Reveille het Katholicisme van het om gaat waar De zaak, Z.H. Exc. Mgr. J. P. Huibers spoort aan tot eenheid Gregoriusdag te Alkmaar De Katholieken één en onverdeeld Meifeest van de Kruisvaart LANDDAG TE ENKHUIZEN t MAANDAG 24 MEI 1937 HAARLEM, 23 Mei 1937. Voor Katholieke Actie Ons partijprogram 474e STAATSLOTERIJ - Aan alle kerkkoren benoorden het U Aan mijne Diocessanen Met den meesten nadruk roepen Wij U toe: Weest toch eensgezind en bewaart mei nauwlettende zorg Uwe zoo machtige eenheid ook op staatkundig gebied. Laat U door niemand en door niets verleiden, om van die eenheid af te wijken. Door verdeeldheid worden onze hoogste en heilig ste goederen in het grootste gevaar gebracht. Luistert naar de herhaalde en ernstige en duide lijke vermaningen van Paus en Bisschoppen, en toont, ook bij de verkiezingen, dat gij als Katholiek Uw plicht begrijpt en volbrengt. Wij bidden om Gods Zegen over den verkiezings dag, en Wij rekenen met vertrouwen op ieder van U. f J. P. HUIBERS, Bisschop van Haarlem. Jr 4 ztyn. 0 ■■M I titel. rran Vóór of tegen God welke in JAC. GROEN Az. Ine. Gedaagde uitvoering te Heemstede Ook dat en- Die doet alsof T en de In een volgend artikel meer. WILL. K, (Niet officieel) O. W. BLONK Iet» over de geschiedenis en de plannen voor 8 September Hoi- rmer aam der die dit 1de. drie Zen kijkje op de tribune van de wielerbaan te Heemstede, tijdens het groote Mei feest van de Kruisvaart. Onder de belangstellenden onderscheiden wij o.m. Mgr. M. P. J. Möllmann, oud-vicaris-generaal van den Bisschop van Haarlem ontroering, die zoovelen van 1919 aangreep, toen omgeving het Offertorium 9462 19631 20730 1125 8671 9411 15519 H. veel Op kant elfs ge- and iaat >ver tot or? 8. l i I ZIJ dient alleen, en dit lijkt ons niet verkeerd, strak metrum en Is scherp rhythm lach. Er wordt om de bewegingep te steunen, heeft daarom een veel gewerkt met signalen en trompetgeschal en doet daardoor wat Pruisisch aan. Er was echter ook heel wat goede zangmuziek, eenvoudig en pakkend en absoluut niet te modem. Vooral in de passages, die goed gekend waren, kwamen er goede kwaliteiten van de muziek te voorschijn. Een definitief oordeel over de muziek dient ech ter te worden opgeschort. Onder de talrijke bezoekers waren behalve de autoriteiten op het gebied der Jeugdbeweging In het Haarlemsche Bisdom o m Z D-H. mgr. M P J. Möllmann. oud-vicaris-generaal van den Bis schop van Haarlem, de hoogeerw. heer plebaan F. Fllbry, prof. dr. Alph. Steger, lid van de Eer ste Kamer der Staten-Oeneraal. dr. E. A. M Droog, wethouder van Heemstede en vele eer» heeren geestelijken uit het geheele bisdom. ven Ing. een igen oer 000 Daar een be- ods- nog per het len gen. >ers- Serk stal looi den luis- ordt L40 ebe- der ziek, be- .ol- py- uü- ne- 15 kn ort komt, wanneer het leven niet gemakkelijk meer verglijdt, dan staan ze tegenover God. Het heldendom is tegenwoordig het merg vah politieke en sociale stelsels, van het communis me. het fascisme, nationaal-soclallsme en van het socialisme. Maar nog erger dan dat Is, dat et,a«Q bond gesticht, 1« .van Godloozan. die-op allerlei geraffineerde mi ken tegen God en die tlek strijden tegen Kerk en priesters tot godlooze heeft gemaakt. Zij, de Godloozen, wil len de Kerk in "n vlammenzee werpen, haar tot in de kleinste onderdeelen vernietigen. Er Is een leger van strijden tegen God. en daarmee is het satanisme officieel op aarde gevestigd. lanlt^-en propaganda ma- Caballero om zijn faria- eere- Op 'n drogen weg moet uw auto bij 40 km per uur binnen 14 meter kunnen noppen. Maar bij 80 km per uur b die remweg niet 32, maar 64 meter! Na de kruisplanting en krulsvereering volgde allereerst de betuiging van trouw aan het Va derland In een vlaggengroet, culmlneerend In het door allen gezongen Wilhelmus. Hierna volg den. als afzonderlijke tafereelen, een ballenspel, het lied van St. Michlel. het Gezin. Gemeen schapszin, Marschlled, Springdans. Arbeid, rei- oans. versierde wagenrennen, ballonnenwedstrijd en galopdans WU zouden niet durven zeggen, dat al deze spelen even goed geslaagd waren. Naast enkele, die zich minder goed voor uitvoe ring door jongens leenen. zooa.js sommige dan sen (en de balonnenwedstrijd. 'die wel een aardig effect gaf, maar waaraan toch beter door meis jes dan door jongens van soms tegen de twintig jaar kan worden deelgenomen) waren er vele, cle imponeerden door hun prachtig en krachtig rhythmisch bewegen, zooals het tafereel van den prbeld en het ballenspel, of door levendig kleu- tenspel en aardige constructies, aooals de ver sierde wagenrennen, die een „open doekje" in casseerden. en de galopdans. Het feit, dat uit den aard der zaak de dul-' zend kruisvaarders uit verschillende gemeenten maar heel weinig gemeenschappelijk geoefend hadden, deed zichtbaar afbreuk aan de vlotte en onberispelijke afwerking, behalve daar waar de jongens zich konden uitleven zooals In de.wa ger, rennen. Telkens bleek, dat er onvoldoende rol vastheid was en dit ontnam aan het geheel 5de klasse, 5de Ujst Trekking van Maandag 24 Mei 1937 Hooce Pri^en die t mogelijk moet maken méér arbeid betere steunvoorzlenlngen te verschaffen. En wat jlen land- en tuinbouw betreft alsof 1500.— 7248 1000. 400 200— 1652 16730 19449 100.— 1061 1296 1348 2313 3666 6034 7426 7937 8886 10073 13718 14353 15463 15334 20699 30616 van Aardt. Maar ook het nationaal-soclallsme, dat zich opwerpt als de redder van bet menschdom. Is met zijn heidensche geloofsbeweging een ver schrikkelijk gevaar en een anti-Godsorganisatle. In Duitschland worden de principes van de Heidensche geloofsbeweging in de politiek op genomen. Vele katholieken zijn in den aanvang door het Natlonaal-Sociallsme. dat zich z.g. stel de op het beginsel van positief Christendom, misleid, maar nu heeft Baldur von Schirach verklaard, dat het natinaal-socialisme met het Christendom niets meer te maken heeft, terwijl de beweging van Ludendorff tot een staatsgods dienst is verklaard. Betreffende de persoons verheerlijking in Duitschland herinnerde spr. aan de encycliek van Z.H. den Paus, waarin deze zei, dat God spotlacht met dengene, die zich naast hem tracht te stellen, terwijl spr. verder herinnerde aan de verschrikkelijke ver volgingen van priesters en kloosterlingen in Duitschland en de aandacht vestigde op de sa tanische werking van de z.g. schandaalproces- sen. Ook dit alles is actie tegen God! «n- -11. len 1.10 -19 - 3 rc- I*r ls- Hler in Nederland hebben we de N. S. B die met vage beweringen en beginselen nog wel wat christelijk doet, maar die. wanneer ze aan de macht zou komen, ons stellig de religieuze Vrijheid sou ontnemen. Spr. vroeg zich af, of er nog wel verschil is tusschen een modernen beschaafden heiden en een wilde uit de oerwouden en hij meende geen verschil te kunnen ontdekken. Overal is actie tegen God, ook in Nederland Wat moeten we daar tegen doen? We hebben een leus: ..Voor God”, maar een leuse oander actie en strijd, is van geen waarde. We moeten een actie voeren van geloofsbelijdenis on van geloofspractijk De teksten voor de tafereelen waren geleverd door Gabriel Smit en Dra Snitker. de muziek was voor het allergrootste deel van den heer Marius Monnikendam en voor een klein gedeel te van pater Arthur Mertens O.F.M.; het décor en de versieringen van Harry Sterk. Dit Meifeest van Anton SweerS had de veel vuldig voorkomende fout T>ij massa-bewegings spel: de eentonigheid, weten te vermijden. In een vlug tempo en bonte rij volgden de spelen dansen, manifestaties en zinnebeeldige voorstel- lirfgen elkander op en aan alle zijden van het veld werd het oog geboeid en de aandacht vast gehouden door kleurige, sierlijke, beweeglijke groepen en standen, die alle samenvloeiden tot één sympathiek tableau. Een goed idee om die eentonigheid te weren was het b.v. om tijdens de eerste, weinig actie vragende voorstellingen een groot aantal kruisvaarders op versierde fietsen, ieder voorzien van een letter, rond het veld te laten rijden om den toeschouwers aan te geven wat op het middenterrein werd voor gesteld. Maar ook droeg daartoe het uitstekende décor van den heer Sterk bxj. Nog stroomde de me zitter van het West- de heer J. Commandeur, met den Christelijken groet den landdag opende en daarna allen, in het bijzonder Pater Borromaeus de Greeve. die een rede zou houden en de leden van de Graal, hartelijk verwelkomde. Na een uiteenzetting te hebben gegeven van het doel van den landdag, ultte spr. den wensch. dat het voor allen een vruchtbare middag zou worden. Na het zingen van het Landdag'led beklom Pater Borromaeus de Greeve t spreekgestoelte onder het groote kruis, midden op het veld. Een reveille 1 tviiniY- ,V. de kwiekheid en daarmede den gloed en de be zieling. die deae soort vertooningen behoeft. Der- gelijke spelen moeten vooral ongedwongen zijn, maar door het gebrek aan oefening lag er een zekere matheid, soms onbeholpenheid over. Het best waren de „acteurs" in de religieuze tableaux en de groote ernst, de Indrukwakken- 4 de rust, de toewijding, waarmede de spreek koren gezegd werden en de handelingen ver richt werden, was bewonderenswaardlg en In dit verband leek de kinderlijke bloemenhulde bij de ietwat te lang gerekt Maria-hulde op een schilderij van Toorop met devotie, bid dende door het leven vergrijsde, maar op God vertrouwende mannen. Voor het zeggen der koren en het zingen der liederen beschikte men over goede krachten. Een luidspreker zorgde. dat het gesprokene overal gemakkelijk kon worden gevolgd. wet voor de bezoekers zeer aangenaam was. bevor derlijk voor het goed volgen en begrijpen en ongetwijfeld bijdroeg tot het welslagen van den middag De heer Marius Monnikendam leidde zelf de uitvoering van zijn muziek en beschikte over de harmonlevereeniglng ,.8t. Caecilia". Maar de onvoldoende voorbereiding en de ook onder ander opzicht ongunstige omstandigheden, ma ken het moeilijk een oordeel te geven. Het scheen ons echter toe. dat zij voor het doel seer geschikt is in ^en omgeving als deze. niet Juist de Kath. fractie voor de exportbe vordering van onze bodemproducten Is opgeko men, alsof niet juist deze dringt tot opheffing van de Staatsbemoeiing In het land- en tuin bouwbedrijf. Doch niet om dit bedrijf weer Prijs te geven aan de ongebonden concurrentie en afbraakpriJaen. maar om daarvoor bedrüfs- beschennlng en een ordening in de plaar* te steden, berustende op het bedrijfsleven zelf, slechte onder sanctie van de Overheid als waak ster voor het algemeen belang. En alsof men nu de gewenschte verbeterin gen, opheffing of verlichting In de nooden van de bedrijven en de gesinnen zal verkrijgen do<* het brengen van een paar eenlingen In de Kamer, dis daar nog nooit Iets hebben bereikt en die ook In de toekomst niets zullen berei ken. Intusschen bestaat In onze provincie tsuv. den land- en tuinbouw dit gevaar niet. Er is niet eers een lijst, wfearop de katholieken hun stem zouden kunnen uitbrengen. Zij souden dan llnksch moeten stemmen» Voor zoover nu voor anderen de gelegenheid nog wel bestaat, heeft 7*en La.v. de belangen die men denkt voor te staan, dit te bedenken, dat onthouding van Katholieke stemmen aan de Katholieke Staats partij nimmer een positief en altijd een negatief resultaat geeft. Waar komt bet op aan? Er is één groot Kath bloc, dat alle rangen en standen omvat. Met oen program, dat zich In het economische ook naar de Kath. beginselen richt. Voor allen is er de plicht om zich te baseeren op de begin selen van rechtvaardigheid en liefde en dus bijzonder de belangen van de economisch zwak keren In het oog te houden. Welnu: de stuwing, het dringen naar een economische politiek in dezen geest, de Kath invloed bij de vorming van een Regeering en op het beleid van de Regeering. zal onweer staanbaarder zijn naar de mate zich de Ka tholieken hiervoor aaneensluiten. Verbrokkeling beteekent aftgaak van dien Kath. invloed en dus minder kans om wat men wenscht, vervulling te brengen. Zoo bezien kan het tot geen enkel nut lel den, Integendeel Is de stem op een splintergroep een verloren stem. De katholieken een en on verdeeld, dat Is het waarmede wij onze hoogere belangen, maar ook onze stoffelijke belangen kunnen dienen. ■w—ij den huldigen, verwarden, economischer! L4 toestand der geheele wereld moet het voor den katholieken kiezer een groote geruststelling zijn een velllgen leidraad te vin den In het programma dér R. K. Staatsparty Dit programma Is, wat het economische ge deelte aangaat, geheel gebaseerd op de zeker heid, dat de voor-oorlogsche toestanden op het gebied der handelsixrlltiek niet meer In den- zelfden vorm zullen terugkeeren en uit dien hoofde door den Staat eveneens een geheel an der beleid moet worden gevoerd. Staten als Rusland en Spanje zijn voor een normaal eco nomisch verkeer afgesloten. Duitschland is van wege zün deviezenmoeliykheden als Consument voor de wereldmarkt uitgeschakeld; terwijl En geland met zijn groote koloniale gebieden een dusdanige protectioneele politiek moet voeren, dat de bultenlandsche Importeur aldaar slechts noode wordt geduld. Ook op zuiver binnenlandse!) terrein zijn sinds den oorlog belangrijke wijzigingen Inge treden, welke door de crisis nog zijn geaccen tueerd, zoodat de euvelen der werkloosheid en rincipieel-katholieken, katholieken. die LJ goed hun geloof beleven en belijden, we- A ten en beseffen dat het bjj deze verkie- nngen, méér dan ooit tevoren, gaat om de hoo gere belangen, die hen vóór alles dierbaar en heilig zijn. Goddank la het 'katholieke volk voor het overgroote deel goed Roomach. Voor hen Is de venijnige geloofs vervolging in Duitsch land en de wijze waarop de N. 8. B. allee wat daar de Kerk en den godsdienst wordt aange daan verdedigt of ver goelijkt, voldoende be- w'ijs dat hun hoogere be langen M de N. s. B evenmin veilig zijn als bij Communisme en Socialisme. WU hebben dus wat dit betreft groot vertrou wen in een goeden uitslag: de princlpieel-ka- tholieken (en alleen van hen immers zal de Kath. Staatspartu steun mogen verwachten) sullen alle partijen, die zich niet stellen op de positief-katholleke beginselen links laten lig gen en de groote strijd onzer dagen zal hen juist prikkelen om tot den laatsten man op te komen en te doen wat hun katholieke plicht is. En nu zou het toch jammer zijn, wanneer er nog enkelen zouden zijn die toch hun stem (ge heel vergeefs en zonder eenlg nut) zouden ge ven aan splintergroepjes, die zich nog als ka tholiek aandienen. Dezen smalen op de Kath. eenheid en spreken zelfs van eenheidsgeloei, maar het is dan toch maar zoo dat de Bis schoppen ons bezworen hebben één te zijn op politiek gebied. Juist met het oog op die hoo gere belangen. Er zullen toch hoogst gewichtige redenen moeten zijn om die dringende vermaning in den wind te slaan. De stoffelijke nooden zijn het dan. waarop men zich beroept. Alsof de Kath. Staatspartij niet al het mogelijke heeft gedaan om deze te r- verzachten, als de Kath. fractie (die een min derheid vormt en dus niet alles kan) niet voortdurend gedrongen heeft In de richting van een krachtiger economische politiek, de eenlge die t mogelijk moet maken méér arbeid en Ttgenovtr het heidendonp GeloofsbelijdenisIk geloof in God, Schepper Hemel en Duizend kruisvaarders uit verschillende ste den van het Bisdom Haarlem hebben Zondag in stralend zomerweer op de Wielerbaan te Heemstede een Meifeest gehouden. De ontwer per en algemeen leider daarvan, de heer Anton Sweers. had daarvoor een groot aantal taferee len gekozen, die er op gelukkige wijze in slaag den een beeld te geven van het gezond en schoon idealisme, dat deze frissche Jeugdbewe ging bezielt, een idealisme, dat kernachtig door Wim Snitker in zijn ..Krulvaart treed aan" was samengevat met St. Michaels vurigheid en 8t. Jans balsturigheid en in de vreugd der Sterke Vrouwe aan Christus Konlngs Rijk te bouwen; zingende met tal van vrienden den adeldom van het werk te vinden tot het kruis ons op de wolken wacht. Van dit Idealisme was ook het hooge, zware, alles overheerschende kruis, midden op het veld. In welks schaduw alle zang en spel en dans en ingetogenheid der kruisvaarders zich voltrokken een voortref felijk zinnebeeld. S n* k f Katholieke actie moeten we voeren op so ciaal terrein en in het gezinsleven, maar ook In de politiek. Over twee dagen wordt uitgemaakt, beginselen de kamende vier jaren on* land zullen regeeren; de beslissing op het stembil jet is de beslissing vóór of tegen God: Communisten en pationaal-soclallsten belo ven het beste, maar de eersten moordden de Kerk In Rusland uit en de anderen trachten haar in Duitschland levend te begraven. Fel liet spr zich uit over Mussert. die de gedragin gen van het nationaal-socialisme In Duitsch land goed praat en verdedigt, die zegt, dat hij de Kerk en het vaderland zal redden, die zich een groot man waant en de eenlgstc bekwame kapitein, die het schip van staat kan besturen, maar die nog nooit gevaren heeft. HU Is óf een dwaas óf een bewuste leugenaar óf een gehal lucineerde en met iemand, die een van deze drie is. ging spr niet in zee Als men op 26 Mei in het stemhokje staat, aldus eindigde spreker, en men kiest, dan kiest de katholiek: Christus Konlng! tApplaus). Minder dan ooit, aldus spr., kunnen we in dezen tijd de sfeer van de gewestelUke Katho liekendagen missen; In dezen tijd, waarin het Katholiek geloof moet worden versterkt tegen de *ele aanvallen, die als een tornado over het 'and en de wereld varen. De landdagen zUn dar ook geen teeken van leven, maar een re veille. Is het niet ontstellend, dat we den kreet moeten heffen: Voor God? Dat na zooveel eeuwen van beschaving en na zulk een gewel dige technische ontwikkeling een mensch tot Luclferist kan worden gekroond, dat hU In af- ■chuwelUke zelfoverschatting en verwaandheid *>et af moet leggen tegen den neger, die In zijn heldendom tenminste nog zijn eigen nietigheid ri'kent? Het is alles inderdaad ontstellend, maar het is waar. Na 19 eeuwen apostolaat en missioneering In de landen buiten Europa, is er nu een nieuw heldendom ontstaan In onze eigen christelUke samenleving Na 19 eeuwen zün er men- •chen. die onverschillig en niet wetend langs onze kerken en kathedralen gaan, die een wet telijk en ulterlUk fatsoen kennen, maar overi- 8*ns leven en sterven als redelooze wezens, “ooit ergens bU stil staan en nooit vragen »*ar heen? Wanneer geen feUe tegenslagen hun leven tot een verandering brengen, leven Te'e menschen als koelen in een weide, tevre- ^*0, dat er gras is. Maar wanneer bet conflict Nadat de heer Commandeur Pater Borro maeus. wiens rede herhaaldelUk dóór geestdrif tig applaus werd onderbroken, hartelijk had bedankt, werd door 750 West-Friesche leden van De Graal een spel opgevoerd, getiteld: „In dit teeken De tekst van dit spel was genomen uit de Navolging van Christus, n.l het 12e hoofdstuk van het tweede boek en het 56ste hoofdstuk van het dfrde boek. Het eerstgenoemde handelt over den koninklUken weg van het heilig Kruis en het andere over: dat men zich zelf ver loochenen moet en Christus navolgen door het Kriils. De muziek van dit spel was geschreven door den Hoogeerw. Heer J. C. W. v. d. Wiel, Deken en Pastoor te Hoorp.- ïiV 13 1 Het spel <as Verdeeld in drie taléreélan en een proloog. Dete laatste werd gezegd door 125 groene glldeleden. Volgens de toelichting ver beeldde het eerste tafereel het eerste enthou siasme van Jonge menschen. die de leer van Christus’ Kruis voor het eerst hebben begrepen en vol geestdrift en met edelmoedige overgave Hém willen volgen, niet wetend van moellUk- heden en strijd. BU het tweede tafereel is een echte sfeer van bezinning gekomen Ze hebben hun eigen zwak heid leeren kennen. Deemoedig scharen zU rich rond het kruis en bidden om de gave der liefde, die lijden wil om Jezus. Dan wu*t Jezus’ stem hun den weg en in het derde tafereel komt dan het bewustzijn, dat men Jezus deemoedig en vol nederigheid moet volgen. Het spel werd door de duizenden aanwezigen met groote belangstelling gevolgd. Het werd uit stekend uitgevoerd, zoodat niet de minste onor- delUkheid storend kon werken. De costuiuns der medespelenden waren met smaak gekozen en droegen er toe bU. dat van het spel een bekorende indruk uitging Dit geeft ons aanleiding, te vragen waarom we De Graal niet meer In het Stadion zien op treden. Aan het slot zongen de 750 meisjes en Jonge vrouwen het Credo, waar het publiek met thousiasme mee Instemde, zoodat het werd tot één machtige geloofsbelijdenis, die klonk over de daken van het stadje Enkhuizen, in de ooren van ieder en verder omhoog in de blauwe lucht naar den Hemel. bit was het slot van den drie-en-twlntigsten West-Frieschen Katholiekendag en een goed slot, dat paste in het kader van de actie: „Voor God!” Het geloof moeten we belijden. tegen den spotlach van de ongeloovigen in. die met al zijn kennis nog niet het antwoord weet op de eer ste vraag van den catechtanns, die den aar- ■prong van alle natonrgebearen nog niet kan aanwiixen en de oorzaak van alle* nog niet kan verklaren. Lach ze uit. die dwazen, die niet alleen niet denken, maar ook doen als een kip zonder kop. Ze hebben zich zelf tot god gemaakt, maar gaat er dan niets in, hen om. wanneer vliegmachines In ravUnen vallen en luchtschepen ter aarde storten, als zooveel bewijzen van de majesteit Gods? Daartegenover moet onze geloofsbelijde nis staan: Ik geloof In God. den Schepper van Hemel en Aarde. Spr. herinnerde aan de heiligschennis te Utrecht. waarbU een lafaard op het altaar eener kerk een brochure neerlegde met het op schrift: De misdaden van God. Is HU een mis dadiger. die ons eiken dag de vreugde van het leven geeft, die de zon laat schijnen, bloemen en boomen laat groeien, die Zün genaden over ons uitstort en ons alle dagen zegent? Wü. West-Friezen. dulden het niet meer, dat men God smaadt, en we willen ons niet mqpr schamen tegenover Hem en we zullen tegenover het heldendom onze geloofspractük stellen. Wu willen het heidendom boycotten. Actie moeten we voeren, niet met bommen en machinegewe ren, want wU Katholieken zün niet geweldda dig. maar we houden ons aan hetgeen Z.H. de Paus ons gezegd heeft. On» beete Man. Vader. Behuwd-, Groot-, Overgroot vader en Broer HEBMANVB HENBICU8 AMBBN Echtgenoot van Maria PW re nel la Hekma Janaaen ia heden, in den ouderdom van,79 jaar. eesteund door de Genademiddelen der H Kerk, een beter leven ingegaan. WIJ moeten den Goeden God danken voor bet vele goede, dat wij tn het geze gend leven van den over ledene hebben ontiangen. Amsterdam. 22 Mei 1937 Huidenntraat e bov. Uit aller naam M P. H AMSEN - JANSSEN lag 25 Met. [uidens traat ,Jn dit teeken....** Profundi* Dtnsdi van 34 uur. H: 6 boven. Rozenkransgebed Dinsdag avond 35 Mei. 8 uur tn de Parochiekerk van den H. FranciKU* Xaverlue (Krijt berg). Singel 446. A’dam. Ol tvaartdlenaten in desa Kerk op Woensdag 36 Mei te half 8. 8 uur en half 3. waar van om half 9 gesongen Re quiem Hierna begralenl* om kwart voor 11 op de R K. Begraafplaats St. Barbara. Geen bloemen Gaarne H.H. Missen en gebed Prachtig weer begunstigde Zondagmiddag den 23sten Katholieken West-Friezen Landdag, welke in de Oostpunt van West-Frlesland. Enk- huizen, werd gehouden. Het prachtige V. E. V. was met vele tientallen vlaggen en doeken een fleurig en vroolük aanzien gegeven. Vroolüke marschmuziek werd ten beste gegeven door ,.St. Caecilia” van Grootebroek, zoodat het met el kaar reeds een feest was om op het terrein te zün. Aan den Westkant van het terrein was een groot wit doek gespannen met het opschrift: Iedere Katholiek heeft tot taak alles te her stellen in ’‘Christus; zich zelf, zün medemen- ■chen, de teaatschappü- Midden op het groote grastapüt stond, fel afstekend tegen den strak blauwen hemel, een meters hoog kruis, bestemd tot middelpunt van het op te voeren graal spel, maar tevens een symbool van dezen landdag, die een onderdeel was van de Katholieke Actie voor God. Reeds een uur voor den tüd van aanvang stroomden de Katholieken van West-Frlesland en ook van verder van Enkhulzen liggende ge bieden samen en allengs vulden zich de vele rit en staanplaatsen, zoodat tenslotte een menigte byeen was -Van meer dan 4000 mannen en vrou wen. Behalve te voet, was men natuurlük ook rUdend gekomen; de stallingen telden te zomen 2000 fietsen. 100 Automobielen en 25 bussen. Onder de aanwezigen telden we vele geeste lijken. burgemeesters van omliggende gemeen ten en verschillende autoriteiten. toe. toen de voor re Landdagcomlte. te ver doorgevoerde mechanisatie v*l zeer scherp aan het licht traden. Nu sinds de devaluatie, die door verschillende deskundigen niet als doel is voorgehouden, doch uitsluitend als middel om het vastgeloopen bedrijfsleven wederom op gang te helpen. Inder daad een onmiskenbare verbetering in het han delsverkeer is ingetreden, moet met alle kracht gestreefd worden niet alleen naar het herwin nen der bultenlandsche afzetgebieden, maar ook naar ordening van het binnenlandsche be drijfsleven. teneinde het hervallen in vroeger gemaakte fouten te voorkomen en door het banen van nieuwe wegen, door het beoefenen van sociale rechtvaardigheid en naastenliefde het dikwerf wroed-dynamisch karakter maatschappü te stablliseeren. Een leder, onbevooroordeeld het partij programma op onderhavige onderdeel naslaat zal ervaren, dat dit punt, gesteund door de uitspraken van meerdere encyclieken, aan alle te stellen etechen volledig voldoet. Daaruit volgt dat elke katho liek, afkeerlg als hü behoort te zün van een ongebonden liberalisme, ook al gaat het soms gepaard met opoffering van persoonlüke be langen, den heiligen plicht heeft dit program me te steunen en dus zal stemmen op No. 1 van Lijst L Het groote belang dat wü zien in den aa. Gregoriusdag voor den kerkzang en dus voor den eeredlenst doet ons gaarne plaatsing ver- leenen aan eenlge artikeltjes door den vol- yverigen secretaris van het uitvoerend comité tot propageerlng van dezen dag geschreven. Ongeveer een maand geleden maakten we in dit blad bekend, dat er plannen gemaakt wer den een regionalen Gregoriusdag te organlsee- ren van de dekenaten benoorden het IJ. En onwillekeurig vroeg menigeen zich af: Waar komt dat plan nu Ineens vandaan? Laten we al dadel Uk bekennen: t kwam zoo maar niet op een* aangewaald. Het zat al lang; de kiem was er al in 1919, maar och, hoe gaat dat? U kent de eeuwige geschiedenis van uitstellen en af stellen. van ongunstige omstandigheden enz. Er. tóch was er animo na dien prachtig ge slaagden Gregorius-dag voor het dekenaat Alk maar In September 1919. „Zooiete moest elk jaar gebeuren!" werd er In alle toonaarden ge zongen en gespeecht. Maar zooals reeds ge zegd: daar bleef het bü; het wilde niet. Dat was jammer, want 1 üzer was smeedheet en... het werd niet benut Ondertusschen werd er van zeer vele zijden, niet in t minst van gees- telüken kant, eens geïnformeerd, wanneer er weer eens iets voor den moeien Gregoriaan- schen zang gedaan zou worden De Gregorius- Vereenlglng, bét aangeweaen lichaam voor der- gelüke actie, was natuur 1 Uk van goeden wil. maar hoe de gedachte om te zetten tn de daad? Hoe dus een manifestatie op touw te zetten, die haar stem zou laten hooren en haar invloed laten gelden, niet bü een enkel koor, maar bü tientallen koren? Dét was het probleem. Want laten we openhartig zün: heel veel om ons eens eerlük te controleeren en zoo ncodlg even eerlük te verbeteren, doen wü zangen niet. Uitgezonderd enkele gelukkigen, die er toe kun nen komen een paar dagen van niet te beschrij ven blije verrukking door te brengen bü de pa ten Benedlctünen in Ooaterhout. blüven we maar voortsjokken, zingen we min of meer ge staagd onze meerstemmige muziek en vooral mln of meer geslaagd onte solo-partüen. En 't Gregoriaansch. nou ja, dat doen we zoo maar op ons eigen houtje, met eigen opvatting van tempo, uitspraak, dynamiek enz. En zoo krügen we als resultaat, véükk tenminste: zooveel direc teuren, zooveel opvattingen. Laten we er dade- lük aan toevoegen: 't is moeliyk, dat Grego riaansch. t eischt veel opoffering, wegcüfering van jezelf, t gruwt van alle theatraal en pathetisch gedoe; t vraagt een simpele over- gave van heel je eigen Ik. een bijkans klnder- lüke naieveteit. Vroeger, vóór de Motu Propno van Plus X. Helllgér gedachtenis, ja, toen was ’t anders, toen vierde de zelfverheerlyking hoog te. toen werden er triomfen gevierd en lauwe ren geoogst In de scheppingen van een Verhuist, een Vlotta en zoovele anderen. Toenmaar: das 1st dagewesen. En: gelukkig! mogen we wel zeggen. Om op ons chapltre terug te komen: t Gregoriaansch is dus lastig Maar zangers rijn 't óók. geen haar minder. En daarom is ’t zoo n heksentoer. Soo maar, een-twee-drie op dat ge bied iets te bereiken. En als de Paters Bene dlctünen nu maar eens als troubadouren van den kerkzang zouden rondtrekken van stad tot stad, van dorp tot dorp, dan zou 't wel anders worden En als de radio af en toe nu eens een staaltje van perfect-ultgevoerd Gregoriaansch gaf. maar de zangers, die door middel van dit wonder der techniek hun stem laten hooren, beschouwen we als collega, d wz. zelden apos telen, heel vaak: martelaars. Zóó is dus. kort geschetst, de toestand op heel veel kerkkoren. En op die manier is 't niet te verwonderen, dat als ’t maar half mogelük is. heelc passages uit de Graduale, de herhaling van den Introïtus enz. gereciteerd worden. Reclteeren. dat is: de redding In den nood, de uitkomst In een moei- lüke zaak. _t Ziet er nogal ingewikkeld uit**, concludeerde een zanger, die met gefronst voor hoofd en geheimzinnige .loopjes" neuriënd, z'n kennersblik!! over een bladzyde Gregoriaansch liet gaan. „O. dan reciteer Je ’t maar" was ’t ge decideerde antwoord. En toch wat is deze mu ziek. mits goed en pleus gezongen, wondermooi I Schryver dezes herinnert zich nog de machtigs op den Gregoriusdag een der koren uit de (Jubilate) van den tweeden Zondag na Driekoningen zong. En dat ging zóó maar, zonder de minste pretentie, door die heel eenvoudige menschen. die, misschien onbewust, een juweeltje te hooren gaven van vlekkelooee harmonie, welke toch op stuk van zaken de essence Is van ware Kunst «Met hóófdletter svp. zetter!) Ik behoef trou wens maar even te wüzen op ’t Puer natus van Kerstmis, t Haec dies en de Sequentta van Paachen. t Pater Noster (waarvoor Richard Wagner meen ik. ai zün composities cadeau wilde geven, als hü zooiets gecreëerd had) enz. enz.: 't zou een gebed zonder einde wor den. als we slechts een heel gering gedeelte van de bükans elndeloooe rij trachtten op t« sommen. Conclusie I dus: Gregoriaansch is lastig, maar.... moot. Conclusie II: Er wordt weinig, althans niet genoeg aan gedaan En ten derde: er móét iets gedaan worden. De vraag is nu alléén maar: hóé? Als nu de koorzangers van onze drie stellingen overtuigd zyn en ik zou er wat om durven verwedden, dat zü t zün en als we nu reeds mogen constateeren, dat t antwoord op het: hoe? al zoo goed als in kan nen en kruiken Is. dan mag met groot optimis me t resultaat van den Gregoriusdag 1937 te gemoet gezien worden. Dan kan deze geen échec worden. Schooner apologie van *t Gregoriaansch dan de bekende bekeerling Huysmans gaf in zyn JEn route” Is nauwelüks denkbaar, plaatst hü een Dies Irae. een Te Deum, Venl Creator zonder aarzelen naast de roemdste meesterwerken van de grootmeesters der muziek: Beethoven, Liszt en zonder aarze- len ook geeft hü aan de eerste verreweg voorkeur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 3