H
Reveille van het Katholicisme
E
Tegen Communisme en
STEMT
LIJST 1
No.1
Z.H. Exc. Mgr. J. P. Huibers
spoort aan tot eenheid
JfanócfaijftoM:
Nationaal-socialisme
van
Meifeest van de
Kruisvaart
'2
LANDDAG TE ENKHUIZEN
Wisselkoersen
MAANDAG 24 MEI 1937
W eer bericht
Aan mijne Diocesanen
KW
Vóór of tegen God
HAARLEM, 23 Mei 1937.
Geslaagde uitvoering te Heemstede
Voor Katholieke Actie
Voorbeurs
Ook dat
Die doet aleof
Een reveille
4
voerde
a
t J. P. HUIBERS,
Bisschep van Haarlem.
11
H
11
Zondag werd op de Heemsteedsche wielerbaan het groote Meifeest van de Kruisvaart gehouden, waaraan o.m. een ballon-
wedstrijd was verbonden. Een overzicht van het oplaten der ballonen
Met den meesten nadruk roepen Wij U toe: Weest
toch eensgezind en bewaart met nauwlettende zorg
Uwe zoo machtige eenheid ook op staatkundig gebied.
Laat U door niemand en door niets verleiden, om van
die eenheid af te wijken.
Door verdeeldheid worden onze hoogste en heilig
ste goederen in het grootste gevaar gebracht.
Luistert naar de herhaalde en ernstige en duide
lijke vermaningen van Paus en Bisschoppen, en toont,
ook bij de verkiezingen, dat gij als Katholiek Uw plicht
begrijpt en volbrengt.
Wij bidden om Gods Zegen over den verkiezings
dag, en Wij rekenen met vertrouwen op ieder van U.
Bij gelegenheid van den 23en West fries chen Katholieken Landdag voerde do
Graal te Enkhuizen een spel uit, getiteld: In dit teeken suit gij overwinnen
waaraan 750 Graalleden, uitsluitend *tt het district Wost-rrte^md medewcrkUn
,Jn dit teeken....
Tegenover het heidendom onze
Geloofsbelijdenis: Ik geloof
in God, Schepper van
Hemel en Aarde
f
op
van
Borro-
P. MEIJNE. AkarslooL
Amsterdam, 24 Mei 1®37.
i
HET
van
op
en-
over
22 Mei
1
f
1
i
CV
4
V
A
men
langs
et Katholicisme kan zijn goddelijke
sending In deae wereld niet vol-
ledig ontplooien Bonder Universl-
telten. Het ia daarom plicht van lederen
katholiek «Qn eigen Univerütett naar ver
mogen te steunen.
veel gewerkt met signalen en trompetgeschal en
doet daardoor wat Pruisisch aan. Er was echter
ook heel wat goede zangmuziek, eenvoudig en
pakkend en absoluut niet te modem. Vooral in
de passages, die goed gekend waren, kwamen er
goede kwaliteiten van de muziek te voorschijn.
Een definitief oordeel over de muziek dient ech
ter te worden opgeechort.
Onfier de talrijke bezoekers waren behalve de
autoriteiten op het gebied der Jeugdbeweging In
het Haarlemsche Bisdom om. Z.D.H. mgr. M. P.
J. Möllmann, oud-vicaris-generaal van den Bis-
schop van Haarlem, de hoogeerw. heer plebaan
F. Fllbry, prof. dr. Alph. Steger, lid van de Eer
ste Kamer der Staten-Generaal, dr. E. A. M.
Droog, wethouder van Heemstede en vele eerw
heeren geestelijken uit het geheele bisdom.
VERWACHTING: Zwakke t«4 matigen
vind ait Zcidetyke richtingen, gedeelte
lik bewolkt, droog warm weer behowdens
reringe kans op onweer.
40.12*4
46,37*4
45.17*4
9.60
6.35
40.12*4
46.37*4
45.17*4
1.01T4
9.60
6 35
dat
t zij
voor
iun-
aam
it.
heiligschennis
lafaard op het
te
altaar
Zjj dient alleen, en dit lijkt ons niet verkeerd,
strak metrum en is scherp rhythmisch Er wordt
om de bewegingen te steunen, heeft daarom een
Zon op 4J3 - onder 21--Licht op 21-»
Maan op 38.37 onder LM
SS Mei V. M.
L
neden
A9M4
7306
30.67
41 60
40.12*4
46.37*4
45.17*4
9.60
6.35
VW alotk
9.98»/,
73.09
8.1 IV.
30.69
41.6)
irln-
het
40.12*4
46.37*4
45.17*4
181T4
9.60
6.35
Londen
Berlijn
Partje ..M.
Brussel
Zwitserland
Weenen
Kopenhagen
Stockholm
Osto
N. York cable
Rome
Praag
Madrid
beden
7X07*4
8.11*4
30.67
41.60
Hier in Itederland hebben we de N. S. B., die
met vage beweringen en beginselen nog wel
wat christelijk doet, maar die. wanneer ze aan
de macht zou komen, ons stellig de religieuze
vrijheid zou ontnemen.
Spr. vroeg zich af, of er nog wel verschil is
tusschen een modernen beschaafden heiden en
een wilde uit de oerwouden en hij meende geen
verschil te kunnen ontdekken.
Overal Is actie tegen God, ook in Nederland.
Wat moeten we daar tegen doen? We hebben
een leus: „Voor God”, maar een leuze zonder
actie en strijd is van geen waarde. We moeten
een actie voeren van geloofsbelijdenis en van
geloofspractljk.
Boerste barometerstand 1«J te Wanehaa
Laagste barometerstand 7531 te ValentU
was een
opschrift:
te her-
medemen-
34 Mei
Var. do*k
A9«»4
7X06
8.1 IV.
30.67
41.60
-O U1U SkSdSlk
de daken van het stadje Enkhulzen, in de ooren
van ieder en verder omhoog in de blauwe lucht
naar den Hemel.
Dit was het slot van den drle-en-twintigsten
West-Frieschen Katholiekendag en een goed
slot, dat paste in het kader van de actie: „Voor
God!”
eener kerk een brochure neerlegde met het op
schrift: De misdaden van God. Is Hij een mis
dadiger. die ons eiken dag de vreugde van het
leven geeft, die de zon laat schijnen, bloemen
en boomen laat groeien, die Zijn genaden over
ons uitstort en ons alle dagen zegent?
WIJ, West-Friezen, dulden het niet meer, dat
men God smaadt, en we willen ons niet meer
schamen tegenover Hem en we zullen tegenover
het heldendom onze gelopfspractjjlf stellen. Wy
willen het heldendom boycotten. Actie moeten
we voeren, niet met bommen en machinegewe
ren, want wU Katholieken zijn niet geweldda
dig. maar we houden ons aan hetgeen Z.H. de
Paus ons gezegd heeft.
ling van kalveren naar
-1 evenals met de varkens,
hadden dat Jaar hun juiste aantal niet
daar naar toegewezenen
hebben te kort fokmatcriaal. Vooral den
Maar ook het nationaal-socialisme, dat zich
opwerpt als de redder van het menschdom, is
met zijn heidensche geloofsbeweging een ver
schrikkelijk gevaar en een anti-Godsorganlsatie.
In Duitschland worden de principes van de
Heidensche geloofsbeweging in de politiek op
genomen. Vele katholieken zijn in den aanvang
docr het Nationaal-Sociallsme, dat zich z.g. stel
de op het beginsel van positief Christendom,
misleid, maar nu heeft Baldur von Schirach
verklaard, dat het natinaal-socialisme met het
Christendom niets meer te maken hééft, terwijl
de beweging van Ludendorff tot een staatsgods-
d'enst is verklaard. Betreffende de persoons
verheerlijking in Duitschland herinnerde spr.
aan de encycliek van Z. H. den Paus, waarin
deze zei, dat God spotlacht met dengene, die
zich naast heen tracht te stellen, terwijl spr.
verder herinnerde aan de verschrikkelijke ver
volgingen van priesters én kloosterlingen in
Duitschland en de aandacht vestigde op de sa
tanische werking van de z.g. schandaalproces-
sen. Ook dit alles is actie tegen God!
De teksten voor de tafereelen waren geleverd
door Gabriel Smit en Drs. Snltker, de muziek
was voor het allergrootste deel van den heer
Marius Monnikendam en voor een klein gedeel
te van pater Arthur Mertens O.F.M.; het décor
en de versieringen van Harry Sterk.
Dit Meifeest van Anton Sweers had de veel
vuldig voorkomende fout bij massa-bewegings
spel: de eentonigheid, weten te vermijden. In
een vlug tempo en bonte rij volgden de spelen,
dansen, manifestaties en zinnebeeldige voorstel
lingen elkander op en aan alle zijden van het
veld werd het oog geboeid en de aandacht vast
gehouden door kleurige, sierlijke, beweeglijke
groepen en standen, die alle samenvloeiden tot
één sympathiek tableau. Een goed Idee om die
eentonigheid te weren was het b.v. om'tijdens
de eerste, weinig actie vragende voorstellingen
een groot aantal kruisvaarders op versierde
fietsen, leder voorzien van een letter, rond het
veltl te laten rijden om den toeschouwers aan
te geven wat op het middenterrein werd voor
gesteld. Maar ook-droeg daartoe het uitstekende
décor van den heer Sterk bij.
w
Om beurt zijn de laatste dagen gunstige en
onzekere factoren op de beurs te New York van
invloed. Zaterdag jJ. verdiepte de markt zich
weer minder In de toekomstige politiek der re
geer!ng. die weliswaar in hoofdlijnen bekend is,
maar waarvan men de maatregelen afwacht.
De arbeidsmoetlljkheden nam men wat luch
tiger op en men geloofde, dat Roosevelt's voor
stel betreffende de regeling van loon en werk
tijd voor de naaste toekomst van geringe be-
teekenis zal zijn, wanneer het over het geheele
land tegelijk en geleidelijk geschiedt. Voorts
nam men aan. dat de productewmarkten. niet
geforceerd, maar kalm In opgaande Hjn zich zul
len ontwikkelen in verband met de toenemende
vraag. Vooral de kopermarkt wordt gunstiger
opgevat en de stijgende koperverkoopen der
laatste dagen wekt het vermoeden, dat de ko-
perprlja binnen afzienbaren tjjd zal worden ver
hoogd. Verrassend was het feit, dat de Magnolia
Petrol Co den ruw-olleprljs met 0 08 dollar tot
1 35 dollar per vat heeft verhoogd, hetgeen de
hoogste prijs is sedert zeven jaar Men ver-’-1’»
wacht, dat andere mjjen hierin zullen volgen.
Sympathiseerend met de hoogere New York-4
sche slot koersen, getuigde onze voorbeurs heden
van een vaste stemming. Voor Steels trad een
verbetering in van 1%—1% tot 73'4— 73%.
Bethl. Steel verkeerde vrijwel in hetzelfde; ge
val en monteerde 1 4 1% tot 63—63 Republic
Steel liep circa 1 op tot 27 27%, terwlji voor V
Anaconda Copper de koers ruim 1 aantrok tot
40 Shell Union herwon k tot 31 en Ti
dewater tot 13%.
Toonaangevende locale aandeelen werden ook
op hooger peil getaxeerd. Koninklijke Olie liep
3% op tot 419 H. VA. 3 a 4 tot 500—503 Uni
lever 3tot 187. Phlllpalampen 4% tot 330.
Voor A'dam Rubber en Aku was de stemming
op respect. 393 en «7 goed prijshoudend. De han
del bleef algemeen zeer beperkt.
Het geloof moeten we belijden, tegen den
spotlach van de ongeloovigen in, die met al zijn
kennis nog niet het antwoord weet op de eer
ste vraag van den catechtamns, die den oor
sprong van alle natuurgebeuren nog niet kan
aanwUzen en de oorzaak van alles nog niet kan
verklaren.
Lach ze uit, die dwazen, die niet alleen niet
denkfen, maar ook doen als een kip zonder kop.
Ze hebben zich zelf tot god gemaakt, maar gaat
er dan niets in hen om. wanneer vliegmachines
I in ravijnen vallen en luchtschepen ter aarde
storteh, als zooveel bewijzen van de majesteit
Gods? Daartegenover moet onze geloofsbelijde
nis staan: Ik geloof in God, den Schepper van
Hemel en Aarde.
Spr. herinnerde aan de
Utrecht, waarbij een
Na de kruisplanting en kruisvereering volgde
allereerst de betuiging van trouw aan het Va
derland In een vlaggengroet, culmineerend in
het door allen gezongen Wilhelmus. Hierna volg-
cen. als afzonderlijke tafereelen. een ballenspel,
het lied van St. Mlchiel, het Gezin. Gemeen
schapszin. Marschlled, Springdans, Arbeid, rei-
aans, versierde wagenrennen, ballonnenwedstrijd
tn galopdans. Wij zouden niet durven zeggen,
dat al deze spelen even goed geslaagd waren.
Naast enkele, die zich minder goed voor uitvoe
ring door Jongens leenen. zooals sommige dan
sen ten de balonnenwedstrljd, die wel een aardig
elfect gaf, maar waaraan toch beter door meis
jes dan door jongens van soms tegen de twintig
jaar kan worden deelgenomen) waren er vele,
die imponeerden door hun prachtig en krachtig
rhythmisch bewegen, zooals het tafereel van den
arbeid en het ballenspel, of door levendig kleu
renspel en aardige constructies, zooals de ver
sierde wagenrennen, die een „open doekje" in
casseerden, en de galopdans.
Het feit, dat uit den aard der zaak de dui
zend kruisvaarders uit verschillende gemeenten
maar heel weinig gemeenschappelijk geoefend
hadden, deed zichtbaar afbreuk aan de vlotte en
onberispelijke afwerking, behalve daar waar de
Jongens zich konden uitleven zooals in de wa
ger rennen. Telkens bleek, dat er onvoldoende
rolvastheid was en dit ontnam aan het geheel
de kwiekheid en daarmede den gloed en de be
zieling, die deze soort vejtooningen behoeft. Der-
gelüke spelen moeten vooral ongedwongen zijn,
maar door het gebrek aan oefening lag er een
zekere matheid, soms onbeholpenheid over.
Het best waren de ..acteurs” in de religieuze
tableaux en de groote ernst, de indrukwekken
de rust, de toewlldlng, waarmede de spreek
koren gezegd werden en de handelingen ver
richt werden, waren bewonderenswaardlg en In
dit velband leek de kinderlijke bloemenhulde
bij de ietwat te lang gerékte Marla-hulde
op een schilderij van Toorop met devote, bid
dende door het leven vergrijsde, maar op God
vertrouwende mannen.
Voor het zeggen der koren en het zingen der
liederen beschikte men over goede krachten.
Een luidspreker zorgde, dat het gesprokene
overal gemakkelijk kon word* gevolgd, wat
voor de bezoekers zeer aangenaam was. bevor
derlijk voor het goed volgen en begrijpen en
ongetwijfeld bijdroeg tot het welslagen van den
middag.
De heer Marius Monnikendam leidde zelf de
uitvoering van zijn muziek en beschikte over
de harmonievereeniglng „8t. Caecilla”. Maar de
onvoldoende voorbereiding en de ook onder
ander opaicht ongunstige omstandigheden, ma
ken het moeilijk een oordeel te geven. Het
scheen ons echter toe, dat zij voor het doel zeer
geschikt is in een omgeving als deze.
Minder dan ooit, aldus spr., kunnen we in
dezen tijd de sfeer van de gewestelljke Katho
liekendagen missen; in dezen tijd, waarin het
Katholiek geloof moet worden versterkt tegen de
vele aanvallen, die als een tornado over het
land en de wereld varen. De landdagen zijn
dan ook geen teeken van leven, maar een re
veille. Is het niet ontstellend, dat we den kreet
moeten heffen: Voor God? Dat na zooveel
eeuwen van beschaving en na zulk een gewel
dige technische ontwikkeling een mensch tot
Luciferist kan worden gekroond, dat hij in af-
Khuwelljke zelfoverschatting en verwaandheid
het af moet leggen tegen den neger, die in zijn
heidendom tenminste nog zijn eigen nietigheid
erkent? Het is alles inderdaad ontstellend,
maar het is waar.
Na 19 eeuwen apostolaat en missioneering in
de landen buiten Europa, is er nu een nieuw
heidendom ontstaan in onze eigen christelijke
samenleving. Na 19 eeuwen zijn er
schen, die onverschillig en niet wetend
onze kerken en kathedralen gaan, die een wet-
telljk en ulterlljk fatsoen kennen, maar overi
gens leven en sterven als redelooze wezens,
nooit ergens bij stil staan en nooit vragen
waar heen? Wanneer geen felle tegenslagen
hun leven tot een verandering brengen, leven
vele menschen als koeien in een weide, tevre
den. dat er gras is. Maar wanneer het conflict
komt, wanneer het leven niet gemakkelijk meer
verglijdt, dan staan ze tegenover God.
Het heldendom is tegenwoordig het merg van
politieke en sociale stelsels, van het communis
me, het fascisme, nationaal-socialisme en van
het socialisme. Maar nog erger dan dat is, dat
er een bond gesticht is van Godloozen, die op
allerlei geraffineerde manieren propaganda ma
ken tegen God en die Caballero om zijn fana
tiek strijden tegen Kerk en priesters tot eere-
godlooze heeft gemaakt. Zij, de Godloozen, wil
len de Kerk In 'n vlammenzee werpen, haar tot
in de kleinste onderdeelen vernietigen. Er is een
leger van strijders tegen God, en daarmee Is het
satanisme officieel op aarde gevestigd.
werd opgericht om
per liter te bekomen,
al 6 Jaar lang Moeten
Zonder ren bentaanamogel i)k -
onze gezinnen? Voor de voornaamste
zijn
de Zuiderzee, waar duizenden etuks vf»
worden. Als er agrarische producten ie
waarom breidt de regeerlng dan uit?
De fokveebeperklng drukt op vele veehouders
Een kijkje op de tribune van de wielerba an te Heemstede tijdens het arootp Mpi
heel zwaar, daar de toekennl
Mn jaar Is vastgeeteld
Velen L_rr__
en nu worden ae
velen 1-
T. B. C.-bestrijders komt een ruimere toewijzing
toe.
Mlliloenen worden er uitgegeven aan werkver-
echafflng en steunultkeeringen. zonder lete te
bereiken waardoor d« algemeene toestand verbe
tert. Wat wordt er gedaan om de oorzaak der
werkloosheid te voorkomen? Worden de vele mll-
lloenen. die voor werkobjecten gegeven worden,
vruchtdragend gemaakt voor de toekomst?
Duizenden werklooeen kon men plaatsen by de
boeren en tuinders, als hun bedryven productief
waren. Zoolang de bedryven verlies geven, kan
er geen opleving komen: de welvaart moet komen
vanaf den bodem, daarom zyn voor de agrarische
producten richtprijzen noodig om een bestaana-
mogeiykheld te verkrygen. De gemiddelde richt
prijs vwn 40 plus kaas zou f 30 en de minimum
prijs f M per 100 pond moeten zyn en de boter
00 cent per pond en de margarine 40 cent per
pond, behalve voor werkloozen.
Velen kennen den toestand der boeren niet.
Kleine boeren, daar hebben ze veel van gehoord,
maar grootere boeren van die 10 a 20 koelen hou
den. die worden over het algemeen voor kapita
listen gehouden, terwyi 90 pCt arme me nar hen
syn. die koelen houden, maar die meer schulden
hebbgn dan goed en na ai hun agpeld en zorg
nog geld moeten leenen om te kuflRen betalen,
zoodat boeren, die voorheen gefortuneerd waren,
geheel verarmen door de verueeen van hun be
drijf en dat hunner kinderen.
Staan de belangen van stad en dorp-nlet nauw
In verband met elkaar? Kan er welvaart tn de
steden zyn als er op het platteland geen bestaan
Is? Laten we hopen, dat de toestand door de
komende verkiezingen verbeterd zal worden, op
dat niet een groot deel van de plattelandache
bevolking verloren gaat.
Katholieke actie moeten wg voeren op so
ciaal terrein en In het gezinsleven, maag ook
in de politiek.
Over twee dagen, wordt uitgemaakt, welkr
beginselen de komende vier jaren ons land
zullen regeeren; de beslissing op het stembil
jet is de beslissing vóór of tegen God!
Communisten en nationaal-sociallsten belo
ven het besta» maar de eersten moordden de
Kerk in Rusland uit en de anderen trachten
haar in Duitschland levend te begraven. Fel
liet spr. zich uit over Mussert, die de gedragin
gen van het nationaal-socialisme in Duitsch
land goed praat en verdedigt, die zegt, dat hij
de Kerk en het vaderland zal redden, die zich
een groot man waant en de eenigste bekwame
kapitein, die het schip van staat kan besturen,
maar die nog nooit gevaren heeft. Hij Is óf een
dwaas óf een bewuste leugenaar óf een gehal
lucineerde en met iemand, die «en van deze
drie is. ging spr. niet in zee,''
Als men op 26 Mei in het stemhokje staat,
aldus eindigde spreker, en men kiest, dan kiest
de katholiek: Christus Koning! (Applaus).
Nadat de heer Commandeur Pater
maeus. wiens rede herhaaldelijk door geestdrif
tig applaus werd onderbroken, hartelyk had
bedankt, werd door 750 West-Frlesche leden van
De Graal een spel opgevoerd, getiteld: „In dit
teeken
De tekst van dit spel was. genomen uit de
Navolging van Christus, n.l. het 12e hoofdstuk
van het tweede boek en het 56ste hoofdstuk van
het derde boek. Het eerstgenoemde handelt
over den koninklijken weg van het heilig Kruis
en het andere over: dat men zich zelf ver
loochenen moet en Christus navolgen door het
Kruis.
De muziek van dit spel was geschreven door
den Hoogeerw. Heer J. C. W. v. d. Wiel, Deken
en Pastoor te Hoorn.
Het spel was verdeeld in drie tafereelen en
een proloog. Deze laatste werd gezegd door 125
groene glldeleden. Volgens de toelichting ver
beeldde het eerste tafereel het eerste enthou
siasme van jonge menschen, die de leer van
Christus’ Kruis voor het eerst hebben begrepen
en vol geestdrift en met edelmoedige overgave
Hem willen volgen, niet wetend van moeiiyk-
Op de laatet gehouden vergadering van den I*.
T. B. kon ik mijn voorstel inzake richtprijzen
voor de kaas niet verdedigen. Mijn verzoek, de
zuivel voor den akkerbouw te behandelen, werd
afgewezen. Het kwam nu op het eind van de
vergadering, toen vele veehouders waren vertrok
ken.
Al zes jaar lang z^jn de zuiveiboeren onrecht
vaardig. behandeld naar verhouding met de con-
sumptïemelkers en de akkerbouwers die hebben
richtprijzen en kragen veel meer voor hun pro
ducten. De toestand ia voor de 1 ndustrlemelkera
en kaasbereiders onhoudbaar, want voor een
melkprijs van om ei^ nabij 4 cent per liter kan
geen bedrijf bestaan. Duizenden boeren werken
al jaren voor niets en moeten nog veel geld toe
geven op hun bedrijven, zoodat duizenden boe
ren. die de verliezerT der bedrijven niet kunnen
blijven dragen, van hun famlllegroud zijn afge-
tfft Er Is geen medewerking van onze eigen orga
nisatie, om den toestand te verbeteren.
Is het hoofdbestuur niet vypllcht, den
melkprijs voor zuivelindustrie en consumptie-
melkers omhoog trachten te brengen, om zoo
doende voor een ieder het bestaan moge lijk te
maken?
De Crisis-Zui vel-Centrale
een melkprijs van 6 cent
Dit heeft geheel gefaald,
wij zoo doorgaan?
heid voor
landbouwproducten zijn richtprijzen gesteld. 1
waarom niet voor de kaas en de boter, wat heel
gemakkelijk en eenvoudig is uit te voeren met
medewerking van de regeerlng door een toeslag
op den uitvoer der kaas voor den export en het
sluiten van handelsverdragen ten gunste van den
landbouw De boeren zijn machteloos, ze zijn ge
heel in handen van den handel en van de groot-
industrieelen. Is er een land waar de margarine
zoo beschermd wordt als hier te lande? Honder
den ambtenaren worden er voor aangesteld, alle
maatregelen worden genomen, om de concurren
tie van de natuurboter uit den weg te ruimen
deor hooge belastingheffing en door ze zooveel
moge lijk het land uit t« werken. Niet omdat er
te veel boter is. onze productie is slechts voor
75 pCt voldoende voor eigen bevolking, zoodat
met medewerking van de regeerlng de boter ge
plaatst kan worden.
De ongezonde maatregelen, om eigen bodem-
produeten zoo zwaar te belasten, treft men in
buitenland niet aan.
Waar betalen de boeren zooveel belasting als
hier te lande? Alleen de grondbelasting is pl.m.
f 20 k f 33 per H.A., terwijl in Kngeland er geen
belasting op landerijen is; daar is de belasting
hoog op groote inkomens.
De politiek van aanpassen is vooi de boeren
bijpassen geweest en bij al dat aanpassen heeft
de regeerlng de belasting niet aangepast, al geven
de bedrijven verliezen, zoodat vele boeren en
tuinders genoodzaakt worden hun ouden familie-
grond af te staan aan grondspeculanten, die N.V.’a
voor dit doel hebben opgericht.
De veehouders moeten aanpassen en de regee-
ring geeft mlliloenen voor het droogmaken van
- - - - - geplaatst
veel zijn.
heden en strijd.
Bij het tweede tafereel is een echte sfeer
bezinning gekomen. Ze hebben hun eigen zwak
heid leeren kennen. Deemoedig scharen zij zich
rond het kruis en bidden om de gave der liefde,
die lijden wil om Jezus. Dan wijst Jezus' stem
hun den weg en in het derde tafereel komt dan
het bewustzijn, dat men Jezus deemoedig en
vol nederigheid moet volgen.
Het spel werd door de duizenden aanwezigen
met groote belangstelling gevolgd. Het werd uit
stekend uitgevoerd, zoodat niet de minste onor-
delijkheid storend kon werken.
De costuums der medespelenden waren met
smaak gekozen en droegen er toe b|j, dat van
het spel een bekorende indruk uitging.
Dit geeft ons aanleiding, te vragen waarom
we De Oraal niet meer in het Stadion zien
treden.
Aan het slot zongen de 750 meisjes en jonge
vrouwen het Credo, waar het publiek met
thousiasme mee instemde, zoodat het werd tot
één machtige geloofsbelijdenis, die klonk
Prachtig weer begunstigde Zondagmiddag
den 23sten Katholieken West-Friezen Landdag,
welke in de Oostpunt van West-Friesland, Enk
huizen, werd gehouden. Het prachtige V. E. V.
was met vele tientallen vlaggen en doeken een
fleurig en vrooljjk aanzien gegeven. Vrooljjke
marschmuzlek werd ten beste gegeven door ..St.
Caecilla” van Grootebroek, zoodat het met el
kaar reeds een feest was om op het terrein te
zijn.
Aan den Westkant van het terrein
groot wit doek gespannen met het
Iedere Katholiek heeft tot taak alles
stellen in Christus; zich zelf, zjjn
schen, de maatschappij. Midden op het groote
grastapijt stond, fel afstekend tegen den strak
blauwer, hemel, een meters hoog kruis, bestemd
tot middelpunt van het op te voeren graalspel,
maar tevens een symbool van dezen landdag,
die een onderdeel was van de Katholieke Actie
voor God.
Reeds een uur voor den tijd van aanvang
stroomden de Katholieken van West-Friesland
en ook van verder van Enkhuizen liggende ge
bieden samen en allengs vulden zich de vele zit-
en staanplaatsen, zoodat tenslotte een menigte
bijeen was van meer dam 4000 mannen en vrou
wen. Behalve te voet, was men natuurlijk ook
rijdend gekomen; de stallingen telden te zamen
2000 fietsen, 100 automobielen en 25 bussen.
Onder de aanwezigen telden we vele geeste
lijken, burgemeesters van omliggende gemeen
ten en verschillende autoriteiten.
Nog stroomde de menigte toe, toen de voor
zitter van het West-Friesche Landdagcomité,
de heer J. Commandeur, met den Christel ijken
groet den landdag opende en daarna allen, in
het bijzonder Pater Borromaeus de Greeve, die
een rede zou houden en de leden van de Graal,
hartelijk verwelkomde.
Na een uiteenzetting te hebben gegeven van
het doel van den landdag, uitte spr. den wensch,
dat het voor allen een vruchtbare middag zou
worden.
Na het zingen van het Landdaglied beklom
Pater Borromaeus de Greeve 't spreekgestoelte
onder het groote kruis, midden op het veld.
Over: BOEKEN. TUINDERH EN
ALGEMEEN BELANG
Duizend kruisvaarders uit verschillende ste
den van het Bisdom Haarlem hebben Zondag
in stralend zomerweer op de Wielerbaan te
Heemstede een Meifeest gehouden. De ontwer-,
per en algemeen leider daarvan, de heer Anton
Sweers. had daarvoor een groot aantal taferee
len gekozen, die er op gelukkige wijze in slaag
den een beeld te geven van het gezond en
schoon idealisme, dat deze frissche Jeugdbewe
ging bezielt, een idealisme, dat kemachtig door
Wlm Snitker in zijn „Kruivaart treed aan**
was samengevat met St. Mlchaëls vurigheid en
St. Jans balsturigheld en in de vreugd der
Sterke Vrouwe aan Christus Konlngs Rijk te
bouwen; zingende met tal van vrienden den
adeldom van het werk te vinden tot het kruis
ons op de wolken wacht. Van dit idealisme was
ook het hooge, zware, alles overheerschende
kruis, midden op het veld, in welks schaduw
alle zang en spel en dans en Ingetogenheid
der kruisvaarders zich voltrokken een voortref
felijk zinnebeeld.