaan, die een wet- telljk en ulterlljk fatsoen kennen, maar overi gens leven en sterven als redelooze wezens, nooit ergens bij stil staan en nooit vragen waar heen? Wanneer geen felle tegenslagen hun leven tot een verandering brengen, leven vele menschen als koeien in een weide, tevre den. dat er gras is. Maar wanneer het conflict komt, wanneer het leven niet gemakkelijk meer verglijdt, dan staan ze tegenover God. Het heldendom is tegenwoordig het merg van politieke en sociale stelsels, van het communis me, het fascisme, nationaal-socialisme en van het socialisme. Maar nog erger dan dat is, dat er een bond gesticht is van Godloozen, die op allerlei geraffineerde manieren propaganda ma ken tegen God en die Caballero om zijn fana tiek strijden tegen Kerk en priesters tot eere- godlooze heeft gemaakt. Zij, de Godloozen, wil len de Kerk In 'n vlammenzee werpen, haar tot in de kleinste onderdeelen vernietigen. Er is een leger van strijders tegen God, en daarmee Is het satanisme officieel op aarde gevestigd. werd opgericht om per liter te bekomen, al 6 Jaar lang Moeten Zonder ren bentaanamogel i)k - onze gezinnen? Voor de voornaamste zijn de Zuiderzee, waar duizenden etuks vf» worden. Als er agrarische producten ie waarom breidt de regeerlng dan uit? De fokveebeperklng drukt op vele veehouders Een kijkje op de tribune van de wielerba an te Heemstede tijdens het arootp Mpi heel zwaar, daar de toekennl Mn jaar Is vastgeeteld Velen L_rr__ en nu worden ae velen 1- T. B. C.-bestrijders komt een ruimere toewijzing toe. Mlliloenen worden er uitgegeven aan werkver- echafflng en steunultkeeringen. zonder lete te bereiken waardoor d« algemeene toestand verbe tert. Wat wordt er gedaan om de oorzaak der werkloosheid te voorkomen? Worden de vele mll- lloenen. die voor werkobjecten gegeven worden, vruchtdragend gemaakt voor de toekomst? Duizenden werklooeen kon men plaatsen by de boeren en tuinders, als hun bedryven productief waren. Zoolang de bedryven verlies geven, kan er geen opleving komen: de welvaart moet komen vanaf den bodem, daarom zyn voor de agrarische producten richtprijzen noodig om een bestaana- mogeiykheld te verkrygen. De gemiddelde richt prijs vwn 40 plus kaas zou f 30 en de minimum prijs f M per 100 pond moeten zyn en de boter 00 cent per pond en de margarine 40 cent per pond, behalve voor werkloozen. Velen kennen den toestand der boeren niet. Kleine boeren, daar hebben ze veel van gehoord, maar grootere boeren van die 10 a 20 koelen hou den. die worden over het algemeen voor kapita listen gehouden, terwyi 90 pCt arme me nar hen syn. die koelen houden, maar die meer schulden hebbgn dan goed en na ai hun agpeld en zorg nog geld moeten leenen om te kuflRen betalen, zoodat boeren, die voorheen gefortuneerd waren, geheel verarmen door de verueeen van hun be drijf en dat hunner kinderen. Staan de belangen van stad en dorp-nlet nauw In verband met elkaar? Kan er welvaart tn de steden zyn als er op het platteland geen bestaan Is? Laten we hopen, dat de toestand door de komende verkiezingen verbeterd zal worden, op dat niet een groot deel van de plattelandache bevolking verloren gaat. Katholieke actie moeten wg voeren op so ciaal terrein en In het gezinsleven, maag ook in de politiek. Over twee dagen, wordt uitgemaakt, welkr beginselen de komende vier jaren ons land zullen regeeren; de beslissing op het stembil jet is de beslissing vóór of tegen God! Communisten en nationaal-sociallsten belo ven het besta» maar de eersten moordden de Kerk in Rusland uit en de anderen trachten haar in Duitschland levend te begraven. Fel liet spr. zich uit over Mussert, die de gedragin gen van het nationaal-socialisme in Duitsch land goed praat en verdedigt, die zegt, dat hij de Kerk en het vaderland zal redden, die zich een groot man waant en de eenigste bekwame kapitein, die het schip van staat kan besturen, maar die nog nooit gevaren heeft. Hij Is óf een dwaas óf een bewuste leugenaar óf een gehal lucineerde en met iemand, die «en van deze drie is. ging spr. niet in zee,'' Als men op 26 Mei in het stemhokje staat, aldus eindigde spreker, en men kiest, dan kiest de katholiek: Christus Koning! (Applaus). Nadat de heer Commandeur Pater maeus. wiens rede herhaaldelijk door geestdrif tig applaus werd onderbroken, hartelyk had bedankt, werd door 750 West-Frlesche leden van De Graal een spel opgevoerd, getiteld: „In dit teeken De tekst van dit spel was. genomen uit de Navolging van Christus, n.l. het 12e hoofdstuk van het tweede boek en het 56ste hoofdstuk van het derde boek. Het eerstgenoemde handelt over den koninklijken weg van het heilig Kruis en het andere over: dat men zich zelf ver loochenen moet en Christus navolgen door het Kruis. De muziek van dit spel was geschreven door den Hoogeerw. Heer J. C. W. v. d. Wiel, Deken en Pastoor te Hoorn. Het spel was verdeeld in drie tafereelen en een proloog. Deze laatste werd gezegd door 125 groene glldeleden. Volgens de toelichting ver beeldde het eerste tafereel het eerste enthou siasme van jonge menschen, die de leer van Christus’ Kruis voor het eerst hebben begrepen en vol geestdrift en met edelmoedige overgave Hem willen volgen, niet wetend van moeiiyk- Op de laatet gehouden vergadering van den I*. T. B. kon ik mijn voorstel inzake richtprijzen voor de kaas niet verdedigen. Mijn verzoek, de zuivel voor den akkerbouw te behandelen, werd afgewezen. Het kwam nu op het eind van de vergadering, toen vele veehouders waren vertrok ken. Al zes jaar lang z^jn de zuiveiboeren onrecht vaardig. behandeld naar verhouding met de con- sumptïemelkers en de akkerbouwers die hebben richtprijzen en kragen veel meer voor hun pro ducten. De toestand ia voor de 1 ndustrlemelkera en kaasbereiders onhoudbaar, want voor een melkprijs van om ei^ nabij 4 cent per liter kan geen bedrijf bestaan. Duizenden boeren werken al jaren voor niets en moeten nog veel geld toe geven op hun bedrijven, zoodat duizenden boe ren. die de verliezerT der bedrijven niet kunnen blijven dragen, van hun famlllegroud zijn afge- tfft Er Is geen medewerking van onze eigen orga nisatie, om den toestand te verbeteren. Is het hoofdbestuur niet vypllcht, den melkprijs voor zuivelindustrie en consumptie- melkers omhoog trachten te brengen, om zoo doende voor een ieder het bestaan moge lijk te maken? De Crisis-Zui vel-Centrale een melkprijs van 6 cent Dit heeft geheel gefaald, wij zoo doorgaan? heid voor landbouwproducten zijn richtprijzen gesteld. 1 waarom niet voor de kaas en de boter, wat heel gemakkelijk en eenvoudig is uit te voeren met medewerking van de regeerlng door een toeslag op den uitvoer der kaas voor den export en het sluiten van handelsverdragen ten gunste van den landbouw De boeren zijn machteloos, ze zijn ge heel in handen van den handel en van de groot- industrieelen. Is er een land waar de margarine zoo beschermd wordt als hier te lande? Honder den ambtenaren worden er voor aangesteld, alle maatregelen worden genomen, om de concurren tie van de natuurboter uit den weg te ruimen deor hooge belastingheffing en door ze zooveel moge lijk het land uit t« werken. Niet omdat er te veel boter is. onze productie is slechts voor 75 pCt voldoende voor eigen bevolking, zoodat met medewerking van de regeerlng de boter ge plaatst kan worden. De ongezonde maatregelen, om eigen bodem- produeten zoo zwaar te belasten, treft men in buitenland niet aan. Waar betalen de boeren zooveel belasting als hier te lande? Alleen de grondbelasting is pl.m. f 20 k f 33 per H.A., terwijl in Kngeland er geen belasting op landerijen is; daar is de belasting hoog op groote inkomens. De politiek van aanpassen is vooi de boeren bijpassen geweest en bij al dat aanpassen heeft de regeerlng de belasting niet aangepast, al geven de bedrijven verliezen, zoodat vele boeren en tuinders genoodzaakt worden hun ouden familie- grond af te staan aan grondspeculanten, die N.V.’a voor dit doel hebben opgericht. De veehouders moeten aanpassen en de regee- ring geeft mlliloenen voor het droogmaken van - - - - - geplaatst veel zijn. heden en strijd. Bij het tweede tafereel is een echte sfeer bezinning gekomen. Ze hebben hun eigen zwak heid leeren kennen. Deemoedig scharen zij zich rond het kruis en bidden om de gave der liefde, die lijden wil om Jezus. Dan wijst Jezus' stem hun den weg en in het derde tafereel komt dan het bewustzijn, dat men Jezus deemoedig en vol nederigheid moet volgen. Het spel werd door de duizenden aanwezigen met groote belangstelling gevolgd. Het werd uit stekend uitgevoerd, zoodat niet de minste onor- delijkheid storend kon werken. De costuums der medespelenden waren met smaak gekozen en droegen er toe b|j, dat van het spel een bekorende indruk uitging. Dit geeft ons aanleiding, te vragen waarom we De Oraal niet meer in het Stadion zien treden. Aan het slot zongen de 750 meisjes en jonge vrouwen het Credo, waar het publiek met thousiasme mee instemde, zoodat het werd tot één machtige geloofsbelijdenis, die klonk Prachtig weer begunstigde Zondagmiddag den 23sten Katholieken West-Friezen Landdag, welke in de Oostpunt van West-Friesland, Enk huizen, werd gehouden. Het prachtige V. E. V. was met vele tientallen vlaggen en doeken een fleurig en vrooljjk aanzien gegeven. Vrooljjke marschmuzlek werd ten beste gegeven door ..St. Caecilla” van Grootebroek, zoodat het met el kaar reeds een feest was om op het terrein te zijn. Aan den Westkant van het terrein groot wit doek gespannen met het Iedere Katholiek heeft tot taak alles stellen in Christus; zich zelf, zjjn schen, de maatschappij. Midden op het groote grastapijt stond, fel afstekend tegen den strak blauwer, hemel, een meters hoog kruis, bestemd tot middelpunt van het op te voeren graalspel, maar tevens een symbool van dezen landdag, die een onderdeel was van de Katholieke Actie voor God. Reeds een uur voor den tijd van aanvang stroomden de Katholieken van West-Friesland en ook van verder van Enkhuizen liggende ge bieden samen en allengs vulden zich de vele zit- en staanplaatsen, zoodat tenslotte een menigte bijeen was van meer dam 4000 mannen en vrou wen. Behalve te voet, was men natuurlijk ook rijdend gekomen; de stallingen telden te zamen 2000 fietsen, 100 automobielen en 25 bussen. Onder de aanwezigen telden we vele geeste lijken, burgemeesters van omliggende gemeen ten en verschillende autoriteiten. Nog stroomde de menigte toe, toen de voor zitter van het West-Friesche Landdagcomité, de heer J. Commandeur, met den Christel ijken groet den landdag opende en daarna allen, in het bijzonder Pater Borromaeus de Greeve, die een rede zou houden en de leden van de Graal, hartelijk verwelkomde. Na een uiteenzetting te hebben gegeven van het doel van den landdag, uitte spr. den wensch, dat het voor allen een vruchtbare middag zou worden. Na het zingen van het Landdaglied beklom Pater Borromaeus de Greeve 't spreekgestoelte onder het groote kruis, midden op het veld. Over: BOEKEN. TUINDERH EN ALGEMEEN BELANG Duizend kruisvaarders uit verschillende ste den van het Bisdom Haarlem hebben Zondag in stralend zomerweer op de Wielerbaan te Heemstede een Meifeest gehouden. De ontwer-, per en algemeen leider daarvan, de heer Anton Sweers. had daarvoor een groot aantal taferee len gekozen, die er op gelukkige wijze in slaag den een beeld te geven van het gezond en schoon idealisme, dat deze frissche Jeugdbewe ging bezielt, een idealisme, dat kemachtig door Wlm Snitker in zijn „Kruivaart treed aan** was samengevat met St. Mlchaëls vurigheid en St. Jans balsturigheld en in de vreugd der Sterke Vrouwe aan Christus Konlngs Rijk te bouwen; zingende met tal van vrienden den adeldom van het werk te vinden tot het kruis ons op de wolken wacht. Van dit idealisme was ook het hooge, zware, alles overheerschende kruis, midden op het veld, in welks schaduw alle zang en spel en dans en Ingetogenheid der kruisvaarders zich voltrokken een voortref felijk zinnebeeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 17