Reveille
het Katholicisme
van
het om gaat
waar
De zaak,
Z.H. Exc. Mgr. J. P. Huibers
spoort aan tot eenheid
Gregoriusdag
te Alkmaar
De Katholieken één en onverdeeld
Meifeest van de
Kruisvaart
LANDDAG TE ENKHUIZEN
t
MAANDAG 24 MEI 1937
HAARLEM, 23 Mei 1937.
Voor Katholieke Actie
Ons partijprogram
474e STAATSLOTERIJ
-
Aan alle kerkkoren
benoorden het U
Aan mijne Diocessanen
Met den meesten nadruk roepen Wij U toe: Weest
toch eensgezind en bewaart mei nauwlettende zorg
Uwe zoo machtige eenheid ook op staatkundig gebied.
Laat U door niemand en door niets verleiden, om van
die eenheid af te wijken.
Door verdeeldheid worden onze hoogste en heilig
ste goederen in het grootste gevaar gebracht.
Luistert naar de herhaalde en ernstige en duide
lijke vermaningen van Paus en Bisschoppen, en toont,
ook bij de verkiezingen, dat gij als Katholiek Uw plicht
begrijpt en volbrengt.
Wij bidden om Gods Zegen over den verkiezings
dag, en Wij rekenen met vertrouwen op ieder van U.
f J. P. HUIBERS,
Bisschop van Haarlem.
Jr
4
ztyn.
0
■■M
I
titel.
rran
Vóór of tegen God
welke
in
JAC. GROEN Az.
Ine.
Gedaagde uitvoering te Heemstede
Ook dat
en-
Die doet alsof
T
en
de
In een volgend artikel meer.
WILL. K,
(Niet officieel)
O. W. BLONK
Iet» over de geschiedenis en de
plannen voor 8 September
Hoi-
rmer
aam
der
die
dit
1de.
drie
Zen kijkje op de tribune van de wielerbaan te Heemstede, tijdens het groote Mei
feest van de Kruisvaart. Onder de belangstellenden onderscheiden wij o.m. Mgr.
M. P. J. Möllmann, oud-vicaris-generaal van den Bisschop van Haarlem
ontroering, die zoovelen
van 1919 aangreep, toen
omgeving het Offertorium
9462 19631 20730
1125 8671 9411 15519
H.
veel
Op
kant
elfs
ge-
and
iaat
>ver
tot
or?
8.
l
i
I
ZIJ dient alleen, en dit lijkt ons niet verkeerd,
strak metrum en Is scherp rhythm lach. Er wordt
om de bewegingep te steunen, heeft daarom een
veel gewerkt met signalen en trompetgeschal en
doet daardoor wat Pruisisch aan. Er was echter
ook heel wat goede zangmuziek, eenvoudig en
pakkend en absoluut niet te modem. Vooral in
de passages, die goed gekend waren, kwamen er
goede kwaliteiten van de muziek te voorschijn.
Een definitief oordeel over de muziek dient ech
ter te worden opgeschort.
Onder de talrijke bezoekers waren behalve de
autoriteiten op het gebied der Jeugdbeweging In
het Haarlemsche Bisdom o m Z D-H. mgr. M P
J. Möllmann. oud-vicaris-generaal van den Bis
schop van Haarlem, de hoogeerw. heer plebaan
F. Fllbry, prof. dr. Alph. Steger, lid van de Eer
ste Kamer der Staten-Oeneraal. dr. E. A. M
Droog, wethouder van Heemstede en vele eer»
heeren geestelijken uit het geheele bisdom.
ven
Ing.
een
igen
oer
000
Daar
een
be-
ods-
nog
per
het
len
gen.
>ers-
Serk
stal
looi
den
luis-
ordt
L40
ebe-
der
ziek,
be-
.ol-
py-
uü-
ne-
15
kn
ort
komt, wanneer het leven niet gemakkelijk meer
verglijdt, dan staan ze tegenover God.
Het heldendom is tegenwoordig het merg vah
politieke en sociale stelsels, van het communis
me. het fascisme, nationaal-soclallsme en van
het socialisme. Maar nog erger dan dat Is, dat
et,a«Q bond gesticht, 1« .van Godloozan. die-op
allerlei geraffineerde mi
ken tegen God en die
tlek strijden tegen Kerk en priesters tot
godlooze heeft gemaakt. Zij, de Godloozen, wil
len de Kerk in "n vlammenzee werpen, haar tot
in de kleinste onderdeelen vernietigen. Er Is een
leger van strijden tegen God. en daarmee is het
satanisme officieel op aarde gevestigd.
lanlt^-en propaganda ma-
Caballero om zijn faria-
eere-
Op 'n drogen weg moet uw auto
bij 40 km per uur binnen 14
meter kunnen noppen. Maar bij
80 km per uur b die remweg
niet 32, maar 64 meter!
Na de kruisplanting en krulsvereering volgde
allereerst de betuiging van trouw aan het Va
derland In een vlaggengroet, culmlneerend In
het door allen gezongen Wilhelmus. Hierna volg
den. als afzonderlijke tafereelen, een ballenspel,
het lied van St. Michlel. het Gezin. Gemeen
schapszin, Marschlled, Springdans. Arbeid, rei-
oans. versierde wagenrennen, ballonnenwedstrijd
en galopdans WU zouden niet durven zeggen,
dat al deze spelen even goed geslaagd waren.
Naast enkele, die zich minder goed voor uitvoe
ring door jongens leenen. zooa.js sommige dan
sen (en de balonnenwedstrijd. 'die wel een aardig
effect gaf, maar waaraan toch beter door meis
jes dan door jongens van soms tegen de twintig
jaar kan worden deelgenomen) waren er vele,
cle imponeerden door hun prachtig en krachtig
rhythmisch bewegen, zooals het tafereel van den
prbeld en het ballenspel, of door levendig kleu-
tenspel en aardige constructies, aooals de ver
sierde wagenrennen, die een „open doekje" in
casseerden. en de galopdans.
Het feit, dat uit den aard der zaak de dul-'
zend kruisvaarders uit verschillende gemeenten
maar heel weinig gemeenschappelijk geoefend
hadden, deed zichtbaar afbreuk aan de vlotte en
onberispelijke afwerking, behalve daar waar de
jongens zich konden uitleven zooals In de.wa
ger, rennen. Telkens bleek, dat er onvoldoende
rol vastheid was en dit ontnam aan het geheel
5de klasse, 5de Ujst
Trekking van Maandag 24 Mei 1937
Hooce Pri^en
die t mogelijk moet maken méér arbeid
betere steunvoorzlenlngen te verschaffen.
En wat jlen land- en tuinbouw betreft alsof
1500.— 7248
1000.
400
200— 1652 16730 19449
100.— 1061 1296 1348 2313 3666 6034 7426
7937 8886 10073 13718 14353 15463 15334 20699
30616
van
Aardt.
Maar ook het nationaal-soclallsme, dat zich
opwerpt als de redder van bet menschdom. Is
met zijn heidensche geloofsbeweging een ver
schrikkelijk gevaar en een anti-Godsorganisatle.
In Duitschland worden de principes van de
Heidensche geloofsbeweging in de politiek op
genomen. Vele katholieken zijn in den aanvang
door het Natlonaal-Sociallsme. dat zich z.g. stel
de op het beginsel van positief Christendom,
misleid, maar nu heeft Baldur von Schirach
verklaard, dat het natinaal-socialisme met het
Christendom niets meer te maken heeft, terwijl
de beweging van Ludendorff tot een staatsgods
dienst is verklaard. Betreffende de persoons
verheerlijking in Duitschland herinnerde spr.
aan de encycliek van Z.H. den Paus, waarin
deze zei, dat God spotlacht met dengene, die
zich naast hem tracht te stellen, terwijl spr.
verder herinnerde aan de verschrikkelijke ver
volgingen van priesters en kloosterlingen in
Duitschland en de aandacht vestigde op de sa
tanische werking van de z.g. schandaalproces-
sen. Ook dit alles is actie tegen God!
«n-
-11.
len
1.10
-19
- 3
rc-
I*r
ls-
Hler in Nederland hebben we de N. S. B die
met vage beweringen en beginselen nog wel
wat christelijk doet, maar die. wanneer ze aan
de macht zou komen, ons stellig de religieuze
Vrijheid sou ontnemen.
Spr. vroeg zich af, of er nog wel verschil is
tusschen een modernen beschaafden heiden en
een wilde uit de oerwouden en hij meende geen
verschil te kunnen ontdekken.
Overal is actie tegen God, ook in Nederland
Wat moeten we daar tegen doen? We hebben
een leus: ..Voor God”, maar een leuse oander
actie en strijd, is van geen waarde. We moeten
een actie voeren van geloofsbelijdenis on van
geloofspractijk
De teksten voor de tafereelen waren geleverd
door Gabriel Smit en Dra Snitker. de muziek
was voor het allergrootste deel van den heer
Marius Monnikendam en voor een klein gedeel
te van pater Arthur Mertens O.F.M.; het décor
en de versieringen van Harry Sterk.
Dit Meifeest van Anton SweerS had de veel
vuldig voorkomende fout T>ij massa-bewegings
spel: de eentonigheid, weten te vermijden. In
een vlug tempo en bonte rij volgden de spelen
dansen, manifestaties en zinnebeeldige voorstel-
lirfgen elkander op en aan alle zijden van het
veld werd het oog geboeid en de aandacht vast
gehouden door kleurige, sierlijke, beweeglijke
groepen en standen, die alle samenvloeiden tot
één sympathiek tableau. Een goed idee om die
eentonigheid te weren was het b.v. om tijdens
de eerste, weinig actie vragende voorstellingen
een groot aantal kruisvaarders op versierde
fietsen, ieder voorzien van een letter, rond het
veld te laten rijden om den toeschouwers aan
te geven wat op het middenterrein werd voor
gesteld. Maar ook droeg daartoe het uitstekende
décor van den heer Sterk bxj.
Nog stroomde de me
zitter van het West-
de heer J. Commandeur, met den Christelijken
groet den landdag opende en daarna allen, in
het bijzonder Pater Borromaeus de Greeve. die
een rede zou houden en de leden van de Graal,
hartelijk verwelkomde.
Na een uiteenzetting te hebben gegeven van
het doel van den landdag, ultte spr. den wensch.
dat het voor allen een vruchtbare middag zou
worden.
Na het zingen van het Landdag'led beklom
Pater Borromaeus de Greeve t spreekgestoelte
onder het groote kruis, midden op het veld.
Een reveille
1
tviiniY- ,V.
de kwiekheid en daarmede den gloed en de be
zieling. die deae soort vertooningen behoeft. Der-
gelijke spelen moeten vooral ongedwongen zijn,
maar door het gebrek aan oefening lag er een
zekere matheid, soms onbeholpenheid over.
Het best waren de „acteurs" in de religieuze
tableaux en de groote ernst, de Indrukwakken-
4
de rust, de toewijding, waarmede de spreek
koren gezegd werden en de handelingen ver
richt werden, was bewonderenswaardlg en In
dit verband leek de kinderlijke bloemenhulde
bij de ietwat te lang gerekt Maria-hulde
op een schilderij van Toorop met devotie, bid
dende door het leven vergrijsde, maar op God
vertrouwende mannen.
Voor het zeggen der koren en het zingen der
liederen beschikte men over goede krachten.
Een luidspreker zorgde. dat het gesprokene
overal gemakkelijk kon worden gevolgd. wet
voor de bezoekers zeer aangenaam was. bevor
derlijk voor het goed volgen en begrijpen en
ongetwijfeld bijdroeg tot het welslagen van den
middag
De heer Marius Monnikendam leidde zelf de
uitvoering van zijn muziek en beschikte over
de harmonlevereeniglng ,.8t. Caecilia". Maar de
onvoldoende voorbereiding en de ook onder
ander opzicht ongunstige omstandigheden, ma
ken het moeilijk een oordeel te geven. Het
scheen ons echter toe. dat zij voor het doel seer
geschikt is in ^en omgeving als deze.
niet Juist de Kath. fractie voor de exportbe
vordering van onze bodemproducten Is opgeko
men, alsof niet juist deze dringt tot opheffing
van de Staatsbemoeiing In het land- en tuin
bouwbedrijf. Doch niet om dit bedrijf weer
Prijs te geven aan de ongebonden concurrentie
en afbraakpriJaen. maar om daarvoor bedrüfs-
beschennlng en een ordening in de plaar* te
steden, berustende op het bedrijfsleven zelf,
slechte onder sanctie van de Overheid als waak
ster voor het algemeen belang.
En alsof men nu de gewenschte verbeterin
gen, opheffing of verlichting In de nooden van
de bedrijven en de gesinnen zal verkrijgen
do<* het brengen van een paar eenlingen In de
Kamer, dis daar nog nooit Iets hebben bereikt
en die ook In de toekomst niets zullen berei
ken.
Intusschen bestaat In onze provincie tsuv. den
land- en tuinbouw dit gevaar niet. Er is niet
eers een lijst, wfearop de katholieken hun stem
zouden kunnen uitbrengen. Zij souden dan
llnksch moeten stemmen» Voor zoover nu voor
anderen de gelegenheid nog wel bestaat, heeft
7*en La.v. de belangen die men denkt voor te
staan, dit te bedenken, dat onthouding van
Katholieke stemmen aan de Katholieke Staats
partij nimmer een positief en altijd een negatief
resultaat geeft.
Waar komt bet op aan? Er is één groot Kath
bloc, dat alle rangen en standen omvat. Met
oen program, dat zich In het economische ook
naar de Kath. beginselen richt. Voor allen is
er de plicht om zich te baseeren op de begin
selen van rechtvaardigheid en liefde en dus
bijzonder de belangen van de economisch zwak
keren In het oog te houden.
Welnu: de stuwing, het dringen naar een
economische politiek in dezen geest, de Kath
invloed bij de vorming van een Regeering en
op het beleid van de Regeering. zal onweer
staanbaarder zijn naar de mate zich de Ka
tholieken hiervoor aaneensluiten. Verbrokkeling
beteekent aftgaak van dien Kath. invloed en
dus minder kans om wat men wenscht,
vervulling te brengen.
Zoo bezien kan het tot geen enkel nut lel
den, Integendeel Is de stem op een splintergroep
een verloren stem. De katholieken een en on
verdeeld, dat Is het waarmede wij onze hoogere
belangen, maar ook onze stoffelijke belangen
kunnen dienen.
■w—ij den huldigen, verwarden, economischer!
L4 toestand der geheele wereld moet het
voor den katholieken kiezer een groote
geruststelling zijn een velllgen leidraad te vin
den In het programma dér R. K. Staatsparty
Dit programma Is, wat het economische ge
deelte aangaat, geheel gebaseerd op de zeker
heid, dat de voor-oorlogsche toestanden op het
gebied der handelsixrlltiek niet meer In den-
zelfden vorm zullen terugkeeren en uit dien
hoofde door den Staat eveneens een geheel an
der beleid moet worden gevoerd. Staten als
Rusland en Spanje zijn voor een normaal eco
nomisch verkeer afgesloten. Duitschland is van
wege zün deviezenmoeliykheden als Consument
voor de wereldmarkt uitgeschakeld; terwijl En
geland met zijn groote koloniale gebieden een
dusdanige protectioneele politiek moet voeren,
dat de bultenlandsche Importeur aldaar slechts
noode wordt geduld.
Ook op zuiver binnenlandse!) terrein zijn
sinds den oorlog belangrijke wijzigingen Inge
treden, welke door de crisis nog zijn geaccen
tueerd, zoodat de euvelen der werkloosheid en
rincipieel-katholieken, katholieken. die
LJ goed hun geloof beleven en belijden, we-
A ten en beseffen dat het bjj deze verkie-
nngen, méér dan ooit tevoren, gaat om de hoo
gere belangen, die hen vóór alles dierbaar en
heilig zijn. Goddank la het 'katholieke volk
voor het overgroote deel
goed Roomach. Voor hen
Is de venijnige geloofs
vervolging in Duitsch
land en de wijze waarop
de N. 8. B. allee wat
daar de Kerk en den
godsdienst wordt aange
daan verdedigt of ver
goelijkt, voldoende be-
w'ijs dat hun hoogere be
langen M de N. s. B
evenmin veilig zijn als bij
Communisme en Socialisme.
WU hebben dus wat dit betreft groot vertrou
wen in een goeden uitslag: de princlpieel-ka-
tholieken (en alleen van hen immers zal de
Kath. Staatspartu steun mogen verwachten)
sullen alle partijen, die zich niet stellen op de
positief-katholleke beginselen links laten lig
gen en de groote strijd onzer dagen zal hen
juist prikkelen om tot den laatsten man op te
komen en te doen wat hun katholieke plicht is.
En nu zou het toch jammer zijn, wanneer er
nog enkelen zouden zijn die toch hun stem (ge
heel vergeefs en zonder eenlg nut) zouden ge
ven aan splintergroepjes, die zich nog als ka
tholiek aandienen. Dezen smalen op de Kath.
eenheid en spreken zelfs van eenheidsgeloei,
maar het is dan toch maar zoo dat de Bis
schoppen ons bezworen hebben één te zijn op
politiek gebied. Juist met het oog op die hoo
gere belangen.
Er zullen toch hoogst gewichtige redenen
moeten zijn om die dringende vermaning in
den wind te slaan.
De stoffelijke nooden zijn het dan. waarop
men zich beroept. Alsof de Kath. Staatspartij
niet al het mogelijke heeft gedaan om deze te
r- verzachten, als de Kath. fractie (die een min
derheid vormt en dus niet alles kan) niet
voortdurend gedrongen heeft In de richting van
een krachtiger economische politiek, de eenlge
die t mogelijk moet maken méér arbeid en
Ttgenovtr het heidendonp
GeloofsbelijdenisIk geloof
in God, Schepper
Hemel en
Duizend kruisvaarders uit verschillende ste
den van het Bisdom Haarlem hebben Zondag
in stralend zomerweer op de Wielerbaan te
Heemstede een Meifeest gehouden. De ontwer
per en algemeen leider daarvan, de heer Anton
Sweers. had daarvoor een groot aantal taferee
len gekozen, die er op gelukkige wijze in slaag
den een beeld te geven van het gezond en
schoon idealisme, dat deze frissche Jeugdbewe
ging bezielt, een idealisme, dat kernachtig door
Wim Snitker in zijn ..Krulvaart treed aan"
was samengevat met St. Michaels vurigheid en
8t. Jans balsturigheid en in de vreugd der
Sterke Vrouwe aan Christus Konlngs Rijk te
bouwen; zingende met tal van vrienden den
adeldom van het werk te vinden tot het kruis
ons op de wolken wacht. Van dit Idealisme was
ook het hooge, zware, alles overheerschende
kruis, midden op het veld. In welks schaduw
alle zang en spel en dans en ingetogenheid
der kruisvaarders zich voltrokken een voortref
felijk zinnebeeld.
S n*
k f
Katholieke actie moeten we voeren op so
ciaal terrein en in het gezinsleven, maar ook
In de politiek.
Over twee dagen wordt uitgemaakt,
beginselen de kamende vier jaren on* land
zullen regeeren; de beslissing op het stembil
jet is de beslissing vóór of tegen God:
Communisten en pationaal-soclallsten belo
ven het beste, maar de eersten moordden de
Kerk In Rusland uit en de anderen trachten
haar in Duitschland levend te begraven. Fel
liet spr zich uit over Mussert. die de gedragin
gen van het nationaal-socialisme In Duitsch
land goed praat en verdedigt, die zegt, dat hij
de Kerk en het vaderland zal redden, die zich
een groot man waant en de eenlgstc bekwame
kapitein, die het schip van staat kan besturen,
maar die nog nooit gevaren heeft. HU Is óf een
dwaas óf een bewuste leugenaar óf een gehal
lucineerde en met iemand, die een van deze
drie is. ging spr niet in zee
Als men op 26 Mei in het stemhokje staat,
aldus eindigde spreker, en men kiest, dan kiest
de katholiek: Christus Konlng! tApplaus).
Minder dan ooit, aldus spr., kunnen we in
dezen tijd de sfeer van de gewestelUke Katho
liekendagen missen; In dezen tijd, waarin het
Katholiek geloof moet worden versterkt tegen de
*ele aanvallen, die als een tornado over het
'and en de wereld varen. De landdagen zUn
dar ook geen teeken van leven, maar een re
veille. Is het niet ontstellend, dat we den kreet
moeten heffen: Voor God? Dat na zooveel
eeuwen van beschaving en na zulk een gewel
dige technische ontwikkeling een mensch tot
Luclferist kan worden gekroond, dat hU In af-
■chuwelUke zelfoverschatting en verwaandheid
*>et af moet leggen tegen den neger, die In zijn
heldendom tenminste nog zijn eigen nietigheid
ri'kent? Het is alles inderdaad ontstellend,
maar het is waar.
Na 19 eeuwen apostolaat en missioneering In
de landen buiten Europa, is er nu een nieuw
heldendom ontstaan In onze eigen christelUke
samenleving Na 19 eeuwen zün er men-
•chen. die onverschillig en niet wetend langs
onze kerken en kathedralen gaan, die een wet
telijk en ulterlUk fatsoen kennen, maar overi-
8*ns leven en sterven als redelooze wezens,
“ooit ergens bU stil staan en nooit vragen
»*ar heen? Wanneer geen feUe tegenslagen
hun leven tot een verandering brengen, leven
Te'e menschen als koelen in een weide, tevre-
^*0, dat er gras is. Maar wanneer bet conflict
Nadat de heer Commandeur Pater Borro
maeus. wiens rede herhaaldelUk dóór geestdrif
tig applaus werd onderbroken, hartelijk had
bedankt, werd door 750 West-Friesche leden van
De Graal een spel opgevoerd, getiteld: „In dit
teeken
De tekst van dit spel was genomen uit de
Navolging van Christus, n.l het 12e hoofdstuk
van het tweede boek en het 56ste hoofdstuk van
het dfrde boek. Het eerstgenoemde handelt
over den koninklUken weg van het heilig Kruis
en het andere over: dat men zich zelf ver
loochenen moet en Christus navolgen door het
Kriils.
De muziek van dit spel was geschreven door
den Hoogeerw. Heer J. C. W. v. d. Wiel, Deken
en Pastoor te Hoorp.- ïiV 13 1
Het spel <as Verdeeld in drie taléreélan en
een proloog. Dete laatste werd gezegd door 125
groene glldeleden. Volgens de toelichting ver
beeldde het eerste tafereel het eerste enthou
siasme van Jonge menschen. die de leer van
Christus’ Kruis voor het eerst hebben begrepen
en vol geestdrift en met edelmoedige overgave
Hém willen volgen, niet wetend van moellUk-
heden en strijd.
BU het tweede tafereel is een echte sfeer van
bezinning gekomen Ze hebben hun eigen zwak
heid leeren kennen. Deemoedig scharen zU rich
rond het kruis en bidden om de gave der liefde,
die lijden wil om Jezus. Dan wu*t Jezus’ stem
hun den weg en in het derde tafereel komt dan
het bewustzijn, dat men Jezus deemoedig en
vol nederigheid moet volgen.
Het spel werd door de duizenden aanwezigen
met groote belangstelling gevolgd. Het werd uit
stekend uitgevoerd, zoodat niet de minste onor-
delUkheid storend kon werken.
De costuiuns der medespelenden waren met
smaak gekozen en droegen er toe bU. dat van
het spel een bekorende indruk uitging
Dit geeft ons aanleiding, te vragen waarom
we De Graal niet meer In het Stadion zien op
treden.
Aan het slot zongen de 750 meisjes en Jonge
vrouwen het Credo, waar het publiek met
thousiasme mee Instemde, zoodat het werd tot
één machtige geloofsbelijdenis, die klonk over
de daken van het stadje Enkhuizen, in de ooren
van ieder en verder omhoog in de blauwe lucht
naar den Hemel.
bit was het slot van den drie-en-twlntigsten
West-Frieschen Katholiekendag en een goed
slot, dat paste in het kader van de actie: „Voor
God!”
Het geloof moeten we belijden. tegen den
spotlach van de ongeloovigen in. die met al zijn
kennis nog niet het antwoord weet op de eer
ste vraag van den catechtanns, die den aar-
■prong van alle natonrgebearen nog niet kan
aanwiixen en de oorzaak van alle* nog niet kan
verklaren.
Lach ze uit. die dwazen, die niet alleen niet
denken, maar ook doen als een kip zonder kop.
Ze hebben zich zelf tot god gemaakt, maar gaat
er dan niets in, hen om. wanneer vliegmachines
In ravUnen vallen en luchtschepen ter aarde
storten, als zooveel bewijzen van de majesteit
Gods? Daartegenover moet onze geloofsbelijde
nis staan: Ik geloof In God. den Schepper van
Hemel en Aarde.
Spr. herinnerde aan de heiligschennis te
Utrecht. waarbU een lafaard op het altaar
eener kerk een brochure neerlegde met het op
schrift: De misdaden van God. Is HU een mis
dadiger. die ons eiken dag de vreugde van het
leven geeft, die de zon laat schijnen, bloemen
en boomen laat groeien, die Zün genaden over
ons uitstort en ons alle dagen zegent?
Wü. West-Friezen. dulden het niet meer, dat
men God smaadt, en we willen ons niet mqpr
schamen tegenover Hem en we zullen tegenover
het heldendom onze geloofspractük stellen. Wu
willen het heidendom boycotten. Actie moeten
we voeren, niet met bommen en machinegewe
ren, want wU Katholieken zün niet geweldda
dig. maar we houden ons aan hetgeen Z.H. de
Paus ons gezegd heeft.
On» beete Man. Vader.
Behuwd-, Groot-, Overgroot
vader en Broer
HEBMANVB HENBICU8
AMBBN
Echtgenoot van
Maria PW re nel la Hekma
Janaaen
ia heden, in den ouderdom
van,79 jaar. eesteund door de
Genademiddelen der H Kerk,
een beter leven ingegaan.
WIJ moeten den Goeden
God danken voor bet vele
goede, dat wij tn het geze
gend leven van den over
ledene hebben ontiangen.
Amsterdam. 22 Mei 1937
Huidenntraat e bov.
Uit aller naam
M P. H AMSEN -
JANSSEN
lag 25 Met.
[uidens traat
,Jn dit teeken....**
Profundi* Dtnsdi
van 34 uur. H:
6 boven.
Rozenkransgebed Dinsdag
avond 35 Mei. 8 uur tn de
Parochiekerk van den H.
FranciKU* Xaverlue (Krijt
berg). Singel 446. A’dam.
Ol tvaartdlenaten in desa
Kerk op Woensdag 36 Mei te
half 8. 8 uur en half 3. waar
van om half 9 gesongen Re
quiem Hierna begralenl* om
kwart voor 11 op de R K.
Begraafplaats St. Barbara.
Geen bloemen
Gaarne H.H. Missen en gebed
Prachtig weer begunstigde Zondagmiddag
den 23sten Katholieken West-Friezen Landdag,
welke in de Oostpunt van West-Frlesland. Enk-
huizen, werd gehouden. Het prachtige V. E. V.
was met vele tientallen vlaggen en doeken een
fleurig en vroolük aanzien gegeven. Vroolüke
marschmuziek werd ten beste gegeven door ,.St.
Caecilia” van Grootebroek, zoodat het met el
kaar reeds een feest was om op het terrein te
zün.
Aan den Westkant van het terrein was een
groot wit doek gespannen met het opschrift:
Iedere Katholiek heeft tot taak alles te her
stellen in ’‘Christus; zich zelf, zün medemen-
■chen, de teaatschappü- Midden op het groote
grastapüt stond, fel afstekend tegen den strak
blauwen hemel, een meters hoog kruis, bestemd
tot middelpunt van het op te voeren graal spel,
maar tevens een symbool van dezen landdag,
die een onderdeel was van de Katholieke Actie
voor God.
Reeds een uur voor den tüd van aanvang
stroomden de Katholieken van West-Frlesland
en ook van verder van Enkhulzen liggende ge
bieden samen en allengs vulden zich de vele rit
en staanplaatsen, zoodat tenslotte een menigte
byeen was -Van meer dan 4000 mannen en vrou
wen. Behalve te voet, was men natuurlük ook
rUdend gekomen; de stallingen telden te zomen
2000 fietsen. 100 Automobielen en 25 bussen.
Onder de aanwezigen telden we vele geeste
lijken. burgemeesters van omliggende gemeen
ten en verschillende autoriteiten.
toe. toen de voor
re Landdagcomlte.
te ver doorgevoerde mechanisatie v*l zeer
scherp aan het licht traden.
Nu sinds de devaluatie, die door verschillende
deskundigen niet als doel is voorgehouden, doch
uitsluitend als middel om het vastgeloopen
bedrijfsleven wederom op gang te helpen. Inder
daad een onmiskenbare verbetering in het han
delsverkeer is ingetreden, moet met alle kracht
gestreefd worden niet alleen naar het herwin
nen der bultenlandsche afzetgebieden, maar
ook naar ordening van het binnenlandsche be
drijfsleven. teneinde het hervallen in vroeger
gemaakte fouten te voorkomen en door het
banen van nieuwe wegen, door het beoefenen
van sociale rechtvaardigheid en naastenliefde
het dikwerf wroed-dynamisch karakter
maatschappü te stablliseeren. Een leder,
onbevooroordeeld het partij programma op
onderhavige onderdeel naslaat zal ervaren, dat
dit punt, gesteund door de uitspraken van
meerdere encyclieken, aan alle te stellen etechen
volledig voldoet. Daaruit volgt dat elke katho
liek, afkeerlg als hü behoort te zün van een
ongebonden liberalisme, ook al gaat het soms
gepaard met opoffering van persoonlüke be
langen, den heiligen plicht heeft dit program
me te steunen en dus zal stemmen op No. 1
van Lijst L
Het groote belang dat wü zien in den aa.
Gregoriusdag voor den kerkzang en dus voor
den eeredlenst doet ons gaarne plaatsing ver-
leenen aan eenlge artikeltjes door den vol-
yverigen secretaris van het uitvoerend comité
tot propageerlng van dezen dag geschreven.
Ongeveer een maand geleden maakten we in
dit blad bekend, dat er plannen gemaakt wer
den een regionalen Gregoriusdag te organlsee-
ren van de dekenaten benoorden het IJ. En
onwillekeurig vroeg menigeen zich af: Waar
komt dat plan nu Ineens vandaan? Laten we al
dadel Uk bekennen: t kwam zoo maar niet op
een* aangewaald. Het zat al lang; de kiem was
er al in 1919, maar och, hoe gaat dat? U kent
de eeuwige geschiedenis van uitstellen en af
stellen. van ongunstige omstandigheden enz.
Er. tóch was er animo na dien prachtig ge
slaagden Gregorius-dag voor het dekenaat Alk
maar In September 1919. „Zooiete moest elk
jaar gebeuren!" werd er In alle toonaarden ge
zongen en gespeecht. Maar zooals reeds ge
zegd: daar bleef het bü; het wilde niet. Dat
was jammer, want 1 üzer was smeedheet en...
het werd niet benut Ondertusschen werd er
van zeer vele zijden, niet in t minst van gees-
telüken kant, eens geïnformeerd, wanneer er
weer eens iets voor den moeien Gregoriaan-
schen zang gedaan zou worden De Gregorius-
Vereenlglng, bét aangeweaen lichaam voor der-
gelüke actie, was natuur 1 Uk van goeden wil.
maar hoe de gedachte om te zetten tn de daad?
Hoe dus een manifestatie op touw te zetten,
die haar stem zou laten hooren en haar invloed
laten gelden, niet bü een enkel koor, maar bü
tientallen koren? Dét was het probleem.
Want laten we openhartig zün: heel veel om
ons eens eerlük te controleeren en zoo ncodlg
even eerlük te verbeteren, doen wü zangen niet.
Uitgezonderd enkele gelukkigen, die er toe kun
nen komen een paar dagen van niet te beschrij
ven blije verrukking door te brengen bü de pa
ten Benedlctünen in Ooaterhout. blüven we
maar voortsjokken, zingen we min of meer ge
staagd onze meerstemmige muziek en vooral
mln of meer geslaagd onte solo-partüen. En 't
Gregoriaansch. nou ja, dat doen we zoo maar
op ons eigen houtje, met eigen opvatting van
tempo, uitspraak, dynamiek enz. En zoo krügen
we als resultaat, véükk tenminste: zooveel direc
teuren, zooveel opvattingen. Laten we er dade-
lük aan toevoegen: 't is moeliyk, dat Grego
riaansch. t eischt veel opoffering, wegcüfering
van jezelf, t gruwt van alle theatraal en
pathetisch gedoe; t vraagt een simpele over-
gave van heel je eigen Ik. een bijkans klnder-
lüke naieveteit. Vroeger, vóór de Motu Propno
van Plus X. Helllgér gedachtenis, ja, toen was
’t anders, toen vierde de zelfverheerlyking hoog
te. toen werden er triomfen gevierd en lauwe
ren geoogst In de scheppingen van een Verhuist,
een Vlotta en zoovele anderen. Toenmaar:
das 1st dagewesen. En: gelukkig! mogen we wel
zeggen. Om op ons chapltre terug te komen: t
Gregoriaansch is dus lastig Maar zangers rijn
't óók. geen haar minder. En daarom is ’t zoo n
heksentoer. Soo maar, een-twee-drie op dat ge
bied iets te bereiken. En als de Paters Bene
dlctünen nu maar eens als troubadouren van
den kerkzang zouden rondtrekken van stad tot
stad, van dorp tot dorp, dan zou 't wel anders
worden En als de radio af en toe nu eens een
staaltje van perfect-ultgevoerd Gregoriaansch
gaf. maar de zangers, die door middel van dit
wonder der techniek hun stem laten hooren,
beschouwen we als collega, d wz. zelden apos
telen, heel vaak: martelaars. Zóó is dus. kort
geschetst, de toestand op heel veel kerkkoren.
En op die manier is 't niet te verwonderen, dat
als ’t maar half mogelük is. heelc passages uit
de Graduale, de herhaling van den Introïtus
enz. gereciteerd worden. Reclteeren. dat is: de
redding In den nood, de uitkomst In een moei-
lüke zaak. _t Ziet er nogal ingewikkeld uit**,
concludeerde een zanger, die met gefronst voor
hoofd en geheimzinnige .loopjes" neuriënd, z'n
kennersblik!! over een bladzyde Gregoriaansch
liet gaan. „O. dan reciteer Je ’t maar" was ’t ge
decideerde antwoord. En toch wat is deze mu
ziek. mits goed en pleus gezongen, wondermooi I
Schryver dezes herinnert zich nog de machtigs
op den Gregoriusdag
een der koren uit de
(Jubilate) van den
tweeden Zondag na Driekoningen zong. En dat
ging zóó maar, zonder de minste pretentie, door
die heel eenvoudige menschen. die, misschien
onbewust, een juweeltje te hooren gaven van
vlekkelooee harmonie, welke toch op stuk van
zaken de essence Is van ware Kunst «Met
hóófdletter svp. zetter!) Ik behoef trou
wens maar even te wüzen op ’t Puer natus
van Kerstmis, t Haec dies en de Sequentta van
Paachen. t Pater Noster (waarvoor Richard
Wagner meen ik. ai zün composities cadeau
wilde geven, als hü zooiets gecreëerd had) enz.
enz.: 't zou een gebed zonder einde wor
den. als we slechts een heel gering gedeelte
van de bükans elndeloooe rij trachtten op t«
sommen.
Conclusie I dus: Gregoriaansch is lastig,
maar.... moot. Conclusie II: Er wordt weinig,
althans niet genoeg aan gedaan En ten derde:
er móét iets gedaan worden. De vraag is nu
alléén maar: hóé? Als nu de koorzangers van
onze drie stellingen overtuigd zyn en ik zou
er wat om durven verwedden, dat zü t zün
en als we nu reeds mogen constateeren, dat t
antwoord op het: hoe? al zoo goed als in kan
nen en kruiken Is. dan mag met groot optimis
me t resultaat van den Gregoriusdag 1937 te
gemoet gezien worden. Dan kan deze geen échec
worden.
Schooner apologie van *t Gregoriaansch dan
de bekende bekeerling Huysmans gaf in zyn
JEn route” Is nauwelüks denkbaar,
plaatst hü een Dies Irae. een Te Deum,
Venl Creator zonder aarzelen naast de
roemdste meesterwerken van de grootmeesters
der muziek: Beethoven, Liszt en zonder aarze-
len ook geeft hü aan de eerste verreweg
voorkeur.